TCMR schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:42:
[...]
Je hebt gelijk, ik bedoelde "eilandbedrijf" waar ik "off-grid" schreef. Ik denk dat ik de verschillende teksten van Zendure's website gewoon verkeerd geïnterpreteerd heb:
[...]
[...]
"Off-grid interface" is dus een mooie term voor een schuko stopcontact, zoals al die draagbare accusystemen (Jackery, EcoFlow) gewoon hebben...
Maar uit
dit bericht van @
Domba uit 2022 maak ik op dat voor eilandbedrijf er nogal wat extra onderdelen nodig zijn. Ik zag laatst wel dat filmpje van een Duitser (werd het in deze topic gepost?), die een redelijk low-tech (zij het nogal trage) eilandbedrijfoplossing had gemaakt met een UPS.
Maar ik ben het met jullie eens dat echt eilandbedrijf draaien, zelfs tijdens stroomstoringen nogal overkill is. Op die (hopelijk schaarse) momenten ben je maar wat blij dat je een haspeltje kan uitrollen.
Net een SolarFlow 800 Pro besteld (nachtverbruik hier: 40W), en als ie over twee maanden komt eerst maar 'ns zien wat ik ermee kan/wil

ik denk dat er nog heel veel onduidelijkheid en ook spraakverwaring over "off-grid" bestaat.
zoals ik het zie heb je eigenlijk 4 situaties: mogelijk dat ik nog één of twe zo snel over het hoofd heb gezien, dus wees vrij om hier op aan te vullen of comentaar te leveren als ik hierbij de plank volledig heb misgeslagen.
situatie 1: on-grid (only) dat is eigenlijk de standaard situatie die je in Nederland tegen komt waarbij er geen aanpassing nodig zijn.
Nadelen:
valt de stroom uit (door wat voor reden dan ook) valt dus ook je PV installatie (verplicht) uit en idem voor je thuis-batterij (eis netcode), daar zijn soms wel mogelijkheden cq opties bij mogelijk maar die komen later aan bod.
situatie 2: on-grid (only) met een thuis-batterij die ook een los van het net en huis-installatie één of soms meerdere eigen WCD heeft waarbij je net-onafhankelijk apparatuur kunt op aansluiten. veelal is de vermogenscapaciteit hiervan wel beperkt van enkele honderden watts tot zelfs circa 2,5 kW. (afhankelijk van merk en type, en veel kleinere en groter thuis-batterijen hebben deze extra functie totaal niet).
voordeel: je hebt hiermee een beperkte stroomvoorziening voor de noodzakelijke apparatuur zoals vries en hoel-kast. de gebruiksduur is hierbij wel afhankelijk van je status van je batterij.
in deze keuze is ook je normale PV installatie gewoon uit, dus ook via deze weg kun je de thuis-batterij niet nog opladen.
nadeel: je moet bij stroomuitval dus handmatig e.e.a. omzetten, verlengkabels naar de apparatuur brengen die je van stroom wilt voorzien, de apparatuur moet van de WCD (net) ontkoppeld worden en via de dan geplaatste verlengkabels aangesloten worden, verre van ideal maar daardoor kun je wel de meest belangrijke zaken mogelijk wel geduurende een tijdje overbruggen ( de stroomstoring wat deze week in spanje was, zul je waarschijnlijk hiermee niet volledig kunnen overbruggen) bv verlichting van je huis doet het in deze situatie nog steeds niet.
let op, aansluiten via deze WCD aan het huisnet is verboden en zal al vanwege de geringe capaciteit ook helemaal niet werken waardoor door je huis te veel vermogen gevraagd wordt en de interne beveiliging van de thuis-batterij zal ingrijpen en helemaal dit uitschakelen.
situatie 3: on-grid (only met beperkt semi off-grid) idem als situatie 2 maar nu heeft de thuis-batterij ook nog een eigen kleine PV zonnepanelen direct aangesloten waarmee je de capaciteit van je thuis-batterij weer kunt vergroten cq bijvullen.
Nadeel, de plaats waar je je thuis-batterij moet neerzetten is nog verder beperkt omdat de DC leidingen (van de speciale zonnepanelen direct naar je thuis-batterij) veelal beperkt in lengte zijn. (bv de anker solix solarbank 2 is daar een voorbeeld van, maar er zijn er een stuk meer, de Zendure kun je ook met een aanvullende omvormer uitrusten cq bepaalde Zendur hebben deze reeds ingebouwd.
voordeel: mits niet te veel noodstroom nodig is kun je met deze combinatie toch wat langer uithouden, in de winter gaat dit echter nog steeds heel lastig worden.
voor de rest zit je hier met de zelfde nadelen als in situatie 2.
situatie 4: automatisch on-grid naar off-grid (=eilandbedrijf). Dit vergt speciale aanpassingen van zowel je huisaansluitingen alsook speciale PV omvormers (veel standaard omvormers kunnen niet zo maar off grid werken, zij zijn namelijk afhankeleijk van de draaggolf (Frequantie van 50 Hz) en kunnen deze niet zelf stabiel onderhouden. Duurdere van vooral merk omvormers hebben veelal deze functies wel cq kun je naar deze omzetten.
Maar mn de aanvullende eisen in je meterkast zijn aanzienlijk en duur. In deze situatie wordt je huisinstallatie verzorgt of door het net en bij uitval van deze (net) door je eigen bronnen (thuis-batterij en PV)
Ook de benodigde thuis-batterijen hebben hiervoor speciale instellingen nodig, wat je bv bij vitrons kunt zien, mn kleine PIB missen deze functies (veelal vanwege de eisen uit de netcode) en zijn dus hiervoor niet eens geschikt, want de omvormers van deze batterijen moeten namelijk (tijdens dat er geen PV stroom wordt opgewekt) wel weer zelfstandig de noodzakelijke 50 Hz stabiel kunnen produceren.
Deze keuze vergt echter ook duidelijk veel grotere capaciteiten in batterijopslag omdat deze je (ook tijdens de winter) je noodzakelijke stroomvoorziening (zij het minimaal, dus geen verwarming of koeling) kunnen leveren omdat zij alle verbruikers in je huis moeten kunnen bedienen. (Qua capaciteit zul je dus mn moeten kijken welke capaciteit je nodig zou moeten hebben om hier op NOM (tijdens de winter) te draaien).
Dus naast de speciale eisen aan apparatuur is dit een behoorlijke dure stap waar je moet afvragen in hoever je dit wilt uitgeven, zeker in een Land met nu nog redelijk stabiel stroomverzorging, in bv de US waar zeker in bepaalde landelijke gebieden het zeer regelmatig tot stroomuitval (oa door veelal bovengrondse leidingen) tot langdurige stroomuitvallen kan leiden.
[
Voor 3% gewijzigd door
MacD007 op 01-05-2025 17:30
]