Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cordion
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-03 21:27
Starck schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Dit zegt mijn accu nu ook. Hij is flink aan het laden geweest. En nu was er even een wolk voor de zon, dus ging hij met 800 Watt ontladen. Al vrij snel deze melding en hij ging terug naar 400~500 Watt ontladen.

Hij staat hier op een koele zolder (14 graden).
Als ik met mijn hand voel, dan komt er een warm briesje uit de accu. Maar niet erg heet ofzo. De accu staat vrij in de ruimte, dus geen last van blokkades.

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb dit gisteren aangemeld bij Homewizard. Kreeg vanmorgen dit bericht van support: “Het lijkt er op dat dit gedrag veroorzaakt is door een bug waardoor de melding 'oververhitting' onterecht verscheen en een hele tijd bleef staan. Daardoor werd het maximale vermogen beperkt. We zijn op de hoogte van het probleem en verwachten dit via een softwareupdate volgende week op te lossen. Deze update zal vanzelf op je batterijen geïnstalleerd worden, hiervoor hoef je niks te doen. Bedankt voor het melden!”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:00

fxs81

Julianadorp

Ik hoop de batterij in maart te krijgen maar vind de support van HW echt heel erg goed van wat ik hier lees.
Tevens hulde aan iedereen die hun ervaringen aan het delen is, word zeer gewaardeert. Word er steeds enthousiaster van. Hier geen HA draaien (nog) dus ik ben afhankelijk van de HW app en display maar ben daar al erg van gecharmeerd.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 13:36

Remco2001

Ehm, ok...

Tebbie schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:31:
Garantie tot aan de voordeur, maar bij deze mijn bijdrage aan de HW plugin battery launch voor de Homey pro.
Is nog beta/test aangezien ik het pairen niet goed krijg (timing, druk op knop, opslaan bearer token). Verder vergen de icoontjes nog aandacht.

[Afbeelding]
Link toevallig? Krijg ‘m niet gegoogled.

-edit- Toch kunnen vinden

https://homey.app/nl-nl/app/com.homewizard/HomeWizard/test/

[ Voor 8% gewijzigd door Remco2001 op 31-01-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erick12345678
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-04 09:45
Gizz schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:41:
Vandaag is mijn batterij binnengekomen. En hoewel ik een zeer uitgebreide domotica-setup heb thuis met HA, allemaal zelfbouwsensoren op basis van ESPs en dergelijke en mezelf een echte tweaker durf te noemen.. is het werkend krijgen van de communicatie tussen HW P1-meter en de batterij voor mij onmogelijk :z

Wat heb ik gedaan:
  1. HW-app op mijn telefoon geïnstalleerd;
  2. HW-P1 meter aangesloten met usb-voedin;g
  3. HW-P1 meter toegevoegd via de app. Daarbij kreeg de P1-meter een update;
  4. Batterij aangesloten en toegevoegd via app. Daarbij kreeg de batterij een update én werd nóg een update op de P1-meter gezet met de melding dat dat nodig was om 'm met de batterij samen te laten werken.
En dan volgt de stap dat de P1 en batterij moeten gaan communiceren met elkaar. Dat lukt niet; ik krijg de melding dat ze elkaar niet zien en dat ze op hetzelfde netwerk moeten zitten.

Maar de P1-meter en batterij zitten op hetzelfde netwerk. Ik heb één 2.4Ghz-netwerk, daarmee zijn ze verbonden. Er is geen client isolation op dit netwerk, dus wifi-clients mogen gewoon met elkaar babbelen. Onderlinge communicatie werkt ook prima met andere clients op dit netwerk.

De verbinding van clients met het access point (heb er maar 1) is volgens de HW app voor beide apparaten 100%. Als ik in de controller van mijn Unifi-netwerk kijkt heeft de P1-meter een 'excellent' signaal met -55 dBm signaal en de batterij een 'excellent' signaal met -42 dBm.

Ik heb zowel de P1-meter als de batterij een power cycle gegeven. Maar nog steeds kunnen batterij en P1-meter niet met elkaar communiceren.

En nu?

edit: kijk zojuist in de app en zonder dat ik iets heb gedaan is nu alles okay :? Beetje vreemd nadat ik het een half uur lang heb geprobeerd de installatie-wizard te doorlopen en steeds dezelfde foutmelding kreeg.
toon volledige bericht
Ik had ook gezeik p1 meter niet gevonden. Ook UniFi

Mijn setup : Cloud gateway Ultra met twee AP U6+ De ene batterij zit nu gedwongen op de woonkamer AP anders kreeg ik het niet werkend. Terwijl AP op de overloop 1 meter is van de batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:42
Ik denk dat dit een kwestie is van de juiste instellingen in de controller.
Ik gebruik zelf Tp-link Omada en heb 0 problemen met HomeWizard.
Hetzelfde geldt voor de andere IoT apparaten op de 2.4GHz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:18
Net het ketel klets clipje zitten kijken. Goede geluiden. Het dynamisch laden en dan NOM. (Bij onvoldoende zon verwachting) En eventueel wachten met laden i.v.m. gunstige opbrengst teruglevering is precies wat ik graag zou willen.

@HomeWizard_NL Bij het laden op een dynamische marktprijs zou ik dan wel graag zien dat er met ontladen gewacht wordt op de hoge uurprijs waarbij het prijstechnisch ook nut heeft.

Super tof als alles door Homewizard geregeld wordt zodat je niet zelf met een platform als Homey aan de gang hoeft. Hoe dan ook ik ben blij dat ik voor Homewizard gegaan ben. Kan niet wachten tot ik mijn accu geleverd krijg. Dan even aankijken hoe het zich gedraagt en wat het oplevert/kost. Dan wellicht nog een tweede.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:22

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

Erick12345678 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:05:
[...]

Ik had ook gezeik p1 meter niet gevonden. Ook UniFi

Mijn setup : Cloud gateway Ultra met twee AP U6+ De ene batterij zit nu gedwongen op de woonkamer AP anders kreeg ik het niet werkend. Terwijl AP op de overloop 1 meter is van de batterijen.
mDNS probleem. Ik heb er “bijna dagelijks” mee te maken met support die ik geef voor de Homewizard Homey app. Check ff met multicast discovery/browser app op IPhone of Google playstore of je ze kan zien.
Soms is een herstart van een accesspoint voldoende.

Tips:
* Haal de spanning van de P1, KWH, watermeter of stekker zodat deze herstart
* Herstart je wifi accesspoint/router
* Controleer lokale API in de Homewizard Energy app voor het apparaat wat je wilt toevoegen (schuifje in de APP per meter, socket etc.)
* Instaleer een mDNS discovery app op je iphone/android en zoek naar _hwenergy._tcp en kijk dan of je je apparaten kan vinden van Homewizard.
* Check je Wifi instellingen dat er geen isolatie actief is voor de meters, dit beperkt communicatie tussen wifi apparaten onderling. Denk aan bijvoorbeeld guest wifi (wifi clients mogen vaak niet met elkaar communiceren)

https://play.google.com/s...id=com.mdns_discovery.app

Of

https://apps.apple.com/nl...ns-sd-browser/id305441017

[ Voor 39% gewijzigd door Tebbie op 31-01-2025 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Draai hier ook TP Omada. De dingen staan op DHCP. Maar heb in de controller aan gegeven dat altijd het zelfde ip adres geven moet worden. Dit voorkomt problemen zoals een Homey die de P1 niet meer vinden kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-05 20:45
Er is een klein stemmetje in mijn hoofd die zegt: niet doen want je haalt een apparaat in huis wat kans op brand vergroot. Versus je hebt er nu toch niets aan icm vast contract en salderingsregeling. Maar tegelijkertijd natuurlijk heel leuk om mee te spelen.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Ik lees op de website van Homewizard een en ander over beschermingen en verzekeraars. Maar ja, je kan dan wel uitgekeerd krijgen maar natuurlijk een traumatische kras met ontzettend veel gezeik als je huis afbrandt. Maar zou je het bijvoorbeeld ook in een onverwarmde bakstenen, vrijstaande schuur kunnen zetten?

[ Voor 20% gewijzigd door vaurits op 31-01-2025 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 17:52
Cordion schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:47:
[...]

Heb dit gisteren aangemeld bij Homewizard. Kreeg vanmorgen dit bericht van support: “Het lijkt er op dat dit gedrag veroorzaakt is door een bug waardoor de melding 'oververhitting' onterecht verscheen en een hele tijd bleef staan. Daardoor werd het maximale vermogen beperkt. We zijn op de hoogte van het probleem en verwachten dit via een softwareupdate volgende week op te lossen. Deze update zal vanzelf op je batterijen geïnstalleerd worden, hiervoor hoef je niks te doen. Bedankt voor het melden!”
Natuurlijk hartstikke mooi dat er zo snel op problemen gereageerd wordt en men ook snel met een oplossing komt . En dat meen ik ook echt.

Maar persoonlijk zou ik liever zien dat ik een berichtje kreeg dat er een update v/d FW klaar stond. Desnoods bewust een knop indrukken op het apparaat zelf. Dan zou ik zelf kunnen bepalen of en wanneer ik deze installeerde. Ik ben geen aluminium hoedjes type, maar heb persoonlijk liever niet dat wie dan ook zomaar toegang heeft tot mijn apparatuur of installaties zonder mijn toestemming of dat ik het weet. Vind ik gewoon geen prettig idee.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Apenkooi schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:32:
Draai hier ook TP Omada. De dingen staan op DHCP. Maar heb in de controller aan gegeven dat altijd het zelfde ip adres geven moet worden. Dit voorkomt problemen zoals een Homey die de P1 niet meer vinden kan.
Hier geen enkel probleem met HomeAssistant.
Wel zorgen dat alles in een vlan zit.
Zo niet dan vast ip via controller geven. (Mits de regels het toelaten) dat de vlans onderling kunnen communiceren.
Als je alles in een vlan gooit gaat het gewoon goed en worden de apparaten gevonden.
Tussen vlans wordt altijd een dingetje.

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 31-01-2025 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vaurits schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:38:
Er is een klein stemmetje in mijn hoofd die zegt: niet doen want je haalt een apparaat in huis wat kans op brand vergroot. Versus je hebt er nu toch niets aan icm vast contract en salderingsregeling. Maar tegelijkertijd natuurlijk heel leuk om mee te spelen.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Ik lees op de website van Homewizard een en ander over beschermingen en verzekeraars. Maar ja, je kan dan wel uitgekeerd krijgen maar natuurlijk een traumatische kras met ontzettend veel gezeik als je huis afbrandt. Maar zou je het bijvoorbeeld ook in een onverwarmde bakstenen, vrijstaande schuur kunnen zetten?
Ik heb datzelfde stemmetje :) Dat is dan ook de reden dat ik voor IP65 accu's ben gegaan die tegen vrieskou en regen kunnen en dus nu onder de overkapping buiten staan. Binnenkort gaan ze alsnog de garage in (kan het ook vriezen + is er erg vochtig), daar hangt inmiddels een rookmelder en ben nog aan het kijken naar andere maatregelen. Maar het huis komen ze niet in, ondanks dat er in mijn geval per accublok ook nog een aerosol brandblusser zit ingebouwd.

Verzekerd zijn is 1, het verliezen van al je dierbare spullen los je daar niet mee op, er natuurlijk even van uitgaande dat iedereen de brand overleeft.

De HW Battery moet tussen 10-30 graden gebruikt worden, gaat je schuur onder die 10 graden, dan wordt dat afgeraden. LFP accu's moet je sowieso nooit onder de 0 graden laden (daarom heb je ook varianten met ingebouwde verwarming) en dan moet je voor een ander merk en type kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 31-01-2025 23:57 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ach ja kun je er van alles bij halen.
Ik heb een rieten dak.
Maar de meeste pannen daken met zonnepanelen wat ook brandgevaar kan zijn.
Powerbanks, laptop accu, fiets accu, enz. Zijn net zo risico.
Ik ben mijn HomeWizard batterij weer aan het opladen en deze blijft netjes op 800 watt.
Wat betreft de HomeWizard batterij heb ik wel vertrouwen in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttEUPlgZlXOKcu2NB3N1Su12ipk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0ku9wdax5ttMthkVGnVYqS8.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee is juist zonnepanelen niet op het huis hebben.
En HomeWizard batterij in huis later in de stal of kelder.
Zonnepanelen op t dak is ook risico.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2DQctIZ84h_Ibqo9Mws5OC2nFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9kTALH3mlChmlV9AEpnYkG7.jpg?f=fotoalbum_large

En hoewel deze oplossing ik ook niet de schoonheidprijs vindt maar ik heb geen andere keuze door dat rieten dak op het huis.
En dat is met een pannen dak ook zo.
Mensen hebben vaak geen ruimte elders. Ik bedoel hiermee dat zonnepanelen op het dak net zo,n risico kan zijn als een thuisbatterij.

[ Voor 36% gewijzigd door peterbier op 01-02-2025 00:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-05 16:22
Er zitten LFP cellen in de HW accu. Deze zijn zeer brandveilig. Op YT staan er test met dergelijke cellen die zwaar mishandeld worden (overcharge, hoge omgevings temp, kortsluiten, spijker er doorheen slaan) en er gebeurt vrijwel niets. Er vliegen dagelijks 700/800 brandstofwagens in de fik in de VS, en na enkele opzienbarende crashes, zelden EV's. Zelf heb ik een electrische wagen met LFP accu en die acht ik veiliger dan mijn eigen gasaansluiting thuis, waar echt geen enkele sensor op zit, net zoals ieder andere doorgaande aansluiting in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
Vandaag wat uitgebreider testen met mijn RSsolar box voor de wateraccu, het is idd zo dat de HW batterij als eerste ieder zonnestraaltje wegpakt maar ik wil juist eerst de wateraccu laden.

Heb nu een energysocket voor de RSsolar box gezet met een zonnetaak die begint bij 30w teruglevering en die minimaal 4uren aanblijft.

Hopelijk krijgt de wateraccu hiermee voorrang op de batterij en pakt alleen weg wat de wateraccu niet opneemt uit de zonnepanelen, puntje van aandacht is het inschakelpunt van RSsolar box deze gaat pas de boiler opwarmen vanaf 250w hopenlijk wacht de batterij dan op de taak ipv direct alles in de batterij te stoppen.

Ik laat het later vandaag weten.

Wellicht dat @HomeWizard_NL het mogelijk maakt om aan te geven bij hoeveel watt teruglevering de accu gaat laden want ik denk niet dat het schakelen van de RSsolar box een wenselijke situatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04 15:14
EDIT: laat maar, blijkbaar wekken m'n zonnepanelen al 1000W op, wp nu even graad lager gezet, kan de accu mooi even vullen.

Kan iemand onderstaande verklaren?
Stroom totaal is minder dan socket van de wp en accu is leeg en nog amper zon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaSkihPR-RlqP518a-l-j828-Wc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jtX7vdaGGBq6gS9bpaiHMKJa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uYOrZOVWUgPX7VVU98zln0OWGM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WUdKYVOaCPpn9jHpMK2zS5Dq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door nikon. op 01-02-2025 09:37 . Reden: Opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-05 15:56
Flodder325 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:53:
Hopelijk krijgt de wateraccu hiermee voorrang op de batterij en pakt alleen weg wat de wateraccu niet opneemt uit de zonnepanelen, puntje van aandacht is het inschakelpunt van RSsolar box deze gaat pas de boiler opwarmen vanaf 250w hopenlijk wacht de batterij dan op de taak ipv direct alles in de batterij te stoppen.
Op basis waarvan bepaalt die RSsolar die 250W? Als dat direct gekoppeld is aan je (bruto) pv-opbrengst gaat het denk ik wel goed (dan 'drukt' hij de HW-batterij weer weg), maar als 'ie naar de P1 kijkt niet.

De zonnetaak gaat voorrang geven aan je boiler, maar als die nog niets doet, dan gaat de batterij alsnog opladen.

Je zou de zonnetaak ook op 250W kunnen zetten, dan laadt de batterij weliswaar op <250W, maar zodra er meer overschot is dan gaat dat wel weer allemaal naar je boiler (en zal de batterij stoppen met laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:10
vaurits schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:38:

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
In de watersportwereld zijn LiFePo4 accu’s al een tijdje gemeengoed ivm gewicht en laadkarakteristieken. De meeste zeilers leggen Victron kwaliteitsspul in hun bootjes. Maar: er is ook een grote groep die de accu’s zelf bouwt met Chinese (losse) 3V batterijen of als set kopen bij Marktplaats hobby/semi-pro bouwers.

Ik ken eigenlijk geen één geval brand waarvan de oorzaak werd gelinkt aan een LFP batterij. 800w is eigenlijk ook een laad/ontlaadvermogen ‘van niks’ voor LFP (aan boord worden ze zelfs ingezet om elektrisch mee te koken). Er gaan wel eens bootjes in de fik helaas, meestal als gevolg van slechte bedrading.

Having said that, ik ben geen brandexpert. Misschien dat er ergens daarwerkelijk cijfers over bekend zijn. Ik maak me er geen zorgen over in ieder geval. Better safe than sorry: ik ga de accu in de bijkeuken plaatsen, zo ver mogelijk weg van de rest van het 300 jaar oude rijksmomument met houten vloeren en dak. Goed harde rookmelder er recht boven.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EvaluationCopy schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:44:
[...]
800w is eigenlijk ook een laad/ontlaadvermogen ‘van niks’ voor LFP (aan boord worden ze zelfs ingezet om elektrisch mee te koken).
Vermogen staat bij accu's altijd in verhouding tot de capaciteit en dat wordt uitgedrukt in C waarde. Als je een accu van 0,1 kWh hebt en die ga je met 800 Watt ontladen, dan is dat 8C, een enorm hoge waarde en té hoge belasting, dat zal schade of gevaar opleveren.

Heb je een accu van 4 kWh, dan is 800 Watt 0,2C, een mooie veilige waarde.

Je kunt niet zomaar stellen dat 800 Watt een laadvermogen van niks is voor LFP als je de capaciteit niet weet. Ga je op een boot koken, dan zal je dat waarschijnlijk met een grotere accu doen waarmee je dan veilig voldoende vermogen kunt gebruiken om te koken.

Voor de HomeWizard accu met 2,7 kWh is 800 Watt 0.3C, dat is niet hoog, maar veel mensen adviseren om rond de 0.2-0.25C te gaan zitten om de temperatuurontwikkeling laag te houden en daarmee de levensduur van de cellen te verhogen. De indicatie van het aantal te verwachten laadcycli is o.a. gebaseerd op een combinatie van tijd, temperatuur en toegepast laadvermogen. 540-675 Watt was de allerbeste waarde geweest in verhouding tot de levensduur, dan hoeft er ook minder gekoeld te worden. Maar goed, een dergelijk vermogen zet dan ook geen zoden aan de dijk en met 800 Watt zou je de accu groter dan 2,7 kWh hebben moeten maken, wat hem weer minder mobiel en duurder maakt en 2,7 kWh wordt door veel mensen als een goede capaciteit gezien, dus is er een middenweg gekozen.

Afijn, vermogens bij accu's zeggen niets als je de capaciteit niet kent, dus bij de HW Battery kunnen we daar wel iets van zeggen, bij een willekeurige andere accu tast je in het duister zolang je de capaciteit er niet van kent.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Ik zat laatst een clipje te bekijken van Electric Classic Cars. Daarin kwam even aan de orde dat er in de UK geen één geval van brand veroorzaakt door een huisaccu bekent is. (in de UK is men al langer bezig met accu's)

YouTube: What I hate most about EVs.... and more...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:50
HE1 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:28:
[...]

Dit is simpel op te lossen nmi door opladen van je batterij NIET te tellen in totaalverbruik, maar ontlading juist wel. Dus net andersom als hoe het nu wordt gedaan.

Dat is dan namelijk ook wat er daadwerkelijk gebeurt:
- opladen van batterij is geen verbruik want het is opslag
- ontladen van batterij wordt verstookt in je elektrische apparaten, dat noem ik wel verbruik.

Had dit al aangegeven in een uitgebreide eerdere post....geen tot nauwelijks response op gekomen.
We begrijpen je beargumentatie, Er zijn twee redenen om dit niet zo te doen.
  • Je verlies van de batterij “verdwijnt” in jouw optie van de grafieken. In de huidige variant is het gebruik correct (dagstand).
  • Als je een batterij systeem hebt wat niet in homewizard wordt gemeten heb je twee verschillende soorten interpretaties van dezelfde grafiek.
Daarom hebben we voor deze kant gekozen, deze is kwa gebruik het meest correct. En is niet afhankelijk/anders door wat je in huis hebt. Uiteraard kunnen ze alletwee ‘correct’ worden geinterpreteerd met andere argumenten, maar technisch zijn ze alletwee correct en incorrect afhankelijk van hoe je er naar kijkt.

[ Voor 10% gewijzigd door HomeWizard_NL op 01-02-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-05 10:11
Heb ik het goed begrepen dat HW batterijj niet zonder Internet kan werken?
Ik hoop dat de HA integratie dit oplost.

Of komt dit door read only van het API?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rtunru schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:02:

Hij werkt niet zonder WIFI, wel zonder internet.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:46

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hij werkt zonder internet, niet zonder wifi. Hij moet aangestuurd worden door de P1-meter, of straks ook mogelijk door de kWh-meter. Dat gebeurt lokaal.

Volgens mij (nog geen ervaring, maart batch hier) heb je voor het koppelen wel echt internet/app nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-05 14:51
Ik zou graag een optie in de batterij willen die bij een verbruik van meer dan 800 Watt in huis dat de batterij niet ontlaad. Nu trekt het koken met inductie de batterij voor 75% leeg, zodat ik einde van de avond al met een lege accu zit.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 17:52
@Webarcher

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar waarom is dat erg? Uiteindelijk is het PV stroom die je zelf op een later tijdstip weer hebt gebruikt. Ook op hoog vermogen, dus gunstiger wat verliezen betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door Doggieman op 01-02-2025 12:25 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Er zijn enkele aanpassingen in de TS gemaakt:

- Mogelijkheden m.b.t. 1-3 batterijen aansluiten.
- Er is naast HA ook Homey. Deze apart benoemd met een link naar de integratie van @Tebbie.
- De verzekering en een Homewizard Plug-In Battery. Ook een stukje tekst van opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-05 16:21
nikon. schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:22:
EDIT: laat maar, blijkbaar wekken m'n zonnepanelen al 1000W op, wp nu even graad lager gezet, kan de accu mooi even vullen.

Kan iemand onderstaande verklaren?
Stroom totaal is minder dan socket van de wp en accu is leeg en nog amper zon?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik vragen wat van HW die temperatuur weergeeft?

3060Wp Zuid (LG) | 2kW Sunny Boy (SMA), aanpassing gepland naar ZO/ZW 7kWp | Tesla Model Y RWD 2025 | Hyundai Ioniq Electric 38kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-04 21:44
RobinDH1 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:35:
[...]

Mag ik vragen wat van HW die temperatuur weergeeft?
Build in temp sensor van HW display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Webarcher schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:17:
Ik zou graag een optie in de batterij willen die bij een verbruik van meer dan 800 Watt in huis dat de batterij niet ontlaad. Nu trekt het koken met inductie de batterij voor 75% leeg, zodat ik einde van de avond al met een lege accu zit.
Goed excuus voor een 2e accu?

Maar juist het verbruik van grote verbruikers als een inductiekookplaat wil je ondersteunen uit een accu. Als je aan het koken bent is de stroom duurder. Dus dan heb je maximaal profijt van je eigen zonnestroom. Dat de accu dan tegen middernacht al leeg is is niet erg. Dan is de stroom toch weer goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Doggieman schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:23:
@Webarcher

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar waarom is dat erg? Uiteindelijk is het PV stroom die je zelf op een later tijdstip weer hebt gebruikt. Ook op hoog vermogen, dus gunstiger wat verliezen betreft.
Kan me hier met een dynamisch tarief wel wat bij inbeelden. Op een goedkoop moment het net ontlasten is dan zonde. Met een vast tarief lijkt het me weinig uitmaken wanneer je ontlaadt inderdaad.

(ont-)laaduitstel is hiervoor een oplossing en als ik het me goed herinner, zat dit er wel aan te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:44:
[...]

Kan me hier met een dynamisch tarief wel wat bij inbeelden. Op een goedkoop moment het net ontlasten is dan zonde. Met een vast tarief lijkt het me weinig uitmaken wanneer je ontlaadt inderdaad.

(ont-)laaduitstel is hiervoor een oplossing en als ik het me goed herinner, zat dit er wel aan te komen.
Tussen 17:00-19:00 's avonds zijn vaak de tarieven het hoogste, omdat iedereen de oven, afzuigkap, verlichting aanzet en thuiskomt van werk en de EV domweg aan de lader knalt. Dat een HW Battery dus op dat duurste moment (waarop stroom dus schaars is) ontlaadt door/voor de kookplaat is eigenlijk voor heel het net gezien wel het beste moment :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:10
Koken duurt toch geen drie uur?? Misschien als je een keer een stoof maakt, maar gemiddeld?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:52:
[...]

Tussen 17:00-19:00 's avonds zijn vaak de tarieven het hoogste, omdat iedereen de oven, afzuigkap, verlichting aanzet en thuiskomt van werk en de EV domweg aan de lader knalt. Dat een HW Battery dus op dat duurste moment (waarop stroom dus schaars is) ontlaadt door/voor de kookplaat is eigenlijk voor heel het net gezien wel het beste moment :)
Ja klopt, hier wordt over het algemeen overdags gekookt als het kan, even vergeten dat de meesten dat niet doen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02:09
Er was eens.........de hele dag al zon🙂......je hebt 7680 kwh zonnepanelen🙂........je hebt vaatwasser, wasmachine en verwarmt met airco's op standje kernsplitsing🙂..........heb reeds 9kwh over🙂........maarrrrr nog geen batterijen 😭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Dit dacht ik in deze video ook te horen bij 17:20:

YouTube: HomeWizard Plug-in Battery: eerste indruk

Maar een commenter stelde me gerust dat dit waarschijnlijk niet correct is. De accu moet wel netwerkverbinding hebben om met de P1-meter te kunnen communiceren (logisch) maar heeft voor zijn functioneren geen internet nodig.

Als ik het zo inschat is tijdens de eerste configuratie met de app misschien wel internet nodig, maar misschien kan dat ook wel lokaal.

Als iemand van Homewizard hier meeleest: ik heb een zeer, ZEER sterke wens om lokaal-only te kunnen werken, tijdens setup en gebruik. Updates graag offline, maak maar een .bin-file downloadbaar, zoiets. Alles in eigen beheer, alles op eigen netwerk.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb dit eerder naar voren gebracht. Je EV laden met je accu is bijvoorbeeld een onderwerp van discussie. Mijn voorstel zou dan zijn om bij een instelbare stroomafname de accu niet in te zetten om het aan te vullen.

Voorlopig zag HomeWizard daar nog geen brood in dus die optie zal niet snel komen. Een andere optie is om de batterij tijdelijk van de wifi af te knikkeren. Geen wifi - geen idee van het verbruik. Voor mijn Unifi systeem zou dat kunnen met de Unificontrol Python module. Echter, de server waarop Domoticz draait (die het zou moeten uitvoeren) doet moelijk over "pip install unificontrol".

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik hoop dat er snel een degelijke integratie met Home Assistant komt, dan kun je dat soort beslissingen door HA laten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EvaluationCopy schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:54:
[...]

Koken duurt toch geen drie uur?? Misschien als je een keer een stoof maakt, maar gemiddeld?
Ik snap em ook niet. Mijn inductieplaat geeft na het koken aan hoeveel energie het koken heeft gekost. Nou, met 0.2-0.3kWh ben ik er wel. Als je er een half uur over doet en je belast de HW batterij vol dan ben je 0.4kWh kwijt. Dat is geen driekwart lading.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
  • Laatst online: 15-04 19:02
Heb sinds maandag m’n 2 accu’s binnen. Alles inderdaad totaal plug en play (erg saai eigenlijk).

De optie om handmatig een full charge te forceren is super. Maar in de wintermaanden zou top zijn als je dat als automation kunt instellen met een bepaalde trigger (tijd, tarief, etc. ). Op een klein beetje zonnige dag zie ik de accu vaak opladen/ontladen tussen 0% en 1%.

Verder is het kwalitatief goed, pijnloze installatie en op een zonnig dagje als vandaag lever ik echt niets terug. 1600W opladen met 2 is dan wel ideaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:03

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Ik zou de volgende API-commando's wel erg handig vinden:
  • Start met laden
  • Stop met laden
  • Start met ontladen
  • Stop met ontladen
  • Normale geautomatiseerde modus
Indien nodig om te korte wisselingen van laden en ontladen te voorkomen met een maximum van bijvoorbeeld 4 van dit soort API-commando's per uur.

Mijn webshop voor 3D-geprinte objecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blankie2404
  • Laatst online: 03-05 14:16
Leuk om te volgen zo al die reacties, commentaren maar vooral de reviews. Is er toevallig al iemand met een accu die gebruik maakt van een dynamisch Zonneplan energie contract i.c.m. Powerplay? Ben benieuwd hoe om te gaan met deze Powerplay optie! Ik verwacht dat je deze optie dan uit gaat zetten maar ja ....
Alvast bedankt voor de reacties.

Moet zelf nog even geduld hebben tot eind April :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-NL
supernova99 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:16:
Heb sinds maandag m’n 2 accu’s binnen. Alles inderdaad totaal plug en play (erg saai eigenlijk).

De optie om handmatig een full charge te forceren is super. Maar in de wintermaanden zou top zijn als je dat als automation kunt instellen met een bepaalde trigger (tijd, tarief, etc. ). Op een klein beetje zonnige dag zie ik de accu vaak opladen/ontladen tussen 0% en 1%.

Verder is het kwalitatief goed, pijnloze installatie en op een zonnig dagje als vandaag lever ik echt niets terug. 1600W opladen met 2 is dan wel ideaal.
Ik heb er ook 2 in bestelling. Met mijn panelencapaciteit heb ik er alle maanden plezier van. Zelfs in de afgelopen donkere januari had ik 84kwh dan niet voor 6 cent hoeven te doneren aan het net, maar volledig zelf kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:14
Dit is voor België overigens weer een groot voordeel. Door een capaciteitstarief betaal je namelijk ook over het piekvermogen wat je hebt gebruikt, mij lijkt dat deze HomeWizard dat op deze manier ook al lager moet krijgen wat de stroomrekening ook al lager kan maken.

En salderen is hier al verleden tijd, ik zie dat het huidige verschil tussen afnemen en terugleveren al rond de 27 cent zit. Ik ben deze daarom toch wel aan het overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Magnatic schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:19:
  • Start met laden
  • Stop met laden
  • Start met ontladen
  • Stop met ontladen
Indien nodig om te korte wisselingen van laden en ontladen te voorkomen met een maximum van bijvoorbeeld 4 van dit soort API-commando's per uur.
Ik kan me voorstellen dat je dan ook zoekt naar met hoeveel vermogen zou ik willen laden en ontladen. Dit niet om te leveren naar het net maar om te zoeken naar de beste RTE passende bij je eigen situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-NL
Tonkey schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Dit is voor België overigens weer een groot voordeel. Door een capaciteitstarief betaal je namelijk ook over het piekvermogen wat je hebt gebruikt, mij lijkt dat deze HomeWizard dat op deze manier ook al lager moet krijgen wat de stroomrekening ook al lager kan maken.

En salderen is hier al verleden tijd, ik zie dat het huidige verschil tussen afnemen en terugleveren al rond de 27 cent zit. Ik ben deze daarom toch wel aan het overwegen...
Salderen brengt in NL ook steeds minder op. Sommige geluksvogels hebben nog oude lange vaste contracten lopen met 1 op 1 wegstrepen, maar die lopen af. Bij mij was dat 6 januari.

Nu veelal keuze tussen vast, met verhouding 0,3 op 1, of dynamisch gaan. Ik heb jaartje vast met geluk van zeer lage prijs van 18 cent/kwh betalen en 6 cent terug krijgen. Wil eerst even weten hoeveel ik zelf maximaal kan gebruiken voor een goede keuze voor 2026. Is namelijk 180 graden omdenken. Tot voor kort was het zoveel mogelijk terugleveren en alles in de nacht en weekend aanzetten, nu zoveel mogelijk op zonuren. Geen idee hoe de getallen er dan uit gaan zien, vandaar eerst even jaartje ondervinden. Ergens rond maart met 2x HW er bij, dan kan ik dit nog beter bezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
Ik zit vandaag even het gedrag van mijn wasmachine en wasdroger in de gaten te houden. (de accu heb ik nog niet) Dan zie je toch dat een accu dat mooi kan ondersteunen en samen met de energie uit de zonnepanelen het verbruik uit het net nul of laag kan houden. Wasmachine neemt om het water te verwarmen in het beging veel stroom af, maar daarna hobbelt dat prima op de zon. En zou de accu zelfs kunnen gaan laden. De wasdroger lust 'm echter wel. (wat logisch is) Aan het einde van de cyclus zie ik toch een aantal keer een dip in het verbruik waarmee je dus over de slimme meter een aantal keer een wisseling ziet tussen afname en teruglevering. Daarmee zou je dus krijgen dat de accu gaat ontladen, laden, ontladen, laden, enz. Nu heb ik ooit wel eens een clipje gezien op het Just have a think kanaal. En daarin werd verteld dat het voor de levensduur van accu's beter is om een rust periode te hebben tussen laden en ontladen. En dat brengt mij bij de vraag aan @HomeWizard_NL wordt er een rust periode toegepast, of maakt dat niet uit met de gebruikte batterijtechniek?

https://www.youtube.com/@JustHaveaThink

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-05 20:17

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Vandaag de eerste keer helemaal geladen (heb de knop voor laden niet gebruikt)
met de energie uit de zonnepanelen. De laatste 10% ging heel wat langzamer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_zzcyKrMsKVi0i8Y83vGmfkOeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PsE7N9hqHuqFyBI2Du516AQ.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT, en nu in standby totdat er energie nodig is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rp4ADSv_azS7WLnLq54cIb3NUdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83ABYJ8deBrx7PkyAZkEvMO6.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT, een totale cyclus vandaag, de tweede, de eerste was maar tot 33%.
De laatste 15% ontladen ging weer langzamer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rQ0SoQjFdfRgZq6c2h3XDzk_zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m38YcCU67YPhjjYy9b4D2HRH.jpg?f=fotoalbum_large

2.3 / 2.9 = 79 %

[ Voor 48% gewijzigd door PeteSplit op 01-02-2025 21:13 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Apenkooi schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:44:
Ik zit vandaag even het gedrag van mijn wasmachine en wasdroger in de gaten te houden. (de accu heb ik nog niet) Dan zie je toch dat een accu dat mooi kan ondersteunen en samen met de energie uit de zonnepanelen het verbruik uit het net nul of laag kan houden. Wasmachine neemt om het water te verwarmen in het beging veel stroom af, maar daarna hobbelt dat prima op de zon. En zou de accu zelfs kunnen gaan laden. De wasdroger lust 'm echter wel. (wat logisch is) Aan het einde van de cyclus zie ik toch een aantal keer een dip in het verbruik waarmee je dus over de slimme meter een aantal keer een wisseling ziet tussen afname en teruglevering. Daarmee zou je dus krijgen dat de accu gaat ontladen, laden, ontladen, laden, enz. Nu heb ik ooit wel eens een clipje gezien op het Just have a think kanaal. En daarin werd verteld dat het voor de levensduur van accu's beter is om een rust periode te hebben tussen laden en ontladen. En dat brengt mij bij de vraag aan @HomeWizard_NL wordt er een rust periode toegepast, of maakt dat niet uit met de gebruikte batterijtechniek?

https://www.youtube.com/@JustHaveaThink
Is al eerder door HW beantwoord.

Als je snelle wisseling in vermogen hebt en als gevolg daarvan tussen laden en ontladen heen een weer zou moeten schakelen kiest de besturing voor een van beide, bv ontladen, en laat dan het vermogen in die stand naar behoefte heen en weer bewegen tussen nul (als eigenlijk naar laden geschakeld had moeten worden) en het benodigde ontlaad vermogen.
Als het snelle wisselen voorbij is gaat de boel weer in de normale werking terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
ah, top. Die fax had ik even gemist. (staat zeker in het eerste topic, dit topic gevonden nu ik zit te wachten op de levering)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Magnatic schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:19:
  • Start met laden
  • Stop met laden
  • Start met ontladen
  • Stop met ontladen
Teruggebracht naar 2 opties:

Modus: Laden, ontladen, pauze of Auto/NOM
Vermogen: In geval van laden/ontladen: Instelbaar 0-800 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
Ik weet dat het niet wordt aangeraden maar is het veilig als er zo twee accu’s aanhangen? Verder zit er niets anders op het stopcontact of groep.
https://amzn.eu/d/03oHq8y

[ Voor 13% gewijzigd door Webarcher op 01-02-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Webarcher schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:13:
Ik weet dat het niet wordt aangeraden maar is het veilig als er zo twee accu’s aanhangen? Verder zit er niets anders op het stopcontact of groep.
Met 1,5mm² kan die 1600W wel denk ik. Maar waarom hier geld aan uitgeven? Een nieuw dubbel WCD plaatsen kost minder.

Edit: daarbij twijfel ik sterk aan de kwaliteit van dit ding. Volgens mij is het Chineze import. Kijk de marketingplaatjes eens. Lnsulation? Premium Coper? Kans is aanwezig dat het geen echt koper is maar CCA. Dit moet je niet willen.

[ Voor 23% gewijzigd door Aardedraadje op 01-02-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
Aardedraadje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:17:
[...]

Met 1,5mm² kan die 1600W wel denk ik. Maar waarom hier geld aan uitgeven? Een nieuw dubbel WCD plaatsen kost minder.
Zit al een dubbele WCD, maar op de ene zit de CV. Aan de tweede nu de accu. Maar bij plaatsing van een eventuele 2de HW accu zou ik een stopcontact tekort komen. Vandaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Webarcher schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:22:
[...]

Zit al een dubbele WCD, maar op de ene zit de CV. Aan de tweede nu de accu. Maar bij plaatsing van een eventuele 2de HW accu zou ik een stopcontact tekort komen. Vandaar…
Je spreekt jezelf tegen nu, maar ja ok. Ik zou het zelf wel doen in die situatie, als het een ding is van goede kwaliteit die écht de 1600W aankan.

Als dat ding dat je gelinkt hebt écht 1,5mm² koper is, moet het goed gaan lijkt me.

Batterijen naast een CV-ketel maakt het wel weer spannend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:20
Aardedraadje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:25:
[...]

Je spreekt jezelf tegen nu, maar ja ok. Ik zou het zelf wel doen in die situatie, als het een ding is van goede kwaliteit die écht de 1600W aankan.

Als dat ding dat je gelinkt hebt écht 1,5mm² koper is, moet het goed gaan lijkt me.

Batterijen naast een CV-ketel maakt het wel weer spannend...
Echt het nadeel van een stekker apparaat, het lijkt allemaal plug and play. Maarja als zijn cv ketel kortsluiting maakt kan er wel 22ampere gaan lopen voordat de normale b16 automaat(aangenomen dat er een b16 voorzit) aan zijn grens zit.

Ook wel benieuwd wat de verzekering hierover denkt, mocht het fout gaan.

Bij 1200watt zie ik de kabel aan mijn hyper 2000 van zendure al warm worden op de FLIR. Neem aan dat dit ook 1,5mm2 is. Dat zal alleen maar verder oplopen bij een hoger wattage.

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 01-02-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Webarcher schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:13:
Zolang je onder het maximale vermogen blijft wat het geen kan hebben moet het theoretisch niet uit maken.

Toch heb ik meer vertrouwen in dit stekkerdoosje.
https://www.praxis.nl/ele...erdoos-2x16a-wit/10015082

Heeft een rating van 3680 Watt dus als het begint te roken zou de automaat in je groepenkast er ook wel eens uit moeten klappen. ;) Natuurlijk er wel even rekening mee houden dat de totale belasting op de betreffende groep niet over de 3680 Watt gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Apenkooi schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:48:
[...]

Zolang je onder het maximale vermogen blijft wat het geen kan hebben moet het theoretisch niet uit maken.

Toch heb ik meer vertrouwen in dit stekkerdoosje.
https://www.praxis.nl/ele...erdoos-2x16a-wit/10015082

Heeft een rating van 3680 Watt dus als het begint te roken zou de automaat in je groepenkast er ook wel eens uit moeten klappen. ;) Natuurlijk er wel even rekening mee houden dat de totale belasting op de betreffende groep niet over de 3680 Watt gaat.
Niet helemaal. Ik ben het eens met de stelling dat als je de maximale belasting in de gaten houdt dat een stekkerdoos geen probleem zou moeten zijn als je er een van goede kwaliteit neemt.

Maar niet deze. Ik zou toch echt gaan voor een met Kema of TUV keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Er is natuurlijk een rede dat Homewizard het afraad. Er is immers een hoop meuk op de markt.

In het geval dat je het praxis dingetje gaat gebruiken zou ik wel 1 accu direct in de WCD plaatsen en de ander over het stekkerdoosje + CV. De CV gebruikt nagenoeg niks. Dus dat bij elkaar moet goed gaan. Ik heb hier zo'n dingetje tussen de vaatwasser en radio in de keuken. Tot op heden niks mis mee.

Nog even een edit. Je kan dus beter deze bestellen. Die heeft wel KEMA, maar is dan wel max 3500 Watt. (tenminste dat staat op de site)
https://www.praxis.nl/ele...-randaarde-41259/10360241

[ Voor 87% gewijzigd door Apenkooi op 01-02-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:05
[...]

Of de cv ketel samen met de 2e accu in dit ding steken.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zien we hier dat de batterij met deze cellen inderdaad kalibratie nodig heeft / of mee bezig is? We staan al even op de 100%. Toch wordt er nog geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CjX_6MIeLjjcKY4LYPGTypyRXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2PwhmBt2IEiTuHwosUr4EVm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELxamaobnVucJ33k595bC8EOJys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTaMnzjKuyl5Bv74SFv7QKwc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:28:
Zien we hier dat de batterij met deze cellen inderdaad kalibratie nodig heeft / of mee bezig is? We staan al even op de 100%. Toch wordt er nog geladen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81412766

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-05 13:57
[...]

Dan vervang je die voor een met 4 https://www.elektramat.nl...3Ni4wLjAuMTg5NTc4OTkyOQ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij heeft nu 5 cycli gedraaid. Ik had hem al een x zelf volle bak geladen en NOM naar 0%. Opzich wel snel al daarna weer maar het systeem trekt het zelf recht 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
a2aan schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:37:
[...]

Op basis waarvan bepaalt die RSsolar die 250W? Als dat direct gekoppeld is aan je (bruto) pv-opbrengst gaat het denk ik wel goed (dan 'drukt' hij de HW-batterij weer weg), maar als 'ie naar de P1 kijkt niet.

De zonnetaak gaat voorrang geven aan je boiler, maar als die nog niets doet, dan gaat de batterij alsnog opladen.

Je zou de zonnetaak ook op 250W kunnen zetten, dan laadt de batterij weliswaar op <250W, maar zodra er meer overschot is dan gaat dat wel weer allemaal naar je boiler (en zal de batterij stoppen met laden).
Inderdaad de Boiler kijkt ook naar de P1 meter dus de batterij krijgt altijd voorrang.
Het zou handig zijn als ik de batterij kan vertellen pas te gaan laden boven xx watt teruglevering.

Vandaag is mijn accu helemaal volgeladen en de boiler maar een klein beetje, in de zomer maanden zal dit geen probleem zijn maar zoals nu in de winter mis ik dus de mogelijkheid om het startpunt voor laden accu in te stellen, zonder deze optie denk ik dat een 2e accu bestellen geen zin heeft hier maar misschien dat @HomeWizard_NL daar later toch een startpunt voor het laden toevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-05 13:57
Flodder325 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:59:
[...]

Inderdaad de Boiler kijkt ook naar de P1 meter dus de batterij krijgt altijd voorrang.
Het zou handig zijn als ik de batterij kan vertellen pas te gaan laden boven xx watt teruglevering.

Vandaag is mijn accu helemaal volgeladen en de boiler maar een klein beetje, in de zomer maanden zal dit geen probleem zijn maar zoals nu in de winter mis ik dus de mogelijkheid om het startpunt voor laden accu in te stellen, zonder deze optie denk ik dat een 2e accu bestellen geen zin heeft hier maar misschien dat @HomeWizard_NL daar later toch een startpunt voor het laden toevoegd.
Dat kan toch met zonnetaken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:22

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

Ik denk dat niet iedereen een Energy+ abonnement heeft waar een Zonnetaak onder valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:52:
[...]

Hij heeft nu 5 cycli gedraaid. Ik had hem al een x zelf volle bak geladen en NOM naar 0%. Opzich wel snel al daarna weer maar het systeem trekt het zelf recht 😊
Als je op een dag steeds stukjes laad en ontlaad dan wordt het voor het BMS een hele klus om uit te vinden waar het ook alweer is op de curve. In jouw geval vergiste het ding zich. Dat is inherent aan LFP en de kwaliteit van de meting hoeveel erin en eruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
EvaluationCopy schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:54:
[...]

Iedereen gilt altijd zo over inductie koken. Maar datvis echt maar 0,4 tot 0,6 kWh per dag.

Een waterkoker gebruikt meer per dag. Geen grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

The - DDD schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:47:
[...]

Iedereen gilt altijd zo over inductie koken. Maar datvis echt maar 0,4 tot 0,6 kWh per dag.

Een waterkoker gebruikt meer per dag. Geen grap.
Zou je dat kunnen onderbouwen? Hoe lang koken tegen hoe vaak de waterkoker aan? Zonder meer info kan je hier echt niets over zeggen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The - DDD
Bor schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:49:
[...]

Zou je dat kunnen onderbouwen? Hoe lang koken tegen hoe vaak de waterkoker aan? Zonder meer info kan je hier echt niets over zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmzILqhm8M9Gl2lvuPlamey80PM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vst5eTs1uT2PuQ8zu0J9LQXq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
En iedereen die ik dit zeg en het echt is gaat meten verbaast zich over de waterkoker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The - DDD schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:52:
En iedereen die ik dit zeg en het echt is gaat meten verbaast zich over de waterkoker.
De hamvraag is dan uiteraard hoeveel thee jullie drinken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Dit zegt toch helemaal niets over hoe vaak je de waterkoker gebruikt (afgaande op de grafiek heel erg vaak en / of lang), hoe je op inductie kookt (hoe lang en met welk vermogen etc)?

Wat is inductie A en inductie B in deze grafiek?

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 01-02-2025 18:03 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Bor schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:02:
[...]

Dit zegt toch helemaal niets over hoe vaak je de waterkoker gebruikt (afgaande op de grafiek heel erg vaak en / of lang), hoe je op inductie kookt (hoe lang en met welk vermogen etc)?

Wat is inductie A en inductie B in deze grafiek?
Klopt. Exacte cijfers zijn natuurlijk per huishouden anders.

Waterkoker is op een typische dag 3 of 4 keer met dan 1,5 liter water per keer.

Inductie is 1 plaat. Zo’n dubbele automaat op 1 fase. Daarom in de doos onder de keukenkast 2 Shelly PM modules. Dus a en b. Ik zou ze in een sensor kunnen combineren. Maar ik was ook benieuwd hoeveel er over de po ader paar precies ging.

Koken is over het algemeen 30 a 40 minuten. Maar een ineuctieplaat op standje 9 gebruikt 4x zoveel als op standje 4 en met 4 hou ik op m’n favoriete kookplaat de pan met water netjes aan de kook. Inductie heeft een hoog piekvermogen. Maar bijna nooit zal je dit piekvermogen voor langer dan een pan water aan de kookbrengen of een biefstuk bakken nodig hebben.

Dit is heel typisch vermogen gedrag met inductie. Even knallen en dan lekker pruttelen. Vanavond een pan rijst en een hapjes pan op gehad. Beiden op de rechterkant. Dus slechts 1 groep is hoog geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-rI9aE3VvgVgo7O8tZQi0z4-Ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JaqIAJNK96DJWFUkWRuUJGv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door The - DDD op 01-02-2025 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@The - DDD Je hebt behoorlijk veel sensoren erin zeg. Netjes.

Waterkoker hebben wij niet, gewoon een Quooker. Verder kun je ook water koken op een inductieplaat, dan zou het net zoveel energie moeten kosten. Op zich gaat het dus niet eens om het apparaat zelf, maar wel om de energie die het kost om iets te doen. En dat is heel erg afhankelijk van je levensstijl en juist nauwelijks van de wijze waarop. Dus lijkt het me ook niet fair om stellige uitspraken te doen, die behoorlijk N=1 zijn.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The - DDD
JanHenk schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:48:

Waterkoker hebben wij niet, gewoon een Quooker. Verder kun je ook water koken op een inductieplaat, dan zou het net zoveel energie moeten kosten. Op zich gaat het dus niet eens om het apparaat zelf, maar wel om de energie die het kost om iets te doen. En dat is heel erg afhankelijk van je levensstijl en juist nauwelijks van de wijze waarop. Dus lijkt het me ook niet fair om stellige uitspraken te doen, die behoorlijk N=1 zijn.
Dank je. Ben een beetje doorgeslagen. Maar het geeft veel inzicht. Een koelkast of vriezer van 7 jaar of ouder? Direct vervangen. Die verdien je in 4 a 5 jaar terug. Dat soort dingen.

En een oude koelkast in de schuur voor het bier? Niet doen. Koop gewoon een nieuwe.

Daarnaast. Dynamisch contract en stroomgebruik anders dan de auto sturen boeit me echt totaal niet.

Enjoy. Hier kun je best leuke conclusies uit trekken namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IGMS3RS1JXUZdKYbsH-xLCOpF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJutkKspgzeMBjwedlnwY6Mv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-mWjwGUpCjhcsWMvoNkVP-7Jy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHOi1BW71UVl3jkAiTEdrXpv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgxNY0Fyshh2karkgqvBkZDo_fY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPt6H7KpIifu6pOVBP5J9mde.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Doel van de HW accu die komende week gaat komen als het goed is, is vooral een stukje peak shaving in de avond. Daar zit het rendement voor mij.

En dan vooral een kleine aankoop in verhouding om er gewoon mee te raken wat een accu kan doen de komende 2 jaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
The - DDD schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:43:
[...]
Waterkoker is op een typische dag 3 of 4 keer met dan 1,5 liter water per keer.
Heel veel mensen vullen iedere keer de hele waterkoker, warmen de volledige 1,5 liter op, halen er vaak maar 1-2 kopjes water uit om vervolgens de rest van het water weer af te laten koelen. Daar heb je vermoedelijk de eerste besparing te pakken en dan gaat de HW Battery al veel langer mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
  • Laatst online: 07:24
Vandaag was het eindelijk eens echt zonnig. Maar ook Zaterdag de dag dat hier 3 wassen draaien, non stop de droger aan en ook nog eens de warmptepomp zijn ding doet. En de batterijen dus op zoek zijn gegaan naar de kliekjes en nog 1 kwh weten te bemachtigen met man en macht.

Batterij 1 RTE 66,31%
Batterij 2 RTE 56,82%

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The - DDD
Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:14:
[...]

Heel veel mensen vullen iedere keer de hele waterkoker, warmen de volledige 1,5 liter op, halen er vaak maar 1-2 kopjes water uit om vervolgens de rest van het water weer af te laten koelen. Daar heb je vermoedelijk de eerste besparing te pakken en dan gaat de HW Battery al veel langer mee :)
Helaas. De thee gaat daadwerkelijk met potten tegelijk op een theelichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
JanHenk schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:48:

Helemaal mee eens. De winst zal ook eerder in altijd aan apparatuur zitten zoals koelkasten, vriezers en lampen. Of een vloerverwarming pomp.

Water of eten verwarmen is kwa energie het duurst en het lastigst te veranderen als het geen SWW is. Die zal altijd nog wel COP 1 zijn.

Een quooker op een accu draaien kan helpen. Dan heb je goeie kans dat dat water duurzaam warm wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gielz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:20:
Vandaag was het eindelijk eens echt zonnig. Maar ook Zaterdag de dag dat hier 3 wassen draaien, non stop de droger aan en ook nog eens de warmptepomp zijn ding doet. En de batterijen dus op zoek zijn gegaan naar de kliekjes en nog 1 kwh weten te bemachtigen met man en macht.

Batterij 1 RTE 66,31%
Batterij 2 RTE 56,82%
Oef! dat valt niet mee zeg.
Denk je dat je met een enkele batterij meer gepakt zou hebben?

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Batterij 1 RTE 66,31%
Batterij 2 RTE 56,82%
Ik hoop dat die cijfers wat opfietsen nog. Kan van vandaag nog niks zinnigs zeggen. Batterij heeft nog 60%. Vaatwasser en de wasmachine vroegen beide om support vanmiddag. Batterij was vol net voor de zon het mooi vond. Eigenverbruik % loopt idd leuk op. Had de vaatwasser ff wat beter moeten timen maar al met al niet slecht denk ik. Nu nog een RTE van minimaal 80%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bc_qw7wPlN0Z_xBaJbqf4Qs4AWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3quIdpzTc4k1FUP5nF20reU6.jpg?f=fotoalbum_large

Aldus HW moet 75%-88% haalbaar zijn. Vandaag een nieuwe meting gestart. Begin van de maand. Over een maand kunnen we eens kijken waar we staan. Midden in de range doe ik het voor.

Afbeelding komt van website HW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEIviFhiT0Lzj_tqKUrkSDRCmBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6DTV3N4sTrAPVWO2Tl5Nxnk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Devke op 01-02-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Batterij 1 RTE 66,31%
Batterij 2 RTE 56,82%
Als deze waardes waardes zijn gebaseerd zijn op SoC betekenen ze vrij weinig. Onder welke omstandigheden heb je de batterijen staan (temperatuur bedoel ik vooral)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Aardedraadje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:49:
[...]

Als deze waardes waardes zijn gebaseerd zijn op SoC betekenen ze vrij weinig. Onder welke omstandigheden heb je de batterijen staan (temperatuur bedoel ik vooral)?
Ze zijn leeg dus geen SOC waarde en ze staan in 16 graden. Het zou iets beter zijn geweest wellicht als de 2e batterij niet was gaan mee doen waardoor die ene batterij met een hogere wattage aan het huis had kunnen leveren.

Maar ik maak mij niet druk, goedkope hobby vandaag voor 0,11 cent :+ . Zodra de HA core een update heeft gehad zal ik alles voor de RTE opbouwen van een dagelijkse RTE met SOC en de gebruikelijke maandelijkse RTE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buB1NaEZ5Cp66D0lCfXt-jbHyBc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ky9ioLSTQIWAfaY5RSvh9dU5.png?f=user_large

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
Op deze foto wordt gesuggereerd dat de batterijen stapelbaar zijn. Hoe is dit te rijmen met het advies dat er 50 cm aan de bovenkant vrij moet blijven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVmHl69OlhZ8etkAv6yMJeTzO-Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yk8MTeBxQaDQiDpR6t7Q4Jqy.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
eovermeer schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:00:
Op deze foto wordt gesuggereerd dat de batterijen stapelbaar zijn. Hoe is dit te rijmen met het advies dat er 50 cm aan de bovenkant vrij moet blijven?

[Afbeelding]
De lucht gaat aan de ene kant er in en aan de andere kant er uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_4sA7h6JMA03JW3d2Vidqz6EIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tM20hekvIseHDj3zH7deHUow.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHHXKAgwprffwCY1OspkhreAXLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X2QXrMBybUWDR6ZAl0Oue9D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eovermeer schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:00:

[Afbeelding]
Dat heeft HomeWizard hier al eerder toegelicht.

Mijn interpretatie: De ventilatie is horizontaal, dus vanuit dat oogpunt maakt het niet uit. Maar ivm warmteontwikkeling erboven wil je daar bijv. geen jassen ofzo hebben hangen. Als er een stapeltje accu's staat koelen die zichzelf blijkbaar prima, maar andere materialen die erboven hangen natuurlijk niet of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
Dank, ik maakte mij al ongerust over de voorgenomen locatie op een zolder met schuin dak, om precies te zijn de ruimte waar de CV installatie zich bevindt. Daar heb ik tegen de wand niet direct 50 cm ruimte boven.

[ Voor 19% gewijzigd door eovermeer op 01-02-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
eovermeer schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:10:
Dank, ik maakte mij al ongerust over de voorgenomen locatie op een zolder met schuin dak, om precies te zijn de ruimte waar de CV installatie zich bevindt. Daar heb ik tegen de wand niet direct 50 cm ruimte boven.
Het is wel 50cm boven de bovenste;
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81452600

Maar in de batterij zitten sensoren die aangeven als het te warm is om goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
Bij gebruik van 2 accu’s begrijp ik dat eerst 1 accu wordt geladen en dan pas accu 2. Bij ontladen toch ook eerst 1 accu leeg en dan pas accu 2. Of staan ze 1600 Watt in je huis te pompen op 1 moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
alwind schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:13:
[...]

Dat kan toch met zonnetaken ?
Zonnetaak was ingeschakeld echter daarmee zet ik de energy socket aan, RSsolar start dan op maar wacht met opwarmen boiler als er iets 200watt over is. Helaas gaat de batterij dan als eerste aan omdat deze al begint te laden vanaf 75 watt en daarmee neemt de batterij voorrang tov de boiler regeling.

Daarom de wens om het accu startpunt voor opladen te kunnen verstellen zodat eerst mijn boiler opwarmt wat er daarna overblijft mag de accu in.

Nogmaals in de zomer geen punt maar nu in de winter bespaar ik liever 30% gas dan een volle accu die dezelfde avond weer leeg is getrokken.

Tevens weet ik niet wat het telkens in en uitschakelen van de RSsolar box met de elektronica doet ik kan me voorstellen dat dit niet wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@Devke

Bij het plaatsen van meerdere batterijen zonder ontgrendelen is het toch 800 watt per batterij opladen.
Bij drie stuks is dat 2400 watt laden vanaf de zonnepanelen.
Ontladen blijft dan wel 800 watt.
.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmIg5XYhgyYoYKOYHnhBmY6B7qU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkiDKj74BKG36e2aHunINlT8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
JeroenH schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:05:
Als iemand van Homewizard hier meeleest: ik heb een zeer, ZEER sterke wens om lokaal-only te kunnen werken, tijdens setup en gebruik. Updates graag offline, maak maar een .bin-file downloadbaar, zoiets. Alles in eigen beheer, alles op eigen netwerk.
Ik ben ineens een stuk minder enthousiast over deze accu. Dit komt uit chatten met de chatbot op de website van HW:

JeroenH: "Heeft de accu internet nodig?"
De Plug-In Battery zelf heeft geen directe internetverbinding nodig, maar voor de juiste werking is wel een internetverbinding vereist via andere componenten. Je hebt een slimme meter en een HomeWizard P1 Meter nodig om de batterij aan te sturen en de stroomvoorziening in huis te balanceren. De P1 Meter moet worden geïnstalleerd met onze app, wat een wifi-verbinding vereist. Dus hoewel de accu zelf geen internet nodig heeft, is een internetverbinding wel noodzakelijk voor de volledige functionaliteit van het systeem.
JeroenH: "Ik wil zeker weten dat ik de accu kan gebruiken zonder hij bij internet kan. IoT-apparaten die internet nodig hebben zijn een security risk én planned obsolescence."
We begrijpen je zorgen over IoT-apparaten en beveiligingsrisico's. Onze Plug-In Battery vereist echter een internetverbinding voor de volledige functionaliteit. Voor de installatie en werking heb je het volgende nodig:
Een wifiverbinding met internet
Een telefoon of tablet met Android of iOS
Een HomeWizard P1 Meter
De internetverbinding is essentieel voor de communicatie tussen de batterij, de P1 Meter en onze app. Dit stelt ons in staat om de stroomvoorziening in je huis efficiënt te balanceren en de batterij optimaal te laten functioneren.
We nemen beveiligingskwesties serieus en werken continu aan de veiligheid van onze producten. Als je specifieke zorgen hebt over de beveiliging, raden we aan om contact op te nemen met ons supportteam voor meer gedetailleerde informatie.
Dit stemt me helemaal niet gerust. Ik heb gevraagd of ze contact met me opnemen, maar bij geen bevredigend antwoord (als in "zonder internet werkt het niet") dan zit ik echt te denken aan annuleren. Jammer van de € 50.

Dit aspect mag hier op Tweakers naar mijn mening best op de voorgrond gehaald worden als aanschafargument (of, argument tegen aanschaf). Wij (Tweakers) zouden met veiligheidsbesef toch voorop moeten lopen.

Maar goed, eerst meer info.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 01-02-2025 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:59:
@Devke

Bij het plaatsen van meerdere batterijen zonder ontgrendelen is het toch 800 watt per batterij opladen.
Bij drie stuks is dat 2400 watt laden vanaf de zonnepanelen.
Ontladen blijft dan wel 800 watt.
.[Afbeelding]
Volgens mij ben je incorrect. Ontladen is altijd met max 800w tenzij je unlocked. Laden kan, mits voldoende stroom, met alle accus tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
asing schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:13:
[...]

Volgens mij ben je incorrect. Ontladen is altijd met max 800w tenzij je unlocked. Laden kan, mits voldoende stroom, met alle accus tegelijkertijd.
?
Lees mijn post nog eens een keer.

[ Voor 6% gewijzigd door peterbier op 01-02-2025 23:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:50
JeroenH schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:13:
[...]

Ik ben ineens een stuk minder enthousiast over deze accu. Dit komt uit chatten met de chatbot op de website van HW:

JeroenH: "Heeft de accu internet nodig?"

[...]

JeroenH: "Ik wil zeker weten dat ik de accu kan gebruiken zonder hij bij internet kan. IoT-apparaten die internet nodig hebben zijn een security risk én planned obsolescence."

[...]

Dit stemt me helemaal niet gerust. Ik heb gevraagd of ze contact met me opnemen, maar bij geen bevredigend antwoord (als in "zonder internet werkt het niet") dan zit ik echt te denken aan annuleren. Jammer van de € 50.

Dit aspect mag hier op Tweakers naar mijn mening best op de voorgrond gehaald worden als aanschafargument (of, argument tegen aanschaf). Wij (Tweakers) zouden met veiligheidsbesef toch voorop moeten lopen.

Maar goed, eerst meer info.
toon volledige bericht
De batterij heeft geen internet nodig voor zijn primaire werking (naar nul regelen). Je hebt wel internet nodig voor de wifi koppeling en de grafieken in de app (zoals al onze andere apparaten). Maar de grafieken kun je ook zelf plotten via bijv. HA en de lokale api.

[ Voor 12% gewijzigd door HomeWizard_NL op 01-02-2025 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:18:
[...]

?
Lees mijn post nog eens een keer.
Bij het plaatsen van meerdere batterijen zonder ontgrendelen is het toch 800 watt per batterij opladen
Hier doel ik op. Bij 2 batterijen laden ze maximaal 1600 Watt, 3 stuks 2400 Watt etc. Alleen het terugleveren is standaard beperkt. Je bewoording en de omlijnde tekst maakt het voor de lezer ingewikkeld.

[ Voor 7% gewijzigd door asing op 01-02-2025 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:33:
[...]

De batterij heeft geen internet nodig voor zijn primaire werking (naar nul regelen). Je hebt wel internet nodig voor de wifi koppeling en de grafieken in de app (zoals al onze andere apparaten). Maar de grafieken kun je ook zelf plotten via bijv. HA en de lokale api.
Ik vindt het wel jammer dat de HomeWizard app niet lokaal door loopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKvMjUSWGe5cnJscRKlU2eNVBpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZPC8o2TH7kVzi29ZiGtISwH.jpg?f=fotoalbum_large

Lokaal draaid de rest wel door.
Dan zal zoiets als HomeAssistant daarop uitkomst kunnen bieden.

Maar ik vindt het reuze jammer dat de HomeWizard app niet lokaal werkt.
Test mijn internet verbinding even uit gezet.
Pagina: 1 2 ... 95 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.