Deze werkte zondag nog: PRIMEZEN5dotternetta schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:18:
Zijn er nog werkende kortingscodes voor Zendure.nl? Ik heb een aantal geprobeerd maar die zijn verlopen.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Laten we het er op houden dat ik ergens ben waar het 35+ graden is (nee, niet mijn garage...
Kreeg zojuist melding van FireSon integratie 1.1.0 met ZenSDK ondersteuning, kan niet wachten totdat ik weer thuis ben en daarmee kan gaan testen. Zal vanaf volgende week ook weer actief het contact met Zendure oppakken.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Hoi hoi, Ik ga vrijdag mijn Zendure Solarflow 2400 8.69 KW zelf ophalen. Maar mijn meterkast moet nog aangepast cq uitgebreid en verzwaard worden.Ik laat dan tevens een Shelly Pro 3EM plaatsen. Dat gaat zeker voor a.s. vrijdag niet gerealiseerd zijn.
kan ik de batterij tijdelijk zonder de slimme aansturing gebruiken? Dus zonder de slimme meter? Of beter wachten tot alles geïnstalleerd is?
kan ik de batterij tijdelijk zonder de slimme aansturing gebruiken? Dus zonder de slimme meter? Of beter wachten tot alles geïnstalleerd is?
Ja hoor geen probleem, je kunt hem gewoon handmatig laden en ontladen op het gewenste wattage. Bijvoorbeeld voor gemiddelde nom enzovoorts.R.K schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:02:
Hoi hoi, Ik ga vrijdag mijn Zendure Solarflow 2400 8.69 KW zelf ophalen. Maar mijn meterkast moet nog aangepast cq uitgebreid en verzwaard worden.Ik laat dan tevens een Shelly Pro 3EM plaatsen. Dat gaat zeker voor a.s. vrijdag niet gerealiseerd zijn.
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Even benieuwd, waarom ga je voor de shelly? En niet de p1?R.K schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:02:
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ik las ergens dat de P1 meter van Zendure mogelijk niet kan communiceren met mijn slimme meter. Die schijnen allemaal een eigen taal te hebben. En hij is volgens mij nog niet verkrijgen.geert1992 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:27:
[...]
Even benieuwd, waarom ga je voor de shelly? En niet de p1?
- Taro
- Niet online
Welke slimme meter heb je? De P1 wordt inmiddels wel uitgeleverd.R.K schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:30:
[...]
Ik las ergens dat de P1 meter van Zendure mogelijk niet kan communiceren met mijn slimme meter. Die schijnen allemaal een eigen taal te hebben. En hij is volgens mij nog niet verkrijgen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Taro! Laptop dicht! Je hebt vakantie! 😂Taro schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:31:
[...]
Welke slimme meter heb je? De P1 wordt inmiddels wel uitgeleverd.
- Taro
- Niet online
Ondertussen een order voor 4x AB3000X aan het plaatsen, dus nuttig bezig. Zie nog geen update van de 2x AB3000X order van 19 juni.
Zou echt super tof zijn om begin/midden augustus alles via de 3x2400AC's geregeld te hebben met per stuk voldoende opslag voor 2400 Watt continue icm HA integratie.
Ook nog maar ff een berichtje gewaagd richting Zendure over 7200/7200 in HEMS. Iemand dat inmiddels via een factuur, handtekening en toelichting van een elektricien geregeld?
Volgens mij heeft dit potentie te gaan werken, smr5 en de p1 poort zit rechts boven.
Zag dit op de website staan, je kan er altijd een mailtje aan wagen:
De Zendure Slimme Meter P1 werkt met standaard P1-poorten. Omdat energiemeters per leverancier verschillen, kunnen we geen 100% compatibiliteit garanderen.
Problemen? Stuur uw metermodel naar support@zendure.com – wij bieden directe prioritaire ondersteuning.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Dat had ik al gedaan, kreeg een AI gegenereerd antwoord terug dat het zou moeten werken.geert1992 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:51:
[...]
Volgens mij heeft dit potentie te gaan werken, smr5 en de p1 poort zit rechts boven.
Zag dit op de website staan, je kan er altijd een mailtje aan wagen:
De Zendure Slimme Meter P1 werkt met standaard P1-poorten. Omdat energiemeters per leverancier verschillen, kunnen we geen 100% compatibiliteit garanderen.
Problemen? Stuur uw metermodel naar support@zendure.com – wij bieden directe prioritaire ondersteuning.
- Taro
- Niet online
Die vraag komt hier heel regelmatig langs, gewoon voor de HomeWizard actieve 3-poorts splitter gaan, werkt goed.R.K schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:56:
Dan nog een vraag, wat is de beste actieve P1 splitter?
Nou hier is de 2400AC met 4 accu's geinstalleerd.
Voorlopig via HEMS NOM draaien, eens kijken hoe dat gaat met de Shelly 3EM pro
Voorlopig via HEMS NOM draaien, eens kijken hoe dat gaat met de Shelly 3EM pro
:strip_exif()/f/image/HzxAfpNU2QnMGjJnYGt6u9fB.jpg?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat maakte dat je dacht dat het niet zou werken?R.K schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:55:
[...]
Dat had ik al gedaan, kreeg een AI gegenereerd antwoord terug dat het zou moeten werken.
Nee nog niet gelukt.Taro schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:45:
[...]
Even een koud biertje aan het nuttigen binnen met de airco aan, anders overleef ik deze dag niet...
Ondertussen een order voor 4x AB3000X aan het plaatsen, dus nuttig bezig. Zie nog geen update van de 2x AB3000X order van 19 juni.
Zou echt super tof zijn om begin/midden augustus alles via de 3x2400AC's geregeld te hebben met per stuk voldoende opslag voor 2400 Watt continue icm HA integratie.
Ook nog maar ff een berichtje gewaagd richting Zendure over 7200/7200 in HEMS. Iemand dat inmiddels via een factuur, handtekening en toelichting van een elektricien geregeld?
Ik denk ook dat maar weinig bedrijven hiermee akkoord gaan om zomaar een handtekening namens bedrijf op te geven.
Ik vindt het maar een rare beperking.
Ik heb het nu op 7200 watt laden en 3000 watt ontladen staan.
De onderverdeling (foto wat ik al zo vaak heb geplaatst) heeft een voeding van een 4p b25 automaat.
De installatie kan makkelijk 3x 2400 watt aan.
Als het niet lukt misschien naar een HomeAssistant oplossing kijken.
3000 watt is opzich wel redelijk te doen maar als 2 ovens aan staan en nog inductie koken wil ik dat wel op de "gratis" zonnestroom kunnen doen.
:strip_exif()/f/image/ZHXvJC1L9XIP5K4PTev0WIp2.jpg?f=fotoalbum_large)
- Taro
- Niet online
Inderdaad, eigenlijk zeggen ze daarmee: Als er iets verkeerd gaat ben ik aansprakelijk. Zou ik persoonlijk ook niet tekenen, sterker nog, vermoed dat de bedrijfsverzekering van een elektricien zelf dat ook afraadt of mogelijk zelfs verbiedt. Aansprakelijkheid moet je zakelijk gezien zoveel mogelijk afwijzen als het kan.peterbier schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:55:
[...]
Nee nog niet gelukt.
Ik denk ook dat maar weinig bedrijven hiermee akkoord gaan om zomaar een handtekening namens bedrijf op te geven.
De onderverdeling (wat ik al zo vaak heb geplaatst) heeft een voeding van een 4p b25 automaat.
De installatie kan makkelijk 3x 2400 watt aan of meer zelfs.
3000 watt is opzich wel redelijk te doen maar als 2 ovens aan staan en nog industrie koken wil ik dat wel op de "gratis" zonnestroom kunnen doen.
[Afbeelding]
Iemand moet ze uitleggen hoe anders het in NL werkt tov Duitsland
Had ik ergens gelezen in een review.geert1992 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:37:
[...]
Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat maakte dat je dacht dat het niet zou werken?
Je zou ook de ecotracker P1 kunnen proberen; die werkt prima bij mij (wel met een andere meter dan jij hebt).
@Taro ik zag dat jij 2x 505 wp panelen aan een sf800 hebt, mag ik vragen welke panelen?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Hij heeft deze panelen; DAS Solar DAS-DH120ND 505 490-515 1500V Full Black Bifacialmartinvdm schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:08:
@Taro ik zag dat jij 2x 505 wp panelen aan een sf800 hebt, mag ik vragen welke panelen?
Ik heb dezelfde meter, Zendure P1 werkt uitstekend bij mij.
EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24
Dan wist ik het wel, lekker voor de zendure meter gaan, ipv de Shelly. Veel goedkoper (tenminste, als je laat installeren).MacFan schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:10:
[...]
Ik heb dezelfde meter, Zendure P1 werkt uitstekend bij mij.
Is dat zo? Heb de P1 op 2 juli jonstleden besteld, heb nog niets ontvangen.Taro schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:31:
[...]
Welke slimme meter heb je? De P1 wordt inmiddels wel uitgeleverd.
Ps. Enjoy your holiday!
Geen idee er staat ook bij 50 a 60 dagen.Catdogsf schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 01:07:
[...]
Is dat zo? Heb de P1 op 2 juli jonstleden besteld, heb nog niets ontvangen.
Ps. Enjoy your holiday!
Ik was een dag eerder. 😅
:strip_exif()/f/image/4GJrRMeKVMtzxVeO8AFAdAQy.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn alleen wat review exemplaren in omloop. Een aantal resellers hebben er 5 a 10 ontvangen voor te reviewen bij klanten. Vanaf de 1e-2e week van augustus weet ik dat 1 reseller er 200 geleverd krijgt.Catdogsf schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 01:07:
[...]
Is dat zo? Heb de P1 op 2 juli jonstleden besteld, heb nog niets ontvangen.
Ps. Enjoy your holiday!
Nog even wachten dus 😉
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Dit houdt mij tegen om te bestellen. Ik wil 3x2400ac met elk 3x3000.peterbier schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:55:
[...]
Nee nog niet gelukt.
De onderverdeling (foto wat ik al zo vaak heb geplaatst) heeft een voeding van een 4p b25 automaat.
3000 watt is opzich wel redelijk te doen maar als 2 ovens aan staan en nog inductie koken wil ik dat wel op de "gratis" zonnestroom kunnen doen.
[Afbeelding]
Ze komen op eigen groepen via een verdeler, en zullen toch echt wel 2000w per stuk moeten ontladen. Als dit achter een moeilijke muur zit is Zendure niet de oplossing die ik had gehoopt.
Ik krijg door van een reseller dat de P1's eind deze week of begin volgende week binnenkomen. Ik heb alles besteld en verwacht het eind volgende week binnen te krijgen
[ Voor 33% gewijzigd door dotternetta op 23-07-2025 08:36 ]
Via Home Assistant heb je deze blokkade niet, hiermee kun je 6000watt of meer ontladen.DaanTriple7 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:16:
[...]
Dit houdt mij tegen om te bestellen. Ik wil 3x2400ac met elk 3x3000.
Ze komen op eigen groepen via een verdeler, en zullen toch echt wel 2000w per stuk moeten ontladen. Als dit achter een moeilijke muur zit is Zendure niet de oplossing die ik had gehoopt.
Inmiddels zijn er al aardig wat strategieën voorbij gekomen, die je zou kunnen overnemen.
Welke strategieën dan nog meer? Want HA is voor mij nog een onaangeroerd onderwerp waar ik voorlopig ook geen zin in heb.geert1992 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:34:
[...]
Via Home Assistant heb je deze blokkade niet, hiermee kun je 6000watt of meer ontladen.
Inmiddels zijn er al aardig wat strategieën voorbij gekomen, die je zou kunnen overnemen.
Zie:DaanTriple7 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:41:
[...]
Welke strategieën dan nog meer? Want HA is voor mij nog een onaangeroerd onderwerp waar ik voorlopig ook geen zin in heb.
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1
In topicstarter staat alles wat je wil weten
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Mag ik de vraag terug stellen? Wat voor contract heb je? En wat hoop je te bereiken? Want bijvoorbeeld NOM is eenvoudig op te zetten met HA.DaanTriple7 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:41:
[...]
Welke strategieën dan nog meer? Want HA is voor mij nog een onaangeroerd onderwerp waar ik voorlopig ook geen zin in heb.
Ik heb een dynamisch contract. Ik zou het fijn vinden om te laden en ontladen op de pieken/dalen van de Epex, en daarbuiten NOM.
Ook laad ik m'n auto elke dag, maar per week op andere tijdstippen die soms minder gunstig zijn, dus ook dan -> NOM.
Ook laad ik m'n auto elke dag, maar per week op andere tijdstippen die soms minder gunstig zijn, dus ook dan -> NOM.
Ik snap dat je HA misschien een uitdaging vindt, zeker als je er nog nooit mee bezig bent geweest. En logisch ook dat je graag boven de 3000 watt wilt kunnen.DaanTriple7 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:59:
Ik heb een dynamisch contract. Ik zou het fijn vinden om te laden en ontladen op de pieken/dalen van de Epex, en daarbuiten NOM.
Aan de andere kant: als je het eenmaal werkend hebt, hoef je er bijna niet meer naar om te kijken. Er zijn hier mensen met een elektrische auto en een thuisbatterij, en dan wil je natuurlijk niet dat je tijdens de goedkope uren stroom uit je accu trekt. Dat kun je met HA makkelijk voorkomen.
Het is misschien even een stap, maar je krijgt er echt veel meer mogelijkheden voor terug dan met alleen de Zendure-app.
Of je probeert het met de Shelly met sensing clips. Ik denk dat dat bij 16 A laden echt gaat werken.geert1992 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:05:
[...]
Ik snap dat je HA misschien een uitdaging vindt, zeker als je er nog nooit mee bezig bent geweest. En logisch ook dat je graag boven de 3000 watt wilt kunnen.
Aan de andere kant: als je het eenmaal werkend hebt, hoef je er bijna niet meer naar om te kijken. Er zijn hier mensen met een elektrische auto en een thuisbatterij, en dan wil je natuurlijk niet dat je tijdens de goedkope uren stroom uit je accu trekt. Dat kun je met HA makkelijk voorkomen.
Het is misschien even een stap, maar je krijgt er echt veel meer mogelijkheden voor terug dan met alleen de Zendure-app.
Bedoel je buiten HEMS om?dotternetta schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:40:
[...]
Of je probeert het met de Shelly met sensing clips. Ik denk dat dat bij 16 A laden echt gaat werken.
Welke reseller ? waar kunnen we kopen ? :-)dotternetta schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:24:
Ik krijg door van een reseller dat de P1's eind deze week of begin volgende week binnenkomen. Ik heb alles besteld en verwacht het eind volgende week binnen te krijgen
Ik verwacht eerlijk gezegd wel, de shelly bewaakt 3 groepen en remt een accu af als die groep te zwaar wordt belast, ik verwacht dat alle 3 accu's apart aangestuurd worden. We kunnen dit natuurlijk vragen aan Zendure.
Ben ook wel benieuwd
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Is het niet mogelijk om de P1-meter van Zendure ook buiten HEMS te gebruiken? Daar zou persoonlijk mijn voorkeur naar uitgaan.dotternetta schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:52:
[...]
Ik verwacht eerlijk gezegd wel, de shelly bewaakt 3 groepen en remt een accu af als die groep te zwaar wordt belast, ik verwacht dat alle 3 accu's apart aangestuurd worden. We kunnen dit natuurlijk vragen aan Zendure.
Ik ook wel, misschien even iedereen in dit topic een DM sturen?
Het fijne aan de P1-meter is dat hij zo onopvallend is dat hij moeiteloos langs het thuisfront(lees bazin) glipt, ideaal om zonder ondervraging aan te schaffen.
[ Voor 27% gewijzigd door geert1992 op 23-07-2025 09:57 ]
Hoi allen, lees dit topic nu enige tijd mee. Twijfel over start met batterijen.
Een van de redenen is dat ik nu steeds ook uitval heb van mn twee enkelfasige omvormers (2 x 3300 growatt). Dat kost mij inmiddels op goede dagen 20kw +. Daarr heb ik juist nu we.nog kunnen salderen last van. Ik zoek dus ook een oplossing om tijdens netcongestie dit werkend en in huis te houden.
De waarde, enkele honderden kw's tot einde saldering zou al "winst" zijn en dus extra om te investeren in een oplossing. Maar, ik merk ook dat ik bij vol opladen ev (11kw) er nog steeds sprake kan zijn van uitval als de zon goed schijnt. Wel minder voor mijn gevoel.
Maw; ik twijfel of ik bv met batterijen op de twee groepen die mn overbelast zijn hier enig nut van ga hebben, naast het feit dat ik natuurlijk zoizo op enig moment wil starten omdat het mij interessant lijkt hiermee te gaan experimenteren :-).
Meteen dan maar vraag om advies: ik heb 2 x 3 aderig (1x 3x 2.5mm2 en 1 x 3 x 4mm2 naar die twee omvormers op eigen aardlekautomaten (de 4mm2 omdat ik dacht dat dit zou helpen tegen uitval, hielp niets). Hoe kan ik hier evt batterijen bij doen? Moet ik dan opnieuw gaan verdelen, of liever nog twee groepen vanuit meterkast daar naartoe (wat evt wel kan)? Meterkast zit wel behoorlijk vol al en zou de nu nog lege groepen lever behouden voor ev tweede keuken (wel in zelfde ruimte als waar de batterijen komen (soort garage/multifunctionele ruimte).
Ik heb wel een shelly al in meterkast. Verder algemeen een EV, 120 liter elektrische boiler en WP als grootverbruikers. 11.000 kw opwek (kan dus meer zijn zonder uitval, heb naast de twee uitvallende omvormers nog 1x 3000 growatt en een 3fase 5000 growatt). 14.000 verbruik.
Lang verhaal, maar enige input van meer gevorderde zendure gebruikers is welkom :-).
Edit: zit dan te denken aan 2 x ac2400, met max capaciteit aan batterijen.
Een van de redenen is dat ik nu steeds ook uitval heb van mn twee enkelfasige omvormers (2 x 3300 growatt). Dat kost mij inmiddels op goede dagen 20kw +. Daarr heb ik juist nu we.nog kunnen salderen last van. Ik zoek dus ook een oplossing om tijdens netcongestie dit werkend en in huis te houden.
De waarde, enkele honderden kw's tot einde saldering zou al "winst" zijn en dus extra om te investeren in een oplossing. Maar, ik merk ook dat ik bij vol opladen ev (11kw) er nog steeds sprake kan zijn van uitval als de zon goed schijnt. Wel minder voor mijn gevoel.
Maw; ik twijfel of ik bv met batterijen op de twee groepen die mn overbelast zijn hier enig nut van ga hebben, naast het feit dat ik natuurlijk zoizo op enig moment wil starten omdat het mij interessant lijkt hiermee te gaan experimenteren :-).
Meteen dan maar vraag om advies: ik heb 2 x 3 aderig (1x 3x 2.5mm2 en 1 x 3 x 4mm2 naar die twee omvormers op eigen aardlekautomaten (de 4mm2 omdat ik dacht dat dit zou helpen tegen uitval, hielp niets). Hoe kan ik hier evt batterijen bij doen? Moet ik dan opnieuw gaan verdelen, of liever nog twee groepen vanuit meterkast daar naartoe (wat evt wel kan)? Meterkast zit wel behoorlijk vol al en zou de nu nog lege groepen lever behouden voor ev tweede keuken (wel in zelfde ruimte als waar de batterijen komen (soort garage/multifunctionele ruimte).
Ik heb wel een shelly al in meterkast. Verder algemeen een EV, 120 liter elektrische boiler en WP als grootverbruikers. 11.000 kw opwek (kan dus meer zijn zonder uitval, heb naast de twee uitvallende omvormers nog 1x 3000 growatt en een 3fase 5000 growatt). 14.000 verbruik.
Lang verhaal, maar enige input van meer gevorderde zendure gebruikers is welkom :-).
@bkruyver ik zou ze niet aan dezelfde kabel hangen.
Er kan een scenario zijn waarbij de PV max staat te stampen EN de batterijen vol vermogen staan te ontladen. In dat geval zijn je automaten en de 3x2,5mm2 kabel niet toereikend. (Er mag 25A, 5750W over 3x2.5mm heen. Jij zit bij vol vermogen PV en volle ontlading accu op 5700W, dat lijkt me een te kleine marge).
Daar moet ik wel bij zeggen dat het ontlaad vermogen van de Zendure standaard al lager is, maar alsnog lijkt het me slim om hier andere kabels voor te gebruiken.
Er kan een scenario zijn waarbij de PV max staat te stampen EN de batterijen vol vermogen staan te ontladen. In dat geval zijn je automaten en de 3x2,5mm2 kabel niet toereikend. (Er mag 25A, 5750W over 3x2.5mm heen. Jij zit bij vol vermogen PV en volle ontlading accu op 5700W, dat lijkt me een te kleine marge).
Daar moet ik wel bij zeggen dat het ontlaad vermogen van de Zendure standaard al lager is, maar alsnog lijkt het me slim om hier andere kabels voor te gebruiken.
[ Voor 39% gewijzigd door DaanTriple7 op 23-07-2025 10:25 ]
Ik wacht even af, mocht het echt zo zijn dan deel ik mijn ervaring natuurlijk hier gelijk.
Gezien je uiteenzetting verwacht ik dat het issue zit in een te hoge spanning (> 253V) in je meterkast en dus vanuit het grid. Hebben je buren hier ook last van? Heb je al contact gelegd met de lokale netbeheerder (Enexis, Liander, Stedin etc.) om dit te melden en te vragen om een oplossing. Er zijn diverse voorbeelden hier op de fora van klachten die door de netbeheerders zijn opgepakt (bijvoorbeeld door de configuratie in het lokale wijktransformatorstation aan te passen.bkruyver schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:14:
Als er meerdere mensen last van hebben en je weet de buurt een beetje te mobiliseren dan kan dit best effect hebben. Met hoeveel vermogen laad je nu de auto, als dat al amper helpt, is de kans groot dat het laden van je thuisaccu ook niet gaat helpen.
Heb je al een P1 meter? Hiermee kun je mooi de spanning monitoren en kun je direct het probleem inzichtelijk maken voor de netbeheerder.
Heb net het ontladen op 1200W gezet en hiervoor hoefde ik alleen mijn eigen handtekening te zetten. Op welke instelling wordt er een handtekening van een elektricien met bijbehorende documenten vereist?
Zo klinkt het inderdaad wel. Als de netbeheerder er niets aan kan / wil doen zou je kunnen overwegen de zonnepanelen rechtstreeks op de accu's aan te sluiten. Voorbeelden van accu's die dit kunnen zijn de Zendure Solar Flow 800 (pro) en (binnenkort) de Marstek Venus D.Batilan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:35:
[...]
Gezien je uiteenzetting verwacht ik dat het issue zit in een te hoge spanning (> 253V) in je meterkast en dus vanuit het grid.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ondervraginggeert1992 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:54:
[...]
Ik ook wel, misschien even iedereen in dit topic een DM sturen?
Het fijne aan de P1-meter is dat hij zo onopvallend is dat hij moeiteloos langs het thuisfront(lees bazin) glipt, ideaal om zonder ondervraging aan te schaffen.

Helder, inderdaad zou dat een scenario kunnen zijn. En, ik wil juist dat volle ontlaad vermogen wel kunnen benutten. Dank!DaanTriple7 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:22:
@bkruyver ik zou ze niet aan dezelfde kabel hangen.
Inderdaad, continue boven de 253v en uiteraard wil liander daar niets aan doen, ook niet na berichten buurt.onlinaius schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Zo klinkt het inderdaad wel. Als de netbeheerder er niets aan kan / wil doen zou je kunnen overwegen de zonnepanelen rechtstreeks op de accu's aan te sluiten. Voorbeelden van accu's die dit kunnen zijn de Zendure Solar Flow 800 (pro) en (binnenkort) de Marstek Venus D.
Auto op 11kw laden, dus dan is er inderdaad mogelijk geen winst op dat gebied te behalen, tenzij dus panelen meer rechtreeks op de accu's. Nu per omvormer 1 string van 9 panelen (ik dacht 380watt per paneel). Dan moet ik die panelen dus wat gaan verdelen over batterijen?
- Taro
- Niet online
Boven de 3000 Watt.xobdorp schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:43:
Heb net het ontladen op 1200W gezet en hiervoor hoefde ik alleen mijn eigen handtekening te zetten. Op welke instelling wordt er een handtekening van een elektricien met bijbehorende documenten vereist?
- Taro
- Niet online
Had bij Zendure navraag gedaan over het update interval van de P1-meter, die staat nu inderdaad op 3 seconden ingesteld. Dat is voor NOM doorgaans goed genoeg en beperkt het stroomverbruik van de meter. Nu vragen ze om feedback/suggestie. In de basis zou ik zeggen: Maak 3 opties via de App instelbaar:
Ik vind voor een P1-meter en NOM 1 seconde een must, dus zal dat sowieso teruggeven.
- Fast (1 seconde)
- Eco (3 seconden)
- Eco+ (10 seconden)
Ik vind voor een P1-meter en NOM 1 seconde een must, dus zal dat sowieso teruggeven.
Wat geeft de Shelly aan bij uitval van de PV omvormers? Het kan namelijk zijn, dat de kabel naar de PV omvormers behoorlijk lang is en de omvormers eerder uitschakelen op 253V bij de omvormer, terwijl het in de meterkast nog lang geen 253 V is. Je EV zit waarschijnlijk ook rechtstreeks op de meterkast en zou daardoor ook niet veel gaan helpen tegen uitval van de PV omvormers. Ik neem wel aan dat je beide PV omvormers niet op dezelfde fase zitten.bkruyver schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:14:
Als de Shelly op het moment van uitval ook al in de buurt zitten van de 253 V, dan is het net in de wijk behoorlijk vol. Dan zou een batterij waarop je rechtstreeks je PV kunt zetten wel helpen.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Maar wat kost meer stroom (totaal huis verbruik)? 10 seconden juist meer, lijkt me, omdat de accu dan veel te laat schakelt. Een P1 meter zelf zal toch niet meer dan 10 watt trekken?Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:20:
Had bij Zendure navraag gedaan over het update interval van de P1-meter, die staat nu inderdaad op 3 seconden ingesteld. Dat is voor NOM doorgaans goed genoeg en beperkt het stroomverbruik van de meter. Nu vragen ze om feedback/suggestie. In de basis zou ik zeggen: Maak 3 opties via de App instelbaar:Of het via een slider per seconde instelbaar met daarnaast wat mooie groene blaadjes enzo om te benadrukken dat het stroomverbruik wel omhoog gaat.
- Fast (1 seconde)
- Eco (3 seconden)
- Eco+ (10 seconden)
- Taro
- Niet online
Wet van de grote getallen. Shelly heeft ook een Eco-mode, dat scheelt een paar Watt, maar dat maal 100.000'en Shelly's tikt ieder jaar wel flink aan.dotternetta schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:24:
[...]
Maar wat kost meer stroom (totaal hus verbruik)? 10 seconden juist meer, lijkt me, omdat de accu dan veel te laat schakelt. Een P1 meter zelf zal toch niet meer dan 10 watt trekken?
Denk dat het 1-3 Watt scheelt.
Maar een betere of slechtere NOM kost geen extra stroom/verbruik, de herkomst is alleen anders.
In dit bericht is sprake van ontgrendelen naar 7200 Watt. Iemand een idee of restrictie ook geldt als je 2 omvormers 2400 AC elk wilt ontgrendelen op 2400 Watt en dus in totaal max 4800 Watt je installatie in wilt pompen. Gesteld dat ze elk hun eigen dedicated groep hebben. En alles geregeld door Zendure app, geen HA o.i.d.peterbier schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:55:
[...]
Nee nog niet gelukt.
[Afbeelding]
Heb nu 1 stuks 2400 AC met 4 accus, ingesteld op zowel ontladen als laden op 2400 Watt, maar overweeg een tweede erbij te plaatsen.
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Met 10 seconden haal je meer van het net (je levert het ook weer terug maar daar krijg je straks niks meer voor) dus dat is duurder. Ik denk dat 1 seconde wel uit kan wat betreft hoger verbruik.Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:33:
[...]
Wet van de grote getallen. Shelly heeft ook een Eco-mode, dat scheelt een paar Watt, maar dat maal 100.000'en Shelly's tikt ieder jaar wel flink aan.
Denk dat het 1-3 Watt scheelt.
Maar een betere of slechtere NOM kost geen extra stroom/verbruik, de herkomst is alleen anders.
- Taro
- Niet online
Ben je op vakantie, krijg je een SMS van gepland onderhoud aan het stroomnetwerk én een berichtje van de internetprovider dat het netwerk er in de hele wijk uit ligt.
Gelukkig kon ik zojuist weer via VPN inloggen en draait de Home Assistant server, maar ik zag wel dat de Ecotracker P1 én Smart Meter 3CT nog offline waren. In het ergste geval had ik iemand gebeld om ze een slinger te geven, maar de Ecotracker P1 is inmiddels weer online en alles draait gelukkig vrolijk verder.
Learnings:
Zorg dat je Home Assistant server na een power loss automatisch opnieuw opstart
Doe hetzelfde voor bijv. een NAS
Of plaats ze uiteraard op een off-grid stopcontact
Plaats wat slimme stekkers die ook buiten HA om kunt bedienen, zoals HW of Shelly waarmee je bepaalde zaken op afstand kunt power cyclen als je Wifi/Ethernet het thuis maar doet.
Zorg voor bijv. een 4G backup dongle
In mijn situatie waren de 3 Hypers via NOM aan het laden en hielden het laatste vermogen aan. Als ik er op afstand niet bij had gekund of ik niemand had kunnen bereiken, dan waren ze naar 100% gegaan en hadden ze daar langere tijd op gestaan. Geen ramp, maar niet wenselijk. Door de lokale MQTT aansturing kan ik ze via de App niet bedienen.
Het buiten de Zendure App om werken brengt wat extra uitdagingen met zich mee. Nu zal er vast iemand zeggen: Daarom gebruik ik geen HA! Ja, kom er maar in, je hebt gelijk, maar doe je dat wel, bouw dan dus wat extra zekerheden in.
Gelukkig kon ik zojuist weer via VPN inloggen en draait de Home Assistant server, maar ik zag wel dat de Ecotracker P1 én Smart Meter 3CT nog offline waren. In het ergste geval had ik iemand gebeld om ze een slinger te geven, maar de Ecotracker P1 is inmiddels weer online en alles draait gelukkig vrolijk verder.
Learnings:
Zorg dat je Home Assistant server na een power loss automatisch opnieuw opstart
Doe hetzelfde voor bijv. een NAS
Of plaats ze uiteraard op een off-grid stopcontact
Plaats wat slimme stekkers die ook buiten HA om kunt bedienen, zoals HW of Shelly waarmee je bepaalde zaken op afstand kunt power cyclen als je Wifi/Ethernet het thuis maar doet.
Zorg voor bijv. een 4G backup dongle
In mijn situatie waren de 3 Hypers via NOM aan het laden en hielden het laatste vermogen aan. Als ik er op afstand niet bij had gekund of ik niemand had kunnen bereiken, dan waren ze naar 100% gegaan en hadden ze daar langere tijd op gestaan. Geen ramp, maar niet wenselijk. Door de lokale MQTT aansturing kan ik ze via de App niet bedienen.
Het buiten de Zendure App om werken brengt wat extra uitdagingen met zich mee. Nu zal er vast iemand zeggen: Daarom gebruik ik geen HA! Ja, kom er maar in, je hebt gelijk, maar doe je dat wel, bouw dan dus wat extra zekerheden in.
- Taro
- Niet online
In HEMS is 3000 Watt de max. Gebruik je 2x 2400AC buiten HEMS om, dan kan dat wel.Hieke schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:38:
[...]
In dit bericht is sprake van ontgrendelen naar 7200 Watt. Iemand een idee of restrictie ook geldt als je 2 omvormers 2400 AC elk wilt ontgrendelen op 2400 Watt en dus in totaal max 4800 Watt je installatie in wilt pompen. Gesteld dat ze elk hun eigen dedicated groep hebben. En alles geregeld door Zendure app, geen HA o.i.d.
Heb nu 1 stuks 2400 AC met 4 accus, ingesteld op zowel ontladen als laden op 2400 Watt, maar overweeg een tweede erbij te plaatsen.
- Taro
- Niet online
Overigens Zendure ook gesproken over de handtekening. Ik begrijp dat ik mijn installatie factuur zelf moet tekenen en toelichten. Zal dat begin volgende week even doen en laten weten of het daarna wordt goedgekeurd.
- Taro
- Niet online
Bericht ontvangen: Zendure zal de P1 interval inderdaad van 3 naar 1 seconde aanpassen of aanpasbaar maken. Ik weet nog niet hoe/wat/wanneer ze dat doen, maar als dat is opgelost ga ik de meterkast maar eens opschonen
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 23-07-2025 13:01 ]
De batterij reageert met de shelly ook niet zo snel, tussen de 3 en 5 seconden, goed te zien met de Quooker pulsen van 10 seconden.dotternetta schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:43:
[...]
Met 10 seconden haal je meer van het net (je levert het ook weer terug maar daar krijg je straks niks meer voor) dus dat is duurder. Ik denk dat 1 seconde wel uit kan wat betreft hoger verbruik.
Niet alleen bij het inschakelen, maar ook weer bij het afschakelen.
Daarnaast blijft er 's nachts gemiddeld 20 watt uit het net komen, dat moet ook dichter bij nul kunnen
Bij terug leveren gebeurt het omgekeerde, als de batterijen op zone energie worden opgeladen wordt er altijd nog 40 Watt terug geleverd die dus niet de batterij in gaan.
Ik ben benieuwd of een P1 meter hier verbetering in gaat brengen.
10 sec is een drama voor NOM; mijn ecotracker ververst elke seconde en de slimme meter die ik tot 2,5 week terug had elke 10 seconden; gevolg was dat de SF800pro zichzelf aan het achtervolgen was met enorme uitschieters tot gevolg, tot boven de 1000W want hij bleef tegengesteld achter zichzelf aan jagen. Met de nieuwe slimme meter heb ik nu een vrijwel perfecte NOM.dotternetta schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:24:
[...]
Maar wat kost meer stroom (totaal hus verbruik)? 10 seconden juist meer, lijkt me, omdat de accu dan veel te laat schakelt. Een P1 meter zelf zal toch niet meer dan 10 watt trekken?
De 3sec interval lijkt me ook niet echt goed, want volgens mij was het Zendure zelf die adverteert dat hun apparatuur met 3 seconden omschakelt. Dus dan heb je met een beetje pech steeds tot 6 seconden afwijking en dan denk ik dat NOM niet goed gaat werken.
[ Voor 3% gewijzigd door frankj030 op 23-07-2025 13:38 ]
Lekker bezig!Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:57:
Bericht ontvangen: Zendure zal de P1 interval inderdaad van 3 naar 1 seconde aanpassen of aanpasbaar maken. Ik weet nog niet hoe/wat/wanneer ze dat doen, maar als dat is opgelost ga ik de meterkast maar eens opschonen
Ja, met een 1 sec interval P1 zie ik die uitschieters in de nacht vrijwel niet. Blijf beperkt tot 0-3 met soms naar 8W als ik een beetje door mijn ecotracker en HW P1 app scroll.Polvo176 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:00:
[...]
De batterij reageert met de shelly ook niet zo snel, tussen de 3 en 5 seconden, goed te zien met de Quooker pulsen van 10 seconden.
Niet alleen bij het inschakelen, maar ook weer bij het afschakelen.
Daarnaast blijft er 's nachts gemiddeld 20 watt uit het net komen, dat moet ook dichter bij nul kunnen
Bij terug leveren gebeurt het omgekeerde, als de batterijen op zone energie worden opgeladen wordt er altijd nog 40 Watt terug geleverd die dus niet de batterij in gaan.
Ik ben benieuwd of een P1 meter hier verbetering in gaat brengen.
Overigens staat er bij slimme meter modus in de app expliciet bij dat bij zonneopwek, hij probeert om altijd minimaal 50W aan het terug te leveren om teveel schakelen van de omvormer te voorkomen.
[ Voor 4% gewijzigd door frankj030 op 23-07-2025 13:43 ]
HW P1 maakt ook gemiddelden dan 10 seconden, de Quooker pulsen zie ik daar helemaal niet meer terug.frankj030 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:36:
[...]
Ja, met een 1 sec interval P1 zie ik die uitschieters in de nacht vrijwel niet. Blijf beperkt tot 0-3 met soms naar 8W als ik een beetje door mijn ecotracker en HW P1 app scroll.
Overigens staat er bij slimme meter modus in de app expliciet bij dat bij zonneopwek, hij probeert om altijd minimaal 50W aan het terug te leveren om teveel schakelen van de omvormer te voorkomen.
Die terug levering van zonne energie blijft dus zo.
Hier net met AC2400 geinstalleerd weliswaar nog zonder P1 meter maar ik heb wel een aantal vragen.
1. Mijn kabel bestaat uit 1 stuk en niet uit 2 stukken zoals sommigen hier zeiden. Ma hoe krijg ik die terug uit de AC2400 ? Want krijg die met geen meter los...
2. Bij voeden van de batterij op 2400W geen probleem maar bij terugleverne aan het net met 2400W hoor ik mij stopcontact precies lichtjes zoemen. Bij 800W is dat niet maar bij 2400W wel. Dit is een volledig nieuwe stopcontact van Niko Hydro op een aparte kring... Zou dat kwaad kunnen ? Of is dat bij iedereen zo ?
3. en wat betekend de optie "licht" in de app die je aan en uit kan zetten ?
1. Mijn kabel bestaat uit 1 stuk en niet uit 2 stukken zoals sommigen hier zeiden. Ma hoe krijg ik die terug uit de AC2400 ? Want krijg die met geen meter los...
2. Bij voeden van de batterij op 2400W geen probleem maar bij terugleverne aan het net met 2400W hoor ik mij stopcontact precies lichtjes zoemen. Bij 800W is dat niet maar bij 2400W wel. Dit is een volledig nieuwe stopcontact van Niko Hydro op een aparte kring... Zou dat kwaad kunnen ? Of is dat bij iedereen zo ?
3. en wat betekend de optie "licht" in de app die je aan en uit kan zetten ?
[ Voor 6% gewijzigd door KloyenZ op 23-07-2025 14:03 ]
- Taro
- Niet online
1: Bij een aantal devices bestaat die uit 2 delen, zoals bijv. de SF800 en Hyper2000. Er zit een groene tool bij in de verpakking, daarmee maak je de kabel los.KloyenZ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:01:
Hier net met AC2400 geinstalleerd weliswaar nog zonder P1 meter maar ik heb wel een aantal vragen.
2: Dat heb ik hier niet uit het stopcontact gehoord, wel uit de omvormer. Zeker weten dat het niet daar vandaan komt?
3: Ze bedoelen daarmee het display
en hoe werkt dat met die groene tool want dat snap ik al helemaal niet :-)Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:04:
[...]
1: Bij een aantal devices bestaat die uit 2 delen, zoals bijv. de SF800 en Hyper2000. Er zit een groene tool bij in de verpakking, daarmee maak je de kabel los.
2: Dat heb ik hier niet uit het stopcontact gehoord, wel uit de omvormer. Zeker weten dat het niet daar vandaan komt?
3: Ze bedoelen daarmee het display
het zou ook uit de omvormer kunnen zijn. Het lijkt het stopcontact ma dat zou raar zijn dat dat in 1 richting wel is en in de andere richting niet beiden met 2400W ... maar ze staan naast elkaar op paar cm dus kan zijn dat ik het idd mis gehoord heb.
en weet je wat die optie "licht" betekend in de app ?
- Taro
- Niet online
Op de platte kant van de tool zit ergens een uitstekend rechthoekje, die druk je in het gaatje op de stekker (tool in de richting van de kabel houden) en dan zou die los moeten klikken. Je kunt ook evt. een dikke platte schroevendraaier gebruiken om te ontgrendelen en in dat gaatje te drukken, maar dat is scherper en zou ik afraden.KloyenZ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:08:
[...]
en hoe werkt dat met die groene tool want dat snap ik al helemaal niet :-)
Laden/ontladen zal wel net iets andere elektronica gebruiken en dus mogelijk een ander geluid geven. Lijkt mij sterk dat het het stopcontact zelf betreft.het zou ook uit de omvormer kunnen zijn. Het lijkt het stopcontact ma dat zou raar zijn dat dat in 1 richting wel is en in de andere richting niet beiden met 2400W ... maar ze staan naast elkaar op paar cm dus kan zijn dat ik het idd mis gehoord heb.
Ja, zag dat je die vraag later had toegevoegd, had mijn bericht hierboven al uitgebreid. Dat is het aan-/uitzetten van het display. Bij de Hyper is dat alleen een LED-lamp, bij de 2400AC een display. Zal ik ff doorgeven.en weet je wat die optie "licht" betekend in de app ?
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 23-07-2025 14:15 ]
Thnx voor alle info.Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:12:
[...]
Op de platte kant van de tool zit ergens een uitstekend rechthoekje, die druk je in het gaatje op de stekker (tool in de richting van de kabel houden) en dan zou die los moeten klikken. Je kunt ook evt. een dikke platte schroevendraaier gebruiken om te ontgrendelen en in dat gaatje te drukken, maar dat is scherper en zou ik afraden.
[...]
Laden/ontladen zal wel net iets andere elektronica gebruiken en dus mogelijk een ander geluid geven. Lijkt mij sterk dat het het stopcontact zelf betreft.
[...]
Ja, zag dat je die vraag later had toegevoegd, had mijn bericht hierboven al uitgebreid. Dat is het aan-/uitzetten van het display. Bij de Hyper is dat alleen een LED-lamp, bij de 2400AC een display. Zal ik ff doorgeven.
Da groene tooltje krijg ik de connector toch nooit mee los :-) geen idee hoe ze dat bedacht hadden. Een youtube video was handig geweest :-)
- Taro
- Niet online
Op de Hyper ging dat hier prima, op de 2400 AC lukte het mij laatst ook niet, heb er toen een schroevendraaier bij gepaktKloyenZ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:17:
[...]
Thnx voor alle info.
Da groene tooltje krijg ik de connector toch nooit mee los :-) geen idee hoe ze dat bedacht hadden. Een youtube video was handig geweest :-)
- Taro
- Niet online
Direct ook maar even Raster en Rasterraster als vertalingen doorgegeven, Stroomnet leek mij de beste optie? Of betere suggesties?
Vraag anders eens hoe ze denken met dat groen ding de kabel los te maken :-) eventueel een filmpje :-)Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:24:
[...]
Op de Hyper ging dat hier prima, op de 2400 AC lukte het mij laatst ook niet, heb er toen een schroevendraaier bij gepakt
- Taro
- Niet online
Staat ook op pagina 12 van de handleiding: https://cdn.shopify.com/s...mpressed.pdf?v=1751613172.KloyenZ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:05:
[...]
Vraag anders eens hoe ze denken met dat groen ding de kabel los te maken :-) eventueel een filmpje :-)
Maar de tool is inderdaad niet heel erg handig voor de 2400 AC.
Vandaag eindelijk de 2400AC ontvangen met 3x AB3000X. De tweede SF800 is onderweg.
Vanmorgen de leidingen/bedrading in de kelder aangepast, zodat ik 1 groep voor de 2400AC heb.
Nu wachten op de Shelly PM Mini en dan de 2400AC hierop aansluiten in een lasdoos.
Begin dan eerst met de HEMS en later eventueel met HA, aangezien ik hier niet veel ervaringen mee heb.
HA draait al wel, nu eerst mee spelen en ontdekken.
Vanmorgen de leidingen/bedrading in de kelder aangepast, zodat ik 1 groep voor de 2400AC heb.
Nu wachten op de Shelly PM Mini en dan de 2400AC hierop aansluiten in een lasdoos.
Begin dan eerst met de HEMS en later eventueel met HA, aangezien ik hier niet veel ervaringen mee heb.
Ik gebruik geen Shelly maar ik dacht in dit topic gelezen te hebben dat alleen de Shelly 3em pro werkt met Zendure? Misschien goed om even te verifiëren voor je de boel installeert._AcS_ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:43:
Vandaag eindelijk de 2400AC ontvangen met 3x AB3000X. De tweede SF800 is onderweg.
[ Voor 4% gewijzigd door frankj030 op 23-07-2025 16:11 ]
- Taro
- Niet online
Ik vermoed dat hij hem voor de lokale API gaat gebruiken om het daadwerkelijke laad-/ontlaadvermogen te meten tbv Home Assistant. Die werkt zoals je zegt inderdaad niet native in de Zendure App.frankj030 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:11:
[...]
Ik gebruik geen Shelly maar ik dacht in dit topic gelezen te hebben dat alleen de Shelly 3em pro werkt met Zendure? Misschien goed om even te verifiëren voor je de boel installeert.
Sneller dan het geluid; en dat op vakantieTaro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:13:
[...]
Ik vermoed dat hij hem voor de lokale API gaat gebruiken om het daadwerkelijke laad-/ontlaadvermogen te meten tbv Home Assistant. Die werkt zoals je zegt inderdaad niet native in de Zendure App.
Ik kwam ook dit tegen: https://forum.zendure.com/d/14114
Gefeliciteerd! Leuk speelgoed waar je wel weer even mee kunt vermaken._AcS_ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:43:
Heb ook de Shelly PM Mini Gen3 Schakel-meetactor WiFi, Bluetooth besteld, alleen bekeken en teruggestuurd omdat ik niet graag langdurig flinke vermogens door de connectors durf te sturen..Wil namelijk indien gewenst met 2400 W laden en ontladen.
Ben uiteindelijk toch voor een Energy socket gegaan.
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Voor langdurig 2400 watt zou ik nooit een tussen stekker gebruiken.Hieke schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:38:
[...]
Gefeliciteerd! Leuk speelgoed waar je wel weer even mee kunt vermaken.
Heb ook de Shelly PM Mini Gen3 Schakel-meetactor WiFi, Bluetooth besteld, alleen bekeken en teruggestuurd omdat ik niet graag langdurig flinke vermogens door de connectors durf te sturen..Wil namelijk indien gewenst met 2400 W laden en ontladen.
Pak dan de kwh meter.
:strip_exif()/f/image/KN7XYb0p8Ew3WwPC3w1w49Pp.jpg?f=fotoalbum_large)
Uhm. Een socket is ook kiele kiele hoor. Als ik kijk naar het HomeWizard ding (denk dat je het daar over hebt):Hieke schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:38:
[...]
Maximum load: Max. 3680W (16A), Continuous load: 2760W (12A).
UNOX: The worst operating system
Ik heb de Eastron SDM 630 V2 met Modbus om de Tesla Wall Connecter mee uit te lezen. Een beetje dubbel op natuurlijk want de TWC levert eigenlijk dezelfde data.peterbier schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:47:
[...]
Voor langdurig 2400 watt zou ik nooit een tussen stekker gebruiken.
Pak dan de kwh meter.
[Afbeelding]
Op de Eastron zitten inderdaad aansluitingen waar ik me gerust bij voel.. De data gaat met ESPeasy naar mijn domotica.
Maar helaas krijg ik dan ZenDSK niet lekker draaiend... Wordt dan maatwerk en ik moet dan eerst mijn HA-kennis wat opkrikken. In tussentijd dan maar een P1-meter en Energy socket aangeschaft.
:strip_exif()/f/image/dIMtN0BcFR66p1oLxht47bPk.jpg?f=fotoalbum_large)
@gielz En met resultaat: vandaag voor het eerst NOM en 100% zelfvoorzienend. Veel dank daarvoor!
[ Voor 17% gewijzigd door Hieke op 23-07-2025 18:18 ]
Jazeker, Ik ben er me van bewust! Maar dat soort pieken duren in mijn omgeving niet lang. Wil sowieso geen EV uit de Zendure gaan laden.Korvaag schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:54:
[...]
Uhm. Een socket is ook kiele kiele hoor. Als ik kijk naar het HomeWizard ding (denk dat je het daar over hebt):
Maximum load: Max. 3680W (16A), Continuous load: 2760W (12A).
Zoals hierboven aangegeven eigenlijk in de mood voor Eastron. Al 5 stuks al opgenomen in de groepenkast. Kunst is om ze te koppelen in de automatiseringen.
- Taro
- Niet online
Interessante AB3000X aanbieding, incl. BTW 746 Euro/stuk bij 4 of meer, incl. 79 Euro verzending naar Nederland +79 Euro = gemiddeld 765 Euro/stuk bij 4 of meer -> https://marcmax.de/produc...ac?variant=54288759914764.
- Taro
- Niet online
EnjoyAstra schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:02:
Eindelijk vandaag ook mijn set in ontvangst mogen nemen![]()
Nu eerst maar eens een weekje met de standaard instellingen laten staan en dan kijken wat er aangepast moet worden...
Overigens hier geen blanco verpakkingen, maar duidelijke afbeeldingen dat het accu's zijn:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen zeecontainers dus, maar gewoon via de lucht. Ze hebben echt moeite ze in voldoende aantallen naar de lage landen te krijgen.
Fijn dat het gelukt is! Was wel een hele bevalling zo met beginner in HAHieke schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:06:
[...]
@gielz En met resultaat: vandaag voor het eerst NOM en 100% zelfvoorzienend. Veel dank daarvoor!
Ik ben weer even mijn kortingscode lijstje aan het nalopen. Heb er hier 1 voor 10% bij een Nederlandse reseller. Even gecontact over de actuele voorraad aangezien er deze week weer het één en ander van uit Duitsland naar Nederland zou komen via de weg.
Hier nog aan het wachten op mijn order. Kom op Zendure.
Hier nog aan het wachten op mijn order. Kom op Zendure.

Het is inderdaad zoals @Taro zei om de 2400AC uit te lezen, ik heb al een Shelly 3EM Pro in de meterkast.frankj030 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:11:
[...]
Ik gebruik geen Shelly maar ik dacht in dit topic gelezen te hebben dat alleen de Shelly 3em pro werkt met Zendure? Misschien goed om even te verifiëren voor je de boel installeert.
Vallen en opstaan inderdaad maar nu met veelzijdig resultaat.gielz schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:25:
[...]
Fijn dat het gelukt is! Was wel een hele bevalling zo met beginner in HA![]()
De Shelly PM Mini Gen3 is geschikt tot max. 3840 Watt, dan zal de 2400 Watt niet zo'n probleem zijn.Hieke schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:38:
[...]
Ik heb toch geen verbruik van continue 2400 Watt, is alleen maar bepaalde momenten zoals de waterkoker.
Ja, ik heb het gezien op de plaatjes op de site en ook gelezen op de sticker toen ik het device in mijn handen had. Maar toen durfde ik het echt niet aan dit spul hier in gebruik te nemen. Niet eens met soepele draad. En 2,5 mm2 wordt al helemaal een uitdaging._AcS_ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:49:
[...]
De Shelly PM Mini Gen3 is geschikt tot max. 3840 Watt, dan zal de 2400 Watt niet zo'n probleem zijn.
Ik heb toch geen verbruik van continue 2400 Watt, is alleen maar bepaalde momenten zoals de waterkoker.
Maar ieder hanteert hierin zijn eigen criteria. Ik geef alleen mijn opinie.
Iedereen mag zijn mening geven en dat waardeer ik ook.Hieke schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:56:
[...]
Ja, ik heb het gezien op de plaatjes op de site en ook gelezen op de sticker toen ik het device in mijn handen had. Maar toen durfde ik het echt niet aan dit spul hier in gebruik te nemen. Niet eens met soepele draad. En 2,5 mm2 wordt al helemaal een uitdaging.
Maar ieder hanteert hierin zijn eigen criteria. Ik geef alleen mijn opinie.
Er zijn meerdere personen hier die de PM Mini Gen3 in gebruik hebben, dat gaat zover ik gelezen heb goed.
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.