[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Klopt, krijg beide ter review.frankj030 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:09:
[...]
Mbt de SF800 pro vanaf 28-04; dat is veel sneller dan de 40-50 dagen die ze communiceren, dus dat zou heel mooi zijn! Kreeg jij nou beide sets ter review of alleen de AC2400?
Misschien wel goed om in het algemeen even te benoemen: Ik investeer aan de andere kant de laatste 2-3 maanden ook wel heel erg veel vrije tijd in dit alles en dat is een keuze, maar krijg al DM's of ik ook voor anderen iets kan regelen
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
De stekker zit via een verbindingskabeltje, dus als je die eraf knipt heeft dat m.i. niets met de garantie op de solarflow te maken. Hooguit op het losse kabeltje.ELD schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:30:
[...]
Mochten ze eisen dat je de stekker afknipt, mag er een statement komen dat de garantie niet beperkt zal gaan worden etc.
15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh
- Taro
- Niet online
Op de achtergrond wel, krijg af en toe nog weleens iets mee rondom een productrelease. Helaas staan niet altijd alle details erop, op de achtergrond zullen ze vast uitgebreidere sets hebben.Sebazzz schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:59:
[...]
Zendure heeft sowieso niet echt datasheets toch
Mocht iemand dus een keer een specifieke vraag hebben kan ik die altijd stellen.
Los daarvan lijkt het mij goed om even wat zaken rondom de vertalingen te verzamelen. Bijv. "Af hebben" is zo'n voorbeeld. Ontvang graag feedback ivm ontbrekende/foute vertalingen die men spot, dan zal ik die doorgeven.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
- Taro
- Niet online
Inderdaad, je zult niet de vaste stekker van het apparaat afknippen, maar alleen de AC extensie kabel die je kunt vervangen en nabestellen. Bij bijv. de Hyper & Ace is die ook altijd los te verkrijgen via support.HHF schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:05:
[...]
De stekker zit via een verbindingskabeltje, dus als je die eraf knipt heeft dat m.i. niets met de garantie op de solarflow te maken. Hooguit op het losse kabeltje.
Maar laten we eerst even kijken wat er in de productverpakking zit, misschien hebben ze hier al op geanticipeerd
- Taro
- Niet online
Zal die ervaring volgende week delen, want ik wil hem uiteraard direct op 2400 ipv 800 testenjk-d schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:01:
Even een Newbie vraag (vwb Zendure):
iemand enig idee wat je moet aantonen om de nieuwe 2400AC vrij te maken van 800w naar 2400w.
Ben van plan om 1-3 extra (aardlek)automaten in de groepenkast te plaatsen (ruimte genoeg in de .groepenkast) en 1-3 2400AC's (1 2400AC per groep/fase) rechtstreeks op een groep aan te sluiten. We hebben hier zo'n 8000 Wp aan panelen liggen, dus snelle laadmogelijkheden zijn wel fijn. Starten met 1 2400AC om te testen en te leren en later (saldering foetsie) uitbreiden.
Ik wil me de kosten van een "echte" electricien besparen want dit is op zich een simpel klusje, maar heeft iemand al ervaring met hoe moeilijk Zendure daarover zou kunnen doen?
Waarom zou je hiervan een stekker afknippen.
Als je dit netjes via een onderverdeling in eigen groepen maakt.
Dus waar geen andere apparaten op zitten.
Die kast wat ik al eerder heb laten zien is een voorbeeld.
In die kast komt dan een 4p hoofdschakelaar met 3x aardlekautomaten. (Bij 3 fase installatie)
:strip_exif()/f/image/Ig5roaTVvKUqCWk0bmdvDEcD.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is je van harte gegund, volgens mij is het aan je vele nuttige bijdragen (ook in het HW en algemene batterijen topic) wel duidelijk dat je dit doet voor de fun en om anderen ook deelgenoot te maken van je ervaringen. Ik heb er iig veel aan!Taro schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:03:
[...]
Klopt, krijg beide ter review.
Misschien wel goed om in het algemeen even te benoemen: Ik investeer aan de andere kant de laatste 2-3 maanden ook wel heel erg veel vrije tijd in dit alles en dat is een keuze, maar krijg al DM's of ik ook voor anderen iets kan regelenIn theorie zou ik het bij een review kunnen laten, het is natuurlijk supertof om deze producten "gratis" te krijgen (al heb ik veel AB2000S'en en Hypers uiteraard zelf betaald), maar het is niet zo dat ik verder lekker achterover hang en het een luizenbaantje is. Denk dat ik er de laatste periode, inclusief bijv. debuggen voor de Home Assistant integratie, wel zeker 3-4 uur per dag in steek. Ik klaag niet, superleuk, maar mijn uren zijn ook niet gratis. Hoef ik misschien niet toe te lichten, maar wat mij betreft wel goed om even te benadrukken voor als mensen denken dat het mij aan komt waaien ofzo
Vraagje.
Gaat de communicatie van Zendure via het wifi netwerk.?
Als ik bijvoorbeeld 3 stuks 2400ac in de kelder zet en de Hyper (waar ik er nu een van heb) in de paardenstal gaat dat goed.?
Wifi dekking is overal goed omdat ik meerder accesspoints gebruik.
[ Voor 5% gewijzigd door peterbier op 02-04-2025 18:02 ]
- Taro
- Niet online
Ja, de standaard communicatie gaat via Wifi, aanvullend is ook Bluetooth mogelijk en hier en daar zie ik ook LoRa (voorbereiding) langskomen. LoRa ken ik nog van "vroeger", een aantal projecten mee gedaan, ze gaan het ook voor de P1-meter gebruiken en geschikt voor zeer lange afstanden met weinig bandbreedte en dataverkeer.peterbier schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:55:
@Taro
Vraagje.
Gaat de communicatie van Zendure via het wifi netwerk.?
Als ik bijvoorbeeld 3 stuks 2400ac in de kelder zet en de Hyper in de paardenstal gaat dat goed.?
Wifi dekking is overal goed omdat ik meerder accesspoints gebruik.
Maar in de basis inderdaad Wifi, net als de Hypers die je al hebt zal de AC2400 ook via Wifi communiceren en kunnen de apparaten elkaar onderling vinden. De Zenlink communicatie gaat echter voor mij wel via een onbekende weg.... Zouden ze net als de stopcontact ethernet stekkers iets over het 230V sturen om te communiceren? Of dit via een andere weg doen?
Zou simpel uit te testen moeten zijn... steek de stekker eens in een contactdoos met bliksembeveiliger (het signaal-over-AC kan daar niet door)Taro schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:02:
[...]
Zouden ze net als de stopcontact ethernet stekkers iets over het 230V sturen om te communiceren? Of dit via een andere weg doen?
Maar ik denk het wel; mijn hypers zitten op verschillende netwerken, maar communiceren wel.
[ Voor 10% gewijzigd door Jerryvh op 02-04-2025 18:11 ]
Dat lijkt mij sterk.Jerryvh schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:09:
[...]
Zou simpel uit te testen moeten zijn... steek de stekker eens in een contactdoos met bliksembeveiliger (het signaal-over-AC kan daar niet door)
Maar ik denk het wel; mijn hypers zitten op verschillende netwerken, maar communiceren wel.
Omdat bij een overspanningsbeveiliging het signaal er niet door gaat maar langs.
Ook bij die tussen stekkers.
Tijdje als noodoplossing gebruikt ethernet over lichtnet (plc over lichtnet) maar werkt prima met overspanningsbeveiliging.
Overspanningsbeveiliging ook toegepast op onderverdeling in de paardenstal.
:strip_exif()/f/image/EAmmnjswdiCfeLdSwNP7Il3e.jpg?f=fotoalbum_large)
TPLink schijnt het te confirmeren (https://community.tp-link.com/us/home/forum/topic/277342)
[ Voor 35% gewijzigd door Jerryvh op 02-04-2025 18:56 ]
En goedkope led verlichting stoort op die dingen.Jerryvh schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:54:
Sjah, mogelijks... heb het toch proefondervindelijk ervaren (met WD powerline adapters)
TPLink schijnt het te confirmeren (https://community.tp-link.com/us/home/forum/topic/277342)
Maar er zijn meer bronnen die kunnen storen daarom raadt ik home plug , powerline , Devolo enz. af.
Maar dat een overspanningsbeveiliging het signaal blockt is niet waar.
Ik hoop dan ook dat Zendure niet met plc over lichtnet signaal werkt maar via wifi een protocol mee stuurt. (Zenlink communicatie)
Ik spreek uit ervaring jaren geleden had ik x10 domotica en nu Knx.
X10 gaat ook via het lichtnet. (Stopcontact)
Wat een drama was dat filters, 3 fase koppelaars en slecht werken.
Whoooh! Tijdje niet op dit forum gekeken, maar wat is dat een mooie nieuwe configuratie van Zendure (2400AC en 3000 batterij) en P1 ook aanstaande!peterbier schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:15:
[...]
En goedkope led verlichting stoort op die dingen.
Maar er zijn meer bronnen die kunnen storen daarom raadt ik home plug , powerline , Devolo enz. af.
Ik hoop dan ook dat Zendure niet met plc over lichtnet signaal werkt maar via wifi een protocol mee stuurt. (Zenlink communicatie)
Vraag aan Peterbier; ik wacht nog steeds op 2x HW (besteld sept, verwacht voor 10 mei), maar wat is jouw dubbele ervaring nu? HW cancellen?
Wat is dan wijsheid 1x6 voor 5700,- of 2x3 voor 6300,- of 3x2 voor 6900,-? Welk technisch en ont-/laad voordeel zit hierbij tussen de 3 varianten? Kan dit op 1 groep. Wat is wijsheid?
Volgens mij heeft de Zendure zeer weinig gebreken tot nu toe, klopt dat? HW is wel mijn vertrouwen aan het verliezen daardoor.
@Taro; bij dynamische tarieven handelen; stel je dat 1x in en klaar of moet je het handmatig iedere dag aanpassen?
Goedkope led verlichting stoort, maar powerline adapters storen zelf nog veel erger.peterbier schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:15:
[...]
En goedkope led verlichting stoort op die dingen.
Ze verzieken de net sinus en het hele 230V net gaat als stoor antenne werken.
Nooit aan beginnen met die rommel.
Ben ook nog zendamateur en dan kan ik die hobby wel vergeten.
Als Zendure op die manier zou communiceren kwam er geen enkel apparaat van hun bij mij binnen de deur.
De voorkeur is natuurlijk persoonlijk.Viper-NL schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:37:
[...]
Whoooh! Tijdje niet op dit forum gekeken, maar wat is dat een mooie nieuwe configuratie van Zendure (2400AC en 3000 batterij) en P1 ook aanstaande!
Vraag aan Peterbier; ik wacht nog steeds op 2x HW (besteld sept, verwacht voor 10 mei), maar wat is jouw dubbele ervaring nu? HW cancellen?
Mijn HomeWizard werkt heel goed.
Maar de capaciteit is beperkt tot 4 units.
Zendure kun je uitbreiden met veel meer units.
HomeWizard heeft een simpele p1 koppeling en Zendure heeft een aanpassing in de verdeelkast nodig. (Shelly)
Maar hier wordt door Zendure aan gewerkt.
Wat ik een hele verbetering vindt van Zendure dat deze een brandblusser heeft.
En niet in een vorstvrije omgeving hoeft te staan.
En de omvormer is passief gekoeld. (Geen ventilator)
Bij HomeWizard verwacht ik dan ook problemen met de actieve koeling.
Het probleem wat zich voor doet is dat de omvormer vol stof gaat zitten.
Eigenlijk weet bijna iedereen het die een pc naar een paar jaar demonteert hoeveel stof er in zit en vooral het voedings gedeelte en de processor koeling.
Met andere woorden zou ik voor de Zendure gaan.
O nee heb ik al gedaan.
De HomeWizard gebruik ik nu nog maar gaat een 2e huisje krijgen.
Nu heb ik een Hyper met 2 batterijen.
En nog 2 van deze sets in bestelling.
Deze wil ik misschien annuleren en voor de 2400AC gaan.
Ik geef je helemaal gelijk.Polvo176 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:57:
[...]
Goedkope led verlichting stoort, maar powerline adapters storen zelf nog veel erger.
Ze verzieken de net sinus en het hele 230V net gaat als stoor antenne werken.
Nooit aan beginnen met die rommel.
Ben ook nog zendamateur en dan kan ik die hobby wel vergeten.
Als Zendure op die manier zou communiceren kwam er geen enkel apparaat van hun bij mij binnen de deur.
Ben zelf ook zendamateur geweest op de 3 meter (Keetfm).
Op de fora Kpn en Odido geef ik ook advies om die plugs niet te gebruiken.
Van mijn part verbieden ze die dingen.
Gewoon een utp kabel leggen.
Zit ook met dit dilemma een torentje van 6, 2x3, of 3x2.
Al denk ik dat laatste mss niet zo goed is voor de batterijduur wat ik hier al heb zien passeren. Te hoog omvormer vermogen naargelang batterij capaciteit maar ben de juiste benaming voor deze kwijt.
[ Voor 5% gewijzigd door rabero1985 op 02-04-2025 20:19 ]
Ik durf het haast niet te melden maar het prijsverschil is toch ook een doorslaggevend argument.peterbier schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:01:
[...]
De voorkeur is natuurlijk persoonlijk.
HomeWizard heeft een simpele p1 koppeling en Zendure heeft een aanpassing in de verdeelkast nodig. (Shelly)
Eigenlijk weet bijna iedereen het die een pc naar een paar jaar demonteert hoeveel stof er in zit en vooral het voedings gedeelte en de processor koeling.
O nee heb ik al gedaan.
In je voorbeeld van 4 units bij beide merken ben je bij Zendure ruim €1600 goedkoper af.
Gekocht in Duitsland kan het zelfs tot €2.200 goedkoper uitvallen.
Marktwerking !
[ Voor 4% gewijzigd door Piddybull op 02-04-2025 20:26 ]
Thx! Bevestigd dus mijn eigen gedachte.peterbier schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:01:
[...]
De voorkeur is natuurlijk persoonlijk.
O nee heb ik al gedaan.
Nu ben ik geen technische tweaker. Voor werk in meterkast laat ik sowieso een electricien komen en wil ook niet met HA aan de slag. Shelly en groep dus ook. Werkt Shelly net zo smooth als P1 van HW?
Tot slot; ervaring en oordeel Zendure app?
Dus je bedoeld eigenlijk je trekt vanaf je hoofd groepenkast een 5 aderige kabel naar de ruimte waar je de accu's gaat plaatsen. Daar plaats je dit verdeelkastje en daarin zet je nog een hoofdschakelaar (hoeveel A?) en daarachter dan 3 x een alamat (16A?). Elke Alamat naar een eigen blauwe stekker en dan eventueel 3 x aan AC2400 op elke stekker?peterbier schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:35:
Ik zit er ook aan het denken de Hypers te annuleren en voor de 2400ac te gaan.
Waarom zou je hiervan een stekker afknippen.
Als je dit netjes via een onderverdeling in eigen groepen maakt.
Dus waar geen andere apparaten op zitten.
Die kast wat ik al eerder heb laten zien is een voorbeeld.
In die kast komt dan een 4p hoofdschakelaar met 3x aardlekautomaten. (Bij 3 fase installatie)
[Afbeelding]
/f/image/xPm9y5L74DsLyHhUsvZDNVFf.png?f=fotoalbum_large)
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Daarmee bedoel je dus 2 x AC2400 + 3 batterij of 3 x een AC2400 met 2 batterijen elk?rabero1985 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:17:
3x ac2400 = 7200W. Dat op 1 groep is veel, maar kan. Kabel van min 6mm2 en 32A afzekeren. Maar persoonlijk verdeel ik elke liever op een aparte groep.
Al denk ik dat laatste mss niet zo goed is voor de batterijduur wat ik hier al heb zien passeren. Te hoog omvormer vermogen naargelang batterij capaciteit maar ben de juiste benaming voor deze kwijt.
Ik ben ook benieuwd wat daarin wijsheid is. Vanuit de verdeling van de fases lijkt mij de tweede optie het beste (tenzij je bijvoorbeeld je grootverbruiker in de nacht vooral op 1 fase zit bijv je WP)
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Ja klopt helemaal.timpel_800 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:28:
[...]
Dus je bedoeld eigenlijk je trekt vanaf je hoofd groepenkast een 5 aderige kabel naar de ruimte waar je de accu's gaat plaatsen. Daar plaats je dit verdeelkastje en daarin zet je nog een hoofdschakelaar (hoeveel A?) en daarachter dan 3 x een alamat (16A?). Elke Alamat naar een eigen blauwe stekker en dan eventueel 3 x aan AC2400 op elke stekker?
[Afbeelding]
Vanaf de Meterkast moet een aardlekautomaat voor bescherming van de kabel.
Zie op deze foto een b20 aardlekautomaat die naar de onderverdeling gaat in de paardenstal.
Daar zit ook de PV installatie op.
Om selectief te zijn op de onderverdeling.
:strip_exif()/f/image/YPGVwmcnizfgYbx36dcAwIiO.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar zat een b16 automaat en aardlekschakelaar.
Deze waarschijnlijk van PV&E: YouTube: Alle Speicher für Balkonkraftwerke im Test: SunLit, Growatt, Anker, ...Vdvmark schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:06:
Op youtube net filmpje gekeken van vandaag of gister dat reeks van deze kleinere opslagsystemen test. Zendure blinkt uit in AC efficientie, beste van de test, de dc efficientie van de hyper is de slechtste van de test, met als opmerking dat dat mede komt wellicht omdat het aangegeven batterijpercentage door Zendure uiterst onbetrouwbaar is.
Filmpje van PV&E
Getest: Anker Pro, Ecoflow PS, Growatt Noah, Maxxisun V2, SunLit BK215, Zendure Hyper met 2 x AB2000, Zendure SF800 met 2 x AB2000
Duitse slides met Engels computer-gegenereerd commentaar, het is even wennen.
Hier een overzicht van de "Effizienz" resultaten:
:strip_exif()/f/image/zKfoVr1rvh5VTQf9QzSn9m0F.jpg?f=fotoalbum_large)
Analyse van de efficiëntie-resultaten begint hier: YouTube: Alle Speicher für Balkonkraftwerke im Test: SunLit, Growatt, Anker, ...
[ Voor 10% gewijzigd door Peter-Nogwat op 02-04-2025 21:04 ]
Ben benieuwd naar de review van de 2400AC! Ik denk er over om de Hyper weg te doen en één, later mogelijk een tweede, 2400AC aan te schaffen.
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Bij mij gewoon origineel Duits, misschien een instelling of ander filmpje?Peter-Nogwat schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:50:
[...]
Je hebt gelijk ja, ik had onbewust de Audio track op Engels staan.Vdvmark schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:20:
[...]
Bij mij gewoon origineel Duits, misschien een instelling of ander filmpje?
- Taro
- Niet online
In de huidige vorm (ze hadden 30-3 een App update beloofd...) stel je een min en max prijs in en een actie die daarbij hoort (laden/ontladen & vermogen). Die kan je natuurlijk altijd zo laten staan, maar dan krijg je op een dure dag een ander effect dan op een goedkope dag. Mogelijk komen ze met een AI achtig iets dat dit voor je gaat regelen, maar dat weet ik niet zeker. Het is dus nu zeker geen fire & forget, je moet het iedere dag wel iets bijstellen.Viper-NL schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:49:
@Taro; bij dynamische tarieven handelen; stel je dat 1x in en klaar of moet je het handmatig iedere dag aanpassen?
Ik heb het hier inmiddels via Home Assistant automatisch geregeld icm de Cheapest Hours integratie:
- 5 goedkoopste uren laden
- 5 duurste uren ontladen (met lager vermogen om wat over te houden)
- Overige uren nul op de meter
:strip_exif()/f/image/gCvmdKjxF7IfIBphNYVOGPGi.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ZCwsZHbiEtrvMoBki9unUVT5.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk komen ze spoedig met een mooie App update waarbij de dynamische tarieven optie beter werkt voor langere periodes door bijv. een spread % of iets dergelijks te gaan hanteren. Maar ik vind de Home Assistant oplossing zoals nu perfect.
Je doet dit neem ik aan voor 3 sets ac2400?peterbier schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:37:
[...]
Ja klopt helemaal.
Vanaf de Meterkast moet een aardlekautomaat voor bescherming van de kabel.
Zie op deze foto een b20 aardlekautomaat die naar de onderverdeling gaat in de paardenstal.
Daar zit ook de PV installatie op.
Om selectief te zijn op de onderverdeling.
[Afbeelding]
Daar zat een b16 automaat en aardlekschakelaar.
Als je een enkele neemt gaat ie max tot 2000watt geloof ik?
- Taro
- Niet online
Ik zou 2x3 of 3x2 doen en dan evt. het vermogen in eerste instantie iets beperken zodat je inderdaad met de juiste C-waarde (0.2-0.25) kunt werken. Hier heel bewust netjes over de 3 fases verdeeld om scheef belasten te voorkomen, ook ivm de loadbalancer van de laadpaal.rabero1985 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:17:
3x ac2400 = 7200W. Dat op 1 groep is veel, maar kan. Kabel van min 6mm2 en 32A afzekeren. Maar persoonlijk verdeel ik elke liever op een aparte groep.
Hier dus zo opgelost:
:strip_exif()/f/image/ONJxrfOi4srYupd7lGZoJddD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e1Zpe7KeNTcULSmUUaDiSdsM.jpg?f=fotoalbum_large)
- Taro
- Niet online
Bijv, hier een 20A 3-fase automaat in de meterkast -> Kabel naar de garage -> Hoofdschakelaar, HW 3-fase kWh meter -> 3xB16:timpel_800 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:28:
[...]
Dus je bedoeld eigenlijk je trekt vanaf je hoofd groepenkast een 5 aderige kabel naar de ruimte waar je de accu's gaat plaatsen. Daar plaats je dit verdeelkastje en daarin zet je nog een hoofdschakelaar (hoeveel A?) en daarachter dan 3 x een alamat (16A?). Elke Alamat naar een eigen blauwe stekker en dan eventueel 3 x aan AC2400 op elke stekker?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ONJxrfOi4srYupd7lGZoJddD.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze b20 4p aardlekautomaat gaat naar een onderverdeling in de paardenstal.damitch300 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:38:
[...]
Je doet dit neem ik aan voor 3 sets ac2400?
Als je een enkele neemt gaat ie max tot 2000watt geloof ik?
Daar zit PV installatie op en groepen voor licht en wcd,s. (Stroomvoorziening voor de stal zelf)
Als ik voor de 2400AC ga komen deze in de garage in de kelder achter een onderverdeling.
Daar komt een kabel uit van de wegdek verwarming.
Dat is een c25 automaat.
Eerst wou ik Hypers in zetten in de stal en ook de pv ingangen gebruiken daarvan.
Maar ben nog aan het denken hoe en wat.
Ook aangezien de kabel naar de stal een 5g2.5 is en naar de garage een 5g4.
Ziet er goed uit, snap alleen niet wat einspeisen is als ac laden en pv efficiency ook genoemd wordt. Enig idee wat het verschil is?Peter-Nogwat schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:50:
[...]
Deze waarschijnlijk van PV&E: YouTube: Alle Speicher für Balkonkraftwerke im Test: SunLit, Growatt, Anker, ...
Getest: Anker Pro, Ecoflow PS, Growatt Noah, Maxxisun V2, SunLit BK215, Zendure Hyper met 2 x AB2000, Zendure SF800 met 2 x AB2000
Hier een overzicht van de "Effizienz" resultaten:
[Afbeelding]
Analyse van de efficiëntie-resultaten begint hier: YouTube: Alle Speicher für Balkonkraftwerke im Test: SunLit, Growatt, Anker, ...
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
@Taro , Yep de c waarde dat was t wat ik al had voorbij zien komen .
Ik heb een 1 fase aansluiting, maar neig idd naar 2x ac2400 met 3x ab3000 voor het afvlakken van oa l/l warmtepomp droogkast etc. Ook toekomst gericht elektrisch koken en nog een l/w warmtepomp als de hr gasketel het begeeft. Gisteren 28,3 kWh het net op, vandaag 29,4 kWh. Zonde.
Indien nodig kan elke unit er nog 3 batterijen bij. Maar dat moet de praktijk dan nog uitwijzen.
Op deze pagina zie je de tekst/transcript van de video:mrme12345 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:57:
[...]
Ziet er goed uit, snap alleen niet wat einspeisen is als ac laden en pv efficiency ook genoemd wordt. Enig idee wat het verschil is?
https://www.pvunde.de/pos...-fr%C3%83%C2%BChjahr-2025
Die verwijst op zijn beurt weer naar een pagina met zijn aparte test van de Zendure Hyper: https://www.pvunde.de/pos...ckel-f%C3%BCr-die-ab-2000
Het onderstaande stukje tekst in de quote gaat dan over de "Effizienz" waarden die in de presentatie in de video staan.
a. AC Laden = batterijen laden met constant 1000W: efficiëntie 90%
b. Einspeisen = ontladen vanuit batterijen naar stroomnet thuis met constant 150W: efficiëntie 94%
c. AC Roundtrip = RTE / Round Trip Efficiency = combinatie van a. en b., batterijen met 1000W opladen met overtollige elektriciteit en deze vervolgens constant met 150W weer afgeven als er vraag is naar elektriciteit in huis: efficiëntie 84%
Een volledige lading via het thuisnetwerk - ja, dat kan met de Hyper - resulteert in een laadrendement van 90% in de AC-laadtest. Topwaarde, zelfs in vergelijking met concurrerende systemen.
Hetzelfde geldt voor de ontladingszijde: als u zonder PV-modules de batterij van 100% naar 10% leegtrekt en daarbij constant 150W teruglevert aan het stroomnet thuis, bedraagt het rendement 94%. Niet helemaal een record, maar het komt in de buurt. In ieder geval ver verwijderd van de slechte waarden die ik bij dagelijks gebruik op PV-modules heb gemeten.
De combinatie van beide waarden (laden via wisselstroom en constante teruglevering aan het stroomnet thuis) resulteert in een uitstekend rendement, het zogenaamde "on-grid rendement" van 84%. Record. Geen enkel systeem dat ik tot nu toe heb getest, kan dit beter.
Staar je niet blind op deze dagen maar kijk naar het hele jaar. Zomers krijg je teveel accu's niet leeg en wnters niet vol met solar alleen. Hier gaat 45 kW het net op, maar dat ga ik niet allemaal thuis opslaan. Ik verwacht hier een buurtaccu oid in de toekomst. Ik begin hier met 9 kWh om mijn hoge sluipverbruik af te vangen.rabero1985 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:18:
@timpel_800 , ja idd dat bedoel ik.
@Taro , Yep de c waarde dat was t wat ik al had voorbij zien komen .
Ik heb een 1 fase aansluiting, maar neig idd naar 2x ac2400 met 3x ab3000 voor het afvlakken van oa l/l warmtepomp droogkast etc. Ook toekomst gericht elektrisch koken en nog een l/w warmtepomp als de hr gasketel het begeeft. Gisteren 28,3 kWh het net op, vandaag 29,4 kWh. Zonde.
Indien nodig kan elke unit er nog 3 batterijen bij. Maar dat moet de praktijk dan nog uitwijzen.
[ Voor 10% gewijzigd door dotternetta op 03-04-2025 07:16 ]
Let wel op dat je met een C32 automaat je een kortsluiting van 320A in je apparaten nodig hebt om de automaat te laten reageren. Ik weet niet wat de specificaties zijn van de zendure apparatuur maar vermoedelijk is dit lager. Ook stopcontacten zijn meestal maar veilig tot 16A ( en in België plaatsen we deze ook op een C20 automaat.... Maar dat is een ander verhaal!) veiligheid voor alles, zet elk apparaat netjes appart op B of C 16A automaten en de nodige lekstroom detectie aub! Kost iets meer, maar veiligheid is onbetaalbaar. Toch?rabero1985 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:17:
Succes!
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Tuurlijk, veiligheid primeert.
Ikzelf ga idd elk toestel apart zetten op 16A en differentieel 40A 30mA zit er al in voor natte ruimtes en tuinhuis zit daar ook bij.
Er zijn er ook van 16A 10mA. Zou ik deze er nog bij plaatsen in de nieuwe zekeringkast die ik het in tuinhuis zelf ga plaatsen?
Stopcontacten zitten hier idd op 20A automaat in huis.
Precies dezelfde situatie hier. Verwacht uiteindelijk vanaf maart t/m oktober NOM te kunnen draaien. Gaat nu al goed in ieder geval met 2x Hyper van 6 kWh. Alhoewel ik met 6 kWh net het sluipverbruik kan afvangen, maar beetje marge is ook wel lekker.dotternetta schreef op donderdag 3 april 2025 @ 06:25:
[...]
Staar je niet blind op deze dagen maar kijk naar het hele jaar. Zomers krijg je teveel accu's niet leeg en wnters niet vol met solar alleen. Hier gaat 45 kW het net op, maar dat ga ik niet allemaal thuis opslaan. Ik verwacht hier een buurtaccu oid in de toekomst. Ik begin hier met 9 kWh om mijn hoge sluipverbruik af te vangen.
Maar eerst een 3F 6mm2 kabel naar de garage trekken en daar een verdeelkast hangen. Gelijk zorgen dat de boel klaar is voor toekomstige laadpaal.
[ Voor 14% gewijzigd door GermanPivo op 03-04-2025 08:29 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
10mA is echt zeer weinig, eventueel dat het voor een apart apparaat wel wil werken.rabero1985 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:09:
Ja idd dit zijn nu wel de betere dagen qua opwek.
Tuurlijk, veiligheid primeert.
Ikzelf ga idd elk toestel apart zetten op 16A en differentieel 40A 30mA zit er al in voor natte ruimtes en tuinhuis zit daar ook bij.
Er zijn er ook van 16A 10mA. Zou ik deze er nog bij plaatsen in de nieuwe zekeringkast die ik het in tuinhuis zelf ga plaatsen?
Stopcontacten zitten hier idd op 20A automaat in huis.
Hier werkt de CV ketel appart op een 10mA C6 lekstroom-automaat. Dit werkt perfect.
zijn er nergens technische fiches te downloaden van de zendure apparaten? onder support op hun website vind ik niets? zelfs geen echte handleidingen? Had eens graag gekeken of er intern al geen lekstroom detectie aanwezig is. in de meeste omvormers zaten deze dacht ik standaard in ? idem met laadpalen? ( 6mA type B? ) Dit zou voor veel mensen hier al een kost uitsparen.
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Handleiding en specs blad zou inderdaad handig zijn. Zo ben ik ook benieuwd hoe de DC veiligheid eruit ziet. Normaliter is er bv. een DC schakelaar aanwezig op een omvormer, weerstand fout meting en evt. vlamboog detectie. Is dat bij zendure ook zo? Ik doel op het PV gedeelte.The_Belgian_GST schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:18:
[...]
10mA is echt zeer weinig, eventueel dat het voor een apart apparaat wel wil werken.
Hier werkt de CV ketel appart op een 10mA C6 lekstroom-automaat. Dit werkt perfect.
zijn er nergens technische fiches te downloaden van de zendure apparaten? onder support op hun website vind ik niets? zelfs geen echte handleidingen? Had eens graag gekeken of er intern al geen lekstroom detectie aanwezig is. in de meeste omvormers zaten deze dacht ik standaard in ? idem met laadpalen? ( 6mA type B? ) Dit zou voor veel mensen hier al een kost uitsparen.
Dear Customer.
Thank you for your letter, and we are sorry to keep you waiting.
Regarding Smart P1 Meter, we are currently in the process of planning, please pay more attention to our website, there will be an announcement in the following.
Thank you for your understanding and support, and we wish you a happy life.
Best wishes.
Zendure Team.
Waar krijg je nog een fijn leven toegewenst :-)
Daar krijg je een warm gevoel van in deze gure tijden. Ze spreken je echter wel vermanend toe: "please pay more attention" 😆frankj030 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:59:
Support maar eens gevraagd naar de P1 meter, die wel te zien is op de plaatjes op productpagina SF800 pro en AC2400:
Dear Customer.
Thank you for your letter, and we are sorry to keep you waiting.
Regarding Smart P1 Meter, we are currently in the process of planning, please pay more attention to our website, there will be an announcement in the following.
Thank you for your understanding and support, and we wish you a happy life.
Best wishes.
Zendure Team.
Waar krijg je nog een fijn leven toegewenst :-)
Gerelateerd hieraan: waar bestellen we eigenlijk? Zendure is Amerikaans/Chinees, hoe zou dat zitten met de extra heffingen van Trump?Chupachups schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:27:
[...]
Daar krijg je een warm gevoel van in deze gure tijden. Ze spreken je echter wel vermanend toe: "please pay more attention" 😆
Ik heb zelf wat vragen uitgezet bij de Sales Director die nu toegewezen is voor Nederland, o.a over de P1 unit. Heb ook een drive-link gekregen met (alle) productafbeelding, en er zijn nog geen plaatjes beschikbaar ook van de P1 unit.Chupachups schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:27:
[...]
Daar krijg je een warm gevoel van in deze gure tijden. Ze spreken je echter wel vermanend toe: "please pay more attention" 😆
12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen
De heffingen gaan toch om import heffingen naar Amerika, niet voor export naar Europa...Chupachups schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:30:
[...]
Gerelateerd hieraan: waar bestellen we eigenlijk? Zendure is Amerikaans/Chinees, hoe zou dat zitten met de extra heffingen van Trump?
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Zo communiceren ze in China. Als je vriendelijk bent en ze overlaad met complimenten en bedankjes kun je heel veel support verwachtenChupachups schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:27:
[...]
De P1 staat wel op de plaatjes op de Zendure NL site als verbindend element.Silent Hunter schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:36:
[...]
Ik heb zelf wat vragen uitgezet bij de Sales Director die nu toegewezen is voor Nederland, o.a over de P1 unit. Heb ook een drive-link gekregen met (alle) productafbeelding, en er zijn nog geen plaatjes beschikbaar ook van de P1 unit.
Ik neem aan dat die functionaliteit er - via Shelly of straks P1 meter - er gewoon is toch? (analoog aan de hyper). Ik heb echt getwijfeld tussen de SF800 pro en 2400AC, waarbij ik voor de eerste ben gegaan ivm de kleine omvormer en omdat ik geen eigen groep heb en dus niet meer dan 800W wil ontladen. Maar feitelijk wil ik dus vooral eigen zonneopwek opslaan (van panelen die er al liggen en niet aangesloten worden op Zendure) en evt laden /ontladen op dynamische tarieven. Is jullie beeld ook dat de SF800 pro voor die functionaliteit analoog gaat werken aan de hyper 2000? (waarbij de hyper een iets grotere omvormer heeft).
Ik merk dat ik nog wat twijfel over mijn keuze, en ook over het evt annuleren van mijn order voor de SF800 pro en dan toch voor de 2400AC gaan (die voor mijn hierboven beschreven gebruik mogelijk overgedimensioneerd is).
@Taro Heb jij advies o.b.v. deze overwegingen?
[ Voor 17% gewijzigd door frankj030 op 03-04-2025 09:58 ]
:strip_exif()/f/image/WyC3Sz4fMsXBKhxlTZ51uV7O.png?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door dotternetta op 03-04-2025 09:51 ]
Waarschijnlijk dat je met de bij behorende micro omvormers over de 2400w heen kan gaan.dotternetta schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:48:
Ik zie dit bij de AB3000x staan. Wat zou dit betekenen? Edit: zie het al, is voor het off-grid verhaal
[Afbeelding]
Maar dat zou wel raar zijn, want dan zou de omvormer groter zijn dan de 2400w.
De vraag is wel of je dat moet willen, gaat ten koste van je levensduur van je batterij.
[ Voor 17% gewijzigd door geert1992 op 03-04-2025 09:54 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ja, als single element; in hun marketingdrive staan 0 plaatjes voor de P1 meter, voor NL, DE en FR en de 3CT.frankj030 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:41:
[...]
De P1 staat wel op de plaatjes op de Zendure NL site als verbindend element.
12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen
Nederlandse versie (matige tot slechte vertaling):
https://www.zendure.nl/products/zendure-solarflow-2400-ac
Helemaal naar beneden scrollen, daar zie je onder Specificaties twee hyperlinks Verdere informatie die een pop-up met detailgegevens laten zien.
Duitse versie met Weitere Infos:
https://www.zendure.de/products/zendure-solarflow-2400-ac
Engelse versie met View Specs:
https://eu.zendure.com/products/zendure-solarflow-2400-ac
Pagina's met Handleidingen:
(SolarFlow 2400 AC en AB3000X zijn nog nergens vermeld)
Edit: de Gebruikershandleidingen van de SolarFlow 2400 AC en SolarFlow 800 Pro zijn inmiddels toegevoegd. AB3000X nog niet.
Nederlands: https://www.zendure.nl/pages/download-center
Duits: https://www.zendure.de/pages/download-center
Engels: https://eu.zendure.com/pages/download-center
[ Voor 28% gewijzigd door Peter-Nogwat op 04-04-2025 08:55 ]
frankj030 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:47:
Over die plaatjes... het valt me op dat op de 2400AC site zie je rooftop panels via de inverter naar de 2400AC; in de beschrijving staat ook dat opwek van je eigen panelen kan worden opgeslagen in de 2400AC / accu's. Op de website van de SF800 pro zie je een soortgelijk schema, met panelen aangesloten op de SF800 pro (wat niet kan bij de 2400AC) en staan er geen rooftop panels ingetekend. Er staat niet letterlijk op die site dat eigen opwek van panelen die er al liggen (en die niet worden aangesloten op de SF800 pro) kan worden opgeslagen in de SF800pro / accu's.
Ik neem aan dat die functionaliteit er - via Shelly of straks P1 meter - er gewoon is toch? (analoog aan de hyper). Ik heb echt getwijfeld tussen de SF800 pro en 2400AC, waarbij ik voor de eerste ben gegaan ivm de kleine omvormer en omdat ik geen eigen groep heb en dus niet meer dan 800W wil ontladen. Maar feitelijk wil ik dus vooral eigen zonneopwek opslaan (van panelen die er al liggen en niet aangesloten worden op Zendure) en evt laden /ontladen op dynamische tarieven. Is jullie beeld ook dat de SF800 pro voor die functionaliteit analoog gaat werken aan de hyper 2000? (waarbij de hyper een iets grotere omvormer heeft).
Ik merk dat ik nog wat twijfel over mijn keuze, en ook over het evt annuleren van mijn order voor de SF800 pro en dan toch voor de 2400AC gaan (die voor mijn hierboven beschreven gebruik mogelijk overgedimensioneerd is).
@Taro Heb jij advies o.b.v. deze overwegingen?

Zoals ik de specsheets lees in de marketing drive is het gewoon een ietswat lichtere Hyper 2000 - en zal je DC gewoon in je batterij voeren als je PV aansluit
Checkvraag; twee van plaatjes lijken over de niet-pro versie van de SF800 te gaan (app spreekt over SF800 en andere plaatje ziet eruit als de SF800 niet-pro)? (alleen de spec sheet lijkt de SF800 pro te zijn)Silent Hunter schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:08:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Zoals ik de specsheets lees in de marketing drive is het gewoon een ietswat lichtere Hyper 2000 - en zal je DC gewoon in je batterij voeren als je PV aansluit
Maar jouw beeld - ietwat lichtere Hyper 2000 - is ook mijn beeld; en daarom mijn keuze i.r.t. usecase. Wel met enige twijfel.
[ Voor 19% gewijzigd door frankj030 op 03-04-2025 10:17 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Regelgeving is mijn eerste ingeving, tweede suggestie zou zijn dat die (nog) niet ready is voor EU, en dat de sublanden het wel akkoord hebben? Documenten en alles zijn namelijk wel al ready.frankj030 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:26:
Wat zou de verklaring zijn dat de 2400AC niet op de Zendure EU site te bestellen is, en de SF800 pro wel?
[ Voor 5% gewijzigd door Silent Hunter op 03-04-2025 10:29 ]
Ik zou nu echter de SF 800 Pro bestellen als ik nu in de markt was ipv de hyper:Sebazzz schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:22:
Het lijkt erop dat de Hyper 2000 nog steeds een heel aantrekkelijk product is? Het is zelfs iets duurder per kWh dan de 2400AC en 800.
4 mppt's ipv 2 mppt's
meer batterijopslag mogelijkheid: 11,5 kWh ipv 7,6 kWh
meer pv capaciteit (2600w versus 1800w)
1000w off grid stroom standaard ipv met off grid plug
En lijkt iets efficienter met pv invoeden op basis van SF 800. Dus als je panelen aan wil sluiten en die als voornaamste bron wil hebben voor invoeden zou ik de SF 800 Pro bestellen. Wil je vooral AC laden dan de AC2400.
En prijs hyper en SF 800 Pro liggen ook bij elkaar.
Precies mijn afweging! Waarbij ik dus aangenomen heb dat SF800 pro en Hyper 2000 verder hetzelfde werken voor NOM obv eigen opwek verbruiken op later moment, dynamische tarieven, etc.mrme12345 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:33:
[...]
Ik zou nu echter de SF 800 Pro bestellen als ik nu in de markt was ipv de hyper:
4 mppt's ipv 2 mppt's
En lijkt iets efficienter met pv invoeden op basis van SF 800. Dus als je panelen aan wil sluiten en die als voornaamste bron wil hebben voor invoeden zou ik de SF 800 Pro bestellen. Wil je vooral AC laden dan de AC2400.
Ik snap alleen je stelling over AC laden niet; AC laden tot 800W is voor de SF800 pro dan prima keuze toch? De AC2400 lijkt me vooral interessant bij >800W laden op AC.
[ Voor 9% gewijzigd door frankj030 op 03-04-2025 10:38 ]
Los van het feit dat de Hyper 1200W AC doetfrankj030 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:35:
[...]
Precies mijn afweging! Waarbij ik dus aangenomen heb dat SF800 pro en Hyper 2000 verder hetzelfde werken voor NOM obv eigen opwek verbruiken op later moment, dynamische tarieven, etc.
Ik snap alleen je stelling over AC laden niet; AC laden tot 800W is voor de SF800 pro dan prima keuze toch? De AC2400 lijkt me vooral interessant bij >800W laden op AC.
Benieuwd hoeveel animo er is om daadwerkelijk 11,5kw onder 1 sf800pro te plaatsen.mrme12345 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:33:
[...]
Ik zou nu echter de SF 800 Pro bestellen als ik nu in de markt was ipv de hyper:
4 mppt's ipv 2 mppt's
Wat is de grootste stapel op tweakers onder 1 omver? 3 batterijen meerdere keren tegen gekomen.
Benieuwd hoe relevant dit argument is.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ik snap waarom ze de SF800Pro icm een batterij (standaard) aanbieden, maar vind het wel jammer - net als dat de hele ZENKI AI HEMS niet trickledown is voor o.a de Hypermrme12345 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:33:
[...]
4 mppt's ipv 2 mppt's
Ja is ook zo, maar als je echt alleen ac wil laden kun je volgens mij beter voor de ac2400 gaan. Die is daar volledig op gericht. En als je bijvoorbeeld een hoge nacht load hebt en alles wil afdekken dan is ac2400 ook goede keuze. Maar ik vind batterijen mn interresant als je ze direct kunt laden vanuit panelen en zo RTE goed houdt. Bij AC laden en ontladen gaat er wel heel veel verloren, ook al lijkt zendure dat beter te doen dan HW en Marstek enz.frankj030 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:35:
[...]
Precies mijn afweging! Waarbij ik dus aangenomen heb dat SF800 pro en Hyper 2000 verder hetzelfde werken voor NOM obv eigen opwek verbruiken op later moment, dynamische tarieven, etc.
Zenki HMS verwacht ik niet zo bijzonder veel van en ook niet zon behoefte aan. Een beetje tweaker wil dat toch zelf automatiseren met scripts in node red en HA ;-) en zelf aan de knoppen blijven zitten.Silent Hunter schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:40:
[...]
Ik snap waarom ze de SF800Pro icm een batterij (standaard) aanbieden, maar vind het wel jammer - net als dat de hele ZENKI AI HEMS niet trickledown is voor o.a de Hyper
Ja natuurlijk, maar het had wel mooi geweest, vind ik dan. Het hele HEMS systeem is ansich best interessant namelijk.mrme12345 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:44:
[...]
Zenki HMS verwacht ik niet zo bijzonder veel van en ook niet zon behoefte aan. Een beetje tweaker wil dat toch zelf automatiseren met scripts in node red en HA ;-) en zelf aan de knoppen blijven zitten.

Ik probeer je te begrijpen, de hyper 2000 had net als de SF800 pro ook 2 functionaliteiten: 1) pv panelen rechtstreeks aansluiten, 2) AC laden (met iets meer vermogen). Bij de hyper zijn de ervaringen met alleen AC laden prima toch?mrme12345 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:42:
[...]
Ja is ook zo, maar als je echt alleen ac wil laden kun je volgens mij beter voor de ac2400 gaan. Die is daar volledig op gericht.
Concreet: ik kan op de Zendure NL site voor 1688,- bestellen: 1x Hyper 2000 + 2x accu of 1x SF800pro (+ingebouwde accu) + 1x accu. Zelfde capaciteit batterijen, beide producten met pv aansluitingen, iets andere specs omvormer. Mijn beeld o.b.v. huidige specs is dat ze hetzelfde kunnen.
[ Voor 22% gewijzigd door frankj030 op 03-04-2025 10:54 ]
mag je in Nederland alles op het net aansluiten? je besteld op chinese website iets van omvormer batterij combi en plug het in en klaar? in Belgie moet het officieel goedgekeurd- en betaald worden aan de overheid vanuit importeur/fabrikan voor zover ik verneemt-worden en op een lijst staan voordat we het zelfs nog maar mogen kopen! Mijn vrees is dat Zendure er in vlaanderen niet direct of zelfs nooit gaat komen, daar er veel formaliteiten aanhangen. En voor veel formaliteiten is vlaanderen te klein als afzetmarkt om dit goedgekeurd te krijgen ( kijk maar naar HW die hier ook tegenaan gelopen zijn, weet niet hoever zij ondertussen zitten met hun comformiteit)
Ze hebben gewoon e.e.a. aan certis hoorThe_Belgian_GST schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:49:
waarom zijn ze zo karig met technische info? als tweaker wil je toch door de tech sheets bladeren en jezelf bedenken, dit zegt me helemaal niets, bedenken dat iemand op tweakers het wel zal begrijpen en het OK vind, en weer verdergaan met je dag? ;-)
mag je in Nederland alles op het net aansluiten? je besteld op chinese website iets van omvormer batterij combi en plug het in en klaar? in Belgie moet het officieel goedgekeurd- en betaald worden aan de overheid vanuit importeur/fabrikan voor zover ik verneemt-worden en op een lijst staan voordat we het zelfs nog maar mogen kopen! Mijn vrees is dat Zendure er in vlaanderen niet direct of zelfs nooit gaat komen, daar er veel formaliteiten aanhangen. En voor veel formaliteiten is vlaanderen te klein als afzetmarkt om dit goedgekeurd te krijgen ( kijk maar naar HW die hier ook tegenaan gelopen zijn, weet niet hoever zij ondertussen zitten met hun comformiteit)

Ik weet niet, mensen die voor een stekker batterij gaan willen juist gemak zonder poespas.mrme12345 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:44:
[...]
Zenki HMS verwacht ik niet zo bijzonder veel van en ook niet zon behoefte aan. Een beetje tweaker wil dat toch zelf automatiseren met scripts in node red en HA ;-) en zelf aan de knoppen blijven zitten.
Jazeker wel prima, schat zo in rond de 80%. Echter kost het je dan nog steeds 20% en dat vind ik wel veel. Dus ik heb 3 hypers, 2 waarop rechtstreeks pv panelen op aangesloten staan en 1 die ik alleen voor ac laden en ontladen gebruik. En om verspilling van kWh'en te voorkomen gebruik ik de ac hyper alleen als het echt nodig is voor de load of omdat de kwh'en op raken. Ik richt me hierbij enkel op NOM (heb vast contract zonder boete, dus dynamisch is nog niet aan de orde).frankj030 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:49:
[...]
Ik probeer je te begrijpen, de hyper 2000 had net als de SF800 pro ook 2 functionaliteiten: 1) pv panelen rechtstreeks aansluiten, 2) AC laden (met iets meer vermogen). Bij de hyper zijn de ervaringen met alleen AC laden prima toch?
SF 800 heeft toch een max 800W omvormer:?mrme12345 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:33:
[...]
4 mppt's ipv 2 mppt's
Ik durf te wedden dat twee Hyper 2000 efficienter zijn dan één AC2400, omdat je vaak buiten de zomer en bij minder weer of zonder dynamisch contract niet 2400W zal laden.En lijkt iets efficienter met pv invoeden op basis van SF 800. Dus als je panelen aan wil sluiten en die als voornaamste bron wil hebben voor invoeden zou ik de SF 800 Pro bestellen. Wil je vooral AC laden dan de AC2400
[...]
SF 800 heeft toch een max 800W omvormer:?
[...]
Daar gaat dit ook niet over. Maar over hoeveel zonnepanelen je op de SF 800 Pro kunt aansluiten tov de hyper.
Dank. Als de nieuwe producten niet waren gelanceerd, had ik de hyper besteld. Ik heb pas vorige week mijn HW order geannuleerd. Nu de nieuwe producten zijn gekomen, heb ik gekozen voor het product dat voor mij het meest op de HW leek (die past bij mijn usecase; <800W laden/ontladen). Jouw redenering snap ik, waarbij ik nooit meer dan >800W ga laden/ontladen op de plek waar het systeem komt (tuinhuisje, gedeelde groep). Om die reden niet voor 2400AC gegaan (grotere omvormer, vermoedelijk minder efficient is dan SF800pro/Hyper bij bijv mijn nachtverbruik van 200W naar NOM brengen met opwek overdag). Merk alleen nog wat twijfel bij mezelf...mrme12345 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:55:
[...]
Jazeker wel prima, schat zo in rond de 80%. Echter kost het je dan nog steeds 20% en dat vind ik wel veel. Dus ik heb 3 hypers, 2 waarop rechtstreeks pv panelen op aangesloten staan en 1 die ik alleen voor ac laden en ontladen gebruik. En om verspilling van kWh'en te voorkomen gebruik ik de ac hyper alleen als het echt nodig is voor de load of omdat de kwh'en op raken. Ik richt me hierbij enkel op NOM (heb vast contract zonder boete, dus dynamisch is nog niet aan de orde).
Geen off grid functie bij hyper, minder pv capaciteit bij hyper en minder mppt's bij hyper. Dus op de SF800 pro zitten net wat meer mogelijkheden. Mn de off grid functie is toch handig, zeker als je er pv panelen op aangesloten hebt. Bij de hyper moet je hiervoor een extra off grid plug bestellen van 90 euro (die meestal niet beschikbaar is).frankj030 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:49:
[...]
Ik probeer je te begrijpen, de hyper 2000 had net als de SF800 pro ook 2 functionaliteiten: 1) pv panelen rechtstreeks aansluiten, 2) AC laden (met iets meer vermogen). Bij de hyper zijn de ervaringen met alleen AC laden prima toch?
Concreet: ik kan op de Zendure NL site voor 1688,- bestellen: 1x Hyper 2000 + 2x accu of 1x SF800pro (+ingebouwde accu) + 1x accu. Zelfde capaciteit batterijen, beide producten met pv aansluitingen, iets andere specs omvormer. Mijn beeld o.b.v. huidige specs is dat ze hetzelfde kunnen.
En ook meer batterij capaciteit mogelijk. Als ik iets gemerkt heb bij batterijen is dat heel veel mensen na verloop van tijd toch extra opslag willen. Een soort virus ;-) En dat kan bij de SF 800 pro dus ook net wat meer dan bij de hyper.
[ Voor 10% gewijzigd door mrme12345 op 03-04-2025 11:12 ]
Ja dat is zeker een voordeel (off grid). Als ik FAQ op Zendure site goed begrijp, kan die ook werken bij (net)gebruik accu (laden/ontladen), bijv in mijn schuurtje de fietsaccu opladen aan de SF800 pro.mrme12345 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:05:
[...]
Geen off grid functie bij hyper, minder pv capaciteit bij hyper en minder mppt's bij hyper. Dus op de SF800 zitten net wat meer mogelijkheden. Mn de off grid functie is toch handig, zeker als je er pv panelen op aangesloten hebt. Bij de hyper moet je hiervoor een extra off grid plug bestellen van 90 euro (die meestal niet beschikbaar is).
Inderdaad. Je hebt hiervoor in Home Assistant je energy dashboard voor inzicht, en EMHASS voor de "hersenen".mrme12345 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:44:
[...]
Gewoon nog een paar maand wachten, dan heeft Taro alles goed getest en hebben we wat efficiency cijfers en is de P1 waarschijnlijk ook beschikbaar. Dan kun je, voor dat moment, de juiste keuze maken 😄frankj030 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:04:
[...]
Dank. Als de nieuwe producten niet waren gelanceerd, had ik de hyper besteld. Ik heb pas vorige week mijn HW order geannuleerd. Nu de nieuwe producten zijn gekomen, heb ik gekozen voor het product dat voor mij het meest op de HW leek (die past bij mijn usecase; <800W laden/ontladen). Jouw redenering snap ik, waarbij ik nooit meer dan >800W ga laden/ontladen op de plek waar het systeem komt (tuinhuisje, gedeelde groep). Om die reden niet voor 2400AC gegaan (grotere omvormer, vermoedelijk minder efficient is dan SF800pro/Hyper bij bijv mijn nachtverbruik van 200W naar NOM brengen met opwek overdag). Merk alleen nog wat twijfel bij mezelf...
Ja maar…wachten is niet leuk!dotternetta schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:02:
[...]
Gewoon nog een paar maand wachten, dan heeft Taro alles goed getest en hebben we wat efficiency cijfers en is de P1 waarschijnlijk ook beschikbaar. Dan kun je, voor dat moment, de juiste keuze maken 😄
Volgens mij mag je bij een koop op afstand zonder opgave van reden binnen een bepaald termijn een product terug sturen. Mocht je het willen proberen, zou je hier gebruik van kunnen maken.
Yes. Maar hoop dat het niet nodig is. Zoals ik alles nu lees heb ik (nog steeds) de goede keuze gemaakt voor mijn usecase (ontladen <800W) door te kiezen voor de SF800 pro, mits deze idd analoog aan de hyper werkt. Als hij toch afwijkend werkt m.b.t. opslaan eigen opwek, dan is de 2400AC de betere keuze voor me. Ik hoop die bevestiging te hebben voor ik alles geleverd gekregen hebgeert1992 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:28:
[...]
Volgens mij mag je bij een koop op afstand zonder opgave van reden binnen een bepaald termijn een product terug sturen. Mocht je het willen proberen, zou je hier gebruik van kunnen maken.
De vraag is wat de EU doet met import tarieven. Maar goed, off topicTijgerkracht schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:36:
[...]
De heffingen gaan toch om import heffingen naar Amerika, niet voor export naar Europa...
Normaalgesproken wordt de toeslag berekend in de haven van vertrek. Als dat China is, en de aankomst is in de EU, dan lijkt mij dat er niets aan de hand is.Chupachups schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:30:
[...]
Gerelateerd hieraan: waar bestellen we eigenlijk? Zendure is Amerikaans/Chinees, hoe zou dat zitten met de extra heffingen van Trump?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik heb 2 HW batterijen gereserveerd, en die zijn inmiddels leverbaar.
Maar ik aarzel daarover nogal.
De mogelijkheden van de HW PiB’s zijn nog beperkt, maar het past wel in mijn “HW Eco systeem”, en installatie is een fluitje van een cent en dat was voor een “low level Tweaker” als mij toch essentieel beslissingscriterium. Daar staat weer tegenover dat HW een nieuwe marktpartij in batterij land is, en of dat daarvan een gevolg is weet ik niet, maar er zijn vind ik, teveel glitches en werkelijke problemen, ook al bedenk je dat fouten melden sneller gebeurt dan wanneer alles goed draait.
Feitelijk kan de HW batterij nu alleen NOM met de overproductie van zonnepanelen. Maar met een dynamisch contract mis je dan (met voldoende spreiding van tarieven, wat toch vaak genoeg voorkomt) de optie om zowel het net te ontlasten als nog wat meer te besparen. Tja die functie komt is beloofd. Ofwel, nu een HW batterij aanschaffen, wat echt mijn intentie was, koop je dus op het vertrouwen dat die extra functie, en nog een aantal meer, zie de lijst gemaakt door @Devke, er ook op niet al te lange termijn komt/komen.
Ik heb dit Zendure topic, zo ver mijn expertise reikt gevolgd en zie als interessant product de 2400AC nu gelanceerd worden.
Dit product schijnt alles wat ik zoek, NOM, dynamisch contract management (en een Off grid functie) te hebben, en een ingebouwde brandblusser, maar geen P1 meter. En wanneer die komt, en of die dan ook goed zal werken . . . Dus ook zo’n product nu bestellen is een beetje een gok.
Mijn vragen aan jullie.
Is de 2400AC ook “plug en play” installeerbaar (als de P1 er is)?
Ik heb nu een groep vrijgemaakt, alleen voor de PiB met een 3 maal 2,5mm2 kabel naar de meterkast, en een hoge kwaliteit ABB WCD. Hoe verhoudt zich tot de 2400 W upload vermogen (bij HW kun je twee batterijen dan unlocken tot 1600 W), hoe werkt dat bij de Zendure? Want 800W is de wettelijke beperking.
Zoals gezegd, ik ben geen hardcore Tweaker, geen HA, gaat de Zendure app me voldoende inzicht geven? Principieel zou dit systeem voor mij ook “set en forget” moeten werken. Hoe verhoudt Zendure zich tot de HW reputatie?
En is er een potentieel conflict te verwachten van de HW P1 meter met de toekomstige Zendure P1 meter?
Graag jullie advies, en eventuele andere punten van belang die ik nog vergeten ben.
Met dank.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Hoi welkom :-)EVfan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:25:
Graag jullie advies, en eventuele andere punten van belang die ik nog vergeten ben.
Met dank.
Mbt jouw vragen:
P1 meter zendure en HW maakt niet uit, heb je gewoon splitter voor en dat blijft dan wel werken. Er zijn er hier die 4 P1 meters hebben en ik heb er ook 2 en dat werkt foutloos.
Ontladen op een aparte dedicated groep is max 1200w met de hyper en met de ac 2400:
Ondersteunt SolarFlow 2400 AC het opladen van de batterij via het thuisnet? Wat is het laadvermogen?
Ja, het ondersteunt het opladen van de batterij via het thuisnet, waardoor overtollige PV-energie kan worden opgeslagen, elektriciteit tegen een laag tarief kan worden gebruikt of overontlading van de batterij kan worden voorkomen. Het standaard uitgangsvermogen van een enkele SolarFlow 2400 AC is 800W, wat kan worden ingesteld op 2400W. Als u meerdere units installeert, zorg er dan voor dat ze op afzonderlijke circuits zijn aangesloten om overbelasting te voorkomen.
Veel van je vragen kun je terugvinden op de site van zendure zelf bij de specificaties. Heb je daar al goed gekeken?
En het kan via set en forget. Je hebt allerlei keuzes in smart programs en veel ook manueel (en wellicht nog mooier met zenki, maar dat moeten de reviews uitwijzen). Er zijn in ieder geval tal meer van mogelijkheden in vergelijking met HW. En wat ik ook belangrijk vind, veel minder DOA en storingen enz. (wel perfecte service van HW!). En Zendure heeft al aantal jaren ervaring als batterij maker. En is grote speler in de Duitse en Franse markt. Ik heb ze nu kleine 3 maanden (3x hyper) en bevalt uitstekend.
[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 03-04-2025 13:46 ]
@Silent Hunter , ik was naar die info op zoek (Of de Hyper ondersteunt wordt door de Zendure AI).Silent Hunter schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:40:
[...]
Ik snap waarom ze de SF800Pro icm een batterij (standaard) aanbieden, maar vind het wel jammer - net als dat de hele ZENKI AI HEMS niet trickledown is voor o.a de Hyper
Waar heb je dat gevonden dat de Hyper niet ondersteunt wordt?
Als je hem met HA aanstuurt, is het niet zo een probleem, kan je alles zelf bouwen.
Maar gebruiksgemak / zien wat de AI doet en dat aanpassen in je eigen HA (idee-en overnemen) is altijd interessant.
En als de Hyper nu al uit de support gaat software matig gezien, is dat niet zo positief.
4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper
Dank je voor je reactie @mrme12345mrme12345 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:39:
[...]
Hoi welkom :-)
Mbt jouw vragen:
P1 meter zendure en HW maakt niet uit, heb je gewoon splitter voor en dat blijft dan wel werken. Er zijn er hier die 4 P1 meters hebben en ik heb er ook 2 en dat werkt foutloos.
Ontladen op een aparte dedicated groep is max 1200w met de hyper en met de ac 2400:
Ondersteunt SolarFlow 2400 AC het opladen van de batterij via het thuisnet? Wat is het laadvermogen?
Ja, het ondersteunt het opladen van de batterij via het thuisnet, waardoor overtollige PV-energie kan worden opgeslagen, elektriciteit tegen een laag tarief kan worden gebruikt of overontlading van de batterij kan worden voorkomen. Het standaard uitgangsvermogen van een enkele SolarFlow 2400 AC is 800W, wat kan worden ingesteld op 2400W. Als u meerdere units installeert, zorg er dan voor dat ze op afzonderlijke circuits zijn aangesloten om overbelasting te voorkomen.
Veel van je vragen kun je terugvinden op de site van zendure zelf bij de specificaties. Heb je daar al goed gekeken?
En het kan via set en forget. Je hebt allerlei keuzes in smart programs en veel ook manueel (en wellicht nog mooier met zenki, maar dat moeten de reviews uitwijzen). Er zijn in ieder geval tal meer van mogelijkheden in vergelijking met HW. En wat ik ook belangrijk vind, veel minder DOA en storingen enz. En Zendure heeft al aantal jaren ervaring als batterij maker. En is grote speler in de Duitse en Franse markt. Ik heb ze nu kleine 3 maanden (3x hyper) en bevalt uitstekend. Zeker als ik al die verhalen in het HW forum lees (wel perfecte service van HW!).
Goed om te horen dat P1 meters geen conflicten veroorzaken (heb namelijk al een Tibber Pulse, een Beeclear energiemeter en een HW P1 meter).
Ja ik heb zowel dit forum als ook de Zendure site doorgeploegd, maar niet alles is me dan duidelijk.
Ik zoek een PiB batterij, geen noodzaak om er zonnepanelen op aan te sluiten.
Ik heb 7,8 kWp zonnepanelen op de daken, en in voorjaar en zomer vaak genoeg ca, 4,5 tot 5 kW opgewekt vermogen gedurende enkele uren en tot 40 kWh productie per dag, en als ik de auto niet oplaad dus ook zo’n vermogen aan het terugleveren. Ik mikte op twee HW batterijen, 5,4 kWh, weliswaar te weinig om terugleveren te voorkomen, maar meer is niet perse goed, want met mijn sluipverbruik gaan die ‘s nachts netjes 3/4 tot helemaal leeg. Dat geldt dan voor NOM op PV opbrengst.
Dat geldt niet voor de Zendure, als die de dynamische functie ondersteunt (is er een link met Tibber, of heb je daarvoor weer HA nodig?).
Ik denk dus dat ik een 2400AC plus een extra 2,8 kWh batterij zou aanschaffen. Dus ook een ca. 5,8 kWh batterijcapaciteit.
Dat kan dan toch op een fase, via de vrijgemaakte groep in mijn meterkast lopen? Het is nu niet de bedoeling om meerdere Solarflow/2400AC nu aan te schaffen, maar wie weet raak ik er ook wel aan verslaafd
En met 2 van die batterijen op een Solarflow zou ik dan toch 1600 W kunnen ontladen, zoals bij de HW, of is alleen 800W en 2400 W mogelijk (dat laatste is teveel voor mijn bedrading denk ik).
Ik las ook iets van stekker afknippen . . . . dat is neem ik aan niet nodig, vanuit de Solarflow loopt een kabel naar de WCD, that’s all?
Dank voor je adviezen.
Dynamische tarieven worden via nordpool ondersteund in de smart plans van zendure. En met 2 SF 800 pro's kun je inderdaad 1600w ontladen op 1 groep. Met 2 SF 800 pro's op 1 groep is dat niet nodig met die stekker afknippen volgens mij. Maar daar hebben andere mensen hier meer verstand van.EVfan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:59:
[...]
Dank je voor je reactie @mrme12345
Goed om te horen dat P1 meters geen conflicten veroorzaken (heb namelijk al een Tibber Pulse, een Beeclear energiemeter en een HW P1 meter).
Ja ik heb zowel dit forum als ook de Zendure site doorgeploegd, maar niet alles is me dan duidelijk.
Ik zoek een PiB batterij, geen noodzaak om er zonnepanelen op aan te sluiten.
Ik heb 7,8 kWp zonnepanelen op de daken, en in voorjaar en zomer vaak genoeg ca, 4,5 tot 5 kW opgewekt vermogen gedurende enkele uren en tot 40 kWh productie per dag, en als ik de auto niet oplaad dus ook zo’n vermogen aan het terugleveren. Ik mikte op twee HW batterijen, 5,4 kWh, weliswaar te weinig om terugleveren te voorkomen, maar meer is niet perse goed, want met mijn sluipverbruik gaan die ‘s nachts netjes 3/4 tot helemaal leeg. Dat geldt dan voor NOM op PV opbrengst.
Dat geldt niet voor de Zendure, als die de dynamische functie ondersteunt (is er een link met Tibber, of heb je daarvoor weer HA nodig?).
Ik denk dus dat ik een 2400AC plus een extra 2,8 kWh batterij zou aanschaffen. Dus ook een ca. 5,8 kWh batterijcapaciteit.
Dat kan dan toch op een fase, via de vrijgemaakte groep in mijn meterkast lopen? Het is nu niet de bedoeling om meerdere Solarflow/2400AC nu aan te schaffen, maar wie weet raak ik er ook wel aan verslaafd![]()
En met 2 van die batterijen op een Solarflow zou ik dan toch 1600 W kunnen ontladen, zoals bij de HW, of is alleen 800W en 2400 W mogelijk (dat laatste is teveel voor mijn bedrading denk ik).
Ik las ook iets van stekker afknippen . . . . dat is neem ik aan niet nodig, vanuit de Solarflow loopt een kabel naar de WCD, that’s all?
Dank voor je adviezen.
- de spread moet voldoende hoog zijn (in B betaal je een pak nettarieven, en dus is winst maken al moeilijk)
- teveel (en dus goedkope) stroom = wind en/of zon.Windturbines worden nu al massaal stilgelegd bij overproductie. Teveel stroom wordt (indien mogelijk) verkocht aan andere landen, of wordt gestockeerd in de Grid-scale batterijen vd producenten zelf, alsook in thuisbatterijen die aangestuurd worden door de producent (bvb GaelleXL).
Stoomproducenten kunnen en zullen dus het goedkoop aanbod afknijpen - daar verdienen ze tenslotte weinig mee.
En vergeet niet - hoe meer mensen thuisbatterijen in huis halen, hoe minder overschot op het net.
Dus daarop gokken lijkt me niet verstandig. Waar zit volgens mij dan wel de opbrengst:
- energie gaat snel steeds duurder worden
- nettarieven gaat snel steeds duurder worden (in B al +120 eur op 1 jaar tijd)
- peak shaving (capaciteitstarieven)
- (toekomstig) vermijden van betalen op injectie
- (toekomstig) vermijden van betalen netvergoeding op injectie
- (toekomstig) capaciteitstarieven op injectie
[ Voor 6% gewijzigd door Jerryvh op 03-04-2025 14:29 ]
Als dit zo is, dan is dat wel een ding ja.MartinMid schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:52:
[...]
En als de Hyper nu al uit de support gaat software matig gezien, is dat niet zo positief.
Ze hadden bedacht om alles in een keer te sturen, maar sturen nu eerst de Shelly en Hyper. Accu's verwachten ze eind april weer, dus kan komen die. En ik krijg nog twee slimme stekkers voor het ongemak. Dat had niet gehoeven, maar ik zeg er geen nee tegen.
In ieder geval komen er eind april dus weer accu's op voorraad.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ze lijken de hyper nu ook al een beetje te verstoppen. Wat me ook opvalt; als je de Hyper nu met batterijen wil bestellen, is de standaard optie de nieuwe AB2000x batterijen, zie link.timpel_800 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:01:
[...]
Als dit zo is, dan is dat wel een ding ja.
En voor een toekomstbestendige keuze: ik heb zelf het gevoel dat de AC2400 nu hier het meest in de smaak valt, maar op de een of andere manier heb ik het idee dat Zendure de SF800 pro wat actiever in beeld zet? De AB2000x batterijen staan op de NL site ook los te bestellen, de AB3000x niet. Draagt bij aan mijn beeld (misschien heb ik dat mis).
[ Voor 10% gewijzigd door frankj030 op 03-04-2025 15:09 ]
@mrme12345mrme12345 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:07:
[...]
Dynamische tarieven worden via nordpool ondersteund in de smart plans van zendure. En met 2 SF 800 pro's kun je inderdaad 1600w ontladen op 1 groep. Met 2 SF 800 pro's op 1 groep is dat niet nodig met die stekker afknippen volgens mij. Maar daar hebben andere mensen hier meer verstand van.
Dank nogmaals voor je advies.
Wellicht is er een misverstand of ik heb je niet goed begrepen.
Mijn zonnepanelen worden aangestuurd door een SolarEdge omvormer. Ik zoek geen Solarflow 800 om (een deel van) mijn zonnepanelen aan te sluiten, maar de SF2400 met 2 of 3 batterijen een combinatie te maken: alleen. AC smart laden en ontladen. Als ik het goed heb begrepen is de SF2400AC plus 1 AB3000X de genoemde combinatie AC2400
Deze set dus:
https://www.zendure.nl/pr...ac?variant=46717095936255
Of de combinatie met totaal 3 batterijen.
En dan is de vraag of ik die combinatie (2 of 3 AB3000X) met een stekker op de genoemde WCD en vrije groep in de groepenkast is aan te sluiten en dan met 1600 Watt kan laden en ontladen (equivalent aan de HW 2 batterijen configuratie).
Tja, nogal wat ontwikkelingen die je hier noemt, maar er is niks onzekerder dan de toekomst.Jerryvh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:25:
Dynamische tarieven lijken wel een heilige graal, maar ik zie dat snel uitdoven.
- de spread moet voldoende hoog zijn (in B betaal je een pak nettarieven, en dus is winst maken al moeilijk)
- teveel (en dus goedkope) stroom = wind en/of zon.Windturbines worden nu al massaal stilgelegd bij overproductie. Teveel stroom wordt (indien mogelijk) verkocht aan andere landen, of wordt gestockeerd in de Grid-scale batterijen vd producenten zelf, alsook in thuisbatterijen die aangestuurd worden door de producent (bvb GaelleXL).
Stoomproducenten kunnen en zullen dus het goedkoop aanbod afknijpen - daar verdienen ze tenslotte weinig mee.
En vergeet niet - hoe meer mensen thuisbatterijen in huis halen, hoe minder overschot op het net.
Dus daarop gokken lijkt me niet verstandig. Waar zit volgens mij dan wel de opbrengst:
- energie gaat snel steeds duurder worden
- nettarieven gaat snel steeds duurder worden (in B al +120 eur op 1 jaar tijd)
- peak shaving (capaciteitstarieven)
- (toekomstig) vermijden van betalen op injectie
- (toekomstig) vermijden van betalen netvergoeding op injectie
- (toekomstig) capaciteitstarieven op injectie
Dus hoe dat er over enkele jaren uitziet

Gewoon via support@zendure.com? Ik merkte dat tickets (via de site) vrijwel instant door AI worden beantwoord, maar een vervolgvraag via de mail duurde 2 a 3 dagen.Aziraphale schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:07:
Zendure gemaild over de levering van mijn Shelly (zou er binnen 5 dagen zijn en ik wil graag afspraken met de elektricien maken) en ze reageerden vlot en in uitstekend Nederlands (aangezien de mail van een Chinees kwam).
Ze hadden bedacht om alles in een keer te sturen, maar sturen nu eerst de Shelly en Hyper. Accu's verwachten ze eind april weer, dus kan komen die. En ik krijg nog twee slimme stekkers voor het ongemak. Dat had niet gehoeven, maar ik zeg er geen nee tegen.![]()
In ieder geval komen er eind april dus weer accu's op voorraad.
Ik twijfel om mijn order op te zetten (SF800pro->AC2400) en ben benieuwd naar de snelste weg van communiceren.
Ik heb gisteren gebeld waar degene eerst in het Duits begon en we daarna over konden op Engels. Bestelling is echter nog steeds niet geannuleerd als ik de status bekijk. Misschien gaan daar ook weer een paar dagen overheen.frankj030 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:23:
[...]
Gewoon via support@zendure.com? Ik merkte dat tickets (via de site) vrijwel instant door AI worden beantwoord, maar een vervolgvraag via de mail duurde 2 a 3 dagen.
Ik twijfel om mijn order op te zetten (SF800pro->AC2400) en ben benieuwd naar de snelste weg van communiceren.
Er is geen verschil tussen de batterijen, los van uiterlijk en 2 kilo lichter voor de 2000xfrankj030 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:07:
[...]
Ze lijken de hyper nu ook al een beetje te verstoppen. Wat me ook opvalt; als je de Hyper nu met batterijen wil bestellen, is de standaard optie de nieuwe AB2000x batterijen, zie link.
En voor een toekomstbestendige keuze: ik heb zelf het gevoel dat de AC2400 nu hier het meest in de smaak valt, maar op de een of andere manier heb ik het idee dat Zendure de SF800 pro wat actiever in beeld zet? De AB2000x batterijen staan op de NL site ook los te bestellen, de AB3000x niet. Draagt bij aan mijn beeld (misschien heb ik dat mis).

en ook los op de site met de 3000x:
https://www.zendure.nl/products/zendure-batterie-ab3000x
Zendure Batterie AB3000X
Normale prijs €1.399,00 Aanbiedingsprijs €849,00
[ Voor 7% gewijzigd door Silent Hunter op 03-04-2025 16:41 ]
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.