Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dan ben ik ook niets vergeten
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
De luchtstroom gaat door de batterij via de zijkant.MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:40:
[...]
staat tenminste op een tegelvloer, maar ik zou hem aan de achterkant wel wat meer ruimte geven, HW spreekt van 10 cm, zou bij jou volgens mij ook prima kunnen. rookmelder zul je wel al hebben denk ik.
ohja, en je bluswater staat er direct naast, ook handig.
Achterkant blijft koud.
Hij staat ook niet helemaal strak tegen de muur.
:strip_exif()/f/image/vduEKzCbMSgSmoTcajqA15zj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat je daar geen gezeik mee krijgtPeteSplit schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:53:
Ik heb hier de batterij op een eigen groep aangesloten, deze wandcontactdoos werd door de vorige bewoners gebruikt voor de wasmachine.![]()
[Afbeelding]
Maar die toiletrollen op de HW accu zijn hilarisch. Keurig voorverwarmd voor extra comfort maar qua brandveiligheid geen goed idee.
Soms zegt de accu dat deze geen verbinding meer heeft met de P1 meter.
In HA en HW app komen de waardes wel netjes binnen.
[ Voor 35% gewijzigd door Pilovali op 04-02-2025 18:21 ]
Bedankt voor het aanbodMacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:06:
[...]
Je zou met een dubbele gipswand wel een soort "ruimte" kunnen creeren (de bodem zou is zelf 3-dubbel uitvoeren), maar het moet dus wel een soort open box worden met voldoende ruimte tussen de batterij en de wanden, HW heeft daar al aan hoe groot deze zouden moeten zijn.
Heb je eventueel een bouwtekening van dat deel waar je deze zou willen plaatsen, ik wil dan wel kijken wat de mogelijkheden zijn.
En nu weer snel ontopic. Kom maar op met de gebruikerservaringen, mooie nom grafieken, etc.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Vooruit op verzoek van je nog een paar grafiekjes. 1 met NOM erin. Een weekoverzichtje van de batterij activiteiten en een een grafiek waarin je mooi kunt zien wat dat het eigenverbruik hier hoger is. Er is nog ruimte voor een batterij denk ik maar dat zien we later wel.
:strip_exif()/f/image/z9FZ5sqn9fXCE1VPlw8D1DtQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e6nNBiJU1Djo9yiFy21VBtdP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0Cr9tvOZVZzFCPJZJJkb51sM.jpg?f=fotoalbum_large)
De ervaringen zijn goed. Hij doet zijn ding. Graag zie ik wat meer eigen controle over het systeem maar dat komt wellicht wel goed in een later stadium.
De RTE vind ik nog wat aan de onderkant zitten van de afgegeven range, maar hij draait pas een goed weekje. Dus dat wachten we rustig af qua ontwikkeling.
Wat ik een zeer positief punt vind is de service van @HomeWizard_NL . Ochtend, middag, avond, werkdag of weekend? Geen probleem. Een reactie kun je verwachten.
Zou ik het weer zo doen? Volmondig Ja!
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Elektrotechnisch zou ik hem niet in een natte ruimte als de wc zetten.netappie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:13:
[...]
Ik hoop dat je daar geen gezeik mee krijgt![]()
Maar die toiletrollen op de HW accu zijn hilarisch. Keurig voorverwarmd voor extra comfort maar qua brandveiligheid geen goed idee.
Iedereen die moeilijk doet over brandgevaar, als die accu gaat, gaat hij. Het is zeldzaam maar als hij brandt, dan heb je een dompelbad nodig om te blussen. Dat doen ze ook met brandende EVs.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Als ik de integratie in HA uit zet, blijft de thuisaccu netjes werken. Zet ik de integratie weer aan, gaat de thuisaccu op random momenten de verbinding verliezen met de P1 meter.Pilovali schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:18:
Hm... sinds ik m'n accu heb gekoppeld aan HA, knippert mijn P1 meter soms groen en schakelt de accu soms uit (witte LED).
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Misschien heeft hij wel een bad ernaast.asing schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:10:
[...]
Elektrotechnisch zou ik hem niet in een natte ruimte als de wc zetten.
Iedereen die moeilijk doet over brandgevaar, als die accu gaat, gaat hij. Het is zeldzaam maar als hij brandt, dan heb je een dompelbad nodig om te blussen. Dat doen ze ook met brandende EVs.
Kan hij gelijk blussen als hij in de fik vliegt.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Hoe vaak poll je via HA? Misschien wat verhinderen?Pilovali schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:12:
[...]
Als ik de integratie in HA uit zet, blijft de thuisaccu netjes werken. Zet ik de integratie weer aan, gaat de thuisaccu op random momenten de verbinding verliezen met de P1 meter.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Ik heb geen ideeTebbie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:15:
[...]
Hoe vaak poll je via HA? Misschien wat verhinderen?
Ik gebruik de standaard integratie van HomeAssistant om te praten met de thuisaccu.
Enig idee hoe ik het pollen kan verminderen?
[ Voor 7% gewijzigd door Pilovali op 04-02-2025 19:16 ]
Ah ok. Zal fine tuning vergen. Wifi verbinding / stabiliteit kan ook een probleem zijn (wegvallen verbinding). Zie ik ook bij Homey.Pilovali schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:16:
[...]
Ik heb geen idee![]()
Ik gebruik de standaard integratie van HomeAssistant om te praten met de thuisaccu.
Enig idee hoe ik het pollen kan verminderen?
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
dat klopt, dus dan zit hij daar wel op zijn plaats, moet je alleen geen kunststof bad hebben, want dat zal vermoedelijk smelten. even snel je asbest handschoenen er bij pakken en hem dan netjes in het bad onderdompen.asing schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:10:
[...]
Elektrotechnisch zou ik hem niet in een natte ruimte als de wc zetten.

De P1 meter en de thuisaccu verliezen niet de verbinding met wifi. Ik zie namelijk wel realtime data binnenkomen.Tebbie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:18:
[...]
Ah ok. Zal fine tuning vergen. Wifi verbinding / stabiliteit kan ook een probleem zijn (wegvallen verbinding). Zie ik ook bij Homey.
Mijn situatie is als volgt :
Zonnepanelen op eigen groep en 2 batterijen op eigen groep. Of ze op dezelfde fase zitten weet ik niet, maar zou volgens HomeWizard niet uitmaken. Batterijen wil ik ontgrendelen.
Het zou dus niet uitmaken of ze op dezelfde fase of verschillende fase zijn aangesloten. Alleen begrijp ik de laatste opmerking niet; waarom is het in sommige situaties beter de batterijen op verschillende fases te zetten? Ik heb 3 x 25a aansluiting thuis, het gaat dan over 1600watt / 7a.
———————
Is er een verschil tussen het wel of niet op dezelfde fase aansluiten van batterijen en zonnepanelen?
19:08
Profile image for Wizzi
Wizzi
• AI Agent
Voor het rendement en de teruglevering maakt het niet uit of je de batterijen en zonnepanelen op dezelfde of verschillende fasen aansluit. Onze slimme meter rekent altijd met de som van de 3 fasen.
Het is wel duurzamer en beter voor de balans in het stroomnet om de batterij op dezelfde fase als de zonnepanelen aan te sluiten.
Als je meerdere batterijen hebt, kan het in sommige situaties handig zijn om ze over meerdere fasen te verdelen. Dit komt omdat elke fase meestal 25 ampère aankan, en elke batterij 3,5 ampère gebruikt.
Ik denk dat we ons beter druk kunnen maken om andere accu’s dus, dan deze met LFP cellen.
Uiteraard moet je er netjes mee omgaan, maar zo lang je het apparaat niet van de trap gooit moet het goed komen. Met een goed BMS vliegt het niet spontaan in de fik. En gezien er, naar verluidt, heel wat sensoren in het apparaat zitten, maak ik me er echt geen zorgen om.
Maar ieder mag zelf de voorzichtigheid betrachten die ze nodig acht natuurlijk.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Vind je dat niet heel spannend zo bij de gasmeter en dus -leiding?fredhuizinga schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:27:
[Afbeelding]
De mijne staat lekker in de groepenkast, let niet op mijn andere hobbyaccu. Leek me wel een mooi plekje er bovenop, nog geen noemenswaardige opwarming ontdekt.
Advies 10 cm voor achter en opzij vrijhouden. 50 cm erboven. Je hebt daar nu geen ruimte 😬. Persoonlijk had ik hem ook niet bij gas gezet. Meterkast staat in de vluchtroute?fredhuizinga schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:27:
[Afbeelding]
De mijne staat lekker in de groepenkast, let niet op mijn andere hobbyaccu. Leek me wel een mooi plekje er bovenop, nog geen noemenswaardige opwarming ontdekt.
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 04-02-2025 19:44 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Die van mij staat in de hal naast de meterkast op een eigen groep.hortens9273 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:24:
Misschien brutale vraag maar zouden jullie eventueel foto kunnen plaatsen of vermelden waar jullie deze geplaatst hebben zodat ik er meer gevoel bij krijg en beter kan inschatten. Zit er nu echt mee wat de beste plek is, hebben verder niet veel opties.
:strip_exif()/f/image/4mWdwWmNewXAGgFPffdOdBr6.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaan we toch moeten afkeuren ivm brandveiligheid
Heb zoiets gehad met de watermeter van HW, dit bleek de meegeleverde 5v adapter te zijn daar was een serie niet helemaal lekker.Pilovali schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:18:
Hm... sinds ik m'n accu heb gekoppeld aan HA, knippert mijn P1 meter soms groen en schakelt de accu soms uit (witte LED).
Gewoon even melden aan HW en je krijgt een nieuw exemplaar opgestuurd.
Een meterkast bevindt zich vaak in de gang, een vluchtroute. Als een LFP accu ontbrandt dan komen daar flinke temperaturen bij kijken waar een gasleiding (zoals al genoemd) ook niet blij van wordt. Daarnaast zijn veel meterkasten slecht geventileerd, waardoor die mogelijk in zijn eigen afgegeven warmte verder zal opwarmen.fredhuizinga schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:27:
[Afbeelding]
Met andere woorden: Persoonlijk zou ik dit niet doen, maar ieder natuurlijk zijn eigen keuze
Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Dit moet je echt niet doen de luchtaanvoer is aan de zijkant.Flodder325 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:45:
[...]
Die van mij staat in de hal naast de meterkast op een eigen groep.
[Afbeelding]
Deze wordt via de ventilator van rechts door de batterij naar links geblazen.
:strip_exif()/f/image/vduEKzCbMSgSmoTcajqA15zj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door peterbier op 04-02-2025 19:53 ]
Daar komt zo weinig warmte uit dat het geen probleem moet zijn, de rechterkant is trouwens de aanzuigzijde de linkerkant heeft meer ruimte dat is de uitblaas zijde.peterbier schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:52:
[...]
Dit moet je echt niet doen de luchtaanvoer is aan de zijkant.
Deze wordt via de ventilator van rechts door de batterij naar links geblazen.
Maar nogmaals lijkt mij geen issue omdat de hoeveelheid luchtverplaatsing zo klein is.
Ik gebruik stroom uit de P1 meter zelf. Heb daar 0 problemen gehad de afgelopen 3 jaar.Flodder325 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:48:
[...]
Heb zoiets gehad met de watermeter van HW, dit bleek de meegeleverde 5v adapter te zijn daar was een serie niet helemaal lekker.
Gewoon even melden aan HW en je krijgt een nieuw exemplaar opgestuurd.
Lijkt ook nog een deur links te zijn, als die openstaat benauwd dit nog verder.Flodder325 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:55:
[...]
Daar komt zo weinig warmte uit dat het geen probleem moet zijn, de rechterkant is trouwens de aanzuigzijde de linkerkant heeft meer ruimte dat is de uitblaas zijde.
Maar nogmaals lijkt mij geen issue omdat de hoeveelheid luchtverplaatsing zo klein is.
Heb ook nog een achterdeur, en als er een HW batterij op mag waarom niet een andere... En een gasleiding ontploft ook niet zomaar, of er moet eerst al een gaslek zijn en daarna de accu die ontbrand. Kans nihil. Die smeltzekeringen kan ik wel even opruimen ja, haha, sinds ik een nieuwe groepenkast heb heb ik deze niet meer nodig. Die 10cm is alleen links en rechts volgens mij. Heb een aliexpress temperatuur sensor op de batterij liggen en die meet nog geen alarmerende temperaturen.Devke schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:44:
[...]
Advies 10 cm voor achter en opzij vrijhouden. 50 cm erboven. Je hebt daar nu geen ruimte 😬. Persoonlijk had ik hem ook niet bij gas gezet. Meterkast staat in de vluchtroute?
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Tis ook geen aanval he. Ieder maakt daar zijn eigen keuze's in. Als jij het prima vindt is het prima toch. Viel me op en zou niet mijn keuze zijn meer niet. Wellicht heb je weinig andere keuze's daar.fredhuizinga schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:58:
[...]
Heb ook nog een achterdeur, en als er een HW batterij op mag waarom niet een andere... En een gasleiding ontploft ook niet zomaar, of er moet eerst al een gaslek zijn en daarna de accu die ontbrand. Kans nihil. Die smeltzekeringen kan ik wel even opruimen ja, haha, sinds ik een nieuwe groepenkast heb heb ik deze niet meer nodig. Die 10cm is alleen links en rechts volgens mij. Heb een aliexpress temperatuur sensor op de batterij liggen en die meet nog geen alarmerende temperaturen.
Na hoelang laden is dat? De warmte die eruit komt vind ik voor nu namelijk erg meevallen. Flauw lauw briesje.dotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:56:
Accu vandaag binnen gekregen en staat nu te laden. Ik vind hem best wel warm, had ik niet verwacht
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deur links is de meterkast die gaat alleen open als ik dat doe en dat is zelden.geert1992 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:56:
[...]
Lijkt ook nog een deur links te zijn, als die openstaat benauwd dit nog verder.
Hij staat wel op een kier omdat slot niet werkt.
Ik ben van plan een 2e accu daarop te stapelen vluchtroute tja als hij gaat dan pak ik de achterdeur lijkt mij, dan wil ik er toch niet langs gaan.
Ik begrijp de risico’s maar die worden ook wel aangedikt door spookverhalen want hoe vaak hoor je van een brandende thuisbatterij.
Begrijp me niet verkeerd maar als je alles op veilig speelt wat doe je zelf dan met de tengels in de meterkast of op je dak bij je panelen?
Ik verwacht dat HW diverse beveiligingen heeft ingebouwd waardoor bij een bepaalde temperatuur de boel gewoon uitgaat dat is vlgs mij een vereiste wil je dit soort apparaten verkopen.
Neemt niet weg dat domheid ook voorkomt door alles af te dekken of de batterij in een natte ruimte te zetten.
Qua ruimte vind ik dit zelf de beste optie, dicht bij de groepenkast, dicht bij de P1 meter. Verder in huis heb ik niet zoveel opties of überhaupt een groep over waar hij op kan. Ik voel me niet aangevallen hoor, vind het wel grappig al die reacties.Devke schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:01:
[...]
Tis ook geen aanval he. Ieder maakt daar zijn eigen keuze's in. Als jij het prima vindt is het prima toch. Viel me op en zou niet mijn keuze zijn mee4 niet. Wellicht heb je weinig andere keuze's daar.
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Temperatuur is niet gelijk aan warmte. Als in dit geval de fan niet of nauwelijks draait, zijn dit prima temperaturen.dotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:56:
Accu vandaag binnen gekregen en staat nu te laden. Ik vind hem best wel warm, had ik niet verwacht
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 uurtjes, van 48% naar 100%. Hij verhuisd straks naar de meterkast waar een wifi thermometer in hangt, ik hou het wel in de gaten.Devke schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:03:
[...]
Na hoelang laden is dat? De warmte die eruit komt vind ik voor nu namelijk erg meevallen. Flauw lauw briesje.
Ik had het niet verwacht bij zulke lage vermogens, komt niet erg efficiënt over
[ Voor 11% gewijzigd door dotternetta op 04-02-2025 20:40 ]
Check ongeveer 1x per jaar of alle schroefjes in de groepenkast(en) nog goed vast zitten.
Waarom weet ik dat?
Omdat een elektricien mij daar ooit eens voor gewaarschuwd heeft.
EN
Afgelopen zomer viel op een groep de stroom uit door een slecht contact op een automaat.
Automaat verbrand. En nog twee buur automaten beschadigd.
Geen brand, maar dat had anders kunnen aflopen.
"kort"sluiting is zelden de oorzaak van brand.
Slechte contacten juist heel vaak.
De schroefjes zouden zich los kunnen werken onder invloed van de 50 Hz.
De temperatuur via warmtebeeldcamera.
Hoge temperatuur valt mee.
Laatste foto kun je de vloerverwarming leiding zien.
Foto 2 is van de bovenkant.
Foto 3 van het wcd (stopcontact)
Wat je links ziet is een gordijn.
Niet echt duidelijk maar een indicatie.
Je ziet hier ook goed dat de batterij de lucht aan de rechterkant op zuigt.
:strip_exif()/f/image/Rlepb6e4MKA1xB0a3MwWPXIE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZVUnkc3G3N8Vk1VebpXtceJq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CJ3ai2Z76MQ0o1TvO1qaAWRe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5BmDXdLAJZdFrQFT6RK2Ffhv.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag me af wet het verschil is tussen jouw meting en die van @dotternetta. Ik zie dat je een Guide ipv een Flir gebruikt. Als je in de 'uitlaat' meet, zie je dan ook temperaturen van 40+? Hoe hard blaast 'ie?peterbier schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:20:
Batterij ruim een uur 800 watt aan het laden.
De temperatuur via warmtebeeldcamera.
Hoge temperatuur valt mee.
Laatste foto kun je de vloerverwarming leiding zien.
Foto 2 is van de bovenkant.
Foto 3 van het wcd (stopcontact)
Wat je links ziet is een gordijn.
Niet echt duidelijk maar een indicatie.
Je ziet hier ook goed dat de batterij de lucht aan de rechterkant op zuigt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik hoor hem amper zal zo nog een keer meten.Aardedraadje schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:26:
[...]
Vraag me af wet het verschil is tussen jouw meting en die van @dotternetta. Ik zie dat je een Guide ipv een Flir gebruikt. Als je in de 'uitlaat' meet, zie je dan ook temperaturen van 40+? Hoe hard blaast 'ie?
Staat nu op 77%.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aAyCangocVyVDwJtBnyt8fv0.jpg?f=user_large)
Ik weet niet bij welke temperaturen het efficiënst is. Wel benieuwd wat de batterij in de zomer gaat doen. Hij staat hier bij 15 graden. Ik verwacht wat verbetering als het iets warmer wordt. Heeft de EV ook last van 😜dotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:12:
[...]
2 uurtjes, van 48% naar 100%. Hij verhuisd straks naar de meterkast waar een wifi thermometer in hangt, ik hou het wel in de gaten.
Ik had het niet verwacht bij zulke lage vermogens, lijkt me niet erg efficiënt
Zonnepanelen op eigen groep en 2 batterijen op eigen groep. Of ze op dezelfde fase zitten weet ik niet, maar zou volgens HomeWizard niet uitmaken. Batterijen wil ik ontgrendelen.
Het zou dus niet uitmaken of ze op dezelfde fase of verschillende fase zijn aangesloten. Alleen begrijp ik de laatste opmerking niet;
waarom is het in sommige situaties beter de batterijen op verschillende fases te zetten? Ik heb 3 x 25a aansluiting thuis, het gaat dan over 1600watt / 7a. Of is dit meer bedoeld voor 4 batterijen?
———————
Is er een verschil tussen het wel of niet op dezelfde fase aansluiten van batterijen en zonnepanelen?
Profile image for Wizzi
Wizzi
• AI Agent
Voor het rendement en de teruglevering maakt het niet uit of je de batterijen en zonnepanelen op dezelfde of verschillende fasen aansluit. Onze slimme meter rekent altijd met de som van de 3 fasen.
Het is wel duurzamer en beter voor de balans in het stroomnet om de batterij op dezelfde fase als de zonnepanelen aan te sluiten.
Als je meerdere batterijen hebt, kan het in sommige situaties handig zijn om ze over meerdere fasen te verdelen. Dit komt omdat elke fase meestal 25 ampère aankan, en elke batterij 3,5 ampère gebruikt.
Nu op de uitgang gemeten.Aardedraadje schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:26:
[...]
Vraag me af wet het verschil is tussen jouw meting en die van @dotternetta. Ik zie dat je een Guide ipv een Flir gebruikt. Als je in de 'uitlaat' meet, zie je dan ook temperaturen van 40+? Hoe hard blaast 'ie?
Maar dat is ook logisch dat het hier warmer is.
:strip_exif()/f/image/9MJ8ia0p3uIpv1AsXdyT34h7.jpg?f=fotoalbum_large)
peterbier schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:31:
[...]
Ik hoor hem amper zal zo nog een keer meten.
Staat nu op 77%.
Thanks! Lijkt me prima ja. Dit zegt m.i. niks over efficiëntie. Des te minder de fan draait, des te hoger wordt de temperatuur van de uitlaat, bij een bepaald vermogen.peterbier schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:38:
[...]
Nu op de uitgang gemeten.
Maar dat is ook logisch dat het hier warmer is.
[Afbeelding]
Jep precies dit gedaandotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:48:
Ik moet een extra stopcontact in de meterkast aanleggen, kabel aan de accu is wat kort. Hebben jullie gelijk 4 stopcontacten aangelegd op een nieuwe aardlekautomaat? Ik had verwacht dat de accu's door te pluggen waren.
Zie hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81544414BKK schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:33:
Onderstaand bericht krijg ik op de HomeWizard site.
Het zou dus niet uitmaken of ze op dezelfde fase of verschillende fase zijn aangesloten. Alleen begrijp ik de laatste opmerking niet;
waarom is het in sommige situaties beter de batterijen op verschillende fases te zetten? Ik heb 3 x 25a aansluiting thuis, het gaat dan over 1600watt / 7a. Of is dit meer bedoeld voor 4 batterijen?
———————
Profile image for Wizzi
Wizzi
• AI Agent
Maar als je de schroefjes controleert, doe je dat ook met een momentschroevendraaier?Vale Ouwe schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:18:
Als we dan toch bewust worden voor brand door elektriciteit in huis;..
Check ongeveer 1x per jaar of alle schroefjes in de groepenkast(en) nog goed vast zitten.
Waarom weet ik dat?
Omdat een elektricien mij daar ooit eens voor gewaarschuwd heeft.
EN
Afgelopen zomer viel op een groep de stroom uit door een slecht contact op een automaat.
Automaat verbrand. En nog twee buur automaten beschadigd.
Geen brand, maar dat had anders kunnen aflopen.
"kort"sluiting is zelden de oorzaak van brand.
Slechte contacten juist heel vaak.
De schroefjes zouden zich los kunnen werken onder invloed van de 50 Hz.
Te vast aandraaien is ook niet goed. Kan de koper draden vervormen en weer een los contact opleveren.
Ben nu niet thuis, maar het is gewoon een opbouw doos met een 2,5m2 kabel naar de meterkast op een aparte aardlekautomaat. Niet erg spannend.
Ja, dat kan ook. Maar er zijn niet veel zware opbouwdozen. Ik zat aan losse stopcontacten te denken. Ik zal op het werk eens vragen. 3,2 kW kan flink warm worden. Mijn vrouws bak hobby heeft me daar heel bewust van gemaakt. Ik vervang het standaard stopcontact nu door een CEE, die mag 16A doen. Een gewone max 10A en dat zie je!:crryp schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:54:
[...]
Ben nu niet thuis, maar het is gewoon een opbouw doos met een 2,5m2 kabel naar de meterkast op een aparte aardlekautomaat. Niet erg spannend.
:strip_exif()/f/image/5x45E0giAbnMKhKxsKYeXypO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door dotternetta op 04-02-2025 21:30 ]
Nee,al zou dat beter zijn.mike123 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:53:
[...]
Maar als je de schroefjes controleert, doe je dat ook met een momentschroevendraaier?
Te vast aandraaien is ook niet goed. Kan de koper draden vervormen en weer een los contact opleveren.
Ik ben mij dat bewust.
Ik gebruik een goed passend stuk gereedschap en draai dat stevig-handvast aan.
Een momentsleutel laat weten of je het volgens voorschrift wel of niet goed doet.
Het staat op het lijstje om aan te schaffen.
Ondanks dat weten de schroefjes zich in de loop der tijd zich enigszins los te werken.
Minder goed contact is meer weerstand en daarbij meer warmte ontwikkeling.
Naar mate de tijd verstrijkt wordt de warmteontwikkeling steeds groter.
Maar dit is allemaal niet helemaal on topic.
[ Voor 12% gewijzigd door Vale Ouwe op 04-02-2025 21:13 ]
Heb ik hier ook aangetroffen. Binnen 2 jaar. Verbluffend
[ Voor 5% gewijzigd door shthpnz op 04-02-2025 21:13 ]
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV Sunpower 9kWp; WP Nibe L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s
De specs waren 16a 3680watt. Voorlopig heb ik 2 batterijen in bestelling en verwacht max 3 als t al nodig is durf ik wel aan? Ga het wel monitoren zodra alles loopt.dotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:57:
[...]
Ja, dat kan ook. Maar er zijn niet veel zware opbouwdozen. Ik zat aan losse stopcontacten te denken. Ik zal op het werk eens vragen. 3,2 kW kan flink warm worden. Mijn vrouws bak hobby heeft me daar heel bewust van gemaakt. Ik vervang het standaard stopcontact nu door een CEE, die mag 6 uur 16A doen. Een gewone max 10A en dat zie je!:
[Afbeelding]
Wel grappig 6 uur. 😭dotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:57:
[...]
Ja, dat kan ook. Maar er zijn niet veel zware opbouwdozen. Ik zat aan losse stopcontacten te denken. Ik zal op het werk eens vragen. 3,2 kW kan flink warm worden. Mijn vrouws bak hobby heeft me daar heel bewust van gemaakt. Ik vervang het standaard stopcontact nu door een CEE, die mag 6 uur 16A doen. Een gewone max 10A en dat zie je!:
[Afbeelding]
Nee 6H betekent op een cee stekker of wcd de stand van de positie van de pennen.
🙈 Shiiiit 😳 ben ik verkeerd ingelicht 😖 Schaam me dood. En niemand op het werk die me daarin corrigeert, morgen maar eens een hartig woordje spreken met ze.peterbier schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:26:
[...]
Wel grappig 6 uur. 😭
Nee 6H betekent op een cee stekker of wcd de stand van de positie van de pennen.
Maar CEE kan wel meer langdurig vermogen aan...
[ Voor 21% gewijzigd door dotternetta op 04-02-2025 21:40 ]
Inderdaad worden cee stekkers gebruikt omdat deze continue het vemogen kunnen hebben.dotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:32:
[...]
🙈 Shiiiit 😳 ben ik verkeerd ingelicht 😖
Maar CEE kan wel meer langdurig vermogen aan.
Zoals in de PA techniek.
Het uurstand wat op de stekker staat voor 16 Ampère is meestal 6H.
:strip_exif()/f/image/m5iTwGUp2Pxrsa4y3BZ1VXYj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben geen electricien oid, maar een opbouw doos geschikt voor 230v/16a 3680w met een 2,5m2 kabel direct op een eigen groep alles goed aangesloten etc zou toch prima genoeg moeten zijn voor 4 accus en al helemaal voor 3 of 2?peterbier schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:41:
[...]
Inderdaad worden cee stekkers gebruikt omdat deze continue het vemogen kunnen hebben.
Zoals in de PA techniek.
Het uurstand wat op de stekker staat voor 16 Ampère is meestal 6H.
[Afbeelding]
Ik ook niet (zoals te lezen valt 😅 maar het hangt af van de interne opbouw van de opbouwdoos. Zo'n lange, 4 op een rij, met alles door 1 stripje lijkt me niet echt geschikt voor langdurige 16A. Als alle stopcontacten parallel zijn bedraad is het al beter.crryp schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:44:
[...]
Ik ben geen electricien oid, maar een opbouw doos geschikt voor 230v/16a 3680w met een 2,5m2 kabel direct op een eigen groep alles goed aangesloten etc zou toch prima genoeg moeten zijn voor 4 accus en al helemaal voor 3 of 2?
Adviseert Homewizard niet een bepaald type/model?
Ze zijn gepuntlast van binnen zover ik het kon zien. En stopcontact gaat redelijk stroef wat weer goed is voor de overgangs weerstand. Heb een ohm meter en een warmte camera dus ik ga het in de gaten houden zodra mn batterijen eindelijk geleverd zijn.dotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:49:
[...]
Ik ook niet (zoals te lezen valt 😅 maar het hangt af van de interne opbouw van de opbouwdoos. Zo'n lange, 4 op een rij, met alles door 1 stripje lijkt me niet echt geschikt voor langdurige 16A. Als alle stopcontacten parallel zijn bedraad is het al beter.
Adviseert Homewizard niet een bepaald type/model?
Btw de meeste wcd zijn wel 16a voor zover ik ze kan vinden
16A max kortstondig, langdurig 80% regelcrryp schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:52:
[...]
Ze zijn gepuntlast van binnen zover ik het kon zien. En stopcontact gaat redelijk stroef wat weer goed is voor de overgangs weerstand. Heb een ohm meter en een warmte camera dus ik ga het in de gaten houden zodra mn batterijen eindelijk geleverd zijn.
Btw de meeste wcd zijn wel 16a voor zover ik ze kan vinden
3200watt in geval van 4 accus is 3200/230=13,91A vaak netspanning hoger dan 230 tegenwoordig dus lagere Adotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:53:
[...]
16A max kortstondig, langdurig 80% regel
En hoelang doe je effectief 3200 constant? Nja zoals ik zei ik ga t goed monitoren en zal in beginsel 1600w zijn moet goed komen!
Als het om een eigen groep gaat moet het wel kunnen.crryp schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:44:
[...]
Ik ben geen electricien oid, maar een opbouw doos geschikt voor 230v/16a 3680w met een 2,5m2 kabel direct op een eigen groep alles goed aangesloten etc zou toch prima genoeg moeten zijn voor 4 accus en al helemaal voor 3 of 2?
Mits je een goed merk wcd gebruikt.
Maar dat is absoluut niet aan te raden 2 batterijen op eigen wcd is beter.
Echter wordt een verlengsnoer verdeeldoos afgraden.
Maar een professionele met 3g1.5 of beter 3g2.5 prima te gebruiken met meer batterijen.
Ik zeg dan wel zo koop geen rotzooi. (Winkels noem ik niet)
Die koppelstukken van een naar 2 of 3 niet aan beginnen.
:strip_exif()/f/image/SWjm8HcHv4gTflW0kStP93gU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door peterbier op 04-02-2025 22:04 ]
Eigen aardlekautomaat (groep) met wcd doos van meerdere stopcontacten met specificaties 16a/230v.peterbier schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:02:
[...]
Als het om een eigen groep gaat moet het wel kunnen.
Mits je een goed merk wcd gebruikt.
Maar dat is absoluut niet aan te raden 2 batterijen op eigen wcd is beter.
Echter wordt een verlengsnoer verdeeldoos afgraden.
Maar een professionele met 3g1.5 of beter 3g2.5 prima te gebruiken met meer batterijen.
Ik zeg dan wel zo koop geen rotzooi. (Winkels noem ik niet)
Die koppelstukken van een naar 2 of 3 niet aan beginnen.
[Afbeelding]
Nee verlengsnoeren en verdeel dingen begin ik zeker niet aan. Hoe meer overgangs weerstanden hoe meer elende eventueel.
De wcd is intern parallel aangesloten met 4mm draad.
Ik denk dat ik hiermee makkelijk 2 accu’s op 1600watt kan laten draaien zonder dat er iets warm loopt.
:strip_exif()/f/image/aojvGI9W7uKKCWgHtzkI5jbI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Flodder325 op 04-02-2025 22:13 ]
Deze kun je zelf parallel bekabelen. Nu nog een geschikt aansluitblok (weet de naam niet, morgen wel!) van 2,5 mm2 naar 4 x 1,5 mm2 vinden.
:strip_exif()/f/image/CGztisTtlc34uOoA6KaIofk8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 66% gewijzigd door dotternetta op 04-02-2025 22:19 ]
Je moet het een beetje vergelijken met een straalkachel wat je vroeger een hele middag gebruikte op een wcd.crryp schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:07:
[...]
Eigen aardlekautomaat (groep) met wcd doos van meerdere stopcontacten met specificaties 16a/230v.
Nee verlengsnoeren en verdeel dingen begin ik zeker niet aan. Hoe meer overgangs weerstanden hoe meer elende eventueel.
Deze gebruikte vaak 2000 watt.
Een stopcontact (wcd) kon toen al warm worden als deze de hele middag aan stondt.
Ik zou zeggen gebruik je verstand en ga hier zorgvuldig mee om.
2 van die HomeWizard batterijen trekt 1600 watt in of uit ik zou er niet meer aan gaan sluiten op een wcd.
Dit is waarschijnlijk ook de rede dat HomeWizard voor elke batterij een eigen wcd aan raad.
Idd, een 12 A autolader kan je wcd na een paar uur flink opwarmen. We hadden een defecte lader op het werk, de thermosensor in de stekker had een draadbreuk, die laadde altijd op 16A, de WCD was 90°peterbier schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:19:
[...]
Je moet het een beetje vergelijken met een straalkachel wat je vroeger een hele middag gebruikte op een wcd.
Een stopcontact (wcd) kon toen al warm worden als deze de hele middag aan stondt.
2 van die HomeWizard batterijen trekt 1600 watt in of uit ik zou er niet meer aan gaan sluiten op een wcd.
Dit is waarschijnlijk ook de rede dat HomeWizard voor elke batterij een eigen wcd aan raad.
Daar laat ik er inderdaad ook 3 van aanleggen. Wil echt geen gezeik hebben met dit soort dingen én voorbereid zijn op de toekomst door meerdere apparaten aan te sluiten waarbij ik zeker geen 16A/3680 Watt per ABB ga opzoeken, 3.000 is de max wat mij betreft:dotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:12:
https://www.sandervunderi...oor-kabeldoos-3640-s.html
Deze kun je zelf parallel bekabelen
[Afbeelding]
- 20A 3-fase in meterkast ivm selectiviteit
- Kabel naar garage
- Onderverdeelkast met hoofdschakelaar
- HW 3-fase kWh meter
- 3xB16
- 3x ABB met ieder 4xWCD op eigen groep/fase
Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Maar dan zou je ook meerdere kabels en groepen moeten trekken? Of dus idd 3 fase en verdelen. Want anders komen die wcd toch samen dmv lasdozen of iets en dan verleg je het probleem?peterbier schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:19:
[...]
Je moet het een beetje vergelijken met een straalkachel wat je vroeger een hele middag gebruikte op een wcd.
Het gaat om het contact per wcd en stekker en dat moet je verdelen als het over continu belasting gaat.crryp schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:26:
[...]
Maar dan zou je ook meerdere kabels en groepen moeten trekken? Of dus idd 3 fase en verdelen. Want anders komen die wcd toch samen dmv lasdozen of iets en dan verleg je het probleem?
Daarom ga ik dit in de toekomst gebruiken.
Op eigen 4-p aardlekautomaat.
:strip_exif()/f/image/PID1hDyjkbtwVvqKx4Irzfkd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mwY9LzU2gK22ccBe05wpoJIb.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is mn punt dat zijn meer weerstands overgangen. Want in the end ga je met 1 kabel dan naar meerdere wcd. Nogmaals geen electricien maar gewoon mee aan t denken zodat we geen brand krijgendotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:33:
Zoiets voor het verdelen naar 4 stopcontacten, van 2,5 mm2 naar 4 x 2,5 mm2, of zou dat met wago's kunnen?
[Afbeelding]
Ja, die van mij is ook alweer bijna leeg. Kunnen we in de toekomst tijden instellen? En hij heeft het al warm! Staat in de koele hal... beperkte werking!peterbier schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:40:
Na het opladen is het ook zo leeg.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 04-02-2025 22:46 ]
Ff wifi van de batterij blokkeren.dotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:42:
[...]
Ja, die van mij is ook alweer bijna leeg. Kunnen we in de toekomst tijden instellen? En hij heeft het al warm! Staat in de koele hal...
:strip_exif()/f/image/GmGacYjnrybd1nKk5vtwAFdC.jpg?f=fotoalbum_large)
60% nog nu block en het verbruik schiet omhoog.
Ik ga hem vanacht even unblock voor de rest van de nacht.
HomeWizard batterij sturen via wifi. 🤔
[ Voor 10% gewijzigd door peterbier op 04-02-2025 22:49 ]
Dat wil ik niet dagelijks gaan doen, zou trouwens wel automatisch kunnen met mijn router..peterbier schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:45:
[...]
Ff wifi van de batterij blokkeren.
[Afbeelding]
Dat klopt ik kan dan via controller een tijdschema geven.dotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:48:
[...]
Dat wil ik niet dagelijks gaan doen, zou trouwens wel automatisch kunnen met mijn router..
Alle testen en ervaringen zijn welkom in dit topic.
Dat is het mooiste van dit forum.👍
En nu doet de batterij niks.
:strip_exif()/f/image/RFqdwshRRMfySjpl8VkOs47I.jpg?f=fotoalbum_large)
Zet de wifi cliënt (HomeWizard batterij) om een uur of 1:00 aan.
[ Voor 38% gewijzigd door peterbier op 04-02-2025 22:59 ]
Heb dezelfde check bij FBTO gedaan. Zij hanteren dezelfde benadering, en aanmelden is niet nodig. Wel documentatie (bijvoorbeeld facturen van aanpassingen aan groepenkast en tekeningen) bewaren dat de batterij(en) volgens voorschrift van de producent is/zijn geïnstalleerd en dat uiteraard ook handhaven.pizzapieter schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:08:
Vandaag overigens Interpolis gebeld en zij geven aan dat de thuisaccu hoort bij duurzame verbetering (artikel 2) en dat alles aangesloten is zoals voorgeschreven en het een goedgekeurd product is, brand door deze accu gewoon vergoed wordt alsook dat de accu vergoed wordt als deze stuk gaat tijdens brand oid.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Wat betreft de te warm melding van de batterij meld dit bij Homewizard via het thuisbatterij emailadres. Ze kunnen daar in detail de sensors bekijken.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tLibKI6VGCYots8qEl4v7Zjj.jpg?f=user_large)
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ja, zal ik doen. Ik hou jullie op de hoogtegielz schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:08:
Productief dagje zo, RTE van 44.1%.![]()
Wat betreft de te warm melding van de batterij meld dit bij Homewizard via het thuisbatterij emailadres. Ze kunnen daar in detail de sensors bekijken.
[Afbeelding]
Ik zie trouwens dat je allemaal warmte foto's hebt gemaakt zo is de batterij van binnen;dotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:11:
[...]
Ja, zal ik doen. Ik hou jullie op de hoogte
:strip_exif()/f/image/uaQSzCCcGWHLCLemY8gXzwkl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0FFgMwLmHn1UYIjP5VrWuFQZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tM20hekvIseHDj3zH7deHUow.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2X2QXrMBybUWDR6ZAl0Oue9D.jpg?f=fotoalbum_large)
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Niet echt van binnen.gielz schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:21:
[...]
Ik zie trouwens dat je allemaal warmte foto's hebt gemaakt zo is de batterij van binnen;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met een schoonmaakbeurt moet die voedingsgedeelte echt wel open gemaakt worden. (Blikken doosje omvormer)
Ik vraag mij ook af waar het BMS zal zitten.
Maar goed je foto,s zijn leuk.
Ik denk dat de BMS op de rechter zijkant zit, op batterij nivopeterbier schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:06:
[...]
Niet echt van binnen.
Met een schoonmaakbeurt moet die voedingsgedeelte echt wel open gemaakt worden. (Blikken doosje omvormer)
Ik vraag mij ook af waar het BMS zal zitten.
Maar goed je foto,s zijn leuk.p
:strip_exif()/f/image/FWLaiBjD8WerkpWkvBuqEzfv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door dotternetta op 05-02-2025 06:25 ]
Maar waarom zetten veel mensen hier veelal ook een extra aardlek schakelaar op die groep ?
-Ik zie geen use case ivm met extra risico op foutstromen ivm de batterijen. ( Dus het apart beveiligen tegen aardlek voor de batterijen heeft weinig toegevoegde waarde ? )
- een aardlek schakelaar heeft normaal een hogere ampere aanduiding dan een zekering dus een aardlek kan meerdere groepen beveiligen.
Of is de capaciteit zo nipt dat de meesten hier geen extra 1 of 2 batterijen kunnen aansluiten op de aardlek.
Mijn hoofd aardlek is 3fase 40a 300ma ( en dan natuurlijk vochtige ruimtes lager op 1 fase), zelfs bij het aansluiten van de ev paal was het enkel een extra zekering.
@blahenazo je maakt gedachte fout Aardlekschakelaar heeft juist veel lagere amperage, 16A vs 30, 100 of 300mA (mili-Ampere!) werking is ook totaal verschillend, overbelasting vs kortsluitstroom.blahenazo schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:37:
Ok ik begrijp dat een aparte groep (zekering) netjes is en duidelijkheid heeft.
-Ik zie geen use case ivm met extra risico op foutstromen ivm de batterijen. ( Dus het apart beveiligen tegen aardlek voor de batterijen heeft weinig toegevoegde waarde ? )
- een aardlek schakelaar heeft normaal een hogere ampere aanduiding dan een zekering dus een aardlek kan meerdere groepen beveiligen.
Mijn hoofd aardlek is 3fase 40a 300ma ( en dan natuurlijk vochtige ruimtes lager op 1 fase), zelfs bij het aansluiten van de ev paal was het enkel een extra zekering.
Relevantere vraag is of aardlekschakelaars ook andersom (terugvoedend) werken. Voor het laad-deel voegt hij in ieder geval iets toe.
Ik hoop dat je 'hoofd aardlek' niet 300mA is, dat is nl. normaliter 30mA, naar mijn beste weten mogen eindgroepen in huis ook niet achter de 300mA variant. Deze zijn echter wel nuttig voor bv. PV of EV laadpunt.
Bedoel je waarom een aardlekautomaat ipv een normale groep (die je erna met een gedeelde aardlek beveiligt?) keuze voor mij is simpel ik vind het fijn als niet andere groepen ook uitvallen als er een uit valt.blahenazo schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:37:
Maar waarom zetten veel mensen hier veelal ook een extra aardlek schakelaar op die groep ?
Of is de capaciteit zo nipt dat de meesten hier geen extra 1 of 2 batterijen kunnen aansluiten op de aardlek.
Meerdere groepen onder een aardlek is goedkoper maar minder praktisch. Of heb ik je vraag verkeerd begrepen?
Is daar al iets over bekend @HomeWizard_NL ?Binnenkort zal de Homewizard integratie m.b.t. de batterij beschikbaar worden. De verwachte planning is 5 februari 2025. Zodra hier meer over bekend is volgt meer informatie.
En ik hier ook benieuwd naar:
Ik zou dat wel heel erg graag willen, voor controle door Home Assistant. Is hier al iets over te zeggen?De API van de batterij is op het moment van schrijven Read Only. Dit betekend dat je bijvoorbeeld niet direct een opdracht kunt geven om een batterij op half vermogen te laten laden of ontladen. Of dit nog gaat komen zal de toekomst moeten uitwijzen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Is dat plaatje je vrouw aan het bakken of zijn dat 2 HW batterijen die aan het laden zijn?dotternetta schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:57:
[...]
Ja, dat kan ook. Maar er zijn niet veel zware opbouwdozen. Ik zat aan losse stopcontacten te denken. Ik zal op het werk eens vragen. 3,2 kW kan flink warm worden. Mijn vrouws bak hobby heeft me daar heel bewust van gemaakt. Ik vervang het standaard stopcontact nu door een CEE, die mag 16A doen. Een gewone max 10A en dat zie je!:
[Afbeelding]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
[ Voor 94% gewijzigd door mrme12345 op 05-02-2025 09:34 ]
energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 20 kWh accu, EV, Atlantic WPB
3 kW oven die na 10 minuten opwarmen zo nu en dan weer even stroom trekt, niet eens constant 3 kW, puur ter illustratie van wat 3 kW doet met een gewoon stopcontactasing schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:15:
[...]
Is dat plaatje je vrouw aan het bakken of zijn dat 2 HW batterijen die aan het laden zijn?
Diverse error codes nu, ik heb e.e.a. gemeld bij het batterij mailadres, nog geen reactie maar zal nog wel komen. (errors E118, E315, E325, E400, E422)
Bij herstarten deed de batterij een update maar software versie is niet veranderd (1.0014).
HW Socket er weer tussen gezet, zou geen issue moeten zijn.
Ik wacht voor nu even af.
[ Voor 4% gewijzigd door johnvanderster op 05-02-2025 09:28 ]
Nee, je hebt het begrepen.crryp schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:56:
[...]
Bedoel je waarom een aardlekautomaat ipv een normale groep (die je erna met een gedeelde aardlek beveiligt?) keuze voor mij is simpel ik vind het fijn als niet andere groepen ook uitvallen als er een uit valt.
Meerdere groepen onder een aardlek is goedkoper maar minder praktisch. Of heb ik je vraag verkeerd begrepen?
Ik probeerde enkel vast te stellen vanwaar het idee kwam om een extra aard lek te steken. Maar het is enkel om te isoleren. Niet zozeer omtrent de batterijen zelf.
Dank je! Ik was van plan om mijn 2 units aan te sluiten op 1 inbouwdoos met 2 aansluitingen. Dat wordt hooguit 1600W. Als dit jouw 2 units zouden zijn dan zou ik mijn units gaan spreiden over 2 groepen en wandcontactdozen.dotternetta schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:26:
[...]
3 kW oven die na 10 minuten opwarmen zo nu en dan weer even stroom trekt, niet eens constant 3 kW, puur ter illustratie van wat 3 kW doet met een gewoon stopcontact
Ik snap niet wat je met een 3-fase hoofdaardlek bedoeld en al helemaal niet met 300mA, in Nederland is dat namelijk niet toegestaan van uit de huidige normen.blahenazo schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:37:
Normaal gebruik je een 3-fase aardlek in een 3-fase groep, en conform NEN 1020 mag je maximaal 5 1-fase groepen met een 1-fase aardlek aansluiten, minder mag ook, meer niet. In beide gevallen moet deze aardlek 30mA zijn.
Een 300 mA of 100mA zie je alleen bij m’n PV installatie die daarvoor aanvullende eisen hebben en deze groepen hebben ook geen direct aanraakgevaar voor personen.
Vanaf NEN1010:2015 is er een duidelijk advies om geen 3-fase aardlek aan verschillende 1-fase groepen te hangen, een juiste werking is dan namelijk niet in alle situaties gewaarborgd en juist dat is voor een beveiliging wel de bedoeling.
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 05-02-2025 09:46 ]
Ja, vandaag komt een nieuwe versie van Home Assistant uit waarin de batterij onderdeel is van de standaard HomeWizard integratie. Conform huidige API read-only.
De ontwikkelaar van HomeWizard heeft 'ooit' (vrij recent) het volgende gezegd; DCSBL in "Homewizard P1 intercept"Ik zou dat wel heel erg graag willen, voor controle door Home Assistant. Is hier al iets over te zeggen?
Wacht gewoon even een maandje, dan is waarschijnlijk de functie af om de batterij lokaal en veilig aan te sturen. Je hebt je batterij ook pas in maart dus dat moet geen probleem zijn.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.