Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Oh, ik dacht 12,8v met 4x 210 Ah. Maar het kan inderdaad ook met 8x 105Ah.GL007 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:05:
[...]
Batterij is een 25Volt systeem 8 cellen van 3,2Volt
Mogelijk zit deze platte versie er in:
Eve LF105 - 105Ah - LiFePO4 3.2V - Grade A
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe het van binnen precies in elkaar zit.
Dacht toen nog ideaal... Dinsdag ben ik toch thuis.
Eerste batterij was ook next day delivery.
Schiet niet op dus.. en er moet iemand thuis zijn om batterij in ontvangst te nemen.02-12-2025 - Aangekomen in uw regio
02-12-2025 - Gescand in sorteercentrum
03-12-2025 - Aangekomen in uw regio
03-12-2025 - Gescand in sorteercentrum
04-12-2025 - Aangekomen in uw regio
05-12-2025 - Aangekomen in uw regio
EDIT: net geleverd
Ik ga er naar kijken. Blijkbaar overheen gekeken.Devke schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:22:
[...]
Ik gebruik in de basis de integratie van @gielz. Een mooi stukje werk. Als het goed is staat in de TS een linkje. Daar heb ik zelf nog wat omheen gebouwd daar ik HW en Zendure heb en ze elkaar dus niet bezig gaan houden.
Wat zoek je precies? Welke functionaliteit? Wat wil je wanneer laten doen?
Uiteindelijk wil ik de batterijen automatiseren, dus ook laden van het net onder bepaalde omstandigheden. (en zeker die nieuwe functionaliteit van de P1 beta van gisteren is ook handig daarbij)
Ik heb nu nog een vast contract. Maar ik kijk naar dynamisch voor de toekomst, maar ook de netbeheerkosten die tijdsgebonden worden vanaf 2028.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
v3.9.0
https://homey.app/a/com.homewizard/test/
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
[ Voor 95% gewijzigd door frye op 05-12-2025 10:24 ]
Ik heb de code helemaal "compatibel" met Home Assistant voor de automatisering als je interesse hebt. Met dank aan @Devke en de basis van Gielz.ArthurMorgan schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:39:
[...]
Ik ga er naar kijken. Blijkbaar overheen gekeken.
Uiteindelijk wil ik de batterijen automatiseren, dus ook laden van het net onder bepaalde omstandigheden. (en zeker die nieuwe functionaliteit van de P1 beta van gisteren is ook handig daarbij)
Ik heb nu nog een vast contract. Maar ik kijk naar dynamisch voor de toekomst, maar ook de netbeheerkosten die tijdsgebonden worden vanaf 2028.
Zitten nog wel een paar to-do dingen in, spread en nutsmeters welke ook gebruikt worden. Nog geen tijd voor gehad en Home Assistant heeft dat eigenlijk niet zelf ingebouwd.
:strip_exif()/f/image/Ie8cpS9n9jdVuWGPt4uI1dEi.jpg?f=fotoalbum_large)
Beslis boom binnen deze automatisering;
:strip_exif()/f/image/qLv0VA5YXZZfcrZTv3DlbbUU.jpg?f=fotoalbum_large)
Resulteert in;
[ Voor 10% gewijzigd door TFX77 op 05-12-2025 10:44 ]
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Gaaf en mooi dat dit kan. Dat dit er nu eindelijk is, is wel fijn! Heb je zelf de sensoren toegevoegd aan je HA installatie met de REST integratie?Devke schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:49:Kleine snelle sneak preview van de p1 meter firmware update (BETA):
Een korte update (tijdgebrek) maar wil toch even wat laten zien.
Vandaag is de nieuwe beta firmware van de P1 meter uitgebracht. Updaten ging zonder issues. De batterij aansturen doe je nu meer met Permissies. Je staat de P1 meter toe om de batterij(en):
- Te laden en ontladen ( charge_allowed, discharge_allowed )
- Alleen te ontladen ( discharge_allowed ), geen opladen dus.
- Alleen opladen ( charge_allowed ) , geen ontladen dus.
Alleen ontladen zou je bijvoorbeeld willen bij dynamische tarieven. De batterij niet laden met dure stroom, overschot stuur je dan liever het net op. Bij een wolk wil je natuurlijk niet dat er duur van het net gehaald wordt. Dan dus alleen ontladen. Dat kan nu door de permissies goed te zetten. Ik moet er nog verder mee aan de gang ............
Onderstaand een voorbeeldje...... er is voldoende opwek, de prijs is nu hoog en dus wil ik niet dat de batterijen gaan laden. Dat wordt nu tegen gehouden. Zie modus van de batterij..... die staat op zero! Niet standby. Zoals ik het lees wordt dat de basis stand en regel je met permissies hoe je wilt acteren...... correct me if i am wrong.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen laden kan ook. Wat lastiger te testen, de zon is weg ;-P.
[Afbeelding]
Ook hier zie je dat de modus van de batterij zero is! Geen to_full.
Homewizard schrijft over de opties het volgende :
De groep aangesloten batterijen kan in drie verschillende modi worden aangestuurd:
zero - De Plug-In Battery probeert het energieverbruik/productie van je huis op nul te houden. Dit betekent dat de Plug-In Battery oplaadt of ontlaadt om een netto-nul energiebalans te behouden. Dit is de standaardmodus.
to_full - Alle aangesloten stekkerbatterijen worden tot 100% opgeladen, ongeacht het energieverbruik of de productie van uw huis. Wanneer alle batterijen volledig zijn opgeladen, schakelt de Plug-In Battery over naar de nulmodus.
standby - Batterijen gaan in standby-modus. Dit betekent dat de Plug-In Battery noch opladen noch ontladen. Voor nieuwe implementaties raden we aan om het permissieveld te gebruiken om zowel laden als ontladen te verbieden in plaats van deze modus te gebruiken.
Oh ja en er is een sensor toegevoegd die je laat zien hoeveel batterijen je bezit. Wellicht is hier ook iets moois mee te bouwen
[Afbeelding]
Linkje naar de documentatie : https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries/
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Bij 12V wordt het rendement nog lager.netappie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:33:
[...]
Oh, ik dacht 12,8v met 4x 210 Ah. Maar het kan inderdaad ook met 8x 105Ah.
Mogelijk zit deze platte versie er in:
Eve LF105 - 105Ah - LiFePO4 3.2V - Grade A
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe het van binnen precies in elkaar zit.
Beter was het geweest dat men voor 50V systeem had gekozen.
[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 05-12-2025 10:52 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
Naar wat ik begrepen heb ligt dat meer bij Goodwe.Teleluvr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:54:
[...]
Off-topic, maar ik mis de fix voor de Goodwe koppeling die er al maanden uit ligt...
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Zier er goed uit. Hoop de komende maanden er goed mee verder te komen. Heb nu in elk geval nordpool werkend (nog zonder extra kosten, dus dat is nu stap 1 om te regelen) (sort of done, hoeft niet al te preciesTFX77 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:42:
[...]
Ik heb de code helemaal "compatibel" met Home Assistant voor de automatisering als je interesse hebt. Met dank aan @Devke en de basis van Gielz.
Zitten nog wel een paar to-do dingen in, spread en nutsmeters welke ook gebruikt worden. Nog geen tijd voor gehad en Home Assistant heeft dat eigenlijk niet zelf ingebouwd.
[Afbeelding]
Beslis boom binnen deze automatisering;
[Afbeelding]
Resulteert in;
[Afbeelding]
Ik heb @gielz code geimplementeerd en dat werkt ook alvast goed.
Dus de eerste basis heb ik nu. Ik heb je post in elk geval gebookmarkt om straks als inspiratie verder te gebruiken.
Zodra de zon echt terug is ga ik echt aan het experimenteren met de batterijen zelf. Voor die tijd vooral de basis maken.
Hier is dan:Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:04:
[...]
Ik zal eens proberen ook zo een grafiek te maken. Kunnen we een wedstrijdje doen wie de meeste winst uit de PiB weet te halen...
Deze is huidige situatie, dus energie belasting terug bij terug levering:
/f/image/KBIgzWDOCgf14w3eofAkt5ic.png?f=fotoalbum_large)
Energiebelasting niet terug bij terguglevering:
[ Voor 27% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 05-12-2025 11:25 ]
Ja, hoe hoger hoe beter. Maar ik denk dat formaat en gewicht hier toch wel belemmerend waren.GL007 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:46:
[...]
Bij 12V wordt het rendement nog lager.
Beter was het geweest dat men voor 50V systeem had gekozen.
Ik ben heel blij dat mijn PiB's eenvoudig te verplaatsen zijn.
Maar 24V klinkt al beter dan de 12V die ik eerder ergens gehoord had.
Uiteindelijk zal ik zelf ook wel over gaan stappen naar een 48V of hoger systeem, maar voorlopig doen de twee PiB's het prima in combinatie met mijn vaste contract en terugleverkosten. Het salderen van de energiebelasting is voor 2026 erg fijn en daarna kijken we wel weer wat zinvol is.
In de TS staat de volgende tekst:
Mogelijkheden meerdere batterijen:
Niet iedereen heeft voldoende aan 1 Homewizard Plug-In Battery. De maximale bruto capaciteit eerder genoemd van 2,688 kWh en een laad- en ontlaadvermogen van 800 Watt is niet voor iedereen afdoende. Daarom is het mogelijk om meerdere batterijen aan te schaffen. De maximale bruto capaciteit zal net boven de 10 kWh uitkomen. Het laden en ontladen is, mits de batterijen op een aparte groep geïnstalleerd zijn, mogelijk tot 3200 Watt. Hiervoor zal je in de Homewizard app wel akkoord moeten gaan met voorwaarden.
Het is ook mogelijk om 1 tot 3 batterijen te verdelen over meerdere stopcontacten. Het laden gebeurd met 2 batterijen op 2 x 800 Watt en met 3 batterijen op 3 x 800 Watt. In deze voorbeelden wordt er in de 1e situatie 1600 Watt geladen en in het 2e voorbeeld 2400 Watt. Het ontladen blijft op maximaal 800 Watt staan ongeachte het aantal batterijen. Wil je wel meer vermogen ontladen dan zal je dit onder voorwaarden (zoals al eerder beschreven) moeten unlocken in de app. Hieronder is een screen van het unlock scherm in de app weergegeven.
Ik wil voor nu (ik maak over een paar weken wel een dedicated groep voor 2 PiB's) mijn twee PiB's aansluiten op twee stopcontacten (elk een ander groep). Dan kan ik hem toch ook veilig unlocken voor zowel laden als ontladen? Zoals ik het nu lees, is dat niet veilig?
Edit: om volledig te zijn, op beide groepen zitten ook andere apparaten.
Hoop dat iemand (ook al ben ik waarschijnlijk de zoveelste met deze vraag) toch de moeite wil nemen om dit te beantwoorden.
[ Voor 7% gewijzigd door RISL op 05-12-2025 11:48 ]
Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB
Zijn de (charge / discharge allow) permissions ook al in HA ingevoerd?Tebbie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:49:
Voor de homey gebruikers zit de (charge / discharge allow) permissions nu in test/beta:
v3.9.0
Waarom vraag je dat aan mij?Mjans19 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:43:
[...]
Zijn de (charge / discharge allow) permissions ook al in HA ingevoerd?
Technisch is het prima om ze op aparte groepen ieder 800W terug te laten leveren, maar een foutje sluipt er snel in als je niet weet waar je mee bezig bent.RISL schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:36:
Ik wil voor nu (ik maak over een paar weken wel een dedicated groep voor 2 PiB's) mijn twee PiB's aansluiten op twee stopcontacten (elk een ander groep). Dan kan ik hem toch ook veilig unlocken voor zowel laden als ontladen? Zoals ik het nu lees, is dat niet veilig?
Hoop dat iemand (ook al ben ik waarschijnlijk de zoveelste met deze vraag) toch de moeite wil nemen om dit te beantwoorden.
Het mooiste is toch om een aparte groep te gebruiken met nieuwe stopcontacten en bedrading waarop alleen de PiB's zitten, maar dat is niet in elke situatie mogelijk door betonnen vloeren en de plek waar ze komen te staan.
Ik ga niet zeggen dat je het moet doen, maar ik begrijp het wel als je in de groepenkast even alle groepen per stuk uit en aan zet zodat je zeker weet wat bij elkaar zit en daarna de PiB's zo verdeelt dat ze 100% zeker weten los van elkaar zitten en ook niks delen met een bestaande PV installatie.
TFX77 schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:06:
Voor de echte koopjesjagers...
[Afbeelding]
https://www.homewizard.com/nl/renewed/
Ja, als ze beide op een andere groep zitten en je blijft onder de maximale aansluitwaarde van die groep dan kan dat gewoon. Iedere pib levert immers maar maximaal 800 Watt op die groep, ook als je ze ontgrendelt.RISL schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:36:
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Enkele testjes met nieuwe firmware van de p1 meter:
Ik heb wat zitten testen. @JanHenk ik heb het nog even middels curl opdrachten getest. Moet nog netjes in HA maar dit was de snelste manier even.De testjes gaan snel. Het weer werkt mooi mee, zon / wolken / zon :-)
Als 1e.... alleen ontladen. Om te kunnen ontladen moet de batterij een permissie mee krijgen. namelijk "discharge_allowed". Met deze permissie kun je dus terugleveren aan het net en op het moment dat er netto stroom wordt gevraagd door de woning springt de batterij bij, geen inkoop van netstroom. Ik heb een sensor gemaakt die kijkt naar de batterij modus en welke permissie de batterij heeft.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| sensor: - name: "P1 Batteries modus beta" value_template: "{{ value_json.mode }}" unique_id: p1_batteries_groep_modus - name: "P1 Batteries permissies beta" value_template: > {% set p = value_json.permissions %} {% if p is none or p | length == 0 %} Geen permissies {% elif 'charge_allowed' in p and 'discharge_allowed' in p %} Laden & ontladen {% elif 'charge_allowed' in p %} Alleen laden {% elif 'discharge_allowed' in p %} Alleen ontladen {% else %} Geen permissies ingesteld {% endif %} unique_id: p1_batteries_permissies_beta |
Dit resulteert in :
:strip_exif()/f/image/9X01z5joRCdNf9Q8d4ZomUUI.png?f=user_large)
In dit voorbeeld staat de batterij dus in modus : Standby met geen permissies.
Testcase 1: "discharge_allowed". Ik wil alleen ontladen. Voorkomen dat er (dure) stroom ingekocht wordt maar wel terugleveren mogelijk maakt van diezelfde (dure) stroom. Bij dynamisch laad je liever tegen de goedkoopste tarieven.
Met het curl commando de permissies veranderd. Moet nog netjes ingebakken worden in HA maar het geeft even de snelste resultaten.
:strip_exif()/f/image/JeGSW5CtJKoSv7mHrRCTOrUD.png?f=user_large)
Batterij modus gaat naar Zero en de Permissie geeft aan dat de batterij alleen mag ontladen. Te zien in onderstaande plaatje. Er is voldoende opwek en je ziet in de modus zero de batterij niet gaat laden. Er wordt dus teruggeleverd aan het net. Wel zo prettig daar het tarief op het moment van schrijven ruim 32 ct per kWh is.
:strip_exif()/f/image/0gx51K2GT0aR1QVHHvz5yjD2.png?f=user_large)
Dit werkt dus.
Testcase 2: Ik wil alleen maar laden maar niet ontladen. Ik kan me herinneren dat er tweakers waren die bij de Feature Request enkele maanden terug aangaven dat ze liever de batterij wilden laden en dan de stroom konden inzetten op een ander moment. Bijvoorbeeld tijdens koken. Ik denk een goed idee..... dit kan de RTE wel eens positief bevorderen.
:strip_exif()/f/image/Iw85npOuYPMVjHYwG6OFVMjW.png?f=user_large)
Middels een curl opdracht de batterij in die stand gezet. Je blijft in de modus Zero maar de permissie geeft nu aan dat er alleen geladen mag worden.
:strip_exif()/f/image/27GiBrOEno4X1PQo0GJE59eE.png?f=user_large)
Dat zie je hier. Het overschot van de opwek wordt door de batterij compleet opgesnoept. Op het moment dat er een tekort is, dus er is geen overschot meer dan stopt de batterij met laden. Ook wordt er niet ontladen.
HW lijkt dus geslaagd te zijn in het ondersteunen van dynamische tarieven in de beta. Ik verwacht dat deze beta een tijdje op de proef gesteld gaat worden net zoals een eerder p1 meter update. De markt voor dynamische contracten groeit enorm dus hier liggen voor HW veel kansen en breken ze ook een markt open. Het is nu nog sturen via HA / Homey. Ik zie dat als een leuke testcase om te kijken of het werkt. Persoonlijk denk ik dat HW ook het e.a. naar de app toe zal moeten brengen om klanten die absoluut geen zin hebben in HA of Homey ook bediend worden. Door te werken met permissies denk ik dat dit in de app met dezelfde eenvoud bediend kan worden. Time will tell.
In het beta kanaal zie ik op dit moment geen meldingen komen van problemen. Tot zover een update.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Eindelijk meer dan 800W dat in de batterijen gaat. 🥳
Volgende maand komt elektricien en gaat aparte groep maken voor 2 batterijen.
Vanaf dan ook wat meer ontladen dan 800W.
Heel vet!Tebbie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:49:
Voor de homey gebruikers zit de (charge / discharge allow) permissions nu in test/beta:
v3.9.0
Ik kijk uit naar het moment dat deze feature in de reguliere versie beschikbaar komt zodat ik mijn PiB's met Homey kan aansturen (ik wil niet dat ze ontladen als mijn EV aan het laden is).
Het werkt hier leuk.V21 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:55:
[...]
Heel vet!![]()
Ik kijk uit naar het moment dat deze feature in de reguliere versie beschikbaar komt zodat ik mijn PiB's met Homey kan aansturen (ik wil niet dat ze ontladen als mijn EV aan het laden is).
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
Is Homewizard mee bezig. De verwachting is dat dit met de release van HA 2026-1 mee gaat komen.Mjans19 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:43:
[...]
Zijn de (charge / discharge allow) permissions ook al in HA ingevoerd?
Je kunt alleen laden met "to_full" en alleen ontladen gaat niet.GL007 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:06:
@DCSBL Ik mis in de api de status van alleen laden of alleen ontladen van de batterijen
Ik heb dit ook aan @Tebbie gemeld.
Je kunt wel alleen ontladen met "Zero" als er ook in huis vraag is (niet op het net)
[ Voor 199% gewijzigd door PeteSplit op 05-12-2025 15:36 ]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Nee dat is onjuist. Wat mensen vergeten is dat de PIB's in een batterij *groep* zitten en de profielen/gedrag wordt hierop toegepast. Ja je zal PIB laden/onladen of idle zien. Maar het werkelijke gedrag wordt vanuit de P1 gestuurdt. Modus zero kan dus beide hebben (laden/ontladen) dit is de standaard "zero". Daarnaast dan nu ook alleen laden of alleen ontladen maar het blijft zero / NOM.GL007 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:06:
@DCSBL Ik mis in de api de status van alleen laden of alleen ontladen van de batterijen
Ik heb dit ook aan @Tebbie gemeld.
Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB
@netappie
Dank! Ik trek tussen kerst en oud&nieuw even een nieuwe kabel met nieuwe groep naar mijn keukenzolder voor een eigen groep. Nu zitten ze op verschillende groepen (eentje bij alle verlichtings-groep van begane grond) en de ander op de groep van de schuur erbij (20A lastscheider).
Misschien een domme vraag, maar wat zo zichtbaar is zie ik hier de complete flow?GL007 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:06:
Het werkt de aanpassing van P1
[Afbeelding]
De flow
[Afbeelding]
Status batterijen groep toe gevoegd
Mooi stukje werk van Homewizard. En @Tebbie
Tip! Bij mij stond ie bij de buren...Petje72 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:15:
Ik heb er 1 besteld op 2-12, binnen 1 werkdag verzonden, maar helaas heb nog steeds geen tracking binnen; status in behandeling. beetje jammer
[...]
ik heb denk ik hetzelfde bij de 2e, ik heb dezelfde week Support hierover gecontacteerd ik moest een filmpje maken. Het zou onmogelijk zijn om dit in de huiskamer/studie of slaapkamer te hebben, achteraf had ik de PiB gewoon moeten terug sturen.RISL schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:15:
Mijn tweede PiB maakt van die hoge tonen (van die geluiden die je associeert met 'er loopt stroom over spoelen'). Mijn eerste is fluisterstil. Iemand een idee of dit een voorbode gaat zijn van problemen?
reactie support :
Dit heeft te maken met kleine verschillen per batterij en met de omstandigheden waarin deze geplaatst is (bijvoorbeeld temperatuur of locatie in huis). Het gedrag dat je beschrijft is op zich normaal en duidt niet op een defect. We begrijpen dat het geluid storend kan zijn in de woonkamer. Een oplossing kan zijn om de batterij in een andere ruimte te plaatsen.
In de flow zie je alle mogelijkheden voor de status verandering van P1 setting voor batterij mode.ManS-H schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:16:
[...]
Misschien een domme vraag, maar wat zo zichtbaar is zie ik hier de complete flow?
Is het sowieso niet verstandig om de batterij in een aparte ruimte te plaatsen, bij voorkeur een ruimte waar je niet verblijft?carpcatcher schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:02:
[...]
ik heb denk ik hetzelfde bij de 2e, ik heb dezelfde week Support hierover gecontacteerd ik moest een filmpje maken. Het zou onmogelijk zijn om dit in de huiskamer/studie of slaapkamer te hebben, achteraf had ik de PiB gewoon moeten terug sturen.
reactie support :
Dit heeft te maken met kleine verschillen per batterij en met de omstandigheden waarin deze geplaatst is (bijvoorbeeld temperatuur of locatie in huis). Het gedrag dat je beschrijft is op zich normaal en duidt niet op een defect. We begrijpen dat het geluid storend kan zijn in de woonkamer. Een oplossing kan zijn om de batterij in een andere ruimte te plaatsen.
Idealiter zou dit zelfs een ruimte zijn die niet direct aan het huis vastzit.
Misschien heeft HomeWizard het als een feature toevoegt om te voorkomen dat mensen het in een leefruimte plaatsen.
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 05-12-2025 19:14 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ik heb bericht ontvangen van support, ze hebben voorraad tekort. Tekst op website hebben ze aangepast en ik krijg mijn batterij rond de 16e. Prima, nu in de winter doet ie toch bijna niets en ik heb hem voor een leuk prijsje.
https://github.com/rvange...izard-postman-collections
Die van ons maakt ook zachte 'coil whine' geluiden op bepaalde vermogens laden/ontladen.RISL schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:15:
Mijn tweede PiB maakt van die hoge tonen (van die geluiden die je associeert met 'er loopt stroom over spoelen'). Mijn eerste is fluisterstil. Iemand een idee of dit een voorbode gaat zijn van problemen?
Dit doet ie al vanaf het begin zo'n 4 maanden geleden.
Hij staat gelukkig op zolder in het CV hok.
Het is mij opgevallen dat tijdens de eerste cycli met vol vermogen de batterijen via de fans een lichte olielucht verspreiden. Na 5 cycli was dat hier niet meer detecteerbaar. Dit was bij mijn eerste twee in april, de derde in juni en recent ook bij de laatste.Propheticus schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:29:
[...]
Die van ons maakt ook zachte 'coil whine' geluiden op bepaalde vermogens laden/ontladen.
Dit doet ie al vanaf het begin zo'n 4 maanden geleden.
Hij staat gelukkig op zolder in het CV hok.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Niets bijzonders. Dat ruik je meestal met nieuwe electronica. Het zijn vet/olie resten van het productieprocess die door het heet worden van de componenten verdampen.EVfan schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:54:
[...]
Het is mij opgevallen dat tijdens de eerste cycli met vol vermogen de batterijen via de fans een lichte olielucht verspreiden. Na 5 cycli was dat hier niet meer detecteerbaar. Dit was bij mijn eerste twee in april, de derde in juni en recent ook bij de laatste.
[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 06-12-2025 21:21 ]
@hanev001hanev001 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:06:
[...]
Niets bijzonders. Dat ruik je meestal met nieuwe electronica. Het zijn vet/olie resten van het productieprocess die door het heet worden van de componenten verdampen.
Vind ik ook niet bijzonder hoor, dit fenomeen is me bekend na 40 jaar met complexe instrumentatie gewerkt te hebben. Maar toch is het niet eerder genoemd in dit forum, derhalve leek het me na de ervaring met 4 batterijen wel vermeldenswaard.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Kijkend op de website van "trees for all" kost een donatie van een boom 5 euro, dus dat zou dan € 2.500 zijn.......Devke schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:19:
Homewizard gaf bij de Green Friday actie aan bomen te doneren aan Trees for All. Iedere batterij die verkocht zou worden deed een duit in het zakje. Ze gaven aan maximaal 500 bomen te doneren voor een herbossingsproject in Borneo. We kunnen daar niet uithalen hoeveel batterijen er verkocht zijn in deze periode maar wel dat het doel schijnbaar gehaald is. Kwam dit tegen op instagram.
Geen schokkend bedrag, toch mooi meegenomen. Ze hadden het ook in eigen zak kunnen steken.DG64 schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:09:
[...]
Kijkend op de website van "trees for all" kost een donatie van een boom 5 euro, dus dat zou dan € 2.500 zijn.......
En aftrekbaar van de belasting.Devke schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:35:
[...]
Geen schokkend bedrag, toch mooi meegenomen. Ze hadden het ook in eigen zak kunnen steken.
Dus kost het ze bijna niets.
20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.
Gaan inmiddels onder de 250 euro retail per kwh opslag.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik wordt zo moe van dit soort stellingen. Ga zelf eens een bedrijf opzetten met alles erop en eraan en je zult tot de ontdekking komen dat alleen met de kale kosten van componenten te rekening je heel snel falliet bent.gielz schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:04:
Laten wij het weer over de batterij hebben. De bomen was gewoon een leuk marketing uitstapje. Met de huidige prijs hadden ze een heel oerwoud kunnen kopen en nog winst kunnen maken.
Gaan inmiddels onder de 250 euro retail per kwh opslag.
De concurrent doet dit toch op dit moment? Waarom zou @gielz een bedrijfje op moeten zetten?hanev001 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:13:
[...]
Ik wordt zo moe van dit soort stellingen. Ga zelf eens een bedrijf opzetten met alles erop en eraan en je zult tot de ontdekking komen dat alleen met de kale kosten van componenten te rekening je heel snel falliet bent.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ik heb namelijk 2 omvormers, een Growatt en een GoodWe. Maar die GoodWe omvormers leest hij al maanden niet meer uit. Maar is het koppelen van de omvormers nog van invloed op het instellen van de batterij?
Is de makkelijkste oplossing dan niet een nieuwe groep waar ze max alle 3 op aangesloten kunnen worden en ze dan te plaatsen in de meterkast of raden jullie dat af?
Je kunt met de p1 meter en de batterij prima uit de voeten. Zorg wel voor goede wifi natuurlijk. Je hebt panelen dus je hebt voeding voor het laden van de batterij. Anders kan laden via net ook indien gewenst.Xelation schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:17:
Kort vraagje, in principe zijn de batterijen en de P1 meter toch voldoende voor de setup?
Ik heb namelijk 2 omvormers, een Growatt en een GoodWe. Maar die GoodWe omvormers leest hij al maanden niet meer uit. Maar is het koppelen van de omvormers nog van invloed op het instellen van de batterij?
Heb je toevallig geen gescheiden wasmachine/droger groep? Je ziet dat de meeste tegenwoordig een wp droger hebben waardoor dat niet meer nodig is en dat je daardoor dus een groep vrij krijgt. De wp droger kan dan op een licht groep.Xelation schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:20:
2 batterijen zijn onderweg, in de toekomst misschien een 3e maar heb echt nergens een ruimte in huis binnen een groep waar niets op zit aangesloten. En wil ze beiden volledig laten ontladen.
Is de makkelijkste oplossing dan niet een nieuwe groep waar ze max alle 3 op aangesloten kunnen worden en ze dan te plaatsen in de meterkast of raden jullie dat af?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 07-12-2025 11:20 ]
Er zijn mensen die dat afraden, zelf heb ik dat wel gedaan.Xelation schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:20:
2 batterijen zijn onderweg, in de toekomst misschien een 3e maar heb echt nergens een ruimte in huis binnen een groep waar niets op zit aangesloten. En wil ze beiden volledig laten ontladen.
:strip_exif()/f/image/iEMSlniftkY9OzYCQhruEMvK.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb er wel een rookmelder boven hangen en die is gekoppeld aan twee HW socjets die de accu's uitschakelen bij rookmelding.
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Dat heb ik maar ze zitten op zolder bij de omvormers. De 2e groep daar is de gaming rig, workstation en 2 3D-printers met aanverwanten.gielz schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:53:
[...]
Heb je toevallig geen gescheiden wasmachine/droger groep? Je ziet dat de meeste tegenwoordig een wp droger hebben waardoor dat niet meer nodig is en dat je daardoor dus een groep vrij krijgt. De wp droger kan dan op een licht groep.
Ja dit is perfect! Welke rookmelder heb je gebruikt?fredhuizinga schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:27:
[...]
Er zijn mensen die dat afraden, zelf heb ik dat wel gedaan.
[Afbeelding]
Heb er wel een rookmelder boven hangen en die is gekoppeld aan twee HW socjets die de accu's uitschakelen bij rookmelding.
Ik ga ook de andere kant op met mijn gedachten, marketing en misschien wel greenwashingDevke schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:19:
Homewizard gaf bij de Green Friday actie aan bomen te doneren aan Trees for All. Iedere batterij die verkocht zou worden deed een duit in het zakje. Ze gaven aan maximaal 500 bomen te doneren voor een herbossingsproject in Borneo. We kunnen daar niet uithalen hoeveel batterijen er verkocht zijn in deze periode maar wel dat het doel schijnbaar gehaald is. Kwam dit tegen op instagram.
[Afbeelding]
Let wel op: Als er iets met de accu's gebeurt, bijv. een thermal runaway, dan heeft het weinig toegevoegde waarde meer de stekkers uit te schakelen. Dan zorgen ze immers zelf al voor ontbranding.Xelation schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:42:
[...]
Ja dit is perfect! Welke rookmelder heb je gebruikt?
Je kunt het dus alsnog zo oplossen, beter dan niets, maar heb niet de illusie dat als je de stekker uit een thuisaccu trekt die interne kortsluiting heeft dat daarmee het ontbrandingsproces zal stoppen.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Ik ga er van uit dat er een 50A snelle zekering in serie met de batterij aansluiting zitTaro schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:08:
[...]
Let wel op: Als er iets met de accu's gebeurt, bijv. een thermal runaway, dan heeft het weinig toegevoegde waarde meer de stekkers uit te schakelen. Dan zorgen ze immers zelf al voor ontbranding.
Je kunt het dus alsnog zo oplossen, beter dan niets, maar heb niet de illusie dat als je de stekker uit een thuisaccu trekt die interne kortsluiting heeft dat daarmee het ontbrandingsproces zal stoppen.
Ik heb een slimme zigbee melder en schakel alles via homeassistant, aliexpress heeft er genoeg..Xelation schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:42:
[...]
Ja dit is perfect! Welke rookmelder heb je gebruikt?
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Geen oplichtende statusbalk, geen mogelijkheid om de batterij te koppelen in de app. Ik heb ander stopcontact geprobeerd, maar geen verschil. Na overleg met de Homewizard chatbot blijkt de conclusie te zijn dat de batterij terug opgehaald moet worden ...
Vrij teleurstellende eerste kennismaking dus ...Nog mensen die dit tegengekomen zijn? Je zou verwachten dat elke batterij toch getest wordt vooraleer verpakt te worden.
Dat is DOA (Death On Arrival) Het is een van de vervelende kenmerken van electronia. Het kan prima getest zijn en werkend in de doos zijn gestopt. Tijdens vervoer of uitpakken gaat een van de componenten defect (vaak los raken wegens onvoldoende soldeercontact) en het apparaat is kapot.Red Sparowes schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:04:
Ik heb net deze week mijn eerste HW batterij geleverd gekregen. Maar helaas ... de batterij geeft geen teken van leven na inpluggen in stopcontact en aanschakelen ... 🙁
Geen oplichtende statusbalk, geen mogelijkheid om de batterij te koppelen in de app. Ik heb ander stopcontact geprobeerd, maar geen verschil. Na overleg met de Homewizard chatbot blijkt de conclusie te zijn dat de batterij terug opgehaald moet worden ...
Vrij teleurstellende eerste kennismaking dus ...Nog mensen die dit tegengekomen zijn? Je zou verwachten dat elke batterij toch getest wordt vooraleer verpakt te worden.
Kan bij elke vorm van electronia gebeuren.
Ik heb zelf geen DOA gehad maar de batterij is al 2 keer ongeruild. Zelf geeft HW aan dat een klein percentage het opgeeft. Bij mij is het nu dus zelfs voor de 3e keer gebeurt en ze willen hem weer omruilen.hanev001 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:14:
[...]
Dat is DOA (Death On Arrival) Het is een van de vervelende kenmerken van electronia. Het kan prima getest zijn en werkend in de doos zijn gestopt. Tijdens vervoer of uitpakken gaat een van de componenten defect (vaak los raken wegens onvoldoende soldeercontact) en het apparaat is kapot.
Kan bij elke vorm van electronia gebeuren.
Ik ben er niet mee akkoord gegaan en heb het nu bij de rechtsbijstand neergelegd. Ik heb HW nog de optie gegeven om de laatste keer de batterij te ruilen maar dan wilde ik wel zwart op wit dat bij de volgende problemen ik mijn geld terug zou krijgen. Daar gingen ze dus niet mee akkoord, ondertussen zit ik al 4 weken zonder batterij.
Hoewel ik het concept leuk vind en ik in de toekomst met nog een batterij uit wilde breiden heb ik nu toch het vertrouwen in het product verloren. Met nog een batterij is het nog aannemelijker dat ik nog meer problemen ga krijgen.
Heb je de reset opties gedaan uit de TS? Want vaak moet je gewoon de batterij even in het stopcontact laten en bijvoorbeeld 30 seconden de knop indrukken. Bij mij deed een gewone druk op de knop het ook niet.Red Sparowes schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:04:
Ik heb net deze week mijn eerste HW batterij geleverd gekregen. Maar helaas ... de batterij geeft geen teken van leven na inpluggen in stopcontact en aanschakelen ... 🙁
Al zouden er 10 zekeringen inzitten, een gestarte thermal runaway stop je niet zomaar.GL007 schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:22:
[...]
Ik ga er van uit dat er een 50A snelle zekering in serie met de batterij aansluiting zit
zodra een thermal runaway intern in een cel eenmaal is gestart, is dat een chemisch/thermisch proces, geen elektrisch probleem meer.
Een zekering kan dat proces niet stoppen.
Dat is natuurlijk heel vervelend en ik snap je reactie. Ik denk dat het domme pech is. Ik zelf heb 2 batterijen. 1 vanaf half maart en 1 vanaf half april. Inmiddels 171 en 144 cycles. Tot nu toe nooit enig probleem gehad. Geen E codes, geen wifi problemen.itsamart1 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:41:
[...]
Ik heb zelf geen DOA gehad maar de batterij is al 2 keer ongeruild. Zelf geeft HW aan dat een klein percentage het opgeeft. Bij mij is het nu dus zelfs voor de 3e keer gebeurt en ze willen hem weer omruilen.
Ik ben er niet mee akkoord gegaan en heb het nu bij de rechtsbijstand neergelegd. Ik heb HW nog de optie gegeven om de laatste keer de batterij te ruilen maar dan wilde ik wel zwart op wit dat bij de volgende problemen ik mijn geld terug zou krijgen. Daar gingen ze dus niet mee akkoord, ondertussen zit ik al 4 weken zonder batterij.
Hoewel ik het concept leuk vind en ik in de toekomst met nog een batterij uit wilde breiden heb ik nu toch het vertrouwen in het product verloren. Met nog een batterij is het nog aannemelijker dat ik nog meer problemen ga krijgen.
Of ik toch nog later problemen krijg staat in de sterren geschreven. Vooralsnog doen ze hun ding waarvoor ze bedoeld zijn: ze draaien nom.
2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023
Die aanname zou ik niet doen, daarnaast heeft dat geen enkele toegevoegde waarde. Een LFP accu kan kortsluitstromen van >10.000A genereren en een 50A ANC zekering daardoor weer aan elkaar doen smelten, waardoor de stroom gewoon blijft lopen. Daarom gebruikt men bij DIY opstellingen ook vaak T-Class fuses, die kunnen dergelijke hoge kortsluitstromen wél onderbreken.GL007 schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:22:
[...]
Ik ga er van uit dat er een 50A snelle zekering in serie met de batterij aansluiting zit
Als er eenmaal een kortsluitstroom optreedt of thermal runaway gaande is, dan heb je niets meer aan simpele goedkope 50A zekeringen of het onderbreken van 230V stekkers. Allemaal gerommel in de marge. Het enige dat je dan nog kunt doen is hopen dat de brandweer de accu tijdig uit je huis weet te halen en kan onderdompelen in een lekker badje. Al het andere is gebaseerd op hoop en een goed gevoel.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Als er in de omvormer sluiting ontstaat dan wil ik geen brand vanwege te hoge stroom die dan een therma runaway veroorzaakt.geert1992 schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:56:
[...]
Al zouden er 10 zekeringen inzitten, een gestarte thermal runaway stop je niet zomaar.
zodra een thermal runaway intern in een cel eenmaal is gestart, is dat een chemisch/thermisch proces, geen elektrisch probleem meer.
Een zekering kan dat proces niet stoppen.
Die T-class fuse
Je bericht lijkt niet helemaal af, maar niemand wil natuurlijk een brand vanwege te hoge stroom. Als er sluiting in de omvormer ontstaat doen een 50A zekering of een stekker in het stopcontact niet meer zoveel. Dan is er al een chemisch proces in de accu zelf gestart dat zichzelf gaande houdt en doorgaans alleen maar erger zal worden, daar heb je dan weinig invloed meer op.GL007 schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:50:
[...]
Als er in de omvormer sluiting ontstaat dan wil ik geen brand vanwege te hoge stroom die dan een therma runaway veroorzaakt.
Die T-class fuse
LFP accu's zijn relatief veilig, maar 100% garantie heb je nooit. Daarom is de plaatsing ook zo belangrijk: Niet in een vluchtroute zoals de gang, niet onder of naast brandbare materialen, een rookmelder in dezelfde ruimte, etc. Maar een rookmelder doet mogelijk ook niet zoveel aangezien er o.a. CO en H2 vrijkomen zonder dat er per se een brand en/of rook zijn. Je moet dus eigenlijk voor tijdige waarschuwing ook een koolmonoxide én waterstof melder (relatief duur, >400 Euro) hebben.
Daarom vind ik persoonlijk plaatsing in de meterkast geen goede optie. Dat betreft vaak een vluchtroute (gang) en daarnaast heb je er vaak bijv. gasleidingen lopen. Ontstaat er brand, dan is de kans op verdere uitbreiding relatief groot.
Ik weet niet hoe HomeWizard de PIB heeft beveiligd, maar ik durf met 99% zekerheid te stellen dat er geen T-Class fuse in zit, met 100% zekerheid dat er geen aerosol brandvertrager in zit en áls die dus ontbrandt ben je gewoon de sjaak. Ook brandblussers, zelfs Lithium blussers, hebben dan weinig effect meer. Je zult ergens een speciekuip achtige bak neer moeten zetten met heel veel water erin, de PIB erin pleuren en dan afwachten. Als ie binnenshuis in de gang staat: Veel succes ermee.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FfTQOXKBl7yaAozriR0jydD0.jpg?f=user_large)
AI-gegenereerde visual
Ruim een half jaar geleden vroeg ik in het topic jullie mening t.o.v. de Homewizard Plug-in Battery (PIB). Wat zouden jullie graag terug zien als mogelijke verbetering of welke feature mag eigenlijk niet ontbreken. Ik heb daarna een overzicht gemaakt van al jullie input. Weten jullie nog wat de top 10 was met meest gevraagde feature's?
Dit waren de 10 meest genoemde verbeteringen/wensen:
- Volledige controle over de batterij, zelf laad- en ontlaadmomenten bepalen, dynamische tarieven, prioriteit voor EV, Energy Saver Tasks.
- Verbetering van de RTE (Round Trip Efficiency).
- Notificaties: batterij vol, batterij leeg, batterij offline, batterij in storing.
- SoC-minimum: batterij stopt met ontladen bij vooraf bepaald minimum.
- Handmatig laden op een specifiek tijdstip.
- Verbeterde grafieken in de app, per batterij en tijdlijn uitgelijnd.
- PIB integratie met Energy Display: weergave laad-/ontlaadvermogen via ring en kleur.
- XOM naast NOM.
- Extra aansluitingen op de PIB: bekabeld, USB-C poort.
- Instelbare schakelvertragingen tussen laden en ontladen.
Tijdens het schrijven van deze post merkte ik dat het soms best lastig is om te bepalen of een wens volledig is gerealiseerd. Ik noem een voorbeeld. Dynamische tarief ondersteuning. Ja dat is mogelijk vanuit Homey en HA maar in de app zit die mogelijkheid er (nog) niet. Als je kijkt met de Homey en HA bril op dan is het volledig ondersteund en het naar eigen inzichten aan te passen. Kijk ik naar de app? Dan is er geen ondersteuning nog. Deze disclaimer wil ik wel meegeven. Ik zal proberen per wens hier inzicht in te geven. Voor Homey vind ik het wat lastiger maar daar heb ik bij @Tebbie wat extra informatie ingewonnen.
Daar waar staat : "De mogelijkheid is er niet", zou je ook kunnen lezen "De mogelijkheid is er nog niet".
Ik neem de eerste 5 punten nu onder review. Waarom niet alles? Zelf vind ik dat de post dan veelste lang wordt. Het moet imo leesbaar blijven. De overige punten volgen op een later moment. Daarnaast heeft iedere tweaker zijn eigen wensen. Voor de ene tweaker is een wens veel belangrijker dan een ander. Naarmate je lager op de lijst komt m.b.t. de gewenste feature's dan zie je ook minder support voor die wens. Voor aantal stemmen per feature verwijs ik graag naar de uitslagen post linkje naar uitslag Feature Request.
1. Full Control
De wens:- Laad en ontlaad momenten zelf kunnen bepalen bijvoorbeeld met Energy Saver Tasks;
- Een volledig open API zodat naar eigen inzichten geladen en ontladen kan worden. Een toepassing is de dynamische tarieven. Laden op goedkope uren. Afdekken van de dure uren (dan pas ontladen);
- Een knop in de app (laden is er inmiddels), maar ook voor ontladen. Een laad en ontlaad schema (zelf te bepalen) op basis van dag / week. Met name voor dynamische tarieven
De aansturing met betrekking tot energy saver tasks is een duidelijke app functionaliteit. Echter deze toepassen op de batterij gaat niet. De API is op volledig ontladen en het instellen van gewenst laad- en ontlaadvermogen open gezet. Daarmee is de batterij voor een groot gedeelte naar eigen hand en inzichten in te zetten. Een duidelijke verbetering t.o.v. het gesloten principe waarmee de uitrol van de PIB begon. Binnen de app zelf is er te kiezen voor volledig opladen en NOM draaien.
Het dynamisch laden en ontladen (nom) is te realiseren met de laatst recente beta update van de P1 meter. Ik denk dat met deze uitbreiding je de batterij kunt inrichten naar dynamische inzichten. Dit is mogelijk via HA en Homey. Binnen de Homewizard app bestaat de mogelijkheid niet om te werken op dynamische tarieven aangaande de batterij. Ik denk een positieve ontwikkelingen en is er zeker iets gedaan met de feedback van ons als tweakers op dit punt. Ik denk dat er voor een groter groep gebruikers ook fijn is als dit later in de app ook beschikbaar wordt. We zitten nu in de testfase.
2. Betere RTE
Dit was de next runner up in line. De meeste gebruikers meten tussen de 70-76% RTE met de PIB als ik het topic eens goed doorzoek.De wens:
De wens van veel tweakers is dat dit eigenlijk beter moet. Zeker gezien de eerder gecommuniceerde efficiency door Homewizard zelf.
Gerealiseerd:
Dat is moeilijk te bepalen. Er kunnen updates geweest zijn die invloed hebben of hebben gehad op de RTE. De batterij minder lang actief hebben voordat deze naar stand-by gaat? Andere software updates die invloed hebben of hebben gehad op de RTE? Echter denk ik wel dat het minimale verschillen zijn anders hadden de waarden wat duidelijker hoger moeten liggen. De vraag is ook wat kun je doen om de RTE te verbeteren? Ik kan me bedenken dat je in HA en Homey een script kunt maken waarbij onder bepaalde vermogens de batterij gewoon niets mag doen. Bijvoorbeeld onder de 100 W. Echter is het niet duidelijk in welke vermogensregio de beste RTE gehaald wordt. Hopelijk gaan hier nog verbeteringen komen daar waar mogelijk.
Als we kijken naar de app gebruikers alleen? Ik verwacht dat deze hier helemaal niet actief mee willen zijn. Instellen van vermogens, scriptjes etc. Echter dit zegt zeker niet dat ze geen beter RTE wensen. Stroom en dus geld weggooien blijft zonde.
Onderstaand een plaatje m.b.t. mijn RTE ontwikkeling. Let even niet op de flinke drops naar beneden. Dat is een dingetje in HA. Je ziet stabilisatie bij mij rond de 71% hier na een aanloopperiode waarbij er nog veel beweging en invloeden de waarde bepalen. Die vlakken later mooi uit.
/f/image/niD3iHgaGYn9tmxPZ91ZsO2z.png?f=fotoalbum_large)
RTE ontwikkeling over tijd
3. Notificaties
Nummer 3 op de Feature Request lijst.De wens:
Waar met name naar gezocht wordt is een notificatie voor:
- Batterij vol;
- Batterij leeg;
- Batterij is offline;
- Batterij staat in storing.
Binnen de app zijn er notificaties rondom de batterij. Denk hierbij aan foutcode's, melding dat de batterij aan het synchroniseren is met het stroomnet, dat alles oke is etc. Ik heb daar de nodige voorbeelden in het topic of zelf wel voorbij zien komen. Ook is er een duidelijke lijst gekomen met storingsmeldingen die de gebruiker van de batterij in staat stelt om meer info te verkrijgen. Deze lijst (althans linkje naar de HW site) staat ook in de TS. Een mooie basis. Ik kan me voorstellen dat je een actieve melding wenst. Bijvoorbeeld als de batterij offline is. Dat zie je nu wel maar alleen als je de app kijkt. Binnen in HA en Homey is dit te bouwen. Er zijn ook tweakers genoeg te vinden die hier al iets mee gedaan hebben. Met name @Tebbie is erg actief binnen de Homey community. Binnen HA zijn er ook diverse mogelijkheden bekeken en gebouwd. Zie TS.
Ook voor Homey is er zelf het e.a. geschreven m.b.t. foutdetectie. De API ondersteund geen foutcode's.
:strip_exif()/f/image/SylKI5B2HYF2PtfJN9WbXlvf.png?f=user_large)
Notificatie in de app
4. SoC Minimum
De wens:Aankunnen geven dat op tijdstip X de SoC minimaal Y procent moet zijn om de duurdere uren af te kunnen dekken. Dit speelt met name ook weer bij de dynamische contracten. Stel de batterij ontlaad snel tegen nog niet de duurste uren dan zou de batterij leeg kunnen zijn op de duurste uren.
Gerealiseerd:
Ja binnen Homey en HA is dit wel te realiseren door de API mogelijkheden die er zijn. Ik heb ze binnen het topic nog niet voorbij zien komen als zijnde is beschikbare code. Binnen de app bestaat deze mogelijkheid niet.
5. Tijdstip Handmatig Laden
De wens:De batterij handmatig kunnen laden maar dan bijvoorbeeld vanaf tijdstip X met als doel SoC drift te voorkomen.
Gerealiseerd:
Ja binnen Homey en HA is dit wel te realiseren door de API mogelijkheden die er zijn. Ik heb diverse pogingen voorbij zien komen. Mocht de batterij op het punt staan last te krijgen van SoC drift dan liever laden op overschot opwek dan uit het net of bij dynamisch op de goedkoopste uren. Dit is best lastig. Dat ligt meer aan het type batterij. Je hebt te maken met vlakke laadcurves. Zie TS voor uitleg, waardoor SoC inschatten best lastig is en de daarmee gestelde SoC drift. SoC drops zie ik bij HW niet. De SOC loopt altijd in een mooie curve van 0 naar 100% SoC en terug. Bij een ander merk dat ik heb staan vind ik die drops soms erg fors. Ik ga dr even vanuit dat dit daar software issues zijn.
Conclusie:
Ik denk dat Homewizard zeker geluisterd heeft naar de wensen die we met zijn alleen hebben benoemd. Het opener maken van de API biedt dan een legio mogelijkheden meer. De nadruk ligt nu met name op HA en Homey mogelijkheden waarvan ik denk na uitgebreid testen het e.a. ook best naar de app zou kunnen om gebruikers die niets hebben of willen met HA en Homey ook uit de voeten kunnen. Het zal een continue afweging zijn voor HW wat wel en wat niet om de app ook gebruikersvriendelijk te houden voor iedere doelgroep. Mooi om te zien hoe actief ze ermee bezig zijn al staan er nog wensen open. Iets met Keulen en Aken is ook niet in 1 dag gebouwd ;-P
Homey
Veel van ons kennen HA, kennen daar de mogelijkheden en hebben ook het e.a. al gebouwd. Dit in aanvulling op datgene Homewizard heeft gerealiseerd of wat zelf als prettig werd ervaren.
Homey komt wat minder vaak voorbij in het topic maar heeft ook een grote community. Vandaar ik deze ook aan wil tikken i.c.m. bovenstaande. De Homewizard‑app voor Homey ontsluit de PIB‑API zodat de batterij via Homey‑flows aan te sturen is.
Wat deze app wél doet:
- SoC, vermogen, NOM‑status en online/offline uitlezen
- actiekaarten voor volledig laden, volledig ontladen en NOM starten/stoppen
- eigen foutdetectie op basis van gedrag (bijv. de batterij zou moeten laden/ontladen maar doet dat niet)
- triggers/condities voor SoC‑ en statusveranderingen
Wat de app níet doet:
- geen foutcodes (API levert ze niet)
- geen gewenst laadvermogen instellen
- geen dynamische tarieven ophalen of interpreteren
- geen ingebouwde laad-/ontlaadstrategie
:strip_exif()/f/image/3lTzssid3I2AJZfizJr3TLa9.png?f=user_large)
Vragen over Homey i.c.m. de PIB gewoon stellen. Specialisten zijn er in het topic ook te vinden.
Afsluiting:
Persoonlijk ben ik nog steeds happy met de batterij en is het leuk om de software die geschreven wordt actief te blijven mee testen. Naast mij zijn er meer tweakers die zich daarvoor kostenloos inzetten en veel tijd stoppen om HW van feedback te voorzien om daarmee hun product verder te ontwikkelen.
P.S. @Tebbie , @gielz en @cryppy. Dank voor jullie positieve onvermoeibare inzet voor o.a. het bouwen van de nodige integraties op de mogelijkheden die door Homewizard voor de PIB gegeven zijn. Ik weet dat ook jullie DM aardig vol kan wandelen. Tweakers lijkt soms wel op werk.
Binnen het topic mopperen we in het algemeen soms wel eens op elkaar. Realiseer dat er ook prachtige dingen gedaan worden om ieders plezier in de PIB te vergroten! Verdorie, post nog te lang geworden
Nee, man, dit is goed werk! Bedankt voor de moeite, de positieve dingen aanstippen is goed voor het perspectief.
Na stomme problemen met de levering van drie van de vier PiB's heb ik (aflopppen) geen technische problemen gehad en ben zeer blij met de mogelijkheden i.c.m. Home Assistant. Vannacht voor 17ct volslurpen
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dat is dan 17ct + 13ct (rendementverlies) = 30ct stroom zit er dan in je PIB. En de stroomprijs komt vandaag niet boven de 27ct. Dat is dan minimaal 3ct verlies.JeroenH schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:09:
[...]
Nee, man, dit is goed werk! Bedankt voor de moeite, de positieve dingen aanstippen is goed voor het perspectief.
Na stomme problemen met de levering van drie van de vier PiB's heb ik (aflopppen) geen technische problemen gehad en ben zeer blij met de mogelijkheden i.c.m. Home Assistant. Vannacht voor 17ct volslurpen
Hier gaat je berekening niet goed. Inkoop 17 ct in dit voorbeeld en je geeft dan 13 ct verlies aan. Dat is 76% verlies bovenop de inkoop van 17 ct.Longtree schreef op maandag 8 december 2025 @ 02:31:
[...]
Dat is dan 17ct + 13ct (rendementverlies) = 30ct stroom zit er dan in je PIB. En de stroomprijs komt vandaag niet boven de 27ct. Dat is dan minimaal 3ct verlies.
De prijzen zijn vandaag erg gunstig zelfs voor het goedkoop inkopen. Inkopen op ~17ct tot 05:00 vanochtend en het ontladen is al rendabel vanaf 07:00 als mijn hoofdrekenwiskunde vanmorgen kloptDevke schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:47:
[...]
Hier gaat je berekening niet goed. Inkoop 17 ct in dit voorbeeld en je geeft dan 13 ct verlies aan. Dat is 76% verlies bovenop de inkoop van 17 ct.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Jij neemt aan dat mijn PiB's gelijk mogen ontladen. Zoals een ex-collega van me altijd zei: "aannames moet je door personeelszaken laten doen"Longtree schreef op maandag 8 december 2025 @ 02:31:
Dat is dan 17ct + 13ct (rendementverlies) = 30ct stroom zit er dan in je PIB. En de stroomprijs komt vandaag niet boven de 27ct. Dat is dan minimaal 3ct verlies.
Ik doe het niet zoals jij denkt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Lekker op NOM zetten dan. Let wel op. Mocht het zonnetje doorkomen...... bijladen op duurder wil je dan denk ik niet. Bij de beta kun je hem al zo instellen dat dit niet meer kan. 😜AtlAntA schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:00:
[...]
De prijzen zijn vandaag erg gunstig zelfs voor het goedkoop inkopen. Inkopen op ~17ct tot 05:00 vanochtend en het ontladen is al rendabel vanaf 07:00 als mijn hoofdrekenwiskunde vanmorgen klopt
Als het goed is moeten mijn automations dat afdekken maar een praktijk test heb ik nog niet kunnen doen door het gebrek aan zon helaas.Devke schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:16:
[...]
Lekker op NOM zetten dan. Let wel op. Mocht het zonnetje doorkomen...... bijladen op duurder wil je dan denk ik niet. Bij de beta kun je hem al zo instellen dat dit niet meer kan. 😜
Wie goed doet, die goed ontmoet.
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Hopelijk komt binnenkort het automatisch dynamisch laden van HW uit wat ze als ik me niet vergis gepland hadden voor eind van dit jaar.
In de app al gekeken of er (fout)meldingen zijn? SOC drift zou juist door volladen weer weggekalibreerd moeten worden.PeteSplit schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:19:
Ik had de batterij op "to_full" gezet, laden tot 100%, maar de batterij is plotseling, zonder afbouw pad, gestopt bij 92%. Heeft iemand dat al meegemaakt en komt dit door de SoC drift ?
Maar krijg wel in de app foutmeldingen.
Verder wifi signaal percentage staat nu op andere plek
En oeps verkeerde topic geplaatst
[ Voor 52% gewijzigd door ivo1969 op 08-12-2025 12:52 ]
Ik heb vanaf eind februari de PiB via een HW Energy Socket ingeplugd (op schakelslot) en hij draait altijd NOM.
In de HW app kan je ook met de energie tarieven spelen (dynamisch/vast/verschillende data etc).
Als ik de tarieven op dynamisch zet en ik kijk naar wat de HW Energy Socket aangeeft is dat dit:
:strip_exif()/f/image/oy1joQEanpdLTdy2oX319zRZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik hem op de door mij ingevoerde vaste tarieven (circa 27 cent/kWh) zet, krijg ik dit:
:strip_exif()/f/image/YQLYtbYnjZ11XEKGj6IQGWaS.jpg?f=fotoalbum_large)
Stel dat we nu geen salderingsregeling meer hadden, klopt het dan dus dat ik over deze periode een kleine 56 euro goedkoper uit was geweest, als je puur en alleen kijkt naar wat de accu in en uit is gegaan?
Als ik overigens naar de P1 meter (stroomtotaal gegevens kijk) kom ik grappig genoeg op dynamische tarieven bijna exact uit op dezelfde kosten als bij vaste tarieven INDIEN ik de terugleverboete meereken.
Ja, en zeker als je inkoopt tussen 01:00 en 05:00 en vervolgens gaat NOM-en later op de de dag, kan het uit (is belasting neutraal, wat je tussen 01:00 en 05:00 aan belasting betaalt spaar je later weer uit, dus je pakt prijsverschil van ongeveer 9 cent per kWh, ok 7 cent rekening houdend met efficientie verliezen) - je wilt eigenlijk gewoon 15 a 20 kWh inladen (valt dagverbruik hier tussen, inclusief airco verwarming).AtlAntA schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:00:
[...]
De prijzen zijn vandaag erg gunstig zelfs voor het goedkoop inkopen. Inkopen op ~17ct tot 05:00 vanochtend en het ontladen is al rendabel vanaf 07:00 als mijn hoofdrekenwiskunde vanmorgen klopt
[ Voor 15% gewijzigd door johnhemmers op 08-12-2025 13:30 ]
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Lekker geladen vannacht en op de dure uren vandaag ontladen. Whoei, veel wind.johnhemmers schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:10:
[...]
Ja, en zeker als je inkoopt tussen 01:00 en 05:00 en vervolgens gaat NOM-en later op de de dag, kan het dik en dik uit (is belasting neutraal, wat je tussen 01:00 en 05:00 aan belasting betaalt spaar je later weer uit, dus je pakt prijsverschil van ongeveer 9 cent per kWh) - je wilt eigenlijk gewoon 15 a 20 kWh inladen (valt dagverbruik hier tussen, inclusief airco verwarming).
:strip_exif()/f/image/SPc8kPWIUxwCEGJMdzSVQFmJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben uitgegaan van het opladen van de batterijen bij overschot als er zon is en ontladen bij geen zon.
Maar jullie laden de batterij op ongeacht vast of dynamisch contract op momenten dat stroom goedkoper is. In mijn geval vast en dus tijdens daluren.
Klopt het dat als je geen batterij hebt er niks of weinig vernieuwd is?MichielFRL schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:40:
De HomeWizard app is geüpdatet. Mooie animatie hoe de stroom in huis loopt.
Heb je ook geen zonnepanelen ?meesje schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:42:
[...]
Klopt het dat als je geen batterij hebt er niks of weinig vernieuwd is?
Je ziet nu boven de grafieken een huisje met de gegevens van de P1-meter erbij.
Heb je geen zonnepanelen, zie alleen het verbruik bij het huisje vermeld.
Ik heb wel zonnepanelen. In de Appstore stond geen update klaar. Ik dacht van wellicht is ie ‘s nachts al bijwerkt. Ik zie in de app zelf dat het versie 1.25 betreft. Dus kennelijk nog niet de nieuwste versie. Even geduld hebben denk ik.PeteSplit schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:54:
[...]
Heb je ook geen zonnepanelen ?
Je ziet nu boven de grafieken een huisje met de gegevens van de P1-meter erbij.
Heb je geen zonnepanelen, zie alleen het verbruik bij het huisje vermeld.
Edit: in de Appstore staat nu wel ‘werk bij’. Dat ga ik dus doen.
[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 08-12-2025 14:01 ]
Mooi om te zien dat in de laatste update van de app nu in het overzicht ook het percentage 'zonverbruik' of wat ik noem zelfvoorziening ook wordt getoond rechtsboven. Ook leuk om dagelijks/wekelijks te zien.Starbolt schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:33:
Interessanter is de volgende grafiek. Hoeveel van het totale stroomverbruik (Bruto stroomverbruik = Zonverbruik + Net) wordt afgedekt door de zon? In andere woorden, in hoeverre ben ik NIET afhankelijk van het net? Deze heb ik 'zelfvoorziening' genoemd omdat een term zoals 'zelfconsumptie' mij teveel lijkt op voorgaande grafiek 'opwekverbruik'.
[Afbeelding]
Zelfs in november was het percentage zelfvoorziening zomers te noemen (relatief). Ik ben benieuwd hoe het grijze december gaat worden. En het geeft een mooie verwachting voor lente 2026; kan de 95% aangetikt worden?
/f/image/PCc5r7dlQ6ZhLQ6aaCDK4oW6.png?f=fotoalbum_large)
Nee in principe doe je dat alleen als je een dynamisch contract hebt. Eventueel om dingen te testen kan ik me nog voorstellen. Maar tijdens daluren laden van het net heeft sowieso geen nut. Dat verschil is veel te klein.Xelation schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:33:
Sorry echt een dummy vraag 😅
Ik ben uitgegaan van het opladen van de batterijen bij overschot als er zon is en ontladen bij geen zon.
Maar jullie laden de batterij op ongeacht vast of dynamisch contract op momenten dat stroom goedkoper is. In mijn geval vast en dus tijdens daluren.
Je hebt waarschijnlijk een Energy+ abbonnement waarmee je de Solar omvormer hebt gekoppeld want anders kan HW niet weten en dus ook de App niet wat je opwekking is.Starbolt schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:04:
[...]
Mooi om te zien dat in de laatste update van de app nu in het overzicht ook het percentage 'zonverbruik' of wat ik noem zelfvoorziening ook wordt getoond rechtsboven. Ook leuk om dagelijks/wekelijks te zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is dus geen standaard optie.
Update HomeWizard App
De Homewizard Energy app heet vanaf nu HomeWizard (app). Ik heb even gekeken of er raakvlakken, veranderingen etc met de batterij zijn om hier niet offtopic te duiken.Voor de duidelijkheid de release notes:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gQy3AqsUbnOzUd9390hNIlJf.jpg?f=user_large)
Ik zag 2 bolletjes achter de batterij staan die niet groen zijn. Zo te zien een actie dus:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M6fopnSAx5fcOv3mhvPZjmYH.jpg?f=user_large)
Als je de betreffende batterij dan aanklikt zie je ook direct wat het probleem is. Of in dit geval een aandachtspunt. Zo omschrijft Homewizard het zelf ook.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/s7iNzWOIJVLnVmrm5ywh2LE1.jpg?f=user_large)
Verder is een een bescherming opgenomen die de koppelknop op de batterij vergrendeld. Handig als je te fanatiek aan het afstoffen bent ;-P
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wF2nYtGX91fRfIufOlRdoIm4.jpg?f=user_large)
Tot zover wat ik zie m.b.t. de PIB.
:strip_exif()/f/image/M9x3DNosZGAH8qrg2QmZky5Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens zag ik ook een nieuwe functie waarbij je de koppelingsknop kan uitschakelen bij de accu's. Handig als je kleine kinderen hebt.
Edit: Devke is mij net voor.
Ik heb een (kleine) omvormer op een homewizard socket zitten en zie ook de zonnegegevens.hanev001 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:12:
[...]
Je hebt waarschijnlijk een Energy+ abbonnement waarmee je de Solar omvormer hebt gekoppeld want anders kan HW niet weten en dus ook de App niet wat je opwekking is.
[ Voor 12% gewijzigd door PeteSplit op 08-12-2025 14:21 ]
Klopt. Voor de volledigheid ik heb het Energy+ abbonnement en ook een kWh meter voor de solar omvormer.hanev001 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:12:
[...]
Je hebt waarschijnlijk een Energy+ abbonnement waarmee je de Solar omvormer hebt gekoppeld want anders kan HW niet weten en dus ook de App niet wat je opwekking is.
Dit had in het algemene topic gemoeten, sorry
[ Voor 11% gewijzigd door posttoast op 08-12-2025 14:46 ]
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
/f/image/bQRqRGTrd9KZBILGl3GR6f3P.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9zZCdhM2E6NArDi0QeVkH27n.png?f=fotoalbum_large)