Het product was qua hardware wel af.
Helaas zijn er hardware problemen geweest die ze op eigen kosten op hebben moeten lossen. Dat is iets waar je doorheen moet als je als bedrijf voor de eerste keer iets doet.
Software is iets dat daarna gedurende de levensduur van het product nog kan verbeteren. Als het product "af" is qua software dan ben je meestal niet blij als consument omdat er geen features en fixes meer komen.
Bij de aanschaf heb je vast wel een berekening gemaakt wat dat PiB je tijdens en na het salderen bespaart, hoe lang deze waarschijnlijk mee gaat en wat je investering is. Als dat naast andere redenen voldoende was om de aanschaf te verantwoorden, dan is achteraf kijken naar de prijsontwikkelingen wat onzinnig.
In principe kan je oneindig wachten met kopen want dit soort technologie zal alleen maar beter en goedkoper worden. Dan loop je helaas wel alle besparingen in de tussentijd mis en geld op de bank is ook niet meer wat het ooit was qua rente.
Ik heb bewust 2 PiB's gekocht omdat mijn verwachting is dat de prijzen van veel grotere krachtigere systemen met steeds meer features nog flink zullen dalen. Ze zorgen in de tussentijd voor een vrij goed zelfverbruik.
Mijn "ideale" systeem zou afgelopen maart zo'n €20.000 hebben gekost. Momenteel kost iets dat al redelijk in de buurt zit nog geen €10.000 en ik zit 2026 nog even lekker uit in de hoop dat ik daarna voor €5.000 mijn ideale setup kan laten plaatsen. Die 2 PiB's raak ik wel kwijt aan familie, vrienden of online verkoop.
Dat anderen nu van het schaalvoordeel en concurrentie profiteren is helemaal niet erg. Want ik heb wel een lente, zomer en herfst plezier kunnen hebben en nog wat terugleverkosten weg gespeeld zonder €20.000 te steken in iets wat ik nooit meer zou kunnen vervangen of verkopen zonder een gigantisch verlies te accepteren.
Daarbij is het natuurlijk wel irritant dat je de PiB's niet meer tegen meer dan de nieuwprijs kwijt raakt zoals in de eerste maanden het geval was. Maar het is wel minder erg dan een nieuwe auto kopen, waarbij je direct duizenden euro's afschrijft zodra je die in ontvangst neemt en daarna een geldput blijft qua verplicht onderhoud, MRB, verzekeringen en verdere afschrijving. Dan is een PiB eigenlijk best wel een goedkope hobby.