Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-09 22:00
rreijnhoudt schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:58:
[...]

Geen ervaring mee, maar wel voornemens ook de btw terug te vragen als ik de Zendure heb. Dat doe ik gewoon zelf. Zo moeilijk is dat niet. Voorwaarde is wel dat je handelt met stroom. Bij toepassing van NOM mag dat niet.
Bedenk wel dat als je volgend jaar na afschaffen van de saldering besluit om te stoppen met handel omdat het meer kost dan oplevert je alsnog de belasting moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:25:
[...]

En hoe zouden ze je moeten pakken als je NOM hanteert?
Volgens mij is het angst om niets, maar dat maakt mij niet minder nieuwsgierig.
Misschien als je iets registreert.
Ik ben angstig voor wat de overheid doet of gaat doen.
We zullen er pas over een paar jaar achter komen.
@geert1992 met respect zullen we er over ophouden in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:48
peterbier schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:31:
[...]

Misschien als je iets registreert.
Ik ben angstig voor wat de overheid doet of gaat doen.
We zullen er pas over een paar jaar achter komen.
@geert1992 met respect zullen we er over ophouden in dit topic.
Jammer dat je dingen roept, die je vervolgens niet kan onderbouwen, en dan gaat vragen om te stoppen. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Overigens lijkt het mij behoorlijk on-topic, goed om bewust te zijn van veranderingen in regels voordat je pegels in zendure thuisaccu's zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 29-07-2025 17:33 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:35:
[...]

Jammer dat je dingen roept, die je vervolgens niet kan onderbouwen, en dan gaat vragen om te stoppen. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Lees ff bericht 23:11 zeg ik dat het kan gebeuren als je iets registreert.
I.i.g. ik kijk er niet raar van op.
Hoe duidelijker kan ik zijn.
Ik hou er nu over op.

Ps ik roep helemaal geen dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-09 22:04
Polvo176 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:30:
[...]

Bedenk wel dat als je volgend jaar na afschaffen van de saldering besluit om te stoppen met handel omdat het meer kost dan oplevert je alsnog de belasting moet betalen.
Domme vraag wellicht... Maar hoe zou de belastingdienst erachter moeten komen dat je er mee zou stoppen? Dacht nergens gelezen te hebben dat nadat je de btw terug ontvangen hebt, je daarna verplicht blijft om bewijs te sturen dat je nog steeds een dynamische energiecontract hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
Het is inmiddels alweer even geleden dat ik een RTE update heb gedaan.
Mede door een meter upgrade. Sinds een tijdje heb ik een 3 fase meter van HW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGMI5GRWVbI65FbDahTQlfR0AWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4TXuiAQqwUE4eh8UepbOreJz.png?f=fotoalbum_large

Laden 798 kWh

Ontladen 672 kWh

Brengt de rte op 84,2 met 99 procent van de tijd handelen in stroom.
Setup;
3 hypers met elk 2 x ab2000s.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
Holmes schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:54:
[...]

Domme vraag wellicht... Maar hoe zou de belastingdienst erachter moeten komen dat je er mee zou stoppen? Dacht nergens gelezen te hebben dat nadat je de btw terug ontvangen hebt, je daarna verplicht blijft om bewijs te sturen dat je nog steeds een dynamische energiecontract hebt?
Er bestaan geen domme vragen, alleen de vraag die niet gesteld is....
Volgens mij moet je belastingaangifte doen over de stroom die je hebt verhandeld. Geen idee of daar nog een minimum aan zit. Bij NOM schiet je ook wel eens door. Misschien is dat al voldoende :+

[ Voor 15% gewijzigd door geert1992 op 29-07-2025 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier ook.
De bovenste is HomeWizard batterij.
Garage 1 stekker is overleden.
Garage 2 wordt niet meer gebruikt.
Alle Zendures zitten nu achter een HomeWizard 3 fase kWh meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bykJwgIVIWaKDumC7fIxpARpKnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8gD5mTHXjoLTEWQ07x2U8KC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na ontladen van de AC 2400 blijft dit opvallen. Hij stopt zelf niet, hier moet je zelf een rest commando tegen aan gooien en ook die accepteert hij vaak niet in 1 x

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rlI1ZPDE0CqBCBdf1oBLbfXhPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DOretZO2ntvrpGsiszX2PTgh.png?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapy Vien
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11-09 17:52
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:33:
[...]

Opsomming waarom Zendure een goede keuze is=
Volledig lokaal aan te sturen via de API.
Stil- passieve koeling
Hoge RTE, volgens mij de hoogste icm een stekker.
Interne brandvertrager.
IP65 rating, je kan hem bijna overal kwijt, alleen niet in direct zonlicht.

En met homey opzetten is geen probleem, wil je handelen, kan je makkelijk de thuisbatterij monitor gebruiken in de PBTH app. Dat doe ik overigens ook.
Hoe stuur jij die 2400AC dan aan in Homey?
Ik zie wel een app voor de Hyper, maar die pakt niet de 2400AC…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gielz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:05:
[...]

@Devke heeft er vorige week 1 besteld die hier al vaker aan bod is gekomen.
@Peutpeut deze dus..... hij komt vandaag binnen.
https://a.aliexpress.com/_EyrWG66

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Dank, inmiddels ook al besteld!

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:25:
[...]

En hoe zouden ze je moeten pakken als je NOM hanteert? Je drukt immers niets het net op.
Volgens mij is het angst om niets, maar dat maakt mij niet minder nieuwsgierig.
Bij een 3 fase aansluiting de som NOM, mogelijk druk je op één van de fases wel iets het net op.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:23
gielz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:01:
[...]

Welk schema draai je voor die 83% RTE? Want exact NOM draaien doet wel wat voor je RTE.
Een handmatig ingesteld schema, savonds en snachts ontladen met ca 400 W, overdag laden vanuit het net/ PV op het dak via een separate omvormer èn 900 Wp panelen direct op de SF800pro. Dus het laden is variabel in vermogen, vergelijkbaar met NOM via een P1 (die is besteld overigens).
Zodra ik de P1 heb kan ik het verschil in RTE beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-09 01:05
Holmes schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:54:
[...]

Geen domme , maar terechte vraag. Na het terugvragen van de btw meld je je ook aan voor de Kleine Ondernemers Regeling (KOR). Dan hoef je geen btw meer aan te geven en kun je ook geen btw meer terugvragen. Dus kun je ook geen btw meer afdragen als je stopt met handelen. In mijn ogen volledig legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:02:
5: ventileren icm een fan zal altijd ten goede komen voor de levensduur van je set.
Ik ben begonnen aan een prototype voor 2 140mm fans op een 2400AC.
Weet u toevallig iets meer over de gebruikte aansluiting naar de 2400AC?
(en de 800Pro welke ik op het oog heb ;) )
Het oogt naar een gewone 12volt PWM aansluiting, met een andere plug om de boel te verbinden,
vindt 140isch euro voor 2 fans nogal wat aan de prijs.
Gezien de PWM uit de machine zelf komt..

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro (besteld) | 1350Wp PV (besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DrNickB schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:50:
[...]

Het oogt naar een gewone 12volt PWM aansluiting, met een andere plug om de boel te verbinden,
Is inmiddels voor 89 euro beschikbaar, nog steeds veel, maar wel betere prijs:
https://www.zendure.nl/pr...os=2&_sid=64710c008&_ss=r

En als je zoekfunctie gebruikt kun je berichten lezen over de aansluiting enz.

[ Voor 6% gewijzigd door mrme12345 op 29-07-2025 08:55 ]

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
DrNickB schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:50:
[...]

Nee, geen PWM (Pulse Wide Modulation) maar gewone DC spanning, koop dus geen PWM ventilatoren, die werken niet.
Uit de Zendures komt een DC spanning.
Een PWM fan heeft een vaste voedingspanning nodig van meestal 12V.

[ Voor 3% gewijzigd door Polvo176 op 29-07-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
Polvo176 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:53:
Nee, geen PWM (Pulse Wide Modulation) maar gewone DC spanning, koop dus geen PWM ventilatoren, die werken niet.
Uit de Zendures komt een DC spanning.
Een PWM fan heeft een vaste voedingspanning nodig van meestal 12V.
Oke dank, ik had toevallig nog een 120mm pwm 12v liggen dus zat al even te kijken.
Kan alleen verder niks terug vinden in het toppic over de aansluiting, mijn zoek mojo zal niet zo goed zijn,
en 350 pagina's door bladeren is wat lastig.

Heb beschikking over een 3d printer, dus zat beetje te kijken om iets te fabriceren, en die zo netjes mogelijk aansluit op de huidige aansluiting. vandaar mijn vraag of iemand wist wat voor aansluiting het is. Pin-out en naam connector bijv :)

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro (besteld) | 1350Wp PV (besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:10
Heb deze ook (dus 2 gekoppelde, 12*12 cm), in de hoekpunten 4 lange schroeven voor wat meer hoogte, eventueel rubberen voetjes. Zo gericht dat ie blaast op de Hyper. Met deze fans zou het ook andersom kunnen eventueel maar dit lijkt minder efficiënt te werken, aldus eerdere opmerkingen in dit topic.

Gaat aan obv Hyper-temperatuur, nu ingesteld op 45 gr C. Gaat weer uit als 40 gr C bereikt is. Schakeling met een slimme plug (443 MHz KaKu, vanuit HA). Als de Hyper lange tijd staat te stampen zie je een mooi grafiekje ontstaan waarbij de temperatuur netjes schommelt ongeveer tussen deze waarden. Zou de grenzen nog wat lager in kunnen stellen eventueel.

Zeer warm is het ook weer niet geweest (zeer matig geïsoleerde garage), zoals >>30 gr C waarbij de Hyper een keer >60 gr C werd; zo'n stresstest komt misschien nog deze zomer.

Wat me ook opvalt is dat de Hyper bij lage belasting (bijv nachtverbruik van het huis ca 40-50W + NOM) behoorlijk warm blijft.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pulsarz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:37
Iemand al eens getest of een micro omvormer aangesloten op de off grid power strip van de hyper 2000 werkt?

Officieel zie ik dit nergens vermeld maar ik vermoed dat het gewoon zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
pulsarz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:19:
Iemand al eens getest of een micro omvormer aangesloten op de off grid power strip van de hyper 2000 werkt?

Officieel zie ik dit nergens vermeld maar ik vermoed dat het gewoon zou moeten werken.
Ja hoor, heb ik gebruikt bij een netstoring hier.
2 vriezers en koelkast hebben drie uur op de hyper gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:16

R.K

Kan iemand mij uitleggen waarom mijn Solarflow 2400 sochtends 50% leeg is (ruim 4 kw verbruikt) en ik bij elkaar opgeteld in avond en nachtverbruik nog geen 3 kw nodig had. Ik snap dat er verlies optreedt, maar lijkt mij heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:04
DrNickB schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Oke dank, ik had toevallig nog een 120mm pwm 12v liggen dus zat al even te kijken.
Kan alleen verder niks terug vinden in het toppic over de aansluiting, mijn zoek mojo zal niet zo goed zijn,
en 350 pagina's door bladeren is wat lastig.

Heb beschikking over een 3d printer, dus zat beetje te kijken om iets te fabriceren, en die zo netjes mogelijk aansluit op de huidige aansluiting. vandaar mijn vraag of iemand wist wat voor aansluiting het is. Pin-out en naam connector bijv :)
zoek naar LLT (en er is waarschijnlijk een bijna identieke led connector die past (die krijg ik bijna binnen)

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
R.K schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:27:
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn Solarflow 2400 sochtends 50% leeg is (ruim 4 kw verbruikt) en ik bij elkaar opgeteld in avond en nachtverbruik nog geen 3 kw nodig had. Ik snap dat er verlies optreedt, maar lijkt mij heel veel.
Heb je een HW-P1? PV? Bij mij is geen avond gelijk. De ene avond nacht gaat er 5 kW doorheen, de andere 8. Alles prima te verklaren, eerder bewolkt, meer verbruikt etc

[ Voor 18% gewijzigd door dotternetta op 29-07-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K

R.K

dotternetta schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Heb je een HW-P1? PV? Bij mij is geen avond gelijk. De ene avond nacht gaat er 5 kW doorheen, de andere 8. Alles prima te verklaren, eerder bewolkt, meer verbruikt etc
Ik heb de SF2400 nog niet aan een p1 gekoppeld. Is in bestelling. Dus nu nog even handmatig. Dus weet precies wat er uit zou moeten gaan. Maar zoals geschreven kloot dat niet met de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
R.K schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Ik heb de SF2400 nog niet aan een p1 gekoppeld. Is in bestelling. Dus nu nog even handmatig. Dus weet precies wat er uit zou moeten gaan. Maar zoals geschreven kloot dat niet met de realiteit.
Dus als ik het goed begrijp heb je een vast ontlaad vermogen ingesteld. Hoeveel kWh gaat er in als je ze laadt? En zijn de accu's gekalibreerd? 50% is een schatting van de SOC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K

R.K

dotternetta schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:51:
[...]

Dus als ik het goed begrijp heb je een vast ontlaad vermogen ingesteld. Hoeveel kWh gaat er in als je ze laadt? En zijn de accu's gekalibreerd? 50% is een schatting van de SOC.
Klopt, ik heb voor nu een vast ontlaad vermogen ingesteld voor in de avond en nacht. Het laden staat (handmatig) op 500W, nu schijnt de zon flink en heb ik het op 1500W gezet.
Ik denk niet de accu's gekalibreerd zijn, zou ook niet weten hoe dat te doen. Misschien kun je mij uitleggen hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
R.K schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Klopt, ik heb voor nu een vast ontlaad vermogen ingesteld voor in de avond en nacht. Het laden staat (handmatig) op 500W, nu schijnt de zon flink en heb ik het op 1500W gezet.
Ik denk niet de accu's gekalibreerd zijn, zou ook niet weten hoe dat te doen. Misschien kun je mij uitleggen hoe.
Door ze naar 100% te laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 13:29
dotternetta schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:51:
[...]

ma als je die vast insteld gaat die dat ook continue leveren ook al is die vraag er niet en injecteer je de rest dus ...

Sorry op fout bericht gereageerd :-)

[ Voor 5% gewijzigd door KloyenZ op 29-07-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K

R.K

dotternetta schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Door ze naar 100% te laden
Dan zijn ze gekalibreerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
R.K schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:06:
[...]

Dan zijn ze gekalibreerd
Dan moet je kijken naar wat er in- en uitgaat x ongeveer 0.82, dat zou ongeveer je % moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Vreemd, mijn P1 is offline in de app, maar ik zie de accu actief op- en ontladen. HW laat ook NOM zien.

Edit: paar uur later is de P1 weer online gekomen

[ Voor 20% gewijzigd door dotternetta op 29-07-2025 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KloyenZ
dotternetta schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:15:
Vreemd, mijn P1 is offline in de app, maar ik zie de accu actief op- en ontladen. HW laat ook NOM zien
was het niet zo dat die lokaal bleven communiceren en dus geen internet nodig hadden ?
En dat er gewoon een cloud probleem ofzo is waardoor die offline lijkt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
R.K schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:59:
[...]

50% is niet per se 50%, alleen 100% = 100%, alles daaronder is een gok. Als ik hier 3 gelijke sets laad of ontlaad zit er ook altijd een paar procent verschil in, maar ik heb dus ook weleens gehad dat de SoC bij een 4 kWh accu op 80% stond en die eigenlijk maar 5% was en er 3.86 kWh bij geladen kon worden om tot 100% te komen: Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Het enige dat betrouwbaar is is meten hoeveel er in en er uit gaat, of een keer een capaciteitstest doen, maar 50% kan ook prima veel meer of minder zijn, aangezien de curve bij een LFP accu in die range gewoon heel erg vlak is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-g0yXfMUdEjYW81AXUg0tll2tLc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dIFYim9DHgn1Onscz20qAtdN.png?f=user_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pulsarz
Polvo176 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Ja hoor, heb ik gebruikt bij een netstoring hier.
2 vriezers en koelkast hebben drie uur op de hyper gedraaid.
Interessant, bedankt! Misschien toch maar eens kijken om 1 aan te schaffen.

Wel wat vreemd dat ze dit nergens hebben gedocumenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pulsarz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Interessant, bedankt! Misschien toch maar eens kijken om 1 aan te schaffen.

Wel wat vreemd dat ze dit nergens hebben gedocumenteerd.
Dubbelcheck: Ik zie nergens staan dat er een PV micro-omvormer bij betrokken was, dus is de off-grid stekker gebruikt of is er een micro-omvormer op de stekker gebruikt?

Je zou toch ook gewoon de MC4 PV aansluitingen op de Hyper kunnen gebruiken? Of zijn die al vol?

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 29-07-2025 11:30 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
KloyenZ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:17:
[...]

was het niet zo dat die lokaal bleven communiceren en dus geen internet nodig hadden ?
En dat er gewoon een cloud probleem ofzo is waardoor die offline lijkt ?
Ik hoop dat het een cloud probleem is, gisteravond was hij ook offline, toen dacht ik dat het aan mijn router lag. Ik zal vanmiddag kijken of de groene led brandt op de bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pulsarz
Taro schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:29:
[...]

Dubbelcheck: Ik zie nergens staan dat er een PV micro-omvormer bij betrokken was, dus is de off-grid stekker gebruikt of is er een micro-omvormer op de stekker gebruikt?

Je zou toch ook gewoon de MC4 PV aansluitingen op de Hyper kunnen gebruiken? Of zijn die al vol?
Ik heb enkel mijn vaste PV installatie van 5.67Kwp.
Voorlopig nog geen losse panelen (hoelang dat nog zal duren is een andere vraag :+ )

Het is meer een denkoefening om in case of emergency (oorlog, whatever) een optie te hebben om de fase waarop mijn omvormer zit aan te sluiten aan de off grid stekker (omvormer valt dan wel te limiteren tot 1200W).

In theorie is dat mogelijk met bv de AC2400, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:29:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb de vraag niet goed gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pulsarz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:35:
[...]

Ik heb enkel mijn vaste PV installatie van 5.67Kwp.
Voorlopig nog geen losse panelen (hoelang dat nog zal duren is een andere vraag :+ )

Het is meer een denkoefening om in case of emergency (oorlog, whatever) een optie te hebben om de fase waarop mijn omvormer zit aan te sluiten aan de off grid stekker (omvormer valt dan wel te limiteren tot 1200W).

In theorie is dat mogelijk met bv de AC2400, vandaar mijn vraag.
Ah, op die manier.

Weleens eerder besproken hier, als je een kabel maakt met aan beide kanten een stekker en die op de off-grid uitgang van een Hyper off-grid powerstrip, of off-grid WCD van de SF800Pro of 2400AC aansluit en de andere kant in een WCD van het huis drukt, dan heb je grote kans dat 1 fase in huis gewoon door blijft werken aangezien er een 50 Hz sinus is. Uiteraard wel eerst de hoofdschakelaar uitzetten en dit niet zomaar proberen, want het kan erg gevaarlijk zijn. Maar als echte noodoplossing waarschijnlijk wel een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pulsarz
Taro schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:39:
[...]

Ah, op die manier.

Weleens eerder besproken hier, als je een kabel maakt met aan beide kanten een stekker en die op de off-grid uitgang van een Hyper off-grid powerstrip, of off-grid WCD van de SF800Pro of 2400AC aansluit en de andere kant in een WCD van het huis drukt, dan heb je grote kans dat 1 fase in huis gewoon door blijft werken aangezien er een 50 Hz sinus is. Uiteraard wel eerst de hoofdschakelaar uitzetten en dit niet zomaar proberen, want het kan erg gevaarlijk zijn. Maar als echte noodoplossing waarschijnlijk wel een oplossing.
Dat was inderdaad wat ik in mijn hoofd had.
Alleen staat er bij de hyper 2000 off grid stekker nergens dat een micro omvormer zou werken.

Ik vermoed van wel, ik zie niet direct in waarom niet, maar wilde toch eens vragen of iemand dat had getest.

Lijkt me wel een leuk experiment.

Krijg binnenkort mijn 2e hyper binnen dus dan zou ik het gerust zelf eens kunnen testen, 1 hyper met off grid stekker en dan daar de andere hyper inpluggen en eens proberen om manueel te ontladen.
Maar dan moet ik wel nog eerst de stekker aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zeegerd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Heb deze ook (dus 2 gekoppelde, 12*12 cm), in de hoekpunten 4 lange schroeven voor wat meer hoogte, eventueel rubberen voetjes. Zo gericht dat ie blaast op de Hyper. Met deze fans zou het ook andersom kunnen eventueel maar dit lijkt minder efficiënt te werken, aldus eerdere opmerkingen in dit topic.

Gaat aan obv Hyper-temperatuur, nu ingesteld op 45 gr C. Gaat weer uit als 40 gr C bereikt is. Schakeling met een slimme plug (443 MHz KaKu, vanuit HA). Als de Hyper lange tijd staat te stampen zie je een mooi grafiekje ontstaan waarbij de temperatuur netjes schommelt ongeveer tussen deze waarden. Zou de grenzen nog wat lager in kunnen stellen eventueel.

Zeer warm is het ook weer niet geweest (zeer matig geïsoleerde garage), zoals >>30 gr C waarbij de Hyper een keer >60 gr C werd; zo'n stresstest komt misschien nog deze zomer.

Wat me ook opvalt is dat de Hyper bij lage belasting (bijv nachtverbruik van het huis ca 40-50W + NOM) behoorlijk warm blijft.
Zonder ventilator ga ik standaard richting de 56 graden. Ben dus ook heel benieuwd wat het resultaat zal zijn. Ik ga hem ook laten schakelen. Zal de ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
dotternetta schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:28:
zoek naar LLT (en er is waarschijnlijk een bijna identieke led connector die past (die krijg ik bijna binnen)
Thnx! ziet er inderdaad vrij bekend uit. Ik ga even verder neuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-08 10:42
Bjizondere situatie (of niet?); mijn accu was aan het laden, is daar op 97% mee gestopt, en is nu aan het ontladen richting het stroomnet. Terwijl de zon schijnt n de zonnepanelen nog opwekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoNmRMHTmEqfIKuMv2obipJwLgM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DLdiCYZCNHbmpchQzsOXR3mY.png?f=fotoalbum_large

Iemand die mij daar een verklaring voor kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Astra schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:07:
Bjizondere situatie (of niet?); mijn accu was aan het laden, is daar op 97% mee gestopt, en is nu aan het ontladen richting het stroomnet. Terwijl de zon schijnt n de zonnepanelen nog opwekken.
[Afbeelding]

Is je P1 offline en je standaard ontlaadinstelling is 200W?

[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 29-07-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astra
dotternetta schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:08:
[...]

Nee hoor, je P1 is offline en je standaard ontlaadinstelling is 200W
Maar ik gebruik geen P1? Ik heb de Zendure 3CT. en beide zijn 'zichtbaar':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brNyXHr5etp1UHCabinNBlt9a1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PT9xXudZ3FDlsy2nI08lVVP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
Ik heb vandaag ook wat gekke dingen. Misschien zijn ze met de server bezig. Die 200 Watt is wel een standaard instelling voor ontladen als er geen communicatie met een meter is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxeZA_CfIo_9JbWUOwBx5BS3mf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miUPQZeXtyeQmTod7f9Qp0jn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door dotternetta op 29-07-2025 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astra
hmm. ok. dank je, ik wacht het wel even af...

Zal een flow in mijn Homey gaan maken dat als zonnepanelen stroom opwekken en de accu ontlaad, dat ik een melding krijg. Iets wat ik nu kan maken, dankzij de erg fijne hulp van @geert1992 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
Astra schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:15:
hmm. ok. dank je, ik wacht het wel even af...

Zal een flow in mijn Homey gaan maken dat als zonnepanelen stroom opwekken en de accu ontlaad, dat ik een melding krijg. Iets wat ik nu kan maken, dankzij de erg fijne hulp van @geert1992 ;)
Heel graag gedaan! En jij bedankt voor je attente gift! _/-\o_

Misschien kan je ook een flow maken wanneer de verbinding weg is met de P1 meter, dat je een notificatie krijgt. Hier kan je naar mijn weten ook via de rest-api mee communiceren.

[ Voor 17% gewijzigd door geert1992 op 29-07-2025 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]

Ik gebruik voor NOM slimme meter modus.
Dat kun je nog eens proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMC10U9L7lVaFKGZPTn9oARZL-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqjTxV15C4t339aPSNXnKEq4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 10:14
dotternetta schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:28:
[...]
Als het goed is krijg ik morgen 20 stuks van de officiële LLT M12 connector binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUnYunrZq1Afm9C20VjPE8atScA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UrkpotPT80QZnMmDVXbLxscu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
TCMR schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:04:
[...]

Als het goed is krijg ik morgen 20 stuks van de officiële LLT M12 connector binnen:

[Afbeelding]
De mijne gaan bijna de lucht in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwbo
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:39
[Afbeelding]

Ik heb exact hetzelfde, net van Zenki naar auto mode gezet, ging even goed, daarna even weer naar 200w ontladen maar nu weer laden.. ben dus niet de enige

Verder tot nu toe ontzettend tevreden met de setup, draait nu anderhalve week en werkelijk plug en play en voor 75% NOM, ben geprikt door het virus, voel de derde batterij er al aankomen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPSYw-ax_hQy8U6-hecumSMZomE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fGA11auOyQxbwQy6C1D3e0vP.png?f=fotoalbum_large

PV 3825wp Enphase iq8hc - tussenwoning ZH010 1993, 110m2, glas hr+++ en hr++, Tado v3, wp Quatt Hybride nov’24, Zendure SF2400AC 3x AB3000X 8.6kWh XOM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astra
Arwbo schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:32:
[...]

voel de derde batterij er al aankomen..
Hahaha, die heb ik ook gisteren besteld... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astra
peterbier schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:42:
[...]

Ik gebruik voor NOM slimme meter modus.
Dat kun je nog eens proberen.
[Afbeelding]
thanks! ga ik zeker proberen. Wil eerst eens spelen met de diverse modi, dus weekje automatisch, weekje slimme meter etc. Eens kijken welke instelling voor mij het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
@Taro al iets gehoord over die 1.0.5 firmware ? Want heb niet gezien of je al iets gepost had erover …

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KloyenZ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:01:
@Taro al iets gehoord over die 1.0.5 firmware ? Want heb niet gezien of je al iets gepost had erover …
Hij ging het navragen, daarna niets meer gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arwbo schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:32:
[...]

Ik heb exact hetzelfde, net van Zenki naar auto mode gezet, ging even goed, daarna even weer naar 200w ontladen maar nu weer laden.. ben dus niet de enige

Verder tot nu toe ontzettend tevreden met de setup, draait nu anderhalve week en werkelijk plug en play en voor 75% NOM, ben geprikt door het virus, voel de derde batterij er al aankomen..

[Afbeelding]
Eigen aansturing. Zou er een verband zijn? Ik zie dit vaker na laden of ontladen en als er een rust moment ontstaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZWurZx5QQkzzobfnss5aTp85vM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3h42s6xPTnQJA4ThDmoIblbm.png?f=fotoalbum_large

Edit : Ik heb hier zelf een stop ontladen commando gegeven.

Bugje?

@Taro niets over bekend bij Zendure?

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 29-07-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:40:
[...]
@Taro niets over bekend bij Zendure?
Weet ik niet, heb er zelf geen last van - 3-fase kWh meter geeft per omvormer 0 aan -, dus aub zelf even een supportticket aanmaken als het opgelost moet worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 30-07-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:43:
[...]

Geen idee en dit soort zaken ga ik ook niet navragen. Heb er zelf geen last van - 3-fase kWh meter geeft per omvormer 0 aan -, niet bij ze in dienst, dus zelf aub even een supportticket aanmaken :)
Het was maar een vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baij
  • Laatst online: 08-08 18:23
Al een langere tijd volg ik met belangstelling dit forum en sinds kort de eigenaar van een SF 800 Pro! Dank voor (bijna :-) ) alles wat geplaatst wordt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 21:48

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

TCMR schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:04:
[...]

[Afbeelding]
Nice. Als dat een beetje goed is en het idd 12vDc is dan zie ik hier voor mezelf een diy temperature controlled fan aankomen :) toch leuker om het zelf te bouwen, daar zijn we tweakers voor ;)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:37
frankj030 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:39:
[...]

Snap heel goed dat je er geen 200 euro voor over hebt!
Ik weet niet of je er nog een belletje aan wil wagen, maar mijn DSMR4.2 meter was ook uit 2016. Stedin klantenservice gebeld en aangegeven dat ik graag NOM wilde halen met een thuisaccu, wat helaas niet lukte. Werd me aangegeven dat ze bij 10-12 jaar worden vervangen, maar dat dit “dichtbij genoeg” was om kosteloos te worden vervangen. Nu is stedin geen enexis, maar misschien is er een vriendelijke klantenservice medewerker die er net zo over denkt als degene die ik bij stedin sprak.
Vandaag weer terug van vakantie en natuurlijk heb ik direct met Enexis gebeld. Helaas geen goed nieuws. Ook als je voor een betere NOM (ook in het belang van Enexis tenslotte) een nieuwere meter wil, zal je gewoon moeten betalen voor een prioriteitsplaatsing.

Goed man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
Korvaag schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:28:
Voor de mensen die het nog niet gezien hadden. Van de SolarFlow 800 Pro is ook een nieuwe firmware uit: 1.0.6

Merk zelf nog niet veel verschil, maar doe door gebrek aan tijd ook geen rare dingen met het ding :)
Ik had hem tijdens mijn vakantie al langs zien komen maar nog niet geüpdatet, want dit was een mooie kans voor een klein experimentje. Ik heb namelijk een UPS staan voor NAS/internet/HA/Unifi en een access pointje.

Hoe mooi zou het zijn als de UPS kon worden vervangen door de offline uitgang van de SF 800 Pro? En bij normaal gebruik zou dit werken, maar werkt het dan ook bij een firmware update, of moet je dan alles dat "achter" de SolarFlow staat eerst netjes down brengen omdat de SolarFlow vanzelfsprekend een rebootje moet doen na update?

Dus daar was de test: bureaulamp aangesloten op de offline outlet en updaten maar. Helaas gaat deze uitgang tijdens de herstart van de SolarFlow gedurende een seconde of 30 uit, en is deze daarmee niet geschikt als UPS voor zaken die altijd aan moeten staan.

De UPS blijft in huize robkds dus vooralsnog gewoon in gebruik, jammer van het standby-gebruik van ongeveer 14 Watt van de UPS trouwens...

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:32

Aardedraadje

Met kabelschoen

gielz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Mocht je veel op 2400 watt gaan laden en ontladen vergeet dan niet een fan te kopen. Bij NOM heb je hier geen last van maar dynamisch is een ander verhaal.

Als je het bij een reseller gekocht hebt in Nederland; de ETA van deze container met 600 AB3000x staat op eind augustus wat voor B2B is dus naar meerdere resellers gaat.
Ik was net te laat met bestellen en er was uit de vorige batch nog één batterij over, dat is prima en was ik al op voorbereid. Die container met 600 is mij inderdaad ook verteld vanmiddag, eind augustus zouden daarvan dus een paar mijn kant op komen.

Ik kachel door met de PiB's en kan wel een maandje wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
robkds schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:59:
[...]
Dus daar was de test: bureaulamp aangesloten op de offline outlet en updaten maar. Helaas gaat deze uitgang tijdens de herstart van de SolarFlow gedurende een seconde of 30 uit, en is deze daarmee niet geschikt als UPS voor zaken die altijd aan moeten staan.

De UPS blijft in huize robkds dus vooralsnog gewoon in gebruik, jammer van het standby-gebruik van bijna 20 Watt van de UPS trouwens...
Sowieso is een UPS aan te raden. Die schakelt namelijk veel sneller dan een accu als dit (al zijn er behoorlijk wat verschillen in schakeltijd). Dit even vooropgesteld dat de accu in passthrough gaat als de accu vol is (en niet permanent de inverter actief houdt).

Overigens is dat echt bizar veel standbyverbruik voor en UPS. Ik vermoed dat jouw UPS iets van een double-conversion online UPS is? Ik heb twee Cyberpower dingen staan (line interactive sinus) en de kleine doet zo'n 5W standby, de grote iets van 7,5W en dat is dan deze:

uitvoering: Cyberpower CP1300EPFCLCD

Hoewel het uiteraard makkelijk groter kan is dit geen kinderachtige UPS met 780W vermogen (m'n workstation hangt eraan).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Nog eens gecheckt, volgens de Shelly pluggen die ervoor en erna zitten aangesloten zou het ongeveer 14 Watt standby verbruik zijn. Het is een APC Back-UPS BX750MI-GR dus geen grootzakelijk ding. Hij schijnt line interactive te zijn waardoor de belasting altijd via de circuits van de UPS loopt. Heel fijn voor je apparaten maar slecht voor het idle verbruik.
Toch niet goed opgelet toen ik hem kocht zo te zien...

Goed man!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het WCD slot erin gezet.
Eigenlijk voor WCD,s gekozen omdat ik nog niet weet wat ik wil.
Eerst de Hypers maar toen kwam Zendure met de 2400AC en de SF800Pro.
Bij het WCD van de 2400AC zo,n slot geplaatst.
Misschien gooi ik het hele systeem helemaal om op 3x 2400AC.
Of over een "paar" jaar een vast systeem.
We zien wel.
Ruimte zat in een koele garage in de kelder.
De bovenste batterij is nog nooit boven de 35 graden gekomen.
Dat bij de Hyper SF800Pro als de 2400AC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X49n-NBTx21Eitabzd28WXGxYuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YDGnq5nlQoC9kelv9kd8Tfn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lw-MpACFvudqfhJBy3c1xAfPYek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9jrl6MiRkYCDwT0vFFhQnw6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYj45hJvzQAs2C5HLsCFj89p5Vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pC05Mr8zpdQB8Nf0B3pfWKxw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baij
  • Laatst online: 08-08 18:23
Ziet er super strak uit. Dat WCD slot ziet er ook heel netjes uit.

Mooie ruime nette garage hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
@peterbier Waarom een wcd slot?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eigenlijk als voorbeeld.
Dat niet zomaar iemand er bijvoorbeeld een frituurpan bij in plugt. (Storing in de frituurpan kan voor gevaarlijke situaties zorgen of een ander apparaat op het WCD)
In mijn geval zal het nooit gebeuren omdat het niet een toegankelijke garage is.
Maar voor iemand in een schuur die een dubbele WCD gebruikt i.c.m. de 2400AC op eigen groep.
Dan zou ik zo,n slot aanraden.
Of een lasdoos gebruiken.
Eigenlijk ben ik niet zo van stekkers knippen.
Daarom kan zo,n simpel slotje uitkomst bieden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Astra
Dat van stekkers knippen ben ik ergens wel met je eens. Vreemde manier om je systeem maximaal te kunnen gebruiken. Maar ik vond een vaste aansluitng ook weer niet fijn, dus ben ik (in overleg met mijn elektricien) gegaan voor de oplossing met een CEE stekker. Die zijn belastbaar tot 16A, en toch kan ik het eenvoudig losmaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tnc1hRXbPeV16fRepz7uS16EoQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVCSw5Vt56hgQu4rOFZKdt3z.jpg?f=fotoalbum_large

En let niet op de - hoogst illegale, ja ik weet het - e-step die je ziet hangen. die moet nog een andere plek krijgen in de garage. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Astra op 29-07-2025 23:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
Astra schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:03:
Dat van stekkers knippen ben ik ergens wel met je eens. Vreemde manier om je systeem maximaal te kunnen gebruiken. Maar ik vond een vaste aansluitng ook weer niet fijn, dus ben ik (in overleg met mijn elektricien gegaan voor de oplossing met een CEE stekker. Die zijn belastbaar tot 16A, en toch kan ik het eenvoudig losmaken:

[Afbeelding]

En let niet op de - hoogst illegale, ja ik weet het - e-step die je ziet hangen. die moet nog een andere plek krijgen in de garage. :)
Keurige oplossing! Ziet er degelijk uit.
Moest mij zo straks al inhouden er wat van te zeggen, maar het was mij gelukt;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat van stekkers knippen ben ik ergens wel met je eens. Vreemde manier om je systeem maximaal te kunnen gebruiken. Maar ik vond een vaste aansluitng ook weer niet fijn, dus ben ik (in overleg met mijn elektricien gegaan voor de oplossing met een CEE stekker. Die zijn belastbaar tot 16A, en toch kan ik het eenvoudig losmaken:

[Afbeelding]

Een cee stekker is een prima oplossing.
Maar ik zie echt geen probleem met 2400 watt via een normale stekker.
En al helemaal niet als je alleen NOM doet.
De ABB die ik gebruikt heb zijn ook geschikt voor 16 Ampère.
Maar ik zou het wel afraden om een EV de nacht met 16 Ampère te gaan laden. (voorbeeld)
Stekkers knippen is een optie volgens de handleiding van de 2400AC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlgj5zkdLSRimgAdsgf13geeis8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuZu8tOQGOj1ELctCA8Vclo8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dat van stekkers knippen ben ik ergens wel met je eens. Vreemde manier om je systeem maximaal te kunnen gebruiken. Maar ik vond een vaste aansluitng ook weer niet fijn, dus ben ik (in overleg met mijn elektricien) gegaan voor de oplossing met een CEE stekker. Die zijn belastbaar tot 16A, en toch kan ik het eenvoudig losmaken:

[Afbeelding]

Ziet er zeker netjes uit, maar is de stekker die Zendure monteert niet betrouwbaar genoeg voor 16A? En wat wil je eenvoudig los kunnen maken?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astra
peterbier schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:12:
[...]

Maar ik zie echt geen probleem met 2400 watt via een normale stekker.
Ik ook niet! Maar ik wil - uiteindelijk - naar de maximale 2400watt gaan. En als ik dan de diverse adviezen lees, dan moet je volgens Zendure de stekker er afknippen en vast aansluiten om dat te mogen doen. Dus heb ik een soort van tussenoplossing gekozen; geen normale stekker maar ook geen vaste.
Aziraphale schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:13:
[...]

Ziet er zeker netjes uit, maar is de stekker die Zendure monteert niet betrouwbaar genoeg voor 16A? En wat wil je eenvoudig los kunnen maken?
Dank. :) ik wil het ontkoppelen van de Zendure aan een stopcontact makkelijk kunnen maken. Waarom? Voelt beter. Misschien aparte reden, maar voor mij klopt het. Stukje veiligheid misschien, hoewel het ook op een eigen groep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziraphale schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:13:
[...]

De Zendure standaard stekker is gewoon prima te gebruiken.
2400 watt is iets meer als 10 Ampère.
Zolang dit maar op een eigen groep gebeurt is dat conform de regels i.v.m. terugleveren.
Straalkachel van 3000 watt die een hele avond aan staat kan ook op een normale WCD aangesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Astra schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:19:
[...]
Dank. :) ik wil het ontkoppelen van de Zendure aan een stopcontact makkelijk kunnen maken. Waarom? Voelt beter. Misschien aparte reden, maar voor mij klopt het. Stukje veiligheid misschien, hoewel het ook op een eigen groep zit.
Absoluut geen aparte reden, maar de enige juiste. In je huis moet je dingen aanleggen zoals het voor jou goed voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Handleiding vanaf 5.2.4. stekkers knippen is een optie.
Met andere woorden volg gewoon de handleiding.
Voor de 2400AC.
https://stekkerbatterij-t...s5_tbT6D45LMEJqkhg1LrXx6z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
peterbier schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:27:
Handleiding vanaf 5.2.4. stekkers knippen is een optie.
Met andere woorden volg gewoon de handleiding.
Voor de 2400AC.
https://stekkerbatterij-t...s5_tbT6D45LMEJqkhg1LrXx6z
Dat wordt toch ook niet betwist? Ik was simpelweg benieuwd naar de reden van het gebruik van een CEE stekker. Zelf zou ik daarvoor een aparte wcd aan moeten leggen en daarom zou het mijn keuze niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziraphale schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:31:
[...]

Dat wordt toch ook niet betwist? Ik was simpelweg benieuwd naar de reden van het gebruik van een CEE stekker. Zelf zou ik daarvoor een aparte wcd aan moeten leggen en daarom zou het mijn keuze niet zijn.
Dat hoeft ook niet.
Als jij een goede WCD gebruikt kan dat prima.
Ik gebruik nu ook een cee (camping) stekker voor een groep van de zonnepanelen.
Deze moeten nog achter een werkschakelaar komen waar een 5g6 kabel zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_jtCZIltdXRL4cHWO7AIHLZoZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OACmyHkHJzRL9sKmknwBUv6x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door peterbier op 29-07-2025 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astra
Klopt, is een optie. Heb ik ook gelezen. En nogmaals, deze oplossing vind ik prettig. Er kan ook nooit een misverstand zijn waar deze aansluiting voor is door de CEE stekker en aangezien de bekabeling toch helemaal nieuw aangelegd moest worden, was dit net zo makkelijk.

Scheelt ook een WCD met slot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astra schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:36:
Klopt, is een optie. Heb ik ook gelezen. En nogmaals, deze oplossing vind ik prettig. Er kan ook nooit een misverstand zijn waar deze aansluiting voor is door de CEE stekker en aangezien de bekabeling toch helemaal nieuw aangelegd moest worden, was dit net zo makkelijk.

Scheelt ook een WCD met slot ;)
Klopt cee stekkers zijn iets beter.
Ook veel toegepast in de PA techniek.
Als je het zelf als beter voelt meer dan prima.👍
Wel adereindhulzen gebruikt toch.?

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 30-07-2025 00:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
Ik vraag me af waarom ze in de handleiding zouden vermelden dat je de stekker kunt afknippen als oplossing, als een Schuko-stekker daadwerkelijk zo'n goede keuze zou zijn. Een CEE-stekker is in alle opzichten beter: hij is robuuster, veiliger zowel voor binnen als buitengebruik en kan hogere stromen aan. Niet voor niets wordt die standaard op campings gebruikt.

Intussen al een paar mooie voorbeelden voorbij zien komen, waarbij stekkers warm geworden zijn, en zelf ook van dichtbij mogen mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:00:
Ik vraag me af waarom ze in de handleiding zouden vermelden dat je de stekker kunt afknippen als oplossing, als een Schuko-stekker daadwerkelijk zo'n goede keuze zou zijn. Een CEE-stekker is in alle opzichten beter: hij is robuuster, veiliger zowel voor binnen als buitengebruik en kan hogere stromen aan. Niet voor niets wordt die standaard op campings gebruikt.

Intussen al een paar mooie voorbeelden voorbij zien komen, waarbij stekkers warm geworden zijn, en zelf ook van dichtbij mogen mee maken.
Optie geen oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlgj5zkdLSRimgAdsgf13geeis8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuZu8tOQGOj1ELctCA8Vclo8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbR_D5hnLmoEuxZBaK9-lIUBdSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzjLOurLMVA0Ls4aESaj3SLy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door peterbier op 30-07-2025 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Een optie kan ook een oplossing zijn;)
Inmiddels staat die afbeelding op mijn netvlies gebrand.

Neemt nog steeds niet weg, dat je door afknippen de zwakste schakel wegneemt.

[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 30-07-2025 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
peterbier schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:36:
[...]

Dat hoeft ook niet.
Als jij een goede WCD gebruikt kan dat prima.
Ik gebruik nu ook een cee (camping) stekker voor een groep van de zonnepanelen.
Deze moeten nog achter een werkschakelaar komen waar een 5g6 kabel zit.
[Afbeelding]
Ga je deze aansluiten op je offgrid/micro omvormer ingang van de 2400ac? Of naar het net toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:05:
[...]

Een optie kan ook een oplossing zijn;)
Inmiddels staat die afbeelding op mijn netvlies gebrand.

Neemt nog steeds niet weg, dat je door afknippen de zwakste schakel wegneemt.
Heb je wel eens gekeken naar de stekker op de Zendure zelf.
Daar zou ik mij eerder druk over maken dan de Schuko stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:16:
[...]

Ga je deze aansluiten op je offgrid/micro omvormer ingang van de 2400ac? Of naar het net toe?
Nee deze aansluiting is voor alleen zonnepanelen.
De Apsystems wat ik gebruik.
Ik heb een hekel aan string omvormers met die hoge spanning.

[ Voor 70% gewijzigd door peterbier op 30-07-2025 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
peterbier schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:17:
[...]

Heb je wel eens gekeken naar de stekker op de Zendure zelf.
Daar zou ik mij eerder druk over maken dan de Schuko stekker.
Mooi waterdicht/vocht dicht. Zit een rubber omheen. En zal specifiek voor dit doeleinde gekozen zijn. Mooie stekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
peterbier schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:21:
[...]

Nee deze aansluiting is voor alleen zonnepanelen.
De Apsystems wat ik gebruik.
Ik heb een hekel aan string omvormers met die hoge spanning.
Aah excuses, ik dacht dat we het over zendure hadden.
Zou je dit misschien willen delen in het daarvoor bestemde topic?

[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 30-07-2025 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:23:
[...]

Aah excuses, ik dacht dat we het over zendure hadden.
Zou je dit misschien willen delen in het daarvoor bestemde topic?
Via die zonnepanelen gaat er weer stroom naar de Zendure (s) best ontopic.🥱😜😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Op het interne forum in de app wordt momenteel geïnventariseerd hoeveel interesse er is in een combinatie van verschillende modi, aangestuurd via een tijdsinstelling. Als je hier interesse in hebt, reageer dan vooral even op het betreffende topic in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
Idefix70 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 05:23:
[...]

Gewoon lekker blijven posten, ik vind ze leuk en nuttig en niet zo druk maken om ook al is het goed bedoeld posts van tweakers met moderator aspiraties.
Fijn dat je iets hebt aan de posts, daar is het forum uiteindelijk ook voor.

Mijn opmerking was puur bedoeld om de draad overzichtelijk te houden voor iedereen, zeker als mensen later teruglezen op zoek naar specifieke info. Dat is geen ‘moderator-aspiratie’, gewoon een praktisch verzoek om onder andere rekening met elkaar te houden.

Maar goed, laten we het gewoon inhoudelijk houden. Geen hard feelings.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 30-07-2025 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Beetje offtopic maar interessant, ik heb de P1 meter nu op de ISP router wifi, die zit op 192.168.0.1.
De accu zit op mijn Asus, die zit op 192.168.1.1.
En ze praten nog gewoon met elkaar! 👍🏼 Had ik niet verwacht.

Ik zal later, mag nu niet van de kids, internet eens los koppelen, kijken of ze lokaal blijven praten

[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 30-07-2025 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
2x1.0.5 firmware en 1x1.0.4 firmware, verschil duidelijk zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOkyrc1uNOmzwNqUfVcXPh0TWKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cypzp15vlu1t2iOifZ3vuD99.jpg?f=fotoalbum_large

En helaas de P1-meter nu hier ook offline:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-S7YJJmJuzGNChMziy3uPXDzQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gXoZb6Mc0vXPTmH0D2PN8NR.jpg?f=fotoalbum_large

Gebruik nog steeds de Ecotracker P1, met 1 seconde intervallen beter voor NOM, dus geen last van, maar wel apart dat die offline gaat, zal er melding van maken.

Gisteren was er ook een SF800 offline, werkte ondertussen gelukkig wel, even de aan/uit knop 3 seconden ingedrukt en was weer zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@gielz vroeg jij nou recent om het Voltage bij 10%? Hierbij:

{"timestamp":1753859841,"messageId":88,"sn":"[SN]","version":2,"product":"solarFlow2400AC","properties":{"heatState":0,"packInputPower":0,"outputPackPower":0,"outputHomePower":0,"remainOutTime":59940,"packState":0,"electricLevel":10,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"solarPower5":0,"solarPower6":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":2981,"gridOffPower":0,"dcStatus":0,"pvStatus":0,"acStatus":0,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4844,"socLimit":2,"writeRsp":0,"acMode":2,"inputLimit":350,"outputLimit":0,"socSet":980,"minSoc":100,"gridStandard":4,"gridReverse":1,"inverseMaxPower":2400,"lampSwitch":0,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"fanSwitch":1,"fanSpeed":0,"bindstate":0,"VoltWakeup":0,"OldMode":0,"OTAState":0,"LCNState":0,"factoryModeState":0,"ts":1753859839,"tsZone":14,"smartMode":0,"chargeMaxLimit":2400,"phaseSwitch":1,"packNum":3,"rssi":-72,"is_error":0},"packData":[{"sn":"[SN]","packType":5,"socLevel":10,"state":0,"power":0,"maxTemp":2991,"totalVol":4850,"batcur":0,"maxVol":323,"minVol":323,"softVersion":4103,"heatState":0},{"sn":"[SN]","packType":5,"socLevel":11,"state":0,"power":0,"maxTemp":2981,"totalVol":4850,"batcur":0,"maxVol":323,"minVol":323,"softVersion":4103,"heatState":0},{"sn":"[SN]","packType":5,"socLevel":10,"state":0,"power":0,"maxTemp":2971,"totalVol":4850,"batcur":0,"maxVol":323,"minVol":323,"softVersion":4103,"heatState":0}]}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Taro schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:18:
2x1.0.5 firmware en 1x1.0.4 firmware, verschil duidelijk zichtbaar:
[Afbeelding]

En helaas de P1-meter nu hier ook offline:
[Afbeelding]

Gebruik nog steeds de Ecotracker P1, met 1 seconde intervallen beter voor NOM, dus geen last van, maar wel apart dat die offline gaat, zal er melding van maken.

Gisteren was er ook een SF800 offline, werkte ondertussen gelukkig wel, even de aan/uit knop 3 seconden ingedrukt en was weer zichtbaar.
P1 was bij mij ook offline, ook niet bereikbaar via BT. Router opnieuw opgestart, dat hielp heel even. Nu op de andere router doet ie het weer 🤞🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien ook wel interessant, een 2400AC op 10% vs een 2400AC op 6%, beide afgelopen zondag gebalanceerd op 100%:

10%:
{"timestamp":1753859841,"messageId":88,"sn":"[SN]","version":2,"product":"solarFlow2400AC","properties":{"heatState":0,"packInputPower":0,"outputPackPower":0,"outputHomePower":0,"remainOutTime":59940,"packState":0,"electricLevel":10,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"solarPower5":0,"solarPower6":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":2981,"gridOffPower":0,"dcStatus":0,"pvStatus":0,"acStatus":0,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4844,"socLimit":2,"writeRsp":0,"acMode":2,"inputLimit":350,"outputLimit":0,"socSet":980,"minSoc":100,"gridStandard":4,"gridReverse":1,"inverseMaxPower":2400,"lampSwitch":0,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"fanSwitch":1,"fanSpeed":0,"bindstate":0,"VoltWakeup":0,"OldMode":0,"OTAState":0,"LCNState":0,"factoryModeState":0,"ts":1753859839,"tsZone":14,"smartMode":0,"chargeMaxLimit":2400,"phaseSwitch":1,"packNum":3,"rssi":-72,"is_error":0},"packData":[{"sn":"[SN]","packType":5,"socLevel":10,"state":0,"power":0,"maxTemp":2991,"totalVol":4850,"batcur":0,"maxVol":323,"minVol":323,"softVersion":4103,"heatState":0},{"sn":"[SN]","packType":5,"socLevel":11,"state":0,"power":0,"maxTemp":2981,"totalVol":4850,"batcur":0,"maxVol":323,"minVol":323,"softVersion":4103,"heatState":0},{"sn":"[SN]","packType":5,"socLevel":10,"state":0,"power":0,"maxTemp":2971,"totalVol":4850,"batcur":0,"maxVol":323,"minVol":323,"softVersion":4103,"heatState":0}]}

6%:
{"timestamp":1753860501,"messageId":10,"sn":"[SN]","version":2,"product":"solarFlow2400AC","properties":{"heatState":0,"packInputPower":0,"outputPackPower":0,"outputHomePower":0,"remainOutTime":59940,"packState":0,"electricLevel":6,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"solarPower5":0,"solarPower6":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":2961,"gridOffPower":0,"dcStatus":0,"pvStatus":0,"acStatus":0,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4744,"socLimit":2,"writeRsp":0,"acMode":2,"inputLimit":350,"outputLimit":0,"socSet":980,"minSoc":100,"gridStandard":4,"gridReverse":1,"inverseMaxPower":2400,"lampSwitch":0,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"fanSwitch":1,"fanSpeed":0,"bindstate":0,"VoltWakeup":0,"OldMode":0,"OTAState":0,"LCNState":0,"factoryModeState":0,"ts":1753860496,"tsZone":14,"smartMode":0,"chargeMaxLimit":2400,"phaseSwitch":1,"packNum":4,"rssi":-70,"is_error":0},"packData":[{"sn":"[SN]","packType":5,"socLevel":6,"state":0,"power":0,"maxTemp":3001,"totalVol":4730,"batcur":0,"maxVol":315,"minVol":315,"softVersion":4101,"heatState":0},{"sn":"[SN]","packType":5,"socLevel":6,"state":0,"power":0,"maxTemp":2981,"totalVol":4750,"batcur":0,"maxVol":316,"minVol":316,"softVersion":4101,"heatState":0},{"sn":"[SN]","packType":5,"socLevel":6,"state":0,"power":0,"maxTemp":2991,"totalVol":4750,"batcur":0,"maxVol":316,"minVol":316,"softVersion":4101,"heatState":0},{"sn":"[SN]","packType":5,"socLevel":5,"state":0,"power":0,"maxTemp":2991,"totalVol":4740,"batcur":0,"maxVol":316,"minVol":316,"softVersion":4101,"heatState":0}]}

Zo te zien hebben ze dus niet zomaar gezegd: If <10% then echo 10%, maar de voltages wijken daadwerkelijk van elkaar af. Bij 10%: 3.23 Volt en bij 6%: 3.15/3.16 Volt.

Pagina: 1 ... 92 ... 122 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.