So far so good, de 3 torentjes doen goed hun werk. Dit weekend aan de slag met HA (eventuele vragen daarover komen uiteraard in het daarvoor gemaakte topic).
Grappig genoeg zie ik mijn Zappi (V2) laadpaal het in ECO+ mode (alleen overschot gebruiken) nog heel aardig doen samen met de Zendure HEMS "NOM" setting. Dat komt waarschijnlijk omdat ik zo op de 10+kW overschot zit en de Zappi dan prima naast het laden van de accu's aan de slag kan gaan. Daarna, bij een beetje minder licht buiten, snoept langzaam aan de Zappi van de oplaad capaciteit van de accu's.
Uiteraard niet te vergelijken met een situatie zonder overschot, vandaar ook de HA wens

Volgens het boekje 3x 2400AC+ met 15x AB3000L = 50,4 kWh.
peterbier schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:34:
[...]
Waarom?
Zendure is goed aan te sturen met HomeAssistant.
Voor een vaste opstelling moet je dat nog afvragen of en of dat goed werkt.
(Thuisbatterij in eigen HA beheer "zonder cloud")
3 Zendures verdelen over 3 fase is een prima opstelling.👍
jelleeelco schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:33:
[...]
Die 'winst' in efficiëntere omzetting krijg je er never nooit niet uit met een vaste batterij. Kreeg een 'aanbieding' via Vereniging Eigen Huis. 14kWh van Hoy oid voor ..... €8850 incl installatie.
Dan liever een Zendure.
Ergens in dit snel lopende topic heb ik mijn 3 overwegingen benoemd met de wens om 40-50kWh opslag te hebben:
- SolarEdge (daar heb ik nu 2 stuks 3-fase omvormers van) die hebben een max van ~23kWh per omvormer, waardoor je net niet optimaal kan laden (iedere omvormer laad alleen zijn eigen accu pack op). Voordeel is betere efficientie. Nadaal is flink duurder (afhankelijk van installateur en wat je zelf doet, 18-25k). SolarEdge heeft nog wel een redelijke integratie voor HA voor zover ik begreep.
- Zelfbouw, per fase een Victron Multiplus, wel accu's in kant en klare blokken (Pylontech achtig) kost minder, maar niet super veel. Voordeel is dus prijs, ook veel snellere reactiesnelheid met verandering in vraag. Nadeel is minder plug en play, vrouw vind het iets enger... kost ook tijd om netjes op te bouwen. Bij wensen voor nieuwe technieken ook minder makkelijk te verkopen dan een "plug and play" Zendure.
- Zendure, koeling/verwarming (winter) heeft wat werk nodig om goed te krijgen, maar daar zal een zelfbouw of Solaredge ook last van (kunnen) hebben. Reactiesnelheid is langzamer, daar valt met HA nog wel verbetering in te vinden (ten opzichte van HEMS). Voordeel, alsnog netjes te verdelen over 3 fasen, hapklare brokken (25-30kg, ipv 50+), snel op te zetten, in de toekomst "makkelijk" verkoopbaar, ook HA integratie, leuke topic reeks etc.

De omvormers worden het warmst, de torens staan in een enkel steens garage met plat dak. In de winter koud, in de zomer warm. Spullen voor een regelbare koeling zijn onderweg, maar is tot op heden nog niet echt nodig geweest, het is er nu nog behoorlijk koel.
Tussen de batterijen zit 2-5 graden verschil in, met een max van 26 graden.
23kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019