Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:26
Vdvmark schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:17:
Enige nadeel dat ik zie aan gebruik gewone pakketdiensten is dat t ook gewoon voor je deur wordt achtergelaten als je niet thuis bent.
Ja, daarbij hebben ze wsl geen idee van de risicos van batterijen die beschadigd raken, al scheelt het enorm dat dit LFP cellen zijn kennelijk.
Batterijen zijn ook zwaar trouwens, niet erg arbo vriendelijk voor de reguliere bezorger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-10 21:13
rabero1985 schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:58:
Ik wacht nu nog op de p1 meter of een 1fase kWh meter.

Dan word dit men opstelling:

Op het dak van men tuinhuis komen 4 zonnepanelen op de pro800 met standaard 1 batterij.
Daarnaast de ac2400 met 4x ab3000x.

Gezamenlijk op en ontladen van 3200W max.

Bij netuitval kan ik de pro800 verbinden met de ac2400 (dank @Taro om dit uit te testen) en heb ik noodstroom via de panelen.

Alsook de zonnepanelen niets opbrengen (nacht/regen,...)en lege batterijen, verbind ik men generator met de ac opladers op de pro800 ipv de zonnepanelen.
Dus altijd stroom verzekerd in huis๐Ÿ˜‡๐Ÿ˜.

Dit is wat ik zocht. Een systeem waarmee ik dit alles kon bereiken zonder teveel merken te moeten combineren.

Kan niet wachten om dit alles gaan uit te testen.
Zit nu op de NL site op 5880 voor de hele setup, dus met nog een P1 erbij afgerond 6k.

Nette prijs vind ik voor 3200w op en ontladen, 13,44 kWh opslagcapaciteit, 4x500w panelen, 4x ac laders en de offgrid en backup mogelijkheden.

Eventueel achteraf kunnen er nog batterijen bij mocht dit nodig/rendabel blijken.
Dus zoals gezegd wacht ik nu vol ongeduld op de aansturing ๐Ÿซ 
Lijkt me een beetje ongebalaceerd. Ik zou meer batterijen op de sf800 zetten (zeker 1)
4 x 500 op de sf 800. Zonder extra batterij zal de 1.92 kWh batterij , goed aan het werk zetten bij normale zon ( 1C laden? Edit: specs zijn nog wat onduidelijk wat nu de echte zonnepanelen laadstroom is bij 1 batterij 1400w ? ). Dus afhankelijk van de laadstroom zit hij na 1 a 2 uurtjes vol en je kan maar 800w doorsluizen naar de ac2400. (Hij kan misschien ook al doorsluizen als hij nog aan het laden is , ... Dus misschien nog ietsje langer)

Ik vermoed dat je nog andere zonnepanelen, anders zal de 2400ac batterij stapel nooit vol geraken aan 800w.

[ Voor 7% gewijzigd door blahenazo op 21-04-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:17
Edit:idd er ligt nog 7600wp op het dak ๐Ÿ˜‰
En ja mss is het beter om op de pro nog een extra batterij te plaatsen ๐Ÿ‘

Omvormer zit weeral op zijn maximum ๐Ÿ˜Ž.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aSHtiznaHmQgVqEDV48x65q1n0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSWxFe3JsAq7IzF2oWkcNf8r.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de ontlaadbeveiliging instel op bv 20-100% bij normale werking, en bij netuitval verander in dit in 10-100% , word dit meteen vrijgegeven/aangepast op de pro800 en de ac2400? Dus maw kan ik manueel zo 10% 'reserveren' aan backup/offgrid stroom?
Word er goed samengewerkt tussen deze 2 toestellen, dus word de oplading/ontlading verdeeld of krijgt er een toestel voorrang en pas als deze leeg/vol is word het andere aangesproken?

[ Voor 6% gewijzigd door rabero1985 op 21-04-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 23:39
Denk je de beslissing gemaakt te hebben voor een Homewizard PiB, kom ik dit topic tegen... 8)7

Denk dat een Zendure oplossing toch beter aansluit op mijn wensen, maar gezien mijn meterkast wacht ik wel op de komst van de P1 meter. Benieuwd wanneer die beschikbaar komt.

Begrijp ik het nou goed dat in de Zendure 2400 een zwaardere omvormer zit die in te stellen is op een zelf te kiezen waarde tussen de 800w en 2400w? Ik heb een groep 'vrij' waar alleen enkele lampen in de garage op zitten. Meer niet. Kan ik dan in de app aangeven dat ik bijvoorbeeld de invoer op 1600w wil zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-10 21:13
Als ze er hier in Belgiรซ geen potje van maken zou ik eventueel 1 ac2400 met 3 batterijen 3000x + 2 sf800 pro met 3 450 panelen aansluiten elke sf800 pro zou 1 extra batterij krijgen. Zuid - Zuid west.

Met de Belgische regels vermoed ik zowieso een keuring /registratie voor dit alles.

Ik heb momenteel 4000 wp met 3.6 kw omvormer op oosten liggen.

Momenteel simuleert ik al 2 maanden 2 HW batterijen. Ik heb meer zonnepanelen en opslag nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:08
Astra schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:36:
Denk je de beslissing gemaakt te hebben voor een Homewizard PiB, kom ik dit topic tegen... 8)7

Denk dat een Zendure oplossing toch beter aansluit op mijn wensen, maar gezien mijn meterkast wacht ik wel op de komst van de P1 meter. Benieuwd wanneer die beschikbaar komt.

Begrijp ik het nou goed dat in de Zendure 2400 een zwaardere omvormer zit die in te stellen is op een zelf te kiezen waarde tussen de 800w en 2400w? Ik heb een groep 'vrij' waar alleen enkele lampen in de garage op zitten. Meer niet. Kan ik dan in de app aangeven dat ik bijvoorbeeld de invoer op 1600w wil zetten?
Everhome heeft een P1 meter die werkt, maar nog niet op de markt is. Als je ze een mail stuurt; kun je hem voor 99 euro krijgen.
De ervaringen van een aantal mensen hier zijn positief om Zendure aan te sturen; zelf heb ik hem al in de app gekoppeld staan maar wacht nog op de batterijen / SF800pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
geert1992 schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:08:
[...]

Thanks voor de foto @Taro !

Herken alleen het bovenste doosje, de rest van de doosjes lijken niet op de doosjes die ik heb gezien/gevonden.

Zou zelfs een veiligheid issue kunnen zijn, heb ze liever los staan zodat je bij brand ze nog naar buiten kan brengen.
sorry, als het brand kun je beter je zelf en je familie en huisdieren naar buiten helpen en je hebt dan echt geen tijd om wat dan ook mee te nemen, en zeker geen loodzware batterijen.
als je al iets mee naar buiten wilt nemen zo ik eerder denken aan onvervangbare zaken zoals foto's ed, alleen die zijn heel vaak ook niet direct binnen handbereik.
Bij een brand heb je gewoon geen tijd, het gaat daar veelal om seconden en zeker geen tientallen minuten.
(als voormalig beroepsbrandweerman weet ik waarover ik praat).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
frankj030 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:46:
[...]

Everhome heeft een P1 meter die werkt, maar nog niet op de markt is. Als je ze een mail stuurt; kun je hem voor 99 euro krijgen.
De ervaringen van een aantal mensen hier zijn positief om Zendure aan te sturen; zelf heb ik hem al in de app gekoppeld staan maar wacht nog op de batterijen / SF800pro.
is dat geen optische P1 variant. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:50:
[...]

sorry, als het brand kun je beter je zelf en je familie en huisdieren naar buiten helpen en je hebt dan echt geen tijd om wat dan ook mee te nemen, en zeker geen loodzware batterijen.
als je al iets mee naar buiten wilt nemen zo ik eerder denken aan onvervangbare zaken zoals foto's ed, alleen die zijn heel vaak ook niet direct binnen handbereik.
Bij een brand heb je gewoon geen tijd, het gaat daar veelal om seconden en zeker geen tientallen minuten.
(als voormalig beroepsbrandweerman weet ik waarover ik praat).
Ik bedoelde meer het scenario waarin een accu in brand zou vliegen.
Persoonlijk verwacht ik dat de interne brandblusser dan wat extra tijd oplevert.
Als je het op tijd opmerkt, zou je de accu's bijvoorbeeld met een touw naar buiten kunnen trekken.
Zelf zou ik ervoor kiezen om ze -als ze in de garage staan- op een karretje te plaatsen, zodat ze makkelijker te verplaatsen zijn in noodgevallen.

Eigen, en andermans veiligheid eerst...

Humans donโ€™t need an opportunity to be wicked. Theyโ€™ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
MacD007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:52:
[...]

Als je met de zoekfunctie op Everhome zoekt in dit topic zul je zien dat er een P1 variant is. De website vermeld idd alleen de optische variant die in NL niet werkt. De P1 variant moet nog officieel uitkomen en draait op 0.x firmware.
Er is ook al een review van: https://iotdomotica.nl/en...t-brede-merkondersteuning

[ Voor 6% gewijzigd door frankj030 op 21-04-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:32
peterbier schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:29:
[...]

Zal al blij zijn als ik nom kan doen. (Nacht)
Geen ev Audi Q7 e-tron geen warmtepomp.
Verwarming gaat hier op gas.
[Afbeelding]
Hoe krijg je 15 kWh sluipverbruik? Ik dacht dat ik hoog zat met 6 koel/vries-kasten en 8 cameras. 8 kWh

"Just charge the freaking thing to 100 percent" ๐Ÿ˜„

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-09 12:53
Zendure en Belgiรซ .
Momenteel geen goeie match.
Nieuwe mail gestuurd, expliciet mens gevraagd om te antwoorden.
Maar de robot doet zich echt voor als mens en prutst het antwoord bij elkaar.
Of het was een chinees :

Mijn vraag ging geheel over de homologatie voor de BE markt.

Geachte klant.
Het spijt me voor het ongemak dat u heeft ondervonden.

Deze e-mail is beantwoord door een echt persoon.

Om u beter te kunnen helpen, wat is het exacte model van de Zendure batterij waar u naar verwijst?

Na het verzamelen van deze informatie, zal ik u helpen om te controleren of het product kan worden gebruikt in Belgiรซ.

Bedankt voor uw begrip en medewerking en ik kijk ernaar uit om van u te horen!
Met vriendelijke groet
Zendure Team

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
rabero1985 schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:58:
Ik wacht nu nog op de p1 meter of een 1fase kWh meter.

Dan word dit men opstelling:

Op het dak van men tuinhuis komen 4 zonnepanelen op de pro800 met standaard 1 batterij.
Daarnaast de ac2400 met 4x ab3000x.

Gezamenlijk op en ontladen van 3200W max.

Bij netuitval kan ik de pro800 verbinden met de ac2400 (dank @Taro om dit uit te testen) en heb ik noodstroom via de panelen.

Alsook de zonnepanelen niets opbrengen (nacht/regen,...)en lege batterijen, verbind ik men generator met de ac opladers op de pro800 ipv de zonnepanelen.
Dus altijd stroom verzekerd in huis๐Ÿ˜‡๐Ÿ˜.

Dit is wat ik zocht. Een systeem waarmee ik dit alles kon bereiken zonder teveel merken te moeten combineren.

Kan niet wachten om dit alles gaan uit te testen.
Zit nu op de NL site op 5880 voor de hele setup, dus met nog een P1 erbij afgerond 6k.

Nette prijs vind ik voor 3200w op en ontladen, 13,44 kWh opslagcapaciteit, 4x500w panelen, 4x ac laders en de offgrid en backup mogelijkheden.

Eventueel achteraf kunnen er nog batterijen bij mocht dit nodig/rendabel blijken.
Dus zoals gezegd wacht ik nu vol ongeduld op de aansturing ๐Ÿซ 
Mooie set-up! Wel 1 opmerking: Een 2 kWh accu laden met bijv. 1600 Watt vanuit 4 panelen beschadigt de accu door de hoge C-waarde en hoge temperatuur. Stel de 800 Pro dan wel zo in dat die bijv. constant ook 500-800 Watt teruglevert aan het net, waardoor er max 500-600 Watt continu de accu in gaat (0.25C) om die niet tรฉ snel te laden.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
rabero1985 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:28:
Als ik de ontlaadbeveiliging instel op bv 20-100% bij normale werking, en bij netuitval verander in dit in 10-100% , word dit meteen vrijgegeven/aangepast op de pro800 en de ac2400? Dus maw kan ik manueel zo 10% 'reserveren' aan backup/offgrid stroom?
Word er goed samengewerkt tussen deze 2 toestellen, dus word de oplading/ontlading verdeeld of krijgt er een toestel voorrang en pas als deze leeg/vol is word het andere aangesproken?
Ja, mits je in Bluetooth range bent. En hoe ze aangestuurd worden kan je zelf bepalen: HEMS zal ze combineren, maar je kunt ze ook beide individueel aansturen.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Astra schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:36:
Correct, sterker nog, tussen de 0-2400 Watt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:52:
[...]

Nee, het betreft deze, gewone RJ12 aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFLRG1EJdYcnf3bfjtHHd_vNRJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoyD1tApNb16vHrONKQfLvWl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:07:
[...]

Nee, het betreft deze, gewone RJ12 aansluiting:
[Afbeelding]
Hee dat lijkt wel op de foto in een review die ik online vond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-10 12:38
Aziraphale schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:15:
[...]

Op 24 maart, dus je hoort mij niet klagen!
@Aziraphale wat had je besteld? Ik heb op 19 maart een hyper en 2 accuโ€™s besteld bij Zendure Nederland.

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:25
geert1992 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:55:
[...]
Ik bedoelde meer het scenario waarin een accu in brand zou vliegen.
Persoonlijk verwacht ik dat de interne brandblusser dan wat extra tijd oplevert.
Als je het op tijd opmerkt, zou je de accu's bijvoorbeeld met een touw naar buiten kunnen trekken.
Zelf zou ik ervoor kiezen om ze -als ze in de garage staan- op een karretje te plaatsen, zodat ze makkelijker te verplaatsen zijn in noodgevallen.

Eigen, en andermans veiligheid eerst...
Lijkt mij een recept om met 3de graads brandwonden in ziekenhuis te belanden als de batterij dan juist ontploft.

Als ze toch in garage staan, gewoon poort open zodat de rook naar buiten kan (en niet in je huis gaat) en de brandweer zijn werk kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Avenger 2.0 schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:28:
[...]

Lijkt mij een recept om met 3de graads brandwonden in ziekenhuis te belanden als de batterij dan juist ontploft.

Als ze toch in garage staan, gewoon poort open zodat de rook naar buiten kan (en niet in je huis gaat) en de brandweer zijn werk kan doen.
in dit geval (bij ontploffing) loopt je wel wat meer op dan alleen 3de graads brandwonden op, wat op zich zelf al vaak levensbedreigd is, zeker als dat op je armen, borst en gezicht (hoofd) (die krijgen de eerste klap te verduren) moet gaan krijgen.
Nee, zeker niet proberen om met deze dingen te gaan lopen, ook niet als deze nog niet aan het branden zijn, zijn het risico echt niet waard.

prima advies; laat de brandweer gewoon zijn werk doen, wat je wel kunt aangeven is dat er batterijen in het huis aanwezig zijn en waar deze staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
Thx @blahenazo en @Taro . Ik ga idd ervoor zorgen dat de pro 800 met de 4 panelen niet te hard belast word dus ga opteren voor 1 of 2 extra batterijen hierop en ze gwn laten samenwerken. Bij uitval plug ik de pro in de ac2400. Normaliter gebeurt dit niet zo vaak maar just in case and you never know( Laatste maand al 3x voor gelukkig maar een dik halfuur toch uitval gehad ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
frankj030 schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:09:
[...]

Hee dat lijkt wel op de foto in een review die ik online vond ;)
Goh, zal hem eens aanschrijven dat dat niet de bedoeling is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6UTTg0dybJx6nAoBJ9iM6Tc-eI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U4wA9v1YW0XblSxPtC1INuAV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
MartinMid schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:14:
[...]

@Aziraphale wat had je besteld? Ik heb op 19 maart een hyper en 2 accuโ€™s besteld bij Zendure Nederland.
Een Hyper, Shelly en 4 AB2000S, ook bij Zendure Nederland.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:50:
[...]

Goh, zal hem eens aanschrijven dat dat niet de bedoeling is :D
Doe maar niet. Veel te interessante site.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astra
frankj030 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:46:
[...]

Dank je wel. Heb van de Everhome ook de review gelezen. Het mooiste zou zijn als Zendure het protocol van HW P1 kan volgen, dat ecosysteem heb ik al compleet (op de PiB na dan...). Maar ik lees dat daar nog geen definitief antwoord op is. Ik wacht nog wel even op de officiรซle dongle, heb toch pas plek in juni. Moet de garage nog opruimen...
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:06:
[...]

Correct, sterker nog, tussen de 0-2400 Watt :)
Nog mooier! Is dat ook te scheiden tussen invoer (opladen van de batterijen) en uitvoer (afgifte aan huis)? Bijvoorbeeld, opladen met 1600w, teruggave met 800w?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Astra schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:54:
[...]

Dank je wel. Heb van de Everhome ook de review gelezen. Het mooiste zou zijn als Zendure het protocol van HW P1 kan volgen, dat ecosysteem heb ik al compleet (op de PiB na dan...). Maar ik lees dat daar nog geen definitief antwoord op is. Ik wacht nog wel even op de officiรซle dongle, heb toch pas plek in juni. Moet de garage nog opruimen...
Mijn contactpersoon heeft weleens over Tibber gesproken. Heb ze weleens naar HW ondersteuning gevraagd, maar daarop hebben ze niet bevestigend gereageerd. Verwacht ik dus ook niet.
Nog mooier! Is dat ook te scheiden tussen invoer (opladen van de batterijen) en uitvoer (afgifte aan huis)? Bijvoorbeeld, opladen met 1600w, teruggave met 800w?
Ja, wel afhankelijk van welke modus je kiest. Maar je kunt bijv. een taak aanmaken incl. import/export keuze en vermogen instellen. Of dynamische handelsmode: Instellen wat je bij een hoog, midden of laag tarief voor actie wil hebben incl. vermogen. Zelfde verhaal voor de slimme mode. Wel een opmerking daarbij: Bij de Hypers vindt dit vooralsnog plaats bij het apparaat zelf. Bij de 2400 AC en Solarflow 800 kan je alleen handmatig laden of ontladen en het vermogen instellen bij het apparaat zelf. De automatische schema's zitten voor deze 2 apparaten alleen bij HEMS ingebakken. Die voer je dus niet uit per apparaat, maar voor alle apparaten in het huishouden. Stel dat je 3x 2400 AC hebt, 1 met 1 accu, 1 met 2 accu's en 1 met 5 accu's, dan weet ik niet of je het laadvermogen ook ergens per stuk kunt instellen, of alleen altijd het totaal dat daarna door de software wordt verdeeld. Je kunt de 2400 AC's wel uit HEMS halen en dan per stuk bedienen, maar de slimme modi ontbreken dus per apparaat, waar een Hyper die (nog) wel heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 21-04-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:46:
[...]

in dit geval (bij ontploffing) loopt je wel wat meer op dan alleen 3de graads brandwonden op, wat op zich zelf al vaak levensbedreigd is, zeker als dat op je armen, borst en gezicht (hoofd) (die krijgen de eerste klap te verduren) moet gaan krijgen.
Nee, zeker niet proberen om met deze dingen te gaan lopen, ook niet als deze nog niet aan het branden zijn, zijn het risico echt niet waard.

prima advies; laat de brandweer gewoon zijn werk doen, wat je wel kunt aangeven is dat er batterijen in het huis aanwezig zijn en waar deze staan.
Helemaal mee eens. Wat ik bedoel te zeggen is: denk er goed over na. Wat zijn de risicoโ€™s, en hoe kun je die minimaliseren? Als je de mogelijkheid hebt om ze naar buiten te krijgen, zou ik zeker proberen daar de nodige voorbereidingen voor te treffen, met eigen veiligheid altijd op nummer 1.

Stel je hebt er al een touw/metalen ketting aan vast zitten, zou dat de brandweer ook kunnen helpen om ze naar buiten te slepen.

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 21-04-2025 14:06 ]

Humans donโ€™t need an opportunity to be wicked. Theyโ€™ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astra
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:59:
[...]

Mijn contactpersoon heeft weleens over Tibber gesproken. Heb ze weleens naar HW ondersteuning gevraagd, maar daarop hebben ze niet bevestigend gereageerd. Verwacht ik dus ook niet.
Hmm. dat zou ook een oplossing zijn; een Tibber P1 heb ik nog liggen. Zou weer een uitgave schelen. Maar (nog) geen ETA zeker?
Ja, wel afhankelijk van welke modus je kiest. Maar je kunt bijv. een taak aanmaken incl. import/export keuze en vermogen instellen. Of dynamische handelsmode: Instellen wat je bij een hoog, midden of laag tarief voor actie wil hebben incl. vermogen. Zelfde verhaal voor de slimme mode. Wel een opmerking daarbij: Bij de Hypers vindt dit vooralsnog plaats bij het apparaat zelf. Bij de 2400 AC en Solarflow 800 kan je alleen handmatig laden of ontladen en het vermogen instellen bij het apparaat zelf. De automatische schema's zitten voor deze 2 apparaten alleen bij HEMS ingebakken. Die voer je dus niet uit per apparaat, maar voor alle apparaten in het huishouden. Stel dat je 3x 2400 AC hebt, 1 met 1 accu, 1 met 2 accu's en 1 met 5 accu's, dan weet ik niet of je het laadvermogen ook ergens per stuk kunt instellen, of alleen altijd het totaal dat daarna door de software wordt verdeeld. Je kunt de 2400 AC's wel uit HEMS halen en dan per stuk bedienen, maar de slimme modi ontbreken dus per apparaat, waar een Hyper die (nog) wel heeft.
Dat biedt perspectieven... Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:09
MacD007 schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:33:
[...]

die zit er in Duitsland er ook gewoon bij, kon je gewoon lezen op het plaatje.
het was dus echt een รฉรฉn op รฉรฉn vergelijking.
[Afbeelding]
Voor Duitsers geldt voor thuisbatterijen een 0% tarief. Als de optie wordt gegeven om te verzenden naar een adres buiten Duitsland, komt er nog 19% bij. Ergens op dit forum is dit al eerder aan de orde geweest.

Een punt wat toen ook aan de orde is gekomen, is dat het onduidelijk is hoe de garantie is geregeld als je zelf een Zendure uit Duitsland haalt. Dat is in principe de enige mogelijkheid om die BTW te omzeilen. Was ergen tussen pagina 100 en 120 geloof ik, maar wellich5 dat je het kunt vinden via zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Dus...als ik deze grafiek goed begrijp moet je morgen van 20 tot 21 uur alles plankgas ontladen om de accu terug te verdienen? Omdat er dan meer dan โ‚ฌ 0,25 cent verschil tussen zit? En moet je daar nog belastingen bij op tellen en terugleverboetes ed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DptLMbdyvjh7_f_3uLJIRMN4o1M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tyoe8lZsA4JbSLv2Upo4IPNP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jk-d schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:49:
[...]

Voor Duitsers geldt voor thuisbatterijen een 0% tarief. Als de optie wordt gegeven om te verzenden naar een adres buiten Duitsland, komt er nog 19% bij. Ergens op dit forum is dit al eerder aan de orde geweest.

Een punt wat toen ook aan de orde is gekomen, is dat het onduidelijk is hoe de garantie is geregeld als je zelf een Zendure uit Duitsland haalt. Dat is in principe de enige mogelijkheid om die BTW te omzeilen. Was ergen tussen pagina 100 en 120 geloof ik, maar wellich5 dat je het kunt vinden via zoeken.
ja, die kende ik al, echter toen ik gisteren via de duitse site een ging kijken maaktehet dusniet uit welk land ik aangaf, bij bv belgiegaf deze aan dat daar niet naar toe werdt verzonden, maar de aangegeven prijs bleef wel bij alle (paar) landen die ik geprobeerd heb wel gelijk, of dat ook daadwerkelijk bij afrekening eralsnog bij zou kunnen komen kon ik niet zien, omdat ik zover met bestelling niet gegaan ben.

wat je ook kon zien dat bij de prijs wel werdt aangegeven incl. MwSt. maar er niet bij vermeld saat hoeveel MwSt. er dan wel of niet bij zat.
Terwijl bij de prijs van de losse batterij dit wel duidelijk werdt aangegeven, binnen Duitsland was het 0% MwSt. (en dat op รฉรฉn pagina van desite). Ik ga er maar van uit dat het incl. 0% BTW was, maar dan zou dezelfde unit in Nederland gewoon zelfs goedkoper zijn, want 1.298 (netto) wordt dan 1.570,58 (21% BTW) terwijl de prijs in NL slechts 1.548,00 euro is. , dus 22 euro minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jk-d schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:49:
[...]

Ik heb ook gedeelte in DLD gehaald en daarna met een hyper problemen gehad. Deze is onder garantie geretouneerd naar Zendure DLD en de nieuwe is daarna zonder problemen naar mijn huis adres in NLD verzonden. Al het contact over de garantie liep rechtstreeks met Zendure (mail) en ze hoefde alleen de aankoopbon te zien. Dus ging goed. Wat ik wel als feedback heb gegeven dat het hele proces van aanmelden defect tot uiteindelijk nieuw product ontvangen erg lang duurde (ca. 4 tot 5 weken in totaal).

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geert1992 schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:03:
[...]

Helemaal mee eens. Wat ik bedoel te zeggen is: denk er goed over na. Wat zijn de risicoโ€™s, en hoe kun je die minimaliseren? Als je de mogelijkheid hebt om ze naar buiten te krijgen, zou ik zeker proberen daar de nodige voorbereidingen voor te treffen, met eigen veiligheid altijd op nummer 1.

Stel je hebt er al een touw/metalen ketting aan vast zitten, zou dat de brandweer ook kunnen helpen om ze naar buiten te slepen.
sorry, heb wel heel vreemde ideen over de taken van een brandweer. Nee dus, daar zijn ze niet voor. 8)7
, je loopt dan eerder de kans om dat deel van je huis nog wat extra bluswater te geven, met het idee om ze dan uit voorzorg maar te verzuipen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The_oil_Guy
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-10 11:42
geert1992 schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:03:
[...]

Mensen hier even een reactie van iemand die voor zijn werk al meer dan 17jr brandbestrijding doet.

Ga aub niet met batterij pakketten aan de haal als deze een run a way hebben! Een batterij die onbrand is als een snijbrander, en dan zeggen we nog niks over het giftige gas wat eruit komt.

Laat een blussing altijd over aan vakmensen aub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
dotternetta schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:17:
Dus...als ik deze grafiek goed begrijp moet je morgen van 20 tot 21 uur alles plankgas ontladen om de accu terug te verdienen? Omdat er dan meer dan โ‚ฌ 0,25 cent verschil tussen zit? En moet je daar nog belastingen bij op tellen en terugleverboetes ed?

[Afbeelding]
Klopt, maximaal terugleveren en uiteraard aansturen op eten dat niet in de oven hoeft, maar even bij familie gaan eten.

De bedragen die je ziet zijn incl. belasting en bij dynamische tarieven kennen we gelukkig geen terugleverboetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:49:
[...]

sorry, heb wel heel vreemde ideen over de taken van een brandweer. Nee dus, daar zijn ze niet voor. 8)7
, je loopt dan eerder de kans om dat deel van je huis nog wat extra bluswater te geven, met het idee om ze dan uit voorzorg maar te verzuipen.
Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Laat ik het omdraaien en je de vraag stellen;
Stel er staat een torentje in de fik, laat je die binnen uitbranden? Of stel je kan ze aan een ketting die er al ligt naar buiten trekken, doet de brandweer dat? Om zodoende de oorzaak van de brand buiten te hebben, en rustig uit te laten branden.

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 21-04-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_oil_Guy
geert1992 schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:08:
[...]

Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Laat ik het omdraaien en je de vraag stellen;
Stel er staat een torentje in de fik, laat je die binnen uitbranden? Of stel je kan ze aan een ketting die er al ligt naar buiten trekken, doet de brandweer dat? Om zodoende de oorzaak van de brand buiten te hebben, en rustig uit te laten branden.
Dit is niet comfort bestrijdings protocol, dus nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:24
The_oil_Guy schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:55:
[...]

Mensen hier even een reactie van iemand die voor zijn werk al meer dan 17jr brandbestrijding doet.

Ga aub niet met batterij pakketten aan de haal als deze een run a way hebben! Een batterij die onbrand is als een snijbrander, en dan zeggen we nog niks over het giftige gas wat eruit komt.

Laat een blussing altijd over aan vakmensen aub
Dat zal best, maar toen de accu van m'n step aan de lader transformeerde in een snijbrander heb ik hem maar wel even buiten gezet. Veel interieur gespaard gebleven door het niet bloot te stellen aan de vlammen en het overgrote deel van de giftige rook mooi buiten de deur kunnen houden.

Ik hang wel een paar lashandschoenen op naast m'n accu, maar ik smijt ze met alle liefde naar buiten.

[ Voor 6% gewijzigd door DaanTriple7 op 21-04-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
.

[ Voor 99% gewijzigd door DaanTriple7 op 21-04-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Wat dat betreft heb ik wel liever dat een AB2000S in de fik vliegt dan een AB2000X of AB3000X. De handvatten van de AB2000S geven je meer opties in noodgevallen. Een keer een kabel met karabijnhaak eromheen klikken terwijl vrouw en kinderen al veilig buiten staan (even los van dat ze bij mij in de garage staan...) en dan de boel naar buiten richting oprit/straat trekken zou ik nog wel willen proberen. Uiteraard wel na goed te beoordelen of dat veilig lijkt om te doen.

Heb nu een rookmelder in de garage, een 9 liter lithium brandblusser (bij nader inzien is 6 nog wel makkelijk te tillen, 9 niet meer...) en een extra 3 liter brandblusser in de meterkast. Ik weet dat bij een thermal runaway je de accu zelf waarschijnlijk niet uit krijgt, maar al kan ik wat tijd rekken door bijv. de rest van de garage te beschermen/blussen totdat de brandweer er is dan is dat al mooi meegenomen. De garage mag van mij helemaal afbranden, maar het huis dat er aan grenst is een ander verhaal en dat zou ik graag voorkomen.

@The_oil_Guy Bedankt voor je inzichten. Ik denk dat het het belangrijkste is om de situatie te beoordelen en dan pragmatische en weloverwogen keuzes te maken. Stel dat je ziet dat de onderste accu van een toren van 4 witte rook afgeeft, nog geen vuur/vlammen, dan zou ik zelf wel willen proberen om erger te voorkomen door in de meterkast de 3-fase automaat richting onderverdeelkastje uit te schakelen en de bovenste 3 accu's + omvormer er af te tillen. Slaan de vlammen er al uit, dan niet, maar als het nog "onschuldig" en in de beginfase lijkt, is dat dan een goed plan? Want 1 brandende accu is een probleem, maar als dat overslaat naar bijv. de 2-3 extra accu's erboven en nog 2-3 stapels ernaast, dan wordt je probleem nog groter. Dus zo snel mogelijk het probleem isoleren ipv de kans op uitbreiding te laten bestaan terwijl ingrijpen nog mogelijk lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geert1992 schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:08:
[...]

ik snap je wel, alleen werkt op die manier de aanpak van een brand (repressie in vaktaal) gewoon niet.
en ik denk dat ook in de praktijk zo niet zal werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:45:
Wat dat betreft heb ik wel liever dat een AB2000S in de fik vliegt dan een AB2000X of AB3000X. De handvatten van de AB2000S geven je meer opties in noodgevallen. Een keer een kabel met karabijnhaak eromheen klikken terwijl vrouw en kinderen al veilig buiten staan (even los van dat ze bij mij in de garage staan...) en dan de boel naar buiten richting oprit/straat trekken zou ik nog wel willen proberen. Uiteraard wel na goed te beoordelen of dat veilig lijkt om te doen.

Heb nu een rookmelder in de garage, een 9 liter lithium brandblusser (bij nader inzien is 6 nog wel makkelijk te tillen, 9 niet meer...) en een extra 3 liter brandblusser in de meterkast. Ik weet dat bij een thermal runaway je de accu zelf waarschijnlijk niet uit krijgt, maar al kan ik wat tijd rekken door bijv. de rest van de garage te beschermen/blussen totdat de brandweer er is dan is dat al mooi meegenomen. De garage mag van mij helemaal afbranden, maar het huis dat er aan grenst is een ander verhaal en dat zou ik graag voorkomen.

@The_oil_Guy Bedankt voor je inzichten. Ik denk dat het het belangrijkste is om de situatie te beoordelen en dan pragmatische en weloverwogen keuzes te maken. Stel dat je ziet dat de onderste accu van een toren van 4 witte rook afgeeft, nog geen vuur/vlammen, dan zou ik zelf wel willen proberen om erger te voorkomen door in de meterkast de 3-fase automaat richting onderverdeelkastje uit te schakelen en de bovenste 3 accu's + omvormer er af te tillen. Slaan de vlammen er al uit, dan niet, maar als het nog "onschuldig" en in de beginfase lijkt, is dat dan een goed plan? Want 1 brandende accu is een probleem, maar als dat overslaat naar bijv. de 2-3 extra accu's erboven en nog 2-3 stapels ernaast, dan wordt je probleem nog groter. Dus zo snel mogelijk het probleem isoleren ipv de kans op uitbreiding te laten bestaan terwijl ingrijpen nog mogelijk lijkt?
de lithium brandblussers zijn denk ik niet voor dergelijke grote batterij typen bedoeld, een 9 liter die conform NTA 8133-2021 geschikt is voor Lithium-Polymeer batterijen met een vermogen van 600Wh. 6 Batterijen van 2,8 kW is dus een heel stuk meer. Je komt dan eerder in de buurt van een bluswagen met 50l inhoud. Ik hoop ook dat het een vorstvrij type betreft.
Echter aan de andere kant verdient @Taro wel een dikke pluim dat hij deze behoorlijke nieuw type brandblusser wel heeft gekocht en heeft opgehangen.

Kleine tip: wil je iets doen zul je zelf ook moeten beschermen, denk hierbij tenmiste aan een brandwerend schort (wat je snel aan kunt trekken) en vuurvaste handschoenen. en bedenk dat je daaronder zeker geen brandbare (synthetische) kleding aan zou moeten hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 21-04-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-10 21:22

Milmoor

Footsteps and pictures.

Hoe bepaal je hoeveel batterijen zinnig is? In mijn geval:
  • 3000 kWh verbruik
  • 5000 kWh opbrengst met zonnepanelen
  • Nu zoโ€™n 33% van de productie direct gebruikt, dus 2000 kWh ingekocht
  • 3 fase aansluiting
  • Shelly 3EM in meterkast, al een half jaar bijna aangesloten ;).
  • Ik wil de batterijen buiten in/naast ons fietsenschuurtje zetten. Daar is een kabel naar toe getrokken tbv licht een stopcontact. Deze kan ik een eigen groep geven.
  • Geen auto, geen elektrische fietsen
  • Groot verbruikers waarschijnlijk de vaatwasser en onze computers, plus servertje in, plus twee infrarood panelen in voorjaar/najaar in de serre
  • Verwarming via stadsverwarming, dus niet elektrisch. Nieuwbouw woning, voorlopig geen warmtepomp gepland, want goed geisoleerd, dus maar beperkte meerwaarde. Ons verbruik is dermate laag, dat dat er maar weinig investeringsruimte is.
  • Digitale, maar geen slimme meter. Dynamisch tarief werkt dus niet. Naar mijn idee gaat dat lange termijn ook door bedrijven afgeroomd worden, voor particulieren is dat geen bestendig model voor grote investeringen. Nu werkt het best goed, dat gaat rustig aan minder worden.
Financieel mik ik op een terugverdientijd van 10 jaar. Ik kan een stevige investering betalen, maar dat lijkt gezien bovenstaande in mijn sommetjes niet zinnig. Een set van twee batterijen lijkt uit te kunnen, maar een grote stapel van bijv. zes stuks niet. Klopt dit?

[ Voor 36% gewijzigd door Milmoor op 21-04-2025 17:38 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
MacD007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:31:
[...]

de lithium brandblussers zijn denk ik niet voor dergelijke grote batterij typen bedoeld, een 9 liter die conform NTA 8133-2021 geschikt is voor Lithium-Polymeer batterijen met een vermogen van 600Wh. 6 Batterijen van 2,8 kW is dus een heel stuk meer. Je komt dan eerder in de buurt van een bluswagen met 50l inhoud. Ik hoop ook dat het een vorstvrij type betreft.

wil je iets doen zul je zelf ook moeten beschermen, denk hierbij tenmiste aan een brandwerend schort (wat je snel aan kunt trekken) en vuurvaste handschoenen. en bedenk dat je daaronder zeker geen brandbare (synthetische) kleding aan zou moeten hebben.
Taro heeft wel wat meer staan dan dat ๐Ÿ˜… Die heeft een zwembad vol nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Milmoor schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:34:
  • 3000 kWh verbruik
  • 3 fase aansluiting
  • Ik wil de batterijen buiten in/naast ons fietsenschuurtje zetten. Daar is een kabel naar toe getrokken tbv licht een stopcontact. Deze kan ik een eigen groep geven.
  • Groot verbruikers waarschijnlijk de vaatwasser en onze computers, plus servertje in, plus twee infrarood panelen in voorjaar/najaar in de serre
  • Verwarming via stadsverwarming, dus niet elektrisch. Nieuwbouw woning, voorlopig geen warmtepomp gepland, want goed geisoleerd, dus maar beperkte meerwaarde. Ons verbruik is dermate laag, dat dat er maar weinig investeringsruimte is.
  • Digitale, maar geen slimme meter. Dynamisch tarief werkt dus niet. Naar mijn idee gaat dat lange termijn ook door bedrijven afgeroomd worden, voor particulieren is dat geen bestendig model voor grote investeringen. Nu werkt het best goed, dat gaat rustig aan minder worden.
Financieel mik ik op een terugverdientijd van 10 jaar. Ik kan een stevige investering betalen, maar dat lijkt gezien bovenstaande in mijn sommetjes niet zinnig. Een set van twee batterijen lijkt uit te kunnen, maar een grote stapel van bijv. zes stuks niet. Klopt dit?
Heb je Homewizard meetgegevens? Dan is het redelijk te berekenen met ChatGPT en NOM. Handelen net stroom heb ik niet geprobeerd maar daarvoor kun je op Jeroen.nl terecht.

Mijn sweetspot zit net iets boven 24 uurs sluipverbruik (9 kWh) met een omvormer die mijn gemiddelde dagelijkse winter verbruik (3 kW)

[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 21-04-2025 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
[...]

wil je iets doen zul je zelf ook moeten beschermen, denk hierbij tenmiste aan een brandwerend schort (wat je snel aan kunt trekken) en vuurvaste handschoenen. en bedenk dat je daaronder zeker geen brandbare (synthetische) kleding aan zou moeten hebben.
Klopt, maar een brandblusser op wielen kost een vermogen en dan is de vraag of dat รผberhaupt wรฉl gaat werken en voldoende is. Daarom richt ik op blussen van de omgeving, erger voorkomen en tijd winnen tot de brandweer er is. Mijn doel is niet per se zelf de accu's te willen blussen wat volgens mij toch niet kan รฉn je moet natuurlijk ook wel thuis zijn wat geen garantie is.

Voor de volledigheid: Dit is natuurlijk een algemeen iets, staat los van specifiek de Zendure accu's, maar, wat mij betreft wel een belangrijk onderwerp om in dit topic ook zo nu en dan aan te halen en aandacht op te vestigen. Al bereiken we hiermee maar 1 persoon extra die daardoor adequate maatregelen treft of weet wat die moet doen als het wel mis gaat, dan kan je veel persoonlijk leed voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
dotternetta schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:37:
[...]

Taro heeft wel wat meer staan dan dat ๐Ÿ˜… Die heeft een zwembad vol nodig
Ja, een olympisch zwembad is net voldoende denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:49:
[...]

Ja, een olympisch zwembad is net voldoende denk ik :)
Ik zie Pieter van den Hoogenband jouw batterijen al koppen :> .

Heb je verder nog tips qua veiligheid?
De batterijen staan op zolder, in de buurt van een rookmelder en min of meer tegen een betonnen muur. Ze bevinden zich niet in een vluchtweg, en voor zover ik weet wonen er geen mensen of dieren op zolder.

Ik overweeg nog om een brandblusser aan te schaffen, al is het bij brand meestal lastig om รผberhaupt nog iets met de batterijen te doen.

Ik zie op dit moment niet wat ik verder nog had kunnen doen, behalve ze misschien op een andere plek neerzetten.

Ik denk er nog over na om een relay toe te voegen, zodat de stroom automatisch wordt afgesloten bij afwijkingen door middel van een flow via Homey.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
[...]

Ik zet hem in de kelder en laat die bij een brandende accu gewoon vol water lopen. :+

Maar even zonder gekheid, aangezien je aangeeft bij de brandweer gewerkt te hebben: Hoe zou jij brandwerend materiaal bij de toren plaatsen en is het verplicht? Volgens mijn installateur wel, maar op de sites van mijn verzekeraar en de brandweer vind ik er niets over. Een Promatec plaat halen is verder geen punt, maar wat is het nut van zo'n plaat op steen? Mijn kelder is namelijk van steen, met een houten trap en de houten trap naar de verdieping zit er ook deels boven. Het plafond boven de accu's is echter ook steen/beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:29

HHF

Als je kijkt naar youtube filmpjes op internet zijn LiFePO4 batterijen vele malen veiliger dan LiNiH of soortgelijke batterijen. LiFePO4 batterijen zijn m.i. goed beveiligd tegen kortsluiting (De BMS grijpt dan in) en de casing van de Zendure's doorboren is ook niet eenvoudig. Zelfs bij doorboren van 1 cel gebeurd er relatief weinig.

Als het echt misgaat zul je ze onder water moeten zetten en dat kan alleen als je een waterdichte koker met een deur rond de toren's construeert met een groot formaat water aansluiting (bij 15 mm heb je ongeveer 400 liter water/uur) en een klep op een temperatuursensor. Dan zou je ze met een paar honderd liter water "onder water" kunnen zetten en het grootste risico uitsluiten. Maar een dergelijke constructie vraagt nogal wat en je hebt natuurlijk het risico op "per ongeluk" afgaan waardoor je torentje verzopen is.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou we het over brand hebben.
En hier mensen in het topic het misschien weten.
Ik heb een garage in de kelder.
Hier zit een deur in naar de hal.
Dit is een branddeur. (Was verplicht bouwbesluit)
In de garage kunnen 3 auto,s staan.
Meestal is dit 2 met een zitmaaier.
De Zendure komt tegen de muur te staan.
Ongeveer 18kw wil ik gaan doen.
Hoe lang kan zo,n branddeur het tegen houden.
In het ergste geval gaan de 2 of 3 auto,s mee in brand.
Brandstof is benzine.

Ps ik zit hem nu wel te knijpen met de thuisbatterij.
Aangezien het vermogen in vergelijking met een laptop accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Aan de andere kant: Hoeveel berichten over brand als gevolg van een thuisbatterij hebben we al gehoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Milmoor schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:34:
  • 3000 kWh verbruik
  • 3 fase aansluiting
lastig om dit met je opgegeven data aan te geven.
Als ik mn even op NOM ga mikken zou je moeten kijken wat je dagelijks sluipverbruik is, je geeft aan dat je een Shelly 3EM hebt, welke gegevens krijg je daar uit je shelly app ?
kijk mn even naar mijn plaatje, wel geen shelly, maar volgens mij kan daar ook iets gelijks mee gemaakt worden.
dit is een opname van vorig jaar juli.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fbssxunR9sRLBRXz5l3vqPNUJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPCnkQZIFuvnHU4npa9S9Gfp.jpg?f=fotoalbum_large
echter ik denk, dat je veel beter in april (nu dus) en in september kunt kijken ( heb je die data mogelijk ook?)
en vergelijk dat verbruik met dat van de zomer (zo ver je dat nog hebt).
mijn eigen verbruik in deze periode (april ligt tussen de 4,5 en 7 kWh), met een opbrengst van weinig tot circa 20 kWh. dus nu zou voor mij de sweetspot waarbij ik zo veel mogelijk op NOM wil gaan zitten ergens tussen de 5 en 8 kWh effectief zitten, reken ik dan met 2,25 kWh effectief ontladen (RTE op 80%) per unit AB3000X heb ik dus tussen 2 units en 3 units in, daarmee kan ik dagelijks circa 8,5 kWh afvangen die ik dus niet hoef terug te leveren, met een dynamisch contract kan ik mogelijk zelfs nog iets handelen, waardoor je een aantal kWh per dag (mn tijdens de zomer, in de ochtend, tijdens dure uren) kunt dubbelen.
Het voordeel van zendure is dat je met modules van 1.000 en 2.000 ook later nog ontbrekende capaciteit gemakkelijk kunt toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Aziraphale schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:47:
Aan de andere kant: Hoeveel berichten over brand als gevolg van een thuisbatterij hebben we al gehoord?
Je moet maar de eerste zijn, en ja, er zijn al meer dan genoeg branden door batterijen ontstaan.
kijk maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-EgcCYfzWZuEQBIyYbJpq4335U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61KwypWqipkjRWRzRA1isPDH.jpg?f=fotoalbum_large
bron: telegraaf.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:25
Waarom niet buiten plaatsen dan? Geeft ineens wat gemoedsrust. De batterijen zijn toch IP65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:55:
[...]

Je moet maar de eerste zijn, en ja, er zijn al meer dan genoeg branden door batterijen ontstaan.
kijk maar.

[Afbeelding]
Kleine disclaimer. Artikel is van 5 jaar terug. Het aantal branden is gedaald. Maaaaaar laat het duidelijk zijn. Iedere brand is er 1 teveel! Liever zie ik dan wat meer actuele info, cijfers.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:48:
[...]

Klopt, maar een brandblusser op wielen kost een vermogen en dan is de vraag of dat รผberhaupt wรฉl gaat werken en voldoende is. Daarom richt ik op blussen van de omgeving, erger voorkomen en tijd winnen tot de brandweer er is. Mijn doel is niet per se zelf de accu's te willen blussen wat volgens mij toch niet kan รฉn je moet natuurlijk ook wel thuis zijn wat geen garantie is.

Voor de volledigheid: Dit is natuurlijk een algemeen iets, staat los van specifiek de Zendure accu's, maar, wat mij betreft wel een belangrijk onderwerp om in dit topic ook zo nu en dan aan te halen en aandacht op te vestigen. Al bereiken we hiermee maar 1 persoon extra die daardoor adequate maatregelen treft of weet wat die moet doen als het wel mis gaat, dan kan je veel persoonlijk leed voorkomen.
helemaal met je eens en ook zeer blij dat je dit aan de orde durft te stellen, ik weet dat er bij andere batterij gerelateerde topics, ik zal de namen maar even niet noemen, je hele volksstammen over je heen kreeg omdat je het even over een stukje veiligheid zou willen hebben.
echt top d:)b
weet jij ondertussen mogelijk direct van zendure wat zij in hun systemen hebben ingebouwd, de eerder op de duitse link naar meer info daarover werkte helaas niet, nu zie je zelfs niets meer terug over hun blussysteem, of hebben ze het verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-10 20:42
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:22:
[...]

Ja, beste advies dat ik je kan geven: Zorg dat zaken onafhankelijk van elkaar ook werken. Hier een Zappi V2.1 laadpaal die native met dynamische tarieven werkt. Nadeel is dat om op basis van dynamische tarieven te laden de laadpaal in Eco+ stand moet staan, dan gaat die ook automatisch op basis van zonnestroom (of overschot...) laden. Als ik nu met de Zendure's >4.1 kW teruglever gaat de laadpaal automatisch aan en laadt de auto op :X

Waar je verder rekening mee moet houden is dat zaken in dezelfde uren dezelfde actie uitvoeren. Dus auto laden als de accu's laden, dan werkt het elkaar niet tegen. En icm een loadbalancer in de laadpaal werkt dat dan hier ook prima samen. Je zou zelfs via Home Assistant scripts kunnen maken die bijv. de laadpaal in Stop mode zet als er meer dan X vanuit de accu's wordt teruggeleverd.
Dan moet HA het eerst gaan ondersteunen natuurlijk :P
Maar thanks, zal ook eens naar zappi kijken, maar dan weet ik iig dat het niet perse iets uitmaakt als de laadpaal een eigen systeem heeft, load balancing lijkt me dan wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:55:
[...]

kijk maar.

[Afbeelding]
Ok, wel een oud artikel en ik kan hem niet lezen, maar toch. En ik wil veiligheidsmaatregelen zeker niet ter discussie stellen, want ook ik wil brand voorkomen. Vandaar dat ik je in een eerdere post ook vroeg hoe jij het qua brandwerendheid in mijn kelder zou doen. Een extra rookmelder komt er uiteraard, maar wat is handig met die brandwerende plaat die door mijn elektricien wordt genoemd? Alleen er achter, of ook erboven of ernaast of is het met beton onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Aziraphale schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:18:
[...]

Ok, wel een oud artikel en ik kan hem niet lezen, maar toch. En ik wil veiligheidsmaatregelen zeker niet ter discussie stellen, want ook ik wil brand voorkomen. Vandaar dat ik je in een eerdere post ook vroeg hoe jij het qua brandwerendheid in mijn kelder zou doen. Een extra rookmelder komt er uiteraard, maar wat is handig met die brandwerende plaat die door mijn elektricien wordt genoemd? Alleen er achter, of ook erboven of ernaast of is het met beton onzin?
Die plaat heeft in jouw situatie geen meerwaarde. Die platen kun je als vuurschot gebruiken wanneer hij in de buurt van brandbare (bouw)materialen staat opgesteld (zolder, houten aanbouw, etc), wat bij jou niet het geval is.

Je zou er je houten stelling mee kunnen beschermen, indien aanwezig B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_oil_Guy
@Taro Ik ben zelf een paar weken geleden op training geweest om branden van 1MW Batterijpacks te blussen.

Wij (ons industriรซle brandweer team) gaan geen blussingen meer doen, maar zetten eerst in op een blusdeken inzet, temperatuur eruit halen dmv koeling op de branddeken.

Dan evt afblussen.

Bridgehill heeft bv mooie systemen voor accu branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_oil_Guy schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:44:
@Taro Ik ben zelf een paar weken geleden op training geweest om branden van 1MW Batterijpacks te blussen.

Wij (ons industriรซle brandweer team) gaan geen blussingen meer doen, maar zetten eerst in op een blusdeken inzet, temperatuur eruit halen dmv koeling op de branddeken.

Dan evt afblussen.

Bridgehill heeft bv mooie systemen voor accu branden
Wel prijzig maar wel mooi systeem.
https://www.bridgehill.nl...branddekens-voor-lithium/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Aziraphale schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:18:
[...]

Kan ik zonder meer gegevens ( bv bouwtekeningen) niet zo maar zeggen.
Kijk naast de muur ook even naar de vloer en het plafond, van voordeel is het als deze van onbrandbaar materiaal zijn.
De door genoemde brandwerende plaat heeft bij een betonnen muur weinig effect.
Rookmelder, los dat deze toch al verplicht is is uiteraard een prima idee, liefst eentje die met de andere gekoppeld zijn, zodat je ook in de nacht op tijd wordt gewaarschuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_oil_Guy
Goedkoper dan een F-500 blusser van 50 Liter ๐Ÿ˜‰

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:24
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:45:

Ik denk dat het het belangrijkste is om de situatie te beoordelen en dan pragmatische en weloverwogen keuzes te maken. Stel dat je ziet dat de onderste accu van een toren van 4 witte rook afgeeft, nog geen vuur/vlammen, dan zou ik zelf wel willen proberen om erger te voorkomen door in de meterkast de 3-fase automaat richting onderverdeelkastje uit te schakelen en de bovenste 3 accu's + omvormer er af te tillen. Slaan de vlammen er al uit, dan niet, maar als het nog "onschuldig" en in de beginfase lijkt, is dat dan een goed plan? Want 1 brandende accu is een probleem, maar als dat overslaat naar bijv. de 2-3 extra accu's erboven en nog 2-3 stapels ernaast, dan wordt je probleem nog groter. Dus zo snel mogelijk het probleem isoleren ipv de kans op uitbreiding te laten bestaan terwijl ingrijpen nog mogelijk lijkt?
Rook is veel gevaarlijker dan vuur, als het heet is blijf je wel uit de buurt.
Als je een sigaret rookt voel je het effect binnen enkele seconden omdat de werkzame stoffen direct in het bloed worden opgenomen.
Als je witte (welke kleur dan ook) rook zie bij de accu's t is het giftig en als je die inademt ga je binnen 10 seconden tegen de vlakte.
Dus geen accu's gaan tillen, maar adem inhouden en maken dat je weg komt.

Dit soort accu's is nagenoeg onbrandbaar, dus zou ik er wat veiligheid betreft niet zo'n heisa van maken.
Als het fout gaat kun je er toch niks meer tegen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
The_oil_Guy schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:57:
[...]

Kijk eens naar de afmetingen, slechts 1,8 * 1,8 m, ik vrees dat dit bij een hoogte van circa 50-60 ( zou de afmetingen nog even moeten controleren ) cm van de thuis-batterij al aan de kleine kant, tenslotte moet hij ook nog op de grond goed afsluiten en met ruim 770 euro ook niet bepaald goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
Hier komen ze buiten in tuinhuis met betonnen muren. Dak is hout met isolatie . Dus bovenaan ga ik nog een brandwerende plaat installeren.
Slimme Rookmelder en temperatuursensoren wou ik ook nog installeren. Dit voor melding en monitoring. En nog een camera. Brandblusser en deken, handschoenen. Vind het goed dat dit besproken word zo doe ik nog tips op ๐Ÿ™‚. Mss overkill maar veiligheid staat geen grens op imo. Er komt een HW plug op voor de verbruiksgegevens maar indien nodig gaat het schakelslot eraf en hopelijk kan ik zo de stroom ook onderbreken.Nog wat opzoekwerk naar verrichten maar mss nog iets extra moest HW plug falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:45
The_oil_Guy schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:57:
[...]

@The_oil_Guy
Dit is aanzienlijk goedkoper en lijkt me voor een enkele toren met bijvoorbeeld 2 of 3 batterijen een redelijke optie. (Niet bedoeld als reclame of advies):

https://www.logistiekconc...bridgehill_extreme_-1.jpg

Of zie ik dat verkeerd?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_oil_Guy
MacD007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:02:
[...]

Kijk eens naar de afmetingen, slechts 1,8 * 1,8 m, ik vrees dat dit bij een hoogte van circa 50-60 ( zou de afmetingen nog even moeten controleren ) cm van de thuis-batterij al aan de kleine kant, tenslotte moet hij ook nog op de grond goed afsluiten en met ruim 770 euro ook niet bepaald goedkoop.
Ik heb niks gedeeld kwa afmetingen?

Wij hebben met die dekens vrachtwagens, auto's en 24Ft containers geblust.

Ze hebben ze in alle maten, en dat ze werken kan je zelf op t net ook wel vinden incl Flir beelden.

Ik denk iedereen voor zijn eigen de afwegingen maakt in zijn of haar omgeving, mijn set komt iig buiten te staan.

Tip: zoek eens op BRIDGEHILL PRO X - 30 TIMES REUSABLE CAR FIRE BLANKET: EV fire demonstration in Japan

[ Voor 14% gewijzigd door The_oil_Guy op 21-04-2025 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
DaanTriple7 schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:35:
[...]

Die plaat heeft in jouw situatie geen meerwaarde. Die platen kun je als vuurschot gebruiken wanneer hij in de buurt van brandbare (bouw)materialen staat opgesteld (zolder, houten aanbouw, etc), wat bij jou niet het geval is.

Je zou er je houten stelling mee kunnen beschermen, indien aanwezig B)
Die is er zeker niet, zie foto's.
MacD007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:56:
[...]

Kan ik zonder meer gegevens ( bv bouwtekeningen) niet zo maar zeggen.
Kijk naast de muur ook even naar de vloer en het plafond, van voordeel is het als deze van onbrandbaar materiaal zijn.
De door genoemde brandwerende plaat heeft bij een betonnen muur weinig effect.
Rookmelder, los dat deze toch al verplicht is is uiteraard een prima idee, liefst eentje die met de andere gekoppeld zijn, zodat je ook in de nacht op tijd wordt gewaarschuwd.
Bouwtekeningen heb ik niet (althans, heb ik wel, maar niet digitaal), maar wel foto's. De trappen boven en onder op foto 1 zijn hout, de rest is beton/afgesmeerde steen. De accu's komen in het deel op foto 2 en dan op de plaats van de rechter stelling in de hoek. Als er later nog bij komen, dan komen die er links naast. Smart rookmelder is in bestelling, maar dat is er wel maar 1 die ik aan HA wil koppelen voor een alarm op mijn telefoon. Mijn andere rookmelders zijn nog dom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcrZlT-v7VGaCeYVVnJ-XrSURS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CmVJb07ogTdPIRnKlDjJYbY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMoEjp3QfdXX7mcxC1_eIgWvEJ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLxmVSAwhgwi5CWK9wkTVzEm.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 21-04-2025 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:26
Aziraphale schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:11:
[...]

Die is er zeker niet, zie foto's.

[...]

Bouwtekeningen heb ik niet (althans, heb ik wel, maar niet digitaal), maar wel foto's. De trappen boven en onder op foto 1 zijn hout, de rest is beton/afgesmeerde steen. De accu's komen in het deel op foto 2 en dan op de plaats van de rechter stelling in de hoek. Als er later nog bij komen, dan komen die er links naast. Smart rookmelder is in bestelling, maar dat is er wel maar 1 die ik aan HA wil koppelen voor een alarm op mijn telefoon. Mijn andere rookmelders zijn nog dom.

[
Wat zit er boven de kelder (waar gaat de trap naartoe?) Hier zit de kelder onder de trap die ook de belangrijkste vluchtweg is vanaf de slaapkamers boven. Om die reden plaats ik de batterijen niet daar maar in mijn schuur. De zendures mogen buiten staan, een onverwarmde stenen schuur gaat dan ook goed. Als daar de boel in de brand vliegt is dat jammer maar niet belemmerend voor het vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Chupachups schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:18:
[...]

Wat zit er boven de kelder (waar gaat de trap naartoe?) Hier zit de kelder onder de trap die ook de belangrijkste vluchtweg is vanaf de slaapkamers boven. Om die reden plaats ik de batterijen niet daar maar in mijn schuur. De zendures mogen buiten staan, een onverwarmde stenen schuur gaat dan ook goed. Als daar de boel in de brand vliegt is dat jammer maar niet belemmerend voor het vluchten.
Ik snap je redenering wel, maar als ik er even vanuit ga dat de accu's in de andere hoek komen te staan tov de trap, zie ik niet hoe die accubrand de trap in vlammen zou kunnen laten opgaan.

Ik denk dat het een van de veiligste plekken is die je in huis kunt vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door DaanTriple7 op 21-04-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
The_oil_Guy schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:06:
[...]

Ik heb niks gedeeld kwa afmetingen?

Wij hebben met die dekens vrachtwagens, auto's en 24Ft containers geblust.

Ze hebben ze in alle maten, en dat ze werken kan je zelf op t net ook wel vinden incl Flir beelden.

Ik denk iedereen voor zijn eigen de afwegingen maakt in zijn of haar omgeving, mijn set komt iig buiten te staan.

Tip: zoek eens op BRIDGEHILL PRO X - 30 TIMES REUSABLE CAR FIRE BLANKET: EV fire demonstration in Japan
zie de link die je zelf hebt geplaatst.

ik heb het even snel berekend, je kunt max 2 batterijen er mee nog voldoende mee afdekken.
de prijs was zelfs excl. BTW
voor een bedrijf zijn dit best mogelijkheden echter voor een prive persoon verwacht ik dat dit gewoon teduur gaat worden, vergeet niet dat je hier ook nog behoorlijk geoefend voor moet worden, anders gaat het mis.
plus dan moet debatterij dus ook niet tegen de muur vast zitten want dan krijg je een deken daar gewoon niet goed afdekend overheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nLQRU80D0lCkxyp6Ty-pDPMKUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZBdRNv2QzUoszvOa67Wya7R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:25:
[...]

zie de link die je zelf hebt geplaatst.

ik heb het even snel berekend, je kunt max 2 batterijen er mee nog voldoende mee afdekken.
de prijs was zelfs excl. BTW
voor een bedrijf zijn dit best mogelijkheden echter voor een prive persoon verwacht ik dat dit gewoon teduur gaat worden, vergeet niet dat je hier ook nog behoorlijk geoefend voor moet worden, anders gaat het mis.
plus dan moet debatterij dus ook niet tegen de muur vast zitten want dan krijg je een deken daar gewoon niet goed afdekend overheen.
[Afbeelding]
Volgens mij poste iemand anders die link;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
[...]

De trap gaat naar de bovenverdieping, maar is daar niet de enige vluchtweg. We kunnen er ook nog via de slaapkamer van de jongste en het platte dak uit. Anders had ik sowieso een probleem als het 's nachts beneden in de hens gaat.

@DaanTriple7 Klopt. Ze staan in de hoek tegenover de trap, onder de betonvloer.

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 21-04-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Aziraphale niks meer aan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

goed punt, daar was ik ook al naar aan het kijken. kijk bv ook naar bv gasleidingen, die kom je namelijk ook vaak ion kelders tegen. ik heb @Aziraphale al een DM gestuurd, ga er morgen goed naar kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 21-04-2025 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:29:
[...]

goed punt, daar was ik ook al naar aan het kijken. kijk bv ook naar bv gasleidingen, die kom je namelijk ook vaak ion kelders tegen.
We zijn gasloos, enige leidingen die er lopen zijn water en CV. Maar we gaan in DM verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geert1992 schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:26:
[...]

Volgens mij poste iemand anders die link;)
jup, sorry, dat was dus @peterbier , mijn excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die link heb ik geplaatst als voorbeeld.
Je hebt vaak van een product meer soorten en maten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuzb0rVnIB3n_PpN1Mt6polBUU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wuB3yHweWaYEG8x2JC7C0sp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
avdwerf schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:16:
[...]

Dan moet HA het eerst gaan ondersteunen natuurlijk :P
Er is zowel HA ondersteuning voor de Zappi als voor de Zendure producten, of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
*knip* offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door dotternetta op 21-04-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-10 20:42
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:15:
[...]

Er is zowel HA ondersteuning voor de Zappi als voor de Zendure producten, of bedoel je iets anders?
Ja ik heb de 2400ac in bestelling staan, die moet nog even zonder HA doen zoals ik begreep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
avdwerf schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:56:
[...]

Ja ik heb de 2400ac in bestelling staan, die moet nog even zonder HA doen zoals ik begreep.
Nee, met dank aan @FireSon is de 2400 AC nu ook beschikbaar in Home Assistant (pre-release), zie het Zendure HA topic: Taro in "Zendure producten in Home Assistant integreren"

De SF800 wordt ook al ondersteund, daarmee zijn nu alle recente Zendure producten via Home Assistant aan te sturen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:08:
[...]

helemaal met je eens en ook zeer blij dat je dit aan de orde durft te stellen, ik weet dat er bij andere batterij gerelateerde topics, ik zal de namen maar even niet noemen, je hele volksstammen over je heen kreeg omdat je het even over een stukje veiligheid zou willen hebben.
echt top d:)b
weet jij ondertussen mogelijk direct van zendure wat zij in hun systemen hebben ingebouwd, de eerder op de duitse link naar meer info daarover werkte helaas niet, nu zie je zelfs niets meer terug over hun blussysteem, of hebben ze het verwijderd?
Wat er in iedere thuisaccu van Zendure zit, zonder uitzondering, is een aerosol brandvertrager. Dus geen brandblusser die 100% gegarandeerd de brand blust (kan ook niet), maar wel een vertraging door de zuurstof in het batterypack weg te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:30:
[...]

Wat er in iedere thuisaccu van Zendure zit, zonder uitzondering, is een aerosol brandvertrager. Dus geen brandblusser die 100% gegarandeerd de brand blust (kan ook niet), maar wel een vertraging door de zuurstof in het batterypack weg te nemen.
Maar een Zendure batterij zit toch in een gegoten en in metalen behuizing.
Zuurstof is dan niet of nauwelijks aanwezig.
Ik weet wel als er directe sluiting zal zijn de batterij als een soort gasbrander de behuizing kan laten smelten.
Hiervoor dient het brandblus systeem toch.
Jammer dat hier geen tests van bekend zijn van een Zendure batterij.
Als ik vergelijk met mijn HomeWizard zit de Zendure toch wel wat degelijker in elkaar.
Wat betreft de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
peterbier schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:47:
[...]

Maar een Zendure batterij zit toch in een gegoten en in metalen behuizing.
Zuurstof is dan niet of nauwelijks aanwezig.
Klopt, maar volgens mij is er voor een thermal runaway ook niet per se zuurstof nodig.
Ik weet wel als er directe sluiting zal zijn de batterij als een soort gasbrander de behuizing kan laten smelten.
Hiervoor dient het brandblus systeem toch.
Jammer dat hier geen tests van bekend zijn van een Zendure batterij.
Als ik vergelijk met mijn HomeWizard zit de Zendure toch wel wat degelijker in elkaar.
Wat betreft de behuizing.
Klopt, ander materiaal en passieve koeling, dus afgesloten behuizing, geen stofverzameling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:50:
[...]

Klopt, maar volgens mij is er voor een thermal runaway ook niet per se zuurstof nodig.

[...]

[YouTube: Zendure SolarFlow TORTURE TEST!!!]

[...]

Klopt, ander materiaal en passieve koeling, dus afgesloten behuizing, geen stofverzameling.
Iets in mij zegt dat de schroevendraaier eens uit de la moet komen om eens te spieken in de behuizing.
Heb eerder wel een link met foto's van de binnenkant van een ab2000 zonder brandblusser gepost, maar heb nog nooit een foto van de brandblusser voorbij zien komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
geert1992 schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:57:
[...]
Heb je verder nog tips qua veiligheid?
Heb dit al wel vaker gedeeld, volgens mij:
  1. Rookmelder
  2. Niet in vluchtroute
  3. Geen brandbare materialen ernaast of erboven
  4. Fermacell platen eronder en erachter
  5. Ventilatie
  6. Niet tรฉ warm
  7. Passende brandblusser aanwezig
Veel meer kan je niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Taro
Ik ken het filmpje.
Ik bedoel meer gaan laden op bijvoorbeeld 80 volt en totdat de batterij gaat branden.
En hoe het brandblus systeem dan werkt.
De 2 dikkere pennen zijn volgens mij direct aan de accu gekoppeld.

Dat filmpje lijkt mij ook een soort reclame stunt.

Ps ik ga het zelf niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oonvogLsgSath5LH-ZybqZx39o8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yBaJQZwyc5kAqcmHqM1Mk4ZL.png?f=fotoalbum_large

Vond nog wel een statement van Zendure over hun batterijen. Over veiligheid.

Ook de ab2000 zonder brandblusser zou niet brandgevaarlijk zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 21-04-2025 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
geert1992 schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:54:
[...]

Iets in mij zegt dat de schroevendraaier eens uit de la moet komen om eens te spieken in de behuizing.
Heb eerder wel een link met foto's van de binnenkant van een ab2000 zonder brandblusser gepost, maar heb nog nooit een foto van de brandblusser voorbij zien komen.
Graag, ik ben bang dat we teleur gesteld worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
dotternetta schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:18:
[...]

Graag, ik ben bang dat we teleur gesteld worden
Ik wil wel een AB2000S of Solarflow 800 Pro (AB2000X) ter beschikking stellen. @geert1992 kom jij hem dan hier thuis openschroeven? Zijn er nog dingen die ik je nabestaanden wel/niet moet vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal er ongeveer zo uit zien.
Maar gegoten zie je niks dan een blok kunsthars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTWBq1h3RlViKa_gjz-OXgvGhWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxyzUUaNMxrr8AVTIrjMDlLX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
peterbier schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:29:
Zal er ongeveer zo uit zien.
Maar gegoten zie je niks dan een blok kunsthars.
[Afbeelding]
https://www.smartzone.de/zendure-ab2000-akku-test/

Bijna

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:21:
[...]

Ik wil wel een AB2000S of Solarflow 800 Pro (AB2000X) ter beschikking stellen. @geert1992 kom jij hem dan hier thuis openschroeven? Zijn er nog dingen die ik je nabestaanden wel/niet moet vertellen?
Haha, dat bluf je! Tuurlijk maak ik daar gebruik van, mijn schroevendraaier lade ligt te trappelen om een stukje te touren.

Graag filmen, hebben ze mooi beeldmateriaal op de begrafenis!
Zal de levensverzekering even checken van te voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bedankt voor de link.๐Ÿ‘
Het lijkt erop dat Zendure andere cellen gebruikt dan andere systemen.
Soort van platte i.p.v. die blokken.
Als ik de behuizing bekijk ziet deze er stevig en degelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdW_hhYPibMShumahNBgsGj1Dnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9BnCrZ2n7OOGi8RebjlX6cS.jpg?f=fotoalbum_large

Ben weer bezig geweest met tekenen. Ik ben afgestapt van de te grote, lompe versies en heb het ontwerp vereenvoudigd. Omdat er af en toe freezes optreden bij de hypers, heb ik meteen twee handvatten toegevoegd.

Het laatste deel wordt nu geprint. Morgen ga ik het eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:46:
[...]

Bedankt voor de link.๐Ÿ‘
Het lijkt erop dat Zendure andere cellen gebruikt dan andere systemen.
Soort van platte i.p.v. die blokken.
Als ik de behuizing bekijk ziet deze er stevig en degelijk uit.
Ze adverteren er ook mee op de website, dit design qua cell zou effectiever zijn of iets dergelijks.
En oppervlakte is goed als je iets wil verwarmen, door de cellen dun te maken kan je ze sneller opwarmen bij kou.
Hoelang duurt het opwarmen bij kou @Taro ?

[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 21-04-2025 23:57 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 133 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder รฉn meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.