Taro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:04:
[...]
Ik zie hier op die stekker doorgaans zo'n 4-5 Watt in de avonduren, zeker weten dat het zoveel is?
[...]
Hoeveel die uit de accu's trekt is niet/lastig te meten, maar een Hyper op een stekker doet naar mijn weten geen 22-25 Watt? Ik had er toen 2 op 1 slimme stekker en die zaten samen volgens mij op 8 Watt ofzo? Betekent natuurlijk niet dat er dan aanvullend mogelijk nog 18-21 Watt per stuk uit de accu's komt, maar dat kan ik niet onderbouwen.
De SF800 geeft dat zelf aan in de app.
De bovenste grafiek laat zien wat er aan vermogen van de panelen komt, de tweede wat er aan vermogen het net op gaat, het verschil is het eigen gebruik.
De rust stroom zal inderdaad lager zijn, zonder dat de omvormer werkt wordt er nog 5 watt uit het net gehaald en met batterij komt dat daaruit, maar is dan niet te meten.
Elke omvormer zal stroom nodig hebben om te werken en zal al gauw 25 watt of meer zijn.
Ik heb hier de specs voor me van een 4 kW omvormer, de fabrikant geeft een efficiëntie van 97,1% aan.
97,1% van 4000 watt is 3884 watt, dus gebruikt de omvormer zelf 116 watt.
Als er geen zon is dan heb je ook geen omzet verliezen en alleen nog een rust stroom, bij deze voorbeeld omvormer is dat nog 5 watt.
Dat zie je bij de SF800 dus ook terug.
PS
De Hyper heeft de batterij vol rond 10 uur, doet de rest van de dag niks tot er 's avonds de zon onder is en hij stroom moet leveren.
Halverwege de middag is hij gezakt van 100 naar 99% wat ook een indicatie is dat hij stroom uit de batterij trekt.
Dat wordt nog wel even aangevuld tot 100% als de zon nog levert.
[
Voor 10% gewijzigd door
Polvo176 op 01-06-2025 14:52
]