Als je de groep uitzet in de meterkast, dan gaat de stopcontacten die daarop aangesloten zijn ook uit.nobel_design schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:50:
Hallo ik weet niet of ik hier goed zit.
Heb een baterij bestelld, verwacht in april.
Heb er een bestelld, vind beetje eng daarom eerst een.
Kan ik iets fout doen?
Als ik bijna alles gelezen heb zal het goed konen.
Maar nu vraag
Als ik er 2 zou hebben, dan verdelen in twee verschillende groepen. Dat kan ik de schakelaar in meterkast uit zetten. Het stopcontact dat dan niet meer doet hoort dan bij deze groep?
Mvg liesbeth
Jazeker. Je moet de thuisbatterij bijvoorbeeld niet buiten neerzetten of onder je douche. Maar als je gewoon de handleiding volgt komt het goednobel_design schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:50:
Kan ik iets fout doen?
Voor je vraag maakt het niet uit of je 1 of 2 batterijen hebt. Zodra er geen spanning meer op een stopcontact staat doordat je de groep uitschakelt in je meterkast, dan gaat ook de batterij uit.Als ik er 2 zou hebben, dan verdelen in twee verschillende groepen. Dat kan ik de schakelaar in meterkast uit zetten. Het stopcontact dat dan niet meer doet hoort dan bij deze groep?
Antwoorden op dit soort vragen kun je ook terugvinden onder de veelgestelde vragen op de pagina van de batterij. Zoals:
Wat gebeurt er als de stroom uitvalt?
Als de stroom in je woning uitvalt, schakelt de batterij óók uit ter beveiliging. Dit is om te voorkomen dat bij werkzaamheden alsnog stroom op de installatie staat. De batterij kan – zoals de meeste thuisbatterijen – niet gebruikt worden als een noodstroomvoorziening.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
De handleiding en instructies in de app zijn zo duidelijk dat als je die volgt je niks fout kunt doen. Het klopt dat als een stopcontact het eerst wel doet en zodra je de schakelaar in de groepenkast uitschakelt en het stopcontact het niet meer doet je de juiste groep gevonden hebt. Als je hier toch mee bezig gaat schrijf het dan op. Dan breng je alles mooi in kaart.nobel_design schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:50:
Kan ik iets fout doen?
Maar nu vraag
Als ik er 2 zou hebben, dan verdelen in twee verschillende groepen. Dat kan ik de schakelaar in meterkast uit zetten. Het stopcontact dat dan niet meer doet hoort dan bij deze groep?
Mvg liesbeth
-edit- Zie nu pas dat ik al de derde reactie ben.
Twee batterijen kunnen prima op dezelfde groep in een wandcontactdoos. Gebruik geen stekkerdoos, deze zijn (met uitzondering van een enkele goede) vaak van inferieure kwaliteit en dus een risico.nobel_design schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:50:
Maar nu vraag
Mvg liesbeth
Mocht er sprake zijn van overbelasting op een groep vanwege laden, dan schakelt deze vanzelf af (daarvoor is die zekering immers). Als dat het geval is, dan pas 'moet' je op zoek gaan naar een andere verdeling qua fases en groepen etc.
Als je genoeg hebt aan 800 watt ontladen, is die opstelling prima. Voor 92% van je verbruik prima, aldus HomeWizard.
Wil je ook het ontladen met 1600 watt ontgrendelen, dan stelt HomeWizard dat je de batterijen op een eigen groep moet plaatsen.
We hebben hier wel eens besproken dat het in theorie ook mogelijk is om de batterijen dan te verdelen over twee (of meer als je er meer hebt) groepen. Dat is op zich veilig, maar ook foutgevoelig en kan als het fout gedaan wordt toch ineens een onveilige situatie opleveren. Je moet dan dus goed weten wat je doet.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Als dar belangstelling voor is, kan dat natuurlijk.gielz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:30:
[...]
Gaan wij dan voor zendure, eva en marstek en sessy en de andere batterijen ook een HA topic krijgen?
Echter gezien mijn ervaringen met andere topic is dat daar vaak het aspect HA onder gaat en er een heleboel mensen helemaal niet geinteresseert zijn in HA integratie en het gewoon bij het merkeigen HW omgeving houden.
Dus leek het me wel handig om hier een aparte specifiek voor HA der dergelijke integraties aan te maken.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Voor Zendure hebben we dit ook al zo geregeld, alle HA integratie (lezen en schrijven) in een apart topic. Waarbij in de TS daar ook naar wordt verwezen.MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:26:
[...]
Als dar belangstelling voor is, kan dat natuurlijk.
Echter gezien mijn ervaringen met andere topic is dat daar vaak het aspect HA onder gaat en er een heleboel mensen helemaal niet geinteresseert zijn in HA integratie en het gewoon bij het merkeigen HW omgeving houden.
Dus leek het me wel handig om hier een aparte specifiek voor HA der dergelijke integraties aan te maken.
[ Voor 4% gewijzigd door mrme12345 op 04-02-2025 11:28 ]
energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Ik heb de discussie hierover wellicht gemist (ik volg dit topic eigenlijk pas sinds de bespreking van Ketelklets over zijn HW batterij).JanHenk schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:19:
[...]
Wil je ook het ontladen met 1600 watt ontgrendelen, dan stelt HomeWizard dat je de batterijen op een eigen groep moet plaatsen.
We hebben hier wel eens besproken dat het in theorie ook mogelijk is om de batterijen dan te verdelen over twee (of meer als je er meer hebt) groepen. Dat is op zich veilig, maar ook foutgevoelig en kan als het fout gedaan wordt toch ineens een onveilige situatie opleveren. Je moet dan dus goed weten wat je doet.
Maar even voor mijn begrip, op welke manier zou het over 2 groepen verdelen van twee HW batterijen onveilig kunnen worden als je de mogelijkheid om ze gelijktijdig te ontladen ontgrendelt? (Of op dezelfde groep die verder voor niets anders gebruikt wordt) ?
Wat ik me wel kan voorstellen, wat ook met invoeding van PV speelt, is dat je potentieel 6,9 Ampere extra door je groepenkast laat gaan. Even uitgaande van 1 fase die op de hoofdzekering met 35A of 40A is afgezekerd, kan je dan dus potentieel de 35/35A van je hoofdaansluiting PLUS invoeding van je batterijen door een aardlekschakelaar, kamrail of verbindingsdraad heen krijgen. .
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Het risico zit in de bekabeling. Deze is meestal berekend voor een belasting met 16A /3600 W. Ze hebben wel een marge en daarom kan je er ook nog eens de extra invoer van een terugleverende batterij van 800 W bij zetten. Als je daar overheen gaat kan je brand veroorzaken doordat de kabel overbelast wordt.eymey schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:35:
[...]
Ik heb de discussie hierover wellicht gemist (ik volg dit topic eigenlijk pas sinds de bespreking van Ketelklets over zijn HW batterij).
Maar even voor mijn begrip, op welke manier zou het over 2 groepen verdelen van twee HW batterijen onveilig kunnen worden als je de mogelijkheid om ze gelijktijdig te ontladen ontgrendelt? (Of op dezelfde groep die verder voor niets anders gebruikt wordt) ?
Wat ik me wel kan voorstellen, wat ook met invoeding van PV speelt, is dat je potentieel 6,9 Ampere extra door je groepenkast laat gaan. Even uitgaande van 1 fase die op de hoofdzekering met 35A of 40A is afgezekerd, kan je dan dus potentieel de 35/35A van je hoofdaansluiting PLUS invoeding van je batterijen door een aardlekschakelaar, kamrail of verbindingsdraad heen krijgen. .
Als je dus meer dan 800 W aan batterij vermogen in een groep wil zetten dan kan dat wel maar je zal zorgvuldig moeten uitzoeken wat er aan andere gebruikers op die groep zit en wat deze onder maximale omstandig zullen gebruiken. Dus als je 2 batterijen in een groep wil zetten en 1600W wil laten leveren zullen de andere gebruikers onder geen enkele omstandigheid boven de 2000W moeten komen als je de veiligheid marge wil behouden.
Als niet goed weet wat de groep belasting is of hoe je dit kan uitzoeken dan nooit meer dan 1 batterij in de groep zetten.
@JanHenk heeft het over foutgevoelig. Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat een consument een foutje maakt en denkt dat het twee verschillende groepen betreft, terwijl dat in de praktijk één groep blijkt te zijn.eymey schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:35:
[...]
Maar even voor mijn begrip, op welke manier zou het over 2 groepen verdelen van twee HW batterijen onveilig kunnen worden als je de mogelijkheid om ze gelijktijdig te ontladen ontgrendelt?
Foutgevoelig als in user error
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Als je twee thuis-batterijen wilt aansluiten zul je vaak, dat is tenminste in Nederland zo gebruikelijk dat een stopcontact in een ruimte cq mogelijk zelfs in meerdere ruimtes cq verdieping allemaal tot één groep behoren. Overigens en dit in afwijking in bv Duitsland waar stopcontacten (WCD) een eigen groep hebben, in Nederland zo dat de gehele stroominstallatie in een kamer onder één groep valt, dus zowel verlichting als ook de WCD in die ruimtes.nobel_design schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:50:
Kan ik iets fout doen?
Maar nu vraag
Mvg liesbeth
De keuken is hier vaak de uitzondering, veelal door het hooge stroomverbruik die de apparaten nodig hebben zie je dat deze veelal over verschillende groepen verdeeld zijn. Bv een eigen grope voor een oven, vaatwasser ed. Veelal zie je ook dat bv een WCD voor een wasmachine ook over een eigen groep beschikt.
Hieruit blijkt dat het vrij lastig is om twee units over twee WCD te verdelen die dan ook nog op verschillende fases zitten, veelal zul je dat dus appart moeten laten aanleggen. De vraag is echter ook wat @JanHenk ook al schrijft, zeker als een teruglevering van 800W meer dan voldoende is (in de praktijk zul je waarschijnlijk ruim onder deze belasting blijven) dit van voordeel is, twee units verdelen over twee fases geeft algemeen ook geen echte voordelen, je zou dan eigenlijk zelfs 3 units moeten hebben om de belasting per fase gelijk te houden. Vergeet niet dat door je slimme meter er een automatische verrekening (saldering) plaats vind over de 3-fases, zodat de fases met elkaar verrekend gaan worden.
Als het goed is kun je op je groepenkaart, die eigenlijk bij het groepenkast moet liggen exact verstellen welke groep bij welke kamer horen.
Kies aub wel een groep uit die nog niet een hoge belasting heeft. EEn groep van 16A (standaard in NL) heeft een maximale belasting van 3.680W. Blijf daar dus ruim 1.000W (800W + reserve) onder op de bedoelde groep.
Wat is echter niet helemaal snap is wat je met de opmerking "Dat kan ik de schakelaar in meterkast uit zetten. Het stopcontact dat dan niet meer doet hoort dan bij deze groep?" bedoeld.
Bedoeld je met de schakelaar in de meterkast de zekering.
/f/image/4Kic5bsuYihTSAfPQeetrSNN.webp?f=fotoalbum_large)
iets als dit ? als je deze namelijk uitzet schakel je alle WCD en ook verlichting uit die aan deze groep vastzitten. Om de thuis-batterij aan te sluiten hoef je dus niet de zekering uit te zetten, deze kun je net al elk ander apparaat met een stekker gewoon in en ook uit het stopcontact plaatsen.
Wil je echter met twee of meer ook meer dan de 800W teruglevering activeren betekend dit dat je hiervoor een aparte (alleen voor deze twee of meer thuis-batterijen) groep moete laten installeren (deze zijn dan ook nog steeds op één fase. Wil je ook nog de twee batterijen op verschillende fases plaatsen betekend dus dat je of twee aparte groepen moet plaatsen die op verschillende fases zijn aangesloten ( ga daar niet zlef aan beginnen maar laat dit door een deskundige doen, want daarvoor moet dus wel je groepenkast open) of je zoekt twee WCD uit die en op twee verschillende fases werken (is voor een leek veelal niet te doen). soms staat op de kaart van je groepenkast (zou eigenlijk wel moeten, maar wordt vaak niet gedaan) de fase bij elke groep vermeld.
[ Voor 27% gewijzigd door MacD007 op 04-02-2025 12:31 ]
Waar HW veilig wil zitten is dat je zeker weet dat het 2 groepen zijn. In mijn huis zitten sommige groepen vreemd verdeeld. Zo zit op een groep de eerste verdieping maar ook een stopcontact op zolder.eymey schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:35:
[...]
Ik heb de discussie hierover wellicht gemist (ik volg dit topic eigenlijk pas sinds de bespreking van Ketelklets over zijn HW batterij).
Voor je op unlock drukt wil Homewizard dat je zeker weet dat je op 2 verschillende groepen zit en blijft. Niet dat je de unit verplaatst naar een andere ruimte en dan toch op 1 groep uitkomt.
Ik heb vorige week mijn Plug-In Battery mogen ontvangen. Na enkele dagen perfect gefunctioneert te hebben, werkte afgelopen zondag de batterij ineens niet meer. In de app stond de melding:
'Oeps! Er gaat iets niet goed (E447)'.
In de begeleidende tekst stond dat ik de batterij even opnieuw moest opstarten. 'Helaas' was ik afgelopen weekend even een weekendje weg, dus dat kon ik pas bij thuiskomst doen.
Bij thuiskomst zag ik op de accu een rood/amber-kleurig lampje knipperen. Na de accu opnieuw opgestart te hebben (schakelaar uit, stekker uit stopcontact, 30 seconde wachten en weer inschakelen), werkte de accu weer prima.
Afgelopen maandag heb ik dit toch maar even gemeld bij HomeWizard, gewoon via de chat. Ook omdat ik wilde weten wat deze foutmelding precies inhoudt. Ik kreeg daar binnen een uur antwoord op:
Bedankt voor je bericht. Ons team heeft onderzoek gedaan naar de werking van jouw batterij, helaas is er een defect geconstateerd en het is dus nodig om de batterij om te wisselen voor een nieuwe. Als we het omruilproces nu in gang zetten, dan komen ze morgen de batterij omruilen. Zou dit voor je uitkomen?
Sinds vanochtend staat er dus een nieuwe accu, en is de oude opgehaald. Super service door @HomeWizard_NL ! Nogmaals dank!
Op de vraag wat precies de oorzaak is van de foutmelding, heb ik (nog) geen antwoord.
In de begeleidende tekst stond dat ik de batterij even opnieuw moest opstarten. 'Helaas' was ik afgelopen weekend even een weekendje weg, dus dat kon ik pas bij thuiskomst doen.
Bij thuiskomst zag ik op de accu een rood/amber-kleurig lampje knipperen. Na de accu opnieuw opgestart te hebben (schakelaar uit, stekker uit stopcontact, 30 seconde wachten en weer inschakelen), werkte de accu weer prima.
Afgelopen maandag heb ik dit toch maar even gemeld bij HomeWizard, gewoon via de chat. Ook omdat ik wilde weten wat deze foutmelding precies inhoudt. Ik kreeg daar binnen een uur antwoord op:
Bedankt voor je bericht. Ons team heeft onderzoek gedaan naar de werking van jouw batterij, helaas is er een defect geconstateerd en het is dus nodig om de batterij om te wisselen voor een nieuwe. Als we het omruilproces nu in gang zetten, dan komen ze morgen de batterij omruilen. Zou dit voor je uitkomen?
Sinds vanochtend staat er dus een nieuwe accu, en is de oude opgehaald. Super service door @HomeWizard_NL ! Nogmaals dank!
Op de vraag wat precies de oorzaak is van de foutmelding, heb ik (nog) geen antwoord.
kijk, en dat is eigenlijk ook wat je van een Nederlandse fabrikant verwacht. Prima service en goede afhandeling. Zelf heb ik dat ook jaren geleden met mijn kWh meter meegemaakt, direct zonder problemen direct vervangen en de nieuwe draait ondertussen al weer jaren prima.Stinie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:06:
Ik heb vorige week mijn Plug-In Battery mogen ontvangen. Na enkele dagen perfect gefunctioneert te hebben, werkte afgelopen zondag de batterij ineens niet meer. In de app stond de melding:
Dus daarom zou ik zelf ook kiezen voor Home Wizard, een dikke duim
Als de stroom wegvalt schakelt de accu af.Het is namelijk niet de bedoelding dat iemand een schok krijgt als alles uit staat of uit is gevallen.nobel_design schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:50:
Kan ik iets fout doen?
Maar nu vraag
Mvg liesbeth
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Eens met jou hoor, je moet goed weten wat je doet.hanev001 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:44:
[...]
Het risico zit in de bekabeling. Deze is meestal berekend voor een belasting met 16A /3600 W. Ze hebben wel een marge en daarom kan je er ook nog eens de extra invoer van een terugleverende batterij van 800 W bij zetten. Als je daar overheen gaat kan je brand veroorzaken doordat de kabel overbelast wordt.
Als je dus meer dan 800 W aan batterij vermogen in een groep wil zetten dan kan dat wel maar je zal zorgvuldig moeten uitzoeken wat er aan andere gebruikers op die groep zit en wat deze onder maximale omstandig zullen gebruiken. Dus als je 2 batterijen in een groep wil zetten en 1600W wil laten leveren zullen de andere gebruikers onder geen enkele omstandigheid boven de 2000W moeten komen als je de veiligheid marge wil behouden.
Als niet goed weet wat de groep belasting is of hoe je dit kan uitzoeken dan nooit meer dan 1 batterij in de groep zetten.
Bij teruglevering in een groep waar ook verbruikers op zitten, maak je de zekering soort van blind voor stroom die geleverd wordt door de batterij, maar direct verbruikt door andere verbruikers in de groep. Volgens mij moet je vooral zeker zijn dat de apparaten die erachter liggen (nog steeds) niet meer dan 16A samen verbruiken. Het is 'pas' een probleem als je verbruikers op één groep 5.100 W vermogen nemen, maar doordat er twee batterijen 1.600 W terugleveren, de automaat maar 3.500 W 'ziet'. Dan valt de belasting van die automaat binnen de specificaties (en springt dus niet) maar heb je een potentieel brandgevaarlijke situatie gecreëerd, doordat je 5.100 W over de bekabeling laat lopen die is ontworpen voor 3.680 W.
Kijk, met jouw rekensom (dat je de teruglevering door batterijen aftrek van verbruikers) zit je uiteraard ook veilig, maar volgens mij is het 'nog steeds' maximaal 16A aan verbruikers (aansluitwaarde) en dat wijzigt niet door teruglevering op dezelfde groep.
Je kunt altijd testen door groepen los van elkaar uit te zetten, en te controleren of je HW en andere apparaten ook uit gaan. Ik heb een nieuwbouwhuis, met alle bouwtekeningen, dus weet wel 99,999% zeker dat de garage en zolder (waar de HW's komen te staan) op aparte groepen zitten.Gizz schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:45:
[...]
@JanHenk heeft het over foutgevoelig. Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat een consument een foutje maakt en denkt dat het twee verschillende groepen betreft, terwijl dat in de praktijk één groep blijkt te zijn.
Foutgevoelig als in user error
En toch ga ik het even testen nadat ze binnenkomen in april
Verbruikers als wasmachines, wasdrogers, vaatwassers, en auto's kan je prima sturen zonder dat je daar Home Assistant of Homey voor nodig hebt. Op wasmachines, wasdrogers en vaatwassers zit al jaren de functie "startuitstel" Je gooit je vaat/was er in kijkt wanneer de prijs het laagst is, stelt de uitgestelde start in, klaar! EV's hebben een vergelijkbare functie. Maar het kan helemaal automatisch via de app van de laadpaal, laadpas, of energie leverancier. Net wat je voorkeur heeft. Kost niks extra.Bravo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:31:
[...]
Maar een deel van de consumenten wil helemaal geen dynamisch contract. Die willen/kunnen het risico niet dragen van grillige energiemarkt met pieken en dalen en hebben niet de mogelijkheid om hun verbruikers zo te sturen dat er voordeel is van de lagere tarieven. En hebben ook niet de >1,5k op de bank staan om een batterijtje aan te schaffen om de duurdere uren te ontwijken.
Die willen gewoon een maandelijks bedrag betalen en een jaar (of langer) vooruit weten wat ze ongeveer kwijt zullen zijn. En zullen daarom hun gedrag ook niet aanpassen.
Kom je bij het verhaaltje vaste prijs en risico.
Een dynamisch contract is goedkoper. Omdat je alleen de marktprijs + inkoopvergoeding + vastrecht betaald. Je betaald inderdaad niet voor het risico dat de energieleverancier incalculeert.
Maar nu komt het. In de winter betaal je meer dan in de zomer. (vraag en aanbod) En je loopt dus inderdaad een risico als de prijzen plots enorm stijgen. Je moet dus niet van die paar tientjes die je per maand bespaart met de kinderen naar de Efteling gaan. Maar het lekker in een pot stoppen.
Mijn "oplossing" Ik ben uitgegaan van het maandbedrag dat ik elke maand betaalde bij een vast contract. Dit stort ik automatisch elke maand op een spaarrekening. (ING heeft dat, maar andere banken zullen het vast ook hebben) Noem het een potje. De factuur van het dynamisch contract betaal je uit dit potje. Het verschil laat je staan. Zo bouw je een buffer op. Dan kan je in de winter zonder blikken en blozen de hogere rekening betalen. Maar na verloop van tijd heb je ook een buffer voor als het even veel duurder wordt zoals aan het beging van de oorlog in Oekraïne.
Lood om oud ijzer zul je zeggen. Je houd echter het geld in eigen zak. En na verloop van tijd is je buffer zo groot dat je het wel kan afromen. Daar kan je dan mooi die Homewizard batterij van betalen.
sorry, je maakt hier de klasieke fout om het verschil tussen de bekabeling en de zekering niet te maken, dat is iets wat volgens mij ook @hanev001 juist aangeeft.JanHenk schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:20:
[...]
Eens met jou hoor, je moet goed weten wat je doet.
Bij teruglevering in een groep waar ook verbruikers op zitten, maak je de zekering soort van blind voor stroom die geleverd wordt door de batterij, maar direct verbruikt door andere verbruikers in de groep. Volgens mij moet je vooral zeker zijn dat de apparaten die erachter liggen (nog steeds) niet meer dan 16A samen verbruiken. Het is 'pas' een probleem als je verbruikers op één groep 5.100 W vermogen nemen, maar doordat er twee batterijen 1.600 W terugleveren, de automaat maar 3.500 W 'ziet'. Dan valt de belasting van die automaat binnen de specificaties (en springt dus niet) maar heb je een potentieel brandgevaarlijke situatie gecreëerd, doordat je 5.100 W over de bekabeling laat lopen die is ontworpen voor 3.680 W.
Kijk, met jouw rekensom (dat je de teruglevering door batterijen aftrek van verbruikers) zit je uiteraard ook veilig, maar volgens mij is het 'nog steeds' maximaal 16A aan verbruikers (aansluitwaarde) en dat wijzigt niet door teruglevering op dezelfde groep.
Daarbij werkt de batterij als een dual systeem; bij het laden wordt hij als verbruiker gezien en bij het terugleveren is het een leverancier, en daar gaat het dus fout.
voor leken is daarom de eenvoudige stelregel (en ja veel tweakers zijn ook nog gewoon leken, ookal denken ze zelf dat dit niet zo is) dat je uitgaat van puur de verbruikerskant, dus incl de thuis-batterij niet boven de 3.680W komen, ik zou zelf hier 10% van af willen blijven. Want dan weet je dat de beveiliging van de zekering en ook de kwaliteit van de bekabeling ruim binnen de marges liggen en mits juist geinstalleerd ook brandveilig zijn.
Mijn stelregel is dat je zelfs bij de batterij deze als 1.000W verbruiker aanziet en dan de kijkt wat de maximale aansluitwaardes van al de aanwezige apparatuur (kan) zijn. Want dan weet je zeker dat alles conform de eisen (NEN1010) valt.
Post maar de clipjes uit de NEN3140 herhaling. 😆
Mooi verhaal en in het algemeen ben ik het helemaal met je eens, goede tip mbt tot de spaarrekening, zouden meer mensen moeten doen.Apenkooi schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:34:
[...]
Verbruikers als wasmachines, wasdrogers, vaatwassers, en auto's kan je prima sturen zonder dat je daar Home Assistant of Homey voor nodig hebt. Op wasmachines, wasdrogers en vaatwassers zit al jaren de functie "startuitstel" Je gooit je vaat/was er in kijkt wanneer de prijs het laagst is, stelt de uitgestelde start in, klaar! EV's hebben een vergelijkbare functie. Maar het kan helemaal automatisch via de app van de laadpaal, laadpas, of energie leverancier. Net wat je voorkeur heeft. Kost niks extra.
Kom je bij het verhaaltje vaste prijs en risico.
Een dynamisch contract is goedkoper. Omdat je alleen de marktprijs + inkoopvergoeding + vastrecht betaald. Je betaald inderdaad niet voor het risico dat de energieleverancier incalculeert.
Maar nu komt het. In de winter betaal je meer dan in de zomer. (vraag en aanbod) En je loopt dus inderdaad een risico als de prijzen plots enorm stijgen. Je moet dus niet van die paar tientjes die je per maand bespaart met de kinderen naar de Efteling gaan. Maar het lekker in een pot stoppen.
Mijn "oplossing" Ik ben uitgegaan van het maandbedrag dat ik elke maand betaalde bij een vast contract. Dit stort ik automatisch elke maand op een spaarrekening. (ING heeft dat, maar andere banken zullen het vast ook hebben) Noem het een potje. De factuur van het dynamisch contract betaal je uit dit potje. Het verschil laat je staan. Zo bouw je een buffer op. Dan kan je in de winter zonder blikken en blozen de hogere rekening betalen. Maar na verloop van tijd heb je ook een buffer voor als het even veel duurder wordt zoals aan het beging van de oorlog in Oekraïne.
Lood om oud ijzer zul je zeggen. Je houd echter het geld in eigen zak. En na verloop van tijd is je buffer zo groot dat je het wel kan afromen. Daar kan je dan mooi die Homewizard batterij van betalen.
Echter zit er bij een dynamisch contract, wat je zelf ook een beetje aangeeft, wel een risico, normaal is dat risico behapbaar, echter in de huidige wereld zeker als je Trump ziet, en met mogelijke spanningen vanuit China en Rusland loop je wel mogelijk een iets hoger risico, hoe groot dat echter gaat worden weet niemand.
Eea heeft ook te maken hoe je verbruik, mn tijdens de winter is, heb je een warmtepomp (bv FE) en dus ook geen keuze om naar gas over te schakelen (je kunt namelijk gas en electra los van elkaar afsluiten, dus de een dynamisch (stroom) en gas (vast), tenminste zover je nog over gas beschikt. Bij een dergelijke warmtepomp die veel stroom verbruikt kan dit wel een risico worden, nu kun je bv nog met een PV gebruik maken van de opwek via de salderingsregeling, maar die valt in 2027 dus volledig weg. En een thuis-batterij is daar dus ook geen oplossing voor, een dergelijke batterij is gewoon onbetaalbaar.
Heb je reserve die eventueel een (sterke) stijging kan opvangen is dus een dynamisch contract (zeker vanaf 2027) een prima idee.
Zo ook hier is hij binnen en aangesloten.
Echt heel strak 0 op de meter is hij vooralsnog niet. Het is goed genoeg. Maar ik zie wel dat hij nog steeds een paar watt importeert of exporteert. (zo ergens tussen de plus en min 25 Watt, al liggen de maxima nog hoger. Maar dat is echt heel incidenteel.)
Echt heel strak 0 op de meter is hij vooralsnog niet. Het is goed genoeg. Maar ik zie wel dat hij nog steeds een paar watt importeert of exporteert. (zo ergens tussen de plus en min 25 Watt, al liggen de maxima nog hoger. Maar dat is echt heel incidenteel.)
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Juist, en wat kost je die ééne watt nu echt ? iets van 0,00001 euro? dus opzich een zeer mooi resulaat.ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:54:
Ik denk dat @nobel_design bedoelt, dat ze door de groep(en) uit te schakelen wil checken dat ze eventuele meerdere batterijen zeker weten op verschillende groepen aansluit.MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:46:
[...]
Wat is echter niet helemaal snap is wat je met de opmerking "Dat kan ik de schakelaar in meterkast uit zetten. Het stopcontact dat dan niet meer doet hoort dan bij deze groep?" bedoeld.
Bedoeld je met de schakelaar in de meterkast de zekering.
[Afbeelding] (bron: www.elektramat.nl)
iets als dit ? als je deze namelijk uitzet schakel je alle WCD en ook verlichting uit die aan deze groep vastzitten. Om de thuis-batterij aan te sluiten hoef je dus niet de zekering uit te zetten, deze kun je net al elk ander apparaat met een stekker gewoon in en ook uit het stopcontact plaatsen.
Wil je echter met twee of meer ook meer dan de 800W teruglevering activeren betekend dit dat je hiervoor een aparte (alleen voor deze twee of meer thuis-batterijen) groep moete laten installeren (deze zijn dan ook nog steeds op één fase. Wil je ook nog de twee batterijen op verschillende fases plaatsen betekend dus dat je of twee aparte groepen moet plaatsen die op verschillende fases zijn aangesloten ( ga daar niet zlef aan beginnen maar laat dit door een deskundige doen, want daarvoor moet dus wel je groepenkast open) of je zoekt twee WCD uit die en op twee verschillende fases werken (is voor een leek veelal niet te doen). soms staat op de kaart van je groepenkast (zou eigenlijk wel moeten, maar wordt vaak niet gedaan) de fase bij elke groep vermeld.
Dus eigenlijk de 'user error' situatie van @hanev001 en @Gizz, als reactie op mijn vraag, voorkomen.
Nou lijkt het me sowieso geen overbodige luxe om te weten welke wcd's op welke groepen zitten maar goed, ook ik weet dat daar in bijna geen enkel huis een goed overzicht van bestaat.
In ons huis zitten wcd's ook vreemd over de groepen verdeeld, omdat bijvoorbeeld de lage wcd's op de eerste verdieping ook worden gevoed vanuit de centraaldozen in het plafond op de begane grond.
Zo kan het voorkomen dat in de master bedroom, de lage wcd aan mijn kant van het bed wordt gevoed vanuit het lichtpunt van de keuken. Die op een andere groep zit dan het lichtpunt boven de eettafel, van waaruit de lage wcd aan de andere kant van het bed ook wordt gevoed

Hoe dan ook, thanks voor jullie reacties.
Al denk ik dat bij het ontgrendelen van het ontladen op 1600W, 'mijn' scenario van meer dan 40A door de groepenkast heen ook wel een risico zou kunnen vormen. Al zal dat in dagelijks gebruik niet snel voorkomen. Ons totale huisverbruik is zelfs met wasmachine, flink koken op inductie en gebruik van de oven, nog niet in de buurt van 40A geweest, dus met potentieel 6A extra van twee HW batterijen zal het dan ook wel meevallen.
Sowieso zal ik hier er waarschijnlijk toch voor kiezen om een thuisbatterij op een plek te installeren waar het ook niet zo heel erg moeilijk is om er een geheel eigen groep aan te geven.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Heb je er ook de Energy Socket tussen gezet?ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:54:
conform de netcode (wettelijke regeling) mag een apparaat wat via een stekker aangesloten is aan een WCD niet meer dan 800W leveren.eymey schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:35:
[...]
door hiervoor een eigen aparte groep (1-Fase) of het verdelen over verschillende Fases mag je boven deze grens van 800W invoeren.
Beste Liesbeth, de batterij is heel simpel, gewoon de stekker er in en met je telefoon instellen. Heb je wel een P1 meter van HomeWizard? Die moet je hebben om de batterij aan en uit te zetten. De schakelaar in de meterkast kan niet uit. Dan doet de batterij het ook niet meer. De batterij ondersteund het elektriciteitsnet maar kan het niet vervangen.nobel_design schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:50:
Kan ik iets fout doen?
Maar nu vraag
Mvg liesbeth
Dit is een P1 meter van HomeWizard.
:strip_exif()/f/image/jJB2miemyx1dnYYZzkD8IXs2.png?f=user_large)
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/
Dat begrijp ik en weet ik ook al sinds er (in het begin) nog PV omvormers bestonden die volgens dit principe aangesloten werden. En ik weet dus ook dat je bij een eigen groep voor alleen teruglevering, of verdeling over meerdere groepen, de optie kan unlocken zodat 2 HW's gelijktijdig 800W kunnen leveren.MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:03:
[...]
conform de netcode (wettelijke regeling) mag een apparaat wat via een stekker aangesloten is aan een WCD niet meer dan 800W leveren.
door hiervoor een eigen aparte groep (1-Fase) of het verdelen over verschillende Fases mag je boven deze grens van 800W invoeren.
[...]
Maar ik was dus gewoon benieuwd naar de verdere risico's, áls je je wel aan de stelregels en netcode houdt
Ik heb juist het dak helemaal vol gegooid zodat de woning ook op mindere mooie dagen zo min mogelijk van het net nodig heeft. Dat werkt erg goed in de praktijk al realiseer ik mij goed dat het overschot op de lange termijn natuurlijk niet heel veel op gaat leveren.Apenkooi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:52:
[...]
Bij iedereen is de situatie uiteraard anders. Het beste is uiteraard een zonnepanelen en accu systeem die past bij je verbruik. De tijd van gooi het dak maar vol wat dat brengt lekker veel op is geweest.
Ik verwacht eigenlijk wel dat als de accu (en warmtepomp) ingeburgerd raakt dat de energieprijs weer zal stijgen. Er gaat dan immers minder op het net gezet worden. (vraag en aanbod) Dat zal niet gelijk in 2027 zijn. Met zonnepanelen hebben wij er ook even over gedaan tot waar wij nu zitten.
Dat is niet erg, want het gaat om wat ik in het jaar wel kan gebruiken, niet wat er over is. Voor de uitbreiding had ik 30% zelfverbruik en na de uitbreiding en plaatsen van een hybride warmtepomp (Quatt) zit ik gek genoeg weer op 30% zelfverbruik.
Volgens de berekeningen kan ik dat zelfverbruik nog maximaal naar 60% krijgen als de accu groot genoeg is. Eventueel is er nog meer te halen met een Quatt full electric uitbreiding.
De energieprijzen zullen volgens mij vooral stijgen in de donkere maanden wanneer warmtepompen veel meer vragen van het net. In de zomer knalt mijn installatie zo 30 kWh op het net en dan zijn een paar HW accu's natuurlijk mooi dempend, maar uiteindelijk maakte ik de energie toch al op.
Het overschot op landelijk niveau daalt dus slechts met het verlies van het laden/ontladen en met een beetje mooi weer zijn die accu's al vol voordat de zon op zijn hoogst staat, dus die negatieve prijzen op dagen met weinig vraag en veel zon/wind blijven we gewoon houden.
En natuurlijk is men wel bezig met steeds meer elektrificeren, maar met de achterstand die netbeheerders nu al hebben verwacht ik niet dat dit heel snel zal gaan. Ook kunnen we steeds minder kwijt aan andere landen als Duitsland, België en de UK waar ze zelf ook flink veel bij bouwen (over 5 jaar ook een kerncentrale actief die je niet zomaar even uit zet in de zomer). Ik zie de prijzen in de zonnige maanden dus eerder nog verder dalen dan stijgen.
Wat dat betreft raad ik iedereen die geen zonnepanelen kwijt kan en het verbruik kan timen vooral aan om een dynamisch contract te nemen. Zo kan je in principe prima mee profiteren van de overschotten die de huizen met zonnepanelen veroorzaken zonder ook maar een cent te investeren. En als je verbruik niet heel gunstig te timen dan begint een thuisaccu die dynamische contracten aan kan ook wel interessant te worden zonder zonnepanelen.
Mijn woning gebruikt exclusief warmtepomp zo'n 11 kWh per dag, dus als je de helft daarvan voor kan laden als de mussen dood van het dak vallen en je geld toe krijgt van je energieleverancier dan is het helemaal niet erg dat je geen paneel op je dak kan/mag leggen.
Ik denk dat het belangrijkste is om vooral vooruit te denken. Het kan best zijn dat je nu nog op gas stookt en kookt en je panelen op oost/west liggen en je alle tijd van de wereld hebt om de piekuren te vermijden. Maar wat doe je als de baas wil dat je weer naar kantoor komt, de gasprijs door het dak gaat en je dus toch maar aan die warmtepomp en inductiekoken gaat? Zit je dan goed met dynamisch en je zonnepanelen, had je het dak toch beter in 1x vol kunnen leggen tegen de geringe meerprijs van een iets grotere omvormer en een uurtje extra werk en past een dynamisch contract dan nog wel bij je verbruik?
Nog niet, degene die daar (eventueel) voor bedoeld is moet nog bezorgd worden. Maar ik zit nog best wel te twijfelen of ik dat wil gaan doen.Devke schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:59:
[...]
Heb je er ook de Energy Socket tussen gezet?
Wat ik vreemd vind aan het verhaal dat ze onnauwkeurig zijn is dat ik bij jou precies zie dat de invoer en uitvoer beiden negatiever zijn dan de batterij. Ik zou bij onnauwkeurigheid eerder beide dezelfde kant op denken, of de ene dag dit de andere dag dat.
Aan de andere kant denk ik 'laat maar gaan'. Het zou teveel in mijn kop gaan zitten als ik dat wil gaan uitzoeken. Wat ik ook zou kunnen doen is even een paar dagen hem er tussen zetten om te kijken of ik dezelfde afwijkingen krijg als jij, of dat het bij mij misschien anders zit, wat het onnauwkeurigheidsidee meer zou ondersteunen.
Nee, die fout maak ik niet. Het ging om teruglevering (ontladen) en niet om laden. Mijn punt was dat je zonder kennis gewoon twee of drie of misschien wel 4 batterijen op dezelfde groep (op eigen WCD) kunt aansluiten zonder dat een onveilige situatie ontstaat. Immers daar beveiligd de automaat je wel tegen. Uiteraard is het misschien zo dat ie een keer afslaat en dan moet je kijken hoe het zit met de gebruikers, maar als dat niet aan de orde is, helemaal prima toch??MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:41:
[...]
sorry, je maakt hier de klasieke fout om het verschil tussen de bekabeling en de zekering niet te maken, dat is iets wat volgens mij ook @hanev001 juist aangeeft.
Daarbij werkt de batterij als een dual systeem; bij het laden wordt hij als verbruiker gezien en bij het terugleveren is het een leverancier, en daar gaat het dus fout.
voor leken is daarom de eenvoudige stelregel (en ja veel tweakers zijn ook nog gewoon leken, ookal denken ze zelf dat dit niet zo is) dat je uitgaat van puur de verbruikerskant, dus incl de thuis-batterij niet boven de 3.680W komen, ik zou zelf hier 10% van af willen blijven. Want dan weet je dat de beveiliging van de zekering en ook de kwaliteit van de bekabeling ruim binnen de marges liggen en mits juist geinstalleerd ook brandveilig zijn.
Mijn stelregel is dat je zelfs bij de batterij deze als 1.000W verbruiker aanziet en dan de kijkt wat de maximale aansluitwaardes van al de aanwezige apparatuur (kan) zijn. Want dan weet je zeker dat alles conform de eisen (NEN1010) valt.
En normaal gesproken ontladen zelfs die vier batterijen met maximaal 800 W en ook dan is er niet een onveilige situatie.
Het wordt pas onveilig als je zonder kennis van je elektrische installatie de 800 W vergrendeling voor ontladen eraf haalt. En de reden is, dat je de zekering blind maakt voor verbruik dat door teruglevering van de batterij komt, vandaar mijn voorbeeld. Maar oké, je zou qua aansluitwaarde ook niet meer dan 3.680 W op één groep moeten hebben / willen. Maar het is niet onveilig om die aansluitwaarde te overschrijden.
Ik heb het niet en vind het de moeite ook niet. Zoals hier al uitgelegd is, is het moeilijker om te meten en is de meting van de Energy Socket waarschijnlijk zelfs minder betrouwbaar dan de interne meting.ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:11:
[...]
Nog niet, degene die daar (eventueel) voor bedoeld is moet nog bezorgd worden. Maar ik zit nog best wel te twijfelen of ik dat wil gaan doen.
Wat ik vreemd vind aan het verhaal dat ze onnauwkeurig zijn is dat ik bij jou precies zie dat de invoer en uitvoer beiden negatiever zijn dan de batterij. Ik zou bij onnauwkeurigheid eerder beide dezelfde kant op denken, of de ene dag dit de andere dag dat.
Aan de andere kant denk ik 'laat maar gaan'. Het zou teveel in mijn kop gaan zitten als ik dat wil gaan uitzoeken. Wat ik ook zou kunnen doen is even een paar dagen hem er tussen zetten om te kijken of ik dezelfde afwijkingen krijg als jij, of dat het bij mij misschien anders zit, wat het onnauwkeurigheidsidee meer zou ondersteunen.
Ik vind het tevens wel logisch dat het beide kanten op 'negatiever' is overigens.
Ik zit de afgelopen dagen eigenlijk steeds op 78,5 - 79,5% RTE.
Gisteren viel me op dat de batterij op 3% stond, maar dat ie eigenlijk nog best wel lang door ging met ontladen. Dus SoC is, zoals hier ook eerder benoemd, niet altijd even betrouwbaar.
[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 04-02-2025 13:18 ]
Juist, even een kleine aanvulling hierop. De HW thuis-batterij kan dus NIET als backup bij een stroomuitval gebruikt worden. Zoals @Prisma16 hier mooi aangeeft heeft de HW batterij dus stroom nodig om te kunnen werken, en uiteraard de P! dongle. (wordt wel eens over het hoofd gezien, staat overigens in mijn eigen Deel 1 in de TS duidelijk vermeld.Prisma16 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:05:
[...]
Beste Liesbeth, de batterij is heel simpel, gewoon de stekker er in en met je telefoon instellen. Heb je wel een P1 meter van HomeWizard? Die moet je hebben om de batterij aan en uit te zetten. De schakelaar in de meterkast kan niet uit. Dan doet de batterij het ook niet meer. De batterij ondersteund het elektriciteitsnet maar kan het niet vervangen.
Dit is een P1 meter van HomeWizard.
[Afbeelding]
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/
sorry, ik ben het met je laatste opmerking "Maar het is niet onveilig om die aansluitwaarde te overschrijden." helemaal oneens, en iedere deskundige zal dit beamen.JanHenk schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:12:
[...]
Nee, die fout maak ik niet. Het ging om teruglevering (ontladen) en niet om laden. Mijn punt was dat je zonder kennis gewoon twee of drie of misschien wel 4 batterijen op dezelfde groep (op eigen WCD) kunt aansluiten zonder dat een onveilige situatie ontstaat. Immers daar beveiligd de automaat je wel tegen. Uiteraard is het misschien zo dat ie een keer afslaat en dan moet je kijken hoe het zit met de gebruikers, maar als dat niet aan de orde is, helemaal prima toch??
En normaal gesproken ontladen zelfs die vier batterijen met maximaal 800 W en ook dan is er niet een onveilige situatie.
Het wordt pas onveilig als je zonder kennis van je elektrische installatie de 800 W vergrendeling voor ontladen eraf haalt. En de reden is, dat je de zekering blind maakt voor verbruik dat door teruglevering van de batterij komt, vandaar mijn voorbeeld. Maar oké, je zou qua aansluitwaarde ook niet meer dan 3.680 W op één groep moeten hebben / willen. Maar het is niet onveilig om die aansluitwaarde te overschrijden.
We hebben niets voor niets een NEN1010; waarbij mn veiligheidsaspecten zelfs een wettelijke basis hebben. Juist heel veel huisbranden worden oa door het overschijden van deze waarden veroorzaakt.
Dus ga geen risico in en zorg dat je aan de normingen houd.
Een van de tips van de Brandweer is ook dat je geen batterij in de buurt van de vluchtweg plaatst. zie de link die ik gisteren hierover geplaatst heb.
Hier is de batterij vandaag geleverd. Maar ben donderdag pas weer thuis...
Display is ook onderweg, dus kan eind van de week weer gaan spelen mat dat spul.
Display is ook onderweg, dus kan eind van de week weer gaan spelen mat dat spul.
Je gaat hem niet terugverdienen, ik heb er s aan gerekend, het komt er op neer dat (in mijn geval) hij geld blijft kosten, elk jaar weer.harold911 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:38:
Goedemorgen. Trouwe volger van dit onderwerp al een tijdje.
Ik heb een vraagje aan de mensen die al een batterij hebben.
Hebben jullie een berekening gedaan voor het financiële voordeel wat je gaat hebben ? En hoe lang duurt het voordat je die batterij heb terugverdient ?
Ik vind het een interessant iets en de techniek is fantastisch.
Het grote probleem is dat het "roundtrip rendement" nergens genoemd wordt, ik ben in mijn berekening uitgegaan van 85%, maar ben waarschijnlijk nog veel te optimistich.
Die 15% verlies is al duurder dan mijn terugleverkosten.
[ Voor 3% gewijzigd door keesie113 op 04-02-2025 13:39 ]
Heb jij een 5.0 meter of nog een 4.0?ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:39:
hier een plaatje van de live afwijking tussen wat de batterij doe en wat er geimporteert en ge-exprteert wordt.
[Afbeelding]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
5.0, bizar he?
Ik zit me af te vragen of het aan WIFI kan liggen.
[ Voor 13% gewijzigd door ArthurMorgan op 04-02-2025 13:41 ]
Dat mag, ik raad het ook niet aan om dat bewust te doen, maar we moeten de gebruikers hier niet onnodig bang praten. Je hebt die zekeringen juist om te beveiligen tegen overbelasting. Dus de richtlijnen zijn; plaats de batterij, of meerdere, in een wandcontactdoos en het werkt en het is veilig. Punt.MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:36:
[...]
sorry, ik ben het met je laatste opmerking "Maar het is niet onveilig om die aansluitwaarde te overschrijden." helemaal oneens, en iedere deskundige zal dit beamen.
NEN1010 is niet voor de gebruikers hier, maar voor installateurs. Gebruikers doen er goed aan de volgende richtlijnen van HomeWizard te volgen:We hebben niets voor niets een NEN1010; waarbij mn veiligheidsaspecten zelfs een wettelijke basis hebben. Juist heel veel huisbranden worden oa door het overschijden van deze waarden veroorzaakt.
Dus ga geen risico in en zorg dat je aan de normingen houd.
Een van de tips van de Brandweer is ook dat je geen batterij in de buurt van de vluchtweg plaatst. zie de link die ik gisteren hierover geplaatst heb.
Hoeveel thuisbatterijen kan ik maximaal aansluiten?
Je kan maximaal 4 thuisbatterijen aansluiten (later mogelijk meer). Opstellingen van 1 tot 3 thuisbatterijen kun je zonder problemen aansluiten op meerdere stopcontacten. Wil je een opstelling met 4 thuisbatterijen, dan raden we aan deze op een eigen groep aan te sluiten via een installateur. Het maximale ontlaadvermogen is altijd 800 watt, ongeacht het aantal. Sluit ze aan op een eigen groep om met meer dan 800 watt te ontladen.
Beste @harold911, helaas moet ik je uit je droom helpen, zolang we nog de saldering hebben zul je de batterij niet kunnen terug kunnen verdienen.keesie113 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:37:
[...]
Je gaat hem niet terugverdienen, ik heb er s aan gerekend, het komt er op neer dat (in mijn geval) hij geld blijft kosten, elk jaar weer.
Het grote probleem is dat het "roundtrip rendement" nergens genoemd wordt, ik ben in mijn berekening uitgegaan van 85%, maar ben waarschijnlijk nog veel te optimistich.
Even los dat je iets minder dan 80% RTE hebt, dus 20% van de stroom die je er in stopt aan verliezen kwijt bent heb je met de saldering een dermate grote concurrent, die in principe dit gratis doet (tot je verbruik). En vergeet niet dat in ver uit de meeste gevallen deze tijdens de 4 maanden winter deze nagenoeg niets zal doen, gisteren had ik bij een opwek van bijna 10 kWh een effective teruglevering van 0,1 kWh, dus deze 0,1 kWh zou dan in de batterij gaan, en in de afgelopen maanden waren de dagen dat ik helemaal geen teurlevering had met ruim 90% veruit in de meerderheid, en dat met een 8 kWp PV installatie.
Na 2026, na wegval van de saldering gaat het natuurlijk anders worden, maar ook dan zal het geen vetpot worden. Per dag kun je mogelijk circa 50 ct opbrengst krijgen, als je geluk hebt mogelijk met twee ladingen het dubbele. Je komt dan uit op circa 110-140 euro per jaar; dus een TVT van meer dan 12-13 jaar en dat bij een technische levensduur van 15 jaar.
Als het je het wilt proberen zou dat mooi zijn. Al is daarmee eventueel maar uit te sluiten dat mijn EnergySocket gewoon ruk is 🤣. Ik heb er wel meer ven HW. Kan zo een andere pakken maar wil dat niet te vaak doen. Dan bedoel ik het wisselen van van de ene verbruiker naar de andere. Dat gaat dan niet lekker in de grafieken.ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:11:
[...]
Nog niet, degene die daar (eventueel) voor bedoeld is moet nog bezorgd worden. Maar ik zit nog best wel te twijfelen of ik dat wil gaan doen.
Als je het niet wilt is het ook goed. Voel je niet verplicht. Er komt vanzelf nauwkeurigere info beschikbaar. Kost tijd. Vanaf 1-2 hangt het er zo bij. Daarnaast heb ik de HA Apex oplossing van @gielz draaien sinds gisteravond. Nu mist alleen de zon weer 🤣
:strip_exif()/f/image/pjQAqMEKtTssVZUha9zqKzG2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook met een vast en variabel contract hou je dat risico. Niet gelijk, maar in het geval van variabel per 3 maanden. En als je een vast contract moet verlengen in de tijd dat de pleuris is uit gebroken zit je ook aan hoge prijzen. (hebben die mensen ondertussen een prijs aanpassing gekregen?)MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:53:
[...]
Mooi verhaal en in het algemeen ben ik het helemaal met je eens, goede tip mbt tot de spaarrekening, zouden meer mensen moeten doen.
Echter zit er bij een dynamisch contract, wat je zelf ook een beetje aangeeft, wel een risico, normaal is dat risico behapbaar, echter in de huidige wereld zeker als je Trump ziet, en met mogelijke spanningen vanuit China en Rusland loop je wel mogelijk een iets hoger risico, hoe groot dat echter gaat worden weet niemand.
Eea heeft ook te maken hoe je verbruik, mn tijdens de winter is, heb je een warmtepomp (bv FE) en dus ook geen keuze om naar gas over te schakelen (je kunt namelijk gas en electra los van elkaar afsluiten, dus de een dynamisch (stroom) en gas (vast), tenminste zover je nog over gas beschikt. Bij een dergelijke warmtepomp die veel stroom verbruikt kan dit wel een risico worden, nu kun je bv nog met een PV gebruik maken van de opwek via de salderingsregeling, maar die valt in 2027 dus volledig weg. En een thuis-batterij is daar dus ook geen oplossing voor, een dergelijke batterij is gewoon onbetaalbaar.
Heb je reserve die eventueel een (sterke) stijging kan opvangen is dus een dynamisch contract (zeker vanaf 2027) een prima idee.
Maar goed, dat is een hele andere discussie. Hier ging het over de Homewizard baterij geloof ik.
Ik heb berekend dat ik 105 euro aan terugleverboete per jaar kan besparen kijkend naar mijn huidige contract. Als het salderen vervalt zal de besparing hoger uitvallen.harold911 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:38:
Goedemorgen. Trouwe volger van dit onderwerp al een tijdje.
Ik heb een vraagje aan de mensen die al een batterij hebben.
Hebben jullie een berekening gedaan voor het financiële voordeel wat je gaat hebben ? En hoe lang duurt het voordat je die batterij heb terugverdient ?
Ik vind het een interessant iets en de techniek is fantastisch.
Je danst wat heen en weer tussen laden en ontladen. Ik denk dat dit gedrag te wijten is aan de dode zone van 100W die HW al eens heeft uitgelegd.ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:39:
hier een plaatje van de live afwijking tussen wat de batterij doe en wat er geimporteert en ge-exprteert wordt.
[Afbeelding]
Even uit mijn blote hoofd
Ontladen start bij 50W vraag en stopt bij 30W vraag.
Laden start bij 70W overschot en stopt bij 50W overschot.
Er is hier over een post van HW in deel 1. als je het wil controleren moet je die even opzoeken.
sorry, ik weet niet wat jou achtergrond is, maar met deze aanname zit je geheel fout, de NEN1010 (deels) is al jaren onderdeel van de bouwwetgeving (het vroegere bouwbesluit en nu dus Besluit bouwwerken leefomgeving BBL) en daardoor ook van toepassing voor de gebruiker. Mogelijk dat je de NEN 3140 bedoeld, die is oa gericht aan werkgevers (en werknemers) oa via de arbowet.JanHenk schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:47:
[...]
Dat mag, ik raad het ook niet aan om dat bewust te doen, maar we moeten de gebruikers hier niet onnodig bang praten. Je hebt die zekeringen juist om te beveiligen tegen overbelasting. Dus de richtlijnen zijn; plaats de batterij, of meerdere, in een wandcontactdoos en het werkt en het is veilig. Punt.
[...]
NEN1010 is niet voor de gebruikers hier, maar voor installateurs. Gebruikers doen er goed aan de volgende richtlijnen van HomeWizard te volgen:
[...]
@Devke ik heb er nu even een andere aan gekoppeld. En dat loopt echt bijna naadloos. Soms 1 watt verschil. Maar dat lijkt echt afronding. Er wordt nu boven de 100 Watt ontladen en dan zou dat volgens mij net wat meer moeten zijn. Echt vrij loeistrak hetzelfde hier.
Edit, en de afwijking is soms ook dat er volgens de socket meer ontladen wordt dan volgens de batterij. Dus dat is echt een meetafwijking
Edit, en de afwijking is soms ook dat er volgens de socket meer ontladen wordt dan volgens de batterij. Dus dat is echt een meetafwijking
[ Voor 21% gewijzigd door ArthurMorgan op 04-02-2025 14:01 ]
Nee die dode zone is het juist niet. Want je kunt aan het linkerplaatje zien dat hij echt aan het ontladen is de gehele tijd. Het terugleveren wat je rechts ziet is vanuit de batterij.hanev001 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:54:
[...]
Je danst wat heen en weer tussen laden en ontladen. Ik denk dat dit gedrag te wijten is aan de dode zone van 100W die HW al eens heeft uitgelegd.
Even uit mijn blote hoofd
Ontladen start bij 50W vraag en stopt bij 30W vraag.
Laden start bij 70W overschot en stopt bij 50W overschot.
Er is hier over een post van HW in deel 1. als je het wil controleren moet je die even opzoeken.
Ik neem aan een Energy Socket van HW en die wijkt niet af tov van batterij?ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:57:
@Devke ik heb er nu even een andere aan gekoppeld. En dat loopt echt bijna naadloos. Soms 1 watt verschil. Maar dat lijkt echt afronding. Er wordt nu boven de 100 Watt ontladen en dan zou dat volgens mij net wat meer moeten zijn. Echt vrij loeistrak hetzelfde hier.
Dan zou ik bijna zeggen @HomeWizard_NL problem solved. Die socket is dus een beetje gaar. Dat met pas een 25 kWh op de teller 🙈
Edit: Maar die afwijking is toch geen 10%? Bij ontladen zie ik vaak 800 om 792 in die geest. Bij laden ook.
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 04-02-2025 14:04 ]
Ik vrees dat je iets te optimitisch bent met jou aanname, je verlaagd de terugleverboete gemiddeld slechts met 2,2 kWh * 0,10 ct (TLK) * 220 dagen = nog geen 54 euro.alwind schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:53:
[...]
Ik heb berekend dat ik 105 euro aan terugleverboete per jaar kan besparen kijkend naar mijn huidige contract. Als het salderen vervalt zal de besparing hoger uitvallen.
Hangt van de soort boete af. Er zijn ook leveranciers die met staffels werken. Als je van een staffel in een lagere kan komen kunnen de verschillen groter zijn.MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:07:
[...]
Ik vrees dat je iets te optimitisch bent met jou aanname, je verlaagd de terugleverboete gemiddeld slechts met 2,2 kWh * 0,10 ct (TLK) * 220 dagen = nog geen 54 euro.
Dat kan, echter ken ik geen waar het verschil dermate groot is. ik ben in mijn berekening ook uitgegaan van een TLB van slechts 10 ct, mogelijk dat die van jou hoper cq lager is, zelf heb ik voorlopig nog helemaal geen TLB.hanev001 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:13:
[...]
Hangt van de soort boete af. Er zijn ook leveranciers die met staffels werken. Als je van een staffel in een lagere kan komen kunnen de verschillen groter zijn.
oke, en ja, mn de balkon PV installaties, die je steeds meer ziet werken volgens de zelfde regels, tenslotte invoer is invoer, of dit nu van een PV of via een batterij gebeurt maakt in feite niets uit.eymey schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:07:
[...]
Dat begrijp ik en weet ik ook al sinds er (in het begin) nog PV omvormers bestonden die volgens dit principe aangesloten werden. En ik weet dus ook dat je bij een eigen groep voor alleen teruglevering, of verdeling over meerdere groepen, de optie kan unlocken zodat 2 HW's gelijktijdig 800W kunnen leveren.
Maar ik was dus gewoon benieuwd naar de verdere risico's, áls je je wel aan de stelregels en netcode houdt
Mits je aan de voorwaarden houd heb je eigenlijk een gelijk soortelijk risico als overig electrische apparatuur die je met een stekker aansluit. De enige extra risico's (en dieze worden dus niet in zowel de NEN1010 als ook netcode verder behandeld) zijn mn de brand en explosierisico's van de batterijen.
De Brandweer Nederland heeft hier wat extra tips gegeven, die kun je hier vinden:
Zonder Energy Socket toch? Zonder zit ik nu op 77.5%.JanHenk schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:16:
[...]
Ik heb het niet en vind het de moeite ook niet. Zoals hier al uitgelegd is, is het moeilijker om te meten en is de meting van de Energy Socket waarschijnlijk zelfs minder betrouwbaar dan de interne meting.
Ik vind het tevens wel logisch dat het beide kanten op 'negatiever' is overigens.
Ik zit de afgelopen dagen eigenlijk steeds op 78,5 - 79,5% RTE.
Gisteren viel me op dat de batterij op 3% stond, maar dat ie eigenlijk nog best wel lang door ging met ontladen. Dus SoC is, zoals hier ook eerder benoemd, niet altijd even betrouwbaar.
Het is allemaal aan de onderkant van de verwachte range nog maar laat het systeem eerst maar eens een tijdje draaien.
goedemiddag allemaal,
Ik heb dit met veel belangstelling bekeken en kan nauwelijks wachten tot ik hem binnen heb. Het kan zijn dat ik iets gemist heb, maar als je de batterij in een verwarmde ruimte plaatst, dan is de efficientie toch minder relevant in de winter. Het wordt namelijk omgezet in warmte en die benut je meteen om de ruimte te verwarmen. In de zomer is het een ander verhaal, want dan moeten sommige juist de airco extra werk laten verrichten om te koelen.
Ik heb dit met veel belangstelling bekeken en kan nauwelijks wachten tot ik hem binnen heb. Het kan zijn dat ik iets gemist heb, maar als je de batterij in een verwarmde ruimte plaatst, dan is de efficientie toch minder relevant in de winter. Het wordt namelijk omgezet in warmte en die benut je meteen om de ruimte te verwarmen. In de zomer is het een ander verhaal, want dan moeten sommige juist de airco extra werk laten verrichten om te koelen.
[ Voor 0% gewijzigd door hkonin02 op 04-02-2025 14:59 . Reden: taalfoutje ]
Het is inderdaad wat hoger minimaal 0,13 cent afhankelijk van de staffel. En ik ga totaal uit van minimaal 310 dagen omdat ik zeker 80 dagen de accu 2x op een dag kan gebruiken. Dat kan oplopen naar 180 dagen op basis van data uit 2024.MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:07:
[...]
Ik vrees dat je iets te optimitisch bent met jou aanname, je verlaagd de terugleverboete gemiddeld slechts met 2,2 kWh * 0,10 ct (TLK) * 220 dagen = nog geen 54 euro.
Dan kom je uit tussen de 80 en de 120 euro. blijft een berekening en we moeten zien wat het echt gaat doen.
Pas in 2027 zal het meer worden maar ik wil voor die tijd klaar zijn en het is toch een beetje een sport(hobby) om die 0 op de meter te krijgen en dat wordt met een accu wel veel makkelijker
10% zou 80 eraf zijn, 8 is 1%Devke schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:03:
Edit: Maar die afwijking is toch geen 10%? Bij ontladen zie ik vaak 800 om 792 in die geest. Bij laden ook.
Oke, maar dan heb je geen meer algemeen gangbare PV installatie, want ik heb ik het verleden daar diverse simulaties op los gelaten en ik kwam echt in de meest gunstige gevallen op niet meer dan 240 dagen, gemiddeld is het eigenlijk rond de 220 dagen dat je ook echt de 2,7 kWh vol kunt krijgen. En dit zijn berekeningen vanuit 2020 tot 2024.alwind schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:01:
[...]
Het is inderdaad wat hoger minimaal 0,13 cent afhankelijk van de staffel. En ik ga totaal uit van minimaal 310 dagen omdat ik zeker 80 dagen de accu 2x op een dag kan gebruiken. Dat kan oplopen naar 180 dagen op basis van data uit 2024.
Dan kom je uit tussen de 80 en de 120 euro. blijft een berekening en we moeten zien wat het echt gaat doen.
Pas in 2027 zal het meer worden maar ik wil voor die tijd klaar zijn en het is toch een beetje een sport(hobby) om die 0 op de meter te krijgen en dat wordt met een accu wel veel makkelijker
Dus ja, in jou situatie zou het dan iets meer zijn, maar voor de meeste mensen zal die vlieger helaas niet opgaan en is het effect van de TLB dan ook beperkt.
Het is dan niet een Homewizard batterij (ik lees mee voor advies aan eventuele kennissen of familieleden) maar dat gedrag herken ik wel. Onze Enphase micro's (panelen en de Encharge 5P) doen hetzelfde.ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:39:
[Afbeelding]
Enphase is stabiel, maar de grafieken van HomeWizard gaan constant heen en weer. En ook de slimme meter zelf op het display. Is een 5.0 meter.
Ik heb een vraag, heb contact gehad met Home wizard, het was de bedoeling om de batterij in de garage te zetten maar daar is het op dit moment met de kou maar 8 graden. Home wizard zei dat dit te koud was en dat dit niet goed voor de batterij is en beter was andere plek. Nu hadden wij bedacht om deze op een slaapkamer te zetten, is een hobby kamer wordt niet geslapen en is redelijk ver van de rest van de slaapkamers waar geslapen wordt maar hier ligt vloerbedekking en is op houten vloer. Maar nu heb ik net gekeken bij advies van de brandweer dat dit juist niet goed is ivm brandgevaar. Nu was mijn vraag wat is nu de beste oplossing van de twee. Weten eigenlijk niet waar nog een andere goede plek is. Mijn vraag is waar hebben jullie allemaal de batterij staan?
Je kunt de accu ook verplaatsen. In de winter doet die toch bijna niks dus dan sla je hem op zolder op. Zodra het mooi weer wordt is je garage ook weer warmer neem ik aan.hortens9273 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:35:
Ik heb een vraag, heb contact gehad met Home wizard, het was de bedoeling om de batterij in de garage te zetten maar daar is het op dit moment met de kou maar 8 graden. Home wizard zei dat dit te koud was en dat dit niet goed voor de batterij is en beter was andere plek. Nu hadden wij bedacht om deze op een slaapkamer te zetten, is een hobby kamer wordt niet geslapen en is redelijk ver van de rest van de slaapkamers waar geslapen wordt maar hier ligt vloerbedekking en is op houten vloer. Maar nu heb ik net gekeken bij advies van de brandweer dat dit juist niet goed is ivm brandgevaar. Nu was mijn vraag wat is nu de beste oplossing van de twee. Weten eigenlijk niet waar nog een andere goede plek is. Mijn vraag is waar hebben jullie allemaal de batterij staan?
Dat zou inderdaad kunnen maar leveren elke maand wel terug ook in de winter en de bedoeling is om op den duur meerdere aan te schaffen om deze meer tegelijk te kunnen ontladen.
Dan is de voor de hand liggende oplossing om een plek uit te zoeken dit wel aan de adviezen van HW voldoet en waar je geen zorgen hebt over brand (welke ik persoonlijk erg overdreven vindt).hortens9273 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:42:
Dat zou inderdaad kunnen maar leveren elke maand wel terug ook in de winter en de bedoeling is om op den duur meerdere aan te schaffen om deze meer tegelijk te kunnen ontladen.
Daar laat je daar een nieuwe groep naar toe maken en kan je alle batterijen in een keer neer zetten.
ja, de batterij zal in een verwarmde ruimte (in ieder geval boven de rond de 15 gr.C geen hinder ervaren van invloeden van koude (want daar kunnen batterijen in het algemeen niet zo tegen) echter zul je weinig van de warmte ervaren, je kunt ten minste daar geen ruimte noemenswaarde mee opwarmen, zeker niet bij een enkele batterij, het wordt natuurlijk anders bij een stuk of honderd, echter is dat geen normale toepassing van dit soort batterijen.hkonin02 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:58:
goedemiddag allemaal,
Stoeptegels eronder?hortens9273 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:35:
maar hier ligt vloerbedekking en is op houten vloer. Maar nu heb ik net gekeken bij advies van de brandweer dat dit juist niet goed is ivm brandgevaar.
Begrijp uit jullie antwoorden dus dat de slaapkamer de beste oplossing is en inderdaad een stoeptegel eronder misschien de oplossing is
helaas zullen die stoeptegels als de batterij gaat branden je helaas ook niet meer helpen, de techmische energie die dan van deze accu's afkomt is dermate groot en zeer lastig te blussen dat deze stoeptegels ook niet meer helpen.
Ik snap de brandweer dan ook niet dat zij nog steeds een zolder als een goede plaats vinden terwijl een heleboel huizen daar de vloer van hout is. Zorg dat je deze thuis-batterij op een plaats zet waar binnen 1m rondom geen brandbaar materiaal is en er tenminste een brandwerend wand/vloer van tenminste 30 min is gewaarborgd.
Gelukkig is de kans op brand bij het type batterij wat HW gebruikt (LFP) een heel stuk beter is dan normale Li-ion batterijen maar als deze branden heb je wel het zelfde probleem.
Misschien brutale vraag maar zouden jullie eventueel foto kunnen plaatsen of vermelden waar jullie deze geplaatst hebben zodat ik er meer gevoel bij krijg en beter kan inschatten. Zit er nu echt mee wat de beste plek is, hebben verder niet veel opties.
[ Voor 16% gewijzigd door hortens9273 op 04-02-2025 16:25 ]
ik zou een thuis-batterij zeker niet een slaapkamer zetten, de kans dat als deze begint te smeulen/ontgassen (voorstatium voordat deze gaat branden, en deze gassen zijn behoorlijk giftig) al sterft en dus ook niet meer door een brandmelder wordt gewaarschuwd gewoon veel te groot is.hortens9273 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:00:
Begrijp uit jullie antwoorden dus dat de slaapkamer de beste oplossing is en inderdaad een stoeptegel eronder misschien de oplossing is
welke mogelijkheden heb je ? heb je eventueel een bouwtekening van je huis ?hortens9273 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:24:
Misschien brutale vraag maar zouden jullie eventueel foto kunnen plaatsen of vermelden waar jullie deze geplaatst hebben zodat ik er meer gevoel bij krijg en beter kan inschatten. Zit er nu echt mee wat de beste plek is, hebben verder niet veel opties.
Ik lees veel zaken zonnepanelen op aparte groep en batterijen op aparte groep. Er wordt ook regelmatig gezegd in dit topic dat de batterijen op een andere fase moeten worden aangesloten als jouw zonnepanelen. Ik heb de vraag ook op de site van Homewizard gesteld en krijg onderstaand antwoord.
Mijn vraag is nog steeds, omdat hier vaak wordt gezegd dat op dezelfde fase gevaarlijk is bij twee batterijen, kan ik nu mijn 2 batterijen op een eigen groep steken en de zonnepanelen op een andere groep en dan toch over dezelfde fase laten lopen?
@HomeWizard_NL
als de batterijen dan op dezelfde fase zitten als de zonnepanelen is dat dan conflicterend?
Wizzi
• AI Agent
Nee, het zal niet conflicteren als de HomeWizard Plug-in Batterijen op dezelfde fase zitten als de zonnepanelen. Sterker nog, dit is zelfs beter voor de balans in het stroomnet.
Als de batterij wordt aangesloten op dezelfde fase als de zonnepanelen, is dit duurzamer en beter voor de balans op het stroomnet. Het maakt voor het rendement niet uit op welke fase de batterij zit, omdat je slimme meter altijd met de som van de 3 fases rekent.
Kortom, je kunt de Plug-in Batterijen gerust op dezelfde fase als je zonnepanelen aansluiten zonder zorgen over conflicten.
Mijn vraag is nog steeds, omdat hier vaak wordt gezegd dat op dezelfde fase gevaarlijk is bij twee batterijen, kan ik nu mijn 2 batterijen op een eigen groep steken en de zonnepanelen op een andere groep en dan toch over dezelfde fase laten lopen?
@HomeWizard_NL
als de batterijen dan op dezelfde fase zitten als de zonnepanelen is dat dan conflicterend?
Wizzi
• AI Agent
Nee, het zal niet conflicteren als de HomeWizard Plug-in Batterijen op dezelfde fase zitten als de zonnepanelen. Sterker nog, dit is zelfs beter voor de balans in het stroomnet.
Als de batterij wordt aangesloten op dezelfde fase als de zonnepanelen, is dit duurzamer en beter voor de balans op het stroomnet. Het maakt voor het rendement niet uit op welke fase de batterij zit, omdat je slimme meter altijd met de som van de 3 fases rekent.
Kortom, je kunt de Plug-in Batterijen gerust op dezelfde fase als je zonnepanelen aansluiten zonder zorgen over conflicten.
Nou, daar gaat mij illusie om een thuisbatterij aan te schaffen. Ik heb alleen maar houten vloeren in huis. En een ruimte zien te vinden waar rondom 1 meter vrij is lukt hier ook niet met drie vrouwen in huisMacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:12:
[...]
helaas zullen die stoeptegels als de batterij gaat branden je helaas ook niet meer helpen, de techmische energie die dan van deze accu's afkomt is dermate groot en zeer lastig te blussen dat deze stoeptegels ook niet meer helpen.
Ik snap de brandweer dan ook niet dat zij nog steeds een zolder als een goede plaats vinden terwijl een heleboel huizen daar de vloer van hout is. Zorg dat je deze thuis-batterij op een plaats zet waar binnen 1m rondom geen brandbaar materiaal is en er tenminste een brandwerend wand/vloer van tenminste 30 min is gewaarborgd.
Gelukkig is de kans op brand bij het type batterij wat HW gebruikt (LFP) een heel stuk beter is dan normale Li-ion batterijen maar als deze branden heb je wel het zelfde probleem.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Heb helaas geen bouwtekening, is helaas niet standaard huis wel met veel uithoeken en verbouwingen. Misschien is de hal onder de trap een oplossing voor plaatsing batterij. Er is nog een andere trap aan de andere kant van het huis als vluchtroute.
Gezien de batterijen van homewizard zijn bedoeld om je zonnestroom op te slaan ga je de fase waarop je teruglevert minder belasten dan zonder accu. Het loopt immers voor een deel direct je accu in.BKK schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:35:
Ik lees veel zaken zonnepanelen op aparte groep en batterijen op aparte groep. Er wordt ook regelmatig gezegd in dit topic dat de batterijen op een andere fase moeten worden aangesloten als jouw zonnepanelen. Ik heb de vraag ook op de site van Homewizard gesteld en krijg onderstaand antwoord.
@HomeWizard_NL
Wizzi
• AI Agent
Waarom zonnepanelen een eigen groep moeten hebben is dat je anders overbelasting krijgt.
Stel je voor dat je een stopcontact op dezelfde groep hebt als de zonnepanelen, dan kan het zo zijn dat je 16 ampere uit het net kan trekken, en bijvoorbeeld 16ampere uit de zonnepanelen, maakt samen 32 ampere. Dat is iets wat je niet wil.
Nu mag je wel volgens de regels 800watt met een plug in batterij bij 1 groep extra opdrukken, dit ligt binnen de veilige marges. Ga je over de 800 heen door bijvoorbeeld een 2e accu, die dan ook 800 gaat leveren, moeten de accu's ook een eigen groep hebben.
Ik kan zelf met 2400watt laden en ontladen, en bij mij zitten ze op een eigen groep.
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 04-02-2025 16:45 ]
Eens, check maar eens de staffels bij Budget Energie:hanev001 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:13:
[...]
Hangt van de soort boete af. Er zijn ook leveranciers die met staffels werken. Als je van een staffel in een lagere kan komen kunnen de verschillen groter zijn.
https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten
In mijn situatie val ik in de staffel met 0,66 cent 'boete'. Met een batterij kan ik deze terugbrengen naar 0,33 cent verwacht ik. Met de getallen uit de rekensom van @MacD007 kom ik dan zo'n 159 euro besparing uit (2,2 * 0,33 * 220)
De locatie discussie..... 😜.
Aller eerst niet iedere woning is een riante villa met legio mogelijkheden die je wensen kunt. De gemiddelde Nederlander heeft denk ik ook geen garage. Dan de tuinhuisjes. Vaak te vochtig of staan zo in de zomer dat het bier aan je komt vragen of ze niet de koelkast in mogen daar het niet te harde is in dat hok. Ook niet iedereen heeft een tuinhuisje met veel ruimte. Neem 2 pubers en je zal het herkennen.
M.a.w. je zoekt naar een zo safe mogelijke plek naar de mogelijkheden die je hebt en waar jezelf ook prettig bij voelt.
Hier werd het dus de zolder. Ruimte vrij gemaakt zodat de batterij ruimte heeft. Is dat een garantie? Nee. De meeste zolders en dus daken zijn gemaakt van......... precies hout. Ontkom je niet aan. Probeer er wel rekening mee te houden. Een brandmelder erboven. Hier slaapt niemand op de zolder. Gaat het daar mis dan hebben we het alarm wat wat acties in gang zet voor onze veiligheid. Dat de brandweer evt zolder zegt snap ik. Daar zal de boel zich eerst concentreren. Geeft tijd en ruimte om weg te komen. Natuurlijk is een garage fijner. Echter die luxe hebben we niet allemaal.
Moraal. Gebruik je verstand. Bouw veiligheden in. Meer dan dat is een illusie.
Aller eerst niet iedere woning is een riante villa met legio mogelijkheden die je wensen kunt. De gemiddelde Nederlander heeft denk ik ook geen garage. Dan de tuinhuisjes. Vaak te vochtig of staan zo in de zomer dat het bier aan je komt vragen of ze niet de koelkast in mogen daar het niet te harde is in dat hok. Ook niet iedereen heeft een tuinhuisje met veel ruimte. Neem 2 pubers en je zal het herkennen.
M.a.w. je zoekt naar een zo safe mogelijke plek naar de mogelijkheden die je hebt en waar jezelf ook prettig bij voelt.
Hier werd het dus de zolder. Ruimte vrij gemaakt zodat de batterij ruimte heeft. Is dat een garantie? Nee. De meeste zolders en dus daken zijn gemaakt van......... precies hout. Ontkom je niet aan. Probeer er wel rekening mee te houden. Een brandmelder erboven. Hier slaapt niemand op de zolder. Gaat het daar mis dan hebben we het alarm wat wat acties in gang zet voor onze veiligheid. Dat de brandweer evt zolder zegt snap ik. Daar zal de boel zich eerst concentreren. Geeft tijd en ruimte om weg te komen. Natuurlijk is een garage fijner. Echter die luxe hebben we niet allemaal.
@BKK Groepen en fasen zijn verschillende dingen. Qua groepen wil je de batterijen (en andere grootverbruikers/leveranciers) zo veel mogelijk apart hebben. Zo ben je beter verzekerd van beveiliging bij fouten/problemen. Je kunt zoveel groepen maken als je praktisch kwijt kunt in je huis en groepenkast. Qua fasen wil je inderdaad de boel netjes balanceren over de fasen. Daar heb je er 1 van (en dan hoef je er niet over na te denken) of 3. Echte balans is haast onmogelijk, maar netbeheerders zouden liefst zien dat je niet meer dan 5000watt verschil maakt tussen je fasen.
Je batterij laten opladen op dezelfde fase als je zonnepanelen zorgt dus voor een mooie balans. Je batterij op een andere groep als je zonnepanelen zorgt dus voor een mooie beveiliging.
Je batterij laten opladen op dezelfde fase als je zonnepanelen zorgt dus voor een mooie balans. Je batterij op een andere groep als je zonnepanelen zorgt dus voor een mooie beveiliging.
Ik heb hier de batterij op een eigen groep aangesloten, deze wandcontactdoos werd door de vorige bewoners gebruikt voor de wasmachine.
:strip_exif()/f/image/zkLWZvKooP8OY53gVV3Fd5Wh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door PeteSplit op 04-02-2025 17:30 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Zojuist ook de thuisbatterij bij mij afgeleverd.
Binnen de Home Assistant plugin lijkt er nog een bug te zitten wanneer je het IP address wil aanpassen. Dus mocht je dat willen hou hier wel rekening mee! https://github.com/home-assistant/core/issues/137335
Binnen de Home Assistant plugin lijkt er nog een bug te zitten wanneer je het IP address wil aanpassen. Dus mocht je dat willen hou hier wel rekening mee! https://github.com/home-assistant/core/issues/137335
Ik mag sowieso hopen dat we binnenkort niet worden overspoeld met berichten over ontbrandende hw batterijen, ga ervanuit dat dit product zo veilig mogelijk ontwikkeld is. Maar ja, een val tijdens transport, een niet goed gesoldeerd component, toch de batterij aan een Action verdeelstekker of heel veel stof in de ventilator. Een kans op een technisch probleem is en blijft aanwezig. Omgevingstemperatuur blijft wel een ding, ondanks dat ik mijn zolder zwaar heb geïsoleerd wil je daar in de zomermaanden niet verblijven, tenzij je een sauna liefhebber bent. Helaas inderdaad geen airco gekoelde garage. Het liefst zou ik hem in de meterkast zetten, is de meest koele ruimte hier. Zij het niet dat deze onder de trap naast de voordeur zit. Dus ik moet nog even heel goed gaan bedenken waar ik hem kwijt kan/wil.Devke schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:45:
De locatie discussie..... 😜.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
even een vraag; hoeveel stroom gebruik je.headout schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:45:
[...]
Eens, check maar eens de staffels bij Budget Energie:
https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten
In mijn situatie val ik in de staffel met 0,66 cent 'boete'. Met een batterij kan ik deze terugbrengen naar 0,33 cent verwacht ik. Met de getallen uit de rekensom van @MacD007 kom ik dan zo'n 159 euro besparing uit (2,2 * 0,33 * 220)
als ik kijk naar een staffel van tussen 3500 en 4000 verbruik, kom ik uit op een terugleverboete van circa 11 ct (exact 10,9 ct) en zeker niet door de genoemde 66ct.
overigens speelt bij deze energieboer niet de hoeveelheid stroom wat je terugstuurt een rol maar is de boete gebasserd op het aantal verbruikte kWh per jaar.
"De hoeveelheid stroom die je teruglevert bepaalt in welke schaal je valt. Als je jaarlijks meer teruglevert dan verbruikt, dan tellen wij de stroom die je meer hebt teruggeleverd niet mee bij het inschalen. Als je dus bijvoorbeeld 3.000 kWh verbruikt en 4.000 kWh teruglevert, dan schalen wij je in op 3.000 kWh".
Zelf bij de hoogste schaal waarbij je dus op meer dan 20.000 kWh verbruik zit is de TLB ook maar 15 ct /kWh.
heb je daar geen rekenfout gemaakt ?
Dit een grapje, hoop ik?PeteSplit schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:53:
Ik heb hier de batterij op een eigen groep aangesloten, deze wandcontactdoos werd door de vorige bewoners gebruikt voor de wasmachine.![]()
[Afbeelding]
Wat een leuke toiletrolhouderPeteSplit schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:53:
Ik heb hier de batterij op een eigen groep aangesloten, deze wandcontactdoos werd door de vorige bewoners gebruikt voor de wasmachine.![]()
[Afbeelding]
Je zou met een dubbele gipswand wel een soort "ruimte" kunnen creeren (de bodem zou is zelf 3-dubbel uitvoeren), maar het moet dus wel een soort open box worden met voldoende ruimte tussen de batterij en de wanden, HW heeft daar al aan hoe groot deze zouden moeten zijn.clubeddie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:37:
[...]
Nou, daar gaat mij illusie om een thuisbatterij aan te schaffen. Ik heb alleen maar houten vloeren in huis. En een ruimte zien te vinden waar rondom 1 meter vrij is lukt hier ook niet met drie vrouwen in huis.
Heb je eventueel een bouwtekening van dat deel waar je deze zou willen plaatsen, ik wil dan wel kijken wat de mogelijkheden zijn.
Vandaag overigens Interpolis gebeld en zij geven aan dat de thuisaccu hoort bij duurzame verbetering (artikel 2) en dat alles aangesloten is zoals voorgeschreven en het een goedgekeurd product is, brand door deze accu gewoon vergoed wordt alsook dat de accu vergoed wordt als deze stuk gaat tijdens brand oid.
@phYzar
Wat bedoel je met batterij op andere groep dan zonnepanelen is een mooie beveiliging?
Dus conclusie is dat batterijen het beste op dezelfde fase als zonnepanelen moeten zitten?
Wat bedoel je met batterij op andere groep dan zonnepanelen is een mooie beveiliging?
Dus conclusie is dat batterijen het beste op dezelfde fase als zonnepanelen moeten zitten?
In december en januari draait ik op constant temperatuur want dan is het vaak 's nachts rond het vriespunt en is er weinig zon. Dan kan het langer duren om de temperatuur op te halen. Mocht ik het doen, zou ik nooit meer dan 0.5°C verhogen of verlagen.alwind schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:16:
[...]
Niet helemaal eens. Als ik zo met mijn warmtepomp om zou gaan lever ik echt op comfort in. Plus is mijn warmtepomp zo veel zuiniger 24/7 op dezelfde temp ipv steeds afkoelen en dan weer verwarmer. Dan moet ik met een excel gaan rekenen bij welke buitentemperatuur ik welke reactie binnen ga krijgen.
Ik vind dat je met een warmtepomp de duren uren gewoon moet nemen zoals ze zijn of anders gewoon een vast contract moet nemen.
Buiten december/januari werk ik met nachtverlaging van 0.5-1°C van 24h00 tot 11h. In België salderen we niet meer en zo verbruik ik meer energie uit de zon. Ik verbruik in die maanden ook maar 5-8kWh (incl. SSW) dus dat gaat gewoon prima. Heb wel een goed geisoleerde nieuwbouw, dus ik verlies niet zo snel warmte. Mocht ik ooit een dynamisch tarief nemen, dan probeer ik dit in ieder geval uit. Maar gezien de nachtverlaging goed gaat, verwacht ik geen grote problemen tenzij als het hard vriest.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Nou, niet in de rekensom, maar je reactie triggert me wel. Ik zat vorig jaar op 1971 kWh import, en 2K kWh teruglevering. Daarmee zou ik net in de staffel 2 vallen: 1000 kWh tot 2000 kWh >> € 0,33 (we vallen in de oude schaal. In mijn business case ben ik uitgegaan dat ik in staffel 3 zou vallen (0,66 cent TLK), en met een battery daarom minimaal 1 staffel omlaag zou gaan.MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:00:
[...]heb je daar geen rekenfout gemaakt ?
wel brandveilig, ik vrees alleen dat je niet aan de IP klasse (zone 1) voldoet, want die zou IP21 moeten zijn, helaas heeft de HW thuis-batterij geen IP klasse, dus hier loop je dus wel een risico (zeker met je verzekering), overigens verwacht ik ook dat dit WCD te dicht bij de WC zit.PeteSplit schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:53:
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GVcRt3JL59q9mcdMZSrQqcHp.jpg?f=user_large)
deze staffel wat ik gebruikt heb zijn de gewijzigde staffels van 2025, in 2024 waren er andere staffels (8 ipv nu 25 staffels van toepassing).headout schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:13:
[...]
Nou, niet in de rekensom, maar je reactie triggert me wel. Ik zat vorig jaar op 1971 kWh import, en 2K kWh teruglevering. Daarmee zou ik net in de staffel 2 vallen: 1000 kWh tot 2000 kWh >> € 0,33 (we vallen in de oude schaal. In mijn business case ben ik uitgegaan dat ik in staffel 3 zou vallen (0,66 cent TLK), en met een battery daarom minimaal 1 staffel omlaag zou gaan.
Ik heb maar 1 fase in huisBKK schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:35:
@HomeWizard_NL
Wizzi
• AI Agent
Er is veel verwarring tussen groepen en fases. Je kunt prima de accu en de zonnepanelen op dezelfde fase hebben.
Als je echt bang bent dat je huis afbrand moet je het gewoon niet doen.hortens9273 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:39:
Heb helaas geen bouwtekening, is helaas niet standaard huis wel met veel uithoeken en verbouwingen. Misschien is de hal onder de trap een oplossing voor plaatsing batterij. Er is nog een andere trap aan de andere kant van het huis als vluchtroute.
dat is zeker een positief geluid, bedenk echter wel dat je bij een brand van je huis heel veel dingen kwijt raakt (en dan ga ik er nog van uit dat er geen slachtoffers met enig letsel zijn), die juist niet vergoed kunnen worden.pizzapieter schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:08:
Vandaag overigens Interpolis gebeld en zij geven aan dat de thuisaccu hoort bij duurzame verbetering (artikel 2) en dat alles aangesloten is zoals voorgeschreven en het een goedgekeurd product is, brand door deze accu gewoon vergoed wordt alsook dat de accu vergoed wordt als deze stuk gaat tijdens brand oid.
Ik weet dat er nog niemand echt rijker van een huisbrand is geworden, dus voorkomen lijkt me een betere oplossing dan aanspraak op je verzekering te moeten maken.
Hij staat hier in de woonkamer.hortens9273 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:24:
:strip_exif()/f/image/cRFgZxtdcvBRlgU1fEKS5iDA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou me er niet druk om maken laptops telefoons enz. Kan allemaal branden.
De auto wat in de garage onder het huis staat is dan geen ev maar wel hybride.
Een Audi Q7 met een 17.3 kWh lithium-ion accu.
Ja het kan mis gaan maar dat is met alles zo.
Even er van uitgaan dat de HomeWizard batterij ook goed ontworpen is.
Of het verzekerd is, is andere discussie dan of je brand wilt.MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:28:
[...]
dat is zeker een positief geluid, bedenk echter wel dat je bij een brand van je huis heel veel dingen kwijt raakt (en dan ga ik er nog van uit dat er geen slachtoffers met enig letsel zijn), die juist niet vergoed kunnen worden.
Ik weet dat er nog niemand echt rijker van een huisbrand is geworden, dus voorkomen lijkt me een betere oplossing dan aanspraak op je verzekering te moeten maken.
Hij moet in mn huis, want elders geen geschikte plek. Ik heb ook 4 TV's, koelkast, vriezer etc in huis die allemaal in de hens kunnen. Dat belet me niet ze te gebruiken
Ziet er meer uit als een stopcontact voor een Japans toilet.PeteSplit schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:53:
[Afbeelding]
je vergeet dat een groep waar een PV installatie op is aangesloten er geen (andere) verbruikers aangesloten mogen worden. Vaak is deze groep ook met een andere aardlek mn 300mA ipv 30mA aangesloten. 300mA zijn voor andere normale gebruikers niet toegestaan.geert1992 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:43:
[...]
Gezien de batterijen van homewizard zijn bedoeld om je zonnestroom op te slaan ga je de fase waarop je teruglevert minder belasten dan zonder accu. Het loopt immers voor een deel direct je accu in.
Waarom zonnepanelen een eigen groep moeten hebben is dat je anders overbelasting krijgt.
Stel je voor dat je een stopcontact op dezelfde groep hebt als de zonnepanelen, dan kan het zo zijn dat je 16 ampere uit het net kan trekken, en bijvoorbeeld 16ampere uit de zonnepanelen, maakt samen 32 ampere. Dat is iets wat je niet wil.
Dus je PV is alltijd een aparte groep maar zal of 1 of op een 3 Fase aangesloten zijn.
Aangezien de HW thuis-batterij altijd slechts 1 Fase aansluiting heeft zal deze dus op een 1-Fase groep aangesloten moeten worden, en ja, dat mag en kan zeker dezelfde Fase zijn waar ook je PV op is aangesloten.
EEn groep is dus duidelijk heel wat anders dan een Fase, in Nederland hebben vaak oudere huizen nog een 1-fase aansluiting, maar dat kan dus ook #-Fase zijn, nieuwbouw zie je vaak altijd al direct met een 3-Fase hoofdaansluiting.
Nu mag je wel volgens de regels 800watt met een plug in batterij bij 1 groep extra opdrukken, dit ligt binnen de veilige marges. Ga je over de 800 heen door bijvoorbeeld een 2e accu, die dan ook 800 gaat leveren, moeten de accu's ook een eigen groep hebben.
Ik kan zelf met 2400watt laden en ontladen, en bij mij zitten ze op een eigen groep.
staat tenminste op een tegelvloer, maar ik zou hem aan de achterkant wel wat meer ruimte geven, HW spreekt van 10 cm, zou bij jou volgens mij ook prima kunnen. rookmelder zul je wel al hebben denk ik.peterbier schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:29:
[...]
Hij staat hier in de woonkamer.
[Afbeelding]
Ik zou me er niet druk om maken laptops telefoons enz. Kan allemaal branden.
De auto wat in de garage onder het huis staat is dan geen ev maar wel hybride.
Een Audi Q7 met een 17.3 kWh lithium-ion accu.
Ja het kan mis gaan maar dat is met alles zo.
Even er van uitgaan dat de HomeWizard batterij ook goed ontworpen is.
ohja, en je bluswater staat er direct naast, ook handig.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 04-02-2025 17:41 ]
Ik zei toch dat zonnepanelen een eigen groep moet hebben? Samen met de uitleg met voeding vanuit het net en de zonnepanelen.... Als je er iets anders bij op aansluit heeft hij geen eigen groep meer, maar een gedeelde.MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:36:
[...]
je vergeet dat een groep waar een PV installatie op is aangesloten er geen (andere) verbruikers aangesloten mogen worden. Vaak is deze groep ook met een andere aardlek mn 300mA ipv 30mA aangesloten. 300mA zijn voor andere normale gebruikers niet toegestaan.
Dus je PV is alltijd een aparte groep maar zal of 1 of op een 3 Fase aangesloten zijn.
Aangezien de HW thuis-batterij altijd slechts 1 Fase aansluiting heeft zal deze dus op een 1-Fase groep aangesloten moeten worden, en ja, dat mag en kan zeker dezelfde Fase zijn waar ook je PV op is aangesloten.
EEn groep is dus duidelijk heel wat anders dan een Fase, in Nederland hebben vaak oudere huizen nog een 1-fase aansluiting, maar dat kan dus ook #-Fase zijn, nieuwbouw zie je vaak altijd al direct met een 3-Fase hoofdaansluiting.
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 04-02-2025 17:43 ]
Dezelfde groep is geen optie.BKK schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:35:
@HomeWizard_NL
Wizzi
• AI Agent
Een losse groep op dezelfde fase is het meest ideaal als je het mij vraagt.
Waar je je bewust van moet zijn is totale verbruik per fase als je een x aantal groot verbruikers aanzet.
Dit kan namelijk erg vervelend uitkomen als je je homewizard accus (lees meerdere) op een andere fase dan de omvormer plaatst.
Voorbeeld: fase1 heeft zonnepanelen en is de volle 3kw aan het stampen.
Op fase 2 hebben je 3 accu's honger en die gaan dus met 2.4kw opladen.
Dit betekend gedurende opladen x aantal uur op een zonnige dag dat op fase 2 continue 2.4kw afgenomen wordt.
Vervolgens bij een 25a fase aansluiting er iets meer dan 3.3kw over is al deze tijd. Met een waterkoker en wasmachine zou je er al tijdelijk overheen gaan bijv.
Wanneer je deze accu's op dezelfde fase aansluit heb je hier geen last van omdat je al voor de meter naar je accu's zal gaan laden!
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.