Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Taro schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:50:
[...]

Als ik de stekker erin doe, zonder accu's, dan gaat de LED-balk niet branden. Als ik de knop 1x indruk, of bijv. 3 seconden ingedrukt houd, dan gaat de LED-balk ook niet branden. Ding lijkt echt helemaal dood.

Zelfs na 10 minuten en een keer 20 minuten de stroom eraf, knop een paar x ingedrukt en dan pas weer stekker erin gebeurt er niets.

Was bij jou de AC firmware wel gelukt?
Heb je toevallig ook de HomeWizard plug er tussen zitten.?
Die is voor mijn Hyper toevallig op hetzelfde moment defect geraakt.
peterbier schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:04:
[...]

Heb je toevallig ook de HomeWizard plug er tussen zitten.?
Die is voor mijn Hyper toevallig op hetzelfde moment defect geraakt.
Nee, die zit alleen op de 2400AC, niet op de Hypers.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Taro schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:11:
[...]

Nee, die zit alleen op de 2400AC, niet op de Hypers.
Oke
Bij mij toevallig toen ik er mee bezig was is er een HomeWizard plug defect geraakt.
Maar heb een Hyper uit de woonkamer naar de garage verplaatst.
Die andere moet nog.
In de garage heb ik een HomeWizard 3 fase kwh meter voor de batterijen voor metingen in de HomeWizard app en uiteraard HomeAssistant.
Mooi dat het Zendure systeem volwassenen wordt en HEMS mooi werkt i.c.m. meerder en verschillende Zenders producten.

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:07
Taro schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:37:
[...]

Maar zag je de lamp wel? Want die doet hier ook niets. In koppelmode zetten lukt ook niet.
Bij mij werkt niks meer, is helemaal dood. Geen leds oid. Volgens mij net na de 1ste firmware die in de app zei dat het succesvol was. De 2de (ac?) gaf geen reactie meer en bleef op 0% staan. Staat al even uit zonder accu maar start niet op. Ik dacht dat deze hypers een recover firmware hadden. Dus mss nog ergens een magische toetscombinatie.
Anyway, wel standaard antwoord van support maar dat helpt allemaal niet. Denk dat hij omgeruild moet worden
Heb gisteravond direct een berichtje naar Zendure gestuurd, incl. serienummer en uitgebreide uitleg. Geven aan dat het een AC issue betreft en hij zal worden omgeruild.

Ondertussen 2 accu’s bij de andere Hypers ondergebracht en 1 mag even een dag rusten. Zet ik vanavond wel onder de SF800Pro erbij.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:13
Taro schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:38:
Heb gisteravond direct een berichtje naar Zendure gestuurd, incl. serienummer en uitgebreide uitleg. Geven aan dat het een AC issue betreft en hij zal worden omgeruild.

Ondertussen 2 accu’s bij de andere Hypers ondergebracht en 1 mag even een dag rusten. Zet ik vanavond wel onder de SF800Pro erbij.
Misschien dat ze daarom het stappen plan hebben, voorafgaand aan de firmware upgrade? Maar fijn dat ze zo snel zijn.
Al enig idee wanneer je de nieuwe kan verwachten?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
geert1992 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:10:
[...]

Misschien dat ze daarom het stappen plan hebben, voorafgaand aan de firmware upgrade? Maar fijn dat ze zo snel zijn.
Welk stappenplan?

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11 22:25
geert1992 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:10:
[...]

Het is wel bijzonder dat je dit stappenplan via een forum in de zendure app moet opzoeken. Daarnaast heb ik het stappenplan bekeken, er staat niet duidelijk wanneer je nou feitelijk de upgrade dient uit te voeren ("during the firmware upgrade", suggereert dat je hem start en dan begint met kabels los trekken en de hyper uitzetten en aanzetten, dus al voor stap a start je de upgrade?):

Firmware Update Guidelines
During the Hyper 2000 firmware upgrade process, please follow the steps below to improve the success rate:

a. Disconnect all 4 PV input cables.
b. Disconnect the AC plug and cable.
c. Press and hold the power button for 6-7 seconds to shut down Hyper 2000, and wait for the indicator light to turn off completely to confirm the device is off.
d. After shutdown, press and hold the power button to restart Hyper 2000.
e. Reconnect the PV cables and AC cables, and confirm the indicator light is on, indicating power-on success.
f. After powering on, Hyper 2000 should be usable normally.

• frankj030

Dat is snel. Dan ben je - check notes - de derde persoon in dit forum die een Hyper moet laten omwisselen?
Wel balen dat een firmware upgrade het apparaat bricked.

Even checken; de rare firmware upgrade instructies (zie boven) zijn niet van toepassing op de 2400AC en SF800 pro toch?

[ Voor 10% gewijzigd door frankj030 op 17-06-2025 08:28 ]

• geert1992
frankj030 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:26:
[...]

Het is wel bijzonder dat je dit stappenplan via een forum in de zendure app moet opzoeken. Daarnaast heb ik het stappenplan bekeken, er staat niet duidelijk wanneer je nou feitelijk de upgrade dient uit te voeren ("during the firmware upgrade", suggereert dat je hem start en dan begint met kabels los trekken en de hyper uitzetten en aanzetten, dus al voor stap a start je de upgrade?):

Firmware Update Guidelines
During the Hyper 2000 firmware upgrade process, please follow the steps below to improve the success rate:

a. Disconnect all 4 PV input cables.
b. Disconnect the AC plug and cable.
c. Press and hold the power button for 6-7 seconds to shut down Hyper 2000, and wait for the indicator light to turn off completely to confirm the device is off.
d. After shutdown, press and hold the power button to restart Hyper 2000.
e. Reconnect the PV cables and AC cables, and confirm the indicator light is on, indicating power-on success.
f. After powering on, Hyper 2000 should be usable normally.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82696332
Daarom had ik hem hier ook al even gedeeld gisteren;), helaas heeft het niet kunnen voorkomen dat er nu een paar hypers zijn overleden. Zou het te maken hebben met de buffer problemen die zich eerder voor deden tijdens het gebruik van de fireson integratie?

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 17-06-2025 08:46 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:07
Als er dit soort instructies nodig hebt voor een update, dan heb je als leverancier een ander probleem. Plus de instructies horen dan in de app thuis als waarschuwing voordat je start met de update

• frankj030
debruina16 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:56:
Als er dit soort instructies nodig hebt voor een update, dan heb je als leverancier een ander probleem. Plus de instructies horen dan in de app thuis als waarschuwing voordat je start met de update
Eens! Plus, zoals ik hierboven ook schreef, ik zou echt niet weten op welk moment je dan de upgrade moet starten, want juist dat staat niet beschreven.

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-11 21:46
Die firmware update instructies lijken erop te duiden dat het verstandig is de firmware uit te voeren zonder externe verbindingen (geen AC of DC), en na een verse herstart.

Nu is dat wat mij betreft generiek een goed advies (eerst opnieuw opstarten, zo min mogelijk invloed van buitenaf en dan pas updaten), maar dat er geen recovery firmware/modus is, is natuurlijk wel kwalijk.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:49
Maar nu snap ik hem even niet: Hoe wil je de Hyper opstarten zonder dat er een AC verbinding is?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• geert1992
Aziraphale schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:36:
Maar nu snap ik hem even niet: Hoe wil je de Hyper opstarten zonder dat er een AC verbinding is?
De stroom haalt hij uit de accu's.

• Aziraphale
geert1992 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:46:
[...]

De stroom haalt hij uit de accu's.
8)7 |:( * Aziraphale voelt zich nu erg onnozel.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• frankj030
michielonline schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:35:
Die firmware update instructies lijken erop te duiden dat het verstandig is de firmware uit te voeren zonder externe verbindingen (geen AC of DC), en na een verse herstart.

Nu is dat wat mij betreft generiek een goed advies (eerst opnieuw opstarten, zo min mogelijk invloed van buitenaf en dan pas updaten), maar dat er geen recovery firmware/modus is, is natuurlijk wel kwalijk.
Dus dan zou de firmware update dus moeten worden uitgevoerd tussen stappen d en e? Want vanaf stap e ga je alle verbindingen weer herstellen (AC en DC). Het staat er niet namelijk waar en wanneer.

• geert1992
Aziraphale schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:50:
[...]

8)7 |:( * Aziraphale voelt zich nu erg onnozel.
De enige onnozele vraag die gesteld kan worden, is de vraag die niet gesteld is.

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 25-11 21:58
Gisteravond firmware upgrade gedaan van beide hypers.
Geen kabels uitgetrokken, wel laden en ontladen gestopt = Hypers in Standbye.
Firmware upgrade op beide hypers geslaagd.

Deze morgen een update gedaan van de Zendure App, deze wel eens moeten opnieuw doen want bleef hangen.

Momenteel draaien de Hypers in Hems in Automatische modus en merk dat het probleem van de reactietijd van 1 minuut tss laden en ontladen of omgekeerd hiermee is opgelost.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:08
michielonline schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:35:

Ik heb een Hyper liggen waar nog geen accu onder zit, was om die reden ook nog niet aan de stroom geweest.
Kon dus alleen updaten met ac kabel, ging vlekkeloos.
Ik heb zo geüpdatet zoals de app aangaf.
Niks afkoppelen ofzo.
Moest na die tijd wel een 10 seconden de knop ingedrukt houden.
Maar nu werkt HEMS super goed met nul op de meter.
Batterijen bijna weer vol.
Vanmiddag maar de 2e AB3000X er op zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zo9RW3JSyZZT-E8cE3ChTiGggKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIT5FPLnao6CfQvlGjLIdfJq.jpg?f=fotoalbum_large
En hopelijk nu de nacht ook op nul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OAeuicLrs8mksDYi4t14FxVduw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVAf6smOpPyz1MupMeJFGjlx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door peterbier op 17-06-2025 12:56 ]

• Polvo176
peterbier schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:50:
Niks afkoppelen ofzo.
Batterijen bijna weer vol.
Vanmiddag maar de 2e AB3000X er op zetten.
[Afbeelding]
Updaten ging makkelijk, maar om daarna alles goed ingesteld te krijgen was een kriem.
De volgorde van instellingen maakt kennelijk ook uit.
Wat even snel voorbij kwam is dat de app ook geüpdatet moest worden, als je even niet kijkt kun je dat missen.
Wat ook anders is, je stelt het totale op en ontlaad vermogen in, de software verdeelt dit over de beschikbare apparaten in gelijke mate.
Eerst 1200 W ingesteld, maar hij ging de beide Hypers met elk 300 W laden, de andere 600 werd gereserveerd voor de 3e hyper en SF800 waar geen accu's onder zitten.
Het duurde even voor ik dat door had.
Ik heb toen de SF800 en 3e Hyper uit HEMS gehaald en de beide andere Hypers gingen elk met 600 W laden.
Daarna verhoogt tot 2000W en kregen ze elk 1000 W toebedeeld.
Nu een van de accu's boven de 90% vol is daalt de laad stroom, de andere blijft op 1000 en gaat niet naar 1200W
Polvo176 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:08:
[...]

Updaten ging makkelijk, maar om daarna alles goed ingesteld te krijgen was een kriem.
Wat even snel voorbij kwam is dat de app ook geüpdatet moest worden, als je even niet kijkt kun je dat missen.
Wat ook anders is, je stelt het totale op en ontlaad vermogen in, de software verdeelt dit over de beschikbare apparaten in gelijke mate.
Eerst 1200 W ingesteld, maar hij ging de beide Hypers met elk 300 W laden, de andere 600 werd gereserveerd voor de 3e hyper en SF800 waar geen accu's onder zitten.
Ik heb toen de SF800 en 3e Hyper uit HEMS gehaald en de beide andere Hypers gingen elk met 600 W laden.
Nu een van de accu's boven de 90% vol is daalt de laad stroom, de andere blijft op 1000 en gaat niet naar 1200W
Klopt helemaal.
Bij mij gaf dat ik de Hypers in cluster had staan een probleem. (Denk ik)
Dat was even een gedoe.
Eenmaal eindelijk uit de cluster kon ik ze makkelijk in HEMS zetten.
Misschien beter voor de update eerst uit de cluster te halen en dan updaten.

• Polvo176
peterbier schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Klopt helemaal.
Bij mij gaf dat ik de Hypers in cluster had staan een probleem. (Denk ik)
Dat was even een gedoe.
Eenmaal eindelijk uit de cluster kon ik ze makkelijk in HEMS zetten.
Misschien beter voor de update eerst uit de cluster te halen en dan updaten.
Dat was ook bij mij een probleem, en ik had ze voor de update dus wel uit de cluster gehaald.
Maar na de update gingen ze vanzelf weer in cluster staan.
Bijzonder: ze gaven nu beide een andere fase aan, stonden eerst op fase 1, wat correct was, maar later beide op fase 2 en dat ondanks dat in de app de cluster niet meer aan stond.
De app update is ook net zo belangrijk, die is kennelijk nodig om ze definitief uit de cluster te halen.

• geert1992
Polvo176 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:20:
[...]

Dat was ook bij mij een probleem, en ik had ze voor de update dus wel uit de cluster gehaald.
Maar na de update gingen ze vanzelf weer in cluster staan.
Bijzonder: ze gaven nu beide een andere fase aan, stonden eerst op fase 1, wat correct was, maar later beide op fase 2 en dat ondanks dat in de app de cluster niet meer aan stond.
De app update is ook net zo belangrijk, die is kennelijk nodig om ze definitief uit de cluster te halen.
Hoe had je ze uit cluster gehaald? Had je de toestemming ingetrokken? Of alleen het cluster verwijderd?
Bij optie 2 kunnen ze inderdaad opnieuw een cluster vormen.

• Polvo176
geert1992 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Hoe had je ze uit cluster gehaald? Had je de toestemming ingetrokken? Of alleen het cluster verwijderd?
Bij optie 2 kunnen ze inderdaad opnieuw een cluster vormen.
Ik denk inderdaad het laatste, maar precies weet ik dat niet meer, ik ben te veel door de app aan het swappen geweest.

• geert1992
Polvo176 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:29:
[...]

Ik denk inderdaad het laatste, maar precies weet ik dat niet meer, ik ben te veel door de app aan het swappen geweest.
Dat vermoedde ik ook. Wat betreft de fasen: een hyper weet zelf niet op welke fase hij zit. Het enige wat hij doet is, is om meerdere apparaten met elkaar te vergelijken om te kijken of er een cluster gevormd kan worden, ofwel of meerdere apparaten op één en dezelfde fase zitten.

• Astra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 14:35
Stroom eraf en er op en de firmware wil nu wel bijwerken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qkf4zETBIIEDfz7cmAD_kWISkyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmKzzOr3IdO9ny8VOIeLENLy.jpg?f=fotoalbum_large

Heb overigens ook vandaag nog een reactie gehad van mijn leverancier; er zijn (zoals bekend) productieproblemen, Zendure levert nu mondjesmaat aan alle leveranciers de accu's uit. De verwachting is dat er eind juni weer een lading beschikbaar komt, die wordt dan verdeeld op basis van pre-orders. In mijn geval kreeg ik te horen dat ik bij de eerste batch hoor en ze hopen het dan uiterlijk eerste week juli te kunnen versturen.

• Aziraphale
Even checken: Is dit zo verstandig of kan ik beter contact met @geert1992 opnemen voor een houder voor een 140mm fan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1Kg-4GEwkbD8m6EQt8J_7-VC4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ur5xrcQmkG6ngxqDnlA1Ucpw.jpg?f=fotoalbum_large

• geert1992
Aziraphale schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:47:
Even checken: Is dit zo verstandig of kan ik beter contact met @geert1992 opnemen voor een houder voor een 140mm fan?

[Afbeelding]
Als het werkt is het goed toch? En anders mag je altijd een dm sturen;).

• Aziraphale
geert1992 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:56:
[...]

Als het werkt is het goed toch? En anders mag je altijd een dm sturen;).
Het werkt, maar ze liggen er natuurlijk wel los op en de kabels slingeren er wat bij. Stuur je wel even een dm, kan ik dan kijken wat handig is.

• mmarchan
  • Laatst online: 25-11 21:58
peterbier schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:50:
Niks afkoppelen ofzo.

[Afbeelding]
En hopelijk nu de nacht ook op nul.
Mag ik vragen waarom je in 'Slimme meter modus' en niet in 'Automatische modus' werkt?

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:32
Aziraphale schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:47:

[Afbeelding]
Ik heb het zo opgelost
2 usb 140mm fans bij Amazon besteld (2 pack) voor 29 euro.
Aangesloten op een USB lader met een slimme stekker ertussen welke ik via HA aanstuur wanneer de hypers 45 graden+ zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHHWUQup_ztkgIqEAdg0kYHHGRE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UkKeb0RzDa3ED0noPC2iIvyi.png?f=user_large

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05
therobber schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:04:
[...]

Ik heb het zo opgelost
Aangesloten op een USB lader met een slimme stekker ertussen welke ik via HA aanstuur wanneer de hypers 45 graden+ zijn

[Afbeelding]
Mmm, zoiets (Laptop Koeler) is misschien ook wel wat

https://www.bol.com/nl/nl...poorten/9300000224552638/

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• geert1992
Nadeel is een dichtere structuur, kans op stof opbouw.
Vaak zitten daar kleine ventilatoren in, die minder lucht verzetten.

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:25
Als we dan toch bezig zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rt4Pfphogc-uDEzeakCQM4fNozc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3yWzmTeKGhUA1PawT2D8DsX.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.lidl.nl/p/sil...atorventilator/p100380575

Compleet met aansturing, geen idee wanneer hij aan gaat, zal rond de 40-50° zijn, verwacht ik

En dit werkt ook (wel uitdagend om goed thermisch contact te krijgen met het oppervlak van de omvormer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPq8ueZKlERCNDH_Cf8oTt7umvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ul9pPBODFnrgg7UZ16NzfXnW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door dotternetta op 17-06-2025 17:39 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:21

bert pit

asdasd

Ik heb nog een paar van die radiator ventilators liggen. Daar zit al een voeler bij, alleen even kijken of dat past.
Zuigen jullie de warme licht weg of blazen jullie de ventilator op de koelribben?

Hmm @dotternetta je was me voor. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 17-06-2025 17:55 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:32
bert pit schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:54:
[...]

Ik heb nog een paar van die radiator ventilators liggen. Daar zit al een voeler bij, alleen even kijken of dat past.
Zuigen jullie de warme licht weg of blazen jullie de ventilator op de koelribben?

Ik blaas lucht op de hypers.

• dotternetta
bert pit schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:54:
[...]

Blazen is beter (draagt verder, kijk maar naar je stofzuiger)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Kan wel even gaan duren, ik kreeg vandaag bericht terug dat er geen Hypers meer op voorraad waren en dat ze deze pas medio juli verwachten als alles goed gaat, ter compensatie voor het lange wachten op de omruil krijg ik 2 smartpluggen van hun. Gelukkig heb ik afgelopen week nog een Hyper kunnen kopen zodat ik toch door kan gaan nu met een hyper op de 4 accu,s

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• geert1992
klump4u schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:08:
[...]

Kan wel even gaan duren, ik kreeg vandaag bericht terug dat er geen Hypers meer op voorraad waren en dat ze deze pas medio juli verwachten als alles goed gaat, ter compensatie voor het lange wachten op de omruil krijg ik 2 smartpluggen van hun. Gelukkig heb ik afgelopen week nog een Hyper kunnen kopen zodat ik toch door kan gaan nu met een hyper op de 4 accu,s
Je zou verwachten dat een bedrijf een voorraad beschikbaar heeft voor garantiegevallen, zodat het defecte hardware snel kan omruilen en daarmee een stukje service biedt.

Aan de andere kant, zou dat ook de suggestie kunnen wekken dat het dagelijkse kost is voor ze.
Tot zover valt het aantal garantie gevallen mij nog mee, vooral als je het vergelijkt met het homewizard pib topic.

[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 17-06-2025 18:22 ]

• Aziraphale
therobber schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:04:
[...]

Ik heb het zo opgelost

[Afbeelding]
Ziet er ook goed uit, maar ik ga toch voor de fraaie oplossing van @geert1992 . :) Moet alleen ook nog even uitvogelen hoe ik de boel met een Zendure stekker in HA kan schakelen op basis van de temperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Aziraphale op 17-06-2025 19:00 ]

Polvo176 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:08:
[...]

In november volgt een App update waarbij omvormers zonder opslag (zoals de SF800) niet worden meegenomen in de vermogenverdeling.

klump4u schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:08:
[...]
In het ergste geval blijven de accu's onder de 2 andere Hypers en SF800Pro zitten. Enige is dan dat ik minder laad- & ontlaadvermogen heb. Maar dat is morgenmiddag alweer opgelost en wordt ruimschoots gecompenseerd aangezien DHL langskomt met een aantal pakketjes van "Dix technologie GmbH" 8)

• geert1992
Aziraphale schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:59:
[...]

Ziet er ook goed uit, maar ik ga toch voor de fraaie oplossing van @geert1992 . :) Moet alleen ook nog even uitvogelen hoe ik de boel met een Zendure stekker in HA kan schakelen op basis van de temperatuur.
Als je er tegen die tijd niet uit bent, help ik je met alle plezier!
Dat moet te doen zijn, mits de stekker te bedienen is in HA.

• Polvo176
Taro schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:59:
[...]

In november volgt een App update waarbij omvormers zonder opslag (zoals de SF800) niet worden meegenomen in de vermogenverdeling.
De SF800 doet nu inderdaad alleen dienst als omvormer, eerst op 4 kleintjes 2 bij 2 parallel en nu 2 grote van 535 Wp
Maar de verdeling lijkt evenredig terwijl een 2400AC met groter vermogen kunt laden dan een Hyper.

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-11 22:14
Het viel me op dat via de api de chargeMaxLimit vaak op 2400 watt staat in de api terwijl ik 'm in de app op 1200 zet. Ik zie aan de grafiek wel dat de accu zich aan de 1200 limit houdt, hebben meer mensen dit?

• dotternetta
geert1992 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:19:
[...]

Ik heb geen 3d printer maar zoiets (ChatGPT begrijpt me niet helemaal) vind ik mooi als koeler. Beetje in de stijl van de omvormer zelf, en compacter...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3wPbnHiM664hYZk63ocbC4ir54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9GGrHqvaAJORwZbA6pGul2r.png?f=fotoalbum_large

• Aziraphale
geert1992 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:19:
[...]

Thanks! Ga eens even zoeken.

• geert1992
dotternetta schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:47:
[...]

Ik heb geen 3d printer maar zoiets (ChatGPT begrijpt me niet helemaal) vind ik mooi als koeler. Beetje in de stijl van de omvormer zelf, en compacter...

[Afbeelding]
Absoluut mooier, alleen zal hij -gezien het formaat- dan uit 6 delen bestaan, welke je aan elkaar moet kunnen bevestigen.
Ook blokkeer je de natuurlijke flow, en zal hij daardoor sneller moet gaan koelen.

Daarbij wilde ik hem niet aan hete delen bevestigen, nu zit hij aan een koeler deel van de omvormer.

Bij de hyper kan je hem makkelijk laten zakken, door de pootjes in te korten. Het gat in de pootjes voor een schroef lopen ver door.

Maar als je met een idee komt, wil ik het wel proberen printbaar te maken. Daag mij uit d:)b

[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 17-06-2025 20:06 ]

geert1992 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:03:
[...]

Absoluut mooier, alleen zal hij -gezien het formaat- dan uit 6 delen bestaan, welke je aan elkaar moet kunnen bevestigen.
Ook blokkeer je de natuurlijke flow, en zal hij daardoor sneller moet gaan koelen.

Daarbij wilde ik hem niet aan hete delen bevestigen, nu zit hij aan een koeler deel van de omvormer.
Ff in kansen denken, gewoon een spuitgietmatrijs laten maken, dan kan dit prima, binnenkant ff eruit vrezen en klaar ;)

Maar inderdaad, achter de huidige vorm zitten 4 slimme hersenhelften, die is niet zomaar tot stand gekomen.

• dotternetta
[...]

Allemaal goede punten. We hebben op het werk een printer waar ik nog nooit nee heb gespeeld. Ik zal eens wat tekenen in SolidEdge, zoiets kan ook wel opener zijn, helemaal opgebouwd uit honingraat oid

• geert1992
dotternetta schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Allemaal goede punten. We hebben op het werk een printer waar ik nog nooit nee heb gespeeld. Ik zal eens wat tekenen in SolidEdge, zoiets kan ook wel opener zijn, helemaal opgebouwd uit honingraat oid
Ik ben zeer benieuwd waar je mee komt! Een printer is leuk om mee bezig te zijn, dus wie weet heb je er straks een nieuwe hobby erbij;).

• dotternetta
[...]

Bij de hyper kan je hem makkelijk laten zakken, door de pootjes in te korten. Het gat in de pootjes voor een schroef lopen ver door.

Maar als je met een idee komt, wil ik het wel proberen printbaar te maken. Daag mij uit d:)b
We hebben (nog) geen 3d model van de AC2400?

• geert1992
dotternetta schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:23:
[...]

We hebben (nog) geen 3d model van de AC2400?
Dat klopt. Ik wilde hem graag eerst testen voordat ik hem uploadde. Aangezien ik de dag voor mijn vakantie bij @Taro was voor het testen, is het er daarna helaas niet meer van gekomen om hem te uploaden.

Ik wil nog even kijken naar de foutjes in het model zelf, en dan zal ik hem uploaden voor je.

Geen idee waarom HEMS hiervoor kiest.
Hyper Woonkamer op 100% blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-KvkdF9u-qUhGt4Sf6y6eW-G2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yseSKr22LHQBLMsjmM99DYU.jpg?f=fotoalbum_large

• Polvo176
peterbier schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:32:
[Afbeelding]
Heb je het maximaal ontladen op 2400 gezet?
Zitten onder de hypers het zelfde aantal batterijen?

Edit:
Bij mij is het ontladen net begonnen en de last wordt 50/50 tussen de hypers verdeelt

[ Voor 8% gewijzigd door Polvo176 op 17-06-2025 20:53 ]

• geert1992
[Afbeelding]
Die van de woonkamer deed toch maximaal 800watt? Misschien gaat daar wat mis? Of heb je die al verhuisd naar de garage?

Misschien een betere vraag; Welke settings gebruik je?

[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 17-06-2025 20:55 ]

Polvo176 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:50:
[...]

Heb je het maximaal ontladen op 2400 gezet?
Zitten onder de hypers het zelfde aantal batterijen?

Edit:
Bij mij is het ontladen net begonnen en de last wordt 50/50 tussen de hypers verdeelt
Ja het werkt weer 6 seconden knop en dan ff wacht en knop weer aan zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ueh4P38pYfbqYVSG0PVZQQ35kHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJrtGCflGMpMsJEhvhaB4x40.jpg?f=fotoalbum_large
[Afbeelding]
Zit die op dezelfde fase als 1 van de andere 2? Niet dat ik weet dat dat uitmaakt, maar dan gaat ie mogelijk pas ontladen als de andere leeg of leger is? Heb HEMS hier alleen nog met 2 devices getest en dat gedrag nog niet gezien.

Edit: Ah, gelukkig, dat was niet de reden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 17-06-2025 20:59 ]

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:38
CopyCatz schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:30:
Het viel me op dat via de api de chargeMaxLimit vaak op 2400 watt staat in de api terwijl ik 'm in de app op 1200 zet. Ik zie aan de grafiek wel dat de accu zich aan de 1200 limit houdt, hebben meer mensen dit?
Zit je omvormer nog gekoppeld aan het internet? Ik kan mijn chargelimit ook niet aanpassen en in HA neemt hij de instellingen van het energiesysteem in de app over. In de Fireson integratie kun je wel de sliders voor max laden en ontladen aanpassen waardoor je toch een limiet kan stellen hieraan.
geert1992 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:52:
[...]

Die van de woonkamer deed toch maximaal 800watt? Misschien gaat daar wat mis? Of heb je die al verhuisd naar de garage?

Misschien een betere vraag; Welke settings gebruik je?
Soms kan de situatie veranderen.
Zoals je zelf weet dat ik met een onderverdeling bezig was in de garage waar alles netjes verdeeld over de fases achter een b25 4p automaat.
Via de onderverdeling zitten dan weer 3 wcd,s achter ieder een eigen b16 aardlekautomaat.
Je was de gene die niet wou dat ik foto,s ga plaatsen van verdeelkasten.
Ik probeer dat bewust nu minder te doen.
De benaming moet ik nog aan gaan passen.
Maar even voor de duidelijkheid.
Mijn Zendure opstelling zit netjes op eigen fases en groepen.
Taro schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:59:
[...]

Zit die op dezelfde fase als 1 van de andere 2? Niet dat ik weet dat dat uitmaakt, maar dan gaat ie mogelijk pas ontladen als de andere leeg of leger is? Heb HEMS hier alleen nog met 2 devices getest en dat gedrag nog niet gezien.

Edit: Ah, gelukkig, dat was niet de reden :)
Ja de Hypers zitten op L2 en de 2400AC op L1.
Maar het werkt weer correct gelukkig.👍

• geert1992
peterbier schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:12:
[...]

Soms kan de situatie veranderen.
Zoals je zelf weet dat ik met een onderverdeling bezig was in de garage waar alles netjes verdeeld over de fases achter een b25 4p automaat.
Via de onderverdeling zitten dan weer 3 wcd,s achter ieder een eigen b16 aardlekautomaat.
Je was de gene die niet wou dat ik foto,s ga plaatsen van verdeelkasten.
Ik probeer dat bewust nu minder te doen.
De benaming moet ik nog aan gaan passen.
Maar even voor de duidelijkheid.
Mijn Zendure opstelling zit netjes op eigen fases en groepen.
Ik vroeg dit aangezien in de screenshots nog woonkamer werd aangegeven, en wist dat je daarmee bezig was. Leek mij al onlogisch, en bij deze bevestigd.
En ik was het allang weer vergeten, life must go on;).

Zie dat de Hyper weer netjes mee draait.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVgEx_ehu8-PjSs8gNUct9Ii4ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrmnDc6SlsvE7BnzktVDTwj2.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand hier of dat je een batterij bij mag plaatsen bij 100% vol.
Ik wou een AB3000X bij plaatsen maar lijkt mij niet verstandig als het systeem 100% geladen is.
Bij de Hypers hou ik +/- 50% aan voordat ik een extra batterij plaats.
Of maakt dit niet uit.?
Pennen staan parallel neem ik aan en zo een grote stroom gaat lopen van de ene naar de andere batterij.
Met kans op beschadigingen van de connector.
Of zie ik dit verkeerd.?
peterbier schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:32:
Weet iemand hier of dat je een batterij bij mag plaatsen bij 100% vol.
Ik wou een AB3000X bij plaatsen maar lijkt mij niet verstandig als het systeem 100% geladen is.
Bij de Hypers hou ik +/- 50% aan voordat ik een extra batterij plaats.
Of maakt dit niet uit.?
Pennen staan parallel neem ik aan en zo een grote stroom gaat lopen van de ene naar de andere batterij.
Met kans op beschadigingen van de connector.
Of zie ik dit verkeerd.?
Naar mijn weten mag dat, de ene batterij zal dan de andere laden. Maar het beste is om die extra accu met ongeveer dezelfde SoC toe te voegen om idd het lopen van een grote stroom te voorkomen. Heb gisteravond ook volle en lege accu's gemixxed door het wegvallen van 1 Hyper.

Taro schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Naar mijn weten mag dat, de ene batterij zal dan de andere laden. Maar het beste is om die extra accu met ongeveer dezelfde SoC toe te voegen om idd het lopen van een grote stroom te voorkomen. Heb gisteravond ook volle en lege accu's gemixxed door het wegvallen van 1 Hyper.
Inderdaad wat ik al dacht.
Om onnodig de connector te belasten hou ik dan die 50% aan.
Misschien morgen de AB3000X er op zetten.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
ik heb onlangs een hyper2000 besteld met 2x 2000 batterij.
spul is nog niet geleverd en zal 22-07 pas gebeuren.

nu dacht ik dat ik 4 panelen zou krijgen maar het zijn er 6 geworden van 335.
wat is nu wijsheid? annuleren? toch een solar2400? een extra hyper2000 ?
ik twijfel momenteel heel erg. aan what to do, en hoe ik die panelen in strings verdeel.

kan iemand mijn twijfel met wijze raadwegnemen of mij doen besluiten toch wat anders te kopen?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Polvo176
remcoXP schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:00:

ik twijfel momenteel heel erg. aan what to do, en hoe ik die panelen in strings verdeel.

kan iemand mijn twijfel met wijze raadwegnemen of mij doen besluiten toch wat anders te kopen?
Ik neem aan dat de panelen niet in string zitten, maar elk afzonderlijk aangesloten worden.
In een string loopt de spanning te veel op en gaat de hyper overlijden.
Je kunt ook een SF800 er bij kopen voor die twee panelen, maar ook dan afzonderlijk aansluiten.

• geert1992
Polvo176 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:07:
[...]

Ik neem aan dat de panelen niet in string zitten, maar elk afzonderlijk aangesloten worden.
Je kunt ook een SF800 er bij kopen voor die twee panelen, maar ook dan afzonderlijk aansluiten.
Of een ac2400 met micro's eraan, dan ben je nog flexibeler qua panelen.

• remcoXP
  • Nu online
ik heb de panelen inderdaad nog niet gekoppeld/aangesloten. en weet dat ik ze dus niet alle 6 kan aansluiten.
maar wat het meest efficient en slimst is vraag ik mij dus af.
Polvo176 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:07:
[...]

remcoXP schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:00:

Als je voor een extra Hyper gaat, ga je dan 1x AB2000X per Hyper gebruiken? Want dat is af te raden.

Strings is geen optie, 2 parallel of in serie wel, mits je binnen max A en V blijft per MPPT. Maar is een SF800Pro dan geen betere optie voor je? Mogelijk kunnen die 6 panelen er wel op afhankelijk van de specs. En anders 4x op een SF800Pro en 1x SF800 erbij direct op een stopcontact met 2 panelen? Dan heb je aan de 1-2 accu's onder de SF800Pro voldoende.

De 2400AC begrijp ik in dit plaatje niet zo goed, daar kan je geen panelen op aansluiten, behalve via een SF800 op de off-grid uitgang, maar dan heb je nog geen opslag en wordt het complete plaatje een stuk duurder.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 17-06-2025 22:20 ]

• Polvo176
remcoXP schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:15:
ik heb de panelen inderdaad nog niet gekoppeld/aangesloten. en weet dat ik ze dus niet alle 6 kan aansluiten.
maar wat het meest efficient en slimst is vraag ik mij dus af.

[...]
Als het jou gaat om zo goedkoop mogelijk dan zou ik voor de SF 800 (geen pro) gaan, daar kun je 2 panelen op aansluiten.
Maar wil je er dan een extra batterij of heb je genoeg aan twee?
Je kunt ook een 2e hyper kopen met accu, dan kun je later nog panelen uitbreiden.
Echt goedkoop is de SF 800 niet, je kunt ook een Growatt 750 kopen voor een slordige 100 euro.
Dan moeten ze wel in string.
Ze zijn er mee bezig lokaal netwerk verbinding.
Alleen voor de Hyper nog niet. (Lab test versie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwF0gnpbtxYmplKPdeZrP-4MKnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lWv5M2mS5G1hyOKOPOq2utk.jpg?f=fotoalbum_large

• remcoXP
  • Nu online
sola 335wp.
een string is toch gewoon 2 of meer gekoppelde panelen?

ik kan natuurlijk met 4 panelen op hyper beginnen en dan die 2 andere panelen later aansluiten?
Taro schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:19:
[...]

Als je voor een extra Hyper gaat, ga je dan 1x AB2000X per Hyper gebruiken? Want dat is af te raden.

Strings is geen optie, 2 parallel of in serie wel, mits je binnen max A en V blijft per MPPT. Maar is een SF800Pro dan geen betere optie voor je? Mogelijk kunnen die 6 panelen er wel op afhankelijk van de specs. En anders 4x op een SF800Pro en 1x SF800 erbij direct op een stopcontact met 2 panelen? Dan heb je aan de 1-2 accu's onder de SF800Pro voldoende.

De 2400AC begrijp ik in dit plaatje niet zo goed, daar kan je geen panelen op aansluiten, behalve via een SF800 op de off-grid uitgang, maar dan heb je nog geen opslag en wordt het complete plaatje een stuk duurder.

Zelf even de specs opzoeken en rekenen.
een string is toch gewoon 2 of meer gekoppelde panelen?
Jawel, maar meer dan 2 per string gaat je sowieso niet lukken. Dus max 2 serie/parallel, mogelijk maar 1 afhankelijk van de specs.
ik kan natuurlijk met 4 panelen op hyper beginnen en dan die 2 andere panelen later aansluiten?
[...]
Zo natuurlijk is dat niet, controleer eerst even de max V en max A per MPPT en of je daar binnen blijft.

Lijkt te werken net even de "Hoofdrouter" herstart.
Ook voor de Hypers.
Ik heb de schuif open staan.
Als ik lokaal op HomeAssistant zit nul op meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttKJiYrTkJs_w5XRpynmU3w8FPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9YEY94SvKf7xsCSSgNsy5qJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door peterbier op 17-06-2025 23:27 ]

Wat betreft de ventilator aansturing als je dat zou willen.
Een makkelijke manier is neem een Shelly sensor.
Deze werkt via bluetooth en een Shelly plug.
Dat is ook allemaal aan te sturen via HomeAssistant.
Je kunt dan bijvoorbeeld de ventilator aan sturen vanaf 35 graden aan en daaronder uit.
Het Shelly spul is goedkoop maar goed en kunt er veel mee.
Mooie ervan is dat je gelijk de temperatuur van de bovenkant van de Zendure kan zien in de app.
Zie hier ik heb er een in een koelkast liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/no_aF5fx-F5m6I6RxBuiJXOBlcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3HwXMfCfmUgasx946LZdp6C.jpg?f=fotoalbum_large

• geert1992
peterbier schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 00:19:
Wat betreft de ventilator aansturing als je dat zou willen.
Een makkelijke manier is neem een Shelly sensor.
Deze werkt via bluetooth en een Shelly plug.
Dat is ook allemaal aan te sturen via HomeAssistant.
Je kunt dan bijvoorbeeld de ventilator aan sturen vanaf 35 graden aan en daaronder uit.
Het Shelly spul is goedkoop maar goed en kunt er veel mee.
Mooie ervan is dat je gelijk de temperatuur van de bovenkant van de Zendure kan zien in de app.
Zie hier ik heb er een in een koelkast liggen.
[Afbeelding]
De omvormers van Zendure zijn uitgerust met ingebouwde temperatuursensor. Je kunt deze sensor eenvoudig uitlezen via de FireSon-integratie, zonder dat je daarbij de mogelijkheid gebruikt om de boel aan te sturen (aangezien je gebruikmaakt van HEMS). Dat bespaart je weer een paar tientjes aan extra hardware, en die temperatuur sensor is naar verwachting directer, gezien hij in het apparaat zit.

Ook kun je dan de temperatuur van de batterijen loggen/inzien.

Een andere optie – waarmee je zeker weet dat er niets wordt weggeschreven naar de omvormers – is het gebruik van de iobroker manier. Je hoeft dan alleen de temperatuursensoren toe te voegen om de gegevens uit te lezen.

[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 18-06-2025 07:43 ]

• MNelectric
  • Laatst online: 09:05
is de off grid wcd schakelbaar met bv een tijd klok in de app? dus als je een ventilator aansluit op de off grid wcd kun je deze dan laten draaien van bv 10.00uur tot 18.00uur . dan neem je een usb ventilator en klaar ben je

• geert1992
MNelectric schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:43:
is de off grid wcd schakelbaar met bv een tijd klok in de app? dus als je een ventilator aansluit op de off grid wcd kun je deze dan laten draaien van bv 10.00uur tot 18.00uur . dan neem je een usb ventilator en klaar ben je
Het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat de 2-polige aansluiting aan de zijkant geen voedingsbron heeft en enkel is verbonden met de common en de normally open-contacten van een relais. Die uitgang moet dan wel temperatuur gestuurd zijn. Als dat inderdaad het geval is, is het dan mogelijk om het off-grid stopcontact altijd ingeschakeld te houden?

@Taro heb jij toevallig ooit de vraag neergelegd bij je contact persoon binnen Zendure, waar deze aansluiting voor is?

[ Voor 11% gewijzigd door geert1992 op 18-06-2025 07:56 ]

• remcoXP
  • Nu online
Echt een hele nieuwe wereld. maar ben mij aan het verdiepen.

als ik naar de specs van mijn panelen kijk:
https://www.jasolar.com/u...528/20200528012226444.pdf
41v en 10.3A
bekruipt mij het gevoel dat ik het max uit mijn 6 panelen haal als ik de zendure2000 annuleer en hiervoor een solarflow 800 pro ga. maar zeker ben ik (nog) niet.

ik kan de hyper overigens ook op zolder zetten.
en een de solarflow in mijn schuur...
Taro schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:10:
[...]

Zelf even de specs opzoeken en rekenen.

[...]

Jawel, maar meer dan 2 per string gaat je sowieso niet lukken. Dus max 2 serie/parallel, mogelijk maar 1 afhankelijk van de specs.

[...]

Zo natuurlijk is dat niet, controleer eerst even de max V en max A per MPPT en of je daar binnen blijft.

• Tijgerkracht
We hebben de 2400 AC met 3x3000 sinds 1 Juni operationeel.

Total Charged 104.79
Total Discharged 94.76

De accu's kwamen met ~60% SoC, dus iets van 5 kWh beschikbaar(?).
Dan kom ik op afgerond 104 geladen en 90 ontladen.
Dat geeft dan 86.5% rendement...wat volgens mij niet slecht is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuAK4Ywar1MKsEV9_mUNwKh9OVU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MSe0f10GgDYsVaYDb8ETeise.png?f=user_large

Aanvulling: De accu was op 3% op dat moment (daalde ineens van10% naar 3%).

[ Voor 7% gewijzigd door Tijgerkracht op 18-06-2025 12:34 ]

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• Hemera
  • Laatst online: 20-11 15:04
Temperatuur hier op zolder loopt nu flink op, de hyper lijkt daarmee ook z'n warmte niet goed meer kwijt te kunnen. 3d model van geert1992 op printables gevonden, ik had alleen nog een 120mm ipv 140mm fan dus even een verloop erbij gemaakt. Maar direct na aansluiten gelijk een flinke daling in warmte.

@geert1992 bedankt voor het 3d model!

Vanaf rechts de sterke daling vanaf de 2e piek is waar hij is aangezet, rond 9:40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3W2i45mqL3APp-OZmKhXHMLKAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vXpgU4JksgswsYaNH8eln9y1.png?f=fotoalbum_large

• geert1992
Hemera schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:07:
Temperatuur hier op zolder loopt nu flink op, de hyper lijkt daarmee ook z'n warmte niet goed meer kwijt te kunnen. 3d model van geert1992 op printables gevonden, ik had alleen nog een 120mm ipv 140mm fan dus even een verloop erbij gemaakt. Maar direct na aansluiten gelijk een flinke daling in warmte.

@geert1992 bedankt voor het 3d model!

Vanaf rechts de sterke daling vanaf de 2e piek is waar hij is aangezet, rond 9:40.

[Afbeelding]
Mooi te horen dat hij zijn werk doet.
Tip van Flip, in de meeste sliders kan je schalen, je had hem op deze manier kleiner kunnen maken, zodat er een 120mm fan op paste. Maar het is je al gelukt, dus niet nodig;).

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik krijg vandaag of morgen een tweede Hyper binnen, systeem wordt nu (voorlopig) 2 Hypers met ieder 1 accu (later meer per toren). Nu zit ik een beetje met een dilemma. Doel is om zoveel mogelijk 's nachts te draaien op wat er overdag wordt opgewekt; 100% NOM is mooi meegenomen, maar dat ga ik niet redden met mijn 2 accu's. Ik heb zonnepanelen op fase 1 en fase 2 in huis, de bestaande Hyper zit op fase 3 omdat die een vrije groep had en ik geen zin had om alles te verbouwen. Nu met een tweede wil ik het wat beter aanpakken. Wat is nu wijsheid?

- Beide Hypers op fase 3? Dat is het minste werk (want alleen stekker in het stopcontact erbij steken), maar levert nog meer onbalans op (want upload van ca. 3500W op fase 1, en download van 2400W op 3, terwijl het "neutraal" op 1 zou kunnen).
- Beide Hypers op fase 1 of 2? Dan is er minder onbalans en laad ik rechtstreeks uit de zonnepanelen, maar zal ik in de meterkast een groep moeten verplaatsen.
- Een extra groep erbij zetten op fase 1/2, en dan de nieuwe daar en de oude op 3 laten? (lijkt me onzin, als ik dan toch bezig ben met verbouwen)
- Een extra groep erbij zetten op fase 1, de bestaande verplaatsen naar 2 en dan iedere Hyper op een terugleverende fase?

De eerste twee opties kan ik zelf regelen, voor 3 en 4 denk ik dat ik beter een elektriciën kan inschakelen. Heeft dus niet de voorkeur, maar kan wel als dat uiteindelijk beter uitpakt.

Jullie advies zou fijn zijn :)

Nomen nescio

• Polvo176
Twee Hypers is maximaal 2400 W en niet uitzonderlijk veel, mijn oven trekt al 3 kW en zit ook op een fase.
Het maakt in dit geval niet zoveel uit, jou zonnepanelen zitten met 3600 W ook al op 1 fase.
Het is voor het gevoel, maar meer ook niet.

100% zul je niet halen, maar ik zit nu op 93% NOM met twee Hypers met elk een batterij.
De nachten zijn zo kort dat ik die wel over kom met deze opstelling.
Pas tegen augustus worden de nachten zoveel langer dat je meer batterijen nodig hebt.
geert1992 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:37:
[...]

De omvormers van Zendure zijn uitgerust met ingebouwde temperatuursensor. Je kunt deze sensor eenvoudig uitlezen via de FireSon-integratie, zonder dat je daarbij de mogelijkheid gebruikt om de boel aan te sturen (aangezien je gebruikmaakt van HEMS). Dat bespaart je weer een paar tientjes aan extra hardware, en die temperatuur sensor is naar verwachting directer, gezien hij in het apparaat zit.

Ook kun je dan de temperatuur van de batterijen loggen/inzien.

Een andere optie – waarmee je zeker weet dat er niets wordt weggeschreven naar de omvormers – is het gebruik van de iobroker manier. Je hoeft dan alleen de temperatuursensoren toe te voegen om de gegevens uit te lezen.
Ik bedoel hiermee ook dat mensen wel een ventilator op de Zendure willen.
En deze aan willen sturen met temperatuur of tijd een Shelly een oplossing kan bieden.
Je hebt ook mensen die geen HomeAssistant willen of hebben.
Dan bied de Shelly app ook de mogelijkheid.
Daarnaast kun je alles van Shelly ook in HomeAssistant opnemen als je dat wil.

Als je bijvoorbeeld niet met HomeAssistant wil werken of niet hebt bied de Shelly app ook veel mogelijkheden.
En is eigenlijk voor iedereen te doen.

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 11:18
Zo vanmorgen de electricien geweest en de Smart 3CT geinstalleerd en de kabel voor de AC2400 via een lasdoos aangesloten. Staan nu 6 accu's op te laden op 2400W (ingestelde max in de app) :-)
Ik wil alleen maar NOM gaan draaien, hoef verder niet te handelen. Moet dus nog even gaan zoeken in de verschillende modi wat daarin handig is. Ik dacht dat @peterbier de Smart meter modus gebruikte hiervoor toch? Heb jij daar ook "Volg de overtollige kracht (lekkere vertalingen trouwens in de app)" ingesteld?

En ik heb ook dynamische tarieven. Met de huidige instelling gaat hij denk ik niet op niet-zonnige dagen laden op de goedkope momenten? Kan ik op die dagen beter switchen naar de slimme modus of misschien wel Zenki?
avdwerf schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:19:
Zo vanmorgen de electricien geweest en de Smart 3CT geinstalleerd en de kabel voor de AC2400 via een lasdoos aangesloten. Staan nu 6 accu's op te laden op 2400W (ingestelde max in de app) :-)
Ik wil alleen maar NOM gaan draaien, hoef verder niet te handelen. Moet dus nog even gaan zoeken in de verschillende modi wat daarin handig is. Ik dacht dat @peterbier de Smart meter modus gebruikte hiervoor toch? Heb jij daar ook "Volg de overtollige kracht (lekkere vertalingen trouwens in de app)" ingesteld?

En ik heb ook dynamische tarieven. Met de huidige instelling gaat hij denk ik niet op niet-zonnige dagen laden op de goedkope momenten? Kan ik op die dagen beter switchen naar de slimme modus of misschien wel Zenki?
Ja die gebruik ik.
En inderdaad kan die vertaling wat beter in de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXbVoSut7aGDDVr1sOmwOiRTBrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vi0t2fJ57qRUPcJMu6fpuvSx.jpg?f=fotoalbum_large

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:15
Nog twee dagen tot de 20 juni ('+ of - 3 werkdagen) voor de beloofde levering van de SF800 pro.
Ik ben benieuwd of Zendure zich aan zijn woord gaat houden.

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-11 22:14
avdwerf schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:19:

ik switch zelf tussen auto mode en smart meter, dat is in principe hetzelfde (smart meter is stap 1 van de auto mode). als het tracking percentage begint af te wijken switch ik af en toe. Hoe dit gaan werken op niet zonnige dagen moeten we nog zien, wordt wel genoemd in de auto mode uitleg. Maar tegen die tijd ben ik wel geswitcht naar HA denk ik.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bra-Jo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:34:
Ik krijg vandaag of morgen een tweede Hyper binnen, systeem wordt nu (voorlopig) 2 Hypers met ieder 1 accu (later meer per toren). Nu zit ik een beetje met een dilemma. Doel is om zoveel mogelijk 's nachts te draaien op wat er overdag wordt opgewekt; 100% NOM is mooi meegenomen, maar dat ga ik niet redden met mijn 2 accu's. Ik heb zonnepanelen op fase 1 en fase 2 in huis, de bestaande Hyper zit op fase 3 omdat die een vrije groep had en ik geen zin had om alles te verbouwen. Nu met een tweede wil ik het wat beter aanpakken. Wat is nu wijsheid?

- Beide Hypers op fase 3? Dat is het minste werk (want alleen stekker in het stopcontact erbij steken), maar levert nog meer onbalans op (want upload van ca. 3500W op fase 1, en download van 2400W op 3, terwijl het "neutraal" op 1 zou kunnen).
- Beide Hypers op fase 1 of 2? Dan is er minder onbalans en laad ik rechtstreeks uit de zonnepanelen, maar zal ik in de meterkast een groep moeten verplaatsen.
- Een extra groep erbij zetten op fase 1/2, en dan de nieuwe daar en de oude op 3 laten? (lijkt me onzin, als ik dan toch bezig ben met verbouwen)
- Een extra groep erbij zetten op fase 1, de bestaande verplaatsen naar 2 en dan iedere Hyper op een terugleverende fase?

De eerste twee opties kan ik zelf regelen, voor 3 en 4 denk ik dat ik beter een elektriciën kan inschakelen. Heeft dus niet de voorkeur, maar kan wel als dat uiteindelijk beter uitpakt.

Jullie advies zou fijn zijn :)
Lastig, althans, er is misschien niet echt een foute oplossing, buiten dat je waarschijnlijk naar een soort neutraal wil streven zonder grote import of export. Ik zou denk ik elke accu op een fase zetten waar ook zonnepanelen op zitten. Stel dat je een EV moet laden, dan kun je met een 3e accu nog de 3e fase afdekken.

Zelf zit ik ook alvast vooruit te denken.
Qua aanleg is niet het makkelijkste, maar ik zit te denken om naar ons tuinhuisje een 2e of vervangende kabel meer te leggen, met 5*2,5. Waarop ik dan een lasdoos/kleine onderverdeling maak (onderverdeler ivm verlichting/wcd aan de muur). Waar ik voorlopig 1 accu op aansluit.
Mocht ik dan later de overstap naar 3-fase (en EV) maken, dan kunnen er eenvoudig nog 2 bij. Waarschijnlijk dan de SF800, zodat er ook nog 2 paneeltjes op het dak van het tuinhuisje kunnen. Al is dat nu niet echt nodig omdat er een oost-west opstelling ligt en we iets van 2000kWh overproductie hebben.

Aan de andere kant, misschien overdreven want als we van 9-5 werken, dan is er nog pakweg 14 uur waarin een auto met een granny charger kan laden. Geen idee of dat dat wenselijk is.

In de garage is makkelijker, maar het neemt toch weer ruimte in waar ik liever gereedschap/materiaal bewaar. In het tuinhuisje is dat wat minder een issue.
Fremske schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:57:
Even een noob vraag.

Is het voldoende en veilig om de 2400AC met 2x 3kw accu aan te sluiten op een enkel stopcontact wat verbonden is met een aparte groep (16B schakelaar) in de meterkast?

Ik heb zelf een 3x25A meterkast en wil twee 2400AC's verbinden via het stopcontact, ieder op een aparte groep dus er zijn geen andere verbruikers op die groep.

Kan dat?
Dat is volgens mij het hele idee.

Al ga ik zelf liever voor een "vaste" aansluiting, dus stekker afknippen, lasdoosje met daarin wago's of klemmenlijst, en vanaf daar verder. Het is tenslotte een apparaat wat een vaste plek heeft, en ik heb te vaak zwarte/gesmolten stekkers gezien. Juist van apparaten die altijd ingeplugd zijn, omdat de boel wat gaat corroderen in de loop der tijd.

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 18-06-2025 14:02 ]

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-11 17:29

Fremske

and change the world

Even een noob vraag.

Is het voldoende en veilig om de 2400AC met 2x 3kw accu aan te sluiten op een enkel stopcontact wat verbonden is met een aparte groep (16B schakelaar) in de meterkast?

Ik heb zelf een 3x25A meterkast en wil twee 2400AC's verbinden via het stopcontact, ieder op een aparte groep dus er zijn geen andere verbruikers op die groep.

Kan dat?

Back to the future

• geert1992
Fremske schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:57:
Even een noob vraag.

Kan dat?
Dat kan zeker. Volgens zendure is het noodzakelijk, wanneer je 2400watt wil gebruiken, om de stekker er af te knippen.
Daarna kan je de draden in een lasdoos verbinden met de groep.

Wat ook kan, maar een risico met zich mee brengt is de stekker eraan te laten zitten, en deze te gebruiken.

Wat wel belangrijk is, wanneer je 6kw opslag onder 1 ac2400 zet je de c-waarde wel in de gaten moet houden.
2400(vermogen)/6000(opslag afgerond) is 0,4c is hoog voor een thuisbatterij.

[ Voor 12% gewijzigd door geert1992 op 18-06-2025 14:27 ]

• Tijgerkracht
geert1992 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:01:
[...]

Dat kan zeker. Volgens zendure is het noodzakelijk, wanneer je 2400watt wil gebruiken, om de stekker er af te knippen.
Deze kan je dan in een lasdoos verbinden met de groep.

Wat ook kan, maar een risico met zich mee brengt is de stekker eraan te laten zitten, en deze te gebruiken.

Wat wel belangrijk is, wanneer je 6kw opslag onder 1 ac2400 zet je de c-waarde wel in de gaten moet houden.
2400(vermogen)/6000(opslag afgerond) is 0,4c is hoog voor een thuisbatterij.
Met 3 batterijen, daal je onder de 0.3, dat is dan wel goed toch?
Overigens heb ik hem gelimiteerd op 2000 watt.

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:20
Tijgerkracht schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:20:
[...]

1200 watt is het beste als je 6kWh opslag hebt, dan zit je namelijk op 0,2c.

• geert1992
Tijgerkracht schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:20:
[...]

2400/9000 is, 0,26c en dat is inderdaad een nette waarde. Zelf hanteer ik nu 0,25c.

Optimaal zou 0,2c zijn, dit om de batterij zo min mogelijk te stressen. Volgens mij kan het zo een paar graden schelen voor een batterij.

Ook helpt het koelen van de omvormer, dit scheelt een paar graden bij de bovenste batterij, tenminste dit heeft @Taro getest met een hyper.

[ Voor 26% gewijzigd door geert1992 op 18-06-2025 14:29 ]

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:20
geert1992 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:24:
[...]

2400/9000 is, 0,26c en dat is inderdaad een nette waarde. Zelf hanteer ik nu 0,25c.

Optimaal zou 0,2c zijn, dit om de batterij zo min mogelijk te stressen. Volgens mij kan het zo een paar graden schelen voor een batterij.
Instellen op 1800 zou ik eerder aanraden voor 9kWh aan opslag.

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IffQpulbxAZOa-LfmamyE7A6maI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miI0HdzHPV953WCoZssdUVUe.jpg?f=fotoalbum_large

In afwachting van de 2400ac met 6 accu's alvast de voorbereidingen gedaan. Links aansluiting voor stekkerloze 2400ac en rechts voor toekomstige uitbreiding met 1 of 2 800pro(s) met pv panelen.

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

Pagina: 1 ... 65 ... 145 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.