Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:21
Koplopert schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:27:
[Afbeelding]

Overzichtje gemaakt van de prijs per kWh voor drie systemen van Zendure.

Op basis van Duitse prijzen, dus zonder BTW.

In de specs heeft de SF Pro inderdaad al een batterij ingebouwd.
Waarom ben je voor de prijzen zonder BTW gegaan?
Ik heb me net enigzins ingelezen dat je de BTW op een slimme thuisbatterij kan terug vragen mits je ook gaat handelen op de markt met een dynamisch energiecontract.
Ook kan je de BTW alleen terugkrijgen als je nog niet in de KOR zit en je je daarvoor opnieuw aanmeld.

Of kan je de batterijen uit DE ook gewoon zonder BTW kopen?
Dan ga ik ervanuit als je niet met de KOR mee kan doen je alsnog BTW dient af te dragen? (edit: opgezocht: BTW afdragen verplicht anders is het ontduiking)
Tenzij de factuur op een ander gezinslid staat die nog niet in de KOR zit :P

[ Voor 3% gewijzigd door elektriekert op 01-04-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16:10
zucht....

en dan als Vlaming/Belg niet te bestellen?
op de NL website geven ze als verzend adres geen mogelijkheid voor België.
Op de EU website gaat het wel, echter bij het proberen af te rekenen word de batterij uit het mandje verwijderd "omdat er geen verzendmethode is voor het geselecteerde item".

zonde :-(

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:07
The_Belgian_GST schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:02:
zucht....

Op de EU website gaat het wel, echter bij het proberen af te rekenen word de batterij uit het mandje verwijderd "omdat er geen verzendmethode is voor het geselecteerde item".

Je kunt natuurlijk een Nederlander vragen om er eentje voor je te bestellen. Maar dan komt er wel een tarief overheen, want de Belgen hebben ons al jaren uitgewrongen. /Trump modus uit 😆

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Voor de maand maart kom ik op 81,82% bijna ieder dag vol op 100% en dan tot 10% ontladen in de avond en de nacht. Hyper2000 met 3x ab2000s alles AC.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:28
frankj030 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 07:01:
De twee nieuwe producten 2400AC en SF800 pro staan nu bij supported devices in de Zendure app. Ook staat bij Smart Meters de P1 meter erbij (Smart Meter P1), evenals een Smart Meter D0, een Smart Meter tic en een SmartMete. Wat die laatste 3 zijn heb ik geen idee van.
De smart meters (incl P1) zijn weer verdwenen uit de app…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:07
Ja ik hoop dat België snel mogelijk is, anders idd via een omweggetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16:10
Chupachups schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:05:
[...]

Je kunt natuurlijk een Nederlander vragen om er eentje voor je te bestellen. Maar dan komt er wel een tarief overheen, want de Belgen hebben ons al jaren uitgewrongen. /Trump modus uit 😆
Daar wij ons lekker bier niet meer in Amerika kwijt kunnen zou ik misschien wel een mand kunnen samenstellen met enkele toppertjes voor diegene die zich aanbied? :+ 8)
Ze moeten het zelfs niet bestellen he, ik kan het zelf volledig bestellen en laten leveren ergens....
het is nu zo, echt zeer zonde, keek heel hard uit naar een nieuw projectje.

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankj030 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:36:
[...]

Dus de 100 euro korting zorgt voor de prijzen zoals die eerder waren gecommuniceerd... (en niet de korting ten opzichte van die prijs...).

Ik krijg op geen enkel mailadres deze mail. Hoe lang na registreren kreeg je dit?
Volgens mij niet, ik heb eerder 1448 Euro voor AC2400+AB3000X gecommuniceerd, er staat nu inderdaad een versie voor 1548, maar dat is incl. Shelly Pro 3EM, klik je daaronder op de optie zonder Shelly zie ik 1448 Euro staan, dus de vooraf gecommuniceerde prijzen kloppen toch?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:37:
Hier wel een 404 Pagina Niet Gevonden als ik klik op de knop voor MEER INFORMATIE over de SolarFlow 2400 AC in de mail..

Ik wil graag weten of ik met PV kan laden naar dit model.
Is er dan aanvullend een omvormer nodig is? Denk het wel..
En of die dan ook middels DC de accu's voedt om omzettingsverliezen te minimaliseren... Zit er op de 2400 AC dan een ingang voor ingebouwd?

Iemand die me daar over kan informeren?
Op de AC2400 kan je een microomvormer aansluiten en daarmee de accu's laden. Ik vermoed dat dit DC -> DC is. Er zit dus niet net als op de Hyper 2000 al een setje MPPT trackers ingebouwd.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
The_Belgian_GST schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:37:
[...]

Daar wij ons lekker bier niet meer in Amerika kwijt kunnen zou ik misschien wel een mand kunnen samenstellen met enkele toppertjes voor diegene die zich aanbied? :+ 8)
Ze moeten het zelfs niet bestellen he, ik kan het zelf volledig bestellen en laten leveren ergens....
het is nu zo, echt zeer zonde, keek heel hard uit naar een nieuw projectje.
Ik verwacht een reactie van Peterbier😂

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:55:
[...]

Even een paar pagina's lezen hier of op de product pagina zou je al snel helpen.

@Taro Misschien tijd voor een aanscherping van de topic-warning icm FAQ in de OP?
De mensen die hun vraag gewoon neerplempen zijn helaas ook vaak de mensen die de topicstart en topicwaarschuwing niet lezen. In de topicwaarschuwing staat al dat je de zoekfunctie moet gebruiken.

De topicstart kan nu inderdaad verder uitgebreid worden. Morgen even kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
damitch300 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:06:
[Afbeelding]

Er staat hier de Zendure p1 meter (Netherlands) iemand al gevonden wanneer precies die komt?
Heb nog geen Shelly 3em pro besteld.

Las ook iets over :
Ook everhome verkoopt al een P1 meter voor Zendure (kost 100 euro en is verkrijgbaar als je ze een mail stuurt)

Waar vind ik everhome?
De P1-meter is waarschijnlijk eind april, begin mei te bestellen en wordt dan in de loop van mei beschikbaar. Maar ik vermoed dat de vraag zo enorm hoog zal zijn dat daar ook een langere levertijd op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Taro schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:40:
[...]

Op de AC2400 kan je een microomvormer aansluiten en daarmee de accu's laden. Ik vermoed dat dit DC -> DC is. Er zit dus niet net als op de Hyper 2000 al een setje MPPT trackers ingebouwd.
Dat lijkt me niet wat een micro omvormers doet. Maar misschien een solar charge controller (nog aan te kondigen?) Heb je al een specsheet van de AC2400?

[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 01-04-2025 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dotternetta schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:43:
[...]

Dat lijkt me niet wat een micro omvormers doet. Heb je al een specsheet van de AC2400?
De Solarflow 800 micro-omvormer heeft een DC batterij uitgang :)

Ik heb hier de HUB2000 ook weleens via de DC batterij uitgang op de ACE1500 aangesloten, vermoed dat dat hetzelfde principe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
Taro schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:42:
[...]

De P1-meter is waarschijnlijk eind april, begin mei te bestellen en wordt dan in de loop van mei beschikbaar. Maar ik vermoed dat de vraag zo enorm hoog zal zijn dat daar ook een langere levertijd op zit.
Als elke P1 meter volstaat:
Ik heb een jaartje terug zo'n DSMR dongle gekocht op ALi voor mijn slimme meter met usb, die prik ik zo in de NUC waar HA op draait, was voor 12€ klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Heb je al een specsheet van de AC2400?
Heb deze van de Pro 800 en AC2400 hier al eerder gedeeld, maar zijn van de Solar Solutions beurs, dus mogelijk al achterhaald, en zeker niet volledig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dwu2B8hzA5Dcqtdfr5GWzcQM9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FO2fEYpHIEyCuqYUFisxEQ7r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYPpe-BGYPI6LqXuAXtk42Gq4Kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCJnC4uEWJhWYgRNlM1Z94B2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
elektriekert schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:47:
[...]

Als elke P1 meter volstaat:
Ik heb een jaartje terug zo'n DSMR dongle gekocht op ALi voor mijn slimme meter met usb, die prik ik zo in de NUC waar HA op draait, was voor 12€ klaar.
Maar dan moet je wel Home Assistant hebben, veel mensen willen plug & play zonder Home Assistant en dan heb je dus de Zendure P1-meter of de Everhome Ecotracker P1-meter nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vanmiddag bevestiging ontvangen dat ze de AC2400+AB3000X volgende week naar mij opsturen. Nou melden ze niets over de Solarflow 800 die ik deze week verwacht, hopelijk is die al onderweg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Over het koelen, ik koel mijn antiek omvormer zo, onhoorbaar. 6 euro aan parts.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bi-GAhe2gBMJ0yHfkTKhy1Xa3pQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LI9H1hTUQLKDdbrzG4U58Qlt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVqN_BzcAs7hGTyxxBx6Ai69GcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upsQnOJIPMGkqBu3iMo9Sm25.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 15:20
[...]

Dat lijkt me niet wat een micro omvormers doet. Heb je al een specsheet van de AC2400?
@Taro En zit er dan ook daadwerkelijk een DC-aansluiting voor de omvormer op de 2400 AC?

In de schematische aansluiting voor dat model op de Zendure-site staat wel een PV-inverter maar die wordt gekoppeld op de main Panel..

https://www.zendure.nl/products/zendure-solarflow-2400-ac

In de opstelling voor de SF 800 Pro wordt die gekoppeld aan de thuisaccu.

Nou is die site vandaag nogal dynamisch. :o Dus het is allemaal nog wat ongewis..

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Taro schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:47:
[...]

Heb deze van de Pro 800 en AC2400 hier al eerder gedeeld, maar zijn van de Solar Solutions beurs, dus mogelijk al achterhaald, en zeker niet volledig:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, die kende ik. Ik had gehoopt meer info over de aansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:18
geert1992 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:40:
[...]

Zoals de AC in de type aanduiding doet vermoeden heeft deze geen optie om direct DC gevoed te worden.
Ze zijn als ik het goed heb begrepen wel direct koppelbaar met micro inverters, met als nadeel grotere verliezen.

Zoals eerder benoemd is de term "solarflow" enigszins misplaatst
@Hieke Volgens mij had je hier al antwoord op gehad toch?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Overigens deelde @John245 deze link met mij: https://www.pv-magazine.d...st-brand-in-wohnhaus-aus/. Betreft een AIO2400, heb ik hier gelukkig in de achtertuin en niet binnen staan. In het artikel wordt genoemd dat er +-1800 Watt aan panelen op aangesloten zat, dat is ook aan de hoge kant voor een 2.4 kWh accu. Afhankelijk van de specs van de panelen zou het technisch net moeten kunnen, maar is wel de limiet opzoeken. Heb er hier 2x435 Wp panelen op zitten, daar laat ik het maar bij...

Zoals in het artikel ook staat: Bij accu's gaat het vaak in de eerste weken mis of richting het eind van het aantal cycles. In de tussenliggende jaren zit je relatief safe.

De AIO2400 staat hier inmiddels een paar maanden, dus zit hopelijk in de safe zone, maar het benadrukt nog maar eens waarom je voorzichtig moet zijn met accu's en geen shortcuts en wel maatregelen moet nemen. Dus niet in de vluchtroute plaatsen, rookmelder, niet teveel terugleveren op een gedeelde groep, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dotternetta schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:53:
[...]

Ja, die kende ik. Ik had gehoopt meer info over de aansluitingen
Hierbij voor de volledigheid nog wat foto's die ik op die beurs heb genomen, op de AC2400 zie ik een DC batterij/omvormer aansluiting. Dus ik vermoed dat de Solarflow 800 er met DC op kan worden aangesloten. Andere "normale" micro-omvormers van andere merken dus niet via DC. Ook wat foto's van de Pro 800 en normale 800:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-kyL2lMaOPfZqWpnxAbJQ76lNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I68bvpatecU5DwiNk1W3Nuor.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tv-Fl4aBBqYlUycaSWRyCXKAR-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFVrQfxR3ioka7b6IfaQjOQi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVaJW7tGyYA1yrXuPxVcnxj3PUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7dRBZprg032PYHZlrJK5gpj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ds6DVI0GmF6r8xyLRz2m3m0K3P0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fYUGL5IjpN5Jr2GAQ2cHdar.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMwTPpr_i2Nyh0fp1IfOktupa8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcvdMIBmpPAuCLVVg9O8yI7q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bilER5liRYYB2FY383JyGTk0iaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X55KCztKcNdtQv7HNzyho1J3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TByFIQuO9SpRoaG4bpMbp-5fnUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxyWyHB0bWvMbHUyZNahj97Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q27EfVB7zIwDqFe0GChjKkwY98s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCsrgYyBr2dErFlEacbrcqHs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejH7Wk50juT0-T60HmVv5NaYJnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFaqpPbhnLHawC2XtfX0clZW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klump4u schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:05:
Voor de maand maart kom ik op 81,82% bijna ieder dag vol op 100% en dan tot 10% ontladen in de avond en de nacht. Hyper2000 met 3x ab2000s alles AC.
Mag ik vragen op welke vermogens dat een beetje gebeurd in de avond en nacht?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Devke schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:03:
[...]

Mag ik vragen op welke vermogens dat een beetje gebeurd in de avond en nacht?
Jazeker mag dat, staat ingesteld tussen 0 en 1200 Watt, lager dan 115Watt komt het zo wie zo niet hier en de WP (gem. 550W) draait ook nog een paar keer in de nacht. Ook verschillende keren dat er een auto aan de lader hangt en dan 1200W aan een stuk door trekt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:52:
[...]

@Taro En zit er dan ook daadwerkelijk een DC-aansluiting voor de omvormer op de 2400 AC?

In de schematische aansluiting voor dat model op de Zendure-site staat wel een PV-inverter maar die wordt gekoppeld op de main Panel..

https://www.zendure.nl/products/zendure-solarflow-2400-ac

In de opstelling voor de SF 800 Pro wordt die gekoppeld aan de thuisaccu.

Nou is die site vandaag nogal dynamisch. :o Dus het is allemaal nog wat ongewis..
Yes, zie mijn foto's in het latere bericht. Zit volgens mij een DC accu aansluiting op, gelijk aan de Solarflow 800 / HUB 2000. Zal even een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hierbij als voorbeeld de DC accukabel / aansluiting die ik gebruik voor tussen de Zendure Hub 2000 en AB2000 accu. Heb even snel voor dit voorbeeld de Ace1500 op de AB2000 gezet zodat je kan zien dat die ook zo'n accukabel aansluiting heeft. Die zelfde kabel kan je ook op de Ace1500 aansluiten die je dan weer op de AB2000 zet. Ik verwacht dat de AC2400 exact hetzelfde werkt:
  • Solarflow 800 micro omvormer
  • DC kabel naar AC2400
  • AC 2400 op AB3000X
En dan DC stroom vanaf panelen zo de AB3000X in.

Gebaseerd op aannames, maar ik zie diezelfde stekker op de AC2400 zitten, dus vermoed wel dat dat correct is en kan het dus volgende week direct testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9gcodrwbvFtf_9LyMqEF1TRoV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pql7R9MfPgrEu6tD769vIh6f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL7-skPcszABerTRIPctzf4AuaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXisn4pvfz2jCY3wmpBAqOFa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X61z25rOvdfy8KjMbEeA51lKnXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POdiX39iEPOQbLLv9rZCv7ad.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Dat zijn hele schappelijke prijzen voor een nieuw product! Dat zet me weer aan het denken, de Hyper2000 bevalt goed maar heeft zo zijn beperkingen en de functie om via DC gekoppelde panelen te laden gebruik ik niet.

De huidige set in Duitsland opgehaald en dat zou ik zo weer doen. Dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een SolarFlow 2400 AC met 3x AB3000x. Via Duitsland zit je dan op minder dan 300 eu/kWh.

Het apparaat is wel iets groter, wat dat betreft is de Hyper2000 hier wel handiger.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dotternetta
@Taro Top! Bedankt! Dat biedt weer opties voor mijn project

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyPWAjSpojsLUq3PHLuZfojV7fU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syLI35nq1BAvBoOp57A58hVO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Peutpeut schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:34:
Dat zijn hele schappelijke prijzen voor een nieuw product! Dat zet me weer aan het denken, de Hyper2000 bevalt goed maar heeft zo zijn beperkingen en de functie om via DC gekoppelde panelen te laden gebruik ik niet.

De huidige set in Duitsland opgehaald en dat zou ik zo weer doen. Dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een SolarFlow 2400 AC met 3x AB3000x. Via Duitsland zit je dan op minder dan 300 eu/kWh.

Het apparaat is wel iets groter, wat dat betreft is de Hyper2000 hier wel handiger.
De AB3000X is 26,1 kg vs 24 kg van de AB2000S, dalt valt mij nog reuze mee. De AC2400 is inderdaad wel dieper dan de Hyper 2000, maar, een stapel van 6x AB3000X is vermoedelijk net zo hoog als 4x AB2000. Persoonlijk heb ik dan liever een iets stabielere diepere stapel van 18 kWh dan een minder stabiele stapel van 12 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Taro schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:38:
[...]

De AB3000X is 26,1 kg vs 24 kg van de AB2000S, dalt valt mij nog reuze mee. De AC2400 is inderdaad wel dieper dan de Hyper 2000, maar, een stapel van 6x AB3000X is vermoedelijk net zo hoog als 4x AB2000. Persoonlijk heb ik dan liever een iets stabielere diepere stapel van 18 kWh dan een minder stabiele stapel van 12 kWh.
Qua hoogte is het inderdaad wel beter ja. Hier is de stapel AB2000s wel met de meegeleverde beugels aan de wand vastgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 15:20
Taro schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:21:
[...]

Yes, zie mijn foto's in het latere bericht. Zit volgens mij een DC accu aansluiting op, gelijk aan de Solarflow 800 / HUB 2000. Zal even een foto maken.
Ik ben heel benieuwd. Weliswaar toon je nu foto's van een ander produkt en doe je daarop aannames. Ik zou het zeer toejuichen als de SolarFlow 2400 AC deze optie van DC laden, zij het via een inverter, zou bieden. Minste omzettingsverliezen en maximale capaciteit en vermogen.
Wacht je review af. _/-\o_

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:41:
[...]

Ik ben heel benieuwd. Weliswaar toon je nu foto's van een ander produkt en doe je daarop aannames. Ik zou het zeer toejuichen als de SolarFlow 2400 AC deze optie van DC laden, zij het via een inverter, zou bieden. Minste omzettingsverliezen en maximale capaciteit en vermogen.
Wacht je review af. _/-\o_
Ja, uiteraard geen garanties, eerst zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Peutpeut schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:34:
Huh? De Hyper2000 heeft toch twee MPTT? :? En welke andere beperkingen heb je?

Ik denk overigens dat onder de streept wel Hyper2000 efficienter is in veel scenarios. Gemiddeld zal je in je woning toch max. 1200W gebruiken, wat dichter bij het nominaal gebruik van een woning zit dan andersom. Tegelijkertijd kan het efficienter laden doordat je 1200W doorgaans sowieso gaat halen met de zonnepanelen.

Maar inderdaad, de 2400AC is significant goedkoper.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klump4u schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:21:
[...]

Jazeker mag dat, staat ingesteld tussen 0 en 1200 Watt, lager dan 115Watt komt het zo wie zo niet hier en de WP (gem. 550W) draait ook nog een paar keer in de nacht. Ook verschillende keren dat er een auto aan de lader hangt en dan 1200W aan een stuk door trekt.
Oke dank. Ik vraag het even daar de HW PIB hier rond de 76% zit. Er wordt vol vermogen geladen ivm dynamisch tarief. Ontladen in de nacht is rond de 100 a 150 Watt. In de avond minimaal.250 watt. Max 500 Watt denk ik.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:43:
[...]

Ja, uiteraard geen garanties, eerst zien.
Is de stekker aan de zijkant niet de 230v aansluiting? Snoer ligt erachter opgerold?
Of zit de DC stekker aan de achterkant?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als ik deze afbeeldingen zie gebruiken ze de offgrid AC aansluiting voor de micro-omvormer en is de andere aansluiting de AC 230V aansluiting, losse kabel dus, dat is geen DC ingang. Hopelijk is dan het dopje naast de Wifi aansluiting ergens voor te gebruiken, maar die lijkt mij te klein :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_Q7y_auM8Ze0tmV_ELYxnAo5NE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vN0FdQ3uksKQZImoqW61TLev.png?f=fotoalbum_large

Voor mij persoonlijk maakt het toch niet uit, wil geen panelen op de AC2400 aansluiten, maar DC -> AC -> DC en daarna weer uit de accu naar het net zal voor fikse verliezen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:50:
Als ik deze afbeeldingen zie gebruiken ze de offgrid AC aansluiting voor de micro-omvormer en is de andere aansluiting de AC 230V aansluiting, losse kabel dus, dat is geen DC ingang. Hopelijk is dan het dopje naast de Wifi aansluiting ergens voor te gebruiken, maar die lijkt mij te klein :(
[Afbeelding]

Voor mij persoonlijk maakt het toch niet uit, wil geen panelen op de AC2400 aansluiten, maar DC -> AC -> DC en daarna weer uit de accu naar het net zal voor fikse verliezen zorgen.
Dacht al volgens mij klopt het niet wat je zegt. Begon sterk te twijfelen. Mooi dat je wel de koppeling met de micro omvormer hebt gevonden! Wist niet hoe ik dat voor mij moest zien.

Wat zou er gebeuren als je op die uitgang nog een ac2400 aansluit?^^
Taro schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:38:
[...]

Ps de ab2000s weegt: ongeveer 22,1 kg.

[ Voor 27% gewijzigd door geert1992 op 01-04-2025 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Dat bedoel ik, misschien komen ze nog met een nieuw product om de accu's DC te kunnen voeden, maar dan moet de AC2400 wel een DC aansluiting hebben..

[ Voor 23% gewijzigd door dotternetta op 01-04-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:50:
[Afbeelding]

Het dopje aan de zijkant zit ook een een 800pro, verwacht niet dat dat een DC koppeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Sebazzz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:45:
[...]
Huh? De Hyper2000 heeft toch twee MPTT? :? En welke andere beperkingen heb je?

Ik denk overigens dat onder de streept wel Hyper2000 efficienter is in veel scenarios. Gemiddeld zal je in je woning toch max. 1200W gebruiken, wat dichter bij het nominaal gebruik van een woning zit dan andersom. Tegelijkertijd kan het efficiënter laden doordat je 1200W doorgaans sowieso gaat halen met de zonnepanelen.

Maar inderdaad, de 2400AC is significant goedkoper.
1200W vind ik beperkt irt de capaciteit die ik voor ogen heb, dan kan er een tweede Hyper bij, of een 2400AC die vervolgens de capaciteit kan vullen in de uren dat de zon schijnt (of de tarieven laag zijn).

Met 15 kWp aan PV zitten de accu's hier in deze tijd van het jaar wel om 12u al vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Peutpeut schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:12:
[...]

1200W vind ik beperkt irt de capaciteit die ik voor ogen heb, dan kan er een tweede Hyper bij, of een 2400AC die vervolgens de capaciteit kan vullen in de uren dat de zon schijnt (of de tarieven laag zijn).
Twee aparte systemen zijn efficiënter dan één overdimensineerd systeem. Immers zal voor een groot deel je ook bijv. één systeem volledig gebruiken. En andersom bij afname ook, eerst één accusysteem leegtrekken-daarna de andere.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Peutpeut schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:12:
[...]

Met 15 kWp aan PV zitten de accu's hier in deze tijd van het jaar wel om 12u al vol.
Ja, verschilt per gebruiker. Hier kan ik de 2400 Watt ook goed gebruiken, de wpboiler draait bijna elke avond rond deze tijd een paar uur. Met de plasma erbij en de vrouw in de kapsalon met de lampen en airco trek ik zeker tot 10 uur gemiddeld 1600 Watt. Met monoblock zit ik zo rond de 2200 Watt.
(En draait de HW accu bij de nieuwe eigenaar perfect tot 7 uur NOM)

[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 01-04-2025 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:52:
[...]
Ps de ab2000s weegt: ongeveer 22,1 kg.
Ben blijkbaar niet zo scherp vandaag, lange werkdag gehad ;), klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:18:
[...]

Ben blijkbaar niet zo scherp vandaag, lange werkdag gehad ;), klopt!
Te druk met te veel gadgets? :P

Trouwens:
Zonneplan geeft een bonus voor de teruglevering van stroom tussen zonsopkomst en zonsondergang.

Vandaag vielen de meest ideale ontlaadtijden tussen 7-8 en19-20 uur, terwijl de zon opkwam om 7:07 om 20:10 uur onderging. Dat betekent toch dat de bonus ook voor deze periodes geldt? 😊

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 01-04-2025 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:26:
[...]

Te druk met te veel gadgets? :P

Trouwens:
Zonneplan geeft een bonus voor de teruglevering van stroom tussen zonsopkomst en zonsondergang.

Vandaag vielen de meest ideale ontlaadtijden tussen 7-8 en19-20 uur, terwijl de zon opkwam om 7:07 om 20:10 uur onderging. Dat betekent toch dat de bonus ook voor deze periodes geldt? 😊
Ik geloof het pas als het op de factuur staat...... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
Devke schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:31:
[...]

Ik geloof het pas als het op de factuur staat...... :P
Ik pas als het geld op mijn bankrekening staat 8)7 :9 Hopelijk snel de "rekening" van maart, van bijna +50.

[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 01-04-2025 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
Sebazzz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:15:
[...]

Twee aparte systemen zijn efficiënter dan één overdimensineerd systeem. Immers zal voor een groot deel je ook bijv. één systeem volledig gebruiken. En andersom bij afname ook, eerst één accusysteem leegtrekken-daarna de andere.
Dat is zeker zo. Ik probeer de aanschaf van een nieuw systeem goed te praten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 10:47
Even voor de duidelijkheid. Ik heb alle pagina's in dit topic doorgenomen. Maar heb toch geen antwoord op mijn vraag gevonden voor mijn specifieke situatie. In het geval ik niet goed gekeken heb, dan biedt deze n00b zijn excuses alvast aan.

Als ik de Solarflow 2400AC aanschaf met 4x een AB300X dan heb ik in totaal 11,52kWh batterij capciteit (4x 2,88kWh) en deze kan ik aansluiten via een stopcontact in mijn huis (geen noodzaak voor aansluiten op eigen groep). Dit kost mij bij bestelling via Zendure NL € 3,995 Incl.BTW en via Duitsland is het goedkoper omdat de BTW eraf is als je het verzend naar een Duits adres (verzendservice).
Ook al heb ik de batterij via een stopcontact aan mijn elecra verbonden, er blijft nog een stopcontact beschikbaar op de Solarflow voor off-grid mogelijkheden. Ook kan ik de Solarflow gebruiken met een bestaande P1 meter en Home assistant.

Volgens mij is het antwoord op bovenstaande simpelweg JA, klopt dit? Additionele vraag is of ik met een bestaande P1 meter en HA wel de app van Zendure kan gebruiken?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
krizzziz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:08:

Ook al heb ik de batterij via een stopcontact aan mijn elecra verbonden, er blijft nog een stopcontact beschikbaar op de Solarflow voor off-grid mogelijkheden.
Deze vraag heb ik ook, onderaan de productpagina’s van de 2400AC en 800 pro staat een Q&A; daar lijkt te worden gesuggereerd dat je het off grid stopcontact kunt gebruiken terwijl de accu in gebruik is (laden/ontladen). Benieuwd hoe anderen dit zien; voor ons zou het handig zijn om dan de fiets accu op te kunnen laden in de schuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peutpeut
Onlangs overigens de groepenkast in de schuur uitgebreid omdat we aan de andere kant van de wand een keuken gaan plaatsen binnenkort.

Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een dedicated groep aan te leggen voor de Hyper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HIN_GLr86IXpAZbIwBW1OvXVMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4MOcx0TSq7fd18egX2X31w1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
Ik volg dit topic al een tijdje maar blijf met de vraag zitten wat voor mijn situatie een goede oplossing zou zijn. Dat ik een Zendure systeem wil, daar ben ik wel over uit. Hoewel ik Sigenstor nog mooier vind, maar nogal prijzig.

Doelen:
Het allerbelangrijkste doel: zoveel mogelijk eigen zonnestroom gebruiken!
Secundair doel is negatieve prijzen (inclusief EB) kunnen opvangen door de accu’s op die momenten vol te laden met eigen stroom. Vooral vanuit het oogpunt dat ik het zonde vind om de panelen uit te zetten.

Situatie:
- Dynamisch energiecontract
- 14x410wp, 10x op west en 4x op zuid. Idealiter leg ik nog 8-10x op oost bij maar daar verschillen de meningen thuis nog over :)
- Gas voor verwarming + koken
- Laadpaal + EV

Maximale opwek:
Wij wonen hier pas 2 maanden maar kan gelukkig bij de historie van de vorige eigenaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WbprzjRVs9N24AcgkRB3G7ES4U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S2NGWcgciLMjoXyLxA9bT1JJ.png?f=fotoalbum_large

Verbruik per dag:
Zo’n 10kWh, zonder de EV gerekend. Stand-By verbruik 150/200 wh.

Ik probeer uiteraard nu al zoveel mogelijk de eigen zonnestroom te gebruiken met wassen/drogen/vaatwasser/etc. Dat lukt redelijk maar gaat natuurlijk maar tot bepaalde hoogte. Daarom een batterij.

Mijn idee nu:
Een batterij van ~12kWh.
Waarom? Dit is genoeg om een dag ons verbruik mee op te vangen. Bovendien is het ook groot genoeg om naar verwachting de uren met negatieve prijzen, dus inclusief EB, (grotendeels) op te vangen. Dat zijn meestal maar een paar uurtjes op een dag.

Qua profiel zou ik dan vanaf batterij vol/zonsondergang de stroom van de batterij willen gebruiken. En mocht hij in de ochtend voor de nieuwe zonnestralen nog deels gevuld zijn, dan de accu “leegpompen” tegen de wat hogere dynamische prijzen in de ochtendpiek.

Vragen:
  1. Welke omvormer zouden jullie in mijn situatie en met mijn doelen kiezen? 800 vs 2400. Efficiënter vs minder efficiënt.
  2. Heeft t zin om meerdere omvormers te nemen als ik het netjes aan (laat) sluit(en)? Dus bijvoorbeeld 2x de SolarFlow 2400 met allebei een stapeltje batterijen? Kan ik dan op die manier 4800 watt vermogen laden?
  3. Wat vinden jullie van mijn idee voor een ~12kWh batterij? Past dat goed bij mijn wensen en doelen?
    EDIT: ik besef me net dat 12kWh voor mijn primaire doel te veel is. Aangezien ik in de maanden met opwek natuurlijk ook flink wat uren al eigen stroom verbruik en de batterij daarvoor dus niet nodig heb.
  4. Is er een manier om te voorkomen dat de EV laadt met de stroom uit de batterij? De EV laden we in de zonnige perioden zoveel mogelijk overdag maar moet soms ook weleens in de nacht als we 2 dagen achter elkaar weg moeten.
Sorry voor deze mega lange post. Ik wil graag volledig zijn. Mogelijk helpt dat anderen met een soortgelijke situatie en soortgelijke vragen ook.

Bedankt alvast!

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenVerweij op 01-04-2025 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
krizzziz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:08:
Even voor de duidelijkheid. Ik heb alle pagina's in dit topic doorgenomen. Maar heb toch geen antwoord op mijn vraag gevonden voor mijn specifieke situatie. In het geval ik niet goed gekeken heb, dan biedt deze n00b zijn excuses alvast aan.

Als ik de Solarflow 2400AC aanschaf met 4x een AB300X dan heb ik in totaal 11,52kWh batterij capciteit (4x 2,88kWh) en deze kan ik aansluiten via een stopcontact in mijn huis (geen noodzaak voor aansluiten op eigen groep). Dit kost mij bij bestelling via Zendure NL € 3,995 Incl.BTW en via Duitsland is het goedkoper omdat de BTW eraf is als je het verzend naar een Duits adres (verzendservice).
Ook al heb ik de batterij via een stopcontact aan mijn elecra verbonden, er blijft nog een stopcontact beschikbaar op de Solarflow voor off-grid mogelijkheden. Ook kan ik de Solarflow gebruiken met een bestaande P1 meter en Home assistant.

Volgens mij is het antwoord op bovenstaande simpelweg JA, klopt dit? Additionele vraag is of ik met een bestaande P1 meter en HA wel de app van Zendure kan gebruiken?
Als @FireSon de AC2400 aan de Home Assistant integratie heeft toegevoegd kan die inderdaad ook met een andere P1-meter worden gebruikt. Ik heb hem toegezegd direct de productcode door te geven als ik de AC2400 binnen heb.

Ja, je kunt de Zendure App nog blijven gebruiken. Wel moet je de apparaten met een 2e Zendure account delen: Account 1 voor de App, Account 2 voor Home Assistant, anders word je iedere keer uitgelogd.

Als je geen HA gebruikt, dan kan je niet met een bestaande P1-meter koppelen, alleen met de Shelly (Pro) 3EM of Everhome Ecotracker P1, totdat de P1-meter van Zendure zelf in +-mei beschikbaar komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 01-04-2025 22:36 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
Chupachups schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:05:
[...]

Zeer oud Belgisch gezegde : Als een Nederlander je niet heeft opgelicht dan is hij het gewoon vergeten...
Zal me alweer geen duimpje opleveren zeker ;)

Als je als Belg via via wil kopen dan passeer je toch gewoon via den Duitser.
Twee vliegen in één klap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
The_Belgian_GST schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:02:
zucht....

Hint : Binnenkort zeker via Kaufland.de te bestellen ...
Gaat zeer vlot naar België !
Als test bestelde ik zonet een geheel ander artikel.
Ik vroeg een uitstel datum levering en kreeg vandaag al antwoord binnen de 24 uur.

Herzliche Grüße
Dein Kaufland-Marktplatz-Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19
Ik wilde voor de 800 pro + 2x AB200X gaan vanwege de lichtere omvormer en dus hogere efficientie, maar zie nu dat ik met de 2400 + 2x AB3000x 200 euro goedkoper uit ben.. Dat scheelt nogal en dan neig ik toch weer naar een omvormer waar ik sowieso sneller mee kan laden en wellicht toch ook nog ooit eens sneller onladen. Zijn er verder nog verschillen waar ik op moet letten? Wel erg jammer dat je je abonneert om een korting te krijgen en dan alleen een nutteloze shelly gratis krijgt.. Moet die weer op marktplaats :)

[ Voor 56% gewijzigd door CopyCatz op 01-04-2025 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
CopyCatz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:36:
Ik wilde voor de 800 pro + 2x AB200X gaan, maar zie nu dat ik met de 2400 + 2x AB3000x 200 euro goedkoper uit ben.. Is nou het enige verschil de efficientie?
Alles is nog gebasseerd op aannames, dit omdat niemand het product nog heeft kunnen testen.

Zelf was ik die Shelly zo kwijt;). Tegen een goed bod. Dus zo stom is die ook weer niet ;)

[ Voor 46% gewijzigd door geert1992 op 01-04-2025 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CopyCatz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:36:
Ik wilde voor de 800 pro + 2x AB200X gaan, maar zie nu dat ik met de 2400 + 2x AB3000x 200 euro goedkoper uit ben.. Is nou het enige verschil de efficientie?
Geen PV-aansluiting op de AC2400, wel een hoger vermogen mogelijk met de AC2400 én met de AC2400 kan je in totaal meer kWh's opslag realiseren dan met de Pro 800.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
@mrme12345 benieuwd waar jij je accu percentage tegenwoordig op hebt staan? Tot hoe diep hij ontladen en opgeladen mag worden bij jou?

Inmiddels al op 5 procent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Aoa5KI76jYc9Ds9vGBK_uHYlR4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rJftd3CavzO3fVHty7ko7xK8.png?f=fotoalbum_large
Ik heb even mijn rte berekend over de maand maart.
1 maart 00:00 waren de accu's 14 procent, 31 maart 00:00 waren de accu's 17 procent. Gemiddeld was de rte 83,24 procent berekend over beide hypers.

Beide hypers laden en ontladen 1200w voor 99 procent van de tijd. Wel zijn er 2 batterijen bij gekomen met iets van lading erin.

[ Voor 83% gewijzigd door geert1992 op 02-04-2025 00:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-09 08:07
JeroenVerweij schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:33:

Vragen:
  1. Welke omvormer zouden jullie in mijn situatie en met mijn doelen kiezen? 800 vs 2400. Efficiënter vs minder efficiënt.
  2. Heeft t zin om meerdere omvormers te nemen als ik het netjes aan (laat) sluit(en)? Dus bijvoorbeeld 2x de SolarFlow 2400 met allebei een stapeltje batterijen? Kan ik dan op die manier 4800 watt vermogen laden?
  3. Wat vinden jullie van mijn idee voor een ~12kWh batterij? Past dat goed bij mijn wensen en doelen?
    EDIT: ik besef me net dat 12kWh voor mijn primaire doel te veel is. Aangezien ik in de maanden met opwek natuurlijk ook flink wat uren al eigen stroom verbruik en de batterij daarvoor dus niet nodig heb.
  4. Is er een manier om te voorkomen dat de EV laadt met de stroom uit de batterij? De EV laden we in de zonnige perioden zoveel mogelijk overdag maar moet soms ook weleens in de nacht als we 2 dagen achter elkaar weg moeten.
Sorry voor deze mega lange post. Ik wil graag volledig zijn. Mogelijk helpt dat anderen met een soortgelijke situatie en soortgelijke vragen ook.

Bedankt alvast!
Behalve een EV, is mijn situatie gelijkaardig.
In de toekomst verwacht ik dat we gaan betalen voor injectie (niet alleen de kost van de geinjecteerde energie, maar eveneens een capaciteitstarief (in Belgie), en mogelijks nettarieven. ik schat dus: 15c/kW). Dit maakt de business case voor een over-gedimensineerde batterij aantrekkelijker, liever stockeren dan de panelen uit te zetten.

Dan is er nog de beslissing tussen een maxxed-out (qua max. vermogen) plug-in batterij en een normale thuisbatterij.
Een maximaal vermogen (ik doel hier op boven 2,5kW) hebben wij slechts sporadisch nodig - wasmachine om de twee dagen, vaatwas om de twee dagen. Van beiden kan je het gebruik eenvoudig managen - laten draaien als de zon schijnt.

Waarom koos ik voor plug-in + power station:
- de EUR/kWverhouding van een plug-in is interessanter. Geen installatiekosten. Blijft onder de radar (ik vertrouw de overheid en nutsbedrijven voor geen hààr - cfr saldering/zonnepanelen)
- de plug-in dient dus om alle laagverbuikers te spijzen. En om toekomstige injectie te stockeren.
- de powerstations (ik heb 2 stations met 4kW capaciteit/4 Kw max. ontlaad-vermogen) laden eveneens op bij zon, en kunnen op hun kousevoeten 3x een was, 3x een vaatwas aan. Met 1 volle powerstation kan ik dus een week verder. Deze worden zelf in donkere dagen gebruikt om ze op nachttarief te laten voldruppelen à rato van 400w, en overdag een was mee te draaien. Doel is hier peak shaving - het vermijden van een capaciteitstarief-toeslag (B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
Taro schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:39:
[...]

Volgens mij niet, ik heb eerder 1448 Euro voor AC2400+AB3000X gecommuniceerd, er staat nu inderdaad een versie voor 1548, maar dat is incl. Shelly Pro 3EM, klik je daaronder op de optie zonder Shelly zie ik 1448 Euro staan, dus de vooraf gecommuniceerde prijzen kloppen toch?
Jazeker, ik bedoel ook wat je zegt. Alleen de 100 euro korting die Zendure afgelopen dagen heeft gepromoot, is dus feitelijk een gratis Shelly. Want er gaat geen 100 euro af van de prijs zoals jij die had doorgekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Taro schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:42:
[...]

Geen PV-aansluiting op de AC2400, wel een hoger vermogen mogelijk met de AC2400 én met de AC2400 kan je in totaal meer kWh's opslag realiseren dan met de Pro 800.
En door het hogere vermogen van de omvormer is ie juist minder efficient in veel gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
geert1992 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:49:

[Afbeelding]
Ik heb even mijn rte berekend over de maand maart.
1 maart 00:00 waren de accu's 14 procent, 31 maart 00:00 waren de accu's 17 procent. Gemiddeld was de rte 83,24 procent berekend over beide hypers.

Beide hypers laden en ontladen 1200w voor 99 procent van de tijd. Wel zijn er 2 batterijen bij gekomen met iets van lading erin.
Mooie waardes! Ik neem aan dat je dit meet met HW sockets? Is dat veilig? In het HW topic was er wat discussie over; al begreep ik dat niet helemaal. Wat ik daar ook las was dat er een afwijking zat in wat de HW accu registreerde als import en export, en wat de socket liet zien; hoe ervaar jij dat met de hyper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@geert1992 Constateer jij ook dat je bijv. op dag- en weekweergave negatieve Euro waardes (dus opbrengst ipv kosten ziet), maar als je naar maandweergave wisselt dat het bedrag ineens positief (dus kosten) wordt?

Ik heb dit al eerder bij HomeWizard gemeld en toen begonnen ze over salderen. Toen heb ik ze uitgelegd dat we salderen op een heel huishouden en niet per stekker en begreep ik dat de slimme stekkers nog niet waren ingericht op terugleveren door thuisaccu's. Daarna nooit meer iets gehoord.

Ik zie met mijn 3-fase kWh meter nu hetzelfde gebeuren. Zal de waarden nog niet delen aangezien die een week verleden is vervangen en de totalen dus zwaar afwijken, maar ik zie dat de optelsom op basis van dagen en weken wel klopt, maar de maandweergave daarvan niet klopt. Jij ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Goed om te vermelden: @FireSon heeft de AIO2400, HUB2000 en ACE1500 ook aan de Home Assistant integratie toegevoegd, de Hyper 2000 en Solarflow 800 waren al beschikbaar. Volgende week geef ik de AC2400 productcode aan hem door en zal de AC2400 ook ondersteund worden. De Pro 800 hoop ik ook binnen te krijgen, maar dat blijft vooralsnog wat vaag.

Afijn, wat ik nu doe met een Home Assistant Automatisering is het volgende:
  1. 4 Hypers laden in de 5 goedkoopste uren via Cheapest Hours integratie OF in alle uren onder de 20 cent (Heb ik een switch voor, bepaal ik per dag) ieder met 1200 Watt
  2. 4 Hypers, AIO2400 en HUB2000 ontladen in de 3 duurste avonduren en 2 duurste ochtenduren. De HUB2000 zit op een AB2000 aangesloten, dus wordt met 400 Watt ontladen (0.2C) en de AIO2400 bevat 2.4 kWh opslag en wordt met 500 Watt ontladen (0.2C). De Hypers moeten tegelijkertijd met de AIO en HUB in de ontlaadstand staan, anders staan ze in Smart Mode en gaan ze laden als de AIO en HUB ontladen en zit ik stroom te verplaatsen en extra (ont)laadverliezen te genereren. Echter wil ik in de resterende uren nul op de meter draaien, dus ik stel iedere Hyper in op -900 of -1000 (even een paar dagen testen) ontladen in de 5 duurste uren om nog wat acculading over te houden.
  3. In de overige uren draai ik nul op de meter icm een Shelly Pro 3EM, heb het nog niet getest met een P1-meter, maar heb meerdere andere merken liggen om te proberen, volgens mij werkt dit bij anderen prima.
Dit alles lijkt nu goed samen te werken. Enige punt waar ik zelf nog tegenaan loop is dat alle Hypers rapporteren op Phase 0 te zitten, waardoor de export limit in de manual mode wordt gelimiteerd, maar dat los ik dus op door niet manual mode te gebruiken, maar ze ieder individueel aan te sturen. Pas daarmee op omdat je over de limiet van een groep heen kunt gaan. In mijn situatie zitten er max 2 Hypers per groep/fase en zijn de groepen niet gedeeld met andere apparaten en kan ik dus in theorie prima tot 3600 Watt/groep+fase, maar heb je een gedeelde groep dan is uiteraard 800 Watt de max.

Dit dashboard heb ik zelf gemaakt en zit niet bij de integratie, maar dit resulteert dan in de volgende waarden aangezien het huidige tarief hoog is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQdCGjuQk_upOYH8VVeEBjl0r4g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FgFt7DUKKREHQ0vBsQmXoBvL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtTxIol5HgklOY05hOi25RE7uBU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/py0WfdbdrOaViN7y8LOJevSC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9G4QDcbUT8wI7aoLn3jR0hY1_kc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6I3O1MlyuL4bq2T0qNjxZHCl.png?f=user_large

Meer weten? Zie: Zendure Hyper 2000 in Home Assistant integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:51:
Goed om te vermelden: @FireSon heeft de AIO2400, HUB2000 en ACE1500 ook aan de Home Assistant integratie toegevoegd, de Hyper 2000 en Solarflow 800 waren al beschikbaar. Volgende week geef ik de AC2400 productcode aan hem door en zal de AC2400 ook ondersteund worden. De Pro 800 hoop ik ook binnen te krijgen, maar dat blijft vooralsnog wat vaag.

Afijn, wat ik nu doe met een Home Assistant Automatisering is het volgende:
  1. 4 Hypers laden in de 5 goedkoopste uren via Cheapest Hours integratie OF in alle uren onder de 20 cent (Heb ik een switch voor, bepaal ik per dag) ieder met 1200 Watt
  2. 4 Hypers, AIO2400 en HUB2000 ontladen in de 3 duurste avonduren en 2 duurste ochtenduren. De HUB2000 zit op een AB2000 aangesloten, dus wordt met 400 Watt ontladen (0.2C) en de AIO2400 bevat 2.4 kWh opslag en wordt met 500 Watt ontladen (0.2C). De Hypers moeten tegelijkertijd met de AIO en HUB in de ontlaadstand staan, anders staan ze in Smart Mode en gaan ze laden als de AIO en HUB ontladen en zit ik stroom te verplaatsen en extra (ont)laadverliezen te genereren. Echter wil ik in de resterende uren nul op de meter draaien, dus ik stel iedere Hyper in op -900 of -1000 (even een paar dagen testen) ontladen in de 5 duurste uren om nog wat acculading over te houden.
  3. In de overige uren draai ik nul op de meter icm een Shelly Pro 3EM, heb het nog niet getest met een P1-meter, maar heb meerdere andere merken liggen om te proberen, volgens mij werkt dit bij anderen prima.
Dit alles lijkt nu goed samen te werken. Enige punt waar ik zelf nog tegenaan loop is dat alle Hypers rapporteren op Phase 0 te zitten, waardoor de export limit in de manual mode wordt gelimiteerd, maar dat los ik dus op door niet manual mode te gebruiken, maar ze ieder individueel aan te sturen. Pas daarmee op omdat je over de limiet van een groep heen kunt gaan. In mijn situatie zitten er max 2 Hypers per groep/fase en zijn de groepen niet gedeeld met andere apparaten en kan ik dus in theorie prima tot 3600 Watt/groep+fase, maar heb je een gedeelde groep dan is uiteraard 800 Watt de max.

Dit dashboard heb ik zelf gemaakt en zit niet bij de integratie, maar dit resulteert dan in de volgende waarden aangezien het huidige tarief hoog is:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meer weten? Zie: Zendure Hyper 2000 in Home Assistant integreren.
Heb jij de de cluster mode uitstaan?
Volgens mij kan je de cluster mode aan zetten en hem niet laten clusteren. Dan detecteert hij wel een fase, maar kan je hem onafhankelijk bedienen. misschien lost dit het probleem op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:34:
@geert1992 Constateer jij ook dat je bijv. op dag- en weekweergave negatieve Euro waardes (dus opbrengst ipv kosten ziet), maar als je naar maandweergave wisselt dat het bedrag ineens positief (dus kosten) wordt?

Ik heb dit al eerder bij HomeWizard gemeld en toen begonnen ze over salderen. Toen heb ik ze uitgelegd dat we salderen op een heel huishouden en niet per stekker en begreep ik dat de slimme stekkers nog niet waren ingericht op terugleveren door thuisaccu's. Daarna nooit meer iets gehoord.

Ik zie met mijn 3-fase kWh meter nu hetzelfde gebeuren. Zal de waarden nog niet delen aangezien die een week verleden is vervangen en de totalen dus zwaar afwijken, maar ik zie dat de optelsom op basis van dagen en weken wel klopt, maar de maandweergave daarvan niet klopt. Jij ook?
Bij mij staat bij maand wel een negatief bedrag, zal straks op de laptop even een sheetje maken om te kijken of deze klopt.

Maar op jaar niveau zouden ze mij geld kosten ipv opleveren, daar gaat het wel fout.

Zal het sheetje en de uitleg ook eens naar homewizard sturen. Kijken of ze mij ook negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:53:
[...]

Heb jij de de cluster mode uitstaan?
Volgens mij kan je de cluster mode aan zetten en hem niet laten clusteren. Dan detecteert hij wel een fase, maar kan je hem onafhankelijk bedienen.
Ja, heb clustermode bewust uitstaan. Met 2 losse Hypers kan je 2x1200 laden en ontladen. In clustermode is laden hier beperkt tot 2x900=1800 in totaal :S en ontladen tot 2x1200. Dus wil ik het maximale vermogen hebben moet ik ze niet in clustermode zetten. De overige 2 Hypers hebben overigens dezelfde fase als de 2 Hypers op de gedeelde fase, ondanks dat het maar voor 1 van die 2 gedeelde uit staat, er gaat daarin dus iets anders mis aan de kant van Zendure. Ik kan overigens nog wel even proberen het voor alle 4 aan te zetten en dan inderdaad het cluster weer te disbanden, kijken wat dat doet. Zal ik doen als de dure uren voorbij zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:59:
[...]

Ja, heb clustermode bewust uitstaan. Met 2 losse Hypers kan je 2x1200 laden en ontladen. In clustermode is laden hier beperkt tot 2x900=1800 in totaal :S en ontladen tot 2x1200. Dus wil ik het maximale vermogen hebben moet ik ze niet in clustermode zetten. De overige 2 Hypers hebben overigens dezelfde fase als de 2 Hypers op de gedeelde fase, ondanks dat het maar voor 1 van die 2 gedeelde uit staat, er gaat daarin dus iets anders mis aan de kant van Zendure. Ik kan overigens nog wel even proberen het voor alle 4 aan te zetten en dan inderdaad het cluster weer te disbanden, kijken wat dat doet. Zal ik doen als de dure uren voorbij zijn :)
Dat werkte bij mij wel! Toen ik hem clusterde kon ik ook niet 2400w samen. Maar toen ik cluster mode aan had, zonder daadwerkelijk een cluster kon ik wel 2400w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
frankj030 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:23:
[...]

Mooie waardes! Ik neem aan dat je dit meet met HW sockets? Is dat veilig? In het HW topic was er wat discussie over; al begreep ik dat niet helemaal. Wat ik daar ook las was dat er een afwijking zat in wat de HW accu registreerde als import en export, en wat de socket liet zien; hoe ervaar jij dat met de hyper?
ik gebruik inderdaad 2 hw pluggen tussen beide hypers 1.
Er zit een hoger risico aan, een extra stekker ertussen, maar dit gaat intussen al 2,5 maanden goed.
Ze worden rond de 40graden op de FLIR.

Heb ze even vergeleken voor je:

hyper rechts zendure app:
Laden: 148kw
Ontladen:126kw

hyper rechts HW app:
Laden: 153kw
Ontladen:129kw

Hyper links zendure app:
Laden 148
Ontladen: 123

Hyper rechts HW app:
Laden:157
Ontladen:129

Maar welke klopt er? Met de zendure app kom ik op een gemiddelde RTE van 84 procent.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 02-04-2025 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
Jerryvh schreef op woensdag 2 april 2025 @ 06:30:
[...]

Behalve een EV, is mijn situatie gelijkaardig.
In de toekomst verwacht ik dat we gaan betalen voor injectie (niet alleen de kost van de geinjecteerde energie, maar eveneens een capaciteitstarief (in Belgie), en mogelijks nettarieven. ik schat dus: 15c/kW). Dit maakt de business case voor een over-gedimensineerde batterij aantrekkelijker, liever stockeren dan de panelen uit te zetten.

Dan is er nog de beslissing tussen een maxxed-out (qua max. vermogen) plug-in batterij en een normale thuisbatterij.
Een maximaal vermogen (ik doel hier op boven 2,5kW) hebben wij slechts sporadisch nodig - wasmachine om de twee dagen, vaatwas om de twee dagen. Van beiden kan je het gebruik eenvoudig managen - laten draaien als de zon schijnt.

- de EUR/kWverhouding van een plug-in is interessanter. Geen installatiekosten. Blijft onder de radar (ik vertrouw de overheid en nutsbedrijven voor geen hààr - cfr saldering/zonnepanelen)
- de plug-in dient dus om alle laagverbuikers te spijzen. En om toekomstige injectie te stockeren.
- de powerstations (ik heb 2 stations met 4kW capaciteit/4 Kw max. ontlaad-vermogen) laden eveneens op bij zon, en kunnen op hun kousevoeten 3x een was, 3x een vaatwas aan. Met 1 volle powerstation kan ik dus een week verder. Deze worden zelf in donkere dagen gebruikt om ze op nachttarief te laten voldruppelen à rato van 400w, en overdag een was mee te draaien. Doel is hier peak shaving - het vermijden van een capaciteitstarief-toeslag (B)
Dank voor je reactie. Het is mij alleen nog niet exact duidelijk welke setup je nu hebt? Kun je de specificaties noemen van batterijen en omvormers die je hebt?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:49:
@mrme12345 benieuwd waar jij je accu percentage tegenwoordig op hebt staan? Tot hoe diep hij ontladen en opgeladen mag worden bij jou?

Inmiddels al op 5 procent?
Ik heb ze nu heel de tijd alle 3 op 10% staan. Door de hoge opbrengst van de pv panelen die direct aan de hypers zitten, in combinatie steeds minder verbruik voor verwarming, gaan ze niet lager dan ca. 40 a 50% na een avond en nacht op NOM draaien, Dus nu geen belang bij 5%, want gebeurt toch niets mee. In de herfst en winter ga ik dat wel consequent op 5% zetten om volledige opslag goed te gebruiken. En daarnaast zet ik ze nu ook op 99% zodat ze niet elke keer elke dag heel lang staan te balanceren. En dan balanceer ik ze 1 x per 2 weken en daarna weer op 99%. Dan start de bypass direct als je op 99% zit.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
@Taro even in excell uitgewerkt, prijs per dag tenopzichte over een maand berekend.
Op een klein afrondingsverschil na klopt het dus wel.

Om het makkelijk te maken heb ik even de waardes omgedraaid.
datumHyper linkshyper rechts
10,040,08
20,090,15
30,440,45
40,520,54
50,250,26
60,780,8
70,420,45
80,490,5
9-0,31-0,34
100,360,41
110,360,37
120,140,18
130,20,2
140,280,33
150,150,17
160,180,21
170,860,89
180,550,54
191,081,04
200,740,82
210,650,69
220,570,59
23-0,02-0,01
241,010,95
250,160,28
260,120,18
270,290,29
280,941
290,380,39
30-0,55-0,55
311,371,37
per dag:12,5413,23
per maand12,5613,22

[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 02-04-2025 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:43:
@Taro even in excell uitgewerkt, prijs per dag tenopzichte over een maand berekend.
Op een klein afrondingsverschil na klopt het dus wel.
datumHyper linkshyper rechts
10,040,08
20,090,15
30,440,45
40,520,54
50,250,26
60,780,8
70,420,45
80,490,5
9-0,31-0,34
100,360,41
110,360,37
120,140,18
130,20,2
140,280,33
150,150,17
160,180,21
170,860,89
180,550,54
191,081,04
200,740,82
210,650,69
220,570,59
23-0,02-0,01
241,010,95
250,160,28
260,120,18
270,290,29
280,941
290,380,39
30-0,55-0,55
311,371,37
per dag:12,5413,23
HW app12,5613,22
Ik denk dat @Taro bedoeld als je de grafiek nu op 1 maand zet. Welk bedrag kom je dan uit tov de totalen die je nu per dag telt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
Devke schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:46:
[...]

Ik denk dat @Taro bedoeld als je de grafiek nu op 1 maand zet. Welk bedrag kom je dan uit tov de totalen die je nu per dag telt.
Sorry, niet helemaal duidelijk:
Dat heb ik nu getest, als ik alle dagen bij elkaar op tel, en dat vergelijk per maand, heb ik alleen een afrondingsverschil.
Maand bedragen rechts boven in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Aoa5KI76jYc9Ds9vGBK_uHYlR4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rJftd3CavzO3fVHty7ko7xK8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door geert1992 op 02-04-2025 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:45
Ik heb twee Hyper 2000 met ieder twee AB2000S in de bestelling staan, maar nu ik het nieuwe speelgoed zie begint het toch te kriebelen om deze order te cancellen en voor een simpele setup te gaan met één AC2400 met drie AB3000X waarvan de capaciteit dus ook meteen een stukje hoger wordt tegen een lagere prijs.

Enige enorme energie slurpers zijn de kookplaat, wasmachine/droger en de vaatwasser. Niet per se de ambitie om die helemaal met een batterij op te vangen, maar eerder al het verbruik eromheen (zo’n 5-6kWh). Sluipverbruik zit rond de 200W per uur.

Nu begrijp ik dat de omvormer van de AC2400 minder efficiënt is bij lage afname? Dat lijkt dus in mijn situatie van toepassing. Hoe zit dat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geert1992
xobdorp schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:52:
Ik heb twee Hyper 2000 met ieder twee AB2000S in de bestelling staan, maar nu ik het nieuwe speelgoed zie begint het toch te kriebelen om deze order te cancellen en voor een simpele setup te gaan met één AC2400 met drie AB3000X waarvan de capaciteit dus ook meteen een stukje hoger wordt tegen een lagere prijs.

Enige enorme energie slurpers zijn de kookplaat, wasmachine/droger en de vaatwasser. Niet per se de ambitie om die helemaal met een batterij op te vangen, maar eerder al het verbruik eromheen (zo’n 5-6kWh). Sluipverbruik zit rond de 200W per uur.

Nu begrijp ik dat de omvormer van de AC2400 minder efficiënt is bij lage afname? Dat lijkt dus in mijn situatie van toepassing. Hoe zit dat?
Raadzaam is om te gaan kijken wat je gemiddeld gevraagd vermogen is, meestal ligt dit laag vanwege het nachtverbruik. Hier is het nacht verbruik tussen de 100-150w.
Ook een wasmachine verbruikt doorgaans alleen bij opwarmen een hoog vermogen voor een periode van minuten.

Elke omvormer heeft een range waarin hij het beste presteert, dit zit doorgaans aan de bovenkant van het maximale vermogen.

Je kan het min of meer vergelijken met een racefiets:

Als je in een te hoge versnelling(te grote omvormer) fietst bij lage snelheden(lage vermogens), kost dit veel onnodige energie. Hetzelfde geldt voor een omvormer.

Tenzij men bij zendure op de een of andere manier in staat is om het rendement bij lagere vermogens te verbeteren, bijvoorbeeld door meerdere kleinere omvormers te gebruiken.

Dit is nu natuurlijk nog een aanname, maar dit is in de basis hoe het werkt betreft de efficiëntie van een omvormer.

[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 02-04-2025 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:46
Op youtube net filmpje gekeken van vandaag of gister dat reeks van deze kleinere opslagsystemen test. Zendure blinkt uit in AC efficientie, beste van de test, de dc efficientie van de hyper is de slechtste van de test, met als opmerking dat dat mede komt wellicht omdat het aangegeven batterijpercentage door Zendure uiterst onbetrouwbaar is.
Filmpje van PV&E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Vdvmark schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:06:
Op youtube net filmpje gekeken van vandaag of gister dat reeks van deze kleinere opslagsystemen test. Zendure blinkt uit in AC efficientie, beste van de test, de dc efficientie van de hyper is de slechtste van de test, met als opmerking dat dat mede komt wellicht omdat het aangegeven batterijpercentage door Zendure uiterst onbetrouwbaar is.
Altijd leuk! Heb je toevallig een linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
geert1992 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:22:
[...]

ik gebruik inderdaad 2 hw pluggen tussen beide hypers 1.
Er zit een hoger risico aan, een extra stekker ertussen, maar dit gaat intussen al 2,5 maanden goed.
Ze worden rond de 40graden op de FLIR.

Heb ze even vergeleken voor je:

hyper rechts zendure app:
Laden: 148kw
Ontladen:126kw

hyper rechts HW app:
Laden: 153kw
Ontladen:129kw

Hyper links zendure app:
Laden 148
Ontladen: 123

Hyper rechts HW app:
Laden:157
Ontladen:129

Maar welke klopt er? Met de zendure app kom ik op een gemiddelde RTE van 84 procent.
Thanks! Ik wil straks ook graag alles netjes in mijn HW app, dus denk ook dat ik met de sockets aan de slag ga...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
geert1992 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:57:
[...]

Raadzaam is om te gaan kijken wat je gemiddeld gevraagd vermogen is, meestal ligt dit laag vanwege het nachtverbruik. Hier is het nacht verbruik tussen de 100-150w.
Ook een wasmachine verbruikt doorgaans alleen bij opwarmen een hoog vermogen voor een periode van minuten.

Elke omvormer heeft een range waarin hij het beste presteert, dit zit doorgaans aan de bovenkant van het maximale vermogen.

Je kan het min of meer vergelijken met een racefiets:

Als je in een te hoge versnelling(te grote omvormer) fietst bij lage snelheden(lage vermogens), kost dit veel onnodige energie. Hetzelfde geldt voor een omvormer.

Tenzij men bij zendure op de een of andere manier in staat is om het rendement bij lagere vermogens te verbeteren, bijvoorbeeld door meerdere kleinere omvormers te gebruiken.

Dit is nu natuurlijk nog een aanname, maar dit is in de basis hoe het werkt betreft de efficiëntie van een omvormer.
Offtopic:

Je racefiets verhaal klopt niet. Het kost evenveel energie om op een bepaalde snelheid te blijven. Ik zou een andere vergelijking bedenken.

(het kost zelfs iets minder energie in een hoge versnelling te fietsen, minder wrijvingsverliezen :z)

Wat je, denk ik, wil illustreren is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p08ks9g6GyTiw1C7eyX8sh78UUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JFeup0iQqLR1GBpz7hwPb5m6.png?f=fotoalbum_large

(dit is een grafiek van 64V DC naar 120 VAC onder 10 kW (bron: https://www.researchgate....VAC-P-max_fig14_323883636)

Het zou mooi zijn als Zendure zulke grafieken kan tonen. Zo kun je hier zien dat rond de 30% optimaal is, en dan kan de AC2400 heel interessant zijn voor bepaalde gebruikers.

@Taro: kun jij zoiets opvragen? Ze zullen deze gegevens ongetwijfeld hebben. Of ze ze willen delen is natuurlijk de vraag.

[ Voor 28% gewijzigd door dotternetta op 02-04-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
dotternetta schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:18:
[...]

Offtopic:

Je racefiets verhaal klopt niet. Het kost evenveel energie om op een bepaalde snelheid te blijven. Ik zou een andere vergelijking bedenken.

(het kost zelfs iets minder energie om in een hoge versnelling te fietsen, minder verliezen :z)

[Afbeelding]

(dit is een grafiek van 64V DC naar 120 VAC onder 10 kW (bron: https://www.researchgate....VAC-P-max_fig14_323883636)

Het zou mooi zijn als Zendure zulke grafieken kan tonen. Zo kun je hier zien dat rond de 30% optimaal is, en dan wordt de AC2400 heel interessant voor de gemiddelde Nederlander
Ik snap goed dat het kort door de bocht is, maar meer een beetje een idee te geven.
Misschien is een auto dan een beter voor beeld, een motor heeft een maximaal aantal koppel bij een bepaald aantal toeren. Beter is om je versnelling(omvormer) aan te passen aan de koppelcurve van je motor(vermogen), rekening gehouden met de meest gereden snelheid.

Al zou een fiets+fietser ook een curve hebben, maar dit natuurlijk minder relevant is om te gaan meten.

Mee eens, zo'n grafiek zou het inzichtelijk maken.

[ Voor 23% gewijzigd door geert1992 op 02-04-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@geert1992 Heb nu op alle 4 Zenlink aanstaan, C2&C3 ontclusterd, maar A en B blijven dezelfde fase waarde hebben, echt heel vaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uc2GglwPLQuzsR_3FBzdNtjc5tg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dtZ8kgDi8k00Aen34quYaOFr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronim0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:34
[...]

Offtopic:

(het kost zelfs iets minder energie in een hoge versnelling te fietsen, minder wrijvingsverliezen :z)

[Afbeelding]

Het zou mooi zijn als Zendure zulke grafieken kan tonen. Zo kun je hier zien dat rond de 30% optimaal is, en dan kan de AC2400 heel interessant zijn voor bepaalde gebruikers.

@Taro: kun jij zoiets opvragen? Ze zullen deze gegevens ongetwijfeld hebben. Of ze ze willen delen is natuurlijk de vraag.
Dan zou 800W laden en ontladen dus een sweetspot zijn voor de AC2400? Begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:45:
@geert1992 Heb nu op alle 4 Zenlink aanstaan, C2&C3 ontclusterd, maar A en B blijven dezelfde fase waarde hebben, echt heel vaag:
[Afbeelding]
Wat geeft hij in de Zendure app aan? Staan daar de fases bij? Als het goed is zie je die bij het apparaten overzicht rechtsonder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
[...]
Zal het bij de volgende communicatie meenemen.

Overigens zojuist gehoord dat de Solarflow 800 inderdaad onderweg is, de AC2400 op 8 april wordt verstuurd en de Solarflow Pro 800 op 28 april wordt verstuurd. De AC2400 is dus eerder beschikbaar dan de Pro 800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:47:
[...]

Wat geeft hij in de Zendure app aan? Staan daar de fases bij? Als het goed is zie je die bij het apparaten overzicht rechtsonder.
Bij die 2 uit het cluster wel, staat Fase 4 en voorheen weleens Fase 5 zien staan, bij de 2 losse staat geen fase, bij jou wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Geronim0 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:47:
[...]

Dan zou 800W laden en ontladen dus een sweetspot zijn voor de AC2400? Begrijp ik dat goed?
Dat is dus de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
Taro schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:48:
[...]

Zal het bij de volgende communicatie meenemen.

Overigens zojuist gehoord dat de Solarflow 800 inderdaad onderweg is, de AC2400 op 8 april wordt verstuurd en de Solarflow Pro 800 op 28 april wordt verstuurd. De AC2400 is dus eerder beschikbaar dan de Pro 800.
Mbt de SF800 pro vanaf 28-04; dat is veel sneller dan de 40-50 dagen die ze communiceren, dus dat zou heel mooi zijn! Kreeg jij nou beide sets ter review of alleen de AC2400?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-09 08:07
JeroenVerweij schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:29:
[...]

Dank voor je reactie. Het is mij alleen nog niet exact duidelijk welke setup je nu hebt? Kun je de specificaties noemen van batterijen en omvormers die je hebt?

Dank!
3x Hyper
2x powerstation (oukitel p5000 pro, 5120 Wh, 4000W AC-uitgang, te vinden vanaf EUR1700)
Ik heb dan ook nog wel wat kleinere (2kW) powerstations, gebruikt als UPS op NAS, modems, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
Geronim0 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:47:
[...]

Dat zou haaks staan op de ervaringen die mensen hebben met de Marstek batterij met een omvormer die 2500W is. Dus ik weet niet of zo'n lijn voor de AC2400 ook zou gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Jerryvh schreef op woensdag 2 april 2025 @ 06:30:
[...]

Ligt hier een mogelijke oplossing als ze ons in België sterk gaan beperken met plugins ?

1 kleine installatie met batterij en omvormer en voor de rest wat powerstations laten vollopen met koppeling van de Zendure apparatuur ?

Wat kost een powerstation 4KW tegenover de nu gekende 4KW plugin van Zendure ( per 2,88 KW omgerekend )

Ik hoef niet snel een antwoordje maar Tweakers mogen me dit wel even kort aan of compleet afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:49:
[...]

Bij die 2 uit het cluster wel, staat Fase 4 en voorheen weleens Fase 5 zien staan, bij de 2 losse staat geen fase, bij jou wel?
Dit laat hij bij mij zien:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xajIRfxf_nRjkmwJQft1sP1Mum0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3znf0nAKW0E6vlj7W5eU32L.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien is de aanpassing van het toestaan om een cluster te bouwen niet helemaal goed door gekomen, soms kost hij mij meerdere pogingen om dit soort dingen aan te passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgHOv-FNyjHTni1-e--UQBqfKP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dCyOrssVJyEapTHTEMYY97Ob.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door geert1992 op 02-04-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:38
Even een Newbie vraag (vwb Zendure):
iemand enig idee wat je moet aantonen om de nieuwe 2400AC vrij te maken van 800w naar 2400w.

Ben van plan om 1-3 extra (aardlek)automaten in de groepenkast te plaatsen (ruimte genoeg in de .groepenkast) en 1-3 2400AC's (1 2400AC per groep/fase) rechtstreeks op een groep aan te sluiten. We hebben hier zo'n 8000 Wp aan panelen liggen, dus snelle laadmogelijkheden zijn wel fijn. Starten met 1 2400AC om te testen en te leren en later (saldering foetsie) uitbreiden.

Ik wil me de kosten van een "echte" electricien besparen want dit is op zich een simpel klusje, maar heeft iemand al ervaring met hoe moeilijk Zendure daarover zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damitch300
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-09 00:43
jk-d schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:01:
Even een Newbie vraag (vwb Zendure):
iemand enig idee wat je moet aantonen om de nieuwe 2400AC vrij te maken van 800w naar 2400w.

Ben van plan om 1-3 extra (aardlek)automaten in de groepenkast te plaatsen (ruimte genoeg in de .groepenkast) en 1-3 2400AC's (1 2400AC per groep/fase) rechtstreeks op een groep aan te sluiten. We hebben hier zo'n 8000 Wp aan panelen liggen, dus snelle laadmogelijkheden zijn wel fijn. Starten met 1 2400AC om te testen en te leren en later (saldering foetsie) uitbreiden.

Ik wil me de kosten van een "echte" electricien besparen want dit is op zich een simpel klusje, maar heeft iemand al ervaring met hoe moeilijk Zendure daarover zou kunnen doen?
Goeie vraag die heb ik nu ook wel.
Heb een aparte groep met 4 stopcontacten waar mijn Homewizards in zat.
Vraag mij nu wel af wat er nodig is ja.

Las ergens hier dat je de stekker eraf moet knippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
damitch300 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:11:
[...]

Goeie vraag die heb ik nu ook wel.
Heb een aparte groep met 4 stopcontacten waar mijn Homewizards in zat.
Vraag mij nu wel af wat er nodig is ja.

Las ergens hier dat je de stekker eraf moet knippen?
Even zoeken in dit forum, is al meerdere keren besproken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:38
dotternetta schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:17:
[...]

Even zoeken in dit forum, is al meerdere keren besproken
Er wordt gesuggereerd dat de stekker afgeknipt zou moeten worden. Bij bijv. EVA power is dat niet nodig, daar volstaat het om aan te tonen dat de stekker in een afzonderlijke groep zit. Ik vind Zendure interessanter, maar vind het vreemd dat de stekker "afgeknipt" moet worden en het is me niet duidelijk of dit de eigen conclusie van een tweaker is of een eis van Zendure?

Maar om duidelijkheid te krijgen heb ik de vraag ook aan Zendure gesteld. Mocht er een reactie komen, dan zal ik die delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

jk-d schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:28:
[...]

Maar om deuidelijkheid te krijgen heb ik de vraag ook aan Zendure gesteld. Mocht er een reactie komen, dan zal ik die delen.
Mochten ze eisen dat je de stekker afknipt, mag er een statement komen dat de garantie niet beperkt zal gaan worden etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:12:
[...]

Dit laat hij bij mij zien:[Afbeelding]

Misschien is de aanpassing van het toestaan om een cluster te bouwen niet helemaal goed door gekomen, soms kost hij mij meerdere pogingen om dit soort dingen aan te passen.
[Afbeelding]
Ja, ok, jij hebt 2 Hypers en beide op dezelfde fase? Dan zie je dat idd. Maar heb je er 1 op Fase A en 1 op Fase B, dan zie je de Fase niet op het apparatenscherm staan.

Pagina: 1 ... 26 ... 122 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.