Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik heb een tijd terug hetzelfde probleem gehad. Ik kreeg de indruk dat dit veroorzaakt werd door een mode wissel in de Zendure app waardoor kennelijk de minimum SOC niet meer gerespecteerd werd. Ik heb hiervoor een ticket bij Zendure aangemaakt en kreeg onderstaande reactie:Tosti Ham-Kaas245 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:30:
Zat net even in de app naar mijn accugegevens te kijken, daar zie ik gisterochtend dat de accu's zijn ontladen tot 3%... Da's bijzonder toch als 5% het minimum is?
[Afbeelding]
Dear Customer,
Thank you for your patience. We are dedicated to serving you.
Regarding your question, our technical staff has the following response:
Explanation: Low-temperature characteristics of lithium batteries: When the ambient temperature drops, the chemical activity inside a lithium battery decreases, leading to a temporary reduction in its total usable capacity. This is not a malfunction, but a physical characteristic common to all lithium batteries. At the same time, the basic energy consumption (self-discharge) required to maintain system operation still exists. Therefore, with a smaller capacity and the same consumption, the decrease in the percentage of charge (SOC) will be more noticeable.
Regarding the discharge lower limit setting: The "discharge lower limit" you set for your device (e.g., 20%) is a safe threshold to stop drawing power from the battery during operation to protect it. However, when the device is in standby mode, the battery still experiences a small amount of self-discharge. Therefore, if the battery is not charged for an extended period, its actual charge will slowly decrease due to self-discharge, eventually potentially falling below the set discharge lower limit. This is normal.
Our Recommendations: To ensure you have sufficient power during the winter, we recommend the following: Regularly perform AC supplemental charging: Winter sunlight is shorter and weaker, and solar charging alone may not be enough. We suggest you perform a short AC supplemental charge daily or every few days during periods of lower electricity prices (such as at night). This will effectively maintain the battery in optimal condition.
Perform a complete charge-discharge cycle: If you notice a significant discrepancy in the battery level display, try performing a complete charge-discharge cycle (using the battery to a low level and then fully charging it) whenever convenient. This helps the system more accurately calibrate the battery level display.
Please rest assured that if the battery remains below its discharge limit for an extended period or reaches 0 SOC, our device will use AC power to force-charge the battery to prevent over-discharge.
Thank you for your patience and trust during this time, and we sincerely apologize for any inconvenience caused.
Best wishes
Zendure Support Team
n.b.:
Inmiddels draait het systeem op de ZenSDK @Gielz aansturing (aanrader !) en heb ik dit niet weer gezien.
Ik ook voordat ik dit doe zorg ik ook dat de set in standby staat.Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:36:
[...]
Ik doe dit altijd als volgt:
1x kort indrukken en direct loslaten, display gaat branden
6 seconden ingedrukt houden:
3 seconden totdat Wifi lampje knippert en je een piep hoort, gewoon vasthouden
3 seconden totdat je nog een piep hoort, dan direct loslaten
Even 5-10 seconden wachten totdat hij in standby gaat
Dan pas de stekker eruit.
Dus op uit in HA en of de Zendure app uit hems en op 0 standby.
Straks nog een keer de 2400AC op de nieuwe batterij en kijken of het werkt.
Zoniet dan rma aanvragen. (Hopelijk gaat dit makkelijk bij Zendure nl.
De P1 meter zou in diezelfde zending gezeten moeten hebben. Maar ik zag ook op de website een regels staan van GLS (accu's) en DHL (P1).
Is de ervaring dt de P1 meestal met de accu's meekomt? Zal voor de zekerheid ook melden bij zendure dat ik geen P1 heb ontvangen.
Dat is hier al vaker langsgekomen, @NicapNicap schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:02:
Even een vraagje over de Zendure P1 meter. Ik heb vorige week de twee accu's en een 2400 AC+ binnen gekregen. Dit waren drie dozen.
De P1 meter zou in diezelfde zending gezeten moeten hebben. Maar ik zag ook op de website een regels staan van GLS (accu's) en DHL (P1).
Is de ervaring dt de P1 meestal met de accu's meekomt? Zal voor de zekerheid ook melden bij zendure dat ik geen P1 heb ontvangen.
Zendingen gaan wel vaker in verschillende delen en soms ook met verschillende vervoerders. Dat kan komen doordat het uit verschillende magazijnen komt.
<John O`Mill>
Jouw formule weer terug overgenomen, maar dan enkel berekend op basis van de temperatuur van de omvormer. Nu lijkt er wel een nette waarde uit te komen.Bijzonder dat jouw temperatuur niet overeen komt. Volgens de documentatie is deze in tiende-Kelvin namelijk:
https://github.com/Zendur...ain/docs/en_properties.md
[Afbeelding]
Ik krijg er wel redelijke temperaturen uit.
1
| currentTemp = float(values['properties']['hyperTmp'] - 2731) / 10.0; |
De omvormer heeft altijd de hoogste temperatuur, die wil ik graag zien in Domoticz.
Net even gecheckt met de warmtebeeldcamera: lijkt te kloppen.
Growatt 3000TL-X + 10xJASolar 320Wp / Daikin 3MXM68N-FTXM42M-FTXM25M-FTXM20M / Zendure SolarFlow 2400AC (8,64 kWh)
Bij mij kwam de P1 meter apart, ongeveer een week later.Nicap schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:02:
Even een vraagje over de Zendure P1 meter. Ik heb vorige week de twee accu's en een 2400 AC+ binnen gekregen. Dit waren drie dozen.
Ik zou het meteen even melden in het specifieke Mix topic die ook al opgenomen staat in de topic warning 😃vDorst schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:16:
Nieuwe Solarflow Mix-serie is uit https://www.zendure.nl/products/solarflow-mix-series, +3kW uitgangsvermogen
Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
https://solarmagazine.nl/...-3-nieuwe-thuisbatterijenvDorst schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:16:
Nieuwe Solarflow Mix-serie is uit https://www.zendure.nl/products/solarflow-mix-series, +3kW uitgangsvermogen
Overigens van de website van Zendure: "Tot 13 kW totale zonne-input: 8 kW dual MPPT + 5 kW via de ingang voor een AC-gekoppelde PV-omvormer". Interessant. Dan zou ik de zonneplan omvormer ertussenuit kunnen/moeten halen?
[ Voor 24% gewijzigd door sdk1985 op 22-04-2026 13:28 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
@Henkoes Ik heb niet terug gebladerd en weet niet welk Zendure model je hebt, maar ik heb een SF800Plus. Bij mij gaat de batterij pas uit, als ik eerst de stekker uit het stopcontact haal. En daarna de knop 6 seconden ingedrukt houden. Ik hoor ook geen geluidssignalen.Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:36:
[...]
Ik doe dit altijd als volgt:
1x kort indrukken en direct loslaten, display gaat branden
6 seconden ingedrukt houden:
3 seconden totdat Wifi lampje knippert en je een piep hoort, gewoon vasthouden
3 seconden totdat je nog een piep hoort, dan direct loslaten
Even 5-10 seconden wachten totdat hij in standby gaat
Dan pas de stekker eruit.
Ooit wel eens eerder dit in dit topic gedeeld, maar geen bevestiging gekregen dat dit inderdaad (voor de SF800Plus) de procedure is.
Volgens mij wel. Ik gebruik Homey (is toch anders) maar daar krijg ik in alle modussen gewoon data door. Pas als je opdrachten gaat sturen gaat het veranderen, maar denk dat je dan sowieso ook de modus eerst moet veranderen, anders neem ik aan dat hij het negeert (aanname).Focus schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:32:
Ik draai al een tijdje lekker met Zenki maar ik wil toch graag ook waardes uitlezen met home assistant, alleen uitlezen. Als ik de officiele integratie gebruik en verder niets instel kan ik dan gewoon zenki blijven gebruiken?
[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 22-04-2026 13:49 ]
2 x Solarflow 2400 AC+
4 x AB3000L
Alvast bedankt
Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 2400 AC+ (16,32 kWh) | HA
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Dus graag daar meldingen/vragen over de nieuwe Zendure Mix serie posten zoals ook in de topicwaarschuwing is opgenomen.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Vanaf 75% ervaar ik dat hij nog maar 1800 watt oplaadt?
Ik merk dat met de huidige temperaturen mijn bovenste batterij al 35-37 graden wordt. Het is nu 22 graden in de garage, het is nog geen zomer, naar verwachting stijgt dan de temperatuur in mijn garage makkelijk 5 tot 8 graden. Zeker met een omvormer van de zonnepanelen en nu de omvormer voor de Zendure thuisbatterij.
Ik heb nog een extra omvormer, zou het zinvol zijn om 2 torens van 2 batterijen te maken, of kan deze temperatuur op lange termijn mijn systeem serieus negatief beïnvloeden? Ik zit dus niet aan de ideale temperatuur voor LiFePO₄-batterijen.
Temperaturen op dit moment van de batterijen van hoog naar laag:
36 °C
31 °C
29 °C
27 °C
Dat is dus het mooie, als je @Taro zijn methode gebruikt, hoef je de omvormer van zendure niet eerst op standby te zetten, dat doet hij dan automatisch.peterbier schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:56:
[...]
Ik ook voordat ik dit doe zorg ik ook dat de set in standby staat.
Dus op uit in HA en of de Zendure app uit hems en op 0 standby.
Straks nog een keer de 2400AC op de nieuwe batterij en kijken of het werkt.
Zoniet dan rma aanvragen. (Hopelijk gaat dit makkelijk bij Zendure nl.
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
De uitkomst aldus de support desk en de handleiding: (waar niet iederen het mee eens was. Discussie hoeft ook niet opnieuw...)
Stekker trekken (of de Zendure dan nog volle bak bezig is maakt blijkbaar niet uit..)
6 seconden indrukken (dan gaat de Zendure daadwerkelijk uit zonder eerst in error te springen)
De Tweakers manier:
Oftewel andersom zodat je zeker weet dat de Zendure niet nog volle bak aan het laden/ontladen is..
Dus eerst 6 seconden indrukken en dan pas stekker trekken dan schiet de Zendure in error en niet in standby. Dit, ook al lijkt het veiliger wordt afgeraden door Zendure zelf!
Statement van Zendure:
https://gathering.tweaker...message/84860179#84860179
[ Voor 6% gewijzigd door Acidrain op 22-04-2026 15:50 ]
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
Het kan nog erger:peterbier schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:50:
De 4e batterij voor mijn 2400AC is vandaag geleverd.
Gewoon met een bode die niet eens wist dat het om een batterij ging.
Zendure NL verzend ze nog steeds niet met speciale vervoer.
Mooie omdoos er om en klaar.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BsptgSUO33cH3wcN25jqvbFD.jpg?f=user_large)
De doos waar mijn 3e AB3000L in geleverd word, niets aan de hand, voor je kijken en doorlopen.
jup, de vraag is echter wie plakt dit er op? want op de officiele Zendure doos staan de bewuste pictogrammen volledig juist.Martijn-V4 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:40:
[...]
Het kan nog erger:
[Afbeelding]
De doos waar mijn 3e AB3000L in geleverd word, niets aan de hand, voor je kijken en doorlopen.
Een vraag die ik mijzelf vanmorgen ook stelde, in de schuur staan namelijk twee lege AB3000L dozen en daar zijn de gevaren klasse stickers niet afgeplakt. Ik denk ook niet dat de logistiek van Zendure hier voor verantwoordelijk is maar iemand verderop in de keten.Jan-tweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:13:
[...]
jup, de vraag is echter wie plakt dit er op? want op de officiele Zendure doos staan de bewuste pictogrammen volledig juist.
Iemand in de vervoersketen die het doorschuift naar een onderaannemer?Martijn-V4 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:31:
[...]
Een vraag die ik mijzelf vanmorgen ook stelde, in de schuur staan namelijk twee lege AB3000L dozen en daar zijn de gevaren klasse stickers niet afgeplakt. Ik denk ook niet dat de logistiek van Zendure hier voor verantwoordelijk is maar iemand verderop in de keten.
<John O`Mill>
Mijn idee en dan een onderaannemer zonder de juiste papieren, de chauffeurs in dit geval.Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:58:
[...]
Iemand in de vervoersketen die het doorschuift naar een onderaannemer?
Gisteren bericht gehad van Zendure dat deel van mijn bestelling verstuurd is. Helaas de uitbreidingsaccu en de P1 meter. Daar kunnen we niet zoveel mee.
Wat ik wel netjes vind is dat ik een vervolgmail op mijn support kreeg. Ze lijken wel trots dat ze konden zeggen dat de verzending aangemaakt was. Maar dat wist ik al een halve dag ervoor en ik wacht natuurlijk op de main unit. Enfin, zaken zijn in gang gezet dus hopelijk kunnen we binnenkort aan de slag.
Overigens gaan we mooie tijden tegemoet met de thuisaccu's. Prijzen gaan flink omlaag en opslag gaat flink omhoog. Het zou me niet verbazen als we over 2 of 3 jaar een gelijksoortige situatie hebben als met zonnepanelen: de helft heeft het.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.