Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 10:53
Tja ik denk dat junior op een punt is gekomen dat hij niet meer kan verliezen. Iedereen ziet dat hij een paydriver is en nu stoppen zal hem als zodanig in de geschiedboeken opnemen. Enige wat hem rest is doorgaan en hopen op een magisch seizoen waar hij per ongeluk toch WDC wordt. Zal niet het eerste team zijn dat Alonso tegenwerkt ten gunste van zijn teamgenoot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:43

AvK

Ready Set Go

Humma Kavula schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:48:
[...]

Wanneer zet Lawrence de boel te koop? :P

Dan kan AM echt gaan groeien...

En dan doel ik op het feit dat hij nu toch wel moet inzien dat zijn zoon niet verder kan groeien en dit zijn top is.

Ja je kan lekker alles kopiëren van een 44 jaar oude rot in het vak
( qua afstellen van de auto want ik geloof niet dat Lance enig inzicht heeft in hoe je dat doet, hij is een verwend nest wat gewoon een auto voorgeschoteld wil krijgen waarmee hij zijn teamgenoot kampioen wordt )
maar je eigen talent/kwaliteit houdt ergens op en dat was het voor hem al in de F3 in mijn optiek.
Snap wat je zegt en vindt. En je hebt hoogst waarschijnlijk ook gelijk.
Toch vind ik hem een uniek persoon op de paddock. Hij is iemand anders. En laat ik nou iemand zijn die iemand anders leuk vind. Hij is echt helemaal zichzelf. Trekt zich van niemand wat aan. Het is echt geen pannenkoek. Je kunt mij niet wijs maken dat hij een slechte coureur is. Papa zoontje. Ja ja, klopt allemaal. Maakt soms absurde fouten. Een beetje regen............

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11:14
AvK schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:12:
[...]

Snap wat je zegt en vindt. En je hebt hoogst waarschijnlijk ook gelijk.
Toch vind ik hem een uniek persoon op de paddock. Hij is iemand anders. En laat ik nou iemand zijn die iemand anders leuk vind. Hij is echt helemaal zichzelf. Trekt zich van niemand wat aan. Het is echt geen pannenkoek. Je kunt mij niet wijs maken dat hij een slechte coureur is. Papa zoontje. Ja ja, klopt allemaal. Maakt soms absurde fouten. Een beetje regen............
Ik heb me wel eens afgevraagd of Stroll Asperger heeft.
- Hij kan inderdaad rijden, maar als hij in die auto meer dingen snel achter elkaar moet doen dan loopt het mis, zie ook zijn vele botsingen omdat hij net even niet in de spiegels maar op zijn stuur kijkt. Ik heb ook het idee dat zijn ruimtelijk inzicht tekort schiet in druk verkeer
- hij komt ongeïnteresseerd over tijdens persmomenten, maar dat lijkt een afweermechanisme omdat hij helemaal niet met mensen wil praten en zich daarom maar nors opstelt, dubbel als het slecht gaat. En als je een aantal woedeuitbarstingen vorig jaar bekijkt kan je me niet wijsmaken dat ie het echt alleen voor Lawrence doet, in de F1 rijden
- en dat regenrijden is zowat zijn enige sterke punt. Ik vraag me sterk af of hij in WEC racen of WRC (alleen op de baan) misschien beter tot zijn recht komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:05
Alex_79 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:48:
[...]

Ik heb me wel eens afgevraagd of Stroll Asperger heeft.
- Hij kan inderdaad rijden, maar als hij in die auto meer dingen snel achter elkaar moet doen dan loopt het mis, zie ook zijn vele botsingen omdat hij net even niet in de spiegels maar op zijn stuur kijkt. Ik heb ook het idee dat zijn ruimtelijk inzicht tekort schiet in druk verkeer
(...)
- en dat regenrijden is zowat zijn enige sterke punt. Ik vraag me sterk af of hij in WEC racen of WRC (alleen op de baan) misschien beter tot zijn recht komt
Volgens mij kwam er laatst ergens voorbij de Stroll degene is met de meeste inhaalacties in de openingsronde, dat zou dan weer in strijd zijn met bovenstaande.

Ik denk dat de jongen best kan rijden, en ook echt wel talent heeft. Ik denk alleen dat hij wat minder snugger is dan de gemiddelde coureur. Daarmee, zolang het op talent aankomt, regen, openingronde, doet hij het best heel aardig. Zodra het op slimheid aankomt blijft hij achter.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:20
Wild Chocolate schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:48:
[...]

Volgens mij kwam er laatst ergens voorbij de Stroll degene is met de meeste inhaalacties in de openingsronde, dat zou dan weer in strijd zijn met bovenstaande.

Ik denk dat de jongen best kan rijden, en ook echt wel talent heeft. Ik denk alleen dat hij wat minder snugger is dan de gemiddelde coureur. Daarmee, zolang het op talent aankomt, regen, openingronde, doet hij het best heel aardig. Zodra het op slimheid aankomt blijft hij achter.
Ik heb ook wel eens het idee dat hij (juist) het "gevaar" niet ziet. Zoals wat was het, in 2022? de start in Suzuka in de regen met veel spray volle bak langs de pitmuur af razen en daarbij 5 man of zo inhalen meteen bij de start. Terwijl je vrij letterlijk dus geen hand voor ogen ziet. Alsof hij gewoon het gas in trapt en wel ziet waar het schip strand terwijl de rest berekender rijdt en ook nog heelhuids door T1 wil komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RobertMe schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:56:
[...]

Ik heb ook wel eens het idee dat hij (juist) het "gevaar" niet ziet. Zoals wat was het, in 2022? de start in Suzuka in de regen met veel spray volle bak langs de pitmuur af razen en daarbij 5 man of zo inhalen meteen bij de start. Terwijl je vrij letterlijk dus geen hand voor ogen ziet. Alsof hij gewoon het gas in trapt en wel ziet waar het schip strand terwijl de rest berekender rijdt en ook nog heelhuids door T1 wil komen.
beetje zoals op de autobahn - daar (te) vaak moment gehad van ... kruisje slaan, hopelijk is er geen ongeluk voor me

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Komkommertijd is de perfecte tijd voor wat statistieken analyse:
Charles Leclerc has just five wins from 27 pole positions – but how?
https://www.motorsport.co...e-positions-how/10748976/

De conclusie is enigszins lui helaas:
Looking at those 27 races, Leclerc won five times. Reasons he failed to win include mechanical issues out of his control (four), strategy mistakes or safety car misfortune (five), driver errors (two) and simply being defeated fair and square (11).

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:18
YakuzA schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:25:
Komkommertijd is de perfecte tijd voor wat statistieken analyse:

[...]
https://www.motorsport.co...e-positions-how/10748976/

De conclusie is enigszins lui helaas:

[...]
Inderdaad lui, de echte vraag is, waarom is hij 11 keer "defeated fair and square" terwijl hij toch pole weet te versieren. Het kan natuurlijk dat een ander een fout maakte tijdens kwalificatie, of een grid penalty had, maar ik denk eerder dat er zit dus een verschil tussen kwalificatie pace en race pace. En dan is de vraag waar dat door komt.
Verreweg de meeste poles van Leclerc zijn behaald in 2022 - 2024, In die periode was de setup van Max vaak meer op de race gericht, dan op de kwalificatie, met meer downforce en lagere banden slijtage. Hierdoor was de race pace van de RB (veel) beter dan de Ferrari.
Kijkend naar afgelopen race heeft Ferrari er nog een schepje bovenop gedaan, door de auto zo laag af te stellen dat de plank het hoge tempo maar 10 rondes kon volhouden, alvorens de pace te verlagen, en later zelfs de auto te verhogen m.b.v. de hogere bandenspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nivado schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:42:
[...]
Inderdaad lui, de echte vraag is, waarom is hij 11 keer "defeated fair and square" terwijl hij toch pole weet te versieren. Het kan natuurlijk dat een ander een fout maakte tijdens kwalificatie, of een grid penalty had, maar ik denk eerder dat er zit dus een verschil tussen kwalificatie pace en race pace. En dan is de vraag waar dat door komt.
Verreweg de meeste poles van Leclerc zijn behaald in 2022 - 2024, In die periode was de setup van Max vaak meer op de race gericht, dan op de kwalificatie, met meer downforce en lagere banden slijtage. Hierdoor was de race pace van de RB (veel) beter dan de Ferrari.
Kijkend naar afgelopen race heeft Ferrari er nog een schepje bovenop gedaan, door de auto zo laag af te stellen dat de plank het hoge tempo maar 10 rondes kon volhouden, alvorens de pace te verlagen, en later zelfs de auto te verhogen m.b.v. de hogere bandenspanning.
Maar je ziet ook wel vaak dat Leclerc net dat kleine beetje extra uit de auto kan poeren om hem op pole te krijgen (of af en toe net in de muur, al doet hij dat de laatste jaren wel al weer een stuk beter)
En op zo'n manier een auto net wat hoger op de grid heeft dan die volgens de reguliere pace van die auto zou moeten halen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Redbull is Max aan het ophemelen. :P

[ Voor 30% gewijzigd door Illegal_Alien op 08-08-2025 23:22 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Vandaag 5 jaar geleden, Verstappen die de 70th anniversary GP won, door niet te "driving like a grandma". Maar in het begin al achter Bottas te blijven rijden en de "opdracht" van GP te negeren om een gat te laten vallen. En daarna IIRC met ook nog eens een agressieve strategie (2 of 3 stops?) ruim de leiding te nemen.

Mede "geholpen" doordat dat het tweede weekend op rij was in Silverstone (door covid uiteraard) en ze dat weekend een compound zachtere banden hadden. Waardoor Verstappen vrijwel de hele race op de hards heeft gereden (incl start) en maar een super korte stint op de mediums (mede doordat ze toch wisten dat Mercedes ook nog eens moest stoppen).
En het weekend ervoor was dat de Britisch GP met o.a. de klapband bij Hamilton die daardoor met een "driewieler" finishte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beterweter
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-08 14:10
RobertMe schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:35:
Vandaag 5 jaar geleden, Verstappen die de 70th anniversary GP won, door niet te "driving like a grandma". Maar in het begin al achter Bottas te blijven rijden en de "opdracht" van GP te negeren om een gat te laten vallen. En daarna IIRC met ook nog eens een agressieve strategie (2 of 3 stops?) ruim de leiding te nemen.

Mede "geholpen" doordat dat het tweede weekend op rij was in Silverstone (door covid uiteraard) en ze dat weekend een compound zachtere banden hadden. Waardoor Verstappen vrijwel de hele race op de hards heeft gereden (incl start) en maar een super korte stint op de mediums (mede doordat ze toch wisten dat Mercedes ook nog eens moest stoppen).
En het weekend ervoor was dat de Britisch GP met o.a. de klapband bij Hamilton die daardoor met een "driewieler" finishte.
Niet iedereen zijn geheugen werkt even goed:
Wikipedia: Grand Prix Formule 1 van het 70-jarig Jubileum

Dat Verstappen niets als een oma een auto bestuurd dat wisten we al.
Alhoewel de ene oma is de andere niet: YouTube: Volkswagen "oud vrouwtje" commercial

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Chocoball
Was Hongarije de uitzondering in de vertaling en samenvatting?
  • De grand prix van Hongarije is tot nu toe het dieptepunt van het seizoen voor Verstappen, gestart als 8e geëindigd als 9e. Verstappen was al blij dat hij Q3 had gehaald maar geeft ook aan niet meer on de titel te rijden en gaat het erom elk raceweekend het maximale eruit te halen. Adviseur Marko was al blij dat Verstappen niet op een ronde werd gezet. Verstappen was beter in de race dan het eindresultaat liet zien. Het probleem was dat hij van begin tot eind vast zat in een DRS-trein. Reed hij eenmaal in vrije lucht dan reed hij de 3e snelste rondetijd. Wat ook opvallend was dat Lawson Verstappen 20 ronden achter zich wist te houden en dat de Red Bull er niet zomaar langs mocht. (Schmidt denkt dat Red Bull daarmee mogelijk wil laten zien dat het juniorenteam een onafhankelijk team is en niet luistert naar teamorders van het hoofdteam omdat daar over geklaagd wordt).
  • Hongarije is mogelijk een eenmalige uitglijder want de indicatie daarvoor is dat Verstappen het hele weekend geen grip had. Volgens Verstappen maakte het niet uit wat er aan de wagen gewijzigd werd, de rondetijd bleef gelijk, wat wil zeggen dat de banden niet op de juiste temperatuur kwamen. Ook was Hongarije wederom een wekroep voor Red Bull vanwege de eigenaardige problemen met de wagen. Ondanks de vele upgrades blijft de RB21 een verrassingsei maar blijft het werkvenster klein. Ook een nieuwe voorvleugel veranderde daar weinig aan. De RB21 is teveel afhankelijk van het type circuit, de asfalttemperatuur, de afstelling en dat Verstappen niet altijd kan toveren.
  • Je kunt de Red Bull ingenieurs niet verwijten dat ze stil zitten en toekijken hoe McLaren donimeert. In 12 van de 14 races kwamen ze met upgrades en sinds de start van het seizoen is de aerodynamica van de RB21 op 29 punten gewijzigd. Daar ligt Red Bull duidelijk voor op de concurrentie: McLaren (24). Ferrari (22) en Mercedes (14). Toch rijdt McLaren in een klasse apart, heeft Ferrari de Red Bull ingehaald en is Mercedes weer een uitdager geworden sinds het afscheid heeft genomen van de nieuwe achteras. Ondanks alle inspanningen slaagt Red Bull er maar niet in om continue stabiele downforce te genereren en de wagen in balans te houden. Adviseur Marko geeft toe: "We missen consistentie.".
  • Hoe goed de RB21 eigenlijk is laat zich moeilijk beoordelen omdat Verstappen om de problemen heen kan rijden. Zijn teammaat Tsunoda staat in de laatste 7 races op nul punten en in de paddock wordt er spottend gezegd, "Met 2 Tsunoda's zou Red Bull laatste in het kampioenschap staan.". Sinds Imola (7e race) heeft Verstappen geen race meer gewonnen en vorig seizoen viel Red Bull ook in een gat alleen waren de resultaten toen beter. De schrikbarende resultaten van de Verstappen in de laatste 7 races zijn: 4e -10e -2e - DNF - 5e - 4e - 9e.
  • Om McLaren onder druk te zetten moet het team viel meer risico nemen met de afstelling of met de strategie spelen maar dat geeft nauwelijks resultaat met een pole position in Silverstone en de gewonnen sprintrace in Spa. Eerder gaat het de verkeerde kant op zoals met de pit stop-strategie in Monaco, Barcelona en Boedapest. In Silverstone was het team met minder downforce en in Spa teveel onderweg. Het weer wil soms ook niet meehelpen. In Silverstone was het te nat aan het begin van de race, in Spa werd het te snel droog (red. om over de duur van de safety car maar te zwijgen?).
  • Verstappen vecht niet tegen 1 maar beide McLaren coureurs en met 97 punten achterstand is de titelverdediging inmidels een gelopen race. In plaats daarvan moet Verstappen eerder achterom kijken, Russell is in de laatste 7 races 10 punten ingelopen en Leclerc zelfs 27.
  • Waar de rust wel is teruggekeerd is waar Verstappen volgend jaar rijdt. Dat zal ook voor meer rust in het team zorgen zodat de focus weer terugkomt. Verstappen zei al "We moeten laten zien dat we in staat zijn de wagen te verbeteren. Ook met het oog op volgend jaar.".
https://www.auto-motor-un...gp-ungarn-red-bull-krise/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beterweter
Chocoball schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:36:
Was Hongarije de uitzondering in de vertaling en samenvatting?
  • De grand prix van Hongarije is tot nu toe het dieptepunt van het seizoen voor Verstappen, gestart als 8e geëindigd als 9e. Verstappen was al blij dat hij Q3 had gehaald maar geeft ook aan niet meer on de titel te rijden en gaat het erom elk raceweekend het maximale eruit te halen. Adviseur Marko was al blij dat Verstappen niet op een ronde werd gezet. Verstappen was beter in de race dan het eindresultaat liet zien. Het probleem was dat hij van begin tot eind vast zat in een DRS-trein. Reed hij eenmaal in vrije lucht dan reed hij de 3e snelste rondetijd. Wat ook opvallend was dat Lawson Verstappen 20 ronden achter zich wist te houden en dat de Red Bull er niet zomaar langs mocht. (Schmidt denkt dat Red Bull daarmee mogelijk wil laten zien dat het juniorenteam een onafhankelijk team is en niet luistert naar teamorders van het hoofdteam omdat daar over geklaagd wordt).
  • Hongarije is mogelijk een eenmalige uitglijder want de indicatie daarvoor is dat Verstappen het hele weekend geen grip had. Volgens Verstappen maakte het niet uit wat er aan de wagen gewijzigd werd, de rondetijd bleef gelijk, wat wil zeggen dat de banden niet op de juiste temperatuur kwamen. Ook was Hongarije wederom een wekroep voor Red Bull vanwege de eigenaardige problemen met de wagen. Ondanks de vele upgrades blijft de RB21 een verrassingsei maar blijft het werkvenster klein. Ook een nieuwe voorvleugel veranderde daar weinig aan. De RB21 is teveel afhankelijk van het type circuit, de asfalttemperatuur, de afstelling en dat Verstappen niet altijd kan toveren.
  • Je kunt de Red Bull ingenieurs niet verwijten dat ze stil zitten en toekijken hoe McLaren donimeert. In 12 van de 14 races kwamen ze met upgrades en sinds de start van het seizoen is de aerodynamica van de RB21 op 29 punten gewijzigd. Daar ligt Red Bull duidelijk voor op de concurrentie: Mclaren (24). Ferrari (22) en Mercedes (14). Toch rijdt McLaren in een klasse apart, heeft Ferrari de Red Bull ingehaald en is Mercedes weer een uitdager geworden sinds het afscheid heeft genomen van de nieuwe achteras. Ondanks alle inspanningen slaagt Red Bull er maar niet in om continue stabiele downforce te genereren en de wagen in balans te houden. Adviseur Marko geeft toe: "We missen consistentie.".
  • Hoe goed de RB21 eigenlijk is laat zich moeilijk beoordelen omdat Verstappen om de problemen heen kan rijden. Zijn teammaat Tsunoda staat in de laatste 7 races op nul punten en in de paddock wordt er spottend gezegd, "Met 2 Tsunoda's zou Red Bull laatste in het kampioenschap staan.". Sinds Imola (7e race) heeft Verstappen geen race meer gewonnen en vorig seizoen viel Red Bull ook in een gat alleen waren de resultaten toen beter. De schrikbarende resultaten van de Verstappen in de laatste 7 races zijn: 4e -10e -2e - DNF - 5e - 4e - 9e.
  • Om McLaren onder druk te zetten moet het team viel meer risico nemen met de afstelling of met de strategie spelen maar dat geeft nauwelijks resultaat met een pole position in Silverstone en de gewonnen sprintrace in Spa. Eerder gaat het de verkeerde kant op zoals met de pit stop-strategie in Monaco, Barcelona en Boedapest. In Silverstone was het team met minder downforce en in Spa teveel onderweg. Het weer wil soms ook niet meehelpen. In Silverstone was het te nat aan het begin van de race, in Spa werd het te snel droog (red. om over de duur van de safety car maar te zwijgen?).
  • Verstappen vecht niet tegen 1 maar beide McLaren coureurs en met 97 punten achterstand is de titelverdediging inmidels een gelopen race. In plaats daarvan moet Verstappen eerder achterom kijken, Russell is in de laatste 7 races 10 punten ingelopen en Leclerc zelfs 27.
  • Waar de rust wel is teruggekeerd is waar Verstappen volgend jaar rijdt. Dat zal ook voor meer rust in het team zorgen zodat de focus weer terugkomt. Verstappen zei al "We moeten laten zien dat we in staat zijn de wagen te verbeteren. Ook met het oog op volgend jaar.".
https://www.auto-motor-un...gp-ungarn-red-bull-krise/
Verstappen kan 2026 vergeten. De belangrijkste mensen zijn weg bij Redbull. En dan ook nog met een nieuwe motor (vraag Alonso maar even hoe dat gaat). Waarom Verstappen bij Redbull blijft begrijp ik niet.
Zelfkastijding? Centjes op, teveel uitgegeven? Nieuw vliegtuig nodig? Nieuw bootje nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
Beterweter schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Verstappen kan 2026 vergeten. De belangrijkste mensen zijn weg bij Redbull. En dan ook nog met een nieuwe motor (vraag Alonso maar even hoe dat gaat). Waarom Verstappen bij Redbull blijft begrijp ik niet.
Zelfkastijding? Centjes op, teveel uitgegeven? Nieuw vliegtuig nodig? Nieuw bootje nodig?
Vrij eenvoudig. Voor 2026 zou hij alleen bij Mercedes kunnen tekenen maar als Mercedes achteraf niet het beste pakket heeft kan hij niet meteen weg als hij een meerjarig contract heeft moeten tekenen.

In 2027 komen er meer plekken vrij zoals bij bij Aston Martin, Ferrari en Mercedes. Red Bull houdt Verstappen niet langer aan zijn 2028 contract en kan hij voor 2027 ergens anders tekenen of bij Red Bull blijven. 1 ding wat 100% zeker is dat hij niet in het middenveld wil gaan rijden tot aan zijn F1 pensioen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
Beterweter schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Een contract met zijn handtekening eronder :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beterweter
Chocoball schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:16:
[...]

Vrij eenvoudig. Voor 2026 zou hij alleen bij Mercedes kunnen tekenen maar als Mercedes achteraf niet het beste pakket heeft kan hij niet meteen weg als hij een meerjarig contract heeft moeten tekenen.

In 2027 komen er meer plekken vrij zoals bij bij Aston Martin, Ferrari en Mercedes. Red Bull houdt Verstappen niet langer aan zijn 2028 contract en kan hij voor 2027 ergens anders tekenen of bij Red Bull blijven. 1 ding wat 100% zeker is dat hij niet in het middenveld wil gaan rijden tot aan zijn F1 pensioen.
Max Verstappen is 27 jaar, zijn pensioen is nog heel ver weg.
Contracten in de F1 hebben weinig waarde.

https://www.fromtheroad.f...artner-to-oracle-red-bull
Grappig plaatje dit. Drie zijn er al weg bij Red bull.

2026 wordt hem niet voor Red Bull. Als ik Max Verstappen was zou ik een jaartje gaan genieten van de speeltjes en zijn kind. Na 2026 weten we waar alle teams staan en kan Max Verstappen in de beste auto stappen. Max Verstappen kan in 2026 altijd nog een " herman" doen in een Indy Car of zoiets.
Speeltjes en kind zijn natuurlijk dodelijk saai... :)

" In 2027 komen er meer plekken vrij zoals bij bij Aston Martin, Ferrari en Mercedes"
Hoe weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Beterweter schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:21:
[...]

Als contracten weinig waarde hebben, waarom zou het Mercedes bestuur (het "echte" Mercedes bestuur, in Duitsland, niet dat van het F1 team) dan akkoord hebben gegeven om een afkoopsom van vele miljoenen te betalen voor het contract? Klinkt dan toch alsof dat contract wel "iets" van waarde heeft. Als Mercedes iets van 10 miljoen? zou moeten betalen om het contract tussen Verstappen en Red Bull verscheurd te krijgen.

Dus nee, contracten in F1 hebben gewoon een waarde. Alleen zijn er vaak (/altijd?) wel manieren om er alsnog onderuit te komen. En dat kan dus een hele dikke afkoopsom zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beterweter
RobertMe schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:26:
[...]

Als contracten weinig waarde hebben, waarom zou het Mercedes bestuur (het "echte" Mercedes bestuur, in Duitsland, niet dat van het F1 team) dan akkoord hebben gegeven om een afkoopsom van vele miljoenen te betalen voor het contract? Klinkt dan toch alsof dat contract wel "iets" van waarde heeft. Als Mercedes iets van 10 miljoen? zou moeten betalen om het contract tussen Verstappen en Red Bull verscheurd te krijgen.

Dus nee, contracten in F1 hebben gewoon een waarde. Alleen zijn er vaak (/altijd?) wel manieren om er alsnog onderuit te komen. En dat kan dus een hele dikke afkoopsom zijn.
Tien miljoen klinkt parmantig. Tien miljoen is helemaal niets in de F1.
Voor de teams niet en voor de rijders ook niet.

Dus ja, contracten hebben een waarde die niets voorsteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]

https://www.fromtheroad.f...artner-to-oracle-red-bull
Grappig plaatje dit. Drie zijn er al weg bij Red bull.

2026 wordt hem niet voor Red Bull. Als ik Max Verstappen was zou ik een jaartje gaan genieten van de speeltjes en zijn kind. Na 2026 weten we waar alle teams staan en kan Max Verstappen in de beste auto stappen. Max Verstappen kan in 2026 altijd nog een " herman" doen in een Indy Car of zoiets.
Speeltjes en kind zijn natuurlijk dodelijk saai... :)

" In 2027 komen er meer plekken vrij zoals bij bij Aston Martin, Ferrari en Mercedes"
Hoe weet je dat?
2026 kan alle kanten op: niemand weet echt hoe / waar ieder team staat. Er is veel speculatie en geruchten, maar dat is altijd in f1-landschap, en meer dan eens zijn die onjuist.

Zo zou de ford/redbull motor op de testbank onder de verwachting presteren

Klaarblijkelijk zou Mercedes er goed voor staan … maar één klant presteert momenteel beter dan de fabrikant zelf …

Ferrari heeft mogelijk een troef in handen, omtrent efficiëntie… maar goed, weten allemaal hoe “geweldig” dat team presteert laatste jaren

Aston Martin zou veel potentie hebben, met newey en nieuwe faciliteiten… maar ook dat zegt niets; een team moet op rolletjes draaien - een aantal eigenwijze koppen en alpha-mannetjes maakt samenwerken soms lastig

Alpine … whatever

Williams timmert flink aan de weg, en lijkt een solide langetermijnvisie te hebben die beetje bij beetje een stijgende lijn toont

Blablabla

Niemand weet echt hoe de kaarten geschud zijn voor 2026

Daarom lijkt menig coureur de opties open te houden voor dit/opvolgend seizoen.

Als je het (geweldige) interview tussen Max en Chris recentelijk gezien hebt, lijkt Max vrij uitgesproken over zijn toekomst; f1 is leuk (voor nu) maar zijn toekomst ligt toch echt bij 101 andere race disciplines. Ga er maar niet vanuit dat Max in 2030 nog f1 rijdt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Beterweter schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:40:
[...]

Tien miljoen klinkt parmantig. Tien miljoen is helemaal niets in de F1.
Voor de teams niet en voor de rijders ook niet.

Dus ja, contracten hebben een waarde die niets voorsteld.
Als het wisselgeld was dan hoefde het niet aan het bestuur in Stuttgart voorgelegd te worden. Dat was de hele reden waarom ik het er bij zette.

Edit: overigens twijfel ik nu of Marko niet eens gezegd heeft dat ze Verstappen nog niet voor 100 miljoen zouden laten gaan. En dat is sowieso toch een nogal serieus bedrag (budget cap ligt onder de 200 meen ik? Valt zo'n bedrag uiteraard niet onder, maar zet het wel in perspectief).
Intussen ook even gezocht, en zie bedragen van 86M en 100M. 10M was dus idd "veel te laag".

[ Voor 30% gewijzigd door RobertMe op 10-08-2025 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
RobertMe schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:09:
[...]

Als het wisselgeld was dan hoefde het niet aan het bestuur in Stuttgart voorgelegd te worden. Dat was de hele reden waarom ik het er bij zette.

Edit: overigens twijfel ik nu of Marko niet eens gezegd heeft dat ze Verstappen nog niet voor 100 miljoen zouden laten gaan. En dat is sowieso toch een nogal serieus bedrag (budget cap ligt onder de 200 meen ik? Valt zo'n bedrag uiteraard niet onder, maar zet het wel in perspectief).
Intussen ook even gezocht, en zie bedragen van 86M en 100M. 10M was dus idd "veel te laag".
In 2017 zei Marko ooit over Verstappen
Wir geben Max auch für 100 Millionen Ablöse nicht her. Wir haben ihn in die Formel 1 gebracht und sehen sein irrsinniges Potential und seine Reifung. Wir wollen mit ihm Weltmeister werden!“

“We geven Max ook voor 100 miljoen niet prijs. Wij hebben hem in de Formule 1 gebracht en erkennen zijn waanzinnige potentieel en ontwikkeling. We willen met hem wereldkampioen worden.”
Mogelijk dat daarom naar een afkoopsom van 100 miljoen dollar of meer wordt verwezen want niemand weet de inhoud van zijn contract behalve Verstappen, zijn management en Red Bull.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beterweter
Mercedes zet 145 miljard per jaar om.
Red bull zet 10 miljard per jaar om.

100 miljoen voor beide bedrijven een dubbeltjes kwestie.

Kwestie van door de nullen heen kijken en vooral niet vergelijken met je eigen financiële status.

Kijk en HUIVER naar deze lijst:
Wikipedia: List of largest companies by revenue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Beterweter schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:26:
Mercedes zet 145 miljard per jaar om.
Red bull zet 10 miljard per jaar om.

100 miljoen voor beide bedrijven een dubbeltjes kwestie.

Kwestie van door de nullen heen kijken en vooral niet vergelijken met je eigen financiële status.

Kijk en HUIVER naar deze lijst:
Wikipedia: List of largest companies by revenue
Omzet en winst zijn wel twee heel verschillende dingen. Je kunt ook miljarden omzet hebben en alsnog verlies draaien.

Daarnaast zijn de Formule 1 teams vaak (en sowieso in het geval van Mercedes en Red Bull) zelfstandige bedrijven. Waarbij vervolgens het eigendom/aandelen toevallig ligt bij een "moeder" bedrijf (in het geval van Mercedes is/was dat 33% bij Mercedes, 33% bij Toto en 33% bij Petronas). En aangezien Mercedes een beurs genoteerd bedrijf is zullen ze zo'n uitgave ook aan hun aandeelhouders moeten kunnen verantwoorden. Zeker gezien het Mercedes F1 team in principe op eigen benen zou moeten staan en zelfstandig rond kan komen zonder dat Stuttgart er een euro in stopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

himlims_ schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:59:
[...]
Als je het (geweldige) interview tussen Max en Chris recentelijk gezien hebt, lijkt Max vrij uitgesproken over zijn toekomst; f1 is leuk (voor nu) maar zijn toekomst ligt toch echt bij 101 andere race disciplines. Ga er maar niet vanuit dat Max in 2030 nog f1 rijdt
Ach er zijn zoveel scenarios. Ik denk dat het heel goed mogelijk is dat hij dan nog gewoon in de F1 zit.

Het hang allemaal af van de omstandigheden.

Kan hij tzt al een paar jaar niet mee doen om de knikkers en is blijven steken op 4x WDC. Dan is hij idd zeer waarschijnlijk weg.

Als Max wel lekker mee doet en bijv in 2029 WDC wordt. Dan zie ik hem nog wel een paar jaar gewoon doorgaan. Ondanks dat hij ook andere dingen wil doen. Die kan hij er wellicht deels naast doen en tevens is hij dan nog jong genoeg om dat later te doen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
[...]
Hoe weet je dat?
Chocoball in "[F1] Seizoen 2025" :)

De contracten van Alonso en Hamilton lopen in 2026 af. Bij Mercedes is het wat lastiger in te schtten omdat daar de contractonderhandelingen voor beide coureurs nog in volle gang zijn maar zie niet gebeuren dat beide coureurs voor meer dan 3 jaar worden vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Help!!!! schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:59:
tevens is hij dan nog jong genoeg om dat later te doen.
Moet hij niet net zo oud als Alonso nog in de F1 rijden :+. 44..., dan zou Verstappen 27 jaar F1 rijden. Alhoewel Alonso toen meen ik ook de jongste coureur ooit was? Met 21? 22? Dus Alonso rijdt ook al 20+ jaar F1. (Ok, minus zijn stop na McLaren en wat was het 3, 4 jaar later zijn terugkomst bij Alpine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beterweter
RobertMe schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:23:
[...]

Omzet en winst zijn wel twee heel verschillende dingen. Je kunt ook miljarden omzet hebben en alsnog verlies draaien.

Daarnaast zijn de Formule 1 teams vaak (en sowieso in het geval van Mercedes en Red Bull) zelfstandige bedrijven. Waarbij vervolgens het eigendom/aandelen toevallig ligt bij een "moeder" bedrijf (in het geval van Mercedes is/was dat 33% bij Mercedes, 33% bij Toto en 33% bij Petronas). En aangezien Mercedes een beurs genoteerd bedrijf is zullen ze zo'n uitgave ook aan hun aandeelhouders moeten kunnen verantwoorden. Zeker gezien het Mercedes F1 team in principe op eigen benen zou moeten staan en zelfstandig rond kan komen zonder dat Stuttgart er een euro in stopt.
Wacht even ik ben hier de beterweter. Omzet is geen winst, en jouw naam is Johan de open deur specialist?
(ieder voordeel heb zijn nadeel)

Toto heeft 1.8 miljard. Petronas heeft 36 miljard. 10 of 100 miljoen dat is voor hun HELEMAAL NIETS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Beterweter schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Wacht even ik ben hier de beterweter.
Dat heb ik gemerkt ja. En ik heb ook al reacties op de frontpage gelezen waarin anderen aangeven dat je je naam eer aan doet.
en jouw naam is Johan de open deur specialist?
Ik denk dat als je @AvK vraagt dat die vast wilt aangeven dat "Beterweter" een betere nickname voor me zou zijn. Als ik mij niet vergis heeft hij zelf daadwerkelijk al eens op een post van mij gereageerd dat ik beter "Robertweetallesbeter" als nickname kon hebben.
Toto heeft 1.8 miljard. Petronas heeft 36 miljard. 10 of 100 miljoen dat is voor hun HELEMAAL NIETS.
En nu terug. Wat is je punt? Er zijn twee "rondes" geweest (op verschillende momenten, een vorig jaar of rond de seizoensstart en een "nu") waarin verschillende F1 media schreven dat het Mercedes bestuur (in Stuttgart dus) akkoord gegeven zou hebben om de afkoopsom van Verstappens contract te betalen. Waarom is dat volgens jouw dan nodig? Contracten betekenen toch niks. En die 100 miljoen is maar wisselgeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 02:49
Volgens mij is het punt dat contracten niets waard zijn qua mensen vasthouden op hun positie. Er gaat zeker genoeg (afkoop)geld mee gemoeid.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:11
Pffff... Kan dit punt waar Max heen MOET gewoon afgesloten worden? Max bepaalt dat lekker zelf en komt hier echt niet kurken voor advies.

Hij rijdt volgend jaar gewoon bij RBR en dan horen we voor de zomerstop wel wat hij in 2027 gaat doen...

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beterweter
MasterMaceMichu schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:10:
Pffff... Kan dit punt waar Max heen MOET gewoon afgesloten worden? Max bepaalt dat lekker zelf en komt hier echt niet kurken voor advies.

Hij rijdt volgend jaar gewoon bij RBR en dan horen we voor de zomerstop wel wat hij in 2027 gaat doen...
Achteraan in een red bull met een ford motor die nog minstens 3 jaar nodig heeft voor het wat fatsoenlijks wordt? Dan onderschat je Max Verstappen, Max Verstappen gaat niet voor de lol achteraan rijden.

Maar het kan altijd, ene Alonso is er ook ingetrapt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 14:43

AvK

Ready Set Go

RobertMe schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:02:

Ik denk dat als je @AvK vraagt dat die vast wilt aangeven dat "Beterweter" een betere nickname voor me zou zijn. Als ik mij niet vergis heeft hij zelf daadwerkelijk al eens op een post van mij gereageerd dat ik beter "Robertweetallesbeter" als nickname kon hebben.
Nee, die is te lang.... RWAB had ik geadviseerd. :P

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Beterweter schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:50:
[...]

Achteraan in een red bull met een ford motor die nog minstens 3 jaar nodig heeft voor het wat fatsoenlijks wordt? Dan onderschat je Max Verstappen, Max Verstappen gaat niet voor de lol achteraan rijden.

Maar het kan altijd, ene Alonso is er ook ingetrapt.
Ach. Soms valt kwartje jouw kant op - in geval van Alonso vaak niet. Klaarblijkelijk bij lewis wel :+ (echter…. Ferrari 2025…. :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Even een beetje scoreboard journalistiek in deze zomerstop:

- 2021: HAM > BOT; SAI ~= LEC;
- 2022: RUS > HAM; LEC > SAI;
- 2023: HAM > RUS; LEC ~= SAI; NOR >> PIA;
- 2024: NOR > PIA; LEC > SAI; RUS > HAM;
- 2025: PIA ~= NOR; LEC > HAM; RUS >> ANT; ALB > SAI;

Dus LEC is soms beter dan SAI, soms even goed. LEC is beter dan HAM; HAM is vergelijkbaar met RUS (soms beter, soms slechter). SAI lijkt dus beter dan HAM, maar SAI is stuk minder dan ALB.

Dus ALB >> HAM? Maar dan is ALB dus ook >> RUS? Maar hoewel ALB niet slecht, is het geen topper.

Voor rookies is het altijd lastig eerste jaar, zie PIA die begin 2023 echt nog moeilijk had, maar 2025 gelijk aan (net boven) NOR staat. Zo ook dus ANT: nu nog onder RUS, maar dat is logisch voor een rookie.

M.a.w.: in 2022-2024 had MER gewoon een raket, helaas twee heel middelmatige coureurs. Van HAM is bewezen dat hij minimaal boven gemiddeld is, anders wordt je geen 7x WDC. Maar daar moet iets geknakt zijn eind 2021. RUS is dus gewoon middelmaat.

Verklaart wel waarom klantenteam laatste twee jaar boven het fabrieksteam staat: met een geknakte coureur, een middelmatige coureur of een rookie breek je geen potten in de F1.

[/s]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lynx
  • Laatst online: 14-09 10:53
De logica is alles behalve onfeilbaar @Jake , maar ik vind het een leuke exercitie 😉.

De Merc heeft natuurlijk altijd goed meegedaan en ik denk inderdaad dat er meer in heeft gezeten dan ze er uit hebben gehaald. Russel bewijst ook dit seizoen weer dat hij stabiel maar niet exceptioneel is. Al weten we dat als de sterren oplijnen hij op zaterdag zo nu en dan super snel kan zijn. Helaas is dat heel zelden. Ik kan niet geloven dat Hamilton z’n Mojo weer terug gaat vinden dus die conclusie geloof ik ook wel.

Ik ben heel benieuwd of we nog wat gaan zien van leclerc in de toekomst maar ik denk dat over algemeen in dit rijtje het toch echt Piastri is met de meeste potentie op dit moment.

Tot slot, als je deze conclusie weet te destilleren over Albon…wat zegt dat dan over de rijder die hem vermorzeld heeft bij RBR? 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Lynx schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:07:
Tot slot, als je deze conclusie weet te destilleren over Albon…wat zegt dat dan over de rijder die hem vermorzeld heeft bij RBR? 😂
Dat Red Bull het team en de auto rond Verstappen heeft gebouwd en Williams dat rond Albon heeft gedaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Lynx schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:07:
Hoe zeg ik iets over Max, zonder er ook maar iets over te zeggen. 8)

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Chocoball
Komt in 2026 het turbogat terug in de vertaling en samenvatting?
  • De huidige V6-motoren hebben naast een verbrandingsmotor ook een hybridedeel bestaande uit een MGU-K en MGU-H. MGU staat voor motor generator unit, de MGU-K(inetic) zit direct op de krukas aangesloten en wint de knetische energie terug tijdens het remmen. De MGU-H(eat) bevindt zich op de as van de turbolader tussen de turbine en de compressor in. Net als bij een dynamo kan energie worden omgeleid wanneer de turbo sneller draait dan nodig is en zorgt zo voor een optimale laaddruk bij langere volgasstukken.
  • Beide generatoren winnen niet alleen energie terug maar spelen ook een actieve rol bij de aandrijving. Via de MGU-K wordt de hybride kracht via de krukas rechtstreeks naar de achteras gestuurd. De MGU-H grijpt in wanneer er turbodruk nodig is. Bij lage toerentallen wordt de turbo kunstmatig opgespoeld om een turbogat tijdens acceleratie te voorkomen. (red. turbogat - een verschijnsel waarbij er een vertraging is tussen het gaspedaal en het moment waarop de compressor van de turbo voldoende druk heeft opgebouwd om extra vermogen te leveren).
  • Tegenwoordig is de software van de beide eenheden inmiddels zo verfijnd dat de turbomotoren bijna aanvoelen als atmosferische motoren. De coureurs kunnen op elk moment prestatie afroepen en qua koppel overtreffen de turbomotoren hun voorgangers ruimschoots.
  • Echter komt er volgend jaar een einde aan de te dure en te complexe MGU-H en zal de MGU-K harder moeten werken. Bijna de helft van het totale vermogen van 350 kW (475 pk) moet straks naar de krukas overgebracht worden. Momenteel draagt de hybride aandrijving voor slechts 15 procent (120 kW / 165 pk) bij aan het systeemvermogen.
  • De grote vraag is wat het wegvallen van de MGU-H gaat betekenen voor de rijeigenschappen want de uitlattgassen zullen alleen de turbine blijven aandrijven. Daar kan Hywel Thomas als hoofdverantwoordelijke bij de motorenafdeling bij Mercedes in Brixworth een antwoord op geven. Hij belooft dat de coureurs straks bij het gas geven niet veel van een turbogat zullen merken. "We hebben een ongelooflijke elektromotor van 350 kilowatt die elk gat kan dichten. Echter is elektrische energie een beperkte bron en dus proberen we de respons op andere manieren te verbeteren.".
  • Precieze prestatiegetallen zullen we niet van Mercedes of de andere motorfabrikanten horen maar Thomas zegt hierover, "Het maximale vermogen dat coureurs aan het begin van het rechte stuk kunnen afroepen zal naar verwachting vergelijkbaar zijn met dat van de huidige motoren.". De vraag die dan blijft is hoe lang duurt het voordat het elektrische aandeel is opgebruikt en hoe vroeg de coureurs van het gas moeten bij een bocht. Efficiëntie zal een nog grotere rol gaan spelen.
  • Blijft er nog 1 thema over, duurzaamheid. Het regelement in 2014 heeft voor grote drama's gezorgd en de MGU-H was daar destijds 1 van. Volgend jaar moeten de motorfabrikanten eigenlijk weten wat er op hun afkomt en daarnaast is de testbanktechnologie in de laatste jaren sterk verbeterd. Thomas zegt daarover, "Wanneer grote delen van het regelement veranderen, bestaat er altijd het risico op betrouwbaarheidsproblemen. Momenteel is de duurzaamheid over de hele linie zeer goed. De volgende V6 zal niet dramatisch verschillen van wat we nu hebben. Toch vrees ik dat we begin volgend jaar nog wel wat drama zullen zien."
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2229117.jpg
De split-layout, de MGU-H op de as van de turbolader tussen de turbine en de compressor in.

https://www.auto-motor-un...-mgu-h-neue-motoren-2026/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

@Chocoball ik ben wel benieuwd of ze de regels voor de start ook aanpassen voor 2026, bij de start mag tot 100 km/u de MGU-K nu niet meehelpen om de turbo lag te verhelpen :)

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 12-08-2025 07:38 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
YakuzA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:37:
@Chocoball ik ben wel benieuwd of ze de regels voor de start ook aanpassen voor 2026, bij de start mag tot 100 km/u de MGU-K nu niet meehelpen om de turbo lag te verhelpen :)
Laten we even kijken wat de regels zeggen :)

2026 Formula 1 Regulations: Technical Regulations - 31 July 2025 Issue 13

C5.2.12 - During a standing start from the grid the MGU-K may only be used once the car has reached 50
km/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:48:
[...]

C5.2.12 - During a standing start from the grid the MGU-K may only be used once the car has reached 50
km/h.
Tnx d:)b
Die is dus van 100 km/u naar 50 km/u verlaagd om daar iets op te vangen bij de start :D

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:25
Chocoball schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:48:
[...]

km/h.
Wel grappig, is dat dan precies andersom dan hoe het bij de LMP wagens werkt? Die hoor je in de pits altijd op accu wegrijden en dan einde pitstraat komt de ICE erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:14
@RonaldMcDonald Daar moeten ze de ICE uitzetten zodra ze in de pitlane zitten, en ze mogen pas de MGU-K op het circuit inzetten als de snelheid hoger dan ~150–190 km/h is (die o.b.v. de BoP bepaald wordt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in die nieuwe regels... Teveel gegoochel, te ver weg van puur racen. Actieve aero, te weinig duurzaam vermogen. Ik ben benieuwd hoeveel er afhaken :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
MikeyMan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:29:
Ik heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in die nieuwe regels... Teveel gegoochel, te ver weg van puur racen. Actieve aero, te weinig duurzaam vermogen. Ik ben benieuwd hoeveel er afhaken :X
Denk dat het met de huidige regelgeving niet veel anders is. Het inhalen in 2022 was nog goed te doen maar werd steeds slechter door de vuile lucht omdat de teams de regels weten te omzeilen en de FIA kan niet voldoende handhaven of ingrijpen. Daarnaast zijn er ook andere regels die de races kunstmatig beïnvloeden zoals de rode vlag, rijden in natte omstandigheden, tijdstraffen en het gebruik van VSC/SC.

Op zich lijken de klachten die de coureurs en teams in januari nog hadden grotendeels aangepakt te zijn maar daar zit mogelijk ook teampolitieke redenen achter om te klagen (lees regelaanpassingen in hun voordeel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

en dan komt er eoa slimmeneus die bedenkt dat door de achtervleugel niet boven maar achter de auto te hangen, met wings, ineens extra downforce creeert of meer vuile lucht [..]
en dat is er een andere slimme pief, die bedenkt dat de regels omtrent de wielkas niet waterdicht zijnen niet gericht op wings en aeroflow aan de binnenkant... voiela meer vuile lucht [..]
etc etc.

f1 is evolutie, er zullen altijd uitzonderingen zijn, bijgestuurde TD's en andere aanpassingen gedurende het seizoen.

feit is dat ze iets kleiner zijn geworden (nog steeds te groot en zwaar) maar ... afhaken? dat doen de meeste race-fans niet die ik spreek [..] zijn geen voetballers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik ben wel benieuwd hoe het gaat worden zonder DRS, moeten coureurs weer 'echt' inhalen :)
(vervangen door een Push To Pass knop zoals in de Indycar :P )

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Chocoball schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:24:
[...]

Denk dat het met de huidige regelgeving niet veel anders is. Het inhalen in 2022 was nog goed te doen maar werd steeds slechter door de vuile lucht omdat de teams de regels weten te omzeilen en de FIA kan niet voldoende handhaven of ingrijpen. Daarnaast zijn er ook andere regels die de races kunstmatig beïnvloeden zoals de rode vlag, rijden in natte omstandigheden, tijdstraffen en het gebruik van VSC/SC.

Op zich lijken de klachten die de coureurs en teams in januari nog hadden grotendeels aangepakt te zijn maar daar zit mogelijk ook teampolitieke redenen achter om te klagen (lees regelaanpassingen in hun voordeel).
De FIA kan gewoon besluiten dat vuile lucht niet toegestaan is. Ze kan ook hard straffen als het moet. Wellicht ligt het aan mij maar ik zie het probleem niet? Toegegeven, ik weet niks over de regelgeving op het technisch vlak, daar hou ik me niet mee bezig dus misschien zeg ik wel iets stoms.

Maar: elegance in simplicity, zou ik denken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

YakuzA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:49:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe het gaat worden zonder DRS, moeten coureurs weer 'echt' inhalen :)
men roept al snel "vruuger was beter", maar kijk maar eens een oude race terug - zo heel spannend (lees veel inhaal acties) zijn er niet. een inhaal akie kan soms 5-10 ronden duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
dawg schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:15:
[...]

De FIA kan gewoon besluiten dat vuile lucht niet toegestaan is. Ze kan ook hard straffen als het moet. Wellicht ligt het aan mij maar ik zie het probleem niet? Toegegeven, ik weet niks over de regelgeving op het technisch vlak, daar hou ik me niet mee bezig dus misschien zeg ik wel iets stoms.

Maar: elegance in simplicity, zou ik denken. :+
Lucht is altijd vuil. Het gaat alleen om de hoeveelheid en hoe vuil die is. En probeer dat maar eens op een circuit te meten en te kwantificeren wat "te veel" is.
Het enige dat (makkelijk?) kan is zaken bepalen op basis van de CFD. Dat teams bv hun berekeningen moeten overleggen en aantonen dat ze niet "teveel" vuile lucht genereren.

En wat in ieder geval weer veranderd is dat de regels gericht zijn op "in wash". Dus vleugels / aero elementen zijn "naar binnen gericht". Daardoor ontstaat de vuile lucht voornamelijk achter de auto. Bij de huidige auto's, en zeker de vorige generatie, was er veel meer " out wash". Lucht die naar de buiten wordt "geblazen". Waardoor er ook naast / "achter naast" de auto veel vuile lucht is. Bij puur in wash is volgen direct achter de voorligger dus "lastig". Met out wash kun je niet eens een andere lijn rijden en is het dus ook lastiger om er naast te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

RobertMe schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:26:
[...]

Lucht is altijd vuil. Het gaat alleen om de hoeveelheid en hoe vuil die is. En probeer dat maar eens op een circuit te meten en te kwantificeren wat "te veel" is.
Het enige dat (makkelijk?) kan is zaken bepalen op basis van de CFD. Dat teams bv hun berekeningen moeten overleggen en aantonen dat ze niet "teveel" vuile lucht genereren.

En wat in ieder geval weer veranderd is dat de regels gericht zijn op "in wash". Dus vleugels / aero elementen zijn "naar binnen gericht". Daardoor ontstaat de vuile lucht voornamelijk achter de auto. Bij de huidige auto's, en zeker de vorige generatie, was er veel meer " out wash". Lucht die naar de buiten wordt "geblazen". Waardoor er ook naast / "achter naast" de auto veel vuile lucht is. Bij puur in wash is volgen direct achter de voorligger dus "lastig". Met out wash kun je niet eens een andere lijn rijden en is het dus ook lastiger om er naast te komen.
Vooropgesteld, ik wordt niet gehinderd door aerodynamische kennis, maar je kan toch in de windtunnel, en CFD, metingen doen die aantonen dat de waarden binnen de gestelde marges valt?

Ze kunnen de kleinste flapjes toevoegen aan de auto, omdat blijkt dat dit de luchtstroming verbeterd, dus dan kan dit ook.

edit: dat zeg je ook....

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
albino71 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

Vooropgesteld, ik wordt niet gehinderd door aerodynamische kennis, maar je kan toch in de windtunnel, en CFD, metingen doen die aantonen dat de waarden binnen de gestelde marges valt?

Ze kunnen de kleinste flapjes toevoegen aan de auto, omdat blijkt dat dit de luchtstroming verbeterd, dus dan kan dit ook.

Het idee is al geopperd om het regelement zo op te stellen dat de teams bij een element alle vrijheid hebben maar tot een vastgestelde marge en bij afwijking afgekeurd. De FIA heeft aangegeven dat ze de data van de teams in hun eigen CFD omgeving kunnen inladen om te zien wat ze uitspoken. Alleen is simulatie niet altijd gelijk aan de werkelijkheid, de test op de baan laat pas zien of de windtunnel - of CFD cijfers kloppen of niet.

De angst bestaat net als met de flexiwings, dat de teams toch weer uitwegen zullen weten te vinden, dat de FIA hier niet goed op kan controleren en daarmee weer achter de feiten aanloopt. Denk dat het heel lastig zal worden een waterdicht systeem te maken tenzij meer onderdelen standaard worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:07
albino71 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

Ze mogen enkel testen tot 180 km/h en met een 60% schaalmodel. Correlatie (windtunnel resultaat - baan resultaat) is ook een dingetje. Net als dat de Sim een heel snel rondje Monaco kan doen maar in het echt stuitert het ding tussen de vangrails naar de finishvlag.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
himlims_ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:16:
[...]

men roept al snel "vruuger was beter", maar kijk maar eens een oude race terug - zo heel spannend (lees veel inhaal acties) zijn er niet. een inhaal akie kan soms 5-10 ronden duren.
Vroegah:

Drie dingen die we de laatste decennia zijn kwijtgeraakt. Welke zou je terug willen hebben :9 ?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:34
Hier in Nederland waarschijnlijk heel erg veel van de F1-'fans', als Max komend jaar inderdaad niet om de overwinningen meedoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:34
YakuzA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:49:
[...]

Blijft toch precies hetzelfde? De achterste coureur krijgt een voordeel voor meer snelheid t.o.v. de voorste coureur. Of dat nu komt door de drag te verminderen of door meer vermogen (deployment), maakt in feite geen verschil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Zoals altijd op Tweakers, lees ik alleen maar waarom het niet zou kunnen.

Misschien moet je "waterdicht" en "perfect" laten gaan en voor "zo goed mogelijk" gaan, zodat het racen weer eens wat beter wordt. Het lek "vuile lucht" dichten, al dan niet grotendeels, zal het mogelijk maken om elkaar dicht te volgen ipv meer dan 2 sec laten lopen, omdat je banden er anders aan gaan. Wie weet kan DRS dan ook de deur uit.

Dit schiet zo ook niet op qua racen en is imo het grootste gemis in F1. Het heet volgens mij nog altijd een Formule 1 race.

Ik wil niet zeuren, want strategisch haal ik vaak genoeg uit een race om me te vermaken, maar puntje van mn stoel momenten zijn er niet zoveel helaas.

Was wel mooi in het interview (reclame filmpje) van Harris met Max in de Mustang GTD.
Max gaf aan dat je altijd moet proberen om het grootste probleem op te lossen wanneer je een auto ontwikkeld/afstelt.

Dat is hier eigenlijk ook van toepassing, al zijn er wel een paar grote problemen met F1 aan te wijzen ;)

Jammer genoeg lezen ze hier niet mee waarschijnlijk, want wij hebben zat goede ideeen :+

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Regen. Onderscheidt de jongens van de mannen. En anders kunnen ze net zo alle races op circuits in woestijnlanden laten plaatsvinden. Of binnen bij het haardvuur.

Verder wel eens met @albino71. Ik zie liever strijd zonder kunstmatige hulpmiddelen als DRS of Push-to-Pass, ook als dat betekent dat er meer homologatie is op aero vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Geluid!!! Echt die motoren van toen - geweldig!
Je kunt dingen zien, ruiken en horen - dat laatste triggert mijn emotie en zintuigen niet meer

Maar ging om inhalen(aantal) van toen en nu, dat is wel een wereld van verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
himlims_ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:00:
[...]

Geluid!!! Echt die motoren van toen - geweldig!
Je kunt dingen zien, ruiken en horen - dat laatste triggert mijn emotie en zintuigen niet meer

Maar ging om inhalen(aantal) van toen en nu, dat is wel een wereld van verschil?
Ik zat op het duin bij de verschillende F1 demos op Zandvoort. Jos zien rijden in de Arrows, een ander team kwam ook een demo geven. Ik weet alleen nog dat de auto's blauw wit gekleurd waren en dat ze een motor opbliezen aan de andere kant van het circuit. Man wat een kippenvel O+ !

We kregen DRS omdat er amper nog werd ingehaald. Dat ging daarna wel weer maar nam af. Toen kregen we deze auto's met veel minder vieze lucht, dat hielp weer. Maar uiteindelijk werd al het positieve weer teniet gedaan door extra gewicht, lengte en breedte. De techneuten zitten ook niet stil. dus er is ook meer vuile lucht.

Uiteindelijk wil je niet dat een coureru die 2 wagenlengtes achter rijdt op een speciaal knopje kan drukken en op de 800 meter Hungaroring er voorbijkomt. Er moet serieus effort in gestoken worden en dan moet je ook kunnen inhalen. Niet dat je opkomend met de neus zo ongeveer het achterlicht eraf tikt en na 800 meter planken nog steeds erachter zit.

Dus kleiner, lichter en meer "tricky" onder het remmen en sturen zodat de coureur ook weer wat te doen heeft. Smallere banden bijvoorbeeld. Slijten ze ook wat harder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Heeft RUS nu eigenlijk al een nieuw contract? Bijzonder dat het niet echt lijkt te vorderen aldaar :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Ik zat op het duin bij de verschillende F1 demos op Zandvoort. Jos zien rijden in de Arrows, een ander team kwam ook een demo geven. Ik weet alleen nog dat de auto's blauw wit gekleurd waren en dat ze een motor opbliezen aan de andere kant van het circuit. Man wat een kippenvel O+ !
Was dat niet de Rothmans Williams? Ik weet dat zij een aantal demo's hebben gegeven op Zandvoort in de jaren 90, toen zat ik ook in de duinen. Mij zijn vooral ook de files naar het circuit toe bij gebleven.

[ Voor 5% gewijzigd door Tleilaxu op 13-08-2025 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:59

sjaool

Every life should have 9 cats

JB schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:18:
Heeft RUS nu eigenlijk al een nieuw contract? Bijzonder dat het niet echt lijkt te vorderen aldaar :?
Nope. Het heeft natuurlijk ook niet echt haast meer nu Max gezegd heeft bij Red Bull te blijven. Ik denk alleen dat hij voorlopig geen meerjarencontract hoeft te verwachten. Iedereen wacht uiteindelijk toch af wat Max na 2026 gaat doen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
JB schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:18:
Wolff heeft aangegeven de contracten over de zomerpauze te willen regelen dus denk dat we in de week van Zandvoort wel bericht zullen krijgen. In de lijn van wat @sjaool aangeeft zou Russell nu uit zijn op een meerjarencontract, iets waar Mercedes niet zou willen maar mogelijk is het gewenste salaris wat Russell wil verdienen eerder het probleem.

Na de zomerpauze gaan we ook horen wie Cadillac als eerste coureur heeft binnengehaald. Het schijnt dat de man uit Guadalajara het lijkt te worden maar ik wacht de officiële berichtgeving af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tleilaxu schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

Was dat niet de Rothmans Williams? Ik weet dat zij een aantal demo's hebben gegeven op Zandvoort in de jaren 90, toen zat ik ook in de duinen. Mij zijn vooral ook de files naar het circuit toe bij gebleven.
Kan heel goed dat het Williams was!

Op 14:44 gaat er een motor naar de eeuwige zuigervelden.

Ik heb ook wel eens muurvast gestaan in zo'n file. Vanaf dat moment besloten om altijd de trein te pakken naar Zandvoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000

Killjoy

Klingon lawn products

asing schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Kan heel goed dat het Williams was!

[YouTube: 1999 September 5 - Alex Zanardi & Ralf Schumacher demo Williams FW21 @ Zandvoort]

Op 14:44 gaat er een motor naar de eeuwige zuigervelden.

Ik heb ook wel eens muurvast gestaan in zo'n file. Vanaf dat moment besloten om altijd de trein te pakken naar Zandvoort.
Dat was de motor van Ralf Schumacher. Verhaal ging dat hij een brandblusser uit de handen van een Marshall heeft moeten rukken om zijn eigen auto te blussen. De vent stond erbij en keek ernaar. Niet zelf gezien, overigens. Wij zaten bij de tarzanbocht. Uiteraard wel de mooie witte mistbank richting scheivlak zien trekken.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torx
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Killjoy schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:49:
[...]

Dat was de motor van Ralf Schumacher. Verhaal ging dat hij een brandblusser uit de handen van een Marshall heeft moeten rukken om zijn eigen auto te blussen. De vent stond erbij en keek ernaar. Niet zelf gezien, overigens. Wij zaten bij de tarzanbocht. Uiteraard wel de mooie witte mistbank richting scheivlak zien trekken.
Ik was er ook bij en dit is exact wat er gebeurde :*) Ik weet nog dat de marshall met brandblusser rustig kwam aanlopen met een lolly in z'n mond haha

Honda CB750 Hornet :: Yamaha Fazer FZ6 SA (2011 - 2023) | F1Pool.net

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Laatst online: 14:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tPC6sOGL-0lAxxAVwA1SOm44SE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fhQ2VZxJy8Mz2x3rRgIFW60C.jpg?f=user_large
IJslolly
De demo zelf viel een beetje in het water. Bij Ralf Schumacher brak een olieleiding, waardoor hij ergens achterop het circuit zijn sessie voortijdig moest afbreken. Eerst liet hij een honderden meters lang oliespoor achter op de baan, vervolgens vloog zijn Supertec-motor in de fik. De reactie van de rescue-medewerker was niet heel erg scherp: terwijl Ralf hem wenkte omdat het te traag duurde, kwam de half ontklede marshall met een ijslolly in de mond het brandje blussen.

[ Voor 55% gewijzigd door Fox-Racing op 13-08-2025 12:16 ]

RichardVos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

sjaool schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Nope. Het heeft natuurlijk ook niet echt haast meer nu Max gezegd heeft bij Red Bull te blijven. Ik denk alleen dat hij voorlopig geen meerjarencontract hoeft te verwachten. Iedereen wacht uiteindelijk toch af wat Max na 2026 gaat doen.
iedereen wacht op 2026 om te zien welke leverancier het kunstje beste voor elkaar heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005

sjaool

Every life should have 9 cats

himlims_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:16:
[...]

iedereen wacht op 2026 om te zien welke leverancier het kunstje beste voor elkaar heeft
Zo kun je het ook lezen maar dat geldt dan voor de coureurs. Maar wat contracten verlengen betreft kijkt ieder team toch echt naar wat Max gaat doen na 2026. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:29:
[...]

Na de zomerpauze gaan we ook horen wie Cadillac als eerste coureur heeft binnengehaald. Het schijnt dat de man uit Guadalajara het lijkt te worden maar ik wacht de officiële berichtgeving af ;)
Ja, Perez of Bottas wordt als ervaren kracht naast een iemand uit de VS verwacht idd :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

Ja, Perez of Bottas wordt als ervaren kracht naast een iemand uit de VS verwacht idd :P
Scott Speed, Logan Sargeant? :D _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:07

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

asing schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:42:

Dus kleiner, lichter en meer "tricky" onder het remmen en sturen zodat de coureur ook weer wat te doen heeft. Smallere banden bijvoorbeeld. Slijten ze ook wat harder.
De enige manier dat ze dat nog gaan bereiken is standaard specs gaan bepalen, zoals Nascar of Indycar, die zijn volledig ontworpen met gedachte van slipstreaming. Je ontwerpt nu een F1 wagen voor absoluut maximale prestaties in 'perfecte' omstandigheden, niet voor rijden in vuile lucht of achter een ander auto, wat de lucht doet achter een F1 wagen doet er niet toe, een probleem voor de wagen die daar rijd. Ja, ze leggen steeds meer regels op om de vieze lucht te verbeteren, maar dat zal altijd ten koste gaan van de primaire prestatie van de auto, niemand zal dit standaard gaan toepassen als het enkel de tegenstander zou helpen en zeker hun eigen auto niet.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:08:
[...]

Scott Speed, Logan Sargeant? :D _/-\o_
De lijst van Amerikanen met licentie punten is aardig kort:
https://superlicencetracker.com/
(weet ook niet of die site up to date is?)

+ degenen die hem al eerder hebben aangevraagd zoals Sargeant idd.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 13-08-2025 13:11 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:11:
[...]

De lijst van Amerikanen met licentie punten is aardig kort:
https://superlicencetracker.com/
(weet ook niet of die site up to date is?)

+ degenen die hem al eerder hebben aangevraagd zoals Sargeant idd.
Eentje : Josef Newgarden. De rest haalt de 40 punten niet. Het probleem is niet het gebrek aan Amerikaanse coureurs maar de waarde die de FIA geeft aan Indycar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Eentje : Josef Newgarden. De rest haalt de 40 punten niet. Het probleem is niet het gebrek aan Amerikaanse coureurs maar de waarde die de FIA geeft aan Indycar.
En dat er een spanjaard is die Indycar heeft gewonnen (3 jaar op rij ) :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Interview met Nikolas Tombazis van de FIA bij AMuS:

https://www.auto-motor-un...s-tombazis-interview-fia/
Hoeveel langzamer zullen de nieuwe auto's zijn?

Tombazis: Het blijft me verbazen hoe belangrijk dit onderwerp voor mensen is. Er zijn altijd fasen in de geschiedenis van de sport geweest waarin de rondetijden langzamer werden. Ik denk niet dat dat de sport heeft geschaad. Je went er snel aan. Ook in het veld zijn er verschillen van anderhalve seconde. Maakt dat de langzamere auto een onaantrekkelijke raceauto? De bestuurder voelt de anderhalve seconde. Van buitenaf zie je ze nauwelijks. Om je gerust te stellen. Volgens onze simulaties vertragen de auto's tussen de één en twee en een halve seconde per ronde. Maar dat is nog maar het begin. De teams zullen de auto's snel ontwikkelen. Binnenkort zal niemand meer klagen dat de auto's te traag zijn. We zakken niet weg naar Formule 2-niveau. Om eerlijk te zijn, moet ik toegeven dat we niet van alle teams gegevens hebben gekregen over de verwachte downforce van hun auto's. Het kan dus zijn dat sommigen van hen in het begin slechter gepositioneerd zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
Nou was ik er net mee bezig maar dat hoeft dan denk ik niet meer? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Tragere auto's graag: Minder downforce, minder beschikbare energie (strategische keuzes voor verdedigen/aanvallen) en weg met het bandenregelement (en de vaste toewijzing van het aantal sets banden per auto).
Met minder downforce en minder beschikbare energie kunnen de auto's ook krimpen zonder gelijk de veiligheid in het geding te brengen en kunnen we ook in Monaco weer racen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
SinergyX schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:08:
[...]

De enige manier dat ze dat nog gaan bereiken is standaard specs gaan bepalen, zoals Nascar of Indycar, die zijn volledig ontworpen met gedachte van slipstreaming. Je ontwerpt nu een F1 wagen voor absoluut maximale prestaties in 'perfecte' omstandigheden, niet voor rijden in vuile lucht of achter een ander auto, wat de lucht doet achter een F1 wagen doet er niet toe, een probleem voor de wagen die daar rijd. Ja, ze leggen steeds meer regels op om de vieze lucht te verbeteren, maar dat zal altijd ten koste gaan van de primaire prestatie van de auto, niemand zal dit standaard gaan toepassen als het enkel de tegenstander zou helpen en zeker hun eigen auto niet.
Ik denk dat F1 teams juist in bepaalde mate wel naar dirty air kijken. In de zin van het zo veel / ideaal mogelijk "genereren". Toch altijd fijn als die snellere achterligger je niet voorbij komt doordat die niet "door de dirty air komt". In bepaalde mate zullen de teams wel zo denken / rekenen. En als het "goedkoop" kan (in drag) met alle plezier een extra vleugeltje toevoegen op de auto alleen om de achterligger te hinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
asing schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Herta wordt ook vaak genoeg genoemd. Daarnaast is Cadillac-teambaas Graeme Lowdon ook manager van Zhou Guanyu, dus is hij ook een goede kandidaat voor een stoeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

sjaool schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Silly season na de eerste race dus. :Y)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:23
Chocoball schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Ik vind jouw samenvattingen altijd heel fijn en wel wat uitgebreider dan deze ene quote. Dus wat mij betreft was dat geen verspilling van energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:50
Chocoball schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Ja alsjeblieft wel. :) Mijn Duits is niet zo goed. En je samenvattingen zijn altijd leuk om te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Rembock schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:40:
[...]

Herta wordt ook vaak genoeg genoemd. Daarnaast is Cadillac-teambaas Graeme Lowdon ook manager van Zhou Guanyu, dus is hij ook een goede kandidaat voor een stoeltje.
Herta zou goed kunnen, maar heeft niet genoeg punten om een inschrijving aan te vragen. Dit seizoen gaat het ook niet geweldig dus hij gaat het gewoon niet redden.

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Chocoball
Zoals reeds gemeld door @MikeyMan heeft AMuS een interview gehad met FIA directeur Nikolas Tombazis over de 2026 regels in de vertaling en soort van samenvatting.

AMuS: Er is veel kritiek op de 2026 wagens voordat ze 1 meter gereden hebben. In hoeverre zijn de zorgen van de coureurs en teams gerechtvaardigd?

Aangezien het elektrische aandeel t.o.v. de verbrandingsmotor toeneemt en accu's een beperkte laad- en ontlaadcapaciteit hebben zal energiemangement een grote uitdaging worden. Een groot deel van de energie zal straks nog steeds uit brandstof komen maar die moet wel duurzaam zijn. Hij verwacht dat we enkele innovaties op het gebied van elektrische aandrijving zullen gaan zien wat hij positief vindt want juist alle commotie rond de regelgeving heeft zich vooral gericht op energiemanagement.

AMuS: Is er nog ruimte voor verbetering?

De regels zijn nog niet definitief vastgesteld, ze zullen stap voor stap aangepast worden op basis van de ervaringen die de teams aan ons doorgeven. Sinds dag 1 is de men op de hoogte van de problemen en zijn deze stapsgewijs opgepakt en opgelost. Hoe meer de teams en motorfabrikanten bij de ontwikkeling betrokken zijn, hoe vaker de coureurs de 2026 wagens in de simulator uitproberen en hoe meer feedback terugkomt. Hij verwacht dat tussen nu en de seizoensstart volgend jaar nog een paar voorzorgsmaatregelen genomen zullen worden om de energiestroom te verbeteren. Dit om ervoor te zorgen dat de wagens niet plotseling vertragen op de rechte stukken of iets anders onnatuurlijks doen. Veel van de opmerkingen over het gedrag van de wagens voorbarig want het product is nog niet af

AMuS: Helpt iedereen mee?

Niet alle teams en motorfabrikanten zijn even transparant met hun data. Sommige houden zich nogal geheimzinnig over wat ze doen. Anderen zijn juist heel open en ondersteunen de FIA met suggesties. Op basis hiervan maakt de FIA hun eigen simulaties en op bepaalde vlakken hebben ze goede mogelijkheden om in te grijpen als er iets uit de hand loopt. Het gaat hierbij om maximaal vermogen, hoeveel vermogen tijdens het opladen op het rechte stuk gereduceerd mag worden of hoeveel energie er kan worden teruggewonnen.

AMuS: Kunt u dit eenvoudig afdwingen?

Dit moet nog met de fabrikanten afgestemd worden maar dat betekent niet dat zomaar iets veranderd kan woden. Over het algemeen is er overeenstemming over hoe problemen opgelost moeten worden en is de situatie nu anders dan aan het begin van dit jaar. Ook zullen er verschillende evolutiefasen tussen nu en begin volgend jaar zijn. De coureurs in de simulator weten vaak niet wat er allemaal speelt en daarom is het vaak voor hun een momentopname. Dat is ook de reden waarom ze al vroeg in de simulator rijden zodat problemen eerder zichtbaar worden.

AMuS: Gaat u nog 1 van de belangrijkste specificaties wijzigen? De: 400 kW van de verbrandingsmotor en 350 kW van de accu. Sommige teams stelden voor om te beginnen met 200 kW en dat dan geleidelijk te verhogen.

Als het om fundamentele kwesties gaat is het niet eenvoudig om iedereen op 1 lijn te krijgen Teams hebben altijd twee agenda's: wat is goed voor de sport en wat is goed voor ons? Dit leidt tot verschillende meningen maar de basisprincipes van de aandrijving staat vast en zal niets aan veranderen.

AMuS: Veel fans vrezen dat volgend jaar een andere Formule 1 te zien krijgen waarin energiebeheer belangrijker is dan accelereren?

Er wordt aan een goede mix gewerkt. Er is geen interese om van de Formule 1 een schaakspel vol met beste energiestrategieën te maken Alleen gas geven en remmen zou ook niet de enige doorslaggevende factoren moeten zijn. Het gaat hier over de beste coureurs ter wereld, die over een zekere intellectuele capaciteit beschikken om specifieke problemen naast het rijden op te lossen en wat ze al op zekere hoogte ook al doen. Wat men niet wil dat ze tijdens het rijden bewust gas loslaten om energie terug te winnen. Voor de toekomst zal het echter in bepaalde mate belangrijk zijn om verstand te hebben van de parameters die voor het energiemanagement vereist zijn. De belangrijkste taak blijft echter om op het juiste moment te remmen, zo snel mogelijk door de bocht te gaan en optimaal te accelereren.

AMuS: Hoeveel meer zullen bestuurders betrokken zijn bij energiemanagement dan nu en hoeveel gebeurt er op de achtergrond?

Momenteel wordt aan deze vraag gewerkt in hoeverre de coureurs ontlast kunnen worden en wat ze zelf moeten doen. Ze moeten niet overbelast raken waardoor ze teveel afgeleid worden. Wel krijgen ze meer bewegingsvrijheid in aanval en verdediging dan dat ze nu hebben. Een deel van de geautomatiseerde processen zullen in de wagen transparant worden weergegeven zodat ze altijd weten waar ze aan toe zijn.

AMuS: Kunnen slimme coureurs deze vrijheid ook gebruiken voor dingen die we vandaag de dag misschien nog niet weten? Zijn er nog mazen in de wet?

Is dat nu al niet het geval? Intelligente coureurs hebben altijd al een voorsprong gehad. Wat het verschil maakt, is het mentale vermogen van een coureur om voordelen te behalen die verder gaan dan puur autorijden. In zijn tijd met Michael Schumacher was al duidelijk wat een ongelooflijk talent hij was maar ook zijn vermogen om veel andere aspecten van de wagen te zien en te begrijpen en om die in zijn voordeel te gebruiken. Ook onder huidige coureurs zijn zulke uitzonderlijke talenten.

AMuS: Hoeveel langzamer zullen de nieuwe wagens worden?

Het blijft hem verbazen waarom dit een belangrijk onderwerp is. Er zijn in de geschiedenis van de sport periodes geweest waarin rondetijden trager werden maar dat heeft volgens hem de sport niet geschaad. Het zal snel wennen, er zijn ook verschillen van anderhalve seconde in het veld maar maakt dat de langzamere auto een onaantrekkelijke racewagen? De coureur voelt die anderhalve seconde maar van buitenaf zie je het nauwelijks. Ter geruststelling, volgens hun simulaties worden de auto's tussen de 1 en 2,5 seconden per ronde langzamer. Dat is nog maar het begin want de teams zullen hun wagens snel ontwikkelen. Binnenkort zal niemand meer klagen dat de wagens te langzaam zijn en niet afzakken naar Formule 2-niveau. Wel moet hij eerlijk bekennen dat ze nog niet van alle teams de gegevens over de verwachte downforce van hun wagens hebben ontvangen. Het is dus mogelijk dat sommige teams er slechter aan toe zijn.

AMuS: De nieuwe inhaalhulp is een boostknop, zal deze net zo krachtig zijn als DRS?

Dit wordt momenteel afgestemd met de coureurs in de simulator. Er zijn overeenkomsten met DRS maar ook verschillen. Ze willen inhalen niet te makkelijk of te moeilijk maken en zijn nog bezig met de finetuning hiervan. De parameters zullen ook niet voor elk circuit hetzelfde zijn.

AMuS: Hoe groot is het risico dat 1 team zoals in 2014 veruit de beste is?

Hij verwacht niet dat we ooit nog een keer zo'n dominante motorfabrikant zullen zien zoals in 2014. Destijds werd de aandrijflijn veel complexer dan zijn voorganger. Deze keer gebeurd het tegenovergestelde en wordt de techniek eenvoudiger. Oorspronkelijk wou men nog verder gaaan maar dat is niet gelukt. De nieuwe aandrijflijnen zijn eenvoudiger., hebben geen MGU-H meer en gelden er op sommige gebieden strengere limieten. Aan de andere kant zijn er nieuwkomers onder de fabrikanten. Natuurlijk bestaat er altijd het risico dat een van hen bij de eerste poging de plank misslaat ondanks budgetbeperkingen en beperkte testbanktijd.

AMuS: Kunnen motorfabrikanten hun prestaties verbeteren als ze te ver achterlopen?

Ja, hiervoor is een programma geïntroduceerd wat extra ontwikkelingsmogelijkheden voor achterblijvers als naam heeft gekregen. Het stond al vanaf het begin in het regelement en in de afgelopen maanden is de aanpak verfijnd. Om de 6 races wordt de gemiddelde prestaties per fabrikant gemeten, wie onder een bepaald niveau zit en afhankelijk van hoe ver deze achterloopt zijn er mogelijkheden om in te lopen. Dit kan op 3 verschillende niveaus: meer geld voor ontwikkeling. meer testbankuren en meer tijd voor de homologatie van een specificatie. Zodoende hebben achterliggers een kans hebben om in te halen.

AMuS: Dat klinkt als Balence of Power (BoP)?

Dat is nu niet het geval. De regels blijven voor iedereen gelijk en niemand krijgt meer cilinderinhoud of meer brandstof. Als er geen budgetplafond zou zijn geweest,zouden de achterblijvende fabrikanten meer geld investeren. Toen Honda in 2015 de markt betrad en achterliep, moesten ze gedurende een bepaalde periode veel geld investeren om de achterstand in te halen. Met een budgetplafond bestaat het risico dat je de achterstand nooit meer kunt inlopen maar niemand wil eeuwig vernederd worden en zou ook niet eerlijk zijn. Momenteel wordt aan de laatste aanpassingen van dit systeem gewerkt maar er is nog een ander initiatief. Als een fabrikant in het begin grote betrouwbaarheidsproblemen heeft mag deze upgraden. Het is zinloos fabrikanten elk weekend met motorpech in de kou te laten staan. Deze motoren zijn duur en in extreme gevallen zou al snel de grens van het budgetplafond bereikt worden of er moet gelijktijdig de ontwikkeling worden teruggeschroefd. Dit voorstel moet nog goedgekeurd worden. Een ander idee is dat zodra een bepaald aantal motoren is verbruikt dat de extra exemplaren van het budgetplafond worden vrijgesteld .

AMuS: In theorie zou de duurzame brandstof in elke straatauto te gebruiken zijn. Hoe gaat u dit controleren?

Alle gebruikte brandstofsoorten worden door een onafhankelijk bedrijf getest. Hierbij wordt niet alleen de samenstelling onderzocht, maar ook naar het hele productieproces gekeken. Dit moet garanderen dat het duurzame brandstoffen zijn die niet afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. De regels voor de chemische samenstelling, energie-inhoud en verdampingseigenschappen van deze brandstoffen zijn zeer streng en komen sterk overeen met die van straatauto's. Echter zal het niet zo zijn dat Formule 1-brandstof een jaar later rechtstreeks in een straatauto kan worden gegoten. Een probleem is namelijk de prijs en is het doel om de productiekosten te verlagen. Dit zal deels automatisch gebeuren maar men is er nog niet waar men met de kosten wil zijn. De Formule 1 is slechts een aanjager van innovatie en doordat niet duidelijk was hoe de productiekosten zijn opgebouwd is er ook nog geen prijs vastgesteld. De kosten per brandstofleverancier kunnen onderling verschillen maar men wil niemand bevoordelen.

AMuS: Hoe voorkomt u dat klantenteams overspoeld gaan worden met brandstofkosten?

De brandstofkosten worden voor iedereen aangepast naar een nominale waarde in het budgetplafond. De werkelijke prijs valt buiten de geregistreerde kosten maar dat ze geld aan brandstof moeten uitgeven zal pijn doen.

[ Voor 200% gewijzigd door Chocoball op 14-08-2025 08:45 ]

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:21
Chocoball schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:57:
Zoals reeds gemeld door @MikeyMan heeft AMuS een interview gehad met FIA directeur Nikolas Tombazis over de 2026 regels in de vertaling en soort van samenvatting.

AMuS: Er is veel kritiek op de 2026 wagens voordat ze 1 meter gereden hebben. In hoeverre zijn de zorgen van de coureurs en teams gerechtvaardigd?

Aangezien het elektrische aandeel t.o.v. de verbrandingsmotor toeneemt en accu's een beperkte laad- en ontlaadcapaciteit hebben zal energiemangement een grote uitdaging worden. Een groot deel van de energie zal straks nog steeds uit brandstof komen maar die moet wel duurzaam zijn. Hij verwacht dat we enkele innovaties op het gebied van elektrische aandrijving zullen gaan zien wat hij positief vindt want juist alle commotie rond de regelgeving heeft zich vooral gericht op energiemanagement.

AMuS: Is er nog ruimte voor verbetering?

De regels zijn nog niet definitief vastgesteld, ze zullen stap voor stap aangepast worden op basis van de ervaringen die de teams aan ons doorgeven. Sinds dag 1 is de men op de hoogte van de problemen en zijn deze stapsgewijs opgepakt en opgelost. Hoe meer de teams en motorfabrikanten bij de ontwikkeling betrokken zijn, hoe vaker de coureurs de 2026-auto's in de simulator uitproberen en hoe meer feedback terugkomt. Hij verwacht dat tussen nu en de seizoensstart volgend jaar nog een paar voorzorgsmaatregelen genomen zullen worden om de energiestroom te verbeteren. Dit om ervoor te zorgen dat de wagens niet plotseling vertragen op de rechte stukken of iets anders onnatuurlijks doen. Veel van de opmerkingen over het gedrag van de wagens voorbarig want het product is nog niet af

AMuS: Helpt iedereen mee?

Niet alle teams en motorfabrikanten zijn even transparant met hun data. Sommige houden zich nogal geheimzinnig over wat ze doen. Anderen zijn juist heel open en ondersteunen de FIA met suggesties. Op basis hiervan maakt de FIA hun eigen simulaties en op bepaalde vlakken hebben ze goede mogelijkheden om in te grijpen als er iets uit de hand loopt. Het gaat hierbij om maximaal vermogen, hoeveel vermogen tijdens het opladen op het rechte stuk gereduceerd mag worden of hoeveel energie er kan worden teruggewonnen.

AMuS: Kunt u dit eenvoudig afdwingen?

Dit moet nog met de fabrikanten afgestemd worden maar dat betekent niet dat zomaar iets veranderd kan woden. Over het algemeen is er overeenstemming over hoe problemen opgelost moeten worden en is de situatie nu anders dan aan het begin van dit jaar. Ook zullen er verschillende evolutiefasen tussen nu en begin volgend jaar zijn. De coureurs in de simulator weten vaak niet wat er allemaal speelt en daarom is het vaak voor hun een momentopname. Dat is ook de reden waarom ze al vroeg in de simulator rijden zodat problemen eerder zichtbaar worden.

AMuS: Gaat u nog 1 van de belangrijkste specificaties wijzigen? De: 400 kW van de verbrandingsmotor en 350 kW van de accu. Sommige teams stelden voor om te beginnen met 200 kW en dat dan geleidelijk te verhogen.

Als het om fundamentele kwesties gaat is het niet eenvoudig om iedereen op 1 lijn te krijgen Teams hebben altijd twee agenda's: wat is goed voor de sport en wat is goed voor ons? Dit leidt tot verschillende meningen maar de basisprincipes van de aandrijving staat vast en zal niets aan veranderen.

AMuS: Veel fans vrezen dat volgend jaar een andere Formule 1 te zien krijgen waarin energiebeheer belangrijker is dan accelereren?

Er wordt aan een goede mix gewerkt. Er is geen interese om van de Formule 1 een schaakspel vol met beste energiestrategieën te maken Alleen gas geven en remmen zou ook niet de enige doorslaggevende factoren moeten zijn. Het gaat hier over de beste coureurs ter wereld, die over een zekere intellectuele capaciteit beschikken om specifieke problemen naast het rijden op te lossen en wat ze al op zekere hoogte ook al doen. Wat men niet wil dat ze tijdens het rijden bewust gas loslaten om energie terug te winnen. Voor de toekomst zal het echter in bepaalde mate belangrijk zijn om verstand te hebben van de parameters die voor het energiemanagement vereist zijn. De belangrijkste taak blijft echter om op het juiste moment te remmen, zo snel mogelijk door de bocht te gaan en optimaal te accelereren.

AMuS: Hoeveel meer zullen bestuurders betrokken zijn bij energiemanagement dan nu en hoeveel gebeurt er op de achtergrond?

Momenteel wordt aan deze vraag gewerkt in hoeverre de coureurs ontlast kunnen worden en wat ze zelf moeten doen. Ze moeten niet overbelast raken waardoor ze teveel afgeleid worden. Wel krijgen ze meer bewegingsvrijheid in aanval en verdediging dan dat ze nu hebben. Een deel van de geautomatiseerde processen zullen in de wagen transparant worden weergegeven zodat ze altijd weten waar ze aan toe zijn.

AMuS: Kunnen slimme coureurs deze vrijheid ook gebruiken voor dingen die we vandaag de dag misschien nog niet weten? Zijn er nog mazen in de wet?

Is dat nu al niet het geval? Intelligente coureurs hebben altijd al een voorsprong gehad. Wat het verschil maakt, is het mentale vermogen van een coureur om voordelen te behalen die verder gaan dan puur autorijden. In zijn tijd met Michael Schumacher was al duidelijk wat een ongelooflijk talent hij was maar ook zijn vermogen om veel andere aspecten van de wagen te zien en te begrijpen en om die in zijn voordeel te gebruiken. Ook onder huidige coureurs zijn zulke uitzonderlijke talenten.

AMuS: Hoeveel langzamer zullen de nieuwe wagens worden?

Het blijft hem verbazen waarom dit een belangrijk onderwerp is. Er zijn in de geschiedenis van de sport periodes geweest waarin rondetijden trager werden maar dat heeft volgens hem de sport niet geschaad. Het zal snel wennen, er zijn ook verschillen van anderhalve seconde in het veld maar maakt dat de langzamere auto een onaantrekkelijke racewagen? De coureur voelt die anderhalve seconde maar van buitenaf zie je het nauwelijks. Ter geruststelling, volgens hun simulaties worden de auto's tussen de 1 en 2,5 seconden per ronde langzamer. Dat is nog maar het begin want de teams zullen hun wagens snel ontwikkelen. Binnenkort zal niemand meer klagen dat de wagens te langzaam zijn en niet afzakken naar Formule 2-niveau. Wel moet hij eerlijk bekennen dat ze nog niet van alle teams de gegevens over de verwachte downforce van hun wagens hebben ontvangen. Het is dus mogelijk dat sommige teams er slechter aan toe zijn.

AMuS: De nieuwe inhaalhulp is een boostknop, zal deze net zo krachtig zijn als DRS?

Dit wordt momenteel afgestemd met de coureurs in de simulator. Er zijn overeenkomsten met DRS maar ook verschillen. Ze willen inhalen niet te makkelijk of te moeilijk maken en zijn nog bezig met de finetuning hiervan. De parameters zullen ook niet voor elk circuit hetzelfde zijn.

AMuS: Hoe groot is het risico dat 1 team zoals in 2014 veruit de beste is?

Hij verwacht niet dat we ooit nog een keer zo'n dominante motorfabrikant zullen zien zoals in 2014. Destijds werd de aandrijflijn veel complexer dan zijn voorganger. Deze keer gebeurd het tegenovergestelde en wordt de techniek eenvoudiger. Oorspronkelijk wou men nog verder gaaan maar dat is niet gelukt. De nieuwe aandrijflijnen zijn eenvoudiger., hebben geen MGU-H meer en gelden er op sommige gebieden strengere limieten. Aan de andere kant zijn er nieuwkomers onder de fabrikanten. Natuurlijk bestaat er altijd het risico dat een van hen bij de eerste poging de plank misslaat ondanks budgetbeperkingen en beperkte testbanktijd.

AMuS: Kunnen motorfabrikanten hun prestaties verbeteren als ze te ver achterlopen?

Ja, hiervoor is een programma geïntroduceerd wat extra ontwikkelingsmogelijkheden voor achterblijvers als naam heeft gekregen. Het stond al vanaf het begin in het regelement en in de afgelopen maanden is de aanpak verfijnd. Om de 6 races wordt de gemiddelde prestaties per fabrikant gemeten, wie onder een bepaald niveau zit en afhankelijk van hoe ver deze achterloopt zijn er mogelijkheden om in te lopen. Dit kan op 3 verschillende niveaus: meer geld voor ontwikkeling. meer testbankuren en meer tijd voor de homologatie van een specificatie. Zodoende hebben achterliggers een kans hebben om in te halen.

AMuS: Dat klinkt als Balence of Power (BoP)?

Dat is nu niet het geval. De regels blijven voor iedereen gelijk en niemand krijgt meer cilinderinhoud of meer brandstof. Als er geen budgetplafond zou zijn geweest,zouden de achterblijvende fabrikanten meer geld investeren. Toen Honda in 2015 de markt betrad en achterliep, moesten ze gedurende een bepaalde periode veel geld investeren om de achterstand in te halen. Met een budgetplafond bestaat het risico dat je de achterstand nooit meer kunt inlopen maar niemand wil eeuwig vernederd worden en zou ook niet eerlijk zijn. Momenteel wordt aan de laatste aanpassingen van dit systeem gewerkt maar er is nog een ander initiatief. Als een fabrikant in het begin grote betrouwbaarheidsproblemen heeft mag deze upgraden. Het is zinloos fabrikanten elk weekend met motorpech in de kou te laten staan. Deze motoren zijn duur en in extreme gevallen zou al snel de grens van het budgetplafond bereikt worden of er moet gelijktijdig de ontwikkeling worden teruggeschroefd. Dit voorstel moet nog goedgekeurd worden. Een ander idee is dat zodra een bepaald aantal motoren is verbruikt dat de extra exemplaren van het budgetplafond worden vrijgesteld .

AMuS: In theorie zou de duurzame brandstof in elke straatauto te gebruiken zijn. Hoe gaat u dit controleren?

Alle gebruikte brandstofsoorten worden door een onafhankelijk bedrijf getest. Hierbij wordt niet alleen de samenstelling onderzocht, maar ook naar het hele productieproces gekeken. Dit moet garanderen dat het duurzame brandstoffen zijn die niet afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. De regels voor de chemische samenstelling, energie-inhoud en verdampingseigenschappen van deze brandstoffen zijn zeer streng en komen sterk overeen met die van straatauto's. Echter zal het niet zo zijn dat Formule 1-brandstof een jaar later rechtstreeks in een straatauto kan worden gegoten. Een probleem is namelijk de prijs en is het doel om de productiekosten te verlagen. Dit zal deels automatisch gebeuren maar men is er nog niet waar men met de kosten wil zijn. De Formule 1 is slechts een aanjager van innovatie en doordat niet duidelijk was hoe de productiekosten zijn opgebouwd is er ook nog geen prijs vastgesteld. De kosten per brandstofleverancier kunnen onderling verschillen maar men wil niemand bevoordelen.

AMuS: Hoe voorkomt u dat klantenteams overspoeld gaan worden met brandstofkosten?

De brandstofkosten worden voor iedereen aangepast naar een nominale waarde in het budgetplafond. De werkelijke prijs valt buiten de geregistreerde kosten maar dat ze geld aan brandstof moeten uitgeven zal pijn doen.

Bedankt weer voor de vertaling en samenvatting! :)

Ik heb me nog niet heel erg verdiept in de reglementen, maar het komt op mij over als "ja, dat moeten we nog afspreken." "Ja, dat gaan we wel zien." "We verwachten het niet.", enzovoorts.

Natuurlijk begrijp ik dat het nu nog zeer theoretisch is allemaal en dat je het moet testen/meemaken hoe het echt is, maar het komt een beetje amateuristisch over ofzo :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Aardappelbakker schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:47:
[...]

Bedankt weer voor de vertaling en samenvatting! :)

Ik heb me nog niet heel erg verdiept in de reglementen, maar het komt op mij over als "ja, dat moeten we nog afspreken." "Ja, dat gaan we wel zien." "We verwachten het niet.", enzovoorts.

Natuurlijk begrijp ik dat het nu nog zeer theoretisch is allemaal en dat je het moet testen/meemaken hoe het echt is, maar het komt een beetje amateuristisch over ofzo :P
De samenvatting is dit keer wat langer dan normaal :$ maar sommige antwoorden konden ook niet korter zonder teveel achtergrond of context te verliezen.

Het is inderdaad aardig wat 'work in progress' maar de FIA en Ben Sulayem zal er alles aan gelegen zijn om niet straks de zwarte piet toegespeeld te krijgen mocht het nieuwe regelement dramatisch uitpakken.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gezien het verwijderen van de MGU-H zal de grote sport worden om uberhaupt de batterij geladen te krijgen.
Ben benieuwd hoeveel fabrikanten off throttle (vol) gas blijven geven om de batterij bij te laden.

Ik krijg weer flashbacks naar de Renault motoren in de Red Bulls die dat deden om met de uitlaatgassen de diffuser te blijven sealen :P

PSN

• Rembock
asing schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

Herta zou goed kunnen, maar heeft niet genoeg punten om een inschrijving aan te vragen. Dit seizoen gaat het ook niet geweldig dus hij gaat het gewoon niet redden.
Als hij 6e wordt aan het eind v/h seizoen, zit ie goed qua punten :)

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Chocoball
Deel 2 van het geluid in de vertaling en samenvatting.
  • De herinneringen aan de hoogtoerige atmosferische motoren uit de jaren 2000 en 2010 blijven terugkomen. Vooral de 3-liter V10-motoren doen veel nostalgische fans terugverlangen naar de "goede oude tijd". Echter waren de toerentallen rond de 20.000 niet bepaald bevorderlijk voor de gezondheid.
  • Echter is dit tijdperk in de Formule 1 al lang geschiedenis. Sinds 2014 hebben de hybride-motoren hun plek in de belangrijkste raceserie ter wereld afgedwongen. De meest efficiënte motoren zijn de maatstaf voor de technische uitmuntendheid als het om aandrijving gaat en zorgt voor enthousiasme bij vooral techniekliefhebbers. Wat echter ontbreekt is het geluid wat door velen wordt gemist, het roept emoties op en staat al decennialang symbool voor de brutaliteit en rauwheid van de autosport.
  • De huidige generatie motoren heeft echter een vaste toerentalgrens die aanzienlijk lager ligt en meer dan 15.000 toeren per minuut is volgens de regelement niet toegestaan. Zelfs bij normaal gebruik tijdens de race blijven de motoren nog ruim onder deze grens, mede vanwege wettelijke eisen. Aangezien de hoeveelheid brandstof beperkt is stijgt de vermogenscurve niet lineair bij een toenemend motortoerental. Dit in tegenstelling tot atmosferische motoren. Wrijving en injectiebeperking zorgen ervoor dat het vermogensniveau een plateau bereikt van 12.500 toeren per minuut. Daarmee liggen Formule 1 motoren qua toerenrtal niet ver af van seriematige motoren.
  • De 1.6-liter turbomotoren zoemen er daarom vrolijk op los en ondanks verschilende maatregelen om de akoestiek te verbeteren komen ze nooit in de buurt van het geluid van de V8- of V10-motoren. Insiders en fans noemen het geluid van de huidige motorgeneratie enigszins spottend "dieselkloppen".
  • Het 'diesel' geluid komt niet alleen vanwege een kleinere cilinderinhoud en het elektrische aandeel van de motor, het heeft ook met een slim trucje te maken. Dat Mercedes in 2014 verreweg de beste motor in de Formule 1 had kwam omdat de ingenieurs in Brixworth een idee hadden ontwikkeld wat uiteindelijk ook door de andere motorfabrikanten gekopieérd is. Het betrof een systeem wat in vrachtwagens gebruikt werd en zoals we allemaal weten rijden die op diesel.
  • In dit geval gaat het om voorkamerontsteking. In een kleine kamer boven de verbrandingskamer zelf ontsteekt de bougie een zeer brandbaar mengsel. Verschillende openingen verbinden deze ruimte met de cilinder en vanuit deze openingen schieten vlamstralen de hoofdverbrandingskamer in. Daar verbrandt het arme hoofdmengsel vrijwel gelijktijdig op meerdere plaatsen waardoor de verbranding sneller en gelijkmatiger verloopt.
  • Mercedes maakte gebruik van dit effect om dichter bij het optimale ontstekingstijdstip te komen. Het zorgt voor een stabiele en volledige verbranding, ondanks hoge turbodruk en arme mengsels. Ook vermindert dit het risico op voorontsteking en zorgt het voor een lager brandstofverbruik. In 2014 bleek dit een perfecte match voor de nieuwe hybride V6 motor te zijn. Ferrari had daarna nog een jaar nodig om hun systeem te optimaliseren en Honda en Renault lagen technisch nog veel verder achter dan alleen de voorkamerontsteking technologie.
  • Zoals bekend gaan de regels in 2026 flink veranderen, ook bij de motoren waarbij het elektrische deel tot wel 50% moet gaan leveren en de rest door de verbrandingsmotor wordt gedaan. De voorkamerontsteking blijft behouden en door het hogere elektrische vermogen verandert het geluid niet veel maar wordt het soms wel anders (zie hiervoor deel 1 van het geluid).
  • Eerder dit jaar lag de 2026 motor dan ook onder vuur omdat deze niet bij het grote publiek geliefd is. Zowel FIA president Ben Sulayem als F1 CEO Domenicali kwamen met voorstellen om de V10 en V8 motoren terug te brengen. Doordat het gebruik van klimaatneutrale brandstof verplicht is zou het duurzaamheidsaspect behouden blijven.
  • Het is echter niet de oplossing voor het geluidsprobleem. Volgens de informatie die AMuS heeft gekregen zal ook bij een zuigermotor de voorkamerontstekingtechnologie behouden blijven omdat het systeem efficiënt is en brandstof bespaart. Dit is een belangrijk aspect voor de motorfabrikanten en de FIA. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat het dieselkloppen uit de Formule 1 zal verdwijnen.
https://www.auto-motor-un...esel-sound-motor-technik/
https://www.auto-motor-un...nriemen-technik-erklaert/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Finraziel
  • Laatst online: 08:00
Ik vraag me af of, als ze wel weer naar dat hoge gejank terug zouden gaan van die hele hoge rpm motoren, je niet gewoon een andere groep fans zou krijgen die klagen over het geluid. Zelf ben ik nooit fan geweest van die hoge toon en vind het lagere geluid juist mooier. Nou moet ik zeggen dat ik nooit live ga kijken dus wellicht dat dat ook uitmaakt (het huidige geluid matcht ook meer met andere snelle auto's die ik wel in het echt gezien heb), maar het zou me ook niks verbazen dat het voor een groot deel gewoon nostalgie is en afhangt van wanneer je begonnen bent met kijken. Nou heb ik zelf ook wel F1 gekeken voordat de hybride motoren kwamen, maar pas eigenlijk in het Max tijdperk intensiever (ook omdat het nu met internet veel makkelijker is om veel meer te weten over van alles rond de sport terwijl ik in de jaren 90 af en toe op Veronica de wedstrijd keek maar er niet genoeg van wist om het interessant te vinden).

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 13:44

Crazy D

I think we should take a look.

Finraziel schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:11:
Ik vraag me af of, als ze wel weer naar dat hoge gejank terug zouden gaan van die hele hoge rpm motoren, je niet gewoon een andere groep fans zou krijgen die klagen over het geluid. Zelf ben ik nooit fan geweest van die hoge toon en vind het lagere geluid juist mooier. Nou moet ik zeggen dat ik nooit live ga kijken dus wellicht dat dat ook uitmaakt (het huidige geluid matcht ook meer met andere snelle auto's die ik wel in het echt gezien heb), maar het zou me ook niks verbazen dat het voor een groot deel gewoon nostalgie is en afhangt van wanneer je begonnen bent met kijken. Nou heb ik zelf ook wel F1 gekeken voordat de hybride motoren kwamen, maar pas eigenlijk in het Max tijdperk intensiever (ook omdat het nu met internet veel makkelijker is om veel meer te weten over van alles rond de sport terwijl ik in de jaren 90 af en toe op Veronica de wedstrijd keek maar er niet genoeg van wist om het interessant te vinden).
Het is voor een deel ook gewoon nostalgie. Geschiedenis vervaagt de 'lelijke' dingen. Net als al die superspannende races en inhaalacties. Terwijl in werkelijkheid het regelmatig gebeurde dat de top 3 bij kwali al meer dan 1 seconde uit elkaar lag, en of dat op de top 3 na het hele veld gelapt was. Vroeger was het echt beter :+ Maar ik denk dat een aantal fans ook vergeten dat het eigenlijk altijd de limieten opzoeken was en er net overheen. Technologisch de creme de la creme. En als je ziet hoeveel vermogen ze nu uit zo'n boodschappen-motorblokje ( :+) weten te halen, is dat niet alleen knap maar technisch ook relevant voor straatwagens. Een V10 is natuurlijk ook relevant, als je een Ferrari wil kopen, maar verder niet ;)

Op het circuit zijn de oude motoren wel vetter. Dat heeft misschien ook met het volume te maken (op de grens van wel of geen oordoppen), terwijl dat nu voor de F1 niet nodig is op veel tribunes. Omdat het meer herrie maakt is er meer gevoel van snelheid (denk aan een EV die supersnel is maar dankzij gebrek aan lawaai niet snel lijkt), en je hebt meer het effect dat je ze in de verte aan hoort komen en echt "voorbij hoort sjezen". De kick als je op Spa bij Les Combes staat en de motoren beneden gaan loeien is wel echt vet.

Maar ja, tijden veranderen, live with it. In de jaren 80 keken velen ook weemoedig terug naar de 60's en 70's (al was het prettig dat er steed minder mensen door gingen ;)) Dat is iets van alle tijden, en ook van alles waar je op terug kunt kijken (vroeger was de muziek ook veel beter :*))

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
De voorkamerontsteking is ook ontstaan als reactie op de beperking van het aantal brandstofinjectie en -ontstekingspunten. Omdat er nog maar op 1 plek brandstof ingespoten mocht worden die maar op 1 plek ontstoken mocht worden, was er een verlies van vermogen en efficiëntie.
Op de weg heb je als voorbeeld hiervan ook de Twin Spark van Alfa Romeo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dat Mercedes in 2014 verreweg de beste motor in de Formule 1 had kwam omdat de ingenieurs in Brixworth een idee hadden ontwikkeld wat uiteindelijk ook door de andere motorfabrikanten gekopieérd is. Het betrof een systeem wat in vrachtwagens gebruikt werd en zoals we allemaal weten rijden die op diesel.
In dit geval gaat het om voorkamerontsteking. In een kleine kamer boven de verbrandingskamer zelf ontsteekt de bougie een zeer brandbaar mengsel. Verschillende openingen verbinden deze ruimte met de cilinder en vanuit deze openingen schieten vlamstralen de hoofdverbrandingskamer in. Daar verbrandt het arme hoofdmengsel vrijwel gelijktijdig op meerdere plaatsen waardoor de verbranding sneller en gelijkmatiger verloopt.
wel grappig, ik had in mijn hoofd zitten dat dit ook voornamelijk de split turbo was die ze hadden :)

Zie bij het zoeken inderdaad dat bijvoorbeeld Ferrari dit pas sinds Canada 2015 TJI in hun motoren had geintergreerd :)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Finraziel schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:11:
Het is idd deel nostalgie, maar ook wel beetje krom. Er wordt gesproken alsof die gillende motoren bij F1 hoort en het vroeger altijd zo geweest is. Maar dat is helemaal niet zo. In de jaren 80 reden ze ook met turbo motoren en die draaiden ook 12500 toeren. Zie bv de McLaren uit 1988:
Wikipedia: McLaren MP4/4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

zet een vuvuzela op de uitlaat en je hebt een oorverdovend geluid [..]
of zoals bij mijn verroeste Golf; kaatje in de uitlaat, en houdt het halve dorp wakker :+

Pagina: 1 ... 46 ... 50 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken