Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 14:07

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Voor de kijker thuis snap ik dat je het jankende geluid terug wil, maar langs de baan vond ik de huidige motoren prima, geen oorkappen nodig, gewoon met elkaar kunnen praten. Prima zo.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tomcatter_31 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:38:
[...]
Het is idd deel nostalgie, maar ook wel beetje krom. Er wordt gesproken alsof die gillende motoren bij F1 hoort en het vroeger altijd zo geweest is. Maar dat is helemaal niet zo. In de jaren 80 reden ze ook met turbo motoren en die draaiden ook 12500 toeren. Zie bv de McLaren uit 1988:
Wikipedia: McLaren MP4/4.
Nostalgie is altijd een krachtig product ;)
In de jaren 90 was ik er iig niet blij mee toen ik op de nurburgring was, je voelde gewoon het effect van het geluid op je middenrif op de tribune :P

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 18-08-2025 12:37 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 16:40
YakuzA schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

Nostalgie is altijd een krachtig product ;)
In de jaren 90 was ik er iig niet blij mee toen ik op de nurburgring was, je voelde gewoon het effect van het geluid op je middenrif op de tribune :P
Ik vond het geluid vroeger wel mooi, maar had wel altijd oordoppen in. Puur ter bescherming van mijn oren. En ik stoor mij tegenwoordig ook niet aan het geluid van nu en vind het eigenlijk ook wel prettig dat je geen oordoppen meer nodig hebt. Jaren geleden ben ik ook naar de Indy 500 geweest. Zij draaien soortgelijke toerentallen als de huidige F1. Gek genoeg klaagt er daar niemand over het gebrek aan gillende motoren. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:32
Tomcatter_31 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Ik vond het geluid vroeger wel mooi, maar had wel altijd oordoppen in. Puur ter bescherming van mijn oren. En ik stoor mij tegenwoordig ook niet aan het geluid van nu en vind het eigenlijk ook wel prettig dat je geen oordoppen meer nodig hebt. Jaren geleden ben ik ook naar de Indy 500 geweest. Zij draaien soortgelijke toerentallen. Gek genoeg klaaft er daar niemand over het gebrek aan gillende motoren. :)
Mee eens... ik word dan ook een oude man... het geluid van F1 maakt me nog niet eens zo heel veel uit, maar tijdens het bijprogramma wil ik gewoon met mijn vrienden kunnen communiceren (bijvoorbeeld over de zojuist verreden F1-sessie), hetgeen de Porsche Cup bijvoorbeeld onmogelijk maakt.. (en op Zandvoort kun je nog beter de Porsche Cup hebben dan géén race op dat moment, want zeker in het begin zit het veld nog redelijk bij elkaar en heb je dus "rustpauzes", terwijl als er geen race is ik blijkbaar vermaakt moet worden met keiharde muziek)

#zeurenomhetzeuren #ikwordoud >:) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Wyke schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Mee eens... ik word dan ook een oude man... het geluid van F1 maakt me nog niet eens zo heel veel uit, maar tijdens het bijprogramma wil ik gewoon met mijn vrienden kunnen communiceren (bijvoorbeeld over de zojuist verreden F1-sessie), hetgeen de Porsche Cup bijvoorbeeld onmogelijk maakt.. (en op Zandvoort kun je nog beter de Porsche Cup hebben dan géén race op dat moment, want zeker in het begin zit het veld nog redelijk bij elkaar en heb je dus "rustpauzes", terwijl als er geen race is ik blijkbaar vermaakt moet worden met keiharde muziek)

#zeurenomhetzeuren #ikwordoud >:) :+
heb je daar niet de essentie te pakken? Die bolides in de Porsche super cup klinken beter (spelen meer in op emotie/beleving).

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
himlims_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

heb je daar niet de essentie te pakken? Die bolides in de Porsche super cup klinken beter (spelen meer in op emotie/beleving).
Misschien wel, maar ik was paar jaar terug bijvoorbeeld in Spa bij een WEC wedstrijd en die hadden een bepaald schel geluid, dat was gewoon niet mooi meer. Dat deed letterlijk pijn aan mijn oren. En ja, misschien word ik ook oud. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:08

Vuvuzela

My spire is forming

himlims_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:40:
zet een vuvuzela op de uitlaat en je hebt een oorverdovend geluid [..]
Goed plan!

Eigenlijk moet je voor het echte geluid van de turbo af.

[ Voor 13% gewijzigd door Vuvuzela op 18-08-2025 14:52 ]

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vuvuzela schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:50:
[...]

Goed plan!

Jij hebt zeker nooit de V6 turbo uit de jaren 80 gehoord uit de F1 auto? :P
Wikipedia: Ferrari turbocharged V6 F1 engine
(ken deze alleen uit de filmpjes, ben niet zo oud om deze live te hebben gezien :P )

Als je er nu een V8/V10 non-turbo in legt met dezelfde fuel flow restrictions als nu, is het maar de vraag of het veel beter is.
Want de optimale fuel/power verhouding ligt lager in de toeren dan waar het 'nostalgische' geluid je oren zal bereiken vermoed ik? :P

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 18-08-2025 15:20 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vuvuzela schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:50:
Niet echt, uitlaat/dempers zijn veel belangrijker voor het geluid. Hier een voorbeeldje.

V6 @ 9k RPM Dual vs Single 6 in 1 Exhaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

warp schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:31:
[...]

Niet echt, uitlaat/dempers zijn veel belangrijker voor het geluid. Hier een voorbeeldje.
[YouTube: Lancia Stratos HF Rally Gr. 4 Ferrari V6 Sound: Dual vs Single 6 in 1 Exhaust Comparison!]
V6 @ 9k RPM Dual vs Single 6 in 1 Exhaust
precies dat; er zijn zoveel manieren om 'wel' een gaaf geluid uit een auto te krijgen. zo heb ooit een suzuki alto gereden, buurjongen er een andere uitlaat onder gezet; klonk als een opgevoerde impreza :D (geluid kwam totaal niet overeen met de auto) :+
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/p20b1o5f71831.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door himlims_ op 18-08-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

Jij hebt zeker nooit de V6 turbo uit de jaren 80 gehoord uit de F1 auto? :P
Wikipedia: Ferrari turbocharged V6 F1 engine
(ken deze alleen uit de filmpjes, ben niet zo oud om deze live te hebben gezien :P )

Als je er nu een V8/V10 non-turbo in legt met dezelfde fuel flow restrictions als nu, is het maar de vraag of het veel beter is.
Want de optimale fuel/power verhouding ligt lager in de toeren dan waar het 'nostalgische' geluid je oren zal bereiken vermoed ik? :P
Vraag is of je überhaupt in de buurt komt van de performance van de huidige V6 als je dezelfde fuel flow restricties oplegt bij een V8 of V10. De 2,4L V10 was al spectaculair klein en verbruikte ca. 190L benzine per race (150kg), de huidige restrictie is 110kg per race.
Verder heeft een V10 juist zoveel toeren nodig om vermogen te creëren (revs * torque = power).

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:26
Niet helemaal seizoennieuws tijdens de zomerpauze maar wel wat interessante dingen over de 2026 brandstof in de vertaling en samenvatting.
  • Wie klaagt over de brandstofprijzen langs de snelweg moet Formule 1-brandstof al helemaal overslaan. Afhankelijk van de brandstofpartner betalen de teams nu al tussen de 20 en 30 euro per liter.
  • Eerder waren er al klachten van teams over de literprijs voor volgend jaar en ook FIA directeur Nikolas Tombazis haalde het al aan in zijn interview met AMuS dat het pijn zal gaan doen. Dat komt omdat de regels voor 2026 voorschrijven dat de brandstof volledig vrij moet zijn van fossiele bestandsdelen. Leveranciers kunnen kiezen of de brandstof uit biomassa of uit synthetisch (uit een combinatie van waterstof en CO₂ uit de lucht) geproduceerd wordt
  • Om de maximale energiedichtheid en een optimaal ontstekingsgedrag te bereiken worden speciale moleculen in een chemisch laboratorium gemengd. Helaas zijn deze high-tech bio-elementen nog niet in onbeperkte hoeveelheden verkrijgbaar. Vooral de inkoop maakt het duur want door de beperkte beschikbaarheid moeten chemici veel componenten zelf produceren.
  • Niet alleen de brandstof zelf is prijzig maar ook de gehele toeleveringsketen. Van winning van de grondstoffen tot aan de productie van de benodigde brandstof moet duurzaam zijn en dus zonder de inzet van fossiele brandstoffen. De ontwikkeling van de benodigde infrastructuur wordt uiteraard weerspiegeld in de prijs, die uiteindelijk aan de consument wordt doorberekend.
  • Er is al sprake van dat de 2026 brandstof straks 3 cijfers voor de komma per liter gaat kosten. Experts houden rekening met een literprijs van meer dan 200 euro. Over een heel seizoen betaalt een team straks rond de 2 miljoen euro (red. wat weer wordt ingehouden op het budgetplafond).
  • De 2026 brandstof moet ook een zogenaamde 'drop-in fuel' zijn wat inhoudt dat de meeste straatauto's er ook op kunnen rijden. Op de vraag of deze high-tech brandstof ook in een gewone auto's kan begint Faiz Sulaiman van Petronas eerst te glimlachen en zegt: "ja, maar het zou pure verspilling zijn.".
  • Bij het opstellen van de reglementen heeft de FIA er speciaal op gelet dat de nieuwe Formule 1-brandstof nauw aansluit bij de hoogwaardige brandstoffen die bij tankstations verkrijgbaar zijn. Doel is om ervoor te zorgen dat de ontwikkeling van de Formule 1 op termijn mogelijk de basis kan vormen voor de introductie van duurzame brandstoffen in het wegverkeer.
  • Op de vraag wat het tanken van Formule 1-brandstof voor de prestaties van een gewone auto zou betekenen? Die vraag werd aan de ingenieurs van Mercedes voorgelegd. Het antwoord: "Met een paar softwareaanpassingen zou je iets meer prestatie uit een krachtige motor kunnen halen door speciale Formule 1-brandstof te gebruiken."
  • Dan omgekeerd, wat zou er gebeuren als je algemeen verkrijgbare benzine in de verbrandingskamers van een Formule 1-motor zou injecteren? Volgens de Mercedes ingenieurs zouden de effecten niet zo dramatisch zijn. De motor zou gewoon blijven werken maar zelfs met "high performance" benzine van een tankstation zal het zeker leiden tot prestatieverlies in een moderne Formule 1-motor."
  • Samengevat dus, Formule 1-brandstof zou in principe in een normale auto kunnen werken maar is erg prijzig en ook een enorme verspilling zijn want de prestaties ervan zouden niet opwegen tegen die van een Formule 1-motor.
https://www.auto-motor-un...-serienauto-was-passiert/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:06
Chocoball schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:31:
Niet helemaal seizoennieuws tijdens de zomerpauze maar wel wat interessante dingen over de 2026 brandstof in de vertaling en samenvatting.
  • Wie klaagt over de brandstofprijzen langs de snelweg moet Formule 1-brandstof al helemaal overslaan. Afhankelijk van de brandstofpartner betalen de teams nu al tussen de 20 en 30 euro per liter.
  • Eerder waren er al klachten van teams over de literprijs voor volgend jaar en ook FIA directeur Nikolas Tombazis haalde het al aan in zijn interview met AMuS dat het pijn zal gaan doen. Dat komt omdat de regels voor 2026 voorschrijven dat de brandstof volledig vrij moet zijn van fossiele bestandsdelen. Leveranciers kunnen kiezen of de brandstof uit biomassa of uit synthetisch (uit een combinatie van waterstof en CO₂ uit de lucht) geproduceerd wordt
  • Om de maximale energiedichtheid en een optimaal ontstekingsgedrag te bereiken worden speciale moleculen in een chemisch laboratorium gemengd. Helaas zijn deze high-tech bio-elementen nog niet in onbeperkte hoeveelheden verkrijgbaar. Vooral de inkoop maakt het duur want door de beperkte beschikbaarheid moeten chemici veel componenten zelf produceren.
  • Niet alleen de brandstof zelf is prijzig maar ook de gehele toeleveringsketen. Van winning van de grondstoffen tot aan de productie van de benodigde brandstof moet duurzaam zijn en dus zonder de inzet van fossiele brandstoffen. De ontwikkeling van de benodigde infrastructuur wordt uiteraard weerspiegeld in de prijs, die uiteindelijk aan de consument wordt doorberekend.
  • Er is al sprake van dat de 2026 brandstof straks 3 cijfers voor de komma per liter gaat kosten. Experts houden rekening met een literprijs van meer dan 200 euro. Over een heel seizoen betaalt een team straks rond de 2 miljoen euro (red. wat weer wordt ingehouden op het budgetplafond).
  • De 2026 brandstof moet ook een zogenaamde 'drop-in fuel' zijn wat inhoudt dat de meeste straatauto's er ook op kunnen rijden. Op de vraag of deze high-tech brandstof ook in een gewone auto's kan begint Faiz Sulaiman van Petronas eerst te glimlachen en zegt: "ja, maar het zou pure verspilling zijn.".
  • Bij het opstellen van de reglementen heeft de FIA er speciaal op gelet dat de nieuwe Formule 1-brandstof nauw aansluit bij de hoogwaardige brandstoffen die bij tankstations verkrijgbaar zijn. Doel is om ervoor te zorgen dat de ontwikkeling van de Formule 1 op termijn mogelijk de basis kan vormen voor de introductie van duurzame brandstoffen in het wegverkeer.
  • Op de vraag wat het tanken van Formule 1-brandstof voor de prestaties van een gewone auto zou betekenen? Die vraag werd aan de ingenieurs van Mercedes voorgelegd. Het antwoord: "Met een paar softwareaanpassingen zou je iets meer prestatie uit een krachtige motor kunnen halen door speciale Formule 1-brandstof te gebruiken."
  • Dan omgekeerd, wat zou er gebeuren als je algemeen verkrijgbare benzine in de verbrandingskamers van een Formule 1-motor zou injecteren? Volgens de Mercedes ingenieurs zouden de effecten niet zo dramatisch zijn. De motor zou gewoon blijven werken maar zelfs met "high performance" benzine van een tankstation zal het zeker leiden tot prestatieverlies in een moderne Formule 1-motor."
  • Samengevat dus, Formule 1-brandstof zou in principe in een normale auto kunnen werken maar is erg prijzig en ook een enorme verspilling zijn want de prestaties ervan zouden niet opwegen tegen die van een Formule 1-motor.
Ik vind dit wel een nuttige manier van innovatie stimuleren. Iemand moet de ontwikkeling betalen om uiteindelijk op een commercieel exploiteerbaar product uit te kunnen komen. En in de F1 is er geld genoeg :)

Dit zet denk ik meer zoden aan de dijk dan een bandje minder gebruiken tijdens de race of de bandenwarmers verbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Torgo schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:08:
[...]

Ik vind dit wel een nuttige manier van innovatie stimuleren. Iemand moet de ontwikkeling betalen om uiteindelijk op een commercieel exploiteerbaar product uit te kunnen komen. En in de F1 is er geld genoeg :)

Dit zet denk ik meer zoden aan de dijk dan een bandje minder gebruiken tijdens de race of de bandenwarmers verbieden.
De Formule 1 is slechts een aanjager van innovatie maar stelt ook dat het serierelevant moet zijn richting straatauto's. Je ziet nu al een beetje waar deze ontwikkelingswedloop naartoe gaat. Zo hebben ze geen rekening gehouden met de kostprijs bijvoorbeeld en er rijden ook geen straatauto's met dit type hybride V6 motor rond waarvoor het iets kan opleveren.

Bij zoiets belangrijks mag je denk ik meer van ze verwachten dan alleen maar innovatie aanjagen want uiteindelijk is de MGU-H ook nooit serierelevant geworden. Andere optie is loslaten, laat racen en straatauto's 2 verschillende dingen zijn. Goed, mijn glaasje azijn is leeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:38
ArcticWolf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:35:
[...]

Vraag is of je überhaupt in de buurt komt van de performance van de huidige V6 als je dezelfde fuel flow restricties oplegt bij een V8 of V10. De 2,4L V10 was al spectaculair klein en verbruikte ca. 190L benzine per race (150kg), de huidige restrictie is 110kg per race.
Verder heeft een V10 juist zoveel toeren nodig om vermogen te creëren (revs * torque = power).
Er is vast een filmpje :)

TLDW:

V6H : 2024: Max Verstappen: 1:33.660
V10 : 2004: Rubens Barrichello: 1:34.012
V8 : 2013: Lewis Hamilton: 1:34.484

Ergo, in 20 jaar "ontwikkeling" zit er .352 sec tussen een V10 en een V6 Hybrid. Die V6 Hybrid is misschien een stuk sterker en efficienter maar de V10 Ferrari woog minimaal 605 kilo en de V6H van Max 798 kilo. Die bijna 300 kilo extra doet hem de das om.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
asing schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

[YouTube: F1 V6, V8, V10 | F1 Engine & Lap Time Comparison across different years of Formula 1]

TLDW:

Ergo, in 20 jaar "ontwikkeling" zit er .352 sec tussen een V10 en een V6 Hybrid. Die V6 Hybrid is misschien een stuk sterker en efficienter maar de V10 Ferrari woog minimaal 605 kilo en de V6H van Max 798 kilo. Die bijna 300 kilo extra doet hem de das om.
Dan nog verbruikt de V6T ruim 50L minder dan een 2,4L V10 per race, kans is groot dat de V10 constant getrottled wordt.
Max 150L tegenwoordig vs gem. 195L voorheen is 45L verschil per race over 300km.
Dus bij 200km/u gemiddeld is dat 100L per uur bij 150L. Volgens mij is de fuel flow restrictie 100kg per uur, dan zit je dus net aan 129L per uur... dan kan die V10 dus nooit op vol vermogen draaien (195 / 300 * 200).
Compressie ratio bij die 2,4L V10 was nagenoeg wat het theoretisch maximum is (18:1). Veel efficiënter dan dat ga je het niet krijgen bij een NA motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

ArcticWolf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Dan nog verbruikt de V6T ruim 50L minder dan een 2,4L V10 per race, kans is groot dat de V10 constant getrottled wordt.
Max 150L tegenwoordig vs gem. 195L voorheen is 45L verschil per race over 300km.
Dus bij 200km/u gemiddeld is dat 100L per uur bij 150L. Volgens mij is de fuel flow restrictie 100kg per uur, dan zit je dus net aan 129L per uur... dan kan die V10 dus nooit op vol vermogen draaien (195 / 300 * 200).
Compressie ratio bij die 2,4L V10 was nagenoeg wat het theoretisch maximum is (18:1). Veel efficiënter dan dat ga je het niet krijgen bij een NA motor.
De Mercedes motor (verbrandingsdeel dus) van 2017 had een thermische efficiëntie van 50%!
Hoeveel vermogen komt daar ongeveer uit? 800PK?

Als de auto kleiner en lichter wordt door het elektrische deel en de accu's weg te laten, dan kom je een heel eind met alleen verbrandingsmotor denk ik.

Dit mag iemand met kennis van zaken ont- of bekrachtigen, want dit is verder nergens anders op gestoeld ;)

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:15
asing schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

[YouTube: F1 V6, V8, V10 | F1 Engine & Lap Time Comparison across different years of Formula 1]

TLDW:

Dat is toch totaal niet te vergelijken? Die vergelijking over "V10 vs V6 hybride" kun je alleen maken als het dezelfde auto's zijn, en dat zijn het niet. De nieuwe auto's zijn veel groter en lomper. Maar ook veel sneller in de bochten juist doordat ze breder etc zijn (maar dus trager op de rechte stukken). Die "0.352" kun je dus echt niet (alleen maar) toeschrijven aan de motor. En het kan dus net zo goed dat ze puur motorisch bv 1 of 2 sec langzamer zijn, maar door de andere auto (chassis etc) weer 1,5 sec sneller zijn.
Daarvoor zou je bv ook kunnen kijken naar 2016 vs 2017. Dezelfde motor regels, totaal andere regels (of dus 2021 vs 2022 waarbij er ook al de engine freeze was meen ik?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:57

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Chocoball schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:31:
Pff mopperen over benzineprijzen doen we allemaal, alleen heb ik geen vleugeltje van 80k voorop mijn focus hangen en gezien hoe de Italianen me hier in Toscane de bergen in kunnen volgen, maak ik zeker geen dirty air..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
albino71 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:18:
[...]

De Mercedes motor (verbrandingsdeel dus) van 2017 had een thermische efficiëntie van 50%!
Hoeveel vermogen komt daar ongeveer uit? 800PK?

Als de auto kleiner en lichter wordt door het elektrische deel en de accu's weg te laten, dan kom je een heel eind met alleen verbrandingsmotor denk ik.

Dit mag iemand met kennis van zaken ont- of bekrachtigen, want dit is verder nergens anders op gestoeld ;)
Dat is inclusief turbo gerekend, maar zonder MGU-H en K. Dus ruim 700pk? Dat is "insane" voor een 1.6L V6T op 11k rpm. Je vergeet dat de huidige motoren veel langzamer draaien dan de V10 (en V8) NA motoren en dat een optimaal compressie gehalte is, dat scheelt nogal wat brandstof. Het koppel en vermogensverlies wordt door de MGU-H en K opgevangen. Het is dus wel een beetje appels en peren vergelijken.

De auto's uit 2004 waren al ruim 123kg lichter (605kg vs 728kg) en de V10 zat op ca. 900pk (18k rpm). Eerlijk naar mijn weten is het theoretisch niet mogelijk om veel meer dan 900pk uit een 2,4L V10 NA te krijgen en die nog efficiënter (optimaal compressie gehalte) te laten lopen dan ze deden in 2005.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:38
ArcticWolf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Als je niet kijkt naar het brandstofverbruik maar puur naar de prestaties dan maakt het weinig uit tussen de V10 en de V6H. Door regels en het hybride systeem heeft de huidige auto last van obesitas. Voor de toeschouwer maakt dat eigenlijk niet uit, het verschil in rondetijd is minimaal. De beleving van het geluid is een heel ander verhaal, en ik denk dat als je Max de keuze laat maken, de lichte V10 zijn voorkeur heeft.

Dat neemt niet weg dat de V6H een wonder van techniek is. Met heel weinig inhoud, een dikke turbo, wat electro ondersteuning zo zuinig zijn. En dan ook nog 1.5 keer het gewicht moeten rondzeulen en dan ook nog nipt sneller zijn.... :9 . Maar het haalt iets bij mij weg als fan. Het geluid. En het haalt iets weg bij de coureur, een lichte, wendbare auto.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
asing schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:09:
[...]

Als je niet kijkt naar het brandstofverbruik maar puur naar de prestaties dan maakt het weinig uit tussen de V10 en de V6H. Door regels en het hybride systeem heeft de huidige auto last van obesitas. Voor de toeschouwer maakt dat eigenlijk niet uit, het verschil in rondetijd is minimaal. De beleving van het geluid is een heel ander verhaal, en ik denk dat als je Max de keuze laat maken, de lichte V10 zijn voorkeur heeft.

Dat neemt niet weg dat de V6H een wonder van techniek is. Met heel weinig inhoud, een dikke turbo, wat electro ondersteuning zo zuinig zijn. En dan ook nog 1.5 keer het gewicht moeten rondzeulen en dan ook nog nipt sneller zijn.... :9 . Maar het haalt iets bij mij weg als fan. Het geluid. En het haalt iets weg bij de coureur, een lichte, wendbare auto.
ArcticWolf in "[F1] Seizoen 2025" ;)

Liever de V10 dan het huidige motor concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
asing schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:09:
Voor de toeschouwer maakt dat eigenlijk niet uit, het verschil in rondetijd is minimaal.
Voor mij, als toeschouwer, maakt het weldegelijk uit. Ze kunnen elkaar nu niet meer inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:39

Crazy D

I think we should take a look.

TheBrut3 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:57:
[...]

Voor mij, als toeschouwer, maakt het weldegelijk uit. Ze kunnen elkaar nu niet meer inhalen.
Maar er zijn nu amper inhaalacties niet vanwege de V6-8-10-12, maar vanwege de aero....

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:05

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Crazy D schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Maar er zijn nu amper inhaalacties niet vanwege de V6-8-10-12, maar vanwege de aero....
Om maar te zwijgen over regenraces. De full wet kan net zo goed uit het assortiment gehaald worden.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Klauwhamer schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:34:
[...]

Om maar te zwijgen over regenraces. De full wet kan net zo goed uit het assortiment gehaald worden.
Nee, niet perse. Tenzij ze hem weer toevoegen als door andere aero regels wel weer gereden kan worden in de regen. Lees: de diffuser niet veel meer water de lucht in gooit dan de banden al doen. Want de regen banden geven wel (veel) spray, maar de kappen waar ze mee geëxperimenteerd hebben waren niet "effectief" doordat er veel meer spray van de diffuser afkomstig is waar wielkappen uiteraard geen oplossing tegen geven. (En een kap voor de diffuser dus de hele werking van het ding teniet doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:13
ArcticWolf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:53:
[...]

Dat is inclusief turbo gerekend, maar zonder MGU-H en K. Dus ruim 700pk? Dat is "insane" voor een 1.6L V6T op 11k rpm. Je vergeet dat de huidige motoren veel langzamer draaien dan de V10 (en V8) NA motoren en dat een optimaal compressie gehalte is, dat scheelt nogal wat brandstof. Het koppel en vermogensverlies wordt door de MGU-H en K opgevangen. Het is dus wel een beetje appels en peren vergelijken.

De auto's uit 2004 waren al ruim 123kg lichter (605kg vs 728kg) en de V10 zat op ca. 900pk (18k rpm). Eerlijk naar mijn weten is het theoretisch niet mogelijk om veel meer dan 900pk uit een 2,4L V10 NA te krijgen en die nog efficiënter (optimaal compressie gehalte) te laten lopen dan ze deden in 2005.
Piekvermogen en piekkoppel zijn wel twee verschillende dingen. Ik zou verwachten dat bij een geblazen motor het koppel meer ondering ligt tov een 3.0 v10 op 18k rpm. De 2.4 was overigens een V8 en geen V10.

Als je het mij vraagt is het echt appels met ananassen vergelijken. En kun je niet met elkaar vergelijken of corrigeren naar een gelijk speelveld. Elke periode van regelgeving kent z'n eigen ontwikkeling (bijv. 3.0 v10 tijdperk van 1998 t/m 2005; je zou denken dat de auto's het snelste waren eind 2005, maar doordat een motor toen 2 weekenden mee moest gaan, de band van qualy hetzelfde moet zijn als de race en je op 1 set banden de qualy en race moest rijden, laat staat alle aero aanpassingen, alle ontwikkelingen tbv snelheid gemitigeerd werden). Dus zelfs binnen een periode als het "V10-tijdperk" blijft vergelijken onmogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TomTom1990
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 16:11
Klauwhamer schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:34:
[...]

Of gewoonweg niet zo terughoudend zijn, laat ze maar racen, Het risico wat je neem (sneller etc etc) bepaal je zelf.

Maar goed, dan zullen ze het wel op veiligheid gooien. Maar de auto's van tegenwoord zijn wel een x aantal maal veiliger dan vroeger; toen werd er gewoon geracet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
RobertMe schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:46:
[...]

Nee, niet perse. Tenzij ze hem weer toevoegen als door andere aero regels wel weer gereden kan worden in de regen. Lees: de diffuser niet veel meer water de lucht in gooit dan de banden al doen. Want de regen banden geven wel (veel) spray, maar de kappen waar ze mee geëxperimenteerd hebben waren niet "effectief" doordat er veel meer spray van de diffuser afkomstig is waar wielkappen uiteraard geen oplossing tegen geven. (En een kap voor de diffuser dus de hele werking van het ding teniet doet).
Een spatlap over de gehele breedte van de auto, achterop de diffuser gemonteerd, een optie?
Dan wordt de wagen misschien nog ingehaald door z'n eigen golf water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

RobertMe schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:46:
[...]

Oh, ja, ik richtte mij niet specifiek op de diffuser maar wel op het formaat van de auto's (wat wel samenhangt met aerodynamica natuurlijk). In het algemeen vind ik dat het formaat domweg te groot is, en dat stratencircuits hierdoor helemaal ruk zijn en ieder buitje zorgt voor rode vlaggen.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

TomTom1990 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Of gewoonweg niet zo terughoudend zijn, laat ze maar racen, Het risico wat je neem (sneller etc etc) bepaal je zelf.

Maar goed, dan zullen ze het wel op veiligheid gooien. Maar de auto's van tegenwoord zijn wel een x aantal maal veiliger dan vroeger; toen werd er gewoon geracet.
Het verschil tussen de auto's nu en de auto's van 20 jaar geleden is significant, als je de spray gaat bekijken tijdens of na een fikse regenbui. Die auto's waren veel kleiner en veroorzaakten veel minder problemen met spray. Dus het is een écht probleem en ik vind het niet per se slecht dat men snel rode vlaggen uitdeelt, maar de oorzaak ligt primair bij het formaat van de auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 00:11
Als ik de FIA was, zou ik een paar Air Titans in de VS aanschaffen. Nascar doet dit al zo'n 12 jaar waardoor de track met een soort van speciale waterstofzuigers droger gemaakt wordt.
Spatlappen over de gehele breedte van de auto gaat juist voor meer verstoring in de ariflow zorgen zegt mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Thinlanet schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Een spatlap over de gehele breedte van de auto, achterop de diffuser gemonteerd, een optie?
De diffusor afdekken in plaats van spatborden gaat ook niet werken omdat dan de aerodynamica onder de wagen compleet verstoord raakt en daarmee verdwijnt ook de noodzakelijke downforce. Bij de 2026 wagens worden de kanalen onder de vloer anders, wordt de diffusor kleiner en daarmee wordt ook het grondeffect verminderd. Ook worden de banden kleiner en smaller. Dit kan een positief effect hebben op de mist achter de wagen.

Chocoball in "[F1] Seizoen 2025" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Thinlanet schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Dat werkt natuurlijk niet. Het hele idee van een vleugel (vliegtuig, F1 vleugel omgekeert) of ground effect (hele F1 auto) is juist dat de lucht sneller over het ene oppervlakte gaat dan over het andere oppervlakte. In F1 ground effect dus dat de lucht over de auto "stil staat" (/gelijk aan auto snelheid) en onder de auto juist op hoge snelheid er onderdoor gezogen wordt, versterkt door de diffuser. Dat is wat de auto naar beneden zuigt.
Gebruik je vervolgens een grote spatlap, waarmee je de diffuser afdekt, verliest dus de hele vloer incl diffuser zijn werking. Immers krijg je dan echt stilstaande lucht onder de auto (doordat die er aan de achterkant niet uit kan). Het levert je dus alleen maar een grote luchtrem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Chocoball schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

De diffusor afdekken in plaats van spatborden gaat ook niet werken omdat dan de aerodynamica onder de wagen compleet verstoord raakt en daarmee verdwijnt ook de noodzakelijke downforce. Bij de 2026 wagens worden de kanalen onder de vloer anders, wordt de diffusor kleiner en daarmee wordt ook het grondeffect verminderd. Ook worden de banden kleiner en smaller. Dit kan een positief effect hebben op de mist achter de wagen.

Chocoball in "[F1] Seizoen 2025" :)
Is dit niet (ten delen) de resultante van de 2022-2025 grondeffect, om de vieze lucht hoger op te werpen en zo meer kans op schone lucht achter de auto waardoor volgen/inhalen gemakkelijker zou moeten zijn. Er staat mij een animatie van bij in de loop van 2021 waar dit door de FOM werd uitgelegd. De bate van dat effect was alweer snel achterhaald/ge-down-played richting het einde van 2022 waar men weer klaagde over vieze lucht en moeite hebben met volgen van andere auto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcatter_31
TheBrut3 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:57:
[...]

Dat ze elkaar niet kunnen inhalen is al sinds halverwege de jaren 90 een probleem. En eigenlijk zie je in de jaren 80 zelfs al de lijn steeds verder teruglopen naar beneden in onderstaande grafiek. De spike omhoog rond 2010 komt voornamelijk door de snel slijtende pirelli banden en DRS. Maar F1 worstelt dus al heel lang met inhalen en heeft dus niet specifiek met deze auto's/motoren te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmYcqGHtMwUrLkra4v4GWngWIzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m3VZErt2PZne9DSZikNNLYTl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Dat ze elkaar niet kunnen inhalen is al sinds halverwege de jaren 90 een probleem. En eigenlijk zie je in de jaren 80 zelfs al de lijn steeds verder teruglopen naar beneden in onderstaande grafiek. De spike omhoog rond 2010 komt voornamelijk door de snel slijtende pirelli banden en DRS. Maar F1 worstelt dus al heel lang met inhalen en heeft dus niet specifiek met deze auto's/motoren te maken.

[Afbeelding]
Zijn dit soort statistieken niet ook vertekend? In de jaren met refueling werd er vaker via de pits ingehaald bv (beter/makkelijker om achter iemand te blijven rijden en wachten op zijn pitstop om daarna een aantal rondes op een lege tank door te stampen). Of dus uberhaupt dat er vroeger meer uitvallers waren waardoor inhalen niet nodig was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

^^tuurlijk is dat geen juiste weergave van de werkelijkheid! Je wil weten of er ingehaald is na een gevecht op de baan, of nog liever, dogfights + ingehaald + terug ingehaald.

Te koop....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tomcatter_31 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

[Afbeelding]
Ook omdat vanaf 2009 heel veel aerodynamische elementen verboden werden, die later gewoon terugkwamen. Hetzelfde zag je ook in 2022 toen de auto's flink opgeschoond waren en Verstappen en Leclerc die prachtige duels over vele rondes uitvochten. Toen deed Ferrari alleen een Ferrari. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
RobertMe schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:32:
[...]

Zijn dit soort statistieken niet ook vertekend? In de jaren met refueling werd er vaker via de pits ingehaald bv (beter/makkelijker om achter iemand te blijven rijden en wachten op zijn pitstop om daarna een aantal rondes op een lege tank door te stampen). Of dus uberhaupt dat er vroeger meer uitvallers waren waardoor inhalen niet nodig was :+
Ja, zeker. Dat zijn zeker zaken die de statistieken ook vertekenen. In de tijd van het bijtanken, zag je idd geregeld dat rijders geen risico namen met inhalen en idd hun strategie gebruikten om voorbij anderen te komen. Maar denk nog steeds wel dat er verband is dat F1 auto's sinds de jaren 80/90 steeds geavanceerder werden (met name op gebied van aero), waardoor inhalen ook steeds lastiger werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:39:
[...]

Ook omdat vanaf 2009 heel veel aerodynamische elementen verboden werden, die later gewoon terugkwamen. Hetzelfde zag je ook in 2022 toen de auto's flink opgeschoond waren en Verstappen en Leclerc die prachtige duels over vele rondes uitvochten. Toen deed Ferrari alleen een Ferrari. :z
Goed punt! Mee eens.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De geruchten wijzen op Bottas+Perez als Cadillac lineup voor volgend jaar :P
Lekker saai en degelijk :)

https://racingnews365.com...f1-driver-for-2026-season

(Ja inclusief korrels zout ivm de bron )

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 21-08-2025 17:17 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

YakuzA schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:11:

Zou toch wat zijn als Cadillac er bovenop blijkt te zitten en die twee WDC / vice WDC worden.... :o 8)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Chocoball

De verhalen waren eerst Perez, toen Bottas en nu allebei plus Schumacher als reserve omdat hij dan ook in het WEC team van Cadillac kan rijden. Als het goed is horen we de aankondiging in de week van Monza.

Als Bottas inderdaad bij Caddilac tekent dat begint hij na de zomerpauze met de TPC test. Terwijl Alpine juist bezig zou zijn om Bottas als vervanging voor Colapinto binnen te halen. Colapinto zou daarom tot het einde van het seizoen krijgen en zal daarna het team verlaten. Tot zover silly season :)

[ Voor 3% gewijzigd door Chocoball op 22-08-2025 07:55 ]

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:15

Hahaha, dat is wel het beeld wat je krijgt, twee heren die hun rondjes zonder poespas rijden.

Hoewel ik Perez AD2021 nooit zal vergeten, dat was een partij smullen zeg :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:56
Vandaag even door de pitsstraat gelopen en zo te zien zit Yuki in Zandvoort gewoon nog in de auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDjUuoJ-ZLvEOeSCsj8zJ6yV1vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSooFYHh0PplIYurJJ3gBRwa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10
Turb0Turb0 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:54:
Vandaag even door de pitsstraat gelopen en zo te zien zit Yuki in Zandvoort gewoon nog in de auto.
[Afbeelding]
Hoezo zou er iemand anders in zitten dan? Om nog een keer te wisselen in het seizoen is echt heel risicovol voor zover ik weet (tenzij een reverse van de vorige swap). Maar als ze nu nog een keer iemand wisselen zitten ze aan 4 coureurs voor het team. Als iemand dan ziek wordt, moet er iemand anders uit die pool van 4 rijden. Ze mogen dan niet meer een andere reserve inzetten voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:56
Shinji schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

Hoezo zou er iemand anders in zitten dan? Om nog een keer te wisselen in het seizoen is echt heel risicovol voor zover ik weet (tenzij een reverse van de vorige swap). Maar als ze nu nog een keer iemand wisselen zitten ze aan 4 coureurs voor het team. Als iemand dan ziek wordt, moet er iemand anders uit die pool van 4 rijden. Ze mogen dan niet meer een andere reserve inzetten voor zover ik weet.
Het blijft Red Bull he, maar op wat vage sites kwam de naam Bottas bijvoorbeeld voorbij. Of een swap met Hadjar. Was wel grappig geweest als er nu ineens een andere naam stond. Maarja een stikker plakken ze er ook zo weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06

DDX

Maakt dat dan echt uit als er iemand ziek wordt, het is niet dat Yuki nu echt punten scoort.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Chocoball
Volgend jaar 400 km/u in de vertaling en samenvatting?
  • De 2026 wagens zijn voor ons tot nu toe alleen op afbeeldingenv van de FIA te zien. Ze worden volgend seizoen minder lang, minder breed en dus meer compact dan de huidige wagens. Zo wordt de voorvleugel meer gebogen en heeft het 1 element minder, de achtervleugel krijgt er een element bij maar wordt wel minder groot. De beam wing verdwijnt net als de grote Venturi tunnels aan de voorkant. Straks komen er aan beide kanten een lange lip naar voren waar complexe deflectoren aan bevestigd kunnen worden. Bijna vergelijkbaar met de bargeboards uit het tijdperk voor de grondeffectwagens
  • Mercedes technical director James Allison laat a.d.h.v. een tekening zien "Het zijn wagens met een vlakke vloer en een trede in het midden. Aan de zijkanten kan de vloer niet zo goed worden afgedicht zoals bij de huidige wagens. Daardoor is het moeilijker om de negatieve druk onder de wagen te behouden. Het Venturi-effect zal ook minder sterk zijn. Toch zijn de wagens van 2026 geen replica van wat we kenden in het tijdperk van voor 2022. Ze bevinden zich ergens tussen toen en nu.".
  • De nieuwe wagens genereren minder downforce en de smallere banden bieden minder grip. De bodemvrijheid waarbinnen de aerodynamica functioneert, is echter groter. Doordat de accu 3x meer energie gaat leveren dan nu zullen de coureurs meer koppel voelen dan ooit tevoren in de geschiedenis van de koningsklasse.
  • De actieve aerodynamica, waardoor de voor- en achtervleugels op de rechte stukken plat kunnen, gaat ervoor zorgen dat straks alle topsnelheidsrecords gebroken gaan worden. Kortgezegd, de nieuwe wagens zijn langzamer in de bochten en sneller op de rechte stukken. Dat is ook al terug te zien in de simulator. Mercedes teambaas Wolff zegt hierover "Als we het volledige vermogen afroepen, naderen we de grens van 400 km/u.".
  • Aston Martin reservecoureur Felipe Drugovich die de 2026 wagen in de simulator rijdt. "De wagen accelereert als een malle uit de bochten. Je hebt het gevoel alsof je op een raket zit." De topsnelheid wordt dan ook halverwege het rechte stuk bereikt. Vervolgens schakelen de aandrijfeenheden over naar de boost-modus en rollen de coureurs uit naar het rempunt.". Dat elke coureur anders reageert blijkt uit de reactie van Leclerc hierover: "Dit is niet leuk. Ik kan mij niet voorstellen dat je zo moet racen.". De reactie van Verstappen: "Het is ongewoon maar we bevinden ons nog in een vroeg stadium van ontwikkeling.". Wolff en Formule 1 CEO Domenicali kunnen in ieder geval weioig met deze kritieken op iets wat nog niet echt bestaat en omdat het anders is het niet automatisch slecher zal zijn. Dit komt ook doordat de motor in deellast op vol toerental draait om zo de overtollige energie in de accu op te slaan.Allison weerspreekt die kritiek: "De wegligging zal aangenamer zijn dan bij de huidige wagens. Er zal minder balansverschuiving zijn tussen langzame en snelle bochten en tussen het insturen en het accelereren. Het zal makkelijker worden onderstuur en overstuur zo te regelen waar je het hebben wilt.".
  • Coureurs die de 2026 banden al getest hebben geven aan dat ze de banden beter aanvoelen omdat de neerwaartse druk niet meer zo dominant is ten opzichte van de mechanische grip.
  • Williams teambaas James Vowles is van mening dat er niet naar de coureurs die slechts 1 keer in de simluator zijn geweest maar juist meerdere keren zoals Drugovich. Volgens Drugovich is het echt leuk in de bochten omdat de elektrische kant ervoor zorgt dat er altijd voldoende vermogen is. De plotselinge vermogensdaling op de tweede helft van het rechte stuk is dan weer wennen. Volgens Albon speelt het energiemanagement bij de huidige generatie voornamelijk in de achergrond af. Bij de 2026 wagens heeft de coureur veel meer inspraak over hoe de energie optimaal benut wordt en hoe efficiënt mogelijk de accu oplaadt. Daarmee wordt de rol van de coureur veel groter, iets wat de FIA juist wil.
  • Het 2026 relegement staat nog niet vast en maandelijks voert de FIA verbeteringen door. Ze luistert naar de ingenieurs en de coureurs in de simulator en probeert daar bij te sturen als het dreigt verkeerd te gaan. BIj de aerodynamcia probeert de FIA alle mogelijke mazen in de regelgeving te sluiten waardoor er weer meer vuile lucht achter de wagen zou ontstaan. Zo heeft de FIA de regels voor de remventilatie en de diffuser aangepast, dit tot ergernis van de ingenieurs. Zo drong de FIA erop aan om een groep vinnen bij de achterste remventilatie op de diffuser te verplaatsen. Het gevolg was dat rijhoogte aanj de achterzijde verlaagd moest worden om zo weer de gewenste afdichting tussen de grond en het achterwiel te krijgen. Vowles klaag dat dit soort acties weer acherstand betekent als je eerder met de 2026 wagen in de windtunnel bent geweest dan de rest.
  • Ook bij het energiemanagement corrigeert de FIA steeds weer. Van elke circuit zijn de specificaties nauwkeurig vastgelegd over hoeveel energie er geleverd en teruggewonnen mag worden. Ook de mate waarin het elektrisch vermogen mag afnemen tijdens het opladen van de accu. Bij 120 kW lukt dat in 1 keer maar bij 350 kW zal dat in stappen moeten gebeuren anders zou het vermogensverlies te groot worden. Tegelijkertijd moet overmatig vermogen op stratencircuits vermeden worden. "Anders rijden we straks met 350 km/u door de tunnel in Monte Carlo" aldus Audi F1 directeur Matteo Binotto.
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:996/rt:fill/w:1770/plain/2166445.jpg

https://www.auto-motor-un...topspeed-rekorde-400-kmh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:15
Turb0Turb0 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:20:
[...]

Het blijft Red Bull he, maar op wat vage sites kwam de naam Bottas bijvoorbeeld voorbij. Of een swap met Hadjar. Was wel grappig geweest als er nu ineens een andere naam stond. Maarja een stikker plakken ze er ook zo weer op.
Ik denk dat het RBR inmiddels echt wel duidelijk is dat het geen bal uit maakt wie ze naast Max zetten. Die auto doet het niet, en alleen Max weet er uit te persen wat er eigenlijk niet in zit.

Nee, die gaan echt geen swap meer doen dit seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ZeromaNoiS schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:19:
[...]

Ik denk dat het RBR inmiddels echt wel duidelijk is dat het geen bal uit maakt wie ze naast Max zetten. Die auto doet het niet, en alleen Max weet er uit te persen wat er eigenlijk niet in zit.

Nee, die gaan echt geen swap meer doen dit seizoen.
Voor 2025 100% correct. Een swap heeft geen zin.

Maar..., gaan ze in 2026 met Yuki verder? En zo nee zouden ze mogelijk ook al kunnen overwegen om die coureur nu al in de auto te zetten. Wennen aan het team etc.. Maar v.w.b. auto eigenschappen heeft het natuurlijk geen nut (en werkt het mogelijk averechts. Als je het nu goed doet en in de RBR ineens verder naar achteren rijdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
TomTom1990 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Helemaal met je eens. Het is maatschappelijk tegenwoordig ook stukken minder geaccepteerd als er zwaargewonden of doden vallen in de sport. Zie je op allerlei fronten. Daar zit ook een deel van de terughoudendheid in..

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
caspervc schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:15:
Het is maatschappelijk tegenwoordig ook stukken minder geaccepteerd als er zwaargewonden of doden vallen in de sport. Zie je op allerlei fronten. Daar zit ook een deel van de terughoudendheid in..
Jij wilt weer terug naar de jaren 70 v.w.b. F1? Waarin doden "geaccepteerd" worden.
Want de dood van Senna was al een hele grote uitzondering en toen was de sport al jarenlang "veilig", en daarna is er ook nog alleen Bianchi gekomen als ("uiteindelijk") dodelijke crash. En dan nog wat freak accidents zoals Grosjean & Zhou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefanVerkerk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 16:29
Het begint er steeds wisselvalliger uit te zien voor het raceweekend in Zandvoort volgend weekend. De pluim van het Europese weermodel wordt steeds wat natter.

Behoorlijke kans dus op diverse natte sessies en een natte race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxchz3tLjzOSfupFDq_P6f4F14Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IGQl7Dr385Jo3rPoi5ps4GcC.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 20:23
Laatst nog een stukje gezien over de F1 vroeger. Dodelijk ongeluk. 15 toeschouwers dood. Maar de race werd toch maar voortgezet....

Vroeger was niet alles beter....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Bottas en Perez weer terug in de F1:

Bij Red Bull weggestuurde Sergio Pérez keert volgend jaar terug in Formule 1, ook Valtteri Bottas maakt comeback. https://www.telegraaf.nl/...kt-comeback/85462758.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Denk goede keuze om mee te starten als je niemand uit de huidige grid kan of wil recruiten. Twee degelijke coureurs die hun sporen verdiend hebben bij de twee topteams van de afgelopen ~15 jaar.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:42
RobertMe schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:28:
[...]

Maar..., gaan ze in 2026 met Yuki verder? En zo nee zouden ze mogelijk ook al kunnen overwegen om die coureur nu al in de auto te zetten. Wennen aan het team etc.. Maar v.w.b. auto eigenschappen heeft het natuurlijk geen nut (en werkt het mogelijk averechts. Als je het nu goed doet en in de RBR ineens verder naar achteren rijdt).
Een team mag maar 4 verschillende coureurs inzetten tijdens races in een seizoen, nog eentje en dan zit RBR op de limiet en zitten ze vast aan Verstappen, Lawson, Tsunoda, en X. Verstappen zit nog met zijn penalty points (of kan een keer ziek worden of iets), dan zit RBR klem als ze nu al een vierde coureur in die zitjes hebben gezet. Zouden ze al iemand willen laten proefdraaien in de races dit seizoen, zal het echt pas de laatste paar races zijn of de kans zich voordoet doordat een van de andere coureurs de race niet kan rijden.

Daarnaast, stel je wisselt Tsunoda nu, waar moet Tsunoda dan heen? Terug naar RB? Wie moet daar dan het veld ruimen? Hadjar promoveren zou te vroeg zijn, en of RBR nu echt een promotie is op dit moment is ook maar de vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
Vandaag alweer 10 jaar geleden...:
"It's bold, it's brave, it's beautiful, by Max Verstappen"

spoiler:
"Buitenom in Blanchimont" op Nasr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geoslogos
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:16
RobertMe schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:32:
Vandaag alweer 10 jaar geleden...:
"It's bold, it's brave, it's beautiful, by Max Verstappen"

spoiler:
"Buitenom in Blanchimont" op Nasr
“Leaving the track and gaining an advantage” op 7 en 33 sec. 😂

Geintje, prachtige actie natuurlijk!

[ Voor 4% gewijzigd door Geoslogos op 23-08-2025 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 10:16
RobertMe schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:27:
[...]

Jij wilt weer terug naar de jaren 70 v.w.b. F1? Waarin doden "geaccepteerd" worden.
Want de dood van Senna was al een hele grote uitzondering en toen was de sport al jarenlang "veilig", en daarna is er ook nog alleen Bianchi gekomen als ("uiteindelijk") dodelijke crash. En dan nog wat freak accidents zoals Grosjean & Zhou.
En eigenlijk was Bianchi ook meer een (dodelijk) freak accident door onder dubbele gele vlag van de baan af te glijden en dan net die kraan verkeerd te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

RobertMe schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:28:
[...]

Nu Mekies teambaas is en aangezien Marko een klein beetje Yuki fan is zie ik hem volgend jaar nog in de REd Bull rijden. Ik denk dat dan in 2027 Hadjar zijn plek gaat innemen alhoewel dat ook zomaar halverwege 2026 kan worden. ;)

Maar ik kan er ook totaal naast zitten natuurlijk. :P

Volgens ChatGPT:
"Gezien deze ontwikkelingen concludeer ik dat de kans dat Yuki Tsunoda in 2026 nog voor Red Bull rijdt, relatief klein is - waarschijnlijk minder dan 30 %. De sleutel tot verandering ligt in zijn prestaties dit seizoen. Maar zolang hij niet consequent aan de hoge norm voldoet en gezien de opmars van interne talenten zoals Hadjar, lijkt zijn Red Bull-toekomst onzeker."

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Laatst online: 14-09 10:53
Ehm hadjar doet het prima hoor maar Lawson heeft hem al bijna weer bijgehaald. Ik zie dus geen enkele reden om hem dan ineens naar RBR te promoveren. Met twee races minder staat Lawson er straks gewoon voor. En zoeken naar een coureur met “dezelfde” rijstijl voegt ook weinig toe aangezien deze RB gewoon niet doet wat Max wil. Ik denk dat ze gewoon volgend jaar zo door moeten en kijken hoe de auto is. Tsunoda is nu de meest ervaren coureur, na Max, in hun line up en we kunnen achteraf concluderen dat Checo misschien beter was dan we vanuit onze luie stoel zagen en mogelijk beter stil had kunnen blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
@Lynx, alleen kijken naar het aantal punten is dan weer wel scorebord journalistiek. RB heeft in de eerste races veel punten weggegooid met een slechte strategie. Dan is het lastig om Hadjar geen credits te geven voor een goed gereden race, ondanks 0 punten op het eind. Die 0 punten zijn immers niet zijn schuld. Terwijl de 0 punten van Lawson de eerste twee races (in de RBR) wel "zijn schuld" waren.

Ok ok, de eerste race was Hadjar wel zijn eigen schuld dat hij 0 punten haalde :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Toen Horner nog aan het roer stond stond, gaf hij aan dat Tsunoda tot aan het einde van dit seizoen krijgt om te laten zien dat hij recht heeft op dat 2e stoeltje. Met nul punten in de laatste 7 races wordt dat steeds meer een lastig verhaal. Daarnaast houdt volgend jaar niet alleen de samenwerking tussen Honda en Red Bull op maar ook tussen Honda en Tsunoda zelf. Dus de kans dat we Tsunoda volgend jaar op de grid terugzien of als Honda reserve is vrij klein.

Wie komt er dan naast Verstappen, Hadjar of Lawson? Red Bull heeft nog nooit een coureur na een 'demotie' weer in het hoofdteam teruggezet. Dus eerder dat Hadjar naast Verstappen komt dan Lawson. Lawson blijft bij Racing Bulls en krijgt Lindblad als teammaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

het is weer maandag?! tijd voor dezeflde (lucht gebakken) discussie over max zijn teammate of toekomstige positie. kunnen we dit niet voeren wanneer er daadwerkelijk -iets- nieuws is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
himlims_ schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:20:
het is weer maandag?! tijd voor dezeflde (lucht gebakken) discussie over max zijn teammate of toekomstige positie. kunnen we dit niet voeren wanneer er daadwerkelijk -iets- nieuws is?
Dan valt er niks meer te discussiëren want dan is het al een feit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Ik heb de afgelopen weken het topic vermeden i.v.m. komkommertijd en ik kan je vertellen dat het best lekker is ;) Even vluchtig doorheen gescrollt en op enkele mooie updates van Chocoball na, niets gemist :)
Kom wel weer terug zodra het race topic er is en men echt weer gaat racen d:)b

Als ik het weerbericht even bekijk voor het weekend dan is er momenteel een aardige kans op regen. Mogelijk zelfs een flinke bak. Moet ook weer niet te hard gaan want dan gaat men weer helemaal niet rijden ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:02

JB

Cédric roelt!

Er is verder weinig om naar uit te kijken :D MCL dominant, RBR met/zonder werkende _updates_ :X

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JEightyFive schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:26:
Als ik het weerbericht even bekijk voor het weekend dan is er momenteel een aardige kans op regen. Mogelijk zelfs een flinke bak. Moet ook weer niet te hard gaan want dan gaat men weer helemaal niet rijden ;w
Twee jaar terug hebben ze prima gereden in de regen. En die rode vlag moest ook echt wel omdat het met bakken uit de lucht kwam (of zoals Murray Walker zou zeggen "it doesn't come down by the buckets full, but by the oceans"*). Maar de formation lap waarbij het net begon te regenen en de first lap pitters spekkoper waren door de net iets heverige bui dan verwacht. En ook ds bui tijdens de race hebben ze nog lang door gereden.

Daarbij uiteraard ook niet vergeten dat Zandvoort in de duinen ligt. En Spa in de Ardennen. Dus zeewind vs weinig wind en open vs in de bossen. In Spa is spray, nevel, mist, ... dus een veel groter probleem.

* Maleisië 2001

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StefanVerkerk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 16:29
Via Erik van Haren op Instagram:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8epQYW10CqXbedBb7qnbVy0QFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RuiMX2hRhu5bJ6AZ5OAvMVpt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 11:59

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Tha Deo schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:06:
Bottas en Perez weer terug in de F1:

Bij Red Bull weggestuurde Sergio Pérez keert volgend jaar terug in Formule 1, ook Valtteri Bottas maakt comeback. https://www.telegraaf.nl/...kt-comeback/85462758.html
Kunnen ze met niks beters komen? 8)7

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
Hoewel de geruchten steeds weer opduiken heeft de Maleisische overheid nu duidelijk laten weten dat een Formule 1 terugkeer er niet in zit. Op het door Tilke ontworpen circuit was de grand prix van Maleisië nooit echt saai te noemen maar toch was het na 19 edities (1999 - 2017) uit met de pret. De reden om toen te stoppen was het jaarlijkse entreegeld wat gevraagd werd. Het zou de staat meer dan 60 miljoen euro per jaar kosten en dat is 2x het totale budget van wat het land aan de 20 grootste sportevenementen uitgeeft. Het zou daarom voor een te groot gat in de begroting zorgen.

Een andere reden is de nabij concurrentie vanuit Singapore en de mogelijke grand prix in Thailand (2028). Staatsolieconcern Petronas lijkt ook niet geïnteresseerd te zijn als sponsor van het evenement. Dus voorlopig blijft het alleen bij MotoGP weekenden.

https://www.auto-motor-un...d-prix-comeback-kalender/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:32
Miesjh schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Kunnen ze met niks beters komen? 8)7
Als nieuwe team hebben ze ervaring nodig, zowel Bottas als Perez hebben bij kleine en grote teams gewerkt. Aan een jong getalenteerde coureurs heb je dan vrij weinig aan en de top coureurs zitten al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 14-09 16:35
Chocoball schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:50:
Toen Horner nog aan het roer stond stond, gaf hij aan dat Tsunoda tot aan het einde van dit seizoen krijgt om te laten zien dat hij recht heeft op dat 2e stoeltje. Met nul punten in de laatste 7 races wordt dat steeds meer een lastig verhaal. Daarnaast houdt volgend jaar niet alleen de samenwerking tussen Honda en Red Bull op maar ook tussen Honda en Tsunoda zelf. Dus de kans dat we Tsunoda volgend jaar op de grid terugzien of als Honda reserve is vrij klein.
Maar Horner is er nu niet meer en iemand anders in die auto zetten helpt geen bal weten we al een tijdje. Die auto klopt gewoon voor geen kant. Gewoon Tsunoda erin houden en die auto fixen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hoorde dat doornbosch na wat training mogelijk langs Max kan komen vanaf 2027, wel afhankelijk van stand Jupiter en of FIA coulant is met race-punten uit verleden :+

[ Voor 4% gewijzigd door himlims_ op 25-08-2025 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:37:
Hoorde dat doornbosch na wat training mogelijk langs Max kan momentum 2027, wel afhankelijk van stand Jupiter en of FIA coulant is met punten uit verleden :+
:?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:16

-tom-562

Oliesjeik

himlims_ schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:37:
Hoorde dat doornbosch na wat training mogelijk langs Max kan komen vanaf 2027, wel afhankelijk van stand Jupiter en of FIA coulant is met race-punten uit verleden :+
"In mijn tijd bij Red Bull..." :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• d-vine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NI6PLqNy19O8NYcIv8TrjEGi6bA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/DIFT72uwKNLVo6Ig9D17jG0h.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynx
  • Laatst online: 14-09 10:53
RobertMe schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:28:
@Lynx, alleen kijken naar het aantal punten is dan weer wel scorebord journalistiek. RB heeft in de eerste races veel punten weggegooid met een slechte strategie. Dan is het lastig om Hadjar geen credits te geven voor een goed gereden race, ondanks 0 punten op het eind. Die 0 punten zijn immers niet zijn schuld. Terwijl de 0 punten van Lawson de eerste twee races (in de RBR) wel "zijn schuld" waren.

Ok ok, de eerste race was Hadjar wel zijn eigen schuld dat hij 0 punten haalde :X.
Dat kun je wel wegstrepen tegen de “valse” start die Lawson heeft gehad. Zelfs niet in de vcarb gezeten tijdens voorbereiding. Sterker nog, als je het zo redeneert is het waanzinnig knap dat Lawson zo dicht op hadjar zit. Eerst moet je de voorbereiding afwerken in een raket op zwenkwieltjes, daarna wordt je zelfvertrouwen zorgvuldig afgebroken, en vervolgens wordt je bij grof vuil gezet. Succes, neem het maar even op tegen de rookie waar iedereen “diep van onder de indruk is”. En nu zit hij er toch zo dicht bij.

Om eerlijk te zijn, als ik het zo neer zet dan is Lawson misschien de meest onderschatte coureur van de rookies.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En dan nu ook officieel Perez en Bottas:
Cadillac confirms Valtteri Bottas and Sergio Perez for 2026 F1 debut

The nascent Cadillac F1 team has officially confirmed series veterans Valtteri Bottas and Sergio Perez will form its experienced driver line-up for its 2026 debut season.
https://www.motorsport.co...z-2026-f1-debut/10753543/

[ Voor 55% gewijzigd door YakuzA op 26-08-2025 13:34 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 18:53
Toch wel heel erg gaaf. Cadillac is ook interessant voor de Zui Amerikaanse markt. Checo brengt zijn sponsors mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 06:53
Willem30 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:35:
[...]

Toch wel heel erg gaaf. Cadillac is ook interessant voor de Zui Amerikaanse markt. Checo brengt zijn sponsors mee.
Zo niet mee eens, wat een vreselijk saai duo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
meenkdrie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:38:
[...]

Voor het team wel verstandig om twee ervaren coureurs te hebben. Hebben samen ~20 jaar ervaring bij verschillende teams waaronder beide bij een topteam. Zijn dus coureurs die op vele fronten kunnen helpen het team op te bouwen.

Maar van mij hadden ze idd ook niet gehoeven :p Maar wel een begrijpelijke keuze voor het team dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Saai en degelijk is wel handig als je verwacht als brand spanking nieuw team een seizoen achteraan te rijden en veel te moeten verbeteren :P

Maar ja, idd (race-techtnisch) saai en degelijk :P
(behalve Bottas in zijn kalender: https://www.grandprix.com...ed-calendar-for-2025.html )

/edit:
Cadillac noemt het zelf: Bottas/Perez lineup "a bold signal of intent" – Cadillac
https://www.motorsport.co...intent-cadillac/10753568/ :P

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 26-08-2025 13:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

[...]

Het is zeker saai. Maar het is wel logisch dat Cadillac voor zo'n ervaren duo gaat in het eerste jaar.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34
@YakuzA saai en degelijk, net zoals de layout van grandprix.com ? ;)

Het is een hele veilige keuze van Cadillac. Hebben ze maar een contract van één jaar? Misschien kiest Cadillac daarna de beste van deze twee en pakken ze er een rookie bij. Of ze doen dat een jaar later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:21

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Wie hadden ze dan er in kunnen zetten? Ik zou 1 2 3 niet weten wie ze dan erin moeten zetten als team in opbouw.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:38
Niet onverwacht. Wel een hele mooie drivers announcement video

[ Voor 16% gewijzigd door jan390 op 26-08-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Saai, ja. Maar das precies waar ze momenteel behoefte aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 13:59

Player1S

Probably out in the dark

[...]

1 van de 2 kon ik nog wel begrijpen qua ervaring.
Beide scoort zeker een 11 op de schaal van meh.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnocchio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 16:34
Sepp14 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:54:
Wie hadden ze dan er in kunnen zetten? Ik zou 1 2 3 niet weten wie ze dan erin moeten zetten als team in opbouw.
Perez en Ricciardo. Perez voor de centen, Ricciardo omdat ik hem mis in F1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
Geen Breaking poster bij Formule 1 maar wel deze. Grijze haren bij Perez? :)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GzRp0lPXUAAURE-?format=jpg&name=4096x4096

Waarschijnlijk was ik net te vroeg want hier is ie eindelijk, de Breaking poster. Met dank aan @Plenkske

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GzRfB1XXIAAWnRb?format=jpg&name=4096x4096

[ Voor 37% gewijzigd door Chocoball op 26-08-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:32
Plenkske schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:52:
@YakuzA saai en degelijk, net zoals de layout van grandprix.com ? ;)

Het is een hele veilige keuze van Cadillac. Hebben ze maar een contract van één jaar? Misschien kiest Cadillac daarna de beste van deze twee en pakken ze er een rookie bij. Of ze doen dat een jaar later.
Als zij een contract hebben van één jaar dan zie ik mogelijk frustraties en misschien zelfs wat vuurwerk tegen het einde van het 2026.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34
Chocoball schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:27:

[Afbeelding]
Op X wel een breaking poster van formule1.

https://x.com/F1/status/1960304891504513239?s=19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Klinkt eigenlijk vooral als een jaar goed testen met duidelijke feedback van twee heel ervaren coureurs.

Als er een duidelijk beter is of een stuk populairder bij de Cadillac achterban dan houden ze die en zetten daar vervolgens een Amerikaan naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 20:23
sambalbaj schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:11:
Klinkt eigenlijk vooral als een jaar goed testen met duidelijke feedback van twee heel ervaren coureurs.

Als er een duidelijk beter is of een stuk populairder bij de Cadillac achterban dan houden ze die en zetten daar vervolgens een Amerikaan naast.
Ik denk dat Perez bij (een deel van) de amerikanen wel populair zal zijn. Meer dan een Fin zeg maar....
Daarnaast is het lastig (nu met hindsight) om te zeggen of Perez nou echt zo slecht was... Dus denk dat ze een best prima line-up hebben met deze twee coureurs. Eerst maar zien of ze iets beters kunnen krijgen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:33

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Chocoball schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:27:

[Afbeelding]
Ik zie geen grijze haren maar wel een onderkin? :X

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Mr Pingu schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:39:
[...]

Ik zie geen grijze haren maar wel een onderkin? :X
Perez heeft altijd een soort onderkin gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raLOl39Gr2qNcwizu5ZqzPY7v8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qLRIWomifcfnVXiUi2GYwJt4.webp?f=fotoalbum_large

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Pagina: 1 ... 47 ... 50 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken