Dat moet ik onderkiennenMog schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:49:
[...]
Perez heeft altijd een soort onderkin gehad.
[Afbeelding]
Colton Herta zal het wel worden in 2027 of 2028. Dan is Colton 25-26 oud, ook een TWG driver en tegen die tijd zal het beste van Bottas of Checo (of beide) er ook wel vanaf zijn (begin seizoen ‘27 zijn zowel Bottas als Checo 37 jaar oud).sambalbaj schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:11:
Klinkt eigenlijk vooral als een jaar goed testen met duidelijke feedback van twee heel ervaren coureurs.
Als er een duidelijk beter is of een stuk populairder bij de Cadillac achterban dan houden ze die en zetten daar vervolgens een Amerikaan naast.
Tsjah, wat is oud. Kijk naar Alonso, die blijft ook maar doorgaan. Zolang de motivatie er is kan je blijven rijden. Het is een veilige en verstaanbare keuze. En veel zal afhangen van hoe competitief ze zullen zijn.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Leuk voor de merchandise fan-bereik maar nu ik bijna 2 seizoenen de Indycar weer wat meer volg kan ik niet zeggen dat het een enorm talent is. Ik vind hem dit seizoen vrij onzichtbaar.Robkazoe schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:09:
[...]
Colton Herta zal het wel worden in 2027 of 2028. Dan is Colton 25-26 oud, ook een TWG driver en tegen die tijd zal het beste van Bottas of Checo (of beide) er ook wel vanaf zijn (begin seizoen ‘27 zijn zowel Bottas als Checo 37 jaar oud).
Ik kijk wel op van deze line-up; beetje de over-veilige keuze. Bottas vond ik z'n seizoen bij Sauber wel een beetje een nachtkaars om 10 voor 12. En Perez kon z'n laatste 2 jaar ook niet gemakkelijk 2e worden achter Verstappen. Die fraaie race vorig jaar in Baku na, maar daar ontbrak hem einde race ook aan de scherpte om niet met Sainz te clashen. Ik ben benieuwd wat de ontwikkelcapaciteit van de heren is, naar mijn gevoel heb je daar ook wel enige gretigheid voor nodig.
De zomerpauze zit er weer op en krijgen we meteen een Europese double header op het menu, te beginnen in Zandvoort aan zee

[F1 2025] Race 15 GP van Nederland
[F1 2025] Race 15 GP van Nederland
Dan moet hij wel beter gaan rijden in de Indycar, want met zijn prestaties van de laatste jaren gaat ie niet de 40 punten halen voor een superlicentie.Robkazoe schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:09:
[...]
Colton Herta zal het wel worden in 2027 of 2028.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Team the misfitsMr Pingu schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:39:
[...]
Ik zie geen grijze haren maar wel een onderkin?
Team The Time Bandits.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Even wat statistieken van wat de heren aan races, punten, podiums, etc. bij elkaar gesprokkeld hebben.
Ze hebben wel een brok aan ervaring. Beiden bij topteams gereden en ook bij de mindere goden op de grid. Denk wel dat Cadillac met hun feedback wat mee zou kunnen.
Geef het een kans en misschien verbazen ze de autosportfans wel.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Die ervaring lijkt me extreem belangrijk voor een beginnend team.Sepp14 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:50:
Ze hebben wel een brok aan ervaring. Beiden bij topteams gereden en ook bij de mindere goden op de grid. Denk wel dat Cadillac met hun feedback wat mee zou kunnen.
De wereldkampioenen op de grid gaan niet voor zo'n team rijden, jong talent is een groot risico want ze crashen toch wat vaker dus juist de stabiliteit die ervaren rotten als Bottas en Perez bieden gecombineerd met hun ervaring bij absolute topteams kan heel veel brengen voor Cadillac.
Tegen de tijd dat de boel stabiel draait en het team lekker loopt kunnen ze gaan kijken naar jong talent.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Precies dat. Het is een compleet nieuw team dat in het eerste jaar maar twee doelen heeft heeft en die zijn om te leren samenwerken en data verzamelen om een baseline op te bouwen over de auto en de circuits. Daarvoor heb je coureurs nodig die kunnen terugvallen op hun ervaring en dus kunnen benchmarken. Zowel ervaring op de baan als ervaring met werken met en in grote, professionele F1 teams. Ook betekent het heel veel ronden rijden en uit de problemen blijven. Beter een kansje op punten laten lopen als het risico op een crash aanwezig is. Jong talent is daarvoor minder geschikt.XyritZz schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:14:
[...]
Die ervaring lijkt me extreem belangrijk voor een beginnend team.
De wereldkampioenen op de grid gaan niet voor zo'n team rijden, jong talent is een groot risico want ze crashen toch wat vaker dus juist de stabiliteit die ervaren rotten als Bottas en Perez bieden gecombineerd met hun ervaring bij absolute topteams kan heel veel brengen voor Cadillac.
Tegen de tijd dat de boel stabiel draait en het team lekker loopt kunnen ze gaan kijken naar jong talent.
Vergelijk het maar met Haas. Die hadden het eerste jaar nog het voordeel dat Ferrari zoveel ondersteuning gaf. En nog gaven ze toe dat ze de eerste jaren gewoon datapunten misten door gebrek aan ervaring op de baan. Cadillac heeft die ondersteuning niet.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Misschien nemen ze wel een jonge Amerikaan als reserve rijder.
Zover ik weet is er 1 Amerikaan met een superlicentie en dat is Seargent. Die zullen ze zeker niet opgraven. Want Amerikanen willen geen landgenoot zien, maar een landgenoot die goed presteert. Dat is met alle sporten zo. Daarom is het US Open tennis ook qua bezoekersaantallen hard achteruit gegaan. En gisteren bij Matt en Tommy zeiden ze ook al dat Seargent niet echt indruk maakte bij de Vegas introductie van de spelers. De fans waren maar wat tammetjes.TrekDr0p schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:07:
Misschien nemen ze wel een jonge Amerikaan als reserve rijder.
AMuS kon meekijken in de FIA documentatie over energiemanagement voor 2026 in de vertaling en samenvatting.Voor de liefhebbers, in het artikel staat een complete tabel met de nummers per circuit zoals ze hierboven genoemd staan.
https://www.auto-motor-un...d-motoren-2026-fia-daten/
- Inmiddels bekende getallen hier. Het elektrische deel levert nu 120 kW (163 pk) en volgend jaar wordt dat 350 kW (475 pk). De verbrandingsmotor gaat 400 kW (545 pk) leveren maar dat is slechts minimaal want er wordt al gesproken over 430 kW (585 pk). Daarmee heeft de hybride motor straks meer dan 1.000 pk ter beschikking, alleen niet altijd. Om de accu te kunnen opladen is energie terugwinnen met alleen remmen onvoldoende. De verbrandingsmotor zal ook met deellasting in de bochten moeten meehelpen om de accu op te laden.
- Het sleutelwoord zal straks energiemanagement zijn. FIA directeur Nikolas Tombazis haalde het ook aan in zijn interview met AMuS. De teams zullen echter geen volledige vrijheid bij het energiemanagement krijgen. Zou dit wel het geval zijn dan zou dit in extreme gevallen tot excessen kunnen leiden die weer een veiligheidsrisico vormen. Mercedes teambaas Wolff heeft het over topsnelheden tot 400 km/u en Audi F1 directeur Binotto sprak al over met 350 km/u uit de tunnel in Monte Carlo komen. Dat zou dan alleen zijn wanneer alle energie volledig wordt afgeroepen want tot nu toe is het slechts met 290 km/u dat men uit de tunnel komt.
- Zou er geen beperking zijn bij het opladen dan zouden de wagens op de rechte stukken gauw snelheid verliezen. Een plotseling verlies van 120 kW valt nog te overzien maar het drie voudige wordt een probleem. Tombazis wil daarom voorkomen dat de wagens op de rechte stukken opeens inhouden of andere vreemde dingen gaan doen. De complexiteit van de deze toekomstige hybride motoren vereist dat er straks per circuit de grenswaarden zijn vastgesteld en er bestaat al een heus overzicht voor energiemanagement. Eigenlijk is dit alleen een momentopname omdat de gesprekken met de teams en motorfabrikanten voor aanpassingen zorgen.
- Het is dus nog niet af maar elk van de 11 teams heeft al wel een actueel overzicht hoe energie op elke locatie gebruikt kan worden. Eerst wordt het percentage vol gas op elke baan bepaald. Bijvoorbeeld in Melbourne is dit 4.630 van de 5.278 meter, in Monte Carlo 1.388 van de 3.337 meter en in Monza 4.218 van de 5.793 meter.Op 2 uitzonderingen na mag op elk van de 24 circuits het volledige vermogen worden ingezet. Alleen op de stratencircuits in Monte Carlo en Singapore is een modus met verminderd vermogen, genaamd "Rev1", beschikbaar. Dit geldt zowel in de standaardmodus als in de override-modus (de vervanger van DRS).
- Ook bij het opladen gelden beperkingen. Volgens de regels is 9,0 megajoule de maximale hoeveelheid energie waarmee de accu per ronde via de MGU-K opgeladen mag worden . Dit is echter niet overal en altijd het geval. Daarbij maakt de richtlijn niet alleen onderscheid tussen circuits, maar ook tussen vrije trainingen, kwalificaties en de race zelf. Sprintrace en Grand Prix race worden gelijk behandeld.
- Op 12 van de 24 circuits kan maximaal 9,0 megajoule per ronde worden teruggewonnen tijdens de vrije training, kwalificatie en override-modus. De limiet voor elke normale raceronde is 8,5 megajoule per ronde. Deze categorie omvat circuits zoals Suzuka, Miami, Monte Carlo, Spa, Madrid en Austin. In Barcelona, Silverstone en Zandvoort is de maximale opslagcapaciteit beperkt tot 8,5 MJ/ronde, zelfs tijdens de kwalificatie..
- Op extreem snelle circuits zoals Jeddah en Monza gelden voorzorgsmaatregelen. In Jeddah is het opladen beperkt tot 8,5 MJ/ronde, zelfs tijdens de vrije training, 6,5 MJ/ronde in de kwalificatie en 8,0 MJ/ronde in de race. In Monza ligt de limiet zelfs op 6,0 MJ/ronde in de kwalificatie.
- Om te voorkomen dat wagens bij het uitrollen op het rechte stuk plotseling een obstakel vormen kan het vermogen van de verbrandingsmotor slechts geleidelijk worden verlaagd. De gebruikelijke limiet is 100 kW per seconde. Op supersnelle circuits zoals Melbourne, Jeddah, Silverstone, Spa, Monza, Baku en Las Vegas is de limiet slechts 50 kW/ per seconde. Over dit punt kwamen enkele reacties dus hierbij de toelichting van de heer Schmidt. De vermogensreductie tijdens het opladen, met 100 kW/s of 50 kW/s, heeft uitsluitend betrekking op het elektrisch vermogen. Dit percentage wordt binnen de toegestane limieten tot nul gereduceerd met alst doel de accu op te laden. Dit zijn de door de FIA voorgeschreven minimumwaarden. Op het tweede deel van het rechte stuk zullen de teams echter ook een deel van het vermogen van de verbrandingsmotor gebruiken om de accu op te laden. Dit vermindert ook het vermogen van de verbrandingsmotor. Om te voorkomen dat de auto's aan het einde van het rechte stuk te veel vertragen, gaan de flaps bij de voor- en achtervleugels plat.
- DRS behoort volgend jaar tot het verleden en zal vanaf 2026 de inhaalassistentie een extra boost van de motor zijn. Net als DRS mag het alleen worden gebruikt als de afstand tussen twee wagens bij het detectiepunt één seconde of minder bedraagt. Daarbij gaat op de rechte stukken de flaps van de voor- en achtervleugels automatisch plat om zo luchtweerstand te verminderen.
- De punten waar de afstand wordt gemeten en waar op de aan/uit-knop gedrukt kan worden zijn meestal al bekend en in meters weergegeven. Deze afstanden verwijzen naar de afstand tot de finishlijn. Aangezien er tot nu toe slechts 1 punt genoteerd staat, lijkt het erop dat er per circuit maar 1 plek is waar de override-modus kan worden geactiveerd.
- In Spa is dat toevallig de finishlijn, in Bahrein is het het vierde rechte stuk tussen bocht 13 en 14. In Shanghai, Barcelona, Montreal of Spielberg is dat het laatste rechte stuk. In Interlagos is het de uitgang van bocht 13, in Melbourne is dat het einde van het rechte stuk.
- Tombazis wil nog geen uitspraken doen over de kracht van de inhaalhulp. "Het wordt momenteel afgestemd met de coureurs in de simulator. Er zijn overeenkomsten met DRS, maar ook verschillen. We willen inhalen niet te gemakkelijk of te moeilijk maken maar de parameters zullen niet voor elk circuit hetzelfde zijn.".
https://www.auto-motor-un...d-motoren-2026-fia-daten/
[ Voor 5% gewijzigd door Chocoball op 29-08-2025 16:54 ]
Dat systeem voor de *platte vleugels komt dat van de Fia of mogen de teams dat zelf ontwerpen ? dat gaat denk ik nog wel een aantal keer fout, dat ze niet teruggaan voor de bochten 
Ben wel benieuwd hoe dat opladen er dan uit gaat zien
Is geen standaardonderdeel dus moeten de teams het zelf ontwerpen en fabriceren.mr thee schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:15:
Dat systeem voor de *platte vleugels komt dat van de Fia of mogen de teams dat zelf ontwerpen ? dat gaat denk ik nog wel een aantal keer fout, dat ze niet teruggaan voor de bochten
Het is ongeveer hetzelfde als DRS. Een met een solenoid aangestuurde aanpassing van het vleugeloppervlak.mr thee schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:15:
Nu hebben we al jaren DRS en dit jaar hebben we 1 klapper gezien van iemand die vergat hem weer dicht te zetten. Dan hebben we die van RBR wel eens zien dansen en er zijn meer gekke dingen gebeurd maar het is niet vaak fout gegaan.
Dus ik denk dat het wel goed komt
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Kan het zijn dat hier de elektrische motor wordt bedoeld? Ik snap het anders helemaal niet.Chocoball schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:45:
• Om te voorkomen dat wagens bij het uitrollen op het rechte stuk plotseling een obstakel vormen kan het vermogen van de verbrandingsmotor slechts geleidelijk worden verlaagd. De gebruikelijke limiet is 100 kW per seconde. Op supersnelle circuits zoals Melbourne, Jeddah, Silverstone, Spa, Monza, Baku en Las Vegas is de limiet slechts 50 kW/ per seconde.
Hier zou een handtekening kunnen staan.
Doohan was niet vergeten de DRS te sluitenasing schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:01:
[...]
Het is ongeveer hetzelfde als DRS. Een met een solenoid aangestuurde aanpassing van het vleugeloppervlak.
Nu hebben we al jaren DRS en dit jaar hebben we 1 klapper gezien van iemand die vergat hem weer dicht te zetten. Dan hebben we die van RBR wel eens zien dansen en er zijn meer gekke dingen gebeurd maar het is niet vaak fout gegaan.
Dus ik denk dat het wel goed komt
"In de simulator kon dat wel". Was sen bewuste actie dus.
Edit:
Enige DRS klapper die ik mij kan herinneren is mogelijk Ericson in Monza? Maar dat weet ik ook niet zeker of dat door DRS falen kwam. (Grosjean heeft ook eens een klapper op Silverstone gemaakt met DRS open, maar dat was in T1 waar toen als experiment DRS op start/finish was tot T3 of zo, en nouja, dat was dus ook bewust met DRS open en ging niet helemaal goed. Experiment mislukt en het jaar erna (misschien zelfs zelfde weekend al) was er daar geen DRS meer).
[ Voor 27% gewijzigd door RobertMe op 28-08-2025 09:46 ]
De verwoording is wat apart maar ik denk dat hier idd de verbrandings motor bedoeld wordt. 100 kw is 136 pk en dan klinkt die verlaging logischer.Patrick_6369 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:26:
[...]
Kan het zijn dat hier de elektrische motor wordt bedoeld? Ik snap het anders helemaal niet.
Ik heb het artikel nogmaals gecontroleerd maar er staat verbrandingsmotor.Patrick_6369 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:26:
[...]
Kan het zijn dat hier de elektrische motor wordt bedoeld? Ik snap het anders helemaal niet.
Zoals het nu in de simulator gaat is dat er veel energie beschikbaar is als de coureur uit de bocht komt maar nate mate hij over het rechte stuk gaat merken dat het hybridesysteem de accu weer begint op te laden en rollen de coureurs uit ichtingr het rempunt.
Aangezien het energiemanagement per wagen verschilt wil men voorkomen dat de wagen bij het uitrollen een soort van rijdend obstakel voor anderen wordt omdat er te weinig vermogen is tijdens het opladen. Daarom dat de afbouw in vermogen van de verbrandingsmotor in stappen moet.
Ook een artikel kan het soms verkeerd hebben.Chocoball schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:25:
[...]
Ik heb het artikel nogmaals gecontroleerd maar er staat verbrandingsmotor.
Zoals het nu in de simulator gaat is dat er veel energie beschikbaar is als de coureur uit de bocht komt maar nate mate hij over het rechte stuk gaat merken dat het hybridesysteem de accu weer begint op te laden en rollen de coureurs uit ichtingr het rempunt.
Aangezien het energiemanagement per wagen verschilt wil men voorkomen dat de wagen bij het uitrollen een soort van rijdend obstakel voor anderen wordt omdat er te weinig vermogen is tijdens het opladen. Daarom dat de afbouw in vermogen van de verbrandingsmotor in stappen moet.
In het verleden ging het altijd over het afbouwen van vermogen van de electro motor, dus het is wel enigszins verbazend dat als je batterij leeg is en je dus geen electro kan gebruiken je ook nog de brandstofmotor gaat terug schroeven zodat ze nog harder vertragen en je ook niet meer kan bijladen
PSN
Zeker, AMuS is ook niet foutloos.YakuzA schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:44:
[...]
Ook een artikel kan het soms verkeerd hebben.
In het verleden ging het altijd over het afbouwen van vermogen van de electro motor, dus het is wel enigszins verbazend dat als je batterij leeg is en je dus geen electro kan gebruiken je ook nog de brandstofmotor gaat terug schroeven zodat ze nog harder vertragen en je ook niet meer kan bijladen
Het is juist andersom. De afbouw van vermogen bij de verbrandingsmotor is gereguleerd zodat de wagens juist niet te snel vertragen op de baan.
In het vorige iteraties was het namelijk zo, alleen als restrictie op de MGU-K:Chocoball schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:43:
[...]
Zeker, AMuS is ook niet foutloos.
Het is juist andersom. De afbouw van vermogen bij de verbrandingsmotor is gereguleerd zodat de wagens juist niet te snel vertragen op de baan.
https://www.reddit.com/r/...oken_top_speed/?rdt=47831C5.2.8
Additionally, and subject to Article B7.2.1, the electrical DC power of the ERS-K used to propel the car may not exceed:
i. P(kW) = 1800 – 5 * car speed (kph) when the car speed is below 340kph
P(kW) = 6900 – 20 * car speed (kph) when the car speed is equal to or above 340kph and below 345kph
P(kW) = 0 when the car speed is equal to or above 345kph
ii. In Override Mode up to:
P(kW) = 7100 – 20 * car speed (kph) when the car speed is below 355kph
P(kW) = 0 when the car speed is equal to or above 355kph.
Dus wel verbazend als dat ineens helemaal om gegooid is iig
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 28-08-2025 11:49 ]
PSN
Ik heb nog een poging ondernomen. In het arikel staat Verbrenner wat de verbrandingsmotor is.
In de tabel daaronder staat Reduzierung E-Power met 50 en 100 kW aangegeven en met E-Power zou je een reductie aan elektrische kant verwachten. Ik ga meneer Schmidt even aanschrijvenUm zu verhindern, dass bei Segeln auf den Geraden ein Auto plötzlich zum Hindernis wird, darf die Leistung beim Verbrenner nur schrittweise reduziert werden.
Maar gaat het dan over het opgewekte vermogen of het vermogen dat aan de aandrijfas wordt geleverd? Want de verbrandingsmotor "moet" toch ook de accu op laden in de bochten etc. Dus er is al een disconnect tussen opgewekt vermogen en aan de aandrijfas geleverd vermogen.Chocoball schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:43:
De afbouw van vermogen bij de verbrandingsmotor is gereguleerd zodat de wagens juist niet te snel vertragen op de baan.
En hoe je het nu stelt gaat het om het opgewekte vermogen, terwijl de motor dus nog steeds 100% kan opwekken maar vervolgens bv 10% aan de aandrijfas leveren en de overige 90% gebruiken op de MGU-K om de accu op te laden? Dan is er 0 terugloop in geleverd vermogen door de verbrandingsmotor maar zal er nog steeds heel hard worden afgeremd.
Dit was inderdaad ook mijn gedachtegang, al kreeg ik die niet goed verwoord (vandaar mijn algemeneYakuzA schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:44:
[...]
Ondertussen ook mijn gedachtes wat kunnen ordenen:
Ik zou verwachten dat als een coureur het gas volledig loslaat het geleverde vermogen van beide motoren in principe naar nul gaat. Dat is prima want dat gebeurt op een logische plek (voor een bocht) en dan verwacht degene die erachter rijdt het ook. Op het rechte stuk mag dat niet gebeuren (de achteroprijder verwacht het dan niet), maar dan zal een coureur het gas ook niet loslaten. De enige manier waarop het dan gebeurt is als de accu leeg is en dat mag dus niet ineens van 100% naar 0% gaan om te grote verrassingen te voorkomen.
Hier zou een handtekening kunnen staan.
De som van het vermogen zal naar 0 gaan.Patrick_6369 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:00:
[...]
Dit was inderdaad ook mijn gedachtegang, al kreeg ik die niet goed verwoord (vandaar mijn algemene).
Ondertussen ook mijn gedachtes wat kunnen ordenen:
Ik zou verwachten dat als een coureur het gas volledig loslaat het geleverde vermogen van beide motoren in principe naar nul gaat.
Echter zullen ze 200pk uit de brandstof moter poeren, en dan -200pk op de MGU-K om de accu op te laden bijvoorbeeld.
Ze verwachten het sowieso, want zodra de MGU-K naar de - gaat, gaan de achterlichten knipperen.Dat is prima want dat gebeurt op een logische plek (voor een bocht) en dan verwacht degene die erachter rijdt het ook.
Op het rechte stuk gaan ze dus wel in meer of mindere mate het gas los laten met de nieuwe regels, omdat anders niet genoeg energie terug gewonnen kan worden.Op het rechte stuk mag dat niet gebeuren (de achteroprijder verwacht het dan niet), maar dan zal een coureur het gas ook niet loslaten. De enige manier waarop het dan gebeurt is als de accu leeg is en dat mag dus niet ineens van 100% naar 0% gaan om te grote verrassingen te voorkomen.
Maar wederom, zodra ze het gas los laten gaan de achterlichten knipperen, dus de achteroprijder verwacht dat gewoon, want die drukt hard op de turbo boost knop om in te halen zodra de lampen gaan knipperen
PSN
In het 2026 regelement kom ik de 50 en 100 kW per seconde regel alleen tegen bij het onderdeel C5.12 Power unit torque or power demand en daar wordt gesproken over een driver maximum power demand dus het vermogen wat de coureur ter beschikking staat.RobertMe schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:26:
[...]
Maar gaat het dan over het opgewekte vermogen of het vermogen dat aan de aandrijfas wordt geleverd? Want de verbrandingsmotor "moet" toch ook de accu op laden in de bochten etc. Dus er is al een disconnect tussen opgewekt vermogen en aan de aandrijfas geleverd vermogen.
En hoe je het nu stelt gaat het om het opgewekte vermogen, terwijl de motor dus nog steeds 100% kan opwekken maar vervolgens bv 10% aan de aandrijfas leveren en de overige 90% gebruiken op de MGU-K om de accu op te laden? Dan is er 0 terugloop in geleverd vermogen door de verbrandingsmotor maar zal er nog steeds heel hard worden afgeremd.
Wellicht begrijp ik het niet goed, maar ik lees dat DRS er niet meer is straks maar dat daar de inhaalassistentie (DRS?) voor in de plaats komt, welke ook automatisch geactiveerd wordt als de auto's binnen 1 seconde zitten.Chocoball schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:45:
AMuS kon meekijken in de FIA documentatie over energiemanagement voor 2026 in de vertaling en samenvatting.Voor de liefhebbers, in het artikel staat een complete tabel met de nummers per circuit zoals ze hierboven genoemd staan.
- DRS behoort volgend jaar tot het verleden en zal vanaf 2026 de inhaalassistentie een extra boost van de motor zijn. Net als DRS mag het alleen worden gebruikt als de afstand tussen twee wagens bij het detectiepunt één seconde of minder bedraagt. Daarbij gaat op de rechte stukken de flaps van de voor- en achtervleugels automatisch plat om zo luchtweerstand te verminderen.
- De punten waar de afstand wordt gemeten en waar op de aan/uit-knop gedrukt kan worden zijn meestal al bekend en in meters weergegeven. Deze afstanden verwijzen naar de afstand tot de finishlijn. Aangezien er tot nu toe slechts 1 punt genoteerd staat, lijkt het erop dat er per circuit maar 1 plek is waar de override-modus kan worden geactiveerd.
Wat is dan nog het verschil met DRS?
ter beschikking staat... om de auto nu aan te drijven of (ook) ter beschikking staat om de accu op te laden (en later ter beschikking voor aandrijving)?Chocoball schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:37:
[...]
In het 2026 regelement kom ik de 50 en 100 kW per seconde regel alleen tegen bij het onderdeel C5.12 Power unit torque or power demand en daar wordt gesproken over een driver maximum power demand dus het vermogen wat de coureur ter beschikking staat.
En zo ontstaan er dus loopholes
- Op rechte stukken gaan de vleugels plat voor iedereen.Robbie T schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:25:
[...]
Wellicht begrijp ik het niet goed, maar ik lees dat DRS er niet meer is straks maar dat daar de inhaalassistentie (DRS?) voor in de plaats komt, welke ook automatisch geactiveerd wordt als de auto's binnen 1 seconde zitten.
- Binnen een seconde van je voorligger mag je het motorvermogen boosten.
Dat staat er toch gewoon?
[ Voor 55% gewijzigd door DataGhost op 28-08-2025 15:33 ]
In het toekomstige reglement krijgt elke auto regelbare DRS vanwege de actieve aerodynamica.Robbie T schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:25:
[...]
Wellicht begrijp ik het niet goed, maar ik lees dat DRS er niet meer is straks maar dat daar de inhaalassistentie (DRS?) voor in de plaats komt, welke ook automatisch geactiveerd wordt als de auto's binnen 1 seconde zitten.
Die moet permanent geactiveerd zijn om tot goede resultaten te komen.
Wil je dan een snelheidsverschil creëeren om inhalen mogelijk te maken dan heb je net zoals in de Formula E een powerboost nodig. oftewel Push to overtake. Die modus wordt mogelijk gemaakt als je net zoals DRS binnen een seconde zit.
Zoals beloofd zou ik navraag doen bij de heer Schmidt van AMuS over de reductie van 50 kW of 100 Kw per seconde in relatie tot de verbrandingsmotor. Naast een verontschuldiging??, kreeg ik een toelichting in het Duits en heb ik mijn best gedaan deze in het Nederlands te vertalen. Zijn reactie heb ik ook in mijn bijdrage toegevoegd.
De vermogensreductie tijdens het opladen,met 100 kW/s of 50 kW/s, heeft uitsluitend betrekking op het elektrisch vermogen. Dit percentage wordt binnen de toegestane limieten tot nul gereduceerd met alst doel de accu op te laden. Dit zijn de door de FIA voorgeschreven minimumwaarden. Op het tweede deel van het rechte stuk zullen de teams echter ook een deel van het vermogen van de verbrandingsmotor gebruiken om de accu op te laden. Dit vermindert ook het vermogen van de verbrandingsmotor. Om te voorkomen dat de wagens aan het einde van het rechte stuk te veel vertragen, gaan de flaps bij de voor- en achtervleugels plat.
Niet alleen de FIA is aangewezen op de simulatordata voor 2026, ook Pirelli leunt op deze data maar niet alle teams zijn even transparant in de de vertaling en samenvaating.
Ferrari bij de bandentest in Hongarije met een aangepaste voorvleugel.
https://www.auto-motor-un...aehrlicher-poker-pirelli/
- Het 2026 seizoen is allang begonnen, dat wil zeggen in de simulator. De teams voeden niet alleen de FIA maar ook bandenleverancier Pirelli met data. Echter zoals FIA directeur Tombazis al aangaf zijn niet alle team even transparant.
- Mogelijk zitten daar teams tussen die denken een technisch voordeel te hebben of die een maas in de regelgeving hebben gevonden waar de FIA nog geen weet van heeft. Volgens Pirelli kan dit ook averechts werken want zij zijn afhankelijk van de simulatordata van de teams.
- Tegelijkertijd vinden er bandentests plaats met aangepaste 2025 wagens. Om de gereduceerde downforce waarden te simuleren, rijden de testvoertuigen het grootste deel van de tijd met geactiveerde DRS. Ferrari had bij de laatste bandentest in Hongarije zelfs een aangepaste voorvleugel waarbij tijdens het rijden de flaps plat kunnen wat volgend jaar op het rechte stuk het geval zal zijn.
- Toch maakt Pirelli zich zorgen want de hommologtie van de 2026 banden moet 1 september a.s. rond zijn. Wat betreft de samenstelling heeft Pirelli nog tot en met 15 december van dit jaar de tijd. Er staan daarvoor nog 6 testdagen gepland met 2 teams in Monza, Mugello en Mexico-stad. Bij de finalte test in Abu Dhabi tijden alle teams met het eindproduct.
- Terug naar de simulator. Het probleem voor Pirelli is dat de data niet consistent zijn, op sommige circuits wijkt de data soms tot wel 4 seconden af en weet de fabrikant niet waar het zich op moet focussen.
- In het ergste geval zouden de banden voor de langzaamste wagens te ruim in hun jasje zitten. Omgekeerd zijn de banden mogelijk niet bestand tegen de belasting bij de snelste wagens. Met aanzienlijk meer koppel zullen de achterbanden straks het meest te lijden hebben.
- De ontwikkelingscurve vanaf nu tot aan de start van het seizoen extreem steil zal zijn. En aan het einde van het eerste seizoen met de nieuwe reglementen zullen de wagens aanzienlijk sneller zijn dan aan het begin van het seizoen. De banden van Pirelli blijven echter op het niveau van december 2025.
- Teams die zwijgen en slechts summier simulatie-informatie met de FIA en Pirelli delen schieten mogelijk zichzelf in de voet. In theorie kunnen ze de snelste wagen hebben, maar ook een wagen die de banden tijdens de race overbelast. Pirelli roept daarom alle teams op om zo open mogelijk te communiceren.

Ferrari bij de bandentest in Hongarije met een aangepaste voorvleugel.
https://www.auto-motor-un...aehrlicher-poker-pirelli/
Ik las het al op AMuS dat Red Bull eind oktober een beslissing gaat nemen wie volgend jaar naast Verstappen gaat rijden en wie bij de Racing Bulls. Tsunoda heeft nog tot rond de grand prix van Mexico om zichzelf te bewijzen. Nog 6 races dus, vandaag Zandvoort, volgende week Monza, dan Azerbeidzjan, Singapore, Austin en Mexico.
https://www.motorsport.co...o-prove-himself/10754744/
Max in de Racing Bulls ook een optie?Chocoball schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:00:
Ik las het al op AMuS dat Red Bull eind oktober een beslissing gaat nemen wie volgend jaar naast Verstappen gaat rijden en wie bij de Racing Bulls. Tsunoda heeft nog tot rond de grand prix van Mexico om zichzelf te bewijzen. Nog 6 races dus, vandaag Zandvoort, volgende week Monza, dan Azerbeidzjan, Singapore, Austin en Mexico.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Toch een record voor Hamilton, in het rood.
Hij is de eerste/enige coureur voor Ferrari die 15 races op rij niet op het podium is gefinisht. Sprint win in China telt uiteraard niet mee.
Hij is de eerste/enige coureur voor Ferrari die 15 races op rij niet op het podium is gefinisht. Sprint win in China telt uiteraard niet mee.
Ik zou Hadjar vanaf Italië in de Red Bull zetten. Waarom wachten met het vernietigen van zijn carrière als je dat in 2025 nog kan doen?Chocoball schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:00:
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Volgend jaar compleet nieuwe auto, dus hopen dat het geen diva wordtMog schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:59:
[...]
Ik zou Hadjar vanaf Italië in de Red Bull zetten. Waarom wachten met het vernietigen van zijn carrière als je dat in 2025 nog kan doen?
PSN
Mog schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:59:
[...]
Ik zou Hadjar vanaf Italië in de Red Bull zetten. Waarom wachten met het vernietigen van zijn carrière als je dat in 2025 nog kan doen?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De grote aankondiging moet nog komen maar zal geen grote verrassing zijn dat Russell en Antonelli ook volgend jaar voor Mercedes rijden.
While no big announcement will be coming just yet, Toto Wolff has just confirmed Mercedes is set to continue with George Russell and Kimi Antonelli for 2026. #F1 #DutchGP
— Thomas Maher (@thomasmaheronf1.bsky.social) 31 augustus 2025
Statistiekje van Reddit: Hadjar heeft gisteren meer punten gehaald dan Perez, Lawson en Tsunoda de afgelopen 315 dagen in een Red Bull bij elkaar.
Dang!
Wie heeft welk percentage van de top 5 constructeurs binnen gehaald?
Red Bull: 96% door Vestappen
Williams: 80% door Albon
Mercedes: 74% door Russell
Ferrari: 58% door Leclerc
McLaren: 53% door Piastri
Tsunoda, Sainz Jr. en Antonelli vallen echt tegen dit jaar.
Dang!
[ Voor 4% gewijzigd door Mog op 01-09-2025 10:48 ]
Zo lees ik hem niet? Hadjar heeft gisteren in 1 race / dag meer punten behaald dan Perez, Lawson en Tsunoda afgelopen 315 dagen deden. Dat is veel imposanter dan dat Hadjar die punten ook over 15 races (/~200? dagen sinds seizoensstart) gehaald heeft. Maakt het uiteraard niet direct incorrect dat Hadjar afgelopen 315 dagen meer punten behaald heeft dan wat die drie samen deden. Maar tel je Hadjars punten bij elkaar op voor die 315 dagen / sinds seizoensstart dan kun je nog wat dagen toevoegen aan die van Perez / Lawson / Tsunoda.Mog schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:31:
Statistiekje van Reddit: Hadjar heeft de afgelopen 315 dagen meer punten gehaald dan Perez, Lawson en Tsunoda in een Red Bull bij elkaar.
Je hebt gelijk. Nog ergerRobertMe schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:44:
[...]
Zo lees ik hem niet? Hadjar heeft gisteren in 1 race / dag meer punten behaald dan Perez, Lawson en Tsunoda afgelopen 315 dagen deden. Dat is veel imposanter dan dat Hadjar die punten ook over 15 races (/~200? dagen sinds seizoensstart) gehaald heeft. Maakt het uiteraard niet direct incorrect dat Hadjar afgelopen 315 dagen meer punten behaald heeft dan wat die drie samen deden. Maar tel je Hadjars punten bij elkaar op voor die 315 dagen / sinds seizoensstart dan kun je nog wat dagen toevoegen aan die van Perez / Lawson / Tsunoda.
de arbitraire 315 is zeker omdat het met 316 dagen niet meer klopt?Mog schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:31:
Statistiekje van Reddit: Hadjar heeft gisteren meer punten gehaald dan Perez, Lawson en Tsunoda de afgelopen 315 dagen in een Red Bull bij elkaar.
Maar nog steeds wel een bijzondere stat
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 01-09-2025 11:01 ]
PSN
Kan iemand mij uitleggen waarom deze beperking bestaat? Voorzorgsmaatregelen waartegen?Ook bij het opladen gelden beperkingen. Volgens de regels is 9,0 megajoule de maximale hoeveelheid energie waarmee de accu per ronde via de MGU-K opgeladen mag worden . Dit is echter niet overal en altijd het geval. Daarbij maakt de richtlijn niet alleen onderscheid tussen circuits, maar ook tussen vrije trainingen, kwalificaties en de race zelf. Sprintrace en Grand Prix race worden gelijk behandeld.
<knip>
Op extreem snelle circuits zoals Jeddah en Monza gelden voorzorgsmaatregelen. In Jeddah is het opladen beperkt tot 8,5 MJ/ronde, zelfs tijdens de vrije training, 6,5 MJ/ronde in de kwalificatie en 8,0 MJ/ronde in de race. In Monza ligt de limiet zelfs op 6,0 MJ/ronde in de kwalificatie.
Heeft het iets te maken met oververhitting van de accu of de kabels?
Het lijkt iets met de topsnelheid te maken te hebben maar ik weet niet wat? Iets met wel of niet wegrijden uit langzame bochten ofzo? Zijn ze bang dat de topsnelheid te hoog wordt (met boost) of juist te laag (bij het opladen)?
Iemand een goed antwoord?
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Topsnelheid komt sowieso al terug in het stuk m.b.t. Monaco. Waar ze anders met ruim 300 door de tunnel gaan (terwijl de topsnelheid op Monaco nu onder de 300 ligt? Een increase van ruim 50KM/u).CAPSLOCK2000 schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:00:
[...]
Kan iemand mij uitleggen waarom deze beperking bestaat? Voorzorgsmaatregelen waartegen?
Heeft het iets te maken met oververhitting van de accu of de kabels?
Het lijkt iets met de topsnelheid te maken te hebben maar ik weet niet wat? Iets met wel of niet wegrijden uit langzame bochten ofzo? Zijn ze bang dat de topsnelheid te hoog wordt (met boost) of juist te laag (bij het opladen)?
Iemand een goed antwoord?
De beperkingen op opladen, en maximale deployment, zijn er vervolgens nu ook al. Waarbij het gok ik een deel is voor "gelijk speelveld" (je wilt niet dat de een met 5MJ oplaad per ronde en de ander met 15MJ omdat je dan simpelweg een vele malen betere motor hebt en de eerste voor spek en bonen mee doet). En het zal ook wel weer iets met topsnelheid te maken hebben. Clipping is immers nog steeds een ding, dat volgens mij ook in de kwalificatie nog terug komt (oftewel: eigenlijk zouden ze ook in de kwalificatie meer energie uit de accu willen halen dan mag over de gehele ronde, los van de race waar ze mogelijk over meerdere ronden meer deployen dan ze opladen waardoor de accu steeds leger raakt). Met een limiet op laden / deployment voorkomen ze dan ook dat er tot aan het eind van (elk) recht stuk vol energie gedeployt wordt. Waarbij Monza natuurlijk met die paar bochten dat het heeft ook flinke braking zones heeft, 3x flink in de ankers voor de chicanes na een lang recht stuk waar ze mogelijk veel / voldoende kunnen opwekken? Of juist andersom. Te beperkt mogelijk om op te laden waardoor de limiet lager is gezet waardoor je weer een gelijker speelveld krijgt.
Albono is natuurlijk de enige Red Bull Junior die echt een match voor Verstappen kan zijn, blijkt uit deze statistieken.Mog schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:31:
Dang!
ping 127.212.23.124
Voor diegenen die zich afvragen wat er met Tsunoda zijn auto was ("geen vermogen bij minder dan 40% pedaal indrukken. Kunnen het niet oplossen"). Blijkbaar had hij een fuckup gemaakt....
Na het verbod op party mode mag de throttle map niet meer worden aangepast, met uitzondering van in de pitlane. Teams doen dit dan ook. Soms hoor je een engineer "launch map, launch map" in de pitlane zeggen, of GP "strat 12 in pitlane", en na de pitstop "strat 11, stat one-one". En nouja, dat had Richard Wood dus ook gedaan. Alleen had Tsunoda dat niet opgevolgd (wel "strat 12 in pitlane" niet terug naar 11). Dus de resterende ronden na zijn laatste stop heeft hij verplicht met de "launch map" gereden, waardoor het pedaal tussen de 15% en 40% input vrijwel geen "verschil" geeft.
Na het verbod op party mode mag de throttle map niet meer worden aangepast, met uitzondering van in de pitlane. Teams doen dit dan ook. Soms hoor je een engineer "launch map, launch map" in de pitlane zeggen, of GP "strat 12 in pitlane", en na de pitstop "strat 11, stat one-one". En nouja, dat had Richard Wood dus ook gedaan. Alleen had Tsunoda dat niet opgevolgd (wel "strat 12 in pitlane" niet terug naar 11). Dus de resterende ronden na zijn laatste stop heeft hij verplicht met de "launch map" gereden, waardoor het pedaal tussen de 15% en 40% input vrijwel geen "verschil" geeft.
Vervangende Trofee wordt gemaakt:
https://www.motorsport.co...ng-the-original/10755691/Isack Hadjar to receive new Dutch GP F1 trophy after breaking his original
"Together with the Dutch Grand Prix, we naturally want the winner of third place to receive the trophy he deserves. We are going to make a new trophy for Hadjar," a Royal Delft spokesperson announced. "We don't yet know when we will deliver it, but we are working hard on it.
"It's an unfortunate combination of circumstances. In this case, the trophy was probably placed on an uneven surface. This can cause the pressure to be distributed unevenly and lead to stress points in the middle or at thinner parts, causing the material to crack and break."
[ Voor 53% gewijzigd door YakuzA op 02-09-2025 15:03 ]
PSN
Was er sowieso niet vaak / altijd een optie om een "replica" te bestellen? Gezien een beker altijd de trofeeënkast van het team in gaat. Dat de coureur als die dat wil een replica kan bestellen die dan uiteraard wel van hem is en thuis in de kast kan.
En natuurlijk ook leuk voor RB in dezen. Hebben ze er meteen twee in de kast erbij
. Zo staat die van Verstappen in Hongarije van 2023? ook 2x in de kast bij RBR. Zowel de gesneuvelde die weer is geplakt als de vervangende.
En natuurlijk ook leuk voor RB in dezen. Hebben ze er meteen twee in de kast erbij
Volgens het artikel is het de bedoeling dat Hadjar de 'gebroken' versie zelf mag houden.
FF wat superlijm er tussen en klaar. Ziet niemand.
FF wat superlijm er tussen en klaar. Ziet niemand.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Beetje offtopic en ik weet niet of deze al een geplaatst is, maar dit is sowieso te grappig om niet nogmaals te plaatsen:
https://www.instagram.com...igsh=MWN0Zml6djRhbXlkNA==
Ik zie alleen een Sign in wall van insta, wat is er te zien?KlaasjeNL schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:12:
Beetje offtopic en ik weet niet of deze al een geplaatst is, maar dit is sowieso te grappig om niet nogmaals te plaatsen:
PSN
Instagram is een beetje zoals in een ruimte zijn met Frieslanders. Ik hoor er niet bij en geen idee wat ze zeggen. Jammer, als het grappig is had ik het graag geweten…KlaasjeNL schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:12:
Ik zit er ook mee te rommelen, maar als je rechts boven, doorgaan op internet klikt, dan krijg je het filmpje.YakuzA schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:23:
[...]
Ik zie alleen een Sign in wall van insta, wat is er te zien?
Een versie van het Monza incident waar Verstappen op de wagen van Hamilton belandt waarin met ai een hele hoop gescheld is toegevoegd. Op zich wel grappig inderdaad.
Hoe vaak ben jij in een ruimte met aardappels?Lynx schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:24:
[...]
Instagram is een beetje zoals in een ruimte zijn met Frieslanders. Ik hoor er niet bij en geen idee wat ze zeggen. Jammer, als het grappig is had ik het graag geweten…
Na Zandvoort gaan we deze week gelijk door naar Monza voor het 2e deel van deze laatste Europese double header.
[F1 2025] Race 16 GP van Italië
[F1 2025] Race 16 GP van Italië
Ik moest eigenlijk aan een paard denken dus dan klopt het wel weerPlint schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:13:
[...]
Hoe vaak ben jij in een ruimte met aardappels?
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
In Monza gaan de gesprekken over de volgende motorgeneratie verder in de vertaling en samenvatting.
- Hoewel de 2026 motoren nog geen meter hebben gereden gaan de FIA, Formule 1 en de motorfabrikanten in Monza met elkaar om tafel om de volgende motorgeneratie te bespreken. De plannen voor de terugkeer van V10-motoren is afgeschoten en lijkt de FIA nu voor een 2.4 liter atmosferische V8-motor te kiezen net als in de periode 2006-2013.
- Wat wel anders zal zijn is dat deze motor moet werken met klimaatneutrale brandstof en voorkamerontsteking. Daarnaast zal het een hybride element krijgen maar niet zo sterk als de 350 kW unit bij de 2026 motoren maar ook niet lichterr dan de huidige 120 kW.. De unit voor de V8-motor zal ergens tussen de 200 en 240 kW moeten gaan leveren.
- Na de grand prix van Italië wil men nog een overleg plannen met 2 belangrijke vragen. De eerste vraag betreft of de terugkeer naar enn hybride V8 de juiste keus is? De tweede vraag is wanneer het nieuwe regelement moet ingaan in 2029, in 2030 of toch aan het einde van het aanstaande regelement in 2031?
- Met RB Powertrains en Caddillac heeft de FIA 2 voorstanders. Honda en Audi zullen blijven vasthouden aan het 5 jarenplan omdat ze niet hun hoge investeringen na 3 jaar willen zien verdampen. Red Bull adviseur Marko zegt hiervoer "De ontwikkeling van de motoren heeft iedereen evenveel geld gekost. We moeten meer rekening houden met de fans en minder met de ingenieurs als het om toekomstige regelgeving gaat. De motoren moeten eenvoudiger en goedkoper worden.".
- Ook Ferrari zou openstaan om eerder over te stappen maar wil dan wel weten waar de Formule 1 naartoe gaat. Blijft het een showcase voor aandrijftechniek, puur entertainment of is kostenreductie de doorslaggevende factor?
- Het onderwerp entertainment is steeds verbonden aan het woord geluid. Echter met voorkamerontsteking en de huidige arme verbrandingsprocessen zullen zelfs achtcilindermotoren altijd een beetje als dieselmotoren klinken. Als het brandstofverbruik beperkt is, wordt ook het geluid automatisch beperkt. Het weglaten van de turbo zou in theorie enigszins kunnen helpen.
- Kosten is ook een ondewerp. Zoals Marko al zei moeten de kosten naar beneden en minimaal met een derde volgens hem. Vanaf 2026 is er ook een budgetplafond voor motorren, fabrikanten mogen dan 130 miljoen dollar per seizoen uitgeven. Momenteel betalen klantenteams ergens tussen de 17 en 20 miljoen euro voor het motoenonderhoud. Sommige teams betalen eenzelfde bedrag nogmaals vanwege de brandstof. De FIA wil dat klantenteams straks een bedag van 10 miljoen gaan betalen (red. staat geen euro of dollar als valuta bij).
- Ferrari-teambaas Vasseur waarschuwt voor kostendruk zonder dat er een duidelijk plan ligt. Hij stelt dat er duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over hoe de gewenste kostenbesparing bereikt gaat worden. Moet dit bijvoorbeeld via een strikt kostenplafond of via nog strengere regels met nog minder vrijheid voor de ingenieurs? Het aanpassen van het motorconcept zou ook een oplossing voor de lange termijn moeten zijn. De overstap van een 1.6-liter V6-turbomotor naar een 2.4-liter atmosferische V8-motor vereist nieuwe investeringen in het machinepark van alle fabrikanten. Dit is, gezien de lagere prijzen voor klanten, alleen zinvol als de regelgeving dan ook voor tien jaar vastligt.
- Momenteel wordt er ook gesproken over prijzengeld voor motorfabrikanten. Volgens veel experts zal dat bedrag echter nooit hoog genoeg zijn om ook maar in de buurt te komen van de totale kosten van de motoren. Daarnaast waar moet dat geld dan vandaan komen? Het is zeer onwaarschijnlijk dat de Formule 1 de portemonnee zal trekken. Het zou uit het prijzengeld van de teams kunnen komen maar die zullen dan zeker in opstand komen.
Ja, Antonelli deed het vorig jaar veel beter...Mog schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:31:
Dang!
Voor een rookie vind ik dat hij het best goed, met 4 dnf's toch nog 26% van de constructeurspunten binnenhalen.
"Best goed" vind ik een treffende omschrijving. Ik zie alleen in Antonelli niet wat Wolff in hem ziet. Ik schaar hem in het rijtje van Albon en Sainz Jr.Pat911 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:56:
[...]
Ja, Antonelli deed het vorig jaar veel beter...
Voor een rookie vind ik dat hij het best goed, met 4 dnf's toch nog 26% van de constructeurspunten binnenhalen.
https://www.motorsport.co...l-on-the-agenda/10755867/Reverse grids, short races and MotoGP-style sprints all “on the agenda” in F1 shakeup
Formula 1 bosses are considering radical changes to race weekends to attract and engage new fans, and F1 CEO Stefano Domenicali claims a majority is in favour
Duurt vast niet lang meer voordat ze meer onzin er doorheen drukken.
PSN
Ik stel voor dat ze over een regenboog gaan rijden met power-ups, blue shells en bananenschillenYakuzA schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:59:
[...]
https://www.motorsport.co...l-on-the-agenda/10755867/
YakuzA schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:59:
[...]
Ik ben zelf groot voorstander van het experimenteren met de Sprint Race. Zoals het nu is werkt het niet goed. Er worden te weinig punten uitgedeeld en een crash in de Sprint Race kan grote gevolgen hebben voor de kwalificatie en de Grand Prix op zondag.YakuzA schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:59:
[...]
Ik zou het volgende format willen zien:
Vrijdag:
- Vrije training 1 (60 min)
- Vrije training 2 (60 min)
Zaterdag:
- Kwalificatie (voor zondag)
- Sprint Race met willekeurige grid door loting (50% afstand, 50% punten van de GP)
Zondag:
- Reguliere Grand Prix met klassieke startopstelling
Door de kwalificatie voor de Sprint Race te houden voorkom je dat coureurs/teams bang zijn om schade op te lopen tijdens de Sprint Race. Meer punten voor de Sprint Race bevordert de drang om naar voren te komen. En een willekeurige startopstelling voor de Sprint Race zorgt voor spektakel (goed kunnen rijden is meer dan vooraan starten en uitlopen, inhalen is ook een vak) en is eerlijker dan een top 10 reversed grid.
Willekeurige grid lijkt me niet heel fijn. Dan kun je een seizoen gewoon "pech" of "mazzel" hebben en daardoor evt zelfs het kampioenschap winnen of verliezen. Nog los van de conspiracy-verhalen die je dan gaat krijgen.Mog schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:32:
[...]
[...]
Ik ben zelf groot voorstander van het experimenteren met de Sprint Race. Zoals het nu is werkt het niet goed. Er worden te weinig punten uitgedeeld en een crash in de Sprint Race kan grote gevolgen hebben voor de kwalificatie en de Grand Prix op zondag.
Ik zou het volgende format willen zien:
Vrijdag:
- Vrije training 1 (60 min)
- Vrije training 2 (60 min)
Zaterdag:
- Kwalificatie (voor zondag)
- Sprint Race met willekeurige grid door loting (50% afstand, 50% punten van de GP)
Zondag:
- Reguliere Grand Prix met klassieke startopstelling
Door de kwalificatie voor de Sprint Race te houden voorkom je dat coureurs/teams bang zijn om schade op te lopen tijdens de Sprint Race. Meer punten voor de Sprint Race bevordert de drang om naar voren te komen. En een willekeurige startopstelling voor de Sprint Race zorgt voor spektakel (goed kunnen rijden is meer dan vooraan starten en uitlopen, inhalen is ook een vak) en is eerlijker dan een top 10 reversed grid.
Dat "willekeurige loting" deed me inderdaad sterk denken aan een ideetje dat de British touring car championships hadden. Ze hadden eerste de twee gekwalificeerde races en daarna nog een derde race waarin de grid werd omgekeerd. De winnaar van de 2e race moest een loterijballetje trekken a la Lingo waarop een 4, 6, 8 of 10 was gedrukt. Dat nummer gaf aan vanaf welke finisher in race 2 de grid werd omgedraaid. Zaten dus een aantal grapjassen tussen die specifiek probeerden 4e, 6e, 8e of 10e te worden in de hoop dat ze pole of iig een betere startpositie kregenstefanass schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:48:
[...]
Willekeurige grid lijkt me niet heel fijn. Dan kun je een seizoen gewoon "pech" of "mazzel" hebben en daardoor evt zelfs het kampioenschap winnen of verliezen. Nog los van de conspiracy-verhalen die je dan gaat krijgen.
Het probleem met de sprintraces is dat het zowel eerlijk moet zijn als extra spektakel moet brengen.
- Reverse/random grids brengen kans op verrassingen, maar zijn nadelig voor de eerlijkheid in het kampioenschap.
- En als je het resultaat niet koppelt aan het WK, gaat het nergens om en nemen veel coureurs weinig risico.
Willekeurig krijg je nooit eerlijk genoeg. Maar misschien kan je 1 kwalificatie doen waarmee je de startopstelling voor de echte race bepaalt en dat je die startopstelling omdraait voor de sprintrace. Maar gezeik hou je altijd en het weekend is toch veel te druk met een sprintrace, dus wat mij betreft stoppen ze er helemaal mee.
Sommigen kunnen wel in de punten blijven, maar dat zijn dan de mensen die nu met een sprintrace gegarandeerd niet in de punten komen en dus net zo goed niet mee hoeven doen.
En het heeft extra voordelen voor het kampioenschap. Stel de McLarens kwalificeren P1 en P3, dan wint die van P1 de hoofdrace en die op P3 heeft een goede kans om het puntenverschil te minimaliseren. Of in de Verstappen-dominantie, dan had hij de hoofdrace ook weer gewonnen zonder echt in beeld te komen en heeft hij in de sprintrace waarschijnlijk een bak inhaalacties.
Ik weet niet of ze op het podium zullen staan. Ik kan me niet voorstellen dat een Stroll of zo die bijvoorbeeld op P20 kwalificeert dan ineens alle aanvallen kan afslaan. Maar zou wel een keer leuk zijn of hij ‘van de andere kant’ wel iets kan laten zien.Muse schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:10:
Maar dat geldt ook voor reverse grids, leuk dat er dan andere coureurs op het podium staan, maar dat is dan alleen omdat ze niet het snelst waren in een eerdere sessie. Dat blijft voor mij toch een tegenstelling waar ik niet aan kan wennen.
Sommigen kunnen wel in de punten blijven, maar dat zijn dan de mensen die nu met een sprintrace gegarandeerd niet in de punten komen en dus net zo goed niet mee hoeven doen.
En het heeft extra voordelen voor het kampioenschap. Stel de McLarens kwalificeren P1 en P3, dan wint die van P1 de hoofdrace en die op P3 heeft een goede kans om het puntenverschil te minimaliseren. Of in de Verstappen-dominantie, dan had hij de hoofdrace ook weer gewonnen zonder echt in beeld te komen en heeft hij in de sprintrace waarschijnlijk een bak inhaalacties.
[ Voor 64% gewijzigd door Ample Energy op 03-09-2025 16:32 ]
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Willekeurig heeft mijn voorkeur. Omdat ik van verrassing houd. Wat men ook kan doen is:stefanass schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:48:
[...]
Willekeurige grid lijkt me niet heel fijn. Dan kun je een seizoen gewoon "pech" of "mazzel" hebben en daardoor evt zelfs het kampioenschap winnen of verliezen. Nog los van de conspiracy-verhalen die je dan gaat krijgen.
Pak het gemiddelde van de snelste tijd VT1 en snelste tijd VT2*. Dan gaan die ook nog ergens om. Met gemiddelde tijd die daar uit komt rollen kun je verschillende dingen doen:
- Start opstelling Sprint Race
- Start opstelling Sprint Race, top 10 reversed
- Top 10 in pot 1, 11-16 in pot 2 en 17-22 in pot 3. De volgorde binnen de drie potten gaat dmv loting.
Je kan ook gewoon meteen de punten uitdelen op basis van loting en gewoon een marketing filmpje afspelen ipv een competitieve sessie...
Willekeur heeft helemaal niets met sport, sportiviteit en prestaties te maken, bar slecht idee dus...
Als het concept van sprintraces niet spannend genoeg is, dan moeten we het misschien gewoon afschaffen.
Willekeurig is gewoon niet eerlijk en daarmee ook geen optie. De teams gaan daar nooit mee akkoord.
Als er meer verrassing moet komen die wél eerlijk is moet je de teams meer vrijheid geven om verrassende keuzes te maken, bv mbt pitstops of banden.
Geef bv. alle teams een (droogweer) banden-allocatie voor het hele seizoen.
Zoveel keer C1, C2, enz voor het hele jaar. Teams moeten X tijd voor een GP doorgeven welke 12? sets ze mee willen nemen voor een weekend zodat Pirelli er voor kan zorgen dat die banden er zijn.
Wil een team voor race X Alleen maar sets met C1 meenemen? of 6 sets C3 en 6 C5?
Prima ga je gang. Tijdens de race ben je alleen maar verplicht minimaal 1 pitstop met bandenwissel te doen.
Dan kunnen teams daadwerkelijk andere keuzes maken en andere strategieën gebruiken.
Willekeurig is gewoon niet eerlijk en daarmee ook geen optie. De teams gaan daar nooit mee akkoord.
Als er meer verrassing moet komen die wél eerlijk is moet je de teams meer vrijheid geven om verrassende keuzes te maken, bv mbt pitstops of banden.
Zoveel keer C1, C2, enz voor het hele jaar. Teams moeten X tijd voor een GP doorgeven welke 12? sets ze mee willen nemen voor een weekend zodat Pirelli er voor kan zorgen dat die banden er zijn.
Wil een team voor race X Alleen maar sets met C1 meenemen? of 6 sets C3 en 6 C5?
Prima ga je gang. Tijdens de race ben je alleen maar verplicht minimaal 1 pitstop met bandenwissel te doen.
Dan kunnen teams daadwerkelijk andere keuzes maken en andere strategieën gebruiken.
Colton Herta wordt de testdriver voor Cadillac. De eerste Amerikaanse coureur is dus al veiliggesteld voor de toekomst
[ Voor 16% gewijzigd door jan390 op 03-09-2025 18:03 ]
Dutch GP 2025 | Highlights | Comedy on F1 racing
Dan zal hij idd volgend jaar wel F2 gaan rijden icm deze rol?jan390 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:00:
Colton Herta wordt de testdriver voor Cadillac. De eerste Amerikaanse coureur is dus al veiliggesteld voor de toekomst
https://www.motorsport.co...as-test-driver-/10755976/
PSN
Je krijgt dan dat simulatorwerk alleen nog maar belangrijker wordt. Ik zou juist graag zien dat teams níet een coureur 16 uur per dag, 7 dagen per week in een simulator op de fabriek rondjes laten rijden. Zoek het maar uit op het circuit zelf! Dán krijg je vanzelf wel die verschillende strategieën, coureurs die echt de baan en de omstandigheden moeten leren kennen, etc. Op die manier worden FP1, 2, én 3 nog weer belangrijk. Nu is dat gewoon een paar rondjes rijden, kijken of de simdata correleert met de werkelijkheid en huppekee, we gaan er wel/niet staan zaterdag en zondag.stefanass schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:37:
Als het concept van sprintraces niet spannend genoeg is, dan moeten we het misschien gewoon afschaffen.
Kortom: simulator afschaffen.
Sprint race reversed opstelling van de zondagkwalificatie - punten voor positie en punten als je hoger eindigt dan begonnen.
Maar het zijn allemaal trucjes om spektakel terug te brengen.
Dan gaan de McLarens samen proberen laatste te worden.... Want die pakken toch het hele veld welPat911 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:06:
Sprint race reversed opstelling van de zondagkwalificatie - punten voor positie en punten als je hoger eindigt dan begonnen.
In een Spec-series zijn dit soort dingen best leuk. Maar in de F1 wat minder zinvol.
Of we gaan weer 'elimination qualification' doen zoals in 2016Pat911 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:06:
PSN
Leuk al die speculaties voor de sprint races, maar zolang inhalen (zonder pace/banden offset) zo moeilijk is dat zelfs in spa bijna niet meer ingehaald wordt, hebben al die trucjes echt geen enkele zin en zal de sprint race weinig boeiend blijven.
Dan zijn ze dus 1/2 voor de zondag en 20/19 voor de sprintrace.Waah schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:23:
[...]
Dan gaan de McLarens samen proberen laatste te worden.... Want die pakken toch het hele veld wel![]()
In een Spec-series zijn dit soort dingen best leuk. Maar in de F1 wat minder zinvol.
Maar inderdaad, allemaal trucjes voor spektakel. Een reversed start zou ik gewoon wel eens willen zien. Kijken of het dan echt zo makkelijk is voor McLaren om vooraan te komen.
Om het veld eerlijker te behandelen zou ik eerder iets willen zien als stoppen bij Safety Car en weer releasen (op tijd) bij een herstart. Dan blijft de onderlinge verhouding gelijk in plaats van dat alles in elkaar schuift.
Lastig dat ook niet bijgetankt mag worden, anders zou je de rondes achter de SC niet meetellen. Dus gewoon echt het aantal raceronden zoals bedoeld is.
Dat kan ik je zo wel vertellen. Alles buiten de top 10 gaat echt niet vechten met de McLarens. Enkel risico voor hun eigen race. En dat geld eigenlijk tot de top 5 wel.Pat911 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:40:
[...]
Dan zijn ze dus 1/2 voor de zondag en 20/19 voor de sprintrace.
Maar inderdaad, allemaal trucjes voor spektakel. Een reversed start zou ik gewoon wel eens willen zien. Kijken of het dan echt zo makkelijk is voor McLaren om vooraan te komen.
Alles daarvoor is aardig gelijk, dus rijden niet echt bij elkaar weg.
Dus je wilt graag een nog saaiere race? Dan was Zandvoort echt een snoozefest geweest bijvoorbeeld....Om het veld eerlijker te behandelen zou ik eerder iets willen zien als stoppen bij Safety Car en weer releasen (op tijd) bij een herstart. Dan blijft de onderlinge verhouding gelijk in plaats van dat alles in elkaar schuift.
Lastig dat ook niet bijgetankt mag worden, anders zou je de rondes achter de SC niet meetellen. Dus gewoon echt het aantal raceronden zoals bedoeld is.
prachtige heruitvinding van de VSCPat911 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:40:
[...]
Om het veld eerlijker te behandelen zou ik eerder iets willen zien als stoppen bij Safety Car en weer releasen (op tijd) bij een herstart. Dan blijft de onderlinge verhouding gelijk in plaats van dat alles in elkaar schuift.
Gaten houden bij een SC geeft juist minder spectakel
PSN
Minder spektakel, wel eerlijker. En ja, bij een VSC blijven de gaten behouden.YakuzA schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:46:
[...]
prachtige heruitvinding van de VSC
Gaten houden bij een SC geeft juist minder spectakel
Door een tijdstraf kun je na een late SC ineens achteraan eindigen. Dat vind ik dan weer niet zo eerlijk voor de constructeurstitel.
Tja zo kun je aan de gang blijven natuurlijk. Er zijn ook sommigen die nét een pitstop hebben gemaakt vlak voor een SC en daardoor pech hebben, en anderen die een tijdstraf "gratis" kunnen inlossen door een pitstop onder de SC (want het veld schuift dan toch wel weer in elkaar). Allemaal oneerlijk, maar de alternatieven zijn nóg erger.Pat911 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:55:
[...]
Minder spektakel, wel eerlijker. En ja, bij een VSC blijven de gaten behouden.
Door een tijdstraf kun je na een late SC ineens achteraan eindigen. Dat vind ik dan weer niet zo eerlijk voor de constructeurstitel.
dan had je die tijdstraf maar in moeten lossen tijdens de SC, dan kun je juist weer makkelijk zonder veel plaatsverlies je tijdstraf inlossen.Pat911 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:55:
[...]
Minder spektakel, wel eerlijker. En ja, bij een VSC blijven de gaten behouden.
Ook niet eerlijk
PSN
Klopt helemaal. Er zijn teveel factoren bij het racen waardoor je buiten je eigen schuld toch plekken kan verliezen.YakuzA schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:58:
[...]
dan had je die tijdstraf maar in moeten lossen tijdens de SC, dan kun je juist weer makkelijk zonder veel plaatsverlies je tijdstraf inlossen.
Ook niet eerlijk
Ik vind dat iedere race gewoon 20x keer gereden moet worden. Steeds met maar één coureur op de baan. Dan heeft iedereen alleen maar last van SC's die ze zelf veroorzaken en lopen we niet het risico op dangerous driving, man.Pat911 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:04:
[...]
Klopt helemaal. Er zijn teveel factoren bij het racen waardoor je buiten je eigen schuld toch plekken kan verliezen.
Het zogenoemde gebrek aan spektakel is een beetje subjectief: Kwalificaties zijn nog nooit zo close geweest: Vroeger was er een 107%-regel, en met reden. Tegenwoordig rijd minimaal 80% van het veld tijdens de kwalificatie binnen een seconde per ronde. Buiten de 102% doe je niet eens meer mee. Het heeft nog nooit zo dicht op elkaar gezeten!
Het feit dat de uitslag wel steeds ongeveer hetzelfde is, geeft aan hoe ongelofelijk hoog het niveau van alle coureurs en teams is: Ze weten allemaal elke sessie bijna het maximale uit hun materiaal te halen. Dat is zeer indrukwekkend, maar niet echt spannend.
Dat wordt tijdens de race niet beter: De auto's zijn (bij wijze van spreken) breder dan de baan, en stoppen van 300-0 in een halve meter. Dat maakt het klassieke inhalen onmogelijk. Je kunt er niet meer naast komen en uitremmen: Vroeger was de remweg 100 meter, dan kun je een autolengte later remmen en er naast komen. Als je nu een autolengte later remt, zit je buiten de baan. Het hoogst bereikbare is je voorvleugel naast een achterwiel zetten, en dat is geen geslaagde inhaalactie.
Per 2026 worden de auto's weer iets smaller, dat helpt. Maar het uitbannen van keramische remmen zou pas echt helpen! Helaas zit dat er niet in...
Het feit dat de uitslag wel steeds ongeveer hetzelfde is, geeft aan hoe ongelofelijk hoog het niveau van alle coureurs en teams is: Ze weten allemaal elke sessie bijna het maximale uit hun materiaal te halen. Dat is zeer indrukwekkend, maar niet echt spannend.
Dat wordt tijdens de race niet beter: De auto's zijn (bij wijze van spreken) breder dan de baan, en stoppen van 300-0 in een halve meter. Dat maakt het klassieke inhalen onmogelijk. Je kunt er niet meer naast komen en uitremmen: Vroeger was de remweg 100 meter, dan kun je een autolengte later remmen en er naast komen. Als je nu een autolengte later remt, zit je buiten de baan. Het hoogst bereikbare is je voorvleugel naast een achterwiel zetten, en dat is geen geslaagde inhaalactie.
Per 2026 worden de auto's weer iets smaller, dat helpt. Maar het uitbannen van keramische remmen zou pas echt helpen! Helaas zit dat er niet in...
Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...
Dan zit je weer met verschillen in het weer..Mink Z. schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:13:
[...]
Ik vind dat iedere race gewoon 20x keer gereden moet worden. Steeds met maar één coureur op de baan. Dan heeft iedereen alleen maar last van SC's die ze zelf veroorzaken en lopen we niet het risico op dangerous driving, man.
Dat was toch ook een van de klachten toe er eens een of een paar seizoenen zo'n one lap qualification was. Of twee rondjes en daarvan het gemiddelde.
Imho. F1 is niet eerlijk. En ik vraag me af of je het ook wel eerlijk zou moeten willen krijgen. Het hoort imho juist bij het spelletje dat je soms geluk en soms pech kan hebben met rode vlaggen, SC, VSC en alle andere situaties.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Het is sowieso al niet eerlijk, want iedereen heeft een andere auto. En als je dat wel wilt moet je naar een spec series, en daar zijn er ook al genoeg van (IndyCar volgens mij? Of gewoon lekker F2 / F3Edgenumber schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:06:
Imho. F1 is niet eerlijk. En ik vraag me af of je het ook wel eerlijk zou moeten willen krijgen.
Daarom. Dus aan de ene kant begrijp ik het wel dat sommige naar oplossingen zoeken om het eerlijker te maken.
Maar F1/autosport krijg je nooit eerlijk.
En ook spec series zijn vanuit de rijders gezien niet eerlijk. Het ene team weet de auto's beter te prepareren dan de ander. Het pit team is anders, het pit wall team is anders.
Het is nooit eerlijk geweest en je zal het nooit eerlijk krijgen.
En voor mij als kijker maak ik me er zeker niet druk om. Zolang ik maar vermaakt wordt.
Maar F1/autosport krijg je nooit eerlijk.
En ook spec series zijn vanuit de rijders gezien niet eerlijk. Het ene team weet de auto's beter te prepareren dan de ander. Het pit team is anders, het pit wall team is anders.
Het is nooit eerlijk geweest en je zal het nooit eerlijk krijgen.
En voor mij als kijker maak ik me er zeker niet druk om. Zolang ik maar vermaakt wordt.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
De top 2 is gelijk, maar daar achter wisselt het regelmatig vind ik. Dus zeker spannend.MetalStef schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:28:
precies dat, qua spanning en sensatie vind ik de F2 en F3 vaak leuker dan de F1 (ze klinken ook beterRobertMe schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:14:
[...]
Het is sowieso al niet eerlijk, want iedereen heeft een andere auto. En als je dat wel wilt moet je naar een spec series, en daar zijn er ook al genoeg van (IndyCar volgens mij? Of gewoon lekker F2 / F3).
Nu ook officieel:YakuzA schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:50:
[...]
Dan zal hij idd volgend jaar wel F2 gaan rijden icm deze rol?
https://www.motorsport.co...as-test-driver-/10755976/
https://www.motorsport.co...dycar-f2-switch/10756131/
Colton Herta to make shock IndyCar-to-F2 switch
Herta will switch to F1’s feeder series in 2026, ahead of a potential promotion to Cadillac in the world championship
PSN
Ik zou zeggen dat hij inmiddels te oud is. Als hij volgend jaar F2 gaat doen en het jaar daarna zou hij door kunnen stromen, dan is hij bijna 27 wanneer zijn eerste F1 seizoen begint.
Verder twijfel ik ook aan zijn rijkunsten.
Verder twijfel ik ook aan zijn rijkunsten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken