• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-05 10:22
Erik1805 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:38:
Is het mogelijk om de batterij bijvoorbeeld in de nacht uit te zetten terwijl mijn auto laad? Ander is de batterij zo leeg.
Denk dat je dit kan door HEMS uit te zetten

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 24-05 13:34
Erik1805 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:38:
Is het mogelijk om de batterij bijvoorbeeld in de nacht uit te zetten terwijl mijn auto laad? Ander is de batterij zo leeg.
Je doel is toch om zonne-energie overdag op te vangen, en 's nachts te gebruiken? Maakt het dan uit of die energie 's nachts naar de koelkast, of naar de auto gaat?

De auto heeft twee voordelen:
  • Door het hogere vermogen kan je Zendure efficiënter ontladen
  • Doordat de Zendure helemaal leeg raakt, is er weer maximaal 'ruimte' om de volgende dag weer zonne-energie in op te slaan

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 18:13
a2aan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:47:
[...]

Je doel is toch om zonne-energie overdag op te vangen, en 's nachts te gebruiken? Maakt het dan uit of die energie 's nachts naar de koelkast, of naar de auto gaat?

• Doordat de Zendure helemaal leeg raakt, is er weer maximaal 'ruimte' om de volgende dag weer zonne-energie in op te slaan
Klopt alleen heb je dan een behoorlijk batterij nodig lijkt mij, of zie ik dat verkeerd? Vind dat dan een hele uitgave. Ik heb op dit moment maar 5 zonnepanelen

[ Voor 3% gewijzigd door Erik1805 op 21-04-2026 09:52 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• Drone91
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-04 20:56
hallo Allen,

Ik heb mijn hyper2000 lang ingesteld op een SOC van 90%max en 15% min. Nu heb ik dat aangepast naar 100% en 15%(ja ik weet dat het minder hard mee gaat). De issue waar ik nu tegen aan loop is dat dat de batterij minder lang mee gaat dan wanneer ik de settings op 95% zet en 10%. Die laatste 5% komt elke keer nog zeker 1,5kWh uit.

Ik heb de thuisbatterij nu exact een jaar, elke keer dat ik veranderde van setting zit er ongeveer een maand tussen de verranderingen. Herkennen mensen dit?

• a2aan
Erik1805 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:50:
[...]

Klopt alleen heb je dan een behoorlijk batterij nodig lijkt mij, of zie ik dat verkeerd? Vind dat dan een hele uitgave. Ik heb op dit moment maar 5 zonnepanelen
Een extra/grotere batterij is vooral nuttig als je én meer zonne-energie opwekt dan erin kan, én hem 's nachts (meestal/bijna) leeg verbruikt. Als een van de twee niet aan de orde is, heeft een extra/grotere batterij weinig zin.

Maar zelfs met een 'te kleine' batterij is het niet erg om er je auto mee te laden, toch? Want of je nou 's avonds de batterij leegtrekt met de auto, en 's nachts de koelkast energie uit het net laat halen, of dat je 's avonds de auto uit het net laadt, en 's nachts de koelkast met de batterij voedt, dat maakt toch niet uit?

• Erik1805
a2aan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:02:
[...]

Een extra/grotere batterij is vooral nuttig als je én meer zonne-energie opwekt dan erin kan, én hem 's nachts (meestal/bijna) leeg verbruikt. Als een van de twee niet aan de orde is, heeft een extra/grotere batterij weinig zin.

Maar zelfs met een 'te kleine' batterij is het niet erg om er je auto mee te laden, toch? Want of je nou 's avonds de batterij leegtrekt met de auto, en 's nachts de koelkast energie uit het net laat halen, of dat je 's avonds de auto uit het net laadt, en 's nachts de koelkast met de batterij voedt, dat maakt toch niet uit?
Dank voor je toelichting. Ik zit alleen even mee waarmee te beginnen qua batterij capaciteit. Zonnepanelen wekken zo’n 4-6kWh op zonnige dagen. Ik heb een dynamisch contract. Mijn auto heeft een accu van 67,1kWh. Overdag ben ik niet thuis dus is er geen verbruik. Auto laad ik om de 2-3 dagen meestal in de nacht.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Ik heb een AC2400+ gekocht, ik ben deze nu fysiek aan het aansluiten (eigen groep, kabel naar de schuur etc) echter donderdag kan ik pas de Alamat in de meterkast aansluiten, dan pas kan de spanning eraf.
Geen probleem, maar kan ik wel vast de Zendure app downloaden en installeren, en de Zendure P1 meter in de meterkast installeren?
Dan kan ik deze nu alvast in de router een vast IP adres geven, en hangt alles klaar om donderdag de accu's aan te sluiten in de app.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:42
Jan-tweak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:26:
[...]

Nee, de P1 dongle heeft dat dus niet, zie de specs, het WiFi deel zit hierbij in de bridge ( vierkant blokje met stekker ), de verbinding tussen de P1 en de bridge verloopt via RoLa wat hier ondertussen al veelvuldig is aangegeven.
[Afbeelding]
Hij bedoelt denk ik dat de Bridge alleen op de 2,4GHz band werkt, de verbinding tussen de Dongle en de Bridge is Lora (844Mhz band).

@MikeyMan
Je moet een Zendure aan een ander wifi SSID koppelen via bluetooth.
Reset de Zendure eerst, want als je dat niet doet staat de bluetooth van die Zendure uit en kun je hem niet aan de andere SSID koppelen.
Zorg ervoor dat je telefoon op hetzelfde SSID zit dat je wilt gaan gebruiken en de Bluetooth aanstaat.
Koppel je telefoon via Bluetooth aan de Zendure.
Dan laat je de App de Zendure koppelen met het juiste SSID.

Zorg er ook voor dat de P1 meter op het juiste netwerk zit en omdat die alleen de 2,4Ghz band kent moet je ook de Zendure op een SSID hebben van de 2,4Ghz band

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Ben(V) schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:15:
[...]

Hij bedoelt denk ik dat de Bridge alleen op de 2,4GHz band werkt, de verbinding tussen de Dongle en de Bridge is Lora (844Mhz band).

@MikeyMan
Je moet een Zendure aan een ander wifi SSID koppelen via bluetooth.
Reset de Zendure eerst, want als je dat niet doet staat de bluetooth van die Zendure uit en kun je hem niet aan de andere SSID koppelen.
Zorg ervoor dat je telefoon op hetzelfde SSID zit dat je wilt gaan gebruiken en de Bluetooth aanstaat.
Koppel je telefoon via Bluetoothaan de Zendure.
Dan laat je de App de Zendure koppelen met het juiste SSID.

Zorg er ook voor dat de P1 meter op het juiste netwerk zit en omdat die alleen de 2,4Ghz band kent moet je ook de Zendure op een SSID hebben van de 2,4Ghz band
Dat kan, maar je moet het dus niet nog meer gecompliceerd maken, dus geef het beestje ook de juiste naam, zelfs in de handleiding staat eea duidelijk, maar ja als je dan niet eens de moeite neemt om die te lezen en dan maar iets roept lijkt me ook niet helemaal juist.
Mede omdat de bridge niet eens fysiek verbonden is met de P1 poort van de slimme meter.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:27
a2aan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:47:
[...]

Ik ben hier ook mee bezig geweest en probeerde dat te automatiseren via evcc. Naast dat ik tot de conclusie kwam dat dat in mijn specifieke situatie niet kan werken (communiceerde niet lekekr met de api van mijn auto icm een grannycharger), vind ik het eigenlijk ook wel prima: de auto laadt dan met het zonneoverschot van de vorige dag, en de batterijen mogen volgende keer weer volladen.
Erik1805 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:50:
[...]

Nee, want wat is het verschil als je de resterende batterijcapaciteit gebruikt voor het laden en daarna de rest van je verbruik incl de rest van het laden uit het net trekt?
Of dat je de batterij uitzet en dus geen gebruikt maakt van de dan nog beschikbare energie en dan alles ( wat je net maakt echt geen verschil tussen je verbruik van je huis en je laadpaal ) gewoon uit het net gaat halen met gevolg dat je dus niet optimaal gebruikt maakt van je zonnestroom.
Onder de streep is optie 2 dus ongunstig.
Drone91 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:01:
hallo Allen,

Ik heb mijn hyper2000 lang ingesteld op een SOC van 90%max en 15% min. Nu heb ik dat aangepast naar 100% en 15%(ja ik weet dat het minder hard mee gaat). De issue waar ik nu tegen aan loop is dat dat de batterij minder lang mee gaat dan wanneer ik de settings op 95% zet en 10%. Die laatste 5% komt elke keer nog zeker 1,5kWh uit.

Ik heb de thuisbatterij nu exact een jaar, elke keer dat ik veranderde van setting zit er ongeveer een maand tussen de verranderingen. Herkennen mensen dit?
Sorry, ik volg je even niet meer, je beschikbare capaciteit is met 15%-100%=85% namelijk meer dan bij 15%-95%=80%.
M.a.w. is je beschikbare capaciteit groter, maar als je verbruik hoger is zul je dus daarmee korter je energiebehoefte mee kunnen afdekken.
Waarom kies je niet gewoon de standaard instelling van 10%-100%, dan hou je namelijk nog een extra 5% over wat je kunt benutten. En met 6.000 cycle, wat gemiddeld op circa 24 jaar uitkomt hoef je denk ik je geen zorgen over degradatie te maken.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:31
Henkoes schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:42:
[...]

Mijn eerste dag ervaring heeft mij al gelijk geleerd dat de omvormer op continue belasting maar 80% (~2kw) kan laden/ontladen.

Dus als je meer dan 4kw zon vermogen hebt, heb je eigenlijk 3 ac 2400 units nodig.
Als je het lukt om de accu's vol te krijgen met de zon op een dag heb je echt geen meerdere omvormers nodig. Ik zou de omvormers en accu's afstemmen op je consumptie.

Wil je gebruik maken van dynamische tarieven en altijd op laagste punt vol gaan laden, dan mss wel. Maar of die kosten er ooit uithaalt vraag ik me af.

• Drone91
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-04 20:56
Jan-tweak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:49:
[...]

Sorry, ik volg je even niet meer, je beschikbare capaciteit is met 15%-100%=85% namelijk meer dan bij 15%-95%=80%.
M.a.w. is je beschikbare capaciteit groter, maar als je verbruik hoger is zul je dus daarmee korter je energiebehoefte mee kunnen afdekken.
Waarom kies je niet gewoon de standaard instelling van 10%-100%, dan hou je namelijk nog een extra 5% over wat je kunt benutten. En met 6.000 cycle, wat gemiddeld op circa 24 jaar uitkomt hoef je denk ik je geen zorgen over degradatie te maken.
heb nu ook de standaard instellingen staan op 100% en 10%

Misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd. Maar als ik de instellingen op 95% naar 10% zet kan ik er meer uithalen dan wanneer ik de instellingen op 100% naar 15% zet. er zit gewoon 1,5kWh verschil tussen beide opties. Die laatste 5% dus van 15% naar 10% haal ik elke keer 1,5kWh uit. Nu maakt het inderdaad niet meer uit ivm de standaard instellingen.

• Erik1805
Jan-tweak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:42:
[...]

Nee, want wat is het verschil als je de resterende batterijcapaciteit gebruikt voor het laden en daarna de rest van je verbruik incl de rest van het laden uit het net trekt?
Of dat je de batterij uitzet en dus geen gebruikt maakt van de dan nog beschikbare energie en dan alles ( wat je net maakt echt geen verschil tussen je verbruik van je huis en je laadpaal ) gewoon uit het net gaat halen met gevolg dat je dus niet optimaal gebruikt maakt van je zonnestroom.
Onder de streep is optie 2 dus ongunstig.
Eens. Zit alleen nog met feit met welke capaciteit te beginnen.

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-05 21:14
KaEs schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:07:
[...]

In de huidige situatie met salderen doet Zenki dit goed. De vraag die je stelt is of dit bewust is. Er zitten nog wel wat kinderziektes in Zenki dus het zou me erg verbazen als de unieke Nederlandse salderingsregeling er correct in is opgenomen.

Stuurt Zenki bij jou aan op zoveel mogelijk NOM of het met maximaal vermogen inkopen en verkopen op respectievelijk de goedkoopste en duurste uren?
Zo ja, hanteert Zenki ook een minimale spread tussen tarieven? Vanwege de omzetverliezen lijkt een spread van 8 cent/kWh toch wel nodig.
Ik heb niet het idee dat ik bij zenki iets kan instellen... maar uit het gedrag is het NoM gericht... het laden/ontladen gebeurt echter zeker met kleinere spreads dan 8c. Er wordt zoveel geswitched.

Waar ik toch mee zit is dat bij de energieleverancier de nul het resultaat is van x verbruik tegenover x teruglevering... in plaats van echt 0 bij de energieleverancier. Vooral doordat inkoop en teruglevering anders behandeld worden. Hoe zit dat bij anderen met dynamische contracten en 3 fasen aansluiting?

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:01
Fairy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:46:
Ik merk dat ik met mijn AC2400+ met 4 exta batterijen veel uren nodig heb om volledig op te laden. Begin nu te twijfelen of ik niet beter 2 hoofdunits had kunnen nemen ieder met 2 batterijen. Nu is er al best veel zon, maar heb toch ook veel zonuren nodig omdat het laden op 2400watt maximaal gaat.

Vraag me af of het financieel wel rendabel gaat zijn om nog een extra unit aan te schaffen. Ik moet mijn auto meestal opladen als er geen zon is en daar gaat dus ongeveer 4 uur lang 2500 watt in een kleine 10kWh en dan komt de rest nog. Bij kortere dagen met zon zijn er wel pieken over de 2400 watt, maar zijn de dagen ook korter.

Iemand die hier iets van weet wat verstandig is?
Wat is je initiële reden geweest om maar 1 hoofd unit te nemen?

• jelleeelco
Erik1805 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:58:
[...]

Kijk niet naar je opwek maar naar je export - dan weet je wat je overhoudt. Als je bv gemiddeld 3kWh exporteert op een dag, heeft het geen enkele zin om er (bv) 7kWh neer te zetten...

• Erik1805
jelleeelco schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:04:
[...]

Kijk niet naar je opwek maar naar je export - dan weet je wat je overhoudt. Als je bv gemiddeld 3kWh exporteert op een dag, heeft het geen enkele zin om er (bv) 7kWh neer te zetten...
Ik zit met zonnepanelen tussen de 3-5kWh

• Ben(V)
De beste instelling is gewoon 5% en 100%.
Dat is de maximale capaciteit met een extra bescherming tegen ontladen.
Van te diep ontladen gaat een batterij kapot, maar dat wordt door de BMS beveiligd dus dat kan eigenlijk niet gebeuren maar om veiligheid redenen vind ik het persoonlijk verstandig 5% extra aan te houden.
10% extra is gewoon capaciteit weggooien.

En 100% is ook nodig om de kalibratie te laten werken.

Het verschil in terugval van capaciteit tussen 100% en 90% laden ga je tijdens de levensduur van de batterij niet merken, maar het verlies duur betaalde capaciteit wel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jelleeelco
Erik1805 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:08:
[...]

Ik zit met zonnepanelen tussen de 4-6kWh
Nou dan is je maximum ongeveer 3 x 2,88 kWh. Als je een AC+ neemt, max 2 accus erbij, neem je een AC2400 dan koop je er 3 accus bij.

Als je meer niet vol krijgt met de zon... en wel opmaakt (want als je het wel opwekt, wel opslaat, maar vervolgens niet opmaakt heb je alsnog te veel). Idealiter zijn je accu's bijna leeg als de volgende dag de zon weer gaat schijnen...

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:43:
[...]

Ipv4 op 2,4.

Maar zoals gezegd, we komen nieteens toe aan de stap om een andere wifi te kiezen. De app verbindt niet met de devices.
Heeft het IoT net wel internet toegang?

Ter controle:
- ipv6 uitgeschakeld op het IoT net?
- telefoon verbonden met het IoT net?
- eventueel verbinden via de QR code/handmatig toevoegen?
- na Wifi reset knippert het wifi lampje groen?
(Rood is geen wifi verbinding)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

[...]

Gezien de topic waarschuwing van onze @Taro , en die wil je tenslotte te vriend houden zal ik je wel even een dm sturen.

• Erik1805
jelleeelco schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:10:
[...]

Nou dan is je maximum ongeveer 3 x 2,88 kWh. Als je een AC+ neemt, max 2 accus erbij, neem je een AC2400 dan koop je er 3 accus bij.

Als je meer niet vol krijgt met de zon... en wel opmaakt (want als je het wel opwekt, wel opslaat, maar vervolgens niet opmaakt heb je alsnog te veel). Idealiter zijn je accu's bijna leeg als de volgende dag de zon weer gaat schijnen...
Dank je wel. Ik heb ook nog een warmtepomp die zomers natuurlijk niet veel doet.

Devke drukt even op de pause knop. Ik wil ff bijlezen, kunnen we wat minder hard posten :-), damn wat gaat dat hard hier. Oef.........................

[ Voor 24% gewijzigd door Devke op 21-04-2026 11:13 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• a2aan
[...]

Je schreef dat je panelen op zonnige dagen 4-6kWh opwekken. Ik zou zeggen dat ~5kWh dan wel zo'n beetje de max is van wat je nodig zou kunnen hebben (AC2400 met 2x AB3000X of AC2400+ met 1x AB3000L). Je zou zelfs nóg kleiner kunnen beginnen; later uitbreiden kan altijd nog, maar de extra opslagcapaciteit geeft je ook een wat betere C-waarde (als je op 2400W wilt ontladen; qua opbrengst denk ik niet dat je vijf panelen dat ooit halen).

Dit is dus gebaseerd op het uitgangspunt dat je zonne-energie opvangt, om later te gebruiken.

Met een dynamisch contract en een EV die je altijd 's avonds/'s nachts oplaadt zou je er ook voor kunnen kiezen om (veel) meer opslagcapaciteit te nemen, die je overdag tegen goedkope tarieven (vanaf het net) oplaadt, en 's avonds/'s nachts gebruikt om tijdens de dure uren je auto mee te vullen. Ik heb persoonlijk sterk mijn twijfels over de business case (op de langere termijn), maar dat is voor in een ander topic.

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:11
Een vraag. Ik heb gisteren een 2400ac+ met 3 x ab3000L geïnstalleerd. Vanmorgen stond de batterij op 10%. Nu aan het opladen met zonne-energie. Hele ochtend bezig en staat nu op 19%. De ac input staat steeds rond 600 watt. Is die 600 watt een normaal percentage? Opladen van batterijen duurt dan wel eventjes een tijd. Ik heb een drie fase aansluiting. Volgens Homewizzard wordt er momenteel 4486 w teruggeleverd.

[ Voor 7% gewijzigd door mavical op 21-04-2026 11:21 ]

• a2aan
mavical schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:18:
Een vraag. Ik heb gisteren een 2400ac+ met 3 x ab3000L geïnstalleerd. Vanmorgen stond de batterij op 10%. Nu aan het opladen met zonne-energie. Hele ochtend bezig en staat nu op 19%. De ac input staat steeds rond 600 watt. Is die 600 watt een normaal percentage? Opladen van batterijen duurt dan wel eventjes een tijd. Ik heb een drie fase aansluiting.
Als je 11kWh opslagcapaciteit hebt, en oplaadt met 600W, dan laadt je er iets meer dan 5% per uur bij (en zou het dus ruim 16 uur duren om van 10% naar 100% te gaan).

Maar hoe heb je je systeem ingesteld om op te laden? Met zonne-energie overschot? Dan kan die 600W prima kloppen, en is afhankelijk van hoeveel panelen je hebt, de oriëntatie (O/W of zuid), of de zon wel schijnt, en of je nog andere verbruikers aan hebt (zoals bijvoorbeeld een warmtepomp)...

Ik neem aan dat het opladen op een zonnige middag een stuk harder zal gaan dan 600W, zodat je je batterij toch nog vol krijgt. Want anders heb je misschien een te grote batterij gekocht?

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:20
Zoomzoom schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:03:
[...]
Waar ik toch mee zit is dat bij de energieleverancier de nul het resultaat is van x verbruik tegenover x teruglevering... in plaats van echt 0 bij de energieleverancier. Vooral doordat inkoop en teruglevering anders behandeld worden. Hoe zit dat bij anderen met dynamische contracten en 3 fasen aansluiting?
Ik heb 3 fasen en dyn. contract. Gisteren volgens zendure App 5,31 kwh van het net en 6,67 kwh naar het net. Volgens App van de energieleverancier : 0,74 kwh verbruik. Teruglevering wordt niet in de leveranciers App weergegeven. Even los van afrondingsverschillen bevestigt het dus dat de kwh meter sommeert.

• mavical
Ik heb 22 panelen waarvan 14 op het zuiden. Momenteel geen warmtepomp in werking.
a2aan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:26:
[...]

Als je 11kWh opslagcapaciteit hebt, en oplaadt met 600W, dan laadt je er iets meer dan 5% per uur bij (en zou het dus ruim 16 uur duren om van 10% naar 100% te gaan).

Maar hoe heb je je systeem ingesteld om op te laden? Met zonne-energie overschot? Dan kan die 600W prima kloppen, en is afhankelijk van hoeveel panelen je hebt, de oriëntatie (O/W of zuid), of de zon wel schijnt, en of je nog andere verbruikers aan hebt (zoals bijvoorbeeld een warmtepomp)...

Ik neem aan dat het opladen op een zonnige middag een stuk harder zal gaan dan 600W, zodat je je batterij toch nog vol krijgt. Want anders heb je misschien een te grote batterij gekocht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHjtgAGKCQ4vztsW7rjaVZwOIoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j8CLcucWkIlsA9sHDH5KWiya.png?f=fotoalbum_large
Erik1805 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:12:
[...]

Dank je wel. Ik heb ook nog een warmtepomp die zomers natuurlijk niet veel doet.
Jup, het probleem met warmtepompen is dat die veelal draaien als de zon het laat afweten, dus qua zonnestroom heb je daar vrij weinig aan.
Echter in combinatie met een dynamisch contract krijg je wel weer een optie erbij waarbij de batterij de hoofdrol krijgt.
Je hebt dan namelijk de mogelijkheid ( kan ook prima bij Zendure ingesteld worden ) om tijdens goedkope uurtjes stroom te laden en die dan tijdens de piekuren waar de stroom duur is deze weer te ontladen en dus minder dure stroom te gebruiken.
Alleen daarvoor heb je dus wel een dynamisch contract voor nodig.

• Zoomzoom
Anjos schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:29:
[...]

Ik heb 3 fasen en dyn. contract. Gisteren volgens zendure App 5,31 kwh van het net en 6,67 kwh naar het net. Volgens App van de energieleverancier : 0,74 kwh verbruik. Teruglevering wordt niet in de leveranciers App weergegeven. Even los van afrondingsverschillen bevestigt het dus dat de kwh meter sommeert.
interessant, bij mijn leverancier staat het effectief gesplitst tussen verbruik.en teruglevering. netto is het de nullijn, maar er is wel degelijk 6kW geregistreerd als verbruik.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:52

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

toxictooms schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:39:
[...]

Denk dat je dit kan door HEMS uit te zetten
@Erik1805 Of door HEMS op basislast te zetten en de basislast op nul te definiëren.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

[...]

Eerst eens die berekening doen, dan zul je het vrijwel direct zien, tip maak van de getallen een soortgelijke grafiek wat ik je gesteurd heb, je kunt dat ook dan over het jaar heen doen.
Zoomzoom schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:43:
[...]

interessant, bij mijn leverancier staat het effectief gesplitst tussen verbruik.en teruglevering. netto is het de nullijn, maar er is wel degelijk 6kW geregistreerd als verbruik.
Ik denk dat je 6 kWh bedoeld, is dat over een heel jaar of over een maand? Bij een jaar zal dat binnen afrondingen zitten.

• a2aan
mavical schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:38:
Ik heb 22 panelen waarvan 14 op het zuiden. Momenteel geen warmtepomp in werking.

[...]

[Afbeelding]
Zo te zien gaat er 4744W van je zonnepanelen naar het net, en maar 600W naar je batterij, in plaats van 2400W, wat je zou willen/verwachten.

Sowieso schijnt ZENKI AI wat tijd nodig te hebben om in te leren, maar ik zou ook kijken of er niet ergens een setting is waarbij 600W als maximum is ingesteld (in HEMS en/of bij de omvormer, kan op twee plaatsen zitten).

Wat gebeurt er als je Auto Mode gebruikt, of Smart Meter (wel oplaadschuifje aanzetten, én kiezen voor overschot).
Fairy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:46:
Ik merk dat ik met mijn AC2400+ met 4 exta batterijen veel uren nodig heb om volledig op te laden. Begin nu te twijfelen of ik niet beter 2 hoofdunits had kunnen nemen ieder met 2 batterijen. Nu is er al best veel zon, maar heb toch ook veel zonuren nodig omdat het laden op 2400watt maximaal gaat.

Vraag me af of het financieel wel rendabel gaat zijn om nog een extra unit aan te schaffen. Ik moet mijn auto meestal opladen als er geen zon is en daar gaat dus ongeveer 4 uur lang 2500 watt in een kleine 10kWh en dan komt de rest nog. Bij kortere dagen met zon zijn er wel pieken over de 2400 watt, maar zijn de dagen ook korter.

Iemand die hier iets van weet wat verstandig is?
Belangrijk is dat je weet wat je dagelijkse overhead (= teruglevering naar het net is (zonder batterij), kijk dus m’n naar een jaar waar je nog geen batterij had bv 2025.
Maak hiervan een tweede kolom waarbij je dat deelt door 2400 ( ik ga er even vanuit dat je de Zendure 2400 wel op een aparte groep gezet hebt en de instelling naar 2400W ( zowel in als output) hebt uitgevoerd.
Kijk dan hoevaak je een getal dicht bij de 2 of hoger krijgt.
Als blijkt dat dit slechts sporadisch gaat voorkomen heeft een tweede omvormer weinig effect.

Mocht je echter nog alles op max 800W hebben staan zit daar je oplossing.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:21
Drone91 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:58:
[...]

heb nu ook de standaard instellingen staan op 100% en 10%

Misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd. Maar als ik de instellingen op 95% naar 10% zet kan ik er meer uithalen dan wanneer ik de instellingen op 100% naar 15% zet. er zit gewoon 1,5kWh verschil tussen beide opties. Die laatste 5% dus van 15% naar 10% haal ik elke keer 1,5kWh uit. Nu maakt het inderdaad niet meer uit ivm de standaard instellingen.
Klopt toch wel, de percentages lopen niet lineair en de laatste 5% van 15 naar 10% gaat erg langzaam.

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-05 12:41
Zoomzoom schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:03:
[...]

Ik heb niet het idee dat ik bij zenki iets kan instellen... maar uit het gedrag is het NoM gericht... het laden/ontladen gebeurt echter zeker met kleinere spreads dan 8c. Er wordt zoveel geswitched.
Dat laat denk ik wel zien dat Zenki nog niet super slim is.

Na dit jaar, als de salderingsregeling stopt, is NoM vaak wel de juiste strategie. Er zijn echter uitzonderingen zoals een dag als vandaag. Een dag met veel zon en super lage prijzen rond het middag uur. Zenki kan dan het beste tot 10:00 uur geen NoM draaien maar alle door zonnepanelen opgewekte stroom ‘laten schieten’ naar het net. Tot een uur of 11:00 uur levert dat nog wel wat op. Na 11:00 uur blijft er nog genoeg tijd over de batterij te vullen.

Ook het bijladen van het net zou, vanwege de omzetverliezen, pas moeten gebeuren als er voldoende spread in de prijzen zit.

Wie weet zien we in Zenki 2.0 dit terug. Ik stel nu alle dagen handmatig middels de “elektriciteitstariefmodus” de juiste grenzen in en daar wil ik eigenlijk wel vanaf. HA en Homey voor mij geen optie :)

• hobby_gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-05 16:14
Nog een kleine aanvulling. De temperatuur zoals die aan Domoticz wordt doorgegeven komt niet overeen met wat mijn warmtebeeldcamera aangeeft (domoticz: 19 °C, warmtebeeldcamera: 39,8 °C)

Ik heb daarom nog een aanpassing aan de python code gemaakt. Ik haal nu de temperatuur van de omvormer op ('hyperTemp'), niet het gemiddelde van de losse accu's.

Idem met de Soc, die lees ik nu ook direct uit van de omvormer ('electricLevel')
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Average state of charge and temperature over the battery pack
    # currentSoC  = 0;
    # currentTemp = 0;
    # for batteryIdx in range(0, len(values['packData'])):
      # currentSoC  += float(values['packData'][batteryIdx]['socLevel'])/len(values['packData']);
      # currentTemp += float(values['packData'][batteryIdx]['maxTemp'] - 2731)/len(values['packData'])/10.0;
    currentSoC  = float(values['properties']['electricLevel']);
    currentTemp = float(values['properties']['hyperTmp']/100.0);

Growatt 3000TL-X + 10xJASolar 320Wp / Daikin 3MXM68N-FTXM42M-FTXM25M-FTXM20M / Zendure SolarFlow 2400AC (8,64 kWh)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koboy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:12:
[...]

Heeft het IoT net wel internet toegang?

Ter controle:
- ipv6 uitgeschakeld op het IoT net?
- telefoon verbonden met het IoT net?
- eventueel verbinden via de QR code/handmatig toevoegen?
- na Wifi reset knippert het wifi lampje groen?
(Rood is geen wifi verbinding)
Ja alles draait gewoon op het IoT netwerk. Maar daar kom je in de workflow nieteens.

In de zendure app:
- bestaande apparaat aanklikken
- instellingen
- netwerkinstellingen

Er wordt dan gevraagd om het apparaat aan te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EFUwVPy1t3gGKte6y74nknG_50=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I36BcMM3JNqYBz1Qiggb2ik0.png?f=fotoalbum_large

En vervolgens de knop ingedrukt te houden voor 3 seconden totdat het lampje gaat knipperen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYlsjDd23Uw8CDJZUCLxIDrEHz4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RlaxeEDKwEDImxNKvB3O1U1h.png?f=fotoalbum_large

En dan krijg ik dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atg7LFbQGzyqS5PJmBYkuMr_HCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4mOPM0a5KEYuWSDlxU3jOldm.png?f=fotoalbum_large

En daar houdt het op. Volgens mij is dat de app die zoekt naar het apparaat zelf. Hoe is het wifi netwerk hierop van toepassing? Zover ben ik nog niet gekomen...

Zal het vanavond nog eens in flight mode proberen. Maar ik vrees dat dat hetzelfde resultaat oplevert... Daar kwam ik gisteren per ongeluk al achter toen de wifi connectie nog niet hersteld was.

[ Voor 49% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2026 13:27 ]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:41
hobby_gebruiker schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:24:
[...]

Nog een kleine aanvulling. De temperatuur zoals die aan Domoticz wordt doorgegeven komt niet overeen met wat mijn warmtebeeldcamera aangeeft (domoticz: 19 °C, warmtebeeldcamera: 39,8 °C)

Ik heb daarom nog een aanpassing aan de python code gemaakt. Ik haal nu de temperatuur van de omvormer op ('hyperTemp'), niet het gemiddelde van de losse accu's.

Idem met de Soc, die lees ik nu ook direct uit van de omvormer ('electricLevel')
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Average state of charge and temperature over the battery pack
    # currentSoC  = 0;
    # currentTemp = 0;
    # for batteryIdx in range(0, len(values['packData'])):
      # currentSoC  += float(values['packData'][batteryIdx]['socLevel'])/len(values['packData']);
      # currentTemp += float(values['packData'][batteryIdx]['maxTemp'] - 2731)/len(values['packData'])/10.0;
    currentSoC  = float(values['properties']['electricLevel']);
    currentTemp = float(values['properties']['hyperTmp']/100.0);
Dank je! Ik had inmiddels ipv het gemiddelde het maximum genomen van de hyper en de 2 accu's. Dan hou je de worst-case bij :)
code:
1
2
3
currentTemp = float(values['properties']['hyperTmp'] - 2731)/10.0;
    for batteryIdx in range(0, len(values['packData'])):
      currentTemp = max(currentTemp, float(values['packData'][batteryIdx]['maxTemp'] - 2731)/len(values['packData'])/10.0);
Bijzonder dat jouw temperatuur niet overeen komt. Volgens de documentatie is deze in tiende-Kelvin namelijk:
https://github.com/Zendur...ain/docs/en_properties.md
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdJ3P3aKg-Kb1bJkK7sQFJf4qIg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Sa2tJzO39uShg16EzZeHV7Lx.png?f=user_large
Ik krijg er wel redelijke temperaturen uit.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

elektriekert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:04:
[...]

Wat is je initiële reden geweest om maar 1 hoofd unit te nemen?
Gewoon niet echt goed bij nagedacht. Vermogen van de autolader is ook 2500w. Die heb ik dus al iets lager gezet, maar dan nog.

Nooit aan gedacht om te bedenken dat het opladen ook x uren in beslag neemt op 2500w.

Al doende leert men.

Andere vraag, in de winter als je de batterij met zonnestroom bijna niet kan opladen, is het dan slim om de SoC bereik op 50% te zetten? Dus dat hij de batterij niet verder dan 50% ontlaad? Anders hangt ie de hele winter tussen 10 en 20% te pendelen, lijkt me niet goed voor de batterij.

• Zoomzoom
kreeg dit door van zendure support over integratie van zonnepanelen.

Hello,
Thank you for contacting Zendure!

We will be developing a feature to identify rooftop solar panel systems in the new version HEMS20. This is still under development; please stay tuned for future announcements.

Thank you for your support and understanding of Zendure!

Sincerely,
Zendure Team

• Ben(V)
MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:19:
[...]

Ja alles draait gewoon op het IoT netwerk. Maar daar kom je in de workflow nieteens.

In de zendure app:
- instellingen
- netwerkinstellingen

[Afbeelding]

En vervolgens de knop ingedrukt te houden voor 3 seconden totdat het lampje gaat knipperen
[Afbeelding]

En dan krijg ik dit
[Afbeelding]

En daar houdt het op. Volgens mij is dat de app die zoekt naar het apparaat zelf. Hoe is het wifi netwerk hierop van toepassing? Zover ben ik nog niet gekomen...

Zal het vanavond nog eens in flight mode proberen. Maar ik vrees dat dat hetzelfde resultaat oplevert... Daar kwam ik gisteren per ongeluk al achter toen de wifi connectie nog niet hersteld was.
Heb je bluetooth aanstaan in je telefoon?
De Zendure zoeken doet de app met bluetooth.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben(V) schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:08:
[...]

Heb je bluetooth aanstaan in je telefoon?
De Zendure zoeken doet de app met bluetooth.
Yup... Ik had zelfs via bluetooth verbinding met de unit... Omdat wifi het op dat moment niet deed.

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:03
Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:36:
[...]

Die logica moet je even uitleggen: 1 stack met 4 batterijen of 2 stacks met in totaal 3 batterijen. Waar laat je die 4e dan?
En waarom ongelijke stacks (2 + 1 accu)?
1x4 omzetten naar 2x2 klinkt logischer.

[...]

Als jij al waarneemt dat je in de zomertijd continu meer opwekt dan die 2,4 kW, heb je dan je eigen vraag niet al beantwoord?
Voor mij was juist dát de trigger om naar een tweede stapel te gaan en straks mss wel een derde (ik heb 40 panelen, ca. 12 kWp liggen). Nu 2x3 en dan 3x2 accu’s.
Ik wek flink op. 5-7 kWh kan zomaar inderdaad. Vol krijgen zal het probleem niet zijn. Alleen 2x2 is dan 14,68 aan Opslag capaciteit. Dat is wel fors al kan ik dat eigenlijk iedere dag wel kwijt in mijn auto, alleen even kijken hoe ik die dan optimaal aanstuur zodat de batterij leeggetrokken wordt.

• Ben(V)
Je zegt dat zoeken van het apparaat niet werkt, maar dat je wel via bluetooth verbinding hebt?
Dat is met elkaar in tegenspraak.

Als je de wifi van de Zendure uitzet (knop 3 seconden indrukken) gaat hij alleen nog reageren op bluetooth, want wifi is dan uit en bluetooth aan.
Dat apparaat zoeken doet de app dus via bluetooth en als hij niets kan vinden is er iets met de bluetooth verbinding dat niet werkt.

Kan ook nog dat hij niets vind omdat je app al een verbinding hebt met de Zendure heeft.
Je moet dan gewoon de wifi kunnen configureren.
Heb je het vinkje gezet bij "confirm wifi indicator is flashing"?

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 21-04-2026 14:38 ]

Mijn 4e ab3000x wou ik vandaag plaatsen.
Deze is leeg en doet niks.
Uiteindelijk krijg ik de melding geen batterijen.
Iemand suggesties wat te doen.
Ik denk zelf contact opnemen met Zendure.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ypjB3F2mgW87O6ozjwPj5prm1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SryZjVyIRLwCy28vAscEjPs4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67Qm7vpdGtyW-oH1GCBU6gc8gOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Jmkd9OV7ZaTJO0YYR62y67Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4cq8oGOLMDxidt4Sa1_eMGVp-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeuTrcNQnJRakhzKIzW9GadJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7r5QNUlDpB6P3Iu2wC6Ly9SyVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NeZtgyTErqf9xrVCsl2Hsja.jpg?f=fotoalbum_large

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 16:51
Henkoes schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:42:
[...]

Mijn eerste dag ervaring heeft mij al gelijk geleerd dat de omvormer op continue belasting maar 80% (~2kw) kan laden/ontladen.

Dus als je meer dan 4kw zon vermogen hebt, heb je eigenlijk 3 ac 2400 units nodig.
Waar komt deze conclusie vandaan? Ik heb daar namelijk geen last van. Echt heel af en toe dat hij dipt naar 2200 oid. Maar hij draait nu ook al vanaf 12:15 continu vermogen (te zien in de zendure app onder apparaten) maar ook in de HW app (zit een slimme stekker op) daarop daalt het vermogen niet.

Batterij was om 12:40 al 50 graden en is gestegen tot 13;45 tot 60/61 graden en is dat al de gehele tijd. Wellicht te dicht tegen de muur gezet o.i.d?

• jelleeelco
Flexiilex schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:34:
[...]

Waar komt deze conclusie vandaan? Ik heb daar namelijk geen last van. Echt heel af en toe dat hij dipt naar 2200 oid. Maar hij draait nu ook al vanaf 12:15 continu vermogen (te zien in de zendure app onder apparaten) maar ook in de HW app (zit een slimme stekker op) daarop daalt het vermogen niet.

Batterij was om 12:40 al 50 graden en is gestegen tot 13;45 tot 60/61 graden en is dat al de gehele tijd. Wellicht te dicht tegen de muur gezet o.i.d?
Hier wordt ook vollop geladen met 2400watt totdat de accu's vol zijn (rond 14:00). Heb wel twee fans op de omvormer liggen, die verlagen de temperatuur met zo'n 10-15 graden.

• Gramser
Zoomzoom schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:03:

Hello,

We will be developing a feature to identify rooftop solar panel systems in the new version HEMS20. This is still under development; please stay tuned for future announcements.

Sincerely,
Zendure Team
Als dit dezelfde manier is waarop HomeWizard zonnepanelen "zichtbaar" maakt zonder gekoppelde HW- kWh-meter (via API van de fabrikant) ga ik daar niet op vertrouwen qua langdurige werking. Mijn Goodwe-koppeling is niet bepaald stabiel...

• Ben(V)
Vergeet het maar.
Dan moeten ze tientallen verschillende API's en evenzoveel interfaces bouwen.
En die API's veranderen ook nog eens regelmatig of werken alleen via de Cloud zonder beschikbare API.

Wat ze maximaal kunnen doen is zelf een KWh meter achter de PV omvormer plaatsen, maar dan kun je beter de boel in eigen hand houden en HA gaan gebruiken.

PS HA gebruiken werk zo wie zo veel beter.

[ Voor 33% gewijzigd door Ben(V) op 21-04-2026 14:45 ]

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:43
Ik heb nu sinds zaterdag een 2400 AC+ plus 1 extra batterij. Deze zonnige dag even in de gaten gehouden en hij zat tegen 12:25 al vol.

Nu viel mij op dat hij na een tijdje begon te ontladen met 300-600 watt naar de grid ondanks dat ik nog zeker 2000Watt overschot had van mijn zonnepanelen. Hij is van 100% naar 98% gegaan.

Hij staat ingesteld op "Smart meter mode" met Zendure P1 module en "Follow the Surplus Power"

Enig idee waarom hij toch is gaan ontladen? Is dit een form van calibratie?

Send encrypted messages - Freelance Drupal Developer

• Ben(V)
Heb je de off-grid aanstaan?
Die verbruikt nogal wat power ook al heb je niets aangesloten.
Ook verbruikt hij standaard wat vermogen dat door Hems niet wordt bijgeladen.

En kalibratie is bij een nieuw systeem altijd verstandig.
Even handmatig ontladen tot 5% en dan weer terug naar max.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:43
Ben(V) schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:49:
Heb je de off-grid aanstaan?
Die verbruikt nogal wat power ook al heb je niets aangesloten.
Ook verbruikt hij standaard wat vermogen dat door Hems niet wordt bijgeladen.

En kalibratie is bij een nieuw systeem altijd verstandig.
Even handmatig ontladen tot 5% en dan weer terug naar max.
off-grid zit een micro-omvormer op die ook nog eens 400-600 watt levert dus zou niet de batterij moeten ontladen midden op de dag. Ik laad hem komende nacht wel even teruglopen tot 5%.

Send encrypted messages - Freelance Drupal Developer

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben(V) schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:33:
Je zegt dat zoeken van het apparaat niet werkt, maar dat je wel via bluetooth verbinding hebt?
Dat is met elkaar in tegenspraak.

Als je de wifi van de Zendure uitzet (knop 3 seconden indrukken) gaat hij alleen nog reageren op bluetooth, want wifi is dan uit en bluetooth aan.
Dat apparaat zoeken doet de app dus via bluetooth en als hij niets kan vinden is er iets met de bluetooth verbinding dat niet werkt.

Kan ook nog dat hij niets vind omdat je app al een verbinding hebt met de Zendure heeft.
Je moet dan gewoon de wifi kunnen configureren.
Heb je het vinkje gezet bij "confirm wifi indicator is flashing"?
Er was geen wifi verbinding. Maar kon hem wel in de app zien. Verbinding was dus via bluetooth. En dan kun je naar de instellingen/netwerkinstellingen. Op het moment dat je dan de 'wizard' start gaat ie ergens naar zoeken. Naar ik aanneem bluetooth of wifi hotspot. En dat blijft leeg.

Zonder dat vinkje kun je niet verder ook.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2026 15:10 ]

• jelleeelco
Ben(V) schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:43:
Vergeet het maar.
En die API's veranderen ook nog eens regelmatig of werken alleen via de Cloud zonder beschikbare API.

Wat ze maximaal kunnen doen is zelf een KWh meter achter de PV omvormer plaatsen, maar dan kun je beter de boel in eigen hand houden en HA gaan gebruiken.

HW heeft het ook en draait met stabiele APIs (zoals SE) echt wel prima. Uiteraard hangt het van de stabiliteit van de API af.

Maar als ze zelf aangeven dat ze dit gaan doen, waarom dan 'vergeet het maar' als andere bedrijven zoals HW dit ook aanbieden? Ik zou zeggen, rustig afwachten, wie weet wat het brengt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben(V) schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:43:
Vergeet het maar.

Hoeft niet. Standaard API en we regelen het wel met HA.

• koboy
  • Nu online

koboy

MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:19:
[...]

In de zendure app:
- instellingen
- netwerkinstellingen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan krijg ik dit
[Afbeelding]

Heb je al geprobeerd hem te verwijderen en opnieuw toe te voegen?
Edit: neem ook aan dat je hem een reboot hebt gegeven: stroom er af, en dan de knop 6 seconden indrukken en even wachten. Daarna weer aanzetten...

[ Voor 4% gewijzigd door koboy op 21-04-2026 15:35 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Ben(V)
MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:10:
[...]

Er was geen wifi verbinding. Maar kon hem wel in de app zien. Verbinding was dus via bluetooth. En dan kun je naar de instellingen/netwerkinstellingen. Op het moment dat je dan de 'wizard' start gaat ie ergens naar zoeken. Naar ik aanneem bluetooth of wifi hotspot. En dat blijft leeg.

Ok de Zendure gaat dan zoeken naar een wifi netwerk.
Dus je moet het in je wifi netwerk zoeken.
Zag ik niet dat je iets met vlan's doet?
Heb je een dhcp server in dat vlan zitten?

• Ben(V)
MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:12:
[...]

Hoeft niet. Standaard API en we regelen het wel met HA.
Er bestaat geen standaard API voor PV omvormers, ze hebben allemaal hun eigen API of helemaal niets.
PV omvormers zijn (net als Batterijen) cowboy land en ieder voor zich.

• elektriekert
Fairy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:01:
[...]

Gewoon niet echt goed bij nagedacht. Vermogen van de autolader is ook 2500w. Die heb ik dus al iets lager gezet, maar dan nog.

Nooit aan gedacht om te bedenken dat het opladen ook x uren in beslag neemt op 2500w.

Al doende leert men.

Andere vraag, in de winter als je de batterij met zonnestroom bijna niet kan opladen, is het dan slim om de SoC bereik op 50% te zetten? Dus dat hij de batterij niet verder dan 50% ontlaad? Anders hangt ie de hele winter tussen 10 en 20% te pendelen, lijkt me niet goed voor de batterij.
Mocht je een energieleverancier hebben met dynamische tarieven dan kan je in de goedkope(re) uren laden en die in de dure uren gebruiken of terugleveren.
Daar zit nog wat extra winst.

Ik maak op uit jouw verhaal dat je de batterijen in de winter niet gebruikt?

• elektriekert
Zoomzoom schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:03:

Hello,

Sincerely,
Zendure Team
To identify.... You can see toch a good amount of teruglevering? :p

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

elektriekert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:45:
[...]

Mocht je een energieleverancier hebben met dynamische tarieven dan kan je in de goedkope(re) uren laden en die in de dure uren gebruiken of terugleveren.
Daar zit nog wat extra winst.

Ik maak op uit jouw verhaal dat je de batterijen in de winter niet gebruikt?
Het is voornamelijk om zonne-energie op te slaan. In de winter moet ik inderdaad misschien een heel ander laadschama aanhouden op basis van goedkope tijden. In 2027 nog eerst even zien hoe rendabel het is, want als de prijs heel dicht bij elkaar ligt, is het misschien zonde om daar cycles aan te verbruiken.

• elektriekert
Fairy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:52:
[...]

Het is voornamelijk om zonne-energie op te slaan. In de winter moet ik inderdaad misschien een heel ander laadschama aanhouden op basis van goedkope tijden. In 2027 nog eerst even zien hoe rendabel het is, want als de prijs heel dicht bij elkaar ligt, is het misschien zonde om daar cycles aan te verbruiken.
Dat klopt.
Ik meen dat het al eens gedeeld is, maar op Jeroen.nl kan je de historie terug vinden m.b.t. dynamische data

• mavical
Een prangende vraag. Mijn Zendure staat de hele dag al te laden met 600 watt vanuit de Zonnepanelen. Stond vanmorgen op 10% en nu zoveel uur pas op 40%. De HEMS-instellingen staan op 800W ONTladen en 2400W OPladen. Toch wordt het opladen begrensd tot 600 watt. Automodus, Zenski of slimme meter modus maakt allemaal niet uit. Heeft nog geen eigen groep. Wordt morgen aangelegd. Wie kan mij vertellen wat hier nou aan de hand is en waar die begrenzing van 600 watt aan te passen is. Of wellicht andere tips of trucs om het goed te krijgen. Dank alvast.

• koboy
  • Nu online

koboy

mavical schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:08:
Een prangende vraag. Mijn Zendure staat de hele dag al te laden met 600 watt vanuit de Zonnepanelen. Stond vanmorgen op 10% en nu zoveel uur pas op 40%. De HEMS-instellingen staan op 800W ONTladen en 2400W OPladen. Toch wordt het opladen begrensd tot 600 watt. Automodus, Zenski of slimme meter modus maakt allemaal niet uit. Heeft nog geen eigen groep. Wordt morgen aangelegd. Wie kan mij vertellen wat hier nou aan de hand is en waar die begrenzing van 600 watt aan te passen is. Of wellicht andere tips of trucs om het goed te krijgen. Dank alvast.
Er zijn twee plekken om de vermogens in te stellen:
- voor het hele complex van accu's (HEMS) via het instellingen symbool op het home screen
- per opslag device afzonderlijk via het instellingen symbool van het apparaat in het apparatuur scherm.

Kloppen ze beiden?

• a2aan
koboy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:12:
Er zijn twee plekken om de vermogens in te stellen:
- voor het hele complex van accu's (HEMS) via het instellingen symbool op het home screen
- per opslag device afzonderlijk via het instellingen symbool van het apparaat in het apparatuur scherm.
Als nieuwsgierige meelezer heb ik zelf ook even gekeken, maar bij mij zijn de batterij-instellingen op mijn 2400AC uitgegrijsd, omdat HEMS actief is. Omdat ik mijn (werkende) systeem niet wil verstoren wil ik hem niet uit HEMS halen, maar is het nu zo dat er instellingen zijn die wel 'actief' zijn in HEMS, maar die je niet kan inzien/aanpassen zo lang HEMS actief is? Komt op mij wat vreemd/onhandig/ondoorzichtig over...

Of zit er ergens anders nog een instelling waar je wél bij kan, als HEMS actief is?

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:30

Aardedraadje

Met kabelschoen

peterbier schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ha Peter, zie dat de temperatuur vrij laag is met slechts 15C. Meteen aangesloten na binnenkomst? Misschien even op temperatuur laten komen?

[ Voor 1% gewijzigd door Aardedraadje op 21-04-2026 16:24 . Reden: 15C is niet buiten de specs. ]

• koboy
  • Nu online

koboy

a2aan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:20:
[...]

Als nieuwsgierige meelezer heb ik zelf ook even gekeken, maar bij mij zijn de batterij-instellingen op mijn 2400AC uitgegrijsd, omdat HEMS actief is. Omdat ik mijn (werkende) systeem niet wil verstoren wil ik hem niet uit HEMS halen, maar is het nu zo dat er instellingen zijn die wel 'actief' zijn in HEMS, maar die je niet kan inzien/aanpassen zo lang HEMS actief is? Komt op mij wat vreemd/onhandig/ondoorzichtig over...

Of zit er ergens anders nog een instelling waar je wél bij kan, als HEMS actief is?
Hmmmm..... Ik werkte vanuit mijn geheugen, maar in de huidige app kan ik de instelling niet meer zien. Kan zijn dat Zendure deze onzekerheid heeft opgelost. Kan zelf niets meer aanpassen in HEMS omdat ik HA gebruik.

• a2aan
koboy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:28:
[...]

Hmmmm..... Ik werkte vanuit mijn geheugen, maar in de huidige app kan ik de instelling niet meer zien. Kan zijn dat Zendure deze onzekerheid heeft opgelost. Kan zelf niets meer aanpassen in HEMS omdat ik HA gebruik.
Dan blijft de vraag waar de 600W opladen beperking vandaan komt die @mavical ervaart, aangezien de limieten in HEMS op 800W ontladen, en 2400W opladen staan...

Als het thermal throttling zou zijn, is dat wel heel extreem...

• koboy
  • Nu online

koboy

a2aan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:35:
[...]

Dan blijft de vraag waar de 600W opladen beperking vandaan komt die @mavical ervaart, aangezien de limieten in HEMS op 800W ontladen, en 2400W opladen staan...

Als het thermal throttling zou zijn, is dat wel heel extreem...
Kan daar zelf nu niet naar kijken omdat mijn 2400 AC niet meer in HEMS zit.
Wat ik me herinner was dat @mavical dik 4kW stond te produceren, en dat kan alleen met een 3 fase omvormer.
Ik kan de instellingen niet meer in, maar wellicht dat er iets van een fase koppeling aan staat ipv te kijken naar het totaal?
Wat meer info over wat er op de verschillende fases gebeurt en wat de P1 meter op dat moment aangeeft kan helpen bij het oplossen.

• TechPunt.nl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-05 00:21

TechPunt.nl

Bedrijfsaccount XiaomiProducts
Vandaag zijn we als TechPunt op bezoek geweest in de gloednieuwe Zendure-fabriek in Dongguan! De fabriek is pas in februari opgeleverd en is volledig ingericht met de nieuwste laserrobots en productiebanden.

Maar het allerleukste: we hebben alvast een blik mogen werpen op de nieuwe producten. Tipje van de sluier, de officiële aankondiging volgt morgen al: er komen een 3000 én een 4000 variant aan!

Meer details morgen via de Zendure kanalen, maar wij zijn in ieder geval onder de indruk.

[ Voor 9% gewijzigd door TechPunt.nl op 22-04-2026 02:50 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05 22:57
TechPunt.nl schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:46:
Vandaag zijn we als TechPunt op bezoek geweest in de gloednieuwe Zendure-fabriek in Dongguan! De fabriek is pas in februari opgeleverd en is volledig ingericht met de nieuwste laserrobots en productiebanden.

Maar het allerleukste: we hebben alvast een blik mogen werpen op de nieuwe producten. Tipje van de sluier, de officiële aankondiging volgt morgen al in plaats van de InterSolar beurs in juni: vergeet de 3600-versie, er komen een 3000 én een 4000 variant aan!

Meer details morgen via de Zendure kanalen, maar wij zijn in ieder geval onder de indruk.
Mag ik mijn SF2400 nog inruilen voor een 3000?

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Gramser

Maar het allerleukste: we hebben alvast een blik mogen werpen op de nieuwe producten. Tipje van de sluier, de officiële aankondiging volgt morgen al in plaats van de InterSolar beurs in juni: vergeet de 3600-versie, er komen een 3000 én een 4000 variant aan!

Allemaal prima, zo lang ze de huidige modellen gewoon voor de komende jaren blijven ondersteunen…
peterbier schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou eens met de multimeter kunnen meten op de grote pennen, of je überhaupt spanning ziet.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• a2aan
koboy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:45:
Kan daar zelf nu niet naar kijken omdat mijn 2400 AC niet meer in HEMS zit.
Wat ik me herinner was dat @mavical dik 4kW stond te produceren, en dat kan alleen met een 3 fase omvormer.
Ik kan de instellingen niet meer in, maar wellicht dat er iets van een fase koppeling aan staat ipv te kijken naar het totaal?
Wat meer info over wat er op de verschillende fases gebeurt en wat de P1 meter op dat moment aangeeft kan helpen bij het oplossen.
Hmja, goeie, om naar eventuele 3-fase-effecten te kijken, al kan ik zelf zo snel niet bedenken hoe dat kan aangezien:
  • Met 5kW productie het onwaarschijnlijk is dat er op één fase continu precies 600W 'over' is (en 600 is 1/4 van de ingestelde 2400, dus ook niet 1/3)
  • De P1-weergave in de Zendure app gewoon die 5kW export naar het net weergeeft (totaal over de drie fasen), dus dan lijkt het gek als de aansturing maar 1 fase zou 'zien'
Wel een zeer interessante casus. Als @mavical ooit achter de oorzaak komt (bijvoorbeeld via Zendure support) zou ik het wel nuttig vinden als die hier gedeeld wordt.

• TechPunt.nl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-05 00:21

TechPunt.nl

Bedrijfsaccount XiaomiProducts
CappieL schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:49:
[...]

Mag ik mijn SF2400 nog inruilen voor een 3000?
Als je binnen de retourtermijn zit, kan dat zeker! Neem dan even contact op met onze klantenservice. De nieuwe versies komen wel pas in juli beschikbaar!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben(V) schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:36:
[...]

Er bestaat geen standaard API voor PV omvormers, ze hebben allemaal hun eigen API of helemaal niets.
And then?

Als zendure een api maakt met basic info kan ik als gebruiker die data er wel heen sturen.

• Zoomzoom
elektriekert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:46:
[...]

To identify.... You can see toch a good amount of teruglevering? :p
Jazeker dat wel... vraag is in hoeverre zenki dit goed meeneemt in de berekeningen... geen idee. We zullen zien wat het brengt

• Bakker87
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 08:12
MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:10:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om op 1 gsm een internethotspot aan te maken en dan met een andere GSM daarmee te verbinden en dan te kijken of je de batterij ook met die hotspot kan verbinden? Zodoende kan je misschien al iets uitsluiten. Gsm die de hotspot opzet enkel verbinden via 4G of 5G. Niet via je thuiswifi.

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:41
Ben(V) schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:36:
[...]

Als ze het SunSpec Modbus TCP protocol ondersteunen hebben we een mooi begin. SolarEdge en SMA werken dan al. Geen idee hoeveel andere fabrikanten het protocol daadwerkelijk gebruiken..

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@koboy
Wat je hierboven schrijft
moet je even nader toelichten. Bij mij lukt 5 kW opwek namelijk prima met een 1-fase omvormer, natuurlijk op een normale 1-fase aansluiting. 5 kW met een 1-fase omvormer lukt ook met een 3-fase aansluiting (3 x 35A)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• apox
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 07:41
Weer eentje met brandschade/smeulen van de connector tussen omvormer en batterij, deze persoon had zijn installatie al in dienst van november, 3 batterijen op 1 solarflow 2400AC. IkAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p044C43_jQNgibrA5e3pBhwdVNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhLLYNjJJRJI22W8bdTIBBia.jpg?f=fotoalbum_large

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:29

Werken deze op ab3000l batterijen?

• apox
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 07:41
Heeft er nog iemand voor dat de volgorde van zijn batterijen niet klopt in de app met de reëele situatie. Mijn 2de van 4 batterijen voor de solarflow 2400 AC is namelijk mijn laatste batterij en omgekeerd. Weet niet of dit kwaad kan of mogelijk op een slechte connectie kan liggen ? Ik zie ook zeker 1x per week, soms meer, een plotse SOC daling. Wat de trigger is is mij niet duidelijk, wifi lijkt mij steeds in orde, eenmaal zelfs gezien dat een kwartier lang de SOC met 50procent gezakt was om daarna terug te stijgen. Mijn batterijen laden elke dag tot 100procent. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QjVrsA-9LW8pS9pchTgwIqMpQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZWRUmrXb6w8Bg8eiGapdkt2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5xfDOhXf9sHhihr-HEvtLIxwYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3v7XsEE6lC9jIgiLB3ef9yPm.jpg?f=fotoalbum_large

En een embargo is voor jullie niet geldig? Hou je daar nou eens gewoon netjes aan.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

Henkoes schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:14:
[...]

Werken deze op ab3000l batterijen?
Nee, morgen om 10:00 mag er meer gecommuniceerd worden, dus hold your horses :) Heb het bericht al klaarstaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 21-04-2026 21:18 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• a2aan
apox schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:21:
Heeft er nog iemand voor dat de volgorde van zijn batterijen niet klopt in de app met de reëele situatie. Mijn 2de van 4 batterijen voor de solarflow 2400 AC is namelijk mijn laatste batterij en omgekeerd. Weet niet of dit kwaad kan of mogelijk op een slechte connectie kan liggen ?
De volgorde in de app is volgens mij alfabetisch (op serienummer), of eventueel o.b.v. moment van toevoegen. Volgens mij zitten de batterijen op een bus, en is het (vrijwel) onmogelijk voor de omvormer om de volgorde te bepalen.

• koboy
  • Nu online

koboy

dunklefaser schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:08:
@koboy
Wat je hierboven schrijft

[...]

moet je even nader toelichten. Bij mij lukt 5 kW opwek namelijk prima met een 1-fase omvormer, natuurlijk op een normale 1-fase aansluiting. 5 kW met een 1-fase omvormer lukt ook met een 3-fase aansluiting (3 x 35A)
De standaard zekering waar een PV installatie achter geplaatst wordt is 16A, dus maximaal ongeveer 3600W. Ga je daarboven zitten kom je in de speciale montages, al dan niet over meerdere groepen. Ja je kunt boven die 16A gaan zitten, maar dan krijg je speciale eisen aan de apparatuur, maar ook aan wat er in de meterkast zit qua bedrading.

Aardedraadje schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:22:
[...]

Ha Peter, zie dat de temperatuur vrij laag is met slechts 15C. Meteen aangesloten na binnenkomst? Misschien even op temperatuur laten komen?
De nieuwe ab3000x heb ik al een paar dagen in de garage staan in de kelder.
En pas vandaag aangesloten (toegevoegd) de temperatuur klopt.
Ik vermoed een defect.
Ga het morgen nog een keer proberen anders neem ik contact met Zendure.

• Ben(V)
MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:15:
[...]

And then?

Als zendure een api maakt met basic info kan ik als gebruiker die data er wel heen sturen.
Het gaat niet over de api van Zendure maar om die van de PV omvormers die niet van Zendure zijn.

apox schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:09:
Weer eentje met brandschade/smeulen van de connector tussen omvormer en batterij, deze persoon had zijn installatie al in dienst van november, 3 batterijen op 1 solarflow 2400AC. Ik[Afbeelding]
Dat is wel een ding.
Nu vandaag om de extra batterij toe te voegen lijkt het bij mij oke een van de bussen ligt wel iets dieper maar ziet er optimaal uit.
Het is geen prettig idee dit.
En nu mijn 4e ab3000x helemaal niet werkt gaat de vertrouwen in Zendure voor mij naar beneden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben(V) schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:26:
[...]

Het gaat niet over de api van Zendure maar om die van de PV omvormers die niet van Zendure zijn.
Wat maakt dat uit als je de data vanuit home assistant oid kan sturen?

Met mqtt desnoods...

Nog eens geprobeerd de p1 meter van netwerk te wijzigen. Flight mode weigert de app sowieso ergens verbinding mee te maken. Zelfs met bluetooth aan.

Oude netwerk, nieuwe netwerk, nieuwe iot network... Geen enkele sjoege. Ff uitpluggen en weer inpluggen en hij werkt weer gewoon. Op mn oude netwerk. :X

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2026 20:46 ]

• Gramser
Het maakt mij vooral nieuwsgierig naar hoe Zendure denkt zonnepanelen te kunnen zien.

• Gramser
MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:44:
[...]

Wat maakt dat uit als je de data vanuit home assistant oid kan sturen?

Met mqtt desnoods...

Nog eens geprobeerd de p1 meter van netwerk te wijzigen. Flight mode weigert de app sowieso ergens verbinding mee te maken. Zelfs met bluetooth aan.

Oude netwerk, nieuwe netwerk, nieuwe iot network... Geen enkele sjoege. Ff uitpluggen en weer inpluggen en hij werkt weer gewoon. Op mn oude netwerk. :X
Jij hebt gewoon een old skool batterij… maar klinkt als een soort reset. Kun je nu niet alsnog nieuwe netwerk selecteren (nadat je je telefoon daar ook op hebt gezet)?
peterbier schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:42:
[...]

Dat is wel een ding.
Nu vandaag om de extra batterij toe te voegen lijkt het bij mij oke een van de bussen ligt wel iets dieper maar ziet er optimaal uit.
Het is geen prettig idee dit.
En nu mijn 4e ab3000x helemaal niet werkt gaat de vertrouwen in Zendure voor mij naar beneden.
Aan de andere kant weten we natuurlijk niet precies wat er is gebeurd. Als de accustapel bijvoorbeeld scheef heeft gestaan, kan het zijn dat de connector niet volledig goed heeft aangesloten. Daarnaast kan, ondanks de IP65-rating, vocht op termijn alsnog invloed hebben op de verbinding.
Ter referentie: mijn eigen set staat sinds vorig jaar zomer, met volgens de ZenSDK API ongeveer 1.743 kWh geladen en 1.436 kWh ontladen, op continu 2400watt.

Toevoeging op je batterij probleem:
Je zou eventueel de deksel van je ab3000x kunnen losschroeven om te controleren of de stekker goed vastzit. Het is mogelijk dat deze los is geraakt, of misschien nooit correct is aangesloten. Voor zover ik weet staat de stroomconnector los van de communicatielijnen.

[ Voor 15% gewijzigd door geert1992 op 21-04-2026 20:59 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Vandaag kreeg ik een update over mijn bestelling van 7 april (CodeCaster in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"): GLS, DPD én DHL komen allen een deel van mijn producten bezorgen. _O- Ben heel benieuwd in welke volgorde en staat.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

koboy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:07:
[...]

De standaard zekering waar een PV installatie achter geplaatst wordt is 16A, dus maximaal ongeveer 3600W. Ga je daarboven zitten kom je in de speciale montages, al dan niet over meerdere groepen. Ja je kunt boven die 16A gaan zitten, maar dan krijg je speciale eisen aan de apparatuur, maar ook aan wat er in de meterkast zit qua bedrading.
Hier een 20 A B-kar voor de 5 kW 1-fase omvormer - heel af en toe 21 A gemeten,
natuurlijk is de groepenkast geschikt qua "bedrading". En weer terug naar de stekkeraccu's van Zendure.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 ... 231 ... 256 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.