De stroomprijzen, met twee forse pieken per dag maken voor mij, met een dynamisch contract bij Tibber, nu lonend om de batterijen (3stuks) twee maal per dag handmatig op te laden. Mijn zonnepanelen, hier in een bos, met meer schaduw nu bij lager staande zon, leveren voor oktober nog maar 200 kWh, 25% van mijn verbruik. De batterij wordt eigenlijk niet meer geladen, daar het gemiddelde vermogen van de panelen door de dag heen lager is dan het sluipverbruik, laat staan met de gebruikelijke verbruikers erbij.
Voor vandaag de kwartierprijzen:
Door twee maal per etmaal de panelen handmatig te laden worden pieken van 35-40 cent netjes “weggepoetst”. De ROI, gegeven de laadverliezen is niet geweldig, maar daarnaast draagt dit goed bij aan het reduceren van de pieken op het net, immers de grote vraag in de “ochtend en avondspits” bepaalt de hoge kwartierprijzen.
Dit betekent ten lange leste dat ik in het herfst en winterseizoen menig dag zal hebben waarop ik tussen 1.5 en 2 cycli draai.
Sinds ik de batterijen heb is mijn (Tibber gerapporteerde) maand gemiddelde stroomprijs 5 cent lager dan vorig jaar, elke maand.
Op 11000 kWh, een besparing van ~500€.
Als voorbeeld van “NOM” gisteren:
Het zou mooi zijn als in de app een functie komt die dit kan vergemakkelijken (voor de niet HA en Homey adepten). Einde van jaar misschien?
[
Voor 3% gewijzigd door
EVfan op 07-10-2025 11:31
]