Milmoor schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:34:
Hoe bepaal je hoeveel batterijen zinnig is? In mijn geval:
- 3000 kWh verbruik
- 5000 kWh opbrengst met zonnepanelen
- Nu zoโn 33% van de productie direct gebruikt, dus 2000 kWh ingekocht
- 3 fase aansluiting
- Shelly 3EM in meterkast, al een half jaar bijna aangesloten
. - Ik wil de batterijen buiten in/naast ons fietsenschuurtje zetten. Daar is een kabel naar toe getrokken tbv licht een stopcontact. Deze kan ik een eigen groep geven.
- Geen auto, geen elektrische fietsen
- Groot verbruikers waarschijnlijk de vaatwasser en onze computers, plus servertje in, plus twee infrarood panelen in voorjaar/najaar in de serre
- Verwarming via stadsverwarming, dus niet elektrisch. Nieuwbouw woning, voorlopig geen warmtepomp gepland, want goed geisoleerd, dus maar beperkte meerwaarde. Ons verbruik is dermate laag, dat dat er maar weinig investeringsruimte is.
- Digitale, maar geen slimme meter. Dynamisch tarief werkt dus niet. Naar mijn idee gaat dat lange termijn ook door bedrijven afgeroomd worden, voor particulieren is dat geen bestendig model voor grote investeringen. Nu werkt het best goed, dat gaat rustig aan minder worden.
Financieel mik ik op een terugverdientijd van 10 jaar. Ik kan een stevige investering betalen, maar dat lijkt gezien bovenstaande in mijn sommetjes niet zinnig. Een set van twee batterijen lijkt uit te kunnen, maar een grote stapel van bijv. zes stuks niet. Klopt dit?
lastig om dit met je opgegeven data aan te geven.
Als ik mn even op NOM ga mikken zou je moeten kijken wat je dagelijks sluipverbruik is, je geeft aan dat je een Shelly 3EM hebt, welke gegevens krijg je daar uit je shelly app ?
kijk mn even naar mijn plaatje, wel geen shelly, maar volgens mij kan daar ook iets gelijks mee gemaakt worden.
dit is een opname van vorig jaar juli.
:strip_exif()/f/image/sPCnkQZIFuvnHU4npa9S9Gfp.jpg?f=fotoalbum_large)
echter ik denk, dat je veel beter in april (nu dus) en in september kunt kijken ( heb je die data mogelijk ook?)
en vergelijk dat verbruik met dat van de zomer (zo ver je dat nog hebt).
mijn eigen verbruik in deze periode (april ligt tussen de 4,5 en 7 kWh), met een opbrengst van weinig tot circa 20 kWh. dus nu zou voor mij de sweetspot waarbij ik zo veel mogelijk op NOM wil gaan zitten ergens tussen de 5 en 8 kWh effectief zitten, reken ik dan met 2,25 kWh effectief ontladen (RTE op 80%) per unit AB3000X heb ik dus tussen 2 units en 3 units in, daarmee kan ik dagelijks circa 8,5 kWh afvangen die ik dus niet hoef terug te leveren, met een dynamisch contract kan ik mogelijk zelfs nog iets handelen, waardoor je een aantal kWh per dag (mn tijdens de zomer, in de ochtend, tijdens dure uren) kunt dubbelen.
Het voordeel van zendure is dat je met modules van 1.000 en 2.000 ook later nog ontbrekende capaciteit gemakkelijk kunt toevoegen.