Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Ja dat is eigenlijk wel gek, zeker ook omdat je juist meer pv aan kunt sluiten en als dat zo is wel een nadeel tov de hyper moet ik zeggen. Morgen eens kijken wat die precies doet, ik heb al 3 zonnepanelen aangesloten en de batterijen zijn zo vol. Dus dan kan ik het zien wat die doet. Bij de hyper heb ik geen moeite om bijvoorbeeld 1400w terug te leveren aan net als de batterijen vol zijn (in ieder geval zie ik die waardes in Home assistant en in de app).Taro schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:58:
Nadeel van de 800 Pro is dat de 800 Watt output lager is dan het vermogen van bijv. 4 flinke zonnepanelen. Als de accu's dus vol zijn, wordt je opbrengst/output beperkt tot 800 ipv bijv. 1500 Watt. Je zou bijna zeggen: Altijd wat export aanzetten zodat de accu's minder snel vol zijn en dus tussendoor ook al iets terugleveren?
[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 08-05-2025 23:08 ]
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Ik hoop dat ze in deze zin bedoelden een hogere RTE dan de hyper:Peter-Nogwat schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:19:
Beschrijving van unpacking, installatie en eerste indruk van de Zendure SolarFlow 800 Pro hier: https://energienerds.nl/i...batterij-energienerds-nl/
“de SolarFlow 800 Pro gaat nog een stap verder met meer PV vermogen, 4 mppt‘s, led display, sneller schakelen, lagere RTE en een competitieve prijs”.
De output AC van de Hyper is toch max 1200w?mrme12345 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:07:
[...]
Ja dat is eigenlijk wel gek, zeker ook omdat je juist meer pv aan kunt sluiten en als dat zo is wel een nadeel tov de hyper moet ik zeggen. Morgen eens kijken wat die precies doet, ik heb al 3 zonnepanelen aangesloten en de batterijen zijn zo vol. Dus dan kan ik het zien wat die doet. Bij de hyper heb ik geen moeite om bijvoorbeeld 1400w terug te leveren aan net als de batterijen vol zijn (in ieder geval zie ik die waardes in Home assistant en in de app).
Ja klopt ik vergiste me. Ik heb 2 hypers met zonnepanelen. En intotaal is dat meer dan 1400w in bypass, maar verdeeld over 2 devices.frankj030 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:44:
[...]
De output AC van de Hyper is toch max 1200w?
Klopt, aangepast nu.frankj030 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:41:
[...]
Ik hoop dat ze in deze zin bedoelden een hogere RTE dan de hyper:
“de SolarFlow 800 Pro gaat nog een stap verder met meer PV vermogen, 4 mppt‘s, led display, sneller schakelen, lagere RTE en een competitieve prijs”.
Ik zag onderstaande daar en dat is nieuw voor mij.Peter-Nogwat schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:19:
Beschrijving van unpacking, installatie en eerste indruk van de Zendure SolarFlow 800 Pro hier: https://energienerds.nl/i...batterij-energienerds-nl/
:strip_exif()/f/image/YJvQm9dDUNhawCNyZ0d5FAcC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus de Zendure SolarFlow 800 Pro heeft het zelfde vermogen op AC laden / ontladen als de Hyper.?Polvo176 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 00:13:
[...]
Ik zag onderstaande daar en dat is nieuw voor mij.
[Afbeelding]
Lijkt het wel op, maar ik neem aan dat onze testers @Taro en @mrme12345 ze ook in de app activeren en hierover ook iets kunnen zeggen.peterbier schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 00:36:
[...]
Dus de Zendure SolarFlow 800 Pro heeft het zelfde vermogen op AC laden / ontladen als de Hyper.?
Zover ik weet wel, maar zal het vandaag / vrijdag wel even testen.Polvo176 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 00:39:
[...]
Lijkt het wel op, maar ik neem aan dat onze testers @Taro en @mrme12345 ze ook in de app activeren en hierover ook iets kunnen zeggen.
Lijkt 1000w te zijn, zal morgen nog even verder checken.mrme12345 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 00:48:
[...]
Zover ik weet wel, maar zal het vandaag / vrijdag wel even testen.
:strip_exif()/f/image/8UYTYVA0hD8952z4Dym315Zb.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerder dacht ik van de review van de 2400AC van Taro begrepen te hebben dat het onderste plaatje de setting is voor alle apparaten binnen HEMS en niet specifiek dit apparaat? In een andere Duitse video review van de SF800 pro kunnen ze in dit scherm ook veel hogere settings aangeven en melden dan dat dit verwarrend genoeg gaat over HEMS.Polvo176 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 00:13:
[...]
[Afbeelding]
Waarom zie jij de solarflow 2400 als een netgekoppelde opslagoplossing?Peter-Nogwat schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:19:
Natuurlijk verlies je wat reactietijd en heb je te maken met omvorm verlies, maar dat is het dan wel toch? Of is mijn interpretatie van netgekoppelde opslagoplossing verkeerd? 😉
+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
Nu de SF800 pro nog binnen staat, lijkt het nog erg op mijn beoogde usecase: alleen gebruiken voor NOM met opwek bestaande panelen op het dak en dynamisch laden. Zou je eens willen testen of die usecase al goed werkt, al zou het me eerlijk gezegd verrassen als dat niet zo is (want dat werkt dan analoog aan hoe veel mensen de hyper nu gebruiken). En jij test ook nog steeds met de ecotracker toch? Ben erg benieuwd hoe NOM met de ecotracker en de SF800pro functioneert.Taro schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:48:
Heb de SF 800 Pro up and running. Leuk en mooi apparaat, maar tov de 2400AC en Hyper niet zo heel veel spannends over te vertellen. Wederom zeer netjes afgewerkt en deze handvatten tillen makkelijker op dan die van de Hyper 2000.
Zonde om buiten neer te zetten, moet toch eerst de panelen nog installeren, dus voor nu bij de anderen neergezet. Misschien de stellingskasten ernaast maar eens verplaatsen, dan heb ik nog een paar meter om verder uit te breiden, al zitten de stopcontacten nu wel aan hun max![]()
[Afbeelding]
Anyway, veel plezier met testen!
- Taro
- Niet online
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
- Taro
- Niet online
Ik ga eerst focussen op het schrijven van de algemene review, daarna zal ik wat specifieke situaties testen.frankj030 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:31:
[...]
Nu de SF800 pro nog binnen staat, lijkt het nog erg op mijn beoogde usecase: alleen gebruiken voor NOM met opwek bestaande panelen op het dak en dynamisch laden. Zou je eens willen testen of die usecase al goed werkt, al zou het me eerlijk gezegd verrassen als dat niet zo is (want dat werkt dan analoog aan hoe veel mensen de hyper nu gebruiken). En jij test ook nog steeds met de ecotracker toch? Ben erg benieuwd hoe NOM met de ecotracker en de SF800pro functioneert.
maakt het nog uit voor het laad/ontlaad vermogen of er een extra batterij AB2000x is aangesloten? Los van dat dit beter is voor de levensduur met 0,2C.Taro schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:38:
De 800 Pro kan met 1000 Watt AC laden en met 800 Watt AC ontladen.
de bypass van zonnepanelen vind ik ook interessant, wat gebeurt er als er > 800 tot 1000 W vanuit de aangesloten zonnepanelen komt, wordt de batterij met max 1000 W geladen cq. bypass naar het net als de batterij(en) vol zijn.
Het gewicht van de SF 800 Pro wordt vermeld exclusief accu, wat de indruk wekt dat de omvormer los te koppelen is van de accu.Polvo176 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 00:13:
[...]
[Afbeelding]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
- Taro
- Niet online
Nee, dit is de max, ook met meer accu's. Ik ga er sowieso een AB2000X en AB2000 onder plaatsen ter test.Chupachups schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:01:
[...]
maakt het nog uit voor het laad/ontlaad vermogen of er een extra batterij AB2000x is aangesloten? Los van dat dit beter is voor de levensduur met 0,2C.
Overschot naar het net bedoel je? Ik vermoed dat die de input knijpt, tenzij je handmatig bijv. de export op 200-800 Watt instelt.de bypass van zonnepanelen vind ik ook interessant, wat gebeurt er als er > 800 tot 1000 W vanuit de aangesloten zonnepanelen komt, wordt de batterij met max 1000 W geladen cq. bypass naar het net als de batterij(en) vol zijn.
- Taro
- Niet online
'fourGStatus': False
Interessant.... 4G ondersteuning?
Ga je ongetwijfeld testen..ik ben benieuwdTaro schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:13:
[...]
Overschot naar het net bedoel je? Ik vermoed dat die de input knijpt, tenzij je handmatig bijv. de export op 200-800 Watt instelt.
:strip_exif()/f/image/gHpjqWuWhyABuPA79daqFdiy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door mrme12345 op 09-05-2025 08:43 ]
Ze zijn bij energienerds ook wakker geworden, de tekst is daar aangepast.Taro schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:38:
De 800 Pro kan met 1000 Watt AC laden en met 800 Watt AC ontladen.
- Taro
- Niet online
Daarom besteed ik ook liever iets meer tijd aan een goede review dan per se de eerste te willen zijn.Polvo176 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:53:
[...]
Ze zijn bij energienerds ook wakker geworden, de tekst is daar aangepast.
Grapje
Even een update: In Clustermodus gaan de Hyper's niet in Bypass modus als de accu's volledig zijn opgeladen. Blijkbaar dus wel als deze cluster opgeheven wordt. Ik heb geprobeerd om het cluster op te heffen, echter kan ik dan niet beide Hyper's op dezelfde fase laten regelen op NOM. Iemand een idee hoe ik dit wel kan realiseren? Ik wil eigenlijk best wel graag dat de Hyper's naar Bypass gaan.BerryGosie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:27:
[...]
Even een update op bovenstaande, nu ik beide Hypers niet meer in een cluster heb zitten. Kan ik beide niet meer naar dezelfde fase laten kijken bij NOM. Helaas heb ik maar 1 fase. Daarom zal ik hem weer in clustermode moeten zetten. De Bypass zal dan blijkbaar niet geactiveerd worden in deze cluster bij slimme modus. Jammer.. zal morgen nog eens kijken of hij nu naar bypass gaat als het in clustermodus staat.
Als ik gelijktijdig probeer om output naar home aan te zetten met 800w verandert er eigenlijk niets. Zowel niet op mijn Shelly qua export als in batterij level van 100%. Dus dat overlapt blijkbaar met de bypass functie van de SolarFlow 800 Pro.
Dus dat betekent dat als je meer dan 875w exporteert terwijl die in bypass zit deze export gelimiteerd wordt. Dat zie je ook terug in de details per paneel. Waarbij de 1e paneel volledig wordt doorgegeven en de 2e en 3e paneel op hetzelfde niveau blijven om per saldo de 875w te leveren. Zie ook screenprints.
Ik vind dit wel jammer want hierdoor gaat er opwek verloren als je batterijen vol zitten terwijl je wel veel zonnepanelen aan kunt sluiten aan de 800 Pro. Aan de andere kant is die opwek nu ook niet veel waard bij dynamische tarieven (zeker niet als de zon zo schijnt als vandaag en je batterijen binnen no time vol zijn) en is het in herfst en winter en bewolkte dagen nog steeds handig om veel opwek te hebben om je batterijen mee te vullen. Maar toch had ik liever deze teruggave aan net in bypass mode nog net wat hoger gezien.
:strip_exif()/f/image/3sn4pigkLBpvLyI5W3DPG3cX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pkiqQ1J8xVTNjIE9WPrWww1m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vnRBJIAauDBuQXLeo2shkjBa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gUM84KXOdwS56x8EukjVL6Nx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NyhrfHuJjxeZE9rFxClAb0dG.jpg?f=fotoalbum_large)
- Taro
- Niet online
Had ik inderdaad wel verwacht, daarom al sinds vanochtend vroeg een export van 200 Watt aan staan zodat ie pas later vandaag vol is en dan niet het totale vermogen afknijpt. Je hebt er nu 8 kWh op zitten? Gaat dus ook 10 uur duren dat weer te exporteren. Wel jammer dat je dus bijv. 6 accu's in bijv. 6-7 uur vol krijgt, maar er daarna 15 uur over doet ze leeg te krijgen met 800 Watt. Die verhouding is een beetje uit balans tov de Hyper.mrme12345 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:21:
De batterijen van de SolarFlow 800 Pro zijn vol en de Pro is automatisch naar bypass gegaan. De opwek was op moment van overgang naar 100% rond de 900w. De bypass geeft nu continu 875w af, dus wel hoger dan de 800w maar dat zal nodig zijn om uiteindelijk op 800w richting net af te kunnen geven ivm verliezen.
Als ik gelijktijdig probeer om output naar home aan te zetten met 800w verandert er eigenlijk niets. Zowel niet op mijn Shelly qua export als in batterij level van 100%. Dus dat overlapt blijkbaar met de bypass functie van de SolarFlow 800 Pro.
Dus dat betekent dat als je meer dan 875w exporteer terwijl die in bypass zit deze export gelimiteerd wordt. Dat zie je ook terug in de details per paneel. Waarbij de 1e paneel volledig wordt doorgegeven en de 2e en 3e paneel op hetzelfde niveau blijven om per saldo de 875w te leveren. Zie ook screenprints.
Ik vind dit wel jammer want hierdoor kun je dus opwek verloren laten gaan als je batterijen vol zitten en je wel veel zonnepanelen aan kunt sluiten. Aan de andere kant is die opwek nu ook niet veel waard bij dynamische tarieven (zeker niet als de zon zo schijnt als vandaag en je batterijen binnen no time vol zijn) en is het in herfst en winter en bewolkte dagen nog steeds handig om veel opwek te hebben om je batterijen mee te vullen. Maar toch had ik liever deze teruggave aan net in bypass mode nog net wat hoger gezien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb er inderdaad nu 8 kWh onder zitten. Ja de balans bij de hyper lijkt net wat beter. Maar er zitten wel weer andere voordelen aan de Pro 800 (zoals waarschijnlijk betere RTE zoals geadverteerd (maar moet nog blijken), en dat je meer panelen aan kunt sluiten wat voor andere jaargetijden wel een groot voordeel is en 4 mppt's ipv 2).Taro schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:36:
[...]
Had ik inderdaad wel verwacht, daarom al sinds vanochtend vroeg een export van 200 Watt aan staan zodat ie pas later vandaag vol is en dan niet het totale vermogen afknijpt. Je hebt er nu 8 kWh op zitten? Gaat dus ook 10 uur duren dat weer te exporteren. Wel jammer dat je dus bijv. 6 accu's in bijv. 6-7 uur vol krijgt, maar er daarna 15 uur over doet ze leeg te krijgen met 800 Watt. Die verhouding is een beetje uit balans tov de Hyper.
Maar in eerste instantie dacht ik mijn hypers te vervangen door SF Pro 800 maar dat ga ik niet voor alle hypers doen. Ik denk nu 1x de Pro (met 4 panelen), 1x de hyper (met 2 panelen) en 1x nog te bestellen 2400 AC. Maar eerst nog verder uit proberen allemaal komende tijd.
Bedankt voor alle informatie en testen, ook aan de rest van dit topic! Lees hier alles mee. Met de Hyper bedoelen jullie de Hyper 2000? Heb hier een 4x405wp aan een string omvormer. Dit is mijn 2de set naast mijn hoofdset een 8x440wp. Zit dus te kijken of ik een thuisaccu ga toevoegen op alleen AC of de kleine stringomvormer vervang voor een alles in 1 oplossing. Dat komt vooral omdat ik zo min mogelijk verlies wil en het best logisch vind dat die accu's rechtstreeks uit panelen worden geladen.mrme12345 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:44:
[...]
Heb er inderdaad nu 8 kWh onder zitten. Ja de balans bij de hyper lijkt net wat beter. Maar er zitten wel weer andere voordelen aan de Pro 800 (zoals waarschijnlijk betere RTE zoals geadverteerd (maar moet nog blijken), en dat je meer panelen aan kunt sluiten wat voor andere jaargetijden wel een groot voordeel is).
Maar in eerste instantie dacht ik mijn hypers te vervangen door SF Pro 800 maar dat ga ik niet voor alle hypers doen. Ik denk nu 1x de Pro (met 4 panelen), 1x de hyper (met 2 panelen) en 1x nog te bestellen 2400 AC. Maar eerst nog verder uit proberen allemaal komende tijd.
Ja inderdaad de Hyper 2000 en met 4 x 405wp kan dat prima, dan blijf je onder de 1800w grens van de Hyper. Wel ook even goed naar de voltage specs kijken per mppt ingang van Zendure. Kun je op hun site vinden. Alleen als je terug gaat leveren in bypass in de lente en zomer kan het zijn dat je ook boven de grens van de max van de hyper komt qua omvormer naar net. Ik dacht max 1200w in bypass, maar ga het morgen precies uitproberen met 3 panelen op de hyper aansluiten en dan kijken wat dat in bypass oplevert. Had daar tot op heden max 2 panelen op zitten en dat gaat prima in bypass (ook ca 850wp aan panelen). Met 3 panelen ga je meer richting de limiet van 1200w en dan zal die wel ca. 1300w doorgeven om 1200w max aan huis af te geven verwacht ik.DJ-Promo schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:58:
[...]
Bedankt voor alle informatie en testen, ook aan de rest van dit topic! Lees hier alles mee. Met de Hyper bedoelen jullie de Hyper 2000? Heb hier een 4x405wp aan een string omvormer. Dit is mijn 2de set naast mijn hoofdset een 8x440wp. Zit dus te kijken of ik een thuisaccu ga toevoegen op alleen AC of de kleine stringomvormer vervang voor een alles in 1 oplossing. Dat komt vooral omdat ik zo min mogelijk verlies wil en het best logisch vind dat die accu's rechtstreeks uit panelen worden geladen.
Info zendure: Zorg ervoor dat het vermogensbereik van elk paneel tussen 350W en 600W ligt en het spanningsbereik tussen 15V en 55V. Het overschrijden van 55V kan de Hyper 2000 permanent beschadigen.
[ Voor 15% gewijzigd door mrme12345 op 09-05-2025 17:28 ]
In de zomer blaf je de batterijen toch wel snel vol en wordt de overmaat teruggeleverd of afgeschakeld. Als de SF800 pro in de winter met een overmaat aan aangesloten PV vermogen vol kan lopen en dit geleidelijk weer afgeeft aan mn rustig pruttelende warmtepomp ben ik tevreden, zo min mogelijk gebruik van het net, ook in het voor en naseizoen.mrme12345 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:44:
[...]
Heb er inderdaad nu 8 kWh onder zitten. Ja de balans bij de hyper lijkt net wat beter. Maar er zitten wel weer andere voordelen aan de Pro 800 (zoals waarschijnlijk betere RTE zoals geadverteerd (maar moet nog blijken), en dat je meer panelen aan kunt sluiten wat voor andere jaargetijden wel een groot voordeel is en 4 mppt's ipv 2).
Ja dat is zeker waar en die kWh'en in die andere jaargetijden zijn veel interessanter. Dus daarmee nog steeds goede optie om zoveel mogelijk panelen aan de SolarFlow 800 Pro te hangen. In de zomer maak je de kWh'en toch niet op en leveren ze nauwelijks wat op bij dynamische tarieven als heel de dag de zon schijnt.Chupachups schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:17:
[...]
In de zomer blaf je de batterijen toch wel snel vol en wordt de overmaat teruggeleverd of afgeschakeld. Als de SF800 pro in de winter met een overmaat aan aangesloten PV vermogen vol kan lopen en dit geleidelijk weer afgeeft aan mn rustig pruttelende warmtepomp ben ik tevreden, zo min mogelijk gebruik van het net, ook in het voor en naseizoen.
Goede vraag, maar ter voorkoming van misverstanden: ik ben niet de auteur van het SolarFlow 800 Pro artikel op energienerds.nl.markduffy schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:06:
[...]
Waarom zie jij de solarflow 2400 als een netgekoppelde opslagoplossing?
Natuurlijk verlies je wat reactietijd en heb je te maken met omvorm verlies, maar dat is het dan wel toch? Of is mijn interpretatie van netgekoppelde opslagoplossing verkeerd? 😉
Ik hou alleen enkele review-sites in de gaten, met name wanneer forum-leden melden dat ze nieuwe producten ter review hebben ontvangen.
Bij mij ligt dat verbruik meestal tussen de 100 en 180 watt, met uitschieters richting de 800w.
Het totale nachtverbruik licht tussen de 2,5 tot 4 kWh.
Ik wil de accu inzetten om zoveel mogelijk richting 0 op de meter te gaan.
Zonnepanelen sluit ik niet direct op de Zendure aan – het gaat dus puur om AC-opslag.
Wat verder misschien relevant is:
- Ik wek jaarlijks 1800 tot 2000 kWh meer op dan ik verbruik
- Nog geen wp of e-auto
- Ik twijfel tussen de SolarFlow 2400 AC (met 2 of 3 accu’s) en de SolarFlow 800 Pro
Alle input is welkom!
Ik kan niet spreken uit ervaring met Zendure. In het algemeen gaat voor elke omvormer op dat wanneer er een klein percentage van het maximum vermogen geleverd moet worden, dit niet met een geweldig goed rendement gebeurt.
Met jouw kleine sluipverbruik en afwezigheid van EV en WP zou ik in jouw situatie voor de 800 pro gaan ipv de 2400ac.
Tenzij je van plan bent een dynamisch contract te nemen en ook wat gaat proberen te verhandelen op de day-ahead markt.
[ Voor 33% gewijzigd door DaanTriple7 op 09-05-2025 16:08 ]
- Taro
- Niet online
Aangezien het puur AC laden mag zijn en er sprake is van meer dan 2 kWh verbruik, zou ik persoonlijk eerder de 2400AC aanraden. Anders moet je namelijk bij de SF 800 Pro nog aanvullend 2 kWh opslag bijkopen als je het volledige verbruik wil afdekken én je hebt MC4 stekkers op de omvormer zitten die je niet gebruikt. Met de 2400AC + 1x AB3000X zit je op 1448 Euro voor 3 kWh, waarbij je met de SF 800 Pro met 4 kWh op 1628 Euro uit komt, weliswaar met 4 ipv 3 kWh.DaanTriple7 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:07:
@Sjembecks
Ik kan niet spreken uit ervaring met Zendure. In het algemeen gaat voor elke omvormer op dat wanneer er een klein percentage van het maximum vermogen geleverd moet worden, dit niet met een geweldig goed rendement gebeurt.
Met jouw kleine sluipverbruik en afwezigheid van EV en WP zou ik in jouw situatie voor de 800 pro gaan ipv de 2400ac.
Tenzij je van plan bent een dynamisch contract te nemen en ook wat gaat proberen te verhandelen op de day-ahead markt.
Edit: Zie dat er staat met 2-3 extra accu's. Dan zou ik persoonlijk bij de gewenste hoeveelheid kWh's kijken welke variant het goedkoopste is. Is dat gelijkwaardig, dan zou ik de 2400AC kiezen ivm hogere vermogen ipv MC4 stekkers als die toch niet nodig zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 09-05-2025 16:16 ]
hoe groot is dit verschil dan?
Kan er anders beter gekozen worden om
2 systemen naast elkaar te zetten? Dus de 2400 en de 800pro? of gaat dat dan ook weer niet lekker?
+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
- Taro
- Niet online
Via HEMS werkt dat prima samen, maar je hebt wel 2x standby verliezen door de extra omvormer én je moet rekening houden met een minimaal aantal accu's passend bij het vermogen van de omvormer. Zo zou ik iedereen afraden de 2400AC met 1x AB3000X op 2400 Watt te belasten, dat is erg slecht voor de accu. En voor de SF 800 Pro moet je bijv. de ingebouwde 2 kWh accu echt niet iedere dag met 2600 Watt vanuit de panelen gaan laden, dan is het ook snel einde oefening.markduffy schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:16:
Daarop inhakend,
hoe groot is dit verschil dan?
Kan er anders beter gekozen worden om
2 systemen naast elkaar te zetten? Dus de 2400 en de 800pro? of gaat dat dan ook weer niet lekker?
Wil je die combi gebruiken dan zou ik minimaal 2 accu's per stuk aanraden om vermogen omvormer en capaciteit accu beter op elkaar af te stemmen.
- Taro
- Niet online
Nu aan HEMS toegevoegd en op 100% gezet op basis van Slimme CT mode. Kijken wat er zo gebeurt, er gaat nu 1935 Watt richting de 3 accu's, dus lang kan dat niet duren. 1100 Watt uit de 3 panelen en rest uit net het ivm overschot.
- Taro
- Niet online
- AB2000
- AB2000S
- AB2000
Ja klopt inderdaad, ik heb er 3 x een AB2000S onder en de 1e batterij heeft label AB2000. Geen X of S te zien daar.Taro schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:53:
@mrme12345 De SF800Pro staat hier op een AB2000 en AB2000S als aanvulling, zie jij ook dat de ingebouwde versie niet als AB2000X, maar als AB2000 wordt aangeduid? Ik zie:In de AIO2400 zag ik overigens ook "AB2000" staan, terwijl die een afwijkende ingebouwde 2.4 kWh accu had, dus ik heb het idee dat ze "AB2000" als standaard accu hanteren. Zal ik wel even aan ze doorgeven.
- AB2000
- AB2000S
- AB2000
:strip_exif()/f/image/zYkbuGHdZlbIlLVaod5yEW3F.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar bij specs zendure website wordt wel naar AB2000X verwezen als je bij de SF 800 Pro kijkt. Wat me ook nog opvalt is dat bij de SF 800 Pro en dan batterij tab de specs als volgt zijn:
:strip_exif()/f/image/zIHU634NEJ2tW3bgLlJOstJf.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij invoer snap ik dat wel als combinatie van pv panelen en / of AC laden, maar bij uitvoervermogen (1920w bij 2 of meer batterijen) herken ik het niet. Of ik moet ergens een instelling gemist hebben bij de SF 800 Pro, want heb er toch 4 batterijen aan zitten. En vandaag dus de max 875w gezien bij bypass.
- Taro
- Niet online
Werkt volgens mij nog niet vlekkeloos.
Dank voor je antwoord en toelichting. Die 800w beperking is voor mij niet zo’n probleem aangezien ik er 2 op het oosten doe en 2 op het westen. Ik zit wat te zoeken naar mooie panelen voor een goede prijs. Die voltages duikelen mij een beetje. Bij zendure zeggen ze alleen dat voltage van aan te sluiten panelen tussen de 14 en 55v moet zitten, maar bij specs van zonnepanelen zie ik meerdere voltage waarden. Welke moet ik aanhouden bij het uitzoeken, of komt het voltage eigenlijk nooit boven de 55v. Kan je in de specs van zonnepanelen omzien welke snel ‘opstarten’ bij weinig licht, of zit dat meer in de omvormer (waar zendure naar eigen zeggen dus wel goed in is)?Taro schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:50:
[...]
De panelen van Zendure zijn prima, maar, ze leveren gewoon bijv. Jinko en DAS Solar panelen, die je waarschijnlijk buiten Zendure om goedkoper kunt krijgen.
Zendure levert zelf bij de SF 800 Pro de volgende panelen: DAS Solar DAS-DH120ND 505 490-515 1500V Full Black Bifacial, 505 Wp dus. Heb er 3 liggen, de 4e is helaas beschadigd tijdens transport en moet ik nog naar de stort brengen. Duizenden kleine stukjes glas in de doos, wat een feest om die af te gaan voeren
Joost de Vries
Het werkt idd nog niet vlekkeloos.Taro schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:42:
SF 800 Pro is 100% via HEMS, ging wel naar "Omzeilen", maar deed niets. +-17 Watt kwam er volgens de afbeelding bij de panelen binnen, maar ging nergens heen. Uit HEMS gehaald, AC Invoer naar AC Uitvoer gewisseld. Zelfs nog op 800 Watt uitvoer ipv 0 uitvoer gezet, zelfs de accu werd niet ontladen. Bypass nog even naar Uit en weer naar Aan gewisseld. En nu staat ie te idlen met >1000 Watt opwek die verdampt...
1 van mijn 2 hypers ging netjes in bypass nadat die vol was en leverde 700+ watt terug vanuit solar.
De andere had het laatste stuk van de accu volgeladen via de 2 panelen die er aan hangen. Dat eindigde op iets van 120 watt voor het levelen van de accu's. Hij ging wel in Bypass maar bleef op die 120 watt hangen.
Cluster verbroken daarna output,input,output geswitched daarna ging hij wel in full bypass.
Cluster weer opgebouwd en bleef netjes in bypass alleen zodra de Hypers dan weer terug moeten leveren blijven ze in bypass staan helaas. Meerdere keren cluster verbroken en opnieuw opgebouwd en modes geswitched, ineens schoot hij van bypass af en matched hij het verbruik weer netjes.
@Taro kan jij dat mee nemen richting jou contacten ?
17 Watt is toch te weinig om nog wat over te houden.Taro schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:42:
SF 800 Pro is 100% via HEMS, ging wel naar "Omzeilen", maar deed niets. +-17 Watt kwam er volgens de afbeelding bij de panelen binnen, maar ging nergens heen. Uit HEMS gehaald, AC Invoer naar AC Uitvoer gewisseld. Zelfs nog op 800 Watt uitvoer ipv 0 uitvoer gezet, zelfs de accu werd niet ontladen. Bypass nog even naar Uit en weer naar Aan gewisseld. En nu staat ie te idlen met >1000 Watt opwek die verdampt...
De SF800 gaf op het eind van de middag nog 52 watt binnen en ging er 30 watt het net op.
Heeft dus zeker 22 watt nodig om te functioneren.
- Taro
- Niet online
Klopt, maar zoals ik aangaf ging er nog minimaal 1000 ipv 17 Watt de panelen in....Polvo176 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:19:
[...]
17 Watt is toch te weinig om nog wat over te houden.
De SF800 gaf op het eind van de middag nog 52 watt binnen en ging er 30 watt het net op.
Heeft dus zeker 22 watt nodig om te functioneren.
Inmiddels is ie terug gaan leveren, tijdens het eten even wat screenshots gemaakt:
:strip_exif()/f/image/6nsk3x0TE7EDUPcOjsFSI9HV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JuFiXGU7a9mkGzCVCFjvoZDe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lxGCxcBNlcYFGMDRXOhhmzf6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yO3htKNHetfXi1FXBJ946ioP.jpg?f=fotoalbum_large)
- Taro
- Niet online
Yes, gemeld, samen met wat ik vandaag heb geconstateerd + AB2000 ipv AB2000X weergave.therobber schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:19:
[...]
Het werkt idd nog niet vlekkeloos.
1 van mijn 2 hypers ging netjes in bypass nadat die vol was en leverde 700+ watt terug vanuit solar.
De andere had het laatste stuk van de accu volgeladen via de 2 panelen die er aan hangen. Dat eindigde op iets van 120 watt voor het levelen van de accu's. Hij ging wel in Bypass maar bleef op die 120 watt hangen.
Cluster verbroken daarna output,input,output geswitched daarna ging hij wel in full bypass.
Cluster weer opgebouwd en bleef netjes in bypass alleen zodra de Hypers dan weer terug moeten leveren blijven ze in bypass staan helaas. Meerdere keren cluster verbroken en opnieuw opgebouwd en modes geswitched, ineens schoot hij van bypass af en matched hij het verbruik weer netjes.
- Taro
- Niet online
Je moet naar mijn weten naar 2 zaken kijken, al ben ik hier zeker geen expert in:joostdevriesede schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:07:
[...]
Dank voor je antwoord en toelichting. Die 800w beperking is voor mij niet zo’n probleem aangezien ik er 2 op het oosten doe en 2 op het westen. Ik zit wat te zoeken naar mooie panelen voor een goede prijs. Die voltages duikelen mij een beetje. Bij zendure zeggen ze alleen dat voltage van aan te sluiten panelen tussen de 14 en 55v moet zitten, maar bij specs van zonnepanelen zie ik meerdere voltage waarden. Welke moet ik aanhouden bij het uitzoeken, of komt het voltage eigenlijk nooit boven de 55v. Kan je in de specs van zonnepanelen omzien welke snel ‘opstarten’ bij weinig licht, of zit dat meer in de omvormer (waar zendure naar eigen zeggen dus wel goed in is)?
- Open Circuit Voltage (Voc) - (V)
- Max Power Current - (A)
Ik heb 2x Jinko 435 Wp die ik net niet tegelijk op 1 HUB 2000 MPPT kan zetten, maar 2x Jinko 420 Wp waarmee dat wel kan en die net binnen de marge blijven. Kwestie dus van zoeken. Maar de SF 800 Pro kan wat dat betreft wel flink wat capaciteit aan.
:strip_exif()/f/image/tia7eiwlShqFsbGZUPQi0TMS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door mrme12345 op 09-05-2025 18:54 ]
- Taro
- Niet online
Nee, helaas. Sowieso moet je bij de HEMS statistieken altijd even van datum wisselen en weer terug naar vandaag, die updaten niet netjes automatisch tussendoor, maar hier ook leeg inderdaad.mrme12345 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:51:
@taro zie jij wel statistiek van de SolarFlow 800 pro in de app? Ik zie wel wattages, maar zie nergens kWh'en en er is ook geen statistiek pagina voor, zover ik gezien heb. En onderaan het hems tabblad heb je wel zoiets maar daar staat geen aantallen bij mij, alles leeg.
Wel een enorm mooie 1e dag om te testen
Zal wel nog een bug zijn die opgelost moet worden met een update.Taro schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:57:
[...]
Nee, helaas. Sowieso moet je bij de HEMS statistieken altijd even van datum wisselen en weer terug naar vandaag, die updaten niet netjes automatisch tussendoor, maar hier ook leeg inderdaad.
Als er 626w in gaat vanuit je panelen en 581w uit gaat naar het net; kan ik dan concluderen dat de RTE dan 0,928 is?Taro schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:22:
[...]
Klopt, maar zoals ik aangaf ging er nog minimaal 1000 ipv 17 Watt de panelen in....
Inmiddels is ie terug gaan leveren, tijdens het eten even wat screenshots gemaakt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn 10kW SolarEdge omvormer laat vanaf 500 watt al een efficiëntie zien van 97%, dus het kan wel efficiëntDaanTriple7 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:07:
@Sjembecks
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
- Taro
- Niet online
RTE bereken je over alle AC ingaande kWh's vs AC uitgaande kWh's. Zowel @mrme12345 als ik kunnen dus de komende periode weinig zeggen over de RTE van de SF 800 Profrankj030 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:11:
[...]
Als er 626w in gaat vanuit je panelen en 581w uit gaat naar het net; kan ik dan concluderen dat de RTE dan 0,928 is?
Is trouwens niet waar, volgende week wordt hier de achtertuin gedaan en moet ik een deel van de extra zonnepanelen weghalen, dan zou ik een paar dagen via AC kunnen laden en ontladen. Misschien dat zij ook wel een testje willen doen zonder panelen. Morgen zijn er ook negatieve tarieven, dan is AC laden beter dan DC laden, maar dat uurtje levert geen representatieve uitslagen op.
[ Voor 32% gewijzigd door Taro op 09-05-2025 20:12 ]
Ligt dit nu aan de AI functionaliteit? Het lijkt dus niet alleen bij de SF800 pro te gebeuren maar ook bij de Hyper, dat is iets anders dan @Taro suggereert.therobber schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:19:
[...]
Het werkt idd nog niet vlekkeloos.
- Taro
- Niet online
Nee, het ligt aan de slimme modi. HEMS is de slimme mode voor SF800(Pro) & 2400AC, waar je dat bij een Hyper per apparaat kunt selecteren.Chupachups schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:49:
[...]
Ligt dit nu aan de AI functionaliteit? Het lijkt dus niet alleen bij de SF800 pro te gebeuren maar ook bij de Hyper, dat is iets anders dan @Taro suggereert.
In handmatige mode werkt het prima, AC export op 0 -> Accu laadt op -> Automatisch naar bypass. In slimme modi werkt dit helaas nog niet goed.
Dit bedoel ik..ligt dit nu aan de SF800 pro of aan HEMS AI? Dat moet je wel uit elkaar halen voor een objectief vergelijk.Taro schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:42:
- Taro
- Niet online
Het ligt aan de slimme modi / firmwares. Is inderdaad geen SF800 Pro specifiek iets, maar een software ding waar ook de Hyper last van heeft. En dus op te lossen.Chupachups schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:52:
[...]
Dit bedoel ik..ligt dit nu aan de SF800 pro of aan HEMS AI? Dat moet je wel uit elkaar halen voor een objectief vergelijk.
Is het advies om hems voorlopig nog niet te activeren tot deze bugs zijn opgelost? ik heb nog geen scherp beeld of hems nu echt voordelen biedt, wel issues dus mbt bypass pv opwek.Taro schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:54:
[...]
Het ligt aan de slimme modi / firmwares. Is inderdaad geen SF800 Pro specifiek iets, maar een software ding waar ook de Hyper last van heeft. En dus op te lossen.
Dat vroeg ik mij af ja, en dat leek me nou wel leuk om te gaan proberen. Kijken hoeveel cycli er in zo'n geval werkelijk behaald kunnen worden voordat ie de geest geeft. Maar ik vermoed dat ik de 2kWh van de SF800Pro niet eens kwijt kan 's avonds/'s nachts.Taro schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:19:
[...]
En voor de SF 800 Pro moet je bijv. de ingebouwde 2 kWh accu echt niet iedere dag met 2600 Watt vanuit de panelen gaan laden, dan is het ook snel einde oefening.
Desondanks er nog maar een AB2000X bij besteld, ik vind vast wel een use case...
- Taro
- Niet online
Grote kans dat je dan >10 jaar verder bent hoor.TCMR schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:57:
[...]
Dat vroeg ik mij af ja, en dat leek me nou wel leuk om te gaan proberen. Kijken hoeveel cycli er in zo'n geval werkelijk behaald kunnen worden voordat ie de geest geeft. Maar ik vermoed dat ik de 2kWh van de SF800Pro niet eens kwijt kan 's avonds/'s nachts.
Desondanks er nog maar een AB2000X bij besteld, ik vind vast wel een use case...
:gifsicle():strip_exif()/f/image/6f27nuGd2pGeEy5bAPw0UiRb.gif?f=user_large)
2640 W is het max aansluitvermogen, maar het laden van de batterij is gelimiteerd tot 1440 W en als je er meer batterijen onder hangt dan loopt dat op tot maximaal 2000 W.TCMR schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:57:
[...]
Dat vroeg ik mij af ja, en dat leek me nou wel leuk om te gaan proberen. Kijken hoeveel cycli er in zo'n geval werkelijk behaald kunnen worden voordat ie de geest geeft. Maar ik vermoed dat ik de 2kWh van de SF800Pro niet eens kwijt kan 's avonds/'s nachts.
1440 W is al meer dan de 1200 W die bij de AB1200S stond.
Zou dat inhouden dat de AB2000X meer kan hebben dan de S?
Het is overigens wel fors meer dan de 0,2 of 0,3C die @Taro aanhoud.
ik ben eigenlijk niet echt verrast , het product is een 800 welke verwijst naar 800w , dus zelfs met de hoge panelen waarde , blijft het 'veilig' om het omzeggens door zowat elke bunhaas in een stopcontact te steken.mrme12345 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:21:
De batterijen van de SolarFlow 800 Pro zijn vol en de Pro is automatisch naar bypass gegaan. De opwek was op moment van overgang naar 100% rond de 900w. De bypass geeft nu continu 875w af, dus wel hoger dan de 800w maar dat zal nodig zijn om uiteindelijk op 800w richting net af te kunnen geven ivm verliezen.
Dus dat betekent dat als je meer dan 875w exporteert terwijl die in bypass zit deze export gelimiteerd wordt. Dat zie je ook terug in de details per paneel. Waarbij de 1e paneel volledig wordt doorgegeven en de 2e en 3e paneel op hetzelfde niveau blijven om per saldo de 875w te leveren. Zie ook screenprints.
Ik vind dit wel jammer want hierdoor gaat er opwek verloren als je batterijen vol zitten terwijl je wel veel zonnepanelen aan kunt sluiten aan de 800 Pro. Aan de andere kant is die opwek nu ook niet veel waard bij dynamische tarieven (zeker niet als de zon zo schijnt als vandaag en je batterijen binnen no time vol zijn) en is het in herfst en winter en bewolkte dagen nog steeds handig om veel opwek te hebben om je batterijen mee te vullen. Maar toch had ik liever deze teruggave aan net in bypass mode nog net wat hoger gezien.
ook de formfactor , wat pv's , batterijtje en 800 w is het zowat het ideale balkon apparaatje.
de hoge PV waarde en de onevenwichtig hoge batterij capaciteit is gewoon foldertjes lock informatie (kunnen ze lekker veel cijfertjes pompen) , omdat het allicht vrij weinig kost om dat toe te voegen.
En voor ons belgen , kan het allicht wel zonder veel zorgen door synergrid goed gekeurd worden.
Want via frimware vermogen unlocken , zoals bij de hyper , willen ze ook niet (omdat mensen dan gewoon effe voor een ander land kiezen en gaan maar )
Dit gedrag zal gebaseerd zijn op de Duitse regelgeving, de grootse markt binnen de EU voor Zendure. Een balkonset mag daar nooit meer dan 800 W het net opduwen, ook al heb je 2000 W aan panelen op je dak liggen. (Achtergrond Balkonkraftwerk hier. Het artikel heeft het nog over 600 W maar dat is recentelijk opgehoogd naar 800 W.)mrme12345 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zonder off-topic te willen gaan: áls er in de toekomst een compromis gesloten gaat worden m.b.t. de salderingsregeling, vermoed ik dat we op een dergelijke exportlimiet uit gaan komen. Je vermindert netcongestie en iedereen met twee (of meer) panelen krijgt gewoon dezelfde verdiensten. En je beperkt eventuele terugleverboetes.
Wat mij betreft een prima functionaliteit maar voor de Nederlandse consument nu nog anderhalf jaar ongewenst. Althans, wanneer je statistische tarieven hebt en geen terugleverboetes.
Als we de 800 Pro over anderhalf jaar willen gebruiken als vervanger van onze huidige omvormer zou ik graag de volgende keuze willen zien in de app.
Indien batterij vol, dan:
a) Zet export naar net op 0.
b) Zet export naar net op X watt.
c) Zet export naar net op maximaal.
Waarbij “maximaal” dan afhangt van het aangesloten paneel vermogen en wat de Zendure 800 Pro inverter aankan. En ‘X’ afhangt van de lokale regelgeving maar als je de boel binnen de EU geharmoniseerd wil houden is 800 W een prima getal. En X ook een beetje negatief mag zijn om terugleverboetes te voorkomen, altijd consumptie van minstens 50 watt bijvoorbeeld.
Nu gaan een aantal mensen stijgeren op die 800 W limiet, terecht wanneer je een dynamisch contract hebt en je je zuidelijke dak vol panelen hebt liggen. Aan de andere kant; handelen op dynamische tarieven zal op den duur steeds minder aantrekkelijk worden. Bij de installatie van meer en meer thuisbatterijen en meer en meer mega-batterijen wordt in de toekomst de duck curve steeds vlakker, en daarmee ook de prijzen.
Dus als ik ergens een feature request zou kunnen neerleggen (?) dan wordt het de “set export limit to:” feature.
P.S. ik ken de app niet, misschien zit deze functie er nu al in?
Òf je sluit je paneel vermogen op het dak gewoon op een string omvormer aan, het zomeroverschot wordt dan automatisch op het net gezet (of geknepen door je omvormer). De "winter panelen" met verticaal, west of oost oriëntatie sluit je aan op de SF800 pro. Dat mag je best over dimensioneren, in het naseizoen en de winter gaat het allemaal niet zo hard.Sonero schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:52:
[...]
Dit gedrag zal gebaseerd zijn op de Duitse regelgeving, de grootse markt binnen de EU voor Zendure. Een balkonset mag daar nooit meer dan 800 W het net opduwen, ook al heb je 2000 W aan panelen op je dak liggen. (Achtergrond Balkonkraftwerk hier. Het artikel heeft het nog over 600 W maar dat is recentelijk opgehoogd naar 800 W.)
Zonder off-topic te willen gaan: áls er in de toekomst een compromis gesloten gaat worden m.b.t. de salderingsregeling, vermoed ik dat we op een dergelijke exportlimiet uit gaan komen. Je vermindert netcongestie en iedereen met twee (of meer) panelen krijgt gewoon dezelfde verdiensten. En je beperkt eventuele terugleverboetes.
Wat mij betreft een prima functionaliteit maar voor de Nederlandse consument nu nog anderhalf jaar ongewenst. Althans, wanneer je statistische tarieven hebt en geen terugleverboetes.
Als we de 800 Pro over anderhalf jaar willen gebruiken als vervanger van onze huidige omvormer zou ik graag de volgende keuze willen zien in de app.
Indien batterij vol, dan:
a) Zet export naar net op 0.
b) Zet export naar net op X watt.
c) Zet export naar net op maximaal.
Waarbij “maximaal” dan afhangt van het aangesloten paneel vermogen en wat de Zendure 800 Pro inverter aankan. En ‘X’ afhangt van de lokale regelgeving maar als je de boel binnen de EU geharmoniseerd wil houden is 800 W een prima getal. En X ook een beetje negatief mag zijn om terugleverboetes te voorkomen, altijd consumptie van minstens 50 watt bijvoorbeeld.
Nu gaan een aantal mensen stijgeren op die 800 W limiet, terecht wanneer je een dynamisch contract hebt en je je zuidelijke dak vol panelen hebt liggen. Aan de andere kant; handelen op dynamische tarieven zal op den duur steeds minder aantrekkelijk worden. Bij de installatie van meer en meer thuisbatterijen en meer en meer mega-batterijen wordt in de toekomst de duck curve steeds vlakker, en daarmee ook de prijzen.
Dus als ik ergens een feature request zou kunnen neerleggen (?) dan wordt het de “set export limit to:” feature.
P.S. ik ken de app niet, misschien zit deze functie er nu al in?
- Taro
- Niet online
Mooi product, ik ga deze zeker permanent/structureel inzetten gekoppeld aan 4 panelen op het garagedak, maar wel met in de zomer een continue export richting het stroomnet. Daardoor kunnen de andere accu's die goedkope AC stroom ook weer opslaan, alsnog win-win.
Je moet twee dingen onderscheiden, de RTE van de batterij en het rendement van de omvormer.frankj030 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:11:
[...]
Als er 626w in gaat vanuit je panelen en 581w uit gaat naar het net; kan ik dan concluderen dat de RTE dan 0,928 is?
De RTE van de batterij is het laad en ontlaad verlies, in feite het warmte verlies wat bij dit laden en ontladen ontstaat.
Een omvormer heeft energie nodig om te werken, om een voorbeeld te geven:
Mijn SF800 (geen pro) kreeg 52 watt van de zonnepanelen en produceerde 30 watt voor het net.
Die 22 Watt verschil gebruikt hij zelf en het rendement is 30/52=57,7% rendement
Nu krijgt hij 496 watt van de panelen en wordt er 474 watt voor het net geproduceerd, nog steeds die zelfde 22 watt verschil.
Het rendement is nu 95,5%.
Vandaar ook dat ze zeggen dat grote omvormers een slecht rendement geven bij een laag vermogen, maar in feite gebruiken ze een vast deel voor eigen gebruik.
Je snijdt hiermee een mooi onderwerp aan (alweer een beetje offtopic): de vervangingsmarkt.Chupachups schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:57:
[...]
Òf je sluit je paneel vermogen op het dak gewoon op een string omvormer aan, het zomeroverschot wordt dan automatisch op het net gezet (of geknepen door je omvormer). De "winter panelen" met verticaal, west of oost oriëntatie sluit je aan op de SF800 pro. Dat mag je best over dimensioneren, in het naseizoen en de winter gaat het allemaal niet zo hard.
Een deel van de installatie hier is alweer bijna 15 jaar oud. De 9 panelen x 265 Wp zijn inmiddels gedegradeerd naar 2,1 kWp op een koude dag.
Inverters hebben ook niet het eeuwige leven dus als deze sneuvelt dan wordt een apparaat als de 800 Pro de vervanger. De inverteer hier is niet te knijpen, geen wifi, ethernet etc en de RS485 module is niet eens meer te koop…
Zo zijn er nog vele anderen die ruwweg 15 jaar geleden begonnen met wat nu als kleine installatie wordt gezien.
Ik denk dat de marketeers er best eens wat meer nadruk op mogen leggen dat je met apparaten als deze terugleverkosten kan vermijden, zelfs als de batterij vol zit.
Dat is iets waar ik eerst ook niet bij stil heb gestaan, ik heb 4 zonnepanelen van 440wp op een omvormer die tot 1500 watt kan leveren.Taro schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:11:
Voor de winter zijn 4 panelen met max vermogen echt wel mooi voor op de SF800 Pro. Maar met dit weer zijn 3 stuks al overkill en wordt ie sneller gevuld dan je de stroom het net op kunt zetten. Heb hem op 800 Watt export staan, maar er gaat via de 3 panelen meer in de accu's dan hij kan ontladen. Ik wil capaciteit reserveren voor de negatieve tarieven straks
Mooi product, ik ga deze zeker permanent/structureel inzetten gekoppeld aan 4 panelen op het garagedak, maar wel met in de zomer een continue export richting het stroomnet. Daardoor kunnen de andere accu's die goedkope AC stroom ook weer opslaan, alsnog win-win.
Als ik daar en SF800pro op aansluit en de batterij is vol, dan gaat er maximaal 800 watt naar het net, ipv de 1500 nu.
Als de saldering stopt is dat geen probleem meer, je kunt de opbrengst dan rustig afknijpen in de zomer.
Ik heb geen dynamisch contract, dat is in mijn ogen alleen nuttig met een EV.
Daarom wil ik na 1-1-27 zoveel mogelijk toe naar nul terug leveren in de zomer en maximaal gebruiken in de winter.
Nu de dagen langer worden en de nachten korter kom ik met 4 kWh de avond en nacht al door.
Alleen op piek momenten als er meer dan de 1200 watt gevraagd wordt dan de hyper kan leveren moet het net bijspringen.
In mei is dat tot nu gemiddeld 1,5 kWh per dag.
En wanneer je: een vaatwasser, wasmachine, droger, boiler hebt en ohja: graag gemiddeld een lagere rekening wilt.Polvo176 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:02:
[...]
Ik heb geen dynamisch contract, dat is in mijn ogen alleen nuttig met een EV.
Vooral leuk met automatiseringen in je huis, zodat je er niet te veel mee bezig hoeft te zijn, en alleen alles klaar hoeft te zetten.DaanTriple7 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:25:
[...]
En wanneer je: een vaatwasser, wasmachine, droger, boiler hebt en ohja: graag gemiddeld een lagere rekening wilt.
Ik ga straks werken met drie stapels van elk twee ab2000s en drie Hypers, zodat ik sneller kan laden en ontladen. Daarnaast breng ik 3-fase naar zolder en upgrade ik mijn onderverdeler naar een 3-fases . Ook komt er een 3-fase HomeWizard energiemeter in plaats van de losse energy sockets die ik nu gebruik.
Het is ideaal om bij lage energieprijzen met 3600 watt te kunnen laden, en bij hoge prijzen juist met 3600 watt te kunnen ontladen. Tijdens normale uren wil ik gaan onderzoeken welk laad-/ontlaadvermogen het meest efficiënt is. Ik ben van plan hiervoor een automatisering te maken die het vermogen bijhoudt en de RTE berekent.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ik heb een 3-fase onderverdeler in de kelder gemaakt (3f aansluiting krijg ik ergens dit jaar) voor de laadpaal en 2x 2400ac met elk 3 accu's.
Ik heb alleen met mezelf afgesproken dat ik eerst de EV ga upgraden voordat ik de thuisaccu's koop ^^
In feite is dat ook de beste keuze, zolang het net nog één grote thuisbatterij is (in combinatie met zonnepanelen).DaanTriple7 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:40:
Strak plan.
Ik heb een 3-fase onderverdeler in de kelder gemaakt (3f aansluiting krijg ik ergens dit jaar) voor de laadpaal en 2x 2400ac met elk 3 accu's.
Ik heb alleen met mezelf afgesproken dat ik eerst de EV ga upgraden voordat ik de thuisaccu's koop ^^
Maar goed, het blijft leuk, en stiekem best verslavend.

Waar ik eerder zo’n 30 cent per kilowattuur betaalde, ligt mijn gemiddelde inkoopprijs nu rond de 24 cent voor 2025.
[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 10-05-2025 12:50 ]
De batterij kost me nu alleen maar geld, met dynamisch contract zou ik 20 euro per maand kunnen besparen, maar ik kijk verder, dus na 1-1-27.DaanTriple7 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:25:
[...]
En wanneer je: een vaatwasser, wasmachine, droger, boiler hebt en ohja: graag gemiddeld een lagere rekening wilt.
Voor normaal huis tuin en keuken gebruik biedt een dynamisch contract na die datum niet echt voordeel meer en is een batterij vooral nuttig om zonnestroom zelf te gebruiken.
Alleen als je een grote slurper als een EV hebt en een eigen laadpaal en op goedkope uren kunt laden dan ben je beter af met een dynamisch contract.
- Taro
- Niet online
Ook zonder EV leuk hoorPolvo176 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:56:
[...]
Alleen als je een grote slurper als een EV hebt en een eigen laadpaal en op goedkope uren kunt laden dan ben je beter af met een dynamisch contract.
:strip_exif()/f/image/EvnXkU5bgPzhyz5VjRUnjWfE.png?f=user_large)
Ja, ik ben me er bewust van dat het heen en weer pompen van kWh's op dit moment nog erg lucratief kan zijn.
De vraag is alleen of het na 1-1-27 nog lucratief blijft.
Mwah mijn 5 jaar contract met hele mooie tarieven verliep 1 April (geen grapje) en heb nu een 1 jaar contract met terugleverkosten maar krijg 350,- 'bonus' op het einde. Die terugleverkosten zijn minder dan 350,- dus komend jaar iig vaste tarieven zonder ergens rekening mee te hoeven houden.DaanTriple7 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:25:
[...]
Volgend jaar zien we dan wel weer, dan dus ws ook een thuisaccu.
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
- Taro
- Niet online
Daarna niet, maar dan heb je al wel 1,5 jaar met een multiplier van je terugverdientijd af kunnen halen. Vanaf 1-1-2027 heeft het zeker geen zin meer, maar dat is juist voor mij een reden om er nu mee bezig te zijn. Tegen 1-1-2027 zien we wel weer hoe dan verder.Polvo176 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:44:
[...]
Ja, ik ben me er bewust van dat het heen en weer pompen van kWh's op dit moment nog erg lucratief kan zijn.
Volgens mij kan je altijd nog je overschot opslaan en op een gunstiger moment verkopen. Het opmaken is altijd gunstiger....Polvo176 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:44:
[...]
En waar zou ik dat moeten opslaan?geert1992 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:08:
[...]
Volgens mij kan je altijd nog je overschot opslaan en op een gunstiger moment verkopen. Het opmaken is altijd gunstiger....
Ik heb met 2 AB2000S al genoeg om de dag door te komen en met de 3 batterijen die er nog komen eigenlijk al zwaar overcapaciteit.
Met de 40 kWh opwek lever ik nog 30 - 35 Kwh terug.
Nu met de saldering nog leuk, maar er zijn inmiddels al een 10 tal energie bedrijven die meer vragen voor de terug geleverde kWh's dan ze vergoeding geven.
M.a.w. er moet geld bij bij elke kWh die je buiten de saldering terug levert.
Na 1-1-27 mag dat niet meer negatief zijn, maar nu kennelijk wel.
Niet moet je niet zeggen, je weet maar nooit of de politiek weer iets veranderd, bijvoorbeeld ze schaffen de energiebelasting af van wat je teruglevert.Taro schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:08:
[...]
Daarna niet, maar dan heb je al wel 1,5 jaar met een multiplier van je terugverdientijd af kunnen halen. Vanaf 1-1-2027 heeft het zeker geen zin meer, maar dat is juist voor mij een reden om er nu mee bezig te zijn. Tegen 1-1-2027 zien we wel weer hoe dan verder.
YouTube: Pleidooi Energiebelasting
Je gaat een EV kopen met bidirectionele lader?DaanTriple7 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:40:
Strak plan.
Wel even opletten dat bij de meeste EV’s (zo niet alle) het bidirectioneel laden softwarematig nog geblokkeerd is.
Weten jullie of die bestaat ?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81902342nonesuch schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:12:
Als ik meerdere accu's naast elkaar wil plaatsen i.p.v. op elkaar (ruimtegebrek) zou ik dus een koppelkabel nodig hebben.
Weten jullie of die bestaat ?
Welk type accu?
- Taro
- Niet online
Je kunt de AB3000X niet met een kabel koppelen, die kabel is bedoeld om bijv. een AB1000/2000/S/X met een SF800(non-Pro versie) of HUB2000 te koppelen.nonesuch schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:26:
Het zou voor de AB3000X zijn.
AB1000, AB2000(S/X) en AB3000X kan je alleen direct onder een omvormer plaatsen, niet doorlussen met een kabel.
Wil je er nog een stapel naast, dan moet je dus nog een extra 2400AC omvormer erbij plaatsen bovenop die extra stapel.
Hierbij een voorbeeld van 2 opstellingen waarbij ik die kabel gebruik:
:strip_exif()/f/image/zHt6ge12w7AvzP0XcDeYk21Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9PKY7QnfGIhCDr236CXsNqqj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 78% gewijzigd door Taro op 11-05-2025 14:09 ]
Duidelijk, dankje. Ik schiet mijn idee als suggestie richting Zendure. De accu's zullen dan wel op een blok moeten staan vanwege de connectorlengte.Taro schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:05:
[...]
Je kunt de AB3000X niet met een kabel koppelen, die kabel is bedoeld om bijv. een AB1000/2000/S/X met een SF800(non-Pro versie) of HUB2000 te koppelen.
AB1000, AB2000(S/X) en AB3000X kan je alleen direct onder een omvormer plaatsen, niet doorlussen met een kabel.
Wil je er nog een stapel naast, dan moet je dus nog een extra 2400AC omvormer erbij plaatsen bovenop die extra stapel.
Hierbij een voorbeeld van 2 opstellingen waarbij ik die kabel gebruik:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan geen stapel van 6 stuks AB 3000 kwijt, maar naast elkaar zou perfect gaan
- Taro
- Niet online
Er zijn ook kabels van 3 en 5 meternonesuch schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:33:
[...]
Duidelijk, dankje. Ik schiet mijn idee als suggestie richting Zendure. De accu's zullen dan wel op een blok moeten staan vanwege de connectorlengte.
Ik kan geen stapel van 6 stuks AB 3000 kwijt, maar naast elkaar zou perfect gaan
Je zult dan de onderste accu aan de onderkant moeten doorlussen met de bovenste accu ernaast. Je zult ze dan dus ook op een verhoging moeten zetten met een uitsparing erin voor de connector. Als er dan iets mis gaat valt de hele stapel met accu's op de connector. Zullen ze nooit aan beginnen en lijkt mij persoonlijk ook niet wenselijk.
Op het forum in de Zendure app heeft iemand een slimme oplossing gedeeld: een plank met een uitstekende connector, waarop je een accu kunt plaatsen die in connectie staat met de omvormer.Taro schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:35:
[...]
Er zijn ook kabels van 3 en 5 meterMaar is iets overkill.
Je zult dan de onderste accu aan de onderkant moeten doorlussen met de bovenste accu ernaast. Je zult ze dan dus ook op een verhoging moeten zetten met een uitsparing erin voor de connector. Als er dan iets mis gaat valt de hele stapel met accu's op de connector. Zullen ze nooit aan beginnen en lijkt mij persoonlijk ook niet wenselijk.
- Taro
- Niet online
:strip_exif()/f/image/66KcaKHAQfrQZlRp8VwD9Fqd.png?f=user_large)
Zojuist 1x Hyper 2000 + 3xAB2000S verkocht. Woensdag wordt er nog 1x Hyper opgehaald en komende week wordt ook de off-grid power strip voor de Hyper opgehaald.
Ik verwacht dus nu nog:
1x 2400AC
4x AB3000X
En dan heb ik alle 3 de fases weer in balans met 1x Hyper + 3xAB2000S en 1x 2400AC + 2x AB3000X per fase -> 3600 Watt max.
De volgende upgrade wordt dan een 3e AB3000X onder iedere stapel en vanaf dat punt kan ik ze altijd op 2400 Watt/stuk gebruiken. Tot die tijd hanteer ik 1600 Watt/2400AC en alleen pieken tot 2400 bij heel erg negatieve of heel hoge dynamische tarieven.
- Taro
- Niet online
Bij de SF800 veranderde dat ineens van 40-50 dagen naar een paar dagen en op de dag van die wijziging kreeg ik een melding dat die al onderweg was. Ik verwacht dus dat ze ineens op voorraad zullen zijn en dan het massaal verzenden begint + die datum wordt verkort.EreteiP schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:19:
Is de levertijd nog steeds 40 tot 50 dagen zoals op de site staat? Of is dat in de praktijk toch minder?
Mooie installatie @peterbierpeterbier schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:06:
Zo vandaag de 4e batterij geleverd.
Nu nog wachten op de rest.
[Afbeelding]
Jij had toch ook HW PiB’s? Die heb je verkocht oid?
Wat is je eindoordeel over het samenwerken/tegenwerken van die twee systemen.
Heb al enkele HW PiB’s, maar ben nog steeds gecharmeerd van de 2400AC, en als de P1 sturing goed gaat werken, wie weet . . . . .
Geheel omschakelen is nog niet een optie, maar een 2400AC met twee maal AB3000x erbij?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik heb op 7 april besteld en ben nog steeds aan het wachten. Ik neem aan dat die levertijd erbij blijft staan totdat de leveringen in nederland gaan starten, dus dan kan het opeens een stuk korter worden als er geen wachtlijst is.EreteiP schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:19:
Is de levertijd nog steeds 40 tot 50 dagen zoals op de site staat? Of is dat in de praktijk toch minder?
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.