• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14:57
gielz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Dat standby gedrag is wel minder ja wanneer de smartmode aan staat. Maar de gebruiker ziet dit alleen als er een externe meting op zit of constant op de SOC let. Denk dus dat er maar weinig meldingen zijn gemaakt over dit issue

Zolang je gewoon NOM draait is dit probleem er ook niet omdat de batterij constant in bedrijf is en dan niet dit extra vermogen gebruikt.
Dat laatste ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben zelf een vrij typische NOM-gebruiker (denk ik), en de afgelopen week staat mijn 2400AC zo'n 10 uur per dag 'stand-by' omdat 'ie vol is. Dat zal de komende weken nog wel ietsje meer worden ook.

En in de winter is het andersom: dan is de accu zelfs het grootste deel van de tijd leeg.

Op jaarbasis denk ik dat je het over zo'n 80kWh zou kunnen hebben, wat voor de RTE, in mijn geval, het verschil kan zijn tussen 80% (1000kWh erin, 800kWh eruit), of 87% (940kWh erin, 820kWh eruit).
a2aan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Dat laatste ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben zelf een vrij typische NOM-gebruiker (denk ik), en de afgelopen week staat mijn 2400AC zo'n 10 uur per dag 'stand-by' omdat 'ie vol is. Dat zal de komende weken nog wel ietsje meer worden ook.

En in de winter is het andersom: dan is de accu zelfs het grootste deel van de tijd leeg.

Op jaarbasis denk ik dat je het over zo'n 80kWh zou kunnen hebben, wat voor de RTE, in mijn geval, het verschil kan zijn tussen 80% (1000kWh erin, 800kWh eruit), of 87% (940kWh erin, 820kWh eruit).
Ja maar smartmode (noem het even smartmode standby bug). Die is er alleen als de SOC limit niet leeg of niet volledig vol is als status heeft. Zodra hij deels vol is en hij staat dan niets te doen dan heb je dat extra standby verbruik.

Zie hiervoor ook; https://github.com/Zendure/zenSDK/issues/53

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

koboy schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:07:
De verwarring in mijn stuk was niet vast/stekker, dat weet ik donders goed. Ik heb wel verwarring geschapen met "let op de ALS", waarmee ik het woordje "als" bedoelde verwijzend naar de type goedkeuring.
Dank voor uitgebreide uitleg, @koboy. Volledig mee eens, maar dat hoort hier idd niet thuis. Voor zulke dingen neem ik wel eens deel aan het topic voor huisinstallaties. Dat gaat iets breder dan alleen NEN1010.
Hier verder niet om het hier on topic te houden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• a2aan
gielz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Ja maar smartmode (noem het even smartmode standby bug). Die is er alleen als de SOC limit niet leeg of niet volledig vol is als status heeft. Zodra hij deels vol is en hij staat dan niets te doen dan heb je dat extra standby verbruik.

Zie hiervoor ook; https://github.com/Zendure/zenSDK/issues/53
Hmm, zou het kunnen zijn dat de stelling (uit dat ticket) "This only happens when the battery is idle and socLimit = 0" toch iets genuanceerder ligt?

Mijn ervaring is dat de omvormer (aan de bovenkant) voelbaar warmer is/blijft dan andere delen van het systeem, ook als de accu vol of leeg is. Dat het ~20W is is een aanname van mij op basis van metingen met een smart socket, op momenten dat dat verbruik uit het net kwam, maar 'meestal' meet ik op de netaansluiting 0W, ondanks dat de omvormer net zo warm blijft.

Nu vraag ik me alleen af: met SmartMode op 0 verdwijnt het netverbruik, maar stopt de omvormer dan ook echt met het produceren van die onnodige warmte?

Als ik weer een keer thuis ben als de accu vol is, zal ik kijken waar die SmartMode op staat.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:07
Polvo176 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Jawel, Ik heb 3 Hypers, een 800Pro2 en een 1600AC, kun je gewoon allemaal tegelijk in Hems zetten en wordt het laden en ontladen netjes verdeelt over de batterijen.
Het maximale vermogen wat je kunt instellen is 3000W, bij 4 apparaten krijgt elk 750 watt toebedeelt bij ontladen.
Bij laden hangt de verdeling af of je er zonnepanelen op aansluit.
Totaal laden kan dan ruim boven de 3000W uitkomen, maar er wordt nooit meer dan 3000W uit het net gehaald.
Je kunt ook buiten Hems ieder afzonderlijk een waarde toekennen afhankelijk van de mode die je kiest.
Maar dat is denk ik minder handig, tenzij je via HA gaat automatiseren, anders is het handwerk
Bedoel je daarmee dat ook met 3 keer een 2400AC+ het totaal laad (en ontlaad?) vermogen max 3kw is over het totaal?

• a2aan
Hippe Lip schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:15:
Dank voor uitgebreide uitleg, @koboy. Volledig mee eens, maar dat hoort hier idd niet thuis. Voor zulke dingen neem ik wel eens deel aan het topic voor huisinstallaties. Dat gaat iets breder dan alleen NEN1010.
Hier verder niet om het hier on topic te houden.
Wat ik hier eigenlijk nog steeds wel on-topic vind, is de vraag of de Zendure systemen, praktisch gezien, nou wel of niet een DC-lekstroom van <6mA 'garanderen'. Dus los van de theorie (voorschriften die wel of niet van toepassing zouden moeten zijn op het product om op de Europese markt te mogen komen), en statements van mensen die wellicht een 'veilig' antwoord geven in plaats van 'technisch onderbouwd'.

Hoe zouden we de harde technische details boven water kunnen krijgen?

• Hippe Lip

Hippe Lip

raven22 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:39:
[...]

Dat maakt toch niet uit? Of zie ik dat verkeerd. Die solarflow plus is maar max 800W. Zet je er toch gewoon 2 op 1 fase?
Klopt. Ik had ff niet door dat die maar 800W doet.
Blijft de opmerking van @gielz over efficiency over.

<John O`Mill>

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:30
gielz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:54:
[...]

Ondanks dat ze goedkoop zijn, vraag ik mij af hoe efficiënt dit is. Als het goed is doet HEMS op dit moment nog geen slimme splitsing van vermogen. Als je dan in de nacht bijv. constant 120 watt importeert dan zal elke unit met 30 watt gaan ontladen.

Het vermogen in HEMS stel je globaal in en is niet per unit. Dus je geeft aan ik wil bijvoorbeeld max 1000 watt ontladen en HEMS zoekt het daarna uit.
Hems kan het niet, maar jouw automatisering wel?

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Hippe Lip

Hippe Lip

a2aan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Wat ik hier eigenlijk nog steeds wel on-topic vind, is de vraag of de Zendure systemen, praktisch gezien, nou wel of niet een DC-lekstroom van <6mA 'garanderen'. Dus los van de theorie (voorschriften die wel of niet van toepassing zouden moeten zijn op het product om op de Europese markt te mogen komen), en statements van mensen die wellicht een 'veilig' antwoord geven in plaats van 'technisch onderbouwd'.

Hoe zouden we de harde technische details boven water kunnen krijgen?
Helemaal mee eens, @a2aan, dat zouden we graag willen weten. Ik ben echter bang dat er geen galvanische scheiding is.

Ten eerste omdat dit een transformator (spoelen met warmte-ontwikkeling!) vereist en ik niet de indruk heb dat die erin zit.
Wie had ‘m al eens opengemaakt? Ben je zoiets tegengekomen?

Ten tweede zouden ze dat dan expliciet in hun technische specs moeten vermelden en niet zomaar als antwoord op een vraag. En die informatie ben ik nog niet in hun openbaar gepubliceerde specs tegengekomen.
Daardoor moeten we helaas terugvallen op ‘er is geen gegalvaniseerde scheiding’ en daarom de daarvoor geldende regelgeving volgen.

<John O`Mill>

raven22 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Hems kan het niet, maar jouw automatisering wel?
Meer voor het HA topic maar via Home Assistant kunnen beide integraties Zendure/Fireson HA (integratie van zendure zelf) en Gielz via Proxy het vermogen slimmer verdelen.

Bij Zendure/Fireson HA (integratie van zendure zelf) kun je ook nog per unit instellen wat het vermogen mag zijn via een fusegroup.

[ Voor 8% gewijzigd door gielz op 01-06-2026 11:38 ]

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• a2aan
Hippe Lip schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:34:
Daardoor moeten we helaas terugvallen op ‘er is geen gegalvaniseerde scheiding’ en daarom de daarvoor geldende regelgeving volgen.
@koboy lijkt het daar anders naar te kijken:
Wat betreft de galvanische scheiding: dit hoeft helemaal niet, detectie en ontkoppeling/uitschakeling kan ook. Er is hier een aantal keer een foto gepost van de binnenkant van een 2400AC. Was daar niet een dikke ringkern trafo op te zien?

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:33
Hippe Lip schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Klopt. Ik had ff niet door dat die maar 80W doet.
Blijft de opmerking van @gielz over efficiency over.
Ik denk dat de twee elkaar niet veel ontlopen.
Waar je met 3x een sf800plus meer standbyverlies heb, win je het denk ik met de efficentie bij NOM.
En bij 1x een sf2400 heb je dan weer minder standbyverlies, en minder efficentie bij lage vermogens.

Van beide is iets te zeggen, en zal deels van je strategie afhangen, en je sluipverbruik.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:05
jantje112 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Bedoel je daarmee dat ook met 3 keer een 2400AC+ het totaal laad (en ontlaad?) vermogen max 3kw is over het totaal?
Zonder bewijzen dat het door een bedrijf volgens de regels is geïnstalleerd wel ja.
Met die bewijzen kun je wel 3 keer 2400W, buiten Hems en/of met HA kan dat ook.
Ik hou me gewoon aan die 3000W, is ook beter voor de batterij om de C waarde niet te ver op te laten lopen.
Overdag laad ik met de zon en op de dure uren en 's nachts ontlaad ik tot ze 's ochtends weer leeg zijn.
3000W is dan meer dan genoeg voor mijn 10 AB2000 batterijen
Het is een spel met keuzes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4iQvk6znMc0MJ8ppJ6TGYp5BTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7m0UCQu4Dys4H7AVDNZ34zT8.jpg?f=fotoalbum_large

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:59

koboy

Heb een idee voor een icon

a2aan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:40:
[...]

@koboy lijkt het daar anders naar te kijken:

[...]
Ook @Hippe Lip

Ik heb nog even wat lopen googlen. Voor een CE Keur (die van de EU met overlappende C en D, dus niet de China export) zijn er eisen aan de lekstroom (volgens Google AI vaak zelfs <0,5 mA!). Ik ben niet van plan geld te besteden aan documenten opvragen om uit te zoeken of dit ook specifiek voor DC lekstroom geldt.

Aangezien er geen verplichting is voor type B aardlek in reguliere huis situaties, mijn AC2400 een echt CE label heeft (nagemeten), en alles is aangesloten door een gecertificeerd electricien is voor mij de zaak verzekeringstechnisch afgedekt en slaap ik rustig. Maar voel je vrij om bij de NVWA na te vragen hoe het zit met DC lekstroom en CE Keur en/of andere regelgeving.

Wat betreft de galvanische scheiding: dit is een mogelijkheid om DC lekstroom te voorkomen (of niet????? ben geen electrotechneut, wel meer dan gemiddeld natuurkundig opgeleid). Een andere mogelijkheid is om te detecteren en af te schakelen, wat eigenlijk een ingebouwde aardlek is. Omdat dit binnenin het apparaat gebeurt is dit eenvoudiger te realiseren (DC naar omvormer moet gelijk zijn aan DC van omvormer) ipv dat er een detectie bovenop de AC "ruis" moet zijn.

Denk dat ik vanavond weer een volgend deel college power electronica doe op YouTube. Die prof van MIT kan verdraaid goed uitleggen, en ergens is het gewoon interessant.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jantje112 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Ja, en dat vermogen wordt ook hard door drieën gedeeld.

Op zich niet erg als alle drie de stapels even veel accus bevatten. Maar bij asymmetrisch gebruik levert dit onhandige situaties op.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@a2aan en @koboy
Hier houd ik op over die gelijkstroomcomponent van de Zendures. Daar is nu genoeg over gezegd. En of die nu wel of niet deel uitmaakt van de CE-regelgeving ga ik niet uitzoeken. Die galvanische scheiding heb ik nog niet in de specs gevonden dus voor mij is die er niet.

En verder eens met @koboy: het is wat het is en ik kan er ook goed bij slapen ;)
Ik ben wel E-opgeleid (meerdere niveau’s) en denk de gevolgen een beetje in te kunnen schatten 8)
koboy schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:42:
[...]
Denk dat ik vanavond weer een volgend deel college power electronica doe op YouTube. Die prof van MIT kan verdraaid goed uitleggen, en ergens is het gewoon interessant.
Klinkt interessant. Linkje?

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 01-06-2026 12:57 ]

<John O`Mill>

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:00
MikeyMan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Ja, en dat vermogen wordt ook hard door drieën gedeeld.

Op zich niet erg als alle drie de stapels even veel accus bevatten. Maar bij asymmetrisch gebruik levert dit onhandige situaties op.
Laden kan dacht ik wel met max 3x 2400W maar ontladen is begrensd tot 3000W tenzij je goedkeuring van Zendure krijgt

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:11
gielz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:54:
[...]

Ondanks dat ze goedkoop zijn, vraag ik mij af hoe efficiënt dit is. Als het goed is doet HEMS op dit moment nog geen slimme splitsing van vermogen. Als je dan in de nacht bijv. constant 120 watt importeert dan zal elke unit met 30 watt gaan ontladen.

Het vermogen in HEMS stel je globaal in en is niet per unit. Dus je geeft aan ik wil bijvoorbeeld max 1000 watt ontladen en HEMS zoekt het daarna uit.
Met de laboratorium optie aan (beta) dan is maar 1 toren actief met een ontlaadvermogen tot 149W, de andere worden actief eenmaal 150W of hoger bij nachtverbruik.

Een ander kantelpunt wordt gehanteerd indien er nog PV overschot is. En soms blijft het ontladen hangen, blijft die ene toren ontladen terwijl er voldoende PV overschot is, eenmaal gezakt naar 98%SOC schakelt hij over naar laden.

• jelleeelco
Ik heb nu met dat offgrid stopcontact wel iets aparts. Ik heb nu (het is tijdelijk weliswaar) op dat stopcontact een heatmeister aangesloten. Het was me al opgevallen dat de ventilatoren regelmatig uit staan, terwijl ik ze op manual control had gezet.

Nu eens goed gekeken, en zodra de batterij vol is, wordt de heatmeister opnieuw opgestart. Dit kan alleen als de stroom onderbroken wordt. Het lijkt er dus op dat de zendure, zodra de accu vol is en er geen stroom van 'buiten' meer komt, hij overschakelt naar stroom van 'binnen'. Dat gaat dus niet vlekkeloos, waardoor de heatmeister opnieuw opstart (en de fans dus uit).
Het wifi-spook achter een haperende thuisbatterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMtbi0TYhnRCirke0rBLXRl3bjA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F3IZm3HHyFVurNKA2NhT3E2a.png?f=user_large

Mijn ervaring met Wifi issues en de Zendure thuisbatterij met de oplossing die hier werkt.
Opstelling
Voor wat context eerst mijn setup:

* 2x Zendure AC2400-set
* 3 batterijen per set (6 batterijen totaal)
* Home Assistant met de integratie van @gielz en @gast777
* Home Assistant draaiend als Docker-container op een NAS
* KPN Box 12 (V12)
* 2x KPN Wifi Superboosters (zwarte uitvoering) / later TP Link Router / AP (ter test)

Deze opstelling heeft maandenlang probleemloos gefunctioneerd. De integratie was stabiel, de batterijen reageerden zoals verwacht en automatiseringen draaiden zonder problemen. Precies zoals je het wilt hebben.

Totdat dat niet meer zo was.
De eerste symptomen
De problemen begonnen vrij onschuldig. Sensoren werden sporadisch als onbereikbaar gemarkeerd, property reports waren niet meer uit te lezen en uiteindelijk reageerden de batterijen soms helemaal niet meer op Home Assistant.

In eerste instantie dacht ik aan een incidentele storing. Een herstart van een batterij of het opnieuw koppelen aan wifi loste het meestal op. Maar het probleem kwam steeds terug. Eerst eens per paar dagen. Daarna dagelijks. Uiteindelijk soms meerdere keren per dag.

Wat het extra frustrerend maakte, was dat alles tussendoor ook weer dagenlang stabiel kon draaien. Net lang genoeg om te denken dat het opgelost was.

Mijn eerste conclusie was dan ook simpel. Dit kon bijna niet aan wifi liggen. Er was immers niets veranderd aan het netwerk en de setup had maandenlang goed gefunctioneerd. Achteraf bleek dat precies de verkeerde aanname.
De community als reality check
Op een gegeven moment ben ik advies gaan vragen aan mede-Tweakers. We zitten hier immers niet voor niets op een platform waar problemen, praktijkervaringen en oplossingen samenkomen. Ik kreeg veel nuttige reacties en DM's van gebruikers met vergelijkbare opstellingen. Er werd meegedacht over Home Assistant, Node-RED, de integratie, de batterijen zelf en natuurlijk het netwerk.

Opvallend genoeg kwam één suggestie steeds terug: kijk eens kritisch naar je wifi.Dat vond ik eerlijk gezegd lastig te geloven. Het netwerk werkte immers al lange tijd zonder problemen. Toch besloot ik mijn aannames los te laten en het systematisch te onderzoeken.
Tijd voor een testplan
Ik wilde niet langer gokken, maar meten. Daarom besloot ik tijdens de volgende storing niet direct iets te resetten, maar eerst vast te stellen wat nog wel werkte en wat niet.

Mijn belangrijkste vragen waren:

* Is het probleem reproduceerbaar?
* Ligt het aan Home Assistant?
* Ligt het aan de integratie?
* Ligt het aan de batterijen?
* Of toch aan het netwerk?

Het testplan dat ik volgde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Jx86T4KJpbt8w4qjZ8WFwBNx6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnRqMEqszCiQ4iEC4ViNJAOL.jpg?f=fotoalbum_large
De resultaten
Al snel bleek dat Home Assistant zelf niet de oorzaak was. Zowel de NAS als Home Assistant bleven volledig bereikbaar. Ook de batterijen gaven geen directe indicatie van een probleem. Het wifi-symbool bleef zichtbaar en in de Zendure-app leek alles normaal te functioneren. Toch ging het mis zodra er daadwerkelijk gegevens moesten worden uitgewisseld. Property reports kwamen niet meer binnen en Node-RED begon fouten te genereren zoals:

RequestError: read ECONNRESET
TypeError: values.original[1].packData is not itera
ble

Wat het extra verwarrend maakte, was dat beide Zendure-systemen tijdens deze storingen gewoon reageerden op pings. Geen packet loss, normale responstijden en volledig bereikbaar op IP-niveau. Met andere woorden, het netwerk leek te werken, maar de communicatie werkte niet meer betrouwbaar.
De doorbraak
Vervolgens begon het uitsluiten. Herstarts van Node-RED, Home Assistant en de proxy-opstelling leverden niets op. Ook directe communicatie zonder proxy gaf dezelfde problemen. Toen heb ik de batterijen volledig uitgeschakeld en opnieuw opgestart. Dat werkte. Mijn eerste gedachte was dan ook dat het probleem mogelijk in Zendure zelf zat. Toch bleef één vraag knagen. Waarom trad het probleem zo grillig op?

Daarom besloot ik dezelfde test nogmaals uit te voeren, maar dan op een andere component. Niet de batterij resetten, maar de Wifi Superbooster / TP Link router (in een latere fase ter vervanging van de boosters). Tot mijn verrassing gebeurde exact hetzelfde. Na een herstart van allen de TP Link kwamen de batterijen direct weer online. Properties werden weer uitgelezen, Node-RED herstelde en de aansturing werkte weer zoals verwacht. Dat was het moment waarop de puzzelstukjes op hun plek vielen.

Als zowel een herstart van de batterij als een herstart van het access point hetzelfde effect hebben, dan wordt het steeds waarschijnlijker dat de oorzaak niet in de applicatie of de batterij zit, maar ergens in de draadloze verbinding daartussen.
De oplossing
Uiteindelijk heb ik besloten de proef op de som te nemen.

De Wifi Superbooster waren al uitgefaseerd. De vervangende TP Link router werd vervangen door een dedicated access point dat via een bekabelde LAN kabel op het modem is aangesloten. Daarnaast hebben de Zendure-systemen een eigen SSID gekregen zodat ze niet langer afhankelijk zijn van dezelfde wifi-omgeving als de rest van de apparaten in huis.

Sindsdien draait de installatie volledig stabiel. Geen onbereikbare sensoren meer. Geen ECONNRESET-fouten meer. Geen vastlopende property reports meer. Geen batterijen die uit Home Assistant verdwijnen.
Gewoon zoals het hoort.

Op het moment van schrijven draait het nieuwe access point (wederom een TP Link maar veel moderner) inmiddels ruim een week zonder ook maar één verstoring.
Dankwoord
Tot slot nog een speciaal bedankje voor:

* @gielz
* @gast777
* @geert1992

Voor het meedenken, het delen van ervaringen en het kritisch meedenken tijdens het uitsluiten van mogelijke oorzaken. Juist die combinatie van praktijkervaring en technische kennis maakt de Tweakers-community zo waardevol.
Wat ik hiervan geleerd heb
Voor mij waren er drie belangrijke lessen:

* Een werkende wifi-verbinding is niet hetzelfde als een stabiele wifi-verbinding.
* Apparaten kunnen prima reageren op pings terwijl applicatieverkeer toch problemen ondervindt.
* De oorzaak zit soms juist in het onderdeel dat je als eerste hebt uitgesloten.

Het wifi-spook bleek uiteindelijk dus echt te bestaan.

"Soms is troubleshooting niet het vinden van het defecte onderdeel, maar het loslaten van de verkeerde aannames."

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• a2aan
jelleeelco schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:19:
Ik heb nu met dat offgrid stopcontact wel iets aparts. Ik heb nu (het is tijdelijk weliswaar) op dat stopcontact een heatmeister aangesloten. Het was me al opgevallen dat de ventilatoren regelmatig uit staan, terwijl ik ze op manual control had gezet.

Nu eens goed gekeken, en zodra de batterij vol is, wordt de heatmeister opnieuw opgestart. Dit kan alleen als de stroom onderbroken wordt. Het lijkt er dus op dat de zendure, zodra de accu vol is en er geen stroom van 'buiten' meer komt, hij overschakelt naar stroom van 'binnen'. Dat gaat dus niet vlekkeloos, waardoor de heatmeister opnieuw opstart (en de fans dus uit).
Interessante bevinding! Schiet je daar ook een ticket voor in bij Zendure?

Aan de ene kant kan ik er wel begrip voor opbrengen als dit scenario bij ontwerp/testen over het hoofd is gezien, maar ik merk dat ik wat sceptisch ben als het gaat om het vermogen (en de bereidheid) van Zendure om dit soort verbeteringen door te voeren. En als het niet de ambitie van Zendure is om ook dit soort details goed te regelen, dan is het weer niet zo verbazingwekkend dat hier niet vanaf het begin al goed over na was gedacht.

• jelleeelco
a2aan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:57:
[...]

Interessante bevinding! Schiet je daar ook een ticket voor in bij Zendure?

Aan de ene kant kan ik er wel begrip voor opbrengen als dit scenario bij ontwerp/testen over het hoofd is gezien, maar ik merk dat ik wat sceptisch ben als het gaat om het vermogen (en de bereidheid) van Zendure om dit soort verbeteringen door te voeren. En als het niet de ambitie van Zendure is om ook dit soort details goed te regelen, dan is het weer niet zo verbazingwekkend dat hier niet vanaf het begin al goed over na was gedacht.
Nee, ik ga daar geen ticket bij Zendure voor inschieten. Ten eerste is het is een tijdelijke oplossing, ik zal het noodstroomcontact in de toekomst niet gaan gebruiken. Ten tweede wacht ik op vervanging van de set met de 2400AC+ versie.

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Heeft er iemand toevallig al een houder geprint/gedesigned voor fans op de Zendure Solarflow 2400 AC+?

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Het is weinig zinvol om wifi problemen bij Zendure te melden.

De beste wifi krijg je gewoon door AP's bedraad aan te sluiten rechtstreeks op je router, net als je HA server.

Alle mesh systemen (dus ook die KPN super boosters), extra routers, meerdere subnets en vlan's zijn potentieel probleem veroorzakers, want die houden het mDNS verkeer tegen.
Switches die geen icpmp snooping ondersteunen zijn ook bronnen van ellende.

En alleen voldoende streepjes is echt geen maat voor een goed wifi netwerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1 ... 261 262 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren