frankj030 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:33:
[...]

Maar die draait serieus al twee maanden goed, de contracteer geeft 200W (+) aan als ik de Zendure stop, en als de HW p1 een groene waarde opwek heeft van bijv 1200W, is de ecotracker -1200. We hebben beiden de ecotracker op hetzelfde moment gekregen; ik had m parallel aan jouw review en de firmware is actueel.
Ok, en verwijder de Ecotracker eens uit je Zendure account en voeg hem opnieuw toe? Evt. hetzelfde doen voor de SF800Pro.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
Of beter nog deze; er is geen grootverbruiker aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvOG1mMQ4sImRMVzlS64ViZcUkM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w7Ypn8fFk59tAQzmE0VmbIb1.png?f=fotoalbum_large
Wifi netwerk probleem misschien.?

• frankj030
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:35:
[...]

Ok, en verwijder de Ecotracker eens uit je Zendure account en voeg hem opnieuw toe? Evt. hetzelfde doen voor de SF800Pro.
Had ik al een paar keer gedaan; en inmiddels nu ook de connectie gedelete tussen Zendure en everhome. Nu valt me dit op, er is geen slimme meter dus hij zou op de basis last van 200 moeten terugvallen: maar hij gaat met 800 ontladen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_10t-qzuN1LHQcSEWRqAxXK_Yl0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8YUbmhS4nI6vxRaby6itMqfg.png?f=fotoalbum_large
Ja, helaas wat ik al verwachtte te zien.

Interessante case...

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• frankj030
frankj030 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:39:
[...]

Had ik al een paar keer gedaan; en inmiddels nu ook de connectie gedelete tussen Zendure en everhome. Nu valt me dit op, er is geen slimme meter dus hij zou op de basis last van 200 moeten terugvallen: maar hij gaat met 800 ontladen:

[Afbeelding]
zie ik ergens een instelling over het hoofd? Want dit is raar toch? Er is dus nu geen ecotracker aanwezig in HEMS of mijn Zendure account; de SF800pro zit nog wel in HEMS maar is dus maximaal aan het ontladen terwijl de basislast waar hij op moet terugvallen dus 200W zou moeten zijn. Ik zie nu ook ca 600W opwek bij HW als ecotracker apps, wat overeenkomt met mijn (toevallige) 200W sluipverbruik.

[ Voor 16% gewijzigd door frankj030 op 28-06-2025 23:43 ]

frankj030 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:40:
[...]

zie ik ergens een instelling over het hoofd? Want dit is raar toch? Er is dus nu geen ecotracker aanwezig in HEMS of mijn Zendure account
Heeft de SF800Pro de accu's gekalibreerd? Het zou kunnen dat die met een ontlading naar 0% bezig is, om daarna tot 100% te laden en pas daarna weer normaal gaat reageren.

Heb hier alleen laden tot 100% gezien, maar in de uitleg staat: Ontladen tot 0% en kan geen kwaad, daarna laden tot 100%.

Dat zou wel heel veel verklaren. Niet dat de consumptie verbruik+afname optelt, maar wel het -800 gedrag.

• frankj030
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:43:
[...]

Heeft de SF800Pro de accu's gekalibreerd? Het zou kunnen dat die met een ontlading naar 0% bezig is, om daarna tot 100% te laden en pas daarna weer normaal gaat reageren.

Heb hier alleen laden tot 100% gezien, maar in de uitleg staat: Ontladen tot 0% en kan geen kwaad, daarna laden tot 100%.

Dat zou wel heel veel verklaren. Niet dat de consumptie verbruik+afname optelt, maar wel het -800 gedrag.
Waar en hoe weet ik of er gekalibeerd wordt Hij is nog niet vol geweest als je dat bedoelde, ik kreeg hem tegen half 6 vanmiddag binnen en aangesloten met ca 28%; hij is niet volledig geweest dan 50% door avond zon en huis verbruikt. Moet ik m uit HEMS halen en vol opladen eerst? Als ik m uit HEMS haal gaat hij meteen in stand-by namelijk. Dus dan is hij niet aan het kalibreren toch?

En waarom zou hij dan de basislast van 200W compleet negeren? Ooit zoiets gezien? En moest jij ook kalibreren?

[ Voor 16% gewijzigd door frankj030 op 28-06-2025 23:49 ]

frankj030 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:45:
[...]

Hij is nog niet vol geweest als je dat bedoelde, ik kreeg hem tegen half 6 vanmiddag binnen en aangesloten; hij is niet volledig geweest dan 50%. Moet ik m uit HEMS halen en vol opladen eerst?
Heb je er extra accu's op aangesloten? Of alleen de ingebouwde? Ik zou dan even verder niets doen en hem vannacht gewoon zijn gang laten gaan. Morgenochtend even kijken of het gedrag weer normaal is.

frankj030 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:45:
[...]
Waar en hoe weet ik of er gekalibeerd wordt
Als je naar de productpagina met statistieken en stroomschema enzo gaat zie je een rood driehoekje, als je daar op klikt zie je dat er gekalibreerd wordt. Soms is die niet zichtbaar. Maar het zou het gedrag wel verklaren, al heb ik ontladen zelf nog niet eerder gezien, alleen laden.

En als je hem om half zes hebt aangezet zou die al leeg moeten zijn. Maar geef het anders even een nachtje.

Ik ga nu ook tukken, doorgaans bedenk je in bed, onder de douche en op de wc de beste oplossingen, dus morgenochtend zal er vast een geweldige oplossing volgen, of heeft het probleem zichzelf opgelost.

• frankj030
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:47:
[...]

Heb je er extra accu's op aangesloten? Of alleen de ingebouwde? Ik zou dan even verder niets doen en hem vannacht gewoon zijn gang laten gaan. Morgenochtend even kijken of het gedrag weer normaal is.
Er zit een extra AB2000x onder; beiden staan nu op 35%

• frankj030
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:50:
[...]

Als je naar de productpagina met statistieken en stroomschema enzo gaat zie je een rood driehoekje, als je daar op klikt zie je dat er gekalibreerd wordt. Soms is die niet zichtbaar. Maar het zou het gedrag wel verklaren, al heb ik ontladen zelf nog niet eerder gezien, alleen laden.

En als je hem om half zes hebt aangezet zou die al leeg moeten zijn. Maar geef het anders even een nachtje.

Ik ga nu ook tukken, doorgaans bedenk je in bed, onder de douche en op de wc de beste oplossingen, dus morgenochtend zal er vast een geweldige oplossing volgen, of heeft het probleem zichzelf opgelost.
Dank voor je hulp alvast, ik ga hetzelfde doen en laat HEMS een nachtje rare dingen laten doen.

• frankj030
frankj030 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:51:
[...]

Dank voor je hulp alvast, ik ga hetzelfde doen en laat HEMS een nachtje rare dingen laten doen.
Er is ook een baseload mode (geen idee van de NL benaming). Ik heb hem net daar een kwartier op gehad en die wilde hij wel volgen; ik laad hem daar vannacht wel even op staan met mijn standaard sluipverbruik; gaat ie morgen overdag vol naar 100% en kijken we daarna wel even verder. Ik ben wel zeker dat dit een bug in HEMS is want hij doet het met of zonder ecotracker vreemd genoeg en dus niet in de baseload modus .
Met de baseload modus op 200W (varieert in nacht tussen 150-220W), zie ik nu dat hij 199W structureel ontlaad, en bij consumption zie ik het verschil tussen grid en ontladen - waarde ecotracker en HW P1 geven idd de 51W terugleveren aan (-51 bij ecotracker en groen bij HW), dus de optelling van ecotracker en SF800pro gaat in deze modus wel goed en er wordt nu volgens mij dus ook niet gekalibreerd. Lijkt echt in de slimme meter modus / auto modus / zenki te zitten (heb ze alle 3 geprobeerd inmiddels).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxXgdGtMdXZRAxV2mvzi-m1rmcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhXBItUJQg20mMwDUFchFpMV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door frankj030 op 29-06-2025 00:26 ]

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:25
Draai hier (voorlopig) nog op "elektriciteitpijs" modus, dynamisch via Tibber. Niet via HEMS overigens, ik stel meestal beetje bij bij welk tarief er geladen en ontladen moet worden. Een Hyper met 4xAB2000S.

Het is me al een aantal keer gebeurd dat ie 's nachts ineens begint te laden omdat de energieprijs 0 lijkt te zijn. Jammer dat dit dan op dure uren gebeurt. De app laat dan ook gewoon 0 zien. Heb de tarieven via Tibber gekoppeld, maar lijken niet door te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLX0Wfj2FPSXVnxSplSFkt7VYsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iC25XQ1Eynz81BXg7uiD2wgp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jST-Cn7y4vD_EsGzJtf3IzxX7MU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fhJyJSi4F62guSgrTRZTR3eW.png?f=fotoalbum_large

Ik had de tarieven daarom maar weer teruggezet naar Nord Pool, maar die optie is verdwenen uit de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8qscUzbedvFGwfXplIa5ChhNJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vfohpsi5Yl3qUVVKeA51Rtzu.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand dezelfde ervaring mee? Of is er een provider die stabieler is en waar je niet voor hoeft in te loggen zoals bij Tibber?

Het liefste heb ik overigens dat ie bijvoorbeeld tijdens de 5 duurste uren ontlaadt en de 5 goedkoopste uren oplaadt. Dat zou zo maar eens via HA kunnen maar dat heb ik niet draaien. Iemand tips?

• frankj030
dnns85 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 07:45:
Draai hier (voorlopig) nog op "elektriciteitpijs" modus, dynamisch via Tibber. Niet via HEMS overigens, ik stel meestal beetje bij bij welk tarief er geladen en ontladen moet worden. Een Hyper met 4xAB2000S.

Het is me al een aantal keer gebeurd dat ie 's nachts ineens begint te laden omdat de energieprijs 0 lijkt te zijn. Jammer dat dit dan op dure uren gebeurt. De app laat dan ook gewoon 0 zien. Heb de tarieven via Tibber gekoppeld, maar lijken niet door te komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had de tarieven daarom maar weer teruggezet naar Nord Pool, maar die optie is verdwenen uit de app.

[Afbeelding]

Iemand dezelfde ervaring mee? Of is er een provider die stabieler is en waar je niet voor hoeft in te loggen zoals bij Tibber?

Het liefste heb ik overigens dat ie bijvoorbeeld tijdens de 5 duurste uren ontlaadt en de 5 goedkoopste uren oplaadt. Dat zou zo maar eens via HA kunnen maar dat heb ik niet draaien. Iemand tips?
Zie mijn bericht van gisteravond; ik ben ingelogd en zie wel prijzen; maar de prijzen van Tibber zijn met 2 uur verschil met werkelijkheid. Dat hebben meer mensen: https://forum.zendure.com/d/17716

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAB4fbK9aXFrLNWELlHyTPXu11I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zB1kXGsMprwANMCFewd4pHR6.png?f=fotoalbum_large

N.b. na het kiezen van Tibber had ik wel dat er een melding was dat ik 10 seconden moest wachten om terug te gaan naar hoofdscherm, heb je dat gedaan?

[ Voor 11% gewijzigd door frankj030 op 29-06-2025 08:14 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:45

bert pit

asdasd

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb hem op tijdsgebaseerde controle gezet. Dat scheelt een hoop instellen omdat de goedkope en dure uren al nagenoeg weken op dezelfde uren starten.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Dat is exact waar ik Home Assistant voor gebruik icm Cheapest Hours plugin. Ooit zal je eraan moeten geloven en daarna wil je niet meer terug ;) Met Home Assistant kan je vrijwel alle apparatuur combineren en aansturen zoals jij dat wil.

Als je geen HA wil gebruiken zou je Zenki AI kunnen gebruiken, daar hoge en lage tarieven instellen en hopen dat die dat voor je doet. Of de prijsmode selecteren, export bij hoge tarieven, import bij lage tarieven, maar dan moet je die niet te strict instellen, anders moet je iedere dag bijsturen.

En probeer eens met Zonneplan? Daarvoor hoef je niet in te loggen en de prijzen zijn nagenoeg gelijk. Extra kosten uit mijn hoofd 0.118 en dan 21% BTW invullen.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 29-06-2025 08:53 ]

frankj030 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:14:
[...]

Er is ook een baseload mode (geen idee van de NL benaming). Ik heb hem net daar een kwartier op gehad en die wilde hij wel volgen; ik laad hem daar vannacht wel even op staan met mijn standaard sluipverbruik; gaat ie morgen overdag vol naar 100% en kijken we daarna wel even verder. Ik ben wel zeker dat dit een bug in HEMS is want hij doet het met of zonder ecotracker vreemd genoeg en dus niet in de baseload modus .
Met de baseload modus op 200W (varieert in nacht tussen 150-220W), zie ik nu dat hij 199W structureel ontlaad, en bij consumption zie ik het verschil tussen grid en ontladen - waarde ecotracker en HW P1 geven idd de 51W terugleveren aan (-51 bij ecotracker en groen bij HW), dus de optelling van ecotracker en SF800pro gaat in deze modus wel goed en er wordt nu volgens mij dus ook niet gekalibreerd. Lijkt echt in de slimme meter modus / auto modus / zenki te zitten (heb ze alle 3 geprobeerd inmiddels).
[Afbeelding]
Over 5 minuten stopt de SF800Pro hier met ontladen en zal ik hem even in HEMS met alleen de Ecotracker combineren om te kijken of het hier wel goed gaat.

Heb de SF800Pro en Ecotracker in HEMS gezet, Expert mode -> Slimme meter mode. Op dit moment gingen echter ook de vaatwasser aan en er wordt +-2700 Watt door alle panelen samen teruggeleverd om het complex te maken. Je ziet dat Consumptie de Totale Productie minus Raster doet en dat het klopt.

Vraag me af welke variabele er afwijkt, waardoor iemand anders met dezelfde apparaten een ander resultaat krijgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIAIoEOSTyWVZjUsth-z1TzJTtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHZwNv3NQvsGqagBC0QT00Jx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5XIgqPu57Kbjz-pyTwjWChM7ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCpborbtbcwJJOLeadjDxzqT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0V5nV2P_NfSOrY4aqMgkWsiV4ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7zNOml1Yqv4hSx08VKuiJ7A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeF5elP_1iSnag3vebHEzScYN0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkThKCqKpBnN9X1L4wu06jMd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjYfUe1K0n1lb11pUED3fESHCRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEgMtXqGAmD5Erq6wzAcHhi4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qler2HJzBKe6-_KuR1txVF6F9eY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30Ls0aGJOIlJd1QACUmOyoDH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dizj6ayaVGg65kATg-kpasLm58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQqOCGhWIcLFqbzgRoIuWGWc.jpg?f=fotoalbum_large

En inmiddels NOM bereikt, de andere devices pakken in de achtergrond via HA het restant van de 2700 Watt opwek op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQPjbdH3l9Mx65GQkzFH-LcCbns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cztSuMc81vPgCdufwUHDA0tP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOafkx39OmQ5IgNhNOp4np0IKME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/knE57fqq1gp7FninZ3bv5VrZ.png?f=fotoalbum_large

@frankj030 Wat ik persoonlijk in jouw geval zou doen:
  • Zendure App verwijderen
  • Secundair Zendure account aanmaken
  • SF800 Pro toevoegen, HEMS aanmaken
  • Ecotracker toevoegen
Dan heb je uitgesloten dat er nog een App Cache is die roet in het eten gooit, dat het aan je HEMS instellingen, etc. ligt

Doet het probleem zich dan nog voor: Support melding inschieten. Altijd direct alle SN's en screenshots meesturen.

• frankj030
Taro schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:20:
@frankj030 Wat ik persoonlijk in jouw geval zou doen:
  • Zendure App verwijderen
  • Secundair Zendure account aanmaken
  • SF800 Pro toevoegen, HEMS aanmaken
  • Ecotracker toevoegen
Dan heb je uitgesloten dat er nog een App Cache is die roet in het eten gooit, dat het aan je HEMS instellingen, etc. ligt

Doet het probleem zich dan nog voor: Support melding inschieten. Altijd direct alle SN's en screenshots meesturen.
Super bedankt voor het proberen tot op heden. Erg fijn!
Ik heb vannacht op baseload 200W hem laten ontladen tot 10% en hij was vanochtend stand-by. Draait nu op slimme meter modus en is vollebak aan het laden; met het overschot >800W uiteraard als export naar grid. Dat gaat wel goed; ik denk de echte test vanavond zal zijn, als de zon onder is.

Als ik dan problemen blijf houden ga ik doen wat je zegt. Moet ik dan echt Zendure account ook verwijderen (dat is een optie in de app; dus delete Zendure account) zodat ik hem weer kan koppelen aan bestaande e-mail adres, of bedoelde je extra secundair account met ander e-mail adres? Want had de app gister al een keer gedelete en opnieuw geïnstalleerd; en als ik dan inlog zijn de apparaten (uiteraard) weer zichtbaar.
als ik m’n bestaande account niet zou deleten; kunnen de apparaten ook aan twee mail adressen gekoppeld zijn? Dus een eventueel test adres / nieuw account, kan die dan de apparaten bevatten die ook in het originele account staan? Of moeten de apparaten eerst uit HEMS en account en/of account deleten?

Jouw test is natuurlijk ook met volle zon. Misschien dat je het nog even in de avond wil proberen als de zon onder is?

[ Voor 10% gewijzigd door frankj030 op 29-06-2025 09:39 ]

• frankj030
Taro schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:14:
Heb de SF800Pro en Ecotracker in HEMS gezet, Expert mode -> Slimme meter mode. Op dit moment gingen echter ook de vaatwasser aan en er wordt +-2700 Watt door alle panelen samen teruggeleverd om het complex te maken. Je ziet dat Consumptie de Totale Productie minus Raster doet en dat het klopt.

Vraag me af welke variabele er afwijkt, waardoor iemand anders met dezelfde apparaten een ander resultaat krijgt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En inmiddels NOM bereikt, de andere devices pakken in de achtergrond via HA het restant van de 2700 Watt opwek op:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Checkvraag; als ik nu kijk is hij met 799W aan het laden en heb ik 1510W overproductie die het grid in gaat; het klopt dan toch dat er bij consumptie 0 (- - geen waarde) staat; want er is dan geen consumptie in huis. Ik heb geen panelen op de SF800pro; dus hij haalt de productie uit het grid van overschot. Bij slimme meter waar je de curve kunt volgen zie ik dan dat slimme ct overschot van een ander systeem detecteert.

Vraag het omdat ik bij jou waardes zie voor consumptie. Is dat omdat ie weet hoeveel van de aangesloten panelen komen denk ik? Als je geen panelen zou hebben en invoeding komt van externe panelen; dan zou er bij meer opwek dan 800W ook geen consumptie zijn toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBl4qZuOZIPhBjd_7hyex9jksXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnZaLGCCABNpdBqhM7xyn8VJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door frankj030 op 29-06-2025 09:45 ]

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:10
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:40:
[...]

Dat is op dit moment ook gewoon nog lastig, maar dat is vaak ook niet de reden dat veel mensen er al mee bezig zijn. Het is gewoon erg leuk dat het kan.

Hierbij een overzichtje wat er hier per maand "verdiend" wordt met de accu's.

Hypers en 2400AC's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

SF800Pro met 4 panelen:
[Afbeelding]

Dan zie je dat op dit moment zonnestroom opwekken, opslaan en later duurder terugleveren een betere investering is dan alleen opslag :)
Ik zie in dit forum uiteraard de positieve effecten die bereikt kunnen worden. Wel is het natuurlijk zo dat er maar weinig mensen zijn die zo ver willen gaan als jij voor wat betreft investeren en experimenteren. Dat is, ook voor mij als technisch opgeleide en dus geïnteresseerd in techniek, voor velen een soort ‘droombeeld’ van een ideale uitgangspositie. Los van het feit dat menige partner daar anders tegenaan kijkt 😉. Maar goed, in mijn situatie met een zomers verbruik ziet dat dus gemiddeld als volgt uit:
- afname van het net 3 kWh per dag
- direct gebruik zonne-energie 5 kWh per dag
- overschot zonne-energie 20kWh per dag

Winter ziet er uiteraard anders uit evenals voorjaar/najaar.
- december - januari - maart
- afname van het net gemiddeld 25 kWh per dag
- door WP 24/7 wordt alle zonne- energie (als die er al is) meteen gebruikt

Dat ziet er dan op de P1 meter als volgt uit in zomer/winter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUCLdiUfmWGRVkUjw9sYOW59YWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ha7PY2coHBuLzZEsTnDMWHaX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ViPutzRgaXR-I5v9cTgQWcLxwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qkXxxtt1zkCEnLtXVIYiDP5o.png?f=fotoalbum_large

Onder de streep is het verbruik en afname op jaarbasis in balans. Je kunt dus zeggen dat dit een voorbeeld is waar het effect van het wegvallen van de salderingsregeling een redelijk grote impact heeft. Met andere woorden voor en na 2027 is er een wereld van verschil. Voor 2027 betaald zich geen enkele investering uit ( in ons geval). Een beetje ‘ kritisch’ gekeken is de winst die jij in de grafieken liet zien in de zomer zelfs kleiner als hier. In 2027 knalt het uiteraard jouw richting uit en wordt het hier, zonder iets te doen, ‘ fors’ duurder.

Verder nog van belang: hier het GC contract zonder terugleverkosten tot medio 2027 + in 2027 8,5 cent per teruggeleverde kWh. (Was net te laat om dat via een coöperatie te doen anders was dat 11,5 geweest)

Dan via een tip van een andere Tweakers, de P1 meter op dynamisch gezet en dan zou ik over het 1ste half jaar met dynamisch in vergelijk met huidig contract (incl. Saldering) een 350 euro duurder uit zijn geweest. Ook dat kan in 2027 uiteraard anders uitzien.

Onder de streep, zoals hier al vaker voorbij gekomen, elke situatie is anders en iedereen zal voor zichzelf goed moeten kijken wat gunstig is, er bestaat in ieder geval niet één waarheid. Dat heb je zelf overigens ook al eens aangegeven
frankj030 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:28:
[...]
Moet ik dan echt Zendure account ook verwijderen (dat is een optie in de app; dus delete Zendure account) zodat ik hem weer kan koppelen aan bestaande e-mail adres, of bedoelde je extra secundair account met ander e-mail adres? Want had de app gister al een keer gedelete en opnieuw geïnstalleerd; en als ik dan inlog zijn de apparaten (uiteraard) weer zichtbaar.
als ik m’n bestaande account niet zou deleten; kunnen de apparaten ook aan twee mail adressen gekoppeld zijn? Dus een eventueel test adres / nieuw account, kan die dan de apparaten bevatten die ook in het originele account staan? Of moeten de apparaten eerst uit HEMS en account en/of account deleten?
Ik bedoel uitloggen, account kan uiteraard blijven bestaan.

En de apparaten moet je eerst uit je ene account verwijderen en daarna aan het nieuwe account toevoegen.
Jouw test is natuurlijk ook met volle zon. Misschien dat je het nog even in de avond wil proberen als de zon onder is?
Is goed, heb alleen op de achtergrond natuurlijk nog andere apparaten meedraaien, dus even kijken hoe dat werkt :)

• thijsh02
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-08 08:05
@Rojado Ben het volledig eens met jouw beschrijving. Ik heb ook een vast contract met een bron warmtepomp en 20 zonnepanelen. In de zonnige maanden een flink overschot en in de wintermaanden een hoog verbruik. Dit probleem is gewoon niet op te lossen met zonnepanelen en een accu. Een windmolen in de winter kan nog een deel compenseren 😀

Ik heb een Hyper met 3 accu's gekocht om de terugleverboete iets te beperken en in de zomermaanden haal ik de nachtstroom uit de accu. Maar de voornaamste reden is voor mij een backup systeem als de stroom uitvalt. Heb 3 panelen direct op de hyper en die kan nu offgrid werken. We gaan tot 2027 gewoon even afwachten wat de regels gaan worden. Er zal vast een middenweg gevonden worden gezien alle kritiek
@Rojado Helder. Zie ik het goed dat je 195 kWh op 1 dag teruglevert? Je geeft zelf 20 kWh aan :)

• frankj030
Taro schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:00:
[...]

Ik bedoel uitloggen, account kan uiteraard blijven bestaan.

En de apparaten moet je eerst uit je ene account verwijderen en daarna aan het nieuwe account toevoegen.

[...]

Is goed, heb alleen op de achtergrond natuurlijk nog andere apparaten meedraaien, dus even kijken hoe dat werkt :)
Dank voor alle tips @Taro ; helpt enorm en het is daarom daarom ook dat ik zo blij ben met dit topic en oa jou als tester van deze producten!

Zou je nog willen kijken of mijn logica klopt hierboven dat ik dus geen consumptie waarde zie bij meer opwek van de externe panelen bovenop het 800W laden?

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:10
Taro schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:09:
@Rojado Helder. Zie ik het goed dat je 195 kWh op 1 dag teruglevert? Je geeft zelf 20 kWh aan :)
In het maandoverzicht op de Homewizard P1 meter zie je in de afbeelding juni als maand en de grafiekstaven vertegenwoordigen dan een werknummer. Die 195 die je noemt is dus van een (top) week. Gemiddeld over de zomermaanden komt het uit op 20 KWh per dag.
frankj030 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:37:
[...]

Checkvraag; als ik nu kijk is hij met 799W aan het laden en heb ik 1510W overproductie die het grid in gaat; het klopt dan toch dat er bij consumptie 0 (- - geen waarde) staat; want er is dan geen consumptie in huis. Ik heb geen panelen op de SF800pro; dus hij haalt de productie uit het grid van overschot. Bij slimme meter waar je de curve kunt volgen zie ik dan dat slimme ct overschot van een ander systeem detecteert.

Vraag het omdat ik bij jou waardes zie voor consumptie. Is dat omdat ie weet hoeveel van de aangesloten panelen komen denk ik? Als je geen panelen zou hebben en invoeding komt van externe panelen; dan zou er bij meer opwek dan 800W ook geen consumptie zijn toch?

[Afbeelding]
Bij mij zag je idd consumptie, dat was zoals je in het energiestroomdiagram kunt zien een paar honderd Watt die naar het huishouden ging omdat de vaatwasser net aan sprong EN alle andere accu's ook aan het laden waren en gezamenlijk het overschot oppakten. Volgens mij betreft consumptie de waarde van alle opgetelde Zendure devices in HEMS en wat die gezamenlijk aan het huishouden leveren met het verschil tov nul op de meter. Als er geen zonnepanelen op de SF800Pro zaten zou die consumptie denk ik hetzelfde zijn, omdat het export uit de accu betreft en het systeem ziet dat er inderdaad aan de AC kan overschot is aangezien er immers wordt teruggeleverd aan het net.

Dus consumptie kan alleen OF netafname zijn, of bij teruglevering de export van in HEMS zittende Zendure devices.

Rojado schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:13:
[...]

In het maandoverzicht op de Homewizard P1 meter zie je in de afbeelding juni als maand en de grafiekstaven vertegenwoordigen dan een werknummer. Die 195 die je noemt is dus van een (top) week. Gemiddeld over de zomermaanden komt het uit op 20 KWh per dag.
Ah, zie het. Bij die van Juni zit de huidige datum zo dicht op het weeknummer dat ik in verwarring werd gebracht, als ik goed naar December had gekeken had ik het direct gezien :D

Maar inderdaad, voor de zomer is de oplossing vaak wel helder.

In de winter zijn accu's ook handig om doorgaans 's nachts goedkoop dynamisch in te kopen. Gemiddelde ligt dan vaak tussen de 23-26 ct/kWh. Dan laad ik ook altijd de EV's op ipv in de zomer overdag.

• MNelectric
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 04-11 08:14
Heb nu de shelly aan de zendure app gekoppeld en draait een paar dagen, zie wel een verschil in waardes die ik niet kan achterhalen. kloppen de waardes van de shelly /zendure app of is de HW p1meter accuraat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jf-gLmW9wR7m6DOfJTDlp_lyl50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuDLQzftHwK0xjNPIou6SOid.jpg?f=fotoalbum_large

Hier geeft zendure een eigen verbruik van 5,56 kwh en teruglevering van 2,49kwh aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bwfNcZRzi1OMJ3RoEartbh_DTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnWrXrHYz7O9un9JxBHHDeeJ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar de HW geeft eigen verbruik van 3,9kwh en teruglevering van 0,8kwh aan..
aan het eind van de dag zijn de verschilen alleen maar groter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_JCGek6IpMJOmRFljVvHQOkh-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiEvcoNIAf3qE5FR4fOGT7TN.jpg?f=fotoalbum_large

Hier geeft de HW eigen verbruik van 6kwh en de eigen gebruikte zonnestroom direct ,maar zie niet de waardes terug in de Zendure app die overeen komen

[ Voor 18% gewijzigd door MNelectric op 29-06-2025 10:29 ]

MNelectric schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:26:
Heb nu de shelly aan de zendure app gekoppeld en draait een paar dagen, zie wel een verschil in waardes die ik niet kan achterhalen. kloppen de waardes van de shelly /zendure app of is de HW p1meter accuraat.
[Afbeelding]

Hier geeft zendure een eigen verbruik van 5,56 kwh en teruglevering van 2,49kwh aan
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier geeft de HW eigen verbruik van 6kwh en de eigen gebruikte zonnestroom direct ,maar zie niet de waardes terug in de Zendure app die overeen komen
P1 meter is altijd accuraat, want die haalt zijn info uit de slimme meter zelf. En het verschil wordt veroorzaakt doordat je ook nog verlies hebt op levering accu aan net. Dus bruto heb je in jouw geval 5,5 kWh nodig om 3,9 kWh te verbruiken. Bij teruglevering zal er wel verschil zijn in netto teruglevering aan net versus teruglevering door accu aan huis en net (totaal). Beste is om gewoon uit te gaan van de HW socket informatie, en HW p1 meter die is het meest zuiver.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• MNelectric
mrme12345 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:47:
[...]

P1 meter is altijd accuraat, want die haalt zijn info uit de slimme meter zelf. En het verschil wordt veroorzaakt doordat je ook nog verlies hebt op levering accu aan net. Dus bruto heb je in jouw geval 5,5 kWh nodig om 3,9 kWh te verbruiken. Bij teruglevering zal er wel verschil zijn in netto teruglevering aan net versus teruglevering door accu aan huis en net (totaal). Beste is om gewoon uit te gaan van de HW socket informatie, en HW p1 meter die is het meest zuiver.
Er hang nog geen accu aan
MNelectric schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:03:
[...]

Er hang nog geen accu aan
Maar heb je nog meer zonnepanelen dan, los van de zendure. Want dan kun je het sowieso niet met elkaar vergelijken natuurlijk. Dan laat de P1 je hele thuissituatie zien en die kun je dan niet vergelijken met de zendure info, En voor de zonnepanelen geldt ook dat er iets van verlies optreedt.

• MNelectric
mrme12345 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:06:
[...]

Maar heb je nog meer zonnepanelen dan, los van de zendure. Want dan kun je het sowieso niet met elkaar vergelijken natuurlijk. Dan laat de P1 je hele thuissituatie zien en die kun je dan niet vergelijken met de zendure info, En voor de zonnepanelen geldt ook dat er iets van verlies optreedt.
nee geen andere losse zaken. de zonnepanelen zitten op een HW kwh meter. dan de HW p1 meter in de slimme meter.
en de shelly met de klemmen onder de hoofdschakelaar.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:02
Ik merkte al op dat de SF800Pro een stuk minder warm wordt dan de Hyper, maar nu ik op beide zonnepanelen heb aangesloten kun ik ook zien waarom.
De SF800Pro gebruikt zelf 30 Watt van het binnen komende zonnepaneel vermogen, de Hyper 65 Watt.

Een ander punt, ik had het maximale vermogen in Hems op 3kW gezet, maar toen de vraag boven de 3 kW kwam werd er maximaal 2800 W geleverd.
De instelling van de beide Hypers die ik gelimiteerd had op 1000 W blijft gewoon gelden.
Dus 1000 + 1000 + 7800 = 2800W
Om die te verhogen moet de Hyper eerst uit Hems worden gehaald.
Nu nog even wachten of bij vermogens boven de 3 kW ik nu ook 3 kW uit de batterijen krijg.

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-09 09:03
@mrme12345

Daar de Hyper gehomologeerd is in België, misschien TS aanpassen?

Er staat nu:
België:
Voor België mogen plug&play toestellen pas vanaf 17-04-2025 aangesloten worden als ze gehomologeerd zijn door Synergrid. Op 17-03-2025 worden de tot dan gehomologeerde plug&play-toestellen op de lijst "C10/26" gepubliceerd in de spreadsheet:
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx
Synergrid houdt wegens privacy-redenen alle info over geplaatste aanvragen de lippen stijf op mekaar.

Voorstel:
België:
Voor België mogen plug&play toestellen pas vanaf 17-04-2025 aangesloten worden als ze gehomologeerd zijn door Synergrid.
Synergrid houdt wegens privacy-redenen alle info over geplaatste aanvragen de lippen stijf op mekaar.
Vanaf 17-03-2025 worden de tot dan gehomologeerde plug&play-toestellen op de lijst "C10/26" gepubliceerd in de spreadsheet:
De Hyper 2000 werd op 11/06/25 gehomologeerd en werd op 23/06/25, de datum vanaf wanneer het toestel op het net mag worden aangesloten, gepubliceerd in de lijst.
Daar de Hyper 2000 een hybride batterij-omvormer is (er kunnen zonnepanelen op aangesloten worden) en een omvormer heeft van 1200W (meer als 800W) dient deze ALTIJD aangemeld worden bij de netbeheerder Fluvius.
Het vermogen van 1200W wordt opgeteld in de "PV-korf", niet in de "batterij-korf".
Meer info in het topic: Plug & Play wetgeving België - Van het kastje naar de muur

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Dolf_Tweakers schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:42:
@mrme12345

Daar de Hyper gehomologeerd is in België, misschien TS aanpassen?

Er staat nu:
België:
Voor België mogen plug&play toestellen pas vanaf 17-04-2025 aangesloten worden als ze gehomologeerd zijn door Synergrid. Op 17-03-2025 worden de tot dan gehomologeerde plug&play-toestellen op de lijst "C10/26" gepubliceerd in de spreadsheet:

Voorstel:
België:
Voor België mogen plug&play toestellen pas vanaf 17-04-2025 aangesloten worden als ze gehomologeerd zijn door Synergrid.
Vanaf 17-03-2025 worden de tot dan gehomologeerde plug&play-toestellen op de lijst "C10/26" gepubliceerd in de spreadsheet:
De Hyper 2000 werd op 11/06/25 gehomologeerd en werd op 23/06/25, de datum vanaf wanneer het toestel op het net mag worden aangesloten, gepubliceerd in de lijst.
Daar de Hyper 2000 een hybride batterij-omvormer is (er kunnen zonnepanelen op aangesloten worden) en een omvormer heeft van 1200W (meer als 800W) dient deze ALTIJD aangemeld worden bij de netbeheerder Fluvius.
Het vermogen van 1200W wordt opgeteld in de "PV-korf", niet in de "batterij-korf".
Meer info in het topic: Plug & Play wetgeving België - Van het kastje naar de muur
Gewijzigd!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 20-09 09:03
Denk nog snel een Hyper te zetten om er nog dit jaar van te genieten.
Hopelijk geraak ik er nog goedkoop aan voor het seizoen te ver gevorderd is.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

• frankj030
Taro schreef op zondag 29 juni 2025 @ 08:52:
[...]

En probeer eens met Zonneplan? Daarvoor hoef je niet in te loggen en de prijzen zijn nagenoeg gelijk. Extra kosten uit mijn hoofd 0.118 en dan 21% BTW invullen.
Dit werkte iig om de 2uur verschuiving tarieven van Tibber te herstellen! Ik heb dit gedaan: zonneplan, dan 0.1220 en 21% (21%/kWh, beetje verwarrend maar dat is dan de BTW); dan krijg ik precies de Tibber tarieven; zonder 2 uur verspringen. De 0.12204 is de opslag van Tibber die ik ook in de HW app heb staan voor tarieven Tibber.

Wellicht geeft dit dan ook voor @dnns85 de oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door frankj030 op 29-06-2025 13:37 ]

• dnns85
frankj030 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Dit werkte iig om de 2uur verschuiving tarieven van Tibber te herstellen! Ik heb dit gedaan: zonneplan, dan 0.1220 en 21% (21%/kWh, beetje verwarrend maar dat is dan de BTW); dan krijg ik precies de Tibber tarieven; zonder 2 uur verspringen. De 0.12204 is de opslag van Tibber die ik ook in de HW app heb staan voor tarieven Tibber.

Wellicht geeft dit dan ook voor @dnns85 de oplossing.
Ik heb dit ook ingesteld nu, thx!

• dnns85
Taro schreef op zondag 29 juni 2025 @ 08:52:
[...]

Dat is exact waar ik Home Assistant voor gebruik icm Cheapest Hours plugin. Ooit zal je eraan moeten geloven en daarna wil je niet meer terug ;) Met Home Assistant kan je vrijwel alle apparatuur combineren en aansturen zoals jij dat wil.
Hier alles op Homey. Als de API goed werkt moet dat via Homey ook nog wel lukken. Eigenlijk hoef je alleen maar (ont)laadvermogen in te stellen...

• DaGoose
  • Laatst online: 02-11 13:06
Ik zie mooie 3d geprinte constructies voor fans voor op de hypers, maar dat kan veel makkelijker. Ik heb omdat mijn hypers boven de 65 graden komen nu wat fans (12cm) die ik nog had liggen erbij gepakt en op elke hoek een m4 schroef van 40mm lang gedaan en die passen dan precies in de ribbels van de bovenkant. Ze hangen nu een cm ofzo boven de ribben en het scheelt minstens 10 graden. Heb nu via een sonoff de fans aangestuurd via HA dat als 1 vd hypers boven 50 gr komt de fans aangaan en onder de 40 weer uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCbQ7DqlAIvK433Til9tTHYgoQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KorKfgo7Vc5EBQ3cipk8AgSm.jpg?f=fotoalbum_large
Ik log zojuist in met mijn Zendure HA account waar alleen de Hypers in zitten die ik laatst allemaal van de update heb voorzien die later werd teruggetrokken. Per stuk staat nu een update van 2.1.27 naar 2.1.30 klaar. Er is dus wel aan gesleuteld en die is niet 1 op 1 opnieuw uitgebracht. Zal die straks installeren als ze op 100% staan 🤞

Taro schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:35:
Ik log zojuist in met mijn Zendure HA account waar alleen de Hypers in zitten die ik laatst allemaal van de update heb voorzien die later werd teruggetrokken. Per stuk staat nu een update van 2.1.27 naar 2.1.30 klaar. Er is dus wel aan gesleuteld en die is niet 1 op 1 opnieuw uitgebracht. Zal die straks installeren als ze op 100% staan 🤞
Draait hier al een paar dagen prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19AyTTFqX1XLPDnCT9J4qHKShYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0L1fpRZ5lShdhlCux68hUtt.jpg?f=fotoalbum_large
Allen de update voor de 2400AC waar jij het over had heb ik nog niet.
Zal wel in fases gaan.

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-11 10:25
MNelectric schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:26:

Het verschil tussen beiden is ongeveer 3,1kwh.
Ik gok dat de shelly geen rekening houdt met salderen binnen de meter, homewizard doet dat wel omdat de kale teller standen gebruikt worden (en salderen in de meter over de fasen zit ingebakken in de meter)

• DaGoose
  • Laatst online: 02-11 13:06
peterbier schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:46:
[...]

[Afbeelding]
Zal wel in fases gaan.
Draait hier ook al een aantal dagen prima. Vanmorgen leek 1 vd hypers offline te zijn, kreeg wel (zelfs via de muur) connectie via Bluetooth. Ik dacht, eerst de hond(je) uitlaten en dan zo ff opnieuw connecten. Toen ik terugkwam was hij weer netjes online en ging weer verder waar hij mee bezig was. Misschien hebben ze een soort van reset Ingebouwd geïnspireerd op de mqtt/Bluetooth reset via de HA integratie?
Hyper 1 van de .30 update voorzien vanaf .27, ging goed. Als morgenmiddag alles nog prima draait update ik de andere 2 ook.

peterbier schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:46:
[...]

[Afbeelding]
Zal wel in fases gaan.
Denk dat die alleen voor mijn 2 serienummers klaar is gezet toen ik er melding van maakte. Heb daarna bevestigd dat het probleem is opgelost, dus 1.0.5 zal ook wel spoedig voor anderen beschikbaar komen. Ik sluit de 3e 2400AC wel even aan, kijken of die daarop wel/niet verschijnt.

Op de 3e 2400AC waarvan ik het serienummer niet heb doorgegeven zie ik ook geen firmware update en is 1.0.4 de nieuwste versie.

Mijn elektricien heeft aangegeven: Ik kan aangeven dat ik conform NEN1010 een set-up heb opgeleverd die 3x16x230 = 11kW aan kan, maar, ik kan niet garant staan voor wat mijn klant erop aansluit en ga dus geen tekst op de factuur zetten en daarvoor verantwoordelijkheid nemen.

Kan ik ook begrijpen... Was toch niet van plan HEMS te gaan gebruiken, maar dus wel iets om rekening mee te houden als je per se geen Home Assistant wil gebruiken en met HEMS meer dan 2400/2400 wil laden en ontladen.

Gelukkig kan je via HA gewoon het heft in eigen handen nemen en heb ik er dus geen last van, maar dat wil natuurlijk niet iedereen.

Taro schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:40:
Mijn elektricien heeft aangegeven: Ik kan aangeven dat ik conform NEN1010 een set-up heb opgeleverd die 3x16x230 = 11kW aan kan, maar, ik kan niet garant staan voor wat mijn klant erop aansluit en ga dus geen tekst op de factuur zetten en daarvoor verantwoordelijkheid nemen.

Kan ik ook begrijpen... Was toch niet van plan HEMS te gaan gebruiken, maar dus wel iets om rekening mee te houden als je per se geen Home Assistant wil gebruiken en met HEMS meer dan 2400/2400 wil laden en ontladen.

Gelukkig kan je via HA gewoon het heft in eigen handen nemen en heb ik er dus geen last van, maar dat wil natuurlijk niet iedereen.
In HEMS kun je 7200 watt laden en 3000 watt ontladen zonder restricties.
peterbier schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:29:
[...]

In HEMS kun je 7200 watt laden en 3000 watt ontladen zonder restricties.
Jawel, maar daar heb ik geen reet aan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/he6epIwH6Uyn7KIH1HGKB0Wh6i0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MCqtZtvsRiDbDtTqgff9Zm8W.png?f=user_large

De max zou nu zijn: 3x2400, 3x1200, 1x800 (SF800Pro) en 4x800 (SF800, alleen overdag), dus als ik overdag met maximale zonneschijn alles op export zou zetten: 14.800 Watt terugleveren, via 6 groepen en netjes verdeeld over 3 fases.

[ Voor 22% gewijzigd door Taro op 29-06-2025 21:37 ]

Taro schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:34:
[...]

Jawel, maar daar heb ik geen reet aan :)
[Afbeelding]

De max zou nu zijn: 3x2400, 3x1200, 1x800 (SF800Pro) en 4x SF800 (Alleen overdag), dus als ik overdag met maximale zonneschijn alles op export zou zetten: 14.800 Watt terugleveren, via 6 groepen en netjes verdeeld over 3 fases.
Op dit openbaar forum wil ik aangeven dat het meer is dan 2400 watt laden en ontladen in HEMS.
Het gaat niet alleen om jou en mij maar ook om de mede lezers die alleen HEMS willen gebruiken.
peterbier schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:39:
[...]

Op dit openbaar forum wil ik aangeven dat het meer is dan 2400 watt laden en ontladen in HEMS.
Het gaat niet alleen om jou en mij maar ook om de mede lezers die alleen HEMS willen gebruiken.
Eens, op een normaal stopcontact loop je hier inderdaad niet tegen aan d:)b

• frankj030
@Taro Nog steeds dezelfde problemen, het laden vandaag ging prima en het bijschakelen bij grootverbruikers zoals de inductieplaat ook. Probleem is NOM in avonduren, het lukt hem maar niet om de ca 200W op de 0 te houden; door de eindeloze loop waarbij het lijkt alsof het ontladen van de SF800pro zorgt voor een situatie waarbij hij elke 10 sec de P1 data krijgt, die dan bijv begint op 200W van grid naar huis, daardoor gaat hij 200W ontladen, echter dat gaat binnen 10 seconden. Mijn DSMR4.2 meter heeft niet binnen 10 seconden een nieuwe waarde doorgegeven, dus consumptie = 400W, de SF800pro gaat dan ontladen met 400W en ontdekt dan de nieuwe waarde die inmiddels negatief is dus terugleveren. Hij wacht even en begint dan vrolijk te laden obv die waarde. Zo kom ik in een ping Pong loop. Waardoor hij opeens een 2x zo grote waarde heeft die uit het gehaald wordt, en dan begint het weer opnieuw.

Ik weet vrij zeker dat het hierdoor komt. Als ik slimme meter modus het schuifje AC laden uit zet, gaat ie niet bijladen maar dan is het pingpongen ook aanwezig.

Zou graag hebben dat de SF800 pro wat minder snel reageert op de P1 waardes. Hij is nu sneller dan 10 seconden en acteert dan op zichzelf.

Ik hoop dat morgen op een rustig moment alles uit HEMS er opnieuw inzetten etc gaat helpen; maar ben bang dat de 10sec verversen van P1 meter roet in t eten gooit. Dat is waarschijnlijk ook de variabele die verschillend is met jou, jij zal een DSMR5 meter hebben?

Dan zijn er 3 smaken als het allemaal niet gaat werken; 1 Zendure contacten en hopelijk kunnen ze iets in firmware, 2 toch een Shelly maar dat wordt een drama in mijn meterkast, 3 over een tijdje de P1 van Zendure die wellicht beter “snapt” wat de P1 waardes doen omdat hij ook zelf de batterij aanstuurt.

[ Voor 14% gewijzigd door frankj030 op 29-06-2025 22:54 ]

frankj030 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:48:
@Taro Nog steeds dezelfde problemen, het laden vandaag ging prima en het bijschakelen bij grootverbruikers zoals de inductieplaat ook. Probleem is NOM in avonduren, het lukt hem maar niet om de ca 200W op de 0 te houden; door de eindeloze loop waarbij het lijkt alsof het ontladen van de SF800pro zorgt voor een situatie waarbij hij elke 10 sec de P1 data krijgt, die dan bijv begint op 200W van grid naar huis, daardoor gaat hij 200W ontladen, echter dat gaat binnen 10 seconden. Mijn DSMR4.2 meter heeft niet binnen 10 seconden een nieuwe waarde doorgegeven, dus consumptie = 400W, de SF800pro gaat dan ontladen met 400W en ontdekt dan de nieuwe waarde die inmiddels negatief is dus terugleveren. Hij wacht even en begint dan vrolijk te laden obv die waarde. Zo kom ik in een ping Pong loop. Waardoor hij opeens een 2x zo grote waarde heeft die uit het gehaald wordt, en dan begint het weer opnieuw.

Ik weet vrij zeker dat het hierdoor komt. Als ik slimme meter modus het schuifje AC laden uit zet, gaat ie niet bijladen maar dan is het pingpongen ook aanwezig.

Ik hoop dat morgen op een rustig moment alles uit HEMS er opnieuw inzetten etc gaat helpen; maar ben bang dat de 10sec verversen van P1 meter roet in t eten gooit. Dat is waarschijnlijk ook de variabele die verschillend is met jou, jij zal een DSMR5 meter hebben?
Als je NOM per 10 seconden doet loop je idd achter de feiten aan.

Ik heb vorig jaar alles van 1-fase naar 3-fase laten ombouwen en sinds die tijd een DSMR5 meter die iedere seconde nieuwe data doorstuurt. Voor NOM is dat inderdaad erg belangrijk.

Je kunt dan of kijken naar een Shelly, 3CT meter, of versneld een upgrade naar DSMR5 aanvragen. Persoonlijk zou ik dat laatste doen, onder het mom van "Oude meuk, mijn nieuwe spullen waarmee ik het net voor jullie wil ontlasten werken er niet goed mee, etc." en dan hopen dat ze het gratis doen ;) Zal wel niet, maar een brutaal mens heeft de halve wereld....

• frankj030
Taro schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:53:
[...]

Als je NOM per 10 seconden doet loop je idd achter de feiten aan.

Ik heb vorig jaar alles van 1-fase naar 3-fase laten ombouwen en sinds die tijd een DSMR5 meter die iedere seconde nieuwe data doorstuurt. Voor NOM is dat inderdaad erg belangrijk.

Je kunt dan of kijken naar een Shelly, 3CT meter, of versneld een upgrade naar DSMR5 aanvragen. Persoonlijk zou ik dat laatste doen, onder het mom van "Oude meuk, mijn nieuwe spullen waarmee ik het net voor jullie wil ontlasten werken er niet goed mee, etc." en dan hopen dat ze het gratis doen ;) Zal wel niet, maar een brutaal mens heeft de halve wereld....
Dit moet het echt wel zijn. Beide apparaten hebben volle wifi (ecotracker en Zendure) en zijn dus - neem ik aan - ook onderling verbonden. Ik zie ook precies elke 10 seconden een nieuwe waarde bij “grid”, dus die komt mooi Doors

Ja ik kan eens navraag doen bij Stedin. Krijg ik natuurlijk allemaal niet meer geregeld zo voor de vakantie. Maar denk inderdaad dat dit het probleem is: en dat de Zendure gewoon te snel schakelt.

Zou de eigen P1 van Zendure verschil gaan maken? Die “weet” immers wat de eigen ontladen / laden strategie is en dus ook het effect op de P1, of zouden ze echt alleen een getal overnemen zoals bij de ecotracker?

• frankj030
frankj030 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:58:
[...]

Dit moet het echt wel zijn. Beide apparaten hebben volle wifi (ecotracker en Zendure) en zijn dus - neem ik aan - ook onderling verbonden. Ik zie ook precies elke 10 seconden een nieuwe waarde bij “grid”, dus die komt mooi Doors

Ja ik kan eens navraag doen bij Stedin. Krijg ik natuurlijk allemaal niet meer geregeld zo voor de vakantie. Maar denk inderdaad dat dit het probleem is: en dat de Zendure gewoon te snel schakelt.

Zou de eigen P1 van Zendure verschil gaan maken? Die “weet” immers wat de eigen ontladen / laden strategie is en dus ook het effect op de P1, of zouden ze echt alleen een getal overnemen zoals bij de ecotracker?
Het zou eigenlijk heel mooi zijn als je de Zendure kan instellen om de waardes 1x per 10 seconden te pakken ofzo, voor oudere meters.

Ik zal niet de enige met een DSMR4.2 meter zijn, dat pingpongen is toch wel beetje gekkigheid. Zendure software zou toch moeten begrijpen dat het eigen ontladen effect kan hebben?

Overigens ligt er een Shelly bij het pakketpunt op te wachten; ik had gehoopt die te kunnen verkopen; maar in het ergste geval moet ik iemand vinden die het in mijn meterkast weet te prutsen. Dat gaat geen gemakkelijke opgave worden, zitten - dacht ik - al klemmen voor mijn enphase panelen, en er is zeer weinig ruimte door alle groepen en de laadpaal etc.

[ Voor 22% gewijzigd door frankj030 op 29-06-2025 23:02 ]

[...]

Met nom is 10 seconden echt te traag. (Wolkje voor de zon)
Daarom had ik voor aanschaf van de HomeWizard batterij de meter laten vervangen door Enexis a200 euro.
Inmiddels een Zendure systeem met een Shelly.
Systeem met Shelly en 1x 2400AC en 2x Hyper draait perfect op nom met HEMS.
[...]
Wat ik nog wel vreemd vind is dat de consumptie bij jou optelt ipv met elkaar verrekend wordt....

Zendure P1 zal geen verschil maken, die geeft exact iedere 10 seconden dezelfde nieuwe waarde door.

frankj030 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:59:
[...]

Het zou eigenlijk heel mooi zijn als je de Zendure kan instellen om de waardes 1x per 10 seconden te pakken ofzo, voor oudere meters.

Ik zal niet de enige met een DSMR4.2 meter zijn, dat pingpongen is toch wel beetje gekkigheid. Zendure software zou toch moeten begrijpen dat het eigen ontladen effect kan hebben?

Overigens ligt er een Shelly bij het pakketpunt op te wachten; ik had gehoopt die te kunnen verkopen; maar in het ergste geval moet ik iemand vinden die het in mijn meterkast weet te prutsen. Dat gaat geen gemakkelijke opgave worden, zitten - dacht ik - al klemmen voor mijn enphase panelen, en er is zeer weinig ruimte door alle groepen en de laadpaal etc.
Een CT-klem meet altijd minder nauwkeurig, de beste resultaten krijg je met een 1-seconde P1-meter. Dus investeer dan liever in een DSMR5 slimme meter dan een Shelly laten plaatsen.

Hier nu met de Ecotracker P1-meter, DSMR5 slimme meter, 3xHyper, 2x2400AC en 1xSF800Pro gecombineerd via Home Assistant exact 0 Watt, kan er gewoon van genieten :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3W1NlGGA-pYw3M1IhWW47f5Z_ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0eXmOvdj3AVgEQmjJMMsx3Lo.png?f=fotoalbum_large

• frankj030
Taro schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:06:
[...]

Wat ik nog wel vreemd vind is dat de consumptie bij jou optelt ipv met elkaar verrekend wordt....

Zendure P1 zal geen verschil maken, die geeft exact iedere 10 seconden dezelfde nieuwe waarde door.
Ja dat met die consumptie is raar maar vanwege het pingpongen begrijp ik het wel; binnen de tijd dat Zendure gaat bijladen naar bijv 300W, is de 300W uit grid naar huis nog niet aangepast in een nieuwe P1 waarde; consumptie zie ik ca 5 seconden na bijladen wijzigen, in de opgetelde waarde, waardoor je dan 600W ziet en hij blijkbaar de weg kwijt raakt. Bij jou zal door het per seconde verversen de consumptie waarde geen tijd krijgen op te tellen? Of zou het nog zin hebben hier Zendure over te mailen? De optelling van consumptie is toch altijd grid waarde + Zendure ontladen, en als grid waarde groter is dan de waarde van Zendure kan hij terugschakelen of laden.

Edit; als ik baseload mode aan zet op 170W, zie ik mooie waarden: de consumptie is 150 op het moment en ik heb 169W ontladen dus 19 het net in. Dat is voor vannacht prima behalve dat ik een vaatwasser heb die halverwege aanspringt en dan niet gevolgd kan worden (tot 800W uiteraard). Maar hier zie ik dat consumptie dus wel de goede waarde heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUBWlpjR2zi103Pq8BL2gyZM9qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpn8BqpbLRrp7CJf5scGaMjv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door frankj030 op 29-06-2025 23:28 ]

• frankj030
peterbier schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:06:
[...]

Daarom had ik voor aanschaf van de HomeWizard batterij de meter laten vervangen door Enexis a200 euro.
Ja eens, maar ik had niet verwacht dat de Zendure zo snel zou schakelen en/of dat de waarde voor consumptie niet snapt dat het van zichzelf komt…
En in het HW topic heb ik veel mensen met een 10sec P1 meter gezien; die volgens mij toch wel NOM konden draaien en iig niet meemaakten dat hij tegen zichzelf gaat inwerken; want feitelijk is de Zendure nu zichzelf aan het volgen.

[ Voor 17% gewijzigd door frankj030 op 29-06-2025 23:22 ]

frankj030 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:21:
[...]

Ja eens, maar ik had niet verwacht dat de Zendure zo snel zou schakelen en/of dat de waarde voor consumptie niet snapt dat het van zichzelf komt…
En in het HW topic heb ik veel mensen met een 10sec P1 meter gezien; die volgens mij toch wel NOM konden draaien en iig niet meemaakten dat hij tegen zichzelf gaat inwerken; want feitelijk is de Zendure nu zichzelf aan het volgen.
Met alle respect voor de HomeWizard gebruikers, maar dat zijn vaak mensen die maar 2-5 kWh op een dag/avond/nacht verbruiken en niet de mensen die met een WP/Airco/EV/Etc. bezig zijn. Ze kopen een aflaat voor 2.5 kWh per dag a 1395 Euro om nergens meer naar om te hoeven kijken.

Ze hebben een dusdanig laag sluipverbruik dat de waarde binnen die 10 seconden nauwelijks verschilt en dus een mooie NOM. Heb je meer sluipverbruik of meer wisselende verbruikers, dan gaat die HW echt wel een slechtere NOM laten zien en doet de Zendure het al snel beter.

frankj030 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:21:
[...]

Het werkt wel maar niet goed.
Dit wist ik al voor de aanschaf van de HomeWizard batterij.
Daarom ook Enexis optijd de opdracht gegeven de meter te laten vervangen.
Een interval van 10 seconden kan naar mijn inziens nom niet goed werken.
Dit voornamelijk op een zonnige dag met wolken.
En bijvoorbeeld inschakelen van grootverbruikers.
Maar een Shelly is zo geplaatst.
Ik koop er nog wel een P1 meter bij van Zendure om te kijken hoe deze werkt. (Of misschien "gratis" bij mijn 2e 2400AC)
De P1 splitter van HomeWizard hangt er toch al.

• mmarchan
  • Laatst online: 03-11 19:12
peterbier schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:52:
[...]

Een interval van 10 seconden kan naar mijn inziens nom niet goed werken.
Dit voornamelijk op een zonnige dag met wolken.
En bijvoorbeeld inschakelen van grootverbruikers.
Klopt volledig!
Wisselend zon en wolken vind ik nu al zeer irritant, vooral bij het inschakelen van de grote verbruikers.
Configuratie 2 hypers met elk 2x AB2000s aangestuurd door Shelly.
Los ik nu op door niet te laden wanneer de grote verbruikers inschakelen en zorg dat de grote verbruikers nooit samen 'actief' zijn met Energy Sockets en dat lukt aardig. (Keukenboiler, Badkamerboiler, Thuislader PHEV, Wasmachine).

Ik draai NOM in HEMS en verbruik heel wat van wat mijn ZP opbrengen.
Ben op zich tevreden maar mijn RTE is een ramp, hooguit 65%!
Denk RTE slecht door:
- Sluipverbruik laag (43Wh)
- De batterijen komen bijna nooit onder de 50% lading. Zal eens testen met een batterijinstelling 20-80% ipv 10-95%.

Mss was ik beter af met één of twee HW batterijen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTPGDjN7U6yPMNVJjQnE9zled5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ffFI3SdaHJCIIlwzR9Uav0l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5WbE_kUwYdqtEIPfxttyq5ad78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h13SYtHprQeq598tYii0Ga2d.jpg?f=fotoalbum_large

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:58
peterbier schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:06:
[...]

200 euro?

Ik heb 5 weken geleden liander even gebeld of ze mijn slimme meter wilden vervangen. Heb daarbij aangegeven dat het mij ging om de update interval en niks anders. 2 weken later stonden ze op de stoep met een nieuwe meter. Ook een nieuwe gasmeter gekregen terwijl dat wmb niet had gehoeven ivm plannen om gasloos te gaan. Kosten? 0 euro.
Taro schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:42:
[...]

Met alle respect voor de HomeWizard gebruikers, maar dat zijn vaak mensen die maar 2-5 kWh op een dag/avond/nacht verbruiken en niet de mensen die met een WP/Airco/EV/Etc. bezig zijn. Ze kopen gewoon een aflaat voor 2.5 kWh per dag a 1395 Euro om nergens meer naar om te hoeven kijken en in ruil daarvoor heel veel errors langs te zien komen.

Ze hebben een dusdanig laag sluipverbruik dat de waarde binnen die 10 seconden nauwelijks verschilt en dus een mooie NOM. Heb je meer sluipverbruik of meer wisselende verbruikers, dan gaat die HW echt wel een slechtere NOM laten zien en doet de Zendure het al snel beter.
Heb 2 ev's, wp l/l (airco dus) en een sluipverbruik van 400w en 2 homewizard accu's. ;) Haal nu net het einde van de nacht.

Moet eerlijk toegeven dat ik die accu's niet voor de lange termijn heb gekocht. Volgend jaar rond deze tijd dan zal ik ze waarschijnlijk verkopen nadat ik een passender systeem heb laten plaatsen. Onderzoek daarin is nog volop bezig. Hence het lurken hier. :) Die homewizard accu's verwacht ik volgend jaar voor een kleine winst weer te verkopen.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-11 12:41
AtlAntA schreef op maandag 30 juni 2025 @ 07:56:
[...]

200 euro?

Ik heb 5 weken geleden liander even gebeld of ze mijn slimme meter wilden vervangen. Heb daarbij aangegeven dat het mij ging om de update interval en niks anders. 2 weken later stonden ze op de stoep met een nieuwe meter. Ook een nieuwe gasmeter gekregen terwijl dat wmb niet had gehoeven ivm plannen om gasloos te gaan. Kosten? 0 euro.
Enexis lijkt hier toch wel wat strenger hierin, ik heb ook gepoogd de meter te laten wisselen gezien ik een ouder type heb, Situatie uitgelegd, maar kreeg te horen dat mijn postcode nog niet op de planning staat komende maanden en dat ik 'm inderdaad voor 206,- kan laten vervangen.
Ook op hun website staat al duidelijk als je 'm wilt laten vervangen door nieuwere versie, dat deze kosten er zijn. :(

Voor 2027 worden ze wel vervangen omdat dat die GPSR meters eruit moeten. En dan gebeurd het gratis.
Dus ik wacht gewoon rustig af. Plaats voor nu wel een shelly. En tegen die tijd dat ik aan de beurt ben, ga ik voor een Zendure P1 en krijg ik weer een groep ter beschikking omdat de Shelly er dan weer uit kan :)

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

[...]

200 euro?

[...]

Heb 2 ev's, wp l/l (airco dus) en een sluipverbruik van 400w en 2 homewizard accu's. ;) Haal nu net het einde van de nacht.

Moet eerlijk toegeven dat ik die accu's niet voor de lange termijn heb gekocht. Volgend jaar rond deze tijd dan zal ik ze waarschijnlijk verkopen nadat ik een passender systeem heb laten plaatsen. Onderzoek daarin is nog volop bezig. Hence het lurken hier. :) Die homewizard accu's verwacht ik volgend jaar voor een kleine winst weer te verkopen.
Tja verschil moeten wezen.
Ik heb het ook op die manier geproduceerd bij Enexis.
Helaas doen ze dat niet.
Omdat GPRS pas 2029 uitgezet wordt door Kpn wou ik daar niet op wachten.
200 euro vindt ik nog wel mee vallen.
Slimme en en gas meter inclusief arbeid en voorrijkosten.
Maar goed als het gratis kan is natuurlijk mooi meegenomen.

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:34
[...]

200 euro?

Bijzonder. Ik heb mijn dsmr 4 meter laten vervangen door Liander, via portal kan je dat aanvragen. Kost toch echt 70 euro. Incl gasmeter, dat vormt een koppel vertelde de monteur.

• Chupachups
Chupachups schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Bijzonder. Ik heb mijn dsmr 4 meter laten vervangen door Liander, via portal kan je dat aanvragen. Kost toch echt 70 euro. Incl gasmeter, dat vormt een koppel vertelde de monteur.
Ik draai vooralsnog met een vast ontlaad en oplaad schema, ik wacht op de Zendure P1..tussentijds alvast kennismaken met HA.

• frankj030
Chupachups schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:57:
[...]

N.a.v. ook de test van @Taro en feedback van @peterbier en @mmarchan heb ik de conclusie getrokken dat het aan mijn 10sec interval DSMR4.2 lag. Ik heb Stedin gebeld en de klantenservice vertelde me dat mijn meter 10 jaar oud is (alleen stroom, ik heb geen gasaansluiting) en in het 10-12 jaar window zit waarop ze hem komen vervangen voor een DSMR5.0. Om die reden komen ze hem over 2 weken gratis vervangen; heel blij mee. Hoop ook dat mijn ecotracker goed samenwerkt met degene die ze gaan leveren*; hij kon niet zeggen welke ik kreeg van de twee types, is afhankelijk wat de monteur die dag bij zich heeft.

*Ik heb de ecotracker als presale; toen specifiek navraag gedaan en bevestiging gekregen dat mijn huidige meter goed samenwerkt. Ik kan nu op de site daar geen info van vinden bij reguliere sale.

• frankj030
Chupachups schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Ik draai vooralsnog met een vast ontlaad en oplaad schema, ik wacht op de Zendure P1..tussentijds alvast kennismaken met HA.
Ik doe dit ook tot de nieuwe slimme meter komt.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:29
@frankj030 ik lees dat je een 800 Pro hebt. Dan zou ik zeker ook eens naar HA kijken omdat je dan veel aansturingsmogelijkheden hebt waar je zelf de baas bent.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• frankj030
gielz schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:28:
@frankj030 ik lees dat je een 800 Pro hebt. Dan zou ik zeker ook eens naar HA kijken omdat je dan veel aansturingsmogelijkheden hebt waar je zelf de baas bent.
Goede tip en de twijfel neemt toe; alleen ik weet nog niet of ik er handig genoeg voor ben en het voelt nu nog als een wens voor de toekomst ;-) Hoopte eigenlijk nu met de setup ervaring op te doen en te zien welke kant ik op wil bewegen. Waarbij ik wel hoop dat ik niet eindig met een wijkcentrale zoals Taro hahaha. Verslavend spul...

• gielz
Als je Home Assistant hebt draaien dan is het vrij eenvoudig. Heb je geen Home Assistant dan heb je straks nog een verslavende hobby er bij. Een toekomstige wijkcentrale en het hele huis in Home Assistant. Het laatste is dan wel weer een stuk goedkoper. Je kunt je inlezen (startpost) in Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2 ;)
frankj030 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Goede tip en de twijfel neemt toe; alleen ik weet nog niet of ik er handig genoeg voor ben en het voelt nu nog als een wens voor de toekomst ;-) Hoopte eigenlijk nu met de setup ervaring op te doen en te zien welke kant ik op wil bewegen. Waarbij ik wel hoop dat ik niet eindig met een wijkcentrale zoals Taro hahaha. Verslavend spul...

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• peterb13
  • Laatst online: 03-11 13:01
frankj030 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Ik wilde eigenlijk ook geen HA gaan gebruiken, maar ben me er toch maar een beetje in gaan verdiepen omdat ik voorzie dat die p1 meter nog wel even op zich laat wachten. Heb een Raspberry (5) gekocht met een microsd kaart. HA op de kaart zetten is super eenvoudig met de Raspberry pi imager https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi. Kaart in de raspberry, booten en je hebt al HA in de lucht.

Binnen een paar uur had ik mijn huidige p1 meter beschikbaar, de zonnepanelen, laadpaal en apple homekit (Philips Hue, Tado, printer en synology geeft die ook aan dat die gevonden worden, maar daar was ik niet zo in geïnteresseerd). Viel mij reuze mee.

OK moet toegeven... de Zendure spullen zijn nog niet binnen en heb ik nog niet kunnen toevoegen, maar ik heb goede hoop dat dit ook wel goed gaat komen..... hopelijk met die geweldige hulp op dit forum :) _/-\o_ d:)b

• gielz
Offtopic; Ik lees regelmatig dat het gebruik van Home Assistant in combinatie met een SD af te raden is door de vele read/writes waardoor je SD snel kapot gaat. Zorg iig voor een externe backup, deze is zeer makkelijk terug te zetten op een nieuwe installatie.
peterb13 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:17:
[...]

Ik wilde eigenlijk ook geen HA gaan gebruiken, maar ben me er toch maar een beetje in gaan verdiepen omdat ik voorzie dat die p1 meter nog wel even op zich laat wachten. Heb een Raspberry (5) gekocht met een microsd kaart. HA op de kaart zetten is super eenvoudig met de Raspberry pi imager https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi. Kaart in de raspberry, booten en je hebt al HA in de lucht.

Binnen een paar uur had ik mijn huidige p1 meter beschikbaar, de zonnepanelen, laadpaal en apple homekit (Philips Hue, Tado, printer en synology geeft die ook aan dat die gevonden worden, maar daar was ik niet zo in geïnteresseerd). Viel mij reuze mee.

OK moet toegeven... de Zendure spullen zijn nog niet binnen en heb ik nog niet kunnen toevoegen, maar ik heb goede hoop dat dit ook wel goed gaat komen..... hopelijk met die geweldige hulp op dit forum :) _/-\o_ d:)b

gielz schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:26:
Offtopic; Ik lees regelmatig dat het gebruik van Home Assistant in combinatie met een SD af te raden is door de vele read/writes waardoor je SD snel kapot gaat. Zorg iig voor een externe backup, deze is zeer makkelijk terug te zetten op een nieuwe installatie.

[...]
En daarom is het koppelen van een Synology ook wel weer handig, daar kan je automatisch back-ups naar laten wegschrijven :)

• peterb13
  • Laatst online: 03-11 13:01

[...]
Dank. Dat wist ik dus niet. Zo zie je maar.... geweldig forum!!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:45

bert pit

asdasd

Zojuist bericht gekregen van everHome dat de EcoTracker P1 meter verstuurd is. Afgelopen vrijdag besteld, dus valt niet tegen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

[...]
Ik heb HomeAssistant al 3 jaar zonder problemen op een sd kaartje draaien.
Als je maar de juiste gebruikt.
Ik gebruik een Samsung PRO Endurance.

• geert1992
  • Laatst online: 00:01
peterbier schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:45:
[...]

Ik heb HomeAssistant al 3 jaar zonder problemen op een sd kaartje draaien.
Als je maar de juiste gebruikt.
Ik gebruik een Samsung PRO Endurance.
Gielz zegt ook niet dat het niet kan, maar het is niet aan te bevelen.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:33

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

200 euro?

Ik zit ook in Enexis gebied en heb nog met een DSMR 2.x (GPRS) meter. Ik heb al vaker bij Enexis aangedrongen op een nieuwere meter, maar dat is gewoon € 200,00 aftikken of niet. Dat weiger ik (uit principe). Bij het weghalen van de gasmeter kwam niemand opdagen tijdens de afspraak en ik had een vrije dag opgenomen en zelfs toen kreeg ik geen nieuwe elektrameter als een soort van tegenmoetkoming voor m'n weggegooide vrije dag. Enexis zit nogal 'stug in de wedstrijd' (en ik ook ;) ).

Een DSMR 2.x meter is gewoon niet bruikbaar voor iemand die Home Assistant heeft draaien en alles slim kan/wil aansturen. Maargoed, we wachten rustig af...GPRS staat op de lijst voor EOL, dus hopelijk schieten ze een beetje op. Je wilt meehelpen het net te ontlasten (zoals gevraagd door Enexis in social media advertenties), maar kennelijk is een nieuwe meter kostenloos het dan ook weer niet waard....

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

geert1992 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:49:
[...]

Gielz zegt ook niet dat het niet kan, maar het is niet aan te bevelen.
Met de juiste sd kaart kan het dus wel.
Ik heb me toen die tijd goed in verdiept.
Maar zoals ik aan geef de juiste gebruiken.
Anders kun je bij stroompanne een corrupted file krijgen.

• Yvosurf
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-10 22:47
bert pit schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:31:
Zojuist bericht gekregen van everHome dat de EcoTracker P1 meter verstuurd is. Afgelopen vrijdag besteld, dus valt niet tegen.
Hier ook; gisteren besteld en vandaag verzonden. Benieuwd hoe we hiermee in ai kunnen draaien en of dan ook de tarieven dagelijks automatisch geüpdate worden….

• geert1992
peterbier schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:53:
[...]

Met de juiste sd kaart kan het dus wel.
Ik heb me toen die tijd goed in verdiept.
Maar zoals ik aan geef de juiste gebruiken.
Anders kun je bij stroompanne een corrupted file krijgen.
Nogmaals, het gaat er niet om of het technisch mogelijk is of niet, hij raadt het simpelweg af, al heb je een goede SD-kaart hebt die het aankan, blijft het maken van een back-up altijd een goed idee!

Bedankt voor de tip @gielz. Zonde als ik alles opnieuw moet configureren. Even een backup schrijven naar de nas is nooit verkeerd.

Maar goed, verder ontopic.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 30-06-2025 17:05 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

geert1992 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:02:
[...]

Nogmaals, het gaat er niet om of het technisch mogelijk is of niet, hij raadt het simpelweg af Al heb je een goede SD-kaart hebt die het aankan, blijft het maken van een back-up altijd een goed idee!

Bedankt voor de tip @gielz. Zonde als ik alles opnieuw moet configureren. Even een backup schrijven naar de nas is nooit verkeerd.
Zeg ik dat een backup geen goed idee is nee.
Van alles moet je een backup maken.
En het liefst ook een 3e ervan.
Naar bijvoorbeeld een Synology is een goed idee en van die Synology naar een backup Synology.
I.i.g. zo heb ik het.
Toch maar voor de SF800pro gegaan i.p.v. de Hyper.
Verwacht voor 10 Juli.
Dan maar AC 1000watt laden en 800watt ontladen.
@Taro dat is de max toch op AC. (zonder aangesloten zonnepanelen)

• geert1992
peterbier schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:06:
[...]

Zeg ik dat een backup geen goed idee is nee.
Van alles moet je een backup maken.
En het liefst ook een 3e ervan.
Naar bijvoorbeeld een Synology is een goed idee en van die Synology naar een backup Synology.
I.i.g. zo heb ik het.
ontopic;

Een paar dagen geleden viel mij op dat, binnen een kort tijdsbestek, al mijn drie Hypers één voor één een soc van 0% aangaven. Dit gebeurde niet gelijktijdig, maar achtereenvolgend.

Ik merkte ook dat het systeem daardoor automatisch begon met laden, en dat de soc vervolgens binnen korte tijd weer steeg naar 11%.

Dit gedrag is mij eerder niet opgevallen en deed zich nog voor met de oude firmware. De connectie was op dat moment niet verbroken. Zou het mogelijk om een vorm van SoC-kalibratie kunnen gaan? Iemand een idee?

• geert1992
peterbier schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:21:
Toch maar voor de SF800pro gegaan i.p.v. de Hyper.
Verwacht voor 10 Juli.
Dan maar AC 1000watt laden en 800watt ontladen.
@Taro dat is de max toch op AC. (zonder aangesloten zonnepanelen)
Ja, dat is de maximale ac- laad/ontlaad capaciteit, ook met aangesloten zonnepanelen kan je maximaal dit vermogen laden of ontladen via AC.
Wel is het mogelijk om, in combinatie met zonnepanelen, zowel AC als DC gelijktijdig te laden, waardoor je accu's sneller vol zitten.

Zou wel de c-rating in de gaten houden als je dit gaat doen.

Ook zou ik uitkijken met de accu connectors als je de ab2000 buiten gaat zetten. Ergens had ik gelezen dat er toch vocht in de connector kan komen, met de nodige risico's vandien. Maar goed, iemand heeft ook kunnen stapelen icm regen, en zo vocht in de connector kunnen krijgen....

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 30-06-2025 17:35 ]

geert1992 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:32:
[...]

Ja, dat is de maximale ac- laad/ontlaad capaciteit, ook met aangesloten zonnepanelen kan je maximaal dit vermogen laden of ontladen via AC.
Wel is het mogelijk om, in combinatie met zonnepanelen, zowel AC als DC gelijktijdig te laden, waardoor je accu's sneller vol zitten.

Ook zou ik uitkijken met de accu connectors als je de ab2000 buiten gaat zetten. Ergens had ik gelezen dat er toch vocht in de connector kan komen, met de nodige risico's vandien. Maar goed, iemand heeft ook kunnen stapelen icm regen, en zo vocht in de connector kunnen krijgen....
Komen binnen te staan.
Een Hyper gaat weg en komt de SF800pro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gimSkvXZ-AzCVz5Su4YzqiirWak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4XTWIVc2I8DZ3Q165YhMJ4b.jpg?f=fotoalbum_large

• geert1992
peterbier schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:40:
[...]

Komen binnen te staan.
Een Hyper gaat weg en komt de SF800pro.
[Afbeelding]
Kan er nog steeds mooi bij staan!

Meer mensen lezen mee op dit openbare forum, daarom dacht ik dit even te melden. Ook binnen kan er vocht in een connector druppelen; als overdreven voorbeeld: nadat je alle pakketten hebt uit gepakt en je aan het zweten bent van al het sjouw werk, en precies die drup met zweet in de connector valt;).

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik ben aan het twijfelen, ik heb 1 hyper met 4 accu's draaien en heb nog een nieuwe hyper liggen. Daarmee wil ik dan 2 stapels van maken en bij beiden dan nog een accu erbij zodat ik bijna 12kWh heb staan.
Of nu de hypers en accu's verkopen en dan een 2400AC kopen met 4 maal een AB3000x, ook bijna 12kWh maar dan wel maar 1 omvormer i.p.v. 2

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Chupachups
geert1992 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:32:
[...]

Dat is inderdaad wel iets om op te letten. Ik heb 2x450 Wp aan de SF800 hangen, dat laadt dus al met een behoorlijk vermogen op.dit soort dagen.Dan is het AC laden al snel teveel, bezien vanuit C rating (max 800 Watt laden bij 4 kWh capaciteit hier).
klump4u schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:57:
Ik ben aan het twijfelen, ik heb 1 hyper met 4 accu's draaien en heb nog een nieuwe hyper liggen. Daarmee wil ik dan 2 stapels van maken en bij beiden dan nog een accu erbij zodat ik bijna 12kWh heb staan.
Of nu de hypers en accu's verkopen en dan een 2400AC kopen met 4 maal een AB3000x, ook bijna 12kWh maar dan wel maar 1 omvormer i.p.v. 2
De 2400AC is een prima keuze als je toch geen zonnepanelen wil aansluiten.
Ik heb de 2400AC erbij en wil iets maken van het "offgrid" wcd naar de meterkast.
Als er een stroomstoring is dat ik dan in ieder geval een deel van het netwerk door kan laten draaien.

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:31
De AC2400 heeft ook een veel hoger RTE toch?

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

dotternetta schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:52:
De AC2400 heeft ook een veel hoger RTE toch?
Dat speelt ook mee, 2 maal hyper met 81-82% of een maal 83-84%, dubbel verlies dus.
Ik kan nu nog gewoon boetevrij salderen tot 2027 maar daarna helpen alle beetjes natuurlijk.
Eigenlijk voor nu een luxe probleem.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Pagina: 1 ... 72 ... 139 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.