Stond er eerst bij mij er ook niet in, maar naar een keer contact met Homewizard zelf via de mail stond alles er wel ineens inLongTimeAgo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:53:
[...]
Ik heb nooit deze pre-bestelling status gezien in mijn account. Heeft bij mij nooit gewerkt haha.
Het hoeft geen complete onzin te zijn van Enexis. Het kan zo zijn dat de aders simpelweg niet voor je deur liggen. Dan moet er een nieuwe kabel in. Ik had de mazzel dat mijn woning wel alle 3 de fases had. Bij mijn buren moest de shop in de grond, want die hadden maar 1 fase. Ze hebben dat jaren geleden al laten doen, dus geen problemen met de problemen waarmee de netbeheerders nu mee kampen.DaanTriple7 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:36:
@HomeWizard_NL
Mijn persoonlijke situatie gaat er voorlopig anders uitzien dan gepland:
Na het verwijderen van mijn gasaansluiting (en dus volledig elektrisch verwarmen van woning en water) geeft Enexis aan dat mijn 1-fase aansluiting pas naar 3-fase kan worden omgezet na het vervangen van de kabel die naar ons rijtje van 4 loopt (totale onzin, want mijn 3 buren in dat rijtje doen nog verwarmen/koken op gas).
Nu heb ik dus te maken met overbelasting van de hoofdzekering. Dankzij de homewizard sockets kan ik regels instellen die de overbelasting voorkomen (boiler uit als auto gaat laden, autolader uit als totaal vermogen boven x komt etc.) maar een peakshaving zou mij veel beter passen dan vermogen beperken op apparaten die ik eigenlijk wil gebruiken.
Met het laden van mijn auto en verwarmen met warmtepomp heb ik praktisch niets aan een NOM regeling, want een continu minimaal vermogen van 3600W trekt de accu('s) zo leeg. Echter heb ik er wel iets aan als ik ze puur en alleen kan inzetten voor het opvangen van de pieken.
De accu's moeten hier dan wel op geconfigureerd kunnen worden, voor zowel afgifte van vermogen als laadgedrag (want ik heb in deze maanden nauwelijks PV opwek).
Kunnen jullie mij aangeven of dit nu al mogelijk is, of in de ZEER nabije toekomst? Als dit namelijk niet het geval is zal ik noodgedwongen naar een andere oplossing moeten zoeken, want de sanering van Enexis heeft een wachttijd van 6 tot 12 maanden!
Dan moet ik zeggen dat ik je een ontzettende optimist vind met een EV, een WP, een boiler en een inductie?? kookplaat. En dat alles op 1 fase. Waarschijnlijk heb je ook nog een set panelen maar dat staat er niet bij. Ontzettend groen bezig
Besef dat je met een knop aan de zijkant je HW batterijen uit kan zetten. Alleen aanzetten als je overschot van je panelen verwacht. Dat kan je dan later inzetten. Wat niet door je meter gaat belast ook je hoofdzekering niet. Het is dus niet dat je er niets aan hebt, maar voorlopig is de aansluiting icm de electrificatie van je woning een uitdaging.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Daar denkt @DaanTriple7 iets anders over zo te lezenBarryH schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:03:
offtopic:
@asing @DaanTriple7 full electric op 1x35A kan prima hoor.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Gewoon load balancing op de laadpaal of auto.asing schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:10:
[...]
Daar denkt @DaanTriple7 iets anders over zo te lezen. Tenzij je onder 'prima' verstaat dat je constant ze ware verbruikers moet regelen en controleren.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Is idd een 1 fase meter.avdwerf schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:32:
[...]
Ja dan heb je 'gewoon' een 1-fase kwh meter die puur de zonnepanelen meet?
Het feit dat ik geen idee heb of het handig is zegt denk ik genoeg, dan laat ik die achterwege voorlopig en start ik gewoon met alleen de P1 meter.
De P1 meter stuurt de batterij aan. Als ik het goed heb begrepen, corrigeer me als ik het mis heb, dan is dit aansturing straks ook met een kWh meter mogelijk. Deze meet immers ook beide richtingen op.Sonero schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:46:
[...]
Die ondersteuning die nog moet komen, geldt dat voor de 1-fase of 3-fase meter van HW?
Je eerdere plaatje suggereert dat alles van HW ondersteund wordt, is dat niet echt het geval?
In de situatie hier wordt een HW socket gebruikt om de opbrengst van de 2 panelen op de schuur te meten. En de 1-fase kWh-meter van HW om de opbrengst van de inverter op zolder te meten. Heb tevens een P1-dongle van HW die uiteraard de som van ingaand/uitgaand aangeeft. Gaat dat alles dan niet werken i.c.m. de HW batterij of moet ik kunstgrepen gaan uithalen in de meterkast?
En wat geef ik dan in de app aan bij installatie; "Nee, dat heb ik niet"?
Als je panelen op een stekker hebt dan moet je de vraag dus anders beantwoorden dan als je ze niet hebt. Ik heb ze niet. Ik verwacht dat je daarna wat andere vragen krijgt wellicht? Kan ik niet beantwoorden omdat ik dus geen panelen op stekker heb. Dus welke vragen dan komen ??
Is het niet zo dat het niks uit maakt 1 of 3 fase afhankelijk van een van de twee plaats je de kwh meter direct achter de hoofdschakelaar. Dan is het toch hetzeltfde als een p1 meter in theorie?
Correct me if im wrong
Of dan zit je misschien wel met een aardlek issue?
Correct me if im wrong
[ Voor 10% gewijzigd door crryp op 11-02-2025 17:54 ]
Ik heb een 3-fase kabel liggen tot in de meterkast. Enexis maakte zich zorgen om de dikte (wtf?) en leeftijd van de kabel. De meneer die kwam kijken hoe de kabels de woningen binnenkomen zei dat dit geen effect zou hebben op m'n aanvraag, maar de professionele telefoonopnemer wist te vertellen dat dit wel het geval is.asing schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:01:
[...]
Het hoeft geen complete onzin te zijn van Enexis. Het kan zo zijn dat de aders simpelweg niet voor je deur liggen. Dan moet er een nieuwe kabel in. Ik had de mazzel dat mijn woning wel alle 3 de fases had. Bij mijn buren moest de shop in de grond, want die hadden maar 1 fase. Ze hebben dat jaren geleden al laten doen, dus geen problemen met de problemen waarmee de netbeheerders nu mee kampen.
Dan moet ik zeggen dat ik je een ontzettende optimist vind met een EV, een WP, een boiler en een inductie?? kookplaat. En dat alles op 1 fase. Waarschijnlijk heb je ook nog een set panelen maar dat staat er niet bij. Ontzettend groen bezig, maar je 1 fase houdt dat niet bij.
Besef dat je met een knop aan de zijkant je HW batterijen uit kan zetten. Alleen aanzetten als je overschot van je panelen verwacht. Dat kan je dan later inzetten. Wat niet door je meter gaat belast ook je hoofdzekering niet. Het is dus niet dat je er niets aan hebt, maar voorlopig is de aansluiting icm de electrificatie van je woning een uitdaging.
Thanks voor het compliment iig, ik doe wat ik kan. De grens waar ik tegenaan loop is de vrouw waar ik niet van kan verwachten dat ze overal in meebeweegt met het geduld dat ik wel heb. Daarom loop ik tegen de belemmeringen van de enkele fase aan.
Als de boiler leeg is heeft ze koud water, en dat is onacceptabel voor haar. Het gaat 13 van de 14 dagen goed, maar als twee dames de benen gaan scheren past het niet. Dus: doorstroomboiler achter de 80L boiler voor nood -> 1 van de argumenten voor 3f.
[ Voor 7% gewijzigd door DaanTriple7 op 11-02-2025 19:16 ]
Geen idee of het hier opgaat maar ga niet zomaar aan een elektrische installatie prutsen zonder dat je weet wat je doet.crryp schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:53:
Is het niet zo dat het niks uit maakt 1 of 3 fase afhankelijk van een van de twee plaats je de kwh meter direct achter de hoofdschakelaar. Dan is het toch hetzeltfde als een p1 meter in theorie?
Correct me if im wrong
Laat dat aan iemand over die dat wel kan.
Dan moet je wel serieus dingen plannen, hier 2x warmtepomp, vaatwasser, condensdroger, boiler en inductie koken. Als je de oven en 2 kookplaten hebt aanstaan en je warmtepomp besluit te defrosten dan zit je toch snel op of over het randje.BarryH schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:03:
offtopic:
@asing @DaanTriple7 full electric op 1x35A kan prima hoor.
Gelukkig hebben we 3x25 dus zit wel goed, maar toch.
Zorg dat je auto kan loadbalancen, daar los je meer mee op dan een stapel batterijen, je hebt ook behoorlijk wat opslag nodig als je 100% zeker wil zijn dat er altijd vermogen beschikbaar is.DaanTriple7 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:36:
@HomeWizard_NL
Na het verwijderen van mijn gasaansluiting (en dus volledig elektrisch verwarmen van woning en water) geeft Enexis aan dat mijn 1-fase aansluiting pas naar 3-fase kan worden omgezet na het vervangen van de kabel die naar ons rijtje van 4 loopt (totale onzin, want mijn 3 buren in dat rijtje doen nog verwarmen/koken op gas).
Nu heb ik dus te maken met overbelasting van de hoofdzekering. Dankzij de homewizard sockets kan ik regels instellen die de overbelasting voorkomen (boiler uit als auto gaat laden, autolader uit als totaal vermogen boven x komt etc.) maar een peakshaving zou mij veel beter passen dan vermogen beperken op apparaten die ik eigenlijk wil gebruiken.
Met het laden van mijn auto en verwarmen met warmtepomp heb ik praktisch niets aan een NOM regeling, want een continu minimaal vermogen van 3600W trekt de accu('s) zo leeg. Echter heb ik er wel iets aan als ik ze puur en alleen kan inzetten voor het opvangen van de pieken.
De accu's moeten hier dan wel op geconfigureerd kunnen worden, voor zowel afgifte van vermogen als laadgedrag (want ik heb in deze maanden nauwelijks PV opwek).
Kunnen jullie mij aangeven of dit nu al mogelijk is, of in de ZEER nabije toekomst? Als dit namelijk niet het geval is zal ik noodgedwongen naar een andere oplossing moeten zoeken, want de sanering van Enexis heeft een wachttijd van 6 tot 12 maanden!
Niet zeggende dat zo’n functie niet zal komen, maar bovenstaande is een veel betere oplossing voor jouw probleem en goedkoper.
3 aanvullingen:Gizz187 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:55:
[...]
Volgens mij wel. Ik bereken met jouw cijfers dan als volgt:
Stap 1: 2,5 KW * 0,3 cent /kw * 1868 volledig laden/ontladen = 1401 EUR
Stap 2: 1868 keer laden/ontladen / 180 keer per jaar = 10,4 jaar
Maar ik vermoed dat je minder vaak dan 180 keer per jaar volledig gaat laden/ontladen.
- voor elke kwh die in je batterij gaat tov teruglevering (uitgaande van geen salderen meer) mis je de 0,10€ variabele teruglever vergoeding per kwh, dus je bespaard 0,20 ipv 0,30 cent.
- 180 keer geheel opladen / ontladen klopt in mijn geval (4100 wp en een L-L warmtepomp) als ik kijk naar alle geexporteerde HW cijfers per dag over 2024. Maar gedeeltelijk opladen/ontladen helpt ook nog daarbovenop natuurlijk.....en als je 4100wp hebt op je dak en geen warmtepomp zijn de cijfers hoger in veel gevallen.
- vermindering van de vaste terugleververgoeding helpt ook want die wordt minder.
Avondje klussen in excel en je hebt een redelijk antwoord voor je eigen situatie. En als je data uit HW exporteerd over 2024 per dag kan je zelfs een heel nauwkeurige berekening maken.
[ Voor 4% gewijzigd door HE1 op 11-02-2025 21:06 ]
HE1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:19:
[...]
Als je de terugverdientijd uitrekent ga je ervan uit dat de investering van batterij al weg is , waarom dan nog 0,20eur per cyclus rekenen? zit toch al in je terugverdien sommetje....iedereen snapt dat je de investering kwijt bent als de batterij op is, ik zie geen reden om dat per cyclus uit te rekenen en ergens mee te nemen in een berekening.
je vraagt "vergeten we niet dat elke cyclus een afschrijving heeft".....niemand die teruglevertijd uitrekent vergeet dat want iedereen gaat ervan uit dat de investering weg is om het uit te rekenen.Devke schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:40:
[...]
Ik verwijs graag naar Topic deel 1. Daar staan al veel rekensommetjes. 😊
Dan geef ik aan dat je afschrijving per cyclus in geen één sommetje nodig hebt, en dan verwijs je mij naar veel rekensommetjes. lol.
En wat voegt dat precies toe t.o.v. wat je eigenlijk ook al in de slimme meter zelf kunt zien? Of is dat een te technisch verhaal?
De 1 fase kWh meter zet je tussen de groep en het apparaat wat je wil meten en laat dan ook alleen die gegevens zien. Als voorbeeld, hier zit er 1 tussen die alleen de airco meet. De slimme meter laat wel het totaal zien maar weet niet wat de airco precies verbruikt.avdwerf schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:27:
[...]
En wat voegt dat precies toe t.o.v. wat je eigenlijk ook al in de slimme meter zelf kunt zien? Of is dat een te technisch verhaal?
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Aah zo op die manier. Dus eigenlijk een soort van homewizard energy socket alleen dan voor dingen die direct uit je meterkast gevoed worden?fxs81 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:32:
[...]
De 1 fase kWh meter zet je tussen de groep en het apparaat wat je wil meten en laat dan ook alleen die gegevens zien. Als voorbeeld, hier zit er 1 tussen die alleen de airco meet. De slimme meter laat wel het totaal zien maar weet niet wat de airco precies verbruikt.
Wat is dan nog het verschil met een 3 fase kWh meter, in wat voor situatie gebruik je die?
Ik heb even gekeken hoe ik mijn energie data kan exporteren uit ha, maar ik kon hier niets over vinden. Jou is het blijkbaar gelukt, kan je vertellen hoe?HE1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:04:
[...]
3 aanvullingen:
- voor elke kwh die in je batterij gaat tov teruglevering (uitgaande van geen salderen meer) mis je de 0,10€ variabele teruglever vergoeding per kwh, dus je bespaard 0,20 ipv 0,30 cent.
- 180 keer geheel opladen / ontladen klopt in mijn geval (4100 wp en een L-L warmtepomp) als ik kijk naar alle geexporteerde HW cijfers per dag over 2024. Maar gedeeltelijk opladen/ontladen helpt ook nog daarbovenop natuurlijk.....en als je 4100wp hebt op je dak en geen warmtepomp zijn de cijfers hoger in veel gevallen.
- vermindering van de vaste terugleververgoeding helpt ook want die wordt minder.
Avondje klussen in excel en je hebt een redelijk antwoord voor je eigen situatie. En als je data uit HW exporteerd over 2024 per dag kan je zelfs een heel nauwkeurige berekening maken.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
ik heb ze geexporteerd vanuit homewizard niet ha want die gebruik ik niet. Heb je wel het 0,99ct abbo nodig anders kan je niet exporteren uit HW.clubeddie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:41:
[...]
Ik heb even gekeken hoe ik mijn energie data kan exporteren uit ha, maar ik kon hier niets over vinden. Jou is het blijkbaar gelukt, kan je vertellen hoe?
Ja klopt maar zonder de aan/uit functionaliteit. Hier zit de airco op een eigen groep dus dan kan je mooi zien hoeveel die precies verbruikt in de app en op het display asl je die hebt. Ik maar maar 1 fase thuis maar ik neem aan dat de 3 fase meter werkt voor iets dat op alle 3 de fasen is aangesloten.avdwerf schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:37:
[...]
Aah zo op die manier. Dus eigenlijk een soort van homewizard energy socket alleen dan voor dingen die direct uit je meterkast gevoed worden?
Wat is dan nog het verschil met een 3 fase kWh meter, in wat voor situatie gebruik je die?
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Een 1 fase Kilowattuurmeter is uiteraard bedoel voor een aansluiting over 1 fase. Zoals de genoemde airco. Hybride warmtepomp, of omvormer van de zonnepanelen. enz.avdwerf schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:37:
[...]
Aah zo op die manier. Dus eigenlijk een soort van homewizard energy socket alleen dan voor dingen die direct uit je meterkast gevoed worden?
Drie fase is logischerwijs voor aansluitingen over 3 fases. Dat kan bijvoorbeeld een laadpaal zijn, Warmtepomp, machine in de werkplaats, 3 fase omvormer. enz. (dat moet er natuurlijk ook 3 fases binnen komen)
Mocht je nu in een hutje op de hei wonen waar je nog een telwerk met een wieltje hebt, of je hebt op een andere manier geen P1 poort dan wordt het wellicht in de toekomst mogelijk om in plaats van de P1 meter een kliowattuurmeter te gebruiken. Dan komt deze inderdaad wel achter de hoofdschakelaar. (waar dat is dus toekomst muziek)
Voor nu zijn de kilowattuurmeter dus bedoeld om specifiek dingen inzichtelijk te maken. Dus bijvoorbeeld wat hebben de zonnepanelen geproduceerd? Hoeveel heeft de auto geladen, Wat verbruikt de warmtepomp?
In theorie veroudert een kabel ook. Niet dat het koper uit elkaar valt, maar wel de mantel. Daar kan dan vocht in komen en dat geeft allerlei problemen. Besef dat die dingen werden neergelegd toen Nederland nog op gas of hout verwarmde en op benzine reed.DaanTriple7 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:12:
[...]
Ik heb een 3-fase kabel liggen tot in de meterkast. Enexis maakte zich zorgen om de dikte (wtf?) en leeftijd van de kabel. De meneer die kwam kijken hoe de kabels de woningen binnenkomen zei dat dit geen effect zou hebben op m'n aanvraag, maar de professionele telefoonopnemer wist te vertellen dat dit wel het geval is.
Lastige situatie. Ik zou zeggen, korter douchen en niet beiden op dezelfde dag de benen scheren. Maar vertel dat aan een vrouwThanks voor het compliment iig, ik doe wat ik kan. De grens waar ik tegenaan loop is de vrouw waar ik niet van kan verwachten dat ze overal in meebeweegt met het geduld dat ik wel heb. Daarom loop ik tegen de belemmeringen van de enkele fase aan.
Als de boiler leeg is heeft ze koud water, en dat is onacceptabel voor haar. Het gaat 13 van de 14 dagen goed, maar als twee dames de benen gaan scheren past het niet. Dus: doorstroomboiler achter de 80L boiler voor nood -> 1 van de argumenten voor 3f.
:strip_exif()/f/image/XOMQvcZJYdEzTLa50eRMmhsY.png?f=user_large)
Data van juni en juli. Augustus kwam de Mixergy en ging het gas uit.
Misschien niet de juiste reactie dan van mij. My bad. Ik vind dat als je een TVT berekend je niet zomaar je aanschaf kunt wegstrepen omdat je hem toch al betaald hebt. Iedere cyclus kost geld. Die kosten moet je ook goed maken om een eerlijke TVT te berekenen. Maar dat is mijn mening.HE1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:22:
[...]
[...]
je vraagt "vergeten we niet dat elke cyclus een afschrijving heeft".....niemand die teruglevertijd uitrekent vergeet dat want iedereen gaat ervan uit dat de investering weg is om het uit te rekenen.
Dan geef ik aan dat je afschrijving per cyclus in geen één sommetje nodig hebt, en dan verwijs je mij naar veel rekensommetjes. lol.
Ik wilde in de app van HW ook mijn opbrengst van de panelen zien. Een omvormer toevoegen was toen nog helemaal niet mogelijk / in beeld.avdwerf schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:27:
[...]
Pixelmagic schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:53:
[...]
Als je de oven en 2 kookplaten hebt aanstaan en je warmtepomp besluit te defrosten dan zit je toch snel op of over het randje.
offtopic:
In de praktijk valt dat wel mee. Het is niet zo dat de apparaten die je noemt uren achter elkaar 100% maximaal vermogen vragen. Een oven zal (na het opwarmen) steeds even kort aanspringen om op temperatuur te blijven. Kookplaten een uur op 100% vermogen lijkt me ook sterk; meestal heb je die veel korter aan en niet op de maximale stand, dus die springen ook steeds kort aan en uit. Defrost heb ik zelf geen ervaring mee, maar dat is maximaal een kwartiertje?
Daar komt bij dat een smeltzekering van 35A er niet uitknalt als je even boven de 35A zit. Je kunt daar meer dan een uur lang 50A door laten lopen voordat hij smelt of 17 minuten lang 60A (bron: Whitepaper smeltveiligheden Hager)
Daardoor kom je met 1 fase 35A ook met een all-electric huis zonder plannen eigenlijk nauwelijks in de situatie dat er iets aan de hand is. Het wordt natuurlijk wel een ander verhaal als je daar een auto met 32A zonder loadbalancing bij gooit die uren gaat laden, dat is niet handig.
In de praktijk valt dat wel mee. Het is niet zo dat de apparaten die je noemt uren achter elkaar 100% maximaal vermogen vragen. Een oven zal (na het opwarmen) steeds even kort aanspringen om op temperatuur te blijven. Kookplaten een uur op 100% vermogen lijkt me ook sterk; meestal heb je die veel korter aan en niet op de maximale stand, dus die springen ook steeds kort aan en uit. Defrost heb ik zelf geen ervaring mee, maar dat is maximaal een kwartiertje?
Daar komt bij dat een smeltzekering van 35A er niet uitknalt als je even boven de 35A zit. Je kunt daar meer dan een uur lang 50A door laten lopen voordat hij smelt of 17 minuten lang 60A (bron: Whitepaper smeltveiligheden Hager)
Daardoor kom je met 1 fase 35A ook met een all-electric huis zonder plannen eigenlijk nauwelijks in de situatie dat er iets aan de hand is. Het wordt natuurlijk wel een ander verhaal als je daar een auto met 32A zonder loadbalancing bij gooit die uren gaat laden, dat is niet handig.
edit: even gemist dat dit het Plug-in batterij topic is. Excuses voor mijn offtopic reactie op een offtopic stelling.
[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 12-02-2025 08:38 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@Devke wat bedoel je met het beschermen van de omgeving?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Allen, ik heb een vraag die ik niet zo snel kan terugvinden.
Nu de betaallink nog op zich laat wachten ben ik gaan speculeren over de (ideale) locatie voor de batterij.
Door de flexibiliteit kan die overal staan in huis, in theorie, maar ik heb hem het liefste in m'n washok.
Van de HomeWizard website:
Waar kan ik de thuisbatterij het best neerzetten?
Zet de thuisbatterij op een vorstvrije en veilige locatie in jouw woning. Zet de batterij niet in direct zonlicht. Populaire locaties zijn de zolder, overloop, kelder, garage, cv-ruimte of technische ruimte. We raden af om de thuisbatterij op een locatie te zetten die begaanbaar moet blijven bij calamiteiten, zoals vluchtroutes. De thuisbatterij kan niet buiten worden geplaatst.
Er is alleen één nadeel aan het washok... Door de slechte isolatie en omdat het washok in feite 'los' staat van de rest van de woning (verbonden met een gang), kan de temperatuur daar zakken tot 7 graden. Nu staat er een vriezer, een wasmachine en een droger, dus onder de 7 graden zal het hok nooit komen en als het écht te lang koud blijft zetten we de elektrische kachel aan.
Ik lees bij de beschrijving dat garages en kelders ook mogelijk zijn en die kunnen óók behoorlijk koud worden.
ironisch genoeg blijft het in de zomer er wel relatief ok en niet te warm omdat er niet veel zon op staat.
Kan die 7 graden 'slecht' of 'schadelijk' zijn? Of is dat nog best wel prima?
Nu de betaallink nog op zich laat wachten ben ik gaan speculeren over de (ideale) locatie voor de batterij.
Door de flexibiliteit kan die overal staan in huis, in theorie, maar ik heb hem het liefste in m'n washok.
Zet de thuisbatterij op een vorstvrije en veilige locatie in jouw woning. Zet de batterij niet in direct zonlicht. Populaire locaties zijn de zolder, overloop, kelder, garage, cv-ruimte of technische ruimte. We raden af om de thuisbatterij op een locatie te zetten die begaanbaar moet blijven bij calamiteiten, zoals vluchtroutes. De thuisbatterij kan niet buiten worden geplaatst.
Er is alleen één nadeel aan het washok... Door de slechte isolatie en omdat het washok in feite 'los' staat van de rest van de woning (verbonden met een gang), kan de temperatuur daar zakken tot 7 graden. Nu staat er een vriezer, een wasmachine en een droger, dus onder de 7 graden zal het hok nooit komen en als het écht te lang koud blijft zetten we de elektrische kachel aan.
Ik lees bij de beschrijving dat garages en kelders ook mogelijk zijn en die kunnen óók behoorlijk koud worden.
ironisch genoeg blijft het in de zomer er wel relatief ok en niet te warm omdat er niet veel zon op staat.
Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
@LongTimeAgo 7 graden is prima. Het gaat erom dat het op de plek van je batterij niet vriest. Dat is ook wat letterlijk in de tekst van HW staat die je citeert
Prima plek dus als het daar nooit vriest en in de zomer lekker koel blijft. Vanwaar je twijfel?
De batterijen zijn LiFePO4 en die kunnen niet geladen worden als het vriest. Dan gaan ze kapot.
De batterijen zijn LiFePO4 en die kunnen niet geladen worden als het vriest. Dan gaan ze kapot.
[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 12-02-2025 09:04 ]
Dank voor je antwoord!Gizz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:03:
Vanwaar je twijfel?
Mijn twijfel kwam van het feit dat er vaak bij electronica wel een "Optimal Temperature operating range" staat op de website, of uitleg of elders.
Zegge "tussen 0 en 40 graden celcius" (bijvoorbeeld).
Dus hoewel ik niet verwachtte dat het massieve problemen zou opleveren die 7 graden, wil ik natuurlijk wel dat deze batterijen op een plek staan waar ze het meest optimaal functioneren en dat kon ik niet zo snel vinden
Maar goed om te horen, deze gaan t washok in!
Denk dat de katten daar ook blij mee zullen zijn tijdens de koude wintermaanden. ha.
Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Haha. Mocht een geen grapje van je zijn..... dan bedoel ik dus het gezin. Als hij niet op hol slaat dan doen wij dat ook niet 😜Gizz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:43:
@Devke wat bedoel je met het beschermen van de omgeving?
op exact dezelfde manier, maar nu voor een (groep) gebruiker die op 3-fase (bv een 3-fase EV laadpaal of een 3-fase warmtepomp of een 3-fase PV systeem) is aangesloten.avdwerf schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:37:
[...]
Normaal doe je dat voor een gebruiker waar je eigenlijk appart het verbruik wilt gaan monitoren.
In feite is het de zelfde functie die je ook bij een HW energy socket ziet (die is natuurlijk aangesloten op een WCD ipv dat deze in de groepenkast zit).
Deze laatste is natuurlijk slechts 1-fase.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dit is wat HW zelf zegt opde websiteLongTimeAgo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:13:
[...]
Dank voor je antwoord!
Mijn twijfel kwam van het feit dat er vaak bij electronica wel een "Optimal Temperature operating range" staat op de website, of uitleg of elders.
Zegge "tussen 0 en 40 graden celcius" (bijvoorbeeld).
Dus hoewel ik niet verwachtte dat het massieve problemen zou opleveren die 7 graden, wil ik natuurlijk wel dat deze batterijen op een plek staan waar ze het meest optimaal functioneren en dat kon ik niet zo snel vinden
Maar goed om te horen, deze gaan t washok in!
Denk dat de katten daar ook blij mee zullen zijn tijdens de koude wintermaanden. ha.
Wat is de ideale omgevingstemperatuur?
De Plug-In Battery dient in een omgeving te staan waar het tussen de 10 en 30 °C is.
In een washok heb je wel kans op een hoge luchtvochtigheid, zeker bij lage (7 gr C) zou dat wel eens een probleem kunnen geven omdat je dan wel kans op condensvorming gaat krijgen.LongTimeAgo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:58:
Allen, ik heb een vraag die ik niet zo snel kan terugvinden.
HW zegt zelf "De Plug-In Battery dient in een omgeving te staan waar het tussen de 10 en 30 °C is.", dus die 7 gr is mogelijk aan de lage kant en ligt hier dus eigenlijk buiten de specs. heleaas ontbreken bij HW specifiecaties voor luchtvochtigheid.
Aangezien je in een wasruimte echter wel de kans op zeer hoge luchtvochtigheid kunt hebben (is natuurlijk afhankelijk hoe deze ruimte gebruikt wordt) zou dit mogelijk toch minder ideaal zijn. plaats anders een hydrometer in die ruimte om te kijken of dat mogelijk tot problemen kan leiden.
Hoeveel kW laadt je je auto dan? Ik neem aan dat je 1 x 35 A zekering hebtDaanTriple7 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:36:
@HomeWizard_NL
Ik had die "tussen 10 en 30" nog niet gevonden. Dank je.MacD007 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:53:
[...]
In een washok heb je wel kans op een hoge luchtvochtigheid, zeker bij lage (7 gr C) zou dat wel eens een probleem kunnen geven omdat je dan wel kans op condensvorming gaat krijgen.
HW zegt zelf "De Plug-In Battery dient in een omgeving te staan waar het tussen de 10 en 30 °C is.", dus die 7 gr is mogelijk aan de lage kant en ligt hier dus eigenlijk buiten de specs. heleaas ontbreken bij HW specifiecaties voor luchtvochtigheid.
Aangezien je in een wasruimte echter wel de kans op zeer hoge luchtvochtigheid kunt hebben (is natuurlijk afhankelijk hoe deze ruimte gebruikt wordt) zou dit mogelijk toch minder ideaal zijn. plaats anders een hydrometer in die ruimte om te kijken of dat mogelijk tot problemen kan leiden.
Ja er staat een luchtvochtigheidsmeter, de luchtvochtigheid blijft over t algemeen ok omdat de kleding ophangen in een ruimte wat 7 graden is zeer traag droogt en dus elders opgehangen wordt
Hmm. Dan moet ik wellicht toch een andere locatie kiezen.
2,15kW met de normale stekker. 1x35A inderdaad.dotternetta schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:54:
[...]
Hoeveel kW laadt je je auto dan? Ik neem aan dat je 1 x 35 A zekering hebt
Ik heb een Tesla met LFP accu. Normaal doet die aan regeneratief remmen. Dus de motor wordt ingezet als dynamo en daarmee wordt de energie weer in de accu opgeslagen. Bij dit soort lage temperaturen werkt dat niet meer. De accu moet echt even op temperatuur komen voor het ding toestaat dat er geregenereerd wordt.LongTimeAgo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:58:
Je kan het uiteraard proberen in het washok. Diverse posters hier kregen hun batterij uit de vrachtwagen en direct na het aansluiten kwam er een waarschuwing dat het te koud was.
Nee, het was geen grapje. Ik begrijp niet goed wat bijladen, om een te lage spanning van de batterij te voorkomen, te maken heeft met een risico voor de omgeving? LiFePO₄ batterijen kunnen beter tegen diepontladen dan andere Li-batterijen, maar ook bij LiFePO₄ kan de elektrode degraderen en daarmee vermindert de capaciteit van de batterij. Daarom wordt een te lage spanning voorkomen door een beetje bij te laden.Devke schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:32:
[...]
Haha. Mocht een geen grapje van je zijn..... dan bedoel ik dus het gezin. Als hij niet op hol slaat dan doen wij dat ook niet 😜
Een lagere capaciteit is natuurlijk niet wenselijk, maar ik begrijp niet waarom het gevaarlijk zou zijn voor de omgeving of waarom iets op hol zou slaan?
[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 12-02-2025 10:20 ]
Boven de 70% luchtvochtigheid zou corrosie issues kunnen optreden aldus Chatgpt. Algemeen mbt batterijen en electronica. Er staan ool batterijen buiten van andere merken. Vochtigheid is dan vaak hoger. Die zijn beter beschermd verwacht ik.MacD007 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:53:
[...]
In een washok heb je wel kans op een hoge luchtvochtigheid, zeker bij lage (7 gr C) zou dat wel eens een probleem kunnen geven omdat je dan wel kans op condensvorming gaat krijgen.
Tijd voor een warmtepomp boiler! Mijn Atlantic Explorer trekt 700 Watt. Monoblock voor de verwarming draait nu op gemiddeld op 2000 Watt. Ik kom gemiddeld bijna nooit boven de 3000 watt. Als de vrouw gaat bakken met haar 3kW professionele oven wordt het wat spannender. 35A 1 fase moet ruim voldoende zijn als je je auto maar op 9A laadt.DaanTriple7 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:03:
[...]
2,15kW met de normale stekker. 1x35A inderdaad.
hoezo onzin, er zijn nog van mn oude straten waar slechts een één fase kabel loopt, het is wel uitzondelijk, nomraal zijn deze namelijk al vervangen door een 3-fase hoofdleiding. Omdat het hier slechts om 4 huizen gaat zou het mogelijk een oude aftakking zijn die oorsprongelijk voor een huis was bedoeld en nooit is aangespast.DaanTriple7 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:36:
@HomeWizard_NL
Wat is de diameter van jouw hoofdleiding die aan de onderkant de hoofdzekering ingaat, deze kan dus nog gewoon een 1-Fase kabel zijn.
dus als de bestaande kabel naar huidige maatstaven aan de kleine kant is maar infeite wel voldoende is om de bestaande aansluitingen van 4 huizen te kunnen leveren is dat dus in feite prima.
Het probleem ontstaat dus pas als één of meerdere aansluitpunten een hoger cq van 1-fase naar 3-fase willen en de aanwezige kabel daar onvoldoende bij is.
In feite had je zelf dat kunnen voorzien en je eerste stap had een verzwaring (stap van 1-fase naar 3-fase) moeten zijn en pas daarna aan de vervolg stappen beginnen.
en dat is nog een redelijk snele reactie van Enexis, maar is dus ook zeer sterk van je locatie afhankelijk, ben je de enige die een dergelijke aanpassing benodigd dan kan het natuurlijk wel iets langer duren, de prioiteit is dan helaas aan de lage kant.Nu heb ik dus te maken met overbelasting van de hoofdzekering. Dankzij de homewizard sockets kan ik regels instellen die de overbelasting voorkomen (boiler uit als auto gaat laden, autolader uit als totaal vermogen boven x komt etc.) maar een peakshaving zou mij veel beter passen dan vermogen beperken op apparaten die ik eigenlijk wil gebruiken.
je geet nu niet aan welke aansluiting je nu hebt, is dat een 1-fase 25A of is dit een 1-fase 35A ?
Bij 25A heb je een max van 5.750 W aan vermogen wat je gezamelijk kunt verbruiken.
Bij 35A is dat een stuk meer, namelijk 8.050W.
ik snap dat beide voor een gasloze omgeving weinig is zeker in combinatie met een electrische kookplaat, EV en warmtepomp.
peakshaving zal je daar gezien dat lage beschikbare vermogen ook niet echt helpen. Het enige wat je hier nuttig kunt doen is gewoon je verbruik goed plannen en dat kan dus met de door jou genoemde sockets prima.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 12-02-2025 11:08 ]
Past niet.dotternetta schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:20:
[...]
Tijd voor een warmtepomp boiler! Mijn Atlantic Explorer trekt 700 Watt. Monoblock voor de verwarming draait nu op gemiddeld op 2000 Watt. Ik kom gemiddeld bijna nooit boven de 3000 watt. Als de vrouw gaat bakken met haar 3kW professionele oven wordt het wat spannender. 35A 1 fase moet ruim voldoende zijn als je je auto maar op 9A laadt.
:strip_exif()/f/image/XlXqpgWlCKu1J2yZeSr8wSk8.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik inlog op mijn Home Wizard account op de website zie ik de bestelling van mijn batterij niet terug. Is dit een probleem?
Ik zie overigens geen enkele bestelling terug. Als het goed is krijg ik mijn batterij in maart geleverd. De bevestiging van de reservering heb ik op maandag 29 juli om 18.51 ontvangen.
Ik zie overigens geen enkele bestelling terug. Als het goed is krijg ik mijn batterij in maart geleverd. De bevestiging van de reservering heb ik op maandag 29 juli om 18.51 ontvangen.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Misschien moet ik het anders formuleren dan. De batterij laat op deze manier zien dat er actief e.a. gechecked wordt. In dit geval dus de celspanning. Als je tastbare dingen ziet dan geeft dat een vorm van vertrouwen in product en ook dit zal plaatsvinden op andere niveau's in de batterij. Ik doel er meer op deze manier op. Had wat duidelijker gekunnen i.p.v. een dolletje die ik ermee maakte "weg hollen".Gizz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:18:
[...]
Nee, het was geen grapje. Ik begrijp niet goed wat bijladen, om een te lage spanning van de batterij te voorkomen, te maken heeft met een risico voor de omgeving? LiFePO₄ batterijen kunnen beter tegen diepontladen dan andere Li-batterijen, maar ook bij LiFePO₄ kan de elektrode degraderen en daarmee vermindert de capaciteit van de batterij. Daarom wordt een te lage spanning voorkomen door een beetje bij te laden.
Een lagere capaciteit is natuurlijk niet wenselijk, maar ik begrijp niet waarom het gevaarlijk zou zijn voor de omgeving of waarom iets op hol zou slaan?
De aftakking van de hoofdkabel naar je huis kan 1-fase zijn, in heel oude huizen. Maar de hoofdkabel in de straat is altijd 3-fase.MacD007 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:20:
[...]
hoezo onzin, er zijn nog tal van mn oude straten waar slechts een één fase kabel loopt.
Cunning linguist.
Ik heb hetzelfde.Leanderr schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:31:
Als ik inlog op mijn Home Wizard account op de website zie ik de bestelling van mijn batterij niet terug. Is dit een probleem?
Heb de watermeter en p1 meter ook via de website besteld maar zie ik ook niet terug in mijn account.
Ik krijg wel de update emails en heb ook de bestel bevestiging ontvangen in Juni, dus het zit denk ik wel goed.
Ja, wat was ook altijd mijn gedachte, dus waarschijnlijk is bij hem de diameter van de hoofdleiding dus onvoldoende, maar als hij dus nu 35A huisaansluiting heeft zou een 3*25A eigenlijk geen probleem moeten zijn, dus ik verwacht dat hier wel eens iets buiten de algemene specs aan de hand is, een van de mogelijkheden is dus wel een zeer ongebruikelijke 1-fase leiding, waarom men dat dan vroeger gedaan zou hebben is mij ook een radsel, maar mn in zeer oude afgelegen bebieden kom je wel vaker vreemde zaken tegen die we eigenlijk niet gewend en dus ook bekend mee zijn.Bart ® schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:48:
[...]
De aftakking van de hoofdkabel naar je huis kan 1-fase zijn, in heel oude huizen. Maar de hoofdkabel in de straat is altijd 3-fase.
wat ook kan dat de poster gewoon met zijn opmerking de aftaking naar zijn huis bedoeld en dus niet de hoofdleiding, en die is mn bij zeer oude huizen soms nog 1-fase uitgevoerd. Dat was overigens mijn eerste gedachte, maar daar past eigenlijk die lange wachttijd niet echt bij.
het is ook puur giswerk van mij, mogelijk dat er ook nog iets anders speelt.
[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 12-02-2025 11:06 ]
Bij Homewizard snappen ze het zelf niet meer, kreeg zelf deze reactie op mijn mail:LongTimeAgo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:51:
[...]
Ik heb hetzelfde.
Heb de watermeter en p1 meter ook via de website besteld maar zie ik ook niet terug in mijn account.
Ik krijg wel de update emails en heb ook de bestel bevestiging ontvangen in Juni, dus het zit denk ik wel goed.
Mogelijk was je niet ingelogd in je account tijdens het plaatsen van de bestelling, wanneer je niet was ingelogd tijdens het plaatsen van de pre-order dan staat deze ook niet tussen de bestellingen in je account.
Gelijk maar terug gemaild dat dat niet zo was ,en gelijk maar screenshot gemaakt van mijn bestelling welke nu wel weer vermeld staat bij mijn bestellingen bij homewizard, en die als bijlage maar meegestuurd met de mail.
Een auto met 9A laden betekend dat deze dus net 2.000W laad, dat is dus 2 kWh, dus voor een super kleine EV accu van bv 20 kWh heb je dus al meer dan 10 uur nodig. voor een 40 kWh batterij, is dat al ruim 20 uur, heb je niet eens meer tijd om dat op te maken met rijden. Dus hooguit geschikt voor een kleine plug-in hybride die ook nog niet over een al te grote baaterij moet beschikken anders is het gewoon niet bruikbaar.dotternetta schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:20:
[...]
Tijd voor een warmtepomp boiler! Mijn Atlantic Explorer trekt 700 Watt. Monoblock voor de verwarming draait nu op gemiddeld op 2000 Watt. Ik kom gemiddeld bijna nooit boven de 3000 watt. Als de vrouw gaat bakken met haar 3kW professionele oven wordt het wat spannender. 35A 1 fase moet ruim voldoende zijn als je je auto maar op 9A laadt.
MacD007 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:03:
[...]
Ja, wat was ook altijd mijn gedachte, dus waarschijnlijk is bij hem de diameter van de hoofdleiding dus onvoldoende, maar als hij dus nu 35A huisaansluiting heeft zou een 3*25A eigenlijk geen probleem moeten zijn, dus ik verwacht dat hier wel eens iets buiten de algemene specs aan de hand is, een van de mogelijkheden is dus wel een zeer ongebruikelijke 1-fase leiding, waarom men dat dan vroeger gedaan zou hebben is mij ook een radsel, maar mn in zeer oude afgelegen bebieden kom je wel vaker vreemde zaken tegen die we eigenlijk niet gewend en dus ook bekend mee zijn.
wat ook kan dat de poster gewoon met zijn opmerking de aftaking naar zijn huis bedoeld en dus niet de hoofdleiding, en die is mn bij zeer oude huizen soms nog 1-fase uitgevoerd. Dat was overigens mijn eerste gedachte, maar daar past eigenlijk die lange wachttijd niet echt bij.
het is ook puur giswerk van mij, mogelijk dat er ook nog iets anders speelt.
offtopic:
Ik kom nog uit een tijd en een gebied waarin stroomkabels bovengronds liepen. Zo'n mooie paal met een paar uitsteeksels met daarop een wit porselijnen kapje. Daarlangs liepen de draden.
Er waren uiteraard altijd van die lompe loonwerkers die besloten dat ze weg konden rijden van de kuil terwijl de bak van de aanhanger naar beneden kwam. Onderweg namen ze een draad mee want de bak was nog niet ver genoeg gezakt.
De vraag die je zou moeten stellen is "wanneer is het huis gebouwd?". Dat is een kleine indicatie hoe oud de kabel is. Kleine, want het huis van mijn ouders is van ongeveer de jaren 60 en de kabel ging pas in de jaren 80 onder de grond. Ook de gasleiding kwam pas later, we stookten vroeger olie.
Ik kom nog uit een tijd en een gebied waarin stroomkabels bovengronds liepen. Zo'n mooie paal met een paar uitsteeksels met daarop een wit porselijnen kapje. Daarlangs liepen de draden.
Er waren uiteraard altijd van die lompe loonwerkers die besloten dat ze weg konden rijden van de kuil terwijl de bak van de aanhanger naar beneden kwam. Onderweg namen ze een draad mee want de bak was nog niet ver genoeg gezakt.
De vraag die je zou moeten stellen is "wanneer is het huis gebouwd?". Dat is een kleine indicatie hoe oud de kabel is. Kleine, want het huis van mijn ouders is van ongeveer de jaren 60 en de kabel ging pas in de jaren 80 onder de grond. Ook de gasleiding kwam pas later, we stookten vroeger olie.
Ik heb ook maar even contact opgenomen via hun chat.ivo1969 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:04:
[...]
Bij Homewizard snappen ze het zelf niet meer, kreeg zelf deze reactie op mijn mail:
Mogelijk was je niet ingelogd in je account tijdens het plaatsen van de bestelling, wanneer je niet was ingelogd tijdens het plaatsen van de pre-order dan staat deze ook niet tussen de bestellingen in je account.
Gelijk maar terug gemaild dat dat niet zo was ,en gelijk maar screenshot gemaakt van mijn bestelling welke nu wel weer vermeld staat bij mijn bestellingen bij homewizard, en die als bijlage maar meegestuurd met de mail.
Het kán inderdaad zijn dat ik de P1 meter destijds had besteld als Gast. Echter, alle daaropvolgende bestellingen (watermeter, batterij pre-order) heb ik weldegelijk besteld ingelogd met m'n account.
T komt vast goed, ze hebben het druk denk ik.
Niet overdrijven, hangt sterk af van het aantal km's dat je dagelijk rijdt.MacD007 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:13:
[...]
Een auto met 9A laden betekend dat deze dus net 2.000W laad, dat is dus 2 kWh, dus voor een super kleine EV accu van bv 20 kWh heb je dus al meer dan 10 uur nodig. voor een 40 kWh batterij, is dat al ruim 20 uur, heb je niet eens meer tijd om dat op te maken met rijden. Dus hooguit geschikt voor een kleine plug-in hybride die ook nog niet over een al te grote baaterij moet beschikken anders is het gewoon niet bruikbaar.
Met 20kwh lading kan je ca 150 kilometer rijden en dus als je aan het eind van de dag thuiskomt en hem aan de lader hangt zit er tegen de tijd dat je de volgende ochtend vertrekt genoeg in voor weer een hele dag.
De meeste mensen rijden echter minder dan 150 km per dag.
Kleine heater in het hok? Thermostaat op 10 graden. Dat valt het ook wel meer mee hoeveel warmte je er in moet pompen. Of dan toch eindelijk die wasdroger. Dan is het hok lekker warm op de restwarmte.LongTimeAgo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:00:
[...]
Ik had die "tussen 10 en 30" nog niet gevonden. Dank je.
Ja er staat een luchtvochtigheidsmeter, de luchtvochtigheid blijft over t algemeen ok omdat de kleding ophangen in een ruimte wat 7 graden is zeer traag droogt. Tevens wordt de ruimte gelukkig goed geventileerd.
Hmm. Dan moet ik wellicht toch een andere locatie kiezen.
Boiler met externe WP waarschijnlijk wel. 150 liter?
We dwalen af van de HW accu dus ik stop. 16 kWh per dag laden is goed voor ongeveer 80-100 km bij 90 km/h. Die boiler moet er uit.MacD007 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:13:
[...]
Een auto met 9A laden betekend dat deze dus net 2.000W laad, dat is dus 2 kWh, dus voor een super kleine EV accu van bv 20 kWh heb je dus al meer dan 10 uur nodig. voor een 40 kWh batterij, is dat al ruim 20 uur, heb je niet eens meer tijd om dat op te maken met rijden. Dus hooguit geschikt voor een kleine plug-in hybride die ook nog niet over een al te grote baaterij moet beschikken anders is het gewoon niet bruikbaar.
@DaanTriple7 Dat is dus een 4 x 16 mm2 aluminium kabel en grijs dus nog niet extreem oud. Kan makkelijk 3 x 25 A op
@Josh77
Hoe oud kan hij dan maximaal zijn?
De leeftijd is niet relevant.DaanTriple7 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:24:
@Josh77
Cunning linguist.
https://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=elektrotabellenJosh77 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:09:
@DaanTriple7 Dat is dus een 4 x 16 mm2 aluminium kabel en grijs dus nog niet extreem oud. Kan makkelijk 3 x 25 A op
Er mag 82A doorheen. Echter, @DaanTriple7 geeft aan dat het om 4 huizen gaat. Zet je al die 4 huizen op 25A per ader, dan kom je uit een een maximale belasting van 100A. Feitelijk moet je dan naar 25mm2.
Dat er 16² in de woning binnenkomt, zegt niets over de diameter van de hoofdkabel in de straat. Daarnaast hangt de maximale belasting ook af van de lengte van de kabel, en of hij in een buis of in de grond ligt.asing schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:34:
[...]
https://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=elektrotabellen
Er mag 82A doorheen. Echter, @DaanTriple7 geeft aan dat het om 4 huizen gaat. Zet je al die 4 huizen op 25A per ader, dan kom je uit een een maximale belasting van 100A. Feitelijk moet je dan naar 25mm2.
[ Voor 10% gewijzigd door Bart ® op 12-02-2025 12:37 ]
Cunning linguist.
Storing bij HW? App geeft authenticatie error
@Chupachups ik gebruik de app zelf niet meer na installatie van de batterij, maar ik heb 'm net even geopend om te testen en hij doet het bij mij prima. Ook in het 'algemene' HW-topic zie ik geen klachten: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
In voorbereiding op mijn (Maart) batterij een KwH meter van Homewizard aangeschaft. Ik had er een ander merk in gebruik, hier zit een ook een puls uitgang op waarop ik een Youless 110 (met draadjes) heb aangesloten.
Nu zie ik dat op de die van HW ook puls uitgangen zitten. Iemand ervaring met een Youless hierop aangesloten??
Nu zie ik dat op de die van HW ook puls uitgangen zitten. Iemand ervaring met een Youless hierop aangesloten??
Bing
@bing69 Wat ben je van plan met die kWh meter dan? Zie de relatie even niet met de Plug-in battery.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Hier lijkt alles normaalChupachups schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:55:
Storing bij HW? App geeft authenticatie error
@bing69 handiger om dit te vragen in het algemene HW-topic (ondanks dat de naam anders doet vermoeden gaat het daar eigenlijk over alle producten van HW, met uitzondering van de plug-in battery): HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
De relatie is dat ik straks alles in een App wil zien;-)JanHenk schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:24:
@bing69 Wat ben je van plan met die kWh meter dan? Zie de relatie even niet met de Plug-in battery.
Bing
Geloof het ook, dit was laatste bericht:LongTimeAgo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:24:
[...]
Ik heb ook maar even contact opgenomen via hun chat.
Het kán inderdaad zijn dat ik de P1 meter destijds had besteld als Gast. Echter, alle daaropvolgende bestellingen (watermeter, batterij pre-order) heb ik weldegelijk besteld ingelogd met m'n account.
T komt vast goed, ze hebben het druk denk ik.
Excuses, ik dacht dat je aangaf dat de pre-order niet tussen de bestellingen stond, maar je gaf aan dat de pagina niet gevonden kon worden. Dit zal waarschijnlijk een tijdelijke storing zijn geweest.
We zijn in week 4 begonnen met het leveren van batterijen uit de eerste batch. De komende weken gaan we rustig door met het leveren van de overige batterijen uit deze eerste batch. We begrijpen dat iedereen uitkijkt naar de levering van de batterij en graag wil weten waar hij of zij aan toe is, maar we kunnen helaas niet vooraf zien wie op welke dag of in welke week aan de beurt is. Wij verwachten dat je jouw betaallink in de komende weken zal ontvangen.
Mocht je nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Geloof het of niet, maar voor de tweede batch heb ik juist een e-mailbericht ontvangen vanuit HW dat die uitgeleverd gaat worden tussen midden februari en begin april. #hetwachtenbegint
Tja ik vind het allemaal niet echt meer transparant ,zoals vaker aangegeven hier bestelling was van 25 juni, een kindje maken gaat onderhand snellerGizz187 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:31:
Geloof het of niet, maar voor de tweede batch heb ik juist een e-mailbericht ontvangen vanuit HW dat die uitgeleverd gaat worden tussen midden februari en begin april. #hetwachtenbegint

[ Voor 12% gewijzigd door ivo1969 op 12-02-2025 14:33 ]
Zojuist software 1.00.16 binnen
Ben benieuwd naar de changelog
:strip_exif()/f/image/bbJHvbUx9akBw1hrvzx9jW4n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bbJHvbUx9akBw1hrvzx9jW4n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dZsxdwhzB92t6TAn0CtMQbSw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door Erick12345678 op 12-02-2025 23:57 ]
Die heb ik nog nooit gezien van firmware-updates van de HW apparaten, worden die publiek gemaakt dan?Erick12345678 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:33:
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Gaat het updaten automatisch, of moet je dat handmatig in gang zetten?
Ik begin me er ook aan te ergeren. De afgelopen maandagen wist iedereen waar we aan toe waren. Tot op de bestelminuut werd aangegeven wie wel of geen betaallink zou ontvangen. Tot en met 12:30 was dinsdag aan de beurt en de rest "ergens in de komende 2 weken". Dat zijn dan alle bestellingen tot 14:00 uur ongeveer.ivo1969 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:32:
[...]
Tja ik vind het allemaal niet echt meer transparant
De mail kan ieder moment aankomen, in de spam zitten of ergens verloren gaan. Dus ook dagelijks de website een paar keer bezoeken want je weet maar nooit.
idem hier, we wachten rustig af, ook al is het begrip midden februari en begin april wat ruim genomen, houdt HW er rekening mee dat onze vakantie in april begint...... moet ik straks terug om te tekenen voor ontvangstGizz187 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:31:
maar ook dat komt vast goed
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV
Zal best goed komen, maar zelfs mijn vrouw die altijd geduldig is, begint nu iedere dag aan mij te vragen of dat ding geleverd wordtWilmaas schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:43:
[...]
idem hier, we wachten rustig af, ook al is het begrip midden februari en begin april wat ruim genomen, houdt HW er rekening mee dat onze vakantie in april begint...... moet ik straks terug om te tekenen voor ontvangst![]()
komt wel goed.. op dit moment nog een phev met 14 kwu als backup voor als er wat zonnestralen over zijn.ivo1969 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:44:
[...]
Zal best goed komen, maar zelfs mijn vrouw die altijd geduldig is, begint nu iedere dag aan mij te vragen of dat ding geleverd wordt
komende tijd moet dan de accu voor de nachtperiode gaan werken
edit-bestelling 12 november 2024
[ Voor 4% gewijzigd door Wilmaas op 12-02-2025 14:50 ]
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV
Ja hier ook email ontvangen. Bestelling op 27 aug 11:48 uur geplaatst.Gizz187 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:31:
Wel een window van 1 1/2 maand...

[ Voor 5% gewijzigd door xylone op 12-02-2025 14:48 ]
Staat in de mail. Na de betaling krijg je nog een mail waarmee je het levermoment kan plannen en de batterij wordt aangetekend verzonden dus er moet iemand zijn die bevoegd is om voor ontvangst te tekenen,Wilmaas schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:43:
[...]
idem hier, we wachten rustig af, ook al is het begrip midden februari en begin april wat ruim genomen, houdt HW er rekening mee dat onze vakantie in april begint...... moet ik straks terug om te tekenen voor ontvangst![]()
en of 6 februari nog een commerciële mail van ze ontvangen met onderaan de tekst:
Maak je huis klaar voor de zonnige dagen. Reserveer nu en ontvang 'm op tijd voor het zonnepanelenseizoen.
Ja duh
Maak je huis klaar voor de zonnige dagen. Reserveer nu en ontvang 'm op tijd voor het zonnepanelenseizoen.
Ja duh
Ik neem toch aan dat de eerste batch nu toch bijna voltooid moet zijn? Ik wordt ongeduldig. Waarom weet niemand eigenlijk want de zon zien we eigenlijk ook niet echt meer😂
We begrijpen dat iedereen uitkijkt naar de levering van de batterij en graag wil weten waar hij of zij aan toe is, maar we kunnen helaas niet vooraf zien wie op welke dag of in welke week aan de beurt is. Wij verwachten dat je jouw betaallink in de komende weken zal ontvangen.crryp schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:52:
Ik neem toch aan dat de eerste batch nu toch bijna voltooid moet zijn? Ik wordt ongeduldig. Waarom weet niemand eigenlijk want de zon zien we eigenlijk ook niet echt meer😂
Dat staat letterlijk in mijn mail vandaag van ze ontvangen op een vraag van mij.
Dat iets langer duurt dan verwacht kan ik echt wel mee leven, maar het communiceren moet gewoon veel beter , dit is gewoon erg vaag
[ Voor 9% gewijzigd door ivo1969 op 12-02-2025 14:55 ]
Ik heb de oplossing. Als jullie de batterij nu allemaal annuleren heb ik hem eerder. 🪫
Al is het na mijn dood, ik annuleer niksApenkooi schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:56:
Ik heb de oplossing. Als jullie de batterij nu allemaal annuleren heb ik hem eerder. 🪫
In de App Store doen ze het wel voor de app zelf. Zou leuk zijn als ze bij firmware updates ook vertellen wat ze tot nu toe tegen zijn gekomen en wat ze hebben aangepakt.JanHenk schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:40:
[...]
Die heb ik nog nooit gezien van firmware-updates van de HW apparaten, worden die publiek gemaakt dan?
Ik dacht te hebben gelezen dat ze o.a. de temperatuur meldingen iets minder gevoelig zouden afstellen, ben benieuwd of dat nu ook is gebeurd.
Verder heb ik bij beide batterijen al een keer gehad dat de led-balkjes op de batterijen uit waren en ik ze met de schakelaar uit en aan moest zetten om weer aan te krijgen. Onafhankelijk van elkaar op willekeurige momenten.
Misschien is dat nu ook opgelost?
Gaat vanzelf maar als je het wil forceren kan je het ook zelf activeren.Webarcher schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:40:
Gaat het updaten automatisch, of moet je dat handmatig in gang zetten?
:strip_exif()/f/image/AQ0ieLm4mhRXXUj8cJ5UXB5g.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Erick12345678 op 12-02-2025 23:59 ]
Nog niet. 25 juni 13:28, komende twee weken betaallink pas.crryp schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:52:
ook niet 12,49arcticbreeze schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:21:
Ook niet, 25 juni 12:55
Hier 25 juni 18.29h bevestiging ontvangen en ook nog niets vernomen.
Volgende week wel alvast een nieuwe slimme meter van Liander.
Ook niet. 25e 12:38.
Iedereen die bestelde na dat moment zit waarschijnlijk in de maart levering. Daarmee beginnen ze eind februari.
HomeWizard had al aangegeven dat iedereen die voor ongeveer 14:00 besteld had in de november levering zou zitten. Die levering is uitgesteld tot ongeveer nu, met een speling van 2 weken.Vale Ouwe schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:22:
Hier 25 juni 18.29h bevestiging ontvangen en ook nog niets vernomen.
Iedereen die bestelde na dat moment zit waarschijnlijk in de maart levering. Daarmee beginnen ze eind februari.
Hmmm ik betrap mijzelf er op dat ik vaker m'n mail check (ook mn spambox), of er al bericht van HomeWizard is.
25 juni 21:47 besteld...ben benieuwd wanneer ik aan de beurt ben
Gewoon hier het topic volgen, dan ben je het snelste op de hoogte of er weer mail uit is gegaan bij HW.Yihaaa schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:47:
Hmmm ik betrap mijzelf er op dat ik vaker m'n mail check (ook mn spambox), of er al bericht van HomeWizard is.
Ik heb dus precies 9 uur eerder besteld en wacht ook zoals wel hier opgemerkt met smart en er zijn er die nog eerder dan ik besteld hebben.Yihaaa schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:47:
Maar kijk ook iedere morgen in de mailbox en bij mijn account.
Maar blijf erbij dat het steeds om uren gaat en soms wel om minuten ga ik nooit begrijpen.
Leuk dit forum om te lezen dat er weer een firmware update is en wat changelog zou mogen zijn, maar kan er geen klote mee
Laatste dagen dus niks tot bijna niksPeterhardenberg schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:51:
[...]
Gewoon hier het topic volgen, dan ben je het snelste op de hoogte of er weer mail uit is gegaan bij HW.

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.