Volgens mij moet (aanname) je je batterijen aanmelden als je ook gaat handelen, dus als je een dynamisch contract hebt en oplaad als de prijzen negatief zijn en terug aan het net levert als de prijs hoog is. Bij mij gaat alleen het net op wat de batterij zelf niet op kan slaan van de zonnepanelen. Daarmee lever ik minder terug dan verwacht of ga ik slimmer om met de energie dan voorheen. Ik ga de netbeheerders die al jaren achter de feiten aanlopen niet slimmer maken.
Bij elke batterij is een meldplicht, of je hem nu voor NOM gebruikt of niet. Uiteindelijk kan het apparaat ook gebruikt worden voor andere doeleinden en dat is leidend. Daarnaast is het nooit NOM en kunnen ze zelfs een kleine teruglevering zien in de nacht. Een paar pagina's terug wordt een post aangehaald van iemand die opgespoord was in NL. En hier is dit nog niet echt en ding maar in België zitten ze daar al veel strakker op.pman63 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:41:
Volgens mij moet (aanname) je je batterijen aanmelden als je ook gaat handelen, dus als je een dynamisch contract hebt en oplaad als de prijzen negatief zijn en terug aan het net levert als de prijs hoog is. Bij mij gaat alleen het net op wat de batterij zelf niet op kan slaan van de zonnepanelen. Daarmee lever ik minder terug dan verwacht of ga ik slimmer om met de energie dan voorheen. Ik ga de netbeheerders die al jaren achter de feiten aanlopen niet slimmer maken.
Ik las het net, een verplichting waar je zelf naar op zoek moet en door de leverancier niet zelf op gewezen wordt. Zolang dit land nog geen België is laat ik het nog even voor wat het is. Moeten ze maar beter communiceren, je wordt weliswaar geacht de wet te kennen, bij mij is er ook nog zo iets als een brengplicht, dan maar een beetje recalcitrant.AquilaXL schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:47:
[...]
Bij elke batterij is een meldplicht. Of je hem nu voor NOM gebruikt of niet. Uiteindelijk kan het apparaat ook gebruikt worden voor andere doeleinden en dat is leidend. Daarnaast is het nooit NOM en kunnen ze zelfs in kleine teruglevering zien in de nacht. Een paar pagina s terug wordt een pot aangehaald van iemand die opgespoord was en in NL is dit nog niet echt en ding maar in België zitten ze daar al veel strakker op.
In principe ben je gewoon verplicht het te melden op energieleveren.nl....pman63 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:52:
[...]
Ik las het net, een verplichting waar je zelf naar op zoek moet en door de leverancier niet zelf op gewezen wordt. Zolang dit land nog geen België is laat ik het nog even voor wat het is. Moeten ze maar beter communiceren, je wordt weliswaar geacht de wet te kennen, bij mij is er ook nog zo iets als een brengplicht, dan maar een beetje recalcitrant.
Techpunt even een belletje of mailtje doen, dan krijg je een persoonlijke code.
Afgelopen week ook gedaan en sinds vanmiddag de 2400Ac+ met uitbreiding draaien 😀
offtopicFairy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:41:
[...]
[...]
Zie de quote erboven wat er in BE gebeurd. Ik voorzie een beetje dat in de toekomst door de batterijen het net minder wordt belast (iets wat de netbeheerders nú juist graag willen) maar dat dit straks ongewenst tot lagere kosten gaat leiden en dat de thuisaccu dan een negatief imago gaat krijgen.
Ik heb 42 zonnepanelen op mijn dak. Heb letterlijk al collega's gehad die vonden dat ik asociaal was om zo veel zonnepanelen te hebben want ik zou dan veroorzaker zijn van het overbelaste stroomnetwerk.
[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 18-04-2026 11:24 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
ik heb uiteindelijk alles aan de praat gekregen met de p1 splitter van homewizard. Dat houdt de data van de landis+gyr stabiel.
De afgelopen twee dagen vraag ik me wel af hoe slim dit systeem is, want in de ochtend staat de batterij (in automodus) nog boven de 80% terwijl straks de panelen in principe gratis zouden gaan laden met o.a. panelen op zuidoost gebeurt dat al vroeg... lijkt me niet de juiste strategie dan.
Ik las wel dat hems2.0 vanaf 30/4 wordt gelanceerd en dat je daar wel.je panelen kan invoeren en dat ook de AI veel.beter zou werken...
De afgelopen twee dagen vraag ik me wel af hoe slim dit systeem is, want in de ochtend staat de batterij (in automodus) nog boven de 80% terwijl straks de panelen in principe gratis zouden gaan laden met o.a. panelen op zuidoost gebeurt dat al vroeg... lijkt me niet de juiste strategie dan.
Ik las wel dat hems2.0 vanaf 30/4 wordt gelanceerd en dat je daar wel.je panelen kan invoeren en dat ook de AI veel.beter zou werken...
Volgens mij doet auto modus niets meer dan NOM draaien en opladen met zonnestroom. Als je wilt ontladen voor bijvoorbeeld je dynamische tarieven dan moet je minimaal met Zenki gaan werken.Zoomzoom schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:50:
ik heb uiteindelijk alles aan de praat gekregen met de p1 splitter van homewizard. Dat houdt de data van de landis+gyr stabiel.
Automodus is voor NOM én gebruikt de ingestelde dynamische tarieven en gelinkte handelingen die je hebt ingesteld. Nadeel is dat je die dagelijks zou moeten aanpassen in functie van de prijzen.
Slimme meter modus is enkel voor NOM.
offtopicFairy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:41:
[...]
[...]
Zie de quote erboven wat er in BE gebeurd. Ik voorzie een beetje dat in de toekomst door de batterijen het net minder wordt belast (iets wat de netbeheerders nú juist graag willen) maar dat dit straks ongewenst tot lagere kosten gaat leiden en dat de thuisaccu dan een negatief imago gaat krijgen.
Ik heb 42 zonnepanelen op mijn dak. Heb letterlijk al collega's gehad die vonden dat ik asociaal was om zo veel zonnepanelen te hebben want ik zou dan veroorzaker zijn van het overbelaste stroomnetwerk.
[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 18-04-2026 11:25 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Type Nederlandse eigenwijsheid, die nergens voor nodig is.pman63 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:52:
[...]
Ik las het net, een verplichting waar je zelf naar op zoek moet en door de leverancier niet zelf op gewezen wordt. Zolang dit land nog geen België is laat ik het nog even voor wat het is. Moeten ze maar beter communiceren, je wordt weliswaar geacht de wet te kennen, bij mij is er ook nog zo iets als een brengplicht, dan maar een beetje recalcitrant.
Het melden is in de eerste plaats belangrijk voor het capaciteit beheer van het net en ook voor de veiligeid.
Energie terug leveren kan levensgevaarlijk zijn als er apparatuur gebruikt wordt die niet aan de netcode voldoet en netjes afschakelt als het net wegvalt.
Of apparatuur die verkeerde frequenties en/of spanningen op het net zet.
Bij het aanmelden moet je aangeven welke batterij je hebt zodat de netbeheerder weet wat jij op hun net aansluit, je kunt selecteren uit een lijst waar dus ook Zendure tussen staat.
Wees blij dat ze het niet zo doen als in België waar je eerst een vergunning moet aanvragen en waar de type keuringen heel ver achter lopen waardoor bijvoorbeeld Zendure hun nieuwe modellen daar niet kunnen leveren.
Door mensen zoals jij die niet aanmelden heb je een goede kans dat zoiest hier hier ook een keer geëist gaat worden.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Hoe zit het dan met de opinie hier over thuisbatterij.io? Daar kosten de 11 en 8 kWh opstellingen van de 2400AC+ ongeveer 600 euro minder dan bij Techpunt. Daar kan de 10% korting van techpunt niet tegen op. Is Techpunt beter? Andere redenen om voor Techpunt te kiezen?Treur schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 00:32:
[...]
Techpunt even een belletje of mailtje doen, dan krijg je een persoonlijke code.
Afgelopen week ook gedaan en sinds vanmiddag de 2400Ac+ met uitbreiding draaien 😀
Als ik kijk naar de 2400 AC dan is hij daar duurder dan bijvoorbeeld bij stekker-batterij. Website's die eindigen met .io krijg ik al kriebels (iets persoonlijks)🙈Cezus schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:26:
[...]
Hoe zit het dan met de opinie hier over thuisbatterij.io? Daar kosten de 11 en 8 kWh opstellingen van de 2400AC+ ongeveer 600 euro minder dan bij Techpunt. Daar kan de 10% korting van techpunt niet tegen op. Is Techpunt beter? Andere redenen om voor Techpunt te kiezen?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Techpunt is zelf dealer van zendure (daarmee 10jr garantie) dat was voor mij een belangrijke voorwaarde.Cezus schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:26:
[...]
Hoe zit het dan met de opinie hier over thuisbatterij.io? Daar kosten de 11 en 8 kWh opstellingen van de 2400AC+ ongeveer 600 euro minder dan bij Techpunt. Daar kan de 10% korting van techpunt niet tegen op. Is Techpunt beter? Andere redenen om voor Techpunt te kiezen?
En in mijn geval zit het net om de hoek dus ook een praktische overweging dat ik na overleg het langs mocht halen.
Daar even kort een praatje gemaakt en ze zijn ontzettend klantgericht (had nog geen p1 meter en dat werd ter plekke gefixed
Dit alles maakt het voor mij een nobrainer om daar te bestellen
Weet je trouwens zeker dat je appels en appels vergelijkt?
Bij .io is de basisprijs van enkel de 2400ac+ al duurder als bij Techpunt.
2400AC+ 2X AB3000L
Techpunt met korting (en gratis p1 erbij) 2112€
.IO kom ik dan op 2419€
[ Voor 12% gewijzigd door Treur op 18-04-2026 09:50 ]
ja dagelijks zaken moeten aanpassen lijkt me niet heel handig... veel gedoe en dat kan automatisch dan zeker beter. Zenki dan maar eens proberen.wallieweb schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:30:
Automodus is voor NOM én gebruikt de ingestelde dynamische tarieven en gelinkte handelingen die je hebt ingesteld. Nadeel is dat je die dagelijks zou moeten aanpassen in functie van de prijzen.
Kijk, dit is wel fijn om te lezen. Barneveld is voor mij ook niet heel ver weg.Treur schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:43:
[...]
Techpunt is zelf dealer van zendure (daarmee 10jr garantie) dat was voor mij een belangrijke voorwaarde.
En in mijn geval zit het net om de hoek dus ook een praktische overweging dat ik na overleg het langs mocht halen.
Daar even kort een praatje gemaakt en ze zijn ontzettend klantgericht (had nog geen p1 meter en dat werd ter plekke gefixed)
Dit alles maakt het voor mij een nobrainer om daar te bestellen
2400AC+ 2X AB3000L
.IO kom ik dan op 2419€
Huh, ik haal inderdaad twee dingen door elkaar heen... Ik keek verkeerd, waarbij thuisbatterij.io de totale kWh aangeeft voor de accu's + basisstation, doet Techpunt dat als basisstation apart van de accu's in die lijst waar je uit kan kiezen. Had ik bijna een accu te veel besteld bij Techpunt.. 😅
Bedankt!
Heeft iemand al eens gezien dat in auto modus de batterijen met vaste waarden laad?
Die zijn niet gerelateerd aan boekingswaarden of prijs gerelateerd.
Dat laatste ook omdat het niet op het kwartier veranderd, maar kennelijk om de 10 minuten of een veelvoud daarvan.
Maar kijken naar hoeveel zonne energie doet hij dus ook niet.
Die zijn niet gerelateerd aan boekingswaarden of prijs gerelateerd.
Dat laatste ook omdat het niet op het kwartier veranderd, maar kennelijk om de 10 minuten of een veelvoud daarvan.
Maar kijken naar hoeveel zonne energie doet hij dus ook niet.
Als plugin batterij niet voor zover ik tot op heden heb getest. In principe betekent dit 800 watt ontladen geen problemen geeft qua temperatuur. Opladen geeft ook geen problemen bij mij. Temperatuur stabiel rond de 31°C hoofdunit, eerste accu 26°C, tweede accu 23°C tijdens ont- en opladen.Pieterve schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:29:
Heeft de AC2400+ ook koeling nodig, of is dit enkel aan te raden voor de AC?
Noodstroom aansluiting voor wasmachine 2200W nog niet getest.
Is dat zo?wallieweb schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:30:
Ik lees het volgende bij de auto modus:
/f/image/er3B8rR6gdms2WdRl7qgKWXp.png?f=fotoalbum_large)
Dus als je dynamische tarieven hebt ingesteld dan handelt hij ook naar deze dynamische tarieven die automatisch elke dag opnieuw worden opgehaald van de ingestelde leverancier. Dat zou dus gewoon moeten werken.
Primair is als je een slimme meter hebt deze lijdend, dus getriggerd op primair NOM, bij dynamische tarieven spelen de prijsverschillen echter ook nog een rol, zie de onderste opmerking.
Bij dynamische tarieven kun je namelijk zelf een prijspijl ingeven als hoog, normaal of laag.
Is de huidige dynamische prijs van dit kwartier dus gelijk aan of lager dan het bedrag wat je bij laag hebt ingegeven ( dat doe je dus slechts één keer en blijft gelden tot je dat zelf weer wijzigt) dan zal hij proberen te laden, handig voor in de winter maar mogelijk juist niet handig tijdens de zomer waar je toch al meer dan voldoende zonnestroom ter beschikking hebt, echter wel weer handig als de prijs negatief is, dus je zult hier zelf even slim je prijs mbt het seizoen moeten kiezen.
En dus niet dat je dat handmatig dagelijks moet gaan aanpassen, werkt dat niet juist is er waarschijnlijk iets niet juist ingegeven bij de dynamische tarieven, controleer dat dus als eerste.
[ Voor 25% gewijzigd door Jan-tweak op 18-04-2026 11:05 ]
Gezien je de omvormer slechts met max 800 W belast is er ook geen probleem te verwachten, de problemen kunnen m.n. ontstaan als je met een hoge omgevingstemperatuur komt te zitten, passieve koeling heeft namelijk een minimale deltaT nodig om zijn warmte optimaal kwijt te kunnen, dus m.n. tijdens de zomer als de omgevingstemperatuur van de thuis-batterij ook hoog is (bv op zolder) raakt hij steeds lastiger zijn eigen warmte kwijt, dat is toch circa 0,15*2400*0,5=180W wat hij aan warmte kwijt moet. Lukt dat niet volledig zal hij zich steeds meer gaan opwarmen en grijpt op den duur de bescherming in en gaat hij trottelen.Zonsmurf schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:49:
[...]
Als plugin batterij niet voor zover ik tot op heden heb getest. In principe betekent dit 800 watt ontladen geen problemen geeft qua temperatuur. Opladen geeft ook geen problemen bij mij. Temperatuur stabiel rond de 31°C hoofdunit, eerste accu 26°C, tweede accu 23°C tijdens ont- en opladen.
Noodstroom aansluiting voor wasmachine 2200W nog niet getest.
Dus kies m.n. een locatie waarbij de warmte ook prima weg kan, dus in een kleine kast, of op zolder waar het heel warm kan worden zijn dan geen goede plekken.
@Jan-tweak
Ja dat bedoel ik met de prijzen aanpassen. Ik was niet duidelijk genoeg.
Dagelijks is overdreven, maar in de winterperiode heb ik met die instellingen gespeeld. Ik maakte hierbij de fout dat ik vergat rekening te houden met mogelijke zonnestroom bij zonnige dagen en dan eindigde ik met een volle batterij in de ochtend, die was weliswaar goedkoop in de nacht opgeladen.
De prijzen in de app zijn voor België enkel de kale stroomprijs, er komt een berg taxen bij waardoor ik voor mijn gevoel in Nederland het makkelijker schakelen is.
Het werkt wel degelijk, maar door de vaak kleine spread deze winter had ik het gevoel dat ik die prijzen heel vaak moest aanpassen.
In België hebben we ook een capaciteitstarief waarbij je pieken stroom moet betalen. Ik heb daarom actief gebruik gemaakt van mijn batterij door deze te laden om die pieken te voorkomen.
Samenvatting Automodus werkt en je moet corrrect je dynamische tarieven instellen en je gewenste acties hierbij.
Ja dat bedoel ik met de prijzen aanpassen. Ik was niet duidelijk genoeg.
Dagelijks is overdreven, maar in de winterperiode heb ik met die instellingen gespeeld. Ik maakte hierbij de fout dat ik vergat rekening te houden met mogelijke zonnestroom bij zonnige dagen en dan eindigde ik met een volle batterij in de ochtend, die was weliswaar goedkoop in de nacht opgeladen.
De prijzen in de app zijn voor België enkel de kale stroomprijs, er komt een berg taxen bij waardoor ik voor mijn gevoel in Nederland het makkelijker schakelen is.
Het werkt wel degelijk, maar door de vaak kleine spread deze winter had ik het gevoel dat ik die prijzen heel vaak moest aanpassen.
In België hebben we ook een capaciteitstarief waarbij je pieken stroom moet betalen. Ik heb daarom actief gebruik gemaakt van mijn batterij door deze te laden om die pieken te voorkomen.
Samenvatting Automodus werkt en je moet corrrect je dynamische tarieven instellen en je gewenste acties hierbij.
energiecontracten hebben een eigen subforum, hier offtopic
[ Voor 157% gewijzigd door Proton_ op 18-04-2026 11:27 ]
Nou wilde ik hem nog editten maar hij was al gevlogen....elektriekert schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:25:
[Mbr]offtopic[/]
Ontopic:
Vanochtend de ervaring dat HEMS maar wat aan het doen was.
Die ging met het maximale opladen terwijl Smart meter mode was ingesteld met "follow the surplus", wat niet meer dan 0,8kW was.
Inmiddels HA al wel verhuisd naar een nieuwe subnet, dus binnenkort lokale aansturing.
Ik was wel positief over de App, maar dit is dan toch matig.
Die ging met het maximale opladen terwijl Smart meter mode was ingesteld met "follow the surplus", wat niet meer dan 0,8kW was.
Inmiddels HA al wel verhuisd naar een nieuwe subnet, dus binnenkort lokale aansturing.
nvm
[ Voor 99% gewijzigd door mitsumark op 18-04-2026 11:35 ]
Gelukkig kan je de kookplaat voorzien van accustroom waardoor je minder te maken krijgt met het capaciteitstarief en de airco valt wel mee natuurlijkTom35 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:13:
[...]
Niks complotdenkers hoor ..hier in belgie hebben we het prosumententarief gekregen als zonnepaneemhouders... Ik had een overgedimensioneerde omvormer staan en mpcht 800e per jaar betalen..
Dat riedeltje van je gebruikt het net als buffer gaat ook hier perfect op...je weet wel..ze moeten zo een zware kabel leggen want in de winter haal je nog al je energie van het net maar je betaalt slechts 4 van de 12 maanden transport en energiekoste die dus die kost van die zware kabels niet dekt.... Ik hoop echt dat jij zo naief niet bent dat ze dat puur uit technisch standpunt doen.. In belgie is fluvius met de digitale meter actief op jacht naar mensen die hun zps en batterij niet aangegeven hebben..De boetes liggen rond de 200e.. De stekkerbatterij heeft 0 invloed op het net en ondersteund het net maar toch moet je ze aangeven... Volgende stap je oven kookplaat en airco want dat zijn grotere verbruikers dan die stekkerbatterij..
hier hetzelfde dat HEMS de weg kwijt lijkt te zijn. Zodra ik teruggschaal naar 1 batterij gaat het weer goed, maar bij 2 batterijen gaat het balanceren helemaal van het padje....voorlopig dus maar 1 batterij gekoppeld.elektriekert schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:29:
Ontopic:
zou dit een probleem aan zendure cloud kant zijn? of firmware issue?
Ik heb zojuist mijn set uitgepakt en geïnstalleerd, echter deze app werkt me behoorlijk op de zenuwen…
Ik krijg de solarflow 2400ac+ wel gevonden echter wanneer ik alles via HEMS wil instellen krijg ik geen koppeling tot stand gebracht…
Ieder x wanneer ik via wifi de koppeling wil maken kom ik terug op het HEMS scherm waarna hij verder steeds blijft aangeven dat ik een energieopslag systeem moet toevoegen…
Ik heb de app meerdere keren opnieuw gestart, verwijderd opnieuw gedownload etc.
Meerdere mensen die hier tegen aan zijn gelopen? Mogelijk hebben opgelost?
Ga ik in de app naar apparaten staat het systeem daar wel gewoon tussen…
Ik krijg de solarflow 2400ac+ wel gevonden echter wanneer ik alles via HEMS wil instellen krijg ik geen koppeling tot stand gebracht…
Ieder x wanneer ik via wifi de koppeling wil maken kom ik terug op het HEMS scherm waarna hij verder steeds blijft aangeven dat ik een energieopslag systeem moet toevoegen…
Ik heb de app meerdere keren opnieuw gestart, verwijderd opnieuw gedownload etc.
[ Voor 6% gewijzigd door JTH_Motorsport op 18-04-2026 12:09 ]
Zag hier hetzelfde gedrag. Met één batterij werkt het en met twee of drie random gedrag. Lijkt nu wel weer te werken.elektriekert schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:29:
Ontopic:
Ah, dat is dus ook het antwoord op mijn vraag.mabe schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:15:
[...]
Zag hier hetzelfde gedrag. Met één batterij werkt het en met twee of drie random gedrag. Lijkt nu wel weer te werken.
Gebruik even de zoekfunctie, onderwerp is paar keer aan de orde geweest.Zonsmurf schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:49:
[...]
Als plugin batterij niet voor zover ik tot op heden heb getest. In principe betekent dit 800 watt ontladen geen problemen geeft qua temperatuur. Opladen geeft ook geen problemen bij mij. Temperatuur stabiel rond de 31°C hoofdunit, eerste accu 26°C, tweede accu 23°C tijdens ont- en opladen.
TLDR: als je met meer dan 2200 W laadt loopt de temp van omvormer op tot >53c en begint omvormer te throttelen tot 1800W.
Dus als je naar apparaten gaat en je zet het schuifjes HEMS aan dan komt hij niet in HEMS?JTH_Motorsport schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:07:
Ik heb zojuist mijn set uitgepakt en geïnstalleerd, echter deze app werkt me behoorlijk op de zenuwen…
Mijns inziens een cloud probleem.chrisvm schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:00:
[...]
hier hetzelfde dat HEMS de weg kwijt lijkt te zijn. Zodra ik teruggschaal naar 1 batterij gaat het weer goed, maar bij 2 batterijen gaat het balanceren helemaal van het padje....voorlopig dus maar 1 batterij gekoppeld.
zou dit een probleem aan zendure cloud kant zijn? of firmware issue?
Heb het nu.een weekje draaien en het werkte vooralsnog aardig goed.
Zelfs met de Shelly 3CT in de groepenkast die door Zendure vanuit de cloud van Shelly wordt uitgelezen.
Ik heb ook geen problemen. Zelfde opstelling met een 800 pro en plus onder 1 systeem.elektriekert schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:40:
[...]
Mijns inziens een cloud probleem.
Heb het nu.een weekje draaien en het werkte vooralsnog aardig goed.
Zelfs met de Shelly 3CT in de groepenkast die door Zendure vanuit de cloud van Shelly wordt uitgelezen.
Als ik het schuifje HEMS aanzet krijg ik een nieuw scherm, daar moet ik alles opnieuw koppelen, echter hoevaak ik probeer te verbinden onder het kopje “energieopslagapparaat” komt niets tevoorschijn, de p1 meter vind die wel en kan ik ook aanvinken, echter kan ik niet verder door het menu want zodra ik op volgende klik krijg ik steeds de pop-up melding “selecteer ten minste één energieopslagapparaat” ik krijg tevens de solarflow als de p1 meter niet geupdate… deze breekt direct af… volgens de modem settings zijn beide wel over 2.4ghz verbonden…AquilaXL schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:40:
[...]
Dus als je naar apparaten gaat en je zet het schuifjes HEMS aan dan komt hij niet in HEMS?
Ga het er voor nu ook bij laten want sta op het punt alles weer in te pakken en retour te sturen
Moeten we hier op wachten of is het alternatief de Anker SOLIX Solarbank Max AC aan te bevelen.Jan-tweak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:10:
[...]
voor NL is er gelukkig geen keuring, voor Belgie is er die keuze dus niet, en iets kopen waar er geen keuring voor is is wel een behoorlijk risico, stel dat deze er niet door komt.
Zit de stekker in het stopcontact? Bij mij was dat de oplossingJTH_Motorsport schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:50:
[...]
Als ik het schuifje HEMS aanzet krijg ik een nieuw scherm, daar moet ik alles opnieuw koppelen, echter hoevaak ik probeer te verbinden onder het kopje “energieopslagapparaat” komt niets tevoorschijn, de p1 meter vind die wel en kan ik ook aanvinken, echter kan ik niet verder door het menu want zodra ik op volgende klik krijg ik steeds de pop-up melding “selecteer ten minste één energieopslagapparaat” ik krijg tevens de solarflow als de p1 meter niet geupdate… deze breekt direct af… volgens de modem settings zijn beide wel over 2.4ghz verbonden…
Ga het er voor nu ook bij laten want sta op het punt alles weer in te pakken en retour te sturen
Werkt die kortingscode nog bij Techpunt, bij mij enkel op de P1 (2,99 euro korting)Treur schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:43:
[...]
2400AC+ 2X AB3000L
.IO kom ik dan op 2419€
Haha ja die steekt er gewoon in, hij start ook direct met te ontladen. Ondanks dat er amper afname is en eerder een overschot. Lijkt erop dat alles wel in de app getoond word maar er 0 gegevens doorkomenKloekie schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:16:
[...]
Zit de stekker in het stopcontact? Bij mij was dat de oplossing
Lol..hier in Belgie is fluvius vollop bezig met opsporen en beboeten, zowel zonnepaneel houders als batterij bezitters..a2aan schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:32:
[...]
Volgens mij mag de netbeheerder helemaal niet naar meterstanden van eindgebruikers kijken, laat staan over langere tijd vergelijkingen/analyses maken. Die slimme meterstanden worden alleen doorgegeven aan de energieleveranciers.
Voor het capaciteitstarief (gas) krijgen ze de data ook weer terug van de energieleverancier, omdat ze die zelf niet (mogen) hebben.
https://www.hln.be/mijn-g...e-extra-kosten~a1e5a419e/
Denk je nu echt dat als wij kunnen bedenken waarom ze een batterij een belasting gaan opleggen dat zij dat niet kunnen..
De energiekabels id straat kunnen niet dunner worden want je hebt in de winter nog altijd de volledige afname van het net...Dit gaat echt geen 5j duren.. Zodra de burger het voordeel ziet en de inkomsten van de netbeheerder dalen is het prijs...
Tom
[ Voor 7% gewijzigd door Tom35 op 18-04-2026 14:08 ]
Hier staat een dubbele opstellingAquilaXL schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:44:
[...]
Ik heb ook geen problemen. Zelfde opstelling met een 800 pro en plus onder 1 systeem.
Anker is op zich geen slecht merk, geen idee echter hoe dit specifieke model qua opties en mogelijkheden en performance tov de Zendure het aflegd. Wat zeggen de topics voor de anker hierover.florijn11 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:04:
[...]
Moeten we hier op wachten of is het alternatief de Anker SOLIX Solarbank Max AC aan te bevelen.
Qua software zo ver ik het weet lijken ze erg op elkaar echter heb hier geen één op één vergelijking gedaan.
Hmm oké, ik heb ipv6 uitgeschakeld en ineens lijkt alles te werkenJTH_Motorsport schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:44:
[...]
Haha ja die steekt er gewoon in, hij start ook direct met te ontladen. Ondanks dat er amper afname is en eerder een overschot. Lijkt erop dat alles wel in de app getoond word maar er 0 gegevens doorkomen
Welke verbinding gebruik je mbt je slimme meter, de Zendure P1 dongle, een ander merk P1 dongle of bv een smart meter met ct klemmen?JTH_Motorsport schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:44:
[...]
Haha ja die steekt er gewoon in, hij start ook direct met te ontladen. Ondanks dat er amper afname is en eerder een overschot. Lijkt erop dat alles wel in de app getoond word maar er 0 gegevens doorkomen
Even techpunt rechtstreeks contacten (info@techpunt.nl) dan krijg je een persoonlijke code. Daarmee krijg je 10% korting op de 2400Ac+ en uitbreiding en gratis p1 als je de bundel neemtPieterve schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:39:
[...]
Werkt die kortingscode nog bij Techpunt, bij mij enkel op de P1 (2,99 euro korting)
Dus het lag aan je wifi kant, vaak zie je dat zowel ip6 als ook de 5 GHz band problemen kunnen geven.JTH_Motorsport schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:21:
[...]
Hmm oké, ik heb ipv6 uitgeschakeld en ineens lijkt alles te werken
Gelukkig dus het probleem gevonden, het aspect IP6 zou mogelijk ook in de TS vermeld kunnen worden zover het er al niet staat.
Goedendag,
Mijn eerste bericht hier en op tweakers uberhaupt. Gelijk een vol frustratie, vergelijkbaar met @JTH_Motorsport
Na dit forum flink te hebben doorgespit besloten een SolarFlow 2400 AC+ aan te schaffen, alleen de basismodule, vooral om de zelfconsumptie wat te verhogen en een beetje uit te zoeken wat er allemaal mee kan.
Vandaag aangesloten, app geinstalleerd, ging allemaal prima. Ik krijg echter mijn Homewizard P1 maar niet gekoppeld. Als ik HEMS wil aanmaken staan er onder de toe te voegen elektriciteitsmeters alleen die van zendure en de koppeling met shelly / everhome maar Homewizard staat er niet tussen terwijl deze wel onder het kopje ondersteunde apparaten staat.
Ik denk dat het misschien aan de firmware ligt, die staat op V1.0.1 en update naar V1.0.3 staat klaar
Ik krijg deze echter met geen mogelijkheid geupdate. Ik heb alles al meerdere keren losgekoppeld, opnieuw geinstalleerd etc maar iedere keer schiet ik bij de update gelijk naar onderstaand beeld... Iemand een vergelijkbare ervaring of bij voorkeur oplossing?
Mijn eerste bericht hier en op tweakers uberhaupt. Gelijk een vol frustratie, vergelijkbaar met @JTH_Motorsport
Na dit forum flink te hebben doorgespit besloten een SolarFlow 2400 AC+ aan te schaffen, alleen de basismodule, vooral om de zelfconsumptie wat te verhogen en een beetje uit te zoeken wat er allemaal mee kan.
Vandaag aangesloten, app geinstalleerd, ging allemaal prima. Ik krijg echter mijn Homewizard P1 maar niet gekoppeld. Als ik HEMS wil aanmaken staan er onder de toe te voegen elektriciteitsmeters alleen die van zendure en de koppeling met shelly / everhome maar Homewizard staat er niet tussen terwijl deze wel onder het kopje ondersteunde apparaten staat.
Ik denk dat het misschien aan de firmware ligt, die staat op V1.0.1 en update naar V1.0.3 staat klaar
Ik krijg deze echter met geen mogelijkheid geupdate. Ik heb alles al meerdere keren losgekoppeld, opnieuw geinstalleerd etc maar iedere keer schiet ik bij de update gelijk naar onderstaand beeld... Iemand een vergelijkbare ervaring of bij voorkeur oplossing?
Topic doorzocht? P1 HW werkt bij sommige wel. Anderen weer niet. Begrepen dat Zendure dit project even in de ijskast heeft gezet.kistgeit schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:32:
Goedendag,
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Helaas je hebt niet diep genoeg gespitkistgeit schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:32:
Goedendag,
[Afbeelding]
De HW P1 werkt bij mijn en bij vele andere niet. Even contact opnemen met Zendure en als je geluk hebt krijg je er gratis één toegestuurd. Kan overigens wel even duren voor die is bezorgd.
Optie 2. Is om via HA de zendure aan te sturen. Daar kun je namelijk wel makkelijk de HW P1 selecteren.
Ik had inderdaag begrepen dat er mensen zijn bij wie het niet werkt. Mijn gedachte was: eerst toevoegen en dan kijken of het wel of niet werkt.RemmyB83 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:46:
[...]
Helaas je hebt niet diep genoeg gespit![]()
De HW P1 werkt bij mijn en bij vele andere niet. Even contact opnemen met Zendure en als je geluk hebt krijg je er gratis één toegestuurd. Kan overigens wel even duren voor die is bezorgd.
Optie 2. Is om via HA de zendure aan te sturen. Daar kun je namelijk wel makkelijk de HW P1 selecteren.
Los van de meter krijg ik dus de firmware niet geupdate. Zijn daar ervaringen mee?
Ik heb vandaag ook een 2400ac+ opgehaald en net geïnstalleerd. Update van 1.0.0 naar 1.0.1 ging probleemloos. Maar 1.0.3 wil ook maar niet lukken.kistgeit schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:52:
[...]
Ik had inderdaag begrepen dat er mensen zijn bij wie het niet werkt. Mijn gedachte was: eerst toevoegen en dan kijken of het wel of niet werkt.
Los van de meter krijg ik dus de firmware niet geupdate. Zijn daar ervaringen mee?
Nadat ik de ip6 heb uitgezet op aanraden van ChatGPT is het gelukt alles naar de laatste versie te doen updaten, alles lijkt nu wel te draaien.
Ik gebruik overigens de p1 meter van zendure pas na de update geeft deze waardes door aan de 2400ac+
Enkel wanneer ik de app nu start blijft hij melden dat de software versie te laag is, al zit wel alles op de laatste versie
Ik gebruik overigens de p1 meter van zendure pas na de update geeft deze waardes door aan de 2400ac+
Enkel wanneer ik de app nu start blijft hij melden dat de software versie te laag is, al zit wel alles op de laatste versie
Met update had ik het idee dat er meerdere updates waren, en dat deze niet automatisch achter elkaar werden uitgevoerd. Maar dat je elke update vervolgens handmatig moet starten. Geen idee of ik het bij het rechte eind had.kistgeit schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:52:
[...]
Ik had inderdaag begrepen dat er mensen zijn bij wie het niet werkt. Mijn gedachte was: eerst toevoegen en dan kijken of het wel of niet werkt.
Ik heb het nu al zeker 8 keer geprobeerd. Firewall uit reboots maar werkt gewoon niet. Zegt succes maar nummer gaat niet naar 1.0.3RemmyB83 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:11:
[...]
Met update had ik het idee dat er meerdere updates waren, en dat deze niet automatisch achter elkaar werden uitgevoerd. Maar dat je elke update vervolgens handmatig moet starten. Geen idee of ik het bij het rechte eind had.
Weet iemand of er een manier is om de ac2400+ opnieuw op te laten starten
Hij blijft nu gewoon aan zelfs als ik af stroom toevoer onderbreekt omdat het brein een eigen batterij heeft.
Hij blijft nu gewoon aan zelfs als ik af stroom toevoer onderbreekt omdat het brein een eigen batterij heeft.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Nee, dat kan helaas niet. Wel kan je even proberen of het in stand-by zetten helpt (6 seconden de knop ingedrukt houden tot je de 2e piep hoort).zorgeloosict schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:19:
Weet iemand of er een manier is om de ac2400+ opnieuw op te laten starten
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Bij mij hielp het om de app af te sluiten en cache te wissen. Daarna ging de update wel goedTimDJ schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:17:
[...]
Ik heb het nu al zeker 8 keer geprobeerd. Firewall uit reboots maar werkt gewoon niet. Zegt succes maar nummer gaat niet naar 1.0.3
Nou op wonderbaarlijke wijze (geen idee wat ik anders gedaan heb) ben ik nu toch naar 1.0.3 geupdate. Krijg vervolgens nu steeds de melding dat de firmware niet up to date isRemmyB83 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:11:
[...]
Met update had ik het idee dat er meerdere updates waren, en dat deze niet automatisch achter elkaar werden uitgevoerd. Maar dat je elke update vervolgens handmatig moet starten. Geen idee of ik het bij het rechte eind had.
Kan nu wel HEMS aanmaken, HW p1 toevoegen is nu ook gelukt (geeft alleen geen waarde door net zoals bij anderen). Wonderlijk allemaal...
Thanks had ik ook reeds gedaan. Zal het gewoon straks nog eens proberen. Wel vreemd dat er dus blijkbaar meerdere mensen dit probleem haddenTreur schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:26:
[...]
Bij mij hielp het om de app af te sluiten en cache te wissen. Daarna ging de update wel goed
Ik heb helaas ook nog geen oplossing, maar krijg hetzelfde. Het ligt dus niet aan jou. Eerst kon ik HEMS niet installeren. Toen stond het er ineens op. Ik kan de batterij niet updaten. Hij geeft aan dat hij van 1.03 naar 1.03 wil. Maar dan geeft hij aan dat het gelukt is. En toch wil hij weer opnieuw updaten van 1.03 naar 1.03. Ik weet nog niet wat ik moet doen om dit op te lossen.kistgeit schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:35:
[...]
Nou op wonderbaarlijke wijze (geen idee wat ik anders gedaan heb) ben ik nu toch naar 1.0.3 geupdate. Krijg vervolgens nu steeds de melding dat de firmware niet up to date is![]()
Kan nu wel HEMS aanmaken, HW p1 toevoegen is nu ook gelukt (geeft alleen geen waarde door net zoals bij anderen). Wonderlijk allemaal...
Ik krijg de homewizard p1 ook nog niet toegevoegd. Hoe is dat gelukt?
[ Voor 4% gewijzigd door slvans op 18-04-2026 18:41 ]
Zelf 'even' geprobeerd om de Off-grid poort bij gesimuleerde stroomuitval te activeren, werkt gelukkig goed.Ben(V) schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:24:
Zo gauw hij een wifi verbinding heeft wordt de bluetooth uitgezet.
Je krijgt die alleen terug door met de "IOT" knop de verbinding te verbreken.
Waarom test je dat niet gewoon zelf?
Ter info onderstaand de stappen die ik hiervoor doorlopen heb:
Activeren van de Zendure 2400AC Off-Grid poort bij Stroomuitval
1) Open de Zendure App, de melding "Netwerkfout..." is nu zichtbaar.
2) Kies onderaan in de App "Apparatuur".
3) Kies daarna bij de melding over de "Netwerkfout..." de groene tekst "Directe Bluetooth-besturing".
4) Om verbinding te maken met bluetooth wordt op het volgende scherm (Selecteer apparaat) gevraagd om de telefoon zo dicht mogelijk bij het apparaat te houden.
5) Druk nu 3 sec. op de IoT-knop zodat het apparaat via bluetooth gevonden kan worden, als het apparaat gevonden is wordt deze aansluitend op het scherm weergegeven.
6) Kies het gevonden apparaat/de "SolarFlow 2400AC".
7) Na een paar sec. zie je een volgend scherm waarop de SolarFlow 2400AC in de "Stand-by" modus wordt weergegeven.
8 ) In dit scherm kan gekozen worden voor de "Off-grid stopcontactbediening" en/of voor de "Batterij-instellingen".
9) Keuze "Off-grid stopcontactbediening" of "Uitgang (Off-grid-uitgang)":
Na deze keuze volgt een scherm waarin het schuifje van de "Slimme modus" 'AAN' gezet kan worden en tevens gekozen kan worden voor de "Eco-modus" of "Normale modus".
Hierna hoor je het relais schakelen en is de 220v Off-grid poort geactiveerd.
10) Keuze Batterij-instellingen:
Na deze keuze volgt een scherm waarin je met een slider het minimum en maximum niveau van de batterij in kunt instellen/wijzigen.
Einde Stroomuitval
Als de stroomuitval voorbij is schakelt (bij mij) de SolarFlow 2400AC weer automatisch over op de Wifi verbinding en kan deze weer op de normale manier met de Zendure App bediend worden.
Maar - je kunt toch al gewoon nu, wanneer je stroom hebt, het offgrid stopcontact activeren. Ik ga ervan uit dat die dan gewoon werkt wanneer de stroom eenmaal is uitgevallen. Of is dat een verkeerde aanname?
Hier is het nu gelukt. Gewoon paar uur gewacht en ik kreeg een notificatie dat er een update beschikbaar was. Daarna werkte het wel.slvans schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:34:
[...]
Ik heb helaas ook nog geen oplossing, maar krijg hetzelfde. Het ligt dus niet aan jou. Eerst kon ik HEMS niet installeren. Toen stond het er ineens op. Ik kan de batterij niet updaten. Hij geeft aan dat hij van 1.03 naar 1.03 wil. Maar dan geeft hij aan dat het gelukt is. En toch wil hij weer opnieuw updaten van 1.03 naar 1.03. Ik weet nog niet wat ik moet doen om dit op te lossen.
Ik denk dat na update naar 1.0.1 of na initiele setup hij nog wat aan het doen is op achtergrond en pas daarna klaar is voor de volgende update.
Interessant, waar heb je dat gelezen? En dan een koppeling of handmatige invoer?Zoomzoom schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:50:
Ja alleen als je die poort actief houd is het sluipverbruik van de omvormer hoger dan wanneer de poort uit staat.Gramser schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:07:
Maar - je kunt toch al gewoon nu, wanneer je stroom hebt, het offgrid stopcontact activeren. Ik ga ervan uit dat die dan gewoon werkt wanneer de stroom eenmaal is uitgevallen. Of is dat een verkeerde aanname?
Ook voor @kistgeit Mbt het laatste even hier zoeken op HWP1 dongle, de kans dat deze met de app van Zendure werkt is helaas vrij klein, is dus een bekend probleem.slvans schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:34:
[...]
Ik heb helaas ook nog geen oplossing, maar krijg hetzelfde. Het ligt dus niet aan jou. Eerst kon ik HEMS niet installeren. Toen stond het er ineens op. Ik kan de batterij niet updaten. Hij geeft aan dat hij van 1.03 naar 1.03 wil. Maar dan geeft hij aan dat het gelukt is. En toch wil hij weer opnieuw updaten van 1.03 naar 1.03. Ik weet nog niet wat ik moet doen om dit op te lossen.
Icm HA is dat echter geen probleem, dus of neemt een andere wel ondersteunde P1 dongle, zoals de Zendure, even met de helpdesk van Zendure contact opnemen, kans dat je tegen een heel mooie prijs de Zendure P1 kunt kopen, je hebt wel een actieve splitter nodig, bv die van HW is een goede of je stapt over naar HA.
Ja, klopt;Gramser schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:07:
Ik had de Off-grid poort tot nog toe ook zo ingesteld (en getest bij gesimuleerde stroomuitval), en dat werkt zeker.
Maar voor het 'omzetten' van gelijkspanning (DC) naar 220v wisselspanning (AC) is de omvormer altijd actief.
Dit kost (een beetje) energie (en warmte) en is, nu ik weet dat je Off-grid poort bij stroomuitval ook via bluetooth kunt activeren, eigenlijk niet meer nodig.
Bijkomend voordeel via bluetooth is denk ik ook dat je het min. en max. percentage van de batterij kunt instellen/wijzigen.
Om die reden heb ik er nu voor gekozen de Off-grid poort standaard UIT te zetten.
Als je NOM wilt draaien moet je de “slimme meter modus” hebben. Dat werkt ook beter dan de automodus (is stabieler met NOM houden)Zoomzoom schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:50:
HW P1 meter staat er niet initeel bij maar na updaten van je batterij staat hij er wel tussen dacht ik, althans, wel bij mij. Werkte overigens gewoon goed, vind wel dat de zendure p1 sneller communiceert met de batterij dus ben over op de zendureDevke schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:34:
[...]
Topic doorzocht? P1 HW werkt bij sommige wel. Anderen weer niet. Begrepen dat Zendure dit project even in de ijskast heeft gezet.
Btw, staat local api wel aangevinkt in je HW app? Dat is wel nodig namelijk
[ Voor 26% gewijzigd door Flexiilex op 18-04-2026 21:10 ]
Random vraag tussendoor. Is het in de app mogelijk om het terugleveren naar het net uit te zetten. Uit of 0w?
Dat is toch de NOM setting? Nul-Op-Meter?sk0o schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:15:
Random vraag tussendoor. Is het in de app mogelijk om het terugleveren naar het net uit te zetten. Uit of 0w?
Is dat zo? Dus pv doet accu laden, wanneer accu vol is en het huis verbruikt bijvoorbeeld 300w en pv opbrengst is 800w dat dan 300w daarvan gebruikt wordt en de overige 500w verloren gaat. (Dus niet het net op)
Als de accu vol is, dan kan die niets doen aan de opwek van de zonnepanelen. Dan moet je de zonnepanelen zien te regelen, dat kan je niet met een accu oplossen.sk0o schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:19:
[...]
Is dat zo? Dus pv doet accu laden, wanneer accu vol is en het huis verbruikt bijvoorbeeld 300w en pv opbrengst is 800w dat dan 300w daarvan gebruikt wordt en de overige 500w verloren gaat. (Dus niet het net op)
Voor zover ik weet kunnen de omvormers van zonnepanelen niet zo snel teruggeregeld worden om echt NOM te blijven. Daar zijn die dingen ook neit voor gebouwd natuurlijk, het idee van een zonne-omvormer is zo effecient zo veel mogelijk terugleveren.
Enphase kan dit, technisch, wel. Alleen is het nogal hoogdrempelig, vooral voor de eindgebruiker, om daar wat mee te doen.IJsbeer schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:23:
Voor zover ik weet kunnen de omvormers van zonnepanelen niet zo snel teruggeregeld worden om echt NOM te blijven. Daar zijn die dingen ook neit voor gebouwd natuurlijk, het idee van een zonne-omvormer is zo effecient zo veel mogelijk terugleveren.
Wat dat betreft is Zendure toch wel vele malen beter/flexibeler, zowel qua fearures in de eigen app, als qua mogelijkheden om het 'zelf' aan te sturen (bijvoorbeeld via HA).
Ik heb sinds vandaag mijn 2400AC up and running en heb hem in de slimme meter modus gezet.
Is het normaal dat de “overeenkomende curve” in de slimme meter modus heen en weer gaat? Als ik op Youtube filmpjes kijk van andere mensen die hem ook in de slimme meter modus hebben gezet, zie ik dat dit veel gestroomlijnder is. Is dit bij jullie ook zo? Of gaat er iets niet goed?
[EDIT] ik zie dat mijn maximale ontlaadvermogen word gebruikt. Er staan geen grootverbruikers aan, hoe kan dit?
/f/image/9EydYVzVfSIKdgpomuVkw6tG.png?f=fotoalbum_large)
Is het normaal dat de “overeenkomende curve” in de slimme meter modus heen en weer gaat? Als ik op Youtube filmpjes kijk van andere mensen die hem ook in de slimme meter modus hebben gezet, zie ik dat dit veel gestroomlijnder is. Is dit bij jullie ook zo? Of gaat er iets niet goed?
[EDIT] ik zie dat mijn maximale ontlaadvermogen word gebruikt. Er staan geen grootverbruikers aan, hoe kan dit?
/f/image/9EydYVzVfSIKdgpomuVkw6tG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Yuggo op 18-04-2026 21:35 ]
Sorry, merk dat mijn vraag te onduidelijk is. Wat ik eigenlijk vraag is, is het mogelijk om ervoor te zorgen dat de opgeslagen energie in de accu alleen voor de woning gebruikt wordt en dat niks het net op gaat (om geen teruglever kosten te maken)IJsbeer schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:23:
[...]
Als de accu vol is, dan kan die niets doen aan de opwek van de zonnepanelen. Dan moet je de zonnepanelen zien te regelen, dat kan je niet met een accu oplossen.
Enphase kan dit wel volgens mij door via Envoy, je schijnt dan een installer account nodig te hebben. Je zet dan via scripts tijdelijk het terug leveren stop.
Als of je zonnepanelen/omvormer uit zet. Misschien heeft iemand dit gemaakt of weet hoe dit moet?
Als of je zonnepanelen/omvormer uit zet. Misschien heeft iemand dit gemaakt of weet hoe dit moet?
Ja, alleen zul je altijd een beetje verlies naar het net hebben, omdat de zendure achter de slimmemeter aanloopt.sk0o schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:36:
[...]
Sorry, merk dat mijn vraag te onduidelijk is. Wat ik eigenlijk vraag is, is het mogelijk om ervoor te zorgen dat de opgeslagen energie in de accu alleen voor de woning gebruikt wordt en dat niks het net op gaat (om geen teruglever kosten te maken)
Als je zonnepanelen rechtstreeks op de zendure aansluit kun je ook de export blokkeren, en wekken ze alleen op wat je batterij en je huis nodig hebben.
Wat persberichten van in maart van Zendure die voorbijkwamen... o.a. https://allesovertech.nl/...ge-met-zendure-zenki-2-0/jelleeelco schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:49:
[...]
Interessant, waar heb je dat gelezen? En dan een koppeling of handmatige invoer?
Er werd ook ergens gesproken over omvormers koppelen van bestaande dakinstallaties... dat lijkt te wijzen op een API koppeling
Nee, dit kan niet. Als de accu vol is, het huis 300W verbruikt, en PV 800W opwekt, dan kan de accu die 500W niet 'affakkelen'. Die 500W gaat dus het net op, of de PV-installatie zou zo slim moeten zijn om alleen die 300W op te wekken.sk0o schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:19:
[...]
Edit: bovenstaande geldt voor een 'gewone' installatie met zonnepanelen die via AC gekoppeld zijn, en dus niet rechtstreeks op de Zendure omvormer zijn aangesloten (via MPPT/DC). In dat laatste geval kan Zendure wél zorgen dat er niet 'te veel' wordt opgewekt.
[ Voor 18% gewijzigd door a2aan op 18-04-2026 21:56 ]
Nee, je levert 800w uit je batterij. Wat staat er onder de P1 in hetzelfde scherm waar het % staat ?Yuggo schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:32:
Ik heb sinds vandaag mijn 2400AC up and running en heb hem in de slimme meter modus gezet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat heet nul op meter (nom). De accu levert (bijna) geen stroom aan net.sk0o schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:36:
[...]
Sorry, merk dat mijn vraag te onduidelijk is. Wat ik eigenlijk vraag is, is het mogelijk om ervoor te zorgen dat de opgeslagen energie in de accu alleen voor de woning gebruikt wordt en dat niks het net op gaat (om geen teruglever kosten te maken)
Let op: Een overschot aan pv energie (bij volle accu of meer dan laadvermogen) wordt wel teruggeleverd. Dat stoppen moet via pv instellingen en dat is voor ander topic.
Edit: typo
Bedoel je AC laden starten? Deze staat aan op de volgende modus: Volg het overschot aan energieBakkertje19 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:03:
[...]
Nee, je levert 800w uit je batterij. Wat staat er onder de P1 in hetzelfde scherm waar het % staat ?
Bedankt voor de reactie(s). Mijn vraag doelde op pv dat rechtstreeks is aangesloten d.m.v .mppt's op de zendure. Binnen de app kan je dan dus aangeven 'export blokkeren'RemmyB83 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:49:
[...]
Ja, alleen zul je altijd een beetje verlies naar het net hebben, omdat de zendure achter de slimmemeter aanloopt.
Als je zonnepanelen rechtstreeks op de zendure aansluit kun je ook de export blokkeren, en wekken ze alleen op wat je batterij en je huis nodig hebben.
Dan is het idd raar, mijn settings staan exact hetzelfde. Slimme meter modus -- Volg het energie overschot en hij geeft aan : geen teruglevering naar het net. Het % staat dan ook op 95-100%Yuggo schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:10:
[...]
Bedoel je AC laden starten? Deze staat aan op de volgende modus: Volg het overschot aan energie
Ik snap er niks van.. misschien een omvormer met een foutje. Mocht niemand anders het weten, dan zal ik Zendure maar is contacten.Bakkertje19 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:15:
[...]
Dan is het idd raar, mijn settings staan exact hetzelfde. Slimme meter modus -- Volg het energie overschot en hij geeft aan : geen teruglevering naar het net. Het % staat dan ook op 95-100%
Klopt dit kun je gewoon blokkeren.sk0o schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:12:
[...]
Bedankt voor de reactie(s). Mijn vraag doelde op pv dat rechtstreeks is aangesloten d.m.v .mppt's op de zendure. Binnen de app kan je dan dus aangeven 'export blokkeren'
:strip_exif()/f/image/6v0aBKxyz7J2hXoGxKkJYnVz.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier onder zie je bij mijn ook aan het einde van de dag dat de opwek vaak 0 is. Omdat de accu vol was, en mijn ander set panelen voldoende opwekte voor het huis.
Herkenbaar. Ik heb gisteren hier de hele boel geïnstalleerd (2x 2400AC+ met extra accu’s) en ik wilde ook zien of ik die HW P1-meter kon koppelen, gezien alle verhalen hier daarover.kistgeit schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:32:
Goedendag,
[Afbeelding]
Het blijkt dat als je een 2400AC+ hebt, dat die HW P1-meter helemaal niet meer in het selectielijstje voorkomt! en sommigen hier beschrijven in het selectieproces dat er zoiets als een ‘handmatige’ selectie van de ‘meter’ zou moeten zijn, maar die is er ook niet als je een 2400AC+ hebt.
Het lijkt er dus op dat Zendure die hele HW P1-meter eruit gegooid heeft.
Jammer, maar helaas.
Gelukkig had ik al een Shelly Pro 3EM-3CT63 geïnstalleerd, waardoor die geselecteerd kon worden, maar essentie is dus dat je op dit moment bij een 2400AC+ geen HW P1-meter kan selecteren. Dan heb je dus ook niet de situatie van wél kunnen selecteren maar dat alles op nul blijft staan, het is gewoon helemaal niet meer mogelijk. Hij ‘bestaat niet meer’.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ziet er goed uit! Hoe werkt de stroomvoorziening? Hoeveel kost zoiets?hemertje schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:42:
Gisteren de ventilatoren voor de AC2400+ van Taro en Geert ontvangen
Mooi en deugdelijk ontwerp!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fraai, ziet er netjes uit!hemertje schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:42:
Gisteren de ventilatoren voor de AC2400+ van Taro en Geert ontvangen
Mooi en deugdelijk ontwerp!
Welke ventilatoren (merk en type) zitten daar nu in, @hemertje?
Ik zit al een tijdje te kijken naar geschikte ventilatoren, maar ben bang voor het geluid. Mijn AC+ dingen staan naast de logeerkamer en ik wil geen risico's lopen…
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Schaf Noctua of Arctic ventilatoren aan en je zit goed.Hippe Lip schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:03:
[...]
Fraai, ziet er netjes uit!
Welke ventilatoren (merk en type) zitten daar nu in, @hemertje?
Ik zit al een tijdje te kijken naar geschikte ventilatoren, maar ben bang voor het geluid. Mijn AC+ dingen staan naast de logeerkamer en ik wil geen risico's lopen…
Het lijkt erop dat je op 2 manieren een P1 meter kan toevoegen.Hippe Lip schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:36:
[...]
Herkenbaar. Ik heb gisteren hier de hele boel geïnstalleerd (2x 2400AC+ met extra accu’s) en ik wilde ook zien of ik die HW P1-meter kon koppelen, gezien alle verhalen hier daarover.
Het blijkt dat als je een 2400AC+ hebt, dat die HW P1-meter helemaal niet meer in het selectielijstje voorkomt! en sommigen hier beschrijven in het selectieproces dat er zoiets als een ‘handmatige’ selectie van de ‘meter’ zou moeten zijn, maar die is er ook niet als je een 2400AC+ hebt.
Jammer, maar helaas.
Gelukkig had ik al een Shelly Pro 3EM-3CT63 geïnstalleerd, waardoor die geselecteerd kon worden, maar essentie is dus dat je op dit moment bij een 2400AC+ geen HW P1-meter kan selecteren. Dan heb je dus ook niet de situatie van wél kunnen selecteren maar dat alles op nul blijft staan, het is gewoon helemaal niet meer mogelijk. Hij ‘bestaat niet meer’.
Methode 1: Zendure app, eerste tab 'Thuis'
1. Ga rechtsboven naar instellingen.
2. Klik onderaan op 'Apparaatbeheer'.
3. Selecteer daar bij electriciteitmeter de keuze 'Meter toevoegen'.
4. Selecteer vervolgens 'Nieuw apparaat toevoegen'
Via deze methode zie ik de hw p1 meter in het keuze overzicht en kan ik deze ook toevoegen.
Methode 2 Zendure app, tweede tab 'apparatuur'
1. Klik rechtsboven op '+'
2. App geeft aan dat deze automatisch gaat zoeken, maar er gebeurt dan niets en in het overzichtslijstje staat ook niets.
Dus daarmee lukt het niet om de hw p1 toe te voegen.
Voor degene die hw p1 niet kunnen toevoegen; kijk eens of het via methode 1 wel lukt
Klopt, methode 1 werkt gewoon. Vraag mij niet waarom mijn HW P1 wel connectie heeft en bij sommige niet. Ik heb ook werkelijk geen idee…Treur schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:25:
[...]
Het lijkt erop dat je op 2 manieren een P1 meter kan toevoegen.
Methode 1: Zendure app, eerste tab 'Thuis'
1. Ga rechtsboven naar instellingen.
2. Klik onderaan op 'Apparaatbeheer'.
3. Selecteer daar bij electriciteitmeter de keuze 'Meter toevoegen'.
4. Selecteer vervolgens 'Nieuw apparaat toevoegen'
Via deze methode zie ik de hw p1 meter in het keuze overzicht en kan ik deze ook toevoegen.
Methode 2 Zendure app, tweede tab 'apparatuur'
1. Klik rechtsboven op '+'
2. App geeft aan dat deze automatisch gaat zoeken, maar er gebeurt dan niets en in het overzichtslijstje staat ook niets.
Dus daarmee lukt het niet om de hw p1 toe te voegen.
Voor degene die hw p1 niet kunnen toevoegen; kijk eens of het via methode 1 wel lukt
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
"Moet" schrijf je hier maar wat is dan het voordeel van de "AUTO" modus? I heb mijn setup hier nu ruim 3 weken in de "AUTO" modus draaien met een bijbehorende P1 meter van Zendure en hier zit het allemaal rond de 0. Ik snap nu niet helemaal wat het nut van de "AUTO" mode is t.o.v. de Slimme meter modus. De installatie laat wat mij betreft hetzelfde gedrag zien in "AUTO" of Slimme meter modus. Enige verschil wat ik, opmerk is dat ik in de Slimme meter modus AC laden kan starten, dat laatste kan wel eens handig zijn om de batterijen op een redelijk laad niveau te houden in de winter.Flexiilex schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:03:
[...]
Als je NOM wilt draaien moet je de “slimme meter modus” hebben. Dat werkt ook beter dan de automodus (is stabieler met NOM houden)
[...]
Ik vermoed dat ik enkele details over het hoofd zie.
Hier werkt de HW P1 meter ook al sinds dag 1 zonder issues met mijn 2400AC+ setup, ik gebruik overigens wel de Zendure P1 meter om alles in hetzelfde eco systeem te laten werken. Ik denk dat ik ook een van de edge cases ben waar het vanaf dag #1 feilloos werkt met de HW P1 meter.gielz schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:54:
[...]
Klopt, methode 1 werkt gewoon. Vraag mij niet waarom mijn HW P1 wel connectie heeft en bij sommige niet. Ik heb ook werkelijk geen idee…
Was daarover laatst niet een statement van Zendure: dat er een issue was met het integreren van de HW P1 en dat het niet meer wordt ondersteund?Hippe Lip schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:36:
[...]
Herkenbaar. Ik heb gisteren hier de hele boel geïnstalleerd (2x 2400AC+ met extra accu’s) en ik wilde ook zien of ik die HW P1-meter kon koppelen, gezien alle verhalen hier daarover.
Jammer, maar helaas.
Anyway, het is toch inmiddels duidelijk dat het gewoon niet betrouwbaar werkt. Er zijn een paar mensen bij wie het draait en heel veel waar het niet gaat. Als je hier twee random pagina's leest is er geen ontkomen aan dat de HW P1 langskomt...
Dus reken er niet op. De oplossingen zijn ook duidelijk:
1. bel Zendure, klaag hierover en krijg een schappelijk aanbod voor de Zendure lezer. Die werkt sowieso.
2. koop gewoon ergens een Zendure P1 lezer
3. Draai de boel via Home Assistant.
Ik hoop echt dat deze hele discussie hier verder achterwege kan blijven. Het loopt de spuigaten uit en mensen met andere vragen raken ondergesneeuwd.
De HW P1 werkte hier gewoon. Reageerde meer op de vraagsteller. Ik stuur aan middels HA.Flexiilex schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:03:
[...]
Als je NOM wilt draaien moet je de “slimme meter modus” hebben. Dat werkt ook beter dan de automodus (is stabieler met NOM houden)
[...]
HW P1 meter staat er niet initeel bij maar na updaten van je batterij staat hij er wel tussen dacht ik, althans, wel bij mij. Werkte overigens gewoon goed, vind wel dat de zendure p1 sneller communiceert met de batterij dus ben over op de zendure
Btw, staat local api wel aangevinkt in je HW app? Dat is wel nodig namelijk
@Taro en @geert1992 kunnen je meer over het ontwerp en de kosten vertellenHenkoes schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:00:
[...]
Ziet er goed uit! Hoe werkt de stroomvoorziening? Hoeveel kost zoiets?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Volgens mij kun je deze zelfs bij @Taro incl Arctic ventilatoren bestellen, tenminste die van mij waren geheel compleet incl Artic en kabels (wel voor de SF2400AC), maar je kon ook alleen de houder kopen.AquilaXL schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:22:
[...]
Schaf Noctua of Arctic ventilatoren aan en je zit goed.
Begin vorige week bij Zendure een Solarflow 2400 PRO, 4xAB3000L en 4 panelen van 515wp besteld.
Nu lees ik hier toch wat verontrustende berichten over de levertijd.
Deze zou vele malen hoger zijn dan de 3 tot 5 werkdagen.
Ik heb bewust bij Zendure zelf besteld want deze leveren ook de panelen erbij. Iets wat ik bij Techpunt nog niet had gevonden.
De klantenservice al gemaild maar het antwoord laat ook nog op zich wachten. Ze zullen het vast wel druk hebben.
Wie heeft er ervaring wat betreft de levertijd van Zendure?
Ik begin nu te twijfelen of ik achteraf toch niet beter bij Techpunt had moeten bestellen en ergens anders een paar panelen los bestellen.
Ook kwa prijs.
Nu lees ik hier toch wat verontrustende berichten over de levertijd.
Deze zou vele malen hoger zijn dan de 3 tot 5 werkdagen.
Ik heb bewust bij Zendure zelf besteld want deze leveren ook de panelen erbij. Iets wat ik bij Techpunt nog niet had gevonden.
De klantenservice al gemaild maar het antwoord laat ook nog op zich wachten. Ze zullen het vast wel druk hebben.
Wie heeft er ervaring wat betreft de levertijd van Zendure?
Ik begin nu te twijfelen of ik achteraf toch niet beter bij Techpunt had moeten bestellen en ergens anders een paar panelen los bestellen.
Ook kwa prijs.
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/HZ5jPE5qelZr9GcCp47oCcSh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7RPhQ2WjEOpIbWCOcQemoorU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TMPBlxfv4ChYGmekViCbp7BQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xu4IrlQi27XcFnIsNLAAnnKY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SjBuNvdH4IzPtKlr5K59uz02.jpg?f=fotoalbum_large)