• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:01
jelleeelco schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:15:
[...]

Uiteraard weet niemand wat de toekomst brengt - Stel we gaan prijzen van 1e per kWh gaan zien... Of de aandelen markt stort helemaal in elkaar. Maar met een redelijke inschatting is een thuisaccu (zoals ik hem gebruik) pas na een jaar of 7-8 terugverdiend. Dus dan begint het 'winst' maken pas.

Een krappe 3k op een spaarrekening doet meer.
Dat hangt af van de tijdsduur. Als je €3000 na 7,5 jaar hebt terugverdiend krijg je dus effectief €400 per jaar.

Op een 10 jaar vaste spaardeposito krijg je nu 3,25% bij Raisin. Na 10 jaar rente op rente is dat aangegroeid tot €4100.

Na 10 jaar batterijverdiensten heb je €4000 verdiend, minus €3000 vastgelegd in de batterij. Bijna break-even dus met de spaarrekening. Maar in jaar 10-15 levert dat nog eens €2000 op. Die spaarrekening levert in jaar 10-15 nog maar €700 extra op (tegen dezelfde rente).

Dan moet je eigenlijk ook nog meetellen dat je die €400 per jaar ook weer wegzet tegen rente. €400 inleg per jaar, rente 1,9% (vrij opneembaar) levert na 15 jaar een kapitaal van €7500 op. Plus 125 kg aan waardevolle metalen 😉.

Kortom:
- €3000 vastzetten tegen 3,25% tien jaar vast + 5 jaar vast. Na 15 jaar is het aangegroeid tot €4850.
- €3000 investeren in batterij. Opbrengst €400 per jaar. Inleg op spaarrekening tegen 1,9% per jaar (rente op rente). Na 15 jaar is dat aangegroeid tot €7500.

Gezien het redelijk gelijke risicoprofiel heeft op langere termijn die batterij wel een beter rendement.

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:31
Mimiix schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:22:
[...]

Ik wacht sinds 7 april op een levering.
Vandaag kreeg ik een nieuw aflevermoment. De zending zou tussen 10:30-11:30 geleverd worden. Wederom niet gehaald. Dit is de laatste keer dat ik iets direct bij Zendure bestel. De logistiek is een grote puinhoop.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:49

koboy

Heb een idee voor een icon

lexuzu schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:04:
[...]

Vandaag kreeg ik een nieuw aflevermoment. De zending zou tussen 10:30-11:30 geleverd worden. Wederom niet gehaald. Dit is de laatste keer dat ik iets direct bij Zendure bestel. De logistiek is een grote puinhoop.
Kun je wel de schuld bij Zendure leggen, maar het is de vervoerder die de afspraken niet nakomt. Bij de vervoerder klagen heeft meer zin dan hier, naast het melden bij Zendure dat de vervoerder zijn afspraken niet nakomt.

N.B. vervoer van accu's (boven een bepaalde massa per rit) valt onder transport van gevaarlijke stoffen. Hierdoor komt er allemaal regelgeving bij kijken. Kan me ook voorstellen dat met de huidige dieselprijzen er een iets andere rit planning op nagehouden wordt, maar een ingepland moment moet natuurlijk wel gehaald worden tenzij er sprake is van overmacht.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:54:
[...]

Dat hangt af van de tijdsduur. Als je €3000 na 7,5 jaar hebt terugverdiend krijg je dus effectief €400 per jaar.

Op een 10 jaar vaste spaardeposito krijg je nu 3,25% bij Raisin. Na 10 jaar rente op rente is dat aangegroeid tot €4100.

Na 10 jaar batterijverdiensten heb je €4000 verdiend, minus €3000 vastgelegd in de batterij. Bijna break-even dus met de spaarrekening. Maar in jaar 10-15 levert dat nog eens €2000 op. Die spaarrekening levert in jaar 10-15 nog maar €700 extra op (tegen dezelfde rente).

Dan moet je eigenlijk ook nog meetellen dat je die €400 per jaar ook weer wegzet tegen rente. €400 inleg per jaar, rente 1,9% (vrij opneembaar) levert na 15 jaar een kapitaal van €7500 op. Plus 125 kg aan waardevolle metalen 😉.

Kortom:
- €3000 vastzetten tegen 3,25% tien jaar vast + 5 jaar vast. Na 15 jaar is het aangegroeid tot €4850.
- €3000 investeren in batterij. Opbrengst €400 per jaar. Inleg op spaarrekening tegen 1,9% per jaar (rente op rente). Na 15 jaar is dat aangegroeid tot €7500.

Gezien het redelijk gelijke risicoprofiel heeft op langere termijn die batterij wel een beter rendement.
Als je het hebt over zo'n lange periode van 15 jaar zou ik rekenen met 8% rendement, dan zit je op 9500 ;)
(en afgelopen jaren is dat rendement fors hoger geweest dan 8%, eerder 10-15%)

Ik vraag me af of die accu wel zo risicoloos als een spaarrekening is.. Denk ook aan de economische levensduur (kun je beter 2-5 jaar sparen en tegen die tijd voor hetzelfde geldt iets beters kopen?)

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 20-04-2026 12:44 ]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb maar een ticket ingeschoten, met als titel:
Slimme meter modus, één van de twee Solarflow 800 Plus wisselt constant tussen "bezig met ontladen" en "Stand-by"

Ik heb tweemaal een Solarflow 800 Plus en een Zendure P1 meter in combinatie met een DSMR5 slimme meter Sagemcom T211.

Er is een constante nachtverbruik van ongeveer 60 Watt. Ik gebruik de "Slimme meter modus", zodat het nachtverbruik ongeveer op nul gehouden moet worden:
- 1 Solarflow 800 Plus wisselt constant tussen "Bezig met ontladen" rond de 30 Watt en "Standby", wat niet correct is. Iedere 10 tot 20 seconden wordt tussen deze twee gewisseld.
- 2 Solarflow 800 Plus blijft constant "bezig met ontladen" rond de 30 Watt, wat correct is.

De "Slimme meter modus"is hierdoor niet bruikbaar, er wordt teveel stroom vanuit het net getrokken.
Ook in de "Automodus" zie ik precies hetzelfde gedrag, de batterij met de naam "1 Solarflow 800 Plus" wisselt constant

Wanneer ik het "Energieplan" op "Basislastmodus" zet, blijven wél allebei de SolarFlow 800 Plus batterijen 30 Watt ontladen.

Beide heb ik bij elkaar in de buurt gezet, zodat het Wifi signaal voor beide even sterk is. Maar ook verder uit elkaar hetzelfde gedrag. Beide batterijen zitten op hetzelfde 2.4 GHz Wifi netwerk en hebben goed bereik (Sterk signaal)

De attachment PDF bevat 4 screenshots:
1: 33WattFromGrid -> 33 Watt wordt uit het Net getrokken, omdat batterij 1 Solarflow 800 Plus een tiental seconden in Standby is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiLPUWhgsSUfXhbznbsyO7eAc30=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PKNbNqtHyBbAfekUz6UWXNss.png?f=fotoalbum_large

2: Standby1Solarflow800Plus -> Detail van bovenstaande

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZN0jDlcJGFIYA5H78tWZRAc8JI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mkDTPziDt5AoM5cabdCs1awv.png?f=fotoalbum_large

3: Statistics1Solarflow800Plus -> Statistieken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxO64Wm6fDgdX9JEMVkljELmqbs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RmkNnlqCg0tnq7NTUvsy4Kbv.png?f=fotoalbum_large

4: HomeWizardAppScreenshot -> Schermafdruk van HomeWizard App, die laat zien dat er iedere keer uit het net stroom getrokken wordt, door Standby van batterij 1 Solarflow 800 Plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uwrr_RKhtFb7fMxGCvrPgYZFW0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wBAy1E39ueb6iKQWnsFS0ECM.png?f=fotoalbum_large

Er zijn géén zonnepanelen aangesloten op beide batterijen.

Waarom wisselt omvormer/batterij 1 de hele tijd tussen "Standby" en "Bezig met ontladen", terwijl de andere omvormer/batterij het wel goed doet?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Heb je wel AC-laden aangezet en “zonneoverschot volgen” geselecteerd?

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Gramser Ja, AC laden is aangezet én Volg de tijdvakken 12:00~16:00
Trouwens, het gaat ook mis bij "Automodus", ook daar eenzelfde soort gedrag.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:07

Mimiix

Professioneel Prutser

lexuzu schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:04:
[...]

Ik kreeg vandaag mail dat het verstuurd is.

Overigens: de post dienst is hier de schuldige in jouw verhaal. Zendure kan daar weinig aan doen lijkt me

[ Voor 12% gewijzigd door Mimiix op 20-04-2026 13:02 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Gramser
  • Nu online
ZuinigeRijder schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:57:
@Gramser Ja, AC laden is aangezet én Volg de tijdvakken 12:00~16:00
Trouwens, het gaat ook mis bij "Automodus", ook daar eenzelfde soort gedrag.
Ik werk niet meer via HEMS maar tijdvakken bij NOM zeggen me niks om eerlijk te zijn. Zit dat erin?

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13:07
@ZuinigeRijder eigenlijk wil je dat HEMS, bij zo'n laag vermogen van 60W, steeds maar één omvormer tegelijk gebruikt, de ander volledig op stand-by zet, en dan eens per uur (of zo) wisselt, om ze min of meer gelijk gevuld te laten.

Maar dit zal ook wel een 'optimalisatie' zijn die ergens onderaan een backlog blijft hangen, als 'ie er überhaupt al op staat.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 14kWh

Question:

Ik heb nu de AC2400+ met 4 batterijen. Nu merk ik dat ik flink overschot heb, maar de batterij kan maar met 2400 watt laden. Ook al voor de 75% regelt het vermogen om te laden terug tot zo'n 1950 watt en zak dan nog verder.

Gisteren kreeg ik de batterijen niet vol, maar tot de helft, terwijl ik wel teruglever op het net. Puur doordat de piek hoger is en korter. Die 14 kWh heeft toch 6 uur nodig van 2400 watt en dan reken ik het terugregelen van het laden niet eens mee. Mijn stapeltje met 4 extra AB3000L's is dus eigenlijk te groot.

Als ik 2 units plaats naast elkaar, dan kan ik met 4800watt laden, maar dan krijg ik een ander probleem, dat is dat ik een bon moet overleggen van een installateur die de 2 batterijen aansluit. Hier zit ik niet op te wachten. Dit kan ik namelijk prima zelf en als ik een installateur inhuur haal ik dat er qua kosten nooit meer uit.

Kan ik niet op een andere manier verklaren dat het OK is?

De batterijen staan sowieso in de schuur en zijn gekoppeld aan CEE stekkers en alles is 4mm² (maarja dat doet er verder ook niet echt meer toe).

Wie heeft er misschien 2 Zendure's en kan daar wat over zeggen?

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 20-04-2026 13:17 ]

• Gramser
  • Nu online
Voor twee x 2400W (4800W instelling) laden hoef je geen installateursbon te overleggen. Wel als je wil ontladen met meer dan 3000W. Ik heb twee Zendures SF2400AC+ in gebruik.

[ Voor 14% gewijzigd door Gramser op 20-04-2026 13:17 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 14kWh

Gramser schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:17:
Voor twee x 2400W (4800W instelling) laden hoef je geen installateursbon te overleggen. Wel als je wil ontladen met meer dan 3000W.
Ah ok, maar voor laden kan het wel op 4800watt?

Dat scheelt in ieder geval al iets...

• Gramser
  • Nu online
Fairy schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:18:
[...]

Ah ok, maar voor laden kan het wel op 4800watt?

Dat scheelt in ieder geval al iets...
Yes dat werkt gewoon.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:31
bilgy_no1 schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:54:
[...]

Kortom:

Op de Zendure site zelf worden terugverdientijden gesuggereerd die kant nog wal raken.
Voor de 2400AC+ 3 tot 4,5 jaar en voor de 1600AC+ 3,5 tot 4,5 jaar.
Ik heb vorige week nog een 1600AC+ bestelt, batterij capaciteit nog geen 2kWh.
Stel dat ik die elke dag oplaad met zonne energie en weer ontlaad. en dit 250 dagen per jaar lukt.

Ik heb tot nu netto zonder belastingen 12,5 cent per kWh overgehouden (1-feb t/m nu), laden met zonne energie en ontladen voor huis gebruik en het overschot op dure uren.
Hier moet je mee rekenen vanaf 1-1-27.
250 dagen x 2 kWh x € 0,125 = € 62,50 per jaar.
De batterij kost nu € 689 de terug verdien tijd is 689/62,5= 11 jaar.
Maar de 250 dagen ga ik niet halen (ervaring) en de 2 kWh is naar boven afgerond en wordt minder in de loop der jaren.
De werkelijke terug verdientijd zal dus hoger zijn, 15 jaar is een meer realistische tijd.
Het enige wat hier nog aan kan veranderen zijn de 12,5 cent als het me lukt die verder te verhogen.
Zendure mag aan mij uitleggen hoe ze aan die erg korte terug verdien tijden komen.
Pagina: 1 ... 229 230 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. En blijf on-topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.