Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:56
Daerkuhm schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:05:
Hoi allemaal,

Nieuw hier maar heb een beetje meegelezen en kan niet alles vinden.
Ik heb begrepen dat je de batterij op handmatig kan zetten om hem te laden:

Om de HomeWizard Plug-in Battery handmatig op te laden ga je naar Instellingen –> Meters –> Plug-in Battery –> NOM modus. Bij het klikken op NOM modus krijg je een tweede mogelijkheid om de thuisbatterij handmatig op te laden.

Komt hier ook misschien een timer functie bij?
Dan kunnen mensen met bijvoorbeel een dynamisch contract dat in de App aanzetten om bv 04:00 tot 06:00 wanneer de stroom tarieven laag zijn.

Ik snap dat je dit zou kunnen emuleren met bijvoorbeeld Home Assitant of andere programmatuur,maar niet iedereen heeft dat thuis.

Ik ben mezelf nu net (vanwege de Tweakers site) in HA aan in het verdiepen, maar heb er nog weinig kaas van gegeten dus zo'n funtie in de HomeWizard App zou geweldig zijn.
Ik denk dat je deel 1 ook even moet doorlezen... of doorzoeken. Lang verhaal kort... waarschijnlijk in een later stadium

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
winwiz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:44:
[...]

Ik denk niet dat ze bang hoeven te zijn voor een overschot, wie van de vroege vogels nu gaat annuleren gaat het apparaat gewoon door naar de volgende.
Nee, dat denk ik ook niet haha. Genoeg geïnteresseerden!
Bedoelde meer dat ze hun handen al vol genoeg hebben straks met alle uitleveringen en eventuele vragen daaromtrent etc, dat ze liever nu willen weten wie er nog vanaf wil zien dan dat ze dat straks in de hectiek nog moeten gaan omzetten/aanpassen etc.

Maar als die van mij met besteltijd 25-6 16:02 uur inderdaad binnen twee weken geleverd wordt, ben ik eigenlijk toch wel positief verrast. Ging er door eerdere berichtgeving vanuit dat het waarschijnlijk pas eind maart of begin april zou worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Knurt schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:11:
[...]

Maar als die van mij met besteltijd 25-6 16:02 uur inderdaad binnen twee weken geleverd wordt, ben ik eigenlijk toch wel positief verrast. Ging er door eerdere berichtgeving vanuit dat het waarschijnlijk pas eind maart of begin april zou worden...
We gaan het vanzelf zien. Ik zit rond 13:09 dus we wachten nog steeds (on)geduldig af... Mijn tweede als het goed is eind april

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Welkom op het forum :)
Dan kunnen mensen met bijvoorbeel een dynamisch contract dat in de App aanzetten om bv 04:00 tot 06:00 wanneer de stroom tarieven laag zijn.
In een later stadium wordt dit waarschijnlijk wel toegevoegd; HomeWizard heeft aangegeven hier naar te kijken (laden op basis van dynamische tarieven en daarna NOM ontladen).
Ik snap dat je dit zou kunnen emuleren met bijvoorbeeld Home Assitant of andere programmatuur,maar niet iedereen heeft dat thuis.

Ik ben mezelf nu net (vanwege de Tweakers site) in HA aan in het verdiepen, maar heb er nog weinig kaas van gegeten dus zo'n funtie in de HomeWizard App zou geweldig zijn.
Op dit moment kun je met Home Assistant ook nog niets qua aansturing; de API is read-only. Ook dit komt in een later stadium. Ik kan het wel aanraden om je er nog wat meer in te verdiepen, het is fantastische software, maar kent wel wat drempels. We hebben een specifiek topic voor algemene HA zaken:

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Pas op met die aanname. Mijn Bosch oven pakt op de stand "snel opwarmen" wel degelijk voor enige tijd 3+ kW.
Ja, dat kan natuurlijk, elk toestel cq gebruik kan hier anders zijn, daarom had ik aangegeven hoe het bij mij is, zonder daar in de algemeenheid conclusies aan te verbinden.
Zeker goed dat je dat hier even verduidelijkt.👍

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi allemaal,

Nieuw hier maar heb een beetje meegelezen en kan niet alles vinden.
Ik heb begrepen dat je de batterij op handmatig kan zetten om hem te laden:

Om de HomeWizard Plug-in Battery handmatig op te laden ga je naar Instellingen –> Meters –> Plug-in Battery –> NOM modus. Bij het klikken op NOM modus krijg je een tweede mogelijkheid om de thuisbatterij handmatig op te laden.

Zeker bij dynamische tarieven zijn deze tijdstippen echter niet vast en zijn ook pas een dag van te voren bekend, een dergelijke functie zou dus deze info zelf moeten inlezen en aan de hand van de door jou vooraf aangegeven voorwaarden dit voor de volgende dag moeten vastzetten, en dat zou zeker een heel mooie toevoeging in een functie kunnen zijn. Helaas geen idee of en wanneer dit bij HW op het programma staat. Ik denk dat hier veel mensen op zitten wachten. d:)b
dewerkwijze om dat elke dag weer zelf in te moeten voeren lijkt me echter iets te veel van het goede.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 10-02-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-06 11:27

Home Assistand Kan je uiteraard leuke dingen mee doen. Maar ik denk toch meer een platform voor mensen die thuis zijn in computers en het programmeren daarvan.
https://www.home-assistant.io

Homey komt op het zelfde neer. En is denk ik een beter geschikt platform voor mensen die niet bezig willen zijn met de achterliggende software maar iets willen hebben dat gewoon werkt.
https://homey.app/nl-nl/

Echter beiden kunnen op het moment van schrijven alleen de batterij uitlezen en niet sturen. Op het moment dat dat wel kan moet je wel heel specifieke dingen willen die niet standaard in de Homewizard software zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JanHenk schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:22:
[...]

Welkom op het forum :)

[...]

In een later stadium wordt dit waarschijnlijk wel toegevoegd; HomeWizard heeft aangegeven hier naar te kijken (laden op basis van dynamische tarieven en daarna NOM ontladen).

[...]

Op dit moment kun je met Home Assistant ook nog niets qua aansturing; de API is read-only. Ook dit komt in een later stadium. Ik kan het wel aanraden om je er nog wat meer in te verdiepen, het is fantastische software, maar kent wel wat drempels. We hebben een specifiek topic voor algemene HA zaken:

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
en niet vergeten dat specifiek voor domotica en HA voor dit apparaat ook een aparte topic bestaat.
Het HomeWizard Plug-In Battery topic in HA Deel 1

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 10-02-2025 16:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 13:55
HomeWizard_NL schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Als je een melding maakt van de tijd en batterij bij support kan onze embedded afdeling mogelijk zien hoe en wat.
Op navolging van mijn storing het volgende bericht van Homewizard:
Bedankt voor het sturen van je e-mailadres! Helaas lijkt er een storing te zijn geweest die de batterij niet zelf kon oplossen. Wij gaan kijken of dit soortgelijke problemen door middel van een software-update in de toekomst kunnen worden voorkomen. Ons team heeft verder nog wel even gekeken naar de werking van je batterij en alles ziet er in orde uit!
Dus bij onverklaarbare storing altijd even mailen. Zo dragen we allemaal ons steentje bij voor een nog betere batterij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
MacD007 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Zeker bij dynamische tarieven zijn deze tijdstippen echter niet vast en zijn ook pas een dag van te voren bekend, een dergelijke functie zou dus deze info zelf moeten inlezen en aan de hand van de door jou vooraf aangegeven voorwaarden dit voor de volgende dag moeten vastzetten, en dat zou zeker een heel mooie toevoeging in een functie kunnen zijn. Helaas geen idee of en wanneer dit bij HW op het programma staat. Ik denk dat hier veel mensen op zitten wachten. d:)b
dewerkwijze om dat elke dag weer zelf in te moeten voeren lijkt me echter iets te veel van het goede.

[...]
De zomer komt er aan, dus voorlopig hebben wij het nog niet nodig. Snap ook wel dat de verkoop daar niet opgericht is. Toch afgelopen december prijsverschillen gezien waarbij ik toch wel de functie zou willen hebben. Een accu heb je dan toch al in huis. En om deze gezond te houden is het het beste als deze gewoon gebruikt wordt. Op P1meter staat een artikel dat @HomeWizard_NL werkt aan de functie voor de volgende winter.

https://www.p1meter.nl/dy...lug-in-battery/#more-3218

Wat mij betreft hoeft het dan niet 100% NOM te draaien. Als het maar wel laad bij onvoldoende zon verwachting op het goedkoopste tarief. En ontlaad op het duurste tarief waarbij het prijstechnisch ook de moeite is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:13:
[...]

[...]
Er is een HA integratie. Nordpool. Die haalt de dynamische tarieven op. Je zou dus een automatisering kunnen maken met een laagste en hoogste tarief actie. Echter houd je dan nog geen rekening met het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik2Delphi
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-05 15:15
Goedemiddag, ik verwacht mijn HW batterij in maart te ontvangen en ik zit al een tijdje mee te lezen op dit forum. Ondertussen ook een plugin-hybride-EV gekocht en voor zover ik er nu over denk wil ik niet dat de HW batterij de accu van de auto gaat laden; dan heb je 2x laadverlies. Ik weet dat het onderaan de streep weinig uitmaakt w.b. KWh (evt. wel w.b. aantal cycli voor de HW batterij), maar toch wil ik liever niet dat als de auto aan de lader hangt dat de HW batterij dan stroom levert. Volgens mij kan dit heel gemakkelijk worden geregeld met een HW Energy Socket, maar fijner zou zijn als dat in de HW batterij zelf is in te stellen. Dus een meettaak:

Als 'Stroomtotaal' > 2200W (instelbaar) gedurende 5 minuten (instelbaar) dan HW batterij op pauze.

Lijkt me ook weinig werk voor Homewizard want de programmeercode hebben ze al voor de Socket. Het is niet helemaal perfect want als de auto mag opladen als de zon op de panelen schijnt en de opbrengst staat wat te pendelen, dan zal de batterij toch bijspringen, maar het is beter dan niets; zeker voor nachtladers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 19:16
Erik2Delphi schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:34:
Goedemiddag, ik verwacht mijn HW batterij in maart te ontvangen en ik zit al een tijdje mee te lezen op dit forum. Ondertussen ook een plugin-hybride-EV gekocht en voor zover ik er nu over denk wil ik niet dat de HW batterij de accu van de auto gaat laden; dan heb je 2x laadverlies. Ik weet dat het onderaan de streep weinig uitmaakt w.b. KWh (evt. wel w.b. aantal cycli voor de HW batterij), maar toch wil ik liever niet dat als de auto aan de lader hangt dat de HW batterij dan stroom levert. Volgens mij kan dit heel gemakkelijk worden geregeld met een HW Energy Socket, maar fijner zou zijn als dat in de HW batterij zelf is in te stellen. Dus een meettaak:

Als 'Stroomtotaal' > 2200W (instelbaar) gedurende 5 minuten (instelbaar) dan HW batterij op pauze.

Lijkt me ook weinig werk voor Homewizard want de programmeercode hebben ze al voor de Socket. Het is niet helemaal perfect want als de auto mag opladen als de zon op de panelen schijnt en de opbrengst staat wat te pendelen, dan zal de batterij toch bijspringen, maar het is beter dan niets; zeker voor nachtladers.
Het is in dit topic al regelmatig besproken en het word door HomeWizard ten zeerste ontraden om de HW accu middels een energie socket aan en uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:29:
[...]

Er is een HA integratie. Nordpool. Die haalt de dynamische tarieven op. Je zou dus een automatisering kunnen maken met een laagste en hoogste tarief actie. Echter houd je dan nog geen rekening met het weer.
Bij mijn weten is er ook een solar opbrengst voorspeller. Ik heb die wel eens getest. Dan wet je ook hoeveel zon je kan verwachten. Het energiedashboard zou je ook nog kunnen scrapen.

Je moet dat ook per dag doen want goed zonnig weer is de laatste week altijd "3 dagen na nu"˙ :/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-06 23:26
asing schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:22:
[...]

Bij mijn weten is er ook een solar opbrengst voorspeller. Ik heb die wel eens getest. Dan wet je ook hoeveel zon je kan verwachten. Het energiedashboard zou je ook nog kunnen scrapen.

Je moet dat ook per dag doen want goed zonnig weer is de laatste week altijd "3 dagen na nu"˙ :/
Ik heb die maar is niet heeil betrouwbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:29:
[...]

Ja, alleen zolang de API met HW only read is kun je daarmee dus niet zo veel. en daarbij heb je dus weer HA nodig, het zou zo eenvoudiger zijn als dit gewoon onderdeel van de eigen app is, en HW is daar blijkbaar ook mee bezig cq staat op de roadmap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:47:
[...]

Het is in dit topic al regelmatig besproken en het word door HomeWizard ten zeerste ontraden om de HW accu middels een energie socket aan en uit te schakelen.
Opgenomen in de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:34
MacD007 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:38:
[...]

Ja, alleen zolang de API met HW only read is kun je daarmee dus niet zo veel. en daarbij heb je dus weer HA nodig, het zou zo eenvoudiger zijn als dit gewoon onderdeel van de eigen app is, en HW is daar blijkbaar ook mee bezig cq staat op de roadmap.
Bijkomend voordeel als je het zelf regelt (met HA) is dat je niet afhankelijk bent van een clouddienst van een bedrijf, in dit geval HW. HA draait volledig lokaal, en alleen als je wil spelen met een dynamisch contract is de enige input van buitenaf de kWh-prijzen van je leverancier. HA stuurt dan (wanneer dit eenmaal op HW accu beschikbaar is) lokaal je accu aan. Buiten je energieleverancier is er verder niemand die jouw verbruikscijfers opzuigt, geen hacker die HA of je accu overneemt, je systeem houdt niet op met werken als de achterliggende clouddienst er om wat voor reden dan ook mee ophoudt, geen plotseling betaald worden van een gratis dienst - want alles is lokaal en in eigen beheer.

NOM is eenvoudig te bouwen in HA, en daar is compleet geen contact met internet voor nodig. (kan trouwens, zo lees ik althans, ook met de originele HW-spullen als je ze na configuratie gewoon van internet afsluit)

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 10-02-2025 19:03 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:28

Aardedraadje

Met kabelschoen

JeroenH schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:58:
[...]

Bijkomend voordeel als je het zelf regelt (met HA) is dat je niet afhankelijk bent van een clouddienst van een bedrijf, in dit geval HW. HA draait volledig lokaal, en alleen als je wil spelen met een dynamisch contract is de enige input van buitenaf de kWh-prijzen van je leverancier. HA stuurt dan (wanneer dit eenmaal op HW accu beschikbaar is) lokaal je accu aan. Buiten je energieleverancier is er verder niemand die jouw verbruikscijfers opzuigt, geen hacker die HA of je accu overneemt, je systeem houdt niet op met werken als de achterliggende clouddienst er om wat voor reden dan ook mee ophoudt, geen plotseling betaald worden van een gratis dienst - want alles is lokaal en in eigen beheer.

NOM is eenvoudig te bouwen in HA, en daar is compleet geen contact met internet voor nodig.
Deze discussie is eerder voorbij gekomen. De accu's worden al lokaal aangestuurd door de P1. Ook als je internet eruit ligt doen ze het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Peterhardenberg schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:47:
[...]

Maar waarom dan? Zullen sommige zich afvragen. Vergelijk de omvormer met staand op de pedalen een berg op fietsen. Als de ketting opeens breekt. (je zet de socket uit) komt die stang opeens wel heel erg dicht bij je nootjes. (Die energie moet ergens heen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:58:
[...]

NOM is eenvoudig te bouwen in HA, en daar is compleet geen contact met internet voor nodig. (kan trouwens, zo lees ik althans, ook met de originele HW-spullen als je ze na configuratie gewoon van internet afsluit)
Ja, dat is natuurlijk een goede redenen om het op een dergelijke manier te toen, en ja meer tweakers modus, maar er zijn ook een heleboel mensen waar HA toch te brug te ver is, dus zou het mooi zijn om dus meerdere keuzes te hebben. Je kiest dan die voor je zelf waar je denk dat deze het beste voor je werkt. d:)b

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Het duikt hier elke keer weer op maar ik begrijp echt de obsessie met de dynamische tarieven in combinatie met de HW batterij niet.

Je hebt 3 uur nodig om hem te laden aangenomen dat dit op vol vermogen gebeurd.
En daarna minimaal 3 uur om hem weer te ontladen, maar in NOM mode zal dat waarschijnlijk langer zijn om dat je van het gebruik op dat moment afhankelijk bent

Gedurende die 6 uren moet er gemiddeld een verschil van 25% tov de laad prijs zijn om break-even te halen als gevolg van de laad/ontlaad verliezen. Pas daarboven behaal je winst, je praat over centen per dag.

In de zomer maanden zal het helemaal niet praktisch zijn omdat je hem gewoon vol kan laden van je PV-installatie. Kortom je praat op jaarbasis over een handvol Euro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:06

HvM

hanev001 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:17:
Het duikt hier elke keer weer op maar ik begrijp echt de obsessie met de dynamische tarieven in combinatie met de HW batterij niet.

Je hebt 3 uur nodig om hem te laden aangenomen dat dit op vol vermogen gebeurd.
En daarna minimaal 3 uur om hem weer te ontladen, maar in NOM mode zal dat waarschijnlijk langer zijn om dat je van het gebruik op dat moment afhankelijk bent

Gedurende die 6 uren moet er gemiddeld een verschil van 25% tov de laad prijs zijn om break-even te halen als gevolg van de laad/ontlaad verliezen. Pas daarboven behaal je winst, je praat over centen per dag.

In de zomer maanden zal het helemaal niet praktisch zijn omdat je hem gewoon vol kan laden van je PV-installatie. Kortom je praat op jaarbasis over een handvol Euro's.
Dat gaat wat mij betreft over de zon-arme periodes: dan zou ik graag op voordelige uren willen laden en dan NOM de rest van de dag door komen.
Dat handelen, wat je beschrijft, is inderdaad vrijwel nooit interessant gezien de prijsverschillen die daarvoor nodig zijn (en eigenlijk nooit voorkomen)

Als je de dynamische prijzen op een dag een beetje in de gaten houdt dan zul je zien dat het met name tussen 2 en 6 + 11 en 14 uur behoorlijk lager is dan de rest vd dag. Als je dan laadt + rest vd dag peak-shaving doorbrengt, dan scheelt dat zeker

[ Voor 9% gewijzigd door HvM op 10-02-2025 19:48 ]

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
Morgen hoogste prijs €0,178 Laagste prijs €0,063.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvM

HvM

Apenkooi schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:47:
dabedoelik.... :D

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Tubby

or not to be

Ja, je wil dit voor die 20 cent?

We praten hier over 2,5x whatever het verschil tussen hoog en laag. Ik begrijp dat t een leuke puzzel is om te leggen maar ik begrijp ook dat daar vanuit HomeWizard geen prioriteit leggen.

[ Voor 74% gewijzigd door Tubby op 10-02-2025 19:53 ]

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvM

HvM

Tubby schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:51:
Ja, je wil dit voor die 20 cent? 🧐
yep.... x 5 x het aantal dagen

zeker als zo'n 'knop' mijn niks extra kost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvM

HvM

Dat HW er geen prio aan geeft snap ik ook

Maar we zijn zeeeeer geduldig (bewezen !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Nu online

Tubby

or not to be

HvM schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:53:
[...]

yep.... x 5 x het aantal dagen

zeker als zo'n 'knop' mijn niks extra kost :+
Die 5 is redelijk positief gerekend; die hoog en laag prijzen zijn waarschijnlijk bij elkaar gegroepeerd. Lees; je kan er at best 2x vol-leeg mee doen als je geluk hebt.

Er valt meer te winnen met 0-opdemeter ivm minder terugleverkosten/energiebelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Tubby schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:51:
Ja, je wil dit voor die 20 cent?

We praten hier over 2,5x whatever het verschil tussen hoog en laag. Ik begrijp dat t een leuke puzzel is om te leggen maar ik begrijp ook dat daar vanuit HomeWizard geen prioriteit leggen.
Die accu heb je toch al betaald. En je hebt grotere verschillen. In december zijn er prijsverschillen geweest van bijna 50% Dan is het wel de moeite om het piekje van je inductieplaat af te schaven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tubby
  • Nu online

Tubby

or not to be

On topic; gisteren een al een hele cyclus kunnen doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vG8x3H7uSJeBLjrNVZUrLqLF0Eg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6zeGYz4uQc0awFnUD4GFyo4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvM

HvM

Apenkooi schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:57:
[...]

Die accu heb je toch al betaald. En je hebt grotere verschillen. In december zijn er prijsverschillen geweest van bijna 50% Dan is het wel de moeite om het piekje van je inductieplaat af te schaven.
Precies dat... het is allemaal al betaald en het kost niks extra.
Bovendien kan je het meermaals per etmaal zo doen.

We zullen zien !

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Apenkooi schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:47:
En hoe lang duurt de periode van hoge prijs, idem voor de lage prijs.

Alleen kijken naar de prijs zonder rekening te houden met de benodige tijd is je zelf rijk rekenen omdat je gemiddeld anders uit zal komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik draai al dik een half jaar simulaties in HA en simuleer daarbij ook 'slim' aansturen t.o.v. NOM. Slim aansturen komt vooral neer op laad- en ontlaaduitstel. In de zomer een paar keer overtollige energie tijdens piekuren op het net gezet en in de winter toch behoorlijk wat energie bijgeladen tijdens de goedkope uurtjes om de pieken overdag to overbruggen. Tot nu toe zijn de resultaten niet heel denderend, maar het is wel extra besparing:

Met mijn verbruik zou ik bij dynamisch contract 345.65 moeten afrekenen
Met set van 10,8 kWh, NOM: 336,21
Set van 10,8 kWh, slim aansturen: 314,63

En zonder saldering: 442,41 zonder accu
372,98 met accu op NOM
351,99 Met 'slim' aangestuurde accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvM

HvM

Ik begreep dat hij laadt in 3.5 uur

Dus..... dat kan precies in die uren.

Let wel: zonder die 'knop' heb je niks...

[ Voor 23% gewijzigd door HvM op 10-02-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvM

HvM

Tubby schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:55:
[...]

Die 5 is redelijk positief gerekend; die hoog en laag prijzen zijn waarschijnlijk bij elkaar gegroepeerd. Lees; je kan er at best 2x vol-leeg mee doen als je geluk hebt.

Er valt meer te winnen met 0-opdemeter ivm minder terugleverkosten/energiebelasting
die "5" betreft 5kWh per etmaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Nu online

Tubby

or not to be

Aardedraadje schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:01:
Ik draai al dik een half jaar simulaties in HA en simuleer daarbij ook 'slim' aansturen t.o.v. NOM. Slim aansturen komt vooral neer op laad- en ontlaaduitstel. In de zomer een paar keer overtollige energie tijdens piekuren op het net gezet en in de winter toch behoorlijk wat energie bijgeladen tijdens de goedkope uurtjes om de pieken overdag to overbruggen. Tot nu toe zijn de resultaten niet heel denderend, maar het is wel extra besparing:

372,98 met accu op NOM
Tnx; mooi concreet en bevestigd tot op zekere hoogte mijn onderbuikgevoel met cijfers. Mijn hoofddoel met deze HomeWizard accu is ook gevoel kunnen onderbouwen met cijfers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
hanev001 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:00:
[...]

En hoe lang duurt de periode van hoge prijs, idem voor de lage prijs.

Alleen kijken naar de prijs zonder rekening te houden met de benodige tijd is je zelf rijk rekenen omdat je gemiddeld anders uit zal komen.
Dat hangt uiteraard van de dag af. Prijs gaat per uur omhoog/omlaag. Maar gaat nooit van het ene uur laag naar het volgende uur hoog. Het is een golf beweging. De laagste prijs kan een paar uur het zelfde zijn. De hoogste prijs is het uur er voor en er achter iets lager.

Mee eens dat het nergens opslaat om op de laagste prijs de accu te laden en dan NOM te draaien. Maar dus wel laden op het laagste tarief. En dat te wachten op de uren waar de prijs dus minstens die 25% (of daar omtrent) hoger is.

De prijzen voor de volgende dag worden zo rond 13:00h geleverd. Dan heb je 35h om mee te werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-06 23:26
Eerlijk mensen die nu besteld hebben waaronder ik doen dit toch ook echt voor de lol en hobby. Mij maakt t weinig uit of ik dat ding terug verdien dan had ik wel tot 2027 gewacht. Zolang je kan salderen is het sowieso een slecht terug verdien model.

En met de weet dat deze niet voor handelen gemaakt is in het eerste idee al helemaal niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:01:

372,98 met accu op NOM
Je onderstreept hier exact mee wat ik bedoel. Je heb een "winst" van ca 20 Euro per jaar maar dan wel met 4 batterijen. Dus voor iemand die er maar 1 heeft praat je over 5 Euro. Is dat werkelijk alle moeite waard?
Ik denk dat HW in ieder geval zijn tijd beter kan besteden.
Wat iemand zelf in HA bouwt is persoonlijk hobby werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Nu online

Tubby

or not to be

Ik verwacht dat ik op zon-dagen waarop ik de auto tegenlijk kan laden een groter verschil kan maken;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifwkYtEo9JalIrnS-kvGjwvf_VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFsISB5vJSYQyHKqmD3pROPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit soort momenten kun je makkelijker de volledige zonne-opbrengst in je auto stoppen. Dan heb je gewoon over de hele kWh-prijs (incl. energiebelasting) en misschien nog terugleverboete.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vergeten we ook niet dat iedere cyclus ook afschrijving is van 1 cyclus? Een goede 20 ct per cyclus. Als we rekenen dan wel compleet he..... en ja sommige doen het om andere redenen dan om de knikkers. De HW batterij laat zich niet terugverdienen onder saldering. Althans hier. Voor de hobby.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-06 12:35
Tubby schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:55:
[...]

Dat denk ik ook. Dat ene uurtje van 18 ct krijg je toch de batterij niet leeg met je eigen apparaten? Ook die 6 ct is maar een uur.

Tenzij je echt de batterij via HA wil gaan aansturen en dus aan het net leveren uit de batterij. Maar dat gaat weer niet op als je straks energiebelasting betaald bij het laden en niet meer kan salderen. En het betekent gewoon een toename van het energieverbruik met 20%, niet zo milieuvriendelijk.

Met een dynamisch contract ben ik wel geïnteresseerd in het kunnen uitstellen van het laden van de batterij, 's ochtends verdien ik nog een paar cent het de opwek, een paar uur later niet meer. Maar dat is ook centenwerk per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvM

HvM

Zolang het nog geen 2027 is (einde salderen) hebben we het inderdaad over hobby, ervaring opdoen.
Tegen die tijd zien we wel weer hoe de wereld en de techniek er dan uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Op een dynamisch contract wordt alleen de energiebelasting gesaldeerd. Je haalt er nu dus al voordeel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien een rare vraag..... @HomeWizard_NL in de app kun je de batterij geforceerd laden. Is het ook mogelijk dit via HA te doen? Ik zie mensen hem handmatig steeds een zet geven. Wellicht biedt dit voor de automatiseerders onder ons wel een leuke feature om onder bepaalde omstandigheden het laden te starten? Een wilde gedachte.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvM

HvM

Apenkooi schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:23:
Op een dynamisch contract wordt alleen de energiebelasting gesaldeerd. Je haalt er nu dus al voordeel uit.
Ik weet het. Ben erg benieuwd naar de ervaringen die ik op ga doen :-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• winwiz
Het lijkt er op dat we steeds weer in dezelfde discussie eindigen.
  • Volgens mij is de accu vooral ontworpen om NOM te draaien.
  • Handelen wordt sowieso geen optie, dat staat zo'n beetje als laagste op de prioriteitenlijst als ik de posts van @HomeWizard_NL een beetje mag geloven uit deel 1.
  • De API is read only dus zolang dat het geval is moet je het doen met de mogelijkheden die geboden worden.
  • Het is natuurlijk leuk om met dynamische prijzen op goedkope tijden te kunnen laden en als het duur is te kunnen ontladen, maar de capaciteit is dermate klein dat je het over dubbeltjes hebt, dus weinig zinvol.
  • Je kunt natuurlijk meerdere accu's nemen hiervoor maar die investering krijg je misschien over 10 jaar pas terug. Wie weet hoe de markt er dan uit ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
HvM schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:25:
[...]

Ik weet het. Ben erg benieuwd naar de ervaringen die ik op ga doen :-)
Ik draai er acht maanden op. Conclusie, je zonne-energie terug leveren levert geen reet meer op. Over die acht maanden komt het bij mij neer op €0,015/kWh En als de prijs in de winter dan eens negatief is (wat gebeurt) dan wil denk ik iedereen wel zijn accuutje vol proppen. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Misschien een stomme vraag maar hoe moet ik me de laad en ontlaad-acties voorstellen? Ik denk dat de omvormer zichzelf probeert te sparen door niet te gaan flipperen? Stel de volgende situatie:
- 1400w stroom netto opbrengst
- waterkoker 2 minuten aan, 100w netto verbruik
- daarna weer terug naar 1400w netto opbrengst

Stopt de omvormer tijdens de waterkoker sessie meteen met laden? Heeft de Homewizard ook een voorspellend vermogen waarbij hij vast gaat laden, om elke watt teruglevering te voorkomen? Of loopt hij achter de feiten aan waardoor er altijd een klein beetje teruglevering zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:40:
Misschien een stomme vraag maar hoe moet ik me de laad en ontlaad-acties voorstellen? Ik denk dat de omvormer zichzelf probeert te sparen door niet te gaan flipperen? Stel de volgende situatie:

Stopt de omvormer tijdens de waterkoker sessie meteen met laden? Heeft de Homewizard ook een voorspellend vermogen waarbij hij vast gaat laden, om elke watt teruglevering te voorkomen? Of loopt hij achter de feiten aan waardoor er altijd een klein beetje teruglevering zal zijn?
De batterij zal altijd achter de feiten aanlopen omdat deze wordt aangestuurd vanaf de slimme meter. Bij de DSMR5 meter is dat 1 seconde maar bij oudere meters 10 seconden. Er is ook nog de reactietijd van de batterij zelf. Misschien kan een van de mensen die hem al heeft kijken hoeveel dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:40:

In jouw genoemde voorbeeld zal bij 1 batterij het volgende gebeuren:

In 1e instantie staat de batterij 800 Watt te laden en gaat er 600 Watt het net op. Na inschakelen van de waterkoker zal de batterij binnen enkele seconden de vraag volgen. In dit geval 100 Watt leveren zolang het nodig is. Daarna gaat hij terug naar de oorspronkelijke situatie. Ook in enkele seconden. Ik zie dat ik tijdens NOM vaak maar een paar watt terug lever. Hieronder 3 voorbeelden zoals mij energieleverancier ze heeft geregistreerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xz8bD3dWc5-kYPP3f71VPbtmzc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bo4zdjudKInXdeObCuWJpIEj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uVqxRZx6fBDdw-4U95NwK4O0dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTRJqLpw0YByzz2yqYMkBV3J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7qnG7x5cjCopGjp7h81Lw_V1Wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MTgePlDRTYCTp42qT2nenDu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-06 12:35
Apenkooi schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:29:
[...]

Ik draai er acht maanden op. Conclusie, je zonne-energie terug leveren levert geen reet meer op. Over die acht maanden komt het bij mij neer op €0,015/kWh En als de prijs in de winter dan eens negatief is (wat gebeurt) dan wil denk ik iedereen wel zijn accuutje vol proppen. 😁
Ik heb het afgelopen jaar tussen de 5ct (in de zomer) en 13ct (in de winter) per kWh verdiend met teruglevering, als ik de saldering van energiebelasting niet meetel. Ik hoop met de batterij mijn eigen verbruik van 30% wat op te krikken, energiebelasting vermijden vind ik het leukste.

Dat laatste, volladen met gratis stroom in de winter is wel erg verleidelijk... maar we hebben deze winter geen -13ct tarieven gehad. Dus met energiebelasting erbij nog steeds niet zinvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 22:00

HE1

Devke schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:15:
Vergeten we ook niet dat iedere cyclus ook afschrijving is van 1 cyclus? Een goede 20 ct per cyclus. Als we rekenen dan wel compleet he..... en ja sommige doen het om andere redenen dan om de knikkers. De HW batterij laat zich niet terugverdienen onder saldering. Althans hier. Voor de hobby.......
Als je de terugverdientijd uitrekent ga je ervan uit dat de investering van batterij al weg is , waarom dan nog 0,20eur per cyclus rekenen? zit toch al in je terugverdien sommetje....iedereen snapt dat je de investering kwijt bent als de batterij op is, ik zie geen reden om dat per cyclus uit te rekenen en ergens mee te nemen in een berekening.

[ Voor 11% gewijzigd door HE1 op 10-02-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HE1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:19:
[...]

Als je de terugverdientijd uitrekent ga je ervan uit dat de investering van batterij al weg is , waarom dan nog 0,20eur per cyclus rekenen? zit toch al in je terugverdien sommetje....iedereen snapt dat je de investering kwijt bent als de batterij op is, ik zie geen reden om dat per cyclus uit te rekenen en ergens mee te nemen in een berekening.
Ik verwijs graag naar Topic deel 1. Daar staan al veel rekensommetjes. 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
hanev001 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:53:
[...]

De batterij zal altijd achter de feiten aanlopen omdat deze wordt aangestuurd vanaf de slimme meter. Bij de DSMR5 meter is dat 1 seconde maar bij oudere meters 10 seconden. Er is ook nog de reactietijd van de batterij zelf. Misschien kan een van de mensen die hem al heeft kijken hoeveel dat is.
Ik heb een oude slimme meter en daar zit toch wel ruim 15sec tussen het reageren op pieken en dalen in het verbruik.

Ik hoop dat liander toch een beetje haast maakt met vervangen, kan tegelijk met net aanpassingen die ze komende maand hier gaan doen in de wijk.
Ze hebben inmiddels al een flink trafo huisje neergezet die 10kv omzet naar 230v hiermee zal onze wijk klaar zijn voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Devke schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:58:
[...]

In jouw genoemde voorbeeld zal bij 1 batterij het volgende gebeuren:

In 1e instantie staat de batterij 800 Watt te laden en gaat er 600 Watt het net op. Na inschakelen van de waterkoker zal de batterij binnen enkele seconden de vraag volgen. In dit geval 100 Watt leveren zolang het nodig is. Daarna gaat hij terug naar de oorspronkelijke situatie. Ook in enkele seconden. Ik zie dat ik tijdens NOM vaak maar een paar watt terug lever. Hieronder 3 voorbeelden zoals mij energieleverancier ze heeft geregistreerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hij is dus ook zo slim dat hij de laadsnelheid aanpast op het overschot? 100w overschot is 100w laden? Zit hier een minimum aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:50

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYofa01s1A7nQWzzbHEkXrcfP3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1H0XBWqWUpT09LIfuRQuuf62.jpg?f=fotoalbum_large

Als je meer overschot of vraag hebt dan 800W, dan heb je geen nul meer op de meter en ga je terugleveren of afnemen van het net. De batterij reageert vrij snel, behalve 's morgens dan kijkt de batterij even de kat uit de boom voordat deze gaat opladen. Bij het wisselen, of starten, zie je waarden van tussen de 20 en 80 W.

[ Voor 30% gewijzigd door PeteSplit op 10-02-2025 23:27 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
ritsl schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:01:
[...]

Ik heb het afgelopen jaar tussen de 5ct (in de zomer) en 13ct (in de winter) per kWh verdiend met teruglevering, als ik de saldering van energiebelasting niet meetel. Ik hoop met de batterij mijn eigen verbruik van 30% wat op te krikken, energiebelasting vermijden vind ik het leukste.

Dat laatste, volladen met gratis stroom in de winter is wel erg verleidelijk... maar we hebben deze winter geen -13ct tarieven gehad. Dus met energiebelasting erbij nog steeds niet zinvol.
Juni 271 kWh € -0,41
Juli 264 kWh € -0,92

November 56 kWh € 4,71
December 14 kWh € 1,16

Zonder energiebelasting saldering. Die gaat er in 2027 vanaf, en de accu gaat wel iets langer mee.

Dus het liefst zet je een hele grote accu in de tuin die je in de zomer oplaad, en in de winter ontlaad. Maar dat is helaas een beetje onpraktisch. (laat staan de zelf ontlading)

Bij een negatieve marktprijs wil je zeker je accu opladen. Vooral als je aan het terug leveren bent. Zie Juni & Juli. En in de winter een negatieve marktprijs + BTW + energiebelasting is altijd nog goedkoper dan positieve marktprijs + BTW + energiebelasting. ;) Vooral als het dus best lekker waait, maar je tijdens de avondpiek zowat in goudstukken moet betalen omdat de wind is gaan liggen. :P

Druk maken om batterijcyclus? Waarvoor heb je dat ding? Afbeulen die handel. Naar mijn ervaring gaat een accu die lekker gebruikt wordt langer mee dan één die niks doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Apenkooi op 10-02-2025 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

HE1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:19:
[...]

Eens. Ik had de afschrijving per cyclus (omgerekend naar per kWh) er eerst in zitten, maar het maakt de berekening ontransparant. Je vergelijkt gewoon je besparing met de aanschafprijs. Daar hoeft niet ook nog een afschrijving bovenop. Dan reken je de kosten voor de batterij dubbel mee.

Afschrijving heeft betrekking op zaken die minder waard worden en je weer wilt gaan verkopen. Een auto bijvoorbeeld. Heeft op de tergverdientijd van de accu geen relevantie. Ik ga er vanuit dat ik de eerste en laatste eigenaar ben.

Daarnaast is die 23 cent afschrijving gebaseerd op de 6000 cycli die HW specificeert. Hij zal het na 6000 cycli gewoon nog doen. Na die 6000 cycli heb je nog minstens 70% (even uit m'n hoofd) capaciteit over.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 11-02-2025 05:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
PeteSplit schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:22:
[Afbeelding]

Als je meer overschot of vraag hebt dan 800W, dan heb je geen nul meer op de meter en ga je terugleveren of afnemen van het net. De batterij reageert vrij snel, behalve 's morgens dan kijkt de batterij even de kat uit de boom voordat deze gaat opladen. Bij het wisselen, of starten, zie je waarden van tussen de 20 en 80 W.
Ah dat is jammer. Ik dacht dat de batterij bijv. met 100w zou laden als er 100w netto overschot is, zodat hij geen stroom pakt van het net. Maar als ik jou goed begrijp is het dus +800w of -800w.

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 11-02-2025 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:03
PeteSplit schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:22:
Bij het wisselen, of starten, zie je waarden van tussen de 20 en 80 W.
Ergens zonde die 'groene' delen bij NOM, lever je alsnog 10w-20w terug aan het net. Beter een (instelbare) waarde van bijv. 10w als defacto 'NOW' zodat je aansluiting klappert tussen 0w en 20w afname ipv -10w en +10w.

Kan je langer doen met je opgeladen batterij, wie het kleine niet eert...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:19
hoevenpe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:43:
[...]

Ergens zonde die 'groene' delen bij NOM, lever je alsnog 10w-20w terug aan het net. Beter een (instelbare) waarde van bijv. 10w als defacto 'NOW' zodat je aansluiting klappert tussen 0w en 20w afname ipv -10w en +10w.

Kan je langer doen met je opgeladen batterij, wie het kleine niet eert...
Ja, een instelbare calibratie zou mooi zijn. In de zomer kan je dan bijvoorbeeld laden als de teruglevering boven een bepaalde waarde komt en in de winter kan je dan juist instellen dat de accu het netverbruik moet dempen tot een bepaalde waarde zodat die in de nacht en als je niet thuis bent gaat laden en daarmee de pieken van de duck curve opvangt.

@HomeWizard_NL Dit is bij jullie vast wel langs gekomen als idee. Dit lijkt mij een paar regels code om op te nemen als instelling, het voorkomt het continu wisselen tussen laden en ontladen en het zorgt er ook voor dat de accu op de donkere dagen regelmatig netjes vol komt voor SoC calibratie en top balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Laatst online: 08-06 19:16
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:36:
[...]

Ah dat is jammer. Ik dacht dat de batterij bijv. met 100w zou laden als er 100w netto overschot is, zodat hij geen stroom pakt van het net. Maar als ik jou goed begrijp is het dus +800w of -800w.
Jouw redenering klopt, als er 100 watt overschot is laad de accu met 100 watt op.
en andersom ook. tot het max van 800watt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Waarom lees ik nu regelmatig dat "alles met een paar regels code" is op te lossen? Als het alleen code is dan had HW het vast al allemaal ingebakken. Ik denk dat er nog een ander aspect meespeelt. Veiligheid! Homewizard heeft al vaker aangegeven open te staan voor een idee zoals een open API maar dat veiligheid voorop staat. Ook die API zal met een "druk op de knop" open staan maar dan heb je nog geen enkele veiligheidstest gedaan. Veiligheid is voor HW een belangrijk uitgangspunt en terrecht.

Edit : Daarnaast zie ik vragen gesteld worden die een paar posts daarboven ook al gesteld en beantwoord zijn. We hebben een TS. Hier zal ongetwijfeld niet alles in staan nog. Dan biedt tweakers ook nog een zoek functie. Best handig. Kom je er niet uit.... vraag 😊

[ Voor 21% gewijzigd door Devke op 11-02-2025 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@HomeWizard_NL
Ik zie dat vannacht ineens een accu is gaan laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7L2hHEqxV0qoe4KyeMo0LsH296s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yAxXAjB7vRmcWS3DLRHdpoS0.jpg?f=user_large

in HA kon ik zien welke accu.
was er maar 1 die begon te laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGr3hh2rFR_6xtWmCchr1JFhp-4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ojKWqVFEOkhbrcSNTdhYMtqC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SpikeHome schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:35:
@HomeWizard_NL
Ik zie dat vannacht ineens een accu is gaan laden.
[Afbeelding]

in HA kon ik zien welke accu.
was er maar 1 die begon te laden.
[Afbeelding]
Dit is toch al enkele keren vermeld hier. Het is het BMS die een klein beetje oplaad om de minimum waarde van de cellen op peil te houden wanneer de SOC nul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
hanev001 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:38:
[...]

Dit is toch al enkele keren vermeld hier. Het is het BMS die een klein beetje oplaad om de minimum waarde van de cellen op peil te houden wanneer de SOC nul is.
hmm overheen gelezen denk ik dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JasperVerbeek
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-06 12:53

JasperVerbeek

Assistent Accountant

Besteltijd 12:30 en heb zojuist kunnen betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 13:02
Is het van belang op welke fase je de batterijen aansluit?
Heb meerdere opties, als dat niet uitmaakt en hij gaat over de fases heen dan zou het in mijn bijgebouw goed kunnen. Ga voor 4 stuks, omdat de warmtepomp nogal veel verbruikt. Zelfs met 4 accu's red ik het niet om het huis de hele nacht te voeden, maar het gaat zeker een beetje helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@DrkZnl Maakt niet uit, je meter (van de netbeheerder) saldeert over de fases heen en de HomeWizard stuurt ook op teruglevering of levering, niet op basis van fases.

De warmtepomp is leuk, maar daardoor heb ik juist alleen maar minder zonne-overschot om op te slaan.. Oftewel dat maakt juist dat je een lagere benutting hebt en dus minder batterijen kan gebruiken.

Hangt ook van je PV-installatie af natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DrkZnl schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:14:
Is het van belang op welke fase je de batterijen aansluit?
Heb meerdere opties, als dat niet uitmaakt en hij gaat over de fases heen dan zou het in mijn bijgebouw goed kunnen. Ga voor 4 stuks, omdat de warmtepomp nogal veel verbruikt. Zelfs met 4 accu's red ik het niet om het huis de hele nacht te voeden, maar het gaat zeker een beetje helpen.
Ik weet niet wat voor filosofie je aanhoudt maar als je 4 HW batterijen wil bijladen met zonnestroom om je warmtepomp te kunnen voeden, dan moet je wel een voetbalveld aan panelen op het dak hebben liggen. Ik mag met 4kWp blij zijn als er met dit dramatische weer 2kWh van het dak af komt. Je zal dus minstens 20kWp moeten hebben liggen om stroom genoeg op te wekken om die 4 batterijen vol te krijgen. Dan heb ik nog niet gerekend met het eigen verbruik van je woning overdag.

Ja, met mooi weer trek ik 11kWh van het dak. Maar dat waren de afgelopen 30 dagen maar 3 dagen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:46
JasperVerbeek schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:11:
12,48 hier maar kan nog niks betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:39:
[...]

12,48 hier maar kan nog niks betalen
12:38, ook nog niks.... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
Devke schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:21:
Waarom lees ik nu regelmatig dat "alles met een paar regels code" is op te lossen? Als het alleen code is dan had HW het vast al allemaal ingebakken. Ik denk dat er nog een ander aspect meespeelt. Veiligheid! Homewizard heeft al vaker aangegeven open te staan voor een idee zoals een open API maar dat veiligheid voorop staat. Ook die API zal met een "druk op de knop" open staan maar dan heb je nog geen enkele veiligheidstest gedaan. Veiligheid is voor HW een belangrijk uitgangspunt en terrecht.

Edit : Daarnaast zie ik vragen gesteld worden die een paar posts daarboven ook al gesteld en beantwoord zijn. We hebben een TS. Hier zal ongetwijfeld niet alles in staan nog. Dan biedt tweakers ook nog een zoek functie. Best handig. Kom je er niet uit.... vraag 😊
Een paar regels code, 3 weken debuggen en 6 maanden testen :P

Het zijn natuurlijk maar suggesties voor relatief simpel te implementeren functionaliteit.
Wat ze er bij HW mee doen en wat de volgorde is als ze het al doen, moeten ze zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 19:47
JanHenk schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:28:
@DrkZnl Maakt niet uit, je meter (van de netbeheerder) saldeert over de fases heen en de HomeWizard stuurt ook op teruglevering of levering, niet op basis van fases.

De warmtepomp is leuk, maar daardoor heb ik juist alleen maar minder zonne-overschot om op te slaan.. Oftewel dat maakt juist dat je een lagere benutting hebt en dus minder batterijen kan gebruiken.

Hangt ook van je PV-installatie af natuurlijk.
Oke goed om te weten. Heb 1 accu besteld om te gaan proberen en heb een 3-fase meterkast. Het maakt dus niet uit op welke fase ik een stopcontact laat maken, dat komt uiteindelijk altijd goed.
Is het, met het oog op uitbreiding naar 3 of 4 accu's wel slim om een aparte groep aan te laten leggen waar ik de accu's op plug? Of is het bijv. beter op elke fase 1 wcd te laten maken waar ik elk 1 accu op plug? Heb een opslagruimte naast de meterkast dus kan alles aan laten leggen hoe het 't beste uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
avdwerf schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Oke goed om te weten. Heb 1 accu besteld om te gaan proberen en heb een 3-fase meterkast. Het maakt dus niet uit op welke fase ik een stopcontact laat maken, dat komt uiteindelijk altijd goed.
Klopt, plug-and-play :)
Is het, met het oog op uitbreiding naar 3 of 4 accu's wel slim om een aparte groep aan te laten leggen waar ik de accu's op plug? Of is het bijv. beter op elke fase 1 wcd te laten maken waar ik elk 1 accu op plug? Heb een opslagruimte naast de meterkast dus kan alles aan laten leggen hoe het 't beste uitkomt.
HomeWizard geeft in ieder geval aan dat het best is om een aparte groep aan te leggen voor alleen de batterijen als je ze wil ontgrendelen (als in, maximaal vermogen ontladen). Ik zou persoonlijk gewoon een enkele groep op 1 fase aanleggen en daar alleen de batterijen op aansluiten. Dat is altijd veilig en goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
JanHenk schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:09:
HomeWizard geeft in ieder geval aan dat het best is om een aparte groep aan te leggen voor alleen de batterijen als je ze wil ontgrendelen (als in, maximaal vermogen ontladen). Ik zou persoonlijk gewoon een enkele groep op 1 fase aanleggen en daar alleen de batterijen op aansluiten. Dat is altijd veilig en goed.
Oke top, ga ik de elektricien vragen of hij daar een groep voor kan maken.
Ik las daarnaast ergens dat het beter was als je meerdere accu's had om ook de 3-fase kWh meter van Homewizard in je meterkast te hangen. Is dat een nuttige toevoeging? Of werkt de P1 meter op zich gewoon prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
avdwerf schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:54:
[...]

Oke top, ga ik de elektricien vragen of hij daar een groep voor kan maken.
Ik las daarnaast ergens dat het beter was als je meerdere accu's had om ook de 3-fase kWh meter van Homewizard in je meterkast te hangen. Is dat een nuttige toevoeging? Of werkt de P1 meter op zich gewoon prima?
De p1 meter doet het prima. De ondersteuning van de kWh meter richting de batterij moet nog komen. Je moet het imo handig/leuk vinden. Ik heb wel een kWh meter van HW maar die hangt aan de zonnepanelen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
Devke schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:57:
[...]

De p1 meter doet het prima. De ondersteuning van de kWh meter richting de batterij moet nog komen. Je moet het imo handig/leuk vinden. Ik heb wel een kWh meter van HW maar die hangt aan de zonnepanelen groep.
Ja dan heb je 'gewoon' een 1-fase kwh meter die puur de zonnepanelen meet?
Het feit dat ik geen idee heb of het handig is zegt denk ik genoeg, dan laat ik die achterwege voorlopig en start ik gewoon met alleen de P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-05 12:45
Devke schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:57:
[...]

Die ondersteuning die nog moet komen, geldt dat voor de 1-fase of 3-fase meter van HW?
Je eerdere plaatje suggereert dat alles van HW ondersteund wordt, is dat niet echt het geval?

In de situatie hier wordt een HW socket gebruikt om de opbrengst van de 2 panelen op de schuur te meten. En de 1-fase kWh-meter van HW om de opbrengst van de inverter op zolder te meten. Heb tevens een P1-dongle van HW die uiteraard de som van ingaand/uitgaand aangeeft. Gaat dat alles dan niet werken i.c.m. de HW batterij of moet ik kunstgrepen gaan uithalen in de meterkast?

En wat geef ik dan in de app aan bij installatie; "Nee, dat heb ik niet"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 19:41
Ik probeer de business case van deze batterijen even te berekenen. Dit doe ik zonder rekening te houden met handelen op de onbalansmarkt, want dat begrijp ik niet zo goed.

Ze kosten 1395 euro, waarvan je de BTW geloof ik terug kan krijgen (klopt dit?). Dan kost de accu dus effectief 1153 euro.

Met een KWH-prijs rekenend van 30 cent, betekent dit dat de accu 3843KWh van de zonnepanelen moet laden en ontladen om financieel uit te komen. Met een capaciteit van 2,7KWh en nul verliezen gaat het dan om 1423 keer volledig laden en ontladen.

In de veronderstelling dat hij zichzelf 'maar' 180 keer per jaar volledig laadt op gratis zonnestroom en in de nacht volledig ontlaadt, heeft hij een terugverdienperiode van 8 jaar nodig waarin er niets mis mag gaan.

Is het dan heel interessant om zo'n product te kopen? Ik gok van niet.

Hoe het zit met hem gebruiken om te handelen op de onbalansmarkt is mij niet bekend, ik vind dat deel van de energietransitie nog te complex. En volgens mij is het product zo niet bedoeld?

Mis ik iets in deze berekening? De techniek en simpelheid van het product spreekt mij namelijk wel heel erg aan.

[ Voor 4% gewijzigd door thatanas op 11-02-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:02
thatanas schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:47:
Ze kosten 1395 euro, waarvan je de BTW geloof ik terug kan krijgen (klopt dit?). Dan kost de accu dus effectief 1153 euro.
Nee, dat klopt niet. Zie ook https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Laatst online: 21:50

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

;w vraag reeds beantwoord

[ Voor 96% gewijzigd door PeteSplit op 11-02-2025 13:57 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz187
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 19:37
thatanas schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:47:
Ik probeer de business case van deze batterijen even te berekenen. Dit doe ik zonder rekening te houden met handelen op de onbalansmarkt, want dat begrijp ik niet zo goed.

Met een KWH-prijs rekenend van 30 cent, betekent dit dat de accu 3843KWh van de zonnepanelen moet laden en ontladen om financieel uit te komen. Met een capaciteit van 2,7KWh en nul verliezen gaat het dan om 1423 keer volledig laden en ontladen.

In de veronderstelling dat hij zichzelf 'maar' 180 keer per jaar volledig laadt op gratis zonnestroom en in de nacht volledig ontlaadt, heeft hij een terugverdienperiode van 8 jaar nodig waarin er niets mis mag gaan.

Is het dan heel interessant om zo'n product te kopen? Ik gok van niet.

Hoe het zit met hem gebruiken om te handelen op de onbalansmarkt is mij niet bekend, ik vind dat deel van de energietransitie nog te complex. En volgens mij is het product zo niet bedoeld?

Mis ik iets in deze berekening? De techniek en simpelheid van het product spreekt mij namelijk wel heel erg aan.
Volgens mij wel. Ik bereken met jouw cijfers dan als volgt:

Stap 1: 2,5 KW * 0,3 cent /kw * 1868 volledig laden/ontladen = 1401 EUR
Stap 2: 1868 keer laden/ontladen / 180 keer per jaar = 10,4 jaar

Maar ik vermoed dat je minder vaak dan 180 keer per jaar volledig gaat laden/ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 19:41
Wauw, iedereen bedankt voor de snelle reacties. Dan wacht ik nog even af wat de markt gaat doen :). Ik ben liefhebber om het eigen verbruik sterk te verhogen, maar daar heb ik momenteel ook nog andere (goedkopere, zij het inefficiëntere) alternatieven voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:04
Let er dan wel even op dat die alternatieve producten ook zo naadloos/softwarematig handig aan sluiten/sturen/uitlezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayvonrk
  • Laatst online: 08-06 10:25
JasperVerbeek schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:11:
Heb je ook nog iets van compensatie gekregen voor het lange wachten/vertraging? Lees in dit topic van gratis scherm. (Energie display)

[ Voor 3% gewijzigd door rayvonrk op 11-02-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
rayvonrk schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:59:
[...]

Heb je ook nog iets van compensatie gekregen voor het lange wachten/vertraging? Lees in dit topic van gratis scherm. (Energie display)
Zowel zo eerlijk zijn. Maar blijft afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-06 09:56
Sonero schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:46:
[...]

Die ondersteuning die nog moet komen, geldt dat voor de 1-fase of 3-fase meter van HW?
Je eerdere plaatje suggereert dat alles van HW ondersteund wordt, is dat niet echt het geval?

In de situatie hier wordt een HW socket gebruikt om de opbrengst van de 2 panelen op de schuur te meten. En de 1-fase kWh-meter van HW om de opbrengst van de inverter op zolder te meten. Heb tevens een P1-dongle van HW die uiteraard de som van ingaand/uitgaand aangeeft. Gaat dat alles dan niet werken i.c.m. de HW batterij of moet ik kunstgrepen gaan uithalen in de meterkast?

En wat geef ik dan in de app aan bij installatie; "Nee, dat heb ik niet"?
Lijkt me wel, de batterijen geven enkel om wat de p1 meter zal aangeven. Dat er 2 panelen op 1 hw socket zitten en de andere op een kWh meter heeft geen invloed op wat de p1 meter die aan de digitale meter zal meten. De p1 meter stuurt de hw batterijen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JasperVerbeek
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-06 12:53

JasperVerbeek

Assistent Accountant

[...]

Ik heb 20 minuten na betaalbevestiging een mail gekregen met een link waarmee je direct €60 korting krijgt in de webshop van homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Volgens HomeWizard krijgt iedereen die oorspronkelijk in de november uitlevering zou zitten na de betaling een kortingsbon van €60 krijgen. Dit ter compensatie van het lange wachten. Dat shoptegoed kan je weer uitgeven in de HomeWizard shop.

Je kan er een display voor bestellen, of een extra kWh meter. Of een paar pluggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Ik log net weer eens in bij homewizard, vanmorgen stond mij pre bestelling van 25 juni er nog in.
Kijk in dan zie ik : Pagina niet gevonden??

Alle pagina's worden trouwens m.b.t. mijn account niet gevonden, storing of zijn ze me zat? ;)

[ Voor 26% gewijzigd door ivo1969 op 11-02-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:25:
Ik log net weer eens in bij homewizard, vanmorgen stond mij pre bestelling van 25 juni er nog in.
Pagina is inderdaad stuk. Een paar uur geleden deed ze het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
asing schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Bedankt voor reactie , weet ik dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@HomeWizard_NL

Mijn persoonlijke situatie gaat er voorlopig anders uitzien dan gepland:
Na het verwijderen van mijn gasaansluiting (en dus volledig elektrisch verwarmen van woning en water) geeft Enexis aan dat mijn 1-fase aansluiting pas naar 3-fase kan worden omgezet na het vervangen van de kabel die naar ons rijtje van 4 loopt (totale onzin, want mijn 3 buren in dat rijtje doen nog verwarmen/koken op gas).

Nu heb ik dus te maken met overbelasting van de hoofdzekering. Dankzij de homewizard sockets kan ik regels instellen die de overbelasting voorkomen (boiler uit als auto gaat laden, autolader uit als totaal vermogen boven x komt etc.) maar een peakshaving zou mij veel beter passen dan vermogen beperken op apparaten die ik eigenlijk wil gebruiken.

Met het laden van mijn auto en verwarmen met warmtepomp heb ik praktisch niets aan een NOM regeling, want een continu minimaal vermogen van 3600W trekt de accu('s) zo leeg. Echter heb ik er wel iets aan als ik ze puur en alleen kan inzetten voor het opvangen van de pieken.
De accu's moeten hier dan wel op geconfigureerd kunnen worden, voor zowel afgifte van vermogen als laadgedrag (want ik heb in deze maanden nauwelijks PV opwek).

Kunnen jullie mij aangeven of dit nu al mogelijk is, of in de ZEER nabije toekomst? Als dit namelijk niet het geval is zal ik noodgedwongen naar een andere oplossing moeten zoeken, want de sanering van Enexis heeft een wachttijd van 6 tot 12 maanden!

[ Voor 8% gewijzigd door DaanTriple7 op 11-02-2025 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:35

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DaanTriple7 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:36:
@HomeWizard_NL
Met het laden van mijn auto en verwarmen met warmtepomp heb ik praktisch niets aan een NOM regeling,
Waarom niet? Het gaat erom dat je je eigen zonne-energie zelf gebruikt in plaats van teruglevert aan het net. Of je de accu nou langzaam leegtrekt met 200W of snel met 800W, het blijft je eigen pv-opwek die anders naar het net was gegaan.
Echter heb ik er wel iets aan als ik ze puur en alleen kan inzetten voor het opvangen van de pieken.

Kunnen jullie mij aangeven of dit nu al mogelijk is, of in de ZEER nabije toekomst? Als dit namelijk niet het geval is zal ik noodgedwongen naar een andere oplossing moeten zoeken
Voor dit soort situaties heb je load balancing voor het laden van je auto. Een beetje lader heeft dat op basis van een P1-dongle of desnoods de mogelijkheid om CT-klemmen in je groepenkast te plaatsen. Daar heb je veel meer aan dan het proberen op te lossen met die 800W van een thuisaccu die ten eerste een druppel op de gloeiende plaat (3,5A..) is als je de hoofdzekering flink overbelast en ten tweede niet werkt op het moment dat de accu leeg is.

Je wil altijd je auto kunnen laden zonder je hoofdzekering te overbelasten: load balancing waarbij het laadvermogen van de auto dynamisch aangepast wordt aan de rest van het verbruik in huis. Als het autoladen opgelost is heb je eigenlijk nauwelijks problemen meer, er zijn hier veel gebruikers op het forum die een all electric huishouden hebben op 1 fase. Beetje koken en warmtepompen zijn geen probleem, het volle snelheid laden van een auto zonder rekening te houden met de rest wel.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
asing schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Gegevens op de site zijn weer zichtbaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-06 09:32
ivo1969 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:25:

Alle pagina's worden trouwens m.b.t. mijn account niet gevonden, storing of zijn ze me zat? ;)
Ik heb nooit deze pre-bestelling status gezien in mijn account. Heeft bij mij nooit gewerkt haha.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Pagina: 1 ... 13 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.