Kleine snelle sneak preview van de p1 meter firmware update (BETA):
Een korte update (tijdgebrek) maar wil toch even wat laten zien.
Vandaag is de nieuwe beta firmware van de P1 meter uitgebracht. Updaten ging zonder issues. De batterij aansturen doe je nu meer met Permissies. Je staat de P1 meter toe om de batterij(en):
- Te laden en ontladen ( charge_allowed, discharge_allowed )
- Alleen te ontladen ( discharge_allowed ), geen opladen dus.
- Alleen opladen ( charge_allowed ) , geen ontladen dus.
Alleen ontladen zou je bijvoorbeeld willen bij dynamische tarieven. De batterij niet laden met dure stroom, overschot stuur je dan liever het net op. Bij een wolk wil je natuurlijk niet dat er duur van het net gehaald wordt. Dan dus alleen ontladen. Dat kan nu door de permissies goed te zetten. Ik moet er nog verder mee aan de gang ............
Onderstaand een voorbeeldje...... er is voldoende opwek, de prijs is nu hoog en dus wil ik niet dat de batterijen gaan laden. Dat wordt nu tegen gehouden. Zie modus van de batterij..... die staat op zero! Niet standby. Zoals ik het lees wordt dat de basis stand en regel je met permissies hoe je wilt acteren...... correct me if i am wrong.
Alleen laden kan ook. Wat lastiger te testen, de zon is weg ;-P.
Ook hier zie je dat de modus van de batterij zero is! Geen to_full.
Homewizard schrijft over de opties het volgende :
De groep aangesloten batterijen kan in drie verschillende modi worden aangestuurd:
zero - De Plug-In Battery probeert het energieverbruik/productie van je huis op nul te houden. Dit betekent dat de Plug-In Battery oplaadt of ontlaadt om een netto-nul energiebalans te behouden. Dit is de standaardmodus.
to_full - Alle aangesloten stekkerbatterijen worden tot 100% opgeladen, ongeacht het energieverbruik of de productie van uw huis. Wanneer alle batterijen volledig zijn opgeladen, schakelt de Plug-In Battery over naar de nulmodus.
standby - Batterijen gaan in standby-modus. Dit betekent dat de Plug-In Battery noch opladen noch ontladen. Voor nieuwe implementaties raden we aan om het permissieveld te gebruiken om zowel laden als ontladen te verbieden in plaats van deze modus te gebruiken.
Oh ja en er is een sensor toegevoegd die je laat zien hoeveel batterijen je bezit. Wellicht is hier ook iets moois mee te bouwen
Linkje naar de documentatie :
https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries/
[
Voor 18% gewijzigd door
Devke op 04-12-2025 16:55
]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.