• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
jelleeelco schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:15:
[...]

Uiteraard weet niemand wat de toekomst brengt - Stel we gaan prijzen van 1e per kWh gaan zien... Of de aandelen markt stort helemaal in elkaar. Maar met een redelijke inschatting is een thuisaccu (zoals ik hem gebruik) pas na een jaar of 7-8 terugverdiend. Dus dan begint het 'winst' maken pas.

Een krappe 3k op een spaarrekening doet meer.
Dat hangt af van de tijdsduur. Als je €3000 na 7,5 jaar hebt terugverdiend krijg je dus effectief €400 per jaar.

Op een 10 jaar vaste spaardeposito krijg je nu 3,25% bij Raisin. Na 10 jaar rente op rente is dat aangegroeid tot €4100.

Na 10 jaar batterijverdiensten heb je €4000 verdiend, minus €3000 vastgelegd in de batterij. Bijna break-even dus met de spaarrekening. Maar in jaar 10-15 levert dat nog eens €2000 op. Die spaarrekening levert in jaar 10-15 nog maar €700 extra op (tegen dezelfde rente).

Dan moet je eigenlijk ook nog meetellen dat je die €400 per jaar ook weer wegzet tegen rente. €400 inleg per jaar, rente 1,9% (vrij opneembaar) levert na 15 jaar een kapitaal van €7500 op. Plus 125 kg aan waardevolle metalen 😉.

Kortom:
- €3000 vastzetten tegen 3,25% tien jaar vast + 5 jaar vast. Na 15 jaar is het aangegroeid tot €4850.
- €3000 investeren in batterij. Opbrengst €400 per jaar. Inleg op spaarrekening tegen 1,9% per jaar (rente op rente). Na 15 jaar is dat aangegroeid tot €7500.

Gezien het redelijk gelijke risicoprofiel heeft op langere termijn die batterij wel een beter rendement.

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:50
Mimiix schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:22:
[...]

Ik wacht sinds 7 april op een levering.
Vandaag kreeg ik een nieuw aflevermoment. De zending zou tussen 10:30-11:30 geleverd worden. Wederom niet gehaald. Dit is de laatste keer dat ik iets direct bij Zendure bestel. De logistiek is een grote puinhoop.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:29

koboy

Heb een idee voor een icon

lexuzu schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:04:
[...]

Vandaag kreeg ik een nieuw aflevermoment. De zending zou tussen 10:30-11:30 geleverd worden. Wederom niet gehaald. Dit is de laatste keer dat ik iets direct bij Zendure bestel. De logistiek is een grote puinhoop.
Kun je wel de schuld bij Zendure leggen, maar het is de vervoerder die de afspraken niet nakomt. Bij de vervoerder klagen heeft meer zin dan hier, naast het melden bij Zendure dat de vervoerder zijn afspraken niet nakomt.

N.B. vervoer van accu's (boven een bepaalde massa per rit) valt onder transport van gevaarlijke stoffen. Hierdoor komt er allemaal regelgeving bij kijken. Kan me ook voorstellen dat met de huidige dieselprijzen er een iets andere rit planning op nagehouden wordt, maar een ingepland moment moet natuurlijk wel gehaald worden tenzij er sprake is van overmacht.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:56
bilgy_no1 schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:54:
[...]

Dat hangt af van de tijdsduur. Als je €3000 na 7,5 jaar hebt terugverdiend krijg je dus effectief €400 per jaar.

Op een 10 jaar vaste spaardeposito krijg je nu 3,25% bij Raisin. Na 10 jaar rente op rente is dat aangegroeid tot €4100.

Na 10 jaar batterijverdiensten heb je €4000 verdiend, minus €3000 vastgelegd in de batterij. Bijna break-even dus met de spaarrekening. Maar in jaar 10-15 levert dat nog eens €2000 op. Die spaarrekening levert in jaar 10-15 nog maar €700 extra op (tegen dezelfde rente).

Dan moet je eigenlijk ook nog meetellen dat je die €400 per jaar ook weer wegzet tegen rente. €400 inleg per jaar, rente 1,9% (vrij opneembaar) levert na 15 jaar een kapitaal van €7500 op. Plus 125 kg aan waardevolle metalen 😉.

Kortom:
- €3000 vastzetten tegen 3,25% tien jaar vast + 5 jaar vast. Na 15 jaar is het aangegroeid tot €4850.
- €3000 investeren in batterij. Opbrengst €400 per jaar. Inleg op spaarrekening tegen 1,9% per jaar (rente op rente). Na 15 jaar is dat aangegroeid tot €7500.

Gezien het redelijk gelijke risicoprofiel heeft op langere termijn die batterij wel een beter rendement.
Als je het hebt over zo'n lange periode van 15 jaar zou ik rekenen met 8% rendement, dan zit je op 9500 ;)
(en afgelopen jaren is dat rendement fors hoger geweest dan 8%, eerder 10-15%)

Ik vraag me af of die accu wel zo risicoloos als een spaarrekening is.. Denk ook aan de economische levensduur (kun je beter 2-5 jaar sparen en tegen die tijd voor hetzelfde geldt iets beters kopen?)

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 20-04-2026 12:44 ]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb maar een ticket ingeschoten, met als titel:
Slimme meter modus, één van de twee Solarflow 800 Plus wisselt constant tussen "bezig met ontladen" en "Stand-by"

Ik heb tweemaal een Solarflow 800 Plus en een Zendure P1 meter in combinatie met een DSMR5 slimme meter Sagemcom T211.

Er is een constante nachtverbruik van ongeveer 60 Watt. Ik gebruik de "Slimme meter modus", zodat het nachtverbruik ongeveer op nul gehouden moet worden:
- 1 Solarflow 800 Plus wisselt constant tussen "Bezig met ontladen" rond de 30 Watt en "Standby", wat niet correct is. Iedere 10 tot 20 seconden wordt tussen deze twee gewisseld.
- 2 Solarflow 800 Plus blijft constant "bezig met ontladen" rond de 30 Watt, wat correct is.

De "Slimme meter modus"is hierdoor niet bruikbaar, er wordt teveel stroom vanuit het net getrokken.
Ook in de "Automodus" zie ik precies hetzelfde gedrag, de batterij met de naam "1 Solarflow 800 Plus" wisselt constant

Wanneer ik het "Energieplan" op "Basislastmodus" zet, blijven wél allebei de SolarFlow 800 Plus batterijen 30 Watt ontladen.

Beide heb ik bij elkaar in de buurt gezet, zodat het Wifi signaal voor beide even sterk is. Maar ook verder uit elkaar hetzelfde gedrag. Beide batterijen zitten op hetzelfde 2.4 GHz Wifi netwerk en hebben goed bereik (Sterk signaal)

De attachment PDF bevat 4 screenshots:
1: 33WattFromGrid -> 33 Watt wordt uit het Net getrokken, omdat batterij 1 Solarflow 800 Plus een tiental seconden in Standby is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiLPUWhgsSUfXhbznbsyO7eAc30=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PKNbNqtHyBbAfekUz6UWXNss.png?f=fotoalbum_large

2: Standby1Solarflow800Plus -> Detail van bovenstaande

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZN0jDlcJGFIYA5H78tWZRAc8JI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mkDTPziDt5AoM5cabdCs1awv.png?f=fotoalbum_large

3: Statistics1Solarflow800Plus -> Statistieken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxO64Wm6fDgdX9JEMVkljELmqbs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RmkNnlqCg0tnq7NTUvsy4Kbv.png?f=fotoalbum_large

4: HomeWizardAppScreenshot -> Schermafdruk van HomeWizard App, die laat zien dat er iedere keer uit het net stroom getrokken wordt, door Standby van batterij 1 Solarflow 800 Plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uwrr_RKhtFb7fMxGCvrPgYZFW0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wBAy1E39ueb6iKQWnsFS0ECM.png?f=fotoalbum_large

Er zijn géén zonnepanelen aangesloten op beide batterijen.

Waarom wisselt omvormer/batterij 1 de hele tijd tussen "Standby" en "Bezig met ontladen", terwijl de andere omvormer/batterij het wel goed doet?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Heb je wel AC-laden aangezet en “zonneoverschot volgen” geselecteerd?

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Gramser Ja, AC laden is aangezet én Volg de tijdvakken 12:00~16:00
Trouwens, het gaat ook mis bij "Automodus", ook daar eenzelfde soort gedrag.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36

Mimiix

Professioneel Prutser

lexuzu schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:04:
[...]

Ik kreeg vandaag mail dat het verstuurd is.

Overigens: de post dienst is hier de schuldige in jouw verhaal. Zendure kan daar weinig aan doen lijkt me

[ Voor 12% gewijzigd door Mimiix op 20-04-2026 13:02 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Gramser
  • Nu online
ZuinigeRijder schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:57:
@Gramser Ja, AC laden is aangezet én Volg de tijdvakken 12:00~16:00
Trouwens, het gaat ook mis bij "Automodus", ook daar eenzelfde soort gedrag.
Ik werk niet meer via HEMS maar tijdvakken bij NOM zeggen me niks om eerlijk te zijn. Zit dat erin?

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 24-05 13:34
@ZuinigeRijder eigenlijk wil je dat HEMS, bij zo'n laag vermogen van 60W, steeds maar één omvormer tegelijk gebruikt, de ander volledig op stand-by zet, en dan eens per uur (of zo) wisselt, om ze min of meer gelijk gevuld te laten.

Maar dit zal ook wel een 'optimalisatie' zijn die ergens onderaan een backlog blijft hangen, als 'ie er überhaupt al op staat.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Question:

Ik heb nu de AC2400+ met 4 batterijen. Nu merk ik dat ik flink overschot heb, maar de batterij kan maar met 2400 watt laden. Ook al voor de 75% regelt het vermogen om te laden terug tot zo'n 1950 watt en zak dan nog verder.

Gisteren kreeg ik de batterijen niet vol, maar tot de helft, terwijl ik wel teruglever op het net. Puur doordat de piek hoger is en korter. Die 14 kWh heeft toch 6 uur nodig van 2400 watt en dan reken ik het terugregelen van het laden niet eens mee. Mijn stapeltje met 4 extra AB3000L's is dus eigenlijk te groot.

Als ik 2 units plaats naast elkaar, dan kan ik met 4800watt laden, maar dan krijg ik een ander probleem, dat is dat ik een bon moet overleggen van een installateur die de 2 batterijen aansluit. Hier zit ik niet op te wachten. Dit kan ik namelijk prima zelf en als ik een installateur inhuur haal ik dat er qua kosten nooit meer uit.

Kan ik niet op een andere manier verklaren dat het OK is?

De batterijen staan sowieso in de schuur en zijn gekoppeld aan CEE stekkers en alles is 4mm² (maarja dat doet er verder ook niet echt meer toe).

Wie heeft er misschien 2 Zendure's en kan daar wat over zeggen?

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 20-04-2026 13:17 ]

• Gramser
  • Nu online
Voor twee x 2400W (4800W instelling) laden hoef je geen installateursbon te overleggen. Wel als je wil ontladen met meer dan 3000W. Ik heb twee Zendures SF2400AC+ in gebruik.

[ Voor 14% gewijzigd door Gramser op 20-04-2026 13:17 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Gramser schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:17:
Voor twee x 2400W (4800W instelling) laden hoef je geen installateursbon te overleggen. Wel als je wil ontladen met meer dan 3000W.
Ah ok, maar voor laden kan het wel op 4800watt?

Dat scheelt in ieder geval al iets...

• Gramser
  • Nu online
Fairy schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:18:
[...]

Ah ok, maar voor laden kan het wel op 4800watt?

Dat scheelt in ieder geval al iets...
Yes dat werkt gewoon.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-05 17:45
bilgy_no1 schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:54:
[...]

Kortom:

Op de Zendure site zelf worden terugverdientijden gesuggereerd die kant nog wal raken.
Voor de 2400AC+ 3 tot 4,5 jaar en voor de 1600AC+ 3,5 tot 4,5 jaar.
Ik heb vorige week nog een 1600AC+ bestelt, batterij capaciteit nog geen 2kWh.
Stel dat ik die elke dag oplaad met zonne energie en weer ontlaad. en dit 250 dagen per jaar lukt.

Ik heb tot nu netto zonder belastingen 12,5 cent per kWh overgehouden (1-feb t/m nu), laden met zonne energie en ontladen voor huis gebruik en het overschot op dure uren.
Hier moet je mee rekenen vanaf 1-1-27.
250 dagen x 2 kWh x € 0,125 = € 62,50 per jaar.
De batterij kost nu € 689 de terug verdien tijd is 689/62,5= 11 jaar.
Maar de 250 dagen ga ik niet halen (ervaring) en de 2 kWh is naar boven afgerond en wordt minder in de loop der jaren.
De werkelijke terug verdientijd zal dus hoger zijn, 15 jaar is een meer realistische tijd.
Het enige wat hier nog aan kan veranderen zijn de 12,5 cent als het me lukt die verder te verhogen.
Zendure mag aan mij uitleggen hoe ze aan die erg korte terug verdien tijden komen.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:42
Polvo176 schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:31:
[...]

Op de Zendure site zelf worden terugverdientijden gesuggereerd die kant nog wal raken.
Stel dat ik die elke dag oplaad met zonne energie en weer ontlaad. en dit 250 dagen per jaar lukt.

Ik heb tot nu netto zonder belastingen 12,5 cent per kWh overgehouden (1-feb t/m nu), laden met zonne energie en ontladen voor huis gebruik en het overschot op dure uren.
Maar de 250 dagen ga ik niet halen (ervaring) en de 2 kWh is naar boven afgerond en wordt minder in de loop der jaren.
De werkelijke terug verdientijd zal dus hoger zijn, 15 jaar is een meer realistische tijd.
Het enige wat hier nog aan kan veranderen zijn de 12,5 cent als het me lukt die verder te verhogen.
Zendure mag aan mij uitleggen hoe ze aan die erg korte terug verdien tijden komen.
Vraagje, waarom neem je vanaf 2027 de energiebelastingen niet mee? Ik dacht dat een realistisch scenario was dat vanaf 2027 iedere kWh die ik teruglever me OF geld kost, OF niets/nauwelijks iets opbrengt. Maar iedere kWh die ik NIET van het net hoef af te nemen, scheelt me de kale energieprijs + de energiebelasting.

In mijn geval vast contract, 26 cent. Als ik ongeveer 2kWh per dag bespaar, 250 dagen (erg optimistisch, dat klopt...maar gaat mij even om hoe het berekend wordt), dan bespaar ik toch 0.26 x 2 x 250 = 130e per jaar?

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:58
[...]

voor elke Kwh die je via je batterij krijgt moet je de electriciteit niet kopen, geen btw, taxen, netkosten voor betalen en kost volgens mij ergens rond de 30ct, waar haal je die 12.5ct..?

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 15:18
Yuggo schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:02:
[...]

Voor diegene die hier ook last van hebben of krijgen in de toekomst. Ik heb hem nu met mijn P1 meter draaien van Homewizard en houd nu wel mooi 0 op de meter.
@Yuggo Onze HW P1 viel regelmatig uit (rode LED). Wij hebben dan ook een Zendure P1 en actieve splitter geïnstalleerd, eerst zonder extra voeding denkende dat de poort dat wel trekt; maar dat trok die poort helemaal niet 😂. Met extra voeding is nu alles rustig. Wij denken dat onze digitale meter maar een zwakke voeding heeft voor zijn P1 poort en dat daarom de HW P1 er regelmatig uitkletste.

• Ieniemienieme
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-05 11:37
Weet iemand of mijn eerdere probleem (van de Zendure 2400AC+ die de gekoppelde Home Assistant P1 meter op offline ziet staan, terwijl deze perfect werkt) bekend is bij Zendure en daar aangepakt wordt?
Volgens deze forumpost ben ik niet de enige die dit probleem ervaart, maar zie nergens officiele communicatie of een oplossing/workaround? https://forum.zendure.com/d/24033

Never underestimate my incompetence!

• jelleeelco
Ieniemienieme schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:16:
Weet iemand of mijn eerdere probleem (van de Zendure 2400AC+ die de gekoppelde Home Assistant P1 meter op offline ziet staan, terwijl deze perfect werkt) bekend is bij Zendure en daar aangepakt wordt?
Volgens deze forumpost ben ik niet de enige die dit probleem ervaart, maar zie nergens officiele communicatie of een oplossing/workaround? https://forum.zendure.com/d/24033
De HW P1 meter werkt maar bij een paar mensen. Je kunt beter de Zendure P1 meter aanschaffen of alles via HA laten verlopen, dan kun je de P1 meter van HW wel gebruiken.

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 15:18
Yuggo schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:25:
[...]

Jazeker wel. Ik had hem eerst op de P1 meter van Zendure zelf draaien, maar dat werkte niet lekker. Nu werkt alles zoals het hoort.
@Yuggo, dat is vreemd. Bij ons werken de twee maar, opvallend, met de Zendure P1 lijkt hij de nul nauwkeuriger te houden en ik snap niet waarom; die P1 verzorgt toch enkel de communicatie. Kan ook toeval zijn; hieronder Wo & Do HW P1, Vr & Za Zendure P1. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XT8cCFVtklE4AYB0NH2vVmzR4PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYuFi6LxqBO1sp52JDyKTnUq.jpg?f=fotoalbum_large

• jelleeelco
PhilippeJoris schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:21:
[...]

@Yuggo, dat is vreemd. Bij ons werken de twee maar, opvallend, met de Zendure P1 lijkt hij de nul nauwkeuriger te houden en ik snap niet waarom; die P1 verzorgt toch enkel de communicatie. Kan ook toeval zijn; hieronder Wo & Do HW P1, Vr & Za Zendure P1. [Afbeelding]
Dat hangt denk ik van wat meer factoren af... hoe was de zonopbrengst, hoeveel vermogen trok het huis, etc...

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:59
PhilippeJoris schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:21:
[...]

@Yuggo, dat is vreemd. Bij ons werken de twee maar, opvallend, met de Zendure P1 lijkt hij de nul nauwkeuriger te houden en ik snap niet waarom; die P1 verzorgt toch enkel de communicatie. Kan ook toeval zijn; hieronder Wo & Do HW P1, Vr & Za Zendure P1. [Afbeelding]
Hier wil ik juist weer bewust naar de hw p1.
Bij de zendure p1 gaat de regeling als een gek oscilleren (laden/ontladen) op laag vermogen.
Lees online dat het komt doordat de slimme meter (landis gyr e350 dsmr5.0) maar elke 10sec data ververst wat dit gedrag veroorzaakt.
Bij de hw p1 is er niets aan de hand en wordt NOM strak gehouden

Herkennen andere dit die beide p1 meters hebben?
Of kan er nog een setting verkeerd staan?

• Gramser
  • Nu online
Ik heb beide P1-meters - en binnen Home Assitant gebruik ik die van HW. Maar toen ik HEMS draaide ging dat prima met de Zendure P1-meter. Ik heb wel een DSMR5.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:04
Henkoes schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:44:
[...]

Wanneer is de v1.0.2 uitgekomen?? Hier kan ik geen nieuws of verbeteringen over vinden?
Ik heb geen flauw. Destijds werd gelijk 1.0.2 geïnstalleerd. Sindsdien kijk ik af en toe in de Zendure app of alles nog ok is en vanaf en tot wanneer ‘s nachts energie uit de batterij gehaald is. Voor mij is het apparaat set and forget. Op het vlak van de thuisbatterij ben ik een light tweaker. :) Komt ongetwijfeld wel als ik weer een keertje met Home Assistant aan de slag ga. Voor nu vind ik HomeKit+homebridge voldoende.

• Tom35
Zijn er eigenlijk Belgen hier die zich al aan de nieuwste editie van de firmware gewaagd hebben EDIT voor de 2400AC+ EDIT 8) .
Ik ben wat afwachtend want als ze GPS van gsm gaan gebruiken als locatie heb ik een probleem....:)
Synergrid is zoals alle andere instanties niet de snelste ...

[ Voor 4% gewijzigd door Tom35 op 20-04-2026 15:14 ]

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:23
@Tom35 voor de AC2400+ bedoel je?

• Tosti Ham-Kaas245
  • Laatst online: 07-05 20:29
Tom35 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:02:
[...]

voor elke Kwh die je via je batterij krijgt moet je de electriciteit niet kopen, geen btw, taxen, netkosten voor betalen en kost volgens mij ergens rond de 30ct, waar haal je die 12.5ct..?
Inderdaad, de variabele kosten, belasting, eventuele terugleverkosten e.d. vergeet je. Ik heb mijn verbruiksgegevens per kwartier over 2025 eens door Claude gegooid met de vraag om op basis van de huidige tarieven (0,26 normaal, 0,22 dal) te berekenen wat mijn accu in dat geval zou opleveren. Dat blijkt bijna 300,- per jaar netto. Mijn terugverdientijd is daarmee 4,2 jaar voor een Zendure SolarFlow 2400 AC+ met Zendure SolarFlow AC3000L accu.

• bilgy_no1
mitsumark schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:42:
[...]

Als je het hebt over zo'n lange periode van 15 jaar zou ik rekenen met 8% rendement, dan zit je op 9500 ;)
(en afgelopen jaren is dat rendement fors hoger geweest dan 8%, eerder 10-15%)

Ik vraag me af of die accu wel zo risicoloos als een spaarrekening is.. Denk ook aan de economische levensduur (kun je beter 2-5 jaar sparen en tegen die tijd voor hetzelfde geldt iets beters kopen?)
@jelleeelco maakte expliciet de claim dat een spaarrekening meer opbrengt. Daar keek ik dus naar. En dan heb ik nog met een 10 jaar vaste rente gerekend, wat hoger is dan je op een (vrij opneembare) spaarrekening krijgt. 8% rente krijg je nergens in Nederland of binnen de EMU voor een spaarproduct.

8% wordt wel genomen als referentie voor beleggen, maar het is ook risicovoller. Dat is ook gebaseerd op Amerikaanse markten, maar dan zit je met een groeiend US$-risico.

Je moet investeringen met een redelijk gelijk risicoprofiel vergelijken. Zowel de bankrekening als de batterij hebben een laag risico.

Sowieso heb je 10 jaar garantie bij Zendure. Dat maakt het risico op die eerste 10 jaar in elk geval zeer laag. Misschien nog niet zo laag als op een spaarrekening met bescherming. Maar 6000 cycles is ruim 16 jaar met 1 cycle per dag.

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 17:30
Ik heb vanmiddag een zendure p1 meter ontvangen. De actieve p1 splitter komt morgen pas. Maar als ik zie wat de zendure p1 meter voor een data geeft dan vraag ik me af waar er een nulletje of meer fout gaan. Heeft iemand dit eerder gehad en ook een oplossing hiervoor?
Deze cijfers kloppen niet. Op een goede dag heb ik max 21 kwh opbrengst van de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wdi6x1fv28EckbWtn-92svCPJ3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3we7ozaGW2eIRpUx2Hapm42.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cG-xQVUaktf_W54VEM35XRPD7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mw97SwYZHnuEAJapPUrBUDv8.jpg?f=fotoalbum_large

• jelleeelco
slvans schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:22:
Ik heb vanmiddag een zendure p1 meter ontvangen. De actieve p1 splitter komt morgen pas. Maar als ik zie wat de zendure p1 meter voor een data geeft dan vraag ik me af waar er een nulletje of meer fout gaan. Heeft iemand dit eerder gehad en ook een oplossing hiervoor?
Deze cijfers kloppen niet. Op een goede dag heb ik max 21 kwh opbrengst van de zonnepanelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit eerder voorbij zien komen - zodra de P1 meter fatsoenlijk gevoed werd, was het probleem verholpen.

• slvans
jelleeelco schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:23:
[...]

Ik heb dit eerder voorbij zien komen - zodra de P1 meter fatsoenlijk gevoed werd, was het probleem verholpen.
Dank je.
Dan haal ik hem eruit en wacht ik daar even op.

• jelleeelco
slvans schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:25:
[...]

Dank je.
Dan haal ik hem eruit en wacht ik daar even op.
of hang er even een USB-C lader aan...

• Polvo176
Tom35 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:02:
[...]

Dat is wat ik in de afgelopen 3 maanden per kWh terug heb gekregen, zonder belastingen wel te verstaan.
Incl belastingen is het 23,6 cent, die krijg ik nu nog wel terug, maar volgend jaar niet meer.

Goed om er even bij te vermelden dat ik met 6 kWh aan batterijen 1000 kWh p/j minder van het net neem.
Meer kan dat niet worden, ervaring van afgelopen jaar.
Het gemiddelde lever tarief is bij mij over de zelfde periode 23 cent (incl bel.), op jaarbasis bespaar ik dan 230 euro.
Elke kWh daar boven levert niet meer op dan die 12,5 cent / kWh
Dat geldt voor elke batterij die ik er bij koop.

• bilgy_no1
[...]

Het is altijd een kwestie van aannames.

Jij rekent maar met 1 business case: NOM bij een vast contract. Sowieso levert een opgeslagen en later gebruikte kWh dan voorkomen van inkoop op tegen het vaste tarief. En ook lagere terugleverboetes.

Vanaf 2027 levert een kWh terugleveren bij een vast contract waarschijnlijk niets meer op. Inkoop zal rond €0,25 zijn. Als je daarmee rekent zit je dus ook in jouw rekensom weer op 7,5 jaar.

Maar je kunt die batterij ook anders inzetten met een dynamisch cotract. Dan kun je ook in de winter arbitrage doen.

Ik geloof stellig dat ik een excel kan maken met wat aannames waar een tvt van 4 jaar uit rolt... Maar daar geef ik je geen garanties op...

• Yuggo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-05 15:38
PhilippeJoris schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:15:
[...]

@Yuggo Onze HW P1 viel regelmatig uit (rode LED). Wij hebben dan ook een Zendure P1 en actieve splitter geïnstalleerd, eerst zonder extra voeding denkende dat de poort dat wel trekt; maar dat trok die poort helemaal niet 😂. Met extra voeding is nu alles rustig. Wij denken dat onze digitale meter maar een zwakke voeding heeft voor zijn P1 poort en dat daarom de HW P1 er regelmatig uitkletste.
Als ik het goed begrijp heb je de P1 splitter nu voorzien van extra voeding en dat werkte?

• Yuggo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-05 15:38
dubbele post

[ Voor 95% gewijzigd door Yuggo op 20-04-2026 15:41 ]

• mitsumark
bilgy_no1 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:21:
[...]

@jelleeelco maakte expliciet de claim dat een spaarrekening meer opbrengt. Daar keek ik dus naar. En dan heb ik nog met een 10 jaar vaste rente gerekend, wat hoger is dan je op een (vrij opneembare) spaarrekening krijgt. 8% rente krijg je nergens in Nederland of binnen de EMU voor een spaarproduct.

8% wordt wel genomen als referentie voor beleggen, maar het is ook risicovoller. Dat is ook gebaseerd op Amerikaanse markten, maar dan zit je met een groeiend US$-risico.

Je moet investeringen met een redelijk gelijk risicoprofiel vergelijken. Zowel de bankrekening als de batterij hebben een laag risico.

Sowieso heb je 10 jaar garantie bij Zendure. Dat maakt het risico op die eerste 10 jaar in elk geval zeer laag. Misschien nog niet zo laag als op een spaarrekening met bescherming. Maar 6000 cycles is ruim 16 jaar met 1 cycle per dag.
Tja, ik schat het risico ten aanzien van rendement met een accu veel hoger dan sparen, en op 15 jaar eerlijk gezegd ook hoger dan beleggen.
Dat het product 15 jaar werkt prima, maar het financieel rendement staat daar grotendeels los van.

Of anders gezegd, ik ben zekerder van 10000 euro op m'n rekening door 15 jaar lang te beleggen met start 3000 euro, dan dat ik 10000 euro op m'n rekening heb na 15 jaar energiekostenbesparingen te beleggen met een accu van 3000 euro.

• slvans
jelleeelco schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:26:
[...]

of hang er even een USB-C lader aan...
Thnx. Die had ik nog niet gezien

• Polvo176
bilgy_no1 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:32:
[...]

Het is altijd een kwestie van aannames.

Jij rekent maar met 1 business case: NOM bij een vast contract. Sowieso levert een opgeslagen en later gebruikte kWh dan voorkomen van inkoop op tegen het vaste tarief. En ook lagere terugleverboetes.

Vanaf 2027 levert een kWh terugleveren bij een vast contract waarschijnlijk niets meer op. Inkoop zal rond €0,25 zijn. Als je daarmee rekent zit je dus ook in jouw rekensom weer op 7,5 jaar.

Maar je kunt die batterij ook anders inzetten met een dynamisch cotract. Dan kun je ook in de winter arbitrage doen.

Ik geloof stellig dat ik een excel kan maken met wat aannames waar een tvt van 4 jaar uit rolt... Maar daar geef ik je geen garanties op...
Ik heb een dynamisch contract en de bedragen zijn direct uit de app van de energie leverancier.
Anders zou verkopen op dure uren ook geen zin hebben.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 24-05 13:34
@Treur & @PhilippeJoris volgens mij zien jullie een tegenovergesteld gevolg van dezelfde oorzaak: Zendure/HEMS schakelt i.c.m. een HW-P1-meter maar 1x per 20sec (ondanks dat de P1-waarde die je in de app ziet wel vaker wordt ververst).

Dus met een DSMR 5 meter werkt NOM beter/strakker i.c.m. de P1-meter van Zendure, omdat die vaker schakelt (iedere 5-6sec), maar met een DSMR 4 meter (of die Landis Gyr E350, wat DSMR 4 vermomd als 5 lijkt) lijkt dat snelle(re) schakelen juist voor problemen te zorgen (continue overcompensatie), en gaat het juist beter met de HW-P1-meter.

En dan heb je dus nog het punt dat de HW-P1-meter lang niet bij iedereen goed werkt i.c.m. HEMS, iets waar 'wij' nog geen logica achter hebben gevonden, en waarvan Zendure de analyse schijnbaar heeft 'opgegeven'. Iets dat jammer/vreemd is, aangezien andere fabriekanten/integraties wél altijd kunnen werken met HW-P1-meter.

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:59
a2aan schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:33:
@Treur & @PhilippeJoris volgens mij zien jullie een tegenovergesteld gevolg van dezelfde oorzaak: Zendure/HEMS schakelt i.c.m. een HW-P1-meter maar 1x per 20sec (ondanks dat de P1-waarde die je in de app ziet wel vaker wordt ververst).

Dus met een DSMR 5 meter werkt NOM beter/strakker i.c.m. de P1-meter van Zendure, omdat die vaker schakelt (iedere 5-6sec), maar met een DSMR 4 meter (of die Landis Gyr E350, wat DSMR 4 vermomd als 5 lijkt) lijkt dat snelle(re) schakelen juist voor problemen te zorgen (continue overcompensatie), en gaat het juist beter met de HW-P1-meter.

En dan heb je dus nog het punt dat de HW-P1-meter lang niet bij iedereen goed werkt i.c.m. HEMS, iets waar 'wij' nog geen logica achter hebben gevonden, en waarvan Zendure de analyse schijnbaar heeft 'opgegeven'. Iets dat jammer/vreemd is, aangezien andere fabriekanten/integraties wél altijd kunnen werken met HW-P1-meter.
Dank voor de heldere uitleg!
Ik ga eens in overleg met de netbeheerder of ze de meter een upgrade kunnen geven naar een nieuwere meter die wel echt dsrm5 is

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-05 12:12
Na redelijk wat inlezen en rekenen rondom mijn verbruiksprofiel, sta ik op het punt om mijn eerste thuisbatterij aan te schaffen. Ik wil mijn lijstje en plan toch nog even aan jullie voorleggen om te kijken of ik niets over het hoofd zie.

Ik heb gekozen voor de Zendure 2400 AC+ (basisunit 2,4 kWh).
Mijn doel is niet om volledig onafhankelijk te worden, maar om een zo hoog mogelijke ROI te behalen. Ik heb een warmtepomp-airco en een specifiek leefpatroon (doordeweeks overdag aan het werk, om het weekend vaak weg).

Zomer: Mijn nachtverbruik is dan alleen het sluipverbruik (~150W). Een 2,4 kWh accu dekt dit perfect af.
Winter: De warmtepomp draait dan wel door (~550W incl. sluipverbruik), maar mijn Oost-West dak (4260 Wp) levert in de donkere maanden te weinig op om een grotere accu überhaupt vol te krijgen.
De meerprijs voor een extra module verdient zich in mijn situatie gewoon te langzaam terug.

Om de 2400W output veilig te kunnen benutten, komt er een aparte groep met een blauwe CEE-wandcontactdoos.
Voor nu is het de bedoeling om de Zendure in de niet-geisoleerde garage te plaatsen. Ik wil hem op een XPS-isolatie plaat plaatsen met daarbovenop een betontegel van 60x60. Op die manier bescherm ik hem een beetje tegen optrekkende kou en het lijkt me ook brandveilig.

Ik wil mijn huidige Youless LS120 behouden voor de statistieken in Energie Manager Online. Daarom wil ik een PowerBaas Actieve P1 Splitter aanschaffen om zowel de Youless als de Zendure P1 meter tegelijk te voeden.

Vragen die ik nog heb:
- Is dit lijstje zo compleet en goed op elkaar afgestemd voor een stabiele werking?
- Ik twijfel tussen de Zendure P1-dongle (die in de P1-poort gaat) of de Zendure Smart Meter (3CT) die je in de groepenkast inbouwt. Welke geniet jullie voorkeur qua stabiliteit en reactiesnelheid?
- Zijn er nog tips voor de configuratie in de Zendure-app in combinatie met een splitter?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mn zendure is hier de wifi kwijt geraakt en krijg het niet meer aan de praat. 3 seconden ingedrukt houden levert een mooie knipperende wifi lamp op. Maar app vindt geen apparaat.

• Gramser
  • Nu online
Even indrukken tot de langere piep, wachten tot hij standby gaat (bliksem wordt rood), stekker eruit en opnieuw erin. Dat heeft bij mij wel gewerkt.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 07:45
Treur schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:29:
[...]

Hier wil ik juist weer bewust naar de hw p1.
Bij de zendure p1 gaat de regeling als een gek oscilleren (laden/ontladen) op laag vermogen.
Lees online dat het komt doordat de slimme meter (landis gyr e350 dsmr5.0) maar elke 10sec data ververst wat dit gedrag veroorzaakt.
Bij de hw p1 is er niets aan de hand en wordt NOM strak gehouden

Herkennen andere dit die beide p1 meters hebben?
Of kan er nog een setting verkeerd staan?
Mijn Landis en Gyr e350 was een SMR5.0 verwar dit niet met een DSMR5.0 hier zit een verschil in op het gebied van communicatie. Hier kan dus ook het verschil gemaakt worden tussen de HW P1 en de Zendure.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Gramser schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:03:
[...]

Ik werk niet meer via HEMS maar tijdvakken bij NOM zeggen me niks om eerlijk te zijn. Zit dat erin?
Ja, zodoende laad ik op de goedkope uren, tussen 12:00 en 16:00 uur met het ingestelde vermogen, ik heb 900 Watt gekozen, aangezien ik bijna 4 kWh aan batterij heb, dus krijg die dan vol. En meestal is er genoeg zonnepanelen opwek tussen 12:00 en 16:00 uur. Daarbuiten dus NOM ontladen.

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 20-04-2026 18:34 ]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:53:
Mn zendure is hier de wifi kwijt geraakt en krijg het niet meer aan de praat. 3 seconden ingedrukt houden levert een mooie knipperende wifi lamp op. Maar app vindt geen apparaat.
WiFi is een groot drama bij Zendure.
1) Staat je AP dicht genoeg bij de accu (als hij het normaal nét wel haalt, gaat het ook vaak nét niet)?
2) Heb je een dedicated 2.4 GHz SSID?
3) Nieuw modem? Ik was deze week van AP gewisseld. Zelfde SSID, maar hij wilde hem gewoon niet pakken (niet vanzelf, en niet via de app). Uiteindelijk in de app geheel opnieuw netwerk gekozen, toen was het zo gedaan. Ik denk dat de versleuteling oid niet meer klopte. Zendure P1 had hetzelfde probleem.

Komt op mij niet heel robuust over. Geen idee waarom ze bezuinigd hebben op bekabelde aansturing.

Dit topic:
50% berichten: P1 werkt niet
25% berichten: Wifi gedoe
20% berichten: aankoopenthusiasme
5% berichten: andere inhoudelijke zaken

• lexuzu
  • Laatst online: 21:50
Mimiix schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:01:
[...]

Ik kreeg vandaag mail dat het verstuurd is.

Overigens: de post dienst is hier de schuldige in jouw verhaal. Zendure kan daar weinig aan doen lijkt me
Hij is inmiddels gearriveerd en draait inmiddels met home assistant integratie. Wel een mooi systeem.

Zendure zou in zee kunnen gaan mer betrouwbaarder vervoerders.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 07:45
Zwartoog schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:23:
[...]

1) Staat je AP dicht genoeg bij de accu (als hij het normaal nét wel haalt, gaat het ook vaak nét niet)?
3) Nieuw modem? Ik was deze week van AP gewisseld. Zelfde SSID, maar hij wilde hem gewoon niet pakken (niet vanzelf, en niet via de app). Uiteindelijk in de app geheel opnieuw netwerk gekozen, toen was het zo gedaan. Ik denk dat de versleuteling oid niet meer klopte. Zendure P1 had hetzelfde probleem.

Komt op mij niet heel robuust over. Geen idee waarom ze bezuinigd hebben op bekabelde aansturing.

Dit topic:
Ik heb nog geen één keer wifi problemen gehad......

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Dit topic:
Hij heeft het een maand of wat probleemloos gedaan. Eerste aanmelding was ook probleemloos. Heb nu de omvormer weer aan de praat. Nu de p1 nog :X

Lijkt wel alsof het aan de app ligt. Die vindt niks.

Edit: iPhone ook niet. Bluetooth verbinding doet het wel...

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:49
[...]

Dit topic:
Hoe kom bij die bewering ? Heb je 919 pagina’s staan naspitten ?

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:26
[...]

Werkt hier prima, binnen 5 minuten de hele setup online (2400AC+ en 3x AB3000L), ook tijdens firmware updates geen issues, draait hier nu al ruim 3 weken zonder een enkel wifi issue. Ik vind je statement ietwat kort door de bocht. Hetzelfde verhaal gaat op voor de Zendure P1 meter, ook nul issues.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:01
IJsbeer schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:29:
Grappig hoe best veel mensen 'vallen' over het standby gebruik van de accu wat best forst is en vaak wordt 'vergeten' in de financiële berekeningen...
Maar als het om HomeAssistant gaat wordt het voor iedere scheet aanbevolen om er een PC voor te laten draaien...
Zeker weten! F…! The cloud :9

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 20:08
[...]

Dit topic:
Ik denk niet dat dit een Zendure specifiek probleem is. Meer Wifi in het algemeen. Zendure gebruikt ESP(32?) voor hun devices, en die kunnen in sommige setups voor problemen zorgen. Dat hoeft uiteraard niet. Vooral mesh netwerken kunnen nog wel eens voor problemen zorgen. Zo draait mijn Zendure 5 dagen zonder problemen, maar vanmorgen had mijn accesspoint opeens zin om hem te laten roamen van de garage naar de bovenverdieping. Gevolg; minder goede Wifi verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1XSg0z_YvCwzgQi9eX6Oo6ZWY4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qhOrHXFx4B9Dq05zHdR9e9Ie.png?f=fotoalbum_large
Ik heb hem nu handmatig aan een accesspoint van de garage toegewezen.

Ik ben het met je eens dat bekabeld een betere optie was, zeker omdat je afhankelijk bent van communicatie tussen inverter en P1 meter voor een goede werking.

Ik hoop nog steeds dat ze het Modbus protocol open gooien en ons zo alsnog een bekabelde optie kunnen bieden. Al is het niet geheel gebruiksvriendelijk.

• bilgy_no1
mitsumark schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:44:
[...]
Tja, ik schat het risico ten aanzien van rendement met een accu veel hoger dan sparen, en op 15 jaar eerlijk gezegd ook hoger dan beleggen.
Dat het product 15 jaar werkt prima, maar het financieel rendement staat daar grotendeels los van.

Of anders gezegd, ik ben zekerder van 10000 euro op m'n rekening door 15 jaar lang te beleggen met start 3000 euro, dan dat ik 10000 euro op m'n rekening heb na 15 jaar energiekostenbesparingen te beleggen met een accu van 3000 euro.
Prima als je een hogere risk appetite hebt. In mijn voorbeeld kun je dan €3000 investeren in de batterij en de €400 besparing over 15 jaar wegzetten op de beurs met 8%. Dan wordt die rekensom ook anders:

- €3000 met 15 jaar 8% cumulatief rendement levert €9517 op.
-€3000 in een batterij, de €400 pj opbrengst/besparing ieder jaar inleggen op de beurs met gemiddeld 8% rendement levert je aan het eind €11730 op.

En door het gespreid inkopen over 15 jaar heb je waarschijnlijk een veel gunstiger risicoprofiel.

Maar goed, nu maar weer specifiek over Zendure...

• elektriekert
gielz schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:19:
[...]

Kun je niet gewoon deze gebruiken?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rest:
  - resource: http://<IP-SHELLY_PRO_3EM-CT>/rpc/EM.GetStatus?id=0
    scan_interval: 1
    sensor:
      - name: "CT Shelly Pro 3EM API"
        value_template: "{{ value_json.total_act_power }}"
        unique_id: CT_Shelly_Pro_3EM_API
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement
Ff een veer in je reet steken: “Plonk!”

Geweldig, keurig per seconde een update :D

Mocht je de vraag hebben: plonk geluid met een veer!?
Het is een torsieveer van een Peugeot 205 van de achter ophanging ;)
Hier gelukkig 0 wifi problemen sinds Mei 2025. Maar Zendure luistert wel naar feedback;
<string name="add_device_through_ethernet">Add Device Through Ethernet</string>
<string name="add_device_through_ethernet_tip">Add the device via your home wired Ethernet connection. When added this way, provided the Ethernet connection is stable and the network environment is normal, all device functions will work properly with no usage restrictions.</string>

[ Voor 22% gewijzigd door gielz op 20-04-2026 20:42 ]

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

En 99% van de Wifi problemen ligt bij de gebruiker zelf.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• bilgy_no1
[...]

Dit topic:
Punt 1: De Home Wizard P1 werkt niet. Dat komt inderdaad veel aan bod. De Zendure P1 meter werkt meestal wel prima, mits de slimme meter compatibel is.

Punt 2: wifi gaat hier lezend helemaal niet vaak mis. Zorg wel voor stabiel bereik en koppel liefst aan een specifiek access point. Hier in elk geval 0,0 issues met de wifi.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja wat hier mis gaat weet ik niet. Heb vanmiddag eindelijk eens een apart iot vlan met eigen ssid aangemaakt. Los van een paar herstarts heeft de oude ssid hier geen last van gehad. Althans, ik ben daar niet aan geweest.

Toen ik de zendure over wilde zetten zag ik dat er geen verbinding was op de p1. Das nu na een redelijk willekeurig aantal keren de unit uit het stopcontact halen weer online op het oude netwerk.

Dus nog eens een poging gedaan om te switchen. Procedure is voor zowel de ac2400 als de p1 gelijk, volgens de app. Knop drie seconden ingedrukt houden. Led gaat knipperen.

So far so good.

Maar in het volgende scherm, niks. Geen apparaat gevonden. Heb al een iPhone geprobeerd ook. Maar zelfde resultaat.

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-05 18:34
MikeyMan schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:47:
[...]

Hij heeft het een maand of wat probleemloos gedaan. Eerste aanmelding was ook probleemloos. Heb nu de omvormer weer aan de praat. Nu de p1 nog :X

Lijkt wel alsof het aan de app ligt. Die vindt niks.

Edit: iPhone ook niet. Bluetooth verbinding doet het wel...
collega heeft het laatst ook gehad
ook niet meer te vinden in de zendure app

ticket richting servicedesk
is een gevalletje RMA geworden

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• mitsumark
bilgy_no1 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:01:
[...]

Prima als je een hogere risk appetite hebt. In mijn voorbeeld kun je dan €3000 investeren in de batterij en de €400 besparing over 15 jaar wegzetten op de beurs met 8%. Dan wordt die rekensom ook anders:

- €3000 met 15 jaar 8% cumulatief rendement levert €9517 op.
-€3000 in een batterij, de €400 pj opbrengst/besparing ieder jaar inleggen op de beurs met gemiddeld 8% rendement levert je aan het eind €11730 op.

En door het gespreid inkopen over 15 jaar heb je waarschijnlijk een veel gunstiger risicoprofiel.

Maar goed, nu maar weer specifiek over Zendure...
Ik wil alleen maar aangeven dat die 400 besparing helemaal geen langdurig, vast gegeven is, en daarmee de accu dus niet risicoloos of uberhaupt minder risico dan beleggen.

Natuurlijk kun je speculeren en hopen op het beste.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 20-04-2026 21:11 ]

Of een thuisaccu wel of niet een goede investering is graag bespreken in Thuisaccu: al interessant (voor mij)?. Dit topic gaat specifiek over de Zendure thuisaccu's.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

Modbreak:De volgende zin aan de topicwaarschuwing toegevoegd:

Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-05 21:14
ik heb nu een aantal dagen de prestaties van zenki gevolgd. de meeste acties snap ik wel... maar zenki heeft blijkbaar wel de neiging om in tr kopen van het net op de middag (goedkoop)... terwijl er in feite genoeg zonnestroom is. Dat is oke met saldering... maar het lijkt me niet correct om goedkoop in te kopen en duurder te verkopen als er zonnestroom uit de panelen.is... want dan ben je belasting aan het betalen waar dat niet hoeft... Of zie ik dat verkeerd?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Wow, blij om te lezen dat het bij de meeste mensen zonder problemen werkt :D
Jetro schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:04:
[...]

Hoe kom bij die bewering ? Heb je 919 pagina’s staan naspitten ?
Zo'n 150 inmiddels.
Martijn-V4 schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:32:
[...]

Werkt hier prima, binnen 5 minuten de hele setup online (2400AC+ en 3x AB3000L), ook tijdens firmware updates geen issues, draait hier nu al ruim 3 weken zonder een enkel wifi issue. Ik vind je statement ietwat kort door de bocht. Hetzelfde verhaal gaat op voor de Zendure P1 meter, ook nul issues.
Mits het WiFi bereik goed is, werkt het inderdaad. Het probleem is dat wanneer het bereik niet zo goed is, je een apart AP moet neerhangen.
bilgy_no1 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:35:
[...]

Punt 1: De Home Wizard P1 werkt niet. Dat komt inderdaad veel aan bod. De Zendure P1 meter werkt meestal wel prima, mits de slimme meter compatibel is.

Punt 2: wifi gaat hier lezend helemaal niet vaak mis. Zorg wel voor stabiel bereik en koppel liefst aan een specifiek access point. Hier in elk geval 0,0 issues met de wifi.
Die Zendure P1 is een onlogisch ding. Je hebt 2 extra apparaatjes die staan te verbruiken en nota bene naast elkaar hangen. In mijn geval nog een 3e verbruiker bij, namelijk extra AP. Als die Zendure P1 nou 1) over LoRa direct met de accu's zou praten zodat je ze ver weg kunt zeten, óf 2) direct met de WiFi (zoals de HW), dan zou er nog iets aan logica in zitten.

Punt 2, "koppel aan een specifiek AP" is voor de meeste mensen ook geen instapniveau.

Ik heb wekenlang dagelijks de WiFi moeten resetten, omdat hij het signaal soms nét wel, soms nét niet pakt. En als de accu het kwijt is, reconnect het niet, in ieder geval niet lang genoeg.

En 25% is misschien wat gechargreerd, maar er komt regelmatig een en ander langs. Een accu zet je meestal niet midden in een leefruime, maar juist ver weg van leefruimtes, waar de WiFi ook niet altijd lekker reikt. Als de implementatie van de WiFi dan ook nog eens gebrekkig is (locked zelf aan een AP, pakt signaal niet opnieuw op, bij wisseling AP weer opnieuw initiëren), dan zijn er meerdere vlakken waar verbetering mogelijk is. Een accu hoort supervisieloos te ontzorgen.
BizzieBis schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:54:
[...]

Ik denk niet dat dit een Zendure specifiek probleem is. Meer Wifi in het algemeen. Zendure gebruikt ESP(32?) voor hun devices, en die kunnen in sommige setups voor problemen zorgen. Dat hoeft uiteraard niet. Vooral mesh netwerken kunnen nog wel eens voor problemen zorgen. Zo draait mijn Zendure 5 dagen zonder problemen, maar vanmorgen had mijn accesspoint opeens zin om hem te laten roamen van de garage naar de bovenverdieping. Gevolg; minder goede Wifi verbinding.

[Afbeelding]
Ik heb hem nu handmatig aan een accesspoint van de garage toegewezen.

Ik ben het met je eens dat bekabeld een betere optie was, zeker omdat je afhankelijk bent van communicatie tussen inverter en P1 meter voor een goede werking.

Ik hoop nog steeds dat ze het Modbus protocol open gooien en ons zo alsnog een bekabelde optie kunnen bieden. Al is het niet geheel gebruiksvriendelijk.
Waarom heb je een AP in de schuur? Alleen voor de Zendure? :) Het is inderdaad irritant als hij een tijd draait, en dan ineens niet meer.
gielz schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:09:
Hier gelukkig 0 wifi problemen sinds Mei 2025. Maar Zendure luistert wel naar feedback;

[...]
Kijk, goede hoop :) Waar heb je dit gevonden?

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-05 21:14
Zoomzoom schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:43:
ik heb nu een aantal dagen de prestaties van zenki gevolgd. de meeste acties snap ik wel... maar zenki heeft blijkbaar wel de neiging om in tr kopen van het net op de middag (goedkoop)... terwijl er in feite genoeg zonnestroom is. Dat is oke met saldering... maar het lijkt me niet correct om goedkoop in te kopen en duurder te verkopen als er zonnestroom uit de panelen.is... want dan ben je belasting aan het betalen waar dat niet hoeft... Of zie ik dat verkeerd?
misschien nog wat extra info... mijn dynamische energieapp laat ook op de meeste momenten geen NoM zien maar een aantal kwh levering en vrijwel hetzelfde als teruglevering... dus volgens mijn energieleverancier koop en verkoop ik hetzelfde binnen hetzelfde uur... dus zit ik daar ook niet met tax probleem?

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:52
Ik zag hetzelfde. Mijn conclusie was dat er op de andere fasen (3 fasen aansluiting) energie afgenomen wordt die de Zendure compenseert door terug te leveren op de fase waar hij op zit. De Kwh meter sommeert dit tot nul. Dus dan geen tax probleem.

[ Voor 47% gewijzigd door Anjos op 20-04-2026 22:22 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hemertje schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:09:
[...]

collega heeft het laatst ook gehad
ook niet meer te vinden in de zendure app

ticket richting servicedesk
is een gevalletje RMA geworden
Dat zou vervelend zijn, aangezien de omvormer en de p1 hetzelfde euvel tonen... Lijkt me toch software...

• Helahola!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:07
MikeyMan schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:06:
….
Toen ik de zendure over wilde zetten zag ik dat er geen verbinding was op de p1. Das nu na een redelijk willekeurig aantal keren de unit uit het stopcontact halen weer online op het oude netwerk.

Dus nog eens een poging gedaan om te switchen. Procedure is voor zowel de ac2400 als de p1 gelijk, volgens de app. Knop drie seconden ingedrukt houden. Led gaat knipperen.

So far so good.

Maar in het volgende scherm, niks. Geen apparaat gevonden. Heb al een iPhone geprobeerd ook. Maar zelfde resultaat.
Dat heb ik met de P1 ook gehad. Stopcontact wisselen en opeens werkt het weer. Erg vaag. Snap ook niet waarom de P1 niet rechtstreeks via LoRa met de batterij praat. Dat zou een mooie optie zijn. Want het gebruik van LoRa is best wel interessant in een drukke wifi omgeving.

De wifi (bij mij van de P1) voelt voor mij nog steeds een beetje fragiel en onbetrouwbaar.
Helahola! schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:45:
[...]

Dat heb ik met de P1 ook gehad. Stopcontact wisselen en opeens werkt het weer. Erg vaag. Snap ook niet waarom de P1 niet rechtstreeks via LoRa met de batterij praat. Dat zou een mooie optie zijn. Want het gebruik van LoRa is best wel interessant in een drukke wifi omgeving.

De wifi (bij mij van de P1) voelt voor mij nog steeds een beetje fragiel en onbetrouwbaar.
Volgens mij heeft een P1 poort geen WiFi, dat zit veelal ( zoals in de HW P1) in de dongle. Bij Zendure zit die WiFi in de bridge en niet in de P1 dongle.
Volgens zou het dus handig zijn als je de bridge in de buurt van de batterij opsteld ipv in de meterkast.

• frankj030
  • Laatst online: 07:18
MikeyMan schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:06:
Nouja wat hier mis gaat weet ik niet. Heb vanmiddag eindelijk eens een apart iot vlan met eigen ssid aangemaakt. Los van een paar herstarts heeft de oude ssid hier geen last van gehad. Althans, ik ben daar niet aan geweest.

So far so good.

Begrijp ik het goed dat je problemen begonnen, nadat je een iot vlan had aangemaakt? En daarvoor dus geen problemen? Waarom zou je dan niet teruggaan naar de vorige / werkende setup?

• Helahola!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:07
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:58:
[...]

Volgens mij heeft een P1 poort geen WiFi, dat zit veelal ( zoals in de HW P1) in de dongle. Bij Zendure zit die WiFi in de bridge en niet in de P1 dongle.
Volgens zou het dus handig zijn als je de bridge in de buurt van de batterij opsteld ipv in de meterkast.
Je hebt gelijk. Het is de bridge waar de p1-dongle mee communiceert die het Wifi signaal verliest. Er is geen meer waarde om de bridge in de buurt van de batterij te hangen. Omdat deze niet rechtstreeks communiceert met de batterij maar alles via wifi loopt. Ook de Bluetooth van de bridge praat niet met de Bluetooth in de batterij.
Het gaat van p1 dongel via LoRa naar de bridge via de wifi (cloud) naar de wifi van de batterij.

Edit = verduidelijking bridge vs dongel

[ Voor 4% gewijzigd door Helahola! op 21-04-2026 20:20 ]

• elektriekert
frankj030 schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:00:
[...]

Begrijp ik het goed dat je problemen begonnen, nadat je een iot vlan had aangemaakt? En daarvoor dus geen problemen? Waarom zou je dan niet teruggaan naar de vorige / werkende setup?
Omdat je IoT idealiter gescheiden wil houden van je overige apparatuur :Y

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

frankj030 schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:00:
[...]

Ja, maar ik denk dat het ontstaan is door wat snel opvolgende herstarts. Het Unifi spul doet wat herstarts bij opslaan van wijzigingen. Het originele netwerk is er dus nog gewoon. En werkt nu weer.

Hier wil ik alleen vanaf. En dat lukt pas als de Zendure apparaten op het IoT netwerk zitten. En juist dat lukt niet.

Nu moet ik sowieso zeggen dat het omzetten van de apparaten me nogal tegen viel ook :X

Maar de rest is gelukt. Alleen de zendures nog niet.

• frankj030
  • Laatst online: 07:18
MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:14:
[...]

Ja, maar ik denk dat het ontstaan is door wat snel opvolgende herstarts. Het Unifi spul doet wat herstarts bij opslaan van wijzigingen. Het originele netwerk is er dus nog gewoon. En werkt nu weer.

Hier wil ik alleen vanaf. En dat lukt pas als de Zendure apparaten op het IoT netwerk zitten. En juist dat lukt niet.

Nu moet ik sowieso zeggen dat het omzetten van de apparaten me nogal tegen viel ook :X

Ik meen te herinneren dat ik eerder gelezen heb dat er problemen waren met Zendure, en ook in het HW PiB forum, om die op iot netwerken te krijgen. Is het probleem dan niet dat je telefoon bij het installeren van de Zendure op de iot wifi, juist op een ander wifi zit? Het zou zo maar kunnen zijn dat ze het wel gewoon doen op je oude netwerk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

frankj030 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:39:
[...]

Ik meen te herinneren dat ik eerder gelezen heb dat er problemen waren met Zendure, en ook in het HW PiB forum, om die op iot netwerken te krijgen. Is het probleem dan niet dat je telefoon bij het installeren van de Zendure op de iot wifi, juist op een ander wifi zit? Het zou zo maar kunnen zijn dat ze het wel gewoon doen op je oude netwerk.
Alles geprobeerd. Maar we komen helemaal niet op het punt dat er een wifi netwerk betrokken is. Volgens mij zou de telefoon in dit proces rechtstreeks met de zendures verbinden om te vertellen welk wifi netwerk er gebruikt moet worden. Zo ver komen we niet.

• Gramser
  • Nu online
Kun je screenshots posten van wat je doet en waar het strandt..? Misschien valt ons iets op.
MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:58:
[...]

Alles geprobeerd. Maar we komen helemaal niet op het punt dat er een wifi netwerk betrokken is. Volgens mij zou de telefoon in dit proces rechtstreeks met de zendures verbinden om te vertellen welk wifi netwerk er gebruikt moet worden. Zo ver komen we niet.
Zet je telefoon even in vliegtuigmodus. Ga naar het devices tabblad en druk dan op uit mijn hoofd het plusje. Dan zou je kunnen verbinden met de “nood” Bluetooth noemen ze iets van direct bla bla.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0tcQpTe9ceAHzM4r-ZnvrBfqj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nox7Y4JFHEFILzE2M9KzrwEb.jpg?f=fotoalbum_large

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Ik merk dat ik met mijn AC2400+ met 4 exta batterijen veel uren nodig heb om volledig op te laden. Begin nu te twijfelen of ik niet beter 2 hoofdunits had kunnen nemen ieder met 2 batterijen. Nu is er al best veel zon, maar heb toch ook veel zonuren nodig omdat het laden op 2400watt maximaal gaat.

Vraag me af of het financieel wel rendabel gaat zijn om nog een extra unit aan te schaffen. Ik moet mijn auto meestal opladen als er geen zon is en daar gaat dus ongeveer 4 uur lang 2500 watt in een kleine 10kWh en dan komt de rest nog. Bij kortere dagen met zon zijn er wel pieken over de 2400 watt, maar zijn de dagen ook korter.

Iemand die hier iets van weet wat verstandig is?

• Gramser
  • Nu online
Fairy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:46:
Ik merk dat ik met mijn AC2400+ met 4 exta batterijen veel uren nodig heb om volledig op te laden. Begin nu te twijfelen of ik niet beter 2 hoofdunits had kunnen nemen ieder met 2 batterijen. Nu is er al best veel zon, maar heb toch ook veel zonuren nodig omdat het laden op 2400watt maximaal gaat.

Vraag me af of het financieel wel rendabel gaat zijn om nog een extra unit aan te schaffen. Ik moet mijn auto meestal opladen als er geen zon is en daar gaat dus ongeveer 4 uur lang 2500 watt in een kleine 10kWh en dan komt de rest nog. Bij kortere dagen met zon zijn er wel pieken over de 2400 watt, maar zijn de dagen ook korter.

Ik had bedacht om een setup te hebben als jij, maar -lang verhaal- nu heb ik twee zendures met in totaal drie batterijen. Eigenlijk pakt dat in deze periode heel mooi uit, en het komt inderdaad geregeld voor dat ze beide met 2400W staan te laden (en dan nóg gaat er stroom naar het net, of als het zo uitkomt, naar de PHEV). Ik ben er uiteindelijk wel blij mee. 13,44kWh opslagcapaciteit.

Wat je ziet klopt wel met hoe die systemen werken. Met één hoofdunit zit je gewoon vast aan ongeveer 2400W laadvermogen, ongeacht hoeveel extra batterijen je eraan hangt. Meer capaciteit betekent dus vooral dat het langer duurt voordat alles vol is, niet dat het sneller gaat.

Twee hoofdunits zou je vooral meer laadvermogen geven, waardoor je pieken van je zonnepanelen beter kunt benutten. Maar daar staat tegenover dat je investering ook hoger wordt en dat je die extra capaciteit alleen terugverdient als je regelmatig boven die 2400W opwek zit.

In jouw situatie, waarbij je auto vaak buiten de zonuren wordt geladen, lijkt de beperking minder in het laden van de batterij te zitten en meer in het moment van verbruik.

De belangrijkste vraag is dus hoeveel vermogen je nu eigenlijk “afkapt” boven die 2400W. Als dat meevalt, wordt een extra unit financieel waarschijnlijk lastig terug te verdienen. Denk daarnaast aan het feit dat je de C factor gaat vergroten met 2 batterijen op maximaal vermogen laden / ontladen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:52

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Mijn oorspronkelijke idee begin dit jaar was ook om één stapel te gebruiken. Tot ik me bedacht dat ik met de limiet van 2400W niet echt mijn doelen (o.a. NOM) kan bereiken. Dus werden het twee stapels (met nu samen 6 accu’s), waardoor ik tijdens zonuren meer binnen kan halen in een uur, tijdens het (inductie)koken aan de vraag kan voldoen en op dure (dynamische) uren sneller van mijn power af kom.
Ik houd er (voor mijn situatie) zelfs rekening mee dat het drie stapels met elk twee extra accu’s gaan worden.

Je kunt je afvragen “of het financieel wel rendabel gaat zijn om nog een extra unit aan te schaffen”, maar stel de vraag eens andersom: is het wel rendabel met een configuratie die niet past bij je situatie en bij je wensen?

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 21-04-2026 11:38 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:14:
[...]

Draait je IoT op ip6 of ip4? Probeer eens ip4 met 2,4 GHz en kijk of dat wel lukt.

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:03
Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:13:
[...]

Mijn oorspronkelijke idee begin dit jaar was ook om één stapel te gebruiken. Tot ik me bedacht dat ik met de limiet van 2400W niet echt mijn doelen (o.a. NOM) kan bereiken. Dus werden het twee stapels (met nu samen 6 accu’s), waardoor ik tijdens zonuren meer binnen kan halen in een uur, tijdens het (inductie)koken aan de vraag kan voldoen en op dure (dynamische) uren sneller van mijn power af kom.

Je kunt he afvragen “of het financieel wel rendabel gaat zijn om nog een extra unit aan te schaffen”, maar stel de vraag eens andersom: is het wel rendabel met een configuratie die niet past bij je situatie en bij je wensen?
Ik heb dezelfde overweging en probeer momenteel alles door te rekenen. 9,66 kWp aan zonnepanelen, dynamisch contract en een electrische auto dus eigenlijk vanaf april continu meer opwek dan 2,4 kWh. De auto laad ik zoveel mogelijk op de zon maar dat kan alleen als ik thuiswerk of in het weekend. Het weer leeg krijgen van de batterij zal geen probleem zijn. ik twijfel dus ook tussen 1 stack met 4 batterijen of 2 stacks met in totaal 3 batterijen. Meer vind ik weer lastig

Ik probeer nu alles door te rekenen onv exports van HomeWizard maar merk dat HomeWizard fouten in de export heeft aangezien ik soms onder 0 kom zelfs na aftrek van de opbrengst van de zonnepanelen (losse kWh meter).

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:52

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

LostboyArno schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:21:
Ik heb dezelfde overweging en probeer momenteel alles door te rekenen. 9,66 kWp aan zonnepanelen, dynamisch contract en een electrische auto dus eigenlijk vanaf april continu meer opwek dan 2,4 kWh. De auto laad ik zoveel mogelijk op de zon maar dat kan alleen als ik thuiswerk of in het weekend. Het weer leeg krijgen van de batterij zal geen probleem zijn. ik twijfel dus ook tussen 1 stack met 4 batterijen of 2 stacks met in totaal 3 batterijen. Meer vind ik weer lastig
Die logica moet je even uitleggen: 1 stack met 4 batterijen of 2 stacks met in totaal 3 batterijen. Waar laat je die 4e dan?
En waarom ongelijke stacks (2 + 1 accu)?
1x4 omzetten naar 2x2 klinkt logischer.
Ik probeer nu alles door te rekenen onv exports van HomeWizard maar merk dat HomeWizard fouten in de export heeft aangezien ik soms onder 0 kom zelfs na aftrek van de opbrengst van de zonnepanelen (losse kWh meter).
Als jij al waarneemt dat je in de zomertijd continu meer opwekt dan die 2,4 kW, heb je dan je eigen vraag niet al beantwoord?
Voor mij was juist dát de trigger om naar een tweede stapel te gaan en straks mss wel een derde (ik heb 40 panelen, ca. 12 kWp liggen). Nu 2x3 en dan 3x2 accu’s.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:29

Mijn eerste dag ervaring heeft mij al gelijk geleerd dat de omvormer op continue belasting maar 80% (~2kw) kan laden/ontladen.

Dus als je meer dan 4kw zon vermogen hebt, heb je eigenlijk 3 ac 2400 units nodig.

• Tom35
Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:13:
[...]

Ik houd er (voor mijn situatie) zelfs rekening mee dat get drie stapels met elk twee extra accu’s gaan worden.

Je kunt je afvragen “of het financieel wel rendabel gaat zijn om nog een extra unit aan te schaffen”, maar stel de vraag eens andersom: is het wel rendabel met een configuratie die niet past bij je situatie en bij je wensen?
Je kan je de vraag stellen of alles "rendabel" moet zijn... Ik heb ondertussen 2 omvormers met telkens een extra batterij en dat werkt perfect voor wat ik nodig heb maar ik merk savonds dat ik nog wat afname heb als de vrouw begint te koken of onze broodbakmachine op staat. Tegen de zomer, de airco's snachts laten draaien gaat niet lukken met de capaciteit die ik heb en dan begin je inderdaad te denken over uitbreiden... Echter dan komt meer comfort en ease of mind boven vind ik... Die EV die je inplugt is ook niet rendabel, due keuken in je woning ook niet enz... De investeringen in die batterijen zijn beperkt dus mag het woord comfort en rust ook wel is gebruikt worden vind ik... Elke week op cafe gaan of naar de voetbal kost toch ook gewoon geld...
Wat dat max. 80% belasting tijdens laden/ontladen betreft, alleen laden werkt dat met meer omvormers, bij ontladen is het sowieso beperkt tot 3000W alle omvormers samen tenzij je het laat aansluiten door een technieker (factuur is nodig)...Daarnaast,k wat ben je met 3 omvormers, meer batterijen als je het niet opgebruikt 's nachts...

[ Voor 9% gewijzigd door Tom35 op 21-04-2026 08:44 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jan-tweak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:21:
[...]

Draait je IoT op ip6 of ip4? Probeer eens ip4 met 2,4 GHz en kijk of dat wel lukt.
Ipv4 op 2,4.

Maar zoals gezegd, we komen nieteens toe aan de stap om een andere wifi te kiezen. De app verbindt niet met de devices.

• Henkoes

Een extra omvormer met goede balancing tussen de units verlengd ook de levensduur van het geheel door de load te delen, ipv steeds te pieken.

[ Voor 10% gewijzigd door Henkoes op 21-04-2026 08:49 ]

• Henkoes
Tom35 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:42:
[...]

Je kan je de vraag stellen of alles "rendabel" moet zijn... Ik heb ondertussen 2 omvormers met telkens een extra batterij en dat werkt perfect voor wat ik nodig heb maar ik merk savonds dat ik nog wat afname heb als de vrouw begint te koken of onze broodbakmachine op staat. Tegen de zomer, de airco's snachts laten draaien gaat niet lukken met de capaciteit die ik heb en dan begin je inderdaad te denken over uitbreiden... Echter dan komt meer comfort en ease of mind boven vind ik... Die EV die je inplugt is ook niet rendabel, due keuken in je woning ook niet enz... De investeringen in die batterijen zijn beperkt dus mag het woord comfort en rust ook wel is gebruikt worden vind ik... Elke week op cafe gaan of naar de voetbal kost toch ook gewoon geld...
Wat dat max. 80% belasting tijdens laden/ontladen betreft, alleen laden werkt dat met meer omvormers, bij ontladen is het sowieso beperkt tot 3000W alle omvormers samen tenzij je het laat aansluiten door een technieker (factuur is nodig)...Daarnaast,k wat ben je met 3 omvormers, meer batterijen als je het niet opgebruikt 's nachts...
Ik heb die “factuur” vaker horen zeggen, maar ik hoefde alleen te accorderen dat mijn setup voldeed (aparte groepen verdeeld over de fases dus dat is bueno). Heb geen factuur hoeven geven.
Mijn onlaad/laad limit is 7,2kw. Praktijk geeft aan dat dit vaak tegen de 5,5kw is vanwege 20% throttle.

[ Voor 3% gewijzigd door Henkoes op 21-04-2026 08:49 ]

• IJsbeer
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:36:

Als jij al waarneemt dat je in de zomertijd continu meer opwekt dan die 2,4 kW, heb je dan je eigen vraag niet al beantwoord?
Voor mij was juist dát de trigger om naar een tweede stapel te gaan en straks mss wel een derde (ik heb 40 panelen, ca. 12 kWp liggen). Nu 2x3 en dan 3x2 accu’s.
Maar wat heb je eraan als je het 's nachts niet kan 'opmaken'. Dan beginnen de accus de volgdende dag al halfvol... Leuk om de pieken eruit te halen (koken, vaatwasser etc) wat je met 1 stapel niet redt, maar of dat de meerprijs eruit haalt..
De insteek kan ook gewoon zijn zoveel mogeljk 0 op de meter en dan de 'kookpieken' voor lief nemen die paar kWh per maand voor die kosten?

• Tosti Ham-Kaas245
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:58:
[...]

De Zendure P1 dongle heeft wel degelijk een 2.4 GHz Wi-Fi chip hoor! Ik heb de dongle overigens ook vastgepind op een AP en tot op heden geen enkel probleem gehad, voor zover dat wat waard is na een paar dagen gebruik... ;)

• IJsbeer
  • Niet online
Tosti Ham-Kaas245 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:50:
[...]

De Zendure P1 dongle heeft wel degelijk een 2.4 GHz Wi-Fi chip hoor! Ik heb de dongle overigens ook vastgepind op een AP en tot op heden geen enkel probleem gehad, voor zover dat wat waard is na een paar dagen gebruik... ;)
Dat impliceert dat je de bridge dus niet nodig hebt? Dat heb ik hier nog nooit voorbij zien komen, weet je het zeker?

• Tosti Ham-Kaas245
IJsbeer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:51:
[...]

Dat impliceert dat je de bridge dus niet nodig hebt? Dat heb ik hier nog nooit voorbij zien komen, weet je het zeker?
Nee, je hebt gelijk! Dacht hem te zien in mijn Router app, maar dat is mijn active P1 splitter.

• Gramser
  • Nu online
IJsbeer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:48:
[...]

Maar wat heb je eraan als je het 's nachts niet kan 'opmaken'. Dan beginnen de accus de volgdende dag al halfvol... Leuk om de pieken eruit te halen (koken, vaatwasser etc) wat je met 1 stapel niet redt, maar of dat de meerprijs eruit haalt..
De insteek kan ook gewoon zijn zoveel mogeljk 0 op de meter en dan de 'kookpieken' voor lief nemen die paar kWh per maand voor die kosten?
Met een (PH)EV die je 's avonds laadt krijg je je stapeltje batterijen vrij makkelijk leeg hoor. Ik heb de boel een beetje met de natte vinger gedimensioneerd. Hoeveel verbruik ik 's nachts en wat wek ik overdag open hoeveel hou ik daar overdag van over. Ook gekeken naar momentaan vermogen als zowel de auto laadt als de warntepomp draait. Nou, het komt allemaal best aardig uit, vooralsnog.

In de winter: jammer. Dat stort dat allemaal in natuurlijk. Maar, ik draai nu nog NoM met vaste tarieven. Datgaat vanaf maart volgend jaar veranderen als mijn contract afloopt.

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-05 12:41
Zoomzoom schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:43:
In de huidige situatie met salderen doet Zenki dit goed. De vraag die je stelt is of dit bewust is. Er zitten nog wel wat kinderziektes in Zenki dus het zou me erg verbazen als de unieke Nederlandse salderingsregeling er correct in is opgenomen.

Stuurt Zenki bij jou aan op zoveel mogelijk NOM of het met maximaal vermogen inkopen en verkopen op respectievelijk de goedkoopste en duurste uren?
Zo ja, hanteert Zenki ook een minimale spread tussen tarieven? Vanwege de omzetverliezen lijkt een spread van 8 cent/kWh toch wel nodig.
Tosti Ham-Kaas245 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:50:
[...]

Nee, de P1 dongle heeft dat dus niet, zie de specs, het WiFi deel zit hierbij in de bridge ( vierkant blokje met stekker ), de verbinding tussen de P1 en de bridge verloopt via RoLa wat hier ondertussen al veelvuldig is aangegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3sQklAzcHtkDFmj8XnRg3vBms0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5CYpB1JrInLrvC3lOq0MuEP.jpg?f=fotoalbum_large

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 18:13
Is het mogelijk om de batterij bijvoorbeeld in de nacht uit te zetten terwijl mijn auto laad? Ander is de batterij zo leeg.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

Pagina: 1 ... 230 ... 256 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.