Bra-Jo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:34:
Ik krijg vandaag of morgen een tweede Hyper binnen, systeem wordt nu (voorlopig) 2 Hypers met ieder 1 accu (later meer per toren). Nu zit ik een beetje met een dilemma. Doel is om zoveel mogelijk 's nachts te draaien op wat er overdag wordt opgewekt; 100% NOM is mooi meegenomen, maar dat ga ik niet redden met mijn 2 accu's. Ik heb zonnepanelen op fase 1 en fase 2 in huis, de bestaande Hyper zit op fase 3 omdat die een vrije groep had en ik geen zin had om alles te verbouwen. Nu met een tweede wil ik het wat beter aanpakken. Wat is nu wijsheid?
- Beide Hypers op fase 3? Dat is het minste werk (want alleen stekker in het stopcontact erbij steken), maar levert nog meer onbalans op (want upload van ca. 3500W op fase 1, en download van 2400W op 3, terwijl het "neutraal" op 1 zou kunnen).
- Beide Hypers op fase 1 of 2? Dan is er minder onbalans en laad ik rechtstreeks uit de zonnepanelen, maar zal ik in de meterkast een groep moeten verplaatsen.
- Een extra groep erbij zetten op fase 1/2, en dan de nieuwe daar en de oude op 3 laten? (lijkt me onzin, als ik dan toch bezig ben met verbouwen)
- Een extra groep erbij zetten op fase 1, de bestaande verplaatsen naar 2 en dan iedere Hyper op een terugleverende fase?
De eerste twee opties kan ik zelf regelen, voor 3 en 4 denk ik dat ik beter een elektriciën kan inschakelen. Heeft dus niet de voorkeur, maar kan wel als dat uiteindelijk beter uitpakt.
Jullie advies zou fijn zijn

Lastig, althans, er is misschien niet echt een foute oplossing, buiten dat je waarschijnlijk naar een soort neutraal wil streven zonder grote import of export. Ik zou denk ik elke accu op een fase zetten waar ook zonnepanelen op zitten. Stel dat je een EV moet laden, dan kun je met een 3e accu nog de 3e fase afdekken.
Zelf zit ik ook alvast vooruit te denken.
Qua aanleg is niet het makkelijkste, maar ik zit te denken om naar ons tuinhuisje een 2e of vervangende kabel meer te leggen, met 5*2,5. Waarop ik dan een lasdoos/kleine onderverdeling maak (onderverdeler ivm verlichting/wcd aan de muur). Waar ik voorlopig 1 accu op aansluit.
Mocht ik dan later de overstap naar 3-fase (en EV) maken, dan kunnen er eenvoudig nog 2 bij. Waarschijnlijk dan de SF800, zodat er ook nog 2 paneeltjes op het dak van het tuinhuisje kunnen. Al is dat nu niet echt nodig omdat er een oost-west opstelling ligt en we iets van 2000kWh overproductie hebben.
Aan de andere kant, misschien overdreven want als we van 9-5 werken, dan is er nog pakweg 14 uur waarin een auto met een granny charger kan laden. Geen idee of dat dat wenselijk is.
In de garage is makkelijker, maar het neemt toch weer ruimte in waar ik liever gereedschap/materiaal bewaar. In het tuinhuisje is dat wat minder een issue.
Fremske schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:57:
Even een noob vraag.
Is het voldoende en veilig om de 2400AC met 2x 3kw accu aan te sluiten op een enkel stopcontact wat verbonden is met een aparte groep (16B schakelaar) in de meterkast?
Ik heb zelf een 3x25A meterkast en wil twee 2400AC's verbinden via het stopcontact, ieder op een aparte groep dus er zijn geen andere verbruikers op die groep.
Kan dat?
Dat is volgens mij het hele idee.
Al ga ik zelf liever voor een "vaste" aansluiting, dus stekker afknippen, lasdoosje met daarin wago's of klemmenlijst, en vanaf daar verder. Het is tenslotte een apparaat wat een vaste plek heeft, en ik heb te vaak zwarte/gesmolten stekkers gezien. Juist van apparaten die altijd ingeplugd zijn, omdat de boel wat gaat corroderen in de loop der tijd.
[
Voor 13% gewijzigd door
_ferry_ op 18-06-2025 14:02
]