Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
peterbier schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:21:
[...]

Zonnepanelen leveren volop over de 3 fases.
Jou batterijen trekken 4800 watt uit die ene fase.
Prima dan zet je een oven en wasmachine aan die toevallig ook op dezelfde fase zitten als waar de batterijen uit trekken.
Daar gaat je c25 van je netbeheerder van die betreffende fase.
Daar doel ik op.
Je telt alles bij elkaar op, maar besef je wel dat die oven en wasmachine ook draaien op zonne energie op die fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polvo176 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:57:
[...]

Je telt alles bij elkaar op, maar besef je wel dat die oven en wasmachine ook draaien op zonne energie op die fase?
Ik tel niks bij elkaar op.
Het is gewoon het goed verdelen van een 3 fase installatie. (I.c.m. zonnepanelen en thuisbatterij)
Maar ik hou er nu over op en laten we het weer over de Zendure hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Ik heb alles elektrisch, ben al 2 jaar van het gas af, maar kan zonder de warmtepomp met gemiddeld 6 kWh per dag toe.
Dus niet meer dan een Hyper met 3 batterijen, meer is niet nodig.
Als ik alles binnen heb dan zit er een Hyper met 2 batterijen, een Solarflow 800 Pro met 2 batterijen en een SF800 met een batterij op een enkele fase, maar wel elk achter een eigen b16 automaat.
Totaal kunnen ze 2800 Watt leveren.
Als de verdeling goed is heb je geen problemen.

Ik heb destijds de meterkast helemaal vernieuwd en ook een plan voor de fase verdeling gemaakt.
B.v. De inductie zit op fase 1 en 2, de oven op 3 omdat die vaak tegelijk gebruikt worden.
De vaatwasser zit weer op 1 omdat de inductie dan weer uit is, koffiezetter op 2.
De Quooker en vaatwasser zitten op het zelfde stopcontact, maar met een speciale verdeler zodat ze nooit tegelijk stroom trekken.
Over de hele verdeling is goed nagedacht.
Nu ik de batterijen krijg komt dat goed van pas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
peterbier schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:19:
[...]

Voorbeeld bij een Shelly daar moet je kiezen fase A B of C (L1 2 en 3)
Kennelijk kun je per Hyper maar op een van die ABC monitoren.
Hyper 1 op A
Hyper 2 op B
Hyper 3 op C

Niet de ideale situatie als je zonnepanelen omvormer op L1 zit.

Maar dan kun je clusteren maar dan moeten de Hypers gezamenlijk op een fase zitten.

Dit is wat ik er van snap en niet ideaal met nom.
In mei worden de Hypers ook beschikbaar in HEMS, mogelijk werkt dit dan anders en kan je ze over verschillende fases heen plaatsen en toch gezamenlijk het totaal laten compenseren.

Voor iedereen die denkt: waar hebben ze het nou over: zoek even terug in dit topic. En anders kan ik vanmiddag als ik thuis ben (zit nu op een hotelkamer) wel even een toelichting schrijven.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:08:
[...]

In mei worden de Hypers ook beschikbaar in HEMS, mogelijk werkt dit dan anders en kan je ze over verschillende fases heen plaatsen en toch gezamenlijk het totaal laten compenseren.
En zoals eerder aangegeven kun je ook werkelijk alles regelen met de Home Assistant integratie. En is echt niet complex als je daar beetje in verdiept (en kun je daarmee een volledig HEMS HA maken). Maar moet je wel zin in hebben natuurlijk en niet iedereen heeft dat. En dan kun je wel NOM exact zo regelen als voor jouw specifieke situatie handig is met elke P1 meter die in HA zit (zoals homewizard voor 25 euro ipv te dure everhome enz). Ik laat mijn 3 hypers samenwerken in Home Assistant om de NOM te realiseren en daarbij wordt alleen gekeken naar P1 waarde totaal gekeken en niet naar de 3 afzonderlijke fases.

Zie ook deze post voor resultaat wat je dan kunt realiseren qua NOM:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82269120

En buiten dit verwacht ik ook dat dit binnen de zendure app met P1 meter van zendure zal kunnen. Maar dat zal binnenkort duidelijk worden. En ook de zendure 3CT meter heeft veel mogelijkheden, meer ook dan Shelly. Of zendure HEMS eind mei voor als je meerdere hypers hebt. En bij 1 hyper kun je nu al gewoon NOM draaien via zendure.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Nu online
mrme12345 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:41:
[...]

En ook de zendure 3CT meter heeft veel mogelijkheden, meer ook dan Shelly.
Ik lees bij de zendure specifieke meters helemaal niks concreets over api's terwijl dat het enige is wat op lange termijn telt. Waarom veel geld aan de zoveelste p1 meter uitgeven die weer specifiek voor 1 use case werkt. Ik heb er inmiddels 3 aan een splitter hangen om alle ecosystemen te kunnen bedienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CopyCatz schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:28:
[...]

Ik lees bij de zendure specifieke meters helemaal niks concreets over api's terwijl dat het enige is wat op lange termijn telt. Waarom veel geld aan de zoveelste p1 meter uitgeven die weer specifiek voor 1 use case werkt. Ik heb er inmiddels 3 aan een splitter hangen om alle ecosystemen te kunnen bedienen...
Daarom is voor mij HA ook ideaal in combinatie met shelly of P1 homewizard (en ook nog eens goedkoop). Dat werkt beiden perfect en voor alle (open) eco systemen te gebruiken. En als je dat niet wil werkt Shelly natuurlijk ook prima met zendure app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CopyCatz schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:28:
[...]

Net wat @mrme12345 zegt, je kan met de fireson integratie binnen HA elke p1 koppelen, zolang je maar een positief getal hebt bij gebruik en negatief bij terug leveren.

Dus als 1 van je 3 p1 meters aan deze criteria voldoet kan je die gebruiken bij zendure.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
geert1992 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:42:
[...]

Net wat @mrme12345 zegt, je kan met de fireson integratie binnen HA elke p1 koppelen, zolang je maar een positief getal hebt bij gebruik en negatief bij terug leveren.

Dus als 1 van je 3 p1 meters aan deze criteria voldoet kan je die gebruiken bij zendure.
En als je meters niet voldoen kun je met een template helper prima de sensor maken die het wel goed doet, staat een voorbeeld van in de docs van de integratie. Ik moest zelf bijv van kW naar W voor de sensor, dat is in HA makkelijk te doen als je weet waar je moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUWDtl4scckwXmTF6QcOTrVVExc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R8DduIEUX7pUts3MrXPDyGP9.png?f=fotoalbum_large

Morgen een hele mooie dag voor de thuisaccu's. Ik zal morgen even posten wat we hebben gemaakt aan geld die dag;).

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
peterbier schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:19:
[...]

Voorbeeld bij een Shelly daar moet je kiezen fase A B of C (L1 2 en 3)
Kennelijk kun je per Hyper maar op een van die ABC monitoren.
Hyper 1 op A
Hyper 2 op B
Hyper 3 op C

Niet de ideale situatie als je zonnepanelen omvormer op L1 zit.

Maar dan kun je clusteren maar dan moeten de Hypers gezamenlijk op een fase zitten.

Dit is wat ik er van snap en niet ideaal met nom.
Klopt, je hebt 2 opties:

Hypers gezamenlijk in een cluster op dezelfde fase zetten en gezamenlijk alle 3 de fases laten monitoren
OF
Hypers over de fases verdelen en ieder 1 of 2 fases monitoren, waarbij iedere fase uiteraard maar 1x kan worden toegekend

Dit werkt op dit moment zo, omdat je per apparaat monitoring toevoegt. Bij HEMS echter maak je een huishouden aan, ken je een meter toe aan het complete huishouden en voeg je daaronder apparaten toe. Dat is wat je eigenlijk wil en nu als het goed is al met Shelly/Zendure 3CT/EcoTracker P1/etc. kan. In mei wordt ook voor o.a. de Hyper HEMS support beschikbaar gemaakt en dan vermoed ik dat je de Hypers via een gezamenlijke HEMS strategie kunt aansturen ipv per stuk, waardoor ze gezamenlijk dezelfde meter kunnen monitoren zonder per se op dezelfde fase te zitten.

Dus voor nu: Accepteren dat het zo werkt OF voor de Home Assistant oplossing kiezen OF wachten tot HEMS ondersteuning die spoedig volgt en dit hopelijk ook mogelijk maakt.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:42:
[...]

Klopt, je hebt 2 opties:

Hypers gezamenlijk in een cluster op dezelfde fase zetten en gezamenlijk alle 3 de fases laten monitoren
OF
Hypers over de fases verdelen en ieder 1 of 2 fases monitoren, waarbij iedere fase uiteraard maar 1x kan worden toegekend

Dit werkt op dit moment zo, omdat je per apparaat monitoring toevoegt. Bij HEMS echter maak je een huishouden aan, ken je een meter toe aan het complete huishouden en voeg je daaronder apparaten toe. Dat is wat je eigenlijk wil en nu als het goed is al met Shelly/Zendure 3CT/EcoTracker P1/etc. kan. In mei wordt ook voor o.a. de Hyper HEMS support beschikbaar gemaakt en dan vermoed ik dat je de Hypers via een gezamenlijke HEMS strategie kunt aansturen ipv per stuk, waardoor ze gezamenlijk dezelfde meter kunnen monitoren zonder per se op dezelfde fase te zitten.

Dus voor nu: Accepteren dat het zo werkt OF voor de Home Assistant oplossing kiezen OF wachten tot HEMS ondersteuning die spoedig volgt en dit hopelijk ook mogelijk maakt.
Wanneer levert dit daadwerkelijk problemen op?
Ik kan me voorstellen dat het vooral bij een 3-fase autolader tot problemen kan leiden. In een normaal huishouden met een 3×25A aansluiting is een perfecte faseverdeling volgens mij niet noodzakelijk. Helemaal wanneer je automaten hebt als hoofdzekeringen. Je kunt de hypers/ac2400 in mijn ogen het b ste aansluiten op de fases waarop ook de zonnepanelen zijn aangesloten. De stroom van de zonnepanelen loopt dan, voor een groot deel, direct de accu’s in, zonder dat de stroom het net op loopt, en door je elektrische installatie gaan. Dit geldt voor zowel NOM als bij het handelen.

Pas wanneer er langdurige, grote onevenwichtigheden ontstaan, bijvoorbeeld door zware 3-fase verbruikers of veel teruglevering op één fase, kunnen er problemen optreden, zoals een zekering die eruit klapt. Voor normaal huishoudelijk gebruik, zeker als je de belasting een beetje slim verdeelt, is het risico in mijn ogen echter beperkt. Vooral bij een PIB die doorgaans lagere vermogens trekken/leveren.

Het blijft wel verstandig om bij grotere installaties of het aansluiten van zware verbruikers goed naar de faseverdeling te kijken en indien nodig advies in te winnen bij een installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:42:
[...]

Klopt, je hebt 2 opties:

OF

Bedankt voor je bericht.👍
Dan laat ik het zo en wacht ik met smart op de HEMS ondersteuning voor de Hypers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:32
geert1992 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:34:
[Afbeelding]

Morgen een hele mooie dag voor de thuisaccu's. Ik zal morgen even posten wat we hebben gemaakt aan geld die dag;).
Niet dat het heel veel helpt, meer centen werk, of nog heel vaak voor komt - maar zou je de aangesloten zonnepanelen op de Hyper ook (automatisch) uit kunnen zetten in geval de stroomprijs negatief is? Het liefst trek je dan alles van het net. Of zou dat ook in HEMS zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:32
Ik merk wel dat als de accu's eenmaal vol zijn het terugleveren van de panelen aan het net niet werkt, wat hier al eerder gemeld is. Iemand daar al iets over gehoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
geert1992 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:56:
[...]

Wanneer levert dit daadwerkelijk problemen op?
Ik kan me voorstellen dat het vooral bij een 3-fase autolader tot problemen kan leiden. In een normaal huishouden met een 3×25A aansluiting is een perfecte faseverdeling volgens mij niet noodzakelijk. Helemaal wanneer je automaten hebt als hoofdzekeringen. Je kunt de hypers/ac2400 in mijn ogen het b ste aansluiten op de fases waarop ook de zonnepanelen zijn aangesloten. De stroom van de zonnepanelen loopt dan, voor een groot deel, direct de accu’s in, zonder dat de stroom het net op loopt, en door je elektrische installatie gaan. Dit geldt voor zowel NOM als bij het handelen.
Klopt, voor het laden van de accu's het beste, maar je ontkomt niet aan het ontladen richting andere fases. Als je laadt op een andere fase dan waar je PV zit, dan zit je mogelijk zelfs 2x van fase te wisselen, dus is idd laden op de fase met PV altijd de beste optie.

Wij hebben hier 1-fase PV, 3-fase netaansluiting en 3-fase laadpaal. De 3x 1-fase warmtepompen verspreid over de verschillende fases. Maar als je dan met 5x Hyper en 1x 2400 AC van het net laadt + vaatwasser + droger + wasmachine + meerdere PC's staan aan, dan wordt 3x25A best wel krap en dan is een goede faseverdeling erg belangrijk. De gemiddelde laadpaal pakt bijv. niet ff 25 A van fase 1, 10 A van een andere fase en het restant van de andere fase, dat is doorgaans 3x exact dezelfde waarde van iedere fase. Zie hier regelmatig 4 kW ipv 11 kW langskomen als bijv. de vaatwasser aan staat.
Pas wanneer er langdurige, grote onevenwichtigheden ontstaan, bijvoorbeeld door zware 3-fase verbruikers of veel teruglevering op één fase, kunnen er problemen optreden, zoals een zekering die eruit klapt. Voor normaal huishoudelijk gebruik, zeker als je de belasting een beetje slim verdeelt, is het risico in mijn ogen echter beperkt. Vooral bij een PIB die doorgaans lagere vermogens trekken/leveren.

Het blijft wel verstandig om bij grotere installaties of het aansluiten van zware verbruikers goed naar de faseverdeling te kijken en indien nodig advies in te winnen bij een installateur.
Klopt, helemaal met 1x een 800 Watt thuisaccu geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
dnns85 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:20:
[...]

Niet dat het heel veel helpt, meer centen werk, of nog heel vaak voor komt - maar zou je de aangesloten zonnepanelen op de Hyper ook (automatisch) uit kunnen zetten in geval de stroomprijs negatief is? Het liefst trek je dan alles van het net. Of zou dat ook in HEMS zitten?
Je kunt terugleveren aan het net tijdelijk uitzetten. In HEMS is dat niet automatisch mogelijk bij negatieve prijzen, maar mogelijk wel in ZENKI AI mode, maar dat moeten we dan ontdekken.

Ga ze morgen in ieder geval even uitzetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkGsQbiojZATwRsnyoWX5klfDhI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iFSkcofn4rxVtcqHS73Y8v3d.png?f=user_large

De accu's vullen en auto's laden en geld toe krijgen, prachtig :)

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 26-04-2025 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Gezien de lage prijzen van vandaag alvast een 100% run gedaan incl. balanceren & kalibreren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sem3iChNiJgZ9pcX34VD4k6aAo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CB2GZ5iANQTcpGtZIwRREpvA.png?f=fotoalbum_large

Grootste afwijking is 0,14 Volt bij Hyper 4, accu 1. De rest kan beter, helemaal met een goede actieve balancer zoals men bijv. vaak bij Victron systemen inzet, maar dit is volgens mij acceptabel.

Vanavond/vannacht alles naar 5% ontladen, morgen opnieuw naar 100%, kijken of het verschil dan kleiner is.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 26-04-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
dnns85 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:22:
Ik merk wel dat als de accu's eenmaal vol zijn het terugleveren van de panelen aan het net niet werkt, wat hier al eerder gemeld is. Iemand daar al iets over gehoord?
Naar mijn weten nog niets over bekend. Beste wat je kunt doen is nogmaals Bypass enablen, of een Taak mode ipv Slimme mode kiezen, dan werkt het hier vaak wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:46:
[...]

Naar mijn weten nog niets over bekend. Beste wat je kunt doen is nogmaals Bypass enablen, of een Taak mode ipv Slimme mode kiezen, dan werkt het hier vaak wel goed.
In manual mode werkt dit ook perfect, moet je alleen wel zorgen dat de laatste actie output to home was. En dan werkt het in 100 procent van de gevallen bij mij, elke dag. De smart modes gebruik ik niet, doe ik allemaal met HA en node red.

[ Voor 6% gewijzigd door mrme12345 op 26-04-2025 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Alles even gesettled, grote verschil bij Hyper 4, accu 1 is ook verdwenen. Die was overigens ook als laatste op 100% aanbeland. De vorige afbeelding was direct na aantikken 100%. Bij het laden heb je bulk, float en andere modes, aan het eind van het laden zal je vaak een enkele cell zien die er bovenuit springt, nu ziet het er netjes uit met grootste verschil 0,03 Volt binnen 1 accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBwlIsEhYgdPA94Hp4Ts5UDk0a4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZjWaVLtg5vT0iu0r0ORoYGDV.png?f=fotoalbum_large

Edit: Nog iets verder gesettled, nette waarden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Y21-Ie5N1cRPab8viH1Kbj_K2g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vr3Q1p86jDoCgiDAsyrTpqRf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 26-04-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:36

DJN

Denk dat 1 van mijn 3 hypers kapot is. Laadt en ontlaadt niet meer ondanks uit- en aanzetten, reset. Kan hem wel gewoon benaderen. Iemand dit ook gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJN schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:10:
Denk dat 1 van mijn 3 hypers kapot is. Laadt en ontlaadt niet meer ondanks uit- en aanzetten, reset. Kan hem wel gewoon benaderen. Iemand dit ook gehad?
Nooit gehad, je kunt ook nog de hyper uitzetten (6 sec indrukken knop) en dan stekker er uit en dan paar minuten wachten en dan weer aansluiten. Wellicht doet die het dan weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

mrme12345 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:18:
[...]

Nooit gehad, je kunt ook nog de hyper uitzetten (6 sec indrukken knop) en dan stekker er uit en dan paar minuten wachten en dan weer aansluiten. Wellicht doet die het dan weer?
Nee, helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zou ik contact opnemen met zendure, kijken wat zij er van zeggen. En in forum zendure zoeken (in app), wie weet heeft ooit iemand dat ook gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
DJN schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:10:
Heb je al een keer 10+ minuten de stroom eraf gehad?

En wat ze hier altijd ontwaakt: Slimme mode aanzetten, of Slimme Stekker of CT. Als ik ze koppel aan een CT-klem fase van de Shelly Pro 3EM, of de Shelly Smart plug dan starten ze altijd weer op. Daarna werkt ook handmatig laden en ontladen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-10 11:13
Astra schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:37:
Zo. Knoop doorgehakt; 2400 AC met 2x AB3000X besteld en elektricien opdracht gegeven om extra groep aan te leggen (peace of mind, zeker weten dat ook als ik wil uitbreiden alles veilig is) en een Shelly Pro3EM te installeren.

Nu 40-50 dagen wachten. En daar ben ik altijd zo goed in... :X
Zit jouw electricien toevallig in de buurt van Rotterdam, ben nog op zoek naar 1, die eigenlijk ongeveer hetzelfde moet doen wat jij wilt zeg maar, maar dan bij mij thuis. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DJN
Ook de 10 seconden geprobeerd.?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MT0tlIgKRDAYf17kRQFL9BBSQWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5YTb1tvKlveY6P17gYeARGn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJN

DJN

Had reset ook al geprobeerd, evenals uitzetten van hyper. Ook enkele minuten stekker er uit zonder effect.
Maar nu na veel langer van stroom af en slimme stekker er tussen werkt hij weer, top! Slimme stekker er weer tussen uitgehaald en werkt nog steeds. Wel eerder freezes gehad maar niet eerder zo hardnekkig. Gelukkig geen kaputte unit. Met de negatieve stroomprijzen van morgen met 3 units aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:59
DJN schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:33:
Had reset ook al geprobeerd, evenals uitzetten van hyper. Ook enkele minuten stekker er uit zonder effect.
Maar nu na veel langer van stroom af en slimme stekker er tussen werkt hij weer, top! Slimme stekker er weer tussen uitgehaald en werkt nog steeds. Wel eerder freezes gehad maar niet eerder zo hardnekkig. Gelukkig geen kaputte unit. Met de negatieve stroomprijzen van morgen met 3 units aan de slag :)
Gebruik je een HA integratie? (eerder dacht ik gelezen te hebben dat er een relatie zat tussen freezes en HA integratie, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen).

Is dat freezes krijgen specifiek een probleem van de hyper of ervaar je dat ook bij de 2400AC @Taro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
frankj030 schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:07:
[...]

Gebruik je een HA integratie? (eerder dacht ik gelezen te hebben dat er een relatie zat tussen freezes en HA integratie, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen).

Is dat freezes krijgen specifiek een probleem van de hyper of ervaar je dat ook bij de 2400AC @Taro ?
Het freezen is vooralsnog specifiek een probleem dat zich voordoet met een Hyper icm Home Assistant. Gezien de 2400 AC wel uitgelezen kan worden, maar nog niet slim aangestuurd kan worden via HA kan ik daar nog niets over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:34
Zo de zonnepanelen liggen er sinds vrijdag.
Net de Solarflow2400 met 2ab3000x besteld.
Nu nog even naar Everhome mailen voor hun P1 meter. Want niet veel zin en ruimte iets in meterkast te monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
Taro schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:40:
[...]

Het freezen is vooralsnog specifiek een probleem dat zich voordoet met een Hyper icm Home Assistant. Gezien de 2400 AC wel uitgelezen kan worden, maar nog niet slim aangestuurd kan worden via HA kan ik daar nog niets over zeggen.
Ok, dank.
Mag ik je op deze zonnige dag nogmaals een compliment geven voor je antwoorden en informatie in dit topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
frankj030 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:19:
[...]
Mag ik je op deze zonnige dag nogmaals een compliment geven voor je antwoorden en informatie in dit topic!
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:40:
[...]

Nog even ter aanvulling, het gaat om de combinatie van Hyper, de HA integratie en de smart modes. Ik gebruik de fireson HA integratie om via node red NOM en PV Overschot te laden en heb geen last van freezes op mijn hypers. Het loopt allemaal probleemloos bij mij :-). Dus het zit ergens in het aansturen van de smart modes in HA via de integratie verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
mrme12345 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:34:
[...]

Nog even ter aanvulling, het gaat om de combinatie van Hyper, de HA integratie en de smart modes. Ik gebruik de fireson HA integratie om via node red NOM en PV Overschot te laden en heb geen last van freezes op mijn hypers. Het loopt allemaal probleemloos bij mij :-). Dus het zit ergens in de smart modes in combinatie met de integratie verwacht ik.
Hoeveel Hypers heb jij nu staan? Het aantal apparaten speelt hierin ook mee. De 5e Hyper binnen hetzelfde account werd bijvoorbeeld wel uitgelezen, maar kon niet worden aangestuurd. Daarom 1 account beperkt tot 4 stuks en dan werkt het wel. Freezes heb ik overigens sinds die accountmigratie niet meer gehad, even afkloppen :)

Heb je 1 of 2 Hypers, dan speelt dit probleem volgens mij niet of minder aangezien er ook minder communicatie langskomt.

Maar eigenlijk is je Node RED flow hetzelfde als een HA automatisering, die roept toch in principe alleen regelmatig even een andere mode aan en in jouw geval volgens mij ook uitzonderingen voor de Quooker? Dus de interactie zal ongeveer evenveel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:51
@Taro Heb je ook weer nieuwe RTE cijfers van de AC2400?

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:38:
[...]

Hoeveel Hypers heb jij nu staan? Het aantal apparaten speelt hierin ook mee. De 5e Hyper binnen hetzelfde account werd bijvoorbeeld wel uitgelezen, maar kon niet worden aangestuurd. Daarom 1 account beperkt tot 4 stuks en dan werkt het wel. Freezes heb ik overigens sinds die accountmigratie niet meer gehad, even afkloppen :)

Heb je 1 of 2 Hypers, dan speelt dit probleem volgens mij niet of minder aangezien er ook minder communicatie langskomt.

Maar eigenlijk is je Node RED flow hetzelfde als een HA automatisering, die roept toch in principe alleen regelmatig even een andere mode aan en in jouw geval volgens mij ook uitzonderingen voor de Quooker? Dus de interactie zal ongeveer evenveel zijn.
Ik heb er 3 staan en die werken probleemloos. De automatisering in Node red zet de hypers steeds aan of uit en bepaalt met hoeveel watt er wordt ontladen en geladen, meer niet (en via combinatie met script realiseer ik zo NOM en PV Overschot laden enz, eigen smart modes zeg maar). Dus ik gebruik manual modes via de HA Integratie in mijn node red en bepaal hoeveel watt ontladen en geladen mag worden. En dat is toch wat anders dan dat je via de HA integratie de smart modes van Zendure aanroept blijkbaar. De 3 werken bij mij ook via een script samen om NOM te realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
dotternetta schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:41:
@Taro Heb je ook weer nieuwe RTE cijfers van de AC2400?
Deel ik iedere zondagavond, kan alleen als ie op 10% SoC staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:44
Misschien is die SoC van de AC2400 betrouwbaarder? Maar goed over een langere periode maakt t toch weinig tot niks uit. Accucellen van de 3000 batterij lijken wel "normalere" voltages te tonen in je overzicht tijdje geleden, normaler als in meer vergelijkbaar met andere 3.2V lifepo4 cellen bij een bepaalde SoC. Die van de 2000's vol/100% op de Hypers lijken me laag tov andere 3.2V lifepo4 cellen (3,32V=100% ???), nauwelijks boven nominaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGoose
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:34
mrme12345 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:34:
[...]

Nog even ter aanvulling, het gaat om de combinatie van Hyper, de HA integratie en de smart modes. Ik gebruik de fireson HA integratie om via node red NOM en PV Overschot te laden en heb geen last van freezes op mijn hypers. Het loopt allemaal probleemloos bij mij :-). Dus het zit ergens in het aansturen van de smart modes in HA via de integratie verwacht ik.
Ik heb ook af en toe een frozen Hyper. Ik lees hem wel uit via HA maar ik stuur hem nog niet aan. Ik gebruik voor aansturing nu nog de app. Voor de integratie er was heb ik ook wel eens een freeze gehad. Denk dus persoonlijk niet dat het aan de integratie ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaGoose schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:18:
[...]

Ik heb ook af en toe een frozen Hyper. Ik lees hem wel uit via HA maar ik stuur hem nog niet aan. Ik gebruik voor aansturing nu nog de app. Voor de integratie er was heb ik ook wel eens een freeze gehad. Denk dus persoonlijk niet dat het aan de integratie ligt
En een frozen hyper is dat die nergens meer op reageert neem ik aan. Wel bijzonder, ik heb al een kleine 4 maanden 3 hypers operationeel en nog geen enkele keer gehad bij 1 van de hypers. Dus ook niet met de HA integratie en ook niet met de app. Geen idee wat daar dan speelt. Misschien is het dan de combinatie met de shelly in zendure of zo? Ik heb wel een shelly maar dat is de CT63 die nog niet ondersteund wordt, en daarom gebruik ik die via de HA integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

mrme12345 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:30:
[...]

En een frozen hyper is dat die nergens meer op reageert neem ik aan. Wel bijzonder, ik heb al een kleine 4 maanden 3 hypers operationeel en nog geen enkele keer gehad bij 1 van de hypers. Dus ook niet met de HA integratie en ook niet met de app. Geen idee wat daar dan speelt. Misschien is het dan de combinatie met de shelly in zendure of zo? Ik heb wel een shelly maar dat is de CT63 die nog niet ondersteund wordt, en daarom gebruik ik die via de HA integratie.
Ik heb gebruik geen Shelly en heb wel freezes.

@mrme12345 Heb Node Red nog niet gebruikt, is gebruik in combinatie met integratie fireson complex?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wel een nadeel met 2 hypers op verschillende fase.
Rechts boven zijn op het display de Hypers.
Een is aan het laden en een ontladen terwijl er genoeg zon over is.
Misschien toch maar HomeAssistant gaan gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knbTIfkMeaK6bfFW8GiryYWbxPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPuW6zRP8Ek02HeKeH7U0dzL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJN schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:46:
[...]

Ik heb gebruik geen Shelly en heb wel freezes.

@mrme12345 Heb Node Red nog niet gebruikt, is gebruik in combinatie met integratie fireson complex?
Voor mij wel, maar heb gelukkig veel hulp van mijn broer die daar ruime ervaring mee heeft. Je kunt wel via chatgtp veel navragen en voor laten doen qua scripts en dergelijk. En voordeel van node red is wel dat je echt een visualisatie van een flow krijgt (in tegenstelling tot configuration and automation yaml van HA). En hoe langer je er mee werkt, hoe doorzichtiger het wordt. Het is echt ook ervaring op doen en uit puzzelen en voorbeelden van anderen bekijken en kopieren en plakken enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:52:
Wel een nadeel met 2 hypers op verschillende fase.
Rechts boven zijn op het display de Hypers.
Een is aan het laden en een ontladen terwijl er genoeg zon over is.
Misschien toch maar HomeAssistant gaan gebruiken.
[Afbeelding]
Ja met HA kun je dit makkelijk combineren in 1 overzicht:
Ik laat de waardes van mijn 3 hypers totaliseren in HA en ook de totale soc berekenen en die laat ik dan weergeven op een google home display (a la homewizard).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95o9reOoK79sf-NuF4ZY8JnZjTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dssvnTFmu8aD970oro8Lmd50.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:55:
[...]

Ja met HA kun je dit makkelijk combineren in 1 overzicht:
Ik laat de waardes van mijn 3 hypers totaliseren in HA en ook de totale soc berekenen en die laat ik dan weergeven op een google home display (a la homewizard).
[Afbeelding]
Gaaf zeg! Slim idee. Ik ga eens kijken of ik dat ook voor elkaar kan krijgen via Homey.
Hopelijk kan ik de uren-chart die ik gebruik ook meenemen, zodat alles in één overzichtelijk scherm zichtbaar is.
Het zou ideaal zijn om alle belangrijke gegevens direct in één oogopslag te kunnen zien.
Ik ben benieuwd of ik het voor elkaar krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
Hier nog een mooie LPF torture video: YouTube: Torture Testing Lithium Batteries: Do LiFeP04 Batteries Explode or B...

En een mooie test tussen goedkoop en duur: YouTube: Testing Cheap Lithium Batteries Against Competition - Lithium Batter...

Erg interessant om de verschillen tussen pouch, prismatic en cilindrical te zien

[ Voor 42% gewijzigd door dotternetta op 27-04-2025 15:42 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gewoon 'old school' een lcd schermpje in de deur van de meterkast, heb ik s'nachts ook de trap verlicht ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4SB1LM_GGjTjSE6BahabCjWs_s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F3MVTDUnxZtUoZdlDU0w64tr.jpg?f=user_large

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ze even in cluster gezet.
Hopelijk komt komende week de 2e batterij.
En nu wachten op HEMS ondersteuning voor de Hypers.
Uiteraard gezamenlijk max 800 watt leveren aan huis via de wcd. (Ingesteld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUiqsUqwHKwywxZA4z8e7EuyfWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnR1Yn8xciVq2PaDSZ5pJy2u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
Aangezien de 3ct nu word aangeboden verwacht ik ook snel de p1 lancering.

Nog even het volgende dat ik beter wil begrijpen. Paar pagina's terug werd aangeraden om een extra batterij op de pro 800 te plaatsen bij 4 panelen ivm de anders te hoge stroom en daarbij ontwikkelde warmte bij 1 batterij. Uiteraard neem ik dit advies ter harte. Maar vraag me dan af. Ik zie dat bv de marstek een 5kw batterij heeft en 2500 kan laden ontladen, zou overeenkomen met een ac2400 met 2 ab3000x batterijen. Is dit dan ook niet slecht voor de batterijen door te hoge belasting? Bij de zendure kan je uitbreiden maar de marstek niet. Zet je hiervan er 2 heb je 5000w omvormer met 10kw batterij. Blijft 1/2 ongeveer.
Dus hoe zit dit dan? Verkopen zij iets wat niet zo 'duurzaam' is🙂?

[ Voor 3% gewijzigd door rabero1985 op 27-04-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irving
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07-08 18:55
werkt een shelly 3 pro 3ct63 ook op zendure 2400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Irving schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:07:
Wat vond je toen je zocht? (regel 1 van het grote gele blok dat je genegeerd hebt voor je bent gaan typen)

[ Voor 12% gewijzigd door Sander op 27-04-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Irving schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:07:
Wel via HA integratie maar niet rechtstreeks via zendure app. Je kunt de specifieke 3CT63 niet toevoegen. Hier zijn op zendure forum ook veel klachten over, mensen dachten dat de Pro 3EM 3ct63 ook ondersteund zou zijn, maaar dat is vooralsnog niet het geval. In de shelly app kun je via de 3CT63 wel de zendures opvoeren, maar niet in de zendure app. De reguliere Pro 3EM wordt wel ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik dan ook vreemd vindt dat wel die clamps kan toevoegen op de 120A uitvoering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhpfhnNlvPgD-VlbnqsOAJaMUL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAyJln5H9OYTdUpbl8xjRA7R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
rabero1985 schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:56:
Aangezien de 3ct nu word aangeboden verwacht ik ook snel de p1 lancering.

Nog even het volgende dat ik beter wil begrijpen. Paar pagina's terug werd aangeraden om een extra batterij op de pro 800 te plaatsen bij 4 panelen ivm de anders te hoge stroom en daarbij ontwikkelde warmte bij 1 batterij. Uiteraard neem ik dit advies ter harte. Maar vraag me dan af. Ik zie dat bv de marstek een 5kw batterij heeft en 2500 kan laden ontladen, zou overeenkomen met een ac2400 met 2 ab3000x batterijen. Is dit dan ook niet slecht voor de batterijen door te hoge belasting? Bij de zendure kan je uitbreiden maar de marstek niet. Zet je hiervan er 2 heb je 5000w omvormer met 10kw batterij. Blijft 1/2 ongeveer.
Dus hoe zit dit dan? Verkopen zij iets wat niet zo 'duurzaam' is🙂?
Klopt, heb daar ook al een aantal keer voor gewaarschuwd in het Marstek topic. 2500 Watt laden en ontladen met 5 kWh zorgt voor veel extra warmte, snellere degradatie en is slechter voor de accu. Veel mensen wuiven over het algemeen dergelijke feedback al snel weg of negeren het, net als het toevoegen van zekeringen aan DIY accu's. Moet iedereen voor zichzelf weten.

Met een 2400 AC en 1x AB3000X kan je overigens ook "gewoon" met 2400 laden/ontladen, maar doe dat hier op het moment bewust met max 750-800 Watt. Eerst extra accu's toevoegen voordat ik 2400 Watt ga toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Die Marstek is ook een 800 watt stekkerbatterij hoor en ja als je m vast aan laat sluiten mag ie max 2500 watt. Die 800 watt is ongeveer 0,15C en die 2500 watt dus 0,5C. Ik weet trouwens niet hoelang die Marstek 0,5C kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Vdvmark schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:18:
Die Marstek is ook een 800 watt stekkerbatterij hoor en ja als je m vast aan laat sluiten mag ie max 2500 watt. Die 800 watt is ongeveer 0,15C en die 2500 watt dus 0,5C. Ik weet trouwens niet hoelang die Marstek 0,5C kan laden.
Klopt, maar je kunt hem ook gewoon met een druk op de knop op 2500 Watt ipv 800 Watt zetten, zonder hem vast aan te laten sluiten. Volgens mij mag die onbeperkt op 0.5C laden en ontladen.

Zou ik persoonlijk in ieder geval nooit doen, behalve bij bijv. negatieve prijzen zoals vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Hij is er ook als 2,5 kWh, dan dus 1C.... Daarom denk ik dat ze t misschien een kwartier kunnen en dan begrensd worden??? Of de garantievoorwaarden stellen uitdrukkelijk dat garantie vervalt indien...of ze plannen een naamswijziging voordat er veel garantieclaims zijn LOL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-10 17:21
Taro schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:11:
[...]

Klopt, heb daar ook al een aantal keer voor gewaarschuwd in het Marstek topic. 2500 Watt laden en ontladen met 5 kWh zorgt voor veel extra warmte, snellere degradatie en is slechter voor de accu. Veel mensen wuiven over het algemeen dergelijke feedback al snel weg of negeren het, net als het toevoegen van zekeringen aan DIY accu's. Moet iedereen voor zichzelf weten.

Met een 2400 AC en 1x AB3000X kan je overigens ook "gewoon" met 2400 laden/ontladen, maar doe dat hier op het moment bewust met max 750-800 Watt. Eerst extra accu's toevoegen voordat ik 2400 Watt ga toepassen.
Kan je de 2400AC met 2x AB3000X 2400 laden/ontladen of is dan 3x AB3000X beter?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Waarom je een LFP accu regelmatig tot 100% moet opladen. Super mooi voorbeeld vandaag :)

Rond 7-12-2024 heb ik bij een familielid een Zendure ACE1500 met 2x AB2000S geïnstalleerd, doel is als UPS te fungeren voor o.a. een extra koelkast en vriezer die op een locatie staan waar helaas regelmatig de stroom uitvalt. De accu bij installatie tot 100% geladen, daarna op 80% gezet en de accu wordt dagelijks om 12:00 (ivm zonnestroom) tot 80% bijgeladen. Woensdag wordt de straat opengebroken ivm vervangen stroomkabels en transformatorhuisje. Familielid is op vakantie, dus heb ik gisteren voor de zekerheid even op locatie gecontroleerd of alles in orde is. ACE1500 heeft de off-grid aansluiting op altijd Aan staan.

Dacht vanochtend: Zal hem eens vanaf 80% tot 100% laden gezien het overschot aan stroom ivm negatieve dynamische tarieven vandaag, dan weten we woensdag zeker dat die woensdag de dag doorkomt + mogelijk wat extra. Om 12:00 begonnen met 800 Watt laden, en raad eens? Om 19:24 tikt ie pas de 100% aan, er is in totaal 3.94 kWh toegevoegd aan een +-4 kWh accu die op 80% stond _O-

Stats: 3.94 kWh geladen vandaag voor 2x1920 = 3840 Wh accucapaciteit.... Uiteraard vandaag ook wel iets verbruik geweest door de 2 aangesloten apparaten, maar toch. De accu heeft al die tijd dus 80% van +-4 kWh aangegeven en is maandenlang tot "80%" bijgeladen, maar in feite was die bijna 0% en eigenlijk dus helemaal leeg. Moet je nagaan dat de ACE1500 + 2xAB2000S woensdag dus de hele dag bij had moeten springen, die was waarschijnlijk na 15 minuten al 0% geweest.

Moraal van het verhaal: Laad een LFP accu minimaal eens per maand tot 100% (niet dagelijks!) en check even of de app/software dat ook voor je doen. Daarom heb ik een Home Assistant script draaien dat iedere zondag min SoC op 5% en max SoC op 100% zet, de rest van de week op 10-98%, dat is dus echt super belangrijk. Een BMS kan immers onder de 90% bij een LFP accu alleen maar de state of charge gokken en niet meten. Wat mij betreft had de Zendure software dit wel moeten/kunnen voorkomen door net als bij de Hyper 1x per maand naar 100% te laden als je dat zelf niet hebt gedaan. En aan de andere kant hoort dit helaas ook bij de karakteristieken van een LFP accu. De curve van het voltage is zo vlak dat de SoC alleen rond de 98-100% goed bepaald kan worden, daaronder is het gokken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Pdeo3nX6YeOtOFR3KV_Q2ZioYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2W7Lc9I6LPGAt6j2Ps6WwZ6a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_d4rfHcxpvEVn7PhIIu68sdTjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckGaWHjMjo7m3dMLI4abtdJK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
duysa01 schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:27:
[...]

Kan je de 2400AC met 2x AB3000X 2400 laden/ontladen of is dan 3x AB3000X beter?
Dat kan, met 6 kWh zit je dan op 0.4C. Dat is iets aan de hoge kant. 0.2-0.25C is voor mij persoonlijk het richtgetal, maar dat betekent niet dat 0.4C slecht is. Er zijn ook wel accu's die adverteren/claimen dat ze 1C aankunnen. Er is echter altijd de vraag: Wat is er technisch mogelijk en wat is op de lange termijn slim.

Zou er persoonlijk niet te moeilijk over doen en als je over bijv. enige tijd alsnog 3-6 kWh extra toevoegt is dat beter voor de levensduur. Maar aan de andere kant gaan ze met zoveel cycles al zo lang mee dat je ze dan al verkocht of weggedaan hebt om een andere reden, dus til er ook niet té zwaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:40:
Waarom je een LFP accu regelmatig tot 100% moet opladen. Super mooi voorbeeld vandaag :)

Rond 7-12-2024 heb ik bij een familielid een Zendure ACE1500 met 2x AB2000S geïnstalleerd, doel is als UPS te fungeren voor o.a. een extra koelkast en vriezer die op een locatie staan waar helaas regelmatig de stroom uitvalt. De accu bij installatie tot 100% geladen, daarna op 80% gezet en de accu wordt dagelijks om 12:00 (ivm zonnestroom) tot 80% bijgeladen. Woensdag wordt de straat opengebroken ivm vervangen stroomkabels en transformatorhuisje. Familielid is op vakantie, dus heb ik gisteren voor de zekerheid even op locatie gecontroleerd of alles in orde is. ACE1500 heeft de off-grid aansluiting op altijd Aan staan.

Dacht vanochtend: Zal hem eens vanaf 80% tot 100% laden gezien het overschot aan stroom ivm negatieve dynamische tarieven vandaag, dan weten we woensdag zeker dat die woensdag de dag doorkomt + mogelijk wat extra. Om 12:00 begonnen met 800 Watt laden, en raad eens? Om 19:24 tikt ie pas de 100% aan, er is in totaal 3.94 kWh toegevoegd aan een +-4 kWh accu die op 80% stond _O-

Stats: 3.94 kWh geladen vandaag voor 2x1920 = 3840 Wh accucapaciteit.... Uiteraard vandaag ook wel iets verbruik geweest door de 2 aangesloten apparaten, maar toch. De accu heeft al die tijd dus 80% van +-4 kWh aangegeven en is maandenlang tot "80%" bijgeladen, maar in feite was die bijna 0% en eigenlijk dus helemaal leeg. Moet je nagaan dat de ACE1500 + 2xAB2000S woensdag dus de hele dag bij had moeten springen, die was waarschijnlijk na 15 minuten al 0% geweest.

Moraal van het verhaal: Laad een LFP accu minimaal eens per maand tot 100% (niet dagelijks!) en check even of de app/software dat ook voor je doen. Daarom heb ik een Home Assistant script draaien dat iedere zondag min SoC op 5% en max SoC op 100% zet, de rest van de week op 10-98%, dat is dus echt super belangrijk. Een BMS kan immers onder de 90% bij een LFP accu alleen maar de state of charge gokken en niet meten. Wat mij betreft had de Zendure software dit wel moeten/kunnen voorkomen door net als bij de Hyper 1x per maand naar 100% te laden als je dat zelf niet hebt gedaan. En aan de andere kant hoort dit helaas ook bij de karakteristieken van een LFP accu. De curve van het voltage is zo vlak dat de SoC alleen rond de 98-100% goed bepaald kan worden, daaronder is het gokken...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad wazig.
Ik had ook verwacht de 2e Hyper met 1 batterij op 45%. (Uitvoer gaat gelijk op)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOYJ7HC_AX_u7PqJq9MsI3UmotE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNnlGjaUHdzAT5UlTPbVjCbq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
peterbier schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:35:
[...]

Inderdaad wazig.
Ik had ook verwacht de 2e Hyper met 1 batterij op 45%. (Uitvoer gaat gelijk op)
[Afbeelding]
Ik zie dat bij zowel laden als ontladen, soms zit er wel 7% tussen in de range 20-90%, maar vanaf de 90% gaan ze redelijk gelijk op.

Belangrijkste is dan om te weten: Er zit niet daadwerkelijk 7% tussen, maar ze worden anders ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-09 09:03
Taro schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:37:
[...]

Ik zie dat bij zowel laden als ontladen, soms zit er wel 7% tussen in de range 20-90%, maar vanaf de 90% gaan ze redelijk gelijk op.

Belangrijkste is dan om te weten: Er zit niet daadwerkelijk 7% tussen, maar ze worden anders ingeschat.
Je moest docent worden Taro. Je legt het zo begrijpelijk uit!

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Score van vandaag, met nog 50 procent soc over in beide batterijen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4ygJOVpalNQoMdd4nQIfDbDuyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x56UEARaFYQfmIsbxquFAeA2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdajPo9Hp_1UJBb_iz5agLcqsJI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qyZU0wg1ipzCS7MHxDHJtD6c.png?f=fotoalbum_large

Vandaag was een ideale dag voor het gebruik van een thuisbatterij, die volledig automatisch laadt en ontlaadt. De SolarEdge-omvormer schakelde, zoals verwacht, zelfstandig uit toen de elektriciteitsprijzen negatief werden. Hierdoor werd voorkomen dat overtollige zonnestroom teruggeleverd werd aan het net, en ik hiervoor zou moeten betalen.

Dankzij de automatische aansturing kon de batterij optimaal geladen worden op momenten van overschot, en later ontladen wanneer de stroomprijzen gunstiger waren. Optimaal zo.

Een mooie stap richting een duurzamer en slimmer huis.

[ Voor 44% gewijzigd door geert1992 op 27-04-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaat wel netjes gelijk op de Hypers in cluster.
Kan eigenlijk niet wachten dat de 3e Hyper en de 2400AC binnen komen.😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d9rDcudwRJMKKyp-NSP5_Ekk_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEmrTa9gFPhzR9wGCscUe7Na.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
DHL komt morgen de SF800 bezorgen, dan neem ik afscheid van de Zendure HUB2000 & APS800 EZ1-M micro-omvormer.

Hopelijk komt komende/volgende week de SF800 Pro ook binnen, dan vervangt die Hyper #5. De 2x2 kWh onder Hyper 5 gaat dan onder de SolarFlow Pro 800 en Hyper 5 neem ik ook afscheid van.

Krijg nog 1x 2400 AC en 3x AB3000X binnen, hopelijk zit dat nog in de midden/eind mei bezorgperiode. Dan als volgt inrichten:

Fase A: 2400AC + 1 Hyper
Fase B: 2400AC + 1 Hyper
Fase C: 2x Hyper

Iedere 2400AC heeft dan 6 kWh opslag, dus stel dan 1200 laden/ontladen in -> 2400/fase.

OF

Fase A: 2400AC + 4x AB3000X
Fase B: 2x Hyper

De 2400AC heeft dan 12 kWh opslag, dus stel 2400 laden/ontladen in -> 2400/fase.

Met de 2400AC's in prijsmode draaien en met de Hypers de huidige strategie voortzetten. Als het goed is zijn die 2 strategieën prima te combineren.

De elektricien komt in mei de 3CT Smart meter installeren en de 50A klemmen zijn hopelijk voor die tijd ook binnen. Dan ervaren hoe dat in HEMS werkt, hoe de Hypers in HEMS integreren en dan verder kijken.

Heb al bijna zin in 1-1-2027, einde salderingsregeling :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:50:
DHL komt morgen de SF800 bezorgen, dan neem ik afscheid van de Zendure HUB2000 & APS800 EZ1-M micro-omvormer.

Hopelijk komt komende/volgende week de SF800 Pro ook binnen, dan vervangt die Hyper #5. De 2x2 kWh onder Hyper 5 gaat dan onder de SolarFlow Pro 800 en Hyper 5 neem ik ook afscheid van.

Krijg nog 1x 2400 AC en 3x AB3000X binnen, hopelijk zit dat nog in de midden/eind mei bezorgperiode. Dan als volgt inrichten:

Fase A: 2400AC + 1 Hyper
Fase B: 2400AC + 1 Hyper

Iedere 2400AC heeft dan 6 kWh opslag, dus stel dan 1200 laden/ontladen in -> 2400/fase.

OF

Fase A: 2400AC + 4x AB3000X
Fase B: 2x Hyper

De 2400AC heeft dan 12 kWh opslag, dus stel 2400 laden/ontladen in -> 2400/fase.

Met de 2400AC's in prijsmode draaien en met de Hypers de huidige strategie voortzetten. Als het goed is zijn die 2 strategieën prima te combineren.

De elektricien komt in mei de 3CT Smart meter installeren en de 50A klemmen zijn hopelijk voor die tijd ook binnen. Dan ervaren hoe dat in HEMS werkt, hoe de Hypers in HEMS integreren en dan verder kijken.

Heb al bijna zin in 1-1-2027, einde salderingsregeling :D
Wat een mooie vooruitzichten qua setup! Indrukwekkend! Kan niet wachten op de foto's.
Ben ook heel benieuwd naar de nieuwe aansturing binnen de Zendure-app, nog even geduld, hopelijk krijgen de hypers deze ondersteuning spoedig.
Je eerder benoemde 'energiecentrale' lijkt inmiddels niet meer te stoppen, of is er toch nog een rem? Misschien toch maar eens een praatgroep oprichten voor mensen met uitbreidingsdrang, pas er zelf zo tussen haha!
En helemaal eens: hoe sneller die salderingsregeling verdwijnt, hoe beter. Mijn handen jeuken om daarop alles te gaan optimaliseren!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
Ik krijg morgen ook weer accu's binnen en heb dan mijn set compleet. Kan niet wachten tot donderdag de elektricien de boel geïnstalleerd heeft. :)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziraphale schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:59:
Ik krijg morgen ook weer accu's binnen en heb dan mijn set compleet. Kan niet wachten tot donderdag de elektricien de boel geïnstalleerd heeft. :)
Heb je al wat kunnen testen, of staat het nu vooral te shinen in de kelder?
Ben ook benieuwd: krijgen we na donderdag een mooie foto van je complete Zendure-setup? Ben benieuwd ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
geert1992 schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:59:
[...]
Je eerder benoemde 'energiecentrale' lijkt inmiddels niet meer te stoppen, of is er toch nog een rem?
Er is gelukkig nog geen sprake van een oncontroleerbare situatie met een meltdown tot gevolg.

Ik probeer de productrange actueel te houden. Daarom al afscheid genomen van ACE1500, AIO2400 en dus nu ook HUB2000+APS800. Vermoedelijk neem ik ook afscheid van een stapel met 1x Hyper + 3xAB2000S. Die opbrengsten gaan richting de al aangeschafte SF800, AC2400 en AB3000X'en, zodat ik 3x2400AC en 3x Hyper2000 heb, 3600 Watt/fase.
Misschien toch maar eens een praatgroep oprichten voor mensen met uitbreidingsdrang, pas er zo tussen haha!
Ik stel voor dat onze partners in die groep gaan zitten, ik heb er immers zelf nog geen problemen mee of last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:09:
[...]

Er is gelukkig nog geen sprake van een oncontroleerbare situatie met een meltdown tot gevolg.
Was dat vandaag niet zoveel jaar geleden? ;)
Hopelijk zijn de "tips" van de zendure batterijen niet van graphite;). Anders geen az5 gebruiken.

Edit- 26 april 1986.
Ik stel voor dat onze partners in die groep gaan zitten, ik heb er immers zelf nog geen problemen mee of last van :)
Ik grapte vandaag nog een extra hyper in bestelling te hebben staan..... Vond ze niet zo grappig.
Conclusie, overleggen werkt niet.

[ Voor 28% gewijzigd door geert1992 op 27-04-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
geert1992 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:08:
[...]

Heb je al wat kunnen testen, of staat het nu vooral te shinen in de kelder?
Ben ook benieuwd: krijgen we na donderdag een mooie foto van je complete Zendure-setup? Ben benieuwd ^^
Ik heb nog niets getest, want ik zie hier zoveel dingen over termen (SoC?) en scripts voorbij komen dat ik de komende dagen nog wil gebruiken om helder te krijgen waar jullie het allemaal over hebben... :+ Is er ook ergens een overzicht met voorbeelden van de inrichting van Home Assistent voor de Hyper??

Maar als de boel binnen is ga ik ze wel direct op de plek zetten, dus morgen krijg je alvast een foto van me! :Y

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aziraphale schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:31:
[...]

Ik heb nog niets getest, want ik zie hier zoveel dingen over termen (SoC?) en scripts voorbij komen dat ik de komende dagen nog wil gebruiken om helder te krijgen waar jullie het allemaal over hebben... :+ Is er ook ergens een overzicht met voorbeelden van de inrichting van Home Assistent voor de Hyper??
Bij LFP-batterijen wordt vaak gesproken over de State of Charge (SoC), omdat het lastig is om de laadstatus nauwkeurig te bepalen op basis van alleen de spanning. LFP-batterijen kenmerken zich namelijk door een zeer vlakke spannings-/laadcurve: gedurende een groot deel van het laad- en ontlaadproces blijft de spanning vrijwel constant. Hierdoor geeft de spanning weinig informatie over hoeveel energie er daadwerkelijk nog beschikbaar is.

Mede daarom hebben lfp batterijen een battery management system, deze maakt aan de hand van hoeveel stroom er geladen/ontladen is een schattig hoe vol de batterij is.

https://iotdomotica.nl/tu...tant-integration-tutorial

Op deze website is het een en ander te vinden, ook over hoe je het op kan zetten;).
Maar als de boel binnen is ga ik ze wel direct op de plek zetten, dus morgen krijg je alvast een foto van me! :Y
Ik zit al op het puntje van mijn stoel, met in mijn hand een bak popcorn;).

[ Voor 18% gewijzigd door geert1992 op 27-04-2025 22:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
RTE update:

2400AC: 82.3%
Hypers: Nog 52+% SoC, dus RTE is hoger, maar berekening met huidige waarde komt op 78.7% uit, verwacht op 10% SoC nog steeds 81+%.

Financiële update: 3x2 zonnepanelen op Zendure producten: 47.70 Euro. Aanvullend 43.36 Euro Hypers + 2400AC -> +91.06 Euro deze maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-PjMOQPUi7uADU4xXOH-FKKNDM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TtZRjWybjh4huhOPquYqJ8qd.png?f=fotoalbum_large

Update van vandaag (Nog 5500+ aan het terugleveren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGF_XRikELtuA1SuEg4lZa5VIYM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NhnI4tv456vLH4hyire3iAAI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQXUIPXgdHEMrtB4_Pr4_sL-vFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Av0wTyDvPlIUZEHJzW12wBJp.jpg?f=fotoalbum_large

En deze maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeTqsFHEyO_DM_dSoxx3UF_vPNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWtsZMPTCtRVG48aGuGiZuiC.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie: Door de extra sets panelen en thuisaccu's deze maand een negatief saldo. Daar staat natuurlijk wel een investering tegenover die je niet mag/kan negeren. Wel met 2 EV's die 100% thuisladen de hele maand gereden en alsnog geld toe gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revpolen
  • Laatst online: 24-06 07:40
Binnenkort word mijn Zendure 2400 geleverd ( als het goed is over 2 a 3 weken ) nu wil ik de meterkast alvast laten voorbereiden.

Ik wil hem vol gaan laden / ontladen met de hoogst mogelijke watt
Dus een eigen groep, maar hoe doe ik dat? Knip je dan stekker af en Of altijd via de stekker? Of zijn er speciale kabels verkrijgbaar?

[ Voor 9% gewijzigd door Revpolen op 28-04-2025 00:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:28
Revpolen schreef op maandag 28 april 2025 @ 00:25:
Binnenkort word mijn Zendure 2400 geleverd ( als het goed is over 2 a 3 weken ) nu wil ik de meterkast alvast laten voorbereiden.

Dus een eigen groep, maar hoe doe ik dat? Knip je dan stekker af en Of altijd via de stekker? Of zijn er speciale kabels verkrijgbaar?
Handleiding al bekeken? Pagina 10.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Revpolen schreef op maandag 28 april 2025 @ 00:25:

Via de zoekfunctie kan je eerdere discussies hierover terug vinden.
En ook fotos die zijn gemaakt met een flir, waarmee je kan zien hoe warm het kan worden in sommige situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revpolen
  • Laatst online: 24-06 07:40
Had ik nog niet gezien, maar bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:13:
[...]

Was dat vandaag niet zoveel jaar geleden? ;)
Hopelijk zijn de "tips" van de zendure batterijen niet van graphite;). Anders geen az5 gebruiken.

Edit- 26 april 1986.

[...]

Ik grapte vandaag nog een extra hyper in bestelling te hebben staan..... Vond ze niet zo grappig.
Conclusie, overleggen werkt niet.
Grappig hoe onze partners kunnen reageren. De mijne is meer van "Je doet maar als je me er maar niet teveel mee lastig valt". Ben soms iets te enthousiast om over het onderwerp te kletsen 🙈. Misschien is dat de strategie @geert1992 😊

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier houden wij het simpel "Wil jij de wasmachine/droger/vaatwasser aan wanneer je maar wilt?"
Devke schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:33:
[...]

Grappig hoe onze partners kunnen reageren. De mijne is meer van "Je doet maar als je me er maar niet teveel mee lastig valt". Ben soms iets te enthousiast om over het onderwerp te kletsen 🙈. Misschien is dat de strategie @geert1992 😊

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Astra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 23:39
Catdogsf schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:35:
[...]

Zit jouw electricien toevallig in de buurt van Rotterdam, ben nog op zoek naar 1, die eigenlijk ongeveer hetzelfde moet doen wat jij wilt zeg maar, maar dan bij mij thuis. :-)
Helaas... Regio Arnhem.
Devke schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:33:
[...]

Grappig hoe onze partners kunnen reageren. De mijne is meer van "Je doet maar als je me er maar niet teveel mee lastig valt". 😊
:D Dat klinkt heel bekend. Zolang alles met een fysieke schakelaar te bedienen is mag alles (halve huis hier geautomatiseerd met Homey).

En met dit onderwerp was het:
"Schat, er komt een thuisaccu."
"oh? ok, heb ik er last van?"
"Nee"
"Prima, ik zie het wel"

Inmiddels begonnen met opruimen, de Zendure moet immers ook ergens ruim kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
geert1992 schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:21:
Score van vandaag, met nog 50 procent soc over in beide batterijen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag was een ideale dag voor het gebruik van een thuisbatterij, die volledig automatisch laadt en ontlaadt. De SolarEdge-omvormer schakelde, zoals verwacht, zelfstandig uit toen de elektriciteitsprijzen negatief werden. Hierdoor werd voorkomen dat overtollige zonnestroom teruggeleverd werd aan het net, en ik hiervoor zou moeten betalen.

Dankzij de automatische aansturing kon de batterij optimaal geladen worden op momenten van overschot, en later ontladen wanneer de stroomprijzen gunstiger waren. Optimaal zo.

Een mooie stap richting een duurzamer en slimmer huis.
Ik heb het met zonne energie beter gedaan, de 4kW accu's doen er wat prijs betreft niet toe.
Zonder die accu's zou levering en terug levering beide een slordige 4 kW hoger zijn.

Dit is met vast contract zonder terug lever boete
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8O0O81XCp_n4XGDBhL1AsyrTU38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2cYFeCT1WivHCSOM5uFYaz3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Polvo176 op 28-04-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:20
peterbier schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:51:
Wat ik dan ook vreemd vindt dat wel die clamps kan toevoegen op de 120A uitvoering.
[Afbeelding]
Hey dat is apart, bij mij laat de Pro 3em 120 dit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOe7nGOhyotW3f-CftdIf_uoNFo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BmvKT5F9JusM6YGgScuWmdm9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
*knip*

offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door dotternetta op 28-04-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Polvo176 schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:24:
[...]

Ik heb het met zonne energie beter gedaan, de 4kW accu's doen er wat prijs betreft niet toe.
Zonder die accu's zou levering en terug levering beide een slordige 4 kW hoger zijn.

Dit is met vast contract zonder terug lever boete
[Afbeelding]
Tja maar met terugleverboete blijft er weinig/niks van over en dat is exact waarom @Taro etc met dynamische prijzen aan het optimaliseren zijn want dat werkt na 2027 nog wel, hoewel ik ook verwacht dat de handel dan een stuk minder zal zijn.

offtopic:
Het topic verzandt met dergelijke posts wel beetje in een slow-chat van wie-heeft-de-grootste met weinig relevantie tot specifiek de zendure producten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Sander schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:41:
[...]

Tja maar met terugleverboete blijft er weinig/niks van over en dat is exact waarom @Taro etc met dynamische prijzen aan het optimaliseren zijn want dat werkt na 2027 nog wel, hoewel ik ook verwacht dat de handel dan een stuk minder zal zijn.
Klopt, de batterijen kosten eigenlijk nu alleen maar geld omdat ik er bij een RTE van 80% 1 kWh meer instop dan er uit krijg en niet kan salderen.
Maar omdat het overproductie is maakt het bij mij dan weer niet uit.
Ik heb ze ook meer om mee te zien hoe het uitpakt en hoe ik ze het beste kan inzetten na einde contract.

Als ik zonnepanelen direct op de Hyper of SolarFlow 800 pro aansluit kan ik de rest opbrengst terug leveren blokkeren.
Helaas kan dat dan weer niet binnen een tijdslot van bv 11.00 tot 14.00 uur.
Energie laden met een dynamisch contract heeft voor mij in die tijdsperiode voor mij dan weer geen zin, er komt 2 keer zoveel van het dak dan de accu's kunnen verwerken.
Een dynamisch contract in de zomer is nutteloos voor mij, het kan in de winter misschien wel interessant zijn, maar dat ga ik komende winter monitoren.

Ik ben al wel wat aan het experimenteren met de SF 800 (niet pro) maar daar heb ik nog geen accu onder.
1 set zonnepanelen zaterdag aangesloten, de andere wordt moren.
Zonder de accu werkt hij eigenlijk alleen als omvormer.
Bijzonder is als ik de SF 800 op Hems zet hij niet meer dan 200 W wil leveren aan het huis en dat kan ik niet wijzigen.
Ik krijg dan bijgaande mededeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngpCHHR7Nf5PTdv7trg5vSUzgQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89w862jcBs16uzyrdvVv8Q2S.jpg?f=fotoalbum_large
@Taro Jij hebt ook een SF 800, kun jij aangeven wat ik hier aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Polvo176 schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:49:
[...]
@Taro Jij hebt ook een SF 800, kun jij aangeven wat ik hier aan kan doen?
Heb je de export van stroom aan staan bij HEMS? En het beste is om een slimme meter te koppelen, anders kiest ie inderdaad voor de basislast aangezien de daadwerkelijke last niet uitgelezen kan worden.

Ik heb hier de SF800 buiten HEMS om draaien en gewoon op 800 Watt export gezet, werkt het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Taro schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:54:
[...]

Heb je de export van stroom aan staan bij HEMS? En het beste is om een slimme meter te koppelen, anders kiest ie inderdaad voor de basislast aangezien de daadwerkelijke last niet uitgelezen kan worden.

Ik heb hier de SF800 buiten HEMS om draaien en gewoon op 800 Watt export gezet, werkt het beste.
Ja, hij levert gewoon aan het net, maar niet meer dan 200 watt, op de Shelly reageert hij kennelijk niet.
Buiten HEMS is het inderdaad geen probleem, dan kan ik hem gewoon op 800 W zetten
Welke slimme meter en abonnementen doelt hij hier op?

[ Voor 4% gewijzigd door Polvo176 op 28-04-2025 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Acidrain schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:30:
[...]

Hey dat is apart, bij mij laat de Pro 3em 120 dit zien:
[Afbeelding]
Heb je een adblocker of iets van dns filter aan staan.?
Dan schiet hij in de app namelijk zoals jij het laat zien op 50.
Ik heb dat hetzelfde als ik op de wifi zit.
Nextdns filter in de Fritzbox 5590.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:20
peterbier schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:21:
[...]

Heb je een adblocker of iets van dns filter aan staan.?
Dan schiet hij in de app namelijk zoals jij het laat zien op 50.
Ik heb dat hetzelfde als ik op de wifi zit.
Nextdns filter in de Fritzbox 5590.
LoL dat is wel het laatste waar ik aan dacht. Maar foon van de wifi af en dan zie ik het zelfde als jij.
Dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niero1991
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:58
Hebben mensen gegevens over hoe snel de ac2400 omschakelt van laden naar ontladen?

Ik zie bij de hyper die ik nu heb dat in het geval dat er net te kort van de panelen af komt om bij voorbeeld de wasmachine te voorzien van stroom het omschakelen van laden naar ontladen best wel even duurt.

voorbeeld:
1000w van de panelen en dan gaat er 200w naar het huis en 800 naar de hyper.
Koffiezet apparaat aan a 2000w geeft:
1000w van de panelen en dan 200w naar huisverbruik 800w naar koffiezetapparaat en 1200w van het net af.
dan duurt het een 30sec tot 1 min voordat de hyper hem oppakt en er weer nom gedraaid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
niero1991 schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:01:
Hebben mensen gegevens over hoe snel de ac2400 omschakelt van laden naar ontladen?

Ik zie bij de hyper die ik nu heb dat in het geval dat er net te kort van de panelen af komt om bij voorbeeld de wasmachine te voorzien van stroom het omschakelen van laden naar ontladen best wel even duurt.

voorbeeld:
1000w van de panelen en dan 200w naar huisverbruik 800w naar koffiezetapparaat en 1200w van het net af.
dan duurt het een 30sec tot 1 min voordat de hyper hem oppakt en er weer nom gedraaid wordt.
Ik denk dat dat bewust is gedaan ivm de levensduur van de relais.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

voorbeeld:
HomeWizard is hier keigoed in. (Reageert direct)
Bij Zendure is dat inderdaad trager.
Maar je weet niet wat het doet met de levensduur van voornoemde de omvormer van HomeWizard.
Ik heb zowel de Zendure (Hyper) als de HomeWizard hier staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:58

voorbeeld:
Ben ik nu totaal verkeerd ?
Ik dacht gelezen te hebben dat HW dat véééél sneller doet ?
Binnen enkele seconden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Piddybull schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:15:
[...]

Ben ik nu totaal verkeerd ?
Ik dacht gelezen te hebben dat HW dat véééél sneller doet ?
Binnen enkele seconden.
Ja, elke seconde als ik het goed gelezen heb, maar er is een reden waarom Zendure dat niet doet, de levensduur van de relais.
Ik heb ook gezien dat sommige HW bezitters er weer niet blij mee waren dat hij doorlopend stond te tikken tussen laden en ontladen.
Vooral de computer varieert het gebruik nogal, in bijgaande voorbeeld is het huisgebruik + computer ongeveer net zo hoog als wat de zonnepanelen leveren.
De lichtblauwe lijn is het netto verbruik en dat schommelt doorlopend rondom de nul.
Ik ben blij dat de Zendure hier niet op reageert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYKi_A8_uY4B4CbS0mt72G4jXjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vH551MSsedvtTGeGEaD4a0X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Als de batterij eenmaal aan het laden of ontladen is op een bepaalt niveau dan reageert hij wel direct, hij hoeft dan niet te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Nog zo'n plaatje met het verschil met en zonder computer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2H8XgbDZN_Pc-GTeTJxA-8Rdqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trYHBVlgvgmPQuRHPyJjz1S1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Polvo176 op 28-04-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Het plaatje laden lukt kennelijk eerst even niet

[ Voor 7% gewijzigd door Polvo176 op 28-04-2025 16:09 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 133 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.