Ik volg dit topic al een tijdje maar blijf met de vraag zitten wat voor mijn situatie een goede oplossing zou zijn. Dat ik een Zendure systeem wil, daar ben ik wel over uit. Hoewel ik Sigenstor nog mooier vind, maar nogal prijzig.
Doelen:
Het allerbelangrijkste doel: zoveel mogelijk eigen zonnestroom gebruiken!
Secundair doel is negatieve prijzen (inclusief EB) kunnen opvangen door de accu’s op die momenten vol te laden met eigen stroom. Vooral vanuit het oogpunt dat ik het zonde vind om de panelen uit te zetten.
Situatie:
- Dynamisch energiecontract
- 14x410wp, 10x op west en 4x op zuid. Idealiter leg ik nog 8-10x op oost bij maar daar verschillen de meningen thuis nog over

- Gas voor verwarming + koken
- Laadpaal + EV
Maximale opwek:
Wij wonen hier pas 2 maanden maar kan gelukkig bij de historie van de vorige eigenaar:
Verbruik per dag:
Zo’n 10kWh, zonder de EV gerekend. Stand-By verbruik 150/200 wh.
Ik probeer uiteraard nu al zoveel mogelijk de eigen zonnestroom te gebruiken met wassen/drogen/vaatwasser/etc. Dat lukt redelijk maar gaat natuurlijk maar tot bepaalde hoogte. Daarom een batterij.
Mijn idee nu:
Een batterij van ~12kWh.
Waarom? Dit is genoeg om een dag ons verbruik mee op te vangen. Bovendien is het ook groot genoeg om naar verwachting de uren met negatieve prijzen, dus inclusief EB, (grotendeels) op te vangen. Dat zijn meestal maar een paar uurtjes op een dag.
Qua profiel zou ik dan vanaf batterij vol/zonsondergang de stroom van de batterij willen gebruiken. En mocht hij in de ochtend voor de nieuwe zonnestralen nog deels gevuld zijn, dan de accu “leegpompen” tegen de wat hogere dynamische prijzen in de ochtendpiek.
Vragen:- Welke omvormer zouden jullie in mijn situatie en met mijn doelen kiezen? 800 vs 2400. Efficiënter vs minder efficiënt.
- Heeft t zin om meerdere omvormers te nemen als ik het netjes aan (laat) sluit(en)? Dus bijvoorbeeld 2x de SolarFlow 2400 met allebei een stapeltje batterijen? Kan ik dan op die manier 4800 watt vermogen laden?
- Wat vinden jullie van mijn idee voor een ~12kWh batterij? Past dat goed bij mijn wensen en doelen?
EDIT: ik besef me net dat 12kWh voor mijn primaire doel te veel is. Aangezien ik in de maanden met opwek natuurlijk ook flink wat uren al eigen stroom verbruik en de batterij daarvoor dus niet nodig heb. - Is er een manier om te voorkomen dat de EV laadt met de stroom uit de batterij? De EV laden we in de zonnige perioden zoveel mogelijk overdag maar moet soms ook weleens in de nacht als we 2 dagen achter elkaar weg moeten.
Sorry voor deze mega lange post. Ik wil graag volledig zijn. Mogelijk helpt dat anderen met een soortgelijke situatie en soortgelijke vragen ook.
Bedankt alvast!
[
Voor 3% gewijzigd door
JeroenVerweij op 01-04-2025 22:39
]