• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
IJsbeer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:48:
[...]

Maar wat heb je eraan als je het 's nachts niet kan 'opmaken'. Dan beginnen de accus de volgdende dag al halfvol... Leuk om de pieken eruit te halen (koken, vaatwasser etc) wat je met 1 stapel niet redt, maar of dat de meerprijs eruit haalt..
De insteek kan ook gewoon zijn zoveel mogeljk 0 op de meter en dan de 'kookpieken' voor lief nemen die paar kWh per maand voor die kosten?
Met een (PH)EV die je 's avonds laadt krijg je je stapeltje batterijen vrij makkelijk leeg hoor. Ik heb de boel een beetje met de natte vinger gedimensioneerd. Hoeveel verbruik ik 's nachts en wat wek ik overdag open hoeveel hou ik daar overdag van over. Ook gekeken naar momentaan vermogen als zowel de auto laadt als de warntepomp draait. Nou, het komt allemaal best aardig uit, vooralsnog.

In de winter: jammer. Dat stort dat allemaal in natuurlijk. Maar, ik draai nu nog NoM met vaste tarieven. Datgaat vanaf maart volgend jaar veranderen als mijn contract afloopt.

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:08
Zoomzoom schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:43:
ik heb nu een aantal dagen de prestaties van zenki gevolgd. de meeste acties snap ik wel... maar zenki heeft blijkbaar wel de neiging om in tr kopen van het net op de middag (goedkoop)... terwijl er in feite genoeg zonnestroom is. Dat is oke met saldering... maar het lijkt me niet correct om goedkoop in te kopen en duurder te verkopen als er zonnestroom uit de panelen.is... want dan ben je belasting aan het betalen waar dat niet hoeft... Of zie ik dat verkeerd?
In de huidige situatie met salderen doet Zenki dit goed. De vraag die je stelt is of dit bewust is. Er zitten nog wel wat kinderziektes in Zenki dus het zou me erg verbazen als de unieke Nederlandse salderingsregeling er correct in is opgenomen.

Stuurt Zenki bij jou aan op zoveel mogelijk NOM of het met maximaal vermogen inkopen en verkopen op respectievelijk de goedkoopste en duurste uren?
Zo ja, hanteert Zenki ook een minimale spread tussen tarieven? Vanwege de omzetverliezen lijkt een spread van 8 cent/kWh toch wel nodig.
Tosti Ham-Kaas245 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:50:
[...]

De Zendure P1 dongle heeft wel degelijk een 2.4 GHz Wi-Fi chip hoor! Ik heb de dongle overigens ook vastgepind op een AP en tot op heden geen enkel probleem gehad, voor zover dat wat waard is na een paar dagen gebruik... ;)
Nee, de P1 dongle heeft dat dus niet, zie de specs, het WiFi deel zit hierbij in de bridge ( vierkant blokje met stekker ), de verbinding tussen de P1 en de bridge verloopt via RoLa wat hier ondertussen al veelvuldig is aangegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3sQklAzcHtkDFmj8XnRg3vBms0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5CYpB1JrInLrvC3lOq0MuEP.jpg?f=fotoalbum_large

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:19
Is het mogelijk om de batterij bijvoorbeeld in de nacht uit te zetten terwijl mijn auto laad? Ander is de batterij zo leeg.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:22
Erik1805 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:38:
Is het mogelijk om de batterij bijvoorbeeld in de nacht uit te zetten terwijl mijn auto laad? Ander is de batterij zo leeg.
Denk dat je dit kan door HEMS uit te zetten

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10:02
Erik1805 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:38:
Je doel is toch om zonne-energie overdag op te vangen, en 's nachts te gebruiken? Maakt het dan uit of die energie 's nachts naar de koelkast, of naar de auto gaat?

De auto heeft twee voordelen:
  • Door het hogere vermogen kan je Zendure efficiënter ontladen
  • Doordat de Zendure helemaal leeg raakt, is er weer maximaal 'ruimte' om de volgende dag weer zonne-energie in op te slaan

• Erik1805
a2aan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:47:
[...]

Je doel is toch om zonne-energie overdag op te vangen, en 's nachts te gebruiken? Maakt het dan uit of die energie 's nachts naar de koelkast, of naar de auto gaat?

• Doordat de Zendure helemaal leeg raakt, is er weer maximaal 'ruimte' om de volgende dag weer zonne-energie in op te slaan
Klopt alleen heb je dan een behoorlijk batterij nodig lijkt mij, of zie ik dat verkeerd? Vind dat dan een hele uitgave. Ik heb op dit moment maar 5 zonnepanelen

[ Voor 3% gewijzigd door Erik1805 op 21-04-2026 09:52 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• Drone91
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
hallo Allen,

Ik heb mijn hyper2000 lang ingesteld op een SOC van 90%max en 15% min. Nu heb ik dat aangepast naar 100% en 15%(ja ik weet dat het minder hard mee gaat). De issue waar ik nu tegen aan loop is dat dat de batterij minder lang mee gaat dan wanneer ik de settings op 95% zet en 10%. Die laatste 5% komt elke keer nog zeker 1,5kWh uit.

Ik heb de thuisbatterij nu exact een jaar, elke keer dat ik veranderde van setting zit er ongeveer een maand tussen de verranderingen. Herkennen mensen dit?

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10:02
Erik1805 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:50:
[...]

Klopt alleen heb je dan een behoorlijk batterij nodig lijkt mij, of zie ik dat verkeerd? Vind dat dan een hele uitgave. Ik heb op dit moment maar 5 zonnepanelen
Een extra/grotere batterij is vooral nuttig als je én meer zonne-energie opwekt dan erin kan, én hem 's nachts (meestal/bijna) leeg verbruikt. Als een van de twee niet aan de orde is, heeft een extra/grotere batterij weinig zin.

Maar zelfs met een 'te kleine' batterij is het niet erg om er je auto mee te laden, toch? Want of je nou 's avonds de batterij leegtrekt met de auto, en 's nachts de koelkast energie uit het net laat halen, of dat je 's avonds de auto uit het net laadt, en 's nachts de koelkast met de batterij voedt, dat maakt toch niet uit?

• Erik1805
a2aan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:02:
[...]

Een extra/grotere batterij is vooral nuttig als je én meer zonne-energie opwekt dan erin kan, én hem 's nachts (meestal/bijna) leeg verbruikt. Als een van de twee niet aan de orde is, heeft een extra/grotere batterij weinig zin.

Maar zelfs met een 'te kleine' batterij is het niet erg om er je auto mee te laden, toch? Want of je nou 's avonds de batterij leegtrekt met de auto, en 's nachts de koelkast energie uit het net laat halen, of dat je 's avonds de auto uit het net laadt, en 's nachts de koelkast met de batterij voedt, dat maakt toch niet uit?
Dank voor je toelichting. Ik zit alleen even mee waarmee te beginnen qua batterij capaciteit. Zonnepanelen wekken zo’n 4-6kWh op zonnige dagen. Ik heb een dynamisch contract. Mijn auto heeft een accu van 67,1kWh. Overdag ben ik niet thuis dus is er geen verbruik. Auto laad ik om de 2-3 dagen meestal in de nacht.

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:08
Ik heb een AC2400+ gekocht, ik ben deze nu fysiek aan het aansluiten (eigen groep, kabel naar de schuur etc) echter donderdag kan ik pas de Alamat in de meterkast aansluiten, dan pas kan de spanning eraf.
Geen probleem, maar kan ik wel vast de Zendure app downloaden en installeren, en de Zendure P1 meter in de meterkast installeren?
Dan kan ik deze nu alvast in de router een vast IP adres geven, en hangt alles klaar om donderdag de accu's aan te sluiten in de app.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:21
Jan-tweak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:26:
[...]

Nee, de P1 dongle heeft dat dus niet, zie de specs, het WiFi deel zit hierbij in de bridge ( vierkant blokje met stekker ), de verbinding tussen de P1 en de bridge verloopt via RoLa wat hier ondertussen al veelvuldig is aangegeven.
[Afbeelding]
Hij bedoelt denk ik dat de Bridge alleen op de 2,4GHz band werkt, de verbinding tussen de Dongle en de Bridge is Lora (844Mhz band).

@MikeyMan
Je moet een Zendure aan een ander wifi SSID koppelen via bluetooth.
Reset de Zendure eerst, want als je dat niet doet staat de bluetooth van die Zendure uit en kun je hem niet aan de andere SSID koppelen.
Zorg ervoor dat je telefoon op hetzelfde SSID zit dat je wilt gaan gebruiken en de Bluetooth aanstaat.
Koppel je telefoon via Bluetooth aan de Zendure.
Dan laat je de App de Zendure koppelen met het juiste SSID.

Zorg er ook voor dat de P1 meter op het juiste netwerk zit en omdat die alleen de 2,4Ghz band kent moet je ook de Zendure op een SSID hebben van de 2,4Ghz band

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Ben(V) schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:15:
[...]

Hij bedoelt denk ik dat de Bridge alleen op de 2,4GHz band werkt, de verbinding tussen de Dongle en de Bridge is Lora (844Mhz band).

@MikeyMan
Je moet een Zendure aan een ander wifi SSID koppelen via bluetooth.
Reset de Zendure eerst, want als je dat niet doet staat de bluetooth van die Zendure uit en kun je hem niet aan de andere SSID koppelen.
Zorg ervoor dat je telefoon op hetzelfde SSID zit dat je wilt gaan gebruiken en de Bluetooth aanstaat.
Koppel je telefoon via Bluetoothaan de Zendure.
Dan laat je de App de Zendure koppelen met het juiste SSID.

Zorg er ook voor dat de P1 meter op het juiste netwerk zit en omdat die alleen de 2,4Ghz band kent moet je ook de Zendure op een SSID hebben van de 2,4Ghz band
Dat kan, maar je moet het dus niet nog meer gecompliceerd maken, dus geef het beestje ook de juiste naam, zelfs in de handleiding staat eea duidelijk, maar ja als je dan niet eens de moeite neemt om die te lezen en dan maar iets roept lijkt me ook niet helemaal juist.
Mede omdat de bridge niet eens fysiek verbonden is met de P1 poort van de slimme meter.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
a2aan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:47:
[...]

Ik ben hier ook mee bezig geweest en probeerde dat te automatiseren via evcc. Naast dat ik tot de conclusie kwam dat dat in mijn specifieke situatie niet kan werken (communiceerde niet lekekr met de api van mijn auto icm een grannycharger), vind ik het eigenlijk ook wel prima: de auto laadt dan met het zonneoverschot van de vorige dag, en de batterijen mogen volgende keer weer volladen.
Pagina: 1 ... 230 231 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.