Henkoes schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:01:
[...]
Als je 4kw opwekt met de zon, red je het denk ik alsnog niet om alles op te slurpen met 2 torens, als ik al zie hoe erg de temp oploopt in gebruikerservaringen hier en reviews en cappen van de max power. Om deze reden (en snel goedkoop in kunnen kopen in de winter) heb ik een derde toren gekozen.
Ik snap jullie reactie maar het heeft echt 0 zin om 2 torentjes te maken vermoed ik. M'n piek is 6,2kW en ik trek meer dan 4 uur lang (nu al) 4kW dus die torentjes zijn binnen 2 uur gevuld, ik moet het uiteindelijk ook weer kwijt kunnen in huis. Helaas kan en zal ik nooit 30 kWh batterijen kunnen nemen/willen. Dat ga je vervolgens nooit meer gebruiken.
Vandaar mijn beredenering; Je kan dan beter continue 2400 watt van je panelen af halen + eventueel (warmtepomp), in de middag koken, auto laden, wassen, drogen, tapwater vat verwarmen. Op die manier zal je wel je volledig opwek benutten maar op Jeroen.nl kan je goed zien wat rendabel is qua capaciteit en terugverdienen enz. Zonde als de batterijen na 2 uur vol zijn en daarna heel de dag niks doen tot in de avond. (vind ik) maar goed wat ik zeg is ook niet perfect of goed haha.
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:14:
[...]
Als ik je verhaal lees vraag ik me werkelijk af of je zelf wel bewust bent of je die twee torentjes wel echt gaat gebruiken.
Je zegt zelf dat je eigenlijk niet weet wat je belasting van je groepen is? Heb je bv geen HW P1 dongle waardoor je ook inzicht hebt per fase hoe zwaar deze belast gaan worden?
Nu zul je zeker tijden hebben waarbij je tijdelijk meer dan 2.400W gaat verbruiken, maar sta je ook stil hoe lang dat dan ook is.
Als ik even puur naar mijn eigen verbruiken (> 6.000 kWh /jaar) kijk valt in de bruikbare periode van een thuis-batterij (NOM) de keren dat ik boven deze 2.400W kom eigenlijk heel erg mee, m’n de tijdsduur van de overschrijding is dermate klein dat, tenminste bij mij, ruim 90% van de tijd die tweede eigenlijk niets zou doen.
Nu heb ik wel geen EV maar kook wel al op stroom en heb ook een warmtepomp.
[...]
Klein advies, maak het zo dat je deze met enkele snelle handelingen kunt verwijderen en isoleer de ondergrond tegen optrekkend koude ( liefst niet brandbaar )
Nee, je snapt niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel staat o.a. hierboven. Ik weet zeker wel wat m'n verbruik is maar ik heb een EV waardoor de data van m'n P1 ook EV verbruik meeneemt wat logisch is maar daardoor word het lastiger om in te schatten samen met Slim laden van Tibber en Grid rewards hoeveel capaciteit nou echt nodig is. Ik kan en wil namelijk nooit m'n EV verbruik dekken met m'n batterij.
Het gaat ook niet over dat ik meer dan 2400 watt nodig heb want dat denk ik inderdaad niet. Ik heb nu al tot 7 uur gewoon opwek op m'n panelen en ik kan vanaf eind maart ongeveer i.c.m. de batterij straks gewoon volledig koken in de avond zonder van het net af te nemen. Het hebben van een EV i.c.m. slim laden en grid rewards maakt het lastiger om in te schatten wat je percentage zelfvoorzienendheid is maar ook kan zijn na een batterij. hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb en het iets duidelijker is. Ik draai overigens HA en bijna alles lees ik uit.
a2aan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:57:
[...]
Vooral dat evenwicht is belangrijk. Maximaal opwekvermogen zou ik niet op dimensioneren, tenzij je óók op maximale opwek energie dimensioneert, bijvoorbeeld omdat je iedere avond de EV wilt volladen met opwek van de dag.
Ja, met 5kW opwek exporteer je de helft naar het net (met 1x2400W omvormer), maar als je sowieso al 3/4 naar het net exporteert omdat je van de 36kWh opwek er maar 9 's nachts kan verbruiken, dan is dat niet erg.
En als je in de winter structureel >3000W verbruik hebt, bijvoorbeeld door een warmtepomp, dan is 2400W ontladen misschien toch genoeg, omdat de batterij halverwege de avond/nacht toch alweer leeg is.
Bovenstaande op basis van volledig NOM. Met (ook) opladen vanuit het net met goedkope dynamische tarieven, en NOM ontladen, zijn meer vermogen én meer opslag wellicht wel interessant.
Ik mag toch hopen dat dat je warmtepomp nooit zoveel verbruikt. mijn grondgebonden warmtepomp iig niet. Die draait op max 8/900 watt maar dan moet het ook wel extreem koud buiten zijn. Daarom zeg ik, aan 1 toren heb ik waarschijnlijk genoeg en daarmee kan ik heel de dag lang 2400 watt laden en de rest compenseren met wassen, drogen, tapwater opwarmen enz. Maar ik twijfelde nog even maar heb mijzelf overtuigd denk ik haha
Tosti Ham-Kaas245 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:22:
Nieuw in dit forum, ter voorbereiding op de aanschaf veel gelezen (maar niet alles 😉). Gisteren de 2400 AC+ en een AB3000L besteld en in afwachting van de levering nog een vraag over de aansluiting die ik hier in het forum ook niet direct beantwoord zie of ik moet er overheen gelezen hebben.
Het gaat me om de aansluiting: de opstelling kan ik kwijt in mijn kelder, op korte afstand van mijn meterkast. Ik kan kiezen voor een draadloze verbinding via de P1 smartmeter, via een Shelly Pro of een Zendure Smart CT:
Aanvullende info: ik heb zonnepanelen met micro-omvormers op het dak en ben op dit moment ook in de markt voor een hybride warmtepomp. Meting per fasen is dan toch aan te raden (sorry, ik ben geen elektriciën)? Daarmee valt de P1 smartmeter af. Rest de keuze voor een Zendure Smart CT of een Shelly Pro. Voordeel van de Zendure is een bekabelde communicatie (geen eventuele wifi issues), maar alleen integratie binnen het Zendure ecosysteem, terwijl de Shelly dan weer geen bekabelde aansluiting heeft, maar wel meer mogelijkheden. Klopt het dat de Shelly dan de beste keuze is of redeneer ik verkeerd?
Waarom zouden metingen per fase aan te raden zijn? Ik heb zelf ook micro omvormers, is echt totaal niet nodig tenzij ik iets over het hoofd zie maar ik zo lekker voor een P1 meter gaan, de CT klemmen zijn ook echt groot dus dat moet ook maar in je bestaande meterkast passen
Vraagje; Waarom hybride en niet gelijk volledig elektrisch? Ik zou sowieso gelijk voor volledig elektrisch gaan anders kan je straks weer geld uitgeven. Check zeker even de groene nerds podcast en hun telegram community. die kunnen je wel goed helpen.
Mistraller schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:30:
[...]
Valide punten. Ik ben het zeker met je eens dat het zinvol is om het in detail te weten, en ik weet alleen het totale verbruik, niet per fase. Nu is het wel zo dat we in het afgelopen jaar flink meer zijn gaan gebruiken, en dat is nog niet klaar, dus het is en blijft een moment opname. Er wordt veel gesport dus veel gewassen, bronwaterpomp in de tuin etc. En in de komende 10 jaar zal er zeker een warmtepomp en EV bij komen.
Kies ik nu voor 1 toren, dan zijn er weer argumenten om wellicht niet toch voor meer te kiezen...
Ik ben er overigens wel vanuit gegaan dat beide accu's op de aangesloten fase gaan terugleveren. Nu realiseer ik mij ineens wel dat mijn home assistant het verbruik per fase niet ziet, en dus ook niet kan doorgeven. Hoe werkt dit in de praktijk dan? Wordt er; indien verbruik lager dan 2400, eerst 1 toren leeggetrokken en dan pas de andere?
[...]
Mijn garage is vast aangebouwd, betonnen vloer is in de hele woning gelijk. (en helaas nergens kruipruimte). Het is er gemiddeld een graad of 5 koeler dan de woonkamer. En inderdaad moet het gewoon een kooitje worden wat er los voorstaat, ik wil alleen bescherming tegen omvallende fietsen etc.
Als je een P1 meter hebt van Homewizard (en je hebt het Energy+ abonnement nodig denk ik? of is dat alleen voor de app zelf?) Kan je gewoon de fase belasting in HA uitlezen, werkt top. Ook met de Tibber pulse trouwens alleen dan niet in watt maar in Ampere dacht ik, dus zal bijna met elke P1 meter wel kunnen
ctrl-tab schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:19:
Voor 0 op de meter wordt DSMR5 aanbevolen, maar toch lees ik dat de reactiesnelheid niet altijd direct is.
Daarnaast zie ik in de Giel integratie dat daar een standaard van 5 seconden wordt gehanteerd.
Ik vraag me dan af, maken die 5 extra seconden nog zo veel uit als je deze integratie gebruikt? (dus dsmr 4.2 , 10 seconden report tijd)
Heb bij Enexis een swap aangevraagd (4.2 --> 5.0 ) maar zo'n swap kost toch een 215 euro oid die ik liever bespaar als de meerwaarde beperkt is

Dan zou ik misschien eerder voor CT klemmen gaan, kans is wellicht aanwezig dat je Slimme meter sowieso vervangen moet worden door oudere protocollen die hij gebruikt? En de CT klemmen werken ook prima toch? Zonde van je geld denk ik indd.
[
Voor 91% gewijzigd door
Flexiilex op 14-04-2026 16:15
]