Het wifi-spook achter een haperende thuisbatterij
Mijn ervaring met Wifi issues en de Zendure thuisbatterij met de oplossing die hier werkt.
Opstelling
Voor wat context eerst mijn setup:
* 2x Zendure AC2400-set
* 3 batterijen per set (6 batterijen totaal)
* Home Assistant met de integratie van @gielz en @gast777
* Home Assistant draaiend als Docker-container op een NAS
* KPN Box 12 (V12)
* 2x KPN Wifi Superboosters (zwarte uitvoering) / later TP Link Router / AP (ter test)
Deze opstelling heeft maandenlang probleemloos gefunctioneerd. De integratie was stabiel, de batterijen reageerden zoals verwacht en automatiseringen draaiden zonder problemen. Precies zoals je het wilt hebben.
Totdat dat niet meer zo was.
De eerste symptomen
De problemen begonnen vrij onschuldig. Sensoren werden sporadisch als onbereikbaar gemarkeerd, property reports waren niet meer uit te lezen en uiteindelijk reageerden de batterijen soms helemaal niet meer op Home Assistant.
In eerste instantie dacht ik aan een incidentele storing. Een herstart van een batterij of het opnieuw koppelen aan wifi loste het meestal op. Maar het probleem kwam steeds terug. Eerst eens per paar dagen. Daarna dagelijks. Uiteindelijk soms meerdere keren per dag.
Wat het extra frustrerend maakte, was dat alles tussendoor ook weer dagenlang stabiel kon draaien. Net lang genoeg om te denken dat het opgelost was.
Mijn eerste conclusie was dan ook simpel. Dit kon bijna niet aan wifi liggen. Er was immers niets veranderd aan het netwerk en de setup had maandenlang goed gefunctioneerd. Achteraf bleek dat precies de verkeerde aanname.
De community als reality check
Op een gegeven moment ben ik advies gaan vragen aan mede-Tweakers. We zitten hier immers niet voor niets op een platform waar problemen, praktijkervaringen en oplossingen samenkomen. Ik kreeg veel nuttige reacties en DM's van gebruikers met vergelijkbare opstellingen. Er werd meegedacht over Home Assistant, Node-RED, de integratie, de batterijen zelf en natuurlijk het netwerk.
Opvallend genoeg kwam één suggestie steeds terug: kijk eens kritisch naar je wifi.Dat vond ik eerlijk gezegd lastig te geloven. Het netwerk werkte immers al lange tijd zonder problemen. Toch besloot ik mijn aannames los te laten en het systematisch te onderzoeken.
Tijd voor een testplan
Ik wilde niet langer gokken, maar meten. Daarom besloot ik tijdens de volgende storing niet direct iets te resetten, maar eerst vast te stellen wat nog wel werkte en wat niet.
Mijn belangrijkste vragen waren:
* Is het probleem reproduceerbaar?
* Ligt het aan Home Assistant?
* Ligt het aan de integratie?
* Ligt het aan de batterijen?
* Of toch aan het netwerk?
Het testplan dat ik volgde:
:strip_exif()/f/image/mnRqMEqszCiQ4iEC4ViNJAOL.jpg?f=fotoalbum_large)
De resultaten
Al snel bleek dat Home Assistant zelf niet de oorzaak was. Zowel de NAS als Home Assistant bleven volledig bereikbaar. Ook de batterijen gaven geen directe indicatie van een probleem. Het wifi-symbool bleef zichtbaar en in de Zendure-app leek alles normaal te functioneren. Toch ging het mis zodra er daadwerkelijk gegevens moesten worden uitgewisseld. Property reports kwamen niet meer binnen en Node-RED begon fouten te genereren zoals:
RequestError: read ECONNRESET
TypeError: values.original[1].packData is not iterable
Wat het extra verwarrend maakte, was dat beide Zendure-systemen tijdens deze storingen gewoon reageerden op pings. Geen packet loss, normale responstijden en volledig bereikbaar op IP-niveau. Met andere woorden, het netwerk leek te werken, maar de communicatie werkte niet meer betrouwbaar.
De doorbraak
Vervolgens begon het uitsluiten. Herstarts van Node-RED, Home Assistant en de proxy-opstelling leverden niets op. Ook directe communicatie zonder proxy gaf dezelfde problemen. Toen heb ik de batterijen volledig uitgeschakeld en opnieuw opgestart. Dat werkte. Mijn eerste gedachte was dan ook dat het probleem mogelijk in Zendure zelf zat. Toch bleef één vraag knagen. Waarom trad het probleem zo grillig op?
Daarom besloot ik dezelfde test nogmaals uit te voeren, maar dan op een andere component. Niet de batterij resetten, maar de Wifi Superbooster / TP Link router (in een latere fase ter vervanging van de boosters). Tot mijn verrassing gebeurde exact hetzelfde. Na een herstart van allen de TP Link kwamen de batterijen direct weer online. Properties werden weer uitgelezen, Node-RED herstelde en de aansturing werkte weer zoals verwacht. Dat was het moment waarop de puzzelstukjes op hun plek vielen.
Als zowel een herstart van de batterij als een herstart van het access point hetzelfde effect hebben, dan wordt het steeds waarschijnlijker dat de oorzaak niet in de applicatie of de batterij zit, maar ergens in de draadloze verbinding daartussen.
De oplossing
Uiteindelijk heb ik besloten de proef op de som te nemen.
De Wifi Superbooster waren al uitgefaseerd. De vervangende TP Link router werd vervangen door een dedicated access point dat via een bekabelde LAN kabel op het modem is aangesloten. Daarnaast hebben de Zendure-systemen een eigen SSID gekregen zodat ze niet langer afhankelijk zijn van dezelfde wifi-omgeving als de rest van de apparaten in huis.
Sindsdien draait de installatie volledig stabiel. Geen onbereikbare sensoren meer. Geen ECONNRESET-fouten meer. Geen vastlopende property reports meer. Geen batterijen die uit Home Assistant verdwijnen.
Gewoon zoals het hoort.
Op het moment van schrijven draait het nieuwe access point (wederom een TP Link maar veel moderner) inmiddels ruim een week zonder ook maar één verstoring.
Dankwoord
Tot slot nog een speciaal bedankje voor:
* @
gielz
* @
gast777
* @
geert1992
Voor het meedenken, het delen van ervaringen en het kritisch meedenken tijdens het uitsluiten van mogelijke oorzaken. Juist die combinatie van praktijkervaring en technische kennis maakt de Tweakers-community zo waardevol.
Wat ik hiervan geleerd heb
Voor mij waren er drie belangrijke lessen:
* Een werkende wifi-verbinding is niet hetzelfde als een stabiele wifi-verbinding.
* Apparaten kunnen prima reageren op pings terwijl applicatieverkeer toch problemen ondervindt.
* De oorzaak zit soms juist in het onderdeel dat je als eerste hebt uitgesloten.
Het wifi-spook bleek uiteindelijk dus echt te bestaan.
"Soms is troubleshooting niet het vinden van het defecte onderdeel, maar het loslaten van de verkeerde aannames."
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.