Is die Zenki 2.0 al actief? Wanneer komt dit en hoe kan ik opzoeken welke ik gebruik in de App? Ik heb 2x een Solarflow 800 Plus.Zoomzoom schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:51:
[...]
Wat persberichten van in maart van Zendure die voorbijkwamen... o.a. https://allesovertech.nl/...ge-met-zendure-zenki-2-0/
Er werd ook ergens gesproken over omvormers koppelen van bestaande dakinstallaties... dat lijkt te wijzen op een API koppeling
[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-04-2026 09:58 ]
Er werd gezegd dat de nieuwe versie 30 april gelanceerd zou worden... weekje nog.ZuinigeRijder schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:58:
[...]
Is die Zenki 2.0 al actief? Wanneer komt dit en hoe kan ik opzoeken welke ik gebruik in de App? Ik heb 2x een Solarflow 800 Plus.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Ik heb HEMS 2.0 hier draaien, maar je kunt geen zonnepanelen omvormers koppelen hoor.Zoomzoom schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:51:
[...]
Wat persberichten van in maart van Zendure die voorbijkwamen... o.a. https://allesovertech.nl/...ge-met-zendure-zenki-2-0/
Er werd ook ergens gesproken over omvormers koppelen van bestaande dakinstallaties... dat lijkt te wijzen op een API koppeling
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Reviews daar wel eens gelezen?I-Lynx schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:43:
Begin vorige week bij Zendure een Solarflow 2400 PRO, 4xAB3000L en 4 panelen van 515wp besteld.
Nu lees ik hier toch wat verontrustende berichten over de levertijd.
Deze zou vele malen hoger zijn dan de 3 tot 5 werkdagen.
Ik heb bewust bij Zendure zelf besteld want deze leveren ook de panelen erbij. Iets wat ik bij Techpunt nog niet had gevonden.
De klantenservice al gemaild maar het antwoord laat ook nog op zich wachten. Ze zullen het vast wel druk hebben.
Wie heeft er ervaring wat betreft de levertijd van Zendure?
Ik begin nu te twijfelen of ik achteraf toch niet beter bij Techpunt had moeten bestellen en ergens anders een paar panelen los bestellen.
Ook kwa prijs.
![]()
![]()
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik had al eens bij Arctic gekeken en zag dat daar heel veel soorten zijn. Dan moet je wel weten welke je moet wil hebben. Ik ben niet zo thuis in die materie.AquilaXL schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:22:
Schaf Noctua of Arctic ventilatoren aan en je zit goed.
Zo twijfel ik of ik een PWM-model moet hebben (en welke PWM-regelaar gebruik je dan?) of een versie die rustig draait maar dan nog steeds écht stil is.
En hoe groter de diameter des te minder geluid (bij gelijke luchtverplaatsing) natuurlijk. Dat snap ik dan wel.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Kun je al iets zeggen over de verschillen met HEMS1.0? Of volgt daar op enig moment een review over?Taro schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:08:
[...]
Ik heb HEMS 2.0 hier draaien, maar je kunt geen zonnepanelen omvormers koppelen hoor.
- Taro
- Niet online
Ik heb ooit een uitgebreid artikel over HEMS 1.0 geschreven, HEMS 2.0 volgt binnenkort inderdaad.Gramser schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:45:
[...]
Kun je al iets zeggen over de verschillen met HEMS1.0? Of volgt daar op enig moment een review over?
Alle firmware versies gaan ook direct naar V2.x.x ipv V1.x.x, daar twijfel ik nog even over. En ik zie nog wat "schoonheidsfoutjes". Daarnaast is het lastig te detecteren/zien wat er op de achtergrond beter of slechter werkt.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Daar staat nu mijn Shelly Pro 3EM. Die lijk ik eerst te moeten verwijderen voordat ik zoiets zie als 'Nieuw apparaat toevoegen'?Treur schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:25:
Methode 1: Zendure app, eerste tab 'Thuis'
1. Ga rechtsboven naar instellingen.
2. Klik onderaan op 'Apparaatbeheer'.
3. Selecteer daar bij electriciteitmeter de keuze 'Meter toevoegen'.
4. Selecteer vervolgens 'Nieuw apparaat toevoegen'
Via deze methode zie ik de hw p1 meter in het keuze overzicht en kan ik deze ook toevoegen.
Ik snap dat er maar één meter tegelijk actief kan zijn, maar je kunt dus geen tweede meter koppelen en die inactief houden?
<John O`Mill>
- Taro
- Niet online
Ik heb zelf Arctic en Noctua op mijn Jaga radiatoren en die worden aangestuurd door Heatmeister. Noctua’s zijn stiller (en duurder).Hippe Lip schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:22:
[...]
Ik had al eens bij Arctic gekeken en zag dat daar heel veel soorten zijn.
Met PWM kan je de snelheid regelen maar ik geloof dat de Geert oplossing aan/uit gebruikt.
Stukje terug staat iets over flow (f) en druk (p) ventilatoren. Advies was dacht ik druk.
https://www.marktplaats.n...elerhouder-met-kabel-fansHenkoes schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:00:
[...]
Ziet er goed uit! Hoe werkt de stroomvoorziening? Hoeveel kost zoiets?
Dank je. Allemaal mooi en aardig, nóg meer informatie, maar nog steeds niets in de richting van wat ik moet hebben en waarom juist dát merk en model…Maarten60 schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:05:
[...]
Ik heb zelf Arctic en Noctua op mijn Jaga radiatoren en die worden aangestuurd door Heatmeister. Noctua’s zijn stiller (en duurder).
Met PWM kan je de snelheid regelen maar ik geloof dat de Geert oplossing aan/uit gebruikt.
Stukje terug staat iets over flow (f) en druk (p) ventilatoren. Advies was dacht ik druk.
Met PWM zou ik een ventilator nét iets minder hard kunnen laten draaien. Het kan zomaar zijn dat als die op 90% van de max snelheid draait, dan minder dan half zoveel geluid produceert.
<John O`Mill>
Is de verwachting dat dit uitgerold wordt naar alle modellen van Zendure?Taro schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:59:
Hierbij een inkijkje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
In mijn geval kan ik gewoon een 2e meter toevoegen en daarmee schakelen tussen de Hw p1 en de zendureHippe Lip schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:59:
[...]
Daar staat nu mijn Shelly Pro 3EM. Die lijk ik eerst te moeten verwijderen voordat ik zoiets zie als 'Nieuw apparaat toevoegen'?
Ik snap dat er maar één meter tegelijk actief kan zijn, maar je kunt dus geen tweede meter koppelen en die inactief houden?
Heb de android app en van alle hardware de laatste firmware geïnstalleerd, wellicht dat dat nog een verschil kan zijn
- Taro
- Niet online
Ik weet niet of het volledig voor de Hyper 2000 werkt, maar wel voor SF800Plus/Pro/2400AC en latere 1600/2400 modellen.Devke schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:12:
[...]
Is de verwachting dat dit uitgerold wordt naar alle modellen van Zendure?
Goh, zou er functioneel verschil zitten in de apps van Android en iOS?Treur schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:29:
[...]
In mijn geval kan ik gewoon een 2e meter toevoegen en daarmee schakelen tussen de Hw p1 en de zendure
Heb de android app en van alle hardware de laatste firmware geïnstalleerd, wellicht dat dat nog een verschil kan zijn
Hier heb ik één meter en kan die alleen maar verwijderen. Ik zie nix om er eentje toe te voegen. Kijk ik ergens overheen?
Gevonden waar ik een tweede meter toe kan voegen. Daar staat ook de HW P1-meter tussen, maar die kan hij niet vinden…
:strip_exif()/f/image/cnhoRWU1M8V6kgfEEq9YUrTC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/E47gTzDcpEdfkDazyqwXEhJX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ImbhErUSo54Q3KOkb9ZUs6ah.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jc7cNFOopLj6N3RpHfjPTA9c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0tuaZxrJXZPyqe5kne7kAY6A.jpg?f=fotoalbum_large)
En die is er toch echt en staat aan. Uit de HW-app:
[ Voor 51% gewijzigd door Hippe Lip op 19-04-2026 13:29 ]
<John O`Mill>
Niet alleen ops reviews afgaan. Genoeg mensen (waaronder ikzelf) die daar hebben besteld en waarbij alles is goed gegaan.
Ik heb op 7 april een 2400 Pro, Zendure P1, 2xAB3000L en 4x450WP besteld. Levertijd die toen werd aangegeven op de site was "7-15 dagen".I-Lynx schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:43:
Begin vorige week bij Zendure een Solarflow 2400 PRO, 4xAB3000L en 4 panelen van 515wp besteld.
Nu lees ik hier toch wat verontrustende berichten over de levertijd.
Deze zou vele malen hoger zijn dan de 3 tot 5 werkdagen.
Ik heb bewust bij Zendure zelf besteld want deze leveren ook de panelen erbij. Iets wat ik bij Techpunt nog niet had gevonden.
De klantenservice al gemaild maar het antwoord laat ook nog op zich wachten. Ze zullen het vast wel druk hebben.
Wie heeft er ervaring wat betreft de levertijd van Zendure?
Ik begin nu te twijfelen of ik achteraf toch niet beter bij Techpunt had moeten bestellen en ergens anders een paar panelen los bestellen.
Ook kwa prijs.
![]()
![]()
Heb na een week eens een mail gestuurd of ze meer info hadden, kreeg basically "calm your tits" terug.
Relatief goedkoop systeem (328/kWh), geen verzendkosten, ik heb nog wel even geduld. Hoop wel dat het komende week arriveert, al helemaal gezien dezelfde set nu weer op 3-5 dagen staat op de site, toevallig ook sinds de prijsverhoging.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
gielz schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:54:
[...]
Klopt, methode 1 werkt gewoon. Vraag mij niet waarom mijn HW P1 wel connectie heeft en bij sommige niet. Ik heb ook werkelijk geen idee…
[Afbeelding]
Juist met pwm kun je dus je ventilator meer of juist minder hard laten draaien en dus stiller, daar heb je echter wel een pwm controller voor nodig die dat voor je regelt, dus temperatuur gestuurd, dat dat doet nu juist de eerder vermelde heatmeister, die heeft totaal drie temperatuurvoelers waarmee je dus dat kunt sturen.Hippe Lip schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:09:
[...]
Dank je. Allemaal mooi en aardig, nóg meer informatie, maar nog steeds niets in de richting van wat ik moet hebben en waarom juist dát merk en model…
Met PWM zou ik een ventilator nét iets minder hard kunnen laten draaien. Het kan zomaar zijn dat als die op 90% van de max snelheid draait, dan minder dan half zoveel geluid produceert.
Je zou dit kunnen bereiken met een ESP32+ESPhome en een ventilator met PWM. Ik heb dit onlangs zelf getest en het werkt perfect. Heb de grootste noctua fan die ik kon vinden aangeschaft (200mm 5V PWM), tijdens het testen ben ik erachter gekomen dat deze zo goed als geen geluid maakt en eigenlijk net zo goed via aan/uit zou kunnen gebruiken. Maar omdat het kan wil ik toch liever het toerental en fan-control via homeassistant laten verlopen. De schakelaar ziet er overigens uit als aan/uit maar er zit een slider achter.Hippe Lip schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:09:
[...]
Dank je. Allemaal mooi en aardig, nóg meer informatie, maar nog steeds niets in de richting van wat ik moet hebben en waarom juist dát merk en model…
En mocht je geen gebruik (willen) maken van HA dan is het ook mogelijk om dit lokaal op de ESP te regelen met een temperatuursensor die het toerental bepaald.
Fan: https://www.noctua.at/en/products/nf-a20-5v-pwm
[ Voor 0% gewijzigd door luckyl op 19-04-2026 14:38 . Reden: typo ]
Kijk, dát is een antwoord waar ik wat mee kan. Dank je wel, @luckylluckyl schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:37:
[...]
Je zou dit kunnen bereiken met een ESP32+ESPhome en een ventilator met PWM. Ik heb dit onlangs zelf getest en het werkt perfect. Heb de grootste noctua fan die ik kon vinden aangeschaft (200mm 5V PWM), tijdens het testen ben ik erachter gekomen dat deze zo goed als geen geluid maakt en eigenlijk net zo goed via aan/uit zou kunnen gebruiken. Maar omdat het kan wil ik toch liever het toerental en fan-control via homeassistant laten verlopen. De schakelaar ziet er overigens uit als aan/uit maar er zit een slider achter.
En mocht je geen gebruik (willen) maken van HA dan is het ook mogelijk om dit lokaal op de ESP te regelen met een temperatuursensor die het toerental bepaald.
Fan: https://www.noctua.at/en/products/nf-a20-5v-pwm
[Afbeelding]
Lekker grote fan ook!
Kan dat model ook draaien zonder er een PWM-controller op aan te sluiten? Gewoon 5V erop?
En die PWM-controller die je noemt is eigenbouw? Ik lees regelmatig over ESP32-dingen, maar heb de vaardigheid niet om er zelf mee aan de slag te gaan. Leuk spul allemaal, maar ik wil toch ergens een grens trekken. Ik kom nu al (veel) tijd tekort…
<John O`Mill>
@Hippe Lip, wij hebben eerst de Homewizard P1 gekoppeld, maar nu hebben we de Zendure P1. Het update sneller dan elke 15 seconden. Maar wat mij opviel is dat de Zendure P1 de NUL beter lijkt vast te houden. Batterij Dinsdagavond geïnstalleerd. Op de foto, paars = naar het net: Wo en Do, Homewizard P1; Vr en Za, Zendure P1. Ik moet het nog wat langer in het oog houden om te bevestigen.Hippe Lip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:03:
Vanmiddag kwam ik er eindelijk aan toe om mijn Shelly Pro 3EM te installeren in de groepenkast beneden.
In het online dashboard van die meter zie ik de waardes elke ca. 15s wijzigen en dat lijkt me bijzonder traag.
Wie heeft z’n Zendure hieraan gekoppeld in NOM-modus? Worden de meetwaardes dan werkelijk maar eens in de 15s bijgewerkt?
Het gaat er me alleen om dat ik de HW P1-meter kan koppelen om die als backup te hebben.PhilippeJoris schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:51:
[...]
@Hippe Lip, wij hebben eerst de Homewizard P1 gekoppeld, maar nu hebben we de Zendure P1. Het update sneller dan elke 15 seconden. Maar wat mij opviel is dat de Zendure P1 de NUL beter lijkt vast te houden. Batterij Dinsdagavond geïnstalleerd. Op de foto, paars = naar het net: Wo en Do, Homewizard P1; Vr en Za, Zendure P1. Ik moet het nog wat langer in het oog houden om te bevestigen.
[Afbeelding]
Ik gebruik nu de Shelly Pro 3EM en die doet het prima.
<John O`Mill>
Is ook raar artikel. Helemaal geen test oid, gewoon marketing AI bs...Taro schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:08:
[...]
Ik heb HEMS 2.0 hier draaien, maar je kunt geen zonnepanelen omvormers koppelen hoor.
@wickedreaction, www.tubotek.bewickedreaction schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:30:
Miss iemand die een fisieke winkel kent in Belgie?
Zie dat gegooi ermee in bestelwagens niet zo zitten en dan waarheen voor garantie?
@jelleeelco ja, volgens Fluvius website moet je zelfs de 800W versie aanmelden indien je zonnepanelen hebt; het vermogen is dat van de totale installatie samengeteld en dan zit je boven de 800W. Zie hieronder van hun site.jelleeelco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:57:
Hebben jullie trouwens je thuisaccu aangemeld bij de netbeheerder?
Kijk, en daar komt dus die heatmeister om de hoek kijken, dat is zo ik weet eigenlijk een ESP32 met alleen al wifi en app controller ingebouwd. ( heeft overigens een tweaker hier ontwikkeld dus NL product )Hippe Lip schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:48:
[...]
Kijk, dát is een antwoord waar ik wat mee kan. Dank je wel, @luckyl![]()
Lekker grote fan ook!
Kan dat model ook draaien zonder er een PWM-controller op aan te sluiten? Gewoon 5V erop?
En die PWM-controller die je noemt is eigenbouw? Ik lees regelmatig over ESP32-dingen, maar heb de vaardigheid niet om er zelf mee aan de slag te gaan. Leuk spul allemaal, maar ik wil toch ergens een grens trekken. Ik kom nu al (veel) tijd tekort…
Alee...benne gene Belg hePhilippeJoris schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:36:
[...]
@jelleeelco ja, volgens Fluvius website moet je zelfs de 800W versie aanmelden indien je zonnepanelen hebt; het vermogen is dat van de totale installatie samengeteld en dan zit je boven de 800W. Zie hieronder van hun site. [Afbeelding]
Jammer voor jou dus 😁. En het is "Allez". 🤣
Oef.. dat stemt niet gerust.CodeCaster schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:29:
[...]
Ik heb op 7 april een 2400 Pro, Zendure P1, 2xAB3000L en 4x450WP besteld. Levertijd die toen werd aangegeven op de site was "7-15 dagen".
Heb na een week eens een mail gestuurd of ze meer info hadden, kreeg basically "calm your tits" terug.
Relatief goedkoop systeem (328/kWh), geen verzendkosten, ik heb nog wel even geduld. Hoop wel dat het komende week arriveert, al helemaal gezien dezelfde set nu weer op 3-5 dagen staat op de site, toevallig ook sinds de prijsverhoging.
Ik ben niet bang dat ze niet leveren, maar ik had wel een beetje de verwachting dat ze de levertijden die op de site staan wel redelijk zouden kloppen.
Ik heb deze mei vakantie een paar dagen vrij en had dus gepland dat ik de panelen op het dak zou kunnen leggen.
Daar gaat m'n planning.
- Taro
- Niet online
Die panelen kan je prima leggen hoorI-Lynx schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:46:
[...]
Oef.. dat stemt niet gerust.
Ik ben niet bang dat ze niet leveren, maar ik had wel een beetje de verwachting dat ze de levertijden die op de site staan wel redelijk zouden kloppen.
Ik heb deze mei vakantie een paar dagen vrij en had dus gepland dat ik de panelen op het dak zou kunnen leggen.
Daar gaat m'n planning.
Die komen in dezelfde levering toch?Taro schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:47:
[...]
Die panelen kan je prima leggen hoorAansluiten is een ander verhaal...
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
- Taro
- Niet online
Oh, dacht dat er al panelen aanwezig waren, maar de thuisaccu nog niet binnen was.
Maar de panelen, omvormer en uitbreidingsaccu's kunnen prima uit verschillende opslagplaatsen komen, zelfs verspreid over meerdere landen. Mits je ze bij Zendure zelf besteld hebt uiteraard.
Alles komt bij Zendure zelf vandaan.Taro schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:56:
[...]
Oh, dacht dat er al panelen aanwezig waren, maar de thuisaccu nog niet binnen was.
Maar de panelen, omvormer en uitbreidingsaccu's kunnen prima uit verschillende opslagplaatsen komen, zelfs verspreid over meerdere landen. Mits je ze bij Zendure zelf besteld hebt uiteraard.
Ag... we gaan het zien.
De bekabeling kan ik wel alvast leggen. Beetje de lengte inschatten en wat overlengte houden.
Voor diegene die hier ook last van hebben of krijgen in de toekomst. Ik heb hem nu met mijn P1 meter draaien van Homewizard en houd nu wel mooi 0 op de meter.Yuggo schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:32:
Ik heb sinds vandaag mijn 2400AC up and running en heb hem in de slimme meter modus gezet.
Is het normaal dat de “overeenkomende curve” in de slimme meter modus heen en weer gaat? Als ik op Youtube filmpjes kijk van andere mensen die hem ook in de slimme meter modus hebben gezet, zie ik dat dit veel gestroomlijnder is. Is dit bij jullie ook zo? Of gaat er iets niet goed?
[EDIT] ik zie dat mijn maximale ontlaadvermogen word gebruikt. Er staan geen grootverbruikers aan, hoe kan dit?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat heb je nou veranderd dan?Yuggo schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:02:
[...]
Voor diegene die hier ook last van hebben of krijgen in de toekomst. Ik heb hem nu met mijn P1 meter draaien van Homewizard en houd nu wel mooi 0 op de meter.
P1 meter van HW toegevoegd en als bewakingsapparaat geselecteerd in de Zendure app bij Slimme meter modus.
[ Voor 8% gewijzigd door Yuggo op 19-04-2026 20:23 ]
Ja, HW P1 onder HA met een Zendure werkt gewoon, het probleem zit hem als je ook nog de Zendure onder de software van Zendure (App) wil gaan gebruiken, dat gaat in de meeste tijd dus niet goed, maar soms dus wel, dan heb je mazzel.jelleeelco schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:21:
[...]
Hij schrijft dat hij heeft draaien met P1 meter van HW...
Jazeker wel. Ik had hem eerst op de P1 meter van Zendure zelf draaien, maar dat werkte niet lekker. Nu werkt alles zoals het hoort.jelleeelco schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:24:
Ohhh je had niet eens meetapparaat toegevoegd??
Ik heb geen idee wat het probleem was. Ik heb een DSMR 5.0. Iedere seconde zou hij moeten updaten. Je zou zeggen dat als je originele spullen van Zendure gebruikt, het niet mis zou moeten gaan. Ik had de forum functie in de Zendure app geraadpleegd en op iemands aanraden mijn HW gekoppeld. Hij had ongeveer 5 minuten nodig om te settlen, en toen deed alles het zoals ik wilde.jelleeelco schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:27:
Oh dat is wel heel apart. Werkte je slimme meter niet samen met de Zendure dan?
Ik merk overigens wel dat als ik de Zendure P1 loskoppel, dat hij dan weer begint te stuiteren. Waar dat aan ligt, geen idee. Ik blijf er lekker van af.
[ Voor 16% gewijzigd door Yuggo op 19-04-2026 20:36 ]
Dit was slechts om de 15 seconden (nog slechter dan via een P1 op een DSMR 4 meter rechtstreeks
Dit was met de firmware v1.4 (uit 2024), de update naar 1.7.5 loste het probleem op
Mocht je de firmware nog niet ge-update hebben @Hippe Lip
Edit: Het is beter maar zie nog steeds wel een vertraging van enkele seconden.
Alhoewel dit geen echte duidelijkheid biedt met de accu’s werkend via de cloud.
Edit 2: omvormers in stand-by maakt geen verschil. Dan blijft de laatste optie MQTT over.
Kan iemand mij hier aangeven of ik iets vergeet?
Outbound websocket zou werken maar zou niet mee nodig zijn omdat de Shelly pro 3EM gen2 direct een update zou doorgeven aan HA.
Ik zie nog steeds een vertraging van 2 tot 5 seconden.
Behold!
Edit 3: De 3EM draait nog op een IoT Wifi. Ik ga een LAN-kabel vanaf de UniFi-switch naar de 3EM trekken.
Is maar 1,5 meter max
Mocht dit dan nog niet voldoende zijn schakel ik op MQTT over.
[ Voor 51% gewijzigd door elektriekert op 19-04-2026 21:46 ]
En het zal me niks verbazen als we @Bazz0847 eens lief aankijken (De maker van de heatmeister), dat hij kan helpen hoe je dit optimaliseert. Dus 1 sensor plaatsen aan de heatsink, eentje voor de ruimtetemperatuur, en daar dan een slimme regeling overheen.Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:23:
[...]
Juist met pwm kun je dus je ventilator meer of juist minder hard laten draaien en dus stiller, daar heb je echter wel een pwm controller voor nodig die dat voor je regelt, dus temperatuur gestuurd, dat dat doet nu juist de eerder vermelde heatmeister, die heeft totaal drie temperatuurvoelers waarmee je dus dat kunt sturen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Helemaal mee eens, was eigenlijk al mijn idee, ik zal eens kijken of ik er eentje kan regelen.Mistraller schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:12:
[...]
En het zal me niks verbazen als we @Bazz0847 eens lief aankijken (De maker van de heatmeister), dat hij kan helpen hoe je dit optimaliseert. Dus 1 sensor plaatsen aan de heatsink, eentje voor de ruimtetemperatuur, en daar dan een slimme regeling overheen.
Ik ga er van uit HomeAssistant.elektriekert schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:40:
Ik had wat problemen met de Shelly Pro 3EM om deze constante data te leveren aan de Shelly Intergratie.
Dit was slechts om de 15 seconden (nog slechter dan via een P1 op een DSMR 4 meter rechtstreeks)
Dit was met de firmware v1.4 (uit 2024), de update naar 1.7.5 loste het probleem op
Mocht je de firmware nog niet ge-update hebben @Hippe Lip
Edit: Het is beter maar zie nog steeds wel een vertraging van enkele seconden.
Alhoewel dit geen echte duidelijkheid biedt met de accu’s werkend via de cloud.
Edit 2: omvormers in stand-by maakt geen verschil. Dan blijft de laatste optie MQTT over.
Kan iemand mij hier aangeven of ik iets vergeet?
Outbound websocket zou werken maar zou niet mee nodig zijn omdat de Shelly pro 3EM gen2 direct een update zou doorgeven aan HA.
Ik zie nog steeds een vertraging van 2 tot 5 seconden.
Behold!
Edit 3: De 3EM draait nog op een IoT Wifi. Ik ga een LAN-kabel vanaf de UniFi-switch naar de 3EM trekken.
Is maar 1,5 meter max
Mocht dit dan nog niet voldoende zijn schakel ik op MQTT over.
De Shelly stuur (uitlezen) ik via modbus.
Uitleg hoe zoek in dit topic naar de oplossing van @Jojan265 .
Bij mij op 2 seconden interval staan maar gebruik de HomeWizard P1 nu voor aansturing.
Modbus is ook nog een mogelijkheid, zag wel langskomen dat wifi waarschijnlijk wel de bottleneck is. Initieel had een vaste aansluiting niet zo’n haast, maar in dit geval staat ie toch wel hoger op de agendapeterbier schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:28:
[...]
Ik ga er van uit HomeAssistant.
De Shelly stuur (uitlezen) ik via modbus.
Uitleg hoe zoek in dit topic naar de oplossing van @Jojan265 .
Bij mij op 2 seconden interval staan maar gebruik de HomeWizard P1 nu voor aansturing.
Ik heb al wel een dongle hangen voor MQTT en met een scriptje op de Shelley zou het niet heel lastig moeten zijn.
Kun je niet gewoon deze gebruiken?elektriekert schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:48:
[...]
Modbus is ook nog een mogelijkheid, zag wel langskomen dat wifi waarschijnlijk wel de bottleneck is. Initieel had een vaste aansluiting niet zo’n haast, maar in dit geval staat ie toch wel hoger op de agenda
Ik heb al wel een dongle hangen voor MQTT en met een scriptje op de Shelley zou het niet heel lastig moeten zijn.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| rest:
- resource: http://<IP-SHELLY_PRO_3EM-CT>/rpc/EM.GetStatus?id=0
scan_interval: 1
sensor:
- name: "CT Shelly Pro 3EM API"
value_template: "{{ value_json.total_act_power }}"
unique_id: CT_Shelly_Pro_3EM_API
unit_of_measurement: "W"
device_class: power
state_class: measurement |
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Draaien de ac en ac+ dezelfde firmware versies? Of lopen deze versie benaming uiteen? Ik probeer te achterhalen wanneer de v1.0.3 voor de 2400 ac+ is uitgekomen. Is dit de laatste breaking?
- Taro
- Niet online
Nee, zijn andere versies.Henkoes schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:49:
Hallo allemaal,
Draaien de ac en ac+ dezelfde firmware versies? Of lopen deze versie benaming uiteen? Ik probeer te achterhalen wanneer de v1.0.3 voor de 2400 ac+ is uitgekomen. Is dit de laatste breaking?
Heb je wel goed gelezen? Na her updaten van je batterij komt de HW p1 erbij als keuze. Waarschijnlijk later als update uitgebracht dus fabriekssoftware heeft dat er niet in zittenHippe Lip schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:36:
[...]
Herkenbaar. Ik heb gisteren hier de hele boel geïnstalleerd (2x 2400AC+ met extra accu’s) en ik wilde ook zien of ik die HW P1-meter kon koppelen, gezien alle verhalen hier daarover.
Het blijkt dat als je een 2400AC+ hebt, dat die HW P1-meter helemaal niet meer in het selectielijstje voorkomt! en sommigen hier beschrijven in het selectieproces dat er zoiets als een ‘handmatige’ selectie van de ‘meter’ zou moeten zijn, maar die is er ook niet als je een 2400AC+ hebt.
Het lijkt er dus op dat Zendure die hele HW P1-meter eruit gegooid heeft.
Jammer, maar helaas.
Gelukkig had ik al een Shelly Pro 3EM-3CT63 geïnstalleerd, waardoor die geselecteerd kon worden, maar essentie is dus dat je op dit moment bij een 2400AC+ geen HW P1-meter kan selecteren. Dan heb je dus ook niet de situatie van wél kunnen selecteren maar dat alles op nul blijft staan, het is gewoon helemaal niet meer mogelijk. Hij ‘bestaat niet meer’.
Met meer ab3000l modules daalt de euro per kwh aanzienlijkCodeCaster schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:29:
[...]
Ik heb op 7 april een 2400 Pro, Zendure P1, 2xAB3000L en 4x450WP besteld. Levertijd die toen werd aangegeven op de site was "7-15 dagen".
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. En blijf on-topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/pilifNUj5Y8KmHeTV6f949f1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kRcxuPO8SZYd5Hqrl1u5nK0h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c9yRvvgwCVheYZ5I3L6q2eAY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SA9mbNnMHipWittvBtwv10nX.jpg?f=fotoalbum_large)