Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:47:
[...]
hadden jullie toevallig samen naar de gemeten waarden gekeken?
Of ben ik nu te kritisch?
Nee, niet té kritisch, maar dat zal iedereen een keer overkomen.

Dat doe ik in ieder geval wel altijd, aangezien mijn elektricien hier inmiddels bijv. al 2 laadpalen heeft geïnstalleerd weet hij zelf ook dat het iets lastiger is dan gewoon ff snel iets monteren en in de bus springen. Sinds die tijd verifiëren we samen dat het inderdaad klopt voordat hij vertrekt :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:29
geert1992 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:47:
[...]

Aan de ene kant begrijp ik het wel, als je dit soort installaties niet dagelijks doet, is het logisch dat er fouten kunnen insluipen. Maar dan is het misschien niet zo handig om zo stellig te beweren dat alles correct is uitgevoerd.
hadden jullie toevallig samen naar de gemeten waarden gekeken?
Of ben ik nu te kritisch?
Hij was er van overtuigd dat hij ze met de pijltjes in de "stroomrichting" had geplaatst. Dus hoe dat mis is gegaan weet ik ook niet, maar hij wist dus wel hoe het moest. Misschien het gepiel in een kleine ruimte en dat ik tegen hem aan stond te kletsen? O-)

En we hebben gisteren niet samen naar gemeten waarden gekeken omdat ik weg moest en ik de Hyper pas aangezet heb toen ik weer thuis (en hij weg) was. Maar goed, water under the bridge en het werkt nu. :) :)

Maar nog even twee andere vragen:

- Hoor ik op het apparatuur scherm het weer te kunnen zien of zij de streepjes normaal?
- Moet ik ook iets met de "stroomdistributiestrategie" of geldt die alleen als er rechtstreeks zonnepanelen op aangesloten zijn?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:10
Aziraphale schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:23:
[...]

Hoor ik op het apparatuur scherm het weer te kunnen zien of zij de streepjes normaal?
Dat kan je negeren, hier is het altijd zonnig en 16 graden. :+

[ Voor 59% gewijzigd door geert1992 op 02-05-2025 20:47 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
geert1992 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:46:
[...]

Dat kan je negeren, hier is het altijd zonnig en 16 graden. :+
En hier heb ik dan gewoon geen weer. :+

En even voor alle zekerheid, nadat ik vandaag de klemmen omgedraaid heb, zien onderstaande plaatjes er nu goed uit? Ik begin nu overal aan te twijfelen en vind het toch apart dat er op de fase waar de batterij aan hangt teruggeleverd wordt (Phase A/L1). Of klopt dit wel bij NOM draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kyW6F52g0K578AM4d31IppioMM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5WBAVwMmtlYgxLS4arARMKY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ww1OxuVN84Fn0XVkVdwHqbMf8I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooyWSc6QdmEuVHAIt667l8Zd.jpg?f=fotoalbum_tile

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:16:
[...]

Nee, niet té kritisch, maar dat zal iedereen een keer overkomen.

Dat doe ik in ieder geval wel altijd, aangezien mijn elektricien hier inmiddels bijv. al 2 laadpalen heeft geïnstalleerd weet hij zelf ook dat het iets lastiger is dan gewoon ff snel iets monteren en in de bus springen. Sinds die tijd verifiëren we samen dat het inderdaad klopt voordat hij vertrekt :)
Persoonlijk zou ik het erg vervelend vinden om gebeld te worden met de mededeling dat mijn werk niet klopt. Daarom benadruk ik altijd dat ik het graag wil testen voordat ik vertrek. Het kost immers meer tijd om later heen en weer te rijden.

Vandaag heb ik een compressor koelkast ingebouwd in een camper, evenals een tweede accu geplaatst en aangesloten. Ik wil er zeker van zijn dat alles goed functioneert, zodat ik met een gerust gevoel naar huis kan gaan.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aziraphale schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:56:
[...]

En hier heb ik dan gewoon geen weer. :+

En even voor alle zekerheid, nadat ik vandaag de klemmen omgedraaid heb, zien onderstaande plaatjes er nu goed uit? Ik begin nu overal aan te twijfelen en vind het toch apart dat er op de fase waar de batterij aan hangt teruggeleverd wordt (Phase A/L1). Of klopt dit wel bij NOM draaien?

[Afbeelding][Afbeelding]
Klopt, met de fase waarop de Hyper zit compenseer je ook de 2 andere fases, geheel zit dan zo rond de 0-20 Watt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
-knip- @Taro was weer eens te snel

[ Voor 96% gewijzigd door geert1992 op 02-05-2025 21:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
@Taro @geert1992 Ik word zo blij van dit topic. :) Andermaal dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Aziraphale schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:14:
@Taro @geert1992 Ik word zo blij van dit topic. :) Andermaal dank!
Geen dank, ik mis wel de thuisbatterij in je handtekening :+ :P :P :P :P
En krijgen we ook nog de "nu is alles geïnstalleerd" foto's? :9

[ Voor 11% gewijzigd door geert1992 op 02-05-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsh02
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-08 08:05
Polvo176 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:21:
[...]

Ik weet niet goed hoe ik dit nu moet interpreteren, maar geduld hebben is wel duidelijk. :O
Ik dacht er hetzelfde over 😅 Heb niet echt het idee dat ze het nou echt goed begrijpen, maar we gaan het zien....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
thijsh02 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:36:
[...]

Ik dacht er hetzelfde over 😅 Heb niet echt het idee dat ze het nou echt goed begrijpen, maar we gaan het zien....
Vandaag deze reactie ontvangen over dit probleem:
I have marked the problem and will get back to you after we have a holiday's off on May.6th due to the labor day in China(May.1st-May.5th).
Ook 2 schermopnames met Zendure gedeeld van het probleem.

Hopelijk lossen ze dit snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar_nl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 12:57
wesley2004 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:21:
[...]
Ben benieuwd of je contact krijgt met everhome. Ik probeer al twee weken te mailen maar weinig response helaas
Hier hetzelfde, ergens half maart vrij snel een eerste reactie, sindsdien niets meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapy Vien
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11-09 17:52
@Taro Kan jij mij vertellen hoe lang het 220 snoer is van de 2400AC? Ik zag in de handleiding dat die 3 meter is, maar dat is nog al een eind. Op de foto’s op de site hangen die kabels er netjes in een kort boogje ernaast. Ik moet nu die WCD’s plaatsen, maar als ik die meteen naast de 2400 hang (2x 2400 met ieder 4 accu’s) moet ik 3 meter kabel wegwerken. Dan kan beter die WDC’s ter hoogte van het plafond hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Sjapy Vien schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 04:57:
@Taro Kan jij mij vertellen hoe lang het 220 snoer is van de 2400AC? Ik zag in de handleiding dat die 3 meter is, maar dat is nog al een eind. Op de foto’s op de site hangen die kabels er netjes in een kort boogje ernaast. Ik moet nu die WCD’s plaatsen, maar als ik die meteen naast de 2400 hang (2x 2400 met ieder 4 accu’s) moet ik 3 meter kabel wegwerken. Dan kan beter die WDC’s ter hoogte van het plafond hangen.
Die is precies 3 meter inderdaad.

Flink snoer inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Na0UVa_mXyBuhzwzrE2aEILUp3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i11bFD8zE1Tqnpwb2N4sNthO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Taro op 03-05-2025 08:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
De set-up in de garage ziet er nu als volgt uit:
  • 3x Hyper 2000 met 4x AB2000S, ieder op een andere fase, dus netjes verdeeld.
  • 2x 2400AC met ieder 1x AB3000X.
Daarmee tik ik in theorie op 2 fases de max van +-3600 Watt aan. Had eerst de 2e AB3000X onder de 1e 2400AC, maar, HEMS verdeelt het laden evenredig over alle aangesloten devices. Daar ben ik nog met Zendure over in gesprek, want het is beter dat op te lossen zoals @FireSon dat voor zijn Home Assistant integratie doet: Meenemen van accucapaciteit en SoC bij het bepalen van het vermogen.

Wat er in de praktijk gebeurde is dat de 2x SolarFlow 800 met ieder 1x AB2000(S) 400 Watt kregen toegewezen en de 2400 AC ook 400 Watt. Met 6 kWh capaciteit schiet dat natuurlijk niet op. Daarnaast laden de SF800 aanvullend ook met zonnestroom op, dus ging er soms wel 1100 Watt in een SF800 met 1x 2 kWh accu, daar ben ik geen fan van met 0.5C+. Dus eigenlijk moet ik op beide een 2e accu zetten, dan gaat dat netjes naar 0.25C. En door de 2e 2400AC ook in te zetten laadt iedere 2400 AC nu met 400 Watt een 3 kWh accu op als de SF800 ook actief zijn. Zijn die SF800's vol, dan laad iedere 2400 AC met 1000 Watt op, dat schiet tenminste op. Ik heb nog 2x AB3000X in bestelling staan en wil er eigenlijk nog 2x extra bij, maar daar wacht ik mee totdat het laadvermogen in HEMS verhoogd kan worden.

In HEMS kan ik met 7200 Watt ontladen, maar maar met 2400 Watt laden. Dit betreft de totalen over alle apparaten heen. Ik heb ze uitgelegd dat als met meer dan 2400 Watt laden als onveilig wordt gezien, dat met 7200 Watt kunnen ontladen nog onveiliger is.... Dus laat iemand dit voor zichzelf besluiten, maar inderdaad bij hele hoge vermogens nog een extra vrijwaring tekenen of zelfs een verklaring van een elektricien toevoegen indien nodig.

Afijn, hopelijk verhogen ze het maximale laadvermogen in HEMS, anders houdt mijn avontuur daarmee al snel op, want met alle Zendure devices samen kom ik nu al uit op 12.400 Watt en dan tel ik de SolarFlow Pro 800 die er aan komt nog niet mee. Alles handmatig aansturen is geen optie en de HA-integratie ondersteunt slimme aansturing van de 2400AC ook nog niet... Indien ik meer weet laat ik direct van mij horen.

Ik moet nog wat kabelmanagement doen, maar het ziet er nu als volgt uit. De witte kabel is tijdelijk voor een USB-hub met daaraan een USB-proxy ivm HA-integratie betatest. Zit in een ander stopcontact aangezien ik natuurlijk alle RTE's zuiver wil houden ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5p0Ns_-5VCpwika_yHdggMdL6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nLONCgaI6eZv6Pi1h5d1hcfp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 19:25
In het (Duitse) Zendure forum in de Zendure app, geven mensen aan van Zendure te hebben vernomen dat de levering van de SF800 pro pas in juli zal zijn (met bestelling in april). Als ik op de website kijk staat er 40-50 dagen, wat er ook stond op datum lancering 1 april. Half mei zou ik dus nog verwachten met die besteldatum. Iemand al iets anders gehoord rondom de leverdatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:20
frankj030 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:15:
In het (Duitse) Zendure forum in de Zendure app, geven mensen aan van Zendure te hebben vernomen dat de levering van de SF800 pro pas in juli zal zijn (met bestelling in april). Als ik op de website kijk staat er 40-50 dagen, wat er ook stond op datum lancering 1 april. Half mei zou ik dus nog verwachten met die besteldatum. Iemand al iets anders gehoord rondom de leverdatum?
Gisteren een email teruggekregen
Dear Customer

Thank you for contacting us.

At this time we have not received any new information regarding the shipping time. However, please be assured that we are continuously monitoring the shipment of this order.

In addition, you will receive an email with shipping information once the order has been shipped.

Thank you for your understanding and continued support.

We wish you all the best for today.

best regards
Zendure Support Team

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de 2400AC heb ik meerdere keren 2e helft mei gehoord. Voor de SolarFlow Pro 800 zijn de review devices ook wat verlaat volgens mij, dus ik vermoed dat die 2e helft mei niet gaan halen. Maar denk dat we dit gewoon even moeten afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 11:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3oMfKI3VEk5nymmPvDTdVzquVE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dkJEqd59AfJ1dgkQyTOSz4MK.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat het verschil is tussen battery 1 power en battery input? Is dat 35 watt verbruik van de omvormer?
(Hyper 2000. 1 ab2000s op het moment)

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geert1992
April update;
Op 1 april om 00:00 uur waren de batterijen voor 19% geladen, en op 30 april om 23:59 uur was dit nog 10%.
Er zit dus een klein verschil in de begin, en eindstand, wat een kleine afwijking in de berekening kan veroorzaken.

Batterij links
Laden: 168 kWh
Ontladen: 141 kWh

Batterij rechts
Laden: 164 kWh

RTE links 83.93%
RTE rechts 85.98%

Gemiddelde RTE: 84.96%

Dit alles is met een laad, en ontlaadvermogen van 1200 watt.
Het prijsverschil tussen de accu’s is ontstaan door een integratie update, waarbij één van de accu’s langer is blijven laden dan oorspronkelijk gepland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWRJP-0C4Dh-ZUEVQuRw-R6g5q8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuN1TlmRJSGbbrWI6gXggvWV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:40:
April update;
Op 1 april om 00:00 uur waren de batterijen voor 19% geladen, en op 30 april om 23:59 uur was dit nog 10%.
Er zit dus een klein verschil in de begin, en eindstand, wat een kleine afwijking in de berekening kan veroorzaken.

Batterij links
Laden: 168 kWh

Batterij rechts
Laden: 164 kWh

RTE links 83.93%
RTE rechts 85.98%

Gemiddelde RTE: 84.96%

Dit alles is met een laad, en ontlaadvermogen van 1200 watt.
Het prijsverschil tussen de accu’s is ontstaan door een integratie update, waarbij één van de accu’s langer is blijven laden dan oorspronkelijk gepland.

[Afbeelding]
En jij laadt alleen met AC neem ik aan. Dan is rond de 85% toch een mooie score. En ook in lijn met de test van die Duitse youtube video. En met 1200w laden en ontladen is wel gunstig natuurlijk, maar toch mooi resultaat.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-09 22:00
@geert1992 Ik laad met zonnepanelen opbrengst en dat is niet altijd met 1200 W.
Dankzij een zonnig april wel vaak.
Ontladen helemaal niet, dat schommelt tussen 100 en 1200 W en varieert doorlopend.
In april is er 121,35 kWh geladen en 96,45 ontladen wat een RTE van 79,5 %
Ik meet met gekalibreerde kWh meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:45
MartinMid schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:21:
[Afbeelding]

Iemand een idee wat het verschil is tussen battery 1 power en battery input? Is dat 35 watt verbruik van de omvormer?
(Hyper 2000. 1 ab2000s op het moment)
Ja lijkt mij t verlies. Even iets ter vergelijk wbt een andere waarde in je overzicht, staat ie erg warm?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tZ6aEXDpGsQuqFCdvpVaYJ_ZLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjqzUszGxqzNfi8d1NxyprNy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Iemand hier al mee gespeeld? Deze “klemmen” zijn nog een slag kleiner.

Bij beter bekijken lijkt de stekker twee breed ipv een breed. Dat lijkt om te zetten te zijn: https://shelly-forum.com/...for-neutral-measurements/. Waarschuwing, ik heb dit nog niet zelf getest, puur zoeken en theorie.

[ Voor 44% gewijzigd door Milmoor op 03-05-2025 19:51 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Op de maximale laadsnelheid na word ik wel steeds enthousiaster over ZENKI AI.

Heb bij de dynamische tarieven een hoog en laag tarief ingesteld. Dus niet als onderdeel van een slimme mode, maar gewoon in HEMS. Tussen die 2 tarieven in is er dus sprake van NOM:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pycgJWioeCA72eIENZ3jCKJjPNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vf8Tv2i27sCCou7LJOkAXF0e.jpg?f=fotoalbum_large

Om 20:00 begonnen de Hypers via HA terug te leveren, dan besluit ZENKI AI op te gaan laden aangezien er dus overschot is. Dat wil ik natuurlijk voorkomen door in de toekomst of alle apparaten via HA óf alle apparaten via ZENKI AI aan te sturen.

Dat dynamische tarief werkt inmiddels ook prima en komt bij mij nu overeen met mijn Zonneplan tarief. Zonneplan aangevinkt en gekoppeld via de Premium optie + juiste opslag ingevuld. Daarbij worden nog wel wat afgevlakte tarieven getoond in de app, maar op de achtergrond worden de daadwerkelijke Nord Pool tarieven + opslag van je provider gebruikt.

Zojuist ZENKI AI -> Elektriciteitstariefmodus gewisseld omdat anders HA & ZENKI elkaar tegenwerken. En dan begint de export:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zug41ym3_Hdwy8QzrvZEnnPwuII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3hiGgfkjwc7Ah7mrKbzT07P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OR14sO72PsBuU-hxuYCOm5pdtWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvyF9d6P2SvkoLVVPWTUAsD1.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop dat spoedig de Hypers ook daadwerkelijk beschikbaar zijn in ZENKI zoals aangekondigd, dan zal ik eens zonder HA en met alles in ZENKI proefdraaien. Mooiste zou zijn als er naast NOM in het midden ook duur wordt verkocht tijdens hoge prijzen. Dat is voor mij alleen te testen als ik de Hypers uitzet, maar ook als ZENKI vooraf besluit dan te gaan ontladen. In mijn nieuwe extra account moet de AI nog inleren, dus als ik de Hypers nu laat stoppen met terugleveren gaat alles richting NOM.

Hopelijk kan ik ook spoedig bevestigen dat er ook daadwerkelijk duur wordt verkocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

mrme12345 schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:54:
[...]

Dit is momenteel niet mogelijk. Dit geldt ook voor de SF 800, de SF 800 Pro en dus de 2400 AC. Volgens onze contactpersoon zijn ze hier echter wel mee bezig:
"I would like to clarify that the SF 800, SF 2400 AC, and SF 800 Pro models currently do not support MQTT data reading. However, we do have plans to develop a local API for integration with Home Assistant, and we are aiming for a release around July 30th" Dus dat is goed nieuws en zijn we ook bezig af te stemmen wat de gewenste functionaliteiten van deze api zouden moeten zijn. Ook @fireson is in contact met zendure hierover. Dus hoopvolle ontwikkelingen op dit vlak :-)
Hopelijk gaan ze niet alleen Home Assistant doen, maar ook MQTT in het algemeen. Want het grote pluspunt van de Zendure insteek was voor mij juiste de MQTT ondersteuning. Ik werk voor mijn domotica nu via Node-Red. Home Assistant had vast ook gekund, maar ik heb hier nu alles draaien. Daar voeg ik deze zomer graag een thuisbatterij aan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
mrme12345 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:55:
[...]

En jij laadt alleen met AC neem ik aan. Dan is rond de 85% toch een mooie score. En ook in lijn met de test van die Duitse youtube video. En met 1200w laden en ontladen is wel gunstig natuurlijk, maar toch mooi resultaat.
Klopt, alleen AC.

Leuk om te zien dat het gemiddelde iets hoger ligt, vergeleken met een maand eerder. Ik verwacht dat de temperatuur daar invloed op heeft. Ze staan op zolder, dus wel binnen, maar het is daar toch een paar graden warmer dan vorige maand.

Ik heb de hypers onderling omgewisseld. Benieuwd of het verschil van RTE in de hypers zit, of dat de batterijen het verschil veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
Vdvmark schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:48:
[...]

Ja lijkt mij t verlies. Even iets ter vergelijk wbt een andere waarde in je overzicht, staat ie erg warm?
[Afbeelding]
@Vdvmark in een hoekje onder een overkapping, uit de zon. Ik kijk het nog even aan met de koude dagen op komst. Anders moet ik wellicht wat meer ventilatie in die hoek krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
Taro schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:20:
Op de maximale laadsnelheid na word ik wel steeds enthousiaster over ZENKI AI.

Heb bij de dynamische tarieven een hoog en laag tarief ingesteld. Dus niet als onderdeel van een slimme mode, maar gewoon in HEMS. Tussen die 2 tarieven in is er dus sprake van NOM:
Wat bedoel je hiermee, ik kon het niet uit het plaatje afleiden. Heb je handmatig twee tarieven ingesteld of een verschilwaarde min-max waarbinnen gekocht en verkocht moet worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
frankj030 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:21:
[...]

Wat bedoel je hiermee, ik kon het niet uit het plaatje afleiden. Heb je handmatig twee tarieven ingesteld of een verschilwaarde min-max waarbinnen gekocht en verkocht moet worden?
Je hebt een algemene pagina waarop je aangeeft wat je energyprovider & type tarief is, waarbij je hoge en lage tarieven kunt opgeven, die altijd kan worden gebruikt vs een energietariefmode die er ook daadwerkelijk mee gaat laden en ontladen. Die eerste optie zal denk ik door ZENKI AI worden meegenomen bij het bepalen van je strategie voor de betreffende dag.

Algemene stukje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mjvr3ju2jOgD2EJ95F9Ei5Tsoho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fFns7vG1XPaDwluVtKt2XBk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSwth2vN8rQZapb06ohWjhRi6Y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyQReQE3vfYlyZWlwbAu8lEM.jpg?f=fotoalbum_large

Hier heb ik Zonneplan geselecteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ulEfhKJWao9nQZ5Jvuk0M7tpAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZ5CQYC45WisEAB6o2kTPKlA.jpg?f=fotoalbum_large

Versus:

Energiehandelsmode, waarbij je dus concreet laad- en ontlaadacties aan een tarief koppelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9PgoN1K-_s24vzIUa8r_BMMaX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYlesdBPdfTcxSRUw2YZKPl6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:01:
[...]

Je hebt een algemene pagina waarop je aangeeft wat je energyprovider & type tarief is, waarbij je hoge en lage tarieven kunt opgeven, die altijd kan worden gebruikt vs een energietariefmode die er ook daadwerkelijk mee gaat laden en ontladen. Die eerste optie zal denk ik door ZENKI AI worden meegenomen bij het bepalen van je strategie voor de betreffende dag.

Algemene stukje:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier heb ik Zonneplan geselecteerd:
[Afbeelding]

Versus:

Energiehandelsmode, waarbij je dus concreet laad- en ontlaadacties aan een tarief koppelt:
[Afbeelding]
In welk opzicht verschilt dit van de oorspronkelijke handelsstrategie die al in de app ingebouwd was?
Is het met deze aanpassing ook mogelijk om de bekende stroomprijzen van de volgende dag te bekijken?
Klopt de prijsweergave nu daadwerkelijk, of zijn er nog steeds afrondingsverschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:15:
[...]
In welk opzicht verschilt dit van de oorspronkelijke handelsstrategie die al in de app ingebouwd was?
Als je de elektriciteitsprijsmode kiest, dan verschilt het niet qua werking. Enige verschil is dat je nu je energieleverancier kunt kiezen + opslag en je dus niet de kale Nord Pool Day Ahead prijzen ziet, maar de daadwerkelijke prijzen die je ook in de Zonneplan App hebt. Let op: "Ziet" bedoel ik mee dat ze die hanteren, soms is er in de grafiek sprake van grafische afronding, maar op de achtergrond hanteren ze de daadwerkelijke tarieven om mee te handelen en niet per se wat de grafiek toont. Sinds ik Zonneplan heb geselecteerd zie ik die afronding niet meer. Kies je voor standaard Nord Pool, dan zie ik die verkeerde afronding nog wel.

Kies je dus niet niet de handelsmode, maar de ZENKI AI mode, dan bepaalt die zelf de strategie en neemt daarin dat andere scherm met tarieven als input mee.
Is het met deze aanpassing ook mogelijk om de bekende stroomprijzen van de volgende dag te bekijken?
Nee, helaas nog niet.
Klopt de prijsweergave nu daadwerkelijk, of zijn er nog steeds afrondingsverschillen?
Zie hierboven, met als aanvulling: Als je niet de Premium versie neemt, dan klopt de grafiek niet altijd qua grafische weergave. Neem je wel de Premium versie (vooralsnog gratis en mogelijk altijd gratis las ik laatst ergens hier?) dan klopt de prijs 100% met je eigen energieleverancier.

Als je dus in de Zonneplan App 25 ct/kWh ziet staan en op een ander moment 23 ct/kWh en je geeft aan: Ontladen boven de 24 ct/kwh en laden onder de 24 ct/kWh, dan werkt dat dus prima.

Heb wel nog steeds een aantal suggesties voor verbetering openstaan, want als je met hele centen werkt incl. "boven" en "onder", dan krijg je problemen met prijzen die dicht bij elkaar liggen en waar je ander gedrag wil zien. Dus voeg minimaal 1 decimaal toe wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man_rot
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 21:55
Taro schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:30

Als je de elektriciteitsprijsmode kiest, dan verschilt het niet qua werking. Enige verschil is dat je nu je energieleverancier kunt kiezen + opslag en je dus niet de kale Nord Pool Day Ahead prijzen ziet, maar de daadwerkelijke prijzen die je ook in de Zonneplan App hebt. ...
Welke leveranciers kan je hier kiezen? Ik heb bijvoorbeeld dynamisch kontrakt bij Tibber

Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!
man_rot schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:36:
[...]

Welke leveranciers kan je hier kiezen? Ik heb bijvoorbeeld dynamisch kontrakt bij Tibber
Volgens mij adverteren ze met 700+ leveranciers, Tibber staat er ook tussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daVElDW5GChbj5oqcdYoamTlX1g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5en21WjoGBzfaSO2ITvpFthh.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Taro op 04-05-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de volledigheid: Het kunnen selecteren van je eigen energieleverancier ipv de standaard Nord Pool kale dynamische prijzen valt onder de Premium optie. Daar stond eerst bij dat je een 6 maanden gratis trial kreeg, daarna onderdeel van een betaald abonnement. Die melding staat er inmiddels bij mij niet meer bij en iemand gaf hier laatst al aan dat ze mogelijk waren teruggekomen op die betaalde optie. Maar wees je er wel bewust van dat ze hier alsnog iets mee kunnen gaan doen en dit dus niet per se altijd gratis functionaliteit betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:45:
Voor de volledigheid: Het kunnen selecteren van je eigen energieleverancier ipv de standaard Nord Pool kale dynamische prijzen valt onder de Premium optie. Daar stond eerst bij dat je een 6 maanden gratis trial kreeg, daarna onderdeel van een betaald abonnement. Die melding staat er inmiddels bij mij niet meer bij en iemand gaf hier laatst al aan dat ze mogelijk waren teruggekomen op die betaalde optie. Maar wees je er wel bewust van dat ze hier alsnog iets mee kunnen gaan doen en dit dus niet per se altijd gratis functionaliteit betreft.
Deze blijft de gehele garantie periode van het product gratis, info vanuit Zendure:
As for the question you mentioned previously in terms of the subscription fee for the ZENKI, I can tell you that Zendure will remain completely free to use throughout the product’s entire warranty period, and there is no hidden cost, all we do it is just to provide the best user experience : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
mrme12345 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Deze blijft de gehele garantie periode van het product gratis, info vanuit Zendure:
As for the question you mentioned previously in terms of the subscription fee for the ZENKI, I can tell you that Zendure will remain completely free to use throughout the product’s entire warranty period, and there is no hidden cost, all we do it is just to provide the best user experience : )
Ik ben vooral benieuwd of dit alleen geldt voor apparaten die na de Zenki-release zijn aangeschaft, of dat ook eerder gekochte apparaten hier gratis van kunnen profiteren.

Het zou wel vreemd zijn, aangezien de marges op thuisbatterijen al laag zijn. Als daar dan ook nog extra wordt afgesnoept via zulke abonnementen, blijft er nauwelijks iets over.

[ Voor 11% gewijzigd door geert1992 op 04-05-2025 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Ik ben vooral benieuwd of dit alleen geldt voor apparaten die na de Zenki-release zijn aangeschaft, of dat ook eerder gekochte apparaten hier gratis van kunnen profiteren.

Het zou wel vreemd zijn, aangezien de marges op thuisbatterijen al laag zijn. Als daar dan ook nog extra wordt afgesnoept via zulke abonnementen, blijft er nauwelijks iets over.
Deze gratis versie geldt ook voor eerdere producten zoals de Hyper, heb ik begrepen, want die wordt nu nog steeds verkocht.

[ Voor 17% gewijzigd door mrme12345 op 04-05-2025 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
mrme12345 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:14:
[...]

Ik denk niet dat wij ons zorgen hoeven te maken op de marges op batterijen, zeker niet als ze rechtstreeks door een Chinees bedrijf verkocht worden in Nederland (vergelijk Chinese auto's waarbij ze ook steeds in staat zijn prijzen te verlagen). En deze gratis versie geldt ook voor eerdere producten zoals de Hyper, heb ik begrepen, want die wordt nu nog steeds verkocht.
Ik bedoelde onze terug verdientijd, als we naast de aanschaf ook nog een abonnement moeten afnemen, loopt de terugverdientijd mogelijk flink op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:23:
[...]

Ik bedoelde onze terug verdientijd, als we naast de aanschaf ook nog een abonnement moeten afnemen, loopt de terugverdientijd mogelijk flink op.
Duidelijk, verkeerd begrepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Klopt het dat NOM met de Smart CT mode niet 100% NOM is? Ik zie namelijk in de P1 gegevens in Home Assistant dat er vannacht toch steeds iets terug is geleverd aan het net. Zijn maar kleine hoeveelheden, maar toch.

Het kan natuurlijk zijn dat ik de cijfers/grafieken niet goed interpreteer of dat ik nog ergens wat in moet stellen, maar ik ben wel benieuwd of wat ik zie klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aziraphale schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:07:
Klopt het dat NOM met de Smart CT mode niet 100% NOM is? Ik zie namelijk in de P1 gegevens in Home Assistant dat er vannacht toch steeds iets terug is geleverd aan het net. Zijn maar kleine hoeveelheden, maar toch.

Het kan natuurlijk zijn dat ik de cijfers/grafieken niet goed interpreteer of dat ik nog ergens wat in moet stellen, maar ik ben wel benieuwd of wat ik zie klopt.
Ik lever over een nachtje zo'n 0.2kWh terug met NOM. Ik weet niet welke waarde jij ongeveer ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Taro schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:10:
[...]

Ik lever over een nachtje zo'n 0.2kWh terug met NOM. Ik weet niet welke waarde jij ongeveer ziet?
Ook iets in die richting of nog iets minder. Maar dan klopt dat dus wel. Ga ik weer verder met proberen te doorgronden wat ik met de HA integratie kan en hoe ik die prachtige cards die jij steeds laat zien in elkaar moet draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Aziraphale schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:07:

Klopt, bij ontladen blijft er een 20 tot 25 watt uit het net komen, bij opladen gebeurd het omgekeerde en wordt niet alle zonne energie voor laden gebruikt, maar blijft er 25 watt naar het net gaan als er niet meer dan 1200 watt boven het huisgebruik wordt opgewekt.
Over een hele nacht zal dit inderdaad rond de 0,2kWh uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
Taro schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:30:
[...]

Zie hierboven, met als aanvulling: Als je niet de Premium versie neemt, dan klopt de grafiek niet altijd qua grafische weergave. Neem je wel de Premium versie (vooralsnog gratis en mogelijk altijd gratis las ik laatst ergens hier?) dan klopt de prijs 100% met je eigen energieleverancier.
Ze beloven in het forum in de app inderdaad dat het gratis blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bn2tPC74CtBewmtGjKTJZkwYS4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jODVkTfhKC45KaAfX0mktaco.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Polvo176 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:44:
[...]

Klopt, bij ontladen blijft er een 20 tot 25 watt uit het net komen, bij opladen gebeurd het omgekeerde en wordt niet alle zonne energie voor laden gebruikt, maar blijft er 25 watt naar het net gaan als er niet meer dan 1200 watt boven het huisgebruik wordt opgewekt.
Over een hele nacht zal dit inderdaad rond de 0,2kWh uitkomen.
Ik bedoelde omgekeerd. Hij levert 's nachts zo'n 0,2kWh aan het net terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aziraphale schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:31:
[...]

Ik bedoelde omgekeerd. Hij levert 's nachts zo'n 0,2kWh aan het net terug.
NOM is zo goed als mogelijk nul op meter. Er zit altijd een vertraging tussen een load die wijzigt en de batterij die daar op reageert. Dus als een diepvries snachts even aan schiet duurt het paar seconde voordat die extra load door de batterij gecompenseerd wordt en als die uitgaat hetzelfde de andere kant op. Dus daarom krijg je minimale afwijkingen en klein beetje import en export tijdens het realiseren van de NOM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
Dank, dat had ik van @Taro ook begrepen. :)

@geert1992 Je had nog een foto tegoed van de Hyper in werking, dus bij deze!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PLRuY4dupPPoSaz-rgTl2kHmnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBmgSpaDVMb7ZSb02RYkWUM9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
mrme12345 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:41:
[...]

NOM is zo goed als mogelijk nul op meter. Er zit altijd een vertraging tussen een load die wijzigt en de batterij die daar op reageert. Dus als een diepvries snachts even aan schiet duurt het paar seconde voordat die extra load door de batterij gecompenseerd wordt en als die uitgaat hetzelfde de andere kant op. Dus daarom krijg je minimale afwijkingen en klein beetje import en export tijdens het realiseren van de NOM.
Lijkt wel mooi NOM, maar is het niet, het wordt ook niet negatief.
Tegen een uur of 4 is de batterij leeg.
Als tegen 6.30 uur de zon de batterijen weer gaat laden zie je het omgekeerde effect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wK-hEP87pDcw5F-O7ETvKRtHWoE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ePakv112mdJSiVRMiF6euGCv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polvo176 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:24:
[...]

Lijkt wel mooi NOM, maar is het niet, het wordt ook niet negatief.
Tegen een uur of 4 is de batterij leeg.
Als tegen 6.30 uur de zon de batterijen weer gaat laden zie je het omgekeerde effect.
[Afbeelding]
Daarom moet je ook voldoende opslag hebben O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:37:
[...]

Dan moeten de batterijen eerst wel geleverd worden natuurlijk....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zP-qKS3muL3DaAyYNDR0dYXJv0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5klpxbogc9NTmdsDaEj9ZyjW.png?f=user_large

Goed advies^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
[...]

Of 's nachts minder verbruiken. Ik had hem gisteravond 100% vol en daarmee heb ik het vanacht net gered met een verbruik van 230-260W, afhankelijk van wat er aansloeg aan aquariumverwarmingen en koelkast. Dus nog maar eens kijken waar ik nog wat sluipverbruik weg kan snijden en de warmtepomp ook op zomerstand gezet. En als levertijden korter worden uiteraard uitbreiden, want ik heb nog 2 fasen vrij en dat is zonde. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
Ja, sluipverbruik indammen kan zo een batterij schelen.
Ik heb de mijne vorig jaar gehalveerd van 160 naar 80W, maar is inmiddels al weer opgelopen naar 100 W
Een extra wifi punt, de SF 800 die zonder batterij 5 Watt wil hebben en wat extra domotica.
Het gaat makkelijker omhoog dan naar beneden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweetyvogel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:31
Polvo176 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:13:
Ja, sluipverbruik indammen kan zo een batterij schelen.
Ik heb de mijne vorig jaar gehalveerd van 160 naar 80W, maar is inmiddels al weer opgelopen naar 100 W
Een extra wifi punt, de SF 800 die zonder batterij 5 Watt wil hebben en wat extra domotica.
Het gaat makkelijker omhoog dan naar beneden.
Klopt sluipverkeer indammen is een ramp, rack met firewall, switch, nas, proxmox server, wifipunten en overige domotica verbruiken al minimaal 190 W.

En je hebt helemaal gelijk het gaat makkelijker omhoog dan naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij hebben hier een sluipverbruik van 275-325 Watt en de 2 kids zitten relatief veel achter hun PC's die dan gezamenlijk aanvullend ook een aantal uur per dag 350+ Watt verbruiken. Aan alleen al sluipverbruik gaat er hier dus 7.2 kWh/dag en 2600 kWh/jaar doorheen. Tel daar dagelijks nog 1-2 kWh bij op ivm de PC's en dan weet je waarom een enkele HW PiB hier niet toereikend is.

Ik weet exact waar dit verbruik vandaan komt: Camera's, managed switches, wifi punten, slimme stekkers, koelkast, vriezer, Google Nest Hub 2, HW Display, NAS, etc. en ik wil daar niet in snijden. Enige dat ik dus kan doen is zorgen dat die kWh's zo goedkoop mogelijk zijn :)

Vandaag ook een script in gebruik genomen dat als het stroomtarief onder bedrag X zit, de accu's vol zijn én er een overschot aan opwek is, dat de laadpaal de auto bij gaat laden op 1-fase. Ben eigenlijk al wel klaar voor 1-1-2027 en einde salderingsregeling, maar eerst proberen zoveel mogelijk van de accu's terug te verdienen nu het nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Taro

Heb jij al een test gedraaid met HEMS met de 2400AC op L1 en de 2e 2400AC op L2.
Hoe dit op nom draait.
I.c.m. de Shelly.
Ik ben daar best benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:42:
@Taro

Heb jij al een test gedraaid met HEMS met de 2400AC op L1 en de 2e 2400AC op L2.
Hoe dit op nom draait.
I.c.m. de Shelly.
Ik ben daar best benieuwd naar.
Ja, gaat heel goed. Ook icm Ecotracker P1 getest, gaat ook prima. Je ziet wel na bijv. het aanzetten van het koffiezetapparaat dat ze beide even een paar seconden in de war zijn ivm overshoot en laden vs ontladen, maar dat pakken ze snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben heel erg benieuwd naar de Hypers icm HEMS. Als het HEMS max totale laadvermogen definitief op 2400 Watt blijft zoals het nu is, dan ga ik voor de Hypers en HA. Als max laadvermogen wordt verhoogd naar bijv. 7200 of meer én HEMS zonder dat Home Assistant tegenwerkt goed presteert, dan stap ik volledig over naar de 2400AC's. En als de 2400AC's net zo goed in Home Assistant worden ondersteund als de Hypers en Smart matching ook mogelijk is, dan heeft dat mijn voorkeur boven HEMS. Ik heb toch liever volledige vrijheid over de aansturing ipv dit aan anderen over te laten.

Kan nu gelukkig nog alle kanten op, maar vereist toch af en toe even wat afstemmen van HA en HEMS strategieën op elkaar om te voorkomen dat verschillende apparaten elkaar gaan opladen. Zou fijn zijn als er binnen 1-2 maanden richting kan worden gekozen.

[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 04-05-2025 19:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterb13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12-09 22:15
Taro schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:17:
Ben heel erg benieuwd naar de Hypers icm HEMS. Als het HEMS max totale laadvermogen definitief op 2400 Watt blijft zoals het nu is, dan ga ik voor de Hypers en HA. Als max laadvermogen wordt verhoogd naar bijv. 7200 of meer én HEMS zonder dat Home Assistant tegenwerkt goed presteert, dan stap ik volledig over naar de 2400AC's. En als de 2400AC's net zo goed in Home Assistant worden ondersteund als de Hypers en Smart matching ook mogelijk is, dan heeft dat mijn voorkeur boven HEMS. Ik heb toch liever volledige vrijheid over de aansturing ipv dit aan anderen over te laten.

Kan nu gelukkig nog alle kanten op, maar vereist toch af en toe even wat afstemmen van HA en HEMS strategieën op elkaar om te voorkomen dat verschillende apparaten elkaar gaan opladen. Zou fijn zijn als er binnen 1-2 maanden richting kan worden gekozen.
Lijkt me dat ze 7200 watt wel zouden moeten ondersteunen.. staat in hun eigen overzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R84oCgdSoauFCDF0FCXsrER19mY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvSHzck0wvGMqRXezi3Yelad.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
peterb13 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:25:
[...]

Lijkt me dat ze 7200 watt wel zouden moeten ondersteunen.. staat in hun eigen overzicht

[Afbeelding]
Is dat niet met een set van 3 aparte AC2400s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Dat is wel dikke 30 Ampère over een fase.
Ik wil dat gaan verdelen over 3 fase.
Omdat ik maximaal 3x 25 Ampère tot mijn beschikking heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzJSrGeNEdto1qi52wSxMIb5eR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASKhtamebwqwGtZGlFXvsaRs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door peterbier op 04-05-2025 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterb13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12-09 22:15
Is dat niet met een set van 3 aparte AC2400s?
Begrijp uit Taro’s bericht dat die dan over wil gaan op 2400’s.. hyper eruit? Hij heeft er tenslotte al 2

Persoonlijk zou ik ook over de fasen verdelen. Ik heb 2 2400’s in bestelling staan en ga die in ieder geval ook over 2 fasen verdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Apart, ik kan max 7200 ontladen selecteren en max 2400 laden.

Maar goed, heb ze afgelopen week al een berichtje gestuurd, benieuwd naar de reactie. Als de 2400 AC's en SF800's een fasedetectie doen, net als de Hypers, dan zien ze ook dat ze op andere fases zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterb13 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:49:
[...]

Begrijp uit Taro’s bericht dat die dan over wil gaan op 2400’s.. hyper eruit? Hij heeft er tenslotte al 2

Persoonlijk zou ik ook over de fasen verdelen. Ik heb 2 2400’s in bestelling staan en ga die in ieder geval ook over 2 fasen verdelen
Klopt, 3x 2400AC op ieder een eigen fase en met ieder minimaal 4x AB3000X zou een erg mooie situatie zijn icm 1x SF800 Pro met 4 panelen en 2x SF800 met ieder 2 panelen. Dan heb ik voor 1-1-2027 en afschaffen salderen een perfecte set. Kan ik evt. de EV's 's nachts vanuit de accu's laden als het nodig is, de warmtepompen/AC's aan, etc. En in de winter goedkoop dynamisch inkopen.

Zit nu qua aantal kWh's al aardig in de buurt, maar wel met veel meer apparaten om aan te sturen en dat wil ik dus gaan downsizen op het moment dat ik helder heb wat de beste route voor aansturing wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is dit eigenlijk voor product.
Zie link:
https://www.zendure.nl/co...products/prijsbescherming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 23:21
Staat eronder?

Deze link dient als virtueel product voor het nabetalen van prijsverschillen en is bedoeld voor klanten die al een bestelling hebben geplaatst en een prijsaanpassing moeten betalen (bijv. bij productwisseling vóór verzending, aanpassing van actieprijzen, verschillen door gebruik van kortingsbonnen of extra kosten voor maatwerk). Neem altijd contact op met onze klantenservice om het exacte nabetalingsbedrag te bevestigen vóórdat u tot aankoop overgaat. Dit voorkomt onbedoelde aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenVerweij schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:12:
[...]

Staat eronder?

Deze link dient als virtueel product voor het nabetalen van prijsverschillen en is bedoeld voor klanten die al een bestelling hebben geplaatst en een prijsaanpassing moeten betalen (bijv. bij productwisseling vóór verzending, aanpassing van actieprijzen, verschillen door gebruik van kortingsbonnen of extra kosten voor maatwerk). Neem altijd contact op met onze klantenservice om het exacte nabetalingsbedrag te bevestigen vóórdat u tot aankoop overgaat. Dit voorkomt onbedoelde aankopen.
Ja dat weet ik maar wat voor "lucht" betaal je dan en het doel hiervan.
I.i.g. ik begrijp het niet.
Naheffing van een product met korting waar toch geen korting op zit.??
Als jij het snapt leg het mij maar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

[Afbeelding]
Weet je dan wel wat deze 7.200W inhouden bij AC? dat is dus bijna 32A !!! :X , je standaard kabels zijn dan al rood gloeiend, plus je zekering maakt overuren (met uitschakelen).
In Nederland is één fase bedrijf met de standaard 16A (met een hoofdzekering van bv 3 of 1 keer 25A wordt dat dus ook niet hoger meer, tenzij je graag een hotline met je netbeheerder wilt hebben die het beste direct een steunpunt in je straat kan inrichten) het maximale 3.680W.
Wil je dit met 3-fase gaan doen (prima idee, dan heb je wel of 3 1-fase omvormers en dus ook je batterijen zul je over deze 3 fases moeten verdelen of je zou een 3-fase omvormer (Zendure heeft deze toch niet in deze lijn? zou ook niet echt kunnen, er bestaan geen schuko 3-fase WCD, dan zul je al naar CEE WCD moeten gaan, en dat zijn nu niet bepaald huis-tuin-keuken WCD).
ik vrees ook dat je WCD dan tevens als straalkachel gaat functioneren. WCD voor dergelijke stromen zijn van een ander (CEE) type dan wat jij nomraal in je huis hebt geplaatst.
Ik vrees dat Zendure hierbij geen rekening gehouden heeft met de binnen de EU gebruikelijke standaard installaties.
dit soort vermogens zijn zeker geen PiB meer, in Nederland (en ook in veel EU landen) is deze grens bij de bekende 800W AC uitgangsvermogen (binnen de standaard mix gebruik in combinaties met andere verbruikers), met een eigen groep kan dit meer, maar ook daar zit je dus wel vast aan zowel de maximale grote van je zekering (veelal 16A max, je moet al een (1 of 3 keer) 35A hoofdzakering hebben om naar 20A te mogen, gezien de behoorlijk hogere kosten (mn bij 3 fase) van een dergelijke aansluiting is je voordeel al heel snel opgegeten. Dat is dus alleen handig als je ook om andere redenen een dergelijk zware huisaansluiting nodig zou moeten hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 05-05-2025 00:48 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
het voordeel is wel, incl. BTW :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
JeroenVerweij schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:12:
[...]

Staat eronder?

sorry, als jij een bestelling plaatst waarbij de prijs door de aanbieder is vermeld en betaald dan heb jij met dat bedrijf een rechtsgeldig contract gesloten, achteraf prijswijzigingen van welke soort dan ook zijn gewoon dan niet meer aan de orde.
de enige escape zijn voor de hand en zeer duidelijke prijsfouten waarbij de klant vooraf had kunnen zien dat het een grote fout was. bv een PiB voor 25 euro van 5 kWh.
Dus heb je gebruik gemaakt van een actie en je hebt aan de actievoorwaarde voldaan (bv de juiste code vermeld) is dat gewoon de prijs, en het bedrijf kan dus achteraf niet nog met meerkosten aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:35:
[...]

Weet je dan wel wat deze 7.200W inhouden bij AC? dat is dus bijna 32A !!! :X , je standaard kabels zijn dan al rood gloeiend, plus je zekering maakt overuren (met uitschakelen).
In Nederland is één fase bedrijf met de standaard 16A (met een hoofdzekering van bv 3 of 1 keer 25A wordt dat dus ook niet hoger meer, tenzij je graag een hotline met je netbeheerder wilt hebben die het beste direct een steunpunt in je straat kan inrichten) het maximale 3.680W.
ik vrees ook dat je WCD dan tevens als straalkachel gaat functioneren. WCD voor dergelijke stromen zijn van een ander (CEE) type dan wat jij nomraal in je huis hebt geplaatst.
Ik vrees dat Zendure hierbij geen rekening gehouden heeft met de binnen de EU gebruikelijke standaard installaties.
dit soort vermogens zijn zeker geen PiB meer, in Nederland (en ook in veel EU landen) is deze grens bij de bekende 800W AC uitgangsvermogen (binnen de standaard mix gebruik in combinaties met andere verbruikers), met een eigen groep kan dit meer, maar ook daar zit je dus wel vast aan zowel de maximale grote van je zekering (veelal 16A max, je moet al een (1 of 3 keer) 35A hoofdzakering hebben om naar 20A te mogen, gezien de behoorlijk hogere kosten (mn bij 3 fase) van een dergelijke aansluiting is je voordeel al heel snel opgegeten. Dat is dus alleen handig als je ook om andere redenen een dergelijk zware huisaansluiting nodig zou moeten hebben.
Ik denk dat U mij verward met een ander forum lid.

Ik ben juist die gene die alles achter de fases verdeeld wil hebben.
De huisaansluiting is 3x63 Ampère.
In de garage waar de onderverdeling komt met de Hypers en 2400AC is een 3x25 Ampère aanvoer waar een onderverdeling komt.
Die ik nog aan het bouwen ben. (Foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ipcYG3QwFsTrmv2k2XAbrXJnIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YQerDmfV6hKzA3hJVOOoyXz.jpg?f=fotoalbum_large

Correctie
@MacD007 je had het tegen @peterb13
Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 23:21
peterbier schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:22:
[...]

Ja dat weet ik maar wat voor "lucht" betaal je dan en het doel hiervan.
I.i.g. ik begrijp het niet.
Naheffing van een product met korting waar toch geen korting op zit.??
Als jij het snapt leg het mij maar uit.
Een deel van wat er staat is gek (aanpassing van actieprijzen bijvoorbeeld, zoals @MacD007 al schrijft). Maar bij “productwisseling vóór verzending” kan ik me dan wel weer iets voorstellen.

Als jij mailt dat je ipv een SF 800 Pro toch een AC2400 wil met batterij en Shelly (ik noem maar wat), dan zit je al bijna exact op dat prijsverschil. Mogelijk dat ze de prijs van dit “product” regelmatig aanpassen voor klanten waar dit soort situaties zich voordoen. En dat ze die klanten iedere keer dat dit zich voordoet, een nieuwe link sturen.

Anyhow, lijkt me niet per se een heel interessant product voor ons :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:35:
[...]

Wil je dit met 3-fase gaan doen (prima idee, dan heb je wel of 3 1-fase omvormers en dus ook je batterijen zul je over deze 3 fases moeten verdelen of je zou een 3-fase omvormer (Zendure heeft deze toch niet in deze lijn? zou ook niet echt kunnen, er bestaan geen schuko 3-fase WCD, dan zul je al naar CEE WCD moeten gaan, en dat zijn nu niet bepaald huis-tuin-keuken WCD).
Voor zover ik het kan overzien begrijpt iedereen die hier actief meedoet al dat we deze 3x 2400AC netjes over de 3-fases dienen te verdelen (als dat kan) en ieder op een eigen groep plaatsen.

Het is natuurlijk wel een ding om het zo op de website te plaatsen. Een onwetende gebruiker kan dat verkeerd uitvoeren, maar dan heb je dus HEMS: Handtekening zetten met authorisatiecode van je installateur en dan loop je toch vast en kan je die 7200 niet unlocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:42:
[...]

sorry, als jij een bestelling plaatst waarbij de prijs door de aanbieder is vermeld en betaald dan heb jij met dat bedrijf een rechtsgeldig contract gesloten, achteraf prijswijzigingen van welke soort dan ook zijn gewoon dan niet meer aan de orde.
de enige escape zijn voor de hand en zeer duidelijke prijsfouten waarbij de klant vooraf had kunnen zien dat het een grote fout was. bv een PiB voor 25 euro van 5 kWh.
Dus heb je gebruik gemaakt van een actie en je hebt aan de actievoorwaarde voldaan (bv de juiste code vermeld) is dat gewoon de prijs, en het bedrijf kan dus achteraf niet nog met meerkosten aankomen.
Het heeft geen zin hier een abstract gesprek over consumentenrecht te gaan voeren zonder concreet voorbeeld vanuit iemand hier. De consumenten die dit virtuele product nodig hebben zullen dat vast samen met Zendure wel oppakken en er achter staan, daar kan gewoon een prima plausibele reden voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessante case: Ingesteld Op <15 ct/kWh laden, de grafiek geeft aan pas om 13:00 te starten, maar om 12:00 is het tarief 14,88 ct/kWh.

Place your bets: Gaan ze om 12:00 laden of idlen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ga-JF_yxfvXAJt7noYMhw864WVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/09c24M6VDY0n6AeXu1Jx5CFq.png?f=fotoalbum_large

Als het goed is gaan ze gewoon laden en is dit zo'n visuele afronding en wordt op de achtergrond het daadwerkelijke tarief gehanteerd. Zou ik zelf anders oplossen omdat het de verwachtingen niet goed managed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjapy Vien
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11-09 17:52
Taro schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Voor zover ik het kan overzien begrijpt iedereen die hier actief meedoet al dat we deze 3x 2400AC netjes over de 3-fases dienen te verdelen (als dat kan) en ieder op een eigen groep plaatsen.

Het is natuurlijk wel een ding om het zo op de website te plaatsen. Een onwetende gebruiker kan dat verkeerd uitvoeren, maar dan heb je dus HEMS: Handtekening zetten met authorisatiecode van je installateur en dan loop je toch vast en kan je die 7200 niet unlocken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MggpUNakDb9Qj2TBv6_GqR1DfSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/25bh9phE8UsxYbnZRPP42AM9.png?f=fotoalbum_large

Zo staat het ook in de handleiding van Zendure…

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En tijd voor de RTE's. Heb de opbrengsten even uit dit overzicht gehaald omdat daar helaas nog steeds de salderingsbug van HomeWizard in zit. Op jaarweergave saldeert ie de opbrengsten van individuele stekkers en kWh meters ondanks dat ik dat al meerdere keren heb gemeld 8)7

Afijn. De 2400 AC: 63.4/73.5 = 86.2% RTE, maar, ik heb er tijdelijk een 2e AB3000X accu op gehad die met grofweg 45% SoC aan kwam, moet ik dus voor corrigeren, laten we zeggen: (2880 Wh -10%) * 45% = 1.166 Wh toegevoegd aan het systeem. Ik weet niet of het 100% correct is, maar ik voeg aan die 73.5 + 1.2 toe -> 84.87% RTE. Nog steeds super netjes.

De Hypers: Daar zitten dus ook de 2x 2400AC tussen, 100% correct kan ik het niet meten (tenzij iemand mij nog 3-4 HW Energy Socket pluggen wil sturen ;) ). Maar dit komt neer op: 656/818 = 80.2%. Haal ik bij beide getallen de 2400AC kWh's eraf: (656-63.4)/(818-74.7)->592.6/743.6=79.6% RTE voor 4 Hypers (sinds een paar dagen 3 Hypers).

In principe draai ik NOM, maar met een multiplier. Als je 1 omvormer hebt van bijv. 1200 Watt en je zonnepanelen leveren maximaal, dan laad je met NOM op dat moment met 1200 Watt, de max dus. Heb je stroom tekort, dan ontlaadt 1 omvormer op dat moment met 0-1200 Watt, heb je bijv. oven, afzuigkap, etc. aan dan zal die ook 1200 leveren. Alleen lever ik op dure momenten (=tekort) niet 1x 1200 maar bijv. 6x1200. En voor het laden geldt hetzelfde: Op goedkope momenten met zonneoverschot laad ik niet 1x1200, maar met 6x1200. Tussendoor draai ik NOM, maar dan wel met extra omvormers en stand-by verliezen.

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik in principe 100% NOM draai, maar NOM met een multiplier in aantal omvormers klopt denk ik wel aardig. De RTE van de Hypers is dus niet gebaseerd op maximaal laden en maximaal ontladen, maar op NOM waarbij regelmatig de maximale laad- en ontlaadsnelheid van de omvormer wordt aangetikt, net als bij bijv. een HW PiB of andere thuisaccu. Weet niet of ik mag stellen dat de RTE van een gemiddelde Hyper 2000 79.6% op NOM is, maar zou je misschien wel als richtgetal kunnen gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6V0moDOSHv14cV_6zeA9PrfUgmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/unfKqftqQM19iarvZtzj9ir3.png?f=fotoalbum_large

En dan misschien wel interessant om te laten zien wat dit dan financieel doet om de terugverdientijd te berekenen. Dit doe ik bewust op maandweergave gezien de financiële waardes dan wél kloppen in tegenstelling tot de jaarweergave, op basis van handelen met dynamische tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvkffNrztftQ3m4VV_ASV9pPlGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPFAkDToz91YEmc0HNcz4SXV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJtXQ-ctTxBl2ZHsNnuVQY4WtLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X94u8N85RnLe5WQnfsBLn1gk.jpg?f=fotoalbum_large

Maart is niet 100% correct ivm overzetten meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4zzzZ8zORZ7bBMoBwI8IPGwGU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b02gmLJxPJhE72cW4fW2PFFt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjapy Vien schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:36:
[...]

[Afbeelding]

Zo staat het ook in de handleiding van Zendure…
Daarom, sluit natuurlijk niet uit dat iemand het alsnog verkeerd doet, maar ze geven het wel aan. Zit alleen wel een verschil tussen de marketing/sales uitingen op de website vs de handleiding. Op de website heb je dan mogelijk niet door dat je ook nog even een elektricien moet laten komen en betalen. Maar goed, DYOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:03:
En tijd voor de RTE's. Heb de opbrengsten even uit dit overzicht gehaald omdat daar helaas nog steeds de salderingsbug van HomeWizard in zit. Op jaarweergave saldeert ie de opbrengsten van individuele stekkers en kWh meters ondanks dat ik dat al meerdere keren heb gemeld 8)7

Afijn. De 2400 AC: 63.4/73.5 = 86.2% RTE, maar, ik heb er tijdelijk een 2e AB3000X accu op gehad die met grofweg 45% SoC aan kwam, moet ik dus voor corrigeren, laten we zeggen: (2880 Wh -10%) * 45% = 1.166 Wh toegevoegd aan het systeem. Ik weet niet of het 100% correct is, maar ik voeg aan die 73.5 + 1.2 toe -> 84.87% RTE. Nog steeds super netjes.

De Hypers: Daar zitten dus ook de 2x 2400AC tussen, 100% correct kan ik het niet meten (tenzij iemand mij nog 3-4 HW Energy Socket pluggen wil sturen ;) ). Maar dit komt neer op: 656/818 = 80.2%. Haal ik bij beide getallen de 2400AC kWh's eraf: (656-63.4)/(818-74.7)->592.6/743.6=79.6% RTE voor 4 Hypers (sinds een paar dagen 3 Hypers).

In principe draai ik NOM, maar met een multiplier. Als je 1 omvormer hebt van bijv. 1200 Watt en je zonnepanelen leveren maximaal, dan laad je met NOM op dat moment met 1200 Watt, de max dus. Heb je stroom tekort, dan ontlaadt 1 omvormer op dat moment met 0-1200 Watt, heb je bijv. oven, afzuigkap, etc. aan dan zal die ook 1200 leveren. Alleen lever ik op dure momenten (=tekort) niet 1x 1200 maar bijv. 6x1200. En voor het laden geldt hetzelfde: Op goedkope momenten met zonneoverschot laad ik niet 1x1200, maar met 6x1200. Tussendoor draai ik NOM, maar dan wel met extra omvormers en stand-by verliezen.

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik in principe 100% NOM draai, maar NOM met een multiplier in aantal omvormers klopt denk ik wel aardig. De RTE van de Hypers is dus niet gebaseerd op maximaal laden en maximaal ontladen, maar op NOM waarbij regelmatig de maximale laad- en ontlaadsnelheid van de omvormer wordt aangetikt, net als bij bijv. een HW PiB of andere thuisaccu. Weet niet of ik mag stellen dat de RTE van een gemiddelde Hyper 2000 79.6% op NOM is, maar zou je misschien wel als richtgetal kunnen gebruiken?

[Afbeelding]

En dan misschien wel interessant om te laten zien wat dit dan financieel doet om de terugverdientijd te berekenen. Dit doe ik bewust op maandweergave gezien de financiële waardes dan wél kloppen in tegenstelling tot de jaarweergave, op basis van handelen met dynamische tarieven:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maart is niet 100% correct ivm overzetten meter:
[Afbeelding]
Mooie getallen @taro en de hypers gebruik jij enkel als AC laden en doet daarmee niets met direct aangesloten zonnepanelen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrme12345 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Mooie getallen @taro en de hypers gebruik jij enkel als AC laden en doet daarmee niets met direct aangesloten zonnepanelen toch?
Klopt, de 3 (voorheen 4) Hypers in de garage laden en ontladen alleen AC. De 5e Hyper zit in de achtertuin DC aangesloten op 2 panelen, maar die zit niet op de HW 3-fase kWh meter en komt dus niet terug in deze statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:35
Weet iemand welk type connectors er aan de meetclips van een Shelly zit? Dit zijn mooie kleine clips:

https://a.aliexpress.com/_EuJnXGm

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Betekent dus wel dat er ongeveer 5% RTE voordeel bij de 2400AC tov Hyper 2000 zit. Nou gaat het natuurlijk om een kortere periode en minder kWh's, maar daarom wil ik dat wel goed monitoren als de 2x AB3000X extra binnen zijn gekomen. Dan worden de aantallen kWh's hoger en dus representatiever.

Vandaar ook dat ik de voorkeur geef aan volledig op 2400AC gaan draaien, is toch 4-5% meer rendement en met dergelijke aantallen kWh's tikt dat over vele jaren heen toch wel aan. Er zal misschien iemand zeggen: Joh, dat is maar X kWh! Klopt, maar voor Y kWh rij ik een hele week heen en weer naar het werk en voor X misschien wel 2 maanden, toch leuk meegenomen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
Dat is gewoon een set die aan een Belgische klant wordt verzonden.
We geraken dat hier gewend.
Bestellen en niks krijgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Taro schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:51:
[...]

mee eens, mijn ding was en dat kon je ook uit de reactie waarop ik reageerde wel een beetje zien (sorry, en zeker niet bedoeld om de poster hier op enige wijze als onkundig of dergelijke aan te duiden) komen leken zeker heel snel in de verleiding om dit product op basis van de reklameuitingen te kopen en dan pas later tijdens de installatie er achter zien te komen dat het niet lukt.
De vraag die je daar ook zou moeten stellen is of een dergelijke waarschuwing wel voldoende is, een vinkje is snel gezet en lang niet iedereen is zich ook echt bewust van de gevolgen hiervan.
ik denk zelf als ipv one Fase in de lijst bij de middelste 2-fases en bij de rechter 3-fases had gestaan er gewoon veel meer duidelijkheid was ontstaan.

Zendure zal dit zeker ook juridisch goed uitgezocht hebben, en in de handleiding zal ook eea hierover staan. Maar je weet het hoe dat met handleidingen is, die worden er vaak pas bijgehaald als het niet meer werkt of er rook uitkomt.
Ik betwijfel of iedereen hier, en dat zie je ook wel uit vele reacties, dat ook echt iedereen weet aan welke eisen je installatie moet voldoen, ik ook helemaal niet erg, want juist door hier vragen te stellen en mee te lezen verhoog je alleen al je kennis.
Juist bij PIB, en laten we eerlijk zijn, dat zijn dus producten die juist bedoeld zijn voor het grote publiek, die juist ook geen uitvoerige kennis over elektrische installatie willen of hoeven te weten, zijn voor deze mensen uitermate geschikt.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 05-05-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dotternetta schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:17:
Weet iemand welk type connectors er aan de meetclips van een Shelly zit? Dit zijn mooie kleine clips:

https://a.aliexpress.com/_EuJnXGm
hou je er rekening mee dat bij andere CT meetclips de homologatie (in Belgie) en de CE ( in heel de EU) niet meer geldig is tenzij Shelly dit nadrukkelijk wel toestaat met de juiste voorwaarden van de CT clips (merk en type), en dat heb ik bij Shelly nog nooit gezien.

En laten we eerlijk zijn, van een of andere opdruk van een CE logo op een site van ali kun je helemaal niets verwachten, dan moet je echt wel nadere controles van de CE verklaring bekijken, en helaas wordt daar dus ook veel mee gerommeld, ik heb zelf helaas al veel nep verklaringen gezien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:32:
Interessante case: Ingesteld Op <15 ct/kWh laden, de grafiek geeft aan pas om 13:00 te starten, maar om 12:00 is het tarief 14,88 ct/kWh.

Place your bets: Gaan ze om 12:00 laden of idlen?
[Afbeelding]

Als het goed is gaan ze gewoon laden en is dit zo'n visuele afronding en wordt op de achtergrond het daadwerkelijke tarief gehanteerd. Zou ik zelf anders oplossen omdat het de verwachtingen niet goed managed.
Hij begint niet met laden. Als ik het tarief op <16 ct/kWh instel wel. In mijn Zonneplan App zie ik 14.88 ct/kWh, dus de grafieken geven het werkelijke resultaat en op de achtergrond hanteren ze dus geen andere prijzen.

Ik ga even een berichtje die kant op doen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 11-09 12:27
Ik meld me hier ook even. Ik heb een SF 800 Pro besteld tegen de huidige aanbiedingsprijs met daarnaast nog zo'n 50 euro eraf met de kortingscode.

Momenteel heb ik al een Ecoflow Delta 2 Max met een extra batterij staan plus PowerStream grid tied micro-omvormer. Met een Tibber dynamisch contract schaaf ik hiermee de dure uren van m'n verbruik af. Het is echter net niet voldoende capaciteit om dit helemaal mooi te kunnen doen dus 2 kWh extra is welkom.

Er zullen geen panelen aan de Zendure komen te hangen in eerste instantie. Ik heb drie panelen op het dak (huurappartement) en 4 kleine paneeltjes aan het balkon (op de Ecoflow aangesloten). Ik hoop met de Zendure (op een andere groep dan de Ecoflow uiteraard) ook nog wat slims te kunnen doen met laden/ontladen, zonnestroom van het dak en de dynamische tarieven.

Twee verschillende merken is natuurlijk minder ideaal dan 1 groot systeem van 1 merk, maargoed. Beetje spelen is ook wel weer leuk.

@Taro
Ik wist wel dat jij Zendure spul had staan, maar ik wist niet dat je installatie ZO groot was. Leuk om te zien (kwam een foto tegen in het doorbladeren van dit topic).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

mrme12345 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:13:
[...]

Inderdaad lompe grote dingen. Je kunt ook de kleinere versie nemen, de Shelly Pro 3EM-CT63. Die passen veel beter in de meterkast. Heb ik er ook in zitten. Ze worden nu nog niet ondersteund door Zendure, maar daar zijn ze wel mee bezig heb ik gehoord (hoe lang dat nog duurt krijg ik volgende week te horen, ze hebben nu vakantie in China). En deze is ook al goed te gebruiken in combinatie met de HA integratie van Fireson, zo gebruik ik hem ook. Of alsnog wachten op de aanstaande P1 meter van Zendure, of de everhome variant.

[Afbeelding]
Mooie klemmen. Helaas lijken ze die niet los te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Normaal gesproken haal ik beide SF800’s uit HEMS als ze 100% vol zijn ivm bug dat ze niet in bypass gaan. Zojuist check ik even of ze al vol zijn en staan ze netjes in bypass binnen HEMS…. Anderen toevallig bij de Hypers vandaag ook ander gedrag geconstateerd, of puur toeval dat het vandaag bij beide goed gaat? Geen app update gehad, maar misschien kunnen ze dit op de achtergrond beïnvloeden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAKowD7mJ32L7OrGvCarco_AOVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fguVoI2L4blz4iQxCe8ZJHV4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:06:
Normaal gesproken haal ik beide SF800’s uit HEMS als ze 100% vol zijn ivm bug dat ze niet in bypass gaan. Zojuist check ik even of ze al vol zijn en staan ze netjes in bypass binnen HEMS…. Anderen toevallig bij de Hypers vandaag ook ander gedrag geconstateerd, of puur toeval dat het vandaag bij beide goed gaat? Geen app update gehad, maar misschien kunnen ze dit op de achtergrond beïnvloeden.
[Afbeelding]
Dat zou mooi zijn :-) Ik heb vandaag nog een extra SF 800 pro besteld :-) en bij mijn hypers werkte dit in de manual mode (ik gebruik HA via node red manueel) al goed geautomatiseerd elke dag.

[ Voor 18% gewijzigd door mrme12345 op 06-05-2025 18:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
En afgelopen week beste NOM week tot op heden gehad, de zon werkte natuurlijk ook goed mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4b3CYEtpn_cfc6ASrS9-BrCW_Bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bs7e2YVaQX7iOu75rj96UqUk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 07:13
Ik ben zojuist per toeval op deze draad gestuit en ik heb het idee dat Zendure biedt waar ik al een tijdje aan denk, maar wat nog niet in deze vorm gevonden heb. Ik heb de volgende twee toepassingen voor ogen:
- Ik wil graag een slimme thuisaccu om in mijn woonhuis te gebruiken (laden en ontladen op basis van beschikbare zonnestroom en dynamische tarieven). Begrijp ik goed dat de Zenki HEMS dit belooft te doen?
- Ik wil de accu+omvormer ook kunnen meenemen en gebruiken tijdens de ~2 maanden dat ik in het buitenland off-grid ben.

In een van twee reviews waar in het openingstopic naar gelinkt wordt van de 2400 AC wordt melding gemaakt dat de off-grid uitgang ook gebruikt kan worden om de uitgang van een micro-omvormer op aan te sluiten om zo de batterij te kunnen laden. Begrijp ik dan goed dat ik de 2400 AC op zou kunnen pakken (ja, het weegt wel wat) en zou kunnen plaatsen in een off-grid situatie waar bijvoorbeeld enkele zonnepanelen en een micro-omvormer aanwezig zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door tweakerpip op 06-05-2025 18:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:41
tweakerpip schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:22:
In een van twee reviews waar in het openingstopic naar gelinkt wordt van de 2400 AC wordt melding gemaakt dat de off-grid uitgang ook gebruikt kan worden om de uitgang van een micro-omvormer op aan te sluiten om zo de batterij te kunnen laden. Begrijp ik dan goed dat ik de 2400 AC op zou kunnen pakken (ja, het weegt wel wat) en zou kunnen plaatsen in een off-grid situatie waar bijvoorbeeld enkele zonnepanelen en een micro-omvormer aanwezig zijn?
Ja dat kan inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
Taro schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:06:
[Afbeelding]
Ik heb geen zonnepanelen rechtstreeks op de hyper staan, en heb hem pas een paar dagen. Maar zag van het weekend opeens ook Omzeilen als status staan. In de app kan je aangeven of je dat wel of niet wilt zag ik, maar de verhalen lezend werkte dat niet blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 07:13
Dank. Ik zie in die review wel het volgende staan:
Nadeel van deze oplossing is dat de off-grid uitgang bezet is en deze hiervoor splitten met extra stopcontacten is om meerdere redenen af te raden.
Ik begrijp dat er potentieel teveel vermogen geleverd kan worden (door de micro-omvormer en de 2400AC) op kabels die er niet op berekend zijn. Zijn er nog meer redenen zijn waarom dit af te raden is? Enig idee waarom dit daar staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:41
tweakerpip schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:44:
[...]

Dank. Ik zie in die review wel het volgende staan:

[...]

Ik begrijp dat er potentieel teveel vermogen geleverd kan worden (door de micro-omvormer en de 2400AC) op kabels die er niet op berekend zijn. Zijn er nog meer redenen zijn waarom dit af te raden is? Enig idee waarom dit daar staat?
Dat zal inderdaad met de maximale belasting te maken hebben. Iets anders zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Mediacj schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:14:
[...]

Dat zal inderdaad met de maximale belasting te maken hebben. Iets anders zou ik niet weten.
Ik verwacht dat wanneer de accu's vol zijn en de micro-omvormers hun stroom niet kwijt kunnen, de spanning zal oplopen. In theorie vormt dit geen probleem, aangezien in dat geval zowel de accu als de omvormers automatisch uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tweakerpip schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:44:
[...]
Je kunt in theorie meerdere micro-omvormers en meerdere verbruikers aansluiten en veel stekkerdozen hebben vaak goedkope en dunne bekabeling en zijn niet altijd tot bijv. 3680 Watt geschikt. Als je 2400 uit de 2400AC haalt + 800 Watt uit de micro-omvormer ga je naar 3200 Watt. Dat moet op zich wel kunnen, maarja, of het slim is... En als de SF800 geen voeding vanuit de panelen meer krijgt ga je mogelijk over de max van de 2400AC heen. En als de accu inderdaad vol zit is de vraag hoe die omgaat met invoeding icm afname.

Heb het hier dus zelf getest, maar op zo'n website moet je natuurlijk altijd veilige adviezen geven.

Kan het morgen evt. ook nog even met 2x SF800 en 1x Hyper testen met in totaal 2000 Watt levering vanuit de 6 panelen. De brandblusser staat er toch al naast voor als het mis gaat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 06-05-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht je het Zendure Home Assistant topic niet actief volgen: Zojuist een alpha versie van Smart Mode met zowel de SolarFlow 2400AC als SolarFlow 800 getest en dat lijkt te werken: Taro in "Zendure producten in Home Assistant integreren"

Wel vermoed ik dat de SF800 iets (té) traag reageert om hier goed aan mee te doen, maar kwestie van langer testen dan een paar minuten met laag vermogen. Wil het effect vanavond met hoger vermogen ook even testen. Het biedt in ieder geval perspectief :)

Pagina: 1 ... 47 ... 122 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.