Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Zou wat wezen zeg, als de rollen omgedraaid zijn nu en RBR ook Singapore goed presteert (wat normaal hun zwakste circuit is).

Ik zie MCL dan de rest van het seizoen nog wel de nodige fouten maken om het spannend te maken als ze externe druk krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Shinji schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:13:
Zou wat wezen zeg, als de rollen omgedraaid zijn nu en RBR ook Singapore goed presteert (wat normaal hun zwakste circuit is).

Ik zie MCL dan de rest van het seizoen nog wel de nodige foute maken om het spannend te maken als ze externe druk krijgen.
Dat zou echt een hele vette wending zijn. Ook goed voor mijn voorspellingen voor mijn GPTM team ;) Maar een jagende Max Verstappen is zoveel leuker om naar te kijken.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:21

Martinspire

Awesomeness

Shinji schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:13:

Ik zie MCL dan de rest van het seizoen nog wel de nodige fouten maken om het spannend te maken als ze externe druk krijgen.
En als het werkt, zie ik het de overige teams wel kopiëren waardoor er nog meer strijd voorin is.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-10 19:36
De reactie van de banden was niet gelijk. MCL had last van graining en Max had last van blistering. Respectievelijk oppervlakte temperatuur (te weinig?) versus kern temperatuur. Nou suggereerde “the race” dat Max de druk op de voorbanden zo opgevoerd had met extra voorvleugel dat daardoor de kern temperatuur opliep. Desondanks opvallend dat z’n banden aan de buitenkant in leven bleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:41
Mog schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:16:
[...]

Dat zou echt een hele vette wending zijn. Ook goed voor mijn voorspellingen voor mijn GPTM team ;) Maar een jagende Max Verstappen is zoveel leuker om naar te kijken.
Mag ik dromen dat beiden McLarens 2 DNF’s hebben, en die RBR echt weer mee doet voor P1 en Verstappen op magische wijze alsnog het kampioenschap naar zich toe trekt? :9

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:44

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ZeromaNoiS schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:40:
[...]

Mag ik dromen dat beiden McLarens 2 DNF’s hebben, en die RBR echt weer mee doet voor P1 en Verstappen op magische wijze alsnog het kampioenschap naar zich toe trekt? :9
Niet echt een droom.

Als grap schreef ik eerder over 'ze toetsen elkaar eraf!' wat natuurlijk in Spanje 2016(?) gebeurde.

De McLs zitten in een kampioensstrijd, en nemen nog enorme risico's zoals vorig weekend. Dus wie weet. Het kan prima.

ping 127.212.23.124

• Shinji
Dat moet dan wel drie keer gebeuren wil het weer spannend worden.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:44

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Shinji schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:19:
Dat moet dan wel drie keer gebeuren wil het weer spannend worden.
Alle races winnen en een klappertje - alles kan, maar is natuurlijk totaal ongeloofwaardig. Al is Norris wel al twee keer uitgevallen.

ping 127.212.23.124

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:23
pjottum schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:03:
[...]

Alle races winnen en een klappertje - alles kan, maar is natuurlijk totaal ongeloofwaardig. Al is Norris wel al twee keer uitgevallen.
En max 1x jammer genoeg door Kimi.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lynx schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:09:
De reactie van de banden was niet gelijk. MCL had last van graining en Max had last van blistering. Respectievelijk oppervlakte temperatuur (te weinig?) versus kern temperatuur. Nou suggereerde “the race” dat Max de druk op de voorbanden zo opgevoerd had met extra voorvleugel dat daardoor de kern temperatuur opliep. Desondanks opvallend dat z’n banden aan de buitenkant in leven bleven.
Camber staat altijd zodat de binnenkant van de voorwielen de grond meer raken :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

https://www.skysports.com...ded-after-williams-appeal
Williams/Sainz heeft zijn beroep tegen de 10 seconden + 2 punten straf voor de botsing met Lawson op Zandvoort gewonnen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

gambieter schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:51:
Williams/Sainz heeft zijn beroep tegen de 10 seconden + 2 punten straf voor de botsing met Lawson op Zandvoort gewonnen.
Een zeldzaam stukje redelijkheid en rationaliteit in 2025. :P

:Y)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

_o- . Die tractor aan het eind.

Zou er nou niemand bij McLaren gaan nadenken? :p

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 13-09-2025 16:37 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Maar de tien seconden gaan niet alsnog van zijn tijd. Best zuur/raar, want min 10 sec zou punten opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Toke_gt schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:44:
Maar de tien seconden gaan niet alsnog van zijn tijds. Best zuur/raar, want min 10 sec zou punten opleveren.
Ja, daar kun je niet meer tegen protesteren. Het is niet anders.

Het is net als een rode kaart bij het voetbal. Die rode kaart wordt niet meer ingetrokken, maar de extra wedstrijden schorsing kan wel worden aangevochten.

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 13-09-2025 17:28 ]

• ZeromaNoiS
gambieter schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:36:
[...]

_o- . Die tractor aan het eind.

Zou er nou niemand bij McLaren gaan nadenken? :p
Ik denk dat je op Monza die wagen geen tractor kan noemen is wel gebleken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

While nothing can be done about the time penalty Sainz served during the racing, the two penalty points that were applied to his super licence have been removed.

Williams satisfied the requirement to provide a new, significant element that was not available to the stewards at the time of their original decision, by providing footage from a 360-degree camera on Sainz's car.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:33
Hoe zijn de beelden van de 360° camera nieuw bewijs? Dat leest bijna als een loophole om "de beelden" als nieuw bewijs te zien. Maar volgens mij moet het toch iets op die beelden zijn dat als nieuw bewijs gezien kan worden*. En dan zit je weer op het punt van: wat laat de 360° camera zien dat de onboard van beide auto's + de trackside camera's + de CCTV niet lieten zien. En dat Lawson een klein slippertje had en daardoor iets naar buiten gleed, tegen Sainz aan, was volgens mij al tijdens de race duidelijk?

* IIRC zijn eerder ook al protesten afgewezen op basis van "camerabeelden uit een andere hoek zijn geen nieuw bewijs zolang ze niks laten zien dat niet uit de camerabeelden die wel direct beschikbaar waren bleek".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:37
Aston Martin reserve Felipe Drugovich schijnt het hele Formule E seizoen 2025-2026 voor het Andretti Formula E team te gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:54
RobertMe schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:36:
[...]

Hoe zijn de beelden van de 360° camera nieuw bewijs? Dat leest bijna als een loophole om "de beelden" als nieuw bewijs te zien. Maar volgens mij moet het toch iets op die beelden zijn dat als nieuw bewijs gezien kan worden*. En dan zit je weer op het punt van: wat laat de 360° camera zien dat de onboard van beide auto's + de trackside camera's + de CCTV niet lieten zien. En dat Lawson een klein slippertje had en daardoor iets naar buiten gleed, tegen Sainz aan, was volgens mij al tijdens de race duidelijk?

* IIRC zijn eerder ook al protesten afgewezen op basis van "camerabeelden uit een andere hoek zijn geen nieuw bewijs zolang ze niks laten zien dat niet uit de camerabeelden die wel direct beschikbaar waren bleek".
Misschien waren analisten en het publiek zo stellig in het duiden van de incompetentie van de stewards, dat ze daar wel naar moesten luisteren. En dan doen ze net alsof ze iets nieuws gezien hebben in de beelden zodat ze geen gezichtsverlies lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Laatst online: 13:36
Er was zelfs kritiek op de stewards op F1tv, nou als die zich al beginnen uit te spreken dat de stewards de race kapot maken vanwege regeltjes en er niet meer geracet mag worden....

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Voor de dosis positiviteit moeten we vandaag bij Helmut zijn:
Helmut Marko: Now everything is possible for Red Bull after F1 Italian GP "rebirth"
As Red Bull conquered its worst 2024 Formula 1 circuit in Monza, Helmut Marko is hopeful the team can show well at its other weaker circuits like Singapore
https://www.motorsport.co...onza-f1-rebirth/10759605/

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 14:02
Goldman schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:00:
Er was zelfs kritiek op de stewards op F1tv, nou als die zich al beginnen uit te spreken dat de stewards de race kapot maken vanwege regeltjes en er niet meer geracet mag worden....
Maar tegelijk werd er wel meteen gewezen naar de inhaalactie van Leclerc en dat dat niet mag. Dus palmer is ook wel wat hypocriet hierin soms. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Goldman schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:00:
FIA != FOM

Dus het is logisch dat hun meer voor de 'show' zijn dan om met hand en tand de regels te verdedigen :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:09
YakuzA schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:10:
Voor de dosis positiviteit moeten we vandaag bij Helmut zijn:

[...]
https://www.motorsport.co...onza-f1-rebirth/10759605/
Jammer dat we dit vaker hebben gehoord maar weinig van terecht kwam. Maargoed, iemand moet het vliegwiel van positiviteit aanslingeren…En hopelijk is de opinie van Helmut op meer gestoeld dan enkel 1:1 vergelijk met Monza 24-25 en dat ge-extrapoleert op de rest van de GP’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Is er al een F1 2026 topic? Volgens AMuS gaat er wat veranderen bij RBR en RB per 2026: Hadjar naar RBR, Lindblad naar RB en het laatste stoeltje is dan voor Tsunoda of Lawson - https://xcancel.com/RBR_daily

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniedh
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 03:06
YakuzA schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:04:
[...]

FIA != FOM

Dus het is logisch dat hun meer voor de 'show' zijn dan om met hand en tand de regels te verdedigen :)
Hoe bedoel je dat? Fia =fom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:23
Hopelijk is die tractor dan beter te besturen, anders kan Hadjar ook op de lijst met slachtoffers }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
!=, oftewel "niet gelijk aan". F1TV is van FOM, Formula 1 Management. Zij zijn de rechthebbende van de F1 en organiseren de races / zoeken de circuits, verkopen de TV rechten (etc), verdelen de prijzenpot onder de teams (en zichzelf :+, en de FIA), etc etc.

FIA is vervolgens de regelgevende instantie en stelt dus het technisch, sportieve, ... reglement op. Houd toezicht op de regels. Zorgt voor een race director (etc etc). Zorgt voor de handhaving van de regels. ...

Dus het kan best zijn dat dat "de FIA" iets doms doet en iemand werkzaam voor FOM (bv F1TV) daar iets van zegt / het bij naam benoemd. Immers is het "toch" een andere organisatie.

Zie bv ook met Andretti / Cadillac. FIA vind zelfs nu een 12e team helemaal prima. FOM vond een 11e team al helemaal niks en heeft dat redelijk lopen dwarsbomen (IIRC er tot aan toe dat een rechter een plasje er over heeft gedaan en FOM hun "machtspositie" niet mag gebruiken en geen teams mag uitsluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Het uitroepteken betekent het omgekeerde,, dis = ongelijk

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
albino71 schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:22:
[...]

Het uitroepteken betekent het omgekeerde,, dis = ongelijk
Offtopic, maar misschien ook leuk om te vermelden dat deze “operator”, is niet gelijk aan, zijn oorsprong vindt in programmeertalen. Volgens mij uit C, en daarna overgenomen door diverse andere talen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:57

JB

Cédric roelt!

ZeromaNoiS schreef op maandag 15 september 2025 @ 23:03:
[...]

Offtopic, maar misschien ook leuk om te vermelden dat deze “operator”, is niet gelijk aan, zijn oorsprong vindt in programmeertalen. Volgens mij uit C, en daarna overgenomen door diverse andere talen. :)
Nog nachtmerries van! Gelukkig ging er meestal een floppydisk door de klas, als iemand het wel aan de praat had :+ Beetje kroepoeken in de code en ook werkend inleveren :henk

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-10 19:06
ZeromaNoiS schreef op maandag 15 september 2025 @ 23:03:
[...]

We gebruiken m nogal eens in Splunk searches idd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
LAD93 schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:56:
Is er al een F1 2026 topic? Volgens AMuS gaat er wat veranderen bij RBR en RB per 2026: Hadjar naar RBR, Lindblad naar RB en het laatste stoeltje is dan voor Tsunoda of Lawson - https://xcancel.com/RBR_daily
Ja, het 2026 topic staat al in de steigers maar is zeker niet af. :)

Het komt er in principe op neer dat Tsunoda belangrijk is voor de Japanse afzetmarkt en populair is bij de fans. Echter zit hij al in zijn 5e seizoen en heeft hij in 14 races van dit seizoen nauwelijks punten weten te scoren. Wel schijnt hij rugdekking van Mekies te hebben vanwege de eerdere samenwerking bij Racing Bulls.

Lawson zit pas in zijn 1e volledige seizoen en wordt nog steeds als toekomst gezien. Hij heeft al meer punten gescoord dan Tsunoda. Hij hoeft alleen niet te meer rekenen op een latere promotie naar het hoofdteam.

Aangezien de angst bestaat dat Verstappen alsnog in 2027 naar een ander team overstapt wil Red Bull de huidige coureurs niet kwijt en mogelijk dat ze er 1 bij Alpine gaan stallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn
  • Laatst online: 09:41

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/G09M2spaEAc-kou?format=jpg&name=small

de sprints in 2026 !

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Met dank aan de Dutch Grand Prix over de 2026 sprint races op social media had ik deze al aan het F1 2026 topic toegevoegd maar nu is het eindelijk bevestigd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Chocoball schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:31:
[...]

Met dank aan de Dutch Grand Prix over de 2026 sprint races op social media had ik deze al aan het F1 2026 topic toegevoegd maar nu is het eindelijk bevestigd. :)
en hier de tijden voor je!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/G09UdhzWcAAIyd5?format=jpg&name=medium
bron

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Nu online
Canada om 16.00? Dan start de race pas om 22.00 uur Nederlancse tijd. Waarschijnlijk i.v.m. de Indy 500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Extigo schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:36:
[...]

Canada om 16.00? Dan start de race pas om 22.00 uur Nederlancse tijd. Waarschijnlijk i.v.m. de Indy 500?
correct!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tULple9IgZ0FoegL6Q7WNRC8FIQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bizDTvEJCbYyIwHqn7jq1rPM.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Dank. @G_Dragon had deze al in onze groep gedeeld. Ik moet ze nog nalopen maar verwacht dat de wijzigingen met name bij circuits zitten die volgend seizoen een sprintrace organiseren (Canada, Zandvoort, Singapore) of hadden (Oostenrijk, België, Brazilië).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:15

Pierre

Van nature lui!

Nog meer sprintraces en een omgekeerde startopstelling in de toekomst https://nos.nl/artikel/25...mgekeerde-startopstelling

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:10

AvK

Ready Set Go

Alstublieft niet............... :X

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat zou de tweede coureur bij RBR wel helpen. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Pierre schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:12:
Nog meer sprintraces en een omgekeerde startopstelling in de toekomst https://nos.nl/artikel/25...mgekeerde-startopstelling
OMG, niet dit! :'(

Omgekeerde startopstelling is echt helemaal gaar. Is er een andere sport waar ze dit soort bizarre dingen doen :?

[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 16-09-2025 12:21 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 11:05
Ze doen hun best maar.

Merk aan mezelf (en mijn omgeving) dat de F1-particatie alleen maar minder wordt als het aantal races toeneemt. Ook in absolute zin. Er zijn nu meer races (incl sprintraces) dan zeg 10 jaar geleden, maar we kijken er minder dan destijds.

Waar vroeger 'alles' moest wijken voor een F1 race is dat met de huidige agenda sociaal niet langer mogelijk. Maar als die ban eenmaal doorbroken is wordt het alleen maar minder en minder.

Mag overigens hopen dat die ideeën over een omgekeerde startopstelling weer snel afgeblazen worden. De F1 wordt echt een farce op deze manier. Nu nog die malle fanboost die de FE heeft en het drama is compleet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:46
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:17:
Dat zou de tweede coureur bij RBR wel helpen. O-)
Red Bull Racing wil hun minister of defence terug ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Dit zijn toch van die dingen voor randzaken en niet voor het huidige seizoen? :p

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

De Formule 1 word te Amerikaans of is dit niet waar deze ideen allemaal wegkomen? Ik vind het wel echt te ver gaan, de Formule 1 is goed zoals die altijd al was zonder sprintraces enz..

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
G_Dragon schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:38:
[...]

Dit zijn toch van die dingen voor randzaken en niet voor het huidige seizoen? :p
Dan kunnen een kwart van mijn bijdrages hier wel naar Randzaken ;)
G_Dragon schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:40:
[...]

De Formule 1 word te Amerikaans of is dit niet waar deze ideen allemaal wegkomen? Ik vind het wel echt te ver gaan, de Formule 1 is goed zoals die altijd al was zonder sprintraces enz..
Wordt tijd dat Liberty Media het aan de Saoedi's verkoopt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:00
G_Dragon schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:40:
De Formule 1 word te Amerikaans of is dit niet waar deze ideen allemaal wegkomen?
Ik heb bij IndyCar of Nascar nog geen sprintraces gezien, dus geen idee uit welke Amerikaanse klasse jij denkt dat het komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Chocoball schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:44:
[...]

Dan kunnen een kwart van mijn bijdrages hier wel naar Randzaken ;)

[...]

Wordt tijd dat Liberty Media het aan de Saoedi's verkoopt :)
Ah oké! Dan post ik het de volgende keer ook gewoon in dit onderwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

TheBrut3 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:45:
[...]

Ik heb bij IndyCar of Nascar nog geen sprintraces gezien, dus geen idee uit welke Amerikaanse klasse jij denkt dat het komt?
Ja ergens wel, maar kan het natuurlijk ook mis hebben :)

[ Voor 6% gewijzigd door G_Dragon op 16-09-2025 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gewoon weer de rehash van hetzelfde 'idee' van een aantal weken geleden :)

Mensen zijn weer veel te makkelijk op de kast te krijgen hier ;)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 16-09-2025 12:51 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:22

Player1S

Probably out in the dark

alexbl69 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:20:
[...]

Ze doen hun best maar.

Merk aan mezelf (en mijn omgeving) dat de F1-particatie alleen maar minder wordt als het aantal races toeneemt. Ook in absolute zin. Er zijn nu meer races (incl sprintraces) dan zeg 10 jaar geleden, maar we kijken er minder dan destijds.

Waar vroeger 'alles' moest wijken voor een F1 race is dat met de huidige agenda sociaal niet langer mogelijk. Maar als die ban eenmaal doorbroken is wordt het alleen maar minder en minder.

Mag overigens hopen dat die ideeën over een omgekeerde startopstelling weer snel afgeblazen worden. De F1 wordt echt een farce op deze manier. Nu nog die malle fanboost die de FE heeft en het drama is compleet.
Helemaal mee eens. De overvolle kalender en dan ook nog die achterlijke sprintraces maken het voor mij echt niet leuker.

Vroeger eerder uit de disco weg (ja, ben zo oud) om maar de race in Japan of Australië te kunnen zien. Het was een ramp als ik een verplichting had tijdens een race.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
[...]

Ze doen hun best maar.

Herkenbaar. Maar het is ook wel erg makkelijk om later de race terug te kijken.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Ze doen hun best maar.

Ik denk dat deze stelling niet makkelijk te extrapoleren is van 1 persoon of 1 groep naar heel NL of wereldwijd?

Wereldwijd lijkt het prima te vallen naar het lijkt qua cijfers vanuit de FOM etc, dus terugkeer naar de oude situatie is niet voor de hand liggend vanuit de FIA/FOM gezien.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 16-09-2025 14:32 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 11:05
YakuzA schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:30:
[...]

Ik denk dat deze stelling niet makkelijk te extrapoleren is van 1 persoon of 1 groep naar heel NL of wereldwijd?

Wereldwijd lijkt het prima te vallen naar het lijkt qua cijfers vanuit de FOM etc, dus terugkeer naar de oude situatie is niet voor de hand liggend.
"We" is in dit geval mijn vrienden-/vriendinnengroep :).

Maar wat je zegt klopt. Als het beter is voor de kijkcijfers gaan ze dit doorzetten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alexbl69 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:33:
[...]

"We" is in dit geval mijn vrienden-/vriendinnengroep :).

Maar wat je zegt klopt. Als het beter is voor de kijkcijfers gaan ze dit doorzetten.
Toen ik de post nog een keer las, zag ik inderdaad dat je dat mee nam :)

De sprint qualify op de vrijdag schiet er bij mij sowieso meestal bij in. Ik ben ook nooit gewend om op een vrijdag uberhaupt te kijken :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:35
Ooh jebus nee....
Player1S schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:03:
[...]

Helemaal mee eens. De overvolle kalender en dan ook nog die achterlijke sprintraces maken het voor mij echt niet leuker.

Vroeger eerder uit de disco weg (ja, ben zo oud) om maar de race in Japan of Australië te kunnen zien. Het was een ramp als ik een verplichting had tijdens een race.
Moederdag was zoiets. Heel het gezin bij elkaar. Ik iets later want F1 :)
Dat heb ik nu echt niet meer, het is gewoon teveel.

[ Voor 47% gewijzigd door Arjantje72 op 16-09-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw:

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

De eerste echte kans voor een RBR teamgenoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Heeft Max het record voor aantal teamgenoten die hem niet kunnen bijhouden onderhand ook niet al hard verbroken?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:10

AvK

Ready Set Go

evilution schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:56:
Heeft Max het record voor aantal teamgenoten die hem niet kunnen bijhouden onderhand ook niet al hard verbroken?
Jouw onderschrift vind ik al jaaaren hilarisch. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Chocoball
De volgende 2 rondes zijn straatraces en beginnen we in Baku.

[F1 2025] Race 17 GP van Azerbeidzjan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:57

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

G_Dragon schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:48:
[...]
Ja ergens wel, maar kan het natuurlijk ook mis hebben :)
Als ik Gemini mag geloven "testen" ze er al even mee in de lagere Formula series ;)
Car racing classes that use a reverse grid qualification include Formula 2, Formula 3, and F1 Academy. These series often apply the reverse grid format to one of their races, such as the Sprint Race in F2 and F3, where the top drivers are reversed for a chance to showcase their racecraft by starting from the back.
  • Formula 2 and Formula 3:
    These feeder series use a reverse grid for their Sprint Race. The grid is set by reversing a portion of the qualifying results, such as the top 10 or top 12 drivers.
  • F1 Academy:
    This all-female championship has also brought back reverse grids. For instance, the starting grid for one of the F1 Academy races can be determined by reversing the top eight drivers from Friday's qualifying session.
  • Formula 1 (Proposed and Experimental):
    While not currently a regular feature of F1, reverse grids have been proposed for the Sprint Races in Formula 1. This format would see the fastest drivers starting from the back, creating more opportunities for overtaking and close racing.
Nou kan het voor de Sprint races nog wel interessant zijn denk ik, maar ja hoe groot is de incentive om tijdens kwalificatie net voor de streep het gas even los te laten en lager te kwalificeren (dus hoger te starten) :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Pendaco schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:48:
[...]

Als ik Gemini mag geloven "testen" ze er al even mee in de lagere Formula series ;)

[...]

Nou kan het voor de Sprint races nog wel interessant zijn denk ik, maar ja hoe groot is de incentive om tijdens kwalificatie net voor de streep het gas even los te laten en lager te kwalificeren (dus hoger te starten) :P
Daarom moet je het ook met een enkele kwalificatie doen, want dan heb je nog steeds de incentive om bij de hoofdrace goed te starten. En dat doen ze dus ook in de feeder series.

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:01
Pendaco schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:48:
[...]

[...]

Maar hoe groot is het risico wat men wilt nemen met inhalen tijdens de sprintrace. Ongetwijfeld zal er meer actie op de baan zijn, maar ik denk niet dat we ineens races krijgen waarbij we op het puntje van de stoel gaan zitten.

Ik zie dan meer heil in de bandenkeuzes van de F2, waarbij de degradatie behoorlijk is en je dus iets kan uitrichten met verschillende strategiën.

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:57

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Aardappelbakker schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:48:
[...]

Maar hoe groot is het risico wat men wilt nemen met inhalen tijdens de sprintrace. Ongetwijfeld zal er meer actie op de baan zijn, maar ik denk niet dat we ineens races krijgen waarbij we op het puntje van de stoel gaan zitten.

Ik zie dan meer heil in de bandenkeuzes van de F2, waarbij de degradatie behoorlijk is en je dus iets kan uitrichten met verschillende strategiën.
Ja dat is koffiedik kijken. Net als velen ben ik geen fan van de sprints en mogen ze wat mij betreft zo snel mogelijk verdwijnen. We hebben al wel een paar sprints gezien waar iedereen er behoorlijk hard inging omdat er niet op de banden gelet hoeft te worden of dat sommigen de puntjes nodig hadden. Maar we hebben ook genoeg saaie treintjes van 20 rondjes gezien..

Zet je de goede / snellere coureurs achteraan dan zal het risico op schade toenemen verwacht ik. Want ipv een gevecht vooraan met 2-3 auto's hebben ze nu opeens een compleet veld waar ze doorheen moeten ploegen, zonder de blauwe vlaggen :P Het zal voor de rijders een afweging blijven; is het me die paar punten waard, en wil ik het risico lopen om daarmee de auto aan gort te rijden voor de daadwerkelijke race.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Met reverse grid kan de Q toch ook zijn wie het langzaamst z’n rondjes aflegt zonder straf? :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
EagleTitan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:07:
[...]

Daarom moet je het ook met een enkele kwalificatie doen, want dan heb je nog steeds de incentive om bij de hoofdrace goed te starten. En dat doen ze dus ook in de feeder series.
Ik had iets verder moeten terugscrollen

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pendaco schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:02:
[...]
Ja dat is koffiedik kijken. Net als velen ben ik geen fan van de sprints en mogen ze wat mij betreft zo snel mogelijk verdwijnen. We hebben al wel een paar sprints gezien waar iedereen er behoorlijk hard inging omdat er niet op de banden gelet hoeft te worden of dat sommigen de puntjes nodig hadden. Maar we hebben ook genoeg saaie treintjes van 20 rondjes gezien..
De sprint bij de GP van NL komend jaar wordt gegarandeerd zo'n snoozefest inderdaad. (tenzij het regent :P )

PSN

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:23
Aardappelbakker schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:48:
[...]

Aanname, je wilt in principe in de hoofdrace op P1 kwalificeren. Dus dat betekent in principe achteraan starten in de sprintrace. Het heeft voor jou als nummer laatst heel weinig zin om in 1/3de van de raceafstand heel veel risico te nemen om plek 8 of hoger te halen. Dat gaat je heel veel moeite kosten, en de racers die voor je rijden zijn sowieso al de racers waar je het meeste moeite mee hebt om die in te halen. Praktisch onmogelijk dus om in de punten te komen.

Aan de andere kant, voor middenveld/achterveld is het mooie mogelijkheid om te laten zien wat ze kunnen en te gaan vechten voor punten die ze normaliter niet gaan krijgen. Met name voor de mindere teams een mogelijkheid om meer punten te scoren en dus ook uiteindelijk meer geld te krijgen van de FIA

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:08
Reverse grid blijft een lastige. Zeker bij een sprintrace waar maar beperkt punten zijn te behalen.Daarnaast is het geknutsel om mindere teams ook kansen op punten te geven. Als ik kijk naar de F1 Academy dan zie ik daar niet heel veel extra actie door ontstaan.

De incentive om risico te nemen als topteam is te klein. Tenzij je bij sprintraces meer punten gaat geven. Dan zie ik het namelijk nog wel werken.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || The Paddock Crew

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:09

MetalStef

gietijzer

Grootste verschil tussen reversed grid in de F3/F2/F1A en de F1 is dat de F1 een constructor klasse is, en de rest een spec klasse. Dat maakt een reversed grid in F1 mogelijk nog interessanter.
Maar er wordt juist zo weinig ingehaald omdat de snelheden te hoog liggen en de verschillen zo klein zijn. Dat los je niet op met reversed grid.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:06
Als ze toch willen knutselen, heb ik ook nog wel ideeën:

Q3 bepaalt de startgrid van de eerste 5 rijen (10 coureurs).
De afvallers in Q2 en Q3 mogen een sprintrace rijden voor wat puntjes. Snelste rondetijd uit Q3+Q2 bepaalt de startopstelling. Uitslag sprintrace bepaald startvolgorde race plek 11 en verder.

Zo kunnen ook de 'langzame' teams punten pakken in een sprint, aangezien de top10 niet mee doet. Voordeel voor de top 10: geen risico (voor een paar extra puntjes).

Bij geen sprint-weekend, "normale" kwalificatie.

• Shinji
breew schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:09:

De afvallers in Q2 en Q3 mogen een sprintrace rijden voor wat puntjes. Snelste rondetijd uit Q3+Q2 bepaalt de startopstelling. Uitslag sprintrace bepaald startvolgorde race plek 11 en verder.

Zo kunnen ook de 'langzame' teams punten pakken in een sprint, aangezien de top10 niet mee doet. Voordeel voor de top 10: geen risico (voor een paar extra puntjes).

Dus dan wordt het doel voor de teams die net wel of net niet Q3 halen het dan niet te halen zodat je extra punten kan pakken. Dus je gaat bewust iets langzamer rijden in de quali?

• babbelbox
  • Laatst online: 13:34
breew schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:09:

Ik neem aan dat je Q1 en Q2 bedoelt en alleen Q3 bedoelt in je eerste zin waar de top 10 wordt bepaald.

• breew
babbelbox schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:12:
[...]

Ik neem aan dat je Q1 en Q2 bedoelt en alleen Q3 bedoelt in je eerste zin waar de top 10 wordt bepaald.
Ja. Beetje slordig met de cijfertjes 🫣.
Q3 bepaalt race start opstelling top 10
Q1+Q2 bepaalt grid sprintrace (snelste tijd Q1 en Q2 telt). Deelnemers Q3 zijn uitgesloten van de sprintrace.
Uitslag sprint bepaalt opstelling race plek 11 en verder, en levert enkele rijders/teams wat punten op.

Ook voor de sponsoren van de ‘lagere’ teams leuk.

Sprintweekend is dan (bijvoorbeeld):
Vrijdag: FP1 en FP2
Zaterdag: kwalificatie + sprint
Zondag: race

[ Voor 12% gewijzigd door breew op 17-09-2025 23:35 ]

• sig69
  • Laatst online: 13:25
Een volledige reverse grid wordt dan de top 6 ofzo uit de kwalificatie parkeert 'm in de pits na de eerste ronde van de sprintrace. En tot morgen.

[ Voor 6% gewijzigd door sig69 op 18-09-2025 00:14 ]

Roomba E5 te koop

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:07
sig69 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 00:05:
Een volledige reverse grid wordt dan de top 6 ofzo uit de kwalificatie parkeert 'm in de pits na de eerste ronde van de sprintrace. En tot morgen.
Dan krijgen ze straf van ome Ben voor onsportief gedrag.

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:08
TinusXIII schreef op donderdag 18 september 2025 @ 07:27:
[...]

Dan krijgen ze straf van ome Ben voor onsportief gedrag.
Jup, en dan gaan ze dus achteraan rijden en de sprintrace gebruiken als long run practice.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || The Paddock Crew

• breew
In mijn brainfart is er nergens reverse grid. De uitslag van de sprintrace is (naast dat de top ... wagens punten kunnen verdienen) de kwalificatie voor plekken 11 en verder. Dus nummer 1 uit de sprintrace start vanaf plek 11, nummer 2 vanaf 12, etc..
De race startplekken 1 t/,m 10 zijn vergeven in Q3.

maar goed... ook hier zitten (ongetwijfeld) weer genoeg haken en ogen aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 13:25
Was geen reactie op jouw brainfart hoor. Meer algemeen dat een reverse grid idioot is (nav het "nieuws")

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 13:38

Crazy D

I think we should take a look.

Ik vind het allemaal geknutsel en onzin. Het heeft pas "kans van slagen" als de sprint race ook serieus punten oplevert. Zolang dat wisselgeld is, kun je beter in de sprint op p 10 eindigen als dat vervolgens pole oplevert voor de hoofdrace. Want winnen op zaterdag en dan vanaf p10 op zondag is op de meeste circuits redelijk kansloos. Dus om het dan interessant te houden om op zaterdag te winnen moet je zoveel punten krijgen dat het eventuele 'verlies' op zondag dat een soort van compenseert. Maar geen normaal mens gaat op zaterdag winnen voor 6 of 8 punten als de kans is dat de zondag misschien 5 punten oplevert of zo. Dan loop je gewoon flink punten mis.

Zodra de knappe koppen iets verzinnen waardoor inhalen veel beter kan, dan blijf ik het nep vinden maar dan is het iig de moeite om op zaterdag te winnen en ook op zondag gewoon echt kans te hebben. "Oh lekker veel inhaal acties". Ja, als je de snelste van het veld bewust een eind achterin zet zal die moeten inhalen ja 8)7 . En het is gewoon raar dat je de snelste van het veld straft. Ik snap ook wel dat de sprint races in z'n huidige vorm weinig toevoegen en vaak al een beeld geven van hoe de zondag zal verlopen.

Maar goed makkelijk roepen, een oplossing weet ik ook niet :+

Exact expert nodig?

• Crazy D
  • Laatst online: 13:38

Crazy D

I think we should take a look.

breew schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:34:
[...]

In mijn brainfart is er nergens reverse grid. De uitslag van de sprintrace is (naast dat de top ... wagens punten kunnen verdienen) de kwalificatie voor plekken 11 en verder. Dus nummer 1 uit de sprintrace start vanaf plek 11, nummer 2 vanaf 12, etc..
De race startplekken 1 t/,m 10 zijn vergeven in Q3.

maar goed... ook hier zitten (ongetwijfeld) weer genoeg haken en ogen aan...
Dus dan is de sprint race een wedstrijd voor de losers? :+
Praktisch al lastig. Banden, budgetcap, extra risico op crashes die de topteams niet hebben, etc. En voor teams die zo'n beetje p 8 - 12 kwalificeren kan het juist weer een motivatie zijn om dan maar als 11e proberen te kwalificeren, zodat ze de sprintrace als extra hebben.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nah, dat wordt dan gewoon als een vrije training behandeld: beetje settings testen in aanloop naar de GP. Wel binnen 107% finishen anders boete van MBS dus geen tig stops maar meters waarin data verzameld kan worden laten ze niet liggen.

• breew
Crazy D schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:14:
[...]

Dus dan is de sprint race een wedstrijd voor de losers? :+
Praktisch al lastig. Banden, budgetcap, extra risico op crashes die de topteams niet hebben, etc. En voor teams die zo'n beetje p 8 - 12 kwalificeren kan het juist weer een motivatie zijn om dan maar als 11e proberen te kwalificeren, zodat ze de sprintrace als extra hebben.
Correct. Maar ook een kans voor de lagere teams een mogelijkheid voor punten en exposure voor de sponsor, of een soort van long-run FP3 voor optimaal afstellen/extra data.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:12

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik zou er een groot voorstand van zijn als F1 weer om racen gaat en dat al die gekunstelde ingrepen de prullenbak ingaan. Managen de deur uit etc. F1 is niet milieuvriendelijk en zal dat ook nooit echt worden ook al doen ze aan green washing. Het is alleen Europa die zich er druk om maakt, de rest van de wereld zal het een dikke worst zijn.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

sjaool schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:20:
Ik zou er een groot voorstand van zijn als F1 weer om racen gaat en dat al die gekunstelde ingrepen de prullenbak ingaan. Managen de deur uit etc. F1 is niet milieuvriendelijk en zal dat ook nooit echt worden ook al doen ze aan green washing. Het is alleen Europa die zich er druk om maakt, de rest van de wereld zal het een dikke worst zijn.
Het zijn de motorleveranciers die dit willen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mog schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:22:
[...]

Yup. Als ze echt geïnteresseerd waren, dan hadden ze misschien geprobeerd wat te doen met waterstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:12

sjaool

Every life should have 9 cats

Mog schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:22:
[...]

Onder dwang van de EU. Ze moeten wel.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

De belangen zijn te groot voor F1. Voor echt leuk racen kan je beter naar F2, F3, Porsche Supercup, WEC kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-10 15:00
Crazy D schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:11:
Ik vind het allemaal geknutsel en onzin. Het heeft pas "kans van slagen" als de sprint race ook serieus punten oplevert. Zolang dat wisselgeld is, kun je beter in de sprint op p 10 eindigen als dat vervolgens pole oplevert voor de hoofdrace. Want winnen op zaterdag en dan vanaf p10 op zondag is op de meeste circuits redelijk kansloos. Dus om het dan interessant te houden om op zaterdag te winnen moet je zoveel punten krijgen dat het eventuele 'verlies' op zondag dat een soort van compenseert. Maar geen normaal mens gaat op zaterdag winnen voor 6 of 8 punten als de kans is dat de zondag misschien 5 punten oplevert of zo. Dan loop je gewoon flink punten mis.

Zodra de knappe koppen iets verzinnen waardoor inhalen veel beter kan, dan blijf ik het nep vinden maar dan is het iig de moeite om op zaterdag te winnen en ook op zondag gewoon echt kans te hebben. "Oh lekker veel inhaal acties". Ja, als je de snelste van het veld bewust een eind achterin zet zal die moeten inhalen ja 8)7 . En het is gewoon raar dat je de snelste van het veld straft. Ik snap ook wel dat de sprint races in z'n huidige vorm weinig toevoegen en vaak al een beeld geven van hoe de zondag zal verlopen.

Maar goed makkelijk roepen, een oplossing weet ik ook niet :+
Ik ben het met je eens dat een reverse grid of iets dergelijks alleen werkt met een voldoende hoge beloning. Nu is een sprintraces 1/3 van de normale raceafstand toch? Dan zou het logisch zijn om ook 1/3 van de punten te geven, dan gaat het nog werkelijk ergens om. Dus wat als we nu het aantal punten wat je in de race kan halen keer drie doen, wat je nu aan punten kan halen in de race dan in een sprintrace (met reverse grid) en één enkele qualificatie? Dat lijkt mij een format waarbij risk/reward redelijk in evenwicht zijn en midfield teams een stuk makkelijker mee moeten kunnen met de top teams qua punten. Dan blijft in ieder geval het constructeurskampioenschap langer spannend.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

sjaool schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:27:
[...]

Indirect door EU. Maar zeker niet alleen de EU. Ook China en de wat progressievere staten van Amerika verlangen van fabrikanten dat de uitstoot van straatauto's omlaag gaat. Het is een wereldwijde trend. En logisch toch? Benzine en diesel houden een keer op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:24:
[...]

Yup. Als ze echt geïnteresseerd waren, dan hadden ze misschien geprobeerd wat te doen met waterstof.
Waterstof in auto's is toch nooit een serieus alternatief geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sjaool schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:27:
[...]

De auto fabriekanten worden gedwongen bepaalde doelen qua uitstoot van hun verkoop te realiseren.

Dat ze nu de synthetische brandstof gaan gebruiken volgend jaar kan ik alleen maar aanmoedigen, op termijn minder dinosaurussen up te graven om te verbranden als ze daar goed mee innoveren in de F1.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-10 19:33

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Waterstof in F1 zou misschien wel leuk zijn. Laat dan ook tanken toe, dan wordt de tech voor waterstof tank installaties misschien ook verbeterd. Nu zijin er 2 technieken om waterstof te tanken, hoge druk en "hoge" temperatuur, of "lage" druk en lage temperatuur. Beide zijn tijdrovend zonder enige vorm van buffering.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

hjs schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:40:
[...]

Waterstof in auto's is toch nooit een serieus alternatief geweest?
Elke fossiele brandstof is letterlijk een samenstelling van waterstofatomen die gebonden zijn aan een koolstofatoom. De energie komt uit het verhitten van die brandstoffen waardoor de verbinding tussen de waterstof en koolstof verbroken raakt. Vervolgens fuseert het waterstof met zuurstof en dan krijg je water. Daarnaast fuseert de koolstof ook met zuurstof en dan krijg je CO2.

Het hele punt van waterstof zou het verwijderen van de koolstof uit de brandstof zijn. Dat is nutteloos in de verbrandingscyclus, net zoals veel andere elementen die in brandstoffen zitten. Daarom zijn Formule 1 brandstoffen ook extra gezuiverd van allemaal extra elementen. Het grote probleem is altijd dat waterstof moeilijk in een tank op te slaan is en behoorlijk reactief is met zoveel andere elementen. Deze problemen nu echt goed oplossen, zou je ontelbare miljarden opleveren. Daarnaast greenwash je niks, je doet daadwerkelijk iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:28
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:20:
[...]

Elke fossiele brandstof is letterlijk een samenstelling van waterstofatomen die gebonden zijn aan een koolstofatoom. De energie komt uit het verhitten van die brandstoffen waardoor de verbinding tussen de waterstof en koolstof verbroken raakt. Vervolgens fuseert het waterstof met zuurstof en dan krijg je water. Daarnaast fuseert de koolstof ook met zuurstof en dan krijg je CO2.

Het hele punt van waterstof zou het verwijderen van de koolstof uit de brandstof zijn. Dat is nutteloos in de verbrandingscyclus, net zoals veel andere elementen die in brandstoffen zitten. Daarom zijn Formule 1 brandstoffen ook extra gezuiverd van allemaal extra elementen. Het grote probleem is altijd dat waterstof moeilijk in een tank op te slaan is en behoorlijk reactief is met zoveel andere elementen. Deze problemen nu echt goed oplossen, zou je ontelbare miljarden opleveren. Daarnaast greenwash je niks, je doet daadwerkelijk iets.
Dan moet het wel op te lossen zijn natuurlijk... ergens een paar miljard tegenaan gooien in research betekent niet automatisch dat je ook een gewenst resultaat krijgt.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 14:17

-tom-562

Oliesjeik

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:20:
[...]

Meh, dat is net zoiets als 'we moeten ff de wrijving overwinnen, maar dan werkt die perpetuum mobile echt' :+

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1 ... 50 ... 55 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken