Is die Zenki 2.0 al actief? Wanneer komt dit en hoe kan ik opzoeken welke ik gebruik in de App? Ik heb 2x een Solarflow 800 Plus.Zoomzoom schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:51:
[...]
Wat persberichten van in maart van Zendure die voorbijkwamen... o.a. https://allesovertech.nl/...ge-met-zendure-zenki-2-0/
Er werd ook ergens gesproken over omvormers koppelen van bestaande dakinstallaties... dat lijkt te wijzen op een API koppeling
[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-04-2026 09:58 ]
Er werd gezegd dat de nieuwe versie 30 april gelanceerd zou worden... weekje nog.ZuinigeRijder schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:58:
[...]
Is die Zenki 2.0 al actief? Wanneer komt dit en hoe kan ik opzoeken welke ik gebruik in de App? Ik heb 2x een Solarflow 800 Plus.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Ik heb HEMS 2.0 hier draaien, maar je kunt geen zonnepanelen omvormers koppelen hoor.Zoomzoom schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:51:
[...]
Wat persberichten van in maart van Zendure die voorbijkwamen... o.a. https://allesovertech.nl/...ge-met-zendure-zenki-2-0/
Er werd ook ergens gesproken over omvormers koppelen van bestaande dakinstallaties... dat lijkt te wijzen op een API koppeling
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Reviews daar wel eens gelezen?I-Lynx schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:43:
Begin vorige week bij Zendure een Solarflow 2400 PRO, 4xAB3000L en 4 panelen van 515wp besteld.
Nu lees ik hier toch wat verontrustende berichten over de levertijd.
Deze zou vele malen hoger zijn dan de 3 tot 5 werkdagen.
Ik heb bewust bij Zendure zelf besteld want deze leveren ook de panelen erbij. Iets wat ik bij Techpunt nog niet had gevonden.
De klantenservice al gemaild maar het antwoord laat ook nog op zich wachten. Ze zullen het vast wel druk hebben.
Wie heeft er ervaring wat betreft de levertijd van Zendure?
Ik begin nu te twijfelen of ik achteraf toch niet beter bij Techpunt had moeten bestellen en ergens anders een paar panelen los bestellen.
Ook kwa prijs.
![]()
![]()
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik had al eens bij Arctic gekeken en zag dat daar heel veel soorten zijn. Dan moet je wel weten welke je moet wil hebben. Ik ben niet zo thuis in die materie.AquilaXL schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:22:
Schaf Noctua of Arctic ventilatoren aan en je zit goed.
Zo twijfel ik of ik een PWM-model moet hebben (en welke PWM-regelaar gebruik je dan?) of een versie die rustig draait maar dan nog steeds écht stil is.
En hoe groter de diameter des te minder geluid (bij gelijke luchtverplaatsing) natuurlijk. Dat snap ik dan wel.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Kun je al iets zeggen over de verschillen met HEMS1.0? Of volgt daar op enig moment een review over?Taro schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:08:
[...]
Ik heb HEMS 2.0 hier draaien, maar je kunt geen zonnepanelen omvormers koppelen hoor.
- Taro
- Niet online
Ik heb ooit een uitgebreid artikel over HEMS 1.0 geschreven, HEMS 2.0 volgt binnenkort inderdaad.Gramser schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:45:
[...]
Kun je al iets zeggen over de verschillen met HEMS1.0? Of volgt daar op enig moment een review over?
Alle firmware versies gaan ook direct naar V2.x.x ipv V1.x.x, daar twijfel ik nog even over. En ik zie nog wat "schoonheidsfoutjes". Daarnaast is het lastig te detecteren/zien wat er op de achtergrond beter of slechter werkt.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Daar staat nu mijn Shelly Pro 3EM. Die lijk ik eerst te moeten verwijderen voordat ik zoiets zie als 'Nieuw apparaat toevoegen'?Treur schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:25:
Methode 1: Zendure app, eerste tab 'Thuis'
1. Ga rechtsboven naar instellingen.
2. Klik onderaan op 'Apparaatbeheer'.
3. Selecteer daar bij electriciteitmeter de keuze 'Meter toevoegen'.
4. Selecteer vervolgens 'Nieuw apparaat toevoegen'
Via deze methode zie ik de hw p1 meter in het keuze overzicht en kan ik deze ook toevoegen.
Ik snap dat er maar één meter tegelijk actief kan zijn, maar je kunt dus geen tweede meter koppelen en die inactief houden?
<John O`Mill>
- Taro
- Niet online
Ik heb zelf Arctic en Noctua op mijn Jaga radiatoren en die worden aangestuurd door Heatmeister. Noctua’s zijn stiller (en duurder).Hippe Lip schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:22:
[...]
Ik had al eens bij Arctic gekeken en zag dat daar heel veel soorten zijn.
Met PWM kan je de snelheid regelen maar ik geloof dat de Geert oplossing aan/uit gebruikt.
Stukje terug staat iets over flow (f) en druk (p) ventilatoren. Advies was dacht ik druk.
https://www.marktplaats.n...elerhouder-met-kabel-fansHenkoes schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:00:
[...]
Ziet er goed uit! Hoe werkt de stroomvoorziening? Hoeveel kost zoiets?
Dank je. Allemaal mooi en aardig, nóg meer informatie, maar nog steeds niets in de richting van wat ik moet hebben en waarom juist dát merk en model…Maarten60 schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:05:
[...]
Ik heb zelf Arctic en Noctua op mijn Jaga radiatoren en die worden aangestuurd door Heatmeister. Noctua’s zijn stiller (en duurder).
Met PWM kan je de snelheid regelen maar ik geloof dat de Geert oplossing aan/uit gebruikt.
Stukje terug staat iets over flow (f) en druk (p) ventilatoren. Advies was dacht ik druk.
Met PWM zou ik een ventilator nét iets minder hard kunnen laten draaien. Het kan zomaar zijn dat als die op 90% van de max snelheid draait, dan minder dan half zoveel geluid produceert.
<John O`Mill>
Is de verwachting dat dit uitgerold wordt naar alle modellen van Zendure?Taro schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:59:
Hierbij een inkijkje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
In mijn geval kan ik gewoon een 2e meter toevoegen en daarmee schakelen tussen de Hw p1 en de zendureHippe Lip schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:59:
[...]
Daar staat nu mijn Shelly Pro 3EM. Die lijk ik eerst te moeten verwijderen voordat ik zoiets zie als 'Nieuw apparaat toevoegen'?
Ik snap dat er maar één meter tegelijk actief kan zijn, maar je kunt dus geen tweede meter koppelen en die inactief houden?
Heb de android app en van alle hardware de laatste firmware geïnstalleerd, wellicht dat dat nog een verschil kan zijn
- Taro
- Niet online
Ik weet niet of het volledig voor de Hyper 2000 werkt, maar wel voor SF800Plus/Pro/2400AC en latere 1600/2400 modellen.Devke schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:12:
[...]
Is de verwachting dat dit uitgerold wordt naar alle modellen van Zendure?
Goh, zou er functioneel verschil zitten in de apps van Android en iOS?Treur schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:29:
[...]
In mijn geval kan ik gewoon een 2e meter toevoegen en daarmee schakelen tussen de Hw p1 en de zendure
Heb de android app en van alle hardware de laatste firmware geïnstalleerd, wellicht dat dat nog een verschil kan zijn
Hier heb ik één meter en kan die alleen maar verwijderen. Ik zie nix om er eentje toe te voegen. Kijk ik ergens overheen?
Gevonden waar ik een tweede meter toe kan voegen. Daar staat ook de HW P1-meter tussen, maar die kan hij niet vinden…
:strip_exif()/f/image/cnhoRWU1M8V6kgfEEq9YUrTC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/E47gTzDcpEdfkDazyqwXEhJX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ImbhErUSo54Q3KOkb9ZUs6ah.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jc7cNFOopLj6N3RpHfjPTA9c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0tuaZxrJXZPyqe5kne7kAY6A.jpg?f=fotoalbum_large)
En die is er toch echt en staat aan. Uit de HW-app:
[ Voor 51% gewijzigd door Hippe Lip op 19-04-2026 13:29 ]
<John O`Mill>
Niet alleen ops reviews afgaan. Genoeg mensen (waaronder ikzelf) die daar hebben besteld en waarbij alles is goed gegaan.
Ik heb op 7 april een 2400 Pro, Zendure P1, 2xAB3000L en 4x450WP besteld. Levertijd die toen werd aangegeven op de site was "7-15 dagen".I-Lynx schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:43:
Begin vorige week bij Zendure een Solarflow 2400 PRO, 4xAB3000L en 4 panelen van 515wp besteld.
Ik heb bewust bij Zendure zelf besteld want deze leveren ook de panelen erbij. Iets wat ik bij Techpunt nog niet had gevonden.
De klantenservice al gemaild maar het antwoord laat ook nog op zich wachten. Ze zullen het vast wel druk hebben.
Ik begin nu te twijfelen of ik achteraf toch niet beter bij Techpunt had moeten bestellen en ergens anders een paar panelen los bestellen.
Ook kwa prijs.
![]()
![]()
Heb na een week eens een mail gestuurd of ze meer info hadden, kreeg basically "calm your tits" terug.
Relatief goedkoop systeem (328/kWh), geen verzendkosten, ik heb nog wel even geduld. Hoop wel dat het komende week arriveert, al helemaal gezien dezelfde set nu weer op 3-5 dagen staat op de site, toevallig ook sinds de prijsverhoging.
gielz schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:54:
[...]
Klopt, methode 1 werkt gewoon. Vraag mij niet waarom mijn HW P1 wel connectie heeft en bij sommige niet. Ik heb ook werkelijk geen idee…
[Afbeelding]
Juist met pwm kun je dus je ventilator meer of juist minder hard laten draaien en dus stiller, daar heb je echter wel een pwm controller voor nodig die dat voor je regelt, dus temperatuur gestuurd, dat dat doet nu juist de eerder vermelde heatmeister, die heeft totaal drie temperatuurvoelers waarmee je dus dat kunt sturen.Hippe Lip schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:09:
[...]
Dank je. Allemaal mooi en aardig, nóg meer informatie, maar nog steeds niets in de richting van wat ik moet hebben en waarom juist dát merk en model…
Met PWM zou ik een ventilator nét iets minder hard kunnen laten draaien. Het kan zomaar zijn dat als die op 90% van de max snelheid draait, dan minder dan half zoveel geluid produceert.
Je zou dit kunnen bereiken met een ESP32+ESPhome en een ventilator met PWM. Ik heb dit onlangs zelf getest en het werkt perfect. Heb de grootste noctua fan die ik kon vinden aangeschaft (200mm 5V PWM), tijdens het testen ben ik erachter gekomen dat deze zo goed als geen geluid maakt en eigenlijk net zo goed via aan/uit zou kunnen gebruiken. Maar omdat het kan wil ik toch liever het toerental en fan-control via homeassistant laten verlopen. De schakelaar ziet er overigens uit als aan/uit maar er zit een slider achter.Hippe Lip schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:09:
[...]
Dank je. Allemaal mooi en aardig, nóg meer informatie, maar nog steeds niets in de richting van wat ik moet hebben en waarom juist dát merk en model…
En mocht je geen gebruik (willen) maken van HA dan is het ook mogelijk om dit lokaal op de ESP te regelen met een temperatuursensor die het toerental bepaald.
Fan: https://www.noctua.at/en/products/nf-a20-5v-pwm
[ Voor 0% gewijzigd door luckyl op 19-04-2026 14:38 . Reden: typo ]
Kijk, dát is een antwoord waar ik wat mee kan. Dank je wel, @luckylluckyl schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:37:
[...]
Je zou dit kunnen bereiken met een ESP32+ESPhome en een ventilator met PWM. Ik heb dit onlangs zelf getest en het werkt perfect. Heb de grootste noctua fan die ik kon vinden aangeschaft (200mm 5V PWM), tijdens het testen ben ik erachter gekomen dat deze zo goed als geen geluid maakt en eigenlijk net zo goed via aan/uit zou kunnen gebruiken. Maar omdat het kan wil ik toch liever het toerental en fan-control via homeassistant laten verlopen. De schakelaar ziet er overigens uit als aan/uit maar er zit een slider achter.
En mocht je geen gebruik (willen) maken van HA dan is het ook mogelijk om dit lokaal op de ESP te regelen met een temperatuursensor die het toerental bepaald.
Fan: https://www.noctua.at/en/products/nf-a20-5v-pwm
[Afbeelding]
Lekker grote fan ook!
Kan dat model ook draaien zonder er een PWM-controller op aan te sluiten? Gewoon 5V erop?
En die PWM-controller die je noemt is eigenbouw? Ik lees regelmatig over ESP32-dingen, maar heb de vaardigheid niet om er zelf mee aan de slag te gaan. Leuk spul allemaal, maar ik wil toch ergens een grens trekken. Ik kom nu al (veel) tijd tekort…
<John O`Mill>
@Hippe Lip, wij hebben eerst de Homewizard P1 gekoppeld, maar nu hebben we de Zendure P1. Het update sneller dan elke 15 seconden. Maar wat mij opviel is dat de Zendure P1 de NUL beter lijkt vast te houden. Batterij Dinsdagavond geïnstalleerd. Op de foto, paars = naar het net: Wo en Do, Homewizard P1; Vr en Za, Zendure P1. Ik moet het nog wat langer in het oog houden om te bevestigen.Hippe Lip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:03:
Vanmiddag kwam ik er eindelijk aan toe om mijn Shelly Pro 3EM te installeren in de groepenkast beneden.
In het online dashboard van die meter zie ik de waardes elke ca. 15s wijzigen en dat lijkt me bijzonder traag.
Wie heeft z’n Zendure hieraan gekoppeld in NOM-modus? Worden de meetwaardes dan werkelijk maar eens in de 15s bijgewerkt?
Het gaat er me alleen om dat ik de HW P1-meter kan koppelen om die als backup te hebben.PhilippeJoris schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:51:
[...]
@Hippe Lip, wij hebben eerst de Homewizard P1 gekoppeld, maar nu hebben we de Zendure P1. Het update sneller dan elke 15 seconden. Maar wat mij opviel is dat de Zendure P1 de NUL beter lijkt vast te houden. Batterij Dinsdagavond geïnstalleerd. Op de foto, paars = naar het net: Wo en Do, Homewizard P1; Vr en Za, Zendure P1. Ik moet het nog wat langer in het oog houden om te bevestigen.
[Afbeelding]
Ik gebruik nu de Shelly Pro 3EM en die doet het prima.
<John O`Mill>
Is ook raar artikel. Helemaal geen test oid, gewoon marketing AI bs...Taro schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:08:
[...]
Ik heb HEMS 2.0 hier draaien, maar je kunt geen zonnepanelen omvormers koppelen hoor.
@wickedreaction, www.tubotek.bewickedreaction schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:30:
Miss iemand die een fisieke winkel kent in Belgie?
Zie dat gegooi ermee in bestelwagens niet zo zitten en dan waarheen voor garantie?
@jelleeelco ja, volgens Fluvius website moet je zelfs de 800W versie aanmelden indien je zonnepanelen hebt; het vermogen is dat van de totale installatie samengeteld en dan zit je boven de 800W. Zie hieronder van hun site.jelleeelco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:57:
Hebben jullie trouwens je thuisaccu aangemeld bij de netbeheerder?
Kijk, en daar komt dus die heatmeister om de hoek kijken, dat is zo ik weet eigenlijk een ESP32 met alleen al wifi en app controller ingebouwd. ( heeft overigens een tweaker hier ontwikkeld dus NL product )Hippe Lip schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:48:
[...]
Kijk, dát is een antwoord waar ik wat mee kan. Dank je wel, @luckyl![]()
Lekker grote fan ook!
Kan dat model ook draaien zonder er een PWM-controller op aan te sluiten? Gewoon 5V erop?
En die PWM-controller die je noemt is eigenbouw? Ik lees regelmatig over ESP32-dingen, maar heb de vaardigheid niet om er zelf mee aan de slag te gaan. Leuk spul allemaal, maar ik wil toch ergens een grens trekken. Ik kom nu al (veel) tijd tekort…
Alee...benne gene Belg hePhilippeJoris schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:36:
[...]
@jelleeelco ja, volgens Fluvius website moet je zelfs de 800W versie aanmelden indien je zonnepanelen hebt; het vermogen is dat van de totale installatie samengeteld en dan zit je boven de 800W. Zie hieronder van hun site. [Afbeelding]
Jammer voor jou dus 😁. En het is "Allez". 🤣
Oef.. dat stemt niet gerust.CodeCaster schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:29:
[...]
Ik heb op 7 april een 2400 Pro, Zendure P1, 2xAB3000L en 4x450WP besteld. Levertijd die toen werd aangegeven op de site was "7-15 dagen".
Heb na een week eens een mail gestuurd of ze meer info hadden, kreeg basically "calm your tits" terug.
Relatief goedkoop systeem (328/kWh), geen verzendkosten, ik heb nog wel even geduld. Hoop wel dat het komende week arriveert, al helemaal gezien dezelfde set nu weer op 3-5 dagen staat op de site, toevallig ook sinds de prijsverhoging.
Ik ben niet bang dat ze niet leveren, maar ik had wel een beetje de verwachting dat ze de levertijden die op de site staan wel redelijk zouden kloppen.
Ik heb deze mei vakantie een paar dagen vrij en had dus gepland dat ik de panelen op het dak zou kunnen leggen.
Daar gaat m'n planning.
- Taro
- Niet online
Die panelen kan je prima leggen hoorI-Lynx schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:46:
[...]
Oef.. dat stemt niet gerust.
Ik ben niet bang dat ze niet leveren, maar ik had wel een beetje de verwachting dat ze de levertijden die op de site staan wel redelijk zouden kloppen.
Ik heb deze mei vakantie een paar dagen vrij en had dus gepland dat ik de panelen op het dak zou kunnen leggen.
Daar gaat m'n planning.
Die komen in dezelfde levering toch?Taro schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:47:
[...]
Die panelen kan je prima leggen hoorAansluiten is een ander verhaal...
- Taro
- Niet online
Oh, dacht dat er al panelen aanwezig waren, maar de thuisaccu nog niet binnen was.
Maar de panelen, omvormer en uitbreidingsaccu's kunnen prima uit verschillende opslagplaatsen komen, zelfs verspreid over meerdere landen. Mits je ze bij Zendure zelf besteld hebt uiteraard.
Alles komt bij Zendure zelf vandaan.Taro schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:56:
[...]
Oh, dacht dat er al panelen aanwezig waren, maar de thuisaccu nog niet binnen was.
Maar de panelen, omvormer en uitbreidingsaccu's kunnen prima uit verschillende opslagplaatsen komen, zelfs verspreid over meerdere landen. Mits je ze bij Zendure zelf besteld hebt uiteraard.
Ag... we gaan het zien.
De bekabeling kan ik wel alvast leggen. Beetje de lengte inschatten en wat overlengte houden.
Voor diegene die hier ook last van hebben of krijgen in de toekomst. Ik heb hem nu met mijn P1 meter draaien van Homewizard en houd nu wel mooi 0 op de meter.Yuggo schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:32:
Ik heb sinds vandaag mijn 2400AC up and running en heb hem in de slimme meter modus gezet.
Is het normaal dat de “overeenkomende curve” in de slimme meter modus heen en weer gaat? Als ik op Youtube filmpjes kijk van andere mensen die hem ook in de slimme meter modus hebben gezet, zie ik dat dit veel gestroomlijnder is. Is dit bij jullie ook zo? Of gaat er iets niet goed?
[EDIT] ik zie dat mijn maximale ontlaadvermogen word gebruikt. Er staan geen grootverbruikers aan, hoe kan dit?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat heb je nou veranderd dan?Yuggo schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:02:
[...]
Voor diegene die hier ook last van hebben of krijgen in de toekomst. Ik heb hem nu met mijn P1 meter draaien van Homewizard en houd nu wel mooi 0 op de meter.
Hij schrijft dat hij heeft draaien met P1 meter van HW...
P1 meter van HW toegevoegd en als bewakingsapparaat geselecteerd in de Zendure app bij Slimme meter modus.
[ Voor 8% gewijzigd door Yuggo op 19-04-2026 20:23 ]
Ja, HW P1 onder HA met een Zendure werkt gewoon, het probleem zit hem als je ook nog de Zendure onder de software van Zendure (App) wil gaan gebruiken, dat gaat in de meeste tijd dus niet goed, maar soms dus wel, dan heb je mazzel.jelleeelco schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:21:
[...]
Hij schrijft dat hij heeft draaien met P1 meter van HW...
Jazeker wel. Ik had hem eerst op de P1 meter van Zendure zelf draaien, maar dat werkte niet lekker. Nu werkt alles zoals het hoort.jelleeelco schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:24:
Ohhh je had niet eens meetapparaat toegevoegd??
Ik heb geen idee wat het probleem was. Ik heb een DSMR 5.0. Iedere seconde zou hij moeten updaten. Je zou zeggen dat als je originele spullen van Zendure gebruikt, het niet mis zou moeten gaan. Ik had de forum functie in de Zendure app geraadpleegd en op iemands aanraden mijn HW gekoppeld. Hij had ongeveer 5 minuten nodig om te settlen, en toen deed alles het zoals ik wilde.jelleeelco schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:27:
Oh dat is wel heel apart. Werkte je slimme meter niet samen met de Zendure dan?
Ik merk overigens wel dat als ik de Zendure P1 loskoppel, dat hij dan weer begint te stuiteren. Waar dat aan ligt, geen idee. Ik blijf er lekker van af.
[ Voor 16% gewijzigd door Yuggo op 19-04-2026 20:36 ]
Dit was slechts om de 15 seconden (nog slechter dan via een P1 op een DSMR 4 meter rechtstreeks
Dit was met de firmware v1.4 (uit 2024), de update naar 1.7.5 loste het probleem op
Mocht je de firmware nog niet ge-update hebben @Hippe Lip
Edit: Het is beter maar zie nog steeds wel een vertraging van enkele seconden.
Alhoewel dit geen echte duidelijkheid biedt met de accu’s werkend via de cloud.
Edit 2: omvormers in stand-by maakt geen verschil. Dan blijft de laatste optie MQTT over.
Kan iemand mij hier aangeven of ik iets vergeet?
Outbound websocket zou werken maar zou niet mee nodig zijn omdat de Shelly pro 3EM gen2 direct een update zou doorgeven aan HA.
Ik zie nog steeds een vertraging van 2 tot 5 seconden.
Behold!
Edit 3: De 3EM draait nog op een IoT Wifi. Ik ga een LAN-kabel vanaf de UniFi-switch naar de 3EM trekken.
Is maar 1,5 meter max
Mocht dit dan nog niet voldoende zijn schakel ik op MQTT over.
[ Voor 51% gewijzigd door elektriekert op 19-04-2026 21:46 ]
En het zal me niks verbazen als we @Bazz0847 eens lief aankijken (De maker van de heatmeister), dat hij kan helpen hoe je dit optimaliseert. Dus 1 sensor plaatsen aan de heatsink, eentje voor de ruimtetemperatuur, en daar dan een slimme regeling overheen.Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:23:
[...]
Juist met pwm kun je dus je ventilator meer of juist minder hard laten draaien en dus stiller, daar heb je echter wel een pwm controller voor nodig die dat voor je regelt, dus temperatuur gestuurd, dat dat doet nu juist de eerder vermelde heatmeister, die heeft totaal drie temperatuurvoelers waarmee je dus dat kunt sturen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Helemaal mee eens, was eigenlijk al mijn idee, ik zal eens kijken of ik er eentje kan regelen.Mistraller schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:12:
[...]
En het zal me niks verbazen als we @Bazz0847 eens lief aankijken (De maker van de heatmeister), dat hij kan helpen hoe je dit optimaliseert. Dus 1 sensor plaatsen aan de heatsink, eentje voor de ruimtetemperatuur, en daar dan een slimme regeling overheen.
Ik ga er van uit HomeAssistant.elektriekert schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:40:
Ik had wat problemen met de Shelly Pro 3EM om deze constante data te leveren aan de Shelly Intergratie.
Dit was slechts om de 15 seconden (nog slechter dan via een P1 op een DSMR 4 meter rechtstreeks)
Dit was met de firmware v1.4 (uit 2024), de update naar 1.7.5 loste het probleem op
Mocht je de firmware nog niet ge-update hebben @Hippe Lip
Edit: Het is beter maar zie nog steeds wel een vertraging van enkele seconden.
Alhoewel dit geen echte duidelijkheid biedt met de accu’s werkend via de cloud.
Edit 2: omvormers in stand-by maakt geen verschil. Dan blijft de laatste optie MQTT over.
Kan iemand mij hier aangeven of ik iets vergeet?
Outbound websocket zou werken maar zou niet mee nodig zijn omdat de Shelly pro 3EM gen2 direct een update zou doorgeven aan HA.
Ik zie nog steeds een vertraging van 2 tot 5 seconden.
Behold!
Edit 3: De 3EM draait nog op een IoT Wifi. Ik ga een LAN-kabel vanaf de UniFi-switch naar de 3EM trekken.
Is maar 1,5 meter max
Mocht dit dan nog niet voldoende zijn schakel ik op MQTT over.
De Shelly stuur (uitlezen) ik via modbus.
Uitleg hoe zoek in dit topic naar de oplossing van @Jojan265 .
Bij mij op 2 seconden interval staan maar gebruik de HomeWizard P1 nu voor aansturing.
Modbus is ook nog een mogelijkheid, zag wel langskomen dat wifi waarschijnlijk wel de bottleneck is. Initieel had een vaste aansluiting niet zo’n haast, maar in dit geval staat ie toch wel hoger op de agendapeterbier schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:28:
[...]
Ik ga er van uit HomeAssistant.
De Shelly stuur (uitlezen) ik via modbus.
Uitleg hoe zoek in dit topic naar de oplossing van @Jojan265 .
Bij mij op 2 seconden interval staan maar gebruik de HomeWizard P1 nu voor aansturing.
Ik heb al wel een dongle hangen voor MQTT en met een scriptje op de Shelley zou het niet heel lastig moeten zijn.
Kun je niet gewoon deze gebruiken?elektriekert schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:48:
[...]
Modbus is ook nog een mogelijkheid, zag wel langskomen dat wifi waarschijnlijk wel de bottleneck is. Initieel had een vaste aansluiting niet zo’n haast, maar in dit geval staat ie toch wel hoger op de agenda
Ik heb al wel een dongle hangen voor MQTT en met een scriptje op de Shelley zou het niet heel lastig moeten zijn.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| rest:
- resource: http://<IP-SHELLY_PRO_3EM-CT>/rpc/EM.GetStatus?id=0
scan_interval: 1
sensor:
- name: "CT Shelly Pro 3EM API"
value_template: "{{ value_json.total_act_power }}"
unique_id: CT_Shelly_Pro_3EM_API
unit_of_measurement: "W"
device_class: power
state_class: measurement |
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Draaien de ac en ac+ dezelfde firmware versies? Of lopen deze versie benaming uiteen? Ik probeer te achterhalen wanneer de v1.0.3 voor de 2400 ac+ is uitgekomen. Is dit de laatste breaking?
- Taro
- Niet online
Nee, zijn andere versies.Henkoes schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:49:
Hallo allemaal,
Draaien de ac en ac+ dezelfde firmware versies? Of lopen deze versie benaming uiteen? Ik probeer te achterhalen wanneer de v1.0.3 voor de 2400 ac+ is uitgekomen. Is dit de laatste breaking?
Heb je wel goed gelezen? Na her updaten van je batterij komt de HW p1 erbij als keuze. Waarschijnlijk later als update uitgebracht dus fabriekssoftware heeft dat er niet in zittenHippe Lip schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:36:
[...]
Herkenbaar. Ik heb gisteren hier de hele boel geïnstalleerd (2x 2400AC+ met extra accu’s) en ik wilde ook zien of ik die HW P1-meter kon koppelen, gezien alle verhalen hier daarover.
Het blijkt dat als je een 2400AC+ hebt, dat die HW P1-meter helemaal niet meer in het selectielijstje voorkomt! en sommigen hier beschrijven in het selectieproces dat er zoiets als een ‘handmatige’ selectie van de ‘meter’ zou moeten zijn, maar die is er ook niet als je een 2400AC+ hebt.
Het lijkt er dus op dat Zendure die hele HW P1-meter eruit gegooid heeft.
Jammer, maar helaas.
Gelukkig had ik al een Shelly Pro 3EM-3CT63 geïnstalleerd, waardoor die geselecteerd kon worden, maar essentie is dus dat je op dit moment bij een 2400AC+ geen HW P1-meter kan selecteren. Dan heb je dus ook niet de situatie van wél kunnen selecteren maar dat alles op nul blijft staan, het is gewoon helemaal niet meer mogelijk. Hij ‘bestaat niet meer’.
Lees even de beschrijving van de modus door op het i’tje te klikken in de app. De auto modus gaat een cycles af van apparaten. Ik heb zelf iig gemerkt dat slimme meter modus strakker NOM kan houden dan de auto modus, daar is t ook voor bedoeldMartijn-V4 schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:54:
[...]
"Moet" schrijf je hier maar wat is dan het voordeel van de "AUTO" modus? I heb mijn setup hier nu ruim 3 weken in de "AUTO" modus draaien met een bijbehorende P1 meter van Zendure en hier zit het allemaal rond de 0. Ik snap nu niet helemaal wat het nut van de "AUTO" mode is t.o.v. de Slimme meter modus. De installatie laat wat mij betreft hetzelfde gedrag zien in "AUTO" of Slimme meter modus. Enige verschil wat ik, opmerk is dat ik in de Slimme meter modus AC laden kan starten, dat laatste kan wel eens handig zijn om de batterijen op een redelijk laad niveau te houden in de winter.
Ik vermoed dat ik enkele details over het hoofd zie.
[ Voor 28% gewijzigd door Flexiilex op 19-04-2026 23:05 ]
Met meer ab3000l modules daalt de euro per kwh aanzienlijkCodeCaster schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:29:
[...]
Ik heb op 7 april een 2400 Pro, Zendure P1, 2xAB3000L en 4x450WP besteld. Levertijd die toen werd aangegeven op de site was "7-15 dagen".
- Taro
- Niet online
Al op 1.0.3 gezocht in dit topic? Voor de 2400 AC is dat bijna een jaar geleden, voor de 2400 AC+ eind maart, 1e week april 2026.Henkoes schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:01:
[...]
Is er ergens een changelog met datums per versies? Is de 1.0.3 update oud?
Ik was inderdaad aan het zoeken en toen vond ik hits uit 2025 en dacht ik ow dit klopt niet.Taro schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:03:
[...]
Al op 1.0.3 gezocht in dit topic? Voor de 2400 AC is dat bijna een jaar geleden, voor de 2400 AC+ eind maart, 1e week april 2026.
Dank!
Via slimme meter modus totaal laden ingesteld op 2500W. Panelen leveren max 9000W
Nu valt me op dat dan elke set laad met 800W tot 2 sets vol zitten. Dan gaat de laatste set (die met de extra accu) gewoon laden met 2400W. Dat is dan ook die op eigen groep zit.dys geen ramp..
Maar in deze combinatie kun je dus blijkbaar niet instellen dat je per set max 800W of die op eigen groep zit bijvoorbeeld op 2000W zetten?
Ik heb de accu's pas net. Wil ze nog echt allemaal eigen groep geven/maken.
Maar instellen per set/fase kan dat in de zendure app niet?
Nee, HEMS werkt nu precies zoals je het uitlegt.nrewillemsen schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:12:
Ik heb 3 setjes 2400ac+ met extra accu. 1 set op eigen groep met 2 extra accu's
Via slimme meter modus totaal laden ingesteld op 2500W. Panelen leveren max 9000W
Nu valt me op dat dan elke set laad met 800W tot 2 sets vol zitten. Dan gaat de laatste set (die met de extra accu) gewoon laden met 2400W. Dat is dan ook die op eigen groep zit.dys geen ramp..
Maar in deze combinatie kun je dus blijkbaar niet instellen dat je per set max 800W of die op eigen groep zit bijvoorbeeld op 2000W zetten?
Ik heb de accu's pas net. Wil ze nog echt allemaal eigen groep geven/maken.
Maar instellen per set/fase kan dat in de zendure app niet?
Ik ben nog niet begonnen met integreren in HA, maar waar plak ik dit stukje code?gielz schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:19:
[...]
Kun je niet gewoon deze gebruiken?code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10rest: - resource: http://<IP-SHELLY_PRO_3EM-CT>/rpc/EM.GetStatus?id=0 scan_interval: 1 sensor: - name: "CT Shelly Pro 3EM API" value_template: "{{ value_json.total_act_power }}" unique_id: CT_Shelly_Pro_3EM_API unit_of_measurement: "W" device_class: power state_class: measurement
Zit er tussen de v1.01 en 1.0.3 geen firmware release? Zijn de units met 1.0.2 als start versie verkocht?Taro schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:03:
[...]
Al op 1.0.3 gezocht in dit topic? Voor de 2400 AC is dat bijna een jaar geleden, voor de 2400 AC+ eind maart, 1e week april 2026.
[ Voor 7% gewijzigd door Henkoes op 19-04-2026 23:45 ]
Wanneer is de v1.0.2 uitgekomen?? Hier kan ik geen nieuws of verbeteringen over vinden?meesje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:08:
Ik voel me nu even een dummy. Ongetwijfeld zie ik wat over het hoofd.
Zojuist heb ik mijn SF800Plus in gebruik genomen. Via de Zendure app deze succesvol kunnen installeren. Het enige hikje was dat ik even mijn wifi op alleen 2,4ghz moest zetten. Daarna weer op combi 2,4/5ghz. Ook een firmware toegepast. Ik zit nu op V1.0.2.
Echter ik zie nergens de mogelijkheid om mijn HW P1 meter toe te voegen en/of te selecteren. Wat doe ik fout?
Edit: ik was te ongeduldig. Nu kan ik via apparaatbeheer wel mijn P1 meter selecteren. Nu nog even kijken of ie werkt?
@HenkoesHenkoes schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:35:
[...]
Zit er tussen de v1.01 en 1.0.3 geen firmware release? Zijn de units met 1.0.2 als start versie verkocht?
Wat is de achtergrond van je vraag, wat wil je weten? Het komt wat vreemd over (zinloos?) als je weet dat 1.0.3 de laatste versie is voor de AC+…
<John O`Mill>
Er is een update met een bug waarbij de laad naar laag naar hoog en hoog naar laag langzaam gaat en wil graag niet te ver updaten.Hippe Lip schreef op maandag 20 april 2026 @ 00:09:
[...]
@Henkoes
Wat is de achtergrond van je vraag, wat wil je weten? Het komt wat vreemd over (zinloos?) als je weet dat 1.0.3 de laatste versie is voor de AC+…
Ik had in mijn hoofd dat we hoger dan 1.0.3 zaten. Verkeerd gedacht!
Ah, duidelijker nu.Henkoes schreef op maandag 20 april 2026 @ 03:21:
[...]
Er is een update met een bug waarbij de laad naar laag naar hoog en hoog naar laag langzaam gaat en wil graag niet te ver updaten.
Dan is het handiger dáárnaar te vragen, in welke versie dat zit en of/hoe dat te omzeilen is. Dan krijg je wellicht meteen meer relevante informatie mee.
<John O`Mill>
Die heatmeister is volledig te bedienen via HA... daar hoeft in de software van de Heatmeister zelf niets aangepast te worden.Mistraller schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:12:
[...]
En het zal me niks verbazen als we @Bazz0847 eens lief aankijken (De maker van de heatmeister), dat hij kan helpen hoe je dit optimaliseert. Dus 1 sensor plaatsen aan de heatsink, eentje voor de ruimtetemperatuur, en daar dan een slimme regeling overheen.
En sterker, met de huidige software kun je al slimme aansturing maken mbt wanneer de fans aangaan, hoe snel ze opschalen, etc.
Ik heb via zendure.nl besteld. Levertijd was toen 15 werkdagen.I-Lynx schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:43:
Ook kwa prijs.
![]()
![]()
Exact binnen de tijd geleverd.
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er iets mis gaat in de supply chain waardoor iets eerder of later wordt geleverd.
Ik snap de paniek niet. Wat maakt het op de 10 jaar levensduur van de batterijen uit of ze binnen 5 of binnen 15 dagen geleverd worden?
Ik had al een HW PIB staan en handmatig dan steeds schakelen omdat ze anders elkaar in de weg zitten, nu de HW maar 'even' uitgezet.
Zijn er tweakers die zonder HA naast een Zendure ook nog een ander merk hebben staan en goed kunnen laten lopen zodat ze elkaar niet in de weg zitten? Ben benieuwd.
Anders de volgende stap HA (nog geen ervaring mee) of de HW PIB verkopen en lekker bij Zendure blijven.
Ik zou naar 1 eco systeem gaan. Het blijft toch altijd een beetje aan modderen met 2 verschillende. Tevens heeft een Zendure ook 10% hogere RTE wat echt aanzienlijk is. En als je dan ook nog aan 2400 watt genoeg hebt dan heb je ook maar 1 omvormer.Maartens1981 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:07:
Inmiddels is bij mij de 2400 AC+ ook geïnstalleerd! Eerst via de HW P1 geprobeerd, maar dat leverde alleen 0W op. Dus toen de splitter binnen was gelijk de Zendure P1 er aan gekoppeld.
Ik had al een HW PIB staan en handmatig dan steeds schakelen omdat ze anders elkaar in de weg zitten, nu de HW maar 'even' uitgezet.
Zijn er tweakers die zonder HA naast een Zendure ook nog een ander merk hebben staan en goed kunnen laten lopen zodat ze elkaar niet in de weg zitten? Ben benieuwd.
Anders de volgende stap HA (nog geen ervaring mee) of de HW PIB verkopen en lekker bij Zendure blijven.
Deze kun je direct in je configuration.yaml 1:1 overnemen. Alleen het IP adres even goed invullen. Hier kun je ook nog andere meters vinden; https://github.com/Gielz1...0%90-P1-CT-meters-(API's)elektriekert schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:32:
[...]
Ik ben nog niet begonnen met integreren in HA, maar waar plak ik dit stukje code?
Heb hier ook HW-PIBs en Zendure. Als je niets wilt doen dan geen 2 merken gaan gebruiken. Als je HA leuk vind / lijkt dan is er best het e.a aan elkaar te knutselen. Kost wel tijd.Maartens1981 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:07:
Inmiddels is bij mij de 2400 AC+ ook geïnstalleerd! Eerst via de HW P1 geprobeerd, maar dat leverde alleen 0W op. Dus toen de splitter binnen was gelijk de Zendure P1 er aan gekoppeld.
Maar als het om HomeAssistant gaat wordt het voor iedere scheet aanbevolen om er een PC voor te laten draaien...
Het verbruik van HomeAssistant is niet belangrijk, want hobby's mogen geld kosten
Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)
Ik merk dat we hier thuis nu nog meer bezig zijn met eigen verbruik van de opgewekte energie van de zonnepanelen tegenover vroeger...
Ik hoor de vrouw zeggen, vandaag zet ik geen wasmachine meer op want morgen gaat de zon schijnen, of de vaatwas gaat morgenvroeg op ipv deze nacht want dan schijnt de zon...
Vind dat positief maar vreemd want met de zonnepanelen en introductie van de slimme meter waren we daar minder mee bezig....
Ik denk wel nog 2 of 4 extra batterijen te bestellen volgend jaar als extra comfort en niet zozeer als payback (zonnepanelen leveren meer dan genoeg op)..
Home Assistant draait bij de meeste niet op een PC maar op een al reeds aanwezige NAS, NUC, PI of HA Green. Die laatste gebruikt een aantal watt (1,7 watt in ruststand (idle) en loopt op tot maximaal ~3 watt onder zware belasting). Geen idee wat de Zendure P1 exact verbruikt, maar wellicht is dit net zoveel als de gene die Home Assistant heeft draaien met al een reeds aanwezige Homewizard P1.IJsbeer schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:29:
Grappig hoe best veel mensen 'vallen' over het standby gebruik van de accu wat best forst is en vaak wordt 'vergeten' in de financiële berekeningen...
Maar als het om HomeAssistant gaat wordt het voor iedere scheet aanbevolen om er een PC voor te laten draaien...
Het aller grootste probleem met Home Assistant is dat zodra je er aan begint je hele huis er binnen no-time op draait. Die batterij is dan maar een heel klein onderdeel.
Leuk te lezen, benieuwd of dat tijdelijk is of dat je dit over een (half) jaar nog steeds fanatiek doet. En grappig dat de panelen dat idd niet (zoveel) effect hadden.Tom35 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:42:
Ik heb hier ondertussen bijna een maand 2 2400AC+ met een extra batterij staan ..
Ik merk dat we hier thuis nu nog meer bezig zijn met eigen verbruik van de opgewekte energie van de zonnepanelen tegenover vroeger...
Ik hoor de vrouw zeggen, vandaag zet ik geen wasmachine meer op want morgen gaat de zon schijnen, of de vaatwas gaat morgenvroeg op ipv deze nacht want dan schijnt de zon...
Vind dat positief maar vreemd want met de zonnepanelen en introductie van de slimme meter waren we daar minder mee bezig....
Ik denk wel nog 2 of 4 extra batterijen te bestellen volgend jaar als extra comfort en niet zozeer als payback (zonnepanelen leveren meer dan genoeg op)..
Laten we het niet roomser dan de paus doen. De meeste mensen hier doen het voor de financiële prikkel in combinatie met hobby. Milieu wordt vaak wel als argument gebruikt, maar als de meeste eerlijk zijn is het de financiële prikkel.CappieL schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:35:
@IJsbeer Als je een thuisaccu aanschaft voor kostenbesparing, dan telt standby-verbruik natuurlijk.
Het verbruik van HomeAssistant is niet belangrijk, want hobby's mogen geld kosten![]()
HA draait hier overigens ook gewoon hoor, idd, leuke hobby
Hier is het is totaal anders in huis. "Mooi die batterij, dan hoef ik dus geen rekening meer te houden met de zon. fijn!". Wasmachine aan om 08:00, geen probleem.Tom35 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:42:
Ik heb hier ondertussen bijna een maand 2 2400AC+ met een extra batterij staan ..
Paniek is er niet.hremijn schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:03:
[...]
Ik heb via zendure.nl besteld. Levertijd was toen 15 werkdagen.
Exact binnen de tijd geleverd.
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er iets mis gaat in de supply chain waardoor iets eerder of later wordt geleverd.
Ik snap de paniek niet. Wat maakt het op de 10 jaar levensduur van de batterijen uit of ze binnen 5 of binnen 15 dagen geleverd worden?
Het gaat meer om 'beloftes' op een website.
Daar maar je een planning op. Zoals in dit geval; voor de meivakantie besteld, in de meivakantie binnen zodat ik, als ik vrij ben, mooi de tijd heb om alles op het gemakt te installeren.
Nu is de kans dat ik na de vakantie, als ik weer moet werken, ergens in de weekenden de boel moet aanleggen.
De accu staat zo. Dat is het probleem niet. De panelen is even wat meer werk.
Maak als bedrijf geen beloftes of leverindicaties als je ze niet na kan komen.
Dat geeft geen goede eerste indruk.
Zeg liever: standaard levertijd 5 dagen maar gezien de grote vraag kan het oplopen tot 20 dagen.
Dan weet je als klant waar je aan toe bent en ben je als bedrijf eerlijk.
Nu sta je al 0-1 achter. Als er dan later nog een probleem is dan loopt het aantal minpunten snel op. Ben je vanaf dag 1 eerlijk en transparant, dan zijn eventuele problemen in de toekomst wat 'minder erg' want je hebt al credits opgebouwd.
Verder heb ik mij er al bij neer gelegd en lees ik nu graag mee met de rest
HA draait in de meeste gevallen op een raspberry pi. Of in mijn geval, een miniPC dat 9watt vraagt. Als je dat soort wattages mee moet nemen in je financiele berekening kun je er beter niet aan beginnen.IJsbeer schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:29:
Grappig hoe best veel mensen 'vallen' over het standby gebruik van de accu wat best forst is en vaak wordt 'vergeten' in de financiële berekeningen...
Wat standby verliezen betreft - leuk voor in de winter. In de zomer heb ik zoveel overschot dat me dat echt niets kost.
Verbruik van een Raspberry Pi is toch miniem. Als je daarmee bereikt dat je veel optimaler je energie beheerst in huis, dan is dat toch een prima rationele keuze?IJsbeer schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:29:
Orde grootte: 5W continu is ~44 kWh per jaar. Oftewel ongeveer €10. Een Pi doet eigenlijk nog zuiniger.
Als je daarmee je energiekosten enorm kunt optimaliseren, door:
- Warmtepompen en airco's aan te sturen op prijs en efficiency
- De batterij optimaal in te zetten om eigen verbruik van zonne-energie te maximaliseren en/of opbrengst bij teruglevering te maximaliseren
- auto opladen aansturen icm andere grootverbruikers in huis
Dan verdien je dat binnen een paar dagen terug.
Een hoger stand-by verbruik van een batterij kost alleen maar, levert geen extra comfort op en maakt de toch al marginale business case van een batterij niet makkelijker. Hier wordt wel eens gesproken over ~20W en dan heb je het over ~15 kWh per maand (~180 kWh per jaar). Het is dus ook een andere orde grootte...
Haha, ik merk het bij mijzelf ookTom35 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:42:
[ Voor 51% gewijzigd door jelleeelco op 20-04-2026 10:09 ]
Dat weet je niet. Kan zomaar een flinke duit schelen!jelleeelco schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:09:
Hier is het puur hobby. Als ik een financiele prikkel wil, had ik die 2700e wel ingelegd in mijn beleggingsrekening. Dat levert over een jaar of 10 een stuk meer op.
Uiteraard weet niemand wat de toekomst brengt - Stel we gaan prijzen van 1e per kWh gaan zien... Of de aandelen markt stort helemaal in elkaar. Maar met een redelijke inschatting is een thuisaccu (zoals ik hem gebruik) pas na een jaar of 7-8 terugverdiend. Dus dan begint het 'winst' maken pas.Henkoes schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:12:
[...]
Dat weet je niet. Kan zomaar een flinke duit schelen!
Een krappe 3k op een spaarrekening doet meer.
Hier op een laptopje. Ook vrij weinig verbruik. Rondje meten door het huis, toonde ooit aan dat onze verstelbare bedbodems al bijna evenveel stonden te sluipen als die laptop!jelleeelco schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:02:
[...]
HA draait in de meeste gevallen op een raspberry pi. Of in mijn geval, een miniPC dat 9watt vraagt. Als je dat soort wattages mee moet nemen in je financiele berekening kun je er beter niet aan beginnen.
Wat standby verliezen betreft - leuk voor in de winter. In de zomer heb ik zoveel overschot dat me dat echt niets kost.
---------------
Weet ik. Ik heb ze wel lokaal geprogrammeerd en met mqqt kan ik ze sturen eventueel in HA. Maar omdat HA mijn speeltuin is, en de verwarming een primaire behoefte, probeer ik primaire zaken ook buiten HA functioneel te houden.jelleeelco schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:51:
[...]
Die heatmeister is volledig te bedienen via HA... daar hoeft in de software van de Heatmeister zelf niets aangepast te worden.
En sterker, met de huidige software kun je al slimme aansturing maken mbt wanneer de fans aangaan, hoe snel ze opschalen, etc.
Ik heb me verder nog niet in heatmeister voor andere toepassingen verdiept. Maar ik kan mij voorstellen dat je ook een lokale modus zou kunnen kiezen waarbij de sensors niet in- en uitvoer van watertemp zouden kunnen zijn. De hele aansturing in HA zelf automatiseren, zeker kan dat! Maar als je een expert "in je midden" hebt die daar goed in is, en een kant en klare automation kan leveren ofwel in firmware bakt, en daarmee ook z'n verkopen een beetje opkrikt, why not
[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 20-04-2026 10:24 ]
---------------
Als ik mij niet vergis was die bug alleen bij het afschakelen bij (NOM) opladen. Hierdoor wordt er onbedoeld wat stroom van het net getrokken bij plotselinge sterke wissel van de PV opbrengst. Mijn herinnering zegt dat hij gemeld was bij Zendure door @Gielz.Henkoes schreef op maandag 20 april 2026 @ 03:21:
[...]
Er is een update met een bug waarbij de laad naar laag naar hoog en hoog naar laag langzaam gaat en wil graag niet te ver updaten.
Wel heb ik gemerkt dat met de laatste update het laaste stukje opladen wat langzamer naar nul gaat. 10-200 % past nu net niet meer in 5 uur, wat daarvoor net wel paste. Maar dit kan ook een temperatuur dingetje zijn, het is immers wat warmer nu.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Nu stond op het moment dat zij gekeken hebben de batterij in dynamische prijs modus.
Ze hebben de batterij ongevraagd geschakeld naar AUTO modus en een mail gestuurd dat het probleem is opgelost en dat de batterij gewoon kan laden en ontladen.
ik heb het idee dat ik een andere taal spreek. maar softwarematig ben ik nog echt niet zo tevreden over de batterij, en ook de support lijkt wel in orde, ze doen hun best, maar ze snappen totaal niet wat ik bedoel.
Volgens mij wordt er alleen maar gevallen over het verlies bij uit en off-grid....IJsbeer schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:29:
Maar dan nog is het beperkt vind ik. Er is waarschijnlijk een reden dat dit samen met de efficiëntie curves zo goed als nooit door de fabrikanten wordt gepubliceerd.
Maar wie er over valt moet vooral een SigEnergy off-grid systeem kopen. Als je dat kan heb je centen zat voor het echt hoge standby/accu verbruik.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
OEF idd zeg! Rond de 200watt standby verbruik als je de offgrid modus aan hebt staan. Naja, dan merk je ook niets van al die stroomstoringen, zo 2x per 20 jaarkoboy schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:11:
[...]
Volgens mij wordt er alleen maar gevallen over het verlies bij uit en off-grid....
Maar dan nog is het beperkt vind ik. Er is waarschijnlijk een reden dat dit samen met de efficiëntie curves zo goed als nooit door de fabrikanten wordt gepubliceerd.
Maar wie er over valt moet vooral een SigEnergy off-grid systeem kopen. Als je dat kan heb je centen zat voor het echt hoge standby/accu verbruik.
Maar al te waar....gielz schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:47:
[...]
Het aller grootste probleem met Home Assistant is dat zodra je er aan begint je hele huis er binnen no-time op draait. Die batterij is dan maar een heel klein onderdeel.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
200w per ac 2400?jelleeelco schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:17:
[...]
OEF idd zeg! Rond de 200watt standby verbruik als je de offgrid modus aan hebt staan. Naja, dan merk je ook niets van al die stroomstoringen, zo 2x per 20 jaar
Kijk, en dat is een duidelijk effect van ook een thuis-batterij, juist omdat men nu echt met de neus op de feiten wordt gedrukt en je dus ook kunt zien welk effect een bepaald verbruik tot gevolg geeft.Tom35 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:42:
Alleen daardoor heb je een extra voordeeltje.
huh? Nee....met een Sigenergy systeem. Als je de backup modus aanzet (whole house backup) dan verbruikt dat 200watt continue. Maar als de stroom dan uitvalt, merk je ook niets....
[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 20-04-2026 21:38 ]
Heeft het nog zin om die aan te sluiten op het stopcontact van de AC2400+ ? Het komt nu binnen via het normale net.
Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat het misschien blijft werken bij stroomuitval, maar aan de andere kant, ik lees nu deze inverter uit via CT klemmen in mijn onderverdeler. nu kan ik daar wel een los kastje voor bouwen, maar als dit geen praktische voordelen heeft dan laat ik het zo.
In geval van een echte stroomuitval kan ik altijd nog die inverter in het stopcontact steken.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/pilifNUj5Y8KmHeTV6f949f1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kRcxuPO8SZYd5Hqrl1u5nK0h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c9yRvvgwCVheYZ5I3L6q2eAY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SA9mbNnMHipWittvBtwv10nX.jpg?f=fotoalbum_large)