DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:26:
Ik zat wel eens te denken of Verstappen niet moet gaan vertrekken bij RBR. Achter de schermen lijken daar meer dingen te spelen. Natuurlijk geen Newey meer, maar meer zijn vertrokken. Geen Honda meer en de nieuwe PU is een grote gok.
Aston Martin leek een beetje de logische oplossing te zijn, maar wat is daar aan de hand zeg?
Het was ooit het meest efficiënte team in de Formule 1. Met een beperkt budget en financiële problemen, waren ze vaak het vierde team. Natuurlijk hielp die Mercedes PU enorm, maar er zijn meer Mercedes PU aangedreven teams geweest die er niks van bakte.
Maar nu is het al jaren niks. Ze hebben keer op keer updates gebracht die niet werkte. De tweede coureur is hopeloos en Alonso is eigenlijk net zoals Verstappen, dat team aan het dragen. Er is veel geïnvesteerd in faciliteiten, maar de resultaten blijven achter. Ze krijgen Honda volgend jaar en hebben nu ook Newey, maar ondertussen trekt Alonso zo het stuur los uit de stuurkolom.
Daar lijkt echt wat fundamenteels mis te zijn. Ze konden zich jarenlang staande houden terwijl RBR en Mercedes vlakbij hun fabrieken hebben en elk beetje talentvolle ingenieur zo naar een van die twee teams kon. Nu zit er veel meer geld achter en staan de veel meer op gelijke hoogte met RBR en Mercedes, en komt er jaar na jaar maar niks uit.
Tuurlijk is het koffie dik kijken vanuit de bank thuis, maar denk dat sommige ervaringen uit ons werkende bestaan, ergens toepasbaar zijn op een f1 team;
Je kunt een flinke bak geld hebben (subsidie. Investeren, moederbedrijf, of een flinke spaarkas) maar dat is geen garantie voor succes.
Zo heb ooit een werkgever gehad; “het kon niet op” maar echt efficiënt en productief was het niet, ondanks een aardig personeels bestand met veel slimme koppen.
En zo is het ook met een f1 team; je kunt zoals AM een aardige investeerder hebben, prima faciliteren en uitmuntend personeel […] maar als de bedrijf structuur, hierarchy, verantwoordelijk en vooral (samen) werking tussen teams en teamleden/afdeling niet perfect op elkaar aansluit …. Wordt het uiteindelijk niets.
Ik krijg erg de indruk dat exact dat speelt bij AM, Alpine en gedeeltelijk bij RBL; alle slimme koppen en innovatieve teams moeten wel goed kunnen samenwerken. Hun doelen en problemen samen delen en op elkaar afstemmen. En zoals vaak; heb je te doen met haantjes, alpha mannetjes en externe belangen.
Dat maakt een bedrijf of f1 team zo complex; geld helpt - maar wanneer niet alles 100% op en in elkaar draait, wordt het toch niets.
Makkelijk lullen vanachter mijn keyboard - maar zit een kern van waarheid in (denk ik)
Gevoelsmatig was RBL en MERC “perfect”, tot er poppetjes zijn gaan lopen, commotie en haantjes gedrag de boel doet wankelen. Ik heb sterk de indruk dat de RBL hoogtij geweest is.
Williams lijkt momenteel aardig goed bezig te zijn, en ook Mercedes is aan het herpakken.
Echter AM, RB
L, Ferrari … krijgen ondanks alle financiële middelen en talent/experts van personeel de boel niet op één lijn, en daarmee komt efficiency en productiviteit onder druk te staan.
tLDR: max kan altijd ergens anders heen, maar zou sowieso 2026 afwachten. Dat kan alle kanten op - en wie weet, gaat de ford motor (in tegenstelling tot huidige geruchten) als een raket
//edit; RB RBR RBL - volgens mij weten we allemaal wel wat bedoeld wordt