• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:28

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

peterbier schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:23:
Ik heb deze besteld.
Niet echt nodig in de garage in de kelder.
Altijd koel maar zie de Hyper soms toch oplopen naar 50 graden.
De sf800pro en 2400AC valt mee.
Dit setje op Amazon.
https://amzn.eu/d/0gZxGFR8
Ga ze met een Shelly plug met usb adapter op temperatuur sturen via HomeAssistant.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed bruikbaar uit. Het liefste zou ik ventilatoren hebben die met oplopende temperatuur harder gaan draaien, in plaats van A/U. Dat is de stilste oplossing.

En hoe ga je deze dingen monteren op de koelribben?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:27:
[...]

Ziet er goed bruikbaar uit. Het liefste zou ik ventilatoren hebben die met oplopende temperatuur harder gaan draaien, in plaats van A/U. Dat is de stilste oplossing.

Verwacht er los op leggen. @Taro en ik kwamen op het beste resultaat bij 1-2cm qua hoogte.

[ Voor 15% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2026 22:31 ]

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jan-tweak schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:09:
[...]

Sorry, maar het is dus geen internet aansluiting, alleen gebruikt men hier een zelfde type RJ45 connector alleen hier gebruikt men dus een RS485 type protocol (RS485 (EIA-485) is een robuuste seriële communicatiestandaard voor het verbinden van meerdere apparaten (tot 32-256) over lange afstanden (tot 1200m+) in industriële omgevingen)
Sorry Jan, maar je moet even beter lezen wat ik schrijf. De WiFi van de Zendure is wel degelijk een internetverbinding. En die zou ik graag ombouwen naar een bedrade ethernetaansluiting.

Die RJ45-aansluiting is inderdaad geen ethernet en die noemde ik daarom ook niet.

<John O`Mill>

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:19
geert1992 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:29:
[...]

Verwacht er los op leggen. @Taro en ik kwamen op het beste resultaat bij 1-2cm qua hoogte.
Ik zou ze het liefste net onder de inverter omhoog gericht plaatsen. Dus eigenlijk tussen de muur en inverter inklemmen. Want dan zuig je de koele lucht van de grond aan en blaas je de warme lucht naar boven weg.

Als je de ventilatoren er boven op legt, dan blaas je de vers gegenereerde warme lucht eerst weer langs de inverter door. Dat werkt wel, dat doe ik nu ook. Alleen niet zo efficiënt. Of laat je de ventilatoren naar boven blazen?

• Hippe Lip

Hippe Lip

HHF schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:03:
[...]

Je kunt ook op MP een radiator ventilator kopen, stil, met temperatuurvoeler en werkt op 220v.
Met veel mensen die overstappen op vloerverwarming worden er genoeg op MP aangeboden voor een paar tientjes.
Als je die dingen van speedComfort en vergelijkbaar bedoelt dan kan ik je alvast verklappen dat die echt niet stil zijn. Das ook wel logisch met die kleine diameter dingetjes. Dat ruist behoorlijk… :-(

<John O`Mill>

BizzieBis schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:39:
[...]

Ik zou ze het liefste net onder de inverter omhoog gericht plaatsen. Dus eigenlijk tussen de muur en inverter inklemmen. Want dan zuig je de koele lucht van de grond aan en blaas je de warme lucht naar boven weg.

Als je de ventilatoren er boven op legt, dan blaas je de vers gegenereerde warme lucht eerst weer langs de inverter door. Dat werkt wel, dat doe ik nu ook. Alleen niet zo efficiënt. Of laat je de ventilatoren naar boven blazen?
Wij hebben goede ervaringen met recht op de de koelribben blazen, je wil zoveel mogelijk "druk" hebben.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13:55
Hippe Lip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:40:
[...]

Als je die dingen van speedComfort en vergelijkbaar bedoelt dan kan ik je alvast verklappen dat die echt niet stil zijn. Das ook wel logisch met die kleine diameter dingetjes. Dat ruist behoorlijk… :-(
Ik heb ze altijd om mijn convectoren gehad en vond het best meevallen. De Zendure's staan in mijn schuur dus het geluid hoor ik nu totaal niet.

Verder heb ik het inschakelen van de ventilatoren geregeld door een Shelly plug die aangestuurd word door Homey.
Hippe Lip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:27:
[...]

Ik heb er nu een simpele pc ventilator op 12 volt die op 5 volt zit aangesloten.
Deze is 12 centimeter.
Niet echt hoorbaar. (Voor mij maakt niet uit)
Temperatuur zakt zeer snel en ruim 10 graden.
Ik schakel deze via een Shelly plug als tijdelijke test.
Die Amazon ventilator verwacht ik zaterdag.
De 4e batterij voor mijn 2400AC verwacht ik morgen.
We gaan het zien als de set dan langer met 2400watt moet gaan laden. (Nom zon)

O ja de temperatuur van de stekker (sensor op stekker onder klepje van wcd) van mijn 2400AC gemeten in een maand.
Ik ga geen stekker knippen. 😜
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNQEKLvaE_v1lPNhOuqSvjvaH9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFkJi4Zwfq5KnSHJRlyNSsXG.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

Die van speedcomfort zijn verschrikkelijk.
Ik heb ze van Heatfan veel minder plastic en geluid en meer luchtverplaatsing.
Die Speedcomfort toen gelijk retour gedaan.
Gebruik ze zelf bij een radiator.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:24
Henkoes schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:28:
Mijn hele bestelling van techpunt lijkt in de soep te vallen. Klantenservice is onbereikbaar. Is het wel echt een legitieme webshop?
Ik had van de week bij mijn bestelling dat er wat mis ging bij het orderen. Reviews over het algemeen goed en ze staan kennelijk op op de lijst als authorized reseller. Ik heb toen even gebeld. Eerste keer werd er niet opgenomen, tweede keer direct iemand aan de lijn. Het liep een beetje storm zei hij dus vandaar dat ze ineens door de voorraad heen waren. Gezien alle aandacht op dit forum, de Zendure facebook groep en elders, snap ik dat heel goed.
Orders worden waarschijnlijk direct verwerkt met een shipment nummer, en dat blijft gewoon open staan tot ie daadwerkelijk door DHL wordt ontvangen. Iets wat ik wel vaker zie. Ook Chinese bestellingen staan vaak al meer dan een week vooraf aangemeld.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Hippe Lip

Hippe Lip

geert1992 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:29:
[...]

Je hebt het waarschijnlijk over de ventilatoren voor de AC; die kun je erop leggen. Bij de AC+, waar ik het over had gaat dat niet.

Hoe kun je daar eigenbouw dingen achter tegen de koelribben schroeven?

<John O`Mill>

peterbier schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:46:
[...]

Ik heb er nu een simpele pc ventilator op 12 volt die op 5 volt zit aangesloten.
Deze is 12 centimeter.
Niet echt hoorbaar. (Voor mij maakt niet uit)
Temperatuur zakt zeer snel en ruim 10 graden.
Ik schakel deze via een Shelly plug als tijdelijke test.
Die Amazon ventilator verwacht ik zaterdag.
De 4e batterij voor mijn 2400AC verwacht ik morgen.
We gaan het zien als de set dan langer met 2400watt moet gaan laden. (Nom zon)

O ja de temperatuur van de stekker (sensor op stekker onder klepje van wcd) van mijn 2400AC gemeten in een maand.
Ik ga geen stekker knippen. 😜
[Afbeelding]
Vergeet niet, dat kunstof een isolator is, en de temperatuur in de stekker zelf hoger kan zijn.

Hippe Lip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:54:
[...]

Je hebt het waarschijnlijk over de ventilatoren voor de AC; die kun je erop leggen. Bij de AC+, waar ik het over had gaat dat niet.

Onze houder zit vast aan de bevestigingspunten van de 2400AC+/Pro

• Hippe Lip

Hippe Lip

geert1992 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:17:
[...]

Zelf ook overwogen, maar dan draait hij altijd.
Is dat erg dan? Lijkt me juist niet, omdat ze dan vaak met een heel laag toerental draaien zodat je nog nix hoort als je ernaast staat?
En heb je perse pwm fans nodig.
Klopt. En een aansturing daarvoor. Is dat eenvoudig te maken of kant en klaar (module) te koop?
Ik ben nu ook bezig met een aan uit boardje, welke een regelbare temperatuur setting heeft. Als je weinig/geen geklapper wil, kun je de temperatuur het beste zo laag mogelijk instellen.
Geklapper? A/U bedoel je? Liever continu met onhoorbaar toerental…

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:54:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asmRXGeL2YEgPUdX7vXhh4Aeytw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADwvgmW1F2ASzPqgwW3oyFEW.jpg?f=fotoalbum_large

Even op Marktplaats zoeken naar Zendure.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:22
peterbier schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:56:
[...]

Gewoon een oude telefoon lader.
Ik gebruik nu ook een oude Samsung lader van 1 Ampère 5 volt.
Dat is genoeg voor een ventilator die enkele mA trekt.
Je kunt ook een heatmeister (kijk maar op het heatmeister topic) gebruiken deze heeft namelijk 3 aparte temp sensors waar je eea prima kunt regelen, heeft zelfs HA en app besturing.
Of bij een 2400AC gebruik de uitgang van de ventilatorbesturing

• Hippe Lip

Hippe Lip

peterbier schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:58:
[...]
Dan zie ik allemaal accu’s. En dan?

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:58:
[...]

Is dat erg dan? Lijkt me juist niet, omdat ze dan vaak met een heel laag toerental draaien zodat je nog nix hoort als je ernaast staat?

[...]

Klopt. En een aansturing daarvoor. Is dat eenvoudig te maken of kant en klaar (module) te koop?

[...]

Geklapper? A/U bedoel je? Liever continu met onhoorbaar toerental…
Allemaal overwegingen, ons leek het het beste, net zoals zendure het heeft ontwikkeld, een fan die bij een bepaalde temperatuur aangaat, en niet altijd draait.

En om nu zelf een board te gaan/laten ontwikkelen is ook zoiets..... Afwegingen

Hippe Lip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:01:
[...]

Je kunt een pb sturen naar @geert1992
Maar ik ga hier niet over.
Ik zie de advertentie gewoon op Marktplaats staan.

• Jan-tweak
Hippe Lip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:35:
[...]

Sorry Jan, maar je moet even beter lezen wat ik schrijf. De WiFi van de Zendure is wel degelijk een internetverbinding. En die zou ik graag ombouwen naar een bedrade ethernetaansluiting.
Oké, sorry dan had ik dat verkeerd begrepen, en ja dat kun je dus op verschillende routers, oa ook travel routers doen, volgens mij zelfs met powerline adapters die zowel wifi als een bedraad netwerkpunt hebben.
Die RJ45-aansluiting is inderdaad geen ethernet en die noemde ik daarom ook niet.

• Mistraller
hschuurhof schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:54:
Beste Lezers,

Ik volg het Forum eigenlijk iedere dag maar helaas zie ik nog geen 'praktijktest' van de off-grid poort van de (gewone) Zendure 2400AC bij stroomuitval.
Dus als er stoomuitval is, Wifi niet werkt en er ook geen hotspot mogelijk is !

In zo'n geval zou je met je mobieltje via bluetooth verbinding met de 2400AC moeten kunnen maken en met de Zendure-app de off-grid poort moeten kunnen activeren/aansturen.

Ik ben benieuwd of dit inmiddels nu wel zou kunnen/moeten werken, voor de zekerheid heb ik overigens zelf de off-grid poort nog altijd 'aan' staan, zie plaatje.

[Afbeelding]

Heeft iemand al een 'stroomuitval' gesimuleerd en, met alleen bluetooth, de off-grid poort kunnen aansturen en hoe werkt dit dan in 'de praktijk' ?

Grt. Henk
Ik heb zelf voor uitval reeds voorzieningen; mijn modem, hoofd AP (van een mesh), switch en NAS worden in leven gehouden door een UPS in de meterkast. Ik heb er ook een RPI hangen voor de P1 en alle belangrijke bedrade sensors die ik als cruciaal zie (PIR en rookmelders) Op zolder draait home assistant op een laptop. Die laptop heeft een goede accu.
Dus alles blijft in de lucht, HA detecteert via de UPS dat de stroom eraf ligt (zou ook via P1 kunnen, maar geeft minder zekerheid) en straks kan ie in dat geval dus ook via de status van de Zendures de toestand zien.
Omdat bij stroomuitval in de hele wijk ook je modem cq internet eruit kan liggen, zit er op mijn HA ook een GSM modem waarmee HA dus ook smsjes kan uitsturen (en actie-smsjes ontvangen!). Tja, tot ook de GSM mast zonder noodstroom komt ;)
Ik kan dus via HA alles regelen, ook als de stroom eraf gaat. Alleen verwacht ik niet dat er een permanente gebruiker op de Offgrid aangesloten zal worden nu. Dat zal toch meer iets worden bij langdurige uitval met een verlengkabel zodat je toch wat licht hebt, kunt koelen of de CV kan laten draaien.

---------------

geert1992 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:56:
[...]

Vergeet niet, dat kunstof een isolator is, en de temperatuur in de stekker zelf hoger kan zijn.
Zoals je weet heb ik ook een warmtebeeldcamera.
Gaat allemaal prima bij mij.
Graag verder niet weer een discussie starten hierover.🍻
Misschien al gepost, maar ik kan het allemaal niet meer bijhouden.

HEMS 2.0 aan het testen en allemaal V2 updates van de firmwares beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EOOayRmxmMypedbVqKSoV13CkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcKpUfTteNt0GFnFDa7ZBURI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet er nog even aan wennen... HW P1 doet het in ieder geval nog steeds niet.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

peterbier schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:09:
[...]

Zoals je weet heb ik ook een warmtebeeldcamera.
Gaat allemaal prima bij mij.
Graag verder niet weer een discussie starten hierover.🍻
Sorry Peter, maar ik starte deze discussie niet, ik reageer op een post.
Ik deel alleen mee, dat met een losse temperatuur sensor meten, op een stekker, voor mij niet een heel betrouwbaar uitgangspunt is.
Of was je de flir foto vergeten toe te voegen?

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2026 23:13 ]

geert1992 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:11:
[...]

Sorry Peter, maar in starte deze discussie niet.
Ik deel alleen mee, dat met een losse temperatuur sensor meten, op een stekker, mij niet een heel betrouwbaar uitgangspunt is.
Of was je de flir foto vergeten toe te voegen?
Nog niet dus punt toch.👈😃
peterbier schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:13:
[...]

Nog niet dus punt toch.👈😃
Ik volg je even niet? Nog niet dus punt toch?

[ Voor 11% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2026 23:18 ]

• Mistraller
[...]

geert1992 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:42:
[...]

Wij hebben goede ervaringen met recht op de de koelribben blazen, je wil zoveel mogelijk "druk" hebben.
Ik heb op mijn convector radiatoren 2 heatmeisters. Je hoort ze amper. Toch zijn het in totaal 27 ventilatoren in de woonkamer! Arctic P14; 140mm, Pressure optimized. (Want je wilt door de ribben "persen". Een Flow optimized fan is dan minder geschikt)

De heatmeister is echt een geweldig ding. Je kunt zo ontzettend veel regelen; standalone via de webinterface, via home assistant; op basis van tijd of omgevingstemperatuur de boel in boost mode zetten (als dat zo uitkomt omdat je dan niet in de buurt bent en geen last hebt van geluid)
En het is hier bij mij in huis een bewezen betrouwbaar ding.

Ik heb het niet helemaal gelezen, maar is er iemand die een 3D design heeft gemaakt van een goede houder? @geert1992 Dat van jou lijkt ook 3D geprint toch?

Enige wat je wel in de gaten moet houden is de materiaalkeuze, want PLA kan boven de 50 graden vervormen. Al zal het niet snel gebeuren dat het fan-frame die temp zelf ook behaalt. (al is dat wel zo gebeurd met een zomerzonnetje helemaal als het zwart PLA is)

---------------

Hippe Lip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:01:
[...]

Zie link.:
Zendure 2400AC+/PRO dubbele koelerhouder met kabel & fans
€ 70,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:19
geert1992 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:42:
[...]

Ahh, 2400AC de niet + versie neem ik aan? Ik was even in de war met de + versie. Want daar moet je het waarschijnlijk wel iets anders aanpakken.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:16
Jan-tweak schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:22:
[...]

Zoals hier al vaker is aangegeven dat er een behoorlijke grote kans bestaat dat de HW P1 helaas niet werkt met Zendure.
Dus of opnieuw proberen of een Zendure ( of andere door Zendure ondersteunde P1 meter) gebruiken, wil je echter (verwacht ik) ook je huidige HW P1 meter blijven gebruiken heb je aanvullend wel nog een actieve splitter nodig ( de HW actieve splitter werkt perfect ) of als je nog een oudere DSMR 4 hebt zou je ook naar een Zendure smart meter met CT klemmen over kunnen gaan ( of andere door Zendure ondersteunde CT meters) die moet dan wel in je groepenkast ingebouwd worden, dat kun je beter aan een deskundige overlaten.
Heb je wel goed gelezen? Het werkte gewoon en de HW P1 meter werkt gewoon goed met Zendure. Vandaag nog aangesloten. Het probleem is pas gekomen na z’n verzwaring van z’n aansluiting naar 3x25A.

Ik vermoed dat je batterijen van slag zijn door de verzwaring.. volledige reset oid werkt ook niet?
Henkoes schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:09:
[...]

Een levering die niet aankomt en DHL codes waar het pakket niet bij DHL wordt aangeleverd. Voelt gewoon niet goed.
Waarschijnlijk ben je een beetje ongeduldig, ze konden de drukte niet aan dus sommige mensen krijg wat later hun zending. Was bij mij ook, ik weet wel dat iemand hier ook aangaf dat z’n bestelling nu in de backorder stond, weet niet of de voorraad inmiddels weer aangevuld is na 2 dagen
Taro schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:10:

[Afbeelding]

Ik moet er nog even aan wennen... HW P1 doet het in ieder geval nog steeds niet.
Hmm gek, bij mij ging het vanmiddag in 1x goed met koppelen van de HW P1 meter. Ik draai op V1.0.3

[ Voor 36% gewijzigd door Flexiilex op 15-04-2026 23:45 ]

BizzieBis schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:22:
[...]

Ahh, 2400AC de niet + versie neem ik aan? Ik was even in de war met de + versie. Want daar moet je het waarschijnlijk wel iets anders aanpakken.
Volgens onze bevindingen, geeft "druk" op koelribben meer effect dan wind die langs koelribben blaast.
Daarom hebben @Taro en ik gekozen voor een ontwerp die tegen de lucht tegen de ribben aandrukt, ipv er langs blaast.

Bij een 2400ac trek je ook lucht naar beneden, terwijl warme lucht opstijgt. Toch hadden we het meeste resultaat met een fan die op de ribben blaast. Dat is niet anders bij een verticaal geplaatste koelrib, zoals die van een 2400ac+.

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2026 23:36 ]

geert1992 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:15:
[...]

Ik volg je even niet? Nog niet dus punt toch?
Een Shelly sensor is een kleine temperatuur opnemer.
Als ik deze kleine sensor in het wcd zal stoppen zal de temperatuur niet veel anders zijn.
Maar goed de aangegoten stekker van de Zendure 2400AC is gewoon goed.
En daar komt bij dat de door mij aangelegd wcd,s ook goed zijn.
Bij mij is er geen grote of nauwelijks temperatuur verhoging meetbaar laat staan voelbaar.
Misschien moet je het rust geven dat het bij iemand anders wel juist kan werken.
En je niet in alle omstandigheden een stekker moet knippen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AUlkWUvy5mrV0aEQ43l0znJvOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgHlrN7nhsV16z4qMsX0aezx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door peterbier op 15-04-2026 23:37 ]

peterbier schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:36:
[...]

Een Shelly sensor is een kleine temperatuur opnemer.
Als ik deze kleine sensor in het wcd zal stoppen zal de temperatuur niet veel anders zijn.
Maar goed de aangegoten stekker van de Zendure 2400AC is gewoon goed.
En daar komt bij dat de door mij aangelegd wcd,s ook goed zijn.
Bij mij is er geen grote of nauwelijks temperatuur verhoging meetbaar laat staan voelbaar.
Misschien moet je het rust geven dat het bij iemand anders wel juist kan werken.
En je niet in alle omstandigheden een stekker moet knippen.
Grappig is wel dat deze discussie elke keer weer terugkomt, terwijl je tegelijk aangeeft hem niet te willen voeren 😉

Voor mij hoeft niemand iets te veranderen hoor. Als het bij jou goed blijft en koel blijft, is dat prima.

Mijn punt is alleen dat een meting met een kleine sensor in een WCD niet per se de hotspot in het contact laat zien, en kunstof geen ideale warmte geleider is. En dat ontwerptechnisch, zoals je zelf ook al meerdere malen hebt aangegeven, een CEE meer marge heeft bij langdurige belasting.

Verder: ieder z’n eigen afweging 👍

Toevoeging op foto;
Een Shelly BLU H&T is een omgevingssensor, geen contacttemperatuurmeting. Die meet de lucht onder het klepje, niet de stekker.

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 15-04-2026 23:58 ]

geert1992 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:43:
[...]

Grappig is wel dat deze discussie elke keer weer terugkomt, terwijl je tegelijk aangeeft hem niet te willen voeren 😉

Voor mij hoeft niemand iets te veranderen hoor. Als het bij jou goed blijft en koel blijft, is dat prima.

Mijn punt is alleen dat een meting met een kleine sensor in een WCD niet per se de hotspot in het contact laat zien, en kunstof geen ideale warmte geleider is. En dat ontwerptechnisch, zoals je zelf ook al meerdere malen hebt aangegeven, een CEE meer marge heeft bij langdurige belasting.

Verder: ieder z’n eigen afweging 👍

Toevoeging op foto;
Een Shelly BLU H&T is een omgevingssensor, geen contacttemperatuurmeting. Die meet de lucht onder het klepje, niet de stekker.
Ah weer het laatste...... Zoals altijd. Pffff
WARMTEBEELDCAMERA
peterbier schreef op donderdag 16 april 2026 @ 00:00:
[...]

Ah weer het laatste...... Zoals altijd. Pffff
WARMTEBEELDCAMERA
Een warmtebeeldcamera is inderdaad een betere indicatie 👍
Maar ook die laat vooral de buitenkant zien. De hotspot zit intern op het contact (overgangsweerstand), en die zie je vaak pas terug als de buitenkant al mee opwarmt.

Daarom blijft het punt dat zowel een omgevingssensor als een meting aan de buitenzijde niet direct iets zegt over de temperatuur op het kritische punt zelf.

Ik gebruik een warmtebeeldcamera zelf ook, bijvoorbeeld om te zien waar de omvormer van Zendure het warmst wordt en waar koeling zinvol is. En vergelijken, zo had 1 van mijn 2 hypers een hogere temperatuur, van ongeveer 4a 5 graad.

geert1992 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 00:36:
[...]

Een warmtebeeldcamera is inderdaad een betere indicatie 👍
Maar ook die laat vooral de buitenkant zien. De hotspot zit intern op het contact (overgangsweerstand), en die zie je vaak pas terug als de buitenkant al mee opwarmt.

Daarom blijft het punt dat zowel een omgevingssensor als een meting aan de buitenzijde niet direct iets zegt over de temperatuur op het kritische punt zelf.

Ik gebruik een warmtebeeldcamera zelf ook, bijvoorbeeld om te zien waar de omvormer van Zendure het warmst wordt en waar koeling zinvol is. En vergelijken, zo had 1 van mijn 2 hypers een hogere temperatuur, van ongeveer 4a 5 graad.
@geert1992
Als ik tijd heb zal ik de Shelly sensor in het wcd plaatsen. (Wat niet mag) "Direct achter contact"
En dan heb ik de temperatuur intern van het ABB wcd.
De 4e batterij voor deze 2400AC set is onderweg.
De belasting 2400 watt zal dan langer zijn.
We gaan het zien en zal het delen hier.
peterbier schreef op donderdag 16 april 2026 @ 00:50:
[...]

@geert1992
Als ik tijd heb zal ik de Shelly sensor in het wcd plaatsen. (Wat niet mag) "Direct achter contact"
En dan heb ik de temperatuur intern van het ABB wcd.
De 4e batterij voor deze 2400AC set is onderweg.
De belasting 2400 watt zal dan langer zijn.
We gaan het zien en zal het delen hier.
Ik ben wel benieuwd: wat verwacht je precies te meten in het stopcontact?

Ik heb ooit een Hyper uit elkaar gehaald en daar zat de temperatuursensor ook tegen de behuizing aan, dus die meet eigenlijk meer de interne/oppervlaktetemperatuur dan de echte hotspot. Zou die met een losse (omgevings)temperatuur sensor dezelfde waarde meten?

• Mistraller
geert1992 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:33:
[...]

Volgens onze bevindingen, geeft "druk" op koelribben meer effect dan wind die langs koelribben blaast.
Daarom hebben @Taro en ik gekozen voor een ontwerp die tegen de lucht tegen de ribben aandrukt, ipv er langs blaast.
Welk type fan gebruik je?

---------------

Ik heb mijn bericht verwijderd.

[ Voor 92% gewijzigd door peterbier op 16-04-2026 01:48 ]

Ik gebruik een 120mm fan, zonder pwm.
En voor mijn eigen 2400ac gebruik ik een ronde noctua fan, 120mm montagepatroon, maar 140mm in diameter.

[ Voor 22% gewijzigd door geert1992 op 16-04-2026 01:10 ]

• Mistraller
geert1992 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 01:06:
[...]

Ik gebruik een 120mm fan, zonder pwm
Diverse merken hebben optimized fans voor static pressure, zoals je hier het beste kunt pakken omdat je lucht door een heatsink wilt duwen.
Ik weet het in elk geval van arctic en noctua.

Hier mooi uitgelegd.
https://www.arctic.de/en/...een-arctic-s-p-and-f-fans

---------------

Mistraller schreef op donderdag 16 april 2026 @ 01:15:
[...]

Diverse merken hebben optimized fans voor static pressure, zoals je hier het beste kunt pakken omdat je lucht door een heatsink wilt duwen.
Ik weet het in elk geval van arctic en noctua.

Hier mooi uitgelegd.
https://www.arctic.de/en/...een-arctic-s-p-and-f-fans
Yes! Hebben we rekening mee gehouden;), maar als nog een goede tip! Dank daarvoor.

peterbier schreef op donderdag 16 april 2026 @ 01:05:
Dan het laatste ben er zo klaar mee nu.
En ook op de private berichten.
- er onder maar toch door en door blijven gaan.
@geert1992 weet vorig jaar bij de Hyper dat ik een warmtebeeldcamera heb.
[Afbeelding]
Nu is het een keer klaar.
Zullen we het verder uitpraten via dm? Wel zo prettig voor anderen, die dit topic ook volgen.

-

[ Voor 115% gewijzigd door peterbier op 16-04-2026 01:44 ]

Deze lijkt mij super om de Hyper te vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NApveru6ESeikMmzs4AYpMkp_Gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHTQWLjgJDoSH2kgyDNJpiNd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door peterbier op 16-04-2026 01:43 ]

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
peterbier schreef op donderdag 16 april 2026 @ 01:33:
Deze lijkt mij super om de Hyper te vervangen.
[Afbeelding]
Ik heb nog niemand om mij heen de 1600 versie zien nemen, dus ben benieuwd waarom je de 1600 kiest!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:52

HHF

Inderdaad. Eezyfox of Speedcomfort zijn andere merken die veel op MP aangeboden worden. Met temperatuurvoeler en 3 fans in een package, die je vaak met een magneet op de Zendure kunt plaatsen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:10:

[Afbeelding]

Werd die gepusht als app-update? Ik zie er in mijn app niks van…

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:03
verkeerde topic.

[ Voor 101% gewijzigd door Wai_AM op 16-04-2026 08:16 ]

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
Nondeju - en ik me maar afvragen waarom de Zendure niet ging laden bij 400watt overschot. Tja.... moet je dus 'AC laden' inschakelen en dan bij 'tijdvak' de optie aanvinken 'bij overschot zonnenenergie'.

En nu laadt hij :)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
jelleeelco schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:19:
Nondeju - en ik me maar afvragen waarom de Zendure niet ging laden bij 400watt overschot. Tja.... moet je dus 'AC laden' inschakelen en dan bij 'tijdvak' de optie aanvinken 'bij overschot zonnenenergie'.

En nu laadt hij :)
Je moet het even weten inderdaad - en nu achteroverleunen en van de zon genieten 😄

• Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:58
jelleeelco schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:52:
[...]

Dat snap ik, maar langere termijn verwacht ik echt verdere dalingen van de prijzen. Dat zien we toch de afgelopen 2 jaar al?
In de "terugverdientijd branches" is mijn ervaring dat er vaak wordt gemikt op "rond de 8 á 9+ jaar terugverdientijd". Het gaat over winstmaximalisatie en de thuisbatterijenbranche spint garen bij vervallen salderingsregeling. Daarnaast hebben we nog inflatie, oorlogen, brandstofprijzen, stijging electraprijzen wat de prijs opdrijft van de batterijen, beschikbaarheid grondstoffen, etcetc. Daarnaast adverteren ze met "handelen op de onbalansmarkt terugverdientijden" terwijl ik verwacht dat veel mensen eerst gaan voor een plug-in eigen zonnestroom opgebruiken setup.

Ik ben overstag gegaan op 1.930 euro voor 8,2kWh en verwacht niet dat zonder technologisch betere accu's de prijs zoveel meer zullen zakken. Je krijgt ook gewoon 100 kilogram materialen in je huis bij levering. Winstmaximalisatie is a bitch.

[ Voor 3% gewijzigd door Zonsmurf op 16-04-2026 09:55 ]

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:24

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik meld me hier ook. Vorige week de 2400 Pro besteld met 1 extra accu (totaal 5,28kwh) en 4x 450w panelen erbij voor het schuurdak voor Oost/west. De schuur is pasgeleden opnieuw gebouwd(douglas hout + volledig geisoleerd). Heb 2 groepen, waar ik er dus 1 speciaal voor de accu + panelen ga gebruiken. Vooral gekozenvoor het zendure platform voor de prijs + panelen die er direct in gaan. Ook het noodstopcontact lijkt me nuttig, mocht de stroom uitvallen kan ik altijd nog iets aansluiten.

Ik heb al een dynamisch contract bij Tibber en op het dak van ons huis ligt een solaredge systeem met 3600wp. Verder geen grote gebruikers, anders dan een airco (1 buiten unit, 2x binnen). Door veel thuiswerken kunnen we de was en vaatwasser overdag vaak doen, dus dat scheelt al een hoop.

Doel is om vooral de accu te vullen met zonnestroom om zo de nachten door te halen. Ik heb een Homewizzard P1 en home-assistant. Nu vooral aan het orrienteren hoe ik de accu het beste kan gaan inzetten. NOM ofwel peak-shaving. Daarnaast nog even zien wanneer de spullen binnen komen :)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Zonsmurf
Ik heb toch even voor mijn gevoel en zekerheid een rookmelder met appfunctie gekocht voor letterlijk boven de accu-opstelplaats. SAVS SM11W rookmelder slim tuya voor 30 tientjes incluis verzenden. Als er dan rook is in het hok van de opstelplaats, dan krijg ik op de telefoon een melding en kan ik de buurvrouw instrueren om de voordeur open te doen voor de brandweer (anders zetten ze de cirkelzaag in je voordeur.... :X :henk Hoe ik dat weet? Ik heb de politie invallen zien doen, 20 seconden zagen en ze zijn binnen en je voordeur is een saloonklapdeurtje).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12svzhUZChtFN88oMcdOfw1L41s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPmyJFhaOmaUkLMDc78qZnkz.jpg?f=fotoalbum_large

Meer kan je niet doen. Een brandblusser voor Lithium kost duurder dan een 8kWh accupakket. :X 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Zonsmurf op 16-04-2026 10:06 ]

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:23
Zonsmurf schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:03:
Ik heb toch even voor mijn gevoel en zekerheid een rookmelder met appfunctie gekocht voor letterlijk boven de accu-opstelplaats. SAVS SM11W rookmelder slim tuya voor 30 tientjes incluis verzenden. Als er dan rook is in het hok van de opstelplaats, dan krijg ik op de telefoon een melding en kan ik de buurvrouw instrueren om de voordeur open te doen voor de brandweer (anders zetten ze de cirkelzaag in je voordeur.... :X :henk Hoe ik dat weet? Ik heb de politie invallen zien doen, 20 seconden zagen en ze zijn binnen en je voordeur is een saloonklapdeurtje).

[Afbeelding]

Meer kan je niet doen. Een brandblusser voor Lithium kost duurder dan een 8kWh accupakket. :X 8)7
Lithium 9L blusser met nta test kost je rond de 250 euro.

Kleine aanvulling: je moet er zeer snel bij zijn om te starten met blussen. Het blussen is vooral een eerste redmiddel om uitbreiding te voorkomen. De brandweer is nog steeds nodig om het definitief op te lossen.

Idem met lithium ion brandblusdekens, dit is louter om uitbreiding van de brand te verminderen tot de brandweer er is.

[ Voor 13% gewijzigd door Kapotto op 16-04-2026 10:17 ]

• Zonsmurf
Kapotto schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:12:
[...]

Lithium 9L blusser met nta test kost je rond de 250 euro.

Kleine aanvulling: je moet er zeer snel bij zijn om te starten met blussen. Het blussen is vooral een eerste redmiddel om uitbreiding te voorkomen. De brandweer is nog steeds nodig om het definitief op te lossen.

Idem met lithium ion brandblusdekens, dit is louter om uitbreiding van de brand te verminderen tot de brandweer er is.
Maar toch fijn als je weet dat je kiet in de fik staat. Trouwens is 9kg te weinig voor een 8kWh accu van wat ik gelezen heb, en heb je dan een blusser op een trolley nodig (meer kg).. Als mijn info klopt is dus de brandblusser duurder dan de 8kWh batterij.

[ Voor 13% gewijzigd door Zonsmurf op 16-04-2026 10:32 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:49
peterbier schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:58:
[...]

[Afbeelding]

Mooie vouwfiets

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:49

[Afbeelding]

Ik vond het aan de prijs, totdat ik zag dat er een nulletje vanaf kon :9

• jelleeelco
Vraagje - ben me nu beetje aan het verdiepen in die HA integratie van Gielz / Zendure zelf.
Als ik puur NOM wil draaien voorlopig (vast contract tot april 2027 zonder teruglever boete), is er dan verschil in HA (Gielz), HA (Zendure) of gewoon de Zendure app?

En kan ik de Gielz integratie toevoegen aan HA voor alleen monitoren, of moet ik juist daarvoor de Zendure integratie gebruiken?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:08
jelleeelco schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:35:
Vraagje - ben me nu beetje aan het verdiepen in die HA integratie van Gielz / Zendure zelf.
Als ik puur NOM wil draaien voorlopig (vast contract tot april 2027 zonder teruglever boete), is er dan verschil in HA (Gielz), HA (Zendure) of gewoon de Zendure app?

En kan ik de Gielz integratie toevoegen aan HA voor alleen monitoren, of moet ik juist daarvoor de Zendure integratie gebruiken?
Voor alleen monitoren kun je ook de Gielz-integratie gebruiken. Zolang je bijv. de automation niet kopieert / aanzet, zal hij alleen de sensoren uitlezen.
Ik ben erg gecharmeerd van het dashboard, alleen daarom zou ik hem al kiezen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CappieL op 16-04-2026 10:44 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

..Christiaan..

..zwll..

Ik heb toch even voor mijn gevoel en zekerheid een rookmelder met appfunctie gekocht voor letterlijk boven de accu-opstelplaats. SAVS SM11W rookmelder slim tuya voor 30 tientjes incluis verzenden.
Dan ben je mooi opgelicht. Bij mij kosten ze slechts 15 tientjes :).

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:12
Henkoes schreef op donderdag 16 april 2026 @ 04:23:
[...]

Ik heb nog niemand om mij heen de 1600 versie zien nemen, dus ben benieuwd waarom je de 1600 kiest!
Ik ga ook een Hyper met deze vervangen, kan meer vermogen laden en ontladen.
De reden is simpel omdat ik gebonden ben aan de AB2000 batterijen.
Ik heb ook nog 2 Hypers direct op zonnepanelen, die moeten blijven omdat de 1600 geen pv trackers heeft.

• jelleeelco
..Christiaan.. schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:47:
[...]

Dan ben je mooi opgelicht. Bij mij kosten ze slechts 15 tientjes :).
Humor...

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:12
Polvo176 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:17:
[...]

Gebeurd bij mij ook met een Zendure P1 met DSMR 5 meter.
En dan met name als er weinig zon is kan hij het nul punt maar moeilijk vinden en vast houden.
Ik heb 3 hypers en een SF800 Pro en de oorzaak ligt maar deels aan de timing, meer in de stapgrote van het vermogen.
Je ziet overal het vermogen in stappen opschalen en afschalen, die stap grote is groter dan de beschikbare zonne energie.
Helemaal als ze dat alle vier doen krijg je dan stuiter gedrag.
[Afbeelding]
Ik moet hier toch nog een opmerking over maken.
Het bleek in dit geval vooral weer aan verstoring van het wifi signaal te liggen.
Hypers hebben een zwak wifi, een is al vervangen omdat wifi helemaal was uitgevallen.
In het verleden heb ik de diverse wifi bronnen in de meterkast al zover mogelijk van de Zendure P1 opgehangen.
Vooral toen de P1 van Zonneplan kwam, die schopte de hele wifi van de Hypers in de war.
Na deze actie werkte het allemaal wel goed, maar om een of andere duistere reden ging het deze week weer eens mis.
Ze hangen nu nog een halve meter verder uit elkaar, voorlopig gaat het weer goed.

Nog zo iets:
De Shelly Pro 3EM heb ik ook nog, bij het testen kwam ik er achter dat die niet goed mee was genomen bij de app update naar 6.1.
De Shelly heb ik moeten verwijderen en opnieuw aanmelden.
Door te switchen tussen de Shelly en Zendure P1 kwam ik er al snel achter dat het stuiter gedrag een de Zendure P1 lag, de Shelly werkte vlekkeloos.

• Jan-tweak
hschuurhof schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:54:
Beste Lezers,

Ik volg het Forum eigenlijk iedere dag maar helaas zie ik nog geen 'praktijktest' van de off-grid poort van de (gewone) Zendure 2400AC bij stroomuitval.
Dus als er stoomuitval is, Wifi niet werkt en er ook geen hotspot mogelijk is !

In zo'n geval zou je met je mobieltje via bluetooth verbinding met de 2400AC moeten kunnen maken en met de Zendure-app de off-grid poort moeten kunnen activeren/aansturen.

Ik ben benieuwd of dit inmiddels nu wel zou kunnen/moeten werken, voor de zekerheid heb ik overigens zelf de off-grid poort nog altijd 'aan' staan, zie plaatje.

[Afbeelding]

Heeft iemand al een 'stroomuitval' gesimuleerd en, met alleen bluetooth, de off-grid poort kunnen aansturen en hoe werkt dit dan in 'de praktijk' ?

Grt. Henk
Bedenk wel als je de off-grid poort altijd aan hebt staan dat dit toch de nodige capaciteit kost.
Zelf heb ik afgelopen week de nood-stroom functie in real time mogen uitproberen omdat er een straat verderop er een stroomstoring was waardoor ook bij ons alles uitviel.
Wat uiteindelijk toch nog tot de late avond had geduurd, dus via een speciale verlengkabel mijn vriezer en koelkast in leven kunnen houden. De rest van het huis was dus wel spanningsloos.
Het activeren via BT ( wifi lag er dus ook gewoon uit ) ging prima en was ook zo gedaan, bedenk wel dat als je batterij leeg is en er wel weer stroom is de noodstroom uitgang dus uit gaat, pas als je batterij weer aan het opladen is gaat deze weer open.
Gebruik je een HW energySocket bedenk wel dat deze dus ook uitgaat en uit blijft na een storing, geen idee of dat in te stellen is.

• Henkoes
  • Nu online
Polvo176 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:55:
[...]

Ik ga ook een Hyper met deze vervangen, kan meer vermogen laden en ontladen.
De reden is simpel omdat ik gebonden ben aan de AB2000 batterijen.
Ik heb ook nog 2 Hypers direct op zonnepanelen, die moeten blijven omdat de 1600 geen pv trackers heeft.
Ik wist niet dat de ab2000x compatible was met de 1600. Mooi dat de batterijen te herbruiken zijn!

• CappieL
Jan-tweak schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:21:
[...]
Gebruik je een HW energySocket bedenk wel dat deze dus ook uitgaat en uit blijft na een storing, geen idee of dat in te stellen is.
Ik gebruik geen HW-energysocket, maar een andere Zigbee-socket om de ventilator op de 2400AC aan te sturen. Deze kun je instellen op "Restore" na stroomuitval.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• GeDeBe
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:31
Ik weet het is niet de eerste maal dat op dit forum een cooler voor de 2400AC geplaatst wordt, maar toch hierbij mijn bijdrage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wedcf2DenVM4qSsnq6BV0ajHns=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dxgAj6veGTVMlIyunzgOuAHE.jpg?f=user_large
Hier zitten 2 140mm fans in die de omvormer bij vollast mooi tussen 38 en 42 graden laat schommelen.
Als extra heb ik een eigen connector voor de ventilator aansluiting gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnrrbaDZTd0nVZJXtY35gYNhbQg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IQtmRyC0oBFr7lMqsgE4vYNr.jpg?f=user_large

De bestanden zijn terug te vinden op https://www.printables.co...cooler-for-zendure-2400ac

Gert

• Jan-tweak
GeDeBe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:37:
Ik weet het is niet de eerste maal dat op dit forum een cooler voor de 2400AC geplaatst wordt, maar toch hierbij mijn bijdrage:
[Afbeelding]
Hier zitten 2 140mm fans in die de omvormer bij vollast mooi tussen 38 en 42 graden laat schommelen.
Als extra heb ik een eigen connector voor de ventilator aansluiting gemaakt.
[Afbeelding]

De bestanden zijn terug te vinden op https://www.printables.co...cooler-for-zendure-2400ac

Gert
Nee, je bent zeker niet de eerste, dit is overigens het model van @Taro, die zit er bij mij ook op en had ik hier ook al eens gepost, prima ding ( kun je kopen via marktplaats en ze hebben nu ook al een versie voor de SF 2400 AC + en Pro.

Of als je zelf kunt printen kun je de door jou geposte bestanden gebruiken, je moet wel nog dan de behoorlijk lastig verkrijgbare connector ergens vandaan krijgen en het gebruik van Arctic P12 of P14 zijn eigenlijk de perfecte combinatie. Is dat ontwerp voor de P12 of voor de P14?

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 16-04-2026 11:50 ]

• CappieL
Jan-tweak schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:46:
[...]
Is dat ontwerp voor de P12 of voor de P14?
O.b.v. de bestandsnaam (ZendureCooler140mm) denk ik de P14.
GeDeBe zegt ook zelf 140 mm fans.

[ Voor 7% gewijzigd door CappieL op 16-04-2026 11:58 ]

• hschuurhof
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:13
Jan-tweak schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:21:
[...]

Bedenk wel als je de off-grid poort altijd aan hebt staan dat dit toch de nodige capaciteit kost.
Zelf heb ik afgelopen week de nood-stroom functie in real time mogen uitproberen omdat er een straat verderop er een stroomstoring was waardoor ook bij ons alles uitviel.
Wat uiteindelijk toch nog tot de late avond had geduurd, dus via een speciale verlengkabel mijn vriezer en koelkast in leven kunnen houden. De rest van het huis was dus wel spanningsloos.
Het activeren via BT ( wifi lag er dus ook gewoon uit ) ging prima en was ook zo gedaan, bedenk wel dat als je batterij leeg is en er wel weer stroom is de noodstroom uitgang dus uit gaat, pas als je batterij weer aan het opladen is gaat deze weer open.
Ok, dit is het antwoord waar ik wachtte, 'het' werkt dus d:)b

Ik zie als ik 'gewoon' (zonder stroomuitval) op mijn mobieltje naar mijn bluetooth verbindingen kijk geen Zendure apparaat !
Is deze bij stroomuitval in de Zendure App wel zichtbaar of moet er dan een apparaat in de App toegevoegd worden ?

Kun je aangeven welke stappen je in de App hebt moeten doorlopen om de Off-Grid poort te activeren ?

Bvd. Henk

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:23
Zo gauw hij een wifi verbinding heeft wordt de bluetooth uitgezet.
Je krijgt die alleen terug door met de "IOT" knop de verbinding te verbreken.

Waarom test je dat niet gewoon zelf?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:03
Is nog steeds het advies om de firmware voor de 2400AC niet te updaten naar 1.0.19? Ik begrijp dat deze ervoor zorgt dat het reageren op laadsterkte aanpassing veel trager gaat en dat dit 'by design' is van Zendure om een rustiger laadbeeld te krijgen, bijv. bij NOM en een bewolkte dag?

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
hapklaar schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:29:
Is nog steeds het advies om de firmware voor de 2400AC niet te updaten naar 1.0.19? Ik begrijp dat deze ervoor zorgt dat het reageren op laadsterkte aanpassing veel trager gaat en dat dit 'by design' is van Zendure om een rustiger laadbeeld te krijgen, bijv. bij NOM en een bewolkte dag?
Zou nog niet updaten, mijn ticket zijn ze nog mee bezig. En als ik de reacties lees van Zendure is het niet "by design". Op de nieuwe 2400 modellen is de regeling wel direct tijdens het laden.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• jelleeelco
gielz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:34:
[...]

Zou nog niet updaten, mijn ticket zijn ze nog mee bezig. En als ik de reacties lees van Zendure is het niet "by design". Op de nieuwe 2400 modellen is de regeling wel direct tijdens het laden.
Shit, ik heb wel geupdate naar die versie... maar dat was bij in-gebruikname direct: "firmware is te laag, klik hier om nu bij te werken"

[ Voor 11% gewijzigd door jelleeelco op 16-04-2026 13:08 ]

• Henkoes
  • Nu online
jelleeelco schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:02:
[...]

Shit, ik heb wel geupdate naar die versie..
Jouw apparaat is gisteren pas binnen gekomen toch? De nieuwe apparaten worden niet geraakt aldus Gielz in bericht hierboven.

• jelleeelco
Henkoes schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:08:
[...]

Jouw apparaat is gisteren pas binnen gekomen toch? De nieuwe apparaten worden niet geraakt aldus Gielz in bericht hierboven.
OH ik dacht dat hij de nieuwere modellen bedoelde - de AC+.

@gielz welk probleem heb je vastgesteld met de nieuwste versie?

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
jelleeelco schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:09:
[...]

OH ik dacht dat hij de nieuwere modellen bedoelde - de AC+.

@gielz welk probleem heb je vastgesteld met de nieuwste versie?
Ik heb hier alle informatie staan; https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/issues/46

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• jelleeelco
Oei, vorige maand geopend en nog geen opvolging gehad?

• Mistraller

[Afbeelding]

Als je toch voor Tuya kiest; als je Home Assistant draait kan je ze daar ook in hangen. Ik heb 3 zigbee Tuya melders en als 1 melder alarm slaat (dat kan ook een bedrade melder zijn die ik ook heb) dan slaan alle melders alarm, alle lichten gaan aan, er gaan meldingen uit per sms en internet, en straks wil ik dan op basis van die info ook de accu's afkoppelen.

Openen van deuren/ramen bij een brand is meestal een slecht idee omdat je dan de zuurstoftoevoer de vrije loop geeft. (Anders zou ik de garagedeur kunnen openen met een rooktrigger).
Bij een woningbrand is schade aan de deur wel het laatste waar ik mij zorgen om zou maken.

---------------

• Henkoes
  • Nu online

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:10
a2aan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:24:
[...]

Als je de boel met HA aanstuurt, heb je e.e.a. zelf in de hand, en kan je die jojo voorkomen (waarschijnlijk is het met de @gielz integratie een kwestie van een of twee parameters 'goed' zetten).

Ik zou denken dat het 'algoritme' makkelijker kan, o.b.v. iedere 10sec data, t.o.v. iedere 1sec data. Misschien dat daarin HEMS wel de mist in gaat, omdat hun algoritme 'te slim' is voor iedere 10sec data.
Ik heb de HA automatisering van gielz op elke 21 seconden staan. Dan vang je inderdaad geen korte vraag mee op maar hij levert toch maar elke 10 seconde een nieuwe waarde. Ik heb het juist hoger gezet om te voorkomen dat het wijzigen van de zendure gemist wordt. Nu heb ik normaal gesproken 2 cycles dus zou het bij redelijke stabiele vraag/levering goed moeten gaan.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15:41
GHorsie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:37:
[...]

Ik heb de HA automatisering van gielz op elke 21 seconden staan. Dan vang je inderdaad geen korte vraag mee op maar hij levert toch maar elke 10 seconde een nieuwe waarde. Ik heb het juist hoger gezet om te voorkomen dat het wijzigen van de zendure gemist wordt. Nu heb ik normaal gesproken 2 cycles dus zou het bij redelijke stabiele vraag/levering goed moeten gaan.
Wat doet dat getal van @gielz precies?

Ik vraag me af of een interval van 15sec niet voordelen heeft (dichter op de bal), zonder extra nadelen (nog steeds genoeg tijd ertussen).

Met 21sec lijkt me dat je steeds een 'andere verschuiving' krijgt, wat misschien geen probleem is, maar in mijn hoofd is het onwenselijk. Met 15sec krijg je een soort heen-en-weer.

• CappieL
a2aan schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:49:
[...]

Ik vraag me af of een interval van 15sec niet voordelen heeft (dichter op de bal), zonder extra nadelen (nog steeds genoeg tijd ertussen).

Met 21sec lijkt me dat je steeds een 'andere verschuiving' krijgt, wat misschien geen probleem is, maar in mijn hoofd is het onwenselijk. Met 15sec krijg je een soort heen-en-weer.
Je neemt minder meetpunten op, dus je regeling is een stuk langzamer. Dit zou een rustiger beeld kunnen geven, maar eventuele pieken (en dalen) zullen langer aan kunnen houden voordat deze zijn glad gestreken. Dit hangt ook grotendeels af van hoe grillig je vermogenspatroon.is.

• jelleeelco
CappieL schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:43:
[...]

Voor alleen monitoren kun je ook de Gielz-integratie gebruiken. Zolang je bijv. de automation niet kopieert / aanzet, zal hij alleen de sensoren uitlezen.
Ik ben erg gecharmeerd van het dashboard, alleen daarom zou ik hem al kiezen ;)
Ik heb het dashboard nu up&running (behalve wat charts, ik krijg die apexcharts nog niet aan de praat). Ik zie wel de Modus staan, die heeft nu status 'Standby'.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat HA niet gaat proberen de batterij aan te sturen?

• CappieL
jelleeelco schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:14:
[...]

Ik heb het dashboard nu up&running (behalve wat charts, ik krijg die apexcharts nog niet aan de praat). Ik zie wel de Modus staan, die heeft nu status 'Standby'.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat HA niet gaat proberen de batterij aan te sturen?
Als je HA niet wilt laten sturen, kun je de Modus op 'Standby' laten staan.
Maar je kunt natuurlijk ook de automatisering uitschakelen (Disable, schuifje omzetten)

• jelleeelco
CappieL schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:26:
[...]

Als je HA niet wilt laten sturen, kun je de Modus op 'Standby' laten staan.
Maar je kunt natuurlijk ook de automatisering uitschakelen (Disable, schuifje omzetten)
Thanks, dat hoopte ik al. Maar ik kan dat schuifje nergens vinden.... is dat in het dashboard ergens? Ik heb de standaard dashboard van Gielz nu draaien, maar zie nergens een schuifje om de automatisering uit te schakelen...

• CappieL
jelleeelco schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:28:
[...]

Thanks, dat hoopte ik al. Maar ik kan dat schuifje nergens vinden.... is dat in het dashboard ergens? Ik heb de standaard dashboard van Gielz nu draaien, maar zie nergens een schuifje om de automatisering uit te schakelen...
In Home Assistant zelf even naar
Instellingen > Automatiseringen en Scènes.
Daar staan al je automatiseringen en zie je rechts de schuifjes

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:28
CappieL schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:57:
[...]

Je neemt minder meetpunten op, dus je regeling is een stuk langzamer. Dit zou een rustiger beeld kunnen geven, maar eventuele pieken (en dalen) zullen langer aan kunnen houden voordat deze zijn glad gestreken. Dit hangt ook grotendeels af van hoe grillig je vermogenspatroon.is.
Ik heb sinds gisteren 2 zendures geinstalleerd met de integratie van gielz en de nodered proxy.
Gezien mijn dsmr4 meter (10sec update) heb ik de automation op 11 seconden gezet.

Hij loopt toch goed mee met het verbruik. Ja wat overshoots, en wat shortcuts in de grafiekjes. Maar financiele impact is er eigenlijk niet echt.

Gielz geeft in de docs aan dat de zendure vaak na 4 seconden bijschakelt, vandaar de 5s default. Weet niet of dit ZenSDK specifiek is. Maar met een dsmr 5 meter ben je dus ook al 5 seconden verder.

Ik vraag me af of dit niet beter is voor de unit. Minder schakelen klinkt voor mij gezonder.
En als je verbruik zo grillig is (constante pieken en dalen) vraag ik me af of je dit wel moet willen compenseren me een batterij?

[ Voor 10% gewijzigd door ctrl-tab op 16-04-2026 15:37 ]

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:35
Bizar dat ze na een maand nog niets hebben laten weten.

• jelleeelco
CappieL schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:31:
[...]

In Home Assistant zelf even naar
Instellingen > Automatiseringen en Scènes.
Daar staan al je automatiseringen en zie je rechts de schuifjes
OH...daar staat helemaal niets tussen voor Zendure. Raar!

Wel meer rare dingen, maar ik ga wel even neuzen in het andere topic. Ik zie dat het aantal kalibraties op 100 staat, dat lijkt me sterk..

• CappieL
jelleeelco schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:39:
[...]

OH...daar staat helemaal niets tussen voor Zendure. Raar!

Wel meer rare dingen, maar ik ga wel even neuzen in het andere topic. Ik zie dat het aantal kalibraties op 100 staat, dat lijkt me sterk..
Als je de Gielz-integratie volledig geïnstalleerd hebt, heb je zelf als het goed is een automatisering ge-copy-paste.

• jelleeelco
CappieL schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:50:
[...]

Als je de Gielz-integratie volledig geïnstalleerd hebt, heb je zelf als het goed is een automatisering ge-copy-paste.
aha :) mystery solved....dat had ik dus nog niet gedaan!

Wat een geweldig dashboard zeg. Ik begrijp niet alles maar ik ga ervan uit dat de waarden niet allemaal goed staan omdat de integratie is ingesteld nadat de batterij geladen was. Ik zie bv wel netjes de status FULL, 100%...maar beschikbare energie is 0kWh.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

jelleeelco schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:35:

Bij mij werkt de Gielz het fijnste bij alleen NOM icm een HWP1 meter.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• jelleeelco
klump4u schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:05:
[...]

Bij mij werkt de Gielz het fijnste bij alleen NOM icm een HWP1 meter.
Welk verschil merk je in vergeljking met Zendure app op NOM? Ik draai denk ik eerst een tijdje daarmee, om dan te switchen en het verschil te zien.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

jelleeelco schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:07:
[...]

Welk verschil merk je in vergeljking met Zendure app op NOM? Ik draai denk ik eerst een tijdje daarmee, om dan te switchen en het verschil te zien.
Zendure app is al een tijdje geleden maarde Gielz houd hem beter op 0 vind ik persoonlijk maar gewoon testen wat je zelf vindt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• GHorsie
a2aan schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:49:
[...]

Het punt is met 15 seconde dat elke 2de keer het precies uitkomt op 3x een meting van de P1 meter en wie is dan sneller :)
En ik ga er ook vanuit dat het interval binnen HA niet echt precies is. Ik probeer dus 2x de tijd van een P1 wijziging te overbruggen zodat ik hopelijk de wijziging die Zendure doet ook terug zie in de P1 meting.
Maar je kunt er mee spelen en kijken wat voor jou het beste uitkomt.

• GHorsie
jelleeelco schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:28:
[...]

Heb je wel de automatisering aangemaakt die op de git pagina staat beschreven?
Je hebt het al gevonden 8)

[ Voor 4% gewijzigd door GHorsie op 16-04-2026 17:10 ]

• jelleeelco
Gaat lekker hoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gv8dQLcjwT-2k2ven15q6i8PiFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WET11ptqGMeyFiZYoFIYCaf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6dv_8hf3LuvkLPH79WClzReQN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q15kgAAo3WnFKHhX4tJfvxzt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door jelleeelco op 16-04-2026 17:56 ]

• Henkoes
  • Nu online
Hoeveel kwh capaciteit heb je? Die 99% zelfvoorzienendheid is echt netjes. Hoe zet je die blauwe grafiek aan?
Pagina: 1 ... 226 227 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. En blijf on-topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.