Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Bedankt voor de reacties op mijn post.
Waar kan ik de SolarFlow 2400AC en AB3000x het beste bestellen?

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • +2 Henk 'm!
avdl72 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:35:
Bedankt voor de reacties op mijn post.
Waar kan ik de SolarFlow 2400AC en AB3000x het beste bestellen?
Bij o.a. Zendure.nl of Stekker-batterij.nl, die laatste kan waarschijnlijk wat sneller leveren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roedie84
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:19
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Bij o.a. Zendure.nl of Stekker-batterij.nl, die laatste kan waarschijnlijk wat sneller leveren.
Ematic heeft nog 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag maar even een NOM testje met de Hypers via HA en de 2400AC's via HEMS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bwb3RBKweSn-urh5a9MBB2bVRc4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gYGSkjwKNPmd2D4FB1gxwyMl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcKoeHD5TUxXvIfqsPklv32BPJw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9JQezXqEn3JOsLLFYSZlrj5e.png?f=fotoalbum_large

Werkt op zich prima naast elkaar, doordat de limiet in HEMS nog op 3000 staat kunnen de 2400AC's niet alles pakken en aangezien de opwek meer dan 3x1200 is kunnen de Hypers niet alles pakken. Ze laden dus allemaal lekker mee, waarbij de Hypers een wat groter deel van de taart pakken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:18
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:35:
[...]

Welkom :)

Die vraag wordt hier zeer regelmatig gesteld. Een aantal redenen:
  • De Zendure 2400 AC heeft een efficiency van +-84-85%, de HW zit ergens in de range 69-77%, je verliest met een Zendure dus veel minder energie
  • Het hogere vermogen van Zendure kan handig zijn
  • De modulariteit. Eenmaal een omvormer staan kan je snel en goedkoop met extra opslag uitbreiden
  • De Zendure App biedt veel meer mogelijkheden, bijv. handelen met stroom, goedkoop inkopen en daarna nul op de meter, etc.
  • Passieve koeling
  • Een veel verder doorontwikkeld product
  • IP-65 rating, de Zendure's kunnen ook buiten staan en hebben verwarming ingebouwd
  • Off-grid stopcontact
  • Gemiddeld gezien minder garantiegevallen
  • Aerosol brandvertraging ingebouwd
  • Etc.
Veel is ook vergelijkbaar, beide bieden een P1-meter, nul op de meter, etc.
En als aanvulling; als je perse een HW gelijkend systeem wil qua specs; dan is een SF800pro + 1 extra ab2000x vergelijkbaar qua vermogen en mogelijkheden, met als bijkomend voordeel het evt rechtstreeks aansluiten van zonnepanelen. Die laatste mogelijkheid gebruik ik zelf (nog) niet, ik ben voor deze optie gegaan ivm lagere vermogen (geen aparte groep in schuur voor de 2400ac), het feit dat het vergelijkbaar was met de HW PiB en als eerste stapje in deze voor mij nieuwe markt. Nu het virus heeft toegeslagen zullen er binnenkort wel wat zonnepanelen op het schuurtje komen en worden aangesloten, en uiteindelijk eindig ik ook vast met een extra 2400ac.
Verder mooie opsomming! Misschien in TS naar verwijzen of overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:48
Polvo176 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:34:
[...]

Nee, ik zeg helemaal niet dat exporteren niks waard is, maar bij een RTE van 80% moet je 5 kWh inkopen om 4 te kunnen verkopen.

Zonnepanelen zijn inderdaad niet gratis, heb je een punt, alleen is dat nooit veel meer dan 1 cent per kWh.
Hoe lager de RTE, hoe minder effectief je je opslagcapaciteit kunt benutten. Bij Zendure is de prijs per kWh lager, en je profiteert van een hogere RTE. Wat mij betreft een win-winsituatie.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankj030
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Daarom benoemde ik de 2400AC. Volgens mij haalt @gielz 80+ met alleen maar NOM.

Zou je mij kunnen uitleggen waarom de RTE bij een andere batterij geen discussiepunt is?
Naar mijn mening is dit juist iets waar je wel rekening mee moet houden. Het betreft immers verliezen, en dat lijkt mij wél een terecht discussiepunt.
Ik haal 83-84% met NOM en ivm vakantie draait bij ons momenteel alleen sluipverbruik 150-250W en ook dan zie ik deze RTE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
frankj030 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Ik haal 83-84% met NOM en ivm vakantie draait bij ons momenteel alleen sluipverbruik 150-250W en ook dan zie ik deze RTE.
Begint stiekem toch wel een beetje te dagen om ook eens te gaan kijken naar een 2400AC.
Zal wel een gevoelig onderwerp worden, en kom denk ik niet weg met de "hobby schat, hobby" kreet van @gielz

[ Voor 14% gewijzigd door geert1992 op 28-07-2025 11:57 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:34
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Hoe lager de RTE, hoe minder effectief je je opslagcapaciteit kunt benutten. Bij Zendure is de prijs per kWh lager, en je profiteert van een hogere RTE. Wat mij betreft een win-winsituatie.
Je gaat voorbij aan het punt dan HW niet is gemaakt om te handelen met stroom.
En ik gebruik de Zendure ook niet om te handelen met stroom, en dan blijkt door het lage huis verbruik de RTE niet veel anders is.
En daar laat ik het maar bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Laatst online: 23:00
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:56:
[...]

Begint stiekem toch wel een beetje te dagen om ook eens te gaan kijken naar een 2400ac.
Hij heeft een 800pro ;)

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
Alle RTE's zijn zo hoog, ik kan geen onderscheid meer maken. Excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
Haha ja idd… dacht ik zal mn post hierboven niet herhalen, maar had ik er wellicht bij kunnen zetten.

Het blijft iig mooi spul en voor mijn gemoedsrust op vakantie fijn dat het zo saai draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:23
Polvo176 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:34:
[...]

Nee, ik zeg helemaal niet dat exporteren niks waard is, maar bij een RTE van 80% moet je 5 kWh inkopen om 4 te kunnen verkopen.

Zonnepanelen zijn inderdaad niet gratis, heb je een punt, alleen is dat nooit veel meer dan 1 cent per kWh.
die berekening zie ik hier graag van je..... (8>

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankj030 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:51:
[...]
Verder mooie opsomming! Misschien in TS naar verwijzen of overnemen?
d:)b

Kan, maar komt dat niet een beetje vreemd over? Uitgaan van je eigen kracht en om er dan een vergelijk met een ander merk in te zetten?

Zal hem anders voor nu wel even pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Polvo176 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:57:
[...]

Je gaat voorbij aan het punt dan HW niet is gemaakt om te handelen met stroom.
En ik gebruik de Zendure ook niet om te handelen met stroom, en dan blijkt door het lage huis verbruik de RTE niet veel anders is.
En daar laat ik het maar bij.
Maar dat zeg ik toch ook? Je haalt minder uit een accu dan je erin stopt. Neem die 5 kW waar je het eerder over had: bij een RTE van 73% houd je daarvan maar 3,65 kW over. Dat is 1,35 kW verlies oftewel 350 watt minder per cyclus ten opzichte van een accu met een rte van 80 procent, dag in dag uit. Zo gooi je dus een hoop stroom weg die je daarom weer moet inkopen. Of moet besteden aan meer accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:05:
[...]

Kan, maar komt dat niet een beetje vreemd over? Uitgaan van je eigen kracht en om er dan een vergelijk met een ander merk in te zetten?

Mee eens!
Daarbij vind ik het leuk om toe te lichten wat naar mijn mening de grote voordelen zijn van Zendure ten opzichte van andere thuisaccu’s, en die benoem ik dan ook graag persoonlijk. :9~

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frankj030
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:05:
[...]

Ik heb de vraag al paar keer voorbij zien komen - had m zelf ook - misschien in algemene zin wat voor gebruikers hier de overweging is geweest.

Ben het wel met @Devke eens dat we minder kunnen bashen (inclusief mijzelf, heb me er ook schuldig aan gemaakt), en geen verwijt aan jou (want herken ook wat je daarover vanochtend schreef), maar als iemand een oprechte vraag heeft in een keuze proces kan jouw post denk ik goed helpen.

Het zijn er ervaringen die ik hier als van jou, @mrme12345 en anderen van het eerste uur die me over de streep trokken en daar nog geen moment spijt van gehad.
Merk ook dat er bij issues hier op een constructieve manier wordt meegedacht. Met @peterbier als mooi voorbeeld van goed advies rondom veilig aansluiten etc.

[ Voor 22% gewijzigd door frankj030 op 28-07-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Hansieo schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:03:
[...]

die berekening zie ik hier graag van je..... (8>
Nou dat is simpel, ik heb 4 stuks 440Wp glas glas panelen gekocht en op en hyper aangesloten.
Deze hebben 30 jaar opbrengst garantie.
Ze liggen zo goed als ideaal en leveren per jaar zeker 0,9 keer de Wp op in kWh.
Inclusief montage materiaal kostte dat 470 euro en de opbrengst over 30 jaar 47500 kWh.
Zit ik op nog geen 1 cent per kWh.

Ik snap best dat de prijs per kWh hoger is als je een tijd terug een grote installatie hebt laten aan leggen en de prijzen van de zonnepanelen veel hoger lagen.
Maar met de huidige prijzen zit je daar ongeveer.
Ik neem aan dat je ook niet meer met de prijzen van de batterijen van een jaar geleden rekent als je nu een batterij koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
@Polvo176

Pvunde heeft ook de Hyper getest en kwam tot de conclusie dat het bijna beter was om gewoon AC te laden dan via de aansluiting op de batterij zelf. "Why the efficiency drops so much with connected PV modules remains a mystery." Ik zou namelijk verwachten als je DC>DC laad je een stuk boven de 83% zou moeten kunnen uitkomen.

https://www.pvunde.de/pos...ckel-f%C3%BCr-die-ab-2000

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
gielz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:32:
@Polvo176

Pvunde heeft ook de Hyper getest en kwam tot de conclusie dat het bijna beter was om gewoon AC te laden dan via de aansluiting op de batterij zelf. "Why the efficiency drops so much with connected PV modules remains a mystery." Ik zou namelijk verwachten als je DC>DC laad je een stuk boven de 83% zou moeten kunnen uitkomen.

Heeft iemand hier gegevens over de SF 800 Pro en het laden via panelen? Ik laad nu 100% via AC, en mijn balkonpaneeltjes (totaal 400wp) hangen aan de Ecoflow. Dat kan ik omdraaien zodat de panelen aan de SF 800 Pro hangen. Dat heeft natuurlijk alleen zin als het daadwerkelijk wat toevoegt :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
gielz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:32:
@Polvo176

Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat als de Hyper maar 50 watt hoeft te leveren en de eigen omvormer 30 watt nodig heeft om te werken je nooit 80% kunt halen.
@Korvaag Met zonnepanelen direct aangesloten mis je 1 keer omzetten, dat is een klein voordeel.

In de tijd dat ik nog maar 1 hyper had haalde ik ook 80%, maar was de NOM slechter.
Nu haal ik een betere NOM, maar geen 80% meer, is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 19:29
Question:
In de Zendure app was ik wat aan t spelen voor als ik mijn contract straks om ga zetten naar dynamisch.
Dacht laat m misschien even zo draaien om te kijken of het doet wat ik verwacht.

Nu zag ik dat ik maximaal 800W kan ontladen bij een hoge stroomprijs?

Why?

3000w laden bij een lage stroomprijs gaat wel
en doe nu beide al op slimme meter modus (3000w laden/ontladen)

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@Polvo176
Ja dat is de theorie dat snap ik ook, maar als die review aangeeft dat efficiency dropt bij PV en je beter via AC kan laden dan is natuurlijk de vraag of dat niet ook voorde SF800 Pro geldt.

Heb iig 2 langere solarkabels besteld zodat ik 2 minipaneeltjes eens als test aan de 800 Pro kan hangen (die staat wat verderop dan de Ecoflow omdat ie op een andere groep moet zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Korvaag schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:52:
@Polvo176
Ja dat is de theorie dat snap ik ook, maar als die review aangeeft dat efficiency dropt bij PV en je beter via AC kan laden dan is natuurlijk de vraag of dat niet ook voorde SF800 Pro geldt.

Heb iig 2 langere solarkabels besteld zodat ik 2 minipaneeltjes eens als test aan de 800 Pro kan hangen (die staat wat verderop dan de Ecoflow omdat ie op een andere groep moet zitten).
Ik heb ook op de SF800P zonnepanelen, maar of en hoeveel het efficiënter is kan ik niet zeggen.
Het is bij mij een mix van stromen, deels direct van de zonnepanelen en deels van het net wat van een andere omvormer op het net terug geleverd wordt.
Het grote voordeel is dat je de batterij als back-up kunt gebruiken en hij ook met zonnestroom opgeladen gaat worden.
Zonder netspanning doet hij dat niet en leveren jou panelen ook niks op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Polvo176 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:42:
[...]

Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat als de Hyper maar 50 watt hoeft te leveren en de eigen omvormer 30 watt nodig heeft om te werken je nooit 80% kunt halen.
@Korvaag Met zonnepanelen direct aangesloten mis je 1 keer omzetten, dat is een klein voordeel.

In de tijd dat ik nog maar 1 hyper had haalde ik ook 80%, maar was de NOM slechter.
Nu haal ik een betere NOM, maar geen 80% meer, is een keuze.
Ik weet wel ongeveer hoe het werkt. ;)

Splits jij dan 100 watt over 2 omvormers? Of heb je echt maar 50 watt verbruik in de nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Polvo176 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:19:
[...]

Ik heb ook op de SF800P zonnepanelen, maar of en hoeveel het efficiënter is kan ik niet zeggen.
Het is bij mij een mix van stromen, deels direct van de zonnepanelen en deels van het net wat van een andere omvormer op het net terug geleverd wordt.
Dat is het hier ook. Drie panelen op het dak. Alleen laad ik niet met het overschot van de panelen. Ik laad op de goedkoopste uren AC terwijl het overschot gewoon a uurtarief wordt teruggeleverd (en ja dat gaat eindig zijn). Die paneeltjes op het balkon zijn gewoon voor de leuk extra :)

Maar effectief is het efficienter om die op de 800 Pro aan te sluiten. Als ik met AC laad op de twee goedkoopste uren van de dag red de 2kWh accu het net niet omdat de Zendure maar met 1000W AC laadt. De Ecoflow die heb ik staan laadt met een whopping 2400W. Dan heb ik in 2 uur tijd de 4kWh die daar aan hangt wel vol.

Juist omdat ik in die 2 uur de Zendure niet vol krijg wil ik dan daar de paneeltjes aan zodat die de accu van zeg ehhh...10% naar 15% trekt waarna de 2 uur AC laden wel genoeg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
gielz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Ik weet wel ongeveer hoe het werkt. ;)

Splits jij dan 100 watt over 2 omvormers? Of heb je echt maar 50 watt verbruik in de nacht?
Nee, 150 watt over 3 omvormers.
Ik kan ook eentje uitzetten, heb nu batterij capaciteit genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
markduffy schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:49:
Question:
In de Zendure app was ik wat aan t spelen voor als ik mijn contract straks om ga zetten naar dynamisch.
Dacht laat m misschien even zo draaien om te kijken of het doet wat ik verwacht.

Nu zag ik dat ik maximaal 800W kan ontladen bij een hoge stroomprijs?

Why?

3000w laden bij een lage stroomprijs gaat wel
en doe nu beide al op slimme meter modus (3000w laden/ontladen)
Landinstellingen? En via HEMS of direct bij het device zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Korvaag schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:23:
[...]

Juist omdat ik in die 2 uur de Zendure niet vol krijg wil ik dan daar de paneeltjes aan zodat die de accu van zeg ehhh...10% naar 15% trekt waarna de 2 uur AC laden wel genoeg is :)
De SF800P zal niet meer dan die 1000W laden via de AC ingang, maar kan daar bovenop ook direct laden van de panelen.
Dat heb ik al diverse keren gezien, komt dan inderdaad toe aan 1440W met 1 batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polvo176 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:47:
[...]
Dat heb ik al diverse keren gezien, komt dan inderdaad toe aan 1440W met 1 batterij.
Inmiddels wel meer opslag? Kan het niet van iedereen onthouden hoor, excuses ;)

1440 Watt in een 1920 Wh accu laden moet je niet te vaak en lang doen, is erg slecht voor de accu. Gelukkig kan dat ook niet zo lang, want dan is ie in 45 minuten vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:23
Polvo176 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:24:
[...]

Nou dat is simpel, ik heb 4 stuks 440Wp glas glas panelen gekocht en op en hyper aangesloten.
Deze hebben 30 jaar opbrengst garantie.
Ze liggen zo goed als ideaal en leveren per jaar zeker 0,9 keer de Wp op in kWh.
Inclusief montage materiaal kostte dat 470 euro en de opbrengst over 30 jaar 47500 kWh.
Zit ik op nog geen 1 cent per kWh.

Ik snap best dat de prijs per kWh hoger is als je een tijd terug een grote installatie hebt laten aan leggen en de prijzen van de zonnepanelen veel hoger lagen.
Maar met de huidige prijzen zit je daar ongeveer.
Ik neem aan dat je ook niet meer met de prijzen van de batterijen van een jaar geleden rekent als je nu een batterij koopt.
ik mis een paar dingen:

-wat was het uurloon om te monteren?
-hoeveel kan je gedurende de top-opwek maanden niet gebruiken?
-wat krijg je terug voor je opwek overschot
-wat koste je hyper? (wat die kan zo maar kapot gaan, en moet dan vervangen anders heb je niks aan pv)
-wat kost een hyper cyclus? want dat staat in relatie met je kWh-tjes

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:53:
[...]

Inmiddels wel meer opslag? Kan het niet van iedereen onthouden hoor, excuses ;)

1440 Watt in een 1920 Wh accu laden moet je niet te vaak en lang doen, is erg slecht voor de accu. Gelukkig kan dat ook niet zo lang, want dan is ie in 45 minuten vol.
Ja, ik heb nu 5 batterijen en er moet nog een komen.
Maar door gewijzigde plannen en voortschrijdend inzicht heb ik eigenlijk aan 4 batterijen genoeg.

Wat het laden betreft;
Het zijn ook maar korte momenten in de ochtend als er genoeg zon op de panelen staan om beide te leveren.
999W van het net , de rest direct van zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zd2Vo5NlRwmz69XAqs1nLlcdlhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xcUvXzHDiexcDnSO1hfu9NuW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Landinstellingen? En via HEMS of direct bij het device zelf?
ik heb ze sowieso beide via hems staan.

via hems laad en ontlaad ie prima 3000w

landinstellingen heb ik gewijzigd maar maakt geen verschil.

als ik slimme modus kies en dan electriciteitsprijs volgen, dan kan ik daar alleen laden instellen, en daar is 3000w wel weer beschikbaar.

alleen in de electricity price mode, high price zone kan ik maar maximaal 800w output

buggje of moet ie juist uit hems gehaald worden?

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
markduffy schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:23:
[...]

ik heb ze sowieso beide via hems staan.

via hems laad en ontlaad ie prima 3000w

landinstellingen heb ik gewijzigd maar maakt geen verschil.

als ik slimme modus kies en dan electriciteitsprijs volgen, dan kan ik daar alleen laden instellen, en daar is 3000w wel weer beschikbaar.

alleen in de electricity price mode, high price zone kan ik maar maximaal 800w output

buggje of moet ie juist uit hems gehaald worden?
En wat heb je bij HEMS -> Configuratie -> Beveiligingsinstellingen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Hansieo schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:01:
[...]

ik mis een paar dingen:

-wat was het uurloon om te monteren?
-hoeveel kan je gedurende de top-opwek maanden niet gebruiken?
-wat krijg je terug voor je opwek overschot
-wat koste je hyper? (wat die kan zo maar kapot gaan, en moet dan vervangen anders heb je niks aan pv)
-wat kost een hyper cyclus? want dat staat in relatie met je kWh-tjes
Het uurloon was nul, ik plaatste het zelf, dat kan makkelijk als je een plat dak hebt of zoals bij mij op de schuur en ik er met de huishoud trap er bij kan.
De rest van jou vragen gaan niet over de kosten per kWh van de zonnepanelen maar over opbrengsten.
Je verdient zonnepanelen ook geen dag sneller terug met batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@markduffy Even een screenshot gemaakt, ik kan er wel 3000 Watt instellen, dus het is of een apparaat of algemene instelling die niet goed staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJLl0XSpYyRN8pqaG5eLACgd8mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RF6hI5dlDgECZCJ35LuX76tb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polvo176 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:25:
[...]
Je verdient zonnepanelen ook geen dag sneller terug met batterijen.
Wel als je de zonnestroom die je ermee opslaat op een duurder moment aan het net teruglevert, maar die vlieger gaat natuurlijk niet op bij een vast contract, wel bij dynamisch.

Tenzij we dat beschouwen als het sneller terugverdienen van de accu's ipv de zonnepanelen :)

Daarom is het verdienmodel ook een combinatie van het geheel: Meer zonnepanelen, meer zelfverbruiken, meer duurder terugleveren ipv direct terugleveren, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markduffy
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:27:
@markduffy Even een screenshot gemaakt, ik kan er wel 3000 Watt instellen, dus het is of een apparaat of algemene instelling die niet goed staat:
[Afbeelding]
opgelost, stond op 3000w in het beveiligings gedeelte.
heb m uit hems gehaald en weer terug erin.
Toen stond ie in t beveiligingsgedeelte op 800w.

nu weer aangepast en doet ie t wel.
Ty voor richting aanwijzen

en nu pakt ie m wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Wel als je de zonnestroom die je ermee opslaat op een duurder moment aan het net teruglevert, maar die vlieger gaat natuurlijk niet op bij een vast contract, wel bij dynamisch.

Tenzij we dat beschouwen als het sneller terugverdienen van de accu's ipv de zonnepanelen :)

Daarom is het verdienmodel ook een combinatie van het geheel: Meer zonnepanelen, meer zelfverbruiken, meer duurder terugleveren ipv direct terugleveren, etc.
Heb je gelijk in, maar ik kijk niet naar het verleden zoals alle batterij verkopers tot nu wel doen, maar naar de toekomst.
En dan valt het voordeel van een dynamisch contract grotendeels weg wat kilowatt pompen betreft.

Ik gebruik dit jaar vooral om meer inzicht te krijgen in de praktijk en die pakt her en der anders uit dan de theorie.
Vandaar ook dat ik het over voortschrijdend inzicht heb.
Ik hou de twee extra batterijen ook nog even om te kijken hoe dat straks in de herfst uitpakt.
Maar de kans is groot dat die weer weggaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:04
Moet ik mijn nieuwe set ook ergens registreren bij Zendure? (voor bvb verlengde garantie, zoals je wel vaker ziet bij registratie)

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:43:
[...]

Kijk, dat is nog eens een goede opsomming! Daar kon ik niet aan tippen.

Overigens is het nog goed om te vermelden dat, anders dan bij een andere thuisbatterij – ik zal de naam niet noemen – een lager vermogen, bijvoorbeeld in combinatie met NOM, niet zo'n extreem grote impact heeft op de RTE. En dat icm de grote omvormer als de 2400AC.
Als men een eerlijke vergelijking wil dan kan de RTE toch prima genoemd worden irt een ander merk? Dat we hier fan zijn van Zendure is duidelijk, mening kracht bij zetten door objectieve verschillen maakt dit alleen maar sterker lijkt me :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
gielz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:57:
[...]
Mocht je veel op 2400 watt gaan laden en ontladen vergeet dan niet een fan te kopen. Bij NOM heb je hier geen last van maar dynamisch is een ander verhaal.

Als je het bij een reseller gekocht hebt in Nederland; de ETA van deze container met 600 AB3000x staat op eind augustus wat voor B2B is dus naar meerdere resellers gaat.
Is er toevallig ook een (zo goed als) kant en klare fan via (bijvoorbeeld AE) beschikbaar? Niet voor de aansluiting op de 2400AC zelf maar eventueel aansturing mbv HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:17:
[...]

Nee, helaas niet. Maar met Home Assistant of Homey kom je natuurlijk wel een eind, al zal je dat dan zelf in elkaar moeten zetten.
Of ze komen binnenkort met een eigen HA integratie? :) Dit stond toch op de roadmap voor dit jaar? Daar nog iets over gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
GermanPivo schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:27:
De HWA was afgescheurd onder de grond. Ze vonden het handig om dat tijdens de bouw te lijmen 8)7
Gelijk maar de gelegenheid gebruikt om een 4x 6mm2 YMvK-as naar de garage te trekken en een buitenkraantje aan te leggen. Beide Hypers nu op 1200 W en op dezelfde fasen als waar de panelen op zitten. Zaterdag goed besteed. :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Nette oplossing! Goed gebruik gemaakt van de situatie :)

Ik overweeg ook om de stekker eraf te knippen bij de 2400AC die onderweg is (al hoeft dat niet perse). Wat heeft jou over de streep getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peutpeut schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Of ze komen binnenkort met een eigen HA integratie? :) Dit stond toch op de roadmap voor dit jaar? Daar nog iets over gehoord?
Klopt, maar Zendure vindt de Fireson integratie volgens mij ook wel interessant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Zojuist de bestelling via MarcMax-Media betaald, zeer prettige communicatie en daar al eerder een set besteld (Hyper + 3x AB2000S).

Bij vooruitbetaling per bank nog eens een extra korting gekregen waardoor ik hopelijk eind deze week/begin volgende week een nieuwe set heb staan. De 2400AC met 5x AB3000X daar aan kunnen schaffen voor minder dan 3500 euro. Dank @Taro voor het delen van de aanbieding met de staffelkorting :)

Bij deze aankoop zag ik overigens dat ze aangegeven dat ze Zendure Partner zijn, dit heb ik niet eerder gezien. Heb het ook niet kunnen verfieren maar het vertrouwen in dit bedrijf leert dat ze dit er niet zomaar op zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvWgSfUbcez-WF1wFZIA2i0Q1j8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WTHJOH962PrkcMOP2PMQj8Qa.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door Peutpeut op 28-07-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:01:
[...]

Klopt, maar Zendure vindt de Fireson integratie volgens mij ook wel interessant...
Dat is die ook, deze voorheen gebruikt met de Hyper. Binnenkort eens bepalen wat voor mij de meest interessante manier van aansturen is want inmiddels is er veel meer dan de FireSon integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Peutpeut schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Is er toevallig ook een (zo goed als) kant en klare fan via (bijvoorbeeld AE) beschikbaar? Niet voor de aansluiting op de 2400AC zelf maar eventueel aansturing mbv HA.
@Devke heeft er vorige week 1 besteld die hier al vaker aan bod is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
gielz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:05:
[...]

@Devke heeft er vorige week 1 besteld die hier al vaker aan bod is gekomen.
Dank, gevonden!

Nogmaals deel ik hem even: https://nl.aliexpress.com...jAjh&gatewayAdapt=glo2nld

Nu voor slechts 6 euro per stuk, heb er eentje besteld :) Wel vraag ik me af hoe kwalitatief dit is in vergelijking met een gerenommeerd merk PC-ventilator, voor 6 euro kan het geen kwaad voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Peutpeut schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:12:
[...]

Dank, gevonden!

Nogmaals deel ik hem even: https://nl.aliexpress.com...jAjh&gatewayAdapt=glo2nld

Nu voor slechts 6 euro per stuk, heb er eentje besteld :) Wel vraag ik me af hoe kwalitatief dit is in vergelijking met een gerenommeerd merk PC-ventilator, voor 6 euro kan het geen kwaad voor nu.
Ik probeer al tijden dit soort dingen te krijgen voor bovenin de meterkast. Daar zit zo'n rooster en daar wil ik twee fans achter die actief warme lucht uit de meterkast zuigen. Ik heb inmiddels 2 van dit soort dingen besteld en teruggestuurd. Het is werkelijk de goedkoopste rommel die je je kunt bedenken en dat uit zich in herrie. Zelfs op lage standen een verschrikkelijk hinderlijk snerpend geluid of iets anders (rammelen).

* Korvaag gaat binnenkort gewoon 2 Noctua 5V fans halen met USB-aansluiting en die ophangen

Alternatief is een normale fan met een USB naar 4-pins kabeltje wat ze dus effectief op 5V laat draaien. Daar hangt er ook 1 van in m'n serverrackje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:55
Vandaag met flink wat zon de eerste dag dat ik de extra bestelde AB3000X vol ga krijgen. De andere twee zijn al geruime tijd op 100% aanbeland maar de nieuwe blijft lang op 98% hangen.. Leuk dat ie dan met 60% lading wordt geleverd maar de calibratie zegt iets anders dus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

dotternetta schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:53:
Moet ik mijn nieuwe set ook ergens registreren bij Zendure? (voor bvb verlengde garantie, zoals je wel vaker ziet bij registratie)
Nee, afhandeling gaat gewoon rechtstreeks via Zendure zonder registratie, wel een factuur nodig.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Korvaag schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:19:
[...]

Ik probeer al tijden dit soort dingen te krijgen voor bovenin de meterkast. Daar zit zo'n rooster en daar wil ik twee fans achter die actief warme lucht uit de meterkast zuigen. Ik heb inmiddels 2 van dit soort dingen besteld en teruggestuurd. Het is werkelijk de goedkoopste rommel die je je kunt bedenken en dat uit zich in herrie. Zelfs op lage standen een verschrikkelijk hinderlijk snerpend geluid of iets anders (rammelen).

* Korvaag gaat binnenkort gewoon 2 Noctua 5V fans halen met USB-aansluiting en die ophangen

Alternatief is een normale fan met een USB naar 4-pins kabeltje wat ze dus effectief op 5V laat draaien. Daar hangt er ook 1 van in m'n serverrackje.
Tja, dat is idd het risico. Ik wacht het even af, herrie is niet zozeer een probleem omdat het niet in huis staat, ondanks dat kan het wel hinderlijk zijn. Ik wacht het even af :)

Hier in de meterkast eenzelfde 'probleem', daar zit al ongeveer 3 jaar een niet meer in gebruik zijnde deurbel die weg kan en waardoor er dus een gat ontstaat voor een fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
CopyCatz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:50:
Vandaag met flink wat zon de eerste dag dat ik de extra bestelde AB3000X vol ga krijgen. De andere twee zijn al geruime tijd op 100% aanbeland maar de nieuwe blijft lang op 98% hangen.. Leuk dat ie dan met 60% lading wordt geleverd maar de calibratie zegt iets anders dus..
Hier toen ik vorige week 4x AB3000x kreeg heeft hij 2 uur lang op 2500 watt staan laden om van 98 naar 100% te gaan. Nu gaat dit uiteraard veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:55
gielz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:59:
[...]

Hier toen ik vorige week 4x AB3000x kreeg heeft hij 2 uur lang op 2500 watt staan laden om van 98 naar 100% te gaan. Nu gaat dit uiteraard veel sneller.
Ik was al teleurgesteld in de extra capaciteit die ik verwachtte, maar die is nu pas reëel dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
@TCMR ben jij nog verder met de connector gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:58
Heb net even de nieuwste FireSon intregatie 1.1.0-pr8 geinstalleerd.voor 2 2400AC units.

Met het zendure account ingelogd.

Alles werkt, alleen NOM is niet stabiel genoeg heb dit getest met overschot laden, schiet vaak alle kanten in.
P1 meter wordt bij me elke 2 sec geupdate.

Heeft iemand dit ook al getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:23
Korvaag schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:40:
[...]

Heeft iemand hier gegevens over de SF 800 Pro en het laden via panelen? Ik laad nu 100% via AC, en mijn balkonpaneeltjes (totaal 400wp) hangen aan de Ecoflow. Dat kan ik omdraaien zodat de panelen aan de SF 800 Pro hangen. Dat heeft natuurlijk alleen zin als het daadwerkelijk wat toevoegt :)
Ja. Ik heb een SF800pro met 2 aangesloten 450 Wp panelen. De RTE gemeten over bijna 2 maanden bij eenzelfde SOC is 83%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:23
Chupachups schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:13:
[...]

Ja. Ik heb een SF800pro met 2 aangesloten 450 Wp panelen. De RTE gemeten over bijna 2 maanden bij eenzelfde SOC is 83%.
Nabrander: ik heb nog geen P1 en hanteer dus een vast laad- en ontlaadschema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@Chupachups
Thanks! Dan ga ik iig 2 minipaneeltjes eens ompluggen en mogelijk alle vier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
markduffy schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:19:
@TCMR ben jij nog verder met de connector gekomen?
Mijn bestelling is haast binnen, niet de officiële plug maar ik heb goede hoop dat ie past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Chupachups schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:15:
[...]

Nabrander: ik heb nog geen P1 en hanteer dus een vast laad- en ontlaadschema.
Welk schema draai je voor die 83% RTE? Want exact NOM draaien doet wel wat voor je RTE.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:48

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

[...]

Begint stiekem toch wel een beetje te dagen om ook eens te gaan kijken naar een 2400AC.
Zal wel een gevoelig onderwerp worden, en kom denk ik niet weg met de "hobby schat, hobby" kreet van @gielz
Gewoon zeggen “schat dan krijg jij ook wat op batterijen” :X

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:55
Peutpeut schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:01:
[...]

Nette oplossing! Goed gebruik gemaakt van de situatie :)

Ik overweeg ook om de stekker eraf te knippen bij de 2400AC die onderweg is (al hoeft dat niet perse). Wat heeft jou over de streep getrokken?
Vind het wel prettig dat dit soort dingen een vaste aansluiting hebben en niemand kan de stekker eruit trekken. Ik ben toch niet van plan om ze snel weg te doen, dus maak me al helemaal niet druk om een 'missende' stekker.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
[...]

2400 is efficiënter, verdient zichzelf terug, verkoop de Hyper, neemt minder plek in, jij doet ook wel eens rare dingen.... :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Aziraphale schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:53:
[...]

2400 is efficiënter, verdient zichzelf terug, verkoop de Hyper, neemt minder plek in, jij doet ook wel eens rare dingen.... :+
Had jij niet nog 2 stopcontacten vrij in de kelder? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:57:
[...]

Had jij niet nog 2 stopcontacten vrij in de kelder? 8)
En zelfbeheersing. 8)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
martinvdm schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Gewoon zeggen “schat dan krijg jij ook wat op batterijen” :X
Die moeten snachts kunnen worden opgeladen, het beste met zonnestroom, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Die moeten snachts kunnen worden opgeladen, het beste met zonnestroom, toch?
Je hebt inmiddels een mooie NOM flow in Homey...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
Aziraphale schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:00:
[...]

Je hebt inmiddels een mooie NOM flow in Homey...
Heeft even geduurd. Maar draait nu eindelijk als een trein. Maar ik blijf zelf toch echt bij handelen. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:07:
[...]

Heeft even geduurd. Maar draait nu eindelijk als een trein. Maar ik blijf zelf toch echt bij handelen. :*)
En ik word zo blij van de combinatie! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:48

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Aziraphale schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:09:
[...]

En ik word zo blij van de combinatie! :)
De combinatie is in dit geval een blije vrouw en een goed werkende hobby ;)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-09 22:04
Hi allemaal,

Ik volg dit topic inmiddels al een tijdje en ben super enthousiast geworden over de mogelijkheden van een thuisbatterij. Ik overweeg nu om de 2400 AC te bestellen met 4x AB3000, maar heb nog een aantal vragen waar ik – ondanks veel teruglezen – geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden. (Excuses als het al wel eerder besproken is)

1. Hoe stabiel is de integratie met Homey?
Ik neem aan dat dit via de cloud loopt en niet lokaal via een API, zoals bij Home Assistant?

2. Is het al iemand gelukt om de btw terug te vragen voor deze thuisbatterij?
Zo ja, hoe is dat precies gegaan?

3. Klopt het dat je het laad- en ontlaadvermogen eenvoudig via de app op 3000W kunt instellen?
En dat je hiervoor géén aparte aanvraag hoeft te doen (zoals een ‘unlock’)? Uiteraard met het idee dat je het dan op een eigen groep aansluit.

4. Zijn er al gebruikerservaringen met de AI-integratie van deze batterij?
Werkt dat een beetje goed of is het nog ‘beta’?

5. Sommigen plaatsen een ventilator op de AC2400 – is dat echt alleen nodig op extreem hete dagen?
Ik overweeg om de batterijen in de voorraadkast te plaatsen, maar maak me zorgen over warmteafvoer. Is dat een slecht idee als er beperkte ventilatie is?

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
Holmes schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:49:
Hi allemaal,

Ik volg dit topic inmiddels al een tijdje en ben super enthousiast geworden over de mogelijkheden van een thuisbatterij. Ik overweeg nu om de 2400 AC te bestellen met 4x AB3000, maar heb nog een aantal vragen waar ik – ondanks veel teruglezen – geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden. (Excuses als het al wel eerder besproken is)

1. Hoe stabiel is de integratie met Homey?
Ik neem aan dat dit via de cloud loopt en niet lokaal via een API, zoals bij Home Assistant?

2. Is het al iemand gelukt om de btw terug te vragen voor deze thuisbatterij?
Zo ja, hoe is dat precies gegaan?

3. Klopt het dat je het laad- en ontlaadvermogen eenvoudig via de app op 3000W kunt instellen?
En dat je hiervoor géén aparte aanvraag hoeft te doen (zoals een ‘unlock’)? Uiteraard met het idee dat je het dan op een eigen groep aansluit.

4. Zijn er al gebruikerservaringen met de AI-integratie van deze batterij?
Werkt dat een beetje goed of is het nog ‘beta’?

5. Sommigen plaatsen een ventilator op de AC2400 – is dat echt alleen nodig op extreem hete dagen?
Ik overweeg om de batterijen in de voorraadkast te plaatsen, maar maak me zorgen over warmteafvoer. Is dat een slecht idee als er beperkte ventilatie is?

Alvast bedankt voor jullie input!
Welkom. Het enthousiasme is begrijpelijk, het is leuk, maar ook verslavend....

1: De 2400AC is op dit moment nog niet toegevoegd aan de integratie. Het koppelen via Home Assistant is zo gedaan, of je kunt het aansturen via een json. Mocht je vragen hebben over het aansturen van Homey, dan kun je mij een bericht sturen.

Ik laad tijdens de goedkope uren en ontlaad tijdens de dure uren. Dit doe ik met behulp van de thuisbatterijmonitor binnen de PBTH-app.

Binnen de app geef je aan welke verliezen optreden en welke vermogens gehanteerd mogen worden. Je stelt in welke spread vereist is om te mogen laden en ontladen. Op basis daarvan maakt de app automatisch een strategie.

2: Je zou kunnen overwegen het in DE te halen, daar betaal je 0 procent btw op thuisacc's.

3: In HEMS kan je dit opgeven, boven de 3000w ontladen moet je een aanvraag doen, met te veel eisen :+ .

4: niet getest.

5: ventileren icm een fan zal altijd ten goede komen voor de levensduur van je set.
Ik ben begonnen aan een prototype voor 2 140mm fans op een 2400AC.

[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 28-07-2025 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
@Holmes Ik heb Zenki wel gebruikt met de Hyper en het deed bij mij niets. Homey, daarentegen, werkt na veel hulp van @geert1992 als een trein!

Ik heb wel gekeken naar btw teruggave, maar vond het teveel geouwehoer omdat je in de KOR terechtkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Shit, stroom van het net getrokken 😭 De bridge was offline na 3 dagen goed werken. Ben ik de enige die hier last van heeft? Ik gebruik 2 Asus routers. De andere 80 apparaten hebben geen last van wegvallende wifi.

[ Voor 43% gewijzigd door dotternetta op 28-07-2025 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:16

R.K

Hoi hoi, Ik heb gezocht op internet en op het forum, maar krijg geen duidelijk antwoord op de vraag of mijn Solarflow 2400 nu aangemeld moet worden bij de netbeheerder of niet.

Wie weet hoe dat zit en waar ik evt de formele info kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Aziraphale schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:09:
@Holmes Ik heb Zenki wel gebruikt met de Hyper en het deed bij mij niets. Homey, daarentegen, werkt na veel hulp van @geert1992 als een trein!

Ik heb wel gekeken naar btw teruggave, maar vond het teveel geouwehoer omdat je in de KOR terechtkomt.
Ik kwam deze site tegen om de btw terug te vragen https://de-centrale.nl/pa...-teruggave-thuisbatterij/ geen idee of iemand hier al ervaring mee heeft? En goed om te weten dat het stabiel werkt met Homey, is altijd maar afwachten met zo'n cloud verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Nog vergeten te vragen. Hoe stabiel werkt de Zendure Meter P1? Lees dat veel een Shelly meter gebruiken, en deze P1 meter is nog niet zo lang op de markt begrijp is. Ben daarom benieuwd of het snel werkt, en stabiel op de WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.K schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:46:
Hoi hoi, Ik heb gezocht op internet en op het forum, maar krijg geen duidelijk antwoord op de vraag of mijn Solarflow 2400 nu aangemeld moet worden bij de netbeheerder of niet.

Wie weet hoe dat zit en waar ik evt de formele info kan lezen.
Officieel moet je boven de 800watt aanmelden bij https://www.energieleveren.nl/
Ik doe dat bewust niet.
Ik handel niet en doe op nom werken.
Waarom ik de batterijen niet aanmeld is dat je hierop weer gepakt kan worden.
Tenslotte zien we dit met zonnepanelen ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Holmes schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:53:
Nog vergeten te vragen. Hoe stabiel werkt de Zendure Meter P1? Lees dat veel een Shelly meter gebruiken, en deze P1 meter is nog niet zo lang op de markt begrijp is. Ben daarom benieuwd of het snel werkt, en stabiel op de WiFi.
De zendure P1 meter werkt heel stabiel. Nog geen problemen mee gehad. Wel is de statistiek nog niet helemaal juist. Wel per saldo maar levering en teruglevering in kWh wijkt af van slimme meter en homewizard P1. Maar dat heb ik al gemeld bij Zendure en zijn ze mee bezig om op te lossen.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-09 01:05
Holmes schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:49:
[...]

Ik kwam deze site tegen om de btw terug te vragen https://de-centrale.nl/pa...-teruggave-thuisbatterij/ geen idee of iemand hier al ervaring mee heeft? En goed om te weten dat het stabiel werkt met Homey, is altijd maar afwachten met zo'n cloud verbinding.
Geen ervaring mee, maar wel voornemens ook de btw terug te vragen als ik de Zendure heb. Dat doe ik gewoon zelf. Zo moeilijk is dat niet. Voorwaarde is wel dat je handelt met stroom. Bij toepassing van NOM mag dat niet.

[ Voor 7% gewijzigd door rreijnhoudt op 28-07-2025 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreijnhoudt
peterbier schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:53:
Waarom ik de batterij niet aanmeld is dat je hierop weer gepakt kan worden.
Tenslotte zien we dit met zonnepanelen ook.
Die snap ik niet. Kun je dat eens toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holmes
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:02:
[...]

Welkom. Het enthousiasme is begrijpelijk, het is leuk, maar ook verslavend....

1: De 2400AC is op dit moment nog niet toegevoegd aan de integratie. Het koppelen via Home Assistant is zo gedaan, of je kunt het aansturen via een json. Mocht je vragen hebben over het aansturen van Homey, dan kun je mij een bericht sturen.
.
Zie het nu pas inderdaad! Keek te snel 😅 toch wel een tegenvaller dat het nog niet (makkelijk) werkt met.
Homey...heb niet zoveel zin /tijd om te knutselen.

Bedankt voor de andere antwoorden :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rreijnhoudt schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:59:
[...]

Laten we die discussie niet gaan doen, is allemaal speculatie. En netbeheerders willen het ook weten ivm veiligheid monteurs en de netbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Holmes schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:49:
[...]

Volgens mij draait @geert1992 hem lokaal. Mijn Homey Pro zit nu nog wel aan de cloud ivm toegang van buiten, maar de planning is om dat ook lokaal te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rreijnhoudt schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:59:
[...]

Iets met vertrouwen in de overheid.
Rest kun je zelf wel invullen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mrme12345 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:00:
[...]

Laten we die discussie niet gaan doen, is allemaal speculatie. En netbeheerders willen het ook weten ivm veiligheid monteurs en de netbalans.
Maar betekent dat dat ik mijn Zendure ook nog weer aan moet melden, naast mijn PV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreijnhoudt
peterbier schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:01:
[...]

Iets met vertrouwen in de overheid.
Rest kun je zelf wel invullen.......
Dat is inderdaad speculatie. Ik zie nl. geen relatie tussen het aanmelden van zonnepanelen bij de netbeheerder en dat je 'er op gepakt wordt'. Slimme meters en terugleveren in zekere zin wel. Want met een oude Ferrarismeter (draaischijf), kun je altijd nog salderen, ook na 1 januari 2027.

Edit: lees net dat je een digitale meter vanaf 2026 ook niet meer kunt weigeren... https://www.rijksoverheid...%20of%20digitale%20meters.

[ Voor 21% gewijzigd door rreijnhoudt op 28-07-2025 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrme12345 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:00:
[...]

Iets met een korreltje zout.
Als je zonnepanelen hebt kun je ook terugleveren.
Een thuisbatterij hoort volgens netcode gewoon af te schakelen van het net. (Net als zonnepanelen omvormer (s) ) Als de netspanning weg valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
Holmes schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:53:
Naast de Zendure P1 is er ook een ecotracker P1, zoek maar eens op ecotracker in dit topic, werkt bij mij en anderen prima icm Zendure

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziraphale schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:03:
[...]

Maar betekent dat dat ik mijn Zendure ook nog weer aan moet melden, naast mijn PV?
https://www.energieleveren.nl/faq

Zie hier de faq van energieleveren.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rreijnhoudt schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:04:
[...]

Dat is inderdaad speculatie. Ik zie nl. geen relatie tussen het aanmelden van zonnepanelen bij de netbeheerder en dat je 'er op gepakt wordt'. Slimme meters en terugleveren in zekere zin wel. Want met een oude Ferrarismeter (draaischijf), kun je altijd nog salderen, ook na 1 januari 2027.
Ik hou er gewoon rekening mee dat dit kan gebeuren.
Wie wist er 10 jaren geleden dat je bij zonnepanelen teruglever boete kreeg. (Wat nu ook komt met dynamische contracten)
Een thuisbatterij tax zie ik ook wel komen.
Maar dat is i.d.d. nu gissen.
Het zal er misschien wel komen als de meeste burgers een thuisbatterij heeft.
Even voor de duidelijkheid.
Ik zeg niet dat het gebeurt maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:02:
[...]

Ik laad tijdens de goedkope uren en ontlaad tijdens de dure uren. Dit doe ik met behulp van de thuisbatterijmonitor binnen de PBTH-app.

Binnen de app geef je aan welke verliezen optreden en welke vermogens gehanteerd mogen worden. Je stelt in welke spread vereist is om te mogen laden en ontladen. Op basis daarvan maakt de app automatisch een strategie.
Ik zag dat Homey een Zendure app heeft. Ik neem aan dat deze nog niet gebruikt kan worden met de 2400AC. Gebruik je dan een MQTT integratie?

Edit: Iets te snel gelezen. Je gebruikt dus PBTH. Thx.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
peterbier schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:11:
[...]

Ik hou er gewoon rekening mee dat dit kan gebeuren.
Wie wist er 10 jaren geleden dat je bij zonnepanelen teruglever boete kreeg. (Wat nu ook komt met dynamische contracten)
Een thuisbatterij tax zie ik ook wel komen.
Maar dat is i.d.d. nu gissen.
Het zal er misschien wel komen als de meeste burgers een thuisbatterij heeft.
Even voor de duidelijkheid.
Ik zeg niet dat het gebeurt maar het kan.
Op een thuisaccu zit geen tegemoetkoming vanuit de overheid.
Om zonnepanelen aan te moedigen hebben ze salderen in het leven geroepen.

Ik zou niet weten hoe de overheid je zou moeten pakken, op iets waar geen tegemoetkoming op zit. Benieuwd hoe je dat voor je ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:16

R.K

Nog een vraag, eerdaags komt er een electricien mijn groepenkast vervangen. Zit er een beveiliging op de Solarflow 2400 zodat hij geen stroom geeft aan het huis als de stroom is uitgeschakeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
avdl72 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:13:
[...]

Ik zag dat Homey een Zendure app heeft. Ik neem aan dat deze nog niet gebruikt kan worden met de 2400AC. Gebruik je dan een MQTT integratie?

Edit: Iets te snel gelezen. Je gebruikt dus PBTH. Thx.
De 2400AC zou je kunnen koppelen via de ingebouwde API, welke je daarna aan de thuisbatterij monitor kan koppelen, om bijvoorbeeld te gaan handelen.

Lokaal is wel zo lekker toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
R.K schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:17:
Nog een vraag, eerdaags komt er een electricien mijn groepenkast vervangen. Zit er een beveiliging op de Solarflow 2400 zodat hij geen stroom geeft aan het huis als de stroom is uitgeschakeld?
Zonder spanning vanuit het net werkt de batterij niet. Er zit wel een offgrid stekker op, welke je na inschakeling kan gebruiken, maar dit staat los van het feit dat een 2400ac grid moet zien om te kunnen leveren.

Voor de zekerheid kan je altijd het apparaat loskoppelen.

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 28-07-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:15:
[...]

Op een thuisaccu zit geen tegemoetkoming vanuit de overheid.
Om zonnepanelen aan te moedigen hebben ze salderen in het leven geroepen.

Ik zou niet weten hoe de overheid je zou moeten pakken, op iets waar geen tegemoetkoming op zit. Benieuwd hoe je dat voor je ziet?
Ik heb bij Enexis via https://www.energieleveren.nl/ mijn zonnepanelen installatie aangemeld die ik zelf heb geïnstalleerd.
Dit moet voor het extra telwerk voor het terugleveren op mijn slimme meter.
Ik zie het totale nut er niet van om mijn thuisbatterijen ook nog aan te melden.
En er komt bij dat ik niet handel met energie. (NOM)
Ieder zijn of haar keuze om het wel te melden.
En dat is meer dan prima maar ik doe het niet.
En dit is mijn bewuste keuze.
Wat mij betreft weer naar het Zendure onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
peterbier schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:23:
[...]

Ik heb bij Enexis via https://www.energieleveren.nl/ mijn zonnepanelen installatie aangemeld die ik zelf heb geïnstalleerd.
Dit moet voor het extra telwerk voor het terugleveren op mijn slimme meter.
Ik zie het totale nut er niet van om mijn thuisbatterijen ook nog aan te melden.
En er komt bij dat ik niet handel met energie. (NOM)
Ieder zijn of haar keuze om het wel te melden.
En dat is meer dan prima maar ik doe het niet.
En dit is mijn bewuste keuze.
Wat mij betreft weer naar het Zendure onderwerp.
En hoe zouden ze je moeten pakken als je NOM hanteert? Je drukt immers niets het net op.
Volgens mij is het angst om niets, maar dat maakt mij niet minder nieuwsgierig.

Pagina: 1 ... 91 ... 122 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.