Heb voor je vertaald, via DeepL (te lui voor een samenvatting

):
Een paar jaar geleden schreef de F1-journalist Joe Saward een artikel waarin hij Peter de Putron, een extreem teruggetrokken financier en investeerder, aanwees als de uiteindelijke eigenaar van het Williams F1-team. Saward schreef:
In de zomer van 2020, toen het Williams team werd verkocht aan Dorilton Capital, was er veel interesse en speculatie over wie er achter de mysterieuze investeringsmaatschappij zat. Het bedrijf was gevestigd in New York, maar was duidelijk geen Amerikaanse firma. Het werd alleen geïdentificeerd als een privé-investeringskantoor voor een onbekende vermogende familie.
Ik kreeg een tip dat de koper een in Jersey gevestigde ondernemer genaamd Peter de Putron was, maar niemand in het team wilde zeggen of deze verhalen waar waren. De Putron is zo teruggetrokken dat er geen enkele foto van hem op het internet te vinden is, waardoor het vrij moeilijk is om hem te identificeren. ...
Hoe dan ook, om een lang verhaal kort te maken, ik weet zeker dat de Putron de man achter Dorilton is - en ik zal geen foto's van hem plaatsen omdat hij niet beroemd wil worden.
Saward is een verdeeld figuur en het lijkt erop dat sommige mensen argwanend waren over de bron van zijn ‘tip’, maar ik kwam onlangs een rechtbankdocument tegen dat zijn gelijk lijkt te bewijzen. Deze rechtbankdocumenten hebben betrekking op een lopende rechtszaak die is aangespannen door Claudia Schwartz, voormalig marketingdirecteur van Williams, tegen James Matthews, een andere financier en bestuurslid van Williams (en de man van Pippa Middleton, als je geïnteresseerd bent in dat soort dingen).
De advocaten van Schwartz (onder andere gebaseerd op getuigenissen van Jost Capito, de voormalige teambaas van Williams), onthullen dat:
de Putron alle budgetten voor Williams Grand Prix Engineering goedkeurt (of in ieder geval heeft goedgekeurd).
Capito werd verteld de Putron's naam nooit te gebruiken in discussies over Williams, omdat hij door het bestuur werd geïnformeerd dat “Peter De Putron op de achtergrond is en niet bekend of gezien wil worden dat hij de eigenaar van Williams is”.
Desondanks wordt de Putron intern “ODL” (Our Dear Leader) genoemd.
de Putron is publiekelijk eigenaar van een ander aan Williams gerelateerd bedrijf, Williams IP Holdings LLC.
De eisers (Dorilton en Williams) probeerden te voorkomen dat de naam van de Putron bekend zou worden gemaakt met het argument dat hij slechts “een externe investeerder” is en niet de eigenaar.
Ze concluderen verder dat de Putron “alle belangrijke beslissingen” neemt voor zowel Dorilton Capital Management als Williams Grand Prix Engineering.
De rechtbankdocumenten zijn vrij beschikbaar als je er verder in wilt duiken.
De Putron zelf lijkt een interessant personage met goede connecties en allerlei banden met politici en diverse hoogvliegers. Hij is de zwager van Andrea Leadsom, de voormalige Britse minister van Volksgezondheid, en zat op de Wharton business school met Matthew Savage, de oprichter van Dorilton.
Opgemerkt moet worden dat Dorilton ontkent dat de Putron op wat voor manier dan ook betrokken is bij Williams, ondanks de getuigenis van Jost Capito.