Ja, niks is oneindig stijf. Maar je statement hierboven is vrij nietszeggend en geen argument om wat McLaren (vermeend) doet maar te accepteren. Alle voorvleugels buigen ook door, alle wingflaps buigen door, maar er zijn tests om dat te meten en binnen de perken te houden. En dat is precies mijn punt: die test doet de FIA nu niet. Je vleugel kan dus schier oneindig achterover kantelen, tot hij perfect horizontaal hangt en nauwelijks luchtweerstand heeft. Er wordt immers niet op getest.
Er worden regelmatig filmpjes gepost hierover en het enigste dat te zien is, is de werking van de ophanging. Er wordt een bepaalde flex toegestaan. McLaren heeft na Baku hun mini-drs moeten aanpakken maar dat was het dan ook.
De werking van de ophanging? Als je met een camera op de auto een lijntje trekt en de vleugel t.o.v. dat camerastandpunt ziet zakken, heeft dat 0,0 te maken met de wielophanging.
En waarom gaat het nu opeens over de achtervleugel ? Daar is er toch geen discussie over nu ? Ik dacht dat met Spanje er nieuwe strengere regels komen voor de voorvleugel en dat er geen sprake is van de achtervleugel. Of ik moet één en ander gemist hebben.
De strengere regel is toch dat de voorvleugel ipv 15mm nog slecht 10mm mag doorbuigen?
Er is niet "opeens" discussie over de achtervleugel. Ze pakken het nog altijd niet aan zoals het moet. Je test de vleugel niet zoals hij op de auto ook belast wordt, dat is gewoon heel dom van de FIA.
Kenhas schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:08:
[...]
Weet niet meer wie het was maar vorige week of misschien week vroeger heeft er hier iemand filmpjes gepost en daar was dus echt niets op te zien
behalve de werking van de ophanging en een beetje flex. Er was geen lijn getrokken maar op het eerste zicht was er bij McLaren echt niet meer flex dan bij Red Bull.
Er waren wel degelijk video's met een lijn die op dezelfde plek in beeld bleef staan. Wat ik hierboven ook al zei: als de camera waarmee je filmt op een star punt van de auto vast zit, beweegt die gewoon mee met de ophanging, net als de vleugel, dus ze zakken net zoveel door. Wat je op die video's dus ziet is hoe de vleugel doorbuigt t.o.v. de auto, niet t.o.v. het wegdek.
En zoals ik al zei, volgens mij gaat de discussie helemaal niet (meer) over de achtervleugel maar over de voorvleugel.
Volgens mij gaat deze discussie heel duidelijk over de achtervleugel.
Dat bedoel ik net. Er worden filmpjes gepost waar geen lijn wordt getrokken.
Er worden ook filmpjes gepost MET lijn

Jij kijkt gewoon de verkeerde filmpjes

Zo kan je gewoonweg niet aantonen dat een vleugel flext. Wat ik bedoel met "werking van ophanging" is, dat je ziet dat de auto "zakt" ten opzichte van de omgeving. Dan wordt beweerd dat de vleugel omhoog komt op het einde van het rechte stuk maar het is eigenlijk de ophanging en dus de volledige achterkant die omhoog komt.
Ik denk dat je echt een stukje mechanisch inzicht mist als je denkt dat de beweging van de vleugel op de camerabeelden komt door het zakken van de wielophanging. De hele auto maakt dan een beweging, dus de filmende camera ook. Als een auto linksaf slaat, zie je het camerabeeld toch ook linksaf gaan

Op een video zonder lijn leg je automatisch je focus op de auto ten opzichte van de omgeving om toch een referentiepunt te hebben. Maar het verschil is dus niet de vleugel die omhoog komt maar de volledige auto.
In een video zonder lijn focus ik me op de plaats van de vleugel en de bovenste rand van de video en daar zie ik dan nooit meer flex bij Mclaren, Red Bull, Mercedes, ... Of toch niet zomaar met het blote oog in te schatten.
Dat is bijzonder, aangezien in alle video's met lijn duidelijk zichtbaar is dat de vleugel van McLaren veel meer achterover buigt dan die van RBR.
Hopelijk is mijn punt iets duidelijker
Het heeft niet echt geholpen, maar dat komt vooral omdat je denkt dat je de vleugel wel zult zien zakken als de wielophanging ingedrukt wordt, en het camerabeeld niet. Zie het als volgt: als je op een boot een camera monteert en daarmee filmt, zie je alle bewegingen van alles t.o.v. de boot, niet t.o.v. de horizon, omdat de camera met de deining meebeweegt. Dat gebeurt met een camera op een auto met wielophanging ook.
[
Voor 45% gewijzigd door
Grrrrrene op 28-05-2025 10:20
]