Bedoel je in België met de toekomstige max 800W limiet? Hoe weet je dat dit pas na september zal zijn?Sonero schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:33:
[...]
Idem hier. Ik twijfel nog steeds om knopen door te hakken maar wil dat wel voor september doen. Dan verwacht ik namelijk allerlei restricties in vermogen, capaciteit, aanvullende technische eisen en/of certificeringen. Om over de politieke maatregelen maar niet te spreken... Het zou me niet verbazen als we uiteindelijk op een Duits systeem uitkomen: je mag op je dak leggen wat je wil maar je mag nooit meer dan 800 W terugleveren. Of een of andere variant...
Zelfde hier. HW was men eerste keus omdat ik hier alle producten al van heb. Maar ook door de vele errors en problemen toch andere oorden beginnen opzoeken en ook op zendure uitgekomen. Er komen veel spelers bij maar nog geen die me meer kunnen overtuigen dan zendure qua prijs en mijn doelstellingen.
Volg de topics van zelfbouw en HW nog wel om te kijken hoe het evolueert en uit interesse.
En vind ook dat hier meer getolereerd en besproken kan worden.
In het HW forum voel je dat ze niet graag naar de negatieve kant willen gaan. En pas op ben zelf zeer tevreden over HW en hun service, maar als je een plug and play product op de markt brengt ,waar je zo lijkt het wel toch nog wel wat omzien naar hebt, is het niet meer dan normaal dat hier reactie op komt....en dat moet je dan ook kunnen verdragen vind ik.
Dit geld voor elk product van welk merk dan ook.
Volg de topics van zelfbouw en HW nog wel om te kijken hoe het evolueert en uit interesse.
In het HW forum voel je dat ze niet graag naar de negatieve kant willen gaan. En pas op ben zelf zeer tevreden over HW en hun service, maar als je een plug and play product op de markt brengt ,waar je zo lijkt het wel toch nog wel wat omzien naar hebt, is het niet meer dan normaal dat hier reactie op komt....en dat moet je dan ook kunnen verdragen vind ik.
[ Voor 37% gewijzigd door rabero1985 op 30-04-2025 14:40 ]
Neen, ik bedoel in Nederland.Avenger 2.0 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:51:
[...]
Bedoel je in België met de toekomstige max 800W limiet? Hoe weet je dat dit pas na september zal zijn?
Nog voor de zomer wil men de regels voor onbalanshandel vastleggen, het zou me niet verbazen als daar aanvullende eisen bijkomen, ook voor kleinere batterijen. Zie ook de laatste alinea van dit artikel.
Ik ben een van de 1e die de HomeWizard kreeg geleverd.
Het ding draait als een zonnetje.
Voordeel van dat ding is is echt plug en play.
Bij Zendure is dan nog een dingetje.
Die Shelly in de meterkast monteren is zo gepiept.
Maar het nom draaien is een probleem over meerdere fases.
Nu de Hypers maar als cluster draaien achter een fase.
De hoop is dat dit met HEMS opgelost wordt zodat nom draaien mogelijk wordt met meerder Zendures over de 3 fases.
Mijn doel is alleen zonnepanelen stroom opslaan voor later gebruik.
HomeAssistant heb ik wel draaien voor wat domotica toepassingen maar wil hier nog geen thuisbatterij mee gaan aansturen.
Dat wil ik graag via de orginele weg doen. (Via Zendure app)
De hoop is dat dit met HEMS opgelost wordt zodat nom draaien mogelijk wordt met meerder Zendures over de 3 fases.
HomeAssistant heb ik wel draaien voor wat domotica toepassingen maar wil hier nog geen thuisbatterij mee gaan aansturen.
Wat ik me afvraag, hoeveel mensen hier op het forum hebben een Zendure SolarFlow 2400 ac in gebruik? Blijkbaar zijn ze nu in pré sale en uitlevering pas binnen een dag of 40? Dus aangaande gebruikservaring zullen er ws momenteel slechts enkele meningen zijn?
Zie topicstart onder nummer 4, daar staan de 2 websites met eerste indrukken enz van de mensen die ze al ter test hebben ontvangen. En die daarnaast ook hun ervaringen hier zoveel mogelijk al delen.Rik57 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:26:
Wat ik me afvraag, hoeveel mensen hier op het forum hebben een Zendure SolarFlow 2400 ac in gebruik? Blijkbaar zijn ze nu in pré sale en uitlevering pas binnen een dag of 40? Dus aangaande gebruikservaring zullen er ws momenteel slechts enkele meningen zijn?
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Waarom is NOM draaien met 1 accu en 3 fasen een probleem? Door de Shelly? Zou dit met de P1meter beter gaan?peterbier schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:21:
Ik ben een van de 1e die de HomeWizard kreeg geleverd.
Dat is voor mij nu nog geen probleem.dotternetta schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:08:
[...]
Waarom is NOM draaien met 1 accu en 3 fasen een probleem? Door de Shelly? Zou dit met de P1meter beter gaan?
Maar er komt een set van 18kW in de garage te staan.
Dit wil ik verdelen over de 3 fasen.
Je kunt niet per fase per hyper alle 3 de fases van de Shelly monitoren.
Nom draaien gaat dan niet.
Hypers in cluster kan dan wel maar dan moeten ze op een fase zitten gezamenlijk.
Ik heb begrepen dat dit met HEMS ondersteuning opgelost wordt.
Toen ik begon te kijken naar een PIB, waren er twee merken die direct mijn aandacht trokken. Ten eerste HomeWizard, vooral vanwege hun sterke naamsbekendheid in Nederland. Daarnaast kwam ik al snel uit bij Zendure. Over Zendure was destijds nog niet veel informatie beschikbaar in het Nederlands(of op fora), maar de producten maakten een degelijke indruk.frankj030 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:31:
[...]
Idem, en mijn HW geannuleerd door de enorme hoeveelheid aan E4XX foutmeldingen bij de HW en het enorme prijsverschil per KWh. Plus de eind april levering die werd uitgesteld. Uiteindelijk denk ik dat de Zendure producten me meer gaan brengen. Maar ook hier kun je pech mee hebben…
Wat me ook opvalt is dat de hoeveelheid mensen in het HW topic die inmiddels problemen krijgen met de tweede, en dus omgeruilde batterij, steeds groter wordt. Enige weken geleden werd een omruilpercentage van 1,5% gecommuniceerd, statistisch gezien moet je dan wel enorm veel pech hebben als je twee keer tot deze groep hoort. Merk in dat topic dat het dan snel wordt afgedaan met “maar de service is geweldig, ze wisselen snel om”. Lijkt me het minste…
Volgens mij is het product te snel op de markt gezet, en is het niet het plug & play product wat ze communiceren (mensen lijken blij als ze geen foutmeldingen zien; dus een plug & pray)?
Ik vond dit topic een verademing, waar kritische geluiden over de werking wel serieus besproken worden (zoals met de bypass problematiek van de hyper).
Wat mij vooral aansprak aan Zendure, was de veelzijdigheid: de mogelijkheid om zonnepanelen aan te sluiten, maar ook om het systeem uitsluitend via AC te laden en ontladen. Bovendien biedt Zendure een maximaal AC-vermogen van 1200 watt laden/ontladen, terwijl HomeWizard beperkt is tot 800 watt. Dat verschil maakt Zendure in mijn ogen aanzienlijk interessanter voor huishoudens met een iets hogere energiebehoefte of als je snellere wil laden/ontladen.
Mijn ervaring tot nu toe, met alleen AC-laden/ontladen, is positief. Het systeem blijkt stabiel in gebruik en is goed te monitoren dankzij de integratie van FireSon, een integratie die in mijn optiek steeds betrouwbaarder en geavanceerder wordt.
Een ander belangrijk voordeel is dat het systeem volledig stil is dankzij passieve koeling. Daarnaast is het systeem relatief eenvoudig te configureren, flexibel aan te passen aan veranderende situaties en goed schaalbaar naar de toekomst toe.
Grootste plus punt is dat Zendure een RTE haalt van ongeveer 84%, tegenover ongeveer 74% bij HomeWizard. wat resulteert in minder verlies van kilowatts.
Ook geven de interne brandvertragers mij een veiliger gevoel, in combinatie met de metalen behuizing, al hoop ik het eerste nooit nodig zal hebben.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Dat herken ik ook, in het HW topic hebben "buitenstaanders" of mensen met kritische berichten het relatief lastig. Nou is dat in ieder merk- of productgebonden topic altijd wel een beetje het geval, begrijpelijk ook. Daarnaast speelt een investment bias altijd een grote rol, veel HW eigenaren zijn erg merkgebonden. Als HW zijnde is dat mooi, krijg dat maar eens voor elkaar. Maar het gemak waarmee men eerst bijv. zegt: 2.7 kWh is voldoende om de nacht door te komen, meer is onnodig, men merken met meer capaciteit en vermogen wegwuift en daarna duimpjes geeft aan iemand die 4x HW PiB's heeft gekocht vind ik wel apart om te zien.rabero1985 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:29:
In de early days maakte ik weleens opmerkingen over dynamische tarieven, pauzeren tijdens laden EV of Home Assistant ondersteuning en dan voelde ik mij regelmatig ongewenst. De laatste periode gaan heel veel berichten daarover met als aanvulling de lage RTE en grote stroom aan errorcodes.
Laat ik vooropstellen dat ik persoonlijk HW ook een warm hart toedraag, ik werk al 10 jaar met ze samen. Het een mooi product vind en iedereen het beste gun, maar ik ben wel benieuwd hoe ze hier uit gaan komen en wanneer ze alles onder controle krijgen.
En aan de andere kant: Ik dacht dus vanochtend de SF800 issues onder controle te hebben, om een paar uur later te constateren dat de 2 accu's onder de 2x SF800 beide vol waren en ze in stand-by waren gegaan ipv bypass.... Lijkt dus hetzelfde probleem te zijn dat de Hyper heeft. Heb ze uit HEMS verwijderd, los aangestuurd, export aangezet en nu leveren ze mooi terug, maar dat moet dus echt opgelost worden. Heb vanochtend ook een filmpje opgenomen dat met de Zendure engineers is gedeeld. Hopelijk kunnen ze dit direct voor zowel SF800 als Hyper 2000 oplossen, waarbij ik vermoed dat de SF 800 Pro er dan ook wel last van zal hebben.
Nu ik het toch over de SF 800 Pro heb.... FedEx kwam vanmiddag zoals gemeld langs met 2 dozen, waarvan 1 een omdoos had zonder enige opdruk, geen melding van Lithium Battery ofzo erop. En toen bleek het geen SF 800 Pro te zijn, maar ik heb via een alternatieve route alvast mijn bestelde 2400AC en AB3000X accu ontvangen. Vind dit lullig om te melden voor iedereen die wacht, en ik hoef dit natuurlijk ook niet te melden, maar ik wil wel open kaart spelen en transparant zijn, hopelijk wordt dat gewaardeerd. Aangezien ik Zendure help met het verbeteren van o.a. HEMS (vandaag op mijn vrije dag 4+ uur in gestoken) hebben ze uit een partij bedoeld voor Frankrijk/Duitsland mij alvast deze 2 opgestuurd als tegemoetkoming. Ik wacht dus nog op de 2x AB3000X die ik ook had besteld en via de normale route waarschijnlijk eind mei of begin juni (ik was wat laat) binnen zullen komen.
Nog even wachten dus op de SF 800 Pro. Ondertussen is de AB3000X automatisch gekalibreerd en heb ik die voor nu aan de bestaande 2400AC+3000X toegevoegd, waardoor die vanaf nu sneller en meer kan laden. Wel worden de RTE statistieken daardoor verpest. Had natuurlijk even kunnen wachten totdat die 10% was, maar ik moet ook gewoon even doorpakken, heb al teveel aan mijn hoofd. Zal de volgende 2400AC RTE update wel over mei doen, dan is de hoeveelheid kWh's laag, maar klopt vanaf 1-5-2025 wel weer gewoon.
Morgen mooi goedkoop inkopen met deze extra laadsnelheid en capaciteit
:strip_exif()/f/image/iYyOSVXgsn0mnbNo9fA8KV9Z.png?f=user_large)
En @dotternetta heb direct wat extra foto's van de naden van de AB3000X gemaakt nu die toch direct op de pijnbank kon. Wat mij betreft netjes afgewerkt:
:strip_exif()/f/image/Dye5P70YxLZDPi8UCIy9Ktoh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fMz37LeyGTLZEBqcI4YM5aLf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1QsAMHwEOBb0hZxTSr6lRwgn.jpg?f=fotoalbum_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Waarom zou je het verbruik precies willen verdelen? Je zet je oven toch ook niet aan om het stroomverbruik van je koffiezetapparaat op een andere fase te compenseren. Alles wat via de meter loopt, wordt uiteindelijk op één hoop gegooid, en op basis daarvan stelt de energieleverancier je eindafrekening op.peterbier schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:26:
[...]
Dat is voor mij nu nog geen probleem.
Maar er komt een set van 18kW in de garage te staan.
Dit wil ik verdelen over de 3 fasen.
Je kunt niet per fase per hyper alle 3 de fases van de Shelly monitoren.
Nom draaien gaat dan niet.
Hypers in cluster kan dan wel maar dan moeten ze op een fase zitten gezamenlijk.
Ik heb begrepen dat dit met HEMS ondersteuning opgelost wordt.
Tenzij je te maken hebt met echt grote verbruikers ,zoals zware machines of een autolader, doorgaans is het in een doorsnee huishouden niet nodig om het stroomverbruik handmatig zo precies over de fasen te verdelen.
En met HA kan je alles regelen zoals je wil, met behoud van garanties. Waarom zou je dit niet willen gebruiken voor het aansturen?
[ Voor 12% gewijzigd door geert1992 op 30-04-2025 17:06 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Helemaal duidelijk, thanks! De product lineup voor Nederland is dus een stuk overzichtelijker.Taro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:03:
[...]
Nee, niet omdat ze niet meer actueel zijn, maar omdat ik teveel verschillende producten had.
Oh wow, dat is behoorlijk snel behoorlijk uit de hand gelopenVoor je beeld, ik had de volgende Zendure producten:
Ik ga beter m'n huiswerk doen...
- Taro
- Niet online
Klopt, o.a. de AIO2400, ACE1500 en HUB2000 vind je niet op de NL website, wel op bijv. de Duitse website. En wat mij betreft een goede keuze, de SF800 (Pro) en 2400AC zijn betere producten.TCMR schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:07:
[...]
Helemaal duidelijk, thanks! De product lineup voor Nederland is dus een stuk overzichtelijker.
Dat vindt mijn vrouw ookOh wow, dat is behoorlijk snel behoorlijk uit de hand gelopen
[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 30-04-2025 17:11 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Die "En ze heeft denk ik ook gelijk" moest ik wel om lachen.Taro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:10:
[...]
Klopt, o.a. de AIO2400, ACE1500 en HUB2000 vind je niet op de NL website, wel op bijv. de Duitse website.
[...]
Dat vindt mijn vrouw ookEn ze heeft denk ik ook wel gelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door geert1992 op 30-04-2025 17:13 ]
Kabeldikte en de Ampère van de automaat.geert1992 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:03:
[...]
Waarom zou je het verbruik precies willen verdelen? Je zet je oven toch ook niet aan om het stroomverbruik van je koffiezetapparaat op een andere fase te compenseren. Alles wat via de meter loopt, wordt uiteindelijk op één hoop gegooid, en op basis daarvan stelt de energieleverancier je eindafrekening op.
Tenzij je te maken hebt met echt grote verbruikers ,zoals zware machines of een autolader, doorgaans is het in een doorsnee huishouden niet nodig om het stroomverbruik handmatig zo precies over de fasen te verdelen.
En met HA kan je alles regelen zoals je wil, met behoud van garanties. Waarom zou je dit niet willen gebruiken voor het aansturen?
Ik kan niet 7200 watt via een fase gaan doen.
3x 2400 watt wil ik doen
Dat doe ik via de onderverdeling in de garage achter 3x b16 aardlekautomaten.
Onze inductie kookplaat zit ook verdeeld hoor net als zoveel apparaten hier.
:strip_exif()/f/image/ZtdejHqAiqDMixk3htSmuUel.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door peterbier op 30-04-2025 17:24 ]
@Taro Is het zeker dat Zendure binnenkort met een eigen P1 meter komt?
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Ja, via de zoekfunctie kun je de foto's vinden van de P1-meter die ze op de beurs lieten zien.Chip2710 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:26:
[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 30-04-2025 17:29 ]
- Taro
- Niet online
Ja, 100% zeker, als het goed is in/vanaf mei te pre-orderen.Chip2710 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:26:
Je hebt best wat capaciteit staan en volgens mij ook wel flink wat zonnepanelen. Waar heb je al dat vermogen uit die accu's voor nodig? Ik heb 15 panelen maar op een dag als vandaag lever ik 25kW terug en verbruik ik maar 4kW. Wat doe jij met al dat vermogen?Taro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:55:
[...]
Morgen mooi goedkoop inkopen met deze extra laadsnelheid en capaciteit![]()
[Afbeelding]
Ik heb een plugin hybride met 10kW accu. Dus ook vandaag de auto vol geladen maar lever alsnog 15kW terug. Omdat ik nu nog geen dynamisch tarief heb en kan salderen leg ik hem ook zonder problemen in de nacht aan de lader.
Prima toch! Helpt de bugs er vast uit halen, en wij kunnen onze vragen stellen. Win-win! Ik zou me niet te druk maken om wat mensen denken, maar tegelijk goed dat je het aangeeft.Taro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:55:
[...]
Nu ik het toch over de SF 800 Pro heb.... FedEx kwam vanmiddag zoals gemeld langs met 2 dozen, waarvan 1 een omdoos had zonder enige opdruk, geen melding van Lithium Battery ofzo erop. En toen bleek het geen SF 800 Pro te zijn, maar ik heb via een alternatieve route alvast mijn bestelde 2400AC en AB3000X accu ontvangen. Vind dit lullig om te melden voor iedereen die wacht, en ik hoef dit natuurlijk ook niet te melden, maar ik wil wel open kaart spelen en transparant zijn, hopelijk wordt dat gewaardeerd. Aangezien ik Zendure help met het verbeteren van o.a. HEMS (vandaag op mijn vrije dag 4+ uur in gestoken) hebben ze uit een partij bedoeld voor Frankrijk/Duitsland mij alvast deze 2 opgestuurd als tegemoetkoming. Ik wacht dus nog op de 2x AB3000X die ik ook had besteld en via de normale route waarschijnlijk eind mei of begin juni (ik was wat laat) binnen zullen komen.
Misschien had HW ook wat actiever kunnen samenwerken met wat testers, dan zouden we wellicht andere dingen lezen in het HW topic (eens met je analyse).
Ben wel benieuwd wanneer die 800pro dan wel komt, zit er zelf ook op te wachten maar het is fijn als iemand die al eens flink onder handen genomen heeft
@Taro Mogen we ook nog een foto van de onderkant? 😅
Het is maar goed dat we het weten dat het over een accu gaatdotternetta schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:03:
@Taro Mogen we ook nog een foto van de onderkant? 😅
Oh sorry, ja, dat bedoel ik of Taro moet er heel anders uit zien dan ik verwacht 😅😅😅frankj030 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:04:
[...]
Het is maar goed dat we het weten dat het over een accu gaat
- Taro
- Niet online
Zie mijn handtekening, ik heb privé 2 Tesla's voor de deur staan met bruto 82,5 + 54 kWh die wel een slokje elektronen lusten. Vorig jaar had ik ondanks 4500 kWh opwek van de SolarEdge zonnepanelen op het dak een tekort van 5500 kWh. Eind December de 2e Tesla gekocht en toen besloten dat ik niet richting de 10.000 kWh per jaar tekort wilde gaan en dus actie moest ondernemen. Offerte opgevraagd bij een zonnepanelen partij voor 4-6 extra panelen op het garagedak richting NO/O en 5 panelen op het huis dak richting Noord. Verder liggen alle daken al volledig vol. Kwam op 2900 Euro uit excl. omvormer en toen besloten het anders aan te pakken.Timo002 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:44:
[...]
Je hebt best wat capaciteit staan en volgens mij ook wel flink wat zonnepanelen. Waar heb je al dat vermogen uit die accu's voor nodig? Ik heb 15 panelen maar op een dag als vandaag lever ik 25kW terug en verbruik ik maar 4kW. Wat doe jij met al dat vermogen?
Ik heb een plugin hybride met 10kW accu. Dus ook vandaag de auto vol geladen maar lever alsnog 15kW terug. Omdat ik nu nog geen dynamisch tarief heb en kan salderen leg ik hem ook zonder problemen in de nacht aan de lader.
Wat ik dus nu doe is niet met de accu's de auto's laden, maar met de extra zonnepanelen in de achtertuin en binnenkort op het garagedak icm de accu's de energierekening positief ombuigen door gratis of goedkope stroom op te slaan en duur terug te leveren. En vooralsnog lukt dat aardig.
Hierbij een update van Zonneplan t/m nu vandaag, waarbij dus +-35 kWh aan Zendure accu opslag vandaag volledig is gevuld en vanavond nog voor 29-36 ct/kWh het net op wordt gestuurd ondanks dat we nu al in de min staan:
:strip_exif()/f/image/oIwA5GXGEIEMACy4C2OivIoU.jpg?f=fotoalbum_large)
En deze maand, naar verwachting vanavond richting de -70+:
:strip_exif()/f/image/9TMWzFDsgWrJJPpXhjL7bqAh.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan hebben we in maart voor 71,97 Euro een hele maand rondgereden met 2 EV's en het huis verwarmd met WP's en verlicht en in april voor een zelfde bedrag maar dan negatief, dus komen we op maart en april op 0 Euro uit. Hopelijk kunnen we dat t/m oktober zo doorzetten. Ondertussen wel mobiliteitsvergoeding+km-vergoeding voor mij en km-vergoeding voor mijn vrouw. En daarmee een positieve business case voor beide EV's, de thuisaccu's en zonnepanelen
Hopelijk is duidelijk wat mijn achterliggende doel is en dat we daarmee op koers liggen. Men vraagt zich mogelijk/waarschijnlijk af waar ik toch allemaal mee bezig ben, maar ik vind het zelf een prachtig project en ben er zelf super enthousiast over
- Taro
- Niet online
frankj030 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:03:
[...]
Prima toch! Helpt de bugs er vast uit halen, en wij kunnen onze vragen stellen. Win-win! Ik zou me niet te druk maken om wat mensen denken, maar tegelijk goed dat je het aangeeft.
Ik ontvang al 10 jaar lang van HomeWizard alle producten ter review en heb altijd feedback gegeven en meegedacht. In 2015 ook producten gereviewed die inmiddels niet meer bestaan en veel en goed contact gehad met de oprichter van HomeWizard. De HW PiB deed men als eerste product moeilijk over, ondanks dat ik al 4000+ lezers van de preview artikelen had. Natuurlijk vind ik dat mensen die het product besteld hebben voorrang moeten krijgen, heb ook aangeboden hem volledig zelf te betalen in ruil voor een review, maar als beginnende YouTubers het product wel gratis krijgen en ik niet eens als ik aanbied ervoor te betalen terwijl men dat via mijn review ruimschoots terugverdient, dan regel ik het zelf wel. Zelfs nog iemand via Marktplaats aangeboden voor nieuwprijs+ een product over te nemen zodat ik het kon reviewen, ondanks dat ik weet dat het niet bij mijn situatie past en ik het nooit ga terugverdienen en toen gedacht: Fuck it, waar ben ik mee bezig. Dus uiteindelijk in samenwerking met een mede-Tweaker een mooie review geschreven en de eer aan mijzelf gehouden. Ik koester geen wrok, maar ik vind het wel een aparte gang van zaken na zo'n lange relatie.Misschien had HW ook wat actiever kunnen samenwerken met wat testers, dan zouden we wellicht andere dingen lezen in het HW topic (eens met je analyse).
Dit in schril contrast vs Zendure en anderen, die gewoon niet moeilijk doen en de samenwerking waarderen.
@geert1992 belt hier thuis al dagelijks aan met zijn schroevendraaier in de hand, wordt wel een beetje vervelend zoBen wel benieuwd wanneer die 800pro dan wel komt, zit er zelf ook op te wachten maar het is fijn als iemand die al eens flink onder handen genomen heeft
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 30-04-2025 18:32 ]
Ja het wordt hier drukker en drukker, leuk om te zien!dotternetta schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:42:
Gefeliciteerd met 200k views allemaal!
Van het HomeWizard batterij topic naar hier.😁mrme12345 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:43:
[...]
Ja het wordt hier drukker en drukker, leuk om te zien!
Ja, ik herinner me het nog goed. Iemand van hier postte "per ongeluk" iets over een Zendure aanbieding in het HW forum, dat werd niet gewaardeerd en was zo weer weg maar toen had ik er al op geklikt en ben ik hier bij pagina 1 gaan lezen 😄 HW pib is verkocht en er komt hoogstwaarschijnlijk binnenkort een AC2400 met 9 kWhpeterbier schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:52:
[...]
Van het HomeWizard batterij topic naar hier.😁
Doe ik het beter qua opbrengsten en dat nog zonder accu's.Taro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:05:
[...]
Zie mijn handtekening, ik heb privé 2 Tesla's voor de deur staan met bruto 82,5 + 54 kWh die wel een slokje elektronen lusten. Vorig jaar had ik ondanks 4500 kWh opwek van de SolarEdge zonnepanelen op het dak een tekort van 5500 kWh. Eind December de 2e Tesla gekocht en toen besloten dat ik niet richting de 10.000 kWh per jaar tekort wilde gaan en dus actie moest ondernemen. Offerte opgevraagd bij een zonnepanelen partij voor 4-6 extra panelen op het garagedak richting NO/O en 5 panelen op het huis dak richting Noord. Verder liggen alle daken al volledig vol. Kwam op 2900 Euro uit excl. omvormer en toen besloten het anders aan te pakken.
Wat ik dus nu doe is niet met de accu's de auto's laden, maar met de extra zonnepanelen in de achtertuin en binnenkort op het garagedak icm de accu's de energierekening positief ombuigen door gratis of goedkope stroom op te slaan en duur terug te leveren. En vooralsnog lukt dat aardig.
Hierbij een update van Zonneplan t/m nu vandaag, waarbij dus +-35 kWh aan Zendure accu opslag vandaag volledig is gevuld en vanavond nog voor 29-36 ct/kWh het net op wordt gestuurd ondanks dat we nu al in de min staan:
[Afbeelding]
En deze maand, naar verwachting vanavond richting de -70+:
[Afbeelding]
Dan hebben we in maart voor 71,97 Euro een hele maand rondgereden met 2 EV's en het huis verwarmd met WP's en verlicht en in april voor een zelfde bedrag maar dan negatief, dus komen we op maart en april op 0 Euro uit. Hopelijk kunnen we dat t/m oktober zo doorzetten. Ondertussen wel mobiliteitsvergoeding+km-vergoeding voor mij en km-vergoeding voor mijn vrouw. En daarmee een positieve business case voor beide EV's, de thuisaccu's en zonnepanelen
Hopelijk is duidelijk wat mijn achterliggende doel is en dat we daarmee op koers liggen. Men vraagt zich mogelijk/waarschijnlijk af waar ik toch allemaal mee bezig ben, maar ik vind het zelf een prachtig project en ben er zelf super enthousiast over
:strip_exif()/f/image/yvuR2CZ0q3W0niOqSdY6JtMQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/keu7ePW20wEMsi3J6DwurWOR.jpg?f=fotoalbum_large)
Beetje offtopic. We salderen nu allemaal nog. Ik weet hoe verleidelijk het is om het te melden, ik deed het ook, maar dan dwalen we weer heel snel offtopic want iedereen hier heeft solar en die van mij is groter etc etc. Het gaat hier over ZendureCatdogsf schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:01:
[...]
Doe ik het beter qua opbrengsten en dat nog zonder accu's.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 17% gewijzigd door dotternetta op 30-04-2025 19:13 ]
- Taro
- Niet online
En "gewoon" veel terugleveren is relatief makkelijk, maar volgens mij was het grappig bedoelddotternetta schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:06:
[...]
Beetje offtopic. We salderen nu allemaal nog.
Niet offtopic hoor, het is alleen totaal niet te vergelijken met de opstelling/verbruik van @Taro vond het alleen leuk toen ik naar aanleiding van zijn post bij mij zelf ging kijken wat de bedragen zijn voor deze maand.dotternetta schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:06:
[...]
Beetje offtopic. We salderen nu allemaal nog.
Klopt.Taro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:12:
[...]
En "gewoon" veel terugleveren is relatief makkelijk, maar volgens mij was het grappig bedoeld
Ok, sorry. Dan las ik de toon verkeerdCatdogsf schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:14:
[...]
Niet offtopic hoor, het is alleen totaal niet te vergelijken met de opstelling/verbruik van @Taro vond het alleen leuk toen ik naar aanleiding van zijn post bij mij zelf ging kijken wat de bedragen zijn voor deze maand.
Geef probleem hoor, denk dat je je vergist dat we in de Zendure topic zitten en niet in HW, want daar mag dit soort dingen niet gezegd worden, dan is men gelijk over de zeik, hahaha.
Ik lees de toon in de appjes van mijn vrouw ook altijd verkeerd 😋 ligt aan mij.Catdogsf schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:17:
[...]
Geef probleem hoor, denk dat je je vergist dat we in de Zendure topic zitten en niet in HW, want daar mag dit soort dingen niet gezegd worden, dan is men gelijk over de zeik, hahaha.
Als we dan toch bezig zijn: ik heb dit jaar al 3,5 MW opgewekt 🤗
[ Voor 8% gewijzigd door dotternetta op 30-04-2025 19:20 ]
Dit is dan wel offtopic, hahaha, maar ben jij dan niet stiekem de vrouw en zij het mannetje, want vrouwen begrijpen meestal alles verkeerddotternetta schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:19:
[...]
Ik lees de toon in de appjes van mijn vrouw ook altijd verkeerd 😋 ligt aan mij.
Ga nu niet meer reageren, anders gaat het de verkeerde kant op en lijken we eerder op een stamkroeg.
Ontopic!! Had iemand al de actieve cooling fan aansluiting geprobeerd?
- Taro
- Niet online
Nee, maar ik vraag mij ook af wat voor aansluiting het betreft. Enig idee of dat een standaard is? Kan straks wel even een foto maken, maar een ronde ventilator aansluiting ben ik nog niet eerder tegengekomen.dotternetta schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:23:
Ontopic!! Had iemand al de actieve cooling fan aansluiting geprobeerd?
Dat is toch die stekker naast het wifi logo?Taro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:26:
[...]
Nee, maar ik vraag mij ook af wat voor aansluiting het betreft. Enig idee of dat een standaard is? Kan straks wel even een foto maken, maar een ronde ventilator aansluiting ben ik nog niet eerder tegengekomen.
Zou het ook niet iets kunnen zijn waar Zendure mee bezig is te ontwikkelen? Ooit iets over gehoord toevallig?Taro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:26:
[...]
Nee, maar ik vraag mij ook af wat voor aansluiting het betreft. Enig idee of dat een standaard is? Kan straks wel even een foto maken, maar een ronde ventilator aansluiting ben ik nog niet eerder tegengekomen.
- Taro
- Niet online
Ja, maar is een ronde connector. Ik heb bijv. PC fans liggen, maar dat is een andere aansluiting.dotternetta schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:27:
[...]
Dat is toch die stekker naast het wifi logo?
- Taro
- Niet online
Dat vermoed ik, kan het wel even navragen. Kom bijna op het punt een Scrum/Kanban board met ze te gaan delen om het overzicht te kunnen houdengeert1992 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:28:
[...]
Zou het ook niet iets kunnen zijn waar Zendure mee bezig is te ontwikkelen? Ooit iets over gehoord toevallig?
Ik verwacht dat daar een spanninkje op komt bij een bepaalde temperatuur. Dat stekkertje zal wel beschikbaar komen of kopen we zelf op Alie.Taro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:29:
[...]
Ja, maar is een ronde connector. Ik heb bijv. PC fans liggen, maar dat is een andere aansluiting.
Zou mooi zijn als de fan(s) in de app zijn in te stellen, met een temp-rpm-grafiekje, net als op de PC
[ Voor 22% gewijzigd door dotternetta op 30-04-2025 19:33 ]
Als ik morgen nog eens aanbel met een schroevendraaier in handen, neem ik de Fluke ook even mee om te kijken of er spanning op die aansluiting staat;)Taro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:30:
[...]
Dat vermoed ik, kan het wel even navragen. Kom bijna op het punt een Scrum/Kanban board met ze te gaan delen om het overzicht te kunnen houden
Tenzij je de bel er inmiddels al uit hebt gehaald.
[ Voor 33% gewijzigd door geert1992 op 30-04-2025 19:34 ]
(Waarschijnlijk actieve fan) aansluitkabeltje gevonden:
https://a.aliexpress.com/_EzPmtcW
https://a.aliexpress.com/_EzPmtcW
[ Voor 49% gewijzigd door dotternetta op 30-04-2025 19:50 ]
Geef mij maar NOM met de Zendure Hypers, ziet er erg strak uit :-)
:strip_exif()/f/image/v6YUh0qsTqPBDyb2wH5TpFXY.jpg?f=fotoalbum_large)
PS: bedragen zijn niet juist, gaat nog uit van alles salderen terwijl mijn opwek inmiddels ca 2500 kWh hoger is dan verbruik.
:strip_exif()/f/image/v6YUh0qsTqPBDyb2wH5TpFXY.jpg?f=fotoalbum_large)
PS: bedragen zijn niet juist, gaat nog uit van alles salderen terwijl mijn opwek inmiddels ca 2500 kWh hoger is dan verbruik.
Leuk te zien dat ieder zijn eigen strategie volgt.mrme12345 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:47:
Geef mij maar NOM met de Zendure Hypers, ziet er erg strak uit :-)
[Afbeelding]
Draai je alleen maar NOM? Wat is de RTE met alleen maar NOM?
Ja ik draai alleen maar NOM, ik heb nog tot aug 2026 vast contract zonder terugleverkosten en redelijk hoge terugleververgoeding van 9 eurocent per kWh. Dus enkel nu om zoveel mogelijk eigen opwek te gebruiken en dat gaat dit jaar van 38% naar 60% door de hypers. En RTE is lastig iets van te zeggen en kijk ik ook niet echt naar omdat de batterijen van de hypers voornamelijk via direct aangesloten zonnepanelen worden geladen.geert1992 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:54:
[...]
Leuk te zien dat ieder zijn eigen strategie volgt.
Draai je alleen maar NOM? Wat is de RTE met alleen maar NOM?
[ Voor 4% gewijzigd door mrme12345 op 30-04-2025 19:59 ]
Zou je misschien wat data/screenshotjes willen delen vanuit de Zendure app? Zodat we een beetje een beeld kunnen krijgen?mrme12345 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:56:
[...]
Ja ik draai alleen maar NOM, ik heb nog tot aug 2026 vast contract zonder terugleverkosten. Dus enkel nu om zoveel mogelijk eigen opwek te gebruiken en dat gaat dit jaar van 38% naar 60% door de hypers. En RTE is lastig iets van te zeggen en kijk ik ook niet echt naar omdat de batterijen van de hypers voornamelijk via direct aangesloten zonnepanelen worden geladen.
Tuurlijk, dit is van de meest intensief gebruikte hyper met 6 kWh batterijen en 2 zonnepanelen van ca 400 watt. En daarbij is het wel van belang te weten dat mijn nachtverbruik slechts ca. 65-70w is (exclusief pieken voor quooker en af en toe 30w voor vriezer en af en toe 30w voor koelkast). Dus gemiddeld heb ik denk ik in april ca. 3 - 5 kWh in de avond verbruikt en ca kleine kWh snachts.geert1992 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:59:
[...]
Zou je misschien wat data/screenshotjes willen delen vanuit de Zendure app? Zodat we een beetje een beeld kunnen krijgen?
:strip_exif()/f/image/lPCVcHs9xWsSS90viQ95JQny.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh en de batterijen zijn nu helemaal vol, dus dat is 6 kWh die nog niet in deze statistiek zit op einde maand en begin maand zal er nog ca 3 kWh in gezeten hebben. Dus dat scheelt nog een kWh of 3 in de statistieken.
[ Voor 9% gewijzigd door mrme12345 op 30-04-2025 20:07 ]
RTE van 66%?mrme12345 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:05:
[...]
Tuurlijk, dit is van de meest intensief gebruikte hyper met 6 kWh batterijen en 2 zonnepanelen van ca 400 watt. En daarbij is het wel van belang te weten dat mijn nachtverbruik slechts ca. 65-70w is (exclusief pieken voor quooker en af en toe 30w voor vriezer en af en toe 30w voor koelkast). Dus gemiddeld heb ik denk ik in april ca. 3 - 5 kWh in de avond verbruikt en ca kleine kWh snachts.
[Afbeelding]
Oh en de batterijen zijn nu helemaal vol, dus dat is 6 kWh die nog niet in deze statistiek zit op einde maand en begin maand zal er nog ca 3 kWh in gezeten hebben. Dus dat scheelt nog een kWh of 3 in de statistieken.
Nee volgens mij 75% (82,3/109,6) en inclusief saldo batterij (begin/eind) richting de 78%. En ik vind dat ook niet zo gek gezien zeer lage load snachts (en dan is een omvormer van 800w gewoon niet zo efficient zoals bekend).
Volgens mijn berekening kom ik uit op een efficiëntie van ongeveer 68 à 69%, waarbij ik rekening heb gehouden met de 3 kWh die nog in de batterij aanwezig zijn.
Volgens mij moet je bij output rekenen met ca 5 kWh (want er zit nu nog 6 kWh in batterij die nog niet afgegeven is). Als je dat doet kom je op 73% obv batterij en op basis van home usage versus input is het 75% en met correctie begin en einde stand (3 kWh schat ik) 78%.geert1992 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:21:
[...]
Volgens mijn berekening kom ik uit op een efficiëntie van ongeveer 68 à 69%, waarbij ik rekening heb gehouden met de 3 kWh die nog in de batterij aanwezig zijn.
En ik draai nom ook savonds met 3 hypers gedeeld, waarbij de load verdeeld wordt over de 3 hypers. Dit is ook slecht voor efficiency maar dekt wel mijn load beter af savonds (met verwarming op elektriciteit in april), maar dan krijg je dus ook savonds relatief lage loads per hyper. Maar zoals aangegeven heb ik op jaarbasis 2500 kWh over en vind ik dat niet zo belangrijk voor dit moment.
[ Voor 26% gewijzigd door mrme12345 op 30-04-2025 20:26 ]
Is er bij de opgewekte zonne-energie ook een deel rechtstreeks geleverd aan het net?mrme12345 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:24:
[...]
Volgens mij moet je bij output rekenen met ca 5 kWh (want er zit nu nog 6 kWh in batterij die nog niet afgegeven is). Als je dat doet kom je op 73% obv batterij en op basis van home usage versus input is het 75% en met correctie begin en einde stand (3 kWh schat ik) 78%.
En ik draai nom ook savonds met 3 hypers gedeeld, waarbij de load verdeeld wordt over de 3 hypers. Dit is ook slecht voor efficiency maar dekt wel mijn load beter af savonds (met verwarming op elektriciteit in april), maar dan krijg je dus ook savonds relatief lage loads per hyper. Maar zoals aangegeven heb ik op jaarbasis 2500 kWh over en vind ik dat niet zo belangrijk voor dit moment.
Jazeker, als de batterijen vol zijn dan gaat de bypass aan en dat gebeurt elke dag in april.geert1992 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:30:
[...]
Is er bij de opgewekte zonne-energie ook een deel rechtstreeks geleverd aan het net?
Maar zitten die KW's niet bij de 101,96 in? Want dan zouden die niet meegerekend worden in de RTE toch?mrme12345 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:32:
[...]
Jazeker, als de batterijen vol zijn dan gaat de bypass aan en dat gebeurt elke dag in april.
[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 30-04-2025 20:34 ]
Ja maar ook bij home usage want als de bypass aan gaat schrijft die dat weg als home usage.geert1992 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:33:
[...]
Maar zitten die KW's niet bij de 101,96 in? Want dan zouden die niet meegerekend worden in de RTE toch?
Aaah, dat maakt het wel complex inderdaad. Het is te laat om te bedenken of je achter een zuivere RTE kan komen. Vandaar dat je er ook niet direct een uitspraak over wilde doen.mrme12345 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:34:
[...]
Ja maar ook bij home usage want als de bypass aan gaat schrijft die dat weg als home usage.
Ga ook niet van je vragen om die bypass te deactiveren

[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 30-04-2025 20:37 ]
Klopt inderdaad, en eerlijk gezegd kijk ik nooit naar die statistiek omdat ik zoveel opwek meer heb dan verbruik en omdat alles door elkaar gaat met ac en dc laden en rechtstreeks naar huis en naar batterij enz.geert1992 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:36:
[...]
Aaah, dat maakt het wel complex inderdaad. Het is te laat om te bedenken of je achter een zuivere RTE kan komen. Vandaar dat je er ook niet direct een uitspraak over wilde doen.
Mee eens, is ook niet heel belangrijk, en te complex in jouw situatie.mrme12345 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:37:
[...]
Klopt inderdaad, en eerlijk gezegd kijk ik nooit naar die statistiek omdat ik zoveel opwek meer heb dan verbruik en omdat alles door elkaar gaat met ac en dc laden en rechtstreeks naar huis en naar batterij enz.
Uiteindelijk draait het ook alleen maar om de pegels. Die ik liever in hardware steek dan aan mijn energieleverancier "afgeef".
@mrme12345 Ik lees hier al sinds het begin mee en vind de Zendure producten erg mooi. Maar was de RTE van de Hyper niet rond de 84% zonder aangesloten zonnepanelen?
Of is dit alleen haalbaar door volle bak te laden en ontladen en het NOM voor lief te nemen?
Of is dit alleen haalbaar door volle bak te laden en ontladen en het NOM voor lief te nemen?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Zelf haal ik dat getal met 1200w laden en ontladen, ben begonnen met 1000w beide kanten op, toen was de RTE nog iets hoger. Bij bijvoorbeeld NOM zal dat inzakken, gezien een omvormer op lage vermogens minder zal presteren.gielz schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:41:
@mrme12345 Ik lees hier al sinds het begin mee en vind de Zendure producten erg mooi. Maar was de RTE van de Hyper niet rond de 84% zonder aangesloten zonnepanelen?
[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 30-04-2025 20:46 ]
Zonder aangesloten zonnepanelen verwacht ik eerder tussen de 75 a 80% en ook inderdaad volledig afhankelijk van hoe je de hyper benut. Als je NOM draait is die minder efficient dan volle bak laden en ontladen. En als je PV overschot laadt via AC geldt eigenlijk hetzelfde. Meest efficient zal die inderdaad zijn als je 800 laadt en ontlaadt. Maar ik heb zelf geen cijfers van de RTE door de zonnepanelen. En wie weet gaat die dan naar de 85%, maar dat zou eigenlijk iemand moeten testen die er geen zonnepanelen aan heeft zitten. Hyper is natuurlijk wel een zonnepaneel batterij.gielz schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:41:
Zou wel leuk zijn om een 1:1 vergelijking te doen tussen de HW en Zendure Hyper of 2400 AC in 1 huis en dan alleen NOM. Dit omdat als je 2 huizen gaat vergelijken het altijd anders word. De één heeft 150watt sluipverbruik en de ander 500watt.
Is er iemand die ze beide heeft en niet dynamisch laad en ontlaad?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
We hebben iemand in ons midden die bepaalde producten heeft ontvangen om te testen… Misschien kunnen we eens voorzichtig polsen? Kuch kuch, @Taro, kuch kuch.gielz schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:54:
Zou wel leuk zijn om een 1:1 vergelijking te doen tussen de HW en Zendure Hyper of 2400 AC in 1 huis en dan alleen NOM. Dit omdat als je 2 huizen gaat vergelijken het altijd anders word. De één heeft 150watt sluipverbruik en de ander 500watt.
Volgens deze test is RTE Hyper zelfs 89% en beste van zijn test batterijen, zie yt video, waarbij hij op hoge load geladen en ontladen heeft geeft hij aan in video. Zendure hyper test start vanaf minuut 42 (en is nog beta software waar hij mee werkte)
:strip_exif()/f/image/VfPtp7tnZSL11rV28iCwxNSj.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.youtube.com/watch?v=Zt_I77--BrU
:strip_exif()/f/image/VfPtp7tnZSL11rV28iCwxNSj.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.youtube.com/watch?v=Zt_I77--BrU
Nog even voor de mensen die benieuwd waren naar de vochtigheid en temperatuur van mijn kelder: Ik heb er een digitaal metertje neergezet wat ik nog over had van mijn terrarium hobby en de temperatuur is 13 graden en de luchtvochtigheid 23%.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
- Taro
- Niet online
Bij voorkeur doe je dit ook op dezelfde dagen om 100% eerlijk te kunnen vergelijken, maar dat is onmogelijk. Ik heb helaas geen HW PiB beschikbaar, anders heb ik wel een locatie waar ik een Hyper 2000, 2400AC en HW PiB ieder een weekje achter elkaar zou kunnen laten draaien.gielz schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:54:
@peterbier heeft een HW én Hyper, maar dat betreft geen standaard "huishouden".
Ik kan hier thuis ook wel een en ander testen, maar dan zou ik mijn gedrag aan moeten passen en veel capaciteit onbenut laten, dus liever niet.
Als iemand voor een weekje een HW PiB ter beschikking wil stellen dan hoor ik dat graag
Ik doe hier nom.gielz schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:54:
Je zal er niet veel aan hebben maar een indicatie.
De bovenste is HomeWizard.
De Zendure met 2 batterijen.
De Zendure met 1 batterij is later in bedrijf genomen.
:strip_exif()/f/image/hqHFRIhOBuVupeVmig8ogMkq.jpg?f=fotoalbum_large)
Benieuwd of dit nog effect gaat hebben op je RTE, zet je nog meters tussen de accu's?Aziraphale schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:07:
Nog even voor de mensen die benieuwd waren naar de vochtigheid en temperatuur van mijn kelder: Ik heb er een digitaal metertje neergezet wat ik nog over had van mijn terrarium hobby en de temperatuur is 13 graden en de luchtvochtigheid 23%.
Kan je import en export afzonderlijk van elkaar tonen? Dan kunnen we een RTE gaan berekenen.peterbier schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:09:
[...]
Ik doe hier nom.
Je zal er niet veel aan hebben maar een indicatie.
De bovenste is HomeWizard.
De Zendure met 2 batterijen.
De Zendure met 1 batterij is later in bedrijf genomen.
[Afbeelding]
Dat geeft die HomeWizard app aan als een getal in paars.geert1992 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:12:
[...]
Kan je import en export afzonderlijk van elkaar tonen? Dan kunnen we een RTE gaan berekenen.
Ik weet het.
Ik moet ze een keer in HomeAssistant zetten.😅
Als je rechtsboven op de grafiek klikt, kun je de optie selecteren om import- en exporttotalen op te tellen. Zou je die optie eens kunnen uitschakelen? Aan het totaal kan ik geen RTE afleiden.peterbier schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:17:
[...]
Dat geeft die HomeWizard app aan als een getal in paars.
Ik weet het.
Ik moet ze een keer in HomeAssistant zetten.😅
Als voorbeeld zien de grafieken er dan zo uit.
/f/image/PND8Ea3coSkvCpfmX9tsQ287.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door geert1992 op 30-04-2025 21:25 ]
- Taro
- Niet online
Nadeel van zo'n gecombineerde set-up is dat 1 van de apparaten altijd voorrang pakt en dus maximaal zal laden, de tragere zal dan daardoor met minder overschot laden en dus minder efficiënt werken. Zal vermoedelijk appels met peren vergelijken zijn.
In een video van Ketelklets zag ik dat het mogelijk is om met één en hetzelfde merk, namelijk Marstek, te bereiken dat de ene batterij de andere oplaadt, terwijl beide NOM draaiden. Ik verwacht dat iets vergelijkbaars ook zal gebeuren wanneer je twee batterijen van verschillende merken combineert.Taro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:25:
Nadeel van zo'n gecombineerde set-up is dat 1 van de apparaten altijd voorrang pakt en dus maximaal zal laden, de tragere zal dan daardoor met minder overschot laden en dus minder efficiënt werken. Zal vermoedelijk appels met peren vergelijken zijn.
Of bedoelde je dat niet met een gecombineerde set?
[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 30-04-2025 21:32 ]
Staat allemaal uit ik laat het weekoverzicht zien.geert1992 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:20:
[...]
Als je rechtsboven op de grafiek klikt, kun je de optie selecteren om import- en exporttotalen op te tellen. Zou je die optie eens kunnen uitschakelen? Aan het totaal kan ik geen RTE afleiden.
Als voorbeeld zien de grafieken er dan zo uit.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/JTtS0uAj7TDS1v72cpCql0Oh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/df0KtexjH7mNgoGU8sPfsmOK.jpg?f=fotoalbum_large)
Of ik snap niet wat je bedoel.
Ja, dat klopt, op 800 Watt en lager. We weten nog niet wat hij doet op 2400 Watt, maar dat duurt niet lang meer! Ik verwacht iets lager maar we gaan het binnenkort zien.gielz schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:41:
Dat is nog niet aangetoond. Ik zie veel grafieken van omvormers die rond de 30% belasting het meest efficiënt zijn.geert1992 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:45:
[...]
Zelf haal ik dat getal met 1200w laden en ontladen, ben begonnen met 1000w beide kanten op, toen was de RTE nog iets hoger. Bij bijvoorbeeld NOM zal dat inzakken, gezien een omvormer op lage vermogens minder zal presteren.
De RTE van HW is toch wel bekend, die ligt rond de 76%
[ Voor 5% gewijzigd door dotternetta op 30-04-2025 21:48 ]
- Taro
- Niet online
Stel dat de Zendure sneller schakelt terwijl er 1400 Watt overschot is. Dan pakt de Zendure 1200 Watt en de HW maar 200 Watt. Bij ontladen schakelt de Zendure bijv. ook sneller in en levert -1200 Watt en de HW -200 Watt.geert1992 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:30:
[...]
In een video van Ketelklets zag ik dat het mogelijk is om met één en hetzelfde merk, namelijk Marstek, te bereiken dat de ene batterij de andere oplaadt, terwijl beide NOM draaiden. Ik verwacht dat iets vergelijkbaars ook zal gebeuren wanneer je twee batterijen van verschillende merken combineert.
Of bedoelde je dat niet met een gecombineerde set?
Daarnaast gaan ze elkaar inderdaad in de weg zitten bij iets teveel terugleveren en uitschieters. Zet je een koffiezetapparaat aan dan kan je daarna inderdaad wat na-ijlen zien waarin ze elkaar gaan tegenwerken en elkaar zelfs kortstondig kunnen laden/ontladen.
Ik zie hier al regelmatig dat de:
- 2400AC+SF800 via HEMS
- Losse Hyper via Prijsmode
- Hyper 2000's via Home Assistant
Misschien is hier een uitbater van een vakantiepark aanwezig, kan die 3 identieke huisjes met zonnepanelen naast elkaar in dezelfde week testen
Dat klopt helemaal.Taro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:44:
[...]
Stel dat de Zendure sneller schakelt terwijl er 1400 Watt overschot is. Dan pakt de Zendure 1200 Watt en de HW maar 200 Watt. Bij ontladen schakelt de Zendure bijv. ook sneller in en levert -1200 Watt en de HW -200 Watt.
Daarnaast gaan ze elkaar inderdaad in de weg zitten bij iets teveel terugleveren en uitschieters. Zet je een koffiezetapparaat aan dan kan je daarna inderdaad wat na-ijlen zien waarin ze elkaar gaan tegenwerken en elkaar zelfs kortstondig kunnen laden/ontladen.
Ik zie hier al regelmatig dat de:met elkaar in conflict raken en elkaar soms zitten op te laden. Dat gaat echt ten koste van je testresultaten. Dan liever iets afwijkende weersomstandigheden door een andere testweek dan dergelijk gedrag dat tot vreemde resultaten zal leiden.
- 2400AC+SF800 via HEMS
- Losse Hyper via Prijsmode
- Hyper 2000's via Home Assistant
Misschien is hier een uitbater van een vakantiepark aanwezig, kan die 3 identieke huisjes met zonnepanelen naast elkaar in dezelfde week testen
Als hier bijvoorbeeld in de nacht een koelkast aan springt krijg je een piek wordt netjes opgevangen.
Schakeld deze koelkast uit (wel oude 130watt) dan gaat de HomeWizard laden van de Zendure.
Daarom probeer ik de HomeWizard zoveel mogelijk te sturen met mijn OC200 controller.
Niet de ideale manier maar hanteerbaar.
En uiteraard met andere apparaten van toepassing.
Mijn advies neem een thuisbatterij van een merk.
En ga niet combineren of weet wat je doet bijvoorbeeld aansturen via HomeAssistant.
[ Voor 5% gewijzigd door peterbier op 30-04-2025 21:58 ]
Reken maar uit, zijn de totaalstanden vanaf installatie, alleen nom.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tQFMl0Wlwo4t5GRqt88gtPbL.jpg?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door klump4u op 30-04-2025 22:23 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Netjese 82%. Welke setup is dit?klump4u schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:03:
[Afbeelding]
@klump4u
Misschien ff het mac adres van je Shelly weg poetsen.
Misschien ff het mac adres van je Shelly weg poetsen.
Klopt, ik ben daar inderdaad vrij stellig in geweest, maar mijn bewering was gebaseerd op een aanname, excuses daarvoor. Ik denk dat het gemiddelde nachtverbruik van een huishouden onder de 30% ligt van de capaciteit van een 1200 watt omvormer. In mijn eigen geval ligt het gemiddelde rond de 100 watt, wat neerkomt op slechts 8,3%. Mijn verwachting is dat dit geen ideale belasting is van deze omvormer.dotternetta schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:42:
[...]
Dat is nog niet aangetoond. Ik zie veel grafieken van omvormers die rond de 30% belasting het meest efficiënt zijn.
De RTE van HW is toch wel bekend, die ligt rond de 76%
Zeker als je meer dan één Hyper zou hebben, aangezien het vermogen dan over twee apparaten wordt verdeeld.
Een grafiek van de efficiëntie in verhouding tot het vermogen zou een mooie toevoeging zijn geweest.
[ Voor 15% gewijzigd door geert1992 op 30-04-2025 22:12 ]
Volgens mij heb jij genoeg thuisbatterijen staan om een heel vakantiepark van stroom te voorzien. Dus ben jij die uitbater die de proef op de som wil nemen? Meld je dan vooral bij @Taro!Taro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:44:
[...]
met 23% luchtvochtigheid heb ik mijn twijfels over de nauwkeurigheid, dit is zeker bij een temperatuur van 13 gr wel erg weinig. zeker als je buiten tenminste bij mij gem. een luchtvochtigheid van circa 60% hebt.Aziraphale schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:07:
in de kelder is dat redelijk gelijk.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Hyper met 4 maal een ab2000s, Shelly 3EM in de meterkast
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Heb je ook wat meer gegevens hoe je NOM er uit ziet? Wat is bijvoorbeeld je standaard nachtverbruik en heb je in april nog elektrisch verwarmd of staat dit inmiddels uit?
klump4u schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:03:
[Afbeelding]
Je bedoelt nog andere dan de Shelly? Was ik nog niet direct van plan.geert1992 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:09:
[...]
Benieuwd of dit nog effect gaat hebben op je RTE, zet je nog meters tussen de accu's?
Ik vraag het me ook af hoe nauwkeurig hij is, hoor. Misschien dat hij morgen wat anders aangeeft, want ik kan me ergens ook niet voorstellen dat dit klopt. Maar ik had zo snel geen andere voorhanden.MacD007 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:24:
[...]
met 23% luchtvochtigheid heb ik mijn twijfels over de nauwkeurigheid, dit is zeker bij een temperatuur van 13 gr wel erg weinig. zeker als je buiten tenminste bij mij gem. een luchtvochtigheid van circa 60% hebt.
in de kelder is dat redelijk gelijk.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Tussen al het 'grote geweld' hier met de uitgebreide setups van meerdere hypers etc ook eens wat resultaten met een kleine setup :-)
Vanaf begin April met wat hiccups (HA integratie niet altijd even stabiel) gedraaid met 1x Hyper + 2 x ABS2000, situatie is gezin met EV (70% geladen met overschot panelen via EVCC) . Tov April vorig jaar zie ik dat onze afname van het net met 70% gedaald is van 350 kWh naar 105 kWh. Helaas doet de terugleverboete van Greenchoice dit financieel te niet, maar we gaan in ieder geval voorlopig niet nog meer betalen... In veel gevallen kom ik met de 4 kWh de nacht door maar soms ook net niet, de 3e accu is dus besteld om zo nog net het laatste stukje af te kunnen dekken.
Mijn conclusie (die ook ondersteund werd door mijn eigen Excels en wat AI analyse) is dat een kleine setup als deze al een forse stap helpt richting NOM en het beter uitnutten van eigen verbruik. Uiteindelijk is een accu altijd complementair aan eigen verbruik op andere manieren verhogen door bijv EV laden, wassen/drogen evt een boiler verwarmen etc. Maar we hoeven dus niet allemaal een grote setup neer te zetten om wat te bereiken :-)
Volgende stappen om verder te schalen zitten bij mij eerder in het direct aansluiten van panelen op de Hypers in een O/W opstelling (nu alles Zuid) omdat juist de momenten dat we koken/opstaan we nog weinig zon hebben, maar wel pieken in het verbruik. Die ondervangen met een paar extra panelen gaat meer opleveren dan forse uitbreiding aan accu's.
(Dat gaan we wel doen als WP en nieuwe ronde airco's voor boven geinstalleerd zijn)
Vanaf begin April met wat hiccups (HA integratie niet altijd even stabiel) gedraaid met 1x Hyper + 2 x ABS2000, situatie is gezin met EV (70% geladen met overschot panelen via EVCC) . Tov April vorig jaar zie ik dat onze afname van het net met 70% gedaald is van 350 kWh naar 105 kWh. Helaas doet de terugleverboete van Greenchoice dit financieel te niet, maar we gaan in ieder geval voorlopig niet nog meer betalen... In veel gevallen kom ik met de 4 kWh de nacht door maar soms ook net niet, de 3e accu is dus besteld om zo nog net het laatste stukje af te kunnen dekken.
Mijn conclusie (die ook ondersteund werd door mijn eigen Excels en wat AI analyse) is dat een kleine setup als deze al een forse stap helpt richting NOM en het beter uitnutten van eigen verbruik. Uiteindelijk is een accu altijd complementair aan eigen verbruik op andere manieren verhogen door bijv EV laden, wassen/drogen evt een boiler verwarmen etc. Maar we hoeven dus niet allemaal een grote setup neer te zetten om wat te bereiken :-)
Volgende stappen om verder te schalen zitten bij mij eerder in het direct aansluiten van panelen op de Hypers in een O/W opstelling (nu alles Zuid) omdat juist de momenten dat we koken/opstaan we nog weinig zon hebben, maar wel pieken in het verbruik. Die ondervangen met een paar extra panelen gaat meer opleveren dan forse uitbreiding aan accu's.
(Dat gaan we wel doen als WP en nieuwe ronde airco's voor boven geinstalleerd zijn)
[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 01-05-2025 07:44 ]
Mooi om te zien @Sander en we zijn allemaal klein begonnen, maar lijkt toch soort virus ;-)
Ik heb vanaf 1 aug (eerst opsteling met 2,5 kWh powerqueen en later 5 kWh powerqueen en die verkocht en toen per eind december 1 x hyper met 8 kWh batterijen en die later uitgebreid met nog 2 hypers en in totaal 12 kWh) al zon 850 kWh meer eigen verbruik van mijn opwek gehad en verwacht op jaarbasis richting de 1850 kWh meer eigen verbruik te gaan (ca. 3750 kWh / 57,5% eigen verbruik op totaal verbruik van ca 6500 kWh). En plaatje verbruik (grijs) van net zal redelijk flat zijn vanaf nu tot medio augustus (moment jaarafrekening). Financieel doet dit allemaal nog niets bij mij ivm vast contract zonder terugleverboete, maar wel mooie hobby zo en geeft goed gevoel.
:strip_exif()/f/image/gpAH4MmfjhhtMHXVivOZx1pW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb vanaf 1 aug (eerst opsteling met 2,5 kWh powerqueen en later 5 kWh powerqueen en die verkocht en toen per eind december 1 x hyper met 8 kWh batterijen en die later uitgebreid met nog 2 hypers en in totaal 12 kWh) al zon 850 kWh meer eigen verbruik van mijn opwek gehad en verwacht op jaarbasis richting de 1850 kWh meer eigen verbruik te gaan (ca. 3750 kWh / 57,5% eigen verbruik op totaal verbruik van ca 6500 kWh). En plaatje verbruik (grijs) van net zal redelijk flat zijn vanaf nu tot medio augustus (moment jaarafrekening). Financieel doet dit allemaal nog niets bij mij ivm vast contract zonder terugleverboete, maar wel mooie hobby zo en geeft goed gevoel.
:strip_exif()/f/image/gpAH4MmfjhhtMHXVivOZx1pW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/42aEGt0PBSVB4Mt9g0wc7g2k.jpg?f=fotoalbum_large)
@peterbier ik heb sinds gister ook een hyper (met 1 batterij, 2e komt vlg. week). Ik zie idd over afgelopen nacht 1 a 2 keer per uur een piek van 500 watt gedurende een seconde of 5 (dat zou ook meet interval kunnen zijn) en daarna 10 minuten extra 100 watt. De Hyper probeert dat te compenseren maar levert dan terug aan net omdat de piek al weg is.peterbier schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:50:
[...]
Dat klopt helemaal.
Als hier bijvoorbeeld in de nacht een koelkast aan springt krijg je een piek wordt netjes opgevangen.
Schakeld deze koelkast uit (wel oude 130watt) dan gaat de HomeWizard laden van de Zendure.
Daarom probeer ik de HomeWizard zoveel mogelijk te sturen met mijn OC200 controller.
Niet de ideale manier maar hanteerbaar.
En uiteraard met andere apparaten van toepassing.
Mijn advies neem een thuisbatterij van een merk.
En ga niet combineren of weet wat je doet bijvoorbeeld aansturen via HomeAssistant.
Ik verwacht ook een (oude) koelkast die dit doet.
Kan je bij Zendure een vertraging van 5 of 10 seconden invullen? Nog niet kunnen vinden.
(Ik had hem vannacht op nom via HA @FireSon Fireson: heb je al een ‘by me a coffee’. Icon?
4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper
In de zendure app kun je dat niet opgeven. Wat wij doen is via een smart stekker op de quooker (zelfde soort situatie) via node red regelen dat wanneer de quooker actief wordt snachts de code geen nieuwe waarde export richting de hyper stuurt en zo dus die pieken negeert. Anders krijg je inderdaad van die na ijl effecten dat die probeert te compenseren terwijl quooker alweer uit is (staat maar aantal secondes aan in de nacht).MartinMid schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:34:
[...]
@peterbier ik heb sinds gister ook een hyper (met 1 batterij, 2e komt vlg. week). Ik zie idd over afgelopen nacht 1 a 2 keer per uur een piek van 500 watt gedurende een seconde of 5 (dat zou ook meet interval kunnen zijn) en daarna 10 minuten extra 100 watt. De Hyper probeert dat te compenseren maar levert dan terug aan net omdat de piek al weg is.
Ik verwacht ook een (oude) koelkast die dit doet.
Kan je bij Zendure een vertraging van 5 of 10 seconden invullen? Nog niet kunnen vinden.
(Ik had hem vannacht op nom via HA @FireSon Fireson: heb je al een ‘by me a coffee’. Icon?
Je hebt gelijk, ik bedoelde "eilandbedrijf" waar ik "off-grid" schreef. Ik denk dat ik de verschillende teksten van Zendure's website gewoon verkeerd geïnterpreteerd heb:Acidrain schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:37:
Mijn eerste advies is inlezen op de verschillen tussen Off-grid en Eilandbedrijf.
Je kijkt namelijk naar off-grid (echt los van het net) maar je zoekt een systeem wat Eilandberijf kan draaien.
Oftewel, overschakelen op de accu/zonnepanelen als het grid weg valt. Dat is heel iets anders dan off-grid.
Stroomuitval-bestendig – Energie zonder net
Veilige opslag voor belangrijke apparaten. Max. 1000W ontlading via AC-aansluiting in eilandbedrijf
"Off-grid interface" is dus een mooie term voor een schuko stopcontact, zoals al die draagbare accusystemen (Jackery, EcoFlow) gewoon hebben...Kan de SolarFlow 800 Pro tegelijkertijd in zowel netgekoppelde als off-grid-modus werken?
Ja, het ondersteunt gelijktijdig gebruik van off-grid en grid-tied functies, met een totaal uitgangsvermogen van maximaal 1000W. Wanneer alleen de off-grid functie wordt gebruikt, heeft de off-grid AC interface een maximaal ontladingsvermogen van 1000W.
Maar uit dit bericht van @Domba uit 2022 maak ik op dat voor eilandbedrijf er nogal wat extra onderdelen nodig zijn. Ik zag laatst wel dat filmpje van een Duitser (werd het in deze topic gepost?), die een redelijk low-tech (zij het nogal trage) eilandbedrijfoplossing had gemaakt met een UPS.
Maar ik ben het met jullie eens dat echt eilandbedrijf draaien, zelfs tijdens stroomstoringen nogal overkill is. Op die (hopelijk schaarse) momenten ben je maar wat blij dat je een haspeltje kan uitrollen.
Net een SolarFlow 800 Pro besteld (nachtverbruik hier: 40W), en als ie over twee maanden komt eerst maar 'ns zien wat ik ermee kan/wil
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.