• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:23
(jarig!)
Devke schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:16:
[...]

de yaml in je config staan? Goed ingesprongen? Yaml is gevoelig voor een spatie te veel of te weing.
Ik heb de yaml in mijn configuration.yaml staan, ik moet dat inspringen nakijken.
Bedankt voor de tip.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-11 19:30
De stroomprijzen, met twee forse pieken per dag maken voor mij, met een dynamisch contract bij Tibber, nu lonend om de batterijen (3stuks) twee maal per dag handmatig op te laden. Mijn zonnepanelen, hier in een bos, met meer schaduw nu bij lager staande zon, leveren voor oktober nog maar 200 kWh, 25% van mijn verbruik. De batterij wordt eigenlijk niet meer geladen, daar het gemiddelde vermogen van de panelen door de dag heen lager is dan het sluipverbruik, laat staan met de gebruikelijke verbruikers erbij.
Voor vandaag de kwartierprijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQvm4IoEozvLa23jjCfVuXL3pG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdsGMfdZ3OA2zaH5E7ovjfPr.jpg?f=fotoalbum_large

Door twee maal per etmaal de panelen handmatig te laden worden pieken van 35-40 cent netjes “weggepoetst”. De ROI, gegeven de laadverliezen is niet geweldig, maar daarnaast draagt dit goed bij aan het reduceren van de pieken op het net, immers de grote vraag in de “ochtend en avondspits” bepaalt de hoge kwartierprijzen.
Dit betekent ten lange leste dat ik in het herfst en winterseizoen menig dag zal hebben waarop ik tussen 1.5 en 2 cycli draai.
Sinds ik de batterijen heb is mijn (Tibber gerapporteerde) maand gemiddelde stroomprijs 5 cent lager dan vorig jaar, elke maand.
Op 11000 kWh, een besparing van ~500€.
Als voorbeeld van “NOM” gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nU6Hx0Yn-ZRBqhs4F8A8f9Ldebk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KSy86uVogc8GD1gumw4aLSo.jpg?f=fotoalbum_large

Het zou mooi zijn als in de app een functie komt die dit kan vergemakkelijken (voor de niet HA en Homey adepten). Einde van jaar misschien?

[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 07-10-2025 11:31 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

EVfan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:26:
De stroomprijzen, met twee forse pieken per dag maken voor mij, met een dynamisch contract bij Tibber, nu lonend om de batterijen (3stuks) twee maal per dag handmatig op te laden. Mijn zonnepanelen, hier in een bos, met meer schaduw nu bij lager staande zon, leveren voor oktober nog maar 200 kWh, 25% van mijn verbruik. De batterij wordt eigenlijk niet meer geladen, daar het gemiddelde vermogen van de panelen door de dag heen lager is dan het sluipverbruik, laat staan met de gebruikelijke verbruikers erbij.

[Afbeelding]

Door twee maal per etmaal de panelen handmatig te laden worden pieken van 35-40 cent netjes “weggepoetst”. De ROI, gegeven de laadverliezen is niet geweldig, maar daarnaast draagt dit goed bij aan het reduceren van de pieken op het net, immers de grote vraag in de “ochtend en avondspits” bepaalt de hoge kwartierprijzen.
Dit betekent ten lange leste dat ik in het herfst en winterseizoen menig dag zal hebben waarop ik tussen 1.5 en 2 cycli draai.
Sinds ik de batterijen heb is mijn (Tibber gerapporteerde) maand gemiddelde stroomprijs 5 cent lager dan vorig jaar, elke maand.

[Afbeelding]

Het zou mooi zijn als in de app een functie komt die dit kan vergemakkelijken (voor de niet HA en Homey adepten). Einde van jaar misschien?
Ik zie al een verschuiving. De PIB werden normaal overdag geladen. Die zijn nu al een paar dagen naar de nacht gehaald. Zon opwek wordt minder. Dus de tarieven gaan zich ook anders gedragen. Ik verwacht dat wind nu de meer dominante factor gaat zijn. De vaatwasser loopt al een paar dagen in de nacht. Ook wel heerlijk die schone vaat in de ochtend. Ik denk dat je met zero_discharge_only al een eind komt. Vanuit de nacht vol. Overdag gebruiken voor WP, wasmachine etc. We gaan het zien. Ben wel benieuwd 😊

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-11 16:21

aip

Devke schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Ik zie al een verschuiving. De PIB werden normaal overdag geladen. Die zijn nu al een paar dagen naar de nacht gehaald. Zon opwek wordt minder. Dus de tarieven gaan zich ook anders gedragen. Ik verwacht dat wind nu de meer dominante factor gaat zijn. De vaatwasser loopt al een paar dagen in de nacht. Ook wel heerlijk die schone vaat in de ochtend. Ik denk dat je met zero_discharge_only al een eind komt. Vanuit de nacht vol. Overdag gebruiken voor WP, wasmachine etc. We gaan het zien. Ben wel benieuwd 😊
Ik heb tot volgend jaar zomer nog een vast contract, zonder terugleverboetes. Gebruik de PIB's nu dus voor het eigen gebruik van de energie van de panelen, maar vooral om te zien hoe het werkt/wat de impact is. Interessant om te zien hoe jullie het doen. Kan ik wat van leren voor als ik vanaf september 2026 er toch ook aan moet geloven.

• Eriq
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:28
Sinds de storing van afgelopen nacht willen mijn 2 plug-in batterijen niet meer koppelen met de p1 meter.

Het opnieuw alles connecten met de wifi heeft niet geholpen.
Via Wizi contact gehad met de helpdesk waarbij geadviseerd werd de p1 60 sec eruit te halen. Dit heeft geen verbetering gebracht.

Het teleurstellende is dat de helpdesk daarna niets meer van zich heeft laten horen (sinds ong 13:30).

Heeft iemand misschien nog een andere oplossing om de batterijen weer opnieuw koppelen met de P1?

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Eriq schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:52:
Sinds de storing van afgelopen nacht willen mijn 2 plug-in batterijen niet meer koppelen met de p1 meter.

Het opnieuw alles connecten met de wifi heeft niet geholpen.
Via Wizi contact gehad met de helpdesk waarbij geadviseerd werd de p1 60 sec eruit te halen. Dit heeft geen verbetering gebracht.

Het teleurstellende is dat de helpdesk daarna niets meer van zich heeft laten horen (sinds ong 13:30).

Heeft iemand misschien nog een andere oplossing om de batterijen weer opnieuw koppelen met de P1?
Ik zie even niet de relatie van de grafiek storing vanmorgen met het niet “kunnen” vinden van je P1. Denk dat het een ander probleem is. Kan je met een mDNS browser op je telefoon of tablet de batterijen vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiX2EJ9atjZShDvXl6kUsu2nfZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znjizaKexarUEkvhhS1Y06o6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Tebbie op 07-10-2025 18:06 ]

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• Eriq
Tebbie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:04:
[...]

Ik zie even niet de relatie van de grafiek storing vanmorgen met het niet “kunnen” vinden van je P1. Denk dat het een ander probleem is. Kan je met een mDNS browser op je telefoon of tablet de batterijen vinden?

[Afbeelding]
Ja, beide batterijen zijn zichtbaar met een mDNS browser. En een vast ip-adres.

• Tebbie
  • Nu online
Eriq schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:18:
[...]

Ja, beide batterijen zijn zichtbaar met een mDNS browser. En een vast ip-adres.
Ok wat bedoel je dan met “niet connecten”?
Krijg je foutmelding ergens?
Waaruit leidt je af dat er geen verbinding is?
Heb je vanmorgen bij het constateren van die grafiek storing andere acties ondernomen?

• Eriq
Tebbie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:32:
[...]

Ok wat bedoel je dan met “niet connecten”?
Krijg je foutmelding ergens?
Waaruit leidt je af dat er geen verbinding is?
Heb je vanmorgen bij het constateren van die grafiek storing andere acties ondernomen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68UQIAGpHFwx6Ic5YhpW9WeHPJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xvr0JXvDH5IC0jrEhtLq4yNY.jpg?f=fotoalbum_large

• Eriq
Ik leg de connectie aangezien ik gisteravond ontdekte dat mijn display het wifi teken gaf. Onlangs had ik dat ook en toen bleek de server van HW eruit te liggen, vandaar.
Genomen actie: wifi opnieuw instellen op de P1 en PIB’s

[ Voor 5% gewijzigd door Eriq op 07-10-2025 18:54 ]

• Tebbie
  • Nu online
Eriq schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:48:
[...]

Ik leg de connectie aangezien ik gisteravond ontdekte dat mijn display het wifi teken gaf. Onlangs had ik dat ook en toen bleek de server van HW eruit te liggen, vandaar.
Genomen actie: wifi opnieuw instellen op de P1 en PIB’s
Batterijen ook uit gehad (dus schakelaar etc?)

• Eriq
Tebbie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:01:
[...]

Batterijen ook uit gehad (dus schakelaar etc?)
Ook dat (10 min)
De touchbutton oplossing geprobeerd?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-11 21:32
Wellicht ook even de P1 meter er even uit, spanning er af en dan weer er in.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Edit. Verkeerde tag.

[ Voor 95% gewijzigd door Devke op 07-10-2025 19:17 ]

sky_walker schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:55:
Even een update van mijn kant, ik had 1 van de 2 batterijen die niet meer werkte, met 170 cycli. lampjes uit, offline en reageerde niet meer. Ik reageerde wel, ook hier, beetje overtrokken, was er even klaar mee. Dacht dat de batterij defect was.

Inmiddels contact gehad met HW, via de chat contact gehad met medewerker. ik werd geadviseerd om de batterij weer aan te zetten en dan de touch button 5 seconden ingedrukt te houden, en voila de batterij kwam weer tot leven. Opnieuw gekoppeld via Wifi en werkt zo te zien weer. Soort van reset oid. waarom de batterij in uitstand is gegaan zal wel onbekend blijven.

Ik was iets te snel met mijn conclusies, excuus.

Wellicht handig te delen voor anderen die tegen hetzelfde aanlopen,.

Grt skywalker.
Nieuwe poging. Dit dus @Eriq. Daarnaast staat in de TS een link naar een post met veel mogelijke oplossingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 07-10-2025 19:18 ]

• Eriq
Beide PIB’s via de rest knop 5 sec ingedrukt. Bij het opnieuw koppelen met het netwerk moet je dat ook doen. Ook dat had ik al gedaan. De batterijen kon ik in de app wel naar 60% laden.

Het lijkt alsof de P1 niet met de batterijen kan communiceren.

[ Voor 8% gewijzigd door Eriq op 07-10-2025 19:26 ]

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:44
EVfan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:26:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wel jammer dat dan de prijzen op de gunstige momenten niet echt goedkoop zijn lijkt het. Gemiddeld 23 cent ? Daar gaat dan nog de RTE af. Of was dit een slechte dag voor dynamische prijzen?
Ik heb met een vast contract ook 23 cent en dan heb ik niet de RTE verlies omdat het de hele dag uit het net 23 cent is.
Eriq schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:22:
[...]

Beide PIB’s via de rest knop 5 sec ingedrukt. Bij het opnieuw koppelen met het netwerk moet je dat ook doen. Ook dat had ik al gedaan. De batterijen kon ik in de app wel naar 60% laden.

Misschien een open deur.... batterij en p1 zitten op hetzelfde wifi netwerk?

• Eriq
Devke schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Misschien een open deur.... batterij en p1 zitten op hetzelfde wifi netwerk?
Yep

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-11 16:21

aip

nilisvw schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:27:
[...]

Wel jammer dat dan de prijzen op de gunstige momenten niet echt goedkoop zijn lijkt het. Gemiddeld 23 cent ? Daar gaat dan nog de RTE af. Of was dit een slechte dag voor dynamische prijzen?
Ik heb met een vast contract ook 23 cent en dan heb ik niet de RTE verlies omdat het de hele dag uit het net 23 cent is.
Tsja, praktisch geen zon en weinig wind, dan is er weinig variatie overdag en 'snachts, dan draait de boel op gas....

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Eén ding is mij niet duidelijk en hier lijkt de website van Homewizard ook niet geheel duidelijk te zijn.
Wil je een hoger ontlaadvermogen (tot 3200 watt)? Dan dienen de batterijen aangesloten te worden op een eigen groep(en) waar geen andere apparaten op zijn aangesloten. Hiervoor raden wij een installateur aan.
Ik heb 2 PiB's. Deze zijn nu aangesloten dezelfde aparte alatmat van 16A. Op deze groep zit verder geen enkele verbruiker. Mag ik volgens de NEN1010 de ontgrendeling uitschakelen en met 1600W ontladen?

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:38
@Eriq
Ik zou nog proberen de P1 meter te resetten, 10-15 sec knop drukken totdat ie wit gaat knipperen. Ik denk dat je daarna het bestaande P1 apparaat uit de app moet verwijderen maar misschien ook niet. Kom je gauw genoeg achter. Mij lijkt dat meetgegevens bewaard blijven en opnieuw aan je account gekoppeld worden aangezien het apparaat ID hetzelfde blijft.
Vervolgens weer als nieuw apparaat aanmaken/koppelen.

• goechel
tweakfdr schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:08:
Eén ding is mij niet duidelijk en hier lijkt de website van Homewizard ook niet geheel duidelijk te zijn.

[...]

Ik heb 2 PiB's. Deze zijn nu aangesloten dezelfde aparte alatmat van 16A. Op deze groep zit verder geen enkele verbruiker. Mag ik volgens de NEN1010 de ontgrendeling uitschakelen en met 1600W ontladen?
Om zeker te zijn: schakel de betreffende alamat uit en controleer of de rest blijft werken.
Je geeft aan dat er geen andere gebruikers op de groep zitten dus dan mag je ontgrendelen.

• Eriq
goechel schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:17:
@Eriq
Ik zou nog proberen de P1 meter te resetten, 10-15 sec knop drukken totdat ie wit gaat knipperen. Ik denk dat je daarna het bestaande P1 apparaat uit de app moet verwijderen maar misschien ook niet. Kom je gauw genoeg achter. Mij lijkt dat meetgegevens bewaard blijven en opnieuw aan je account gekoppeld worden aangezien het apparaat ID hetzelfde blijft.
Vervolgens weer als nieuw apparaat aanmaken/koppelen.
Heb ik net gedaan, de koppeling met het wifinetwerk is met moeite gelukt. Ik begin steeds meer te twijfelen of de P1 nog wel goed is/werkt.

• goechel
Eriq schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:32:
[...]

Heb ik net gedaan, de koppeling met het wifinetwerk is met moeite gelukt. Ik begin steeds meer te twijfelen of de P1 nog wel goed is/werkt.
Ok, so far so good.
Pib's communiceren nu ook weer met de P1?
Als het niet stabiel blijft (met externe USB voeding) dan lijkt het me een gevalletje omruil.

• Eriq
goechel schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:37:
[...]

Ok, so far so good.
Pib's communiceren nu ook weer met de P1?
Als het niet stabiel blijft (met externe USB voeding) dan lijkt het me een gevalletje omruil.
Ik denk dat de P1 niet met de batterijen communiceren. Alles is wel zichtbaar in het netwerk maar de batterijen geven aan geen verbinding te kunnen maken met de p1.

In de batterijgroepmodus kan ik bijvoorbeeld niet handmatig laden. De batterijgroep wordt Vlgs mij gecreëerd door de p1.

Als je op de bovenste 3 puntjes van de desbetreffende batterij tikt kan ik ze wel opladen tot 60%.

Ik alles aangesloten op het originele usb hub van HW.

Even afwachten wat de helpdesk morgen zegt, als ze tenminste reageren 🤞🏻

[ Voor 9% gewijzigd door Eriq op 07-10-2025 22:15 ]

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
goechel schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:26:
[...]

Om zeker te zijn: schakel de betreffende alamat uit en controleer of de rest blijft werken.
Je geeft aan dat er geen andere gebruikers op de groep zitten dus dan mag je ontgrendelen.
Yep 100% zeker dat er niks op zit, heb een aparte kabel getrokken. Alleen mag je wel of niet 2 PiB achter 1 alamat plaatsen en 1600W terugleveren.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-11 19:30
nilisvw schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:27:
[...]

@nilisvw
Ja deze dag was matig, bewolkt, en weinig wind.
Afgelopen weekeinde echter 36 uur aan een stuk 14-15 cent. Dus je moet alle situaties meewegen, weekdagen, dag en nacht en seizoenen.
De gemiddelde dynamische jaar prijs is overigens i.h.a. wat lager dan een vast contract, maar in het day ahead forum is daar veel over geschreven.
Wat hier voor mij telt is dat het verschil tussen dal en piek prijs voldoende is om de RTE verliezen af te dekken
Terugverdienen van de investering vind ik minder van belang (in elk geval tot einde saldering, dan zie ik wel weer verder)

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• goechel
tweakfdr schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:14:
[...]

Yep 100% zeker dat er niks op zit, heb een aparte kabel getrokken. Alleen mag je wel of niet 2 PiB achter 1 alamat plaatsen en 1600W terugleveren.
Je mag op een 16A groep waar geen andere gebruikers op aangesloten zitten 2 PiB's aansluiten, ieder op hun eigen WCD, en vervolgens ontgrendelen.
Een alamat is bij mijn weten een apparaat dat beveiligt tegen overbelasting, kortsluiting en lekstroom.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Het is al een poosje rustig rondom bugs en E-meldingen. Ook hier draait het systeem nog altijd stabiel. Het product is ondertussen wat volwassener geworden en dat blijkt wel.

Chapeau @HomeWizard_NL.

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:16
Aardedraadje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 06:10:
Het is al een poosje rustig rondom bugs en E-meldingen. Ook hier draait het systeem nog altijd stabiel. Het product is ondertussen wat volwassener geworden en dat blijkt wel.

Chapeau @HomeWizard_NL.
Kan ook zijn dat de PiB's nu gewoon minder te doen hebben, er dus ook minder problemen aan het 'licht' komen. Eind feb 2026 gaan we het zien!
Eriq schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:22:
[...]

Wat is de software versie van P1

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

https://solarmagazine.nl/...bf328-5c512c703b-74510600

Er komt een leuk experiment aan voor de batterijen

Een 5 tijdzone dynamisch tarief voor iedereen
@Homewizard spelen jullie hier op in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzfRS193i7oRhp6R_3dVa_b54eU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3TOULCO4gSeqDf2fhvluIIWt.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door GL007 op 08-10-2025 11:02 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

• Eriq
GL007 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:10:
[...]

Wat is de software versie van P1
6.0206

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:59
Ik kreeg een mail dat de HW batterij nu zonder levertijd is te bestellen. Ik snap dat wel. We zitten inmiddels in de herfst en gaan nog de winter in. Een thuisbatterij is vooral in de lente en zomer handig. Nu gaan we de slechte maanden tegemoet.

Ik denk dus dat veel mensen wachten tot de lente en nog even 'de kat uit de boom kijken'.

Ik heb 3 batterijen, het is nu (bijna) 11 uur in de ochtend, en met mijn 33 zonnepanelen op west ben ik nog niet boven mijn eigen verbruik gekomen, dus er zit nog niets in de batterijen.

[ Voor 9% gewijzigd door SpeedingWilly op 08-10-2025 10:54 ]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Dan heb je een wifi probleem als de batterijen P1 niet zien

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05:39
Hier 2 batterijen beetje zon. Wel al 21% vol.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48j3giQsVOw6kUOIznTR-r5O1bI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7n5qDuy2mazJH42QTpZz1AK.jpg?f=fotoalbum_large

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:59
Ral23087 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:30:
Hier 2 batterijen beetje zon. Wel al 21% vol.[Afbeelding]
Dan heb je vast panelen op zuid of oost?

Ik wek nu ongeveer 600W op, maar mijn verbruik ligt veel hoger.

[ Voor 7% gewijzigd door SpeedingWilly op 08-10-2025 11:37 ]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

• Eriq
GL007 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Dan heb je een wifi probleem als de batterijen P1 niet zien
In wat voor opzicht? Alles heeft een vast ip adres en de p1 en batterijen staan op 1,5 m van elkaar.
De signaalsterkte is tussen 75% (p1) en 100% voor de batterijen

Btw, ik heb sinds 1 maand een Amplifi, die tot nu toe perfect heeft gewerkt.

[ Voor 20% gewijzigd door Eriq op 08-10-2025 11:41 ]

Eriq schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

In wat voor opzicht? Alles heeft een vast ip adres en de p1 en batterijen staan op 1,5 m van elkaar.
Probleem ligt bij P1.
Je kunt in AMPLIFI zien hoe de communicate verloopt. Bij P1 moet je 12kbit/sec zien. Of meer

[ Voor 24% gewijzigd door GL007 op 08-10-2025 11:59 ]

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:20
Het valt mij op dat op deze donkere dagen mijn RTE echt heel erg tegen valt. Ik vond van de zomer (met 1 batterij) de 75% al lastig te halen maar nu zit ik wel heel laag.

5 okt RTE 69% 3,6 kWh in - 2,5 kWh uit
7 okt RTE 50% 0,2 kWh in - 0,1 kWh uit
8 okt RTE 68% 2,8 kWh in - 1,9 kWh uit

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:13

fxs81

Julianadorp

Eriq schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Btw, ik heb sinds 1 maand een Amplifi, die tot nu toe perfect heeft gewerkt.
Als ik al je posts zo lees denk ik eerder aan een defecte P1 meter eerlijk gezegd. Even melden bij HW, wellicht kunnen die op afstand wat zien.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Knurt
  • Niet online
Leanderr schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:42:
Het valt mij op dat op deze donkere dagen mijn RTE echt heel erg tegen valt. Ik vond van de zomer (met 1 batterij) de 75% al lastig te halen maar nu zit ik wel heel laag.

Ik hou het hier op weekbasis bij.
Afgelopen week ook hier lagere RTE. Waar die normaal gemiddeld op 73,5% zit, was die afgelopen week 71,7%.
Komt mijns inziens vooral doordat het laden de afgelopen dagen door weinig overschot vaak langere tijd minimaal gaat. Zo staat ie bij bijvoorbeeld vandaag al 2 uur te laden, maar (met enkele uitschieters) slechts met 100-150 W. Dat is in ieder geval niet de sweetspot qua efficiënt laden.

• Eriq
Dat vermoeden heb ik ook. Advies HW is router herstart. Ben nu op m’n werk, vanmiddag maar eens doen 🤞🏻

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:13

fxs81

Julianadorp

Hier is net Liander vertrokken, die hebben de ombouw naar 3 x25A afgerond. Ook een nieuwe slimme meter gekregen: Kaifa SMR 5.5 MA304

Hij zag de batterij sticker van HW op de kast zitten en vroeg er naar, hij zou aangeven dat ze er staan ivm eventuele teruglevering in de nacht. Blijkbaar valt dit bij de oude SMR 5 meter niet op maar ze zijn het afgelopen jaar al op diverse plaatsen geweest om de installatie te controleren van nieuwe 3 fase meters omdat die soms in de nacht een paar Watt teruglevering zagen, bleek iedere keer om thuis accu's te gaan, nog even gevraagd of ik ze nog aan moest melden maar hij gaf aan er notitie van te maken en dat er geen verplichting is om dit soort accu's aan te melden. Scheelt ze weer een ritje want dat gaan ze hier dan ook zien in de nacht. Hij zat zelf ook te denken aan de HW batterij, had zelf al het display en de P1 meter. Even laten zien waar ze stonden en hij vond het mooi spul, klein en zag er gelikt uit. Hij had ze alleen nog online gezien. Begint toch weer te kriebelen nu zei hij haha.

Terug ontopic, ook deze keer kwam alles vanzelf weer online zonder tussenkomst van mij en in de app zie ik nu ook netjes alle drie de fases. Nu maar hopen dat de energieboer geen rare afrekening gaat sturen aangezien ik per 1 november overstap naar een ander.

[ Voor 6% gewijzigd door fxs81 op 08-10-2025 12:04 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Leanderr
Knurt schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Ik hou het hier op weekbasis bij.
Afgelopen week ook hier lagere RTE. Waar die normaal gemiddeld op 73,5% zit, was die afgelopen week 71,7%.
Komt mijns inziens vooral doordat het laden de afgelopen dagen door weinig overschot vaak langere tijd minimaal gaat. Zo staat ie bij bijvoorbeeld vandaag al 2 uur te laden, maar (met enkele uitschieters) slechts met 100-150 W. Dat is in ieder geval niet de sweetspot qua efficiënt laden.
Nee, ik begrijp het maar had beter verwacht met de teksten meest efficiënte omvormer etc vanuit HW.

We gaan het wel zien en mogelijk in de toekomst de batterijen in november, december en januari gewoon loskoppelen en in opslag modus. Want ik de helft van mijn stroomprijs nog terug, als de RTE dan in de lage 60% zit kan ik beter de omvormer sparen voor betere tijden.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Leanderr schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:42:

Kijk uit met RTE op dag niveau. Je kunt altijd nog restcapaciteit van eerder hebben overgehouden ( dag/periode). Altijd meten over een langere periode.

Als ik jouw 3 dagen input optel dan gaat er 6.6 kWh in en komt er 4.5 kWh uit. Delend op elkaar is dit een RTE van 68.18% is laag eens. Maar meet altijd over een langere periode.

• Leanderr
Devke schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:15:
[...]

Kijk uit met RTE op dag niveau. Je kunt altijd nog restcapaciteit van eerder hebben overgehouden ( dag/periode). Altijd meten over een langere periode.

Als ik jouw 3 dagen input optel dan gaat er 6.6 kWh in en komt er 4.5 kWh uit. Delend op elkaar is dit een RTE van 68.18% is laag eens. Maar meet altijd over een langere periode.
het zijn bewust dagen waar hij ruim voor middernacht al weer leeg was dus geen restcapaciteit.

fxs81 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:01:
Hier is net Liander vertrokken, die hebben de ombouw naar 3 x25A afgerond. Ook een nieuwe slimme meter gekregen: Kaifa SMR 5.5 MA304

Hij zag de batterij sticker van HW op de kast zitten en vroeg er naar, hij zou aangeven dat ze er staan ivm eventuele teruglevering in de nacht. Blijkbaar valt dit bij de oude SMR 5 meter niet op maar ze zijn het afgelopen jaar al op diverse plaatsen geweest om de installatie te controleren van nieuwe 3 fase meters omdat die soms in de nacht een paar Watt teruglevering zagen, bleek iedere keer om thuis accu's te gaan, nog even gevraagd of ik ze nog aan moest melden maar hij gaf aan er notitie van te maken en dat er geen verplichting is om dit soort accu's aan te melden. Scheelt ze weer een ritje want dat gaan ze hier dan ook zien in de nacht. Hij zat zelf ook te denken aan de HW batterij, had zelf al het display en de P1 meter. Even laten zien waar ze stonden en hij vond het mooi spul, klein en zag er gelikt uit. Hij had ze alleen nog online gezien. Begint toch weer te kriebelen nu zei hij haha.

Terug ontopic, ook deze keer kwam alles vanzelf weer online zonder tussenkomst van mij en in de app zie ik nu ook netjes alle drie de fases. Nu maar hopen dat de energieboer geen rare afrekening gaat sturen aangezien ik per 1 november overstap naar een ander.
Ik vind dit toch langzaam aan wel iets typisch netbeheerder worden. Al snap ik dat de regels niet altijd goed uitvoerbaar zijn. Zo vaak nu al gehoord dat ze voor niets naar een "storing" rijden en het een thuisbatterij is. Misschien moeten ze toch eens iets gaan bedenken om dit in kaart te brengen. Stuur de klant eerst een brief ofzo? Al die kosten die ze zo maken gaan uiteindelijk drukken op de belastingbetaler. Toch maar mensen een PIB laten aanmelden? Ook de weerstand bij mensen snap ik. Maar goed time will tell.

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik ga dit topic volgen omdat ik zelf ook naar een HomeWizard Plug-In Battery (PiB) kijk. Even kort mijn situatie:
  • 31 zonnepanelen: 22 panelen op het zuiden (7 jaar oud, momenteel omvormer stuk), 9 panelen op het westen (2 jaar oud).
  • Dagelijks verbruik rond 20 kWh, met pieken in de zomer door zwembadpomp, zwembadverwarming en airco.
  • Standby-verbruik ligt rond de 218 W.
Gezien dat het nu oktober is en de zuidpanelen nog niet werken, lijkt het mij niet handig om op dit moment een PiB te bestellen. De opbrengst van de batterij zou voorlopig waarschijnlijk te laag zijn om echt voordeel te halen.
Helaas is SolarEdge momenteel mega traag met RMA's
Natuurlijk is het wel leuk om er alvast mee te spelen. Het zou toch geen probleem moeten zijn om 3 PiB's te verdelen over meerdere (lichte) groepen?
P1 dongle heb ik al hangen.
Leanderr schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

het zijn bewust dagen waar hij ruim voor middernacht al weer leeg was dus geen restcapaciteit.
Helder. Probeer een wat langere periode te vinden / meten. Eerlijker beeld. Hier zitten de PIBS op een HW kWh meter (MID). Ben ook pas begonnen met een meting. Ik heb meer vertrouwen in dit soort meters dan wat fabrikanten in het algemeen roepen. Geldt voor iedere fabrikant.

Hoogste RTE lifetime 71%. Ze zijn niet helemaal leeg nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUEGbQ4jcBYzYboQyaut6fTnu9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMiVwyKUBWshvTpV1htyEYNm.jpg?f=fotoalbum_large

BeyondThunder schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:24:
Ik ga dit topic volgen omdat ik zelf ook naar een HomeWizard Plug-In Battery (PiB) kijk. Even kort mijn situatie:
  • 31 zonnepanelen: 22 panelen op het zuiden (7 jaar oud, momenteel omvormer stuk), 9 panelen op het westen (2 jaar oud).
  • Dagelijks verbruik rond 20 kWh, met pieken in de zomer door zwembadpomp, zwembadverwarming en airco.
  • Standby-verbruik ligt rond de 218 W.
Gezien dat het nu oktober is en de zuidpanelen nog niet werken, lijkt het mij niet handig om op dit moment een PiB te bestellen. De opbrengst van de batterij zou voorlopig waarschijnlijk te laag zijn om echt voordeel te halen.
Helaas is SolarEdge momenteel mega traag met RMA's
Natuurlijk is het wel leuk om er alvast mee te spelen. Het zou toch geen probleem moeten zijn om 3 PiB's te verdelen over meerdere (lichte) groepen?
P1 dongle heb ik al hangen.
Verdelen over groepen mag. Ik zou ze alleen dan niet ontgrendelen. Dan kun je beter een aparte groep maken, ze daarop aansluiten en dan ontgrendelen. Zoek maar eens in het topic. Deze vraag is al best vaak gesteld. Denk zelfs dat er in de TS nog e.a. over staat.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Krijg net een mail: batterij voor 15u besteld, morgen in huis.
Genoeg voorraad blijkbaar, tijd voor lagere prijzen want de concurrentie zit niet stil.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

hoevenpe schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:50:
Genoeg voorraad blijkbaar, tijd voor lagere prijzen want de concurrentie zit niet stil.
Yes, hier ook eentje besteld ;-)
Als mijn zonnepanelen weer up& running zijn bestel ik er nog 2 denk.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Devke schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

Verdelen over groepen mag. Ik zou ze alleen dan niet ontgrendelen. Dan kun je beter een aparte groep maken, ze daarop aansluiten en dan ontgrendelen. Zoek maar eens in het topic. Deze vraag is al best vaak gesteld. Denk zelfs dat er in de TS nog e.a. over staat.
Helder, die 22 panelen liggen op de schuur + 3 fase omvormer. Daaronder hangt een aparte kast met automaten. Hier ga ik dan 2 aparte groepen op aanmaken en 2 extra batterijen plaatsen. (Als de panelen het weer doen).
Waarom lagere prijzen? Als je de mail helemaal gelezen had zou je ook hebben gezien dat ze 10x zoveel verkocht hebben als verwacht. Met zo'n vraag is er dus geen enkele reden voor een prijs verlaging.
Hier, speciaal voor iedereen die gelooft dat het allemaal zo'n vaart niet loopt, nog even een periodieke herinnering aan het feit welk risico je neemt met een IoT-apparaat wat de cloud van de fabrikant nodig heeft om te kunnen werken:

nieuws: Clouddiensten van Neato-robotstofzuigers gaan eerder offline dan beloofd

Dit kan ons met onze mooie @HomeWizard_NL PiB's net zo goed gebeuren.

Something to keep in mind.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Robbin_t
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21-10 14:11
Hier, speciaal voor iedereen die gelooft dat het allemaal zo'n vaart niet loopt, nog even een periodieke herinnering aan het feit welk risico je neemt met een IoT-apparaat wat de cloud van de fabrikant nodig heeft om te kunnen werken:
Dit is (naast de te hoge prijs per kWh) ook iets wat mij tegenstaat bij HW. Mooie interface en werkt doorgaans goed maar zodra je internet eruit ligt of het hele bedrijf er morgen mee ophoudt zit je mooi met je spullen. Wat mij betreft gaat alles zoveel mogelijk lokaal via een api en HA. Zeker als het producten van >€1000 betreft.
Robbin_t schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:34:
Dit is (naast de te hoge prijs per kWh) ook iets wat mij tegenstaat bij HW. Mooie interface en werkt doorgaans goed maar zodra je internet eruit ligt of het hele bedrijf er morgen mee ophoudt zit je mooi met je spullen. Wat mij betreft gaat alles zoveel mogelijk lokaal via een api en HA. Zeker als het producten van >€1000 betreft.
Ja, maar let op, het subtiele verschil is dat de HW PiB beide heeft; die heeft best een goed lokale API, en dat is helemaal mooi. Maar hij is dus daarnaast óók nog steeds onlosmakelijk verbonden met de cloud van HW. Dat duale aspect is waarop ik me verkeken heb bij de koop.

Overigens, als je internet eruit ligt blijft je PiB in eerste instantie gewoon werken hoor, dat ik heb best een tijdje (enkele weken) uitgeprobeerd. Het is bij de eerste de beste wijziging dat het fout gaat; dan is verbinding met de HW cloud nodig.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• rtunru
(jarig!)
JeroenH schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Overigens, als je internet eruit ligt blijft je PiB in eerste instantie gewoon werken hoor, dat ik heb best een tijdje (enkele weken) uitgeprobeerd. Het is bij de eerste de beste wijziging dat het fout gaat; dan is verbinding met de HW cloud nodig.
Ik ben eerder bang dat P1 defect gaat en HW inmiddels is gestopt met hun cloud.

Heeft iemand ervaring met vervangen van de P1 door een nieuwe.?
Daarna weer terug naar de oude?
Dus dat er 2 P1 exemplaren zijn die werken met dezelfde PIB (niet tegelijkertijd).
rtunru schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:32:
[...]

Dus dat er 2 P1 exemplaren zijn die werken met dezelfde PIB (niet tegelijkertijd).
De app laat maar 1 P1 toe of je moet voor een ander huis kiezen in de app en daarin de batterijen toevoegen

• rtunru
(jarig!)
GL007 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:41:
[...]

De app laat maar 1 P1 toe of je moet voor een ander huis kiezen in de app en daarin de batterijen toevoegen
Dit ga ik uitproberen.

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-11 13:34
Heb hier al eerder gelezen, dat je bij vervangen van je P1, HW een mail moet sturen. Zij zetten de gegevens dan over van de oude naar de nieuwe.
Yihaaa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:43:
Heb hier al eerder gelezen, dat je bij vervangen van je P1, HW een mail moet sturen. Zij zetten de gegevens dan over van de oude naar de nieuwe.
Klopt maar ik vind het handiger dat je gewoon de vervangende nieuwe meter zelf aan de oude gegevens in de cloud kunt koppelen.

• Stollie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:59
Zojuist mail gekregen

🚚 Plug-In Battery vandaag besteld = morgen in huis
Plug-In Battery is nu direct leverbaar.
Het lange wachten is voorbij. Waar je eerder maanden moest wachten voordat de Plug-In Battery geleverd werd, kun je hem nu gewoon vandaag bestellen en binnen 1 à 2 werkdagen in huis hebben.

Met de Plug-In Battery haal je meer uit je zonnepanelen, zonder gedoe. Installeer 'm zelf binnen enkele minuten en verminder teruglevering. Bestel je vandaag vóór 15:00 uur, dan staat hij morgen al bij je thuis!
....
Continu in ontwikkeling.

We blijven onze thuisbatterij continu doorontwikkelen. Voor het einde van dit jaar verwachten we het mogelijk te maken om te laden tijdens de goedkoopste uren. Sinds de eerste uitlevering zijn er verschillende verbeteringen doorgevoerd via app- en firmware-updates. Haal je onze Plug-In Battery in huis, dan ben je verzekerd van gratis updates en toekomstige features.
....
Dat laden op tijdens de goedkoopste uren zou mooi zijn, net overgestapt op dynamisch.
Stollie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:45:
Zojuist mail gekregen

🚚 Plug-In Battery vandaag besteld = morgen in huis

[...]

Dat laden op tijdens de goedkoopste uren zou mooi zijn, net overgestapt op dynamisch.
Dan heb je morgen de meest saaie dag gelijk te pakken haha. Hier gaan we lekker de NOM stand in dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Qi0lZWS90Ba0ZdKxc94VDuj2GU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6WQt0dEvPxz9UaiqOkhQ5N9H.png?f=user_large

rtunru schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:32:
Er van uitgaande dat je P1 meter niet 1 week na het omvallen van de HW cloud kapot gaat, is je PiB er tegen die tijd al lang mee opgehouden.
Ik geloof nooit dat dat kan. Dat zal een kwestie zijn van alle componenten (de PiB's en de P1-meter) resetten en dan weer aan elkaar koppelen. En daar heb je voor nodig... de HW cloud.

• Stollie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:59
Devke schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Dan heb je morgen de meest saaie dag gelijk te pakken haha. Hier gaan we lekker de NOM stand in dan.

[Afbeelding]
Ik was afgelopen zaterdag al over, dat zag er nog leuker uit natuurlijk ;)
prijs op 0 :D
https://www.youtube.com/p...CZw163F4TQOmfQ4L-A5mccRGP

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:57:
[...]

Er van uitgaande dat je P1 meter niet 1 week na het omvallen van de HW cloud kapot gaat, is je PiB er tegen die tijd al lang mee opgehouden.

[...]

Ik geloof nooit dat dat kan. Dat zal een kwestie zijn van alle componenten (de PiB's en de P1-meter) resetten en dan weer aan elkaar koppelen. En daar heb je voor nodig... de HW cloud.
Ook al loopt alles perfect, uiteindelijk kost de HW cloud ook geld.

De uitgaven voor PiB, sockets, P1-meter, etc zijn in principe 1-malig. Dus hoe worden de doorlopende cloud-kosten dan gedekt?
Stollie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:25:
[...]

Ik was afgelopen zaterdag al over, dat zag er nog leuker uit natuurlijk ;)
prijs op 0 :D
https://www.youtube.com/p...CZw163F4TQOmfQ4L-A5mccRGP
Stroom is in de basis altijd maar een paar ct. Het grootste deel is BTW en EB. Dus je PIB voor niks laden, helaas 😜

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-11 17:21

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Nevil schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:31:
[...]

De uitgaven voor PiB, sockets, P1-meter, etc zijn in principe 1-malig. Dus hoe worden de doorlopende cloud-kosten dan gedekt?
Plus abonnement?

Xbox Live: Miesjh NL

• rtunru
(jarig!)
Nevil schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:31:
[...]

Daar hebben ze Energy+ voor

• rtunru
(jarig!)
JeroenH schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:57:
[...]

Kan PIB niet zonder cloud werken?

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
rtunru schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:38:
[...]

Kan PIB niet zonder cloud werken?
Alleen als je speciale taken wil laten uitvoeren of gegevens voor langere tijd wil bewaren, dan heb je Energy+ nodig.

Alle onderdelen kunnen gewoon zonder Energy+ werken. Dus?

• rtunru
(jarig!)
Ik ging ervan uit dat er geen firmware updates meer nodig zullen zijn.
Draaien P1 en PIB dan niet gewoon door?
rtunru schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:42:
[...]

Ik ging ervan uit dat er geen firmware updates meer nodig zullen zijn.
Draaien P1 en PIB dan niet gewoon door?
Ja ze draaien door zonder verbinding met de HW-cloud. Maar zodra er een wijziging is (> 800w ontgrendelen na stroomstoring, extra batterij plaatsen, andere wifi, batterij/P1-meter een reset om wat op te lossen) heb je de HW cloud nodig. Is die er niet (meer), door wat voor oorzaak dan ook, dan heb je dure e-waste.

Kan dagen duren, kan weken duur, kan met wat mazzel maanden duren. Maar het is dan een tikkende tijdbom.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 08-10-2025 15:46 ]

• rtunru
(jarig!)
Nevil schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:40:
[...]

Alleen als je speciale taken wil laten uitvoeren of gegevens voor langere tijd wil bewaren, dan heb je Energy+ nodig.

Alle onderdelen kunnen gewoon zonder Energy+ werken. Dus?
Ik had het niet zo zeer over Energy +.
Volgens mij kan je dus geen updates meer doen, maar als je tevreden bent met wat je hebt dan kan P1 en PIB toch gewoon doorwerken?
Maar @JeroenH heeft blijkbaar een andere mening.
rtunru schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:46:
Correctie, wat ik opschrijf zijn feiten.

Zonder HW-cloud blijft je PiB draaien.
Maar; voor installatie/wijzigingen aan je PiB is de HW-app en dus de HW-cloud nodig.
Geen HW-cloud = op termijn een PiB die ermee ophoudt.

Niet leuk, maar dit is hoe het zit.

-edit-

Probeer het gerust zelf uit.

1. Disable je internet, maar laat je wifi up, zet bv je glasvezelmodem uit.
2. Doe iets met je PiB waarvoor de app nodig is om het te herstellen. Als je er meerdere hebt, zet ze bv uit en probeer de > 800w weer te ontgrendelen. Geef er eens eentje een reset en probeer hem met je P1-meter te koppelen. Heb je er nog eentje in doos staan, probeer die aan de P1-meter te koppelen.
3. Merk dat dat niet lukt. (Ik heb dit daadwerkelijk getest, kun je ook gewoon doen)
4. Overdenk de situatie als dit in het echt gebeurt en de HW-cloud is voorgoed weg.
5. Zet je glasvezelmodem weer aan.

[ Voor 42% gewijzigd door JeroenH op 08-10-2025 15:51 ]

rtunru schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:46:
[...]

Ik had het niet zo zeer over Energy +.
Volgens mij kan je dus geen updates meer doen, maar als je tevreden bent met wat je hebt dan kan P1 en PIB toch gewoon doorwerken?
Je vergeet een ding. Als er iets gebeurt en je moet resetten dan ben je afhankelijk van de cloud.
Ik had liever gehad dat de batterij via een Bluetooth verbinding de instellingen kon aanpassen. De esp processor die ze gebruiken kan dit aan.

GL007 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:51:
De espprroccessor die ze gebruiken kan dit aan.
Ik heb je dit meermaals zien schrijven, en ik herhaal mijn vraag daarover nog maar eens:

Weten we dat er een ESP-serie microcontroller in zit, of denken we dat?

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-11 13:51

elsinga

=8-)

Dat "morgen" is door Transmission dan vrijwel zeker "overmorgen"... Tot nu toe was Transmission bij mij elke keer een dag later dan HW aangaf...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

JeroenH schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:53:
[...]

Ik heb je dit meermaals zien schrijven, en ik herhaal mijn vraag daarover nog maar eens:

Weten we dat er een ESP-serie microcontroller in zit, of denken we dat?
Ik denk dat ze esp processors gebruiken.
In P1 zit er een in beide versies in.
Bekijk de foto’s die in het forum is verschenen.

[ Voor 11% gewijzigd door GL007 op 08-10-2025 16:17 ]

• rtunru
(jarig!)
GL007 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:02:
[...]

Ik denk dat ze esp processors gebruiken.
In P1 zit er een in beide versies in.
Bekijk de foto’s die in het forum is verschenen.
Ik ben blij dat ik niet alleen HW heb, maar ook merk S.
Die is volgens mij volledig onafhankelijk van cloud diensten.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:26
rtunru schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:19:
[...]

Ik ben blij dat ik niet alleen HW heb, maar ook merk S.
Die is volgens mij volledig onafhankelijk van cloud diensten.
Merk S?

• rtunru
(jarig!)

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:26
Ah, dank voor de toelichting. Ruim 7k voor 10 kWh en geen stekker eraan.
Met 6000 cycli kan een batterij 20 jaar meegaan. De kans dat Home Assistent dan nog bestaat schat ik hoger in dan de clouddiensten van de vele stekkerbatterijen op dit forum. Mee eens dat het ook offline zou moeten werken.

Eens zoeken of hier ergens een overzicht te vinden is van alle merken en types.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:32

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Gisteren is mijn kWh-meter automatisch geüpdatet van 4.06 naar 5.0011
Ik gebruik de kWh-meter niet voor de PiB aansturing..

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 08-10-2025 18:37 ]

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-11 19:31

BKK

Ik heb de laatste tijd veel p1 verbindings issues. Veel offline.
Wat heb ik al gedaan:
P1 eruit
Opnieuw koppelen
USB adapter eraan gehangen
Updates
Wifi opnieuw instellen
Apparaat verwijderen en weer toevoegen
P1 vast ip gegeven
2,4ghz gezet
Ik heb de wifi pods van ziggo
Pib’s al lange tijd stabiel
Andere apparaten verliezen bijna nooit verbinding

Wat mij wel is opgevallen is dat toen ik de usb voeding eruit haalde de ring groen werd hij online kwam, vreemd
Ik heb de usb wel verbonden op een stekkerdoos aangezien ik anders lastig bij stopcontact kom.
Is mij. P1 gewoon defect, wat kan het nog zijn. Wie heeft de oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door BKK op 08-10-2025 19:31 ]

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-11 22:29
Sonero schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:12:
[...]

Ah, dank voor de toelichting. Ruim 7k voor 10 kWh en geen stekker eraan.
Met 6000 cycli kan een batterij 20 jaar meegaan. De kans dat Home Assistent dan nog bestaat schat ik hoger in dan de clouddiensten van de vele stekkerbatterijen op dit forum. Mee eens dat het ook offline zou moeten werken.

Eens zoeken of hier ergens een overzicht te vinden is van alle merken en types.
Check in dat geval de Libbi van Myenergi, die is echt volledig offline te gebruiken (hardware buttons en display).

• Tebbie
  • Nu online
BKK schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:26:
Ik heb de laatste tijd veel p1 verbindings issues. Veel offline.
Wat heb ik al gedaan:
P1 eruit
Opnieuw koppelen
USB adapter eraan gehangen
Updates
Wifi opnieuw instellen
Apparaat verwijderen en weer toevoegen
P1 vast ip gegeven
2,4ghz gezet
Ik heb de wifi pods van ziggo
Pib’s al lange tijd stabiel
Andere apparaten verliezen bijna nooit verbinding

Wat mij wel is opgevallen is dat toen ik de usb voeding eruit haalde de ring groen werd hij online kwam, vreemd
Ik heb de usb wel verbonden op een stekkerdoos aangezien ik anders lastig bij stopcontact kom.
Is mij. P1 gewoon defect, wat kan het nog zijn. Wie heeft de oplossing.
Misschien wat vollediger zijn wat exact je P1 verbinding issues zijn? Hoe merk/zie/weet je dat?

Wellicht een idee om eens een ping test te laten lopen gedurende een dag? Valt de verbinding echt weg of is het iets anders? En nee ik heb niet terug gelezen hier in dit topic (beetje gedoe op een telefoon).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRYsZP8PF4mjjGAvvpu3leX8NSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hl2GhVxTh2gkNTxgZZf56o7f.png?f=fotoalbum_large
Vandaag heeft de zon slechts een aantal uren iets geleverd.
Kijke hoe het verder gaat dit najaar en winter.

• BKK

BKK

@Tebbie
P1 meter knippert rood. Iedere dag wel. Je moet hem dan weer verbinden. Aangezien ik dit de laatste tijd bijna dagelijks heb weet ik het niet meer. Zoals je hebt gelezen heb ik al veel gedaan en dan te bedenken dat je met HW met die geweldige bot van hun moet chatten en je weer dagen verder bent voordat je een half antwoord krijgt. Hopelijk heeft hier iemand een advies. Andere apparaten hebben nooit wifi problemen. Vandaar dat ik langzaamaan begin te denken dat het aan de p1 ligt. Ik heb thuis ziggo modem met de pods. PIB hebben altijd goede wifi dekking. P1 bevindt zich 1 meter verder en ligt er dus regelmatig uit. Wie t weet mag t zeggen

• Tebbie
  • Nu online
BKK schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:25:
@Tebbie
P1 meter knippert rood. Iedere dag wel. Je moet hem dan weer verbinden. Aangezien ik dit de laatste tijd bijna dagelijks heb weet ik het niet meer. Zoals je hebt gelezen heb ik al veel gedaan en dan te bedenken dat je met HW met die geweldige bot van hun moet chatten en je weer dagen verder bent voordat je een half antwoord krijgt. Hopelijk heeft hier iemand een advies. Andere apparaten hebben nooit wifi problemen. Vandaar dat ik langzaamaan begin te denken dat het aan de p1 ligt. Ik heb thuis ziggo modem met de pods. PIB hebben altijd goede wifi dekking. P1 bevindt zich 1 meter verder en ligt er dus regelmatig uit. Wie t weet mag t zeggen
Goed P1, knilpert rood. Is het ip adres bereikbaar?
Zo ja, dns probleem.
Tijdelijk oude accesspoint (zonder mesh) proberen?

• BKK

BKK

@Tebbie
Hoe weet ik of ip adres bereikbaar is? Heb ingelogd op router en vast ip adres gegeven en vastgezet op 2,4 ghz. Weet niet wat ik nog meer kan doe

• Tebbie
  • Nu online
BKK schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:42:
@Tebbie
Hoe weet ik of ip adres bereikbaar is? Heb ingelogd op router en vast ip adres gegeven en vastgezet op 2,4 ghz. Weet niet wat ik nog meer kan doe
Neem een telefoon of tablet.
Ping tooltje/app van store downloaden
Ip adres van je P1 testen als deze rode ring heeft

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-11 21:32
GL007 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:17:
[Afbeelding]
Vandaag heeft de zon slechts een aantal uren iets geleverd.
Kijke hoe het verder gaat dit najaar en winter.
In mijn geval denk ik ongeveer 60 cycles tussen 1 oktober en 1 maart ongeveer 30 per Plug-In Battery.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86ICgK-HAnPBZ0wFpO44Hhzx-2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFhYTdLUt3Bz9qzeiMCcfpkl.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ongeveer 220 cycles per jaar per Plug-In Battery

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loucwl7wAg_sBbZsT6uargPeMyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YR2VqWO3rLgn7xXAErsmJg8E.jpg?f=fotoalbum_large

:twk

[ Voor 20% gewijzigd door TFX77 op 09-10-2025 01:58 ]

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:52

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Maanden lang geen probleem met de PiB's gehad en nu binnen een paar dagen op mijn 2e PiB eerst een E308-melding (iets met spanning die niet klopt). Bleek nog een verouderde firmware op te draaien, dus geupdate naar 1.0307 die dat probleem zou moeten oplossen. Nu een paar dagen later ineens weer een oude bekende melding op dezelfde PiB dat de verbinding met de P1-meter is weggevallen. Accu herstart gegeven, maar nog steeds geen verbinding een aantal minuten later. Pas nadat ik ook de P1-meter herstart had werkte alles meteen binnen de tijd die ik nodig had om de trap af te lopen weer naar behoren. De andere PiB had nergens last van. Blijft toch een raar fenomeen en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er in de P1-meter nog steeds iets niet helemaal goed gaat met betrekking tot geheugenbeheer.

• Daryst
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 09:11
HvM schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

Heb je al ingelogd op je account bij Homewizard ?
Ik heb ook eens een smartplug moeten ruilen, zat ook te wachten op bericht.
Bleek dat het allang klaar stond in de lijst, hoefde alleen nog maar 'af te rekenen' (= tegoedbon inleveren).
nee, maar het is verder geregeld. heb een nieuwe P1 meter ontvangen die wel de juiste versie erop heeft staan.
Pagina: 1 ... 220 ... 229 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.