martinvdm schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:23:
[...]
Check, maar je weet van te voren niet hoeveel zon er schijnt. Hoe anticipeer je daarop dan vs handmatig opladen in de goedekopere uren? Er vanuit gaande dat je zo veel mogelijk met de zon wilt opladen.
Heb hier ook wat over na zitten te denken afgelopen dagen, het optimaliseren voor het gehele jaar ipv nu, relatief eenvoudig, met een model waarin de zon overvloedig schijnt, de accu altijd vol is te krijgen, zelfs met 1 Hyper bijna NOM is te realiseren, en bijv op dure momenten ontladen kan worden. Ik zou toch denken dat hier al wel modellen voor bestaan; eerlijk gezegd: niet heel goed naar gezocht nog.
Factoren oa:
- huidige vs totale capaciteit (kWh)
- gewenste/maximale lading/ontlading (W)
- dyn stroomprijzen, rekening houdend met saldering/geen saldering.
- inderdaad, verwachte zonneschijn/PV-opbrengst
- verwacht verbruik, wellicht ook verwachte pieken
- mogelijkheden om apparaten slim te plannen qua verbruik
- verder eventueel prijzen van PV en accu's (zou ism stroomtarieven kunnen leiden tot zoiets als: als het verschil tussen laagste en hoogste prijzen meer dan 8 ct/kWh is, dan loont het goedkoop in te kopen tbv accu, en zo dure inkoop later te vermijden).
Zoals Taro al zei, je kunt verwachte PV vereenvoudigen tot: lage tarieven, maar duidelijk is dat dit niet altijd goed hoeft te werken (mits het doel is om daadwerkelijk PV-eigenverbruik te verhogen). Maar het zou best een heel redelijke schatter kunnen zijn.
Er zijn wel andere methoden, toevallig kwam ik voorspelde PV-opbrengst tegen, gratis met API te gebruiken, zoals deze site:
https://solcast.com/free-rooftop-solar-forecasting Heb er nog weinig naar gekeken overigens. Klinkt in elk geval scherper dan zelf iets doen met de (uur)weersvoorspelling. Plus, die verwachte opbrengst (ongeacht de bron) kan vaak nog weer flink wijzigen - lijkt me. Zo was de voorspelling voor een bepaald uur recent heel aardig, maar in de praktijk was het diep donker met regenbuien.
Eenvoudig lijkt het niet te zijn, maar een enorm complex model in HA wil ik ook niet. Als mij ooit iets overkomt heeft de vrouw werkelijk geen idee!
There's nothing moister than an oyster.