Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:54
Kenhas schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:47:
[...]

Sorry maar ieder team heeft vleugels die achterover kantelen, ook Red Bull. En dat is, tot een bepaald niveau, toegestaan. Er worden regelmatig filmpjes gepost hierover en het enigste dat te zien is, is de werking van de ophanging. Er wordt een bepaalde flex toegestaan. McLaren heeft na Baku hun mini-drs moeten aanpakken maar dat was het dan ook.
Als je de filmpjes hebt gezien dan weet je dat de achtervleugel van mclaren echt wel wat meer flext dan alleen de werking van de ophangen. Dat ding danst alle kanten op, terwijl die van RBR juist heel stijf oogt.

In het verleden had RBR inderdaad een vleugel die inderdaad naar achteren kantelde (2021 geloof ik), maar dat hebben ze toen in het seizoen moeten aanpassen.

Ik snap persoonlijk niet waarom die vleugel van mclaren nu wel toegestaan wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:06
Er worden regelmatig filmpjes gepost hierover en het enigste dat te zien is, is de werking van de ophanging.
De werking van de ophanging heeft hier 0,0 invloed op, als je goed kijkt (maar dat doe je dus mogelijk niet?). Immers zit de camera en de achtervleugel op de auto, en is de auto regide. En de ophanging zit "onder" de auto en heeft dus geen invloed op hoe je vanaf de T-cam over/naar de achtervleugel kijkt.

Uiteraard zie je wel de positie/hoek van het wegdek veranderen op de beelden. En dát komt wel door de ophanging. ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:36
ZeromaNoiS schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:52:
[...]

Als je de filmpjes hebt gezien dan weet je dat de achtervleugel van mclaren echt wel wat meer flext dan alleen de werking van de ophangen. Dat ding danst alle kanten op, terwijl die van RBR juist heel stijf oogt.

In het verleden had RBR inderdaad een vleugel die inderdaad naar achteren kantelde (2021 geloof ik), maar dat hebben ze toen in het seizoen moeten aanpassen.

Ik snap persoonlijk niet waarom die vleugel van mclaren nu wel toegestaan wordt.
Weet niet meer wie het was maar vorige week of misschien week vroeger heeft er hier iemand filmpjes gepost en daar was dus echt niets op te zien behalve de werking van de ophanging en een beetje flex. Er was geen lijn getrokken maar op het eerste zicht was er bij McLaren echt niet meer flex dan bij Red Bull.

En zoals ik al zei, volgens mij gaat de discussie helemaal niet (meer) over de achtervleugel maar over de voorvleugel.

En wat bedoel je met "dat ding danst alle kanten op"?
RobertMe schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:07:
[...]

De werking van re ophanging heeft hier 0,0 invloed op, als je goed kijkt (maar dat doe je dus mogelijk niet?). Immers zit de camera en de achtervleugel op de auto, en is de auto regide. En de ophanging zit "onder" de auto en heeft dus geen invloed op hoe je vanaf de T-cam over/naar de achtervleugel kijkt.

Uiteraard zie je wel de positie/hoek van het wegdek veranderen op de beelden. En dát komt wel door de ophanging. ,
Dat bedoel ik net. Er worden filmpjes gepost waar geen lijn wordt getrokken. Zo kan je gewoonweg niet aantonen dat een vleugel flext. Wat ik bedoel met "werking van ophanging" is, dat je ziet dat de auto "zakt" ten opzichte van de omgeving. Dan wordt beweerd dat de vleugel omhoog komt op het einde van het rechte stuk maar het is eigenlijk de ophanging en dus de volledige achterkant die omhoog komt.
Op een video zonder lijn leg je automatisch je focus op de auto ten opzichte van de omgeving om toch een referentiepunt te hebben. Maar het verschil is dus niet de vleugel die omhoog komt maar de volledige auto.
In een video zonder lijn focus ik me op de plaats van de vleugel en de bovenste rand van de video en daar zie ik dan nooit meer flex bij Mclaren, Red Bull, Mercedes, ... Of toch niet zomaar met het blote oog in te schatten.

Hopelijk is mijn punt iets duidelijker

[ Voor 40% gewijzigd door Kenhas op 28-05-2025 09:14 ]

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
@Kenhas , je hebt het over videos zonder lijn, maar...

Gifje hier is met lijnen:
DaniëlWW2 in "[F1] Seizoen 2025"
En je ziet duidelijk dat de afstand tussen de lijn en vleugel bij de McLaren toeneemt op het rechte stuk en bij afremmen / bocht de vleugel de lijn weer aan raakt. Terwijl dat bij de Red Bull niet het geval is.

En ook het gifte in deze post:
d-vine in "[F1] Seizoen 2025"
Bevat nogal duidelijk een lijn voor alle drie de auto's. En waar je bij de RBR wederom (bijna?) geen verschil ziet tussen lijn en vleugel, zie je bij de Mercedes marginaal een verschil ontstaan op het rechte stuk, en bij de McLaren heel duidelijk dat het gat tussen lijn en vleugel groter wordt, en bij remmen weer afneemt (/vleugel de lijn raakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Sorry maar ieder team heeft vleugels die achterover kantelen, ook Red Bull. En dat is, tot een bepaald niveau, toegestaan.
Ja, niks is oneindig stijf. Maar je statement hierboven is vrij nietszeggend en geen argument om wat McLaren (vermeend) doet maar te accepteren. Alle voorvleugels buigen ook door, alle wingflaps buigen door, maar er zijn tests om dat te meten en binnen de perken te houden. En dat is precies mijn punt: die test doet de FIA nu niet. Je vleugel kan dus schier oneindig achterover kantelen, tot hij perfect horizontaal hangt en nauwelijks luchtweerstand heeft. Er wordt immers niet op getest.
Er worden regelmatig filmpjes gepost hierover en het enigste dat te zien is, is de werking van de ophanging. Er wordt een bepaalde flex toegestaan. McLaren heeft na Baku hun mini-drs moeten aanpakken maar dat was het dan ook.
De werking van de ophanging? Als je met een camera op de auto een lijntje trekt en de vleugel t.o.v. dat camerastandpunt ziet zakken, heeft dat 0,0 te maken met de wielophanging.
En waarom gaat het nu opeens over de achtervleugel ? Daar is er toch geen discussie over nu ? Ik dacht dat met Spanje er nieuwe strengere regels komen voor de voorvleugel en dat er geen sprake is van de achtervleugel. Of ik moet één en ander gemist hebben.
De strengere regel is toch dat de voorvleugel ipv 15mm nog slecht 10mm mag doorbuigen?
Er is niet "opeens" discussie over de achtervleugel. Ze pakken het nog altijd niet aan zoals het moet. Je test de vleugel niet zoals hij op de auto ook belast wordt, dat is gewoon heel dom van de FIA.
Kenhas schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:08:
[...]

Weet niet meer wie het was maar vorige week of misschien week vroeger heeft er hier iemand filmpjes gepost en daar was dus echt niets op te zien behalve de werking van de ophanging en een beetje flex. Er was geen lijn getrokken maar op het eerste zicht was er bij McLaren echt niet meer flex dan bij Red Bull.
Er waren wel degelijk video's met een lijn die op dezelfde plek in beeld bleef staan. Wat ik hierboven ook al zei: als de camera waarmee je filmt op een star punt van de auto vast zit, beweegt die gewoon mee met de ophanging, net als de vleugel, dus ze zakken net zoveel door. Wat je op die video's dus ziet is hoe de vleugel doorbuigt t.o.v. de auto, niet t.o.v. het wegdek.
En zoals ik al zei, volgens mij gaat de discussie helemaal niet (meer) over de achtervleugel maar over de voorvleugel.
Volgens mij gaat deze discussie heel duidelijk over de achtervleugel.
Dat bedoel ik net. Er worden filmpjes gepost waar geen lijn wordt getrokken.
Er worden ook filmpjes gepost MET lijn 8)7 Jij kijkt gewoon de verkeerde filmpjes ;)
Zo kan je gewoonweg niet aantonen dat een vleugel flext. Wat ik bedoel met "werking van ophanging" is, dat je ziet dat de auto "zakt" ten opzichte van de omgeving. Dan wordt beweerd dat de vleugel omhoog komt op het einde van het rechte stuk maar het is eigenlijk de ophanging en dus de volledige achterkant die omhoog komt.
Ik denk dat je echt een stukje mechanisch inzicht mist als je denkt dat de beweging van de vleugel op de camerabeelden komt door het zakken van de wielophanging. De hele auto maakt dan een beweging, dus de filmende camera ook. Als een auto linksaf slaat, zie je het camerabeeld toch ook linksaf gaan 8)7
Op een video zonder lijn leg je automatisch je focus op de auto ten opzichte van de omgeving om toch een referentiepunt te hebben. Maar het verschil is dus niet de vleugel die omhoog komt maar de volledige auto.
In een video zonder lijn focus ik me op de plaats van de vleugel en de bovenste rand van de video en daar zie ik dan nooit meer flex bij Mclaren, Red Bull, Mercedes, ... Of toch niet zomaar met het blote oog in te schatten.
Dat is bijzonder, aangezien in alle video's met lijn duidelijk zichtbaar is dat de vleugel van McLaren veel meer achterover buigt dan die van RBR.
Hopelijk is mijn punt iets duidelijker
Het heeft niet echt geholpen, maar dat komt vooral omdat je denkt dat je de vleugel wel zult zien zakken als de wielophanging ingedrukt wordt, en het camerabeeld niet. Zie het als volgt: als je op een boot een camera monteert en daarmee filmt, zie je alle bewegingen van alles t.o.v. de boot, niet t.o.v. de horizon, omdat de camera met de deining meebeweegt. Dat gebeurt met een camera op een auto met wielophanging ook.

[ Voor 45% gewijzigd door Grrrrrene op 28-05-2025 10:20 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:36
RobertMe schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:18:
@Kenhas , je hebt het over videos zonder lijn, maar...

Gifje hier is met lijnen:
DaniëlWW2 in "[F1] Seizoen 2025"
En je ziet duidelijk dat de afstand tussen de lijn en vleugel bij de McLaren toeneemt op het rechte stuk en bij afremmen / bocht de vleugel de lijn weer aan raakt. Terwijl dat bij de Red Bull niet het geval is.

En ook het gifte in deze post:
d-vine in "[F1] Seizoen 2025"
Bevat nogal duidelijk een lijn voor alle drie de auto's. En waar je bij de RBR wederom (bijna?) geen verschil ziet tussen lijn en vleugel, zie je bij de Mercedes marginaal een verschil ontstaan op het rechte stuk, en bij de McLaren heel duidelijk dat het gat tussen lijn en vleugel groter wordt, en bij remmen weer afneemt (/vleugel de lijn raakt).
Dat eerste gifje had ik gezien maar moet toegeven dat ik de lijntjes niet had opgemerkt. Daar is flex te zien maar niet overdreven.
Het tweede had ik eigenlijk gewoonweg niet gezien. Maar bij dat filmpje valt me dan meteen op dat de camera positie niet hetzelfde blijft ten opzicht van de auto, zeker op het laatste moment als ze het recht stuk op rijden. Het beeld van McLaren is meer ingezoomd. Bij McLaren zie je niets van de ophanging terwijl die van Red Bull gedeeltelijk te zien is. Als je kijkt waar de kromming van de vleugel (aan de zijkanten, waar het stuk komende van de auto overgaat in het stuk dat dan naar de vleugel zelf loopt (zeer slecht uitgelegd)) in het beeld zit, is het niet hetzelfde beeld. Het is misschien muggenziften maar bij een ingezoomd beeld komen veranderingen groter over.
Grrrrrene schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:48:
[...]

Ja, niks is oneindig stijf. Maar je statement hierboven is vrij nietszeggend en geen argument om wat McLaren (vermeend) doet maar te accepteren. Alle voorvleugels buigen ook door, alle wingflaps buigen door, maar er zijn tests om dat te meten en binnen de perken te houden. En dat is precies mijn punt: die test doet de FIA nu niet. Je vleugel kan dus schier oneindig achterover kantelen, tot hij perfect horizontaal hangt en nauwelijks luchtweerstand heeft. Er wordt immers niet op getest.
Er wordt toch wel op getest? Er wordt een gewicht aan gehangen. Er is het bevestigingspunt aan de auto. Aan de vleugel wordt een gewicht gehangen. Dat punt is 50cm (ik zeg maar een getal, kan meer of minder zijn). achter dat bevestigingspunt. Dan kan je toch perfect meten hoeveel een vleugel achterover leunt? Als de vleugel van McLaren binnen de grenzen blijft, is er toch geen probleem.
Er is niet "opeens" discussie over de achtervleugel. Ze pakken het nog altijd niet aan zoals het moet. Je test de vleugel niet zoals hij op de auto ook belast wordt, dat is gewoon heel dom van de FIA.
Er zijn de marges waar een vleugel met de huidige tests moet binnen blijven. Als dat McLaren lukt, wat is het probleem dan?
Volgens mij gaat deze discussie heel duidelijk over de achtervleugel.
Ik reageerde op een post dat er nu nieuwe regels zijn vanaf spanje. Maar zover ik weet, zijn de nieuwe regels enkel voor de voorvleugel. Over de achtervleugel heb ik de laatste maanden geen ophef gehoord, behalve "op het internet".
Ik denk dat je echt een stukje mechanisch inzicht mist als je denkt dat de beweging van de vleugel op de camerabeelden komt door het zakken van de wielophanging. De hele auto maakt dan een beweging, dus de filmende camera ook. Als een auto linksaf slaat, zie je het camerabeeld toch ook linksaf gaan 8)7

Het heeft niet echt geholpen, maar dat komt vooral omdat je denkt dat je de vleugel wel zult zien zakken als de wielophanging ingedrukt wordt, en het camerabeeld niet. Zie het als volgt: als je op een boot een camera monteert en daarmee filmt, zie je alle bewegingen van alles t.o.v. de boot, niet t.o.v. de horizon, omdat de camera met de deining meebeweegt. Dat gebeurt met een camera op een auto met wielophanging ook.
Heb in een post hierboven proberen te verduidelijken wat ik daarmee bedoelde. Kon duidelijker gezegd worden.
Ik mis niets van mechanisch inzicht en begrijp maar al te goed waar het over gaat.

Kort samengevat:
volgens mij gaan de regels vanaf spanje over de voorvleugel
Een vleugen mag flexen en blijkbaar doet de vleugel van McLaren het binnen de grenzen.
En beelden vergelijken mag maar het moeten wel dezelfde standpunten zijn

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8m_XV-KHHmzfRv_w5we3qpCwpvs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bWSrAO7MavC88B5OJsUYreCg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Volgens Newey is blijkbaar een grote zwakte bij AM de software / correlatie vd simulator. "Probably a two year project to fix"

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 28-05-2025 20:45 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
@Kenhas Het nadeel van een statische meting (door een vast gewicht op een vast punt op te hangen), is dat je daar naar kunt ontwerpen. Dus wel flex, maar niet onder invloed van de statische meting.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:19
Help!!!! schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:44:
Volgens Newey is blijkbaar een grote zwakte bij AM de software / correlatie vd simulator. "Probably a two year project to fix"

[YouTube: The big weakness Adrian Newey’s exposed at Aston Martin’s F1 team]
Teambaas Andy Cowell spreekt dat tegen en zegt dat het z.s.m. hersteld gaat worden. Wie-o-wie spreekt de waarheid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:00
Chocoball schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:08:
[...]

Teambaas Andy Cowell spreekt dat tegen en zegt dat het z.s.m. hersteld gaat worden. Wie-o-wie spreekt de waarheid?
2 jaar kan ook zsm zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Bij Ferrari misschien, ik weet niet of de heer Strulovitch zoveel geduld heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Help!!!! schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:44:

[YouTube: The big weakness Adrian Newey’s exposed at Aston Martin’s F1 team]
Ach dat is Newey wel gewend, bij zijn vorige team was dat niet heel anders.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Chocoball
Regelmatig komt in dit topic de statistische tests dei de FIA uitvoert bij de voor- en achtervleugel naar voren maar weten eigenlijk nooit met welke middelen de test wordt uitgevoerd. Met de regelwijziging in Barcelona heetf de FIA een artikel geplaatst met wat afbeeldingen erbij hoe ze dit precies doen.

Afbeeldingslocatie: https://www.fia.com/sites/default/files/styles/content_details/public/news/main_image/front_wing_deflection_test_0.jpg?itok=ws6DB7PI

Artikel3.15.4 uit het technisch regelement gaat over de flexibitliteit van de voorvleugel bodywork. De test bestaat uit een belasting van 100 kg die eenzijdig en symetrisch (aan beide kanten) van de voorvleugel wordt toegepast. Vanaf Barcelona mag de verticale deflectie aan 1 zijde niet meer dan 15 mm (was 20 mm) zijn en bij de symetrische test niet meer dan 10 mm (was 15 mm).

Artikel 3.15.5 uit het technisch regelement betreft de flexibiliteit van de voorvleugelklep of flap. 'Elk deel van de achterrand van een voorvleugelklep mag niet meer dan 3 mm (was 5 mm) doorbuigen, gemeten langs de belastingsas, wanneer een puntbelasting van 6 kg loodrecht op de klep wordt uitgeoefend.'.

Afbeeldingslocatie: https://www.fia.com/sites/default/files/styles/content_details/public/mini_drs_deflection_test_y_1.jpg?itok=f4IfxxjJ

Artikel 3.15.17 uit het technisch regelement schrijft voor dat dat een verticale belasting van 750 kg op beide uiteinden van het mainplane wordt toegepast. De ruimte tussen de mainplane en de flap de zogenaamde slot gap mag niet meer bedragen dan 0,5 mm. Dit was aan het begin van het seizoen nog 2 mm, in Japan 0,75 mm en vanaf China werd dit 0,5 mm.

https://www.fia.com/news/...s-around-wing-flexibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:33
Chocoball schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:50:
Regelmatig komt in dit topic de statistische tests dei de FIA uitvoert bij de voor- en achtervleugel naar voren maar weten eigenlijk nooit met welke middelen de test wordt uitgevoerd. Met de regelwijziging in Barcelona heef de FIA een artikel geplaatst met wat afbeeldingen erbij hoe ze dit precies doen.

[Afbeelding]

Artikel3.15.4 uit het technisch regelement gaat over de flexibitliteit van de voorvleugel bodywork. De test bestaat uit een belasting van 100 kg die eenzijdig en symetrisch (aan beide kanten) van de voorvleugel wordt toegepast. Vanaf Barcelona mag de verticale deflectie aan 1 zijde niet meer dan 10 mm (was 15 mm) zijn en bij de symetrische test niet meer dan 10 mm (was 20 mm).

Artikel 3.15.5 uit het technisch regelement betreft de flexibiliteit van de voorvleugelklep of flap. 'Elk deel van de achterrand van een voorvleugelklep mag niet meer dan 3 mm (was 5 mm) doorbuigen, gemeten langs de belastingsas, wanneer een puntbelasting van 6 kg loodrecht op de klep wordt uitgeoefend.'.

[Afbeelding]

Artikel 3.15.17 uit het technisch regelement schrijft voor dat dat een verticale belasting van 750 kg op beide uiteinden van het mainplane wordt toegepast. De ruimte tussen de mainplane en de flap de zogenaamde slot gap mag niet meer bedragen dan 0,5 mm. Dit was aan het begin van het seizoen nog 2 mm, in Japan 0,75 mm en vanaf China werd dit 0,5 mm.

https://www.fia.com/news/...s-around-wing-flexibility
Beetje domme vraag wellicht, ben niet thuis in de materie: ze meten het met verticale belasting, maar zijn de materialen tegenwoordig niet zo geavanceerd door bijv de koolstofvezels op een bepaalde manier te positioneren dat een enkele verticale druk de boel prima op zijn plaats houdt, maar een schuin drukpunt juist wel de flexibiliteit geeft? want dan kun je millimeters knijpen bij de controle zoveel je wilt, maar zodra de werkelijke luchtdruk in het spel komt van een bewegende auto was je controle totaal niet representatief? of proberen ze dat af te vangen met de term "belastingsas"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:31
Chocoball schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:08:
[...]

Ik denk dat Newey gelijk heeft. De simulator is iets anders dan een fancy versie van Assetto Corsa of iRacing. Het is een (zelf) ontwikkeld stuk software wat exact nabootst wat de echte auto doet op het circuit. Nu kan je de hardware kopen (Strollovitch heeft geld genoeg), en de circuit data is tot ieder hobbeltje digitaal beschikbaar, maar de daadwerkelijke respons programmeren en dat goed krijgen is iets wat tijd kost.

De sim moet kloppen met de auto. Dus straks blaffen ze een zooi rondjes over Barcelona en nemen die data mee naar huis. Daar zetten ze dezelfde setup in de sim en dan kijken ze of het ding dezelfde reacties en tijd geeft. Zo niet dan moet de software getuned worden. Gaan ze over naar een nieuwe vloer of vleugel, dan kan je eigenlijk opnieuw beginnen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-10 13:50
De hele truc is dat die laatste regel niet van toepassing is. De bedoeling is juist dat (mede) met de simulator een nieuwe vloer of vleugel te ontwerpen en te testen is.
Het is een kringloop proces.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
Gaat waarschijnlijk ook weer door andere media opgepikt worden namelijk de prestatieclausules in het contract van Verstappen.

Verstappen is momenteel 3e in het rijderskampioenschap (WDC). De prestatieclausule dat hij Red Bull na dit seizoen kan verlaten komt te vervallen wanneer hij na de grand prix van Oostenrijk (eind juni) binnen de top 4 zit. Het verschil met Leclerc die momenteel 5e in het kampienschap staat bedraagt op dit moment 57 punten. Blijft na dit weekend het verschil meer dan 50 punten dan komt de exit clausule te vervallen en zal Verstappen ook in 2026 bij Red Bull rijden (tenzij hij persoonlijk niet langer voor Red Bull wil rijden).

https://www.autosport.com...ull-for-f1-2026/10727773/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:13:
Gaat waarschijnlijk ook weer door andere media opgepikt worden namelijk de prestatieclausules in het contract van Verstappen.

Verstappen is momenteel 3e in het rijderskampioenschap (WDC). De prestatieclausule dat hij Red Bull na dit seizoen kan verlaten komt te vervallen wanneer hij na de grand prix van Oostenrijk (eind juni) binnen de top 4 zit. Het verschil met Leclerc die momenteel 5e in het kampienschap staat bedraagt op dit moment 57 punten. Blijft na dit weekend het verschil meer dan 50 punten dan komt de exit clausule te vervallen en zal Verstappen ook in 2026 bij Red Bull rijden (tenzij hij persoonlijk niet langer voor Red Bull wil rijden).

Als dit klopt blijft Verstappen sowieso voor Red Bull rijden, onafhankelijk van of dat gat dit weekend kleiner wordt. De kans dat Leclerc in 3 weekenden ineens 57 punten gaat inlopen op Verstappen en Russell zijn achterstand van 37 punten ook nog eens inhaalt is bijzonder klein. Dan moet Verstappen al bijna niet meer scoren, Leclerc alleen nog maar P1 of P2 worden (met minimaal 1x P1, 3x P2 is immers maar 54 punten en dus al 3 te kort), en Russell ook vrijwel elk weekend op het podium staan. En de kans dat of Mercedes of Ferrari zoveel sneller worden of Red Bull en McLaren zoveel langzamer is wel onwaarschijnlijk zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:36

Martinspire

Awesomeness

Kanttekening: met geld is in F1 veel te bereiken. Als ie echt weg wil en iemand is bereid daarvoor te betalen, dan gaat ie weg.

F1 contracten zijn net zoveel waard als het papier waarop ze getekend zijn...

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Martinspire schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:53:
[...]

Kanttekening: met geld is in F1 veel te bereiken. Als ie echt weg wil en iemand is bereid daarvoor te betalen, dan gaat ie weg.
Het kan zelfs gratis. Als Verstappen na Oostenrijk elke race buiten de punten finisht, omdat die weg wilt, zal die ook heel snel mogen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Martinspire schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:53:
[...]

F1 contracten zijn net zoveel waard als het papier waarop ze getekend zijn...
"In all of Formula 1, a contract is toilet paper," - S. Perez

Ik denk dat de Britse pers met dit neiuws komt omdat Russell nog steeds niet over een nieuw contract beschikt. Gezien zijn huidige vorm dit seizoen behalve in de laatste 2 races dan heeft het nog geen nieuw contract opgeleverd. Volgens Wolff zouden de gesprekken met Russell aan het begin van de Europese tour beginnen maar het gerucht wil dat Mercedes tot de zomerstop wil wachten mocht de exit clausule van Verstappen in werking treden.

Er wordt al gezegd dat Verstappen tot en met 2026 wil wachten wat zijn volgende stap wordt want rondrijden in het middenveld is geen optie voor hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:53

Blokker_1999

Full steam ahead

Rondrijden in het middenveld is natuurlijk altijd een optie, en zelfs achteraan rijden is een optie. Vraag maar aan Alonso. Maar ik verwacht ook niet dat Max snel van team zal veranderen net door de nieuwe wagens die we in 2026 gaan krijgen. Dan moet je al heel weinig vertrouwen hebben in je huidige team om weg te gaan volgend jaar om performantie redenen. Want niemand kan voorspellen welke teams volgend jaar hun huiswerk het beste gemaakt gaan hebben, Wie weet krijgen we zelfs weer een gevalletje BrawnGP en is volgend jaar Audi kampioen of heeft Alonso goed gekozen door te blijven rijden bij Aston Martin om eindelijk die 3de titel bij een tweede team te kunnen pakken. Je weet het niet.

En ja, in topsport zeggen contracten niets. En dat is niet enkel bij de F1 zo, je ziet dat ook in o.a. het voetbal. En zeg nu zelf, als iemand aangeeft weg te willen, en jij gaat die tegen hun wens in verplichten van te blijven, hoeveel motivatie om goed te presteren gaat er nog zijn?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:32
Chocoball schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 00:16:
[...]

Ik denk dat de Britse pers met dit neiuws komt omdat Russell nog steeds niet over een nieuw contract beschikt. Gezien zijn huidige vorm dit seizoen behalve in de laatste 2 races dan heeft het nog geen nieuw contract opgeleverd. Volgens Wolff zouden de gesprekken met Russell aan het begin van de Europese tour beginnen maar het gerucht wil dat Mercedes tot de zomerstop wil wachten mocht de exit clausule van Verstappen in werking treden.

Er wordt al gezegd dat Verstappen tot en met 2026 wil wachten wat zijn volgende stap wordt want rondrijden in het middenveld is geen optie voor hem.
Stel dat Verstappen gebruik gaat maken van die clausule en tekent bij Mercedes dan is dat wel de ultieme middelvinger naar Russel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:02
(tenzij hij persoonlijk niet langer voor Red Bull wil rijden).
Dit invalideert al het andere toch... Als de clausule in werking treedt maar hij wil wel bij RB blijven rijden dan is het ook niet alsof hij weg móet. Dus in alle gevallen hangt het puur af van wat Max wil.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Horner heeft ooit al aangegeven dat ze Max niet vast zullen houden als hij weg wil.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Chocoball schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 00:16:
[...]

Ik verwacht dat de teamprestaties doorslaggevend gaan zijn. Hoe loopt het intern bij het team, hoe pakken strategische keuzes tijdens de race uit, hoe gaan de pitsstops? De prestaties van de auto's volgend jaar is koffiedik kijken. In dit opzicht zou eind 2026 kiezen wel een logische keuze zijn.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
Blokker_1999 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:23:
Rondrijden in het middenveld is natuurlijk altijd een optie, en zelfs achteraan rijden is een optie. Vraag maar aan Alonso. Maar ik verwacht ook niet dat Max snel van team zal veranderen net door de nieuwe wagens die we in 2026 gaan krijgen. Dan moet je al heel weinig vertrouwen hebben in je huidige team om weg te gaan volgend jaar om performantie redenen. Want niemand kan voorspellen welke teams volgend jaar hun huiswerk het beste gemaakt gaan hebben, Wie weet krijgen we zelfs weer een gevalletje BrawnGP en is volgend jaar Audi kampioen of heeft Alonso goed gekozen door te blijven rijden bij Aston Martin om eindelijk die 3de titel bij een tweede team te kunnen pakken. Je weet het niet.

En ja, in topsport zeggen contracten niets. En dat is niet enkel bij de F1 zo, je ziet dat ook in o.a. het voetbal. En zeg nu zelf, als iemand aangeeft weg te willen, en jij gaat die tegen hun wens in verplichten van te blijven, hoeveel motivatie om goed te presteren gaat er nog zijn?
Dat rondrijden in het middenveld sluiten zowel Verstappen als Verstappen sr. uit. Na de hectiek van vorig jaar is de rust weer binnen het Red Bull team teruggekeerd wat een tussentijds vertrek ook lijkt uit te sluiten. Wel eist Verstappen dat iedereen binnen het team het maximale geeft wat hij zelf ook doet. Heeft hij gevoel dat dat niet het geval is dan zal hij niet langer willen blijven dan nodig.

De motorfabrikanten en teams houden de kaarten stevig tegen de borst, spelen allemaal de underdog voor volgend jaar wat ook logisch is. Dus naar een ander team overstappen in het eerste jaar van een nieuw regelement zie ik ook niet gebeuren. Wat ik zo tussen de regels in interviews met Verstappen lees is dat hij het volgend jaar wil aankijken of hij nog langer in de Formule 1 wil rijden, mogelijk bij een ander team nog of anders verder gaan met zijn andere projecten en ambities.

Over het verplichten aan een contract. Momenteel zijn er 2 gevallen waar medewerkers aan hun contract gehouden worden en langer moeten blijven. Waar Adrian Newey en Jonathan Wheatley relatief vlotte vertrekafspraken konden rmaken wordt huidig Red Bull Head of race Strategy Will Courtenay aan zijn contract gehouden. Courtenay werd september vorig jaar als de nieuwe Sporting Director bij McLaren aangekondigd maar Red Bull houdt hem aan zijn contract en mag hij Red Bull pas halverwege 2026 verlaten. Iets soortgelijks geldt voor Enrico Cardile die aan het begin van dit jaar bij Aston Martin aan de slag zou gaan als nieuwe technical director. Ferrari is naar de rechter gestapt en heeft gelijk gekregen waardoor Cardile langer moet wachten en pas halverwege juli van dit jaar mag overstappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjoerddebruin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:20
Pirelli skipt een compound in Spa, waar ze de C1, C3 en C4 meenemen. Silverstone gaat een stap softer.

https://press.pirelli.com...or-spielberg-to-budapest/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Over dat Max gebeuren: Max en GP zijn zowat getrouwd. Lijkt me ook wel een goede reden om niet zomaar over te stappen...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Illegal_Alien schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:45:
Over dat Max gebeuren: Max en GP zijn zowat getrouwd. Lijkt me ook wel een goede reden om niet zomaar over te stappen...
Maar Riccardo Adami is toch ook een prima race engineer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ze kunnen ook samen een overstap maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardappelbakker
sjoerddebruin schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:42:
Pirelli skipt een compound in Spa, waar ze de C1, C3 en C4 meenemen. Silverstone gaat een stap softer.

https://press.pirelli.com...or-spielberg-to-budapest/
Dit moet gewoon de standaard worden. C1, C3, C5 altijd mee en de C2 en C4 weg :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Exocet schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:05:
[...]

Ze kunnen ook samen een overstap maken
Dat is problematisch. Een engineer zal vaak veel meer kennis hebben van de auto en het team, en dus komt er dan gardening leave om de hoek (en ga je dan als coureur ook een jaartje niet rijden?). En daarnaast zijn de teams ook niet gek, en promoveren ze deze personen gewoon zodat ze niet meer weg willen. Zie GP, en zie Bono. Beiden hebben vorig jaar een promotie gemaakt. GP naar head of race engineering ik meen al eerder en heeft met het vertrek van Wheatly ook weer functies erbij gekregen. En Bono heeft vorig jaar ook een promotie gemaakt.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Chocoball
Waarom kwam McLaren niet met een nieuwe voorvleugel naar Barcelona in de vertaling en samenvatting.
  • Red Bull en Ferrari kwamen naar Barcelona in de hoop dat de aangescherpte regels voor de voorvleugel het voordeel bij McLaren wat zou wegenemen. WIlliams teambaas Vowles heeft een andere mening, "Het gaat helemaal niks veranderen. Als het al het geval is dan wint of verliest men misschien een tiende op de concurrent."
  • Toen de FIA vandaag met het overzicht kwam welke nieuwe onderdelen de teams naar Barcelona hadden meegenomen zal dat een klap in het gezicht van de concurrentie zijn geweest omdat McLaren geen nieuwe onderdelen bij zich had.
  • 7 andere teams hebben hun voorvleugel wel aangepast, niet alleen de structuur maar ook de flaps, endplates of mainplane. Voor 80% om op de technical directive te reageren, gelijktijdig in het restant en zonder veel inspanning zijn de laatste ontwikkelingen meegenomen. Voor hun was de eerste training in Barcelona de eerste echte test met de nieuwe vleugel Aston Martin en Racing Bulls hadden graag de voorvleugel al in Imola gehad maar waren toen nog niet klaar.
  • McLaren, Mercedes en Alpine hebben hun voorvleugel met een stijvere structuur wel in Imola kunnen testen en daarbij ook nog oud tegen nieuw wat nu in Barcelona niet meer had gekund. Daarom reageerden deze teams ook vrij kalm op de aangescherpte regels. Sinds Imola hebben Mercedes en Alpine niks meer aan de vorm van hun voorvleugel gewijzigd. Samen met McLaren behoren zij tot de groep die de meest sterke verdraaiing van de vleugel of elementen daarvan toepast. Ferrari, Haas en Williams kalmeren zich met de gedachte dat ze voordelen van buigzame vleugels nauwelijk uitgebuit hebben en daardoor waarschijnlijk nauwelijks rondetijd zullen verliezen als er problemen met de balans van de wagen ontstaan.
  • Omdat de nieuwe voorvleugel stijver moet zijn zijn er ook meer carbonlagen in verwerkt waardoor ze zwaarder zijn geworden. Het extra gewicht schommelt ergens tussen de 1 en 2 kg. Normaal door belast uit de voorvleugel te verwijderen wordt dat gewichtsverschil weer weggenomen. Wie echter door de gewichtstoename aan de limiet zit heeft pech omdat dan ook weer aan de achterzijde verbeteringen doorgevoerd moeten worden om zo weer de gewenste gewichtsverdeling te krijgen.
  • De ingenieurs hadden geen grote problemen om de auto in balans te krijgen, zelfs niet met de stijvere vleugels. In geval van nood kan het ook met behulp van mechanische afstelling of differentieelaanpassingen. "Er zijn talloze manieren om de balans te beïnvloeden door gerichte veranderingen in de veerstijfheid maar niets is zo elegant en effectief om dat aerodynamisch te doen," aldus Vowles.
  • Experts denken dat de betere vleugelverbuigers ook onder de nieuwe regels en afhankelijk van de snelheid hun vleugels flexibel weten te houden."In werkelijkheid zijn de belastingen vier keer hoger dan bij de statische test. Door de stijvere constructie is het alleen iets lastiger geworden om het exacte buigmoment te bepalen." vertelt een ingenieur.
  • Het bewijs dat alles bij het oude lijkt gebleven was de snelste tijd van Norris in de eerste vrije training. Verstappen kwam met het nuchtere commentaar,"een goede wagen, blijft een goede wagen.". Ook waren er 2 uitschieters, Ferrari leek het beter dan verwacht te doen en Williams zakte juist verder terug.Volgens Sainz ligt dat eerder aan het circuit want hun wagen houdt niet van lang aanhoudende medium-snelle bochten.
https://www.auto-motor-un...neuer-frontfluegel-imola/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:43

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Na Spanje;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isqB-hEi2xD4vJmFTBPRhWndlGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJp6vNcvaGOPuExyZuuPQHUy.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:33
Nou, bijna wel een garantie voor een vrij weekend voor Verstappen toch? 2 punten vervallen eind juni, maar daarna ergens in september pas weer volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Max en GP werken sinds start f1 voor Max samen.

Max heeft (meermaals) gezegd; stopt GP - dan stop ik ook

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
himlims_ schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:00:
[...]

Max en GP werken sinds start f1 voor Max samen.

Max heeft (meermaals) gezegd; stopt GP - dan stop ik ook
* sinds de overstap naar Red Bull. In 2015 was GP de race engineer vwn Kvyat (en het begin van 2016 dan ook). En in 2014 was hij nog de race engineer van Perez, bij Force India.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RobertMe schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:03:
[...]

* sinds de overstap naar Red Bull. In 2015 was GP de race engineer vwn Kvyat (en het begin van 2016 dan ook). En in 2014 was hij nog de race engineer van Perez, bij Force India.
Ik bedoel voor Max; sinds intrede f1 bij torro-Rosso was GP zijn engineer (voorheen van torpedo-boy)
De eerste overwinning van Max, was voor GP ook eerste overwinning. Hebben alle dieptepunten (Renault) tot hoogtepunten (WK) samen beleefd.

Kan me prima voorstellen dat de uitsprak van Max, hout snijdt

offtopic:
kan me voorstellen dat torpedo boy max zijn bloed wel kan drinken; auto, vriendin, kind, engineer, schoonfamilie, sponsoren etc

//edit; nu de race pas gezien ….
Wat een gepruts en gedoe zeg. Begrijp Max zijn irritatie; maar dit is IRL racing - geen iRacing waarbij je iemand (op deze manier) op plek zet. Zwarte vlag had niet misstaan …. Vergelijkbaar met Levi’s/vettel (baku?) maar dat was andere snelheid.

[ Voor 31% gewijzigd door himlims_ op 02-06-2025 18:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
himlims_ schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:05:
[...]

Ik bedoel voor Max; sinds intrede f1 bij torro-Rosso was GP zijn engineer
Nee dus. Verstappen reed in 2015 voor Toro Rosso en had daar ik meen Piere <something> als race engineer (die werkt nu nog steeds bij STR en heeft recentelijk "pas" een promotie gemaakt). Terwijl in 2015 GP werkzaam was bij RBR en race engineer van Kvyat was.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-3.motorsport.com/static/img/mgl/5000000/5020000/5020000/5020400/5020453/s8/f1-japanese-gp-2015-gianpiero-lambiase-red-bull-racing-engineer-with-daniil-kvyat-red-bull.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door RobertMe op 02-06-2025 18:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:05:
[...]

Ik bedoel voor Max; sinds intrede f1 bij torro-Rosso was GP zijn engineer (voorheen van torpedo-boy)
Nope, GP is de engineer van Max geworden na zijn overstap naar Red Bull. Bij Toro Rosso was Xevi Pujolar de engineer van Max.
Afbeeldingslocatie: https://a.espncdn.com/photo/2016/0506/r80628_1296x729_16-9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:22
ebis schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:34:
[...]

Nope, GP is de engineer van Max geworden na zijn overstap naar Red Bull. Bij Toro Rosso was Xavi Pujolar de engineer van Max.
[Afbeelding]
Klopt. Er is ergens een mooi interview waarin GP vertelde wat het met hem deed toen Max plots overkwam en meteen die eerste race in hun samenwerking won. Even kijken of ik dat kan terugvinden…

Edit: Gevonden! https://www.formula1.com/...win.XXBPI3SC5oAsLwVnavwfu
(GP in laatste alinea’s)

[ Voor 14% gewijzigd door Toke_gt op 02-06-2025 19:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Ik ben benieuwd wie er voor AM rijden in Canada. Lijkt mij dat Stroll er alles aan wil doen om raceklaar te zijn voor zijn thuis race. De reserves, Drugovic en Vandoorne, rijden Le Mans in Hypercars. Hun junior, Crawford, heeft niet voldoende punten om F1 te mogen rijden.

Meest voor de hand liggende is dat ze een reserve lenen bij motor leverancier Mercedes, dus dat zou inhouden dat Bottas kan terugkeren. De andere Mercedes junior, Vesti, doet namelijk ook mee aan Le Mans en deelt de auto met Drugovic. Een andere optie kan zijn dat Drugovic geen Le Mans mag rijden, maar ik verwacht dat hij dat alleen wil laten schieten als het zeker is dat hij F1 rijdt. Verder zullen er ook contractuele verplichtingen zijn met Cadillac.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Volgens mij las ik ergens dat Drugovic gelijk lemans af zou zeggen als AM hem zou vragen in te vallen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:05
TinusXIII schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:21:
Nou, bijna wel een garantie voor een vrij weekend voor Verstappen toch? 2 punten vervallen eind juni, maar daarna ergens in september pas weer volgens mij.
Eind oktober...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:38

sjaool

Every life should have 9 cats

TinusXIII schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:21:
Die 2 punten worden hem vast aangesmeerd door George. :+

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 14:46

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjaool schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:09:
[...]

Of piastri. Die is er hard genoeg voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:10

Crazy D

I think we should take a look.

sjaool schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:09:
[...]

Nee, zoiets zou George nooooooit doen. Die is immers de ideale schoonzoon....
|:(

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

MikeyMan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:21:
[...]

Of piastri. Die is er hard genoeg voor.
Ja, en nee. Ik geloof dat Piastri opzettelijk iets extra zal doen, simpelweg omdat hij al a la Max rijdt zeg maar. Die heeft een zelfde "schijt aan" mentaliteit, zet m ernaast terwijl velen denken dat dat daar niet kan. Die gaat dat niet opeens anders doen, of op een plek waarin dat eigenlijk niet kan. Want uiteindelijk, stel Max zegt fuck you, doet iets waardoor ze er allebei afliggen (of vervelender voor 'de ander', alleen die ander) dan loopt ie sowieso die punten mis. En als het een McLaren is, kun je wel gokken dat je de volgende race wint maar een zekerheidje is het ook weer niet. Ondanks een ruime voorsprong hebben die juist teveel te verliezen. Een Russel of LeClerc heeft natuurlijk ook genoeg te verliezen, maar kan er ook veel mee winnen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chocoball
Perez was duidelijk het probleem vorig jaar (na de 9e race scoorde hij nog maar 45 punten in 2024). Heeft Red Bull nog een lieve duit gekost van ergens rond de 14 miljoen euro maar gelukkig zijn de salarissen van Liam en Yuki weer een stuk lager :)

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/jd5ge8se4n4f1.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Chocoball schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:52:
Perez was duidelijk het probleem vorig jaar (na de 9e race scoorde hij nog maar 45 punten in 2024). Heeft Red Bull nog een lieve duit gekost van ergens rond de 14 miljoen euro maar gelukkig zijn de salarissen van Liam en Yuki weer een stuk lager :)

[Afbeelding]
Het probleem dit jaar is duidelijk de auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Exocet schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:01:
[...]

Het probleem dit jaar is duidelijk de auto.
En het veld. Alle 10 de teams zitten gewoon dicht achter elkaar. Afgelopen weekend als Yuki 8 tiende sneller was was hij P1 in Q1. Vroeger zat er tussen P1 en P20 anderhalve seconde als niet meer, nu zit het allemaal binnen een seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E2TK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-10 12:52
Chocoball schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:52:

[Afbeelding]
Wat is dit voor een AI gegenereerde grafiek? Cijfers alleen waren duidelijker geweest :+

Neemt niet weg dat Red Bull duidelijk niet een top 3 auto heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
E2TK schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:15:
[...]

Wat is dit voor een AI gegenereerde grafiek? Cijfers alleen waren duidelijker geweest :+

Neemt niet weg dat Red Bull duidelijk niet een top 3 auto heeft.
Inderdaad, het staafje van 133 is 1 pixel lager dan 129. Maar goed, het is een draak van een auto en dat weten ze inmiddels zeker een seizoen (dominantie weg), maar ze krijgen het niet gefixt. Soms hoor je van die opmerkingen als dat het setupwindow groter is, maar daar merk ik weinig van of de optimale performance valt enorm tegen. En dan de pers die al speculeert over Hadjar naar RBR en Yuki terug naast Lawson... Wat denk je dat er dan gebeurt? 8)7

Als Gasly, Albon, Perez, Ricciardo, Lawson en Yuki* het allemaal niet kunnen, hoe ligt het dan nog aan de rijder?

* En misschien vergeet ik er een, het is echt een blur :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RobertMe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:07:
[...]

En het veld. Alle 10 de teams zitten gewoon dicht achter elkaar. Afgelopen weekend als Yuki 8 tiende sneller was was hij P1 in Q1. Vroeger zat er tussen P1 en P20 anderhalve seconde als niet meer, nu zit het allemaal binnen een seconde.
Coulthard kwalificeerde met 1 seconde afstand tot P1 nog op P3 in zijn McLaren tijd zat ie laatst te verkondigen idd :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Grrrrrene schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:58:
[...]

Inderdaad, het staafje van 133 is 1 pixel lager dan 129. Maar goed, het is een draak van een auto en dat weten ze inmiddels zeker een seizoen (dominantie weg), maar ze krijgen het niet gefixt. Soms hoor je van die opmerkingen als dat het setupwindow groter is, maar daar merk ik weinig van of de optimale performance valt enorm tegen. En dan de pers die al speculeert over Hadjar naar RBR en Yuki terug naast Lawson... Wat denk je dat er dan gebeurt? 8)7

Als Gasly, Albon, Perez, Ricciardo, Lawson en Yuki* het allemaal niet kunnen, hoe ligt het dan nog aan de rijder?

* En misschien vergeet ik er een, het is echt een blur :P
Het probleem zit 'm echt niet in bovengenoemde rijders, maar die andere...
Hij had nr 33, maar al een tijdje nr 1....

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:53
Aardappelbakker schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:05:
[...]

Dit moet gewoon de standaard worden. C1, C3, C5 altijd mee en de C2 en C4 weg :*)
En dan noemen we het gewoon C1 C2 C3, ook wel Soft medium hard. Dan zeuren wij weer dat de verschillen groter moeten. Dan komen ze weer met ultra en hyper soft. Dan is dat te moeilijk en maken ze er weer C1-C5 van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelbakker
meenkdrie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:40:
[...]

En dan noemen we het gewoon C1 C2 C3, ook wel Soft medium hard. Dan zeuren wij weer dat de verschillen groter moeten. Dan komen ze weer met ultra en hyper soft. Dan is dat te moeilijk en maken ze er weer C1-C5 van...
En dan is het cirkeltje weer rond ;(

Het maakt mij niet uit hoe ze de banden noemen, maar ik zou graag het verschil tussen de banden groter zien. Dus vandaar C1, C3 en C5. Dat het loont om bijvoorbeeld 2x C5 eronder te schroeven en dan sneller te zijn dan met een 1 stop C1. Maar dat de gok om een 1 stop te doen met C1 nog steeds kan werken door bijvorobeeld een safety car of whatever.

Eigenlijk wat Max afgelopen weekend deed. Eén extra stop maken en toch op 4 seconden zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Zou er bij RBR trouwens al wel eens gesproken zijn voor een cursusje anger management voor Max? Die "red mist" zoals ze dat in GB zo mooi noemen is iets wat een terugkerend fenomeen is en wat hem serieus punten kost en strafpunten oplevert. Of durft niemand dat tegen hem te zeggen, gezien de situatie, omdat dat de druppel kan zijn om naar een ander team te gaan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Ah GB en Max de big bad wolf maken; Zijn ze goed in.... ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:57
Ach Vettel had er in het recente verleden ook wel eens "last" van.
En in een verder verleden Schumacher.

En in een nog verder verleden zijn er nog wel wat grote namen geweest die moedwillig op andere coureurs zijn ingereden, al dan niet uit tactisch oogpunt.

Dus het is van alle tijden en tekent de "niet-willen-verliezen-topsport-mentalitet"
Om dan met een cursusje anger management te gaan lopen strooien heeft m.i. niet veel zin.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Eric H schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:49:
Ach Vettel had er in het recente verleden ook wel eens "last" van.
En in een verder verleden Schumacher.
had gister precies diezelfde gedachten; het is niet goed, weet iedereen - ook de 'hot head'
schumacher heeft wel meer 'incidentjes' gehad. een voetballer die graag mensen bijt, of een boxer :+

@RobertMe na 2jr vervalt nummer reservering

[ Voor 5% gewijzigd door himlims_ op 03-06-2025 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
albino71 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:06:
[...]

Het probleem zit 'm echt niet in bovengenoemde rijders, maar die andere...
Hij had nr 33, maar al een tijdje nr 1....
Volgend jaar weer gewoon 33 :Y)

Of zou hij kunnen overstappen op zijn voorkeursnummer? 3. Maar Ricciardo is dan net een goed jaar weg en zal dan ook nog steeds zo kunnen instappen zonder "gekeurd" te hoeven worden zeg maar. Pas na X jaar weg vallen afkortingen en nummers vrij. Net zoals VES => VER dat twee? Jaar duurde nadat Vergne plek moest maken voor Verstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:05
himlims_ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:53:
[...]

had gister precies diezelfde gedachten; het is niet goed, weet iedereen - ook de 'hot head'
schumacher heeft wel meer 'incidentjes' gehad. een voetballer die graag mensen bijt, of een boxer :+

@RobertMe na 2jr vervalt nummer reservering
Verschil is wel dat Schumacher toen gediskwalificeerd werd van het kampioenschap toch? dan valt 10sec mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:57
Senna/Prost 1990 Japan
Schumacher/Hill 1994 Australië
Schumacher/Villeneuve 1997 Jerez (Diskwalificatie Schumacher, Villeneuve kampioen)
Hamilton/Vettel 2017Azerbaijan
Hamilton/Verstappen 2021 Silverstone (al kun je daar over discussiëren)

Dus, van alle tijden......

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
RobertMe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:53:
[...]

Volgend jaar weer gewoon 33 :Y)

Of zou hij kunnen overstappen op zijn voorkeursnummer? 3. Maar Ricciardo is dan net een goed jaar weg en zal dan ook nog steeds zo kunnen instappen zonder "gekeurd" te hoeven worden zeg maar. Pas na X jaar weg vallen afkortingen en nummers vrij. Net zoals VES => VER dat twee? Jaar duurde nadat Vergne plek moest maken voor Verstappen.
Volgens mij kan je niet zomaar wisselen van nummer toch? Met uitzondering van de kampioen die voor nummer 1 kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TinusXIII schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:14:
[...]

Volgens mij kan je niet zomaar wisselen van nummer toch? Met uitzondering van de kampioen die voor nummer 1 kan kiezen.
Zo schijnt het idd te zijn:
How do drivers choose their numbers?

F1 drivers are allowed to choose a number between 2 and 99, which remain theirs for the duration of their career in the sport. If they depart the sport for any reason – be it a retirement or anything else – then their numbers would be reserved for two seasons, preventing any newcomers in that period from selecting it.
https://www.formula1.com/...ull.MQatOGQ4HR0i8kg4lPkP4

Maar er zullen vast wel geitenpaadjes zijn bij de FIA :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TinusXIII schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:14:
[...]

De afkorting staat ook vast, toch werd VES VER. Dus wellicht is er wel een mogelijkheid? (Maar afgaande op de quote van @YakuzA zou ik zeggen van niet. Tenzij op die pagina staat dat de afkorting ook voor de gehele carriere is).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-10 16:07

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Al die social media onzin kan beter op de social media blijven? :p

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
Oh my word

Ergens in de reacties staat dat Russell nooit een Mercedes AMG F1 logo in zijn IG had staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
breew schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:29:
Verstappen naar Mercedes confirmed :+
FTFY :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
Na de test in Barcelona ziet de FIA af van de verplichting vanuit TD015 dat voor bepaalde races skid block van een staallegering gebruikt moeten worden i.p.v. titanium. Bepaalde teams waren niet overtuigd omdat ze diverse bezwaren hadden zoals extra gewicht wat al gauw 750 gram verschil maakt, snellere slijtage van de blokkken en mogelijk de plank waardoor de wagen omhoog moet wat weer rondetijd scheelt.

Door het wegvallen van de verplichting vraagt de FIA de teams wel om de stalen skid blocks naar alle races mee te nemen voor het geval dat. Ook het testen van de stalen skid blocks gaat gewoon door en zal bij bepaalde evenementen plaatsvinden. Overigens ziet McLaren geen impact door toedoen van de TD.

De verklaring van de FIA in delen:
“Following analysis of the stainless steel skid block trials in Barcelona, the FIA has revised the implementation plan outlined in TD015.

“Titanium skid blocks will remain the mandated material for the remainder of the season.

“However, teams are requested to have stainless steel skid blocks available at all events, as they may become mandatory if similar grass fire incidents occur as seen in Suzuka early this year.

“Additional testing of stainless steel skid blocks will be conducted at selected events throughout the season to support further evaluation."
https://www.the-race.com/...d-block-change-mandatory/

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Chocoball

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:22
Wat een heerlijke aflevering. Creatieve benadering van de situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-10 07:15
Ik zit nog eens de beelden en analyses van het incident tussen Verstappen en Russell te kijken en moet mijn mening misschien toch gaan bijstellen, maar ik krijg dat op basis van de regels niet helemaal duidelijk.

Het gaat erom dat Verstappen Russell voorbij moest laten van het team. Ik krijg alleen niet duidelijk wat volgens het reglement de definitie is van het teruggeven van een positie. In het reglement is wel terug te vinden dat je het behaalde voordeel moet teruggeven. Met andere woorden, zit je een neuslengte achter je tegenstander, schiet je er buiten de baan voorbij en geef je de positie terug, dan hoef je de tegenstander niet met meer dan een neuslengte aan je voorbij laten gaan.

Veel meer kan ik er niet over vinden. Spreek je over het teruggeven van een positie, spreken we dan over een volledige autolengte of wordt gemeten op basis van de tijdwaarneming. Wanneer iemand er voorbijgaat, ongeacht het verschil in afstand, levert al een positie winst op.

Nogmaals, ik krijg dus niet duidelijk wanneer je de positie voldoende hebt teruggegeven en mogelijk is het reglement daar ook niet duidelijk in. En mogelijk weet Verstappen dat ook en dat zou een heel ander licht op de situatie werpen.

In tegenstelling tot wat in de media veel te lezen is, is op basis van de on boards te zien dat Verstappen niet tegen Russell aan stuurde. Zijn stuurhoek is constant gelijk en slaat pas uit op het moment dat de voorbanden van Russell en Verstappen elkaar raken.

Verder is Verstappen de hele situatie volledig in controle. Geen blokkerende banden, hij schiet niet door in de bocht. Hij neemt alleen de apex ruimer, maar laat aan de buitenkant meer dan voldoende ruimte voor Russell en haalt ook met gemak de bocht.

Voorafgaand aan de bocht liet Verstappen Russell er voorbij. Ongeacht hoe ver Russell er voorbij is, de positie is op dat moment teruggegeven. Op dat moment accelereert Verstappen weer en mogelijk is dit een briljante move. Want op het moment dat Russell er voorbij is, mag hij toch gewoon weer inhalen?

Dus hij gooit zijn auto aan de binnenkant ernaast. Je zou o.b.v. de onboards zelfs kunnen debatteren dat hij eerder bij de apex was dan Russell. Het is niet eens een divebomb. Het is gecontroleerd en heeft alles weg van een legitieme inhaalactie.

Tot het moment waarop Russell dus eigenlijk gewoon blind instuurt omdat hij Verstappen waarschijnlijk niet meer aan de binnenkant verwacht. Dit zou je haast een signature move van Russell kunnen noemen, die er vaker een handje van heeft gehad om blind in te sturen.

Al met al - en dat hangt dus vooral af van op welke manier de FIA het teruggeven van een positie definieert - is in dit geval Russell de schuldige die instuurt op een auto aan de binnenkant en niet andersom. Hoewel ook ik op basis van beelden in eerste instantie dacht dat Verstappen bewust naar buiten stuurde om Russell te rammen. In o.a. dit filmpje te zien vanaf 2:25:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Volgens mij rijdt Max niet per se in op Russel, maar Max stuurt gewoon niet hij zit mijlenver van de apex. Met als resultaat dat ie dus tegen Russel aanrijdt.

Als ik het met goed herinner, heeft Max al een keer iemand een plek teruggeven maar pakte hij hem echt direct weer terug en dat was afgekeurd en dus alsnog straf. Maar ja. Plek teruggeven. Ok, maar hoe lang... terechte vraag. Maar er voorbij laten en direct daarna weer inhalen was te snel in ieder geval.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertMe
@KlaasjeNL , plek teruggeven is natuurlijk totaal irrelevant. Hij hoefde de plek helemaal niet terug te geven. En als het team zegt "crash nu" zal hij ook geacht worden dat niet te doen ondanks dat het team dat zegt.
En als het wel "plek teruggeven" was dan is op zijn minst de gentlemens agreement, als niet de regel, dat je niet inhaalt voor de volgende bocht. En dat weet Verstappen verdomde goed. Want in Miami gaf Norris zijn plek terug aan Verstappen en riep Verstappen meteen dat Norris hem niet mocht inhalen voor de volgende bocht (terwijl Norris dat niet eens deed).

En v.w.b. de "crash". Ik onafhankelijk van de uiteindelijke situatie in de bocht, is het Verstappen die voor de crash zorgt. Als hij de plek terug wilt geven is dit overduidelijk niet de manier waarop dit hoort en is hij de veroorzaker van de crash door roekeloos / onverwacht gedrag (vertragen, en daarna versnellen en geen enkele poging doen om de bocht te halen of niet te crashen). En als Verstappen problemen met ee auto zou hebben (auto niet niet versneld uitkomen T4 en daarna weer wel dat zou leiden tot dat rare afremmen en accelereren) valt er nog steeds een punt te maken dat het een vorm van "rejoining unsafely" is.

Maar daarnaast, blijkt uit alles dat dit een 100% bewuste actie van Verstappen is (hij klaagt ook niet op de radio over dat Russell tegen hem aan rijdt of wat dan ook). En dan komt die er met een 10 sec time penalty heel goed vanaf (Vettel kreeg in Baku 2017 nog een 10 sec stop & go penalty. Russell in Monaco voor bewust afsnijden een drive through).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Crazy D schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:23:
Volgens mij rijdt Max niet per se in op Russel, maar Max stuurt gewoon niet hij zit mijlenver van de apex. Met als resultaat dat ie dus tegen Russel aanrijdt.

Als ik het met goed herinner, heeft Max al een keer iemand een plek teruggeven maar pakte hij hem echt direct weer terug en dat was afgekeurd en dus alsnog straf. Maar ja. Plek teruggeven. Ok, maar hoe lang... terechte vraag. Maar er voorbij laten en direct daarna weer inhalen was te snel in ieder geval.
Voorbij is er voor bij; met beide assen.

Met de neus 20cm is voorop liggen, maar niet voorbij zijn.

Zonder Max bril is het gewoon een lompe actie

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik kwam deze nog tegen, vond hem wel geinig:
Afbeeldingslocatie: https://scontent.frtm1-2.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/502495328_1220396566768363_4817729426241784829_n.webp?stp=dst-jpg_p526x296_tt6&_nc_cat=1&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=HXEixvU6J6cQ7kNvwELz7cl&_nc_oc=AdkGEsAZqzzfLXatWpNXfaCtyim8A6nPOxVd9CK1GpsOZBx_sy5MzU9Yd6KyyxXMwic&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.frtm1-2.fna&_nc_gid=WKHHfaduvPVig8C1FSW84g&oh=00_AfLppAZk60JlMAzQV7tD4ksTidyvqFcST_xUx0DPfLl-UA&oe=684624F7

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:23
Crazy D schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:23:

Na het incident met Hamilton en Massa in Spa 2008 is besloten dat als je plek teruggeeft, je niet voor de eerstvolgende bocht alweer in mag halen. Interessant genoeg was dit ten tijde dat dit incident plaatsvond nog geen officiele regel toen Hamilton er voor gestraft werd. Verstappen deed die keer met plek teruggeven iets soortgelijks als Hamilton destijds in Spa en kreeg dus idd een penalty.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
miicker schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:39:
[Afbeelding]
Ach, die kerstkaart met de crash van Verstappen valt nog mee. Aan het eind van afgelopen weekend lieten ze een "teaser" voor Canada zien waarin beelden gebruikt werden van crash waaraan een coureur overleden is. Iets met een staller bij de starr waar iemand anders achterin rijdt. Door lekkende brandstof duurt het 25 minuten voordat ze veilig bij de auto's kunnen komen en op dat moment bleek de achterste coureur dus overleden te zijn. En beelden van die start / crash gebruikte Sky dus in de teaser voor de GP van Canada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 15:58
miicker schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:39:
[Afbeelding]
De interviews na de race waren verschrikkelijk. Gelukkig trapte de coureurs er niet in. Als er geen boetes op stonden hadden er wel een paar feller gereageerd denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-10 07:15
himlims_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:33:
[...]

Voorbij is er voor bij; met beide assen.

Met de neus 20cm is voorop liggen, maar niet voorbij zijn.

Zonder Max bril is het gewoon een lompe actie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtN9YojipmXtLIg4hKG2xFHNKSQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jWLY0DCCVF9IAR9w7AOki2Ui.png?f=user_large

Dus dit is ervoorbij? :+

Mijn punt is daarbij dat in de media wordt gesuggereerd dat Verstappen op Russell inreed en daar heeft het van buiten ook alle schijn van, maar in de auto is te zien dat dat helemaal niet het geval is. Je kan het lomp vinden, maar we hebben veel lompere divebombs gezien met veel meer schade met veel lagere straffen.
Tomcatter_31 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:40:
[...]

Na het incident met Hamilton en Massa in Spa 2008 is besloten dat als je plek teruggeeft, je niet voor de eerstvolgende bocht alweer in mag halen. Interessant genoeg was dit ten tijde dat dit incident plaatsvond nog geen officiele regel toen Hamilton er voor gestraft werd. Verstappen deed die keer met plek teruggeven iets soortgelijks als Hamilton destijds in Spa en kreeg dus idd een penalty.
Als de regel is dat je tot na de volgende bocht moet wachten met inhalen, is dat een duidelijke regel, maar ik kon hem nergens terugvinden. Op basis van die regel is dit inderdaad dom.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TinusXIII
KlaasjeNL schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]

Mijn punt is daarbij dat in de media wordt gesuggereerd dat Verstappen op Russell inreed en daar heeft het van buiten ook alle schijn van, maar in de auto is te zien dat dat helemaal niet het geval is. Je kan het lomp vinden, maar we hebben veel lompere divebombs gezien met veel meer schade met veel lagere straffen.

[...]
Verstappen tikt Russel precies op het wiel, hij kijkt zelfs nog naar rechts terwijl de bocht naar links gaat. Hij versnelt nog op een stukje waar je normaal gesproken remt. Dit is 100% een bewuste actie van Verstappen. Hij weet precies waar hij ‘m moet raken en waar hij ‘m raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-10 17:37
TinusXIII schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:58:
[...]
Verstappen tikt Russel precies op het wiel, hij kijkt zelfs nog naar rechts terwijl de bocht naar links gaat. Hij versnelt nog op een stukje waar je normaal gesproken remt. Dit is 100% een bewuste actie van Verstappen. Hij weet precies waar hij ‘m moet raken en waar hij ‘m raakt.
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Zo’n love tap is altijd wel wat curieus idd :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:54
YakuzA schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:32:
[...]

Zo’n love tap is altijd wel wat curieus idd :)
Bromance in het volgende seizoen van drive to survive.
Ik snap Max wel, die Russel zou ik ook wel een tikje willen geven. :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:52

Jebus4life

BE User

[...]

Ik snap je uitleg precies niet goed. De beelden laten toch net heel goed zien dat Max hem doelbewust ertegen rijdt?

Ja, hij stuurt inderdaad niet rechts in op Russel. Maar hij stuurt de bocht simpelweg niet in en kijkt gewoon naar Russel z'n wagen ipv naar de bocht, dat is wat mij betreft vrij duidelijk.

Laten we er absoluut geen geen moordaanslag ofzo van maken (net als Vettel die destijds Hamilton een kwak gaf), net zomin moeten we dus niet doen alsof hij het echt niet zo bedoelde ofzo.

Denk de wagen van Russel even weg, in dat geval gaat Max gewoon los het grind in imo...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jebus4life schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 01:04:
[...]

Denk de wagen van Russel even weg, in dat geval gaat Max gewoon los het grind in imo...
Daar geloof ik dan weer niks van. Tempo lag laag, hij stuurde in en er was nog zat ruimte.

De kans dat Russell bocht 1 niet had gehaald als Max daar niet had gezeten lijkt me vele malen groter.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 05-06-2025 06:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finraziel
  • Laatst online: 07:02
Jebus4life schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 01:04:
[...]

Ik snap je uitleg precies niet goed. De beelden laten toch net heel goed zien dat Max hem doelbewust ertegen rijdt?

Ja, hij stuurt inderdaad niet rechts in op Russel. Maar hij stuurt de bocht simpelweg niet in en kijkt gewoon naar Russel z'n wagen ipv naar de bocht, dat is wat mij betreft vrij duidelijk.

Laten we er absoluut geen geen moordaanslag ofzo van maken (net als Vettel die destijds Hamilton een kwak gaf), net zomin moeten we dus niet doen alsof hij het echt niet zo bedoelde ofzo.

Ik denk absoluut dat Max hier schuldig was... Maar het idee dat een formule 1 coureur, en zeker Max, alleen maar daarnaartoe kan rijden waar hij kijkt vind ik ook een beetje absurd. Ja normaal kijk je naar de apex maar als zijn bedoeling zou zijn geweest om hem precies er naast te zetten zodat George er toch niet langs kon maar Max alsnog de binnenbocht zou hebben kan hij ook gewoon die kant op kijken en alsnog weten waar de bocht is. Nee niet precies op de apex maar hij had de bocht volgens mij ook wel kunnen halen.

Absoluut een heel onhandige actie, jazeker. De 10 seconden straf die hij kreeg, absoluut verdiend. Bewust op George ingereden en had onmiddellijk een zwarte vlag moeten krijgen zoals de hondsdolle Britse fan roept? Nee, onzin.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 14:29
[...]
Hij heeft er ook openlijk z'n excuses voor aangeboden, dus begrijp ook niet helemaal waarom dit nog zo uitgebreid geanalyseerd moet worden :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

alexbl69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:52:
[...]

Hij heeft er ook openlijk z'n excuses voor aangeboden, dus begrijp ook niet helemaal waarom dit nog zo uitgebreid geanalyseerd moet worden :).
Openlijk excuses aangeboden lijkt me ook weer wat teveel eer eerlijk gezegd. Beetje sorry voor de ophef. Maar denk wel dat ie spijt heeft ;)

Overigens hebben ze er in de podcast van the race een vrij genuanceerde discussie over. O.a. met Nelson Valkenburg.

https://open.spotify.com/...si=pRMCvdz9SUqTMTYHnXG40g

Maargoed, alles is uiteraard al langs gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[...]

Als de regel is dat je tot na de volgende bocht moet wachten met inhalen, is dat een duidelijke regel, maar ik kon hem nergens terugvinden. Op basis van die regel is dit inderdaad dom.
Deze discussie is al eindeloos gevoerd in het race topic.
De media suggereert niks, iedereen kan zien dat Verstappen de auto tegen Russel aan liet lopen. Hij heeft het toegegeven, hij heeft zich verontschuldigd en we gaan door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:59

JB

Cédric roelt!

ZeromaNoiS schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:54:
[...]

Bromance in het volgende seizoen van drive to survive.
Ik snap Max wel, die Russel zou ik ook wel sen tikje willen geven. :P
RUS is een pannenkoek, die ligt sowieso niet zo lekker in de groep heb ik altijd het idee, met zijn Engelse getrut. Als ie een keer grappig wil zijn, pakt het ook verkeerd uit;

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
alexbl69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:52:
[...]

Komkommertijd enzo

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Motorsport.com gaat nog steeds over door:
https://www.motorsport.co...roblem-ignoring/10729467/

Soms komt er emotie bij kijken... Vettel ram zijn auto tegen Hamilton in Baku. Russell tegen Verstappen ook in Baku. Hamilton rijdt Max er met 300km/u eraf in Silverstone. Verstappen en Hamilton op Monza. Lekker boeiend allemaal, tis niet dat ze elkaar letterlijk proberen te vermoorden ofzo.

:Y)
YouTube: Hamilton and Vettel Collide in Baku | F1 Most Dramatic Moments 2017

YouTube: Schumacher and Coulthard's Belgian Bust-up | 1998 Belgian Grand Prix

YouTube: Verstappen And Ocon Collide | 2018 Brazilian Grand Prix

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Pagina: 1 ... 30 ... 53 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken