Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Oh, ik dacht 12,8v met 4x 210 Ah. Maar het kan inderdaad ook met 8x 105Ah.GL007 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:05:
[...]
Batterij is een 25Volt systeem 8 cellen van 3,2Volt
Mogelijk zit deze platte versie er in:
Eve LF105 - 105Ah - LiFePO4 3.2V - Grade A
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe het van binnen precies in elkaar zit.
Dacht toen nog ideaal... Dinsdag ben ik toch thuis.
Eerste batterij was ook next day delivery.
Schiet niet op dus.. en er moet iemand thuis zijn om batterij in ontvangst te nemen.02-12-2025 - Aangekomen in uw regio
02-12-2025 - Gescand in sorteercentrum
03-12-2025 - Aangekomen in uw regio
03-12-2025 - Gescand in sorteercentrum
04-12-2025 - Aangekomen in uw regio
05-12-2025 - Aangekomen in uw regio
EDIT: net geleverd
Ik ga er naar kijken. Blijkbaar overheen gekeken.Devke schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:22:
[...]
Ik gebruik in de basis de integratie van @gielz. Een mooi stukje werk. Als het goed is staat in de TS een linkje. Daar heb ik zelf nog wat omheen gebouwd daar ik HW en Zendure heb en ze elkaar dus niet bezig gaan houden.
Wat zoek je precies? Welke functionaliteit? Wat wil je wanneer laten doen?
Uiteindelijk wil ik de batterijen automatiseren, dus ook laden van het net onder bepaalde omstandigheden. (en zeker die nieuwe functionaliteit van de P1 beta van gisteren is ook handig daarbij)
Ik heb nu nog een vast contract. Maar ik kijk naar dynamisch voor de toekomst, maar ook de netbeheerkosten die tijdsgebonden worden vanaf 2028.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
v3.9.0
https://homey.app/a/com.homewizard/test/
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
[ Voor 95% gewijzigd door frye op 05-12-2025 10:24 ]
Ik heb de code helemaal "compatibel" met Home Assistant voor de automatisering als je interesse hebt. Met dank aan @Devke en de basis van Gielz.ArthurMorgan schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:39:
[...]
Ik ga er naar kijken. Blijkbaar overheen gekeken.
Uiteindelijk wil ik de batterijen automatiseren, dus ook laden van het net onder bepaalde omstandigheden. (en zeker die nieuwe functionaliteit van de P1 beta van gisteren is ook handig daarbij)
Ik heb nu nog een vast contract. Maar ik kijk naar dynamisch voor de toekomst, maar ook de netbeheerkosten die tijdsgebonden worden vanaf 2028.
Zitten nog wel een paar to-do dingen in, spread en nutsmeters welke ook gebruikt worden. Nog geen tijd voor gehad en Home Assistant heeft dat eigenlijk niet zelf ingebouwd.
:strip_exif()/f/image/Ie8cpS9n9jdVuWGPt4uI1dEi.jpg?f=fotoalbum_large)
Beslis boom binnen deze automatisering;
:strip_exif()/f/image/qLv0VA5YXZZfcrZTv3DlbbUU.jpg?f=fotoalbum_large)
Resulteert in;
[ Voor 10% gewijzigd door TFX77 op 05-12-2025 10:44 ]
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Gaaf en mooi dat dit kan. Dat dit er nu eindelijk is, is wel fijn! Heb je zelf de sensoren toegevoegd aan je HA installatie met de REST integratie?Devke schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:49:Kleine snelle sneak preview van de p1 meter firmware update (BETA):
Een korte update (tijdgebrek) maar wil toch even wat laten zien.
Vandaag is de nieuwe beta firmware van de P1 meter uitgebracht. Updaten ging zonder issues. De batterij aansturen doe je nu meer met Permissies. Je staat de P1 meter toe om de batterij(en):
- Te laden en ontladen ( charge_allowed, discharge_allowed )
- Alleen te ontladen ( discharge_allowed ), geen opladen dus.
- Alleen opladen ( charge_allowed ) , geen ontladen dus.
Alleen ontladen zou je bijvoorbeeld willen bij dynamische tarieven. De batterij niet laden met dure stroom, overschot stuur je dan liever het net op. Bij een wolk wil je natuurlijk niet dat er duur van het net gehaald wordt. Dan dus alleen ontladen. Dat kan nu door de permissies goed te zetten. Ik moet er nog verder mee aan de gang ............
Onderstaand een voorbeeldje...... er is voldoende opwek, de prijs is nu hoog en dus wil ik niet dat de batterijen gaan laden. Dat wordt nu tegen gehouden. Zie modus van de batterij..... die staat op zero! Niet standby. Zoals ik het lees wordt dat de basis stand en regel je met permissies hoe je wilt acteren...... correct me if i am wrong.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen laden kan ook. Wat lastiger te testen, de zon is weg ;-P.
[Afbeelding]
Ook hier zie je dat de modus van de batterij zero is! Geen to_full.
Homewizard schrijft over de opties het volgende :
De groep aangesloten batterijen kan in drie verschillende modi worden aangestuurd:
zero - De Plug-In Battery probeert het energieverbruik/productie van je huis op nul te houden. Dit betekent dat de Plug-In Battery oplaadt of ontlaadt om een netto-nul energiebalans te behouden. Dit is de standaardmodus.
to_full - Alle aangesloten stekkerbatterijen worden tot 100% opgeladen, ongeacht het energieverbruik of de productie van uw huis. Wanneer alle batterijen volledig zijn opgeladen, schakelt de Plug-In Battery over naar de nulmodus.
standby - Batterijen gaan in standby-modus. Dit betekent dat de Plug-In Battery noch opladen noch ontladen. Voor nieuwe implementaties raden we aan om het permissieveld te gebruiken om zowel laden als ontladen te verbieden in plaats van deze modus te gebruiken.
Oh ja en er is een sensor toegevoegd die je laat zien hoeveel batterijen je bezit. Wellicht is hier ook iets moois mee te bouwen
[Afbeelding]
Linkje naar de documentatie : https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries/
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Bij 12V wordt het rendement nog lager.netappie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:33:
[...]
Oh, ik dacht 12,8v met 4x 210 Ah. Maar het kan inderdaad ook met 8x 105Ah.
Mogelijk zit deze platte versie er in:
Eve LF105 - 105Ah - LiFePO4 3.2V - Grade A
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe het van binnen precies in elkaar zit.
Beter was het geweest dat men voor 50V systeem had gekozen.
[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 05-12-2025 10:52 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Naar wat ik begrepen heb ligt dat meer bij Goodwe.Teleluvr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:54:
[...]
Off-topic, maar ik mis de fix voor de Goodwe koppeling die er al maanden uit ligt...
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Zier er goed uit. Hoop de komende maanden er goed mee verder te komen. Heb nu in elk geval nordpool werkend (nog zonder extra kosten, dus dat is nu stap 1 om te regelen) (sort of done, hoeft niet al te preciesTFX77 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:42:
[...]
Ik heb de code helemaal "compatibel" met Home Assistant voor de automatisering als je interesse hebt. Met dank aan @Devke en de basis van Gielz.
Zitten nog wel een paar to-do dingen in, spread en nutsmeters welke ook gebruikt worden. Nog geen tijd voor gehad en Home Assistant heeft dat eigenlijk niet zelf ingebouwd.
[Afbeelding]
Beslis boom binnen deze automatisering;
[Afbeelding]
Resulteert in;
[Afbeelding]
Ik heb @gielz code geimplementeerd en dat werkt ook alvast goed.
Dus de eerste basis heb ik nu. Ik heb je post in elk geval gebookmarkt om straks als inspiratie verder te gebruiken.
Zodra de zon echt terug is ga ik echt aan het experimenteren met de batterijen zelf. Voor die tijd vooral de basis maken.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Hier is dan:Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:04:
[...]
Ik zal eens proberen ook zo een grafiek te maken. Kunnen we een wedstrijdje doen wie de meeste winst uit de PiB weet te halen...
Deze is huidige situatie, dus energie belasting terug bij terug levering:
/f/image/KBIgzWDOCgf14w3eofAkt5ic.png?f=fotoalbum_large)
Energiebelasting niet terug bij terguglevering:
[ Voor 27% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 05-12-2025 11:25 ]
Ja, hoe hoger hoe beter. Maar ik denk dat formaat en gewicht hier toch wel belemmerend waren.GL007 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:46:
[...]
Bij 12V wordt het rendement nog lager.
Beter was het geweest dat men voor 50V systeem had gekozen.
Ik ben heel blij dat mijn PiB's eenvoudig te verplaatsen zijn.
Maar 24V klinkt al beter dan de 12V die ik eerder ergens gehoord had.
Uiteindelijk zal ik zelf ook wel over gaan stappen naar een 48V of hoger systeem, maar voorlopig doen de twee PiB's het prima in combinatie met mijn vaste contract en terugleverkosten. Het salderen van de energiebelasting is voor 2026 erg fijn en daarna kijken we wel weer wat zinvol is.
In de TS staat de volgende tekst:
Mogelijkheden meerdere batterijen:
Niet iedereen heeft voldoende aan 1 Homewizard Plug-In Battery. De maximale bruto capaciteit eerder genoemd van 2,688 kWh en een laad- en ontlaadvermogen van 800 Watt is niet voor iedereen afdoende. Daarom is het mogelijk om meerdere batterijen aan te schaffen. De maximale bruto capaciteit zal net boven de 10 kWh uitkomen. Het laden en ontladen is, mits de batterijen op een aparte groep geïnstalleerd zijn, mogelijk tot 3200 Watt. Hiervoor zal je in de Homewizard app wel akkoord moeten gaan met voorwaarden.
Het is ook mogelijk om 1 tot 3 batterijen te verdelen over meerdere stopcontacten. Het laden gebeurd met 2 batterijen op 2 x 800 Watt en met 3 batterijen op 3 x 800 Watt. In deze voorbeelden wordt er in de 1e situatie 1600 Watt geladen en in het 2e voorbeeld 2400 Watt. Het ontladen blijft op maximaal 800 Watt staan ongeachte het aantal batterijen. Wil je wel meer vermogen ontladen dan zal je dit onder voorwaarden (zoals al eerder beschreven) moeten unlocken in de app. Hieronder is een screen van het unlock scherm in de app weergegeven.
Ik wil voor nu (ik maak over een paar weken wel een dedicated groep voor 2 PiB's) mijn twee PiB's aansluiten op twee stopcontacten (elk een ander groep). Dan kan ik hem toch ook veilig unlocken voor zowel laden als ontladen? Zoals ik het nu lees, is dat niet veilig?
Edit: om volledig te zijn, op beide groepen zitten ook andere apparaten.
Hoop dat iemand (ook al ben ik waarschijnlijk de zoveelste met deze vraag) toch de moeite wil nemen om dit te beantwoorden.
[ Voor 7% gewijzigd door RISL op 05-12-2025 11:48 ]
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB
Zijn de (charge / discharge allow) permissions ook al in HA ingevoerd?Tebbie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:49:
Voor de homey gebruikers zit de (charge / discharge allow) permissions nu in test/beta:
v3.9.0
https://homey.app/a/com.homewizard/test/
Waarom vraag je dat aan mij?Mjans19 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:43:
[...]
Zijn de (charge / discharge allow) permissions ook al in HA ingevoerd?
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Technisch is het prima om ze op aparte groepen ieder 800W terug te laten leveren, maar een foutje sluipt er snel in als je niet weet waar je mee bezig bent.RISL schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:36:
Ik wil voor nu (ik maak over een paar weken wel een dedicated groep voor 2 PiB's) mijn twee PiB's aansluiten op twee stopcontacten (elk een ander groep). Dan kan ik hem toch ook veilig unlocken voor zowel laden als ontladen? Zoals ik het nu lees, is dat niet veilig?
Hoop dat iemand (ook al ben ik waarschijnlijk de zoveelste met deze vraag) toch de moeite wil nemen om dit te beantwoorden.
Het mooiste is toch om een aparte groep te gebruiken met nieuwe stopcontacten en bedrading waarop alleen de PiB's zitten, maar dat is niet in elke situatie mogelijk door betonnen vloeren en de plek waar ze komen te staan.
Ik ga niet zeggen dat je het moet doen, maar ik begrijp het wel als je in de groepenkast even alle groepen per stuk uit en aan zet zodat je zeker weet wat bij elkaar zit en daarna de PiB's zo verdeelt dat ze 100% zeker weten los van elkaar zitten en ook niks delen met een bestaande PV installatie.
TFX77 schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:06:
Voor de echte koopjesjagers...
[Afbeelding]
https://www.homewizard.com/nl/renewed/
Ja, als ze beide op een andere groep zitten en je blijft onder de maximale aansluitwaarde van die groep dan kan dat gewoon. Iedere pib levert immers maar maximaal 800 Watt op die groep, ook als je ze ontgrendelt.RISL schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:36:
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Enkele testjes met nieuwe firmware van de p1 meter:
Ik heb wat zitten testen. @JanHenk ik heb het nog even middels curl opdrachten getest. Moet nog netjes in HA maar dit was de snelste manier even.De testjes gaan snel. Het weer werkt mooi mee, zon / wolken / zon :-)
Als 1e.... alleen ontladen. Om te kunnen ontladen moet de batterij een permissie mee krijgen. namelijk "discharge_allowed". Met deze permissie kun je dus terugleveren aan het net en op het moment dat er netto stroom wordt gevraagd door de woning springt de batterij bij, geen inkoop van netstroom. Ik heb een sensor gemaakt die kijkt naar de batterij modus en welke permissie de batterij heeft.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| sensor: - name: "P1 Batteries modus beta" value_template: "{{ value_json.mode }}" unique_id: p1_batteries_groep_modus - name: "P1 Batteries permissies beta" value_template: > {% set p = value_json.permissions %} {% if p is none or p | length == 0 %} Geen permissies {% elif 'charge_allowed' in p and 'discharge_allowed' in p %} Laden & ontladen {% elif 'charge_allowed' in p %} Alleen laden {% elif 'discharge_allowed' in p %} Alleen ontladen {% else %} Geen permissies ingesteld {% endif %} unique_id: p1_batteries_permissies_beta |
Dit resulteert in :
:strip_exif()/f/image/9X01z5joRCdNf9Q8d4ZomUUI.png?f=user_large)
In dit voorbeeld staat de batterij dus in modus : Standby met geen permissies.
Testcase 1: "discharge_allowed". Ik wil alleen ontladen. Voorkomen dat er (dure) stroom ingekocht wordt maar wel terugleveren mogelijk maakt van diezelfde (dure) stroom. Bij dynamisch laad je liever tegen de goedkoopste tarieven.
Met het curl commando de permissies veranderd. Moet nog netjes ingebakken worden in HA maar het geeft even de snelste resultaten.
:strip_exif()/f/image/JeGSW5CtJKoSv7mHrRCTOrUD.png?f=user_large)
Batterij modus gaat naar Zero en de Permissie geeft aan dat de batterij alleen mag ontladen. Te zien in onderstaande plaatje. Er is voldoende opwek en je ziet in de modus zero de batterij niet gaat laden. Er wordt dus teruggeleverd aan het net. Wel zo prettig daar het tarief op het moment van schrijven ruim 32 ct per kWh is.
:strip_exif()/f/image/0gx51K2GT0aR1QVHHvz5yjD2.png?f=user_large)
Dit werkt dus.
Testcase 2: Ik wil alleen maar laden maar niet ontladen. Ik kan me herinneren dat er tweakers waren die bij de Feature Request enkele maanden terug aangaven dat ze liever de batterij wilden laden en dan de stroom konden inzetten op een ander moment. Bijvoorbeeld tijdens koken. Ik denk een goed idee..... dit kan de RTE wel eens positief bevorderen.
:strip_exif()/f/image/Iw85npOuYPMVjHYwG6OFVMjW.png?f=user_large)
Middels een curl opdracht de batterij in die stand gezet. Je blijft in de modus Zero maar de permissie geeft nu aan dat er alleen geladen mag worden.
:strip_exif()/f/image/27GiBrOEno4X1PQo0GJE59eE.png?f=user_large)
Dat zie je hier. Het overschot van de opwek wordt door de batterij compleet opgesnoept. Op het moment dat er een tekort is, dus er is geen overschot meer dan stopt de batterij met laden. Ook wordt er niet ontladen.
HW lijkt dus geslaagd te zijn in het ondersteunen van dynamische tarieven in de beta. Ik verwacht dat deze beta een tijdje op de proef gesteld gaat worden net zoals een eerder p1 meter update. De markt voor dynamische contracten groeit enorm dus hier liggen voor HW veel kansen en breken ze ook een markt open. Het is nu nog sturen via HA / Homey. Ik zie dat als een leuke testcase om te kijken of het werkt. Persoonlijk denk ik dat HW ook het e.a. naar de app toe zal moeten brengen om klanten die absoluut geen zin hebben in HA of Homey ook bediend worden. Door te werken met permissies denk ik dat dit in de app met dezelfde eenvoud bediend kan worden. Time will tell.
In het beta kanaal zie ik op dit moment geen meldingen komen van problemen. Tot zover een update.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Kortingscodespam kan in HomeWizard Plug-In Battery kortingscodetopic
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.