Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:18
dotternetta schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:41:
Beetje offtopic maar waarschijnlijk wel Zendure gerelateerd: sinds installatie is mijn HW "standby verbruik" helemaal in de hobbel. Ben ik de enige?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ik ook, scroll er maar eens overheen, het is zo dichtbij 0 of -0,1 dat de HW app dit zo weergeeft; zelfs HW weet niet hoe keurig NOM kan zijn ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd15AlRaqWvvspsybtKL_YetfT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SW8u1jKbKSfVAQrrQw4dVK4k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door frankj030 op 27-07-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:48
markduffy schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:32:
[...]

Net voor de zekerheid nog even als ik de batterij op vaste B aansluit ipv fase A. Maar dit geeft geen verschil.
grafiek blijft hetzelfde eruit zien

Ik zal Zendure hier eens over berichten. Is hier een apart email adres voor of gewoon de standaard?
Ik mail ze meestal; support@zendure.com

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 10:14
dotternetta schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:41:
Beetje offtopic maar waarschijnlijk wel Zendure gerelateerd: sinds installatie is mijn HW "standby verbruik" helemaal in de hobbel. Ben ik de enige?
Nee, die grafiek slaat hier ook nergens meer op (gewoon zwart, met af en toe een balkje). Maar ik vond 'm sowieso nogal onbetrouwbaar (ze bepalen dat standby-verbruik met een soort voodoo, begreep ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:04
Taro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:16:
Viel mij trouwens iets op aan de hardware van de 2400AC. De eerste 2 die ik binnenkreeg hebben vooraan tussen de koelribben een afwijkend patroon vs degene die ik enige tijd later binnen heb gekregen. De eerste 2:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De 3e:
[Afbeelding]

Ben benieuwd of dat eerste een doel had of een productiefoutje was. Feit is dat de 3e gewoon netjes is. Benieuwd of er verder hardwarematig nog iets anders is tussen deze versies.
Ik zie bij mijn AC2400 gietlijnen. Die 2 van jou zijn in een andere mal gegoten dan de 3de.

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:34
TCMR schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:34:
[...]

Ja, helemaal mee eens. Het is inderdaad een tikje saai, als het eenmaal gewoon draait :)

Maar we zijn tweakers, dus we verzinnen ongetwijfeld nog wel wat nieuwe "uitdagingen"...

Vraag: kan iemand bevestigen dat als de SF800Pro (of andere Zendure device) een kalibratie-run gaat doen, hij zich dan niets meer aantrekt van wat er via HA of anderzins aangestuurd wordt? Ik zag gister dat ie gewoon even volledig naar 100% is gaan laden, maar terwijl ie dat deed ook geen NOM meer draaide:

[Afbeelding]

Er was tijdens die 100%-run (zie onderste grafiek) even te weinig zonnestroom, en toen werd er toch even 500W uit het net getrokken. Geen NOM dus!
Voor de Hyper kan ik jou vraag bevestigen, het zal voor de SF800Pro niet anders zijn.
Bij mij deed hij het midden in de nacht, stopte met NOM en ging op netstroom laden.
nog meer bijzonder was dat hij overdag al aangaf in kalibratie mode te zitten, maar pas vele uren later er daadwerkelijk mee begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:22:
Ik heb een wat dubbel gevoel bij Zendure: het werkt gewoon en er valt, bij NOM, niet veel te tweaken aan het systeem. Alles neer gezet, P1-meter aangesloten, app geïnstalleerd, stekker er in en aangezet en that's it, beetje jammer 😄

Gelukkig is er omheen, qua stroomaansluiting en koeling, nog wel wat te doen maar verder is het een saai systeem 🤗👍🏼
Kan het wel spannender voor je maken. Neem een dynamisch energie contract. Probeer op de goedkoopste uren te laden, duurste te ontladen, tussendoor wat geknoei met NOM...... lijkt het je wat? 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Devke schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Kan het wel spannender voor je maken. Neem een dynamisch energie contract. Probeer op de goedkoopste uren te laden, duurste te ontladen, tussendoor wat geknoei met NOM...... lijkt het je wat? 😜
Dat is icm met een homey in een uurtje opgezet! Helaas waren de prijzen afgelopen midweek drama. Morgen wederom weinig spread.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:09:
[...]

Goed idee! Waar heb je dit idee opgepikt? Ander topic toevallig? :+
Misschien kunnen we hier ook eens mee stoppen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:58:
[...]

Dat is icm met een homey in een uurtje opgezet! Helaas waren de prijzen afgelopen midweek drama. Morgen wederom weinig spread.
Bijna flatliners.... weinig spannends aan. Flinke piek mag wel een x weer of flinke negatieve tarieven. Auto is wel net geladen maar die staat zo weer leeg. Ritje voor de boeg morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Devke schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:58:
[...]

Bedankt voor het aangeven, ik zal proberen het er niet meer uit te floepen.
Al is zendure niet heiliger.... Ze hebben nu een topic vastgezet, op het forum in de app, over foutcode 38.

Dat doen ze ook niet zomaar. Heeft iemand hier al mee te maken gehad? Ik herinner mij een foutcode bij de sf800pro @Taro ?

[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 27-07-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Devke schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:03:
[...]

Bijna flatliners.... weinig spannends aan. Flinke piek mag wel een x weer of flinke negatieve tarieven. Auto is wel net geladen maar die staat zo weer leeg. Ritje voor de boeg morgen.
Hangt natuurlijk ook wel samen met het weer. Als je net in een zonnig gedeelte zit van Nederland kan je er wel flink mee profiteren icm zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Wat is foutcode 38?

En wanneer is de Zendure-NL-barbecue? Ik vindt het hier erg gezellig. PAF is hoog als de kids mee mogen 😂

[ Voor 88% gewijzigd door dotternetta op 27-07-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:48

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Als je goedkoop wilt opladen liggen de tijden meestal tussen 12:00-17:00. Dat zijn echter ook de tijden dat de zon meestal het felste is en dus de batterij opladen. Hoe anticipeer je op het handmatig opladen vs zon?
Bekijk je in je scripts hoe vol de batterij is en ga je daarmee handmatig laten? Je weet immers vaak nog niet op voorhand wat de rest van het zonnetje die middag gaat doen en opladen in de avond is dan meestal niet goedkoop meer.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
markduffy schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:32:
[...]

Net voor de zekerheid nog even als ik de batterij op vaste B aansluit ipv fase A. Maar dit geeft geen verschil.
grafiek blijft hetzelfde eruit zien

Ik zal Zendure hier eens over berichten. Is hier een apart email adres voor of gewoon de standaard?
Zie de link in de topicwaarschuwing.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TCMR schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:34:
[...]

Ja, helemaal mee eens. Het is inderdaad een tikje saai, als het eenmaal gewoon draait :)

Maar we zijn tweakers, dus we verzinnen ongetwijfeld nog wel wat nieuwe "uitdagingen"...

Vraag: kan iemand bevestigen dat als de SF800Pro (of andere Zendure device) een kalibratie-run gaat doen, hij zich dan niets meer aantrekt van wat er via HA of anderzins aangestuurd wordt? Ik zag gister dat ie gewoon even volledig naar 100% is gaan laden, maar terwijl ie dat deed ook geen NOM meer draaide:

[Afbeelding]

Er was tijdens die 100%-run (zie onderste grafiek) even te weinig zonnestroom, en toen werd er toch even 500W uit het net getrokken. Geen NOM dus!
Als het BMS/firmware besluit een 100% run te doen dan kan je deze niet onderbreken nee. Daarom beter die altijd voor te zijn door bijv. 1x per week naar 100% te laden.

In mijn geval is dat altijd op zondag, komt helaas qua prijzen vandaag niet zo lekker uit, maar wil sowieso de nieuwe set even naar 100% laden, dus is niet anders.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:07:
[...]

Hangt natuurlijk ook wel samen met het weer. Als je net in een zonnig gedeelte zit van Nederland kan je er wel flink mee profiteren icm zonnepanelen.
Klopt. Soms zijn de tarieven best "hoog" en staat de zon vol op het dak. Dan heb je idd een mazzeltje. Vandaag redelijk laag. Bijna geen zon gezien. Dan maar uit het net trekken. Batterijen en Auto weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:29:
[...]

Zal mij niets verbazen, een hyper heeft ook een hardware versie op de print staan, verwacht dat ze wel verder ontwikkelen terwijl ze produceren. Of ze zijn van leverancier gewisseld of iets dergelijks?
Waarschijnlijk komen we er nooit achter.

Zie je een ander warmtebeeld? Met de flir?
Zal wel gewoon een verbetering tussen 1e productie en 2e productie run zijn. Nog geen tijd voor gehad er verder naar te kijken qua fans/Flir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polvo176 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:53:
[...]

Voor de Hyper kan ik jou vraag bevestigen, het zal voor de SF800Pro niet anders zijn.
Bij mij deed hij het midden in de nacht, stopte met NOM en ging op netstroom laden.
nog meer bijzonder was dat hij overdag al aangaf in kalibratie mode te zitten, maar pas vele uren later er daadwerkelijk mee begon.
Dat is ook de reden dat ik mijn devices altijd naar 100% laat gaan en dan calibreert die ook snel als je dit dagelijks doet en word je niet verrast met plotselinge calibratieruns. Of zoals @taro aangeeft 1 x per week plannen dan is het ook voldoende om deze runs te voorkomen.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:10:
Als je goedkoop wilt opladen liggen de tijden meestal tussen 12:00-17:00. Dat zijn echter ook de tijden dat de zon meestal het felste is en dus de batterij opladen. Hoe anticipeer je op het handmatig opladen vs zon?
Bekijk je in je scripts hoe vol de batterij is en ga je daarmee handmatig laten? Je weet immers vaak nog niet op voorhand wat de rest van het zonnetje die middag gaat doen en opladen in de avond is dan meestal niet goedkoop meer.
Hangt van je strategie af. Hier wordt doorgaans in de 3 duurste uren in de avond en 2 duurste uren in de ochtend ontladen, dus altijd rond 9:00 op laagste SoC stand aanbeland en dus leeg. Vermogen vs capaciteit is factor 5, dus hier wordt iedere dag in de 5 goedkoopste uren geladen, dat zijn doorgaans ook de uren met de meeste zonne opwek. Daardoor hoef je hier verder niet mee te rekenen of mee bezig te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:12:
[...]

Als het BMS/firmware besluit een 100% run te doen dan kan je deze niet onderbreken nee. Daarom beter die altijd voor te zijn door bijv. 1x per week naar 100% te laden.

In mijn geval is dat altijd op zondag, komt helaas qua prijzen vandaag niet zo lekker uit, maar wil sowieso de nieuwe set even naar 100% laden, dus is niet anders.
Hier heeft ie 3 uur staan laden. Paste binnen de 3 uur. 100% SoC ook maar eens gedaan. Ik had verwacht dat hij meer tijd nodig had. Kalibratie zou hier ook zo maar van toepassing kunnen zijn. Echter niet gezien. Wat ik wel merk is dat met een EV laden het wel proppen is op de 3 fasen. We wilden de auto nu voorrang geven. HW batterijen en Zendure namen de rest van de ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Taro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:16:
[...]

Hangt van je strategie af. Hier wordt doorgaans in de 3 duurste uren in de avond en 2 duurste uren in de ochtend ontladen, dus altijd rond 9:00 op laagste SoC stand aanbeland en dus leeg. Vermogen vs capaciteit is factor 5, dus hier wordt iedere dag in de 5 goedkoopste uren geladen, dat zijn doorgaans ook de uren met de meeste zonne opwek. Daardoor hoef je hier verder niet mee te rekenen of mee bezig te zijn :)
Check, maar je weet van te voren niet hoeveel zon er schijnt. Hoe anticipeer je daarop dan vs handmatig opladen in de goedekopere uren? Er vanuit gaande dat je zo veel mogelijk met de zon wilt opladen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dotternetta
Het is weer zondag 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HjPoI-ltvHIM90w53ABNNp03wo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Beuj8udtlitaFnMcbD0cx2Vc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:20:
[...]

Hier heeft ie 3 uur staan laden. Paste binnen de 3 uur. 100% SoC ook maar eens gedaan. Ik had verwacht dat hij meer tijd nodig had. Calibratie zou hier ook zo maar van toepassing kunnen zijn. Echter niet gezien. Wat ik wel merk is dat mef een EV laden het wel proppen is op de 3 fasen. We wilden de auto nu voorrang geven. HW batterijen en Zendure namen de rest van de ruimte in.
Tot 100% laden kost alleen veel tijd als je dat niet zo vaak doet. Doe je dat dagelijks dan gaat het heel snel, doe je dat per week dan kan 99->100% soms wel een uur of meer duren. Doe je dat nog minder vaak dan is 1,5-2 uur niet vreemd. Had dus een tijdje geleden bij mijn pa dat er 3.86 kWh in een 4 kWh module ging icm een Zendure Ace van 80->100% die maandenlang niet naar 100% was geladen.

Daarom dus erg belangrijk dat regelmatig zelf te doen ipv te wachten op een automatische run.

En hier grijpt de loadbalancer van de laadpaal tegenwoordig standaard in. Heb nu per fase een Hyper en 2400 AC, die ik gecapped heb op 2850 Watt samen x 3 = 8550 Watt. Daar komen dan vaak nog vaatwasser (die draai ik nu standaard eerder of later om onbalans op de fases te voorkomen, 500-1000 Watt teveel op 1-fase = 1500-3000 Watt minder beschikbaar over de 3-fases), wasmachine en droger bij. En meestal rond die tijd gaat het tosti ijzer ook aan. Er is dan geen 11 kW meer voor de auto beschikbaar en die zweeft dan vaak tussen de 6-10 kW verdeeld over 3-fases. 3x35A zou wel mooi zijn, maar die +-900 Euro per jaar extra ga ik nooit goedmaken, dus ik accepteer dit maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:23:
[...]

Check, maar je weet van te voren niet hoeveel zon er schijnt. Hoe anticipeer je daarop dan vs handmatig opladen in de goedekopere uren? Er vanuit gaande dat je zo veel mogelijk met de zon wilt opladen.
Mijn doel is zo goedkoop mogelijk laden, dat hoeft niet per se met zoveel mogelijk zon te zijn.

Maar doorgaans is er tijdens de goedkoopste uren wel ook de meeste zonne-opwek en dus overschot, waardoor je automatisch met zoveel mogelijk eigen opwek laadt.

Vanaf 1-1-2027 wordt dat uiteraard anders, dan in de zomer 100% NOM.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
Dat is bij @Taro in zn accu cave :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:26:
[...]

Tot 100% laden kost alleen veel tijd als je dat niet zo vaak doet. Doe je dat dagelijks dan gaat het heel snel, doe je dat per week dan kan 99->100% soms wel een uur of meer duren. Doe je dat nog minder vaak dan is 1,5-2 uur niet vreemd. Had dus een tijdje geleden bij mijn pa dat er 3.86 kWh in een 4 kWh module ging icm een Zendure Ace van 80->100% die maandenlang niet naar 100% was geladen.

Daarom dus erg belangrijk dat regelmatig zelf te doen ipv te wachten op een automatische run.

En hier grijpt de loadbalancer van de laadpaal tegenwoordig standaard in. Heb nu per fase een Hyper en 2400 AC, die ik gecapped heb op 2850 Watt samen x 3 = 8550 Watt. Daar komen dan vaak nog vaatwasser (die draai ik nu standaard eerder of later om onbalans op de fases te voorkomen, 500-1000 Watt teveel op 1-fase = 1500-3000 Watt minder beschikbaar over de 3-fases), wasmachine en droger bij. En meestal rond die tijd gaat het tosti ijzer ook aan. Er is dan geen 11 kW meer voor de auto beschikbaar en die zweeft dan vaak tussen de 6-10 kW verdeeld over 3-fases. 3x35A zou wel mooi zijn, maar die +-900 Euro per jaar extra ga ik nooit goedmaken, dus ik accepteer dit maar :)
Slim om het idd vast te zetten. Ik zag de auto vanmiddag ook middels loadbalancing terug gaan. Heb toen de Zendure iets teruggeschroeft en daar ging de auto weer 😜.

Auto pakt een 3700 Watt per fase. Zendure stond 1600 Watt te doen. HW ook. 1 fase zat rond de 5400 Watt. Nr 2 rond de 4400 W en nr 3 rond de 3900. Als je dan de vaatwasser of wasmachine (ook op verschillende fase) aanzet dan ga je over de limiet. Dit was de 1e keer in het weekend met EV en grootverbuikers. Ff passen en meten. Wel goed om te zien of de faseverdeling goed is. Jammer dat er geen zon was. Dat geeft ook wat remming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geert1992
therobber schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:34:
[...]

Dat is bij @Taro in zn accu cave :D
Wie maakt er een pol? Kijken hoeveel mensen er voor een bbq zijn? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:04:
[...]
Dat doen ze ook niet zomaar. Heeft iemand hier al mee te maken gehad? Ik herinner mij een foutcode bij de sf800pro @Taro ?
Ik heb destijds eenmaal een ARC foutcode met de SF800Pro gehad, vermoedelijk ivm overvoltage omdat ik hem even op een stekkerblok met SF800 had zitten. Maar verder niet bekend met errorcode 38.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:42:
[...]

Wie maakt er een pol? Kijken hoeveel mensen er voor een bbq zijn? :9
Ik heb 5 jaar geleden in het cryptocurrency slowchat topic ook een BBQ voorgesteld, die staat ook nog steeds open voor bij mij in de achtertuin. Misschien kan ik beide combineren ;) Doen we elektrisch BBQ'en met groene stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:05:
[...]

Ik heb destijds eenmaal een ARC foutcode met de SF800Pro gehad, vermoedelijk ivm overvoltage omdat ik hem even op een stekkerblok met SF800 had zitten. Maar verder niet bekend met errorcode 38.
Aah, kon mij dat even niet herinneren, wel dat je eens een foutcode had gezien.
Code 38 treedt op wanneer de omvormer te warm wordt, heb ik even opgezocht.
Dat zal hier waarschijnlijk weinig problemen opleveren, aangezien bijna iedereen inmiddels een ventilator heeft geïnstalleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:08:
[...]

Dat zal hier waarschijnlijk weinig problemen opleveren, aangezien bijna iedereen inmiddels een ventilator heeft geïnstalleerd.
Of je koopt deze op ebay, dat is pas koeling ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNOowPFYl1fkAPYAgR5f1IiMlV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfVW1xuhVBHqvy91baVPv5HY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:08:
[...]

Ah, wel benieuwd of dat dan in specifieke landen is. Is mogelijk geen foutcode, maar het BMS dat ingrijpt rondom bereiken maximale werktemperatuur?

Kan mij voorstellen dat als je het nieuws rondom de temperatuur en branden in Turkije ziet, dat als je daar accu's gebruikt dat die echt wel uitschakelen. Koelen heeft dan geen zin meer aangezien je gewoon lucht van 50 graden aan het rondblazen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
mrme12345 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:10:
[...]

[Afbeelding]
Zelf ben ik niet zo'n fan van de boutjes tussen de koelribben, verwacht dat je dat overtijd wel gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:10:
[...]

[Afbeelding]
Hehe, dan zal de automatische verwarming wel aangaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:12:
[...]

Hehe, dan zal de automatische verwarming wel aangaan ;)
Wat een gedrocht......dan maar wat minder koeling. En ik heb nog geen 1x last gehad van te hoge temperaturen met mijn 2 ventilators er op. Daarvoor ook niet trouwens, maar kan me voorstellen als je lang met 2400w oplaadt dat dit wel kan gaan spelen. Ik zag dat ze door die foutcode de zendure ventilator ook goedkoper hebben gemaakt (69 in DLD en 89 in NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:14:
[...]

Wat een gedrocht......dan maar wat minder koeling. En ik heb nog geen 1x last gehad van te hoge temperaturen met mijn 2 ventilators er op. Daarvoor ook niet trouwens, maar kan me voorstellen als je lang met 2400w oplaadt dat dit wel kan gaan opspelen. Ik zag dat ze om door die foutcode de ventilator ook goedkoper hebben gemaakt (69 in DLD en 89 in NL).
Ben benieuwd naar de resultaten hier. Heb dezelfde besteld die jij hebt. Komt als het goed is dinsdag binnen. Voetjes passen makkelijk tussen de koelribben?

Edit : Je ziet idd na een uurtje ontladen bijvoorbeeld dat hij wat terugschroeft richting 2000W

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 27-07-2025 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:16:
[...]

Ben benieuwd naar de resultaten hier. Heb dezelfde besteld die jij hebt. Komt als het goed is dinsdag binnen. Voetjes passen makkelijk tussen de koelribben?
Zijn rubberen voetjes die op de ribben rusten, niet er tussen. En dat vind ik zelf ook prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:17:
[...]

Zijn rubberen voetjes die op de ribben rusten, niet er tussen. En dat vind ik zelf ook prettiger.
Hij staat er in principe dus los op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Devke schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:18:
[...]

Die van Zendure kan je vastschroeven aan de 2400AC, in 2 richtingen.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 27-07-2025 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:18:
[...]

Ja wat is los, hij staat met rubberen voetjes op de koelribben, zie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4RDbOMcZ_E8KZKZF6D0bqyxTlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Khsx3R14tPFzXJYl4yVXAVh8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUcAbs_vhbFRngkO45RDXouy528=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fN9MxgsjGyBfposu9VyqgTE0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:19:
[...]

Die van Zendure kan je vastschroeven aan de 2400AC, in 2 richtingen.
Ah oke. Ik heb de Ome Ali versie 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrme12345 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:20:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thnx. We gaan hem testen. Voor ff op de 9 euro kun je jezelf geen bult vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mrme12345 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:20:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Handig. Dan kan het lekker vastsmelten. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geert1992
Hierbij even een polletje, kijken of er interesse is!

https://strawpoll.com/1MnwkjqM1n7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
Taro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:05:
[...]

Als ik het sticky topic in de Zendure app lees gaat die eerst specifiek over de Hyper2000 en problemen met bypass in HEMS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xe8L6uAaRt0yKIu9hMYg_UGrVTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qx4hkH4cqTJH2KujGEMsZ63R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDrxvBAB6KM8GYlfodl8_3s_R7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvumUq2QXDL56l7Q1FoougWd.jpg?f=fotoalbum_large

En idd over warmte in hetzelfde topic:
beschrijven ze dat je voor de warme temperaturen voor de 2400AC en de 800pro de ons bekende ventilatoren kunt kopen, en voor de hyper niet. Wat ik ook wel interessant vond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sbSGsn32HWB2DPLtwihPEGIbtc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TrHUZDRyscuLkn00KcQDdKFU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gJmoh-E6ypjoQij1mXDWIiA5c4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8fQmu5UK7kgShA5w8ReqOpv.jpg?f=fotoalbum_large

“Opmerking: SolarFlow 800 Pro, SolarFlow 2400 AC beschikken over een aangepaste ventilatie-interface en het apparaat heeft een geïntegreerde temperatuursensor, die het in- en uitschakelen en de snelheden van de ventilator automatisch kan regelen op basis van de eigen temperatuur.

Voor apparaten zoals de Hyper 2000 kunt u PV-ventilatoren of USB-ventilatoren aanschaffen. Verbind ze via een USB-aansluiting en gebruik de Zendure Smart Plug om functies zoals tijdschema’s te gebruiken en gerichte koeling mogelijk te maken”

[ Voor 83% gewijzigd door frankj030 op 27-07-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
geert1992 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:32:

Hangt voor mij echt van de datum is.
wel zouden we dan een of ander thema moeten hebben natuurlijk of iig iets dan men hun sytemen kan showen al is het maar via wat fotos op een scherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
daemonix schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:30:
[...]

Rubber smelt niet bij 60°C, smelt sowieso niet

[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 27-07-2025 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daemonix schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:30:
[...]

@gielz staat die van Zendure ook niet op pootjes en dan op de omvormer? Wel vast geschroefd had ik gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 27-07-2025 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Laatst online: 23:00
Devke schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:53:
[...]

@gielz staat die van Zendure ook niet op pootjes en dan op de omvormer? Wel vast geschroefd had ik gezien.
Staat ook gewoon op rubberpootjes. Rubber gaat echt niet smelten met een omvormer die 60 graden is. Heeft het ook mooi volgehouden (target is 40 graden) met de uren dat hij achter elkaar op 2400 watt zon aan het NOMen was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vr_Kzh7bgv5dcwMu3MkoIOeaYps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/w6QUixXkbvV9nzBbsUDLTSOQ.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:02:
[...]

Staat ook gewoon op rubberpootjes. Rubber gaat echt niet smelten met een omvormer die 60 graden is. Heeft het ook mooi volgehouden (target is 40 graden) met de uren dat hij achter elkaar op 2400 watt zon aan het NOMen was.

[Afbeelding]
Dat is nice. Goed het verschil te zien met en zonder Fan. Vermogen van laden lag hier ook nog eens lager. EV kreeg ff de voorkeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUMVNmJkFAxMHOtzQb-OnF6335M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nBgYh7ykobnsfRZDI593Hycg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankj030 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:33:
[...]

Als ik het sticky topic in de Zendure app lees gaat die eerst specifiek over de Hyper2000 en problemen met bypass in HEMS.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En idd over warmte in hetzelfde topic:
beschrijven ze dat je voor de warme temperaturen voor de 2400AC en de 800pro de ons bekende ventilatoren kunt kopen, en voor de hyper niet. Wat ik ook wel interessant vond:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

“Opmerking: SolarFlow 800 Pro, SolarFlow 2400 AC beschikken over een aangepaste ventilatie-interface en het apparaat heeft een geïntegreerde temperatuursensor, die het in- en uitschakelen en de snelheden van de ventilator automatisch kan regelen op basis van de eigen temperatuur.

Voor apparaten zoals de Hyper 2000 kunt u PV-ventilatoren of USB-ventilatoren aanschaffen. Verbind ze via een USB-aansluiting en gebruik de Zendure Smart Plug om functies zoals tijdschema’s te gebruiken en gerichte koeling mogelijk te maken”
Ah, exact de reden dat ik functionaliteit verdeel tussen devices. Dat bypassen levert iedere keer gedoe op, dat hebben ze gewoon niet goed onder controle. Daarom hier geen SF800Pro meer of panelen op de Hypers, maar losse SF800's en losse accuomvormers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
Devke schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:07:
[...]

Dat is nice. Goed het verschil te zien met en zonder Fan. Vermogen van laden lag hier ook nog eens lager. EV kreeg ff de voorkeur.

[Afbeelding]
Wel humor als je dit vergelijkt met NOM op wolk zon wolk en 6x een was draaien. De 2400 AC heeft een heerlijke dag gehad en zal wel moe zijn nu;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aNYBBK4MaPq9rqqCrjX2g2exDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cm7pbYtNhk55mShKbSrSJT5g.png?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:19:
[...]

Wel humor als je dit vergelijkt met NOM op wolk zon wolk en 6x een was draaien. De 2400 AC heeft een heerlijke dag gehad en zal wel moe zijn nu;

[Afbeelding]
Inderdaad. Die van mij is 2x per dag maar actief......ligt aan zn baasje hoor 😜. Ligt ook aan contract verschillen en hoe ik de setting even heb gebouwd. Ik druk hier er toch best leuk de energierekening mee. Netto verbruik op dit moment deze maand en geld toe krijgen....... einde vd maand maken we de balans weer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

geert1992 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:32:

Check, ik neem bier mee 🍻

Acties:
  • +5 Henk 'm!
De nieuwe 2400AC heeft er de eerste keer 1 uur en +-20 minuten over gedaan om met 1850 Watt van 98 naar 100% te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zmub33W3PlljBPxDNZqUq52XwFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s6fj7I7Xhp1ewSZIhkpWYkbR.png?f=fotoalbum_large

1 van de andere 2, met 1 accu minder en 7 dagen geleden nog naar 100% geladen, deed dat met 1850 Watt in 11 minuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlOCPRU77WQUMlijVGA-pqUZXtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oQhgs5CB8v8PVIehDric32E2.png?f=fotoalbum_large

Zo zie je maar weer, 98% is niet per se gelijk aan 98%, alleen 100% is betrouwbaar bij LFP en dus regelmatig even 100% aantikken als je de volledige capaciteit goed wil kunnen gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:40

Aardedraadje

Met kabelschoen

Met dank aan @gielz, @frankj030 en @Devke voor jullie reacties een paar dagen geleden, ondertussen loopt ook mijn bestelling :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:15
@Taro Heb jij nog iets gehoord van Zendure over de nieuwe firmware update van de 2400AC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
Aardedraadje schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:59:
Met dank aan @gielz, @frankj030 en @Devke voor jullie reacties een paar dagen geleden, ondertussen loopt ook mijn bestelling :D
Wat is het geworden? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:14
Zie dat de P1 meter ook op de be zendure staat ondertussen. Nu nog wachten op de ac2400.
Nog maar eens een mailtje gewaagd met de vraag wanneer deze in België beschikbaar komt.(Officieel dan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
_AcS_ schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:16:
@Taro Heb jij nog iets gehoord van Zendure over de nieuwe firmware update van de 2400AC?
Gisteren gevraagd, komt ie morgen op terug.

Edit: Later vandaag dus inmiddels ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 28-07-2025 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 00:03:
[...]

Gisteren gevraagd, komt ie morgen op terug.

Edit: Later vandaag dus inmiddels ;)
Ik hoop dat de update snel komt begint wel vervelend te worden.
Op 15% zetten helpt ook niet.
Mijn instelling is nu 10~100.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSRNsu5g9Evpllz8eqoC5Rq0QLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKaNSw2O8gT0TOMagL9ArCdv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
Yes! 27% accucapaciteit over! Mijn eerst NOM nacht! (afwasmachine heeft nog wat verbruikt omdat ik nog op 800W zit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyLZuVQBlH55l1KCmK6CyftbcmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZ72LmLR5LHDOjGdgjD1SJFq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:55
De HWA was afgescheurd onder de grond. Ze vonden het handig om dat tijdens de bouw te lijmen 8)7
Gelijk maar de gelegenheid gebruikt om een 4x 6mm2 YMvK-as naar de garage te trekken en een buitenkraantje aan te leggen. Beide Hypers nu op 1200 W en op dezelfde fasen als waar de panelen op zitten. Zaterdag goed besteed. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Juf2RKc7qK3ZuYRdRtfGNdI_bB4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Vv6mWa6wRWdmBPPV7FfcsG7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aV02A0rrRN0dO2cQ7QyyUN8UUQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1rlZTPflhV67HTPDIqZ3DnY.jpg?f=fotoalbum_tile

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:07
Devke schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:58:
[...]

Met alle respect voor de enorme bijdrage van veel Tweakers in dit forum, vind ik persoonlijk dat in een technisch forum als dit niet zo hoeft te worden afgegeven op een andere fabrikant. Of dat nu Sessy, Marstek of, kennelijk een makkelijke prooi HW is. En of het nu grappig is of niet.
Ik steun dus het verzoek van @Devke .
Laten we het respectvol houden.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:07
Devke schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:38:
[...]

Slim om het idd vast te zetten. Ik zag de auto vanmiddag ook middels loadbalancing terug gaan. Heb toen de Zendure iets teruggeschroeft en daar ging de auto weer 😜.

Auto pakt een 3700 Watt per fase. Zendure stond 1600 Watt te doen. HW ook. 1 fase zat rond de 5400 Watt. Nr 2 rond de 4400 W en nr 3 rond de 3900. Als je dan de vaatwasser of wasmachine (ook op verschillende fase) aanzet dan ga je over de limiet. Dit was de 1e keer in het weekend met EV en grootverbuikers. Ff passen en meten. Wel goed om te zien of de faseverdeling goed is. Jammer dat er geen zon was. Dat geeft ook wat remming.
@Devke
Herkenbaar, hier is het vrijwel elk weekeinde raak, 2 EV’s waarvan een 1-fase, die dus langer aan de sapstroom moet hangen.
Maar als de stroom prijs laag is, de zon volop schijnt en ik dus EV en batterijen laad en een was draai met droger, etc. dan zit ik al snel boven de 5,6 kW op een fase. De Tibber pulse grijpt in, laadsnelheid van de auto zakt naar 8 kW, en ik krijg een reeks goedbedoelde waarschuwingen van Tibber.
Maar ook dat went, maak me na twee jaar zo werken geen zorgen meer.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 10:16
GermanPivo schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:27:
De HWA was afgescheurd onder de grond. Ze vonden het handig om dat tijdens de bouw te lijmen 8)7
Gelijk maar de gelegenheid gebruikt om een 4x 6mm2 YMvK-as naar de garage te trekken en een buitenkraantje aan te leggen. Beide Hypers nu op 1200 W en op dezelfde fasen als waar de panelen op zitten. Zaterdag goed besteed. :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Netjes netjes, nu is de hamvraag zijn de velgjes van je auto ook mooi schoon gepoetst dit weekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:35:
[...]

@Devke
Herkenbaar, hier is het vrijwel elk weekeinde raak, 2 EV’s waarvan een 1-fase, die dus langer aan de sapstroom moet hangen.
Maar als de stroom prijs laag is, de zon volop schijnt en ik dus EV en batterijen laad en een was draai met droger, etc. dan zit ik al snel boven de 5,6 kW op een fase. De Tibber pulse grijpt in, laadsnelheid van de auto zakt naar 8 kW, en ik krijg een reeks goedbedoelde waarschuwingen van Tibber.
Maar ook dat went, maak me na twee jaar zo werken geen zorgen meer.
Het is ff wennen denk ik ook dat er meer stroom door de meterkast gejaagd wordt nu met EV. Echter is het allemaal aangelegd door een professional. Alle vertrouwen in. Als ik zie hoe de besparingen al oplopen (auto laden, batterijen) dan is dat toch heerlijk. Nu zie je waarvoor je het gedaan hebt uitbetaald wordt. Althans terugverdiend wordt 😜

Acties:
  • +7 Henk 'm!
EVfan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:15:
[...]

Met alle respect voor de enorme bijdrage van veel Tweakers in dit forum, vind ik persoonlijk dat in een technisch forum als dit niet zo hoeft te worden afgegeven op een andere fabrikant. Of dat nu Sessy, Marstek of, kennelijk een makkelijke prooi HW is. En of het nu grappig is of niet.
Eens, andersom zie je echter dat er hier wél vrij over andere merken kan worden gesproken, waarbij je in een specifiek ander topic met pek en veren wordt weggejaagd of wordt gerapporteerd. Gesprekken over RTE worden afgedaan als niet relevant/belangrijk, kritische noten en gezonde discussies worden ook gerapporteerd. In het HW topic is men erg beschermend voor het eigen merk en worden "buitenstaanders" slecht getolereerd.

Ik hoop dat je ook beseft dat het gevoel dat hier heerst ergens is gecreëerd en dat andere mensen zichzelf ook wel een spiegel mogen voorhouden over hoe dit heeft kunnen ontstaan. Maar laten we daar in dit topic inderdaad boven staan en het goede voorbeeld geven.

Overigens zie je hier steeds meer mensen uit het HW topic, heb dus wel het idee dat er bewustzijn aan het ontstaan is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:14:
[...]

Eens, andersom zie je echter dat er hier wél vrij over andere merken kan worden gesproken, waarbij je in een specifiek ander topic met pek en veren wordt weggejaagd of wordt gerapporteerd. Gesprekken over RTE worden afgedaan als niet relevant/belangrijk, kritische noten en gezonde discussies worden ook gerapporteerd. In het HW topic is men erg beschermend voor het eigen merk en worden "buitenstaanders" slecht getolereerd.

Ik hoop dat je ook beseft dat het gevoel dat hier heerst ergens is gecreëerd en dat andere mensen zichzelf ook wel een spiegel mogen voorhouden over hoe dit heeft kunnen ontstaan. Maar laten we daar in dit topic inderdaad boven staan en het goede voorbeeld geven.

Overigens zie je hier steeds meer mensen uit het HW topic, heb dus wel het idee dat er bewustzijn aan het ontstaan is.
Apple Samsung Syndroom. Een bekend fenomeen. Is ook prima. Gelukkig rijden we allemaal ook niet in dezelfde auto. Hebben we allemaal een mening. Ook prima. Persoonlijk houd ik niet zo van het herhalen van zetten of "modder" gooien. Ook vanuit het HW topic uiteraard niet. We zijn tweakers. Geen kleuters.

Daarnaast (maar dat is meer een persoonlijk gevoel) ben ik daar actief met de batterij en als Topic Starter. Het is niet fijn om dat gesneer te lezen daar je je dagelijks inzet voor het topic. Het iedere dag een stukje beter maken en proberen je mede tweakers te helpen. TS uitbreiden, vragen on topic beantwoorden, beta testen etc. Dit zal je herkennen en dat doe jij voor hier ook prima.

Kritisch zijn mag. De 1 staat er voor open de ander niet of pas later. Echter herhalen met het grote E topic draagt dan niet bij om een mening draagvlak te geven. Ik denk dat er best veel heen en weer gelezen wordt. HW tweakers hier en Zendure tweakers daar. Goede zaak.

Dus volledig eens met je dat we ons moeten richten op....... veel leuker en gezelliger ook nog eens. Win win 😜💪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Catdogsf schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:52:
[...]

Netjes netjes, nu is de hamvraag zijn de velgjes van je auto ook mooi schoon gepoetst dit weekend?
Nee, want de slanghaspel is nog niet binnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
GermanPivo schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:27:

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat heb je keurig opgelost! Goede kabel management ook! Hoe heb je dat opgelost?

Leuk zulke gigantisch lange kabels, maar een nachtmerrie voor de kabel management.

Nog een groot plus punt; je kan niet zomaar de stekker eruit trekken, en iets anders erin pluggen. Goed over nagedacht.

[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 28-07-2025 09:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nieuwe poging voor 7200/7200 in HEMS gedaan, foto van de meterkast, foto van de onderverdeler met stopcontacten én de factuur van de elektricien afgedrukt met daarop een tekst toegevoegd:

- Complies with NEN1010 standard
- Designed for 3x16Ax230V = 11.040 Watt max.
- Dedicated to/for Zendure batteries only

En daaronder mijn handtekening.

Benieuwd of het deze keer wel wordt geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Easy1
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:56
stoasis schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:05:
[...]

Ik heb deze week de 2400AC bij Akkuman besteld met de kortingscode AKKU10

De AB3000X heb ik via sl-elements.com besteld voor 709 (inc). De 2400AC was helaas niet leverbaar naar Belgie bij sl-elements.com, anders had ik deze daar ook gekocht. Volgens e-mail correspondentie konden ze de AB3000X vanaf volgende week leveren (fingers crossed).

Wel beide inclusief BTW, anders annuleren ze je bestelling de dag erna.
Heb je ondertussen een update ivm levering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Recentelijk heb ik een reservering gedaan voor de Homewizard Plug in Battery, maar mijn zoektocht naar meer informatie kom ik nu ook uit bij Zundure en dus dit forum.

Misschien een wc eend vraag in dit topic, maar ik zou graag willen weten waarom je voor een Zundure SolarFlow 2400 + AB3000x zou kiezen en niet voor de Homewizard?

Door alle informatie op beide topics kom ik er niet meer uit en gaat het een beetje duizelen 😉

Dit wordt mijn eerste accu systeem en moet kunnen werken met Homey, en beiden hebben reeds een app beschikbaar. Daarnaast heb ik al een SolarEdge zonnepanelen installatie. Ook heb een energiecontract van Zonneplan, en de wens is dat de accu met dynamische tarieven om kan gaan.

Ik hoop dat ik van jullie een goed advies kan krijgen voor het ene of andere systeem.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Dat heb je keurig opgelost! Goede kabel management ook! Hoe heb je dat opgelost?
Ovelengte viel nu gelukkig mee. Achter de Hypers naar beneden en dan via de buis vanaf de vloer omhoog naar de groepenkast. Daardoor al aardig wat lengte gebruikt en het restan kon mooi achter de rechter Hyper liggen.
Leuk zulke gigantisch lange kabels, maar een nachtmerrie voor de kabel management.
De 16 meter 6mm2 trekken was een grotere uitdaging :P
Nog een groot plus punt; je kan niet zomaar de stekker eruit trekken, en iets anders erin pluggen. Goed over nagedacht.
Nog wel een tijd getwijfeld of ik een stopcontact zou plaatsen of niet, maar vind dit toch de beste en veiligste optie zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geert1992
avdl72 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:29:
Recentelijk heb ik een reservering gedaan voor de Homewizard Plug in Battery, maar mijn zoektocht naar meer informatie kom ik nu ook uit bij Zundure en dus dit forum.

Misschien een wc eend vraag in dit topic, maar ik zou graag willen weten waarom je voor een Zundure SolarFlow 2400 + AB3000x zou kiezen en niet voor de Homewizard?

Door alle informatie op beide topics kom ik er niet meer uit en gaat het een beetje duizelen 😉

Dit wordt mijn eerste accu systeem en moet kunnen werken met Homey, en beiden hebben reeds een app beschikbaar. Daarnaast heb ik al een SolarEdge zonnepanelen installatie. Ook heb een energiecontract van Zonneplan, en de wens is dat de accu met dynamische tarieven om kan gaan.

Ik hoop dat ik van jullie een goed advies kan krijgen voor het ene of andere systeem.
Opsomming waarom Zendure een goede keuze is=
Volledig lokaal aan te sturen via de API.
Stil- passieve koeling
Hoge RTE, volgens mij de hoogste icm een stekker.
Interne brandvertrager.
IP65 rating, je kan hem bijna overal kwijt, alleen niet in direct zonlicht.

En met homey opzetten is geen probleem, wil je handelen, kan je makkelijk de thuisbatterij monitor gebruiken in de PBTH app. Dat doe ik overigens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:40

Aardedraadje

Met kabelschoen

Een SF2400AC i.c.m 5x AB3000X komt er aan, ik weet alleen nog niet wanneer. Er was voorraad maar de contactpersoon wist niet of die nog toereikend was, het ging heel hard met de bestellingen. Anders is er alweer een schip onderweg. Tot die tijd vermaak ik me met de PiB's ook nog wel. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!
avdl72 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:29:

Welkom :)

Die vraag wordt hier zeer regelmatig gesteld. Een aantal redenen:
  • De Zendure 2400 AC heeft een efficiency van +-84-85%, de HW zit ergens in de range 69-77%, je verliest met een Zendure dus veel minder energie
  • Het hogere vermogen van Zendure kan handig zijn
  • De modulariteit. Eenmaal een omvormer staan kan je snel en goedkoop met extra opslag uitbreiden
  • De Zendure App biedt veel meer mogelijkheden, bijv. handelen met stroom, goedkoop inkopen en daarna nul op de meter, etc.
  • Passieve koeling
  • Een veel verder doorontwikkeld product
  • IP-65 rating, de Zendure's kunnen ook buiten staan en hebben verwarming ingebouwd
  • Off-grid stopcontact
  • Gemiddeld gezien minder garantiegevallen
  • Aerosol brandvertraging ingebouwd
  • Etc.
Veel is ook vergelijkbaar, beide bieden een P1-meter, nul op de meter, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:35:
[...]

Welkom :)

Die vraag wordt hier zeer regelmatig gesteld. Een aantal redenen:
  • De Zendure 2400 AC heeft een efficiency van +-84-85%, de HW zit ergens in de range 69-77%, je verliest met een Zendure dus veel minder energie
  • Het hogere vermogen van Zendure kan handig zijn
  • De modulariteit. Eenmaal een omvormer staan kan je snel en goedkoop met extra opslag uitbreiden
  • De Zendure App biedt veel meer mogelijkheden, bijv. handelen met stroom, goedkoop inkopen en daarna nul op de meter, etc.
  • Passieve koeling
  • Een veel verder doorontwikkeld product
  • IP-65 rating, de Zendure's kunnen ook buiten staan en hebben verwarming ingebouwd
  • Off-grid stopcontact
  • Gemiddeld gezien minder garantiegevallen
  • Aerosol brandvertraging ingebouwd
  • Etc.
Veel is ook vergelijkbaar, beide bieden een P1-meter, nul op de meter, etc.
Kijk, dat is nog eens een goede opsomming! Daar kon ik niet aan tippen.

Overigens is het nog goed om te vermelden dat, anders dan bij een andere thuisbatterij – ik zal de naam niet noemen – een lager vermogen, bijvoorbeeld in combinatie met NOM, niet zo'n extreem grote impact heeft op de RTE. En dat icm de grote omvormer als de 2400AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:10
martinvdm schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:23:
[...]

Heb hier ook wat over na zitten te denken afgelopen dagen, het optimaliseren voor het gehele jaar ipv nu, relatief eenvoudig, met een model waarin de zon overvloedig schijnt, de accu altijd vol is te krijgen, zelfs met 1 Hyper bijna NOM is te realiseren, en bijv op dure momenten ontladen kan worden. Ik zou toch denken dat hier al wel modellen voor bestaan; eerlijk gezegd: niet heel goed naar gezocht nog.

Factoren oa:
- huidige vs totale capaciteit (kWh)
- gewenste/maximale lading/ontlading (W)
- dyn stroomprijzen, rekening houdend met saldering/geen saldering.
- inderdaad, verwachte zonneschijn/PV-opbrengst
- verwacht verbruik, wellicht ook verwachte pieken
- mogelijkheden om apparaten slim te plannen qua verbruik
- verder eventueel prijzen van PV en accu's (zou ism stroomtarieven kunnen leiden tot zoiets als: als het verschil tussen laagste en hoogste prijzen meer dan 8 ct/kWh is, dan loont het goedkoop in te kopen tbv accu, en zo dure inkoop later te vermijden).

Zoals Taro al zei, je kunt verwachte PV vereenvoudigen tot: lage tarieven, maar duidelijk is dat dit niet altijd goed hoeft te werken (mits het doel is om daadwerkelijk PV-eigenverbruik te verhogen). Maar het zou best een heel redelijke schatter kunnen zijn.

Er zijn wel andere methoden, toevallig kwam ik voorspelde PV-opbrengst tegen, gratis met API te gebruiken, zoals deze site: https://solcast.com/free-rooftop-solar-forecasting Heb er nog weinig naar gekeken overigens. Klinkt in elk geval scherper dan zelf iets doen met de (uur)weersvoorspelling. Plus, die verwachte opbrengst (ongeacht de bron) kan vaak nog weer flink wijzigen - lijkt me. Zo was de voorspelling voor een bepaald uur recent heel aardig, maar in de praktijk was het diep donker met regenbuien.

Eenvoudig lijkt het niet te zijn, maar een enorm complex model in HA wil ik ook niet. Als mij ooit iets overkomt heeft de vrouw werkelijk geen idee! ;)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Aardedraadje schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:35:
[...]

Een SF2400AC i.c.m 5x AB3000X komt er aan, ik weet alleen nog niet wanneer. Er was voorraad maar de contactpersoon wist niet of die nog toereikend was, het ging heel hard met de bestellingen. Anders is er alweer een schip onderweg. Tot die tijd vermaak ik me met de PiB's ook nog wel. :)
Mocht je veel op 2400 watt gaan laden en ontladen vergeet dan niet een fan te kopen. Bij NOM heb je hier geen last van maar dynamisch is een ander verhaal.

Als je het bij een reseller gekocht hebt in Nederland; de ETA van deze container met 600 AB3000x staat op eind augustus wat voor B2B is dus naar meerdere resellers gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:43:
[...]

Kijk, dat is nog eens een goede opsomming! Daar kon ik niet aan tippen.

Overigens is het nog goed om te vermelden dat, anders dan bij een andere thuisbatterij – ik zal de naam niet noemen – een lager vermogen, bijvoorbeeld in combinatie met NOM, niet zo'n extreem grote impact heeft op de RTE. En dat icm de grote omvormer als de 2400AC.
Nou, een laag vermogen heeft ook bij Zendure een grote inpakt op de RTE.
's nachts is mijn gemiddeld gebruik 150 watt, en de 2 hypers en sf800p hebben samen 100 watt nodig om te functioneren en dan heb ik het nog niet over omzet verliezen in de batterij zelf bij laden en ontladen.
Met 1 hyper zou ik veel beter uitkomen, maar dan wordt op piek momenten meer uit het net gehaald.
Ik heb ze direct op zonnepanelen aangesloten en dan speelt de RTE niet, is een kwestie van keuzes.
HW is ook bedoeld om zonne energie op te slaan en later te gebruiken, dus is de RTE een non discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
Polvo176 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Nou, een laag vermogen heeft ook bij Zendure een grote inpakt op de RTE.
's nachts is mijn gemiddeld gebruik 150 watt, en de 2 hypers en sf800p hebben samen 100 watt nodig om te functioneren en dan heb ik het nog niet over omzet verliezen in de batterij zelf bij laden en ontladen.
Met 1 hyper zou ik veel beter uitkomen, maar dan wordt op piek momenten meer uit het net gehaald.
Ik heb ze direct op zonnepanelen aangesloten en dan speelt de RTE niet, is een kwestie van keuzes.
HW is ook bedoeld om zonne energie op te slaan en later te gebruiken, dus is de RTE een non discussie.
Daarom benoemde ik de 2400AC. Volgens mij haalt @gielz 80+ met alleen maar NOM.

Zou je mij kunnen uitleggen waarom de RTE bij een andere batterij geen discussiepunt is?
Naar mijn mening is dit juist iets waar je wel rekening mee moet houden. Het betreft immers verliezen, en dat lijkt mij wél een terecht discussiepunt.

[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 28-07-2025 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zeegerd schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:49:
[...]

Heb hier ook wat over na zitten te denken afgelopen dagen, het optimaliseren voor het gehele jaar ipv nu, relatief eenvoudig, met een model waarin de zon overvloedig schijnt, de accu altijd vol is te krijgen, zelfs met 1 Hyper bijna NOM is te realiseren, en bijv op dure momenten ontladen kan worden. Ik zou toch denken dat hier al wel modellen voor bestaan; eerlijk gezegd: niet heel goed naar gezocht nog.

Factoren oa:
- verder eventueel prijzen van PV en accu's (zou ism stroomtarieven kunnen leiden tot zoiets als: als het verschil tussen laagste en hoogste prijzen meer dan 8 ct/kWh is, dan loont het goedkoop in te kopen tbv accu, en zo dure inkoop later te vermijden).

Zoals Taro al zei, je kunt verwachte PV vereenvoudigen tot: lage tarieven, maar duidelijk is dat dit niet altijd goed hoeft te werken (mits het doel is om daadwerkelijk PV-eigenverbruik te verhogen). Maar het zou best een heel redelijke schatter kunnen zijn.

Er zijn wel andere methoden, toevallig kwam ik voorspelde PV-opbrengst tegen, gratis met API te gebruiken, zoals deze site: https://solcast.com/free-rooftop-solar-forecasting Heb er nog weinig naar gekeken overigens. Klinkt in elk geval scherper dan zelf iets doen met de (uur)weersvoorspelling. Plus, die verwachte opbrengst (ongeacht de bron) kan vaak nog weer flink wijzigen - lijkt me. Zo was de voorspelling voor een bepaald uur recent heel aardig, maar in de praktijk was het diep donker met regenbuien.

Eenvoudig lijkt het niet te zijn, maar een enorm complex model in HA wil ik ook niet. Als mij ooit iets overkomt heeft de vrouw werkelijk geen idee! ;)
Daar zijn al verschillende Home Assistant integraties voor zoals EVCC. Maar mijn ervaring is dat die vaak moeilijk te configureren zijn en ieder huishouden en persoon zijn anders, dus je wil toch vaak verder finetunen voor je eigen specifieke situatie. Daarom hier ervoor gekozen het gewoon zelf in te richten en steeds verder uit te bouwen.

Heb in Home Assistant Forecast.Solar in gebruik, die geeft bijv. de volgende voorspelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQMSwcDoBUXM8Vp5CAUyhRL0wLE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0hf7pvD7coHBJ6CGaVvljJoK.png?f=user_large

Die entiteiten zijn:
- Dit uur
- Morgen
- Nu
- Resterend vandaag
- Vandaag
- Volgend uur
- Hoogste piek morgen
- Hoogste piek vandaag

Wel leuk om iets mee te doen richting 1-1-2027, tot die tijd is voor mij de laagste en hoogste prijs vandaag het belangrijkste, op dagen zoals vandaag na waar de spread erg laag is, dan gaat alles op NOM en verkoop in de duurste uren. Mogelijk in de winter wel weer interessant... Maar dit maakt het ook allemaal wel extra complex, helemaal als je factoren als het laden van een EV, of ineens wordt er besloten een uitgebreid gerecht te maken waarvoor oven, kookplaat en afzuigkap 2 uur aan staan ipv de beoogde BBQ, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
@Taro Je schreef: De Zendure App biedt veel meer mogelijkheden, bijv. handelen met stroom, goedkoop inkopen en daarna nul op de meter, etc.

Dat goedkoop inkopen en daarna NOM, die combi, hoe stel ik dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Daarom benoemde ik de 2400AC. Volgens mij haalt @gielz 80+ met alleen maar NOM.

Zou je mij kunnen uitleggen waarom de RTE bij een andere batterij geen discussiepunt is?
Naar mijn mening is dit juist iets waar je wel rekening mee moet houden. Het betreft immers verliezen, en dat lijkt mij wél een terecht discussiepunt.
Dat is al vaker uitgelegd, de RTE speelt alleen een rol als je dynamische stroom inkoopt.
Als je de batterijen oplaad met zonnestroom (direct of indirect) is inkoop altijd gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dotternetta schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:15:
@Taro Je schreef: De Zendure App biedt veel meer mogelijkheden, bijv. handelen met stroom, goedkoop inkopen en daarna nul op de meter, etc.

Dat goedkoop inkopen en daarna NOM, die combi, hoe stel ik dat in?
Slimme meter modus -> AC-laden starten -> Volg de elektriciteitsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Heeft Zendure ook een online dashboard zoals HW (https://hwenergy.app/)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:16:
Heeft Zendure ook een online dashboard zoals HW (https://hwenergy.app/)?
Nee, helaas niet. Maar met Home Assistant of Homey kom je natuurlijk wel een eind, al zal je dat dan zelf in elkaar moeten zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
Polvo176 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Dat is al vaker uitgelegd, de RTE speelt alleen een rol als je dynamische stroom inkoopt.
Als je de batterijen oplaad met zonnestroom (direct of indirect) is inkoop altijd gratis.
Maar dan zeg jij dat exporteren van zonnestroom nooit iets waard is? En waren die zonnepanelen gratis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Daarom benoemde ik de 2400ac. Volgens mij haalt @gielz 80+ met alleen maar NOM.
Ik draai hier alleen 100% NOM. Al 2 maanden niet aangeraakt buiten de NOM iets bijsturen met een correctie aan het begin van het bouwen en zo nu en dan wat kleine testjes.

Daarbij zit ik nu op 83%+ RTE (lifetime). Waarbij ons huis 170 watt in de nacht NOMed en overdag gaat het uiteraard alle kanten op. Gisteren was echt een top testdag voor de Home Assistant enkele automatisering NOM.

Gisteren
- Wolkje zon wolkje wolkje
- 20 Kwh opwek
- Batterij alsnog tot 77% geladen
- 6x wasmachine aan (dit is echt drama met 150 watt en dan 2 seconden later weer 6 watt)
- Droger constant aan (500 watt en dan weer 150 watt bij pompen)
- Inductie koken (ook feest)
- Van 00:00 tot 08:00 is de import 0,001 KWH

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofFB1ZscfGjH5R7BHCUoCmJxlK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ri9q6oxsOP0L7pBAep1zTRS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Oe2bRby50GWbI2X_xk7deQdz8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iEKat5e9HPxe2QQkejLEFe88.png?f=fotoalbum_large

Met mijn vorige PiB was dit 74% RTE (lifetime)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:10
Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:05:
[...]
Wel leuk om iets mee te doen richting 1-1-2027, tot die tijd is voor mij de laagste en hoogste prijs vandaag het belangrijkste, op dagen zoals vandaag na waar de spread erg laag is, dan gaat alles op NOM en verkoop in de duurste uren.
Bedankt voor de tips, ga ernaar kijken. Inderdaad zullen de meesten toch eigen aanpassingen willen maken of misschien zelfs een geheel eigen model.

We zitten hier nu in feite al met 'einde salderen', eenvoudig omdat we dit jaar al (zeer) veel meer hebben teruggeleverd dan ingekocht. ;) Als ik dan zie dat we ca 10 ct/kWh krijgen gemiddeld, natuurlijk met hulp van Hyper/accu's, dan vind ik dat niet slecht (kaal tarief + marge van ca 2,5 ct = Tibber).

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
gielz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:18:
[...]

Ik draai hier alleen 100% NOM. Al 2 maanden niet aangeraakt buiten de NOM iets bijsturen met een correctie aan het begin van het bouwen en zo nu en dan wat kleine testjes.

Daarbij zit ik nu op 83%+ RTE (lifetime). Waarbij ons huis 170 watt in de nacht NOMed en overdag gaat het uiteraard alle kanten op. Gisteren was echt een top testdag voor de Home Assistant enkele automatisering NOM.

Gisteren
- 20 Kwh opwek
- Batterij alsnog tot 77% geladen
- 6x wasmachine aan (dit is echt drama met 150 watt en dan 2 seconden later weer 6 watt)
- Droger constant aan (500 watt en dan weer 150 watt bij pompen)
- Inductie koken (ook feest)
- Van 00:00 tot 08:00 is de import 0,001 KWH

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met mijn vorige PiB was dit 74% RTE (lifetime)
Thanks @gielz
Een goede reden om te kiezen voor een 2400AC + AB3000x, is dat je hiermee tot 2027 kunt handelen. Daarna kun je bij het afschaffen van de salderingsregeling overstappen naar NOM, met behoud van een zeer nette RTE. @avdl72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:42

ja3

Ik gebruik de Zendure nu een paar dagen en ik zorg nu dat deze aan het eind van de avond helemaal op 10% (minimaal zit). Als ik in de ochtend kijk dan geeft hij meestal aan dat hij op 3-5% accu capaciteit zit (met rood knipperend lampje). Moet ik me hier zorgen om maken of is dit gewenst gedrag?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Polvo176 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:16:
[...]

De inkoop kan je als gratis zien (laten we daar geen discussie over starten), maar alle "gratis" stroom die verloren gaat door een lage RTE zal je later alsnog van het net moeten inkopen en die stroom is sowieso niet gratis.

Een lage RTE zal dus effect hebben op de hoeveelheid stroom die je van het net moet inkopen als je accu leeg is en dus financiële gevolgen hebben. Daarom is RTE altijd relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 10:35

Bravo

Second Best

zeegerd schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:49:
[...]

Factoren oa:

Je zou naar DOA of EMHASS kunnen kijken, die kunnen dit vrij goed berekenen voor je.
Hoeveel apparaten je hierin configureert en wat je vervolgens met de output doet, is aan jezelf. Ik beschouw het als adviezen O-) , geen automatiseringen aan gekoppeld.

Vanuit je lijstje kan DAO:
:) huidige vs totale capaciteit (kWh)
:) gewenste/maximale lading/ontlading (W)
:) dyn stroomprijzen, rekening houdend met saldering/geen saldering.
:) inderdaad, verwachte zonneschijn/PV-opbrengst
:) verwacht verbruik, wellicht ook verwachte pieken
:) mogelijkheden om apparaten slim te plannen qua verbruik
:) verder eventueel prijzen van PV en accu's (zou ism stroomtarieven kunnen leiden tot zoiets als: als het verschil tussen laagste en hoogste prijzen meer dan 8 ct/kWh is, dan loont het goedkoop in te kopen tbv accu, en zo dure inkoop later te vermijden).

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
ja3 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:24:
Ik gebruik de Zendure nu een paar dagen en ik zorg nu dat deze aan het eind van de avond helemaal op 10% (minimaal zit). Als ik in de ochtend kijk dan geeft hij meestal aan dat hij op 3-5% accu capaciteit zit (met rood knipperend lampje). Moet ik me hier zorgen om maken of is dit gewenst gedrag?
Toevallig al de zoekfunctie gebruikt?
Dit word opgelost in een volgende firmware versie.
De SOC van een LFP batterij is niets meer dan een indicatie, dit komt door de zeer vlakke laadcurve.
Dus het terugzakken naar 3 procent hoeft niets te betekenen, anders dan een foute aanname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ja3 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:24:
Dat is bij de 2400AC een bekend iets, ik heb hier een 1.0.5 firmware op 2 van de 3 2400AC's staan die dat oplost. Heb gisteren al even nagevraagd wanneer die versie breder wordt uitgerold, want dat zouden ze 2 weken geleden al doen.

Verder niet iets om je zorgen over te maken, je kunt het wel tijdelijk oplossen door de laagste SoC iets hoger in te stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 28-07-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Voor de mensen die het nog niet gezien hadden. Van de SolarFlow 800 Pro is ook een nieuwe firmware uit: 1.0.6

Merk zelf nog niet veel verschil, maar doe door gebrek aan tijd ook geen rare dingen met het ding :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
geert1992 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:18:
[...]

Maar dan zeg jij dat exporteren van zonnestroom nooit iets waard is? En waren die zonnepanelen gratis?
Nee, ik zeg helemaal niet dat exporteren niks waard is, maar bij een RTE van 80% moet je 5 kWh inkopen om 4 te kunnen verkopen.

Zonnepanelen zijn inderdaad niet gratis, heb je een punt, alleen is dat nooit veel meer dan 1 cent per kWh.
Pagina: 1 ... 90 ... 122 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.