Acties:
  • +1 Henk 'm!
ja3 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:44:
Heb ook net de 2400AC ontvangen met Zendure P1 meter en aangesloten. Helaas doet de Zendure P1 meter al continu 0 op de meter aangeven. Zal dit even doorgeven aan Zendure. Misschien een probleem met mijn meter (Landys Gyr E350 DSMR 4.2).

Dus als ik het goed lees kan ik nu het beste Home Assistant op gaan zetten om zo met Zendure te kunnen praten en zo alsnog de P1 meter te kunnen gebruiken (Homey nog geen koppeling zo te zien).
Hier gaf die direct na installatie ook 0 aan, even loskoppelen en opnieuw aansluiten.

Met DSMR 4.2 ga je helaas geen mooie NOM krijgen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:31
Hieke schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:56:
[...]

Alleen in de zomermaanden. Is er een goede reden voor om zo lang te wachten? Had dat in de startpost wel gelezen maar geen motivatie.. En ook niet waarom in de zomer.. Mogelijk met klapperende relais of voortdurende wisseling tussen laden/ontladen..

Wat mij betreft mag dat uitgesteld laden wel wat korter. Zeker in de zomer in de avonduren na het koken wil ik nog wel wat hamsteren als oven, boiler en kookplaat aan de slag zijn geweest.

Misschien voor andere topic maar als je daar nog wat over kwijt wilt, graag.
Dit is specifiek gedaan omdat je in de zomermaanden toch vaak veel stroom hebt. Dus pakt hij met het opladen een betere RTE dan in de ochtend met weinig vermogen opladen. Je kunt dit uitzetten, zal het wel even in de FAQ opnemen van het Home Assistant topic en je taggen als het daar staat.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:03:
[...]

Nee want hij ontlaad, als het eigen verbruik is verwacht ik een + watt of 0 met een dalende SOC. Leuk mysterie om weer op te lossen. :*)
De Zendure kiest er zelf voor na de 3 goedkoopste uren laden om iets te gaan ontladen. De SoC is 95%. Ik zie een status verandering (modus).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7auyyLisejKty1qZvYLOJCO944=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2RyKqCWDKZ9oXyYWTd8bIG3O.png?f=user_large

Het laden was om 15 uur gestopt. Met een rest commando is dit wel te stoppen. Alleen waarom het systeem kiest voor met een 25 watt te gaan ontladen? HEMS staat uit.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 15:20
Devke schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:04:
[...]

Zoiets bedoel je dan denk ik?

[Afbeelding]

Je moet voor de omvormer dan onder het kopje : rest in je configuratation.yaml dit opnemen:

[/code]

HA even herstarten en als het goed is heb je deze entiteiten dan.
Dank je! Precies wat er nog ontbrak voor zover ik weet. Eerste stukje code met temp omvormer stond er al default in. Heb voor de vierde accu doorgenummerd. ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Hieke op 26-07-2025 15:19 ]

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:18:
[...]

Dank je! Precies wat er nog ontbrak voor zover ik weet. Eerste stukje code met temp omvormer stond er al default in. Heb voor de vierde accu doorgenummerd. ;)
Niet letterlijk kopieren he. Getalletje achter packdata moet je mee verhogen. Anders zie je 2x dezelfde batterij zo.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:53:
[...]

En toch vindt ik het raar.
Zoals vermeld ging er best wat stroom in van de panelen.
Van 3 naar 10% vandaag.
Waaraan verdampt dan die 7% in de nacht.
Het apparaat staat in standby.
Er verdampt geen 7% in de nacht, er wordt alleen 7% minder weergegeven. Zag hier vanochtend de Hypers heel snel van 15->10 verspringen een week nadat ze voor het laatst naar 100% zijn geladen. Bij LFP is alles onder de 99% een schatting en de curve is onderin en bovenin het steilst.

Dit is wel een mooie weergave:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-g0yXfMUdEjYW81AXUg0tll2tLc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dIFYim9DHgn1Onscz20qAtdN.png?f=user_large

Onder de 10% hoeft er bij wijze van spreken *dus niet exact* maar 0.01 V af te gaan door BMS verbruik en je dropt zo 1 of meerdere procenten.

Het enige dat betrouwbaar is is 100%, alles daaronder is een gok en daar spelen heel veel factoren in mee.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
Devke schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Niet letterlijk kopieren he. Getalletje achter packdata moet je mee verhogen. Anders zie je 2x dezelfde batterij zo.
No worries! Ik schreef niet voor nix doorgenummerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cExmEpy7f7qSRMcVPYw72-tWBA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OyzSAlSpD7degyLaUREeL7rs.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Hieke op 26-07-2025 15:28 ]

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:28:
Die 3% is denk ik visueel. Kijk maar naar de voltage, die is prima (45.5). @Taro wat zie jij bij voltage als hij langdurig op 10% staat?
Zal ik even monitoren, staan nu op 9 & 11% :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jordyc schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:59:
[...]

Zeer nette score vooral omdat je dus ook een EV hebt. Hoe/Wanneer laad je die dan op?
Ik ben veel thuis dus kan dat goed plannen. Daarnaast gebruik ik ook af en toe de batterijen daarvoor (als het bijvoorbeeld bewolkt is en ik toch wil laden). Dat is wel het voordeel van veel batterijcapaciteit. Ik heb straks 20 kwh en voor nom na zonsondergang heb ik maar ca. 2 - 3 kwh nodig, dus veel reserve die elke dag weer, grotendeels direct, gevuld wordt door de zonnepanelen.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:23
TCMR schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Ik mocht vanochtend mijn SF800Pro updaten naar 1.0.6. Geen idee of de versies voor beide apparaten gelijk op gaan.
Zonet ook de fw geupdate. is er bekend welke fixes of verbeteringen hierin zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:43
gielz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:52:
Na 2 maanden de batterij intensief te gebruiken en te analyseren zie ik en @Devke iets vreemds wanneer je het batterij vermogen en de KWHs extern meet. Was al bekend dat de app niet 100% juist was maar wellicht zien jullie dit ook;

- Wanneer de batterij in standby gaat en wacht op een laad/ontlaad switch lijkt het dat hij in een soort passieve modus draait. (mijn NOM screenshot)
- Wanneer je de batterij dynamisch ontlaad maar niet naar de minimale SOC (10%) en daarna stopt zie je hetzelfde.

Wie ziet dit ook? Het is verwaarloosbaar maar ik zie liever 0 watt. :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja ik zie dit ook

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chupachups schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:10:
[...]

Zonet ook de fw geupdate. is er bekend welke fixes of verbeteringen hierin zitten?
Staat altijd in het scherm waarin de nieuwe update zichtbaar is. Details worden doorgaans niet gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chupachups schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:10:
[...]

Staat altijd in het scherm waarin de nieuwe update zichtbaar is. Veel of diepgaande details worden doorgaans niet gegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 26-07-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Ik kom weer even terug op het vreemde vermogen in standby als de 2400 AC in standby gaat met een hogere SOC dan de minimale SOC of onder de maximale SOC. In praktijk zal dit niet veel voorkomen iig hier eigenlijk nooit, hij is altijd lekker aan het NOMen.

- Het is niet het offgrid stopcontact. Wanneer ik deze op smart zet zie ik wattage in de app maar niet op het externe meet gedeelte
- Relais beveiliging zal het ook niet zijn want hij blijft in exact dezelfde stand (ACmode)

Mijn aanname is dat de batterij denkt dat hij op het 0 zit maar dit niet is. Blijkbaar op te lossen door een 0 commando naar de batterij te sturen zodat hij weer even bij de mensen is (doe ik zelf niet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYO-Bw-n_U3ZsbY2lPBFq0cutCk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/BJLXb2EYtd7fhFXLWJfSy4Ol.gif?f=user_large

Bekijk je dit in het totaal plaatje van vandaag buiten Home Assistant dan zou het niet eens zichtbaar zijn;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e39RXBoniiMv9Sw86ueNXl1N600=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07ySxPFXRiucV23eqBFf2WSD.jpg?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:04
Project "puberproof" vordert, maandag even shoppen bij de baas voor wat mooi rvs of verzinkt 50x50x4 gaas. Heb ik straks gelijk een mooie montage plek voor 1 of meer fans

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NKWm8fZq1tXToLa113roY6fQY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JdTzcSFRsjxYRMJH4PKz4rS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 26-07-2025 17:46 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +4 Henk 'm!
dotternetta schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:35:
Project "puberproof" vordert, maandag even shoppen bij de baas voor wat mooi rvs of verzinkt 50x50x4 gaas. Heb ik straks gelijk een mooie montage plek voor 1 of meer fans

[Afbeelding]
Lekker bezig d:)b

Ik zou nog wat groene stroom op dat gaas zetten, weet je zeker dat ze er af blijven :)

Moeten denk ik maar een custom Zendure webshopje in het leven roepen... 3D geprinte ventilators, 2-pins voedingen, beschermkasten, licenties op FireSon Home Assistant integraties, de inzet (per uur, nacalculatie) van geert1992 en peterbier om de elektra op orde te krijgen, gerebrande Praxis skateboards met een premium prijsopslag (hey, er moet wel wat verdiend worden uiteraard!) en 95 Euro per uur excl. BTW voor andere tips en adviezen.

Maar mooi om te zien allemaal, ik geniet hier wel van _/-\o_

Edit: Volgens mij mag je dergelijke omkastingen eigenlijk niet van brandbaar materiaal maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWxS9Si0MtRearNdXLZRFRvVnS4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/EXZ2ITlSv9CxxfdXgeM22Fla.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKu4MoigAq-BKV4WZmJsGQ2xvbs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/8DzTTY9wBPsxuyI7X1A7eHVG.gif?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 26-07-2025 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Taro schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:07:
[...]

Edit: Volgens mij mag je dergelijke omkastingen eigenlijk niet van brandbaar materiaal maken.
Het staat er los omheen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Netjes hoor, wellicht nog een rijtje balkjes aan de voorzijde? Er is altijd wel iets brandbaars te vinden.

Volgens de wet moet je waarschijnlijk die deurmat 3 cm verder neerleggen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jawel en begrijp mij goed: Persoonlijk vind ik het een leuke oplossing, maar je verzekering zal er ook iets van vinden, vandaar dat ik het wel even benoem. Ondanks dat het er los omheen staat vat het zo natuurlijk wel snel vlam als er iets mis gaat.

Accusystemen dienen nooit in, onder of direct naast brandbaar materiaal te staan. Ik en anderen zien dat je er zeer serieus werk van maakt door de elektra netjes te regelen, het bij de deur te plaatsen, etc. maar wel goed om de richtlijnen van je verzekering te kennen voor als het wel een keer misgaat, dan wil je geen discussies hebben ter waarde van je volledige huis/hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
@Taro
Volgens mij is er niet direct wetgeving met betrekking tot zo'n default thuisbatterij met stekker (of het moet van de verzekeringsmaatschappij zelf een eis zijn). Heb ik dat mis?

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Taro schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:52:
[...]

Jawel en begrijp mij goed: Persoonlijk vind ik het een leuke oplossing, maar je verzekering zal er ook iets van vinden, vandaar dat ik het wel even benoem. Ondanks dat het er los omheen staat vat het zo natuurlijk wel snel vlam als er iets mis gaat.

Accusystemen dienen nooit in, onder of direct naast brandbaar materiaal te staan. Ik en anderen zien dat je er zeer serieus werk van maakt door de elektra netjes te regelen, het bij de deur te plaatsen, etc. maar wel goed om de richtlijnen van je verzekering te kennen voor als het wel een keer misgaat, dan wil je geen discussies hebben ter waarde van je volledige huis/hypotheek.
Wat staat er dan bij jou verzekering in de polisvoorwaarden? Bij mij staat er letterlijk alleen dit over een batterij;

"Het huis en de bijbehorende bijgebouwen die jij particulier gebruikt op het adres dat op
jouw polisblad vermeld staat, inclusief:
• aan het huis of bijgebouw bevestigde zaken zoals zonwering, rolluik, (schotel)antenne,
buitenlamp, laadpaal, thuisbatterij, airco, warmtepomp en zonnepaneel "

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:35:

[Afbeelding]
Kan je het rekje niet helemaal opvullen met ventilatoren? :P

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
geert1992 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:16:
[...]

Kan je het rekje niet helemaal opvullen met ventilatoren? :P
Jawel, of 1 grote (uit een airco buitenunit) 😄 : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFhFhkFrt7Y5d2u66NtqYAJdb08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ufhLAoCphxUWkj5hI86gkcb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:22

HHF

dotternetta schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:25:
[...]

Jawel, of 1 grote (uit een airco buitenunit) 😄 : [Afbeelding]
Je kunt de batterijen ook in een koelkast zetten :) Gelijk goed gekoeld en beschermd

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HHF schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:49:
[...]

Je kunt de batterijen ook in een koelkast zetten :) Gelijk goed gekoeld en beschermd
En waar laten we het bier dan?.😜

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Korvaag schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:00:
@Taro
Volgens mij is er niet direct wetgeving met betrekking tot zo'n default thuisbatterij met stekker (of het moet van de verzekeringsmaatschappij zelf een eis zijn). Heb ik dat mis?
Naar mijn weten is er inderdaad geen wetgeving over, wel heb je PGS-37, NEN1010, uitgangspunten vanuit verzekeraars, best practices en common sense.

Mijn verzekeraar Univé geeft o.a. het volgende aan:
  • Zorg voor jaarlijks onderhoud van je thuisbatterij.
  • Plaats een rookmelder in de ruimte waar je thuisbatterij staat.
  • Plaats je thuisaccu in een ruimte die koel en droog is.
  • Zorg voor goede ventilatie op de plek waar je thuisaccu staat.
  • Leg geen (brandbare) materialen vlakbij van de thuisaccu.
Even los van de kromme zin, stond er in het verleden meer informatie over en daarnaast geven ook veel leveranciers het advies geen brandbare materialen boven, op of naast de accu's te plaatsen. Daarnaast is er op Tweakers een topic dat de moeite waard is: Veiligheid Energy Storage System (ESS).

Los van wet- en regelgeving heb je ook best practises. En de PGS-37 richtlijnen. Op https://publicatiereeksge...november-2023#bijlage-e-2 zie je hier bijv. wat adviezen over, zoals 60 minuten brandvertragend materiaal, hout is dat niet.

Ik heb hier bewust metalen stellingkasten naast de accu's staan met daarin in de linkerkast alleen glas en stenen potten, vazen en gereedschap van metaal zonder brandbare delen. De kast daarnaast staat dan wel weer wat meer dat vlam kan vatten, maar de echt brandbare zaken staan tegen de andere muur van de garage, dat is ook de buitenmuur.

En begrijp mij goed: Ik probeer alleen goed advies te geven en awareness te creëren, het is geen oordeel, ieder moet zelf weten wat ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:22

HHF

Devke schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:51:
[...]

En waar laten we het bier dan?.😜
Tja lastige keuze, koude Zendure of een koud pilsje......

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:10
Taro schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:58:
[...]
Deze zag ik niet aankomen.
Hoe moet men dan met deze eis omgaan? :?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 20:22
SebastiaanPs schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:01:
[...]

Deze zag ik niet aankomen.
Hoe moet men dan met deze eis omgaan? :?
Af en toe keertje afstoffen en als je hem op een hondje hebt staan even buiten rijden om te luchten :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:58:
[...]

Naar mijn weten is er inderdaad geen wetgeving over, wel heb je PGS-37, NEN1010, uitgangspunten vanuit verzekeraars, best practices en common sense.

Mijn verzekeraar Univé geeft o.a. het volgende aan:

[list]
En hoe ga je dit bijvorrbeeld doen dan, laat staan documenteren bij een stekkerbatterij? Dit is ook voor verzekeraars allemaal nieuw, en dit zie je ook bij dit soort opmerkingen. Is meer voor de buhne dan dat je er echt iets mee kunt. En niet in buurt van brandbare spullen is ook logisch natuurlijk, maar wat is 'vlakbij'....

Acties:
  • +3 Henk 'm!
gielz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:04:
[...]

Wat staat er dan bij jou verzekering in de polisvoorwaarden? Bij mij staat er letterlijk alleen dit over een batterij;

"Het huis en de bijbehorende bijgebouwen die jij particulier gebruikt op het adres dat op
jouw polisblad vermeld staat, inclusief:
• aan het huis of bijgebouw bevestigde zaken zoals zonwering, rolluik, (schotel)antenne,
buitenlamp, laadpaal, thuisbatterij, airco, warmtepomp en zonnepaneel "
Bij mij stond er veel meer in. Ik heb de teksten van 2 Univé webpagina's gekopieerd, die naar Univé opgestuurd met daarbij de door mij getroffen maatregelen. Daarna telefonisch contact gezocht omdat reactie uitbleef en uiteindelijk bevestiging ontvangen dat daarmee zowel thuisaccu als huis verzekerd zouden zijn. Uiteraard met de toevoeging dat het na onderzoek wel daadwerkelijk in orde moet zijn. Daarom laat ik ook alles door een gecertificeerd elektricien uitvoeren en doe ik niets zelf aan meterkast en onderverdeler. Ik wil er nooit gezeik over krijgen. Daarnaast is naar mijn weten voor PGS-37 20 kWh een belangrijke grens, maar geldt die niet voor particulieren. Ik besef mij ook dat ik met de hoeveelheid opslag een grens opzoek, daarom wil ik ook de Hypers afbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@Taro

Nee logisch dat je advies geeft. Qua richtlijnen geldt dit volgens mij niet perse voor particulieren (al is het natuurlijk wel zinvol om je als particulier ook daar aan te houden).

Zelf doet mijn inboedelverzekering uberhaupt geen uitspraak over batterijen. Brandmelder is wel aanwezig, maar voor nu staan ze gewoon op de grond in de woonkamer. Moet daar nog eens een brandvertragende plaat onder leggen. Gelukkig is het risico op het ontbranden van LFP niet heel erg groot. Een gemiddeld Chinees stepje wat je binnen oplaadt is gevaarlijker. Reden dat ik er nog geen plaat onder heb liggen is vrij simpel. Als dat ding in de hens vliegt doet die plaat ook niet zoveel in een woonkamer.

Ik heb de mogelijkheid om er 1 in mijn balkonkast te plaatsen. Dan staat ie wel op beton, maar volgens mij gaat het niet veel uitmaken voor brandveiligheid. Die kast is namelijk van hout (en grofweg 1,5 bij 1,5 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:02:
[...]

En hoe ga je dit bijvorrbeeld doen dan, laat staan documenteren bij een stekkerbatterij? Dit is ook voor verzekeraars allemaal nieuw, en dit zie je ook bij dit soort opmerkingen. Is meer voor de buhne dan dat je er echt iets mee kunt. En niet in buurt van brandbare spullen is ook logisch natuurlijk, maar wat is 'vlakbij'....
Goed punt, maar, je moet dat ook zelf willen en doen. Til even de accu's van elkaar, controleer de contactpunten. Haal even de stekkers uit het stopcontact om te controleren op vlekken die oververhitting aantonen. Haal ff het stof weg tussen de koelribben, voer firmware updates door, etc.

Bij een Victron systeem heb je het dan over alles weer op moment zetten, de juiste zekeringen plaatsen, firmware updates doorvoeren, etc.

Uiteindelijk gaat het ook allemaal om redelijkheid. Als je gewoon een nette opstelling hebt en kunt aantonen dat je er moeite en aandacht aan hebt besteed en nergens buiten de lijntjes hebt gekleurd heb je waarschijnlijk geen lastige discussie. Heb je a la hobby bob even wat kabeltjes verlengd en de accu's op een discutabele plek geplaatst in de hoek van de kinderkamer of tussen 6 boekenkasten en schoonmaakalcohol in? Tjah....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Hoe kan dit? De omvormer meldt zonnelading.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnrBxWNzW6rnBQpgvBIeJrT6h50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qykFGhY3HNNt1QykjGLcfT4k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 26-07-2025 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
Denk dat je bij Zendure wel goed zit wat betreft veiligheid. Zie ook dit soort tweakers voorbij komen;
fcapri in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-MCDFDSttoqw-wrdS3O-nOMnC0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8TvEena7NlQhM40JUe3rgDns.png?f=user_large

Leuk topic om te volgen trouwens.

[ Voor 29% gewijzigd door gielz op 26-07-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:08:
[...]

Uiteindelijk gaat het ook allemaal om redelijkheid. Als je gewoon een nette opstelling hebt en kunt aantonen dat je er moeite en aandacht aan hebt besteed en nergens buiten de lijntjes hebt gekleurd heb je waarschijnlijk geen lastige discussie. Heb je a la hobby bob even wat kabeltjes verlengd en de accu's op een discutabele plek geplaatst in de hoek van de kinderkamer of tussen 6 boekenkasten en schoonmaakalcohol in? Tjah....
Dat denk ik ook en het maakt nogal verschil of je een stekkerbatterij koopt en daar met gezond verstand mee om gaat (niet naast brandbare spullen, niet te hoog ontladen of anders aparte groep enz) of zelf een thuisbatterij in elkaar knutselt met eigen bedrading en zekeringen enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Taro schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:08:
Heb je a la hobby bob even wat kabeltjes verlengd en de accu's op een discutabele plek geplaatst in de hoek van de kinderkamer of tussen 6 boekenkasten en schoonmaakalcohol in? Tjah....
Ja met zo'n installatie als wat jij hebt gaat dat wel spelen ja. Ik heb gewoon 'simpel' een 800W AC-output batterij met stekker. En daar dan twee van, op twee verschillende groepen. Dat luistert wel iets minder nauw dan meerdere dingen die per stuk 2000W+ uitspugen richting je net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:13:
Denk dat je bij Zendure wel goed zit wat betreft veiligheid. Zie ook dit soort tweakers voorbij komen;
fcapri in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"

[Afbeelding]

Leuk topic om te volgen trouwens.
Ja, die heeft wel problemen bij brand om dit uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Ik heb voor het AC-laden trouwens een wat smerige workaround bedacht. Ik heb cheapest energy hours nog niet helemaal werkend in HA (en er gewoon geen zin in om ernaar te kijken).

Maar: de HomeWizard plug aan m'n Ecoflow heeft een smart energy task: ga maar aan op de 2 goedkoopste uren van de dag. En aan voor Ecoflow betekent dat: laden.

In HA heb ik dus nu ingesteld:
Als die plug aangaat, babbel maar via REST van @gielz dat de Zendure ook moet gaan laden. Klikt de plug weer uit, dan babbelt HA dat de Zendure ook maar moet stoppen.

Dus feitelijk regelt 1 HomeWizard plug dus het laden van twee accu's. Is qua vermogen geen issue. Twee verschillende groepen en een hoofdzekering van 35A. De Ecoflow laadt met 2400W, de Zendure met 1000W (nog steeds jammer dat dat zo traag is). Ik moet alleen niet ook tegelijk wassen, vaatwassen, koken, water koken en de oven aanzetten. Daar kom ik wel uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dotternetta schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:12:

[Afbeelding]
Dat zie ik hier ook.
Ik heb nog nooit zonnepanelen op mijn Zendure (s) aangesloten gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USW-yoaK5_98ic1eCUXjtSM5aiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Y9U8rhvNNLHyikUxRLQbeyO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Korvaag schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:19:
Ik heb voor het AC-laden trouwens een wat smerige workaround bedacht. Ik heb cheapest energy hours nog niet helemaal werkend in HA (en er gewoon geen zin in om ernaar te kijken).

Maar: de HomeWizard plug aan m'n Ecoflow heeft een smart energy task: ga maar aan op de 2 goedkoopste uren van de dag. En aan voor Ecoflow betekent: laden.

In HA heb ik dus nu ingesteld:
Als die plug aangaat, babbel maar via REST van @gielz dat de Zendure ook moet gaan laden. Klikt de plug weer uit, dan babbelt HA dat de Zendure ook maar moet stoppen.

Dus feitelijk regelt 1 HomeWizard plug dus het laden van twee accu's. Is qua vermogen geen issue. Twee verschillende groepen en een hoofdzekering van 35A. De Ecoflow laadt met 2400W, de Zendure met 1000W (nog steeds jammer dat dat zo traag is). Ik moet alleen niet ook tegelijk wassen, vaatwassen, koken, water koken en de oven aanzetten. Daar kom ik wel uit :)
heb je wel Nordpool werkend in Home Assistant? Ik heb hiervoor een simpel vinkje aangemaakt met 1 sensor. Gebruik hem zelf alleen niet want ik heb geen dynamisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGBz-fmFgOvpF996743M9eBs-AE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ztCyKK7KMde3tfqEdXx2jpvc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@gielz

Nee ik heb wel de Tibber integratie, maar die heeft niet zo'n praktisch iets. Daar is dan weer dat 'Cheapest Energy Hours' voor die aan de hand van de Tibber prijzen dus zelf een berekening maakt wanneer de goedkoopste uren zijn. De Tibber API heeft daar namelijk alleen indirect informatie over (namelijk simpelweg de 24 uur aan uurprijzen).

Nordpool doet dat dus wel standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Korvaag schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:26:
@gielz

Nee ik heb wel de Tibber integratie, maar die heeft niet zo'n praktisch iets. Daar is dan weer dat 'Cheapest Energy Hours' voor die aan de hand van de Tibber prijzen dus zelf een berekening maakt wanneer de goedkoopste uren zijn. De Tibber API heeft daar namelijk alleen indirect informatie over (namelijk simpelweg de 24 uur aan uurprijzen).

Nordpool doet dat dus wel standaard?
Voor Nordpool moet je denk ik bij Taro zijn, gebruikt dat dagelijks. Maar ik krijg het hier via Nordpool allemaal binnen en heb dan een mooie grafiek waar ik een sensor op heb zitten. Beetje offtopic dit ;)

Leuke is ik gebruik hier niets van.... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vy3xswwpc3nBcJN-T5XxYDYosow=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jEwUYNUmLJpfjvTbORjEat9x.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
gielz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:29:
[...]

Voor Nordpool moet je denk ik bij Taro zijn, gebruikt dat dagelijks. Maar ik krijg het hier via Nordpool allemaal binnen en heb dan een mooie grafiek waar ik een sensor op heb zitten. Beetje offtopic dit ;)

Leuke is ik gebruik hier niets van.... :+

[Afbeelding]
Ja dat heb ik dus met dat Cheapest Energy Hours :+ Draait hier (deels) al maanden in HA, maar de laatste stap van daadwerkelijk de goedkoopste uren bepalen heb ik tot nu toe verzuimd in te richten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Ik verwacht dat hij uitrekent wat het net op gaat buiten Zendure/thuisaccu om, en dat neerzet als zonne-energie.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 26-07-2025 20:56 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz

[Afbeelding]
Kan helaas de gegevens niet zien die jij hebt (HEMS staat uit). Maar mocht je iets met deze gegevens willen gaan berekenen dan zou ik ze extern meten. De waarde is anders aan de kant van de stekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCdYOvvaSYlkfyD9EjDHCnUNesU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CuxCIQje9vrvKMbLkvDiTOQR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDK4UK_KVIwRchDTxw5w16JCIW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q93QhBJEco8ZxoX4Y9eGO1An.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gaat om Wh dat is eigenlijk niks.
Als ik dit jaar pak.
Ik denk gewoon een fout is in de app af whatever.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrJlyeIoehEynYbys8PhgQBpR2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQs9AvXr0GOAvkZOupHhFJ21.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door peterbier op 26-07-2025 21:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Cheapest hours is vrij makkelijk in te richten.

Installeer het via HACS en zorg dat je Nord Pool ook hebt geïnstalleerd.

Daarna maak je via Helpers een Binaire template sensor aan met bijv. dit als inhoud, waarbij je dan uiteraard de Nord Pool sensor include die bij jou zichtbaar is. Kan ik nog wel verder toelichten als dat gewenst is.

Jinja code:
code:
1
2
{% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
{{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_021', attr_today='Today', hours=3, split=true, lowest=false, mode='is_now', include_tomorrow=false, start='17:00', end='0:00', value_key='price', time_key='time') }}

Dit voorbeeld pakt tussen 17:00 en 0:00 de 3 duurste uren die niet per se opeenvolgend hoeven te zijn.

Laat je start en end weg, maar laat je Today staan, dan pakt ie alle uren vandaag. Maak je van Split=true -> Split=false, dan pakt ie de goedkoopste/duurste reeks ipv afzonderlijke uren. Verander je lowest=false naar lowest=true dan kiest ie de goedkoopste ipv duurste uren. In complexere situaties kan je morgen er ook bij betrekken, maar dat doe ik bewust niet.

Bovenstaande geeft dan true of false terug als het huidige uur aan je condities voldoet. Je kunt in een automation dan dus heel simpel checken: If X = true, dan ontladen/laden/etc.

Vragen? Stel ze vooral. Ik heb er ook lang mee geworsteld, maar het is niet lastiger dan bovenstaand. En dan maak je bijv. meerdere helpers zoals ik heb gedaan:

Huidige uur true mbt 3 duurste uren tussen 17:00 en 0:00 -> Ontladen
Huidige uur true mbt 2 duurste uren tussen 0:00 en 10:00 -> Ontladen
Huidige uur true mbt 5 goedkoopste uren over de hele dag -> Laden
Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de volledigheid nog even wat voorbeelden hoe je die dan toepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTFRZALrURPsSUWtUrJONK9qA8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hJYCQjMA2PvRkmVpy0e4dU44.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUXD3bS1SsDmgsfkicnoNRIe8Xo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pa2BO4aORh7JB2DKAf8KSdzT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Heb je geforceerd geladen of NOM geladen?

Want het kan zijn dat ie zonne energie rapporteert ivm overschot. En geforceerd laden niet als zonne energie ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Taro schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:36:
[...]

Heb je geforceerd geladen of NOM geladen?

Want het kan zijn dat ie zonne energie rapporteert ivm overschot. En geforceerd laden niet als zonne energie ziet.
Slimme meter modus + Hems + AC laden heb ik ergens aangezet (kan niet meer vinden waar 😅)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Slimme meter modus + Hems + AC laden heb ik ergens aangezet (kan niet meer vinden waar 😅)
Ik denk een bug.
Tenslotte "direct" laden van zonne energie kan helemaal niet zonder direct aangesloten zonnepanelen.
En Wh is zo weinig zie mijn jaar (2025) in de app hierboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:15
dotternetta schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Ik gok, slimme meter modus, voorkeur, wanneer teruglevering naar het net wordt gedetecteerd, daar kin je AC laden instellen, volg de elektriciteitsprijs, of volg de perioden, of volg de overtollige kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:48

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Taro schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Dan moet je parallel of serieel aan de slag en kijken of 2x A OF 2x V van een paneel binnen de MPPT grens blijft. Zo ja, dan kan het. Welke waardes zijn dat voor jouw panelen?
Ik wilde er eigenlijk Aiko of Trina 500 wp op doen. En dat 3x dus. De sf800 pro kunnen er 4 op toch? Maar heeft maar 2 aansluitingen? Dus ontkom je niet aan serieel/parallel lijkt me.

[ Voor 10% gewijzigd door martinvdm op 26-07-2025 22:11 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:10:
[...]

Ik wilde er eigenlijk Aiko of Trina 500 wp op doen. En dat 3x dus. De sf800 pro kunnen er 4 op toch? Maar heeft maar 2 aansluitingen? Dus ontkom je niet aan serieel/parallel lijkt me.
SF800Pro heeft 4x MPPT incl. 4 sets MC4 connectoren, dus je kunt er direct 4 panelen ieder individueel op aansluiten. De SF800 heeft 2x MPPT en 2 sets MC4 connectoren, dus 2 panelen direct of meer in serie/parallel.

Maar heb je zelf al de rekensom met A en V gedaan? Want het is vrij simpel: Als de A of V van dat paneel x2 in de MPPT range valt, dan kunnen er meerdere panelen op 1x MPPT of set MC4. En afhankelijk van welke je x2 kunt doen wordt het óf parallel óf serie.

Ik ga hem niet voorkauwen, maar ik vermoed: 4x op de SF800Pro en 2x op de SF800.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 26-07-2025 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
_AcS_ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Ik gok, slimme meter modus, voorkeur, wanneer teruglevering naar het net wordt gedetecteerd, daar kin je AC laden instellen, volg de elektriciteitsprijs, of volg de perioden, of volg de overtollige kracht.
Ja! 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 19:29
Heb op t shelly forum wat gechecked en volgens hun komt t door net balancing.
iets wat de meter wel doet maar Shelly niet laat zien.

Heb nu een scriptje erin gezet waarmee ik t correcte kan zien.. maar dat is niet wat ie communiceert naar de zendure app... dus daar blijft t probleem.

Wie van jullie draait er met een shelly pro 3em en de zendure app en kan me evt helpen dingen te checken?

zal mn meterkast ook nog even een keer uittekenen om dat ook uit te sluiten

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Taro schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:26:
Cheapest hours is vrij makkelijk in te richten.

Installeer het via HACS en zorg dat je Nord Pool ook hebt geïnstalleerd.

Daarna maak je via Helpers een Binaire template sensor aan met bijv. dit als inhoud, waarbij je dan uiteraard de Nord Pool sensor include die bij jou zichtbaar is. Kan ik nog wel verder toelichten als dat gewenst is.

Jinja code:
code:
1
2
{% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
{{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_021', attr_today='Today', hours=3, split=true, lowest=false, mode='is_now', include_tomorrow=false, start='17:00', end='0:00', value_key='price', time_key='time') }}

Dit voorbeeld pakt tussen 17:00 en 0:00 de 3 duurste uren die niet per se opeenvolgend hoeven te zijn.

Laat je start en end weg, maar laat je Today staan, dan pakt ie alle uren vandaag. Maak je van Split=true -> Split=false, dan pakt ie de goedkoopste/duurste reeks ipv afzonderlijke uren. Verander je lowest=false naar lowest=true dan kiest ie de goedkoopste ipv duurste uren. In complexere situaties kan je morgen er ook bij betrekken, maar dat doe ik bewust niet.

Bovenstaande geeft dan true of false terug als het huidige uur aan je condities voldoet. Je kunt in een automation dan dus heel simpel checken: If X = true, dan ontladen/laden/etc.

Vragen? Stel ze vooral. Ik heb er ook lang mee geworsteld, maar het is niet lastiger dan bovenstaand. En dan maak je bijv. meerdere helpers zoals ik heb gedaan:

Huidige uur true mbt 3 duurste uren tussen 17:00 en 0:00 -> Ontladen
Huidige uur true mbt 2 duurste uren tussen 0:00 en 10:00 -> Ontladen
Huidige uur true mbt 5 goedkoopste uren over de hele dag -> Laden
Etc.
Ja ik moet alleen die laatste stap nog. Het hangt hier aan Tibber dus. Alleen die laatste Jinja code kreeg ik niet aan de praat. Gaf een rare error en daarna nooit meer naar gekeken.

Zal er morgen na stage weer eens een blik op werpen.

Het alternatief werkt ook. Tibber geeft prijsattributen low/normal/high mee en op high laat ik de Zendure vol ontladen en gaat de Ecoflow op P1 verbruik (dus NOM). Effectief doet de Ecoflow dan niets tot de Zendure leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
markduffy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:54:

Heb nu een scriptje erin gezet waarmee ik t correcte kan zien.. maar dat is niet wat ie communiceert naar de zendure app... dus daar blijft t probleem.

Wie van jullie draait er met een shelly pro 3em en de zendure app en kan me evt helpen dingen te checken?

Ik weet niet of je er wat mee kan maar zo heb ik het op de foto.
Vanaf de L1,2,3 via glaszekeringen naar de A,B,C van de Shelly.
De clamps voor de hoofdschakelaar.

L1 op A
L2 op B
L3 op C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gtsDM75GuK6JZG_RCzrUWdePfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ua3ct55bRk80q7qPaq54sGwO.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een keer het schema.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_aveaIgXCFT2Kg8F8MEvxKVhG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzSUmDpWwexJfGKAGHFk66bi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
Thnx @peterbier
Als ik het goed zie heb ik het eigenlijk nagenoeggelijk aangesloten zoals bij jou.
Zie hieronder mijn tekening.

Anders zendure hier toch maar eens over berichten?
Neem aan dat jij niet in de app ziet staan als je op shelly klikt nagenoeg netzoveel voorwaartse actieve energie als achterwaartse actieve energie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYybG9NtbVE1jEUPsq0qq94unH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fJJRus5GXEotylgGsWcWReJP.png?f=fotoalbum_large

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
markduffy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:28:
Thnx @peterbier
Als ik het goed zie heb ik het eigenlijk nagenoeggelijk aangesloten zoals bij jou.
Zie hieronder mijn tekening.

Anders zendure hier toch maar eens over berichten?
Neem aan dat jij niet in de app ziet staan als je op shelly klikt nagenoeg netzoveel voorwaartse actieve energie als achterwaartse actieve energie

[Afbeelding]
Dit lijkt goed te zitten misschien een foto van de kast en hier plaatsen.
Dan kunnen we hier mee kijken.
Dit heb ik in de Zendure app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLLnkgtxOzp_vqFxe9q9ucyiVhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDdvCk6RxWnOvuu0jWBKsRrk.jpg?f=fotoalbum_large

Dit in vergelijking Shelly en P1 meter van HomeWizard.
(Let op de interval is anders daarom geen gelijke waarden.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03_A2H1o1lmOrW2Inx8UagKtMV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGfyh6RMAj67bB2mbr7iqOxq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 27-07-2025 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Shit, ben de nacht niet door gekomen,
1,5 kWh te weinig. Mijn ondergrens van 15% is 2x heel stabiel gebleken dus ga ik ga er 10% meer uit persen komende nacht maar dit beloofd al niet veel goeds voor de winter. Ik ben bang dat het virus om de hoek komt kijken 😅 (mijn puberproof bouwsel moet groter 🤔 misschien kan ik hem beter doortrekken naar het dak 😂)

Aan de andere kant, die 40 cent/nacht...

[ Voor 29% gewijzigd door dotternetta op 27-07-2025 09:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gielz
dotternetta schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:45:
1,5 kWh te weinig. Mijn ondergrens van 15% is 2x heel stabiel gebleken dus ga ik ga er 10% meer uit persen komende nacht. Maar ik ben bang dat het virus om de hoek komt kijken 😅
Hier de nacht doorgekomen met 0,006 kwh import en 0,01 kwh export. 1 batterijtje erbij klikken en je bent er 😉 “hobby schat hobby”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Korvaag schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:17:
[...]

Ja ik moet alleen die laatste stap nog. Het hangt hier aan Tibber dus. Alleen die laatste Jinja code kreeg ik niet aan de praat. Gaf een rare error en daarna nooit meer naar gekeken.

Zal er morgen na stage weer eens een blik op werpen.

Het alternatief werkt ook. Tibber geeft prijsattributen low/normal/high mee en op high laat ik de Zendure vol ontladen en gaat de Ecoflow op P1 verbruik (dus NOM). Effectief doet de Ecoflow dan niets tot de Zendure leeg is.
Het algemene advies dat vaak wordt gegeven is om automatiseringen en dergelijke niet aan je energieprovider maar aan algemene diensten te koppelen. Voordeel is dat je dan vrij kunt wisselen tussen Tibber, Zonneplan, Frank, etc. Maar ook gemakkelijker kunt meeliften op bestaande integraties die toch vaak op Nord Pool zijn gericht.

Vanuit bijv. Tibber krijg je inderdaad handige dingen zoals low/normal/high mee, erg handig, maar wissel je ooit naar Zonneplan dan vallen al die automatiseringen om. Er zijn vast ook wel integraties die prijscategorieën meegeven op basis van Nord Pool.

Uiteraard nu niet alles direct omgooien, maar ik heb inmiddels zo veel scripts draaien dat ik er zelf de voordelen al meerdere malen van heb ondervonden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
dotternetta schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:45:
1,5 kWh te weinig. Mijn ondergrens van 15% is 2x heel stabiel gebleken dus ga ik ga er 10% meer uit persen komende nacht maar dit beloofd al niet veel goeds voor de winter. Ik ben bang dat het virus om de hoek komt kijken 😅 (mijn puberproof bouwsel moet groter 🤔 misschien kan ik hem beter doortrekken naar het dak 😂)

Aan de andere kant, die 40 cent/nacht...
Gisteren spraken wij kennissen en die vrouw begon over allemaal dingen die haar man deed en waar ze van baalde. Na enige tijd lieten wij doorschemeren dat ik niet anders was. En gelukkig kon mijn vrouw inmiddels ook bevestigen dat ik daarin ook niet vreemd was, maar dat het algemene mannentrekjes zijn. Iedereen die hier via Marktplaats iets op kwam halen heeft dat beeld namelijk keer op keer bevestigd en dat was voor haar ook een eyeopener.

Het is altijd goed om te weten dat iets niet aan jou als individu ligt, maar dat het gewoon onderdeel is van iets dat in je genen zit. Ik kan hier blij zijn als de auto voor 15 ct/kWh ipv 16 ct/kWh is geladen, 3 minuten later kijk ik naar mijn aandelen en crypto pf en zie ik enorme plussen en minnen ter waarde van mijn jaarlijkse energierekening, of doe ik een impulsaankoop op Amazon ter waarde van 23 laadbeurten.

Verbaas en verwonder je niet, accepteer dat we allemaal penny wise, pound foolish zijn. Die 40 cent per nacht raakt je, iedere ochtend weer, maar 849 Euro voor een extra accu raakt je niet, gek he? Ik sta inmiddels zo in het leven: Als ik mij ergens aan irriteer dan los ik het op, het is gewoon erg mooi en gaaf als je door extra zonnepanelen en extra opslag vrouw en kinderen niet meer over dynamische tarieven hoeft te laten nadenken, maar alles gewoon geautomatiseerd is, daar wordt iedereen gelukkig van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
markduffy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:54:

Ik heb een Shelly Pro 3EM en kan evt. meekijken. Kan je heel specifiek aangeven welke waardes of wat ik moet checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:06:
[...]

Hier de nacht doorgekomen met 0,006 kwh import en 0,01 kwh export. 1 batterijtje erbij klikken en je bent er 😉 “hobby schat hobby”
Mooie waardes hoor! Mijn import tot 7 uur was ook maar 0,006 (had nu quooker uit snachts), maar mijn export was wel behoorlijk hoger dan bij jou (0,18 kwh) maar dat komt ook omdat ik 30w extra meegeef aan de berekening. Kijken of ik dat nog flink omlaag kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:27:
[...]

Gisteren spraken wij kennissen en die vrouw begon over allemaal dingen die haar man deed en waar ze van baalde. Na enige tijd lieten wij doorschemeren dat ik niet anders was. En gelukkig kon mijn vrouw inmiddels ook bevestigen dat ik daarin ook niet vreemd was, maar dat het algemene mannentrekjes zijn. Iedereen die hier via Marktplaats iets op kwam halen heeft dat beeld namelijk keer op keer bevestigd en dat was voor haar ook een eyeopener.

Het is altijd goed om te weten dat iets niet aan jou als individu ligt, maar dat het gewoon onderdeel is van iets dat in je genen zit. Ik kan hier blij zijn als de auto voor 15 ct/kWh ipv 16 ct/kWh is geladen, 3 minuten later kijk ik naar mijn aandelen en crypto pf en zie ik enorme plussen en minnen ter waarde van mijn jaarlijkse energierekening, of doe ik een impulsaankoop op Amazon ter waarde van 23 laadbeurten.

Verbaas en verwonder je niet, accepteer dat we allemaal penny wise, pound foolish zijn. Die 40 cent per nacht raakt je, iedere ochtend weer, maar 849 Euro voor een extra accu raakt je niet, gek he? Ik sta inmiddels zo in het leven: Als ik mij ergens aan irriteer dan los ik het op, het is gewoon erg mooi en gaaf als je door extra zonnepanelen en extra opslag vrouw en kinderen niet meer over dynamische tarieven hoeft te laten nadenken, maar alles gewoon geautomatiseerd is, daar wordt iedereen gelukkig van :)
Wijze woorden. Ik wil er een paar toevoegen. "Je leeft maar 1x, leef nu".

Ik herken je verhaal. Prachtig om te zien als iets werkt en als het niet werkt hoe je het toch kunt fixen. Ik zal daar zo een stukje over posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:27:
[...]

Ja heel herkenbaar en dan bij mij de jacht naar de laagst mogelijke import en export ;-) gaat nergens over, maar kan het niet laten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
peterbier schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:47:
[...]

Dit lijkt goed te zitten misschien een foto van de kast en hier plaatsen.
Dan kunnen we hier mee kijken.
Dit heb ik in de Zendure app.
[Afbeelding]

Dit in vergelijking Shelly en P1 meter van HomeWizard.
(Let op de interval is anders daarom geen gelijke waarden.)
[Afbeelding]
Dat ziet er ook gelijkwaardig uit.
wat zie jij daar boven bij shelly in de zendure app?

de getallen lijken ook gewoon te kloppen, op t moment van de schermafbeelding wekte de zonnepanelen ongeveer 1650w op.
accus laden ieder met 550w
resulteert in fase a -1000w met beetje verbruik op de fase
en fase c + 800w met wat verbruik op de fase

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9a7JMp4RO9jciZwOIlScdUxK_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tT0By0GsTMcGDFWJ9Zz7yJXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wzvqeTZ65TRQvt76K1dMMfyjo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7a7FNXdtknMlaR3KYwqdhp9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3Yxrl6OrCM8APZ6lv-lhQj8sPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwaDOQZui3kC5LcgPicGFJ49.jpg?f=fotoalbum_large

en als laatste de meterkast
de ct klemmen zitten zoals de tekening liet zien, hier net onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gxyvpf_yVcGDrG4wgQyVfonqxXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZ3Qyv3N4M6eoLjn4W6Rn5QT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door markduffy op 27-07-2025 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
mrme12345 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:35:
[...]

Mooie waardes hoor! Mijn import tot 7 uur was ook maar 0,006 (had nu quooker uit snachts), maar mijn export was wel behoorlijk hoger dan bij jou (0,18 kwh) maar dat komt ook omdat ik 30w extra meegeef aan de berekening. Kijken of ik dat nog flink omlaag kan brengen.
Ik gebruik de "Helaas Pindakaas" voor het finetunen. Wellicht heb je er wat aan voor Home Assistant;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
type: custom:apexcharts-card
cache: true
stacked: true
update_interval: 5sec
span:
  start: day
header:
  show: true
  show_states: true
  title: Helaas pindakaas
graph_span: 1d
series:
  - entity: sensor.p1_meter_energy_import
    name: Helaas pindakaas
    group_by:
      func: diff
      duration: 1h
    type: column
    stroke_width: 0
    opacity: 1
    extend_to: now
    color: "#f1b605"
    float_precision: 5
    yaxis_id: energy
    show:
      in_header: false
    yaxis_id: header_only
    name: Vandaag (import)
    float_precision: 3
    statistics:
      period: day
      type: change
      align: start
    show:
      legend_value: true
      in_header: true
      in_chart: false
apex_config:
  toolbar:
    tools:
      download: true
      selection: true
      zoom: true
      zoomin: true
      zoomout: true
      pan: true
  tooltip:
    x:
      format: HH:mm:ss
      show: false
  xaxis:
    labels:
      style:
        colors: grey
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 3
      labels:
        style:
          colors: "#7b7c83"
  grid:
    strokeDashArray: 0
    borderColor: rgb(52,52,52)
  chart:
    height: 270px
  legend:
  markers:
    size: 0
    hover:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbehjNko0bsvJLaMs4gfMU9VqSU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vssn3OfrvsFdFBX4494PoTfy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Ik gebruik de "Helaas Pindakaas" voor het finetunen. Wellicht heb je er wat aan voor Home Assistant;

[...]

[Afbeelding]
Mooi, die ga ik ook toevoegen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
mrme12345 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Mooi, die ga ik ook toevoegen :-)
Gebruik ik samen met deze zodat ik een betere NU weergave heb dan bijvoorbeeld een energy app van Homewizard;

*Wasmachine is killing voor de sturing ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpRCz4AHAFZBBI1wEjBPP_yIpGE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/99Fahsg8Jfq6f4mTMjY16Nfk.png?f=user_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
type: custom:apexcharts-card
cache: true
stacked: true
update_interval: 5sec
header:
  show_states: true
  title: ""
graph_span: 60min
series:
  - entity: sensor.shelly_zendure_2400_ac_vermogen_aansturing_api
    name: Batterij
    group_by:
      func: avg
      duration: 5sec
    type: area
    transform: return -x;
    color: "#f1b605"
    float_precision: 0
    show:
  - entity: sensor.p1_vermogen_met_batterij
    name: P1 met batterij
    group_by:
      func: avg
      duration: 5sec
    type: area
    color: "#46474c"
    float_precision: 0
    show:
  - entity: sensor.p1_meter_energy_export
    name: 60min (export)
    float_precision: 4
    group_by:
      duration: 60min
    show:
    name: 60min (import)
    float_precision: 4
    group_by:
      duration: 60min
    show:
    name: Vandaag (import)
    float_precision: 3
    statistics:
      period: day
      type: change
      align: start
    show:
apex_config:
  toolbar:
    tools:
      download: true
      selection: true
      zoom: true
      zoomin: true
      zoomout: true
      pan: true
  tooltip:
    x:
      format: HH:mm:ss
  xaxis:
    labels:
      style:
        colors: grey
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 0
      labels:
        style:
          colors: "#7b7c83"
  grid:
    strokeDashArray: 0
    borderColor: rgb(52,52,52)
  chart:
    height: 270px
  legend:
  markers:
    hover:
sensor.p1_vermogen_met_batterij
code:
1
2
3
4
{{
            (states('sensor.p1_aansturing_api_v1') | float +
            (states('sensor.shelly_zendure_2400_ac_vermogen_aansturing_api') | float * -1)) | round(0)
          }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:51:
[...]

Gebruik ik samen met deze zodat ik een betere NU weergave heb dan bijvoorbeeld een energy app van Homewizard;

*Wasmachine is killing voor de sturing ;)
[Afbeelding]

[...]

sensor.p1_vermogen_met_batterij
code:
1
2
3
4
{{
            (states('sensor.p1_aansturing_api_v1') | float +
            (states('sensor.shelly_zendure_2400_ac_vermogen_aansturing_api') | float * -1)) | round(0)
          }}
Je zou een hotfill van je wasmachine kunnen maken, scheelt je in ieder geval 1 piek^^.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Wie zegt dat 2 verschillende merken batterijen niet samen kunnen werken?
Het ligt een beetje aan je doel natuurlijk. Zoals mijn onderschrift laat zien heb ik HW en recent aangeschafte Zendure. Ik heb een dynamisch contract. Degene die mij al een tijdje volgen in het HW topic hebben diverse x-en kunnen lezen dat ik probeer de PIB's naast alle andere voordelen (milieu, NOM etc) ook financieel rendabel wil maken. Ordinair gezegd....ik wil ze terugverdienen. Die kans zie ik in het supporten van het net op de dure uren en een RTE verbetering (sturen op vermorgen). Echter HW heeft aangegeven dat de PIB niet voor die mogelijkheid in aanmerking zal komen. Wellicht zou dat in de toekomst kunnen veranderen. Time will tell. Voor nu een gegeven.

Dan rest me een keuze. Doel laten varen? Andere mogelijkheden zoeken waarbij e.a. wellicht gecombineerd kan worden? Noem nog maar een legio keuze's.

Zendure zet ik op dit moment in op inkoop en verkoop van energie. Laden op de goedkope uren. Ontladen op de duurdere uren. Ook HW laat ik mee laden op de goedkopere uren maar met een ander doel. NOM op de duurdere uren (als Zendure zijn taak erop zit). Komt dat financieel al lekker uit? We gaan het mee maken. We zijn tweakers om dingen te proberen al besef ik mezelf goed dat dit soort settings, opties niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Gelukkig heb ik een goede WAF. Mede mogelijk gemaakt door de Zonneplan app ;-). BTW dit alles gebeurd vol automatisch, op de 3 goedkoopste uren (het laden uiteraard).

Okey. Goedkoopste uren laden beide systemen. Dan beide in standby ter voorbereiding op dure uren en NOM. Gisteren de auto deels geladen. In de Zonneplan app was dit het resultaat voor dat Zendure zijn werk mocht doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIhDiHnLwwn9pcLbDh36heD4xcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpUmekEiiUEuT68VZfVaWmcg.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zit hierin? Auto een 20 kWh geladen, een kookwasje, HW batterijen en Zendure batterij laden, huis verbruik etc. De gemiddelde netafname prijs is 4,42 / (27,4 - 4,5) = 19,3 ct per kWh.

Rond de klok van 20 uur starten de 2 duurste uren. Heb me in 1e instantie daar even opgericht. Zendure begint m.b.v. de Cheapeast Hour integratie en een automatisering te ontladen. Na 2 uurtjes moet Zendure stoppen dus. Dat lukt. Het vermogen wordt naar 0 gebracht. Er zou dan opname uit het net moeten ontstaan. Dat gebeurd dus niet. Direct na het stoppen van Zendure volgt er een Rest Api opdracht naar HW die daar de batterij op NOM modus zet. Zonder tussenkomst van mij. Prachtig om te zien dat dit dus werkt!

Waar staat nu mijn stroomverbruik teller op bij Zonneplan na deze actie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G26jSGtTRTqkd_Cs7nlojjkzvi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DKUftnWDiJWq2rjtqRDm1L5.jpg?f=fotoalbum_large

Ahhhh de de rekening is verlaagd. Als je nu kijkt wat de prijs was voor netafname deze dag? 2,81 / (27,5 - 9,7) is 15,8 ct / kWh. Lekker toch.

De hele avond en nacht draait HW NOM. Iedere ochtend tegen een uurtje of 8 lever ik liever weer terug en moet HW naar Standby. Middels een automatisering is dat te regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJciiJWiCzPhgptumb3IZhPwgIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7h4T5XGE6jVYueZ8XvxZGsJ.jpg?f=fotoalbum_large

De conclusie is dus dat met de Cheapeast Hour integratie i.c.m. een paar niet al te ingewikkelde automatiseringen de beide verschillende merk batterijen prima samen kunnen werken. Je stuurt zelf in de automatiseringen het gewenst gedrag.

Kunnen ze beiden NOM draaien? Niet gelijk tijdig verwacht ik maar wel na elkaar. Dit is nu precies wat ik leuk vindt. Laat ik mijn doel los of probeer ik het anders voor elkaar te krijgen. Mijn motto "Denk niet in problemen maar in oplossingen". Het ene systeem vult het andere aan. Natuurlijk kan Zendure dit alleen zelf ook maar ik vind het prachtig dat je dit dan toch kunt combineren. Het werkt gewoon.

Oh ja en wat had de Zonneplan app nu te maken met de WAF?

Dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU9Q_1oKjqy5k9tH7VpV7XpMGQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElYxXYB2Unh0RPtim5h9xlUK.jpg?f=fotoalbum_large

Een kleine hoeveelheid teruglevering en ruim geld erbij. Vandaag de auto verder opladen en het resultaat zal zijn........ netafname en geld erbij.

P.S. voor alle mannen hier die het wat lastiger hebben inzake de WAF, je mag je vrouw de post laten lezzen.... al zou ik dan deze laatste 2 zinnen even blurren..... :-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:33:

P.S. voor alle mannen hier die het wat lastiger hebben inzake de WAF, je mag je vrouw de post laten lezzen.... al zou ik dan deze laatste 2 zinnen even blurren..... :-)
Goede uiteenzetting @devke! Leuk om te zien hoe je dit voor elkaar hebt gekregen tot een harmonieus verhaal :-)

Zou wel goed zijn vind ik als we in dit forum niet al te generaliserend zijn over man-vrouw rollen. Er zijn ook vrouwen die bezig zijn met batterijen en nom en dynamische contracten enz. En dat het merendeel man is die dit doen wil niet zeggen dat we alles maar over 1 kam moeten scheren. Laten we het voor iedereen toegankelijk houden hier :-). Maar mooie posting, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaychunlai
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-09 15:07
Iemand nog een zendure p1 over? :’) of wie weet waar ze op voorraad zijn hehe. Ben op zoek naar 1tje

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrme12345 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:20:
[...]

Goede uiteenzetting @devke! Leuk om te zien hoe je dit voor elkaar hebt gekregen tot een harmonieus verhaal :-)

Zou wel goed zijn vind ik als we in dit forum niet al te generaliserend zijn over man-vrouw rollen. Er zijn ook vrouwen die bezig zijn met batterijen en nom en dynamische contracten enz. En dat het merendeel man is die dit doen wil niet zeggen dat we alles maar over 1 kam moeten scheren. Laten we het voor iedereen toegankelijk houden hier :-). Maar mooie posting, dank je!
Als je me kent weet je dat ik slecht tegen generaliseren kan. Henk en Ingrid kwam ook wel eens voorbij in HW topic. Daar reageerde ik op dan. Misschien maar eens de MAF erbij introduceren. Weet iig daf dit nooit de intentie zal zijn van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Als je me kent weet je dat ik slecht tegen generaliseren kan. Henk en Ingrid kwam ook wel eens voorbij in HW topic. Daaf reageerde ik op dan. Misschien maar eens de MAF erbij introduceren. Weet iig daf dit nooit de intentie zal zijn van mij.
Is ook meer algemeen bedoeld hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
Of dit soort phrases gewoon achterwege laten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jaychunlai schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:45:
Iemand nog een zendure p1 over? :’) of wie weet waar ze op voorraad zijn hehe. Ben op zoek naar 1tje
Je zou stekkerbatterij eens kunnen bellen / mailen. Ik dacht gelezen te hebben dat ze p1 meters hadden binnen gekregen. Anders wordt het 60 dagen wachten ofzo 😜

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 27-07-2025 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:03
mrme12345 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:20:
[...]

PAF ???

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
markduffy schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:45:
[...]

Dat ziet er ook gelijkwaardig uit.
wat zie jij daar boven bij shelly in de zendure app?

de getallen lijken ook gewoon te kloppen, op t moment van de schermafbeelding wekte de zonnepanelen ongeveer 1650w op.
accus laden ieder met 550w
resulteert in fase a -1000w met beetje verbruik op de fase
en fase c + 800w met wat verbruik op de fase

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

en als laatste de meterkast
de ct klemmen zitten zoals de tekening liet zien, hier net onder.

[Afbeelding]
Werkt 0 op de meter niet goed dan.?
Het is logisch dat als je 1 fase zonnepanelen hebt je op die fase een - ziet.
Of bedoel je wat anders.
Ik heb zonnepanelen op L1 en L2. (A en B. )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yaFJMob7c5RBoLJqoF0f97Tnog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riQTCOBpQ9MUTnjlaNKhUUBt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:18
peterbier schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:34:
[...]

Werkt 0 op de meter niet goed dan.?
Het is logisch dat als je 1 fase zonnepanelen hebt je op die fase een - ziet.
Of bedoel je wat anders.
Ik heb zonnepanelen op L1 en L2. (A en B. )
[Afbeelding]
Volgens het bovenste plaatje in deze post markduffy in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic" was @markduffy volgens mij vooral benieuwd of Shelly gebruikers dan in de Zendure app ook een soort gespiegeld beeld zien met een grid afname en grid levering die gelijktijdig een symmetrisch figuur boven en onder 0 geeft in HEMS. Ik heb dat iig niet met mijn ecotracker P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankj030 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:52:
[...]

Volgens het bovenste plaatje in deze post markduffy in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic" was @markduffy volgens mij vooral benieuwd of Shelly gebruikers dan in de Zendure app ook een soort gespiegeld beeld zien met een grid afname en grid levering die gelijktijdig een symmetrisch figuur boven en onder 0 geeft in HEMS. Ik heb dat iig niet met mijn ecotracker P1.
Hier in NL hebben we een som (slime) meter.
Het vermogen over fases worden gelijkgetrokken. (Als een)
De Shelly meet per fase.
Ik denk dat het hierdoor komt.
Voorbeeld.
Je levert op het net door de zonnepanelen op L1 en laad de batterij op L2.
Ik denk dat hierdoor die getallen komen.
Ik heb dat ook.
Met een P1 meter zal je dit niet hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNAbayt712EwLFCTMzrQ3XszoIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qvwn6pr0jnbMjii1lDmwS2sc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
peterbier schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:30:
[...]

Hier in NL hebben we een som (slime) meter.
Het vermogen over fases worden gelijkgetrokken. (Als een)
De Shelly meet per fase.
Ik denk dat het hierdoor komt.
Voorbeeld.
Je levert op het net door de zonnepanelen op L1 en laad de batterij op L2.
Ik denk dat hierdoor die getallen komen.
Ik heb dat ook.
Met een P1 meter zal je dit niet hebben.
[Afbeelding]
Inderdaad heren, ik wil de grafiek eigenlijk correct hebben.
Daarnaast blijft daardoor denk ik inkomen, co2 reductie op 0 staan. (heb m 1x op zien lopen in andere modus, maar trok m gauw zat weer naar 0)

maar goed die grafiek klopt nu dus eigenlijk niet.
en ondanks dat onze slimme meters dit rechttrekken.
zegt zendure dat de shelly pro 3em compatibel is.

Het werkt ook wel en doet volgens mij alles goed.
echter stoor ik me er wel aan als grafieken dan vervolgens gekke dingen laten zien.
markduffy schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:39:
Wie kan me aanwijzen wat ik nu in de app niet goed heb staan?

De zendure app ziet niet goed hoe de shelly 3em pro de boel leest.

het inkomen blijft hierdoor op nul en de grafiek klopt niet
naja eigenlijk misschien ook wel, maar zo wil ik t niet zien. dit is namelijk ook niet wat mijn slimme meter doorgeeft.

situatie:
3 fase systeem
2x SF2400AC op fase L1 en L3
Zonnepanelen op fase L1

overdag zie ik dat shelly bv meet:
L1 -1800Wh (zonnepanelen leveren terug en 1x accu laad) op deze fase.
L2 +300Wh (normaal verbruik)
L3 +1250Wh (1x accu die laad en iets verbruik)

Hoe kan ik dit anders weergegeven krijgen zodat ie wel inkomen gaat registreren en niet weer van zichzelf aftrekt 🤣
Daarmee gaat die grafiek er dan wss ook weer goed uitzien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
markduffy schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:00:
[...]

Inderdaad heren, ik wil de grafiek eigenlijk correct hebben.
Daarnaast blijft daardoor denk ik inkomen, co2 reductie op 0 staan. (heb m 1x op zien lopen in andere modus, maar trok m gauw zat weer naar 0)

maar goed die grafiek klopt nu dus eigenlijk niet.
en ondanks dat onze slimme meters dit rechttrekken.
zegt zendure dat de shelly pro 3em compatibel is.

Het werkt ook wel en doet volgens mij alles goed.
echter stoor ik me er wel aan als grafieken dan vervolgens gekke dingen laten zien.

[...]
Dat komt doordat het in meer landen verkocht wordt.
En ieder land heeft eigen regels wat betreft energie.
In NL hebben we een som meter.
Eigenlijk moet de Zendure app dit goed doen als je de app op Nederland zet.
Misschien moet je er een melding van maken richting Zendure.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dotternetta
Ik heb een wat dubbel gevoel bij Zendure: het werkt gewoon en er valt, bij NOM, niet veel te tweaken aan het systeem. Alles neer gezet, P1-meter aangesloten, app geïnstalleerd, stekker er in en aangezet en that's it, beetje jammer 😄

Gelukkig is er omheen, qua stroomaansluiting en koeling, nog wel wat te doen maar verder is het een saai systeem 🤗👍🏼

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:34
dotternetta schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:22:
Ik heb een wat dubbel gevoel bij Zendure: het werkt gewoon en er valt, bij NOM, niet veel te tweaken aan het systeem. Alles neer gezet, P1-meter aangesloten, app geïnstalleerd, stekker er in en aangezet en that's it, beetje jammer 😄

Gelukkig is er omheen, qua stroomaansluiting en koeling, nog wel wat te doen maar verder is het een saai systeem 🤗
Moet ook, ik wil er ook niet elke dag mee bezig zijn.
Als het werkt moet je er verder ook geen werk van hebben. (en is de lol er ook af)
Er zijn meer leuke dingen in het leven.
Ik merk nu al dat ik niet meer doorlopend alles volg op de apps.
Alleen als ik weer wat bijzonders tegenkom trekt het mijn aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Beetje offtopic maar waarschijnlijk wel Zendure gerelateerd: sinds installatie is mijn HW "standby verbruik" helemaal in de hobbel. Ben ik de enige?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IFMLB0ZR5iU-24tDI9TKBYUSFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfFxQdBmpJ46WYfLYYXIoZRP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxmtstFPBtiYoDX2QaGh__RUE1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxYETQwbm4UrYemDR4y6Ldbd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door dotternetta op 27-07-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:41:
Beetje offtopic maar waarschijnlijk wel Zendure gerelateerd: sinds installatie is mijn HW "standby verbruik" helemaal in de hobbel. Ben ik de enige?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij komt dat vanzelf weer goed.
Ik handel alleen maar, en het heeft een hele tijd geduurd voordat HW de stroom registreerde die door de accu's het net werd opgestuurd. Tot die tijd was het een zwart gat in de grafiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Gelukkig is er omheen, qua stroomaansluiting en koeling, nog wel wat te doen maar verder is het een saai systeem 🤗👍🏼
_/-\o_

Misschien kunnen we Zendure vragen random een errormelding te pushen om de lol er in te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:54:
[...]

_/-\o_

Misschien kunnen we Zendure vragen random een errormelding te pushen om de lol er in te houden?
Goed idee! Waar heb je dit idee opgepikt? Ander topic toevallig? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Viel mij trouwens iets op aan de hardware van de 2400AC. De eerste 2 die ik binnenkreeg hebben vooraan tussen de koelribben een afwijkend patroon vs degene die ik enige tijd later binnen heb gekregen. De eerste 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vb7SuwQOnDj0gXLuybX_yA4JBPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFNx1rVw8Wf6M78DlkWZtL17.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DksGRW0dKz708kmIE449YgRypk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ja4JQbsMEHbOy725hm6rJ9y7.jpg?f=fotoalbum_large

De 3e:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xD4n0hemV9XCYubqWr0De02Z-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYn5HiKGzFt6el9fF6oEtqfH.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd of dat eerste een doel had of een productiefoutje was. Feit is dat de 3e gewoon netjes is. Benieuwd of er verder hardwarematig nog iets anders is tussen deze versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:09:
[...]

Goed idee! Waar heb je dit idee opgepikt? Ander topic toevallig? :+
Zag op LinkedIn de Founder van HW reageren op een bericht dat omvormers niet teveel vermogen moeten hebben om zo efficiënt mogelijk te zijn. Primaire reactie was: Nu ga ik eens op hem reageren dat 69-76% toch echt niet efficiënt is en dat het veel beter kan. Maar ik heb mij netjes ingehouden en laat hem in zijn waarde, blijf mij er echter wel aan ergeren. Ontvolgen is geen optie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:16:
Viel mij trouwens iets op aan de hardware van de 2400AC. De eerste 2 die ik binnenkreeg hebben vooraan tussen de koelribben een afwijkend patroon vs degene die ik enige tijd later binnen heb gekregen. De eerste 2:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De 3e:
[Afbeelding]

Ben benieuwd of dat eerste een doel had of een productiefoutje was. Feit is dat de 3e gewoon netjes is. Benieuwd of er verder hardwarematig nog iets anders is tussen deze versies.
Dit heb ik ook met mijn Apsystems omvormers.
Terwijl het het zelfde type is maar een latere versie zit ook verschillen in de behuizing.
En misschien binnenin ook iets anders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zdo7GkKjLeZFeFuHXJ_rDXsrASE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDue1uE3VMwoaPXU9TmdZSqw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door peterbier op 27-07-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:16:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De 3e:
[Afbeelding]

Zal mij niets verbazen, een hyper heeft ook een hardware versie op de print staan, verwacht dat ze wel verder ontwikkelen terwijl ze produceren. Of ze zijn van leverancier gewisseld of iets dergelijks?
Waarschijnlijk komen we er nooit achter.

Zie je een ander warmtebeeld? Met de flir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
peterbier schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Dat komt doordat het in meer landen verkocht wordt.
En ieder land heeft eigen regels wat betreft energie.
In NL hebben we een som meter.
Eigenlijk moet de Zendure app dit goed doen als je de app op Nederland zet.
Misschien moet je er een melding van maken richting Zendure.
Net voor de zekerheid nog even als ik de batterij op vaste B aansluit ipv fase A. Maar dit geeft geen verschil.
grafiek blijft hetzelfde eruit zien

Ik zal Zendure hier eens over berichten. Is hier een apart email adres voor of gewoon de standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:19
Ik heb een wat dubbel gevoel bij Zendure: het werkt gewoon en er valt, bij NOM, niet veel te tweaken aan het systeem.
Ja, helemaal mee eens. Het is inderdaad een tikje saai, als het eenmaal gewoon draait :)

Maar we zijn tweakers, dus we verzinnen ongetwijfeld nog wel wat nieuwe "uitdagingen"...

Vraag: kan iemand bevestigen dat als de SF800Pro (of andere Zendure device) een kalibratie-run gaat doen, hij zich dan niets meer aantrekt van wat er via HA of anderzins aangestuurd wordt? Ik zag gister dat ie gewoon even volledig naar 100% is gaan laden, maar terwijl ie dat deed ook geen NOM meer draaide:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfSNc-5jkYFsoZ8kPjXIfaax4lM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbvQjO5QNGQmBCHytCFXf5US.jpg?f=fotoalbum_large

Er was tijdens die 100%-run (zie onderste grafiek) even te weinig zonnestroom, en toen werd er toch even 500W uit het net getrokken. Geen NOM dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
markduffy schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:32:
[...]

Net voor de zekerheid nog even als ik de batterij op vaste B aansluit ipv fase A. Maar dit geeft geen verschil.
grafiek blijft hetzelfde eruit zien

Ik zal Zendure hier eens over berichten. Is hier een apart email adres voor of gewoon de standaard?
Je zou het via hier kunnen proberen.
https://www.zendure.nl/pages/contact
Pagina: 1 ... 89 ... 122 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.