Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

Pagina: 1 ... 29 ... 66 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:06
damitch300 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:11:
Ik had afgelopen dinsdag een email gestuurd naar everhome voor hun p1 meter.
Nog geen reactie, dus als je die oplossing wilt. Mail op tijd haha.

Mijn zendure ac2400 order staat nog steeds op 3-5 werkdagen. Ik ben benieuwd!
Mijn AB2000x staat ook op 3-5 werkdagen en de SF800PRO op 40-50 werkdagen. Aangezien ik de eerste niet kan gebruiken zonder de laatste, zullen ze het wel tegelijk verzenden is mijn aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
Taro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:10:
[...]

Het afschaffen van de salderingsregeling maakt dynamisch handelen in stroom al niet meer interessant, dus dat is daarmee in feite al gebeurd.
Daarom snap ik ook niet dat de Tibber Homevolt en Zonneplan Nexus zo populair zijn; en nog met die functionaliteit worden aangeprezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
EVfan schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 07:29:
[...]

@Devke
Zover ik al enkele malen op dit forum heb gelezen werkt geen enkele nu op de markt zijnde P1 meter met de Zendure, behalve een custom made apparaatje van 100€ (merk ben ik vergeten).
De Everhome Ecotracker P1 is geen custom made apparaatje, maar een pre-productie model :)
Zendure beloofde de P1 voor hun systemen in april, kort geleden las ik Q2, en nu lijkt deze uit de commerciële documentatie weer te zijn verdwenen.
Productlancering werd op de beurs voor april/mei genoemd, diezelfde dag werd door andere Zendure medewerkers mei genoemd (zonder april). In de afbeeldingen rondom AC2400 en SF Pro 800 komt hun P1-meter gewoon terug hoor.
Ik ga er toch ook vanuit dat HW hun strategische voordeel van de erg goed werkende P1 meter niet aan andere fabrikanten ter beschikking gaat stellen. Een lock-out spec geef je niet zomaar weg, want het nadeel van veel verlies aan complete batterij systemen wordt niet gecompenseerd door licentie en product opbrengsten van een verkoop van de P1 aan Zendure (die uiteraard dan ook kijken hoeveel het kost zo’n apparaatje dedicated zelf te ontwikkelen).
Kortom, zoals een aantal voor mij belangrijke functies bij HW beloofd zijn (laaduitstel, dynamisch management) en dus nog “achter de horizon”, if at al”l, zo is de vaagheid van Zendure over een eigen P1 voor mij nou net de aarzeling “both ways”.
Heb je betere info over de Zendure P1 meter @Taro ?
Of maar de HW annuleren en afwachten?
Ik ga er nog steeds van uit dat ze deze, zoals toegezegd, in mei officieel aankondigen. Zendure start doorgans productlanceringen en leveringen voor Duitsland en Frankrijk, daarna volgt pas Nederland. Nou vermoed ik dat omdat de P1-meter toch een wat Hollands karakter heeft, geen accucellen in zich heeft en dus makkelijker te produceren is, ze grotere aantallen kunnen produceren en Nederland niet zo lang hoeft te wachten, maar dat de afnameaantallen heel hoog zullen zijn en daardoor alsnog een wachtrij ontstaat.

Volgens mij houdt Zendure zich nog steeds aan zijn woord: In mei de productlancering, laten we dat ook gewoon afwachten.

Gisteravond trouwens 5 vragen naar Zendure gestuurd, zal ik maandag wel antwoord op krijgen, dan zal ik even doorvragen over de P1 meter.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
frankjacobsen schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 07:50:
[...]

Voor wat het waard is: op de productpagina van beide producten (voorbeeld) zie ik een P1 meter als verbindend element.
[Afbeelding]

Precies die meter stond eerder deze week ook heel even als te kiezen Smart Meter in de app (nu niet meer). Volgens support komt het er wel aan.
Het is ook degene waar in dit topic al een foto van is gedeeld van een beurs.
Geen garanties natuurlijk, ik zit er ook op te wachten!
@Taro zit dicht bij het vuur, misschien heeft die al wat meer inside info?
De P1-meter die ik op de beurs heb gezien en waarvan de foto's zijn gedeeld betrof een dummy model, ze waren toen nog verder af van productie dan bij bijv. de AC2400 en SF Pro 800 die er ook stonden. Laten we mei afwachten.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
frankjacobsen schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:14:
[...]

Daarom snap ik ook niet dat de Tibber Homevolt en Zonneplan Nexus zo populair zijn; en nog met die functionaliteit worden aangeprezen.
De Zonneplan Nexus doet niets met dynamische tarieven, maar werkt op de onbalans markt, dat is iets heel anders.

De Tibber Homevolt is naar mijn weten geen LFP accu en zou ik nooit binnen plaatsen, maar die biedt op termijn ook wel andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
damitch300 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:11:
Ik had afgelopen dinsdag een email gestuurd naar everhome voor hun p1 meter.
Nog geen reactie, dus als je die oplossing wilt. Mail op tijd haha.

Mijn zendure ac2400 order staat nog steeds op 3-5 werkdagen. Ik ben benieuwd!
Ja dat herken ik, maar uiteindelijk reageren ze een x. Duurde bij mij ook weken alles bij elkaar voordat die opgestuurd werd enz.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
EVfan schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:31:
[...]

@Devke
Dank je, die van Everhome zou een escape kunnen zijn, maar de automatisering van @FireSon is voor mijn IT niveau een brug te ver.
Of denk je dat het een brug te ver is en valt het mogelijk mee :)

Home Assistant zal je P1-meter detecteren, dan een kwestie van HACS installeren, de Zendure integratie installeren, je logingegevens invoeren, P1-meter veld invoeren, aangeven hoeveel je per fase maximaal wil toelaten en gaan! (Ok, ok, iets lastiger dan dat.... ;) ). Op https://github.com/FireSon/Zendure-HA/ staat ook verdere uitleg over de installatie, incl. een linkje en voorbeelden.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 05-04-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
mrme12345 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:27:
[...]

Ja dat herken ik, maar uiteindelijk reageren ze een x. Duurde bij mij ook weken alles bij elkaar voordat die opgestuurd werd enz.
Ik heb er inmiddels ook meerdere reminders achteraan gestuurd, hij zou echt afgelopen week binnenkomen. Zag hem ook op de beurs, hij zal wel een druk man zijn en overweldigd worden door allemaal Nederlanders die niet kunnen wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:29
JeroenVerweij schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:33:
Ik volg dit topic al een tijdje maar blijf met de vraag zitten wat voor mijn situatie een goede oplossing zou zijn. Dat ik een Zendure systeem wil, daar ben ik wel over uit. Hoewel ik Sigenstor nog mooier vind, maar nogal prijzig.

Doelen:
Het allerbelangrijkste doel: zoveel mogelijk eigen zonnestroom gebruiken!
Secundair doel is negatieve prijzen (inclusief EB) kunnen opvangen door de accu’s op die momenten vol te laden met eigen stroom. Vooral vanuit het oogpunt dat ik het zonde vind om de panelen uit te zetten.

Situatie:
- Dynamisch energiecontract
- 14x410wp, 10x op west en 4x op zuid. Idealiter leg ik nog 8-10x op oost bij maar daar verschillen de meningen thuis nog over :)
- Gas voor verwarming + koken
- Laadpaal + EV

Maximale opwek:
Wij wonen hier pas 2 maanden maar kan gelukkig bij de historie van de vorige eigenaar:
[Afbeelding]

Verbruik per dag:
Zo’n 10kWh, zonder de EV gerekend. Stand-By verbruik 150/200 wh.

Ik probeer uiteraard nu al zoveel mogelijk de eigen zonnestroom te gebruiken met wassen/drogen/vaatwasser/etc. Dat lukt redelijk maar gaat natuurlijk maar tot bepaalde hoogte. Daarom een batterij.

Mijn idee nu:
Een batterij van ~12kWh.
Waarom? Dit is genoeg om een dag ons verbruik mee op te vangen. Bovendien is het ook groot genoeg om naar verwachting de uren met negatieve prijzen, dus inclusief EB, (grotendeels) op te vangen. Dat zijn meestal maar een paar uurtjes op een dag.

Qua profiel zou ik dan vanaf batterij vol/zonsondergang de stroom van de batterij willen gebruiken. En mocht hij in de ochtend voor de nieuwe zonnestralen nog deels gevuld zijn, dan de accu “leegpompen” tegen de wat hogere dynamische prijzen in de ochtendpiek.

Vragen:
  1. Welke omvormer zouden jullie in mijn situatie en met mijn doelen kiezen? 800 vs 2400. Efficiënter vs minder efficiënt.
  2. Heeft t zin om meerdere omvormers te nemen als ik het netjes aan (laat) sluit(en)? Dus bijvoorbeeld 2x de SolarFlow 2400 met allebei een stapeltje batterijen? Kan ik dan op die manier 4800 watt vermogen laden?
  3. Wat vinden jullie van mijn idee voor een ~12kWh batterij? Past dat goed bij mijn wensen en doelen?
    EDIT: ik besef me net dat 12kWh voor mijn primaire doel te veel is. Aangezien ik in de maanden met opwek natuurlijk ook flink wat uren al eigen stroom verbruik en de batterij daarvoor dus niet nodig heb.
  4. Is er een manier om te voorkomen dat de EV laadt met de stroom uit de batterij? De EV laden we in de zonnige perioden zoveel mogelijk overdag maar moet soms ook weleens in de nacht als we 2 dagen achter elkaar weg moeten.
Sorry voor deze mega lange post. Ik wil graag volledig zijn. Mogelijk helpt dat anderen met een soortgelijke situatie en soortgelijke vragen ook.

Bedankt alvast!
Ik heb de afgelopen dagen nog verder nagedacht en zie nu een andere oplossing, als eerste stap.

Wij hebben nog een schuurtje met het dak op ZW. Daar kunnen zeker 2 zonnepanelen op en misschien 3. Ik kan dan bijvoorbeeld 2x 440wp panelen leggen en die rechtstreeks aansluiten op de SF800 Pro met 1 extra AB2000x erbij (totaal dus 3,84 kWh opslag).

Die panelen zouden de accu’s dan op zonnige dagen moeten kunnen vullen. Vervolgens kan ik de opgeslagen stroom gebruiken voor NOM in de periodes met mooi weer.

Denk dat dit de beste oplossing is voor mij. Zo kan ik eenvoudig starten in thuisbatterij land en werk ik toe naar NOM.

Mocht het bevallen en ik inderdaad last van de welbekende uitbreid-koorts krijgen, dan heb ik nog een kelder waar ik zat batterijen in kwijt kan :)

Zie ik iets over het hoofd of kan ik gaan bestellen? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
JeroenVerweij schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:47:
[...]

Ik heb de afgelopen dagen nog verder nagedacht en zie nu een andere oplossing, als eerste stap.

Wij hebben nog een schuurtje waar met dak op ZW. Daar kunnen zeker 2 zonnepanelen op en misschien 3. Ik kan dan bijvoorbeeld 2x 440wp panelen leggen en die rechtstreeks aansluiten op de SF800 Pro met 1 extra AB2000x erbij (totaal dus 3,84 kWh opslag).

Die panelen zouden de accu’s dan op zonnige dagen moeten kunnen vullen. Vervolgens kan ik de opgeslagen stroom gebruiken voor NOM in de periodes met mooi weer.

Denk dat dit de beste oplossing is voor mij. Zo kan ik eenvoudig starten in thuisbatterij land en werk ik toe naar NOM.

Mocht het bevallen en ik inderdaad last van de welbekende uitbreid-koorts krijgen, dan heb ik nog een kelder waar ik zat batterijen in kwijt kan :)

Nee goed plan, de meest efficiente vulling voor de batterijen is rechtstreeks met (extra) zonnepanelen. Zonnepanelen kosten nauwelijks meer iets en zo heb je mooi vulling voor je batterijen met een goede RTE!

Is ook precies wat ik gedaan heb, 4 panelen extra bijgezet op laatste ruimte op dak en er 2 per hyper direct aangesloten, En omdat elke hyper 2 mppt's heeft en mijn dak last van schaduw is dat een ideale oplossing (en de SF800 Pro heeft zelfs 4 mppt's)

[ Voor 9% gewijzigd door mrme12345 op 05-04-2025 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
JeroenVerweij schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:47:
[...]

Wij hebben nog een schuurtje met het dak op ZW. Daar kunnen zeker 2 zonnepanelen op en misschien 3. Ik kan dan bijvoorbeeld 2x 440wp panelen leggen en die rechtstreeks aansluiten op de SF800 Pro met 1 extra AB2000x erbij (totaal dus 3,84 kWh opslag).

Klinkt als een prima idee inderdaad! En hoe wil je de NOM gaan realiseren, met een Shelly, HA of wacht je op de P1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:29
Taro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:52:
[...]

Klinkt als een prima idee inderdaad! En hoe wil je de NOM gaan realiseren, met een Shelly, HA of wacht je op de P1?
Ah ja, vergeten in de post. Maar ik wacht idd op de P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
Taro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:18:
[...]

Gisteravond trouwens 5 vragen naar Zendure gestuurd, zal ik maandag wel antwoord op krijgen, dan zal ik even doorvragen over de P1 meter.
Bij voorbaat dank en keep us posted!

[ Voor 62% gewijzigd door frankjacobsen op 05-04-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:23

Sebazzz

3dp

Devke schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 06:55:
[...]

Volgens mij heb ik gelezen dat iedere p1 meter werkt. Wel met de integratie van @FireSon .
Daarvoor moet je op dit moment wel internet hebben - het werkt nog niet lokaal toch? Als je net internetverbinding verliest op het punt dat de accu vol aan het (ont)laden is, dan is dat wel een beetje zonde.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
Taro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:18:
[...]

De Everhome Ecotracker P1 is geen custom made apparaatje, maar een pre-productie model :)

[...]
Klopt het dat de ervaringen van de mensen die hem als test hebben, wel positief zijn? Iemand die daar op kan reflecteren? (Kan even niet vinden wie hem al hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Werkt lekker die NOM: 0,31 kWh en nauwelijks teruglevering tijdens die uren. Dat is slechts 13w per uur :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRatESiKT1NDVINxBxfMyvdcE1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSbF4yd2TQ8hikptXZoEIGzD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
frankjacobsen schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:59:
[...]

Klopt het dat de ervaringen van de mensen die hem als test hebben, wel positief zijn? Iemand die daar op kan reflecteren? (Kan even niet vinden wie hem al hebben).
Ik heb die van mij aan een andere mede tweaker doorgespeeld omdat ik de HA route gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-06 23:34
Taro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:32:
[...]

Of denk je dat het een brug te ver is en valt het mogelijk mee :)

Home Assistant zal je P1-meter detecteren, dan een kwestie van HACS installeren, de Zendure integratie installeren, je logingegevens invoeren, P1-meter veld invoeren, aangeven hoeveel je per fase maximaal wil toelaten en gaan! (Ok, ok, iets lastiger dan dat.... ;) ). Op https://github.com/FireSon/Zendure-HA/ staat ook verdere uitleg over de installatie, incl. een linkje en voorbeelden.
Ik gebruik geen HA. Mijn IT kennis is beperkt en de meeste uitgebreide ervaring opgebouwd in het Fortran, kaartenbak, PDP11/20 tijdperk. Kun je nagaan . . . . :+
Daarna lang niets meer met IT gedaan en de hobbel naar HA is dus best groot geworden.
Logica OK, maar programmeren, niet meer mijn ding.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

EVfan schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 07:29:
[...]

Ik ga er toch ook vanuit dat HW hun strategische voordeel van de erg goed werkende P1 meter niet aan andere fabrikanten ter beschikking gaat stellen.
Het is een open lokale API waar Home Assistant bijvoorbeeld ook op inprikt :?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eigenlijk moet dit in het installatie topic.
Maar wil het wel even melden.
De meterkast.
Vaak zijn de aardlekschakelaars maar 40 Ampère
Daar achter vaak 4x b16 automaten.
Waar dan rekening mee moet gehouden worden dat je invoeding hebt van 25 Ampère van de netbeheerder.
Daarbij komt de zonnepanelen omvormer.
Nu komt er een (Zendure) thuisbatterij bij.

Nu komt het als je die b16 alle 4 allemaal gaat belasten brand de aardlekschakelaar door.
Hou hier dus ook rekening mee.
Ik wou dit toch even melden in dit topic.
Oplossing vervangen van de aardlekschakelaar.
Naar een hogere waarde.
En uiteraard moet de interne bedrading dik genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
peterbier schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:36:
Eigenlijk moet dit in het installatie topic.
Maar wil het wel even melden.
De meterkast.
Vaak zijn de aardlekschakelaars maar 40 Ampère
Daar achter vaak 4x b16 automaten.
Waar dan rekening mee moet gehouden worden dat je invoeding hebt van 25 Ampère van de netbeheerder.
Daarbij komt de zonnepanelen omvormer.
Nu komt er een (Zendure) thuisbatterij bij.

Nu komt het als je die b16 alle 4 allemaal gaat belasten brand de aardlekschakelaar door.
Naar een hogere waarde.
Zou je de aardlekschakelaar dan niet beter kunnen vervangen voor een aardlekautomaat? Heb er niet alle verstand van, daarom mijn vraag. Maar dan heb je wel een beveiliging tegen overbelasting.

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 05-04-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 21:20

tismij

???

Zijn er mogelijkheden om de accu's zonder cloud api (dus direct) aan te sturen zover nu bekend?
Eventueel met modbus o.i.d.

Vind Zendure tot nu toe 1 van de aantrekkelijkste oplossingen voor mijn situatie maar heb er een enorme hekel aan om afhankelijk te zijn van cloud access.
Moet mijn huidige omvormer ook nog offline zien te krijgen maar weet zeker dat dit kan, zou mooi zijn als dit uiteindelijk ook gaat lukken met zo'n Zendure oplossing.

Aansturen met Home Assistant is al heel mooi, nu nog zonder cloud API zou helemaal mooi zijn.

(sowieso vind ik het irritant dat je zoveel apparaten hebt tegenwoordig die "naar huis bellen")

Edit: andere topic gevonden "Zendure producten in Home Assistant integreren" en daaruit haal ik al dat het mogelijk is de thuisaccu naar een lokale MQTT te laten verwijzen en zo dus geheel lokaal, geheel zonder cloud access, te bedienen en monitoren. Zal dus ook gewoon voor de nieuwere modellen zo gaan werken waarschijnlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door tismij op 05-04-2025 14:04 ]

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:38:
[...]

Zou je de aardlekschakelaar dan niet beter kunnen vervangen voor een aardlekautomaat? Heb er niet alle verstand van, daarom mijn vraag. Maar dan heb je wel een beveiliging tegen overbelasting.
Het gaat om de invoeding.
Netbeheerder + zonnepanelen + thuisbatterij
Voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whv8GZgKHUbZZtKix7wvWNeQrMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkE6WSFONOBTqgapB6yGmfkA.jpg?f=fotoalbum_large
Deze aardlekschakelaar is dan niet meer toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
peterbier schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:50:
[...]

Het gaat om de invoeding.
Netbeheerder + zonnepanelen + thuisbatterij
Voorbeeld
[Afbeelding]
Deze aardlekschakelaar is dan niet meer toegestaan.
Dat snap ik, omdat een aardlekschakelaar een schakelaar is en geen automaat.
Maar als je die vervangt voor bijvoorbeeld(wel ander merk) :
https://www.elektramat.nl...ul-40a-b-kar-30ma-236756/
Dan schakelt hij ook af bij overbelasting, toch? Kan hij nooit wegsmelten(tenminste bij goede geïnstalleerd).

[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 05-04-2025 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:54:
[...]

Dat snap ik, omdat een aardlekschakelaar een schakelaar is en geen automaat.
Maar als je die vervangt voor bijvoorbeeld(wel ander merk) :
https://www.elektramat.nl...ul-40a-b-kar-30ma-236756/
Dan schakelt hij ook af bij overbelasting, toch? Kan hij nooit wegsmelten(tenminste bij goede geïnstalleerd).
Nee hoeft niet de b16 automaten zijn al aanwezig achter een aardlekschakelaar.
Dit is goedkoper dan aardlekautomaten.
En de hele kast (laten) ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-06 20:16
peterbier schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:36:
Naar een hogere waarde.
Onder de aardlekschakelaar zit de 25A zekering van deze fase (uitgaande van een 3x25A aansluiting). Dus als je de vier 16A automaten van de groepen op deze fase tegelijk vol belast, zal uiteindelijk de 25A zekering van de fase eruit gaan en mag je de netbeheerder bellen om hem te vervangen (als het een smeltzekering is).

Dus die 40A zal of niet bereikt worden of maar heel kort, met wellicht geen schade aan de aardlekschakelaar.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | OpenEVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast777
Maar wel een goed punt inderdaad @peterbier dat je moet opletten dat de maximale stroom op de fase niet overschreden wordt, als je meerdere apparaten erop hebt zitten die op groot vermogen kunnen terugleveren of afnemen.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | OpenEVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
peterbier schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:58:
[...]

Nee hoeft niet de b16 automaten zijn al aanwezig achter een aardlekschakelaar.
Dit is goedkoper dan aardlekautomaten.
En de hele kast (laten) ombouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Dw0j8tsJqGXvr8DbXCJpWPD_hU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7p7DsqlLvRDzhGCTlWbk0Uo.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb ervoor gekozen om elke groep met een aardlekautomaat te voorzien, de kast moest toch worden vernieuwd met wat uitbreidings ruimte. De groepen zijn 16A beveiligd, hoofdschakelaar 40A. Dat moet goed gaan, ook met PV en batterijen (elk op een eigen groep). Liander 25A zekering per fase liever niet inroepen als veiligheid .. maar zit er wel natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gast777 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:40:
[...]

Onder de aardlekschakelaar zit de 25A zekering van deze fase (uitgaande van een 3x25A aansluiting). Dus als je de vier 16A automaten van de groepen op deze fase tegelijk vol belast, zal uiteindelijk de 25A zekering van de fase eruit gaan en mag je de netbeheerder bellen om hem te vervangen (als het een smeltzekering is).

Dus die 40A zal of niet bereikt worden of maar heel kort, met wellicht geen schade aan de aardlekschakelaar.
25 Ampère van de netbeheerder en 16 Ampère van de zonnepanelen (vaak toegepast)
En met de thuisbatterij kom je dus boven die 40 Ampère.
Daar doel ik op.
Als je dan die 4 automaten belast kom je boven het toegestaan Ampère van 40 van de aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:11
Hier is bij de zonnepaneel installatie de 40A differentieel vervangen door een 63A , en bijkomende rem van 40A geplaatst en alle interne bekabeling 10mm2 of kamgeleider. Aardingsdraad is 16mm2 geworden geloof ik.

[ Voor 31% gewijzigd door rabero1985 op 05-04-2025 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
Kijk ik op zendure.nl op de hoofdpagina staat de ac2400, maar klik je op de meer informatie button ga je naar de hyper2000 pagina 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankjacobsen
rabero1985 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:01:
Kijk ik op zendure.nl op de hoofdpagina staat de ac2400, maar klik je op de meer informatie button ga je naar de hyper2000 pagina 😅
Dat is die bewegende banner toch? Die wisselt tussen de 3 systemen, en ik heb dat ook vaak. Qua website en algehele marketing ervaring kan het wel een tandje scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:51
We dwalen af. Zie de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast777
peterbier schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:18:
[...]
25 Ampère van de netbeheerder en 16 Ampère van de zonnepanelen (vaak toegepast)
En met de thuisbatterij kom je dus boven die 40 Ampère.
Daar doel ik op.
Als je dan die 4 automaten belast kom je boven het toegestaan Ampère van 40 van de aardlekschakelaar.
OK je hebt gelijk, met zonnepanelen achter een andere aardlekschakelaar/automaat (bijv 16A) op dezelfde fase. Dan kunnen de groepen op deze aardlek samen 25A + 16A gaan trekken eventueel, dus >40A.

Goed punt om op te letten bij uitbreiding inderdaad.

Ok, nu weer on-topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gast777 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:30:
[...]

OK je hebt gelijk, met zonnepanelen achter een andere aardlekschakelaar/automaat (bijv 16A) op dezelfde fase. Dan kunnen de groepen op deze aardlek samen 25A + 16A gaan trekken eventueel, dus >40A.

Goed punt om op te letten bij uitbreiding inderdaad.

Ok, nu weer on-topic :)
Precies daarom noem ik dit even in dit topic.
Dit punt wordt vaak vergeten.
Ik zelf ga de Zendure verdelen achter een eigen 3 fase aardlekautomaat b16.
Je moet hier rekening mee houden omdat je nu met zonnepanelen. (Invoeding) Ook nog een thuisbatterij ga gebruiken. (Ook invoeding)
Wat mij betreft nu weer on topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
Nog iets dat ik als leek niet goed snap. Ik zie hier als in HW forum RTE vaak voorkomen en dat een lagere omvormer efficiënter is. Maar als ik dan HW bekijk met 800W zie ik dat dit toch enigszins een beetje tegenvalt of ja niet echt beter is, en Zendure zelfs iets hoger scoort met een zwaardere aan boord. Heeft dit dan te maken met kwaliteit van omvormer of andere redenen?
Ben daarom benieuwd naar de wat langere test termijn van de ac2400 wat deze gaat geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
rabero1985 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:20:
Nog iets dat ik als leek niet goed snap. Ik zie hier als in HW forum RTE vaak voorkomen en dat een lagere omvormer efficiënter is. Maar als ik dan HW bekijk met 800W zie ik dat dit toch enigszins een beetje tegenvalt of ja niet echt beter is, en Zendure zelfs iets hoger scoort met een zwaardere aan boord. Heeft dit dan te maken met kwaliteit van omvormer of andere redenen?
Ben daarom benieuwd naar de wat langere test termijn van de ac2400 wat deze gaat geven.
Een goede efficiënte omvormer maken is niet makkelijk en daar zit dus verschil in. Daarnaast is het vooral ook kijken hoe je de omvormer gebruikt, vaak zijn krachtigere omvormers op lagere wattages minder efficiënt dan kleinere. Wil je vooral NOM dan zul je vaak op lagere vermogens werken. Probeer je te handelen dan is snel laden en ontladen weer een pre.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:20

DJN

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ev50bZm3QQd9LV5arvxlVhZKz9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KA27CEGsu5eK48w5YZlyU5tY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taGtl9-3B5_zvJxxx1649wDMPZ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kngEVdArVzdxw1ktKB4b9xpO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2o4tbwG6_4YDWvkHHbbvdrbjnc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vmqXxaLQTtvbfdY1An8ygUaU.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik al sinds Januari. Werkt prima, nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast777
Sander schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:41:
[...]
Een goede efficiënte omvormer maken is niet makkelijk en daar zit dus verschil in. Daarnaast is het vooral ook kijken hoe je de omvormer gebruikt, vaak zijn krachtigere omvormers op lagere wattages minder efficiënt dan kleinere. Wil je vooral NOM dan zul je vaak op lagere vermogens werken. Probeer je te handelen dan is snel laden en ontladen weer een pre.
Ik ben ook zeer benieuwd naar de efficiëntiecurve van 0-100% vermogen van de 800-pro en 2400-AC specifiek. Laatst postte iemand hier zo'n curve als voorbeeld van een andere omvormer. Die lijn was vrij vlak, maar onder de 10 a 20% begon die naar links wat omlaag te lopen.

In mijn geval denk ik dat een eventueel iets lagere gemiddelde efficiëntie met NOM (voor de 2400-AC tegenover de 800-pro) in de zomer toch eigenlijk geen probleem is. We hebben dan namelijk overvloedige zonnestroom, veel meer dan we kunnen gebruiken, zelfs met de EV erbij. Dus evt een extra batterijmodule erin (kost steeds minder) om wat meer gratis stroom op te scheppen overdag om de evt lagere efficientie te compenseren.

In de winter kan je dan wel evt met dynamisch tarief op laag moment sneller stroom opslaan, voor de warmtepomp (redelijk hoog vermogen) op duurdere momenten.

Super mooi dat Zendure zo modulair is en veel opties. Maar het zorgt wel voor wat keuzestress ;) Maar ik heb voor mezelf in ieder geval besloten dat efficiëntie op laag vermogen geen factor in mijn keuze hoeft te zijn voor welk model te nemen (genoeg andere factoren om over na te denken, wel/geen PV aansluiten etc)... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
DJN schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:06:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Thanks! Dat klinkt heel goed. Mag ik vragen welke slimme meter je hebt (DSMR4 of 5); en of het apparaatje dat beetje netjes volgt (bij Marstek in het forum las ik veel gedoe met hun P1). Ik heb nog een oude 4.2 versie; LandisGyr 350.

Zou je iets kunnen toelichten over de instellingen die je gebruikt? (Je tweede foto). Vanwaar deze specifieke getallen? En ik begrijp dat je wil laden met surplus, maar als je accu vol is mag het wel het net op neem ik aan; dus ik begrijp niet helemaal wat “no power backfeeding” into grid is.

Anyway als Zendure niet tijdig met een goede versie komt, lijkt dit dus een aantrekkelijk alternatief.

[ Voor 22% gewijzigd door frankjacobsen op 05-04-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
Ja wil vooral zoveel mogelijk nom. Maar is een combo ook mogelijk? Nom en dynamisch tarief. Momenteel heb ik dit nog niet, maar kan wel aangevraagd worden. Is hier in België nog niet zo super bekend, maar wel mogelijk.

Dus nom, maar bij weinig zon opladen laag tarief, verbruik later bij hoog tarief meeste uit batterij.
Omgekeerd. Veel opwek, volle batterijen, afgifte aan net wanneer je meeste ervoor krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJN

DJN

frankjacobsen schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:15:
[...]

Thanks! Dat klinkt heel goed. Mag ik vragen welke slimme meter je hebt (DSMR4 of 5); en of het apparaatje dat beetje netjes volgt (bij Marstek in het forum las ik veel gedoe met hun P1). Ik heb nog een oude 4.2 versie; LandisGyr 350.

Zou je iets kunnen toelichten over de instellingen die je gebruikt? (Je tweede foto). Vanwaar deze specifieke getallen? En ik begrijp dat je wil laden met surplus, maar als je accu vol is mag het wel het net op neem ik aan; dus ik begrijp niet helemaal wat “no power backfeeding” into grid is.

Anyway als Zendure niet tijdig met een goede versie komt, lijkt dit dus een aantrekkelijk alternatief.
DSMR5. In bovenstaande setting laden accu’s alleen op indien zonnepanelen meer produceren dan er in huis gebruikt wordt. Accu’s en Ecotracker werken goed en heel snel samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-06 18:40
DJN schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:50:
[...]

DSMR5. In bovenstaande setting laden accu’s alleen op indien zonnepanelen meer produceren dan er in huis gebruikt wordt. Accu’s en Ecotracker werken goed en heel snel samen
Dit is gewoon de Zendure app? Dus hoef je niet te wachten op de Zendure P1 en kan je gewoon de Evotracker P1 kopen?

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJN

DJN

MartinMid schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:48:
[...]

Dit is gewoon de Zendure app? Dus hoef je niet te wachten op de Zendure P1 en kan je gewoon de Evotracker P1 kopen?
Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
Ik lees dat P1 meter lokaal gaat werken (via LoRa)heb ik hier al begrepen. P1 meter => Stekker plug => ac2400. Dus in principe is een wifi verbinding niet nodig voor de werking van de ac2400(laden/ontladen)? Enkel kan je in de app dan niet zien wat er gebeurd of wijzigingen aanbrengen vanop afstand?.Connectie via bluetooth is ook mogelijk zie ik.

Of begrijp ik het nu allemaal verkeerd en/of zijn er nog meer dingen die niet mogelijk zijn zonder wifi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
rabero1985 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:29:
Ja wil vooral zoveel mogelijk nom. Maar is een combo ook mogelijk? Nom en dynamisch tarief. Momenteel heb ik dit nog niet, maar kan wel aangevraagd worden. Is hier in België nog niet zo super bekend, maar wel mogelijk.

Dus nom, maar bij weinig zon opladen laag tarief, verbruik later bij hoog tarief meeste uit batterij.
Omgekeerd. Veel opwek, volle batterijen, afgifte aan net wanneer je meeste ervoor krijgt.
NOM en dynamisch tarief kan via de app, je kunt via de Slimme CT optie een minimaal tarief instellen om te kopen, daarvoor/daarna NOM, of een inkoopperiode van/tot tijd en daarvoor en daarna NOM.

Wil je zowel goedkoop inkopen, als daartussen NOM en duur terugleveren, dan ben je op dit moment aangewezen op de Home Assistant oplossing en dan krijg je dit effect zoals bij mij vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qn2LxK8OEhUvQgKQEBY04TYkpdo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v72gSJCqXHdCs5es5QPwlLND.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csFdpwf84aEQLH9iJsvXuN2lXSg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/42LNZrpSUXxBBeJTtSEYncCV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
tismij schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:45:
Zijn er mogelijkheden om de accu's zonder cloud api (dus direct) aan te sturen zover nu bekend?
Eventueel met modbus o.i.d.

Vind Zendure tot nu toe 1 van de aantrekkelijkste oplossingen voor mijn situatie maar heb er een enorme hekel aan om afhankelijk te zijn van cloud access.
Moet mijn huidige omvormer ook nog offline zien te krijgen maar weet zeker dat dit kan, zou mooi zijn als dit uiteindelijk ook gaat lukken met zo'n Zendure oplossing.

Aansturen met Home Assistant is al heel mooi, nu nog zonder cloud API zou helemaal mooi zijn.

(sowieso vind ik het irritant dat je zoveel apparaten hebt tegenwoordig die "naar huis bellen")

Edit: andere topic gevonden "Zendure producten in Home Assistant integreren" en daaruit haal ik al dat het mogelijk is de thuisaccu naar een lokale MQTT te laten verwijzen en zo dus geheel lokaal, geheel zonder cloud access, te bedienen en monitoren. Zal dus ook gewoon voor de nieuwere modellen zo gaan werken waarschijnlijk.
In de pre 29 release van de Home Assistant integratie zit ook lokale aansturing ingebouwd, zonder de ioBroker en handmatige MQTT server, dus gewoon automagisch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
rabero1985 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:30:
Ik lees dat P1 meter lokaal gaat werken (via LoRa)heb ik hier al begrepen. P1 meter => Stekker plug => ac2400. Dus in principe is een wifi verbinding niet nodig voor de werking van de ac2400(laden/ontladen)? Enkel kan je in de app dan niet zien wat er gebeurd of wijzigingen aanbrengen vanop afstand?.Connectie via bluetooth is ook mogelijk zie ik.

Of begrijp ik het nu allemaal verkeerd en/of zijn er nog meer dingen die niet mogelijk zijn zonder wifi?
De P1-meter geeft het signaal via LoRa door aan de plug, die het vanaf LoRa naar Wifi beschikbaar maakt. Ik vermoed dat alle devices dit daarna via Wifi ophalen, dus dat er wel een Wifi verbinding nodig is, MAAR, ik zag laatst in de debugging log van de communicatie wel iets langskomen over een LoRa setting in de Hypers. Dus mogelijk volgt er in de toekomst nog LoRa communicatie, zonder Wifi tussenkomst, maar ik zou er zeker niet op gaan zitten wachten of van uit gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:05
DJN schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:06:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nice, nu zou het alleen handig zijn voor iedereen, als je hem ook echt kan kopen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-06 11:23
Afgelopen vrijdag 2x hyper 2000 met ieder 3 accu's ontvangen. Gister alle elektra aangesloten, ook gelijk voorbereid voor een 3e unit.

In HA gehangen met de custom integration van FireSon.

Had gister issues met registeren van de 2e hyper. Echter vandaag, zonder problemen kunnen registeren.

Is het verstandig om ze in een cluster configuratie te hangen?

Ze hebben nu beide een aansluiting op een eigen fase. Maar zie wel dat er 1200watt per fase in gebruik is om ze op te laden

[ Voor 57% gewijzigd door Dobey op 06-04-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Dobey schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:13:
Afgelopen vrijdag 2x hyper 2000 met ieder 3 accu's ontvangen. Gister alle elektra aangesloten, ook gelijk voorbereid voor een 3e unit.

In HA gehangen met de custom integration van FireSon.

Had gister issues met registeren van de 2e hyper. Echter vandaag, zonder problemen kunnen registeren.

Is het verstandig om ze in een cluster configuratie te hangen?

Ze hebben nu beide een aansluiting op een eigen fase. Maar zie wel dat er 1200watt per fase in gebruik is om ze op te laden
Als je ze centraal via HA laat aansturen zou ik ze verspreiden over 2 fases en dus niet in clustermode zetten. Wil je ze via de App bedienen, dan is clustermode wel handiger, maar dan lever je in op exportvermogen, dat wordt dan 1800 ipv 2400 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-06 11:23
Taro schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:17:
[...]

Als je ze centraal via HA laat aansturen zou ik ze verspreiden over 2 fases en dus niet in clustermode zetten. Wil je ze via de App bedienen, dan is clustermode wel handiger, maar dan lever je in op exportvermogen, dat wordt dan 1800 ipv 2400 Watt.
Heb ze nu inderdaad over 2 fases en laat het aan sturen via de Fireson integratie. Dus dan laat ik dat voor nu zo. Liever 2400 watt de accu’s in, beter dan dat het terug het net op gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:58
Om nog even goed op mijn netvlies te krijgen:
Volgens de opgegeven eigenschappen zou een AB2000S batterij 6000 cycli mee moeten bij een DOD >= 70% en 3000 cycli bij een DOD >= 80%

Interpreteer ik dat goed dat de batterij 6000 cycli meegaat als je hem tot maximaal 30% ontlaad?
Dan snap ik het > teken niet, dat zou dan < moeten zijn.

Nu ontlaad ik het 90%, van 100% tot 10%, haal ik dan de 3000 cycli wel of halveert dit nog eens?

Ik zou met 3 batterijen mij kunnen bedruipen als ik die van 10 tot 100% gebruik, maar is het dan niet verstandiger om 4 batterijen in te stellen van 30 tot 100%?
Dat zou de levensduur van alle batterijen meer dan verdubbelen als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Grappig om te zien dat met de huidige zonnige dagen de simulaties voor een 4 kWh batterij van de afgelopen 6 mnd toch wat onder bemeten uitkomen. Ik verwacht bij de eerstvolgende aanbieding er 2 batterijen bij te zetten in de stapel (met oog op later panelen er ook op). Kijken wanneer er weer een leuke actie ergens voorbij komt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Sander schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:55:
Grappig om te zien dat met de huidige zonnige dagen de simulaties voor een 4 kWh batterij van de afgelopen 6 mnd toch wat onder bemeten uitkomen. Ik verwacht bij de eerstvolgende aanbieding er 2 batterijen bij te zetten in de stapel (met oog op later panelen er ook op). Kijken wanneer er weer een leuke actie ergens voorbij komt!
Ik ga dinsdag een ab2000s ophalen bij eine postfiliale. €549,-

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Polvo176 schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:53:
Volgens de opgegeven eigenschappen zou een AB2000S batterij 6000 cycli mee moeten bij een DOD >= 70% en 3000 cycli bij een DOD >= 80%

Interpreteer ik dat goed dat de batterij 6000 cycli meegaat als je hem tot maximaal 30% ontlaad?

Nu ontlaad ik het 90%, van 100% tot 10%, haal ik dan de 3000 cycli wel of halveert dit nog eens?

Ik zou met 3 batterijen mij kunnen bedruipen als ik die van 10 tot 100% gebruik, maar is het dan niet verstandiger om 4 batterijen in te stellen van 30 tot 100%?
Dat zou de levensduur van alle batterijen meer dan verdubbelen als ik het goed begrijp?
Heb je dit filmpje al gezien? Er wordt het een en ander uitgelegd over wat verstandig is om te doen met betrekking tot laden/ontladen.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81560386

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 06-04-2025 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
Ja dat filmpje ken ik, maar Zendure heeft wel het laatste woord over de eigen batterijen.
Je kunt hem ook op 5% zetten, maar dan krijg je een waarschuwing in de app.
In dat filmpje wordt beweert dat 0% ook prima is, maar Zendure denkt daar anders over.
De batterij gaat er ook niet direct van kapot, maar het zal de levensduur wel inkorten.
Dus hou ik me liever aan de richtlijnen van Zendure.
Maar de vraag is of ik die zo goed interpreteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:01:
[...]

Ik ga dinsdag een ab2000s ophalen bij eine postfiliale. €549,-
Scherpe prijs! Nog tegen die prijs te bestellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Polvo176 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:22:
Ja dat filmpje ken ik, maar Zendure heeft wel het laatste woord over de eigen batterijen.
Je kunt hem ook op 5% zetten, maar dan krijg je een waarschuwing in de app.
In dat filmpje wordt beweert dat 0% ook prima is, maar Zendure denkt daar anders over.
De batterij gaat er ook niet direct van kapot, maar het zal de levensduur wel inkorten.
Dus hou ik me liever aan de richtlijnen van Zendure.
Maar de vraag is of ik die zo goed interpreteer.
https://github.com/surfer1264/ZendureWiki/wiki/Der-AB2000

Deze link staat in de beschrijving op het forum gedeelte in de zendure app, helaas in het Duits.
Met ook nog het een en ander aan informatie, meer ingezoomed op zendure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:53:

Stel dat je 1 cycle per dag doet, dan zijn 3000 cycli zo'n 8 jaar en 6000 cycli 16 jaar. Ik ben niet van de wegwerpmaatschappij en we moeten goed met onze spullen omgaan, maar ik vermoed dat wij als early adopters over 8-16 jaar al wel de volgende generatie hebben staan en onze accu's door anderen worden gebruikt. Daarnaast heb je ook zoiets als "calendar aging", een accu degradeert door meerdere factoren en één daarvan is de leeftijd. Dat is één van de redenen waarom bijv. Will Prowse aangeeft: Gebruik je accucapaciteit maximaal en regelmatig dan haal je er gedurende de levensduur het meeste uit.

Dus vanuit dat oogpunt: Gewoon lekker 3 batterijen van 10-100% gebruiken. Wat je ook zou kunnen doen is er een 4e bij halen, 30-95% hanteren (1x in de week of maand 100%) en op dagen dat bijv. er veel overschot is, of je weet dat je morgen veel stroom nodig hebt, stel je ze even eenmalig in naar 5-100% met 4 accu's.

Ik zou overigens eerder 20-80% dan 30-100% adviseren als je dan toch de veilige marge wil hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Taro schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:47:
[...]

Ik zou overigens eerder 20-80% dan 30-100% adviseren als je dan toch de veilige marge wil hanteren.
Een LFP kan je beter regelmatig op 100% laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
[...]

Stel dat je 1 cycle per dag doet, dan zijn 3000 cycli zo'n 8 jaar en 6000 cycli 16 jaar. Ik ben niet van de wegwerpmaatschappij en we moeten goed met onze spullen omgaan, maar ik vermoed dat wij als early adopters over 8-16 jaar al wel de volgende generatie hebben staan en onze accu's door anderen worden gebruikt. Daarnaast heb je ook zoiets als "calendar aging", een accu degradeert door meerdere factoren en één daarvan is de leeftijd. Dat is één van de redenen waarom bijv. Will Prowse aangeeft: Gebruik je accucapaciteit maximaal en regelmatig dan haal je er gedurende de levensduur het meeste uit.

Dus vanuit dat oogpunt: Gewoon lekker 3 batterijen van 10-100% gebruiken. Wat je ook zou kunnen doen is er een 4e bij halen, 30-95% hanteren (1x in de week of maand 100%) en op dagen dat bijv. er veel overschot is, of je weet dat je morgen veel stroom nodig hebt, stel je ze even eenmalig in naar 5-100% met 4 accu's.

Heb je deze vraag al eens voorgelegd aan je contactpersoon bij Zendure om te horen wat zij adviseren met betrekking tot de garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
/Offtopic

Excuus,
als je weet dat het hier offtopic is, waarom dan toch hier de vraag stellen in plaats van in het goede topic?

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 06-04-2025 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
geert1992 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:34:
[...]

Deze link staat in de beschrijving op het forum gedeelte in de zendure app, helaas in het Duits.
Bedankt voor de link, ik begrijp redelijk goed Duits, maar google vertaalt ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Polvo176 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:21:
[...]

Bedankt voor de link, ik begrijp redelijk goed Duits, maar google vertaalt ook wel.
Geen dank, kan je gelijk je duits weer ophalen;).
Helaas was de Google vertaling voor mij erg gebrekkig.

Benieuwd wat je bevindingen zijn, en welke strategie je uiteindelijk kiest. Zelf doe ik 10-100 procent.
Mits hij binnen afzienbare tijd mag gaan ontladen. Lang op 100 procent wil ik vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
[...]

Aangezien ik ze alleen oplaad met zonnestroom zal het aantal cycli beperkt blijven tot een 250 per jaar.
Maar aan jou relaas te zien klopt mijn redenatie dus wel.
Het is nu mooi weer en heb ze elke dag vol, maar op langere tijd bewolkte dagen lukt dat niet altijd.
De BMS zou zelf zorg moeten dragen voor regelmatige 100 % lading uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik ben voor mijzelf een vergelijking aan het opstellen tussen verschillende thuisaccu's, en ik begrijp het onderstaande uit het datasheet van de 800 Pro niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX_1ANhxGDTgyEUxrcyyjSud9bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PJCFqILlOYT5xsFHrz3LFJ3g.png?f=fotoalbum_large

Ze noemen hier de "Pro Battery (Port)" apart, maar die gaat die vermogens toch nooit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
rabero1985 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:05:
/Offtopic

Excuus, maar aangezien hier toch wel wat mensen met kennis zijn toch even deze vraag:

Zoals je ziet krijgt ik op men digitale meter een grotere injectie dan men zonnepanelen leveren.
Links en rechts buren ook met dakpanelen.
Komt er een deel van hun productie op mijn lijn?

Want als je bekijkt zit er dik 250w al bovenop men productie en heb pakweg in huis nu ook rond de 300-500w verbruik dus eigenlijk 'steel' ik een 500 a 750w van ergens. Gok ik.
Mijn verbruik zonder panelen zie ik niet in de HW app omdat dit een negatief saldo wrsh is.(Cirkeltje blijft draaien op deze grafiek).
Dus de vraag is hoe komt dit? Thx
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb dit ook, maar dat komt omdat er hier bij de bouw 4 kleine paneeltjes als dak van een dakkapel zijn ingezet. Die leveren al 25 jaar netjes via een stekker terug en zijn dus niet zichtbaar/meetbaar. Kan het zoiets zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Sebazzz schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:47:
Ik ben voor mijzelf een vergelijking aan het opstellen tussen verschillende thuisaccu's, en ik begrijp het onderstaande uit het datasheet van de 800 Pro niet.

[Afbeelding]

Ze noemen hier de "Pro Battery (Port)" apart, maar die gaat die vermogens toch nooit zien?
Begrijp je vraag mogelijk verkeerd, maar als je AC en DC optelt kom je vaak wel aan de hogere vermogenswaardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Taro schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:07:
[...]

Begrijp je vraag mogelijk verkeerd, maar als je AC en DC optelt kom je vaak wel aan de hogere vermogenswaardes.
Dat impliceert dus dat er voor PV->DC er een aparte omvormer aanwezig is, en het dus niet PV->AC->DC gaat, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:32:
[...]
De BMS zou zelf zorg moeten dragen voor regelmatige 100 % lading uit het net.
Klopt, als je niet zelf af en toe/regelmatig naar 100% laadt zal het BMS dat eenmaal per maand op een willekeurig moment doen. Zal net altijd op een slecht moment zijn, dus kan je beter zelf even timen (of automatiseren op bijv. de 1e zondag van de maand via Home Assistant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Sebazzz schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:09:
[...]

Dat impliceert dus dat er voor PV->DC er een aparte omvormer aanwezig is, en het dus niet PV->AC->DC gaat, correct?
Klopt, de PV opbrengst gaat via DC de accu in. Ik had bijv. een set panelen op de Hyper en dan kwam er via AC->DC 1200 binnen en via DC 400, er ging 1600 naar de accu. Als de panelen meer dan 400 leverden, dan nam de AC kant af om het maximum van 1600 dat de accu in ging te borgen en dus minder van het net af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
@Taro ,
Nee stekker panelen zijn hier niet aanwezig.
Gratis stroom zonder investering 😁.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
rabero1985 schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:38:
@Taro ,
Nee stekker panelen zijn hier niet aanwezig.
Gratis stroom zonder investering 😁.
Ja idd, mooi dagje zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtQTGUiScNi2VM-_hiYDTUvNVy8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nPka0A03aHWpdDC85eOk5dCc.png?f=fotoalbum_large

En de hub is al klaar met laden en knalt 700 Watt het net op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj0bxajlql023YT_7Hmejc6W3Jk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X2MzUsLTAQ5biiNjdiCTmsN0.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TZoX5HheR6ggI-1ExWJLzGdjs8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8HQTuG08Bk2vYsJOINrWwKGE.png?f=user_large

De 2e EV is ook al bijna vol:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rh5uomfTeCyJYcUCivmUNC8f09E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FrAfvliZQ6jLIqfBYdO6RM1y.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-05 22:26
Zit er erg aan te denken om 2x solarflow 2400 AC met ieder 3x AB3000X te bestellen, dan heb ik voor 6.292,- (incl btw) bruto 18kwh opslag.

Echter; dit doe ik enkel als er een goede P1 meter werking is. Ben helaas geen techneut en/of gebruiker van HA. Begrijp ik het nou goed dat dit met de ecotracker P1 van Everhome al mogelijk is met de Zendure app en goed werkt? Zo ja, waar kan ik deze P1 het best bestellen?

Ook nog wel een P1 splitter nodig (ook HW P1 aanwezig). Tips?

Tot slot advies gevraagd voor uitvraag bij mijn electricien. 2 aparte groepen (op 2 fases)? Wil voor avond/nacht de 2x 2400 = 4800 gebruik open gaan laten zetten.

Hoor jullie graag, want lopende offertes met reguliere thuisbatterijen komen minimaal 1.700,- euro hoger uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:51
Viper-NL schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:28:
[...]

Zit er erg aan te denken om 2x solarflow 2400 AC met ieder 3x AB3000X te bestellen, dan heb ik voor 6.292,- (incl btw) bruto 18kwh opslag.

Echter; dit doe ik enkel als er een goede P1 meter werking is. Ben helaas geen techneut en/of gebruiker van HA. Begrijp ik het nou goed dat dit met de ecotracker P1 van Everhome al mogelijk is met de Zendure app en goed werkt? Zo ja, waar kan ik deze P1 het best bestellen?

Tot slot advies gevraagd voor uitvraag bij mijn electricien. 2 aparte groepen (op 2 fases)? Wil voor avond/nacht de 2x 2400 = 4800 gebruik open gaan laten zetten.

Hoor jullie graag, want lopende offertes met reguliere thuisbatterijen komen minimaal 1.700,- euro hoger uit.
Even een maandje wachten, dan is de Zendure P1 meter op de markt. En weten we wat de AC2400 doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Viper-NL schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:28:
[...]

Ik gebruik de splitter van HomeWizard.
Link: https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

geert1992 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:34:
[...]

Als je die wiki leest zitten er eigenlijk wel flinke beperkingen aan de AB2000 BMS waardoor je eigenlijk je accu niet goed kan gebruiken.

Wat is uberhaupt het verschill tussen de AB2000, AB2000S en AB2000X? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Sebazzz schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:01:
[...]

Als je die wiki leest zitten er eigenlijk wel flinke beperkingen aan de AB2000 BMS waardoor je eigenlijk je accu niet goed kan gebruiken.

Zoals ik het lees zijn er een paar "spelregels" voor gezonde batterijen:

-Laad regelmatig tot 100% om de cellen balanceren.
-Stel een hoger ontladingslimiet in de winter als je de batterijen buiten gebruikt.
-Vermijd veel kleine laad-/ontlaadcycli.

Zet alles het liefst binnen. Scheelt alweer 1 factor minder die de SOC kan beïnvloeden, grote(re) temperatuur verschillen.

Misschien weet @Taro dat, die heeft een ab2000 buiten staan, en een enkele ab2000s binnen. Staat er bijvoorbeeld een andere firmware versie op de ab2000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
geert1992 schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:15:
[...]

-Vermijd veel kleine laad-/ontlaadcycli.
Makkelijker gezegd dan gedaan.
Nu is het geen punt met strakblauwe dagen, maar bij afwisselende bewolking met regen en zon schiet het laden en ontladen toch steeds heen en weer.
Dat is inherent aan het gebruik van zonnepanelen, de Hyper en Solarflow 800 zijn daar toch specifiek voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Polvo176 schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:34:
[...]

Makkelijker gezegd dan gedaan.
Nu is het geen punt met strakblauwe dagen, maar bij afwisselende bewolking met regen en zon schiet het laden en ontladen toch steeds heen en weer.
Dat is inherent aan het gebruik van zonnepanelen, de Hyper en Solarflow 800 zijn daar toch specifiek voor gemaakt.
Misschien moeten we nog geduld hebben, iets met global warming. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
[...]

AB2000: Geen brandblusser
AB2000S: Wel brandblusser
AB2000X: Wel brandblusser, andere vormfactor & handvatten & kleur dan de AB2000S en iets lichter, verder technisch vergelijkbaar.

@geert1992 De firmware versie voor de AB2000 en AB2000S is hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 06-04-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jammer dat er geen communicatie mogelijk is met Zendure NL. (Via email)
Wacht komende week nog af.
Anders laat ik de bestelling gewoon door lopen.
2x Hyper met 4 batterijen en een AC2400 met 2 batterijen.
Ik denk dat ik de plek ga veranderen niet in de paardenstal maar in de garage.
Daar heb ik een kabel 5g4 van de wegdek verwarming.
Wegdek verwarming kan achter een b16. (Trekt 13 Ampère 2x op 2 fases)
Onderverdeling plaatsen deze kabel heeft een c25 automaat. (Aanvoer)
De garage is altijd koel (kelder) en is vorstvrij beter voor de cellen en de verwarming van de Zendure batterij hoeft niet aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMXfK8LbaPP39iz3yd91_jflhuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cy4RZboiy8AurAx2jyVIJGYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
Taro schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:43:
[...]

AB2000: Geen brandblusser
AB2000S: Wel brandblusser
AB2000X: Wel brandblusser, andere vormfactor & handvatten & kleur dan de AB2000S en iets lichter, verder technisch vergelijkbaar.

@geert1992 De firmware versie voor de AB2000 en AB2000S is hetzelfde.
En misschien een open deur, maar de ingebouwde accu in de SF800 pro is dan ook een AB2000x toch? Mijn aanname is dat die dan ook een brandblusser heeft; maar zie het niet in de specs op de site. Weet jij dat @Taro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankjacobsen schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:10:
[...]

En misschien een open deur, maar de ingebouwde accu in de SF800 pro is dan ook een AB2000x toch? Mijn aanname is dat die dan ook een brandblusser heeft; maar zie het niet in de specs op de site. Weet jij dat @Taro ?
Die 800 pro heeft gewoon een losse batterij naar mijn idee. (Of los te halen)
Wel de AB2000X.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAFNOAjZrynbYtjqsVeRSoIFifU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlF5guVzN4soBkUoV1wQvjAS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
peterbier schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:17:
[...]

Die 800 pro heeft gewoon een losse batterij naar mijn idee. (Of los te halen)
Wel de AB2000X.
[Afbeelding]
Als je het zo ziet wel. Toch staat er bij het gewicht van een sf 800 pro 25,9kg, en afmetingen 349x201x340mm. En bij een hyper;
350 x 202 x 78 mm met een gewicht van circa 8,5kg.

Ook kon ik zelf geen eaurosol brandblusser vinden bij de sf 800 pro, wat wel vermeld wordt bij een ab2000x

[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 06-04-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:29:
[...]

Als je het zo ziet wel. Toch staat er bij het gewicht 25,9kg, en afmetingen 349x201x340mm. En bij een hyper;
350 x 202 x 78 mm met een gewicht van circa 8,5kg.
Wordt als eenheid verkocht.
Omvormer en batterij aan elkaar.
Ik ga er van uit dat dit los te koppelen is.
Maar ik heb het product zelf niet en weet het niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 17-06 16:24
[...]

Even een tijdje minder getweakerd ivm een druk weekend, maar deze Ecotracker werkt perfect, overgenomen van @mrme12345 . Wat mij betreft de missing link voor velen.

Ook even gemist, wanneer ontvang je de 2400AC, @Taro?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
[...]

Ik lees hier overigens niets dat specifiek voor de Zendure accu's of AB2000/S/X geldt: Dit zijn gewone LFP karakteristieken en dit effect treedt met iedere LFP accu op.

Ik zie hier ook verschil tussen de 4 stapels (AIO en HUB negeren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8kR-bj6YuO4IXD-29R_UaHwEf0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WP04KLYhVABFQfyGieJkZKsz.png?f=user_large

En vanmiddag tijdens het laden zat er soms weleens 4-5% tussen. Maar dat komt niet door Zendure, of de AB2000(S), maar door het feit dat het voltage bij een LFP accu tussen de 10-90% ongeveer gelijk is, waardoor het BMS de SoC moet schatten. Daarom moet je ook regelmatig tot 100% laden en kan tot 100% vanaf 99% relatief lang duren. De accu is dan niet van 99 naar 100% aan het laden, maar alle cellen aan het balanceren en bijladen totdat daadwerkelijk het richtvoltage wordt behaald, zodat 100% kan worden weergegeven.

Enige dat Zendure beter had kunnen doen is een zogenaamde shunt inbouwen, dat is een meter die ingaande en uitgaande A's meet en op basis daarvan een accuratere schatting van de SoC kan doen, zonder naar het Voltage te kijken. Maar dat is ook weer geen zekerheid, want de Sessy doet dat bijv. en die heeft ook last van een SoC drift. Dus: Gewoon accepteren en regelmatig tot 100% laden en het verspringen van de SoC accepteren.

Edit: Ze lopen ondanks dezelfde ontlaadsnelheid iets verder uit elkaar, dat is heel normaal, het betekent niet per se dat de ene leger of voller is dan de ander, het percentage betreft een schatting. Pas rond de 5-10% klopt dit weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0N23RiLQgkBHu1MoutJOKTPYcsk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MVh3yO5J0JS0ASirZmJ5CyvY.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 06-04-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
peterbier schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:34:
[...]

Wordt als eenheid verkocht.
Omvormer en batterij aan elkaar.
Ik ga er van uit dat dit los te koppelen is.
Maar ik heb het product zelf niet en weet het niet zeker.
Op de hier eerder geplaatste fotos zie je schroeven, lijkt mij niet dat dat de bedoeling kan zijn, aangenomen dat hij met die schroeven op elkaar wordt gehouden. + het feit dat solar flow 800 pro op de accu staat aangegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 06-04-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Peutpeut schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:34:
[...]

Even een tijdje minder getweakerd ivm een druk weekend, maar deze Ecotracker werkt perfect, overgenomen van @mrme12345 . Wat mij betreft de missing link voor velen.

Ook even gemist, wanneer ontvang je de 2400AC, @Taro?
Volgens mij sturen ze de AC2400 rond 15 april op en de Solarflow 800 Pro rond 28 april. En ik had gehoopt de Solarflow 800 (non Pro) afgelopen week al te ontvangen :( Kan ik eindelijk de Hub 2000 en APS800 micro omvormer uit gebruik nemen en de accu onder de zonnepanelen plaatsen....

Wacht overigens ook nog steeds op de Ecotracker P1, die zijn ook niet heel betrouwbaar qua planning. Maar goed, ik red mij zo ook wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
frankjacobsen schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:10:
[...]

Ja, dat is een AB2000X (mogelijk wel zonder branding / versie zichtbaar) met ingebouwde brandvertrager, heb ik nog specifiek naar gevraagd op de Solar Solution 2025 beurs.

Naar mijn weten verkoopt Zendure geen accu's zonder ingebouwde brandblusser (lees: brandvertrager, blussen kan volgens mij niet) meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
geert1992 schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:40:
[...]

Op de hier eerder geplaatste fotos zie je schroeven, lijkt mij niet dat dat de bedoeling kan zijn, aangenomen dat hij met die schroeven op elkaar wordt gehouden. + het feit dat solar flow 800 pro op de accu staat aangegeven.
Mijn schroevendraaier ligt al klaar, heel benieuwd of dat puur ter bevestiging is, of onderdeel van de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:46:
[...]

Mijn schroevendraaier ligt al klaar, heel benieuwd of dat puur ter bevestiging is, of onderdeel van de behuizing.
Is het niet zo dat nieuwe groene handvat een soort vergrendelsysteem is.?
Zo zie ik het op de plaatjes.
Ik kan het mis hebben maar ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
[...]

Ja, dat is een AB2000X (mogelijk wel zonder branding / versie zichtbaar) met ingebouwde brandvertrager, heb ik nog specifiek naar gevraagd op de Solar Solution 2025 beurs.

Naar mijn weten verkoopt Zendure geen accu's zonder ingebouwde brandblusser (lees: brandvertrager, blussen kan volgens mij niet) meer.
Als ik van het gewicht van een hyper uitga, van 8,5kg, en het gewicht van een ab2000x = 20,3kg.
En ik pak de het totaal gewicht van de 800 pro= 25,9kg, verwacht ik dat ze ergens gewicht op hebben bespaard. Dit zou een deksel accu/ bodem 800 pro kunnen zijn, en misschien ook wel de brandblusser.

Dan zou de 800 pro 2,9kilo lichter zijn, dat is 34 procent lichter. Met meer hardware, tenminste mptt trackers.

Als ik het gewicht van een ab2000s pak, en die van een ab2000 er van af trek, heb ik 0,5kg over. Verwacht dat de brandblusser dus een halve kilo weegt.

Maar goed, allemaal speculaties.

[ Voor 17% gewijzigd door geert1992 op 06-04-2025 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 17-06 16:24
Taro schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:41:
[...]

Volgens mij sturen ze de AC2400 rond 15 april op en de Solarflow 800 Pro rond 28 april. En ik had gehoopt de Solarflow 800 (non Pro) afgelopen week al te ontvangen :( Kan ik eindelijk de Hub 2000 en APS800 micro omvormer uit gebruik nemen en de accu onder de zonnepanelen plaatsen....

Wacht overigens ook nog steeds op de Ecotracker P1, die zijn ook niet heel betrouwbaar qua planning. Maar goed, ik red mij zo ook wel ;)
Okee, ben heel benieuwd. Als de 2400 AC idem werkt als de Hyper, dan gaat de Hyper eruit en komt er een 2400 AC voor in de plaats. Ik wacht af :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peterbier schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:51:
[...]

Is het niet zo dat nieuwe groene handvat een soort vergrendelsysteem is.?
Zo zie ik het op de plaatjes.
Ik kan het mis hebben maar ben benieuwd.
Ja, kan wel zijn dat dat is om de accu's onderling en de omvormer aan elkaar te bevestigen. Heb de afgelopen tijd een aantal keer een Hyper uit het stopcontact en van de accu's af moeten halen omdat de communicatiebuffer was volgelopen door de HA integratie (nu gelukkig verholpen) en iedere keer die schroefjes losmaken is ook geen feest :)

Heb ze er nu overigens los bovenop liggen, staan toch veilig binnen, geen kleine kinderen in de buurt, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
[...]

Als je dan toch gaat schroeven, wil je dan ook even wat kiekjes met ons delen van de binnenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:53:
[...]

Ja, kan wel zijn dat dat is om de accu's onderling en de omvormer aan elkaar te bevestigen. Heb de afgelopen tijd een aantal keer een Hyper uit het stopcontact en van de accu's af moeten halen omdat de communicatiebuffer was volgelopen door de HA integratie (nu gelukkig verholpen) en iedere keer die schroefjes losmaken is ook geen feest :)

Heb ze er nu overigens los bovenop liggen, staan toch veilig binnen, geen kleine kinderen in de buurt, etc.
Ja die kleine beugels die aan de zijkant vast moet zetten voor de Hyper zitten hier ook nog nieuw in de verpakking.
Aangezien de 2e batterij ook geen bevestiging heeft vindt ik het zinloos om de paar kilo wegende Hyper vast te schroeven.
Uiteraard heeft het ook met de plek waar het staat te maken.
Pagina: 1 ... 29 ... 66 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Voor de Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren.