De verbrandingsmotor waar jij het hier over hebt is van Red Bull Powertrains, niet van Ford.himlims_ schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:56:
[...]
Wat begreep uit eerdere “suggestieve” berichten op de socials van redbull mechanic; dat de ford op de “rollerbank” onder verwachting zou presteren. Zo zouden die verwachtingen getemperd zijn getuige eerdere ervaringen vanuit Honda. En dan nog valt de ford tegen [..] kwam vrij zorgelijk over.
(Dat gezegd hebben - ging om info/post van 5-6mnd terug)
//edit; over max en 2026, die blijft vast wel bij redbull. Blijkt na seizoen dat die ford echt zo shit blijkt, dan wisselen
@JP_Frost volgens mij is er wel consensus bij alle teambazen dat max met kop en schouder boven de rest uit steekt.
Enige risico dat ik zie is dat er een auto dusdanig veel sneller is dan de rest dat ze de drie tienden van max niet nodig hebben om kampioen te worden door de komende jaren. Zoals McLaren dit jaar.
In de andere gevallen geloof ik wel dat ie het voor het uitkiezen heeft. Voor 2026 al switchen blijft evengoed een gok. M.i. een veel grotere.
Enige risico dat ik zie is dat er een auto dusdanig veel sneller is dan de rest dat ze de drie tienden van max niet nodig hebben om kampioen te worden door de komende jaren. Zoals McLaren dit jaar.
In de andere gevallen geloof ik wel dat ie het voor het uitkiezen heeft. Voor 2026 al switchen blijft evengoed een gok. M.i. een veel grotere.
Jaren met grote regel veranderingen blijven altijd tricky qua uitkomst.MikeyMan schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:18:
@JP_Frost volgens mij is er wel consensus bij alle teambazen dat max met kop en schouder boven de rest uit steekt.
Niet iedereen doet de Hamilton naar Merc in het exact goede jaar
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Vraag maar aan Alonso.YakuzA schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:33:
[...]
Jaren met grote regel veranderingen blijven altijd tricky qua uitkomst.
Niet iedereen doet de Hamilton naar Merc in het exact goede jaar
Dat is ongeveer het schoolvoorbeeld van ongelukkige timing. Als die naar Mercedes was gegaan in plaats van Hamilton had hij nu 9 of 10 titels, in plaats van de 6 reguliere +1 corrupte die Hamilton heeft.MikeyMan schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:30:
Vraag maar aan Alonso.
Wat is de corrupte?TheBrut3 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:14:
[...]
Dat is ongeveer het schoolvoorbeeld van ongelukkige timing. Als die naar Mercedes was gegaan in plaats van Hamilton had hij nu 9 of 10 titels, in plaats van de 6 reguliere +1 corrupte die Hamilton heeft.
De eerste.Kist schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:01:
Wat is de corrupte?
Niet dat Hamilton daar direct wat mee te maken had, maar de uitslag van de race in Singapore had reglementair geschrapt moeten worden. Dit omdat de FIA en FOM al tijdens het seizoen op de hoogte waren dat Crashgate opzettelijk was.
Ah ja dat was ook zo. Thanks voor de reminder.TheBrut3 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:08:
[...]
De eerste.
Niet dat Hamilton daar direct wat mee te maken had, maar de uitslag van de race in Singapore had reglementair geschrapt moeten worden. Dit omdat de FIA en FOM al tijdens het seizoen op de hoogte waren dat Crashgate opzettelijk was.
Dat is volgens mij een misquote van Niki Lauda, die welliswaar vooral bekend is als F1-coureur, maar die na zijn pensioen een luchtvaartmaatschappij oprichtte, Lauda Air. Dat was economisch gesproken niet zo'n succes, wat hem de uitspraak ontlokte dat de snelste manier om miljonair te worden was om te beginnen met een miljard, en een luchtvaartmaatschappij op te richten.Wild Chocolate schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:45:
De snelste manier om miljonair te worden, is om als miljardair een F1 team te kopen, hè
Reglementair had Alonso geschrapt moeten worden?TheBrut3 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:08:
[...]
De eerste.
Wat uiteindelijk voor de wk stand niet uitgemaakt zou hebben.
Maar heeft weinig zin om weer op te rakelen iig
PSN
Je verbetert iemand (verkeerd), maar wil het niet oprakelen? Zo werkt dat niet.YakuzA schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:32:
[...]
Reglementair had Alonso geschrapt moeten worden?
Wat uiteindelijk voor de wk stand niet uitgemaakt zou hebben.
Maar heeft weinig zin om weer op te rakelen iig
Reglementair had de uitslag van die race geschrapt, op het moment dat bij de FIA was geworden dat er vals gespeeld was, als dit voor de uitreiking van WDC/WCC gebeurt (FIA Gala) dan is namelijk de stand onherroepelijk. Hierdoor had Hamilton punten moeten verliezen en had Massa WDC moeten zijn geworden.
De FIA heeft altijd aangegeven dat dit daarvoor niet bekend was, het echter is inmiddels bekend dat het wel op tijd bekend was bij (kopstukken van) de FIA.
Maar Lauda was nooit miljardair, toch?Dido schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:33:
[...]
Dat is volgens mij een misquote van Niki Lauda, die welliswaar vooral bekend is als F1-coureur, maar die na zijn pensioen een luchtvaartmaatschappij oprichtte, Lauda Air. Dat was economisch gesproken niet zo'n succes, wat hem de uitspraak ontlokte dat de snelste manier om miljonair te worden was om te beginnen met een miljard, en een luchtvaartmaatschappij op te richten.
De quote is te mooi om kapot te checken, al is de kans dat iemand het ooit echt gezegd heeft nagenoeg nul
Ik zou het niet met zekerheid durven te zeggen, maar hij kwam uit een puissant rijk geslacht van papiermakers, en hij was behalve coureur ook succesvol ondernemer. Bij zijn dood (dus na het Lauda Air fiasco dat hem veel geld gekost heeft) werd zijn vermogen nog op zo'n 200 miljoen dollar geschat. Het lijkt me dus niet onmogelijk dat hij op enig punt in zijn leven in de buurt van een miljard geweest is.Wild Chocolate schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:54:
Maar Lauda was nooit miljardair, toch?
Maar goed, dat is eigenlijk ook niet relevant.
Gewoon geen luchtvaartmaatshcappij beginnen als je rijk wilt worden. Tenzij je Stelios Haji-Ioannou heet.
[ Voor 23% gewijzigd door Dido op 13-07-2025 16:16 ]
Rijke familie of niet. Maar volgens mij is het toch algemeen bekend dat hij in ieder geval geen cent kreeg voor zijn racen. Hij heeft bij de bank een lening moeten nemen om te beginnen met racen. Zou het uiteraard nog kunnen dat hij via erfenis het een en ander gekregen heeft.Dido schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:14:
[...]
Ik zou het niet met zekerheid durven te zeggen, maar hij kwam uit een puissant rijk geslacht van papiermakers
Dido schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:14:
[...]
Gewoon geen luchtvaartmaatshcappij beginnen als je rijk wilt worden. Tenzij je Stelios Haji-Ioannou heet.
offtopic:
Volgens mij is Michael O'Leary er ook niet per se armer van geworden. Alhoewel dat misschien meer een veevervoer bedrijf is, dan een luchtvaartmaatschappij.
Volgens mij is Michael O'Leary er ook niet per se armer van geworden. Alhoewel dat misschien meer een veevervoer bedrijf is, dan een luchtvaartmaatschappij.
Maar als races geschrapt moeten worden waar er valsgespeeld is, hoeveel races zouden we dan wel niet moeten schrappen? Teams spelen continu in meer of mindere mate vals... zo kan je elke titel in F1 wel in twijfel gaan trekken.Nivado schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:40:
[...]
Je verbetert iemand (verkeerd), maar wil het niet oprakelen? Zo werkt dat niet.
Reglementair had de uitslag van die race geschrapt, op het moment dat bij de FIA was geworden dat er vals gespeeld was, als dit voor de uitreiking van WDC/WCC gebeurt (FIA Gala) dan is namelijk de stand onherroepelijk. Hierdoor had Hamilton punten moeten verliezen en had Massa WDC moeten zijn geworden.
De FIA heeft altijd aangegeven dat dit daarvoor niet bekend was, het echter is inmiddels bekend dat het wel op tijd bekend was bij (kopstukken van) de FIA.
Dat je het valsspelende team/rijder uit de uitslag haalt, lijkt me logisch. Dat je de hele race uitslag schrapt vind ik onzin.
[ Voor 6% gewijzigd door Tomcatter_31 op 14-07-2025 10:44 ]
Abu Dhabi 2021Tomcatter_31 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:42:
[...]
hoeveel races zouden we dan wel niet moeten schrappen?
* JEightyFive doet heel hard wegrennen
Die schrappen maakt wel een eind aan de controverse. veranderd alleen niks aan de einduitslag tussen nummer 1 en 2. Dus dan creeer je ook weer een controverse voor de brittenJEightyFive schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:47:
[...]
Abu Dhabi 2021
Alleen is er in die race niet valsgespeeld. Er is precies volgens het boekje gehandeld.JEightyFive schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:47:
[...]
Abu Dhabi 2021
Ik vind het ook nog steeds jammer dat Masi weg is. Helaas is hij de dupe geworden van de rare fratsen van de FIA/FOM.
"When you grow up your heart dies"
Ik ben pas F1 fan sinds max in 2022 als wereldkampioen is begonnen aan het seizoen. Wat was er zo speciaal aan 2021? Ik hoor er regelmatig over hier op het forum, maar kan er nergens iets over vinden
Als die geschrapt wordt, veranderd er niks aan de stand.

PSN
Zo wil Red Bull Verstappen aan boord houden in de vertaling en samenvatting.
- Het rijderskampioenschap wordt voor Verstappen steeds lastiger. Inmiddels bedraagt het verschil 69 punten achterstand op Piastri. Momenteel is McLaren niet alleen snel maar ook betrouwbaar, waar bij andere teams de Mercedes motor stukgaat gebeurt dat niet bij McLaren. Ook houden beide McLaren coureurs zich grotendeels aan de Papaya regels.
- De laatste updates aan de vloer hebben de RB21 iets minder humeurig gemaakt en meer voorspelbaar. Daardoor is de wagen geschikt voor op meerdere circuits en ook het werkvenster een beetje groter is geworden waardoor de juiste afstelling sneller gevonden moet worden. Alleen in Silvestone was dat pas weer in de 3e training. Soms helpt alleen risico nemen tegen McLaren. In Silverstone was de keuze voor een achervleugel met meer downforce maar onderstuur, de andere vleugel gaf meer balans maar minder neerwaartse druk. Verstappen koos voor meer balans maar uiteindelijk waren de weergoden op zondag niet in het voordeel van Red Bull.
- Deze achtervleugel met meer balans was eigenlijk onderdeel van een nieuw aeroynamisch pakket wat voor de grand prix in België bedoeld is. De hoop van het team is dat het pakket een ommekeer gaat brengen. "We moeten Max laten zien dat er licht aan het einde van de tunnel is." zegt adviseur Marko. Daarmee wil het team de titelverdeging nog niet opgeven net zoals in 2021. Verstappen wikt en weegrt daarover "Toen zaten we dichter bij Mercedes dan dat nu het geval is. Elke doorontwikkeling had toen zin.".
- Het is niet alleen Verstappen terug in de titelstrijd te krijgen maar ook om hem voor het team te behouden. Het vertrek van Horner wil niet automatisch zeggen dat Verstappen zijn contract tot en met 2028 blijft uitdienen. Verstappen lijkt tevreden over het huidige ontwikkelplan en zegt 'De manier waarop het team de ontwikkelingen nu verdeelt, doet recht aan beide projecten.". Want ook na Spa komen er nog upgrades aan. Horner hield het in Silverstone op enkele onderdelen want de windtunnel is voor 90% al op 2026 gericht. Verstappen gaat alvast met 1 positief bericht richting Spa want sinds lange tijd heeft hij daar geen gridstraf voor het verwisselen van motoronderdelen.
Lol? Wat bracht deze achtervleugel dan? Zo weinig downforce dat het in de regen onrijdbaar was, en op circuits waar ze downforce nodig hebben (best veel dus, want Silverstone, Monza, Spa zijn redelijke outliers) zal deze vleugel ook nogal nadelig zijn. Leuk dat deze vleugel dus zorgt voor een balans met de voorvleugel, maar wat gaan ze doen als ze aan de voorvleugel sleutelen? Dan werkt de normale achtervleugel nog steeds niet en deze low downforce vleugel ook niet.Chocoball schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:57:
Deze achtervleugel met meer balans was eigenlijk onderdeel van een nieuw aeroynamisch pakket wat voor de grand prix in België bedoeld is. De hoop van het team is dat het pakket een ommekeer gaat brengen. "We moeten Max laten zien dat er licht aan het einde van de tunnel is." zegt adviseur Marko.
Deze achtervleugel is dus puur een lapmiddel dat leek te werken, door een sublieme kwalificatieronde, maar in de race nogal door het zand zakte (o.a. door ee omstandigheden, maar ook toen het droog was vlotte het niet echt?). En dat lapmiddel zal ook maar op een paar circuits mogelijk werken. Het is dus helemaal geen (structurele) oplossing.
Ik vond het ook een tamelijk gewaagde beslissing, blijkbaar heeft Red Bull een andere weerdienst dan die de meesten anderen gebruiken. Ik zei hier meteen al, die pole stelt zo minder voor dan dat men denkt, die gaat problemen krijgen morgen, maar afijn, beter een gok dan direct al de handdoek te werpen.RobertMe schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:09:
Lol? Wat bracht deze achtervleugel dan? Zo weinig downforce dat het in de regen onrijdbaar was, en op circuits waar ze downforce nodig hebben (best veel dus, want Silverstone, Monza, Spa zijn redelijke outliers) zal deze vleugel ook nogal nadelig zijn. Leuk dat deze vleugel dus zorgt voor een balans met de voorvleugel, maar wat gaan ze doen als ze aan de voorvleugel sleutelen? Dan werkt de normale achtervleugel nog steeds niet en deze low downforce vleugel ook niet.
Deze achtervleugel is dus puur een lapmiddel dat leek te werken, door een sublieme kwalificatieronde, maar in de race nogal door het zand zakte (o.a. door ee omstandigheden, maar ook toen het droog was vlotte het niet echt?). En dat lapmiddel zal ook maar op een paar circuits mogelijk werken. Het is dus helemaal geen (structurele) oplossing.
Plekje 3 zou het normaal gesproken zijn geworden, met de uitglijder werd het uiteindelijk plek 5. Nu der Nico op het podium terecht is gekomen maakt me dat ook geen drol uit
Die bolide is gewoon ..., dramatisch voor iedere Verstappen teamgenoot, het zij zo.
Testing, one, two ...
Nouja, al was de weersvoorspelling wel droog.... Dit was toch een vrij radicale setup waarbij ze best een gok namen. Om dan ip basis van één raceresultaat te stellen dat ze nog steeds aan het verbeteren zijn? Kan ook gewoon een gelukje zijn geweest dat die radicale afstelling toevallig op dat circuit (bij die race) goed uit pakte.hardware-lover schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:23:
[...]
Ik vond het ook een tamelijk gewaagde beslissing, blijkbaar heeft Red Bull een andere weerdienst dan die de meesten anderen gebruiken. Ik zei hier meteen al, die pole stelt zo minder voor dan dat men denkt, die gaat problemen krijgen morgen, maar afijn, beter een gok dan direct al de handdoek te werpen.
Plekje 3 zou het normaal gesproken zijn geworden, met de uitglijder werd het uiteindelijk plek 5. Nu der Nico op het podium terecht is gekomen maakt me dat ook geen drol uit![]()
Die bolide is gewoon ..., dramatisch voor iedere Verstappen teamgenoot, het zij zo.
Dat ze vervolgens nu zelfs al op basis van één kwalificatie (gevolgd door een waardeloze race door de weersomstandigheden) al durven te stellen dat deze afstelling "werkt" en het een goede upgrade is?

vziw hadden ze niet de luxe van de keuze.hardware-lover schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:23:
[...]
Ik vond het ook een tamelijk gewaagde beslissing, blijkbaar heeft Red Bull een andere weerdienst dan die de meesten anderen gebruiken. Ik zei hier meteen al, die pole stelt zo minder voor dan dat men denkt, die gaat problemen krijgen morgen, maar afijn, beter een gok dan direct al de handdoek te werpen.
Met de hogere downforce achtervleugel kregen ze toch gewoon geen goede balans in de auto?
en dat maakt het ook meteen problematisch voor de rest van het seizoen
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 14-07-2025 14:38 ]
PSN
Wellicht verwachten ze die onbalans nog te verhelpen met de volgende upgrades? De upgrades komen in kleine pakketjes, maar hangen natuurlijk wel met elkaar samen. Anders kun je ze niet zo kort na elkaar introduceren.
Het lijkt er steeds op dat een avond/nachtje in de simulator het antwoord geeft voor een betere zaterdag na een tamelijk matige vrijdag.YakuzA schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:38:
vziw hadden ze niet de luxe van de keuze.
Met de hogere downforce achtervleugel kregen ze toch gewoon geen goede balans in de auto?
en dat maakt het ook meteen problematisch voor de rest van het seizoen
En dit is eigenlijk al veel langer het geval (helaas).
Testing, one, two ...
Ik denk dat de verbetering van vrijdag naar zaterdag inherent is aan hoe Red Bull het weekend aanpakt. Nadat er een hele tijd weinig correlatie was tussen simulator en baan, vermoed ik dat ze vrijdag een programma met bekende ijkpunten rijden en zo na de 2e vrije training met bekende correlatie door kunnen trainen.
Op zaterdag komen ze dan met een scherpgestelde set-up die ze in de 3e vrije training finetunen, om deze data dan weer met de simulator uit te wisselen.
Op zaterdag komen ze dan met een scherpgestelde set-up die ze in de 3e vrije training finetunen, om deze data dan weer met de simulator uit te wisselen.
Diverse sites en Reddit melden dat Perez voor Cadillac zal rijden in 2026, heb ik even wat gemist of was dat al bekend...
https://www.autoevolution...llac-for-2026-254257.html
Dat gerucht gaat volgens mij al net zo lang rond als het gerucht dat Max naar Mercedes zou verkassen. Er wordt alleen minder aandacht aan gegeven, omdat het wat minder spectaculair is.RKD schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:15:
Diverse sites en Reddit melden dat Perez voor Cadillac zal rijden in 2026, heb ik even wat gemist of was dat al bekend...
Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Nog voor de zomerpauze wil Cadillac hun eerste coureur aankondigen in de vertaling en samenvatting.
- De tijd dringt voor Cadillac, ze hebben dringend een coureur voor de simulator nodig. Dat simulatorwerk wordt nu door Amerikaanse coureurs gedaan maar die hebben geen Formule 1 ervaring, zijn daarmee geen goed referentiepunt en maken daarom ook geen kans op een zitje. In oktober krijgt Cadillac een 2023 Ferrari te leen voor een TPC-test (Test Previous Car), het team wil dan de praktijk oefenen en dat samen met de nieuwe ervaren coureur.
- Cadillac wil namelijk een combinatie van een ervaren coureur en een jong talent in hun wagens. Dus welke ervaren coureurs staan op pole postion? Valtteri Bottas en Sergio Perez staan bovenaan het lijstje. Vanwege zijn adviesrol richting teambaas Lowdon zou Guanyu Zhou ook een kans maken.
- Sportief gezien heeft Bottas de beste papieren. Bij Sauber waren Bottas en Zhou eerder teammaten van elkaar en zou het interne duel tussen beiden in het voordeel van Bottas uitvallen. Door zijn reserverol bij Mercedes is Bottas nog steeds actief in de Formule 1 wat niet van Perez gezegd kan worden. Echter is de Latijns-Amerikaanse markt belangrijk voor Cadillac en gezien de achtergrond van Perez spreekt dat in zijn voordeel. Naast 281 grand prix starts neemt Perez ook wat lucratieve sponsorcontracten mee naar het team.
- Voor het 2e stoeltje worden de namen Mick Schumacher, Felipe Drugovich en Frederik Vesti genoemd. IndyCar coureur Colton Herta is pas een kandidaat zodra Cadillac zich in de Formule 1 heeft gevestigd. Schumacher en Drugovich schijnen vlak voor de grand prix in Silverstone gesprekken met Cadillac gevoerd te hebben maar zijn er naar verluidt geen contracten ondertekend.
- In SIlverstone zijn er inmiddels 360 medewerkers aan het werk, het doel om aan het einde van het jaar 500 tot 600 medewerkers te hebben wordt waarschijnlijk niet gehaald. Binnenkort is wel het raceteam compleet, inclusief de nieuwe aanwinsten van andere teams die met verplicht verlof waren en zullen zij in oktober de werkzaamheden langs het circuit gaan opstarten.
Pff bottas heeft in principe alleen snelle kwalificaties laten zien. Als ik moest kiezen tussen perez en bottas zou ik toch kiezen voor de middelen en markt die perez met zich meebrengt. Ook de meeste ervaring voor aan het veld met de huidige generatie auto’s die het dichtst bij “26 liggen wat betreft regelgeving. Lijkt me nobrainer. Als met alle geweld bottas in die auto moet zou ik hem 1+1 geven en dan Mick of drugovich als reserve rijder. Overigens zou ik als ik drugovich was mijn rol bij AM niet opgeven voor een zelfde bij Cadillac. Kortom, Mick aangezien hij een stuk meer naam en ervaring meebrengt dan vesti. Als ze per ongeluk een raket bouwen komen de betere coureurs uit zichzelf en kan je bottas wisselen na 1 seizoen. Anders zet je Mick er in als Checo het onderlinge duel met valterri ruim beslist.
Dat ze een ervaren rot in die auto willen snap ik zeker. Maar voor dat 2e stoeltje zou ik dan een jong Amerikaans talent verwachten.Chocoball schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:37:
Voor het 2e stoeltje worden de namen Mick Schumacher, Felipe Drugovich en Frederik Vesti genoemd. IndyCar coureur Colton Herta is pas een kandidaat zodra Cadillac zich in de Formule 1 heeft gevestigd. Schumacher en Drugovich schijnen vlak voor de grand prix in Silverstone gesprekken met Cadillac gevoerd te hebben maar zijn er naar verluidt geen contracten ondertekend.
Nu volg ik de F2 niet heel actief, maar is Jak Crawford dan niet een voor de hand liggende keus?
- Staat 2e in de F2 op dit moment achter Verschoor (die al aan zijn 5e seizoen bezig is)
- Is Amerikaan
- Heeft banden met Andretti : reserve en development driver voor Andretti Formula E team
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
imho doe je bottas te kort, heeft zich prima staande gehouden langs lewis. daarlangs dubbel aantal overwinning behaald tozv sergio.Lynx schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:14:
Pff bottas heeft in principe alleen snelle kwalificaties laten zien. Als ik moest kiezen tussen perez en bottas zou ik toch kiezen voor de middelen en markt die perez met zich meebrengt. Ook de meeste ervaring voor aan het veld met de huidige generatie auto’s die het dichtst bij “26 liggen wat betreft regelgeving. Lijkt me nobrainer. Als met alle geweld bottas in die auto moet zou ik hem 1+1 geven en dan Mick of drugovich als reserve rijder. Overigens zou ik als ik drugovich was mijn rol bij AM niet opgeven voor een zelfde bij Cadillac. Kortom, Mick aangezien hij een stuk meer naam en ervaring meebrengt dan vesti. Als ze per ongeluk een raket bouwen komen de betere coureurs uit zichzelf en kan je bottas wisselen na 1 seizoen. Anders zet je Mick er in als Checo het onderlinge duel met valterri ruim beslist.
In een oppermachtige auto. En toch zijn er races geweest waarin hij amper door het veld wist te komen in dat ding en ook Max reed regelmatig voor hem in de mindere Red Bull.himlims_ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:32:
[...]
imho doe je bottas te kort, heeft zich prima staande gehouden langs lewis. daarlangs dubbel aantal overwinning behaald tozv sergio.
Ik wil niet zeggen dat Bottas een slechte coureur is maar ik denk wel dat hij dankzij die Mercedes meer podiums en overwinningen heeft dan hij bij ieder ander team gehad zou hebben.
Dat geldt voor Perez net zo goed...JEightyFive schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:43:
[...]
In een oppermachtige auto. En toch zijn er races geweest waarin hij amper door het veld wist te komen in dat ding en ook Max reed regelmatig voor hem in de mindere Red Bull.
Als bottas het tegen max had moeten opnemen had Bottas ook minder overwinningen gehad gezien Lewis een heel stuk minder constant is als je hem vergelijkt met Max.
Als ik even wat statistieken van 2 vergelijkbare seizoenen voor beide met elkaar vergelijk; 2017 voor Bottas (seizoen waar Mercedes dominant was, maar niet 2016/2023 achtig dominant) en 2022 voor Perez (idem):
Best wel vergelijkbaar, dus.
En heel toevallig beiden 305 punten
Coureur | wins | podia | dnfs | punten | klassering | gemiddelde positie |
Bottas 2017 | 3/20 | 13/20 | 1 | 305 | 3 | 3,8 |
Perez 2022 | 2/22 | 11/22 | 3 | 305 | 3 | 5,5 |
En als je dan de hele carriere neemt:DeKaerften schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:27:
Als ik even wat statistieken van 2 vergelijkbare seizoenen voor beide met elkaar vergelijk; 2017 voor Bottas (seizoen waar Mercedes dominant was, maar niet 2016/2023 achtig dominant) en 2022 voor Red Bull (idem):
Coureur wins podia dnfs punten klassering gemiddelde positie Bottas 2017 3/20 13/20 1 305 3 3,8 Perez 2022 2/22 11/22 3 305 3 5,5
Driver | Total Starts | Wins | Podiums | Pole Positions | Fastest Laps | Career Points | Best Season Finish | Average Finish | Average WDC Position |
Valtteri Bottas | 246 | 10 | 67 | 20 | 19 | 1797 | 2nd (twice) | 7.9 | 8.75 |
Sergio Perez | 281 | 6 | 39 | 3 | 12 | 1638 | 2nd | 9.96 | 8.29 |
[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 15-07-2025 11:32 ]
Leuke vergelijking om die tegen elkaar te zetten. Als Checo vervolgens bottas op een hoop rijdt wat zegt dat dan over “RBR has one driver” 😂
Volgens mij werkte de achtervleugel juist wel toen het droog werd? Duurde even voordat hij z'n banden op temp had maar daarna kwam hij wel vooruit.RobertMe schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:09:
[...]
Lol? Wat bracht deze achtervleugel dan? Zo weinig downforce dat het in de regen onrijdbaar was, en op circuits waar ze downforce nodig hebben (best veel dus, want Silverstone, Monza, Spa zijn redelijke outliers) zal deze vleugel ook nogal nadelig zijn. Leuk dat deze vleugel dus zorgt voor een balans met de voorvleugel, maar wat gaan ze doen als ze aan de voorvleugel sleutelen? Dan werkt de normale achtervleugel nog steeds niet en deze low downforce vleugel ook niet.
Silverstone en Spa zijn naar mijn weten high DF circuits, Monza is de outlier met low DF. Daarom was de setup van Verstappen best bijzonder. Blijkbaar mikt RBR erop om ook op Spa met low DF te rijden ipv high DF... waarschijnlijk is het kiezen uit 2 kwaden en lijkt dit idd een lapmiddel die wel werkt als het droog is.
Maar goed, het blijft een tractor
Dat viel best tegen, op de Mclaren's moest hij nog een paar seconden toegeven in de laaste 8-10 ronden van de race toen ze naar slicks gingen. Verstappen was iets sneller dan Hulkenberg maar praktisch gelijk aan Hamilton qua pace. Vooral op de Intermediates zag je Verstappen bij uitkomen Becketts flink glijden aan de achterkant.ArcticWolf schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:01:
[...]
Volgens mij werkte de achtervleugel juist wel toen het droog werd? Duurde even voordat hij z'n banden op temp had maar daarna kwam hij wel vooruit.
Silverstone en Spa zijn naar mijn weten high DF circuits, Monza is de outlier met low DF. Daarom was de setup van Verstappen best bijzonder. Blijkbaar mikt RBR erop om ook op Spa met low DF te rijden ipv high DF... waarschijnlijk is het kiezen uit 2 kwaden en lijkt dit idd een lapmiddel die wel werkt als het droog is.
Maar goed, het blijft een tractor
Maar volgens mij horen we Verstappen vaker klagen over geen balans dan te weinig grip (aan de achterkant).Ik denk dat een coureur van Verstappen liever een langzamere auto heeft die doet wat ie wil dan een snellere die onberekenbaar is.
Dat is precies waarom ie zn teammaten om hun oren rijdt. Hij is snel met een instabiele auto. Rest kan er niet mee overweg.Thinlanet schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:14:
[...]
Maar volgens mij horen we Verstappen vaker klagen over geen balans dan te weinig grip (aan de achterkant).Ik denk dat een coureur van Verstappen liever een langzamere auto heeft die doet wat ie wil dan een snellere die onberekenbaar is.
f1bythenumbers in "[F1 2025] Race 12 GP van het Verenigd Koninkrijk"Thinlanet schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:14:
[...]
Dat viel best tegen, op de Mclaren's moest hij nog een paar seconden toegeven in de laaste 8-10 ronden van de race toen ze naar slicks gingen. Verstappen was iets sneller dan Hulkenberg maar praktisch gelijk aan Hamilton qua pace. Vooral op de Intermediates zag je Verstappen bij uitkomen Becketts flink glijden aan de achterkant.
Volgens mij viel het verschil tussen de McLaren's en Verstappen wel mee. Er was sowieso geen volledig droge lijn in het begin toen ze naar de slicks gingen, met een low DF setup blijft dat enorm tricky.
Dit dusMikeyMan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:43:
[...]
Dat is precies waarom ie zn teammaten om hun oren rijdt. Hij is snel met een instabiele auto. Rest kan er niet mee overweg.
Nu we halverwege het seizoen zijn, wat doet de stand in het F1 rookiekampioenschap?

Checking in with our 2025 newcomers at the halfway point in the season 👋
— Formula 1 (@F1) 15 juli 2025
Which of these rookies has impressed you the most so far? 🤔#F1 pic.twitter.com/yjK9I0jWNx
De laatste 6 van Kimi 🫣. Ik vrees met grote vrees als Max naar MB gaat en hij naast Kimi komt. Lijkt me dat Max en Russel naast elkaar niet heel praktisch is, maar sowieso financieel vooral erg lastig.
Bearman maakt wel erg veel fouten en de overige twee presteren naar behoren denk ik. In zo’n mate dat ze beiden nog wel een toekomst hebben in F1.
Bearman maakt wel erg veel fouten en de overige twee presteren naar behoren denk ik. In zo’n mate dat ze beiden nog wel een toekomst hebben in F1.
Wat zijn die visuals toch altijd ontzettend troep. Eerst zien we de foto's; alle coureurs in één rij en elke kolom is een coureur. Dan zijn de races opeens de kolommen en de coureurs de rijen. En dan zijn de totalen ineens weer coureur per kolom? En dan moet je dus per race via de kleur gaan achterhalen wie welke race wat deed?Chocoball schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:12:
Nu we halverwege het seizoen zijn, wat doet de stand in het F1 rookiekampioenschap?
[Afbeelding][X]
Echt ongelofelijk

Volgens dit overzicht is Stroll beter in natte omstandigheden dan Verstappen
https://wetf1.vercel.app/chart.html
Zit wel een verschil van 6 races maar toch
[ Voor 104% gewijzigd door Chocoball op 16-07-2025 12:37 ]
Lager starten geeft meer kans om plekken te winnenChocoball schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:18:
Volgens dit overzicht is Stroll beter in natte omstandigheden dan Verstappen![]()
Ja, dat staatje is leuk maar zegt niets over de kwaliteit van de coureur in een regenrace.Tk55 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:27:
[...]
Lager starten geeft meer kans om plekken te winnen
"When you grow up your heart dies"
Brazilië 2024Chocoball schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:18:
Volgens dit overzicht is Stroll beter in natte omstandigheden dan Verstappen

Voor mij gevoel is F2 dit jaar een beetje een kampioen van armoe, hetzelfde als het jaar dat de Vries kampioen werd.sanderb schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:31:
Nu volg ik de F2 niet heel actief
Bortoleto, Hadjar, Antonelli, Colapinto en Bearman zijn natuurlijk dit jaar allemaal naar de F1 gegaan. Er rijdt wel wat eerstejaars potentieel talent rond in de F2 (Fornaroli, Browning, Lindblad en Dunne), maar heel overtuigend vind ik het nog niet.
@TheBrut3 Typisch Nederlands om een Nederlands (potentieel) succes zo naar beneden te praten. Vorig jaar was ook niet heel speciaal omdat de meeste “goede” al bezig waren in de F1. Daarvoor is jarenlang niks doorgestoomd en zo kunnen we nog wel doorgaan. Kampioen is kampioen.
Inderdaad. Iemand die 3 jaar F3 heeft gereden, met als beste resultaat 9e in het kampioenschap, en nu misschien kampioen wordt in zijn 5e F2 jaar is een natuurtalent.Lynx schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:26:
@TheBrut3 Typisch Nederlands om een Nederlands (potentieel) succes zo naar beneden te praten. Vorig jaar was ook niet heel speciaal omdat de meeste “goede” al bezig waren in de F1. Daarvoor is jarenlang niks doorgestoomd en zo kunnen we nog wel doorgaan. Kampioen is kampioen.
Lijkt me een gevalletje Nyck de Vries of Giorgio Pantano. Na meerdere jaren GP2/F2 kampioen worden door ervaring. Dan ben je een degelijke coureur, maar geen F1-materiaal. Dat hebben beide voorbeelden wel bewezen.
Allemachtig, ik zeg niet dat hij jezus op vier wielen is maar enkel dat hij aan kop gaat in het kampioenschap en we daar best trots op mogen zijn. Piastri wordt gelijk kampioen, Max rijdt niet eens F2. Ik snap ook wel dat er factoren zijn die maken dat hij geen WDC F1 gaat worden. Toch doen hij en MP het goed genoeg om aan kop te gaan en kan hij zich straks misschien bij een heel select groepje voegen. Viva Hollandia zeg ik 💪
[ Voor 3% gewijzigd door Lynx op 17-07-2025 13:25 ]
de soap rondom max > redbull > mercedes lijkt nieuwe hoogte te hebben bereikt;
redbull zou een van de teams (junior) willen hernoemen naar 'verstappen racing' ipv 'visa cash app racing' om zo max binnen te houden.
(long story short; als redbull dat serieus zou doen, betekend dus dat verstappen meer markt waarde heeft dan redbull [..] lijkt me kansloos gerucht)
redbull zou een van de teams (junior) willen hernoemen naar 'verstappen racing' ipv 'visa cash app racing' om zo max binnen te houden.
(long story short; als redbull dat serieus zou doen, betekend dus dat verstappen meer markt waarde heeft dan redbull [..] lijkt me kansloos gerucht)
Bron?himlims_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:45:
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Sorry! Zo negatief was mijn opmerking niet bedoeld. Vooral realistisch eigenlijk.Lynx schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:20:
Allemachtig, ik zeg niet dat hij jezus op vier wielen is maar enkel dat hij aan koop gaat in het kampioenschap en we daar best trots op mogen zijn. Piastri wordt gelijk kampioen, Max rijdt niet eens F2. Ik snap ook wel dat er factoren zijn die maken dat hij geen WDC F1 gaat worden. Toch doen hij en MP het goed genoeg om aan kop te gaan en kan hij zich straks misschien bij een heel select groepje voegen. Viva Hollandia zeg ik 💪
Ik hoop voor Verschoor dat het een mooie ingang biedt naar een GT/Hypercar plekje. Daarin presteert De Vries natuurlijk meer dan prima, dus dat gun ik Verschoor ook. Maar voor de eenzitters is F2-kampioen wat mij betreft het hoogst haalbare.
[ Voor 4% gewijzigd door Muse op 17-07-2025 11:17 ]
Dat zegt dat toch juist helemaal niet, alleen dat het meer marktwaarde heeft dan Visa Cash App en dat vind ik niet eens zo'n stretch.himlims_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:45:
Daarnaast heeft Max toch al een raceteam "Verstappen.com Racing" of iets in die hoek:
https://racing.verstappen.com/about/
"In 2022, Red Bull and Verstappen.com joined forces to create Verstappen.com Racing X Red Bull. The initiative fueled by Max Verstappen’s passion for motorsport and desire to create a platform to bring different forms of motorsport together under one umbrella."
Een F1 team zou daar opzich natuurlijk een volgende stap in kunnen zijn.
Ik zie een bron die zegt dat Yuki eruit ligt bij RB, maar lijkt nog niet echt opgepikt dus ik ben nog skeptisch.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Alles wat ik gezien heb op de roddelsites is:DirtyBird schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:03:
Ik zie een bron die zegt dat Yuki eruit ligt bij RB, maar lijkt nog niet echt opgepikt dus ik ben nog skeptisch.
Dus ja, clickbait fever lokt je weer eensYUKI LIGT ERUIT!!!!!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
vanaf 2026
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 17-07-2025 12:12 ]
PSN
Ik las weer een mooie theorie.
Max gaat weg bij RBR, want, tromgeroffel... Jos heeft al weken niets te zeiken gehad in de media over RBR, dus dat suggereert de houding "zoek het maar uit, we gaan toch weg".
En Yuki weg bij RBR, jammer van Yuki, maar Honda contract verloopt en hij is een soort van in hun mik geschoven met de motordeal en nu hij niet zo lekker gaat en het contract over is, mooi tijd om hem aan de kant te zetten.
Max gaat weg bij RBR, want, tromgeroffel... Jos heeft al weken niets te zeiken gehad in de media over RBR, dus dat suggereert de houding "zoek het maar uit, we gaan toch weg".
En Yuki weg bij RBR, jammer van Yuki, maar Honda contract verloopt en hij is een soort van in hun mik geschoven met de motordeal en nu hij niet zo lekker gaat en het contract over is, mooi tijd om hem aan de kant te zetten.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Klikken mensen echt op dit soort titels en wordt het nog serieus genomen ook?

Maar wat maakt het dan zo gek? Kijk ik heb geen idee of het waar is of niet, maar gezien de raceteam ambities van Verstappen en dat het voor RB vrij essentieel is dat ze Max behouden is het toch niet heel ondenkbaar dat zoiets zou kunnen gebeuren toch?JEightyFive schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:02:
[...]
Wat het gek maakt is dat gebruik van hoofdletters in INSANE, dat zgt imo al genoeg.
Nou, ja, dat clickbaiterige hou ik ook niet zo van, en het kan natuurlijk allemaal onzin zijn. Maar ik zou er ook niet raar van opkijken als dit daadwerkelijk gebeurd, het past in Verstappens straatje heb ik het idee, en vanuit RB kan het een manier zijn om Verstappen te behouden mocht dat daadwerkelijk spelen.Marcel Br schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:14:
Wat het gek maakt is dat gebruik van hoofdletters in INSANE, dat zgt imo als genoeg.
https://www.motorsport.co...n-martin-f1-car/10742415/Why Adrian Newey “goes to another office” to avoid work on 2025 Aston Martin F1 car
Acclaimed engineer Adrian Newey is letting nothing distract his attention from Aston Martin’s 2026 F1 car – even though the current project is struggling
Newey werkt expres in een ander gebouw, zodat mensen hem niet met 2025 issues afleiden
PSN
Dacht niet dat het zo ver ging dat hij in een ander gebouw zit. Wel apart bureel binnen het gebouw. Dat heb ik toch zo onthouden uit de uitzendingen van Sky. Hij heeft niets te maken met de ontwikkeling van de huidige wagen maar over de middag, tijdens de lunch, zit hij wel samen met de rest van het team om zijn boterhammetjes op te eten en beetje lichte uitwisseling.YakuzA schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:23:
[...]
https://www.motorsport.co...n-martin-f1-car/10742415/
Newey werkt expres in een ander gebouw, zodat mensen hem niet met 2025 issues afleiden
Max behouden kan essentieel zijn voor RB maar Max wil races winnen. Dan kunnen ze hem van alles bieden, zolang ze met die tractor in de rondte blijven rijden en er twijfels bestaan over de Ford/RBPT motor kan ik me niet voorstellen dat ze 'm weten te behouden, ongeacht het aanbod.Shinji schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:13:
[...]
Maar wat maakt het dan zo gek? Kijk ik heb geen idee of het waar is of niet, maar gezien de raceteam ambities van Verstappen en dat het voor RB vrij essentieel is dat ze Max behouden is het toch niet heel ondenkbaar dat zoiets zou kunnen gebeuren toch?
offtopic:
En titels die ZO geschreven zijn, zijn sowieso ONGELOOFLIJK IRRITANT en verdienen GEEN CLICKS.
imo maakt iemand zichzelf alleen maar ongeloofwaardig met dat geschreeuw en is het een roep om aandacht omdat je inhoudelijks eigenlijk niks te melden hebt.
En titels die ZO geschreven zijn, zijn sowieso ONGELOOFLIJK IRRITANT en verdienen GEEN CLICKS.
imo maakt iemand zichzelf alleen maar ongeloofwaardig met dat geschreeuw en is het een roep om aandacht omdat je inhoudelijks eigenlijk niks te melden hebt.
Op YouTube heb je een aantal van dit soort F1 kanalen met bewerke gezichten en chocoladeletters in de videoafbeelding. In zulke video's hoor je dan "I think", "in my opinion", "sources say". Die bronnen zijn dan bepaalde Britse, Duitse of Italiaanse F1 roddelpers die met verhalen van bedenkelijk allooi zijn gekomen.Shinji schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:13:
[...]
Maar wat maakt het dan zo gek? Kijk ik heb geen idee of het waar is of niet, maar gezien de raceteam ambities van Verstappen en dat het voor RB vrij essentieel is dat ze Max behouden is het toch niet heel ondenkbaar dat zoiets zou kunnen gebeuren toch?
Ik kan het me wel indenken. Als er geen ander team is waarvan ze overtuigd zijn dat die wel een winnende auto kunnen leveren (en hem wilt hebben) kan die net zo goed blijven zitten waar die zit. Als de verwachting is dat McLaren volgend jaar nog steeds dominant is (ondanks de nieuwe regels) en Norris & Piastri volgens mij nog gewoon een contract hebben en McLaren tevreden is over hun coureurs en ze Verstappen dus niet hoeven, dan heeft het voor Verstappen ook weinig zin om naar Mercedes te gaan. Immers gaat die dan ook daar niet winnen. En dan kan die beter het eerste jaar onder de nieuwe regels aankijken en in die tijd gewoon zijn "contract uitzitten" en bij het team blijven "waar die al jaren een band mee heeft". Want als die bv gokt op Mercedes, met een eenjarig contract, is het per definitie een overgangsjaar, dat gedeeltelijk verloren gaat (wennen aan team en nieuwe engineer), dat mogelijk helemaal afgeschreven kan worden als er voor 2027 weer een ander team is. Dan kan die net zo goed nog een jaar bij Red Bull de kat uit de boom kijken. (Mits de perspectieven bij Red Bull niet heel slecht zijn. Als die RBPT motor echt zo slecht is en de auto wellicht ool nu al slecht wordt ingeschat kan die beter naar bv Merc gaan met zeg "minimaal derde team" dan uitzitten bij Red Bull als "backmarker").JEightyFive schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:46:
[...]
Max behouden kan essentieel zijn voor RB maar Max wil races winnen. Dan kunnen ze hem van alles bieden, zolang ze met die tractor in de rondte blijven rijden en er twijfels bestaan over de Ford/RBPT motor kan ik me niet voorstellen dat ze 'm weten te behouden, ongeacht het aanbod.
3D schaken van Verstappen. Hij gebruikt de situatie om inzicht te krijgen in de progressie van Mercedes puur om een inschatting te kunnen maken van de positie van RBR en de zwakke plekken zodat ze tijdig kunnen bijsturen. Alles voor zijn RBR. Zelfs als het betekend dat hij Wolff een oor aan moet naaien 😎
Je mag het woordje “kan” weghalen. Op dit moment is Max essentieel voor RBR.JEightyFive schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:46:
[...]
Max behouden kan essentieel zijn voor RB maar Max wil races winnen. Dan kunnen ze hem van alles bieden, zolang ze met die tractor in de rondte blijven rijden en er twijfels bestaan over de Ford/RBPT motor kan ik me niet voorstellen dat ze 'm weten te behouden, ongeacht het aanbod.
Zonder hem zijn ze instant een team in het middenveld.
En het duurt denk ik echt wel een aantal jaar om het geheel weer verder op te bouwen.
Dus er is ze veel aangelegen om hem te behouden.
Maar ik denk persoonlijk dat ze hem al kwijt zijn. Er zijn teveel keyplayers vertrokken, het is niet meer het team uit 2021-2022.
En ik heb ook het idee dat hun powerunit van volgend jaar wel eens flink tegen kan vallen.
Lekker naar Mercedes verkassen!
Juist daarom deel ik dit, en schrijf soap nieuwe hoogte het aantal clickbait en onzinnige artikelen zie je steeds meer. Ook bij “gerenommeerde” pagina’s. Soms wel grappig om te lezen, maar merk dat het juist averechts werkt: bezoek/kijk/lees steeds minder formule1 nieuws.JEightyFive schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:02:
[...]
Je zou bijna zelf een nieuwe pagina beginnen
Overgenomen -gestapt naar motorsport.com en sindsdien lijkt het daar ook steeds meer om de clicks/soap-artikelen te gaan. Meen dat Zack Brown overigens (mede)eigenaar is van motorsport.com (deze eva f1 paginas) maar wel zijn uitvoerende rol binnen bedrijf heeft opgezegd
En ook daarmee wordt het politieke (en commerciële aspect) weer beïnvloed of gestuurd
[ Voor 29% gewijzigd door himlims_ op 17-07-2025 20:41 ]
De nieuwe versus de oude achterophanging bij Ferrari.

[ Voor 5% gewijzigd door Chocoball op 17-07-2025 20:55 ]
Meer anti-squat.Chocoball schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:54:
[Afbeelding]
PSN
Ik denk dat ik zelden zoveel "fake" news lees als via die f1 sites. Ongekend en onwijs irritant
Wereld van verschil:+ boven lijkt andere hoek. En onder metname afstand. Hoe/wat moet dit veranderen?Chocoball schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:54:
[Afbeelding]
Qua aero zien we weinig; McLaren heeft een duidelijke “stroming” te zien - hier vooralsnog pixels
Als ik het goed begrijp moet dit Ferrari helpen bij de rijhoogte en daarmee een groter werkvenster bij de afstelling.himlims_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:57:
[...]
Wereld van verschil:+ boven lijkt andere hoek. En onder metname afstand. Hoe/wat moet dit veranderen?
Qua aero zien we weinig; McLaren heeft een duidelijke “stroming” te zien - hier vooralsnog pixels
Speculeren? Jazeker! Zal het enigszins kloppen wat deze site ervan heeft gemaakt voor komend seizoen??
https://www.gpblog.com/nl...j-red-bull-de-grid-van-26
Verstappen en Russell ruilen van stoeltje? Lindblad direct naar Red Bull? Tsunoda neemt de plek over van Stroll (de meest onwaarschijnlijke in mijn ogen)? Bottas en Perez terug in de F1? En Palou maakt de overstap?
Verstappen en Russell ruilen van stoeltje? Lindblad direct naar Red Bull? Tsunoda neemt de plek over van Stroll (de meest onwaarschijnlijke in mijn ogen)? Bottas en Perez terug in de F1? En Palou maakt de overstap?
Het is GPBlog, dus nee. Of beter gezegd, het komt uit de dikke duim van de schrijver en is verder nergens op gebaseerd.Charles Hill schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 00:46:
Speculeren? Jazeker! Zal het enigszins kloppen wat deze site ervan heeft gemaakt voor komend seizoen??
Het zou fijn zijn als deze troep hier weg blijft.
ik zie gpblog staan dus ik klik zelfs niet eens op de linkCharles Hill schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 00:46:
Al die verhalen over Verstappen zijn tot nu toe meningen van mensen die relevant willen blijven in de Formule 1. Anders zijn het wel duimzuigverhalen van Duitse, Italiaanse of Britse pers. De laatste categorie zijn de opinies, analyses of speculaties van F1 websites die de meningen en duimzuigverhalen over Verstappen plaatsen mede voor clicks en omdat er anders weinig over Formule 1 te schrijven valt.
Het enige wat we weten is dat vlak voor,, tijdens of na de zomerpauze bekend gaat worden wie bij Mercedes verlengd gaat worden of niet. Daarmee zal ook duidelijk worden wat de toekomst van Verstappen gaat worden. Nu Horner weg is wil niet zeggen dat Verstappen blijft en kijkt hij en zijn entourage naar prestatieverbeteringen bij Red Bull. Er komen nog enkele updates aan tot en met Hongarije en dan is het klaar want de windtunnel gaat dan over op 2026. Ook is het afwachten hoe Mekies het als team principal gaat doen.
Het nieuws over Verstappen zal nog wel even doorgaan, ook in Spa en in Boedapest. Dus ik zou zeggen hou nog even vol tot de zomerpauze die 4 augustus begint.
Het enige wat we weten is dat vlak voor,, tijdens of na de zomerpauze bekend gaat worden wie bij Mercedes verlengd gaat worden of niet. Daarmee zal ook duidelijk worden wat de toekomst van Verstappen gaat worden. Nu Horner weg is wil niet zeggen dat Verstappen blijft en kijkt hij en zijn entourage naar prestatieverbeteringen bij Red Bull. Er komen nog enkele updates aan tot en met Hongarije en dan is het klaar want de windtunnel gaat dan over op 2026. Ook is het afwachten hoe Mekies het als team principal gaat doen.
Het nieuws over Verstappen zal nog wel even doorgaan, ook in Spa en in Boedapest. Dus ik zou zeggen hou nog even vol tot de zomerpauze die 4 augustus begint.
Zuurpruim, ik schrijf erbij dat het speculeren is, en ook zij beweren helemaal niet dat het klopt. Of moet alles 100% kloppen voordat het volgens jou hier gepost mag worden. Ik hoef het antwoord niet te weten, want zal ook wel zuur zijn.ParaDroid2 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 07:34:
[...]
Het is GPBlog, dus nee. Of beter gezegd, het komt uit de dikke duim van de schrijver en is verder nergens op gebaseerd.
Het zou fijn zijn als deze troep hier weg blijft.
En ze hebben op dit soort sites ook vaak genoeg wel gewoon nieuws zoals iedereen over het vertrek van Horner schreef bijvoorbeeld. Sterker nog, dat is wat ze vooral doen, zoals alle sites, hetzelfde nieuws brengen als de sites die hier wel goed gekeurd zijn ...Maar dat past natuurlijk niet bij afgeven op sites.
[ Voor 12% gewijzigd door Charles Hill op 18-07-2025 10:18 ]
Het is gewoon vermoeiend om al die clickbait artikelen te absorberen.Charles Hill schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:14:
[...]
Zuurpruim, ik schrijf erbij dat het speculeren is, en ook zij beweren helemaal niet dat het klopt. Of moet alles 100% kloppen voordat het volgens jou hier gepost mag worden. Ik hoef het antwoord niet te weten, want zal ook wel.zuur zijn.
En ze hebben het op dit soort sites ook vaak genoeg wel goed met nieuws. Maar dat past natuurlijk niet bij afgeven op sites.
GPblog en eigenlijk alle nl f1 sites hebben dat karakter. Dikke koppen weinig inhoud, opruiend, misleidend. Dus ik snap dat meerdere mensen, inclusief mezelf, dit niet om aan te gluren vinden.
Maar zolang het speculeren en geruchten zijn kan het mooi in F1 Randzaken toch?

Een beetje filteren mag wel verwacht worden, kijk eerst eens of het iets constructief toevoegt aan de discussie in dit geval, van pure speculatie en clickbait, is dat geenszins het geval. Daarbij is het al 35x benoemd en dat GPBlog er hun 14de artikel over schrijft is ook geen nieuws. Is overigens meer iets voor het randzaken topic, zeker als je bronnen van dit niveau zijn.Charles Hill schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:14:
[...]
Zuurpruim, ik schrijf erbij dat het speculeren is, en ook zij beweren helemaal niet dat het klopt. Of moet alles 100% kloppen voordat het volgens jou hier gepost mag worden. Ik hoef het antwoord niet te weten, want zal ook wel zuur zijn.
En ze hebben op dit soort sites ook vaak genoeg wel gewoon nieuws zoals iedereen over het vertrek van Horner schreef bijvoorbeeld. Sterker nog, dat is wat ze vooral doen, zoals alle sites, hetzelfde nieuws brengen als de sites die hier wel goed gekeurd zijn ...Maar dat past natuurlijk niet bij afgeven op sites.
[ Voor 4% gewijzigd door Racing-Paradise op 18-07-2025 10:24 ]
Speculeren kan ook leuk zijn, zeker als de rest op het moment even stil is tot komende week het weer begint. Velen zullen benieuwd zijn hoe groot de stoelendans gaat worden, en wie de nieuwe stoeltjes krijgen.Chocoball schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 07:48:
Al die verhalen over Verstappen zijn tot nu toe meningen van mensen die relevant willen blijven in de Formule 1. Anders zijn het wel duimzuigverhalen van Duitse, Italiaanse of Britse pers. De laatste categorie zijn de opinies, analyses of speculaties van F1 websites die de meningen en duimzuigverhalen over Verstappen plaatsen mede voor clicks en omdat er anders weinig over Formule 1 te schrijven valt.
Het nieuws over Verstappen zal nog wel even doorgaan, ook in Spa en in Boedpast. Dus ik zou zeggen hou nog even vol tot de zomerpauze die 4 augustus begint.
Zelf ben ik erg benieuwd of Palou de overstap gaat wagen, als hij de kans krijgt. En natuurlijk wat Verstappen doet, al zegt hij zelf telkens opnieuw dat Red Bull hem alles heeft gebracht en hij niet zomaar vertrekt. Nou zeggen woorden niet alles in de sport, zacht gezegd, tot er handtekeningen staan. En zelfs dat hoeft niet alles te betekenen. En dan zijn er nog allemaal clausules in contracten waar wij niets vanaf weten.
Of eerder F1 gedag zeggen.himlims_ schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:56:
//edit; over max en 2026, die blijft vast wel bij redbull. Blijkt na seizoen dat die ford echt zo shit blijkt, dan wisselen
[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 18-07-2025 10:35 ]
Dat zou wellicht inderdaad een betere plek zijn geweest. Was nog aan het twijfelen of F1 2025 wel de juiste plek is. Had niet naar de overige F1 topics gekeken, anders had ik misschien randzaken wel gebruikt, zeker ook omdat het over 2026 gaat.Racing-Paradise schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:24:
[...]
Een beetje filteren mag wel verwacht worden, kijk eerst eens of het iets constructief toevoegt aan de discussie in dit geval, van pure speculatie en clickbait, is dat geenszins het geval. Daarbij is het al 35x benoemd en dat GPBlog er hun 14de artikel over schrijft is ook geen nieuws. Is overigens meer iets voor het randzaken topic, zeker als je bronnen van dit niveau zijn.
Ik verwacht dat Max een contract voor 3 of misschien wel 5 jaar tekent bij Mercedes, met een prestatieclausule. 2028 zou in lijn liggen met zijn RBR contract, maar misschien dat vanuit Mercedes wel iets van commitment gevraagd wordt gezien ze 1 van hun huidige rijders moeten wippen, wat ook geen pannenkoeken zijn. Vanuit rationeel standpunt ligt daar de grootste kans op succes de komende jaren, hij moet wel heel loyaal zijn aan RBR als hij zijn (waarschijnlijk) resterende tijd in de F1 volledig door de toilet spoelt.
Prestatieclausule omdat hij dan, mocht het erg tegenvallen, zou kunnen switchen naar een ander team, bijvoorbeeld AM (wat ook een potentiele kanshebber is). Dat zal vast het moeilijkst zijn om overeenstemming over te bereiken.
Hij heeft sowieso al aangegeven volgend jaar nog in de formule 1 actief te zijn, een jaar de kat uit de boom kijken is weer een jaar weg gegooid en zal bovendien helemaal geen garanties bieden. Misschien zal een Mercedes, als ze inderdaad de meest sterke wagen weten neer te zetten, Max helemaal niet meer nodig hebben om een titel binnen te slepen.
Prestatieclausule omdat hij dan, mocht het erg tegenvallen, zou kunnen switchen naar een ander team, bijvoorbeeld AM (wat ook een potentiele kanshebber is). Dat zal vast het moeilijkst zijn om overeenstemming over te bereiken.
Hij heeft sowieso al aangegeven volgend jaar nog in de formule 1 actief te zijn, een jaar de kat uit de boom kijken is weer een jaar weg gegooid en zal bovendien helemaal geen garanties bieden. Misschien zal een Mercedes, als ze inderdaad de meest sterke wagen weten neer te zetten, Max helemaal niet meer nodig hebben om een titel binnen te slepen.
Maar, maar er is 1 site met GP.... in de titel die al weken roept dat ze 'inside informatiion' hebben dat Verstappen blijft dus dan hoeft dat speculeren toch niet meer?Charles Hill schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:29:
[...]
Speculeren kan ook leuk zijn, zeker als de rest op het moment even stil is tot komende week het weer begint. Velen zullen benieuwd zijn hoe groot de stoelendans gaat worden, en wie de nieuwe stoeltjes krijgen.
Ik schreef het meer in zijn algemeenheid want ik zie prraktisch niks anders dan dat het een done deal is, of eigenlijk 50-50 of de mening van ... die er niet toe doet en we moeten toch wachten. Het is inderdaad wat droog met ander F1 nieuws en pas volgende week gaan we weer racen.
Wat zijn de feiten?
- Onrust in het team sinds het wegvallen van Mateschitz en Horner gate.
- RBR heeft een behoorlijke aderlating vwb personeel achter de rug, waarbij belangrijke personen zijn weggegaan.
- De auto is maar erg kort dominant geweest en raakt steeds verder achter tov de rest. Zelfs Max kan ze dit jaar niet redden.
- De nieuwe PU is en blijft een vraagteken. Verwachten dat ze meteen bovenin meedoen is een utopie
- Max is niet stellig dat hij blijft en dus is dat geen zekerheid. Sterker nog; dat betekent dat hij met andere teams praat.
- Toto is wel heel lief naar Max sinds Lewis bekend maakte dat hij wegging.
- Verspreking van de Piquet Jr. in de podcast.
Tel daar de 'waar rook is, is vuur' berichten in de media en dan is het niet gek dat er aannames gedaan worden mbt een overstap naar Mercedes.
Ik denk, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, dat hij al geruime tijd praat met verschillende teams en dat Mercedes de beste kans maakt om hem in te lijven.
- Onrust in het team sinds het wegvallen van Mateschitz en Horner gate.
- RBR heeft een behoorlijke aderlating vwb personeel achter de rug, waarbij belangrijke personen zijn weggegaan.
- De auto is maar erg kort dominant geweest en raakt steeds verder achter tov de rest. Zelfs Max kan ze dit jaar niet redden.
- De nieuwe PU is en blijft een vraagteken. Verwachten dat ze meteen bovenin meedoen is een utopie
- Max is niet stellig dat hij blijft en dus is dat geen zekerheid. Sterker nog; dat betekent dat hij met andere teams praat.
- Toto is wel heel lief naar Max sinds Lewis bekend maakte dat hij wegging.
- Verspreking van de Piquet Jr. in de podcast.
Tel daar de 'waar rook is, is vuur' berichten in de media en dan is het niet gek dat er aannames gedaan worden mbt een overstap naar Mercedes.
Ik denk, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, dat hij al geruime tijd praat met verschillende teams en dat Mercedes de beste kans maakt om hem in te lijven.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken