• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:45
Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:25:
Wat houdt die 'dual live wire' optie juist in en waarom heb je nodig?
Ik meet +/- 135 volt tussen de pinnen van het stopcontact en de aarding. Er is dus geen echte nul-leiding. Niet abnormaal in België blijkbaar...

• Rik57
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:18
bmaster001 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:31:
Ik zit nu blijkbaar met een 2400AC+ waar ik niets mee kan doen. Nog niet officieel ondersteund in België, en ik heb de "dual live wire" optie nodig die blijkbaar enkel actief is als je voor België kiest in de app.

Zendure support zegt me: "We are sorry, this service is not officially available in Belgium yet, so it cannot be used at the moment. Please kindly wait for further updates."

Er werd me dus een batterij verkocht die ik (nog) niet kan gebruiken, top :-(
Er is sinds 2 dagen een nieuwe lijst van Synergrid maar de 2400AC+ staat er nog niet bij... Had ergens gelezen dat Synergrid hoopte deze uiterlijk halverwege dit jaar op de lijst te krijgen.

Wat is de "dual live wire" option die jij nodig hebt en die enkel specifiek voor België zou zijn?
Ok het antwoord was er al wijl ik dit bericht nog aan het typen was.

Ik heb hier ook 3 x 230 volt en geen nul geleider.

[ Voor 6% gewijzigd door Rik57 op 15-04-2026 09:35 ]

• bmaster001
Rik57 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:30:
[...]

Er is sinds 2 dagen een nieuwe lijst van Synergrid maar de 2400AC+ staat er nog niet bij... Had ergens gelezen dat Synergrid hoopte deze uiterlijk halverwege dit jaar op de lijst te krijgen.
Ik zag inderdaad daarnet dat hij er nog niet bij staat :-(
Rik57 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:30:
Wat is de "dual live wire" option die jij nodig hebt en die enkel specifiek voor België zou zijn?
Zie mijn vorig bericht ;-)

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:20
Flexiilex schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:44:
[...]

Ik snap jullie reactie maar het heeft echt 0 zin om 2 torentjes te maken vermoed ik. M'n piek is 6,2kW en ik trek meer dan 4 uur lang (nu al) 4kW dus die torentjes zijn binnen 2 uur gevuld, ik moet het uiteindelijk ook weer kwijt kunnen in huis. Helaas kan en zal ik nooit 30 kWh batterijen kunnen nemen/willen. Dat ga je vervolgens nooit meer gebruiken.

Vandaar mijn beredenering; Je kan dan beter continue 2400 watt van je panelen af halen + eventueel (warmtepomp), in de middag koken, auto laden, wassen, drogen, tapwater vat verwarmen. Op die manier zal je wel je volledig opwek benutten maar op Jeroen.nl kan je goed zien wat rendabel is qua capaciteit en terugverdienen enz. Zonde als de batterijen na 2 uur vol zijn en daarna heel de dag niks doen tot in de avond. (vind ik) maar goed wat ik zeg is ook niet perfect of goed haha.

[...]

Nee, je snapt niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel staat o.a. hierboven. Ik weet zeker wel wat m'n verbruik is maar ik heb een EV waardoor de data van m'n P1 ook EV verbruik meeneemt wat logisch is maar daardoor word het lastiger om in te schatten samen met Slim laden van Tibber en Grid rewards hoeveel capaciteit nou echt nodig is. Ik kan en wil namelijk nooit m'n EV verbruik dekken met m'n batterij.

Het gaat ook niet over dat ik meer dan 2400 watt nodig heb want dat denk ik inderdaad niet. Ik heb nu al tot 7 uur gewoon opwek op m'n panelen en ik kan vanaf eind maart ongeveer i.c.m. de batterij straks gewoon volledig koken in de avond zonder van het net af te nemen. Het hebben van een EV i.c.m. slim laden en grid rewards maakt het lastiger om in te schatten wat je percentage zelfvoorzienendheid is maar ook kan zijn na een batterij. hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb en het iets duidelijker is. Ik draai overigens HA en bijna alles lees ik uit.

[...]

Ik mag toch hopen dat dat je warmtepomp nooit zoveel verbruikt. mijn grondgebonden warmtepomp iig niet. Die draait op max 8/900 watt maar dan moet het ook wel extreem koud buiten zijn. Daarom zeg ik, aan 1 toren heb ik waarschijnlijk genoeg en daarmee kan ik heel de dag lang 2400 watt laden en de rest compenseren met wassen, drogen, tapwater opwarmen enz. Maar ik twijfelde nog even maar heb mijzelf overtuigd denk ik haha

[...]

Waarom zouden metingen per fase aan te raden zijn? Ik heb zelf ook micro omvormers, is echt totaal niet nodig tenzij ik iets over het hoofd zie maar ik zo lekker voor een P1 meter gaan, de CT klemmen zijn ook echt groot dus dat moet ook maar in je bestaande meterkast passen

Vraagje; Waarom hybride en niet gelijk volledig elektrisch? Ik zou sowieso gelijk voor volledig elektrisch gaan anders kan je straks weer geld uitgeven. Check zeker even de groene nerds podcast en hun telegram community. die kunnen je wel goed helpen.

[...]

Als je een P1 meter hebt van Homewizard (en je hebt het Energy+ abonnement nodig denk ik? of is dat alleen voor de app zelf?) Kan je gewoon de fase belasting in HA uitlezen, werkt top. Ook met de Tibber pulse trouwens alleen dan niet in watt maar in Ampere dacht ik, dus zal bijna met elke P1 meter wel kunnen

[...]

Dan zou ik misschien eerder voor CT klemmen gaan, kans is wellicht aanwezig dat je Slimme meter sowieso vervangen moet worden door oudere protocollen die hij gebruikt? En de CT klemmen werken ook prima toch? Zonde van je geld denk ik indd.
Antwoord op vraag 1: ik heb iets meer dan een jaar geleden een nieuwe CV ketel laten installeren, dus dat zou kapitaalvernietiging zijn... ;)

Maar misschien duidelijker als ik wat meer context geef: mijn 14 micro-omvormers zijn verdeeld over die drie fasen in groepen van 4 per fase. Elk apparaat in huis (wasmachine, inductiekookplaat, WP) trekt ook stroom van één specifieke fase. De slimme meter meet wél per fase, maar de P1-poort rapporteert standaard het gesaldeerde totaal over alle fasen samen. De P1-meter zegt bijvoorbeeld: "er is 900W overschot, laad de batterij." Maar op L2 wordt al 600W extra van het net afgenomen wat hij niet ziet. De batterij reageert op een gemiddelde die de werkelijkheid per fase versluiert.

Ik hebt twee dakvlakken (7 noord + 7 zuid) waarvan de omvormers verspreid over de fasen hangen. De productie per fase varieert dus sterk gedurende de dag, 's ochtends produceren de zuidpanelen meer, 's middags de noordpanelen. Tegelijkertijd trekt de inductiekookplaat straks enkel van één fase, en de warmtepomp ook van één specifieke fase.
Gevolg zonder per-fase meting: de batterij denkt dat er overschot is terwijl één fase al netenergie inkoopt. Of andersom: de batterij ontlaadt terwijl er op een andere fase overschot wordt teruggeleverd.
Wat de Shelly Pro 3EM dan anders doet is dat die elke fase afzonderlijk real-time meet, en geeft de Zendure per fase opdracht bij te sturen. Zo voorkomt het systeem dat stroom van L1 via het net "omgereden" wordt naar L2 terwijl de batterij niets doet, dat kost zowel geld als rendement. De Shelly is daarnaast ook beschikbaar voor de toekomstige warmtepomp.

Wellicht duidelijker, maar belangrijker: klopt deze redenatie zo?

• Rik57
bmaster001 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:34:
[...]

Ik zag inderdaad daarnet dat hij er nog niet bij staat :-(

[...]

Zie mijn vorig bericht ;-)
ja dat antwoord was er al toen ik nog bezig was mijn bericht te typen:) zoals in mijn gewijzigd bericht, heb hier 3 x 230 zonder de nul geleider. Dat zou toch even goed moeten werken. Het is wel een probleem met 3 x 230 volt zonder nul om een Shelly 3em pro aan te sluiten daar die een "nul" nodig heeft, maar dat krijg je ook werkende.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
Tosti Ham-Kaas245 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:36:
[...]
Zo voorkomt het systeem dat stroom van L1 via het net "omgereden" wordt naar L2 terwijl de batterij niets doet, dat kost zowel geld als rendement. De Shelly is daarnaast ook beschikbaar voor de toekomstige warmtepomp.

Wellicht duidelijker, maar belangrijker: klopt deze redenatie zo?
Nee, klopt niet. De slimme meter saldeert over de fases. Je verliest geen geld en ook geen rendement.

Sterker, ik meen gelezen te hebben dat de shelly data via de cloud verloopt en dus minder snel is dan de p1 meter.

• bmaster001
Rik57 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:43:
[...]

ja dat antwoord was er al toen ik nog bezig was mijn bericht te typen:) zoals in mijn gewijzigd bericht, heb hier 3 x 230 zonder de nul geleider. Dat zou toch even goed moeten werken. Het is wel een probleem met 3 x 230 volt zonder nul om een Shelly 3em pro aan te sluiten daar die een "nul" nodig heeft, maar dat krijg je ook werkende.
De batterij meldt een 'ground fault (error code 40)'. De aarding zou wel degelijk in orde moeten zijn want die is nog niet lang geleden nagemeten. Een ander stopcontact elders in huis geeft dezelfde error. Een andere oorzaak van die foutmelding zou zijn dat er 135V tussen fase en aarding gemeten wordt, en dat is bij mij inderdaad het geval. Jij hebt dezelfde batterij en bij u werkt dat wel?

[ Voor 4% gewijzigd door bmaster001 op 15-04-2026 09:52 ]

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:25
Flexiilex schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:44:
[...]

Ik snap jullie reactie maar het heeft echt 0 zin om 2 torentjes te maken vermoed ik. M'n piek is 6,2kW en ik trek meer dan 4 uur lang (nu al) 4kW dus die torentjes zijn binnen 2 uur gevuld, ik moet het uiteindelijk ook weer kwijt kunnen in huis. Helaas kan en zal ik nooit 30 kWh batterijen kunnen nemen/willen. Dat ga je vervolgens nooit meer gebruiken.

Vandaar mijn beredenering; Je kan dan beter continue 2400 watt van je panelen af halen + eventueel (warmtepomp), in de middag koken, auto laden, wassen, drogen, tapwater vat verwarmen. Op die manier zal je wel je volledig opwek benutten maar op Jeroen.nl kan je goed zien wat rendabel is qua capaciteit en terugverdienen enz. Zonde als de batterijen na 2 uur vol zijn en daarna heel de dag niks doen tot in de avond. (vind ik) maar goed wat ik zeg is ook niet perfect of goed haha.
Ik heb voor eigen gebruik ook niet meer dan 5 à 6 kWh nodig om de hele zomer NOM te draaien, maar wek gemiddeld van maart tot oktober wel 24 kWh per dag op, met pieken tot 50 kWh.
Dat gemiddelde is mijn target, zo nu en dan koop ik er weer een batterij bij en zit nu op 17 kWh.
Alles boven die 6 kWh ontlaad ik weer op dure tijden in de avond en ochtend.
Met de basis belasting kun je die bloktijden mooi voorprogrammeren.
Zo gebruik ik b.v. in de avond de automatische mode en als ik naar bed ga de basis last, waarbij de nacht terug levering op 300 W zet ( gebruik is altijd onder de 250 W) en in de dure ochtend uren op 3000 W
Als de batterijen leeg zijn gaat hij weer op automatisch.

Jammer dat het swappen tussen modi niet automatisch kan, maar eenmaal ingesteld is het ook weinig moeite om die swap met de hand te doen.
Met HA is meer automatisering mogelijk, maar op dit moment gebruik ik dat alleen nog om te monitoren.

• Rik57
bmaster001 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:51:
[...]

De batterij meldt een 'ground fault (error code 40)'. De aarding zou wel degelijk in orde moeten zijn want die is nog niet lang geleden nagemeten. Een ander stopcontact elders in huis geeft dezelfde error. Een andere oorzaak van die foutmelding zou zijn dat er 135V tussen fase en aarding gemeten wordt, en dat is bij mij inderdaad het geval. Jij hebt dezelfde batterij en bij u werkt dat wel?
Nee ik heb deze batterij niet. Had verleden jaar deze tijd een Marstek besteld maar daar die maar niet op de lijst verscheen (toen) heb ik toen een annulatie gedaan. En pas onlangs weer eens naar batterijen gekeken... Ik zag dan de 2400AC op de lijst maar uiteraard zag ik op internet ook dat er nu de 2400AC+ was. Doch niet in de Synergrid lijst..

Tegen die dan weer in de lijst staat zijn er weer nieuwe modellen en koop ik eentje van de lijst koop ik eigenlijk een "oud" model lol. Wat betreft die error code dat is wss in hun software een beveiliging wat niet slecht is maar inderdaad dan voor ons Belgen een probleem waarvoor ze dan blijkbaar specifiek voor België die treshold waarde zullen gaan aanpassen. Maar dat komt wel goed alleen ja zolang dit niet inorde is kun je hem niet gebruiken.

Aangaande bovenstaande, ik vraag me af of de "gewone" 2400AC op een 3 x 230V kan draaien zonder nul.
Ik twijfel momenteel tussen de 2400AC+ en de gewone 2400AC en de Zackery max pro ac die god weet wanneer op de lijst komt lol.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Tom35 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:06:
[...]

Ik had het ergens gelezen maar vond dat niet meer terug, inderdaad zal die andere webshop zijn sorry voor deze fout.
Maar dan nog is het vreemd dat ze bij stekker-batterij.nl schrijven dan alle garantie en vragen via hun moeten lopen en niet via zendure..
Het is hoe consumentenrecht in Nederland wettelijk is geregeld. Je heb als koper een deal met de verkoper van een product, niet met de fabrikant. Garantie is dus ook voor de rekening en verantwoordelijkheid van de verkoper.

Offtopic: Daarom word ik pissig van verwijzingen naar zoveel jaar 'fabrieksgarantie'. Dat is een poging om verantwoordelijkheid af te schuiven.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:30
gielz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:34:
Even een informatieve post over de 2400 Pro (2400 AC+ is bijna identiek);

Na een hoop getest te hebben software matig en hardware matig met de offgrid, micro omvormers, mppt en stekkerdozen. Moet ik zeggen wat een gaaf apparaat en hoe degelijk. Zou hem waarschijnlijk zo uit het raam kunnen gooien of van een meubel hondje kunnen kiepen en het werkt nog steeds. Dan toch maar even de schroevendraaier pakken;

Dikke massieve bak waar alles in zit. Zou er waarschijnlijk een kogel mee kunnen opvangen. Mijn vader als hij hem zag zou zeggen; "Zeker made in West Germany"
[Afbeelding]

Alle kabels muurvast gemaakt en daarna ook nog eens een zooi pudding er in.
[Afbeelding]

Netjes de aerosol blusser met een bandje vast in het midden. (even los gemaakt);
[Afbeelding]

Het brein van de omvormer;
[Afbeelding]

Helaas geen fan header te bekennen zoals in de 2400 AC.
Gelukkig valt daar nog wel een waterkoeler op te knutselen :9

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:03
Maartens1981 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:12:
Korte vraag.

Zijn er mensen die hun omvormer op een Energy Socket van HW hebben met maximaal 2400w ontladen? Wat is jullie ervaring? Volgens HW is de max voor continu 2760w. Maar ja, voelt niet echt lekker om 2400 w door een stekker voor langere tijd te pompen.
Gebruik even de zoekfunctie, vraag is eerder gesteld.
TLDR; je gevoel is correct, niet doen.

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:03
gielz schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:13:
[...]

Nee helaas niet, dit is de netwerk port;
Gedachte spin.
Is er een optie op poort om te bouwen met vaste spanning voor fan?
(Begrijp potentieel garantie issue )

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:42
Maarten60 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:06:
[...]

Gedachte spin.
Is er een optie op poort om te bouwen met vaste spanning voor fan?
(Begrijp potentieel garantie issue )
Haha, hij ligt nu toch al uit elkaar... ;)
POE-powered fans :D

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 15-04-2026 11:19 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:08
bmaster001 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:24:
[...]

Dat hij nog niet Synergrid-goedgekeurd is wist ik natuurlijk wel, maar niet dat de app daarop zou blokkeren. En al zeker niet dat ik die 'dual live wire' optie nodig zou hebben.
Zet je locatie op Nederland? Werkt het dan ook niet?

• bmaster001
Rik57 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:19:
[...]
Tegen die dan weer in de lijst staat zijn er weer nieuwe modellen en koop ik eentje van de lijst koop ik eigenlijk een "oud" model lol.
Lang leve België! >:)
wallieweb schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:22:
[...]

Nee want dan komt die 'dual live wire' optie niet tevoorschijn...

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 11:32
wallieweb schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:22:
[...]

In Nederland hebben we denk ik de "dual live wire" optie niet. Tenminste ik kan hem niet vinden en ik weet ook niet of zo'n net nog in Nederland bestaat.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:34
Ik zit nu blijkbaar met een 2400AC+ waar ik niets mee kan doen. Nog niet officieel ondersteund in België, en ik heb de "dual live wire" optie nodig die blijkbaar enkel actief is als je voor België kiest in de app.

Zendure support zegt me: "We are sorry, this service is not officially available in Belgium yet, so it cannot be used at the moment. Please kindly wait for further updates."

Sorry, als je je vooraf had geïnformeerd op synergrid had je zelf op de lijst van plug in batterijen kunnen zien dat dit type (nog) niet in België is toegestaan.
Dat is ook veelvuldig in de topic voor België aan de orde gekomen.
Dus dat is geen fout van Zendure.
België heeft helaas een iets andere benadering hoe men daar met thuis-batterijen wil omgaan en deze hebben om in België gebruikt te mogen worden gewoon een aparte certificering van synergrid nodig.
Even los van het aanmelden.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gisteren 2 installaties opgehaald in Duitsland. Wel weer net mijn pech dat 1 unit kapot is. Die geeft een rode led en de error "Overcurrent at the inverter side (foutcode: 73).

Heb nu de andere unit in gebruik. Gaat allemaal wel goed. Zenki ingesteld. Die moet nog ff leren denk ik, want hij ging vannacht om 12 uur opladen voor een deel, terwijl de auto om 2 uur ging opladen en om 4 uur ging hij ook nog even bijladen. Deze unit heeft nog niet 'geleerd' dat ik zonnepanelen heb en een auto dus zal wel ff tijd nodig hebben.

1 ding wat ik niet snap. Ik kan Zonneplan instellen, maar hij neemt de BTW e.d. niet mee. Echter kan ik wel additional costs& fees instellen in de vorm van € per kWh en per kWh, maar ik weet deze niet. Wie kan mij daaruit wijs maken?

Ik neem aan dat ik de BTW moet meenemen om de besparing te berekenen en in 2027 gaat er ook het e.e.a. veranderen in de regels, dus dat moet ook meegenomen worden. Ben benieuwd hoe dat werkt.

Verder is alles nog heel nieuw en weet ik er nog weinig van, heb nu veel zon dus hij staat te laden. Er komt zo'n 5000 watt van de zon, er geen ook nog veel het net in, maar hij laad op 2000 watt, niet op 2400. Geen idee waarom hij niet 100% pakt overigens want er is overschot.

• bmaster001
Jan-tweak schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:32:
[...]

Sorry, als je je vooraf had geïnformeerd op synergrid had je zelf op de lijst van plug in batterijen kunnen zien dat dit type (nog) niet in België is toegestaan.
Dat is ook veelvuldig in de topic voor België aan de orde gekomen.
Dus dat is geen fout van Zendure.
België heeft helaas een iets andere benadering hoe men daar met thuis-batterijen wil omgaan en deze hebben om in België gebruikt te mogen worden gewoon een aparte certificering van synergrid nodig.
Even los van het aanmelden.
Er is een verschil tussen 'niet toegestaan' en 'niet werken'. Ik ging er van uit dat hij binnenkort wel goedgekeurd zou worden en voorlopig wel gebruikt kan worden. Dat lees je overal, het werkt wel als je Nederland kiest in de app. Maar in mijn geval dus niet omdat ik met die vreemde 135V situatie zit. En dat specifieke geval lees je zo goad als nergens.

• Jan-tweak
Fairy schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:33:
Gisteren 2 installaties opgehaald in Duitsland. Wel weer net mijn pech dat 1 unit kapot is. Die geeft een rode led en de error "Overcurrent at the inverter side (foutcode: 73).

Heb nu de andere unit in gebruik. Gaat allemaal wel goed. Zenki ingesteld. Die moet nog ff leren denk ik, want hij ging vannacht om 12 uur opladen voor een deel, terwijl de auto om 2 uur ging opladen en om 4 uur ging hij ook nog even bijladen. Deze unit heeft nog niet 'geleerd' dat ik zonnepanelen heb en een auto dus zal wel ff tijd nodig hebben.

1 ding wat ik niet snap. Ik kan Zonneplan instellen, maar hij neemt de BTW e.d. niet mee. Echter kan ik wel additional costs& fees instellen in de vorm van € per kWh en per kWh, maar ik weet deze niet. Wie kan mij daaruit wijs maken?
[...]
Ik neem aan dat ik de BTW moet meenemen om de besparing te berekenen en in 2027 gaat er ook het e.e.a. veranderen in de regels, dus dat moet ook meegenomen worden. Ben benieuwd hoe dat werkt.
[...]
Verder is alles nog heel nieuw en weet ik er nog weinig van, heb nu veel zon dus hij staat te laden. Er komt zo'n 5000 watt van de zon, er geen ook nog veel het net in, maar hij laad op 2000 watt, niet op 2400. Geen idee waarom hij niet 100% pakt overigens want er is overschot.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:33

koboy

Heb een idee voor een icon

bmaster001 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:40:
[...]

Er is een verschil tussen 'niet toegestaan' en 'niet werken'. Ik ging er van uit dat hij binnenkort wel goedgekeurd zou worden en voorlopig wel gebruikt kan worden. Dat lees je overal, het werkt wel als je Nederland kiest in de app. Maar in mijn geval dus niet omdat ik met die vreemde 135V situatie zit. En dat specifieke geval lees je zo goad als nergens.
Probeer eens Frankrijk? Geloof dat delen van Noorwegen ook via de "belgische" methode werken....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• bmaster001
koboy schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:51:
[...]

Probeer eens Frankrijk? Geloof dat delen van Noorwegen ook via de "belgische" methode werken....
Geen idee of die optie onmiddelijk zou moeten verschijnen bij het kiezen van het land, maar ik zie ze in elk geval bij geen enkel land.

• Rik57
@ bmaster001 Ik heb net gaan meten in tuinhuis (3 x 230V zonder nul) en meet tussen elk van de 3 fases en aarding ook ongeveer 135V net zoals jij.

Nu ben ik toch benieuwd of een "gewone" 2400AC probleemloos werkt op een Belgisch zeldzamer 3 x 230V net zonder nul. Zou toch moeten als die op de lijst staat maar ik vraag het toch maar of iemand op zulk net een 2400AC staan heeft.

• bmaster001
Rik57 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:05:
@ bmaster001 Ik heb net gaan meten in tuinhuis (3 x 230V zonder nul) en meet tussen elk van de 3 fases en aarding ook ongeveer 135V net zoals jij.

Nu ben ik toch benieuwd of een "gewone" 2400AC probleemloos werkt op een Belgisch zeldzamer 3 x 230V net zonder nul. Zou toch moeten als die op de lijst staat maar ik vraag het toch maar of iemand op zulk net een 2400AC staan heeft.
Bedankt voor de moeite! Ik geloof dat het wel zal werken, want daar dient die 'dual live wire' optie voor. Maar het zou wel leuk zijn als iemand het inderdaad kan bevestigen!

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:57

Ik heb net hetzelfde voor gehad, alleen hier 3*400+N dus gewoon NL geselecteerd en vertrokken...
Bizar dat die optie bestaat om aan te vinken, het is een plug en play, niet iedereen kent het bestaan van 3*230 of 3*400V als ze die dan gewoon inpluggen....

Blijkbaar al paar keer dit advies gehad...Frankrijk of Duitsland geen optie ?

Wij moeten blijkbaar heiliger zijn dan de paus, in NL of frankrijk is het inpluggen en vertrekken, bij ons moet er weer een of andere instantie (lees ambtenaar) zijn zegje over doen...

Kan je de 2400AC+ niet omruilen voor een 2400 AC, die is al wel gecertifieerd of zijn je 14d al gepasseerd ...

Succes ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Tom35 op 15-04-2026 12:34 ]

• bmaster001
Tom35 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:25:
[...]

Bij de installatie aangeven dat die in Nederland staat en is opgelost, dat werkt perfect, ik spreek uit ervaring...
Heb jij hetzelfde 135V-issue tussen beide pinnen en aarding?

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:55
PindaRots schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:25:
[...]

Heb je hier iets aan:
[Afbeelding]
Opwek van de zonnepanelen was in maart: 262,08kWh

Wat zou er niet goed gegaan moeten zijn? Ik moet wel zeggen dat tussen 29 augustus en 9 september) een gat van ruim 10 dagen zit, omdat mijn Youless geen data doorstuurde. Excel heeft die opwek van die 10 dagen in 1 kwartiertje van 9 september gestopt toen de Youless weer werkte.

Ruimte 4 heeft geen ventilatie. Alleen een kiertje onder de deur. Boven de deur zat ooit eens glas welke ik eruit gehaald heb en voorzien van een houten plaatje, zie rechts.

[Afbeelding]
De garage is een betere plek dan centraal in je huis bij de trap. Dus als je de mogelijkheid hebt zou ik voor de garage gaan.

• Tom35
bmaster001 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:28:
[...]

Heb jij hetzelfde 135V-issue tussen beide pinnen en aarding?
Neen, ik heb een 3*400V +N net liggen...
Ik lees op google dat in Noorwegen dat ook een redelijk gekend verouderd systeem is (verouderd hoe kan dit nu in belgie.. :D ) .
Frankrijk komt het voor maar is het zeldzaam...

Als je kan omruilen naar een 2400 AC is dat misschien een optie...

• bmaster001
Tom35 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:39:
[...]

Neen, ik heb een 3*400V +N net liggen...
Ik lees op google dat in Noorwegen dat ook een redelijk gekend verouderd systeem is (verouderd hoe kan dit nu in belgie.. :D ) .
Frankrijk komt het voor maar is het zeldzaam...

Als je kan omruilen naar een 2400 AC is dat misschien een optie...
Noorwegen kan ik niet selecteren... enkel Frankrijk, Duitsland, Nederland en Zwitserland...

Omruilen is misschien een optie, maar zou wel spijtig zijn natuurlijk. Waar haal je de info dat het tot halverwege het jaar kan duren nog?

• Tom35
bmaster001 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:47:
[...]

Noorwegen kan ik niet selecteren... enkel Frankrijk, Duitsland, Nederland en Zwitserland...

Omruilen is misschien een optie, maar zou wel spijtig zijn natuurlijk. Waar haal je de info dat het tot halverwege het jaar kan duren nog?
Heb ik gelezen op het facebook in een zendure topic (via google want heb zelf geen FB)

https://www.facebook.com/...6/posts/1270035601150733/

Daarnaast is de 2400AC pas in het najaar goedgekeurd geweest in Belgie, maw zou kunnen dat je langer gaat moeten wachten dan...
Is Frankrijk geen optie die zouden ook nog 3*230 als net hebben al zijn het uitzonderingen...

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:26
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:43:
[...]

Net wat @Gramser ook heeft aangegeven ziet de Zendure via de P1 een teruglevering en hij zal vanaf (ik dacht vanaf 50W) deze stroom ipv terug het net in te sturen naar de batterij te laten gaan (je batterij is dus op dat moment een verbruiker, met de ingestelde vermogenlimit, maximaal dus 2.400W tot dat je batterij volledig vol is. het vermogen boven deze 2.400W (of wat je hebt ingesteld) zal dus alsnog het net terug worden geleverd.
deze modus moet je dus wel hebben ingesteld in de app. en hij regelt dat ook continue bij (kun je mooi zien in je app).
Het enige wat je dus niet in de app ziet is dat deze van je zonnepanelen komt, voor Zendure is de oorsprong gewoon je huis.
Ga je echter de Zendure smart meter met CT klemmen en aanvullende 50V CT klemmen gebruiken kun dit dus wel zien. die Zendure smart meter moet wel in je groepenkast worden ingebouwd incl. de CT klemmen die aangesloten moeten worden.
voor deze vermogens moet je wel een eigen groep hebben voor je Zendure anders is de limiet maximaal 800W.
Bedankt, @Gramser, @Jan-tweak. Ik heb het draaiende gekregen. Je moet wel echt alle settings volledig doorlopen. Gisteren deed hij wat hij moest, dacht ik, maar deze morgen solar niet naar batterij. Wat dieper gegraven en ja hoor, settings vergeten. Nu draait hij geweldig. En dat ik mijn solar niet separaat zie is me de extra kost niet waard. Ik zie die wel op Home Wizard. Ik heb nu een redelijk vlakke NOM (+- 50W).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_gcdjOnzcfrkNF6HkPe3ZFgIAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKrRfcfVOrkc0jkov3Ua59uH.jpg?f=fotoalbum_large

• bmaster001
Tom35 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:57:
[...]
Heb ik gelezen op het facebook in een zendure topic (via google want heb zelf geen FB)
https://www.facebook.com/...6/posts/1270035601150733/

Daarnaast is de 2400AC pas in het najaar goedgekeurd geweest in Belgie, maw zou kunnen dat je langer gaat moeten wachten dan...
Is Frankrijk geen optie die zouden ook nog 3*230 als net hebben al zijn het uitzonderingen...
In die facebook posts staat evengoed iemand die beweert dat het half april goedgekeurd zou moeten zijn, dus dat bewijst weinig vrees ik. Ik heb synergrid eens gemailed, benieuwd of (en wat) ze gaan antwoorden.

Frankrijk heb ik op aanraden van iemand anders hierboven al geprobeerd maar dat verandert niets...

• Ieniemienieme
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:16
Taro schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:38:
De topicwaarschuwing is uitgebreid mbt voorkomen slowchat en offtopic berichten. Daarnaast aan iedereen het verzoek om offtopic vragen niet te beantwoorden, maar te rapporteren zodat ze naar het juiste topic kunnen worden verplaatst.
En nu nogmaals mijn probleem, omdat deze inmiddels 3 pagina's weggedrukt is :)
Ieniemienieme schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:06:
Vraag;
Ik heb gisteren mijn electriciteits aansluiting laten veranderen van 1x35A naar 3x25A.
Alles is netjes verlopen en heb gewoon stroom overal.

Waar ik nu wel tegenaan loop is dat mijn Zendure 2400AC+ de WiFi verbinding kwijt was. Kreeg ik met geen mogelijkheid meer aan. Een shutdown en restart was uiteindelijk de oplossing.
Echter, de Zendure kan nu wel de Home Assistant P1 meter koppelen, maar ziet deze als offline. Terwijl de HA in de app wel als online en "operating as expected" registreert.
Voor de verzwaring werkte dit allemaal top en zelfs na de verzwaring heeft dit het nog even gedaan. (stroom moest er daarna weer even af voor het omzetten van de kookplaat aansluiting).

Heeft iemand hier hetzelfde meegemaakt en een mogelijke oplossing?
Wat niet werkt:
- P1 meter opnieuw koppelen aan WiFi
- P1 meter verwijderen bij de Zendure en opnieuw toevoegen (ook niet als ik de user data verwijder)

PS; P1 meter en Zendure zitten op hetzelfde 2,4GhZ WiFi netwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door Ieniemienieme op 15-04-2026 13:12 ]

Never underestimate my incompetence!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Vraag;
Ik heb gisteren mijn electriciteits aansluiting laten veranderen van 1x35A naar 3x25A.

Waar ik nu wel tegenaan loop is dat mijn Zendure 2400AC+ de WiFi verbinding kwijt was. Kreeg ik met geen mogelijkheid meer aan. Een shutdown en restart was uiteindelijk de oplossing.
Echter, de Zendure kan nu wel de Home Assistant P1 meter koppelen, maar ziet deze als offline. Terwijl de HA in de app wel als online en "operating as expected" registreert.
Voor de verzwaring werkte dit allemaal top en zelfs na de verzwaring heeft dit het nog even gedaan. (stroom moest er daarna weer even af voor het omzetten van de kookplaat aansluiting).

Wat niet werkt:
- P1 meter verwijderen bij de Zendure en opnieuw toevoegen (ook niet als ik de user data verwijder)

Kan je wel stabiel pingen naar beide apparaten?

Ik heb de set nog maar 1 dag dus eigenlijk kan ik niet uit ervaring spreken. Vanochtend moest ik snel nog even mijn AC+ op een andere groet zetten want ik had een groep van de micro inverter geleend maar daar zat een CT op, dus die kreeg dan verkeerde info.

Toen bij uitzetten drukte ik niet lang genoeg en ging de wifi eraf en ging de app op bluetooth. Toen moest ik hem ook opnieuw koppelen aan de wifi in de app. Ging wel heel makkelijk overigens.

Denk dat je de P1 misschien toch ff opnieuw moet koppelen, of maak desnoods een 2e SSID aan, dan kan je zien of het ook echt lukt en dan weer terug.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
PindaRots schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:42:
Ik heb een flink overschot aan stroom welke ik nu teruglever, maar straks natuurlijk alleen maar jammer is.

Opwek: 3200kWh (zonnepanelen op een oost-west dak.
Verbruik 2484kWh per jaar
Teruglevering: 2140kWh per jaar
Gas: 280m3 (tapwater en af en toe een dagdeel omdat mijn Dakin Ururu Sarara het even niet trekt).
Ik ben overdag niet thuis en om de week ook niet in het weekend.

Ik heb mijn P1 data laten analyseren door Jeroen.nl en daar kwam qua een stekker thuisaccu het volgende uit:
[Afbeelding]

Nu zijn de bedragen waar ze mee rekenen aan de hoge kant. Als ik kijk naar de Zendure SolarFlow 2400 AC+. Ik heb nu een vast contract welke in februari afloopt. Ik neig om over te stappen op een dynamisch contract, juist hiervoor lijkt me de Zendure geschikt zonder te koppelen met domotica oplossingen.

Qua plaatsing moet ik nog even kijken. Hij zou achter de meterkast kunnen in een voorraadkast, een aparte groep maken is dan het makkelijkste. Alleen staan er in de voorraadkast houdbare levensmiddelen opgeslagen. Hoe gaat dat met de warmte ontwikkeling?
Het gaat om ruimte 4 op de plattegrond (80cm breed, 100cm diep en 220cm hoog, met en aantal legplanken). Ruimte 2 is de meterkast.
[Afbeelding]
Alternatief is de garage (ruimte 7).

Is het sowieso verstandig om met mijn situatie aan een thuisaccu te beginnen? Over een aantal jaar willen we samen een ander huis komen. Vandaar dat ik niet direct ga voor de grote investeren, maar eerder kies voor het laaghangende fruit.
Mss ook je omvormer koppelen als je de mogelijkheid hebt... dan heb je een veel accurater beeld.

Vraag hier omtrent de WiFi waarmee je de Zendure P1 koppelt en de omvormer. Bij mij zit de meterkast aan de voorkant van het huis en komt de Zendure dus op het 'centrale' wifi netwerk te zitten. Wifi is hier heel goed, er zit een bekabelde Fritzbox 1750e in de meterkast. Hiermee maakt de P1 meter dan verbinding met het internet / lokaal net.

De omvormer zal in de schuur komen, waar nu nog geen WiFi is (wel UTP kabels). Als ik hier een simpele router ophangen, met alleen 2.4Ghz, wat is dan de reden dat beide met 'hetzelfde wifi netwerk' verbonden moeten zijn? Dit snap ik niet zo goed, het gaat er toch om dat ze beide toegang hebben tot het huisnetwerk en het internet?

[ Voor 15% gewijzigd door jelleeelco op 15-04-2026 14:39 ]

• Ieniemienieme
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:16
Fairy schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:26:
[...]

Kan je wel stabiel pingen naar beide apparaten?

Ik heb de set nog maar 1 dag dus eigenlijk kan ik niet uit ervaring spreken. Vanochtend moest ik snel nog even mijn AC+ op een andere groet zetten want ik had een groep van de micro inverter geleend maar daar zat een CT op, dus die kreeg dan verkeerde info.

Toen bij uitzetten drukte ik niet lang genoeg en ging de wifi eraf en ging de app op bluetooth. Toen moest ik hem ook opnieuw koppelen aan de wifi in de app. Ging wel heel makkelijk overigens.

Denk dat je de P1 misschien toch ff opnieuw moet koppelen, of maak desnoods een 2e SSID aan, dan kan je zien of het ook echt lukt en dan weer terug.
heb de P1 verwijderd uit de Zendure app.
De Home Assistant P1 meter uit de port gehaald, weer terug in gestopt.
Bij het toevoegen van de P1 meter in de Zendure app krijg ik nu de error "There was an error on this page, please try again later"... 8)7

EDIT; na wat geschuif met de API knop kan ik em wel weer koppelen, maar het resultaat blijft hetzelfde...

[ Voor 5% gewijzigd door Ieniemienieme op 15-04-2026 15:16 ]

Never underestimate my incompetence!

• Jan-tweak
bmaster001 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:06:
[...]

In die facebook posts staat evengoed iemand die beweert dat het half april goedgekeurd zou moeten zijn, dus dat bewijst weinig vrees ik. Ik heb synergrid eens gemailed, benieuwd of (en wat) ze gaan antwoorden.

Frankrijk heb ik op aanraden van iemand anders hierboven al geprobeerd maar dat verandert niets...
Dan weet je ook direct de waarde van Facebook, ik zie daar zo veel onzin op dat ik daar niet eens meer op kijk. :)

• Jan-tweak
Ieniemienieme schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:54:
[...]

heb de P1 verwijderd uit de Zendure app.
De Home Assistant P1 meter uit de port gehaald, weer terug in gestopt.
Bij het toevoegen van de P1 meter in de Zendure app krijg ik nu de error "There was an error on this page, please try again later"... 8)7
Zoals hier al vaker is aangegeven dat er een behoorlijke grote kans bestaat dat de HW P1 helaas niet werkt met Zendure.
Dus of opnieuw proberen of een Zendure ( of andere door Zendure ondersteunde P1 meter) gebruiken, wil je echter (verwacht ik) ook je huidige HW P1 meter blijven gebruiken heb je aanvullend wel nog een actieve splitter nodig ( de HW actieve splitter werkt perfect ) of als je nog een oudere DSMR 4 hebt zou je ook naar een Zendure smart meter met CT klemmen over kunnen gaan ( of andere door Zendure ondersteunde CT meters) die moet dan wel in je groepenkast ingebouwd worden, dat kun je beter aan een deskundige overlaten.

• Jan-tweak
Vraag;

Wat niet werkt:

Je hebt nu gewoon een andere slimme meter, ik verwacht ook eentje met DSMR versie 5, dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Vraag;

Wat niet werkt:

Laatste versie op de p1 meter?
Versie: 6.0305

Update's gaan niet altijd automatisch, dus even handmatig controleren.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Easy1
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:40
bmaster001 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:47:
[...]

Los van uw vervelend probleem - is dit enkel een probleem bij 3fase?
Ik was ook aan het kijken voor hetzelfde model in België te plaatsen op een 1fasige aansluiting.

• bmaster001
Easy1 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:40:
[...]

Los van uw vervelend probleem - is dit enkel een probleem bij 3fase?
Ik was ook aan het kijken voor hetzelfde model in België te plaatsen op een 1fasige aansluiting.
Wij hebben ook een 1-fasige aansluiting... dus ik zou zeggen, meet eens tussen een pin en de aarding. Als je geen 135V meet, kan je als land gewoon Nederland kiezen en zal het wel werken vermoed ik!
Misschien kunnen we de elektra vragen beter hier stellen. Zie topic warning.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

[ Voor 20% gewijzigd door Devke op 15-04-2026 15:59 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:13

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vanmiddag kwam ik er eindelijk aan toe om mijn Shelly Pro 3EM te installeren in de groepenkast beneden.
In het online dashboard van die meter zie ik de waardes elke ca. 15s wijzigen en dat lijkt me bijzonder traag.

Wie heeft z’n Zendure hieraan gekoppeld in NOM-modus? Worden de meetwaardes dan werkelijk maar eens in de 15s bijgewerkt?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Jan-tweak schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:22:
[...]

Zoals hier al vaker is aangegeven dat er een behoorlijke grote kans bestaat dat de HW P1 helaas niet werkt met Zendure.
Dus of opnieuw proberen of een Zendure ( of andere door Zendure ondersteunde P1 meter) gebruiken, wil je echter (verwacht ik) ook je huidige HW P1 meter blijven gebruiken heb je aanvullend wel nog een actieve splitter nodig ( de HW actieve splitter werkt perfect ) of als je nog een oudere DSMR 4 hebt zou je ook naar een Zendure smart meter met CT klemmen over kunnen gaan ( of andere door Zendure ondersteunde CT meters) die moet dan wel in je groepenkast ingebouwd worden, dat kun je beter aan een deskundige overlaten.
Let op Jan, er wordt gesproken over een Home Assistant P1-meter. Niet de HomeWizard P1-meter… ik moest ook even twee keer lezen.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Mijn hele bestelling van techpunt lijkt in de soep te vallen. Klantenservice is onbereikbaar. Is het wel echt een legitieme webshop?
Pagina: 1 ... 224 225 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. En blijf on-topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.