• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:55
Henkoes schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:43:
Ik hoop dat de batterij morgen bezorgd wordt!
Ben aardig ongerust geworden.
Lijkt wel alsof je nog nooit iets duurs online besteld hebt? ;) Ik doe het als ZZP-er ook; na een bestelling meteen een shipment label aanmaken. Als er iets in backorder staat of ik heb gewoon nog geen tijd om het naar DHL te brengen, dan staat het even iets langer open.
Het is een hardlopend product, duur in prijs dus als webshop wil je geen grote voorraden aanhouden, en door de populariteit is ook bij het distributiepunt minder beschikbaar.
Ik heb toevallig zelf het omgekeerde; vanwege vakantie en drukte had ik in de opmerkingen gezet: leveren na 1 mei. Maar nu zie ik bij DHL ineens dat het morgen wordt afgeleverd!
Wordt moeilijk om er vanaf te blijven haha. Ik mag er van mezelf echt nog geen tijd in steken. :X
Nu ja, als de dozen binnen zijn dan spiek ik alleen even. :9

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Geen tijd in steken? Een Zendure draait binnen een kwartier..

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 21:16
zijn er meer mensen met een Zendure 2400 met zendure p1 meter waarbij de 'slimme meter modus' niet werkt?

als ik deze modus gebruik, zodra ik 'AC-laden starten' schuifje aan zet, dan stopt de batterij en blijft op 0W. Terwijl ik stroom invoer vanaf het net. Het maakt niet uit of ik een laadschema, zonnestroom of dynamische prijzen gebruik bij deze modus. In alle gevallen stopt de batterij direct met laden/ontladen.

het is een modus die ik nu met een PV overschot groter dan mijn accu capaciteit toch wat vaker wil gebruiken om in de ochtend eerst PV opwek terug te leveren in de dure uren voordat ik mijn accu ga laden. Anders is de accu al vol rond 13:00 en gaat mijn zonnestroom waardeloos terug het net op.

[ Voor 26% gewijzigd door dikkiedik op 16-04-2026 23:27 ]

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18:37
dikkiedik schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:26:
zijn er meer mensen met een Zendure 2400 met zendure p1 meter waarbij de 'slimme meter modus' niet werkt?

als ik deze modus gebruik, zodra ik 'AC-laden starten' schuifje aan zet, dan stopt de batterij en blijft op 0W. Terwijl ik stroom invoer vanaf het net. Het maakt niet uit of ik een laadschema, zonnestroom of dynamische prijzen gebruik bij deze modus. In alle gevallen stopt de batterij direct met laden/ontladen.

het is een modus die ik nu met een PV overschot groter dan mijn accu capaciteit toch wat vaker wil gebruiken om in de ochtend eerst PV opwek terug te leveren in de dure uren voordat ik mijn accu ga laden. Anders is de accu al vol rond 13:00 en gaat mijn zonnestroom waardeloos terug het net op.
Heb je ook de modus "volg overschot energie" aan? Staat onder dat schuifje AC laden starten.

• dikkiedik
AquilaXL schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:29:
[...]

Heb je ook de modus "volg overschot energie" aan? Staat onder dat schuifje AC laden starten.
als ik die gebruik dan stopt de accu ook direct. Welke AC laadoptie ik ook kies. Pas als ik dat schuifje uit zet doet de batterij weer wat smart meter modus. Maar dan gaat het zijn punt voorbij van deze modus. dan is auto ook prima.

Op dit moment (23:00 's avonds) zou de accu in smart meter modus gewoon het standby verbruik moeten dekken. immers nul op de meter.

• AquilaXL
dikkiedik schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:41:
[...]

als ik die gebruik dan stopt de accu ook direct. Welke AC laadoptie ik ook kies. Pas als ik dat schuifje uit zet doet de batterij weer wat smart meter modus. Maar dan gaat het zijn punt voorbij van deze modus. dan is auto ook prima.

Op dit moment (23:00 's avonds) zou de accu in smart meter modus gewoon het standby verbruik moeten dekken. immers nul op de meter.
Gaat hij wel netjes draaien in auto modus?

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13:34
@dikkiedik bij mij werkte de Smart Meter Mode, na een periode goed werken, ineens nog maar 'half': NOM ontladen ging altijd goed, maar laden werkte nooit (niet met overschot, en niet met tijdschema's). Na een langdurig traject met Zendure Support kon ik mijn omvormer opsturen voor een nieuwe, maar ik wilde niet (tijdelijk) zonder (bij mij werkte Auto Mode wel goed), en had geen geschikte verpakking.

Op een gegeven moment ging het in Smart Meter Mode wél weer goed; geen idee hoe dat kan.

• a2aan
@dikkiedik maar begrijp ik goed dat je 's ochtends vanuit de batterij naar het net wil exporteren, dus bovenop je PV-overschot? Volgens mij kan dat sowieso niet in Smart Meter Mode. In Base Load Mode kan je eventueel wel een tijdschema maken om te ontladen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:12
Waarom een mix van die twee @Henkoes ?

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-05 09:53
Tja zo zijn de bestellingen gelopen 😅.
De ac+ was pas later beschikbaar met een korting dan de ac. Zonder korting vond ik het te duur.

[ Voor 6% gewijzigd door Henkoes op 17-04-2026 07:54 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:12
Ah ja zo gaat dat! Hopelijk snel binnen nu.

• Henkoes
Gramser schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:57:
Ah ja zo gaat dat! Hopelijk snel binnen nu.
Mijn voorkeur was van origine ook de AC vanwege de lage formfactor.

Nu ik in de specs zie dat er bijnde AC+ een muurbeugel bij zit gaat mijn voorkeur toch sterk iit naar de AC+ gezien de breedte en diepte gewoon erg slank zijn! En de batterijen AB3000L zullen vermoedelijk beter future proof zijn dan de ab3000x.

Je ziet dat mensen die nu de ab3000x batterijen hebben in combi met een hyper, beperkt zijn tot het upgraden naar een sf 1600 AC+ ipv de 2400 AC+ en dat ze dit vermoedelijk jammer vinden.

• Henkoes
Voor de mensen die hier de 1600 AC+ hebben/nemen, ik ben super benieuwd naar de real life RTE gezien NOM vermoedelijk vaker dichtbij de 1600 dan de 2400 zit.

• AquilaXL
Henkoes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:01:
[...]

Mijn voorkeur was van origine ook de AC vanwege de lage formfactor.

Nu ik in de specs zie dat er bijnde AC+ een muurbeugel bij zit gaat mijn voorkeur toch sterk iit naar de AC+ gezien de breedte en diepte gewoon erg slank zijn! En de batterijen AB3000L zullen vermoedelijk beter future proof zijn dan de ab3000x.

Je ziet dat mensen die nu de ab3000x batterijen hebben in combi met een hyper, beperkt zijn tot het upgraden naar een sf 1600 AC+ ipv de 2400 AC+ en dat ze dit vermoedelijk jammer vinden.
Een hyper staat op de AB2000 (s/x) batterij.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:20
AquilaXL schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:42:
Een tijdje terug had ik een post over een conflict tussen me 800 pro en plus nadat ik deze een eigen wcd had gegeven. De melding "Grid frequentie te hoog" zorgde voor een stop in levering van de 800 plus.

Nu ben ik gisteren aan het meten geslagen en heb ik alle lassen en aansluitingen doorlopen. Daar kwam ik een wisseling tegen van de fase op mijn wcd's, bij de ene zat de fase aan de linkerkant en bij de andere aan de rechterkant. Nu is dit al niet netjes van me en door deze te wisselen zodat ze beiden aan dezelfde kant zitten bleek de storing ook opgelost.

Nu zullen er vast mensen zijn die dit heel logisch vinden maar bij mij ging dat lampje pas laat branden. En nu dat lampje brand wordt deze door beide batterijen gevoed 😅
Hey dat is gek, bruin links en blauw rechts of bruin rechts en blauw links zou niets uit moeten maken.
Even zonder de werking van AC hier te bespreken, je zou het zelfde kunnen simuleren door de stekker om te draaien in het wcd. Komt de fout dan weer terug? Ik vermoed namelijk dat het toeval is. Of Zendure heeft intern in de omvormer iets niet helemaal lekker zitten.
(Hmmz, mijn aanname is wel dat je in NL woont, in BE zit je met die aarde pin zodat je niet om kan draaien.)

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:16
Henkoes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:01:
[...]
En de batterijen AB3000L zullen vermoedelijk beter future proof zijn dan de ab3000x.
Je blijft dit herhalen terwijl Zendure (via CEO aan @Taro maar ook anderen van Zendure hebben dit in verschillende media bevestigd) dat de AB3000x gewoon leverbaar blijft.

Ze zouden zichzelf ook enorm in de voet schieten. Als ze de AB3000x zo snel uitfaseren en niet meer leverbaar maken, maken ze zichzelf als bedrijf onbetrouwbaar en kan hun hele model van 'modulaire, later uit te breiden systeem' in de prullebak.

M.a.w. prima dat je de AC+ genomen hebt, er zijn een aantal voordelen boven de 2400AC. Voor mij was juist die hoogte echt een probleem, en ook het minder goed kunnen koelen.

Daarnaast - een losse 2400AC koop ik voor 350 euro. Mocht ik ooit toch tot de conclusie komen dat het vermogen van een enkele omvormer te weinig is (bv als ik vanaf volgend jaar gebruik wil kunnen maken van snel laden tijdens negatieve prijzen) dan kan ik makkelijk van mijn stapeltje van 4 batterijen, 2 stapeltjes van 2 maken. Met een AC+ koop ik er ongewild gelijk extra accu capacteit bij (veel hogere kosten).

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:03
Sinds 1 april draait hier de SolarFlow 800 plus met de default 1.92kWh NOM met de Zendure-HA.
Zit op een aparte groep met een kWh meter van HomeWizard in de meterkast en zit nu op 83.23% RTE. Echt heel netjes en zeker in lijn met de reviews die ik gelezen heb. Jammer dat de prijs nu omhoog gegaan is. Heb nu mensen om mij heen die er ook 1 willen.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
dikkiedik schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:41:
[...]

Ik heb 2x Solarflow 800 Plus, bij mij ging gisteravond maar 1 batterij ontladen, de andere ging naar standby in "Slimme meter modus" met "AC-laden starten" én Volg de tijdvakken" van 12:00 tot 16:00. Oftewel maar half NOM 8)7 In "Basislastmodus" wordt wel netjes de teruglevering over de 2 batterijen verdeeld |:(
Ik heb wel de "Laboratoriumfunctie" staan op "Lokaal één-op-veel-communicatie". Nog niet geprobeerd dit uit te zetten. Gebruik trouwens de gratis gekregen Zendure P1 meter, omdat de HW P1 meter niet werkte onder de Zendure App.

• Henkoes
jelleeelco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:00:
[...]

Je blijft dit herhalen terwijl Zendure (via CEO aan @Taro maar ook anderen van Zendure hebben dit in verschillende media bevestigd) dat de AB3000x gewoon leverbaar blijft.

Ze zouden zichzelf ook enorm in de voet schieten. Als ze de AB3000x zo snel uitfaseren en niet meer leverbaar maken, maken ze zichzelf als bedrijf onbetrouwbaar en kan hun hele model van 'modulaire, later uit te breiden systeem' in de prullebak.

M.a.w. prima dat je de AC+ genomen hebt, er zijn een aantal voordelen boven de 2400AC. Voor mij was juist die hoogte echt een probleem, en ook het minder goed kunnen koelen.

Daarnaast - een losse 2400AC koop ik voor 350 euro. Mocht ik ooit toch tot de conclusie komen dat het vermogen van een enkele omvormer te weinig is (bv als ik vanaf volgend jaar gebruik wil kunnen maken van snel laden tijdens negatieve prijzen) dan kan ik makkelijk van mijn stapeltje van 4 batterijen, 2 stapeltjes van 2 maken. Met een AC+ koop ik er ongewild gelijk extra accu capacteit bij (veel hogere kosten).
Ik bedoel niet de leverbaarheid van de ab3000x, maar toekomstige omvormer versies die wellicht niet op een ab3000x maar wel de ab3000l kunnen draaien. Dan is later upgraden een leuke bijkomstigheid. Affin ik zit in beide kampen met zowel de AC als AC+.

• jelleeelco
Henkoes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:04:
[...]

Ik bedoel niet de leverbaarheid van de ab3000x, maar toekomstige omvormer versies die wellicht niet op een ab3000x maar wel de ab3000l kunnen draaien. Dan is later upgraden een leuke bijkomstigheid. Affin ik zit in beide kampen met zowel de AC als AC+.
Ah ok. Allemaal zinloze aannames maar dat terzijde :)

Heb je nou al wat binnen? Of tenminste DHL bevestiging dat het onderweg is?

[ Voor 8% gewijzigd door jelleeelco op 17-04-2026 09:06 ]

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 16:51
Ligt het aan mij of zit er een bug in de software? Gisteren het vermogen aangepast naar 2400 watt omdat hij nu op een aparte groep zit. Daarvoor moet je HEMS uitzetten en een handtekening zetten. Dit netjes gedaan en daarna HEMS weer aangezet. Vervolgens staat het nu weer op 800 watt. Doe ik iets fout?

Ik pas aan; instellingen voor netaansluiting -> stel de toegestane uitgangsvermogenlimiet in (op 2400) en daarna ook de netinvoermpdus en uitvoermodus ook op 2400 watt gezet maar zodra HEMS aangaat gaat dit terug naar 800 watt. Ik snap er niks van

Edit; wellicht is dit beperkt doordat ik de HW p1 meter gebruik? Zal zo eens de zendure P1 aansluiten

[ Voor 8% gewijzigd door Flexiilex op 17-04-2026 09:23 ]

• jelleeelco
Flexiilex schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:19:
Ligt het aan mij of zit er een bug in de software? Gisteren het vermogen aangepast naar 2400 watt omdat hij nu op een aparte groep zit. Daarvoor moet je HEMS uitzetten en een handtekening zetten. Dit netjes gedaan en daarna HEMS weer aangezet. Vervolgens staat het nu weer op 800 watt. Doe ik iets fout?

Ik pas aan; instellingen voor netaansluiting -> stel de toegestane uitgangsvermogenlimiet in (op 2400) en daarna ook de netinvoermpdus en uitvoermodus ook op 2400 watt gezet maar zodra HEMS aangaat gaat dit terug naar 800 watt. Ik snap er niks van
Ik moest dit ook 2x doen...

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-05 10:41
Heeft de AC2400+ ook koeling nodig, of is dit enkel aan te raden voor de AC?

• Acidrain

Edit; wellicht is dit beperkt doordat ik de HW p1 meter gebruik? Zal zo eens de zendure P1 aansluiten
Je moet naast dat je dit in de instellingen van het device zet ook in de instellingen van HEMS zelf zetten.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:21
Pieterve schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:29:
Op basis van de meldingen hier lijkt het erop dat tussen 2200 - 2400 W sprake is van throttling. Bij mij terug tot 1800 W. Ik heb een ticket gemaakt en Zendure geeft aan dat het probleem met de nieuwe versie opgelost moet zijn.
Ben momenteel in buitenland dus nog geen tijd gehad om te upgrade te doen. Tegelijkertijd zie ik ook geen ‘opgelost’ berichten.
Ik heb zelf ook een @geert1992 fan gekocht om te kijken wat dat oplevert.
Later meer nieuws van mijn zijde.

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:01
Pieterve schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:29:
Op zich heeft de AC+ geen koeling nodig, aangezien er geen aparte aansluiting is voor een cooler zoals bij de AC. Echter uit ervaringen hier is het wel nodig als je constant op max ontlaad of laad vermogen wilt gebruiken.
Wil je dat niet, dan is dat helemaal niet nodig..

voor koelings mogelijkheden kan je even in topic zoeken.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• dikkiedik
a2aan schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:52:
@dikkiedik maar begrijp ik goed dat je 's ochtends vanuit de batterij naar het net wil exporteren, dus bovenop je PV-overschot? Volgens mij kan dat sowieso niet in Smart Meter Mode. In Base Load Mode kan je eventueel wel een tijdschema maken om te ontladen.
nee ik wil de accu vooral niet laden op de dure uren maar juist wat later op de ochtend starten ivm de prijs. Dus of met een tijdsbracket of sturen op dynamische prijzen. Precies wat smart meter mode zou moeten doen. NOM draaien en laden enkel met de geselecteerde manier. Dus of PV overschot, tijdsblokken of dynamische prijzen.

Maar zodra ik smart meter mode selecteer, bijvoorbeeld 's avonds, waarbij er nul PV opwek is. Dan gaat de batterij gewoon naar 0W. Terwijl in dit geval de AC laden helemaal niet getriggered zou moeten zijn. Overigens, laden doet deze ook niet.

Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit een omvormer probleem is. Laden/ontladen gaat in andere modusen prima. Dit is echt softwarematig iets.

• dikkiedik
AquilaXL schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 06:20:
[...]

Gaat hij wel netjes draaien in auto modus?
ja, in auto modus werkt het allemaal prima

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:24
Mijn 2400 AC+ wordt woensdag geleverd. Hij komt beschut buiten aan de noordzijde tegen het huis te staan. Ik was van plan door de elektriciën daar een CEE stopcontact te plaatsen en de ac-kabel van de batterij aan te laten passen. Ik wil echter ook de flexibiliteit om hem in de winter naar binnen te halen en op 800 watt laten werken. Zendure verkoopt echter geen losse ac-bekabeling

Vraag: kan ik een CEE adapter gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4mHRr7JLhePveJX9lYLfWOw4rU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6j2lfJuzph3neahGfJMCa2Em.png?f=fotoalbum_large
klmtrf schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:28:
Mijn 2400 AC+ wordt woensdag geleverd. Hij komt beschut buiten aan de noordzijde tegen het huis te staan. Ik was van plan door de elektriciën daar een CEE stopcontact te plaatsen en de ac-kabel van de batterij aan te laten passen. Ik wil echter ook de flexibiliteit om hem in de winter naar binnen te halen en op 800 watt laten werken. Zendure verkoopt echter geen losse ac-bekabeling

[Afbeelding]
Ik heb zelf een CEE aansluiting met de bestaande Zendure kabel gemaakt, daarvoor dus de stekker vervangen door een CEE versie. Als je ( de Zendure Kabel is lang genoeg dan de kabel bij de oude (F-type stekker) iets langer laat (circa 30-40 cm) kun je zelf mbv een contrastekker ( dat is dus dezelfde op je plaatje, krijg je ook los) daar dus een verloopstekker maken zodat je deze ook met een normaal WCD weer kunt gebruiken.
Hou wel rekening dat een normaal CEE standaard geen IP 65 of hoger heeft, die zijn er wel, dus daar wel rekening mee houden.
Ook bij een 800W belasting zie ik ook niet echt de noodzaak in om naar een CEE te gaan, daarvoor is eigenlijk de normale stekker in combinatie met een deugdelijke WCD al voldoende.

Echter met de getoonde verloopstekker kun je zelf niets maar is eigenlijk wel weer het perfecte voorbeeld hou je eigen verkoopkabel er uit komt te zien ( alleen een stuk korter ), dus de bestaande Zendure kabel niet direct achter de stekker laten afknippen maar dus de genoemde 30-40 cm er aan laten, je houd dan nog steeds een voldoende lange kabel over.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-tweak op 17-04-2026 10:48 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

klmtrf schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:28:

[Afbeelding]
Ik heb toevallig net gisteren een CEE aan de originele kabel gemaakt. De Bettery BC01 die ik had besteld die paste inderdaad niet (goed om te weten). Deze stekker kan je volgens mij nergens los kopen, is alleen van Zendure zelf.

Dit werkt perfect. De stekker die jij laat zien kan dan inderdaad prima dienen om hem elders aan te sluiten. Als je gebruik maakt van een separate groep dan kan je ook gewoon 2400w gebruiken.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Ik heb nog wel wat eigenaardigheden met mijn AC2400+. Gisteravond was mijn batterij een beetje ontladen tot iets van 75%. De zon was weg en de stroomprijs was 's avond laat op zijn hoogste punt. Staat op Zenki AI en het ding begon met 2400w volop te laden op het duurste moment.

Ik heb hierop ingegrepen en hem weer op slimme meter modus gezet.

Daarna ben ik gaan sleutelen aan de tarieven, want het lijkt erop dat de ingestelde tarieven die je insteld, als je netjes de energiebelastig berekening maakt, dat Zendure die niet in overweging neemt, dus ik had aangegeven dat 24ct en hoger duur was, maar voor Zendure was dit (denk ik) als goedkoop aangemerkt omdat het ex btw daar ver onder ligt.

Wie weet hoe dit werkt, leg het me asjeblieft uit, want ook het 'inkomen' dat de frontpagina laat zien klopt volgens mij niet. Ik zit nu op €1,12 en ik denk dat dit ook ex BTW is, want dat kan niet kloppen.

De App handleiding gaat hier volledig aan voorbij, die heb ik gelezen.

Ik heb de prijzen hoog en laag maar aangepast en lager ingesteld, toen ging hij niet meer laden.

Uiteindelijk had ik mijn auto gisteravond al volgeladen met zon (vandaag ook weer want werk vanmiddag thuis). Vanochtend was de batterij nog knotsvol, toen heb ik hem maar handmatig laten ontladen totdat ie leeg was, want er komt vanmiddag weer 60kWh aan zon binnen verwacht ik.

Valt nog een hoop aan te leren.

Het vervelende voor mij is dat de auto (PHEV van 9kWh) een grote impact heeft, maar ik kan hem niet van te voren vertellen dat de auto al is opgeladen.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 17-04-2026 11:18 ]

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:45
Fairy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:56:
Ik heb nog wel wat eigenaardigheden met mijn AC2400+. Gisteravond was mijn batterij een beetje ontladen tot iets van 75%. De zon was weg en de stroomprijs was 's avond laat op zijn hoogste punt. Staat op Zenki AI en het ding begon met 2400w volop te laden op het duurste moment.

Ik heb hierop ingegrepen en hem weer op slimme meter modus gezet.

Daarna ben ik gaan sleutelen aan de tarieven, want het lijkt erop dat de ingestelde tarieven die je insteld, als je netjes de energiebelastig berekening maakt, dat Zendure die niet in overweging neemt, dus ik had aangegeven dat 24ct en hoger duur was, maar voor Zendure was dit (denk ik) als goedkoop aangemerkt omdat het ex btw daar ver onder ligt.

Ik heb de prijzen hoog en laag maar aangepast en lager ingesteld, toen ging hij niet meer laden.

Uiteindelijk had ik mijn auto gisteravond al volgeladen met zon (vandaag ook weer want werk vanmiddag thuis). Vanochtend was de batterij nog knotsvol, toen heb ik hem maar handmatig laten ontladen totdat ie leeg was, want er komt vanmiddag weer 60kWh aan zon binnen verwacht ik.

Valt nog een hoop aan te leren.

Het vervelende voor mij is dat de auto (PHEV van 9kWh) een grote impact heeft, maar ik kan hem niet van te voren vertellen dat de auto al is opgeladen.
Zenki ging bij mij opladen als de prijs een halve cent of meer daalde ook al was de prijs hoog, en andersom ook.
Stopte met opladen als de prijs een halve cent of meer omhoog ging, ook al was de prijs laag.
Dus werd er regelmatig geladen bij hoge prijzen en ontladen bij lage prijzen.
Het hield totaal geen rekening mee dat de een paar uur later veel hoger of lager waren, het reageerde alleen op de directe verandering van de kwartierprijzen.
Aangezien bij mij nog met uur prijzen wordt gerekend werd het helemaal een rommeltje.
Binnen het uur van laden naar ontladen visa versa kwam regelmatig voor.
Zenki zoals het nu is is volledig onbruikbaar.
Dus even wachten of Versie 2.0 verbetering brengt.
Voorlopig staat hij op automatisch of basislast met voorgeprogrammeerde tijden, dat werkt ook heel goed in de avond en nacht uren.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:03

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Gisteren even de Zendure support getest: ik wacht al 14 dagen op mijn bestelling en ik zie de levertijd 3-5 dagen nu staan voor de 2400 Pro.

Het is een standaard email vertaald uit het chinees vanaf een Chinees email adres.

Bericht is iets als: we hebben de betreffende afdeling gevraagd voorrang te geven aan uw bestelling. Graag nog even geduld.

Dus eigenlijk een non-bericht. Je gaat er eigenlijk wel van uit dat bestelling op basis van hun besteldatum worden uitgeleverd. Het zou ook raar zijn als alleen de mensen die klagen/vragen hun producten sneller krijgen. Dus ik zoek er even niks achter en dan nog maar even geduld.

Vraag over mensen die dynamische tarieven gebruiken: heeft iemand hier daadwerkelijk iets mee verdiend? Ik vraag me af of het nog nuttig is om over te stappen, of is het peanuts, paar euro hier en daar op je terugverdientijd?

[ Voor 15% gewijzigd door REDFISH op 17-04-2026 11:15 ]

• Flexiilex
jelleeelco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:22:
[...]
Ik moest dit ook 2x doen...
Waar heb jij het nog meer aangepast? Alleen op het device werkt bij mij niet. Zodra ik HEMS aanzet gaat hij terug naar 800 watt.
Acidrain schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:51:
[...]

Je moet naast dat je dit in de instellingen van het device zet ook in de instellingen van HEMS zelf zetten.
En waar doe je dat precies? Instellingen van het device heb ik dus al gevonden maar waar pas je dat aan voor HEMS?

[ Voor 29% gewijzigd door Flexiilex op 17-04-2026 11:17 ]

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36

Mimiix

Professioneel Prutser

REDFISH schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:13:
Gisteren even de Zendure support getest: ik wacht al 14 dagen op mijn bestelling en ik zie de levertijd 3-5 dagen nu staan voor de 2400 Pro.

Het is een standaard email vertaald uit het chinees vanaf een Chinees email adres.

Bericht is iets als: we hebben de betreffende afdeling gevraagd voorrang te geven aan uw bestelling. Graag nog even geduld.

Dus eigenlijk een non-bericht. Je gaat er eigenlijk wel van uit dat bestelling op basis van hun besteldatum worden uitgeleverd. Het zou ook raar zijn als alleen de mensen die klagen/vragen hun producten sneller krijgen. Dus ik zoek er even niks achter en dan nog maar even geduld.
Hier hetzelfde.
Ik wacht rustig af. Ik heb overigens de 7e besteld.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Flexiilex
Edit; dubbele post

[ Voor 95% gewijzigd door Flexiilex op 17-04-2026 11:17 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Wel balen, mijn pa heeft een 2400AC+ die is DOA (Was eigenlijk van mij, maar we hebben geruild zodat deze geek verder kon :D ). Zit nu al dagen over en weer te hannessen met support, maar zijn geduld raakt nu ook echt op. Heb hier nog niets gehoord over DOA units, maar da's altijd weer onze pech.

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 17-04-2026 11:34 ]

• Acidrain
Flexiilex schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:13:
[...]

Waar heb jij het nog meer aangepast? Alleen op het device werkt bij mij niet. Zodra ik HEMS aanzet gaat hij terug naar 800 watt.

[...]

En waar doe je dat precies? Instellingen van het device heb ik dus al gevonden maar waar pas je dat aan voor HEMS?
Zodra je het schuifje van toevoegen aan HEMS hebt aangezet in je apparaat ga je terug naar je Home scherm en klik je rechtsboven op die hexagon.
Dan bij veiligheidsinstelling kun je het instellen binnen HEMS

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Er zitten wel rare dingen in de software. Ik heb de firmware update wel 3 of 4 keer moeten doen, hij bleef roepen dat hij oud was en gaf bij oud en nieuw dezelfde versie aan. Rebooten van de app en cache clearen was dan ook nodig. Zowel bij mij als bij mijn pa.

Ook is de vertaling echt brak. Grid wordt letterlijk vertaald als 'raster'. Wilde hem al op Engels zetten, maar da's voor het zoeken van info hier weer niet handig.

Ook de import/export gaat niet volgens de NL regels. In nederland worden de 3 fasen eerst verrekend alvorens op te tellen. In de Zendure app wordt dit los gezien, dus als ik zonnestroom laad 1 op 1 dan heb ik op de meter niets, maar in de app kan dit zomaar 10kWh import en 10kWh export zijn. Technisch klopt dat wel, maar dit gaat scheef als je hieruit je kosten moet berekenen.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 17-04-2026 11:40 ]

• RevNL
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-05 15:01
Ben zelf ook al ruim 14 dagen bezig om een zendure smart meter P1 teruggestuurd te krijgen naar zendure. Overal antwoord op gegeven, serienummers verstuurd, meerder filmpjes gestuurd op verzoek en dan krijg je opeens de vraag na twee weken dagelijks heen en weer mailen met of ik het probleem wat ik ervaar wil uitleggen.... alsof ze weer helemaal opnieuw beginnen.
Ik heb nu aangegeven dat ik niet tevreden ben en gebruik wil maken van mijn retourrecht en nu blijft het stil.

• jelleeelco
Flexiilex schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:13:
[...]
[...]
Stap 1. Zet 'toevoegen aan Hems' uit
Stap 2. Ga naar tapje 'Apparatuur' en dan naar de Zendure Omvormer. Klik op instellingen (rechtsboven).
Stap 3. Ga naar "batterij instellingen" en zet de laad/ontlaad op 2400 watt. Vergeet niet om op te slaan
Stap 4. Zet 'Toevoegen aan Hems' weer aan
Stap 5. Zodra die aan is, ga je in dat scherm naar instellingen (wederom rechts boven)
Stap 6. Ga naar "Veiligheidsinstellingen" en stel ook daar de laad/ontlaad instellingen in op 2400watt, vergeet niet om op te slaan.

Klaar.

• jelleeelco
Fairy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:38:
[...]
Er zitten wel rare dingen in de software. Ik heb de firmware update wel 3 of 4 keer moeten doen, hij bleef roepen dat hij oud was en gaf bij oud en nieuw dezelfde versie aan. Rebooten van de app en cache clearen was dan ook nodig. Zowel bij mij als bij mijn pa.
Hoeveel accu's heb je? Ik dacht dat hij namelijk ook de BMS van de accu dan update, en daarom dat je het meerdere keren moet doen. Ik had hetzeflde - 4x en ik heb 4 accu's. Alsof er iets 'gepushed' moet worden van uit de omvormer naar de accu.

• Flexiilex
Acidrain schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:37:
[...]

Zodra je het schuifje van toevoegen aan HEMS hebt aangezet in je apparaat ga je terug naar je Home scherm en klik je rechtsboven op die hexagon.
Dan bij veiligheidsinstelling kun je het instellen binnen HEMS
Thanks! Het is gelukt.
Fairy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:38:
[...]

Ook is de vertaling echt brak. Grid wordt letterlijk vertaald als 'raster'. Wilde hem al op Engels zetten, maar da's voor het zoeken van info hier weer niet handig.

Ook de import/export gaat niet volgens de NL regels. In nederland worden de 3 fasen eerst verrekend alvorens op te tellen. In de Zendure app wordt dit los gezien, dus als ik zonnestroom laad 1 op 1 dan heb ik op de meter niets, maar in de app kan dit zomaar 10kWh import en 10kWh export zijn. Technisch klopt dat wel, maar dit gaat scheef als je hieruit je kosten moet berekenen.
Klopt! Ik had gisteren hetzelfde probleem met de batterijen en zojuist met de P1 meter van Zendure. Gaf ook aan dat hij geupdate moest worden maar bleef hangen op 0%, daarna nog eens en de 3e keer ging het goed. Zag ook in m’n Unifi netwerk dat hij de eerste 2x nog niet bekend was in het nerwerk.. misschien duurt het even voordat er een stabiele verbinding is met de Zendure servers ofzo
jelleeelco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:52:
[...]

Stap 1. Zet 'toevoegen aan Hems' uit
Stap 2. Ga naar tapje 'Apparatuur' en dan naar de Zendure Omvormer. Klik op instellingen (rechtsboven).
Stap 3. Ga naar "batterij instellingen" en zet de laad/ontlaad op 2400 watt. Vergeet niet om op te slaan
Stap 4. Zet 'Toevoegen aan Hems' weer aan
Stap 5. Zodra die aan is, ga je in dat scherm naar instellingen (wederom rechts boven)
Stap 6. Ga naar "Veiligheidsinstellingen" en stel ook daar de laad/ontlaad instellingen in op 2400watt, vergeet niet om op te slaan.

Klaar.
Topp!! Dit was hem. Het probleem zit hem dus hierin;

Het is totaal niet duidelijk dat je aparte settings moet gebruiken voor HEMS en klinkt ook echt onnodig. Als ik het vermogen op het apparaat zelf aanpas moet HEMS dat gewoon overnemen, echt totale onzin dat het op deze manier moet.

Blijkbaar draaide ik gisteren dus op de “automodus” en niet de “echte” NOM modus (slimme meter modus).

Het lijkt er overigens wel op dat de Zendure P1 beter kan communiceren met de batterijen dan de HW P1 meter en sneller is. Zodra ik de HW P1 meter gekoppeld had merkte ik direct dat de “nu” weergave in de HW app traag was, bugs toonde qua laden en ontladen of totaal niets liet zien

De P1 data update zichzelf ook vele male sneller in de Zendure app met hun eigen P1 meter dan met die van HW

• jelleeelco
Flexiilex schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:36:
[...]
Het is totaal niet duidelijk dat je aparte settings moet gebruiken voor HEMS en klinkt ook echt onnodig. Als ik het vermogen op het apparaat zelf aanpas moet HEMS dat gewoon overnemen, echt totale onzin dat het op deze manier moet.
Op zich is het niet logisch als je maar 1 toren hebt. Maar als je er meerdere hebt, is het juist heel logisch. Als je meerdere type omvormers hebt, kun je die allemaal op het maximum zetten, maar zal de HEMS een andere waarde moeten hebben.

Of, om wat voor reden dan ook, je wilt totaal van de HEMS niet gelijk hebben aan de totale factor van alle omvormers. Ik vind het juist heel logisch dat het apart staat, alleen had het in de app wat helderder uitgelegd mogen worden.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:27
Ik zie diverse posts in de thread die gaan over de zoektocht naar een geschikte connector voor op de FAN connector van de 2400AC.
Ik vind geen definitief uitsluitsel over wat nou uiteindelijk de juiste connector gebleken is. Wel wat mensen die een DIY versie gemaakt/geprint hebben.
Heb zelf geen printer , dus was benieuwd of iemand ofwel een link naar bv ali heeft met het juiste type, of misschien is er iemand die ze kan maken leveren?

Denk dat dit wel handige info is voor de start post trouwens?

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• Henkoes
Deel 1 van de bestelling bij Techpunt is binnen! Enthousiast hiermee knutselen.

[ Voor 24% gewijzigd door Henkoes op 17-04-2026 13:10 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05 22:57
ctrl-tab schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:06:
Ik zie diverse posts in de thread die gaan over de zoektocht naar een geschikte connector voor op de FAN connector van de 2400AC.
Ik vind geen definitief uitsluitsel over wat nou uiteindelijk de juiste connector gebleken is. Wel wat mensen die een DIY versie gemaakt/geprint hebben.
Heb zelf geen printer , dus was benieuwd of iemand ofwel een link naar bv ali heeft met het juiste type, of misschien is er iemand die ze kan maken leveren?

Je kunt een custom-made kabel kopen op MP.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013

gielz in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ctrl-tab
CappieL schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:19:
[...]

Je kunt een custom-made kabel kopen op MP.
Zoiets zoek ik inderdaad. Maar is deze gold plated?
Heb er 2 nodig , voor 50 euro steek ik er wel een draadje in :o

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• ctrl-tab
Dat is inderdaad een van de posts waar ik naar refereer. Als je verder leest zie je dat er diverse ali stekkers besteld zijn maar dat deze uiteindelijk toch niet pasten :)

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:01

je kan aan Gedebe https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85078912 vragen.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
ctrl-tab schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:31:
[...]

Dat is inderdaad een van de posts waar ik naar refereer. Als je verder leest zie je dat er diverse ali stekkers besteld zijn maar dat deze uiteindelijk toch niet pasten :)
Ja en die hebben allemaal andere stekers bestelt.
Je moet deze hebben
https://www.alibaba.com/p...le-2-pin_60781540667.html
TCMR in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

[ Voor 28% gewijzigd door Ben(V) op 17-04-2026 14:02 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Henkoes schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:59:
[...]

Hoeveel kwh capaciteit heb je? Die 99% zelfvoorzienendheid is echt netjes. Hoe zet je die blauwe grafiek aan?
Volgens mij, tenminste is dat bij mij zo, moet je hiervoor wel een meetunit van HW hebben, dit kan al met een slimme stekker van HW (wel de 16A versie) of zoals dat bij mij is via een HW kWh meter in de groepenkast ( voor mij de enige andere optie omdat mijn Zendure een CEE WCD heeft en daarvoor geen HW slimme stekers bestaan) deze kun je dan ook de entiteit batterij meegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIEQTsApe_QNeK6xGNxskvESjb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBdjXxdillVR8rAOFsSCGyXH.jpg?f=fotoalbum_large

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:03
So far so good, de 3 torentjes doen goed hun werk. Dit weekend aan de slag met HA (eventuele vragen daarover komen uiteraard in het daarvoor gemaakte topic).
Grappig genoeg zie ik mijn Zappi (V2) laadpaal het in ECO+ mode (alleen overschot gebruiken) nog heel aardig doen samen met de Zendure HEMS "NOM" setting. Dat komt waarschijnlijk omdat ik zo op de 10+kW overschot zit en de Zappi dan prima naast het laden van de accu's aan de slag kan gaan. Daarna, bij een beetje minder licht buiten, snoept langzaam aan de Zappi van de oplaad capaciteit van de accu's.
Uiteraard niet te vergelijken met een situatie zonder overschot, vandaar ook de HA wens ;)
Gramser schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:24:
[...]

Daar staat hoeveel? 48kWh?!
Volgens het boekje 3x 2400AC+ met 15x AB3000L = 50,4 kWh.
Wai_AM schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:26:
[...]

Is een "vaste" thuisbatterij niet beter in deze situatie?
AquilaXL schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:30:
[...]

Drie torens drie fases. Er zijn weinig vaste batterijen die op 7 kilowatt kunnen ontladen voor deze prijs
peterbier schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:34:
[...]

Waarom?
Zendure is goed aan te sturen met HomeAssistant.
Voor een vaste opstelling moet je dat nog afvragen of en of dat goed werkt.
(Thuisbatterij in eigen HA beheer "zonder cloud")
3 Zendures verdelen over 3 fase is een prima opstelling.👍
jelleeelco schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:33:
[...]

Die 'winst' in efficiëntere omzetting krijg je er never nooit niet uit met een vaste batterij. Kreeg een 'aanbieding' via Vereniging Eigen Huis. 14kWh van Hoy oid voor ..... €8850 incl installatie.

Dan liever een Zendure.
Ergens in dit snel lopende topic heb ik mijn 3 overwegingen benoemd met de wens om 40-50kWh opslag te hebben:
- SolarEdge (daar heb ik nu 2 stuks 3-fase omvormers van) die hebben een max van ~23kWh per omvormer, waardoor je net niet optimaal kan laden (iedere omvormer laad alleen zijn eigen accu pack op). Voordeel is betere efficientie. Nadaal is flink duurder (afhankelijk van installateur en wat je zelf doet, 18-25k). SolarEdge heeft nog wel een redelijke integratie voor HA voor zover ik begreep.

- Zelfbouw, per fase een Victron Multiplus, wel accu's in kant en klare blokken (Pylontech achtig) kost minder, maar niet super veel. Voordeel is dus prijs, ook veel snellere reactiesnelheid met verandering in vraag. Nadeel is minder plug en play, vrouw vind het iets enger... kost ook tijd om netjes op te bouwen. Bij wensen voor nieuwe technieken ook minder makkelijk te verkopen dan een "plug and play" Zendure.

- Zendure, koeling/verwarming (winter) heeft wat werk nodig om goed te krijgen, maar daar zal een zelfbouw of Solaredge ook last van (kunnen) hebben. Reactiesnelheid is langzamer, daar valt met HA nog wel verbetering in te vinden (ten opzichte van HEMS). Voordeel, alsnog netjes te verdelen over 3 fasen, hapklare brokken (25-30kg, ipv 50+), snel op te zetten, in de toekomst "makkelijk" verkoopbaar, ook HA integratie, leuke topic reeks etc. ;)
Henkoes schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:07:
[...]

Worden de batterijen eronder warm of alleen de omvormer?
De omvormers worden het warmst, de torens staan in een enkel steens garage met plat dak. In de winter koud, in de zomer warm. Spullen voor een regelbare koeling zijn onderweg, maar is tot op heden nog niet echt nodig geweest, het is er nu nog behoorlijk koel.

Tussen de batterijen zit 2-5 graden verschil in, met een max van 26 graden.

23kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• jelleeelco
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:15:
[...]

Volgens mij, tenminste is dat bij mij zo, moet je hiervoor wel een meetunit van HW hebben, dit kan al met een slimme stekker van HW (wel de 16A versie) of zoals dat bij mij is via een HW kWh meter in de groepenkast ( voor mij de enige andere optie omdat mijn Zendure een CEE WCD heeft en daarvoor geen HW slimme stekers bestaan) deze kun je dan ook de entiteit batterij meegeven.
[Afbeelding]
Die blauwe lijn laat het directe verbruik van de zonnepanelen zien. Dus als er 2000 watt wordt opgewekt en 500 verbruikt, zal die 500watt blauw worden weergegeven. Als er 2500 watt verbruikt wordt, zal 2000 watt blauw zijn en 500watt donker paars (of hoe die kleur ook heet) om te laten zien dat het van het net komt.

Ik heb de zonnepanelen in HW via API toegevoegd, geen meter.

OFF topic - krijg een mailtje van Techpunt dat de 10% nu ook werkt op de AC+ en dat je er een gratis P1 meter bij krijgt... voor wie nog op zoek was. Voor de code moet je ze even een mailtje sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door jelleeelco op 17-04-2026 14:48 ]

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-05 12:53
jelleeelco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:42:
[...]
OFF topic - krijg een mailtje van Techpunt dat de 10% nu ook werkt op de AC+ en dat je er een gratis P1 meter bij krijgt... voor wie nog op zoek was. Voor de code moet je ze even een mailtje sturen.
Hij staat al op €950, met een P1 meter die je gratis kunt toevoegen.
Ik twijfel alleen nog tussen de 1600 en 2400 voor nachtverbruik.

• jelleeelco
drvinnie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:08:
[...]

dan kun je wss door een mailtje te sturen nog 10% korting krijgen

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:03
De prijzen op techpunt lopen wel wat vreemd:
  • 1e batterij: 688
  • 2e batterij: 709
  • 3e batterij: 729
  • 4e batterij: 689
Indien je hem dus neemt, dan is de optie met 3 batterijen niet handig. Dan kan je beter de versie met 2 batterijen kopen er een losse bij bestellen

• zorgeloosict
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-04 23:14
Iemand ervaring met de support van zendure?

Zit al dagen op een technician te wachten op mijn ticket op te pakken.
Ik zit nu met een code 33 van mijn zendure ac2400+
Batterij brein werkt niet meer en de 2400+ en blijft op stand-by met DC startup timeout.

Raar dat zo’n bedrijf zo omgaat met hun support tickets
En telefonisch krijg je een bandje die na 20 seconde vertelt dat ze er niemand beschikbaar is….

[ Voor 13% gewijzigd door zorgeloosict op 17-04-2026 15:38 ]

• ctrl-tab
zorgeloosict schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:36:
Iemand ervaring met de support van zendure?

Zit al dagen op een technician te wachten op mijn ticket op te pakken.
Ik zit nu met een code 33 van mijn zendure ac2400+
Batterij brein werkt niet meer en de 2400+ en blijft op stand-by met DC startup timeout.

Raar dat zo’n bedrijf zo omgaat met hun support tickets
Lijkt me gewoon een garantiekwestie die verloopt via je leverancier?

• zorgeloosict
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-04 23:14
ctrl-tab schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:37:
[...]

Lijkt me gewoon een garantiekwestie die verloopt via je leverancier?
De pech is ik heb rechtstreeks bij zendure besteld, leverancier is ook de fabrikant… dank i.i.g. voor meedenken

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:03

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Toch enkele minder bemoedigende verhalen in de laatste posts. Het lijkt erop dat ze het druk hebben.
Klantenservice die na enkele gesprekken hetzelfde vraagt is een teken dat dossiers apart worden behandeld en je dus een nieuw persoon aan 'de lijn' hebt.

En nu heb ik Zendure juist gekozen omdat het een 'bewezen' product is en niet pas net op de markt komt...

Misschien is het inderdaad beter om het via een NL shop te bestellen, dan kun je daar in ieder geval direct terecht en kunnen zij gedoe richting de producent op zich nemen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

jelleeelco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:54:
[...]

Hoeveel accu's heb je? Ik dacht dat hij namelijk ook de BMS van de accu dan update, en daarom dat je het meerdere keren moet doen. Ik had hetzeflde - 4x en ik heb 4 accu's. Alsof er iets 'gepushed' moet worden van uit de omvormer naar de accu.
Ik heb 4 extra accu's idd. Maar je zou toch verwachten dat ze daarin iets hadden voorzien dat hij dat zelfstandig doet?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

REDFISH schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:53:
Toch enkele minder bemoedigende verhalen in de laatste posts. Het lijkt erop dat ze het druk hebben.
Klantenservice die na enkele gesprekken hetzelfde vraagt is een teken dat dossiers apart worden behandeld en je dus een nieuw persoon aan 'de lijn' hebt.

En nu heb ik Zendure juist gekozen omdat het een 'bewezen' product is en niet pas net op de markt komt...

Misschien is het inderdaad beter om het via een NL shop te bestellen, dan kun je daar in ieder geval direct terecht en kunnen zij gedoe richting de producent op zich nemen.
Batterijen neemt nu een enorme vlucht, daar is de helpdesk niet snel genoeg voor opgeschaald schat ik zo.

• jelleeelco
Hebben jullie trouwens je thuisaccu aangemeld bij de netbeheerder?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

jelleeelco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:57:
Nope. Ook niet aan gedacht eigenlijk, want ik ontlast het net er juist mee.
Zonnepanelen had ik wel aangemeld.

Ben ook een beetje terughoudend, want met de zonnepanelen wordt je uiteindelijk genaaid, vraag me af wat ze gaan doen met de batterij aanmelding in de toekomst. Krijgen we daar straks ook een fee op, omdat ze bang zijn dat mensen er geld mee besparen?

Of ben ik aan het doemdenken?

• jelleeelco
Fairy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:01:
[...]

Ben ook een beetje terughoudend, want met de zonnepanelen wordt je uiteindelijk genaaid, vraag me af wat ze gaan doen met de batterij aanmelding in de toekomst. Krijgen we daar straks ook een fee op, omdat ze bang zijn dat mensen er geld mee besparen?

Doemdenken idd... de netbeheerder straft je niet omdat je zonnepanelen hebt.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05 22:57
[...]

Dit is toch puur om inzicht te krijgen hoeveel er max teruggeleverd kan worden? En eventueel extra consumptie er verwacht kan worden.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

jelleeelco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:02:
[...]

Doemdenken idd... de netbeheerder straft je niet omdat je zonnepanelen hebt.
Nee je hebt gelijk. Moest ff mijn frustratie kwijt denk ik. Zit hier in een halve bejaardenwijk, amper stroomopbrengst, lage netvoltage maar zodra ik teruglever, dan levert het niets meer op.

Mijn collega verklaarde mij voor gek dat ik Zonneplan had, die zegt normaal contract levert veel meer op, maar ik was juist overgestapt omdat ik die zonnepanelen 'boete' kreeg en die was fors, vandaar.

• FMudde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:48

FMudde

Solarflow 800 pro. 3,8 kWh

Ja ik heb mijn thuisbatterij aangemeld bij de netbeheerder.

Frank

• ctrl-tab
Fairy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:55:
[...]

Ik heb 4 extra accu's idd. Maar je zou toch verwachten dat ze daarin iets hadden voorzien dat hij dat zelfstandig doet?
Dat staat er los van.
Ik heb 2 omvormers met elk 3 accu's;
De eerste unit vroeg me 1x om die update opnieuw te doen. Volgens mij was het gewoon de App die nog niet door had wat het firmware niveau was.
De tweede unit vroeg het me 3x.

Ik denk dat het gewoon een mismatch is tussen de cloud en je app (cloud denkt dat je achter loopt, unit is al ge-update).

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84725692. Antwoord op je vraag?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Henkoes
Ik lees een verschil in specs tussen de ab2000x en de ab3000l.

De ab2000x kan 6000 cycles als de dod niet hoger is dan 70%.

Bij de ab3000l staat deze conditie er niet bij?
Heeft de ab3000l dan 6000 cycles bij een 10% dod?
drvinnie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:08:
[...]

Ik zou duidelijk voor de 2400 gaan, en ja puur voor de nacht zal een 1600 meer dan voldoende zijn, echter m.n. in het voor en najaar waar bv het koken ook deels in je gebruiksvenster van de batterij komt is die extra 800W toch best handig, en op de langere gebruiksduur van circa 15 jaar is het prijsverschil tussen die twee ook vrijwel nihil, cq dermate laag.
:)
Henkoes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:29:
Ik lees een verschil in specs tussen de ab2000x en de ab3000l.

De ab2000x kan 6000 cycles als de dod niet hoger is dan 70%.

Bij de ab3000l staat deze conditie er niet bij?
Heeft de ab3000l dan 6000 cycles bij een 10% dod?
Die 6000 cycles zijn circa 24 jaar
( 6000/250=24 jaar)

• Henkoes
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:53:
[...]

Ik zou duidelijk voor de 2400 gaan, en ja puur voor de nacht zal een 1600 meer dan voldoende zijn, echter m.n. in het voor en najaar waar bv het koken ook deels in je gebruiksvenster van de batterij komt is die extra 800W toch best handig, en op de langere gebruiksduur van circa 15 jaar is het prijsverschil tussen die twee ook vrijwel nihil, cq dermate laag.
:)
RTE kan wel lager zijn

• Henkoes
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:56:
[...]

Die 6000 cycles zijn circa 24 jaar
( 6000/250=24 jaar)
Maar tot welke dod?
Waarom noemen ze bij dd ab2000x 3000 cycles bij dod 80% en 6000 bij dod 70%?
De 2400AC+ had al een hele goede RTE, ik betwijfel of de 1600AC die nog kan overtreffen, maar een werkelijke test zal daar wel uitsluitsel over geven. Ik verwacht eigenlijk dat deze nagenoeg gelijk zullen zijn.
Henkoes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:02:
[...]

Maar tot welke dod?
Waarom noemen ze bij dd ab2000x 3000 cycles bij dod 80% en 6000 bij dod 70%?
De specs voor de AB3000X spreken alleen over 6000 cycles, verder niets dus geen 80 of 70%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAv74iXpOgxIKVp-B01YsUMaSr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y9BFC0hE4l2O8Z5as5kYHvuB.png?f=fotoalbum_large

• Henkoes
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:33:
[...]

De specs voor de AB3000X spreken alleen over 6000 cycles, verder niets dus geen 80 of 70%.
[Afbeelding]
Dat is dus het vreemde

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:25
CappieL schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:02:
[...]

Dit is toch puur om inzicht te krijgen hoeveel er max teruggeleverd kan worden? En eventueel extra consumptie er verwacht kan worden.
Ja, maar de complotdenkertjes denken daar anders over. Netbeheerders inzicht geven in thuisbatterijen is juist nuttig.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

Geen idee, mogelijk dat @Taro daar een mogelijk antwoord op kan geven, ik dacht overigens dat dat vrij standaard op 80% rest capaciteit zat, maar kan me daar in vergissen, de vraag is echter of een dergelijk systeem 24 jaar overleefd? Tenslotte bestaat het systeem uit meer dan alleen de batterij.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:08
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:21:
[...]

Geen idee, mogelijk dat @Taro daar een mogelijk antwoord op kan geven, ik dacht overigens dat dat vrij standaard op 80% rest capaciteit zat, maar kan me daar in vergissen, de vraag is echter of een dergelijk systeem 24 jaar overleefd? Tenslotte bestaat het systeem uit meer dan alleen de batterij.
Als ze het zo formuleren mag je uitgaan van 100% na 6000 cycles...

Maar de garantievoorwaarden vermelden alleen een bepaalde garantieduur van (in de meeste gevallen) 10 jaar voor omvormers en batterijen.

https://www.zendure.nl/pages/garantievoorwaarden

[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 17-04-2026 18:32 ]

• Henkoes
Kan je ergens in de stats zien hoeveel cycles een batterij heeft gemaakt?
[...]

Ik vrees ( of moet ik nu doemdenken zeggen ) dat dat laatste het geval zal zijn.
Ik stel het nog erger, de netbeheerder kan nu al zien of je a) zonnepanelen hebt en b) een thuis-batterij hebt, hij hoeft alleen je verbruik nu en van vroeger naast elkaar te leggen, dus terugleveren betekent minimaal zonnepanelen en als je plots in de avond/nacht geen of duidelijk minder verbruik vertoont dan weet hij dat je een thuis-batterij hebt.
En met AI hebben ze daar niet eens nog werknemers voor nodig.
Nee, is overigens ook wettelijk zo geregeld dat je deze dient aan te melden, m.n. omdat de netbeheerder daar dan rekening mee kan houden.

• mitsumark
  • Nu online
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:18:
Nee, is overigens ook wettelijk zo geregeld dat je deze dient aan te melden, m.n. omdat de netbeheerder daar dan rekening mee kan houden.
Niet als je hem instelt op 799W. Dit was incorrect.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 17-04-2026 20:05 ]

• AquilaXL
mitsumark schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:47:
[...]
Niet als je hem instelt op 799W.
Ja je moet hem wel aanmelden. Tenzij jouw batterij niet meer kan leveren dan die 799 watt. Ze gaan uit van de specs en niet van je instellingen.

• mitsumark
  • Nu online
AquilaXL schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:49:
[...]

Ja je moet hem wel aanmelden. Tenzij jouw batterij niet meer kan leveren dan die 799 watt. Ze gaan uit van de specs en niet van je instellingen.
Je hebt gelijk, domme LLM en domme ik die niet factcheckt.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 17-04-2026 20:04 ]

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:58
Pr088 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:17:
[...]

Ja, maar de complotdenkertjes denken daar anders over. Netbeheerders inzicht geven in thuisbatterijen is juist nuttig.
Niks complotdenkers hoor ..hier in belgie hebben we het prosumententarief gekregen als zonnepaneemhouders... Ik had een overgedimensioneerde omvormer staan en mpcht 800e per jaar betalen..
Dat riedeltje van je gebruikt het net als buffer gaat ook hier perfect op...je weet wel..ze moeten zo een zware kabel leggen want in de winter haal je nog al je energie van het net maar je betaalt slechts 4 van de 12 maanden transport en energiekoste die dus die kost van die zware kabels niet dekt.... Ik hoop echt dat jij zo naief niet bent dat ze dat puur uit technisch standpunt doen.. In belgie is fluvius met de digitale meter actief op jacht naar mensen die hun zps en batterij niet aangegeven hebben..De boetes liggen rond de 200e.. De stekkerbatterij heeft 0 invloed op het net en ondersteund het net maar toch moet je ze aangeven... Volgende stap je oven kookplaat en airco want dat zijn grotere verbruikers dan die stekkerbatterij..

[ Voor 5% gewijzigd door Tom35 op 17-04-2026 20:14 ]

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:50
Zijn er meer mensen hier die hun order bij Zendure hebben geplaatst waarbij van Duuren de levering gedaan heeft? De grappenmakers zijn niet op komen dagen. Daar blijf je dan speciaal voor thuis.

• a2aan
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:18:
hij hoeft alleen je verbruik nu en van vroeger naast elkaar te leggen, dus terugleveren betekent minimaal zonnepanelen en als je plots in de avond/nacht geen of duidelijk minder verbruik vertoont dan weet hij dat je een thuis-batterij hebt.
Volgens mij mag de netbeheerder helemaal niet naar meterstanden van eindgebruikers kijken, laat staan over langere tijd vergelijkingen/analyses maken. Die slimme meterstanden worden alleen doorgegeven aan de energieleveranciers.

Voor het capaciteitstarief (gas) krijgen ze de data ook weer terug van de energieleverancier, omdat ze die zelf niet (mogen) hebben.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Ja dat doe je want op welke manier ben je genaaid door het aanmelden van je zonnepanelen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Tom35 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:13:
[...]

Niks complotdenkers hoor ..hier in belgie hebben we het prosumententarief gekregen als zonnepaneemhouders... Ik had een overgedimensioneerde omvormer staan en mpcht 800e per jaar betalen..
Dat riedeltje van je gebruikt het net als buffer gaat ook hier perfect op...je weet wel..ze moeten zo een zware kabel leggen want in de winter haal je nog al je energie van het net maar je betaalt slechts 4 van de 12 maanden transport en energiekoste die dus die kost van die zware kabels niet dekt.... Ik hoop echt dat jij zo naief niet bent dat ze dat puur uit technisch standpunt doen.. In belgie is fluvius met de digitale meter actief op jacht naar mensen die hun zps en batterij niet aangegeven hebben..De boetes liggen rond de 200e.. De stekkerbatterij heeft 0 invloed op het net en ondersteund het net maar toch moet je ze aangeven... Volgende stap je oven kookplaat en airco want dat zijn grotere verbruikers dan die stekkerbatterij..
klump4u schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:35:
[...]

Ja dat doe je want op welke manier ben je genaaid door het aanmelden van je zonnepanelen?
Zie de quote erboven wat er in BE gebeurd. Ik voorzie een beetje dat in de toekomst door de batterijen het net minder wordt belast (iets wat de netbeheerders nú juist graag willen) maar dat dit straks ongewenst tot lagere kosten gaat leiden en dat de thuisaccu dan een negatief imago gaat krijgen.

Ik heb 42 zonnepanelen op mijn dak. Heb letterlijk al collega's gehad die vonden dat ik asociaal was om zo veel zonnepanelen te hebben want ik zou dan veroorzaker zijn van het overbelaste stroomnetwerk 8)7 . :F

• Mimiix
  • Registratie: November 2012

Mimiix

Professioneel Prutser

lexuzu schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:30:
Zijn er meer mensen hier die hun order bij Zendure hebben geplaatst waarbij van Duuren de levering gedaan heeft? De grappenmakers zijn niet op komen dagen. Daar blijf je dan speciaal voor thuis.
Ik wacht sinds 7 april op een levering.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:46
jelleeelco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:24:
[...]

dan kun je wss door een mailtje te sturen nog 10% korting krijgen
Code: ZENDURE10

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• jelleeelco
Dat was de code paar dagen geleden, voor de 2400AC. Werkte eventjes voor de AC+.

Werkt deze nu weer?

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:08
Fairy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:41:
[...]

[...]

Zie de quote erboven wat er in BE gebeurd. Ik voorzie een beetje dat in de toekomst door de batterijen het net minder wordt belast (iets wat de netbeheerders nú juist graag willen) maar dat dit straks ongewenst tot lagere kosten gaat leiden en dat de thuisaccu dan een negatief imago gaat krijgen.

Ik heb 42 zonnepanelen op mijn dak. Heb letterlijk al collega's gehad die vonden dat ik asociaal was om zo veel zonnepanelen te hebben want ik zou dan veroorzaker zijn van het overbelaste stroomnetwerk 8)7 . :F
Ik heb even wat zitten stoeien met Perplexity over die meldplicht. Er lijkt in elk geval geen specifieke wet te zijn die dit verplicht en ook de Algemene Voorwaarden voor kleinverbruikers reppen er niet over (althans niet degene die golden ten tijde van mijn aansluiting in 2019).

Toch staat het heel stellig op de website Netbeheer Nederland. Maar op energielevering.nl wordt alleen in de FAQ gesproken over een verplichting, vooral over waarom het goed is om dat te doen. Volgens de FAQ vloeit de verplichting voort uit Artikel 40, vijfde lid, van Verordening (EU) 2017/1485 (de System Operation Guideline). Die is door de ACM dan weer opgenomen in de Netcode.

Maar tjonge wat is dat allemaal ondoorzichtig geregeld... En het zou ook wel handig zijn als een winkel of producent die zoiets verkoopt ook expliciet aangeeft dat je dit moet doen en waar (briefje in de doos). Ik heb er totaal niet bij stilgestaan in elk geval...

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:46
jelleeelco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:46:
[...]

Dat was de code paar dagen geleden, voor de 2400AC. Werkte eventjes voor de AC+.

Werkt deze nu weer?
Staat op de site, verstopt in die slideshow op de homepage. Net nog in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Tiesert op 17-04-2026 23:09 ]

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-05 12:53
jelleeelco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:46:
[...]

Werkt deze nu weer?
Nee, werkt niet op de AC+
Pagina: 1 ... 227 ... 256 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.