• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:17
@Flexiilex
Ik dacht heel lang om 1 torentje te maken. (in elk geval om/nabij de 10kW). Want ik heb nu niet zoveel PV om meer dan 1 te laden. Tot iemand in dit topic me erop wees dat je totaal beschikbare vermogen natuurlijk ook verdubbelt met 2 torens. En dan is inderdaad 4800W total output niet zo gek. Zeker als er ooit nog een warmtepomp bij komt icm koken, wassen etc... Dus toen lagen er ineens 2 kleine torentjes in mijn winkelmand. De vormfactor van de plus pas in mijn situatie ook beter, maar dat is puur persoonlijk.
Ik heb 2 PV setjes (2,1 en 0,5kW) en op die fases sluit ik ook de accu's aan, maar welke de zwaarste belaste fase is dat weet ik momenteel eigenlijk niet. Maar dat is zo gevonden met een keramisch kacheltje op de diverse aansluitpunten in huis en een stroomtang. Na herinrichting meterkast niet meer opgeschreven, wel veel beter verdeeld dan voorheen. En misschien komt daar nog wel uit dat ik wat ga wisselen.

Wat ik qua plaatsing wil gaan doen ben ik ook al een beetje over aan het nadenken. In de garage komen ze bijna naast de fietsen en pubers kijken nergens naar. Dus ik wil er wel een soort van kooitje oid omheen maken. Ik zag volgens mij op de facebook usergroup al eens een plaatje, iemand die met wat bouwstaalmatten een mooi rekje had gemaakt ter bescherming. Iemand daar nog andere goede ideeën voor?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:59
Mistraller schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:30:
@Flexiilex
Ik dacht heel lang om 1 torentje te maken. (in elk geval om/nabij de 10kW). Want ik heb nu niet zoveel PV om meer dan 1 te laden. Tot iemand in dit topic me erop wees dat je totaal beschikbare vermogen natuurlijk ook verdubbelt met 2 torens. En dan is inderdaad 4800W total output niet zo gek. Zeker als er ooit nog een warmtepomp bij komt icm koken, wassen etc... Dus toen lagen er ineens 2 kleine torentjes in mijn winkelmand. De vormfactor van de plus pas in mijn situatie ook beter, maar dat is puur persoonlijk.
Ik heb 2 PV setjes (2,1 en 0,5kW) en op die fases sluit ik ook de accu's aan, maar welke de zwaarste belaste fase is dat weet ik momenteel eigenlijk niet. Maar dat is zo gevonden met een keramisch kacheltje op de diverse aansluitpunten in huis en een stroomtang. Na herinrichting meterkast niet meer opgeschreven, wel veel beter verdeeld dan voorheen. En misschien komt daar nog wel uit dat ik wat ga wisselen.

Wat ik qua plaatsing wil gaan doen ben ik ook al een beetje over aan het nadenken. In de garage komen ze bijna naast de fietsen en pubers kijken nergens naar. Dus ik wil er wel een soort van kooitje oid omheen maken. Ik zag volgens mij op de facebook usergroup al eens een plaatje, iemand die met wat bouwstaalmatten een mooi rekje had gemaakt ter bescherming. Iemand daar nog andere goede ideeën voor?
Ik snap wat je zegt maar ik denk niet dat 4800 watt voor mij werkt. Het probleem met 10 kWh (2 torentjes van 2,4 en 2,88 per toren) betekend dat in 2 uur je batterij vol zit, tsja.. terwijl je met 2400 watt je overige capaciteit ook nog kan gebruiken voor een EV, wassen, drogen, eitje koken en je batterij 4/5 kan doorrammen op 2400 laden :)

Ik snap je keuze heel goed hoor, maar vandaar m’n twijfel. In de zomer wek ik zoveel op, dat kan ik alleen verminderen door slim laden beter in te zetten bij tibber maar vermoed dat Tibber daar zelf ook wel mee bezig is.

Het argument over een warmtepomp vind ik persoonlijk een beetje onzin want die gebruik je als er bijna geen zon is dus daar heb je niet zoveel aan. Mijn brine warmtepomp draait nu nauwelijks meer. Tapwater word ook om 13:00 gestart dus die trekt langzamerhand tot het einde ook 1 kWh voor een tijdje

M’n zonnepanelen doen op een dag als vandaag al 20.2 kWh (bewolkte dag) en met volle dag zon al 36 kWh. Ik ga dat hoe dan ook nooit in m’n batterij krijgen, blijft lastig. Kan iig altijd nog upgraden naar 2 torentjes of 11.5 kWh

• Mistraller
Flexiilex schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:13:
[...]

Ik snap wat je zegt maar ik denk niet dat 4800 watt voor mij werkt. Het probleem met 10 kWh (2 torentjes van 2,4 en 2,88 per toren) betekend dat in 2 uur je batterij vol zit, tsja.. terwijl je met 2400 watt je overige capaciteit ook nog kan gebruiken voor een EV, wassen, drogen, eitje koken en je batterij 4/5 kan doorrammen op 2400 laden :)

Ik snap je keuze heel goed hoor, maar vandaar m’n twijfel. In de zomer wek ik zoveel op, dat kan ik alleen verminderen door slim laden beter in te zetten bij tibber maar vermoed dat Tibber daar zelf ook wel mee bezig is.

Het argument over een warmtepomp vind ik persoonlijk een beetje onzin want die gebruik je als er bijna geen zon is dus daar heb je niet zoveel aan. Mijn brine warmtepomp draait nu nauwelijks meer. Tapwater word ook om 13:00 gestart dus die trekt langzamerhand tot het einde ook 1 kWh voor een tijdje

M’n zonnepanelen doen op een dag als vandaag al 20.2 kWh (bewolkte dag) en met volle dag zon al 36 kWh. Ik ga dat hoe dan ook nooit in m’n batterij krijgen, blijft lastig. Kan iig altijd nog upgraden naar 2 torentjes of 11.5 kWh
Zo is het voor ieder verschillend... EV heb ik (nog) niet, maar wie weet staat die straks vrolijk mee te laden/ontladen, want op de meeste Nederlandse opritten staat nu gewoon onbenutte capaciteit.

Warmtepomp opmerking snap ik wel, maar ook vandaag heeft onze CV gedraaid, terwijl PV wel wat heeft gedaan. Ik heb de set niet gekocht om te handelen, maar dat kan ooit veranderen. En dan is voldoende vermogen ineens wel leuk.

Anyway, als je veel produceert zou ik het zo plannen dat je niet teveel kans hebt op flink terugleveren, met het oog op 2027 en verder. Ligt ook aan het beoogde doel. Wil je NOM bereiken? Handelen? Spielerij cq ervaring opdoen?

Verder heb ik de indruk dat met name bij jonge bedrijven de setups niet jarenlang hetzelfde blijven. Dus pas over 3 jaar een tweede torentje zou zomaar kunnen betekenen dat het een heel ander setje is en wellicht niet eens compatibel. Ook daarom nu dan maar 2, dan hou ik wat opties open voor later en ziet het er nu in elk geval netjes uit.

---------------

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:39
Zijn er tweakers die een zendure accu hebben i.c.m. een Enphase Metered PV installatie?

Ik heb best wat teruggelezen maar zie nog niet zoveel gebruikerservaringen?

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:53
Bouwertje schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 06:16:
Zijn er tweakers die een zendure accu hebben i.c.m. een Enphase Metered PV installatie?

Ik heb best wat teruggelezen maar zie nog niet zoveel gebruikerservaringen?
Ja. Deze combinatie heb ik. Heb alles lopen via home assistant. Werkt prima.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:43
Supahted schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:08:
Ik lees er eigenlijk weinig over, maar zijn er mensen die de lab functie ‘one to many’ in gebruik hebben?

[Afbeelding]
Toevallig gisteren aangezet. Ik zag niet veel verschil maar het lijkt -in de app- erop alsof de laad- en ontlaadvermogens zich sneller aanpassen aan wat de P1-meter meet. Ik heb dit niet verder onderzocht.

• Bouwertje
pasmanm schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 06:26:
[...]

En wat regel je dan via home assistant? Het laden van de thuisaccu? Nul op de meter? Het afschaven van de micro’s bij teveel terugleveren?

Ik hoef niet direct te handelen maar wil (straks) zoveel mogelijk terugleveren voorkomen. Ziet de envoy de batterij als een serieuze gebruiker? Gaat de envoy niet te snel knijpen of pendelen bij het laden? Is de HA integratie ingewikkeld, ik heb ook HA maar meer dan een lampje wat vermogensheffingen en het weer doe ik er nog niet mee.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:46
pasmanm schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 06:26:
[...]

Ik zou dit ook willen. Kan je vanuit HA dan de opwek van Enphase kunnen beperken zodra je vanuit HA leest dat soc van de zendure bijna vol is?

• Henkoes
Als je 3 torens hebt. Specifiek 2x een 2400 AC en 1x 2400 AC+. Dan is het standby verbruik na schatting: 0,86kwh tot 1,29kwh.
Dat is nog best fors!! Had ik niet overna gedacht.

Kan dit nog nog verder ingeperkt worden?

[ Voor 6% gewijzigd door Henkoes op 14-04-2026 07:59 ]

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:49
Flexiilex schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:13:
[...]

Je kan het zo bekijken:
Totale opwek/ verbruik nacht heb je nodig voor totale capaciteit batterij
max 36 kWh aan capaciteit krijg je nooit vol met de zon in de winter, dat kan zonde zijn.
Hoogste belasting/ opwek heb je nodig voor het aantal torentjes Zendure.
Als je maximale opwek 5kW is en je hebt 1 x 2400 AC, dan gaat er alsnog 2,6kW het net op of dien je op te vangen met andere verbruikers.

alles bij elkaar je eigen evenwicht in vinden, ieder heeft zo zijn/haar eigen keuzes.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• Henkoes
Wai_AM schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:52:
[...]

Je kan het zo bekijken:
max 36 kWh aan capaciteit krijg je nooit vol met de zon in de winter, dat kan zonde zijn.
Als je maximale opwek 5kW is en je hebt 1 x 2400 AC, dan gaat er alsnog 2,6kW het net op of dien je op te vangen met andere verbruikers.

alles bij elkaar je eigen evenwicht in vinden, ieder heeft zo zijn/haar eigen keuzes.
Als je 4kw opwekt met de zon, red je het denk ik alsnog niet om alles op te slurpen met 2 torens, als ik al zie hoe erg de temp oploopt in gebruikerservaringen hier en reviews en cappen van de max power. Om deze reden (en snel goedkoop in kunnen kopen in de winter) heb ik een derde toren gekozen.

[ Voor 5% gewijzigd door Henkoes op 14-04-2026 08:01 ]

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:49
Henkoes schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:01:
[...]

Als je 4kw opwekt met de zon, red je het denk ik alsnog niet om alles op te slurpen met 2 torens, als ik al zie hoe erg de temp oploopt in gebruikerservaringen hier en reviews en cappen van de max power. Om deze reden (en snel goedkoop in kunnen kopen in de winter) heb ik een derde toren gekozen.
AC versie valt wel mee, temp met fan bij mij nooit hoger dan 36 graden, de nieuwe versies is "moeilijker" om fans aan te sluiten, de rest vang ik op met HW PIB/warmtepomp/airco/boiler.
Iedere toren die je niet hoeft te kopen is er een die je niet hoeft terug te verdienen etc.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• Henkoes
Wai_AM schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:06:
[...]

AC versie valt wel mee, temp met fan bij mij nooit hoger dan 36 graden, de nieuwe versies is "moeilijker" om fans aan te sluiten, de rest vang ik op met HW PIB/warmtepomp/airco/boiler.
Iedere toren die je niet hoeft te kopen is er een die je niet hoeft terug te verdienen etc.
Dank voor het delen van deze ervaring!
Als het aantal kwh ongv gelijk moet blijven, dan is de overhead 300 euro. Grote nadeel vind ik de standby verliezen. Ander voordeel is, verdelen van de temperatuur en load (c waarde) over een extra toren. Verhoogd wellicht de lifespan.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:22
Mistraller schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:30:
@Flexiilex
Als ik je verhaal lees vraag ik me werkelijk af of je zelf wel bewust bent of je die twee torentjes wel echt gaat gebruiken.
Je zegt zelf dat je eigenlijk niet weet wat je belasting van je groepen is? Heb je bv geen HW P1 dongle waardoor je ook inzicht hebt per fase hoe zwaar deze belast gaan worden?
Nu zul je zeker tijden hebben waarbij je tijdelijk meer dan 2.400W gaat verbruiken, maar sta je ook stil hoe lang dat dan ook is.
Als ik even puur naar mijn eigen verbruiken (> 6.000 kWh /jaar) kijk valt in de bruikbare periode van een thuis-batterij (NOM) de keren dat ik boven deze 2.400W kom eigenlijk heel erg mee, m’n de tijdsduur van de overschrijding is dermate klein dat, tenminste bij mij, ruim 90% van de tijd die tweede eigenlijk niets zou doen.
Nu heb ik wel geen EV maar kook wel al op stroom en heb ook een warmtepomp.
Klein advies, maak het zo dat je deze met enkele snelle handelingen kunt verwijderen en isoleer de ondergrond tegen optrekkend koude ( liefst niet brandbaar )

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:32
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 06:40:
[...]

Toevallig gisteren aangezet. Ik zag niet veel verschil maar het lijkt -in de app- erop alsof de laad- en ontlaadvermogens zich sneller aanpassen aan wat de P1-meter meet. Ik heb dit niet verder onderzocht.
Dank voor de feedback. Ik ga het ook is testen. Merk dat bij bewolkte dagen met veel wisselend vermogen uit de zonnepanelen de Zendure soms slecht het laadvermogen kan bijhouden/stellen. Wellicht dat dit gaat helpen.

• pasmanm
Bouwertje schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 06:44:
[...]

En wat regel je dan via home assistant? Het laden van de thuisaccu? Nul op de meter? Het afschaven van de micro’s bij teveel terugleveren?

Ik hoef niet direct te handelen maar wil (straks) zoveel mogelijk terugleveren voorkomen. Ziet de envoy de batterij als een serieuze gebruiker? Gaat de envoy niet te snel knijpen of pendelen bij het laden? Is de HA integratie ingewikkeld, ik heb ook HA maar meer dan een lampje wat vermogensheffingen en het weer doe ik er nog niet mee.
Momenteel stuur ik mijn laadpaal, elektrische boiler, thuisbatterij en warmtepomp aan via Home Assistant. De opzet is in de basis vrij simpel: op basis van de P1-data heb ik een aantal prioriteitsregels ingesteld.

Bij teweinig zonne-energy, stuurt de batterij nul-op-de-meter. Zodra de auto laadt, gaat de batterij in 'laad-only' modus. (zodat eventuele zonneenergie weer de batterij ingaat zodra de auto de batterijen gaat balanceren).
Is de thuisbatterij vol, of is deze maximaal aan het laden en is er nog zonne energie overschot, dan wordt het resterende overschot naar de elektrische boiler geleid.

Omdat ik nog een jaar vastzit aan een vast energiecontract, stuur ik nog niet op dynamische tarieven en wordt de Enphase-omvormer niet begrensd. Dat verandert waarschijnlijk zodra ik overstap op een dynamisch contract.

In Homeassistant is het redelijk makkelijk om alles aan elkaar te knopen.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:36
Wai_AM schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:52:
[...]

Je kan het zo bekijken:

Vooral dat evenwicht is belangrijk. Maximaal opwekvermogen zou ik niet op dimensioneren, tenzij je óók op maximale opwek energie dimensioneert, bijvoorbeeld omdat je iedere avond de EV wilt volladen met opwek van de dag.

Ja, met 5kW opwek exporteer je de helft naar het net (met 1x2400W omvormer), maar als je sowieso al 3/4 naar het net exporteert omdat je van de 36kWh opwek er maar 9 's nachts kan verbruiken, dan is dat niet erg.

En als je in de winter structureel >3000W verbruik hebt, bijvoorbeeld door een warmtepomp, dan is 2400W ontladen misschien toch genoeg, omdat de batterij halverwege de avond/nacht toch alweer leeg is.

Bovenstaande op basis van volledig NOM. Met (ook) opladen vanuit het net met goedkope dynamische tarieven, en NOM ontladen, zijn meer vermogen én meer opslag wellicht wel interessant.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:58
Supahted schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:30:
[...]

Dank voor de feedback. Ik ga het ook is testen. Merk dat bij bewolkte dagen met veel wisselend vermogen uit de zonnepanelen de Zendure soms slecht het laadvermogen kan bijhouden/stellen. Wellicht dat dit gaat helpen.
Ook recent aangevinkt
Ik zie in de nacht dat maar 1 van de torens actief energie levert en de andere 2 in standby staan. Eentje ervan zonder klokje, de andere met een klokje of soms beide met een klokje
Moeilijk op te volgen op welk vermogen ze alle 3 terug actief zijn maar ik vermoed ergens rond de 150W.
Indien je in de historie kijkt van elke accu kan je wel terugvinden wanneer die actief was

• Bouwertje
@pasmanm Ik maak me een beetje zorgen over het feit als ik de envoy naar 'geen teruglevering' zet of het dan goed gaat met het laden van de batterij? Ik heb geen EV, wel een warmtepomp, maar wil straks de mogelijkheid hebben om enphase 'te knijpen' als de accu vol is en mijn verbruik is minimaal. Ook ben ik benieuwd of het laden van de accu de envoy genoeg reden geeft om gedeeltelijk te blijven leveren.

• wickedreaction
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:17
@ jan-Tweak

Dat kan zo zijn ja maar ik wil graag de afgebeelde 2400AC kopen zoals afgebeeld deze staat dan wel in de lijst.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:01
Bouwertje schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:31:
@pasmanm Ik maak me een beetje zorgen over het feit als ik de envoy naar 'geen teruglevering' zet of het dan goed gaat met het laden van de batterij? Ik heb geen EV, wel een warmtepomp, maar wil straks de mogelijkheid hebben om enphase 'te knijpen' als de accu vol is en mijn verbruik is minimaal. Ook ben ik benieuwd of het laden van de accu de envoy genoeg reden geeft om gedeeltelijk te blijven leveren.
Ik heb geen Enphase maar de discussie is hier al vaker voorgekomen. De Enphase stopt de terugleveren. De batterij gaat pas laden bij terugleveren. In feite meet de Enphase "tot" de meter en de batterij wil teruglevering "onder" de meter zien. Ze zitten mekaar daardoor dus in de weg kwa werking en je batterij zal niet gaan opladen.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

AquilaXL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:05:
Ik heb geen Enphase maar de discussie is hier al vaker voorgekomen. De Enphase stopt de terugleveren. De batterij gaat pas laden bij terugleveren. In feite meet de Enphase "tot" de meter en de batterij wil teruglevering "onder" de meter zien. Ze zitten mekaar daardoor dus in de weg kwa werking en je batterij zal niet gaan opladen.
… of de Enphase zal niet gaan curltailen?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-04 13:27
Nieuw in dit forum, ter voorbereiding op de aanschaf veel gelezen (maar niet alles 😉). Gisteren de 2400 AC+ en een AB3000L besteld en in afwachting van de levering nog een vraag over de aansluiting die ik hier in het forum ook niet direct beantwoord zie of ik moet er overheen gelezen hebben.

Het gaat me om de aansluiting: de opstelling kan ik kwijt in mijn kelder, op korte afstand van mijn meterkast. Ik kan kiezen voor een draadloze verbinding via de P1 smartmeter, via een Shelly Pro of een Zendure Smart CT:

Aanvullende info: ik heb zonnepanelen met micro-omvormers op het dak en ben op dit moment ook in de markt voor een hybride warmtepomp. Meting per fasen is dan toch aan te raden (sorry, ik ben geen elektriciën)? Daarmee valt de P1 smartmeter af. Rest de keuze voor een Zendure Smart CT of een Shelly Pro. Voordeel van de Zendure is een bekabelde communicatie (geen eventuele wifi issues), maar alleen integratie binnen het Zendure ecosysteem, terwijl de Shelly dan weer geen bekabelde aansluiting heeft, maar wel meer mogelijkheden. Klopt het dat de Shelly dan de beste keuze is of redeneer ik verkeerd?

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:06
Goedemorgen,
Zojuist mijn nieuwe systeem (2 stuks 2400 AC+ met elk 2 stuks AB3000L) vlotjes geïnstalleerd en deze voorlopig even via HEMS op Automodus ingesteld. Even nog een vraag met betrekking tot de maximale laad- en ontlaadvermogen: ik wil deze voor beide omvormers op 2400W hebben (ze zitten beide op een aparte groep), dus zou ik deze in HEMS op 4800W moeten zetten. Echter boven de 3000W moet ik het installatiecontract uploaden, wat ik niet heb (zelf de groepen aangelegd met een zeer handige buurman). Hoe zijn jullie daarmee om gegaan?

• Mistraller
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:14:
[...]

Als ik je verhaal lees vraag ik me werkelijk af of je zelf wel bewust bent of je die twee torentjes wel echt gaat gebruiken.
Je zegt zelf dat je eigenlijk niet weet wat je belasting van je groepen is? Heb je bv geen HW P1 dongle waardoor je ook inzicht hebt per fase hoe zwaar deze belast gaan worden?
Nu zul je zeker tijden hebben waarbij je tijdelijk meer dan 2.400W gaat verbruiken, maar sta je ook stil hoe lang dat dan ook is.
Als ik even puur naar mijn eigen verbruiken (> 6.000 kWh /jaar) kijk valt in de bruikbare periode van een thuis-batterij (NOM) de keren dat ik boven deze 2.400W kom eigenlijk heel erg mee, m’n de tijdsduur van de overschrijding is dermate klein dat, tenminste bij mij, ruim 90% van de tijd die tweede eigenlijk niets zou doen.
Valide punten. Ik ben het zeker met je eens dat het zinvol is om het in detail te weten, en ik weet alleen het totale verbruik, niet per fase. Nu is het wel zo dat we in het afgelopen jaar flink meer zijn gaan gebruiken, en dat is nog niet klaar, dus het is en blijft een moment opname. Er wordt veel gesport dus veel gewassen, bronwaterpomp in de tuin etc. En in de komende 10 jaar zal er zeker een warmtepomp en EV bij komen.
Kies ik nu voor 1 toren, dan zijn er weer argumenten om wellicht niet toch voor meer te kiezen...
Ik ben er overigens wel vanuit gegaan dat beide accu's op de aangesloten fase gaan terugleveren. Nu realiseer ik mij ineens wel dat mijn home assistant het verbruik per fase niet ziet, en dus ook niet kan doorgeven. Hoe werkt dit in de praktijk dan? Wordt er; indien verbruik lager dan 2400, eerst 1 toren leeggetrokken en dan pas de andere?
[...]

Klein advies, maak het zo dat je deze met enkele snelle handelingen kunt verwijderen en isoleer de ondergrond tegen optrekkend koude ( liefst niet brandbaar )
Mijn garage is vast aangebouwd, betonnen vloer is in de hele woning gelijk. (en helaas nergens kruipruimte). Het is er gemiddeld een graad of 5 koeler dan de woonkamer. En inderdaad moet het gewoon een kooitje worden wat er los voorstaat, ik wil alleen bescherming tegen omvallende fietsen etc.

---------------

• Henkoes
Eduardo M schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:35:
Goedemorgen,
Zojuist mijn nieuwe systeem (2 stuks 2400 AC+ met elk 2 stuks AB3000L) vlotjes geïnstalleerd en deze voorlopig even via HEMS op Automodus ingesteld. Even nog een vraag met betrekking tot de maximale laad- en ontlaadvermogen: ik wil deze voor beide omvormers op 2400W hebben (ze zitten beide op een aparte groep), dus zou ik deze in HEMS op 4800W moeten zetten. Echter boven de 3000W moet ik het installatiecontract uploaden, wat ik niet heb (zelf de groepen aangelegd met een zeer handige buurman). Hoe zijn jullie daarmee om gegaan?
Probeer HEMS uit te zetten. Lukt het dan om afzonderlijk de batterijen op 2,4kw te zetten?

• Gramser
Boven de 3000 geldt alleen voor het ontlaadvermogen. Laden kan gewoon naar 4800 worden gezet als je eenmaal je eigen akkoord hebt gegeven.

En anders laat je de buurman even een beschrijving opstellen, ik kan me niet voorstellen dat er iemand bij Zendure echt inhoudelijk naar kijkt.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:01:
Boven de 3000 geldt alleen voor het ontlaadvermogen. Laden kan gewoon naar 4800 worden gezet als je eenmaal je eigen akkoord hebt gegeven.

En anders laat je de buurman even een beschrijving opstellen, ik kan me niet voorstellen dat er iemand bij Zendure echt inhoudelijk naar kijkt.
Het lijk me 1 doel dienen; cover van zendure's ass wanneer er ergens vuur uitbreekt als gevolg van overbelasting. Ofwel ter ondersteuning van een eventuele rechtzaak, ofwel om reputatieschade te voorkomen.

Wil ook twee omvormers gaan installeren, op losse groepen. Heb geen tekening, maar goed met paint/draw.io en/of chatgpt kom je een eind? :)
Wil toch DIY gaan, dus de giel integratie route met nodered proxy :)

[ Voor 4% gewijzigd door ctrl-tab op 14-04-2026 12:11 ]

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• Henkoes
ctrl-tab schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:08:
[...]

Het lijk me 1 doel dienen; cover van zendure's ass wanneer er ergens vuur uitbreekt als gevolg van overbelasting. Ofwel ter ondersteuning van een eventuele rechtzaak, ofwel om reputatieschade te voorkomen.

Wil ook twee omvormers gaan installeren, op losse groepen. Heb geen tekening, maar goed met paint/draw.io en/of chatgpt kom je een eind? :)
Wil toch DIY gaan, dus de giel integratie route met nodered proxy :)
Dat en bewustwording.
Boven de 3000 kan het bijv (zoals bij mij) tricky worden als je teveel over 1 fase gaat duwen en je fase automaat klapt eruit.

• Jan-tweak
Mistraller schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:30:
[...]

Valide punten. Ik ben het zeker met je eens dat het zinvol is om het in detail te weten, en ik weet alleen het totale verbruik, niet per fase.
sorry, ik was denk ik niet duidelijk, het gaat hier niet over je verbruik ( dat is in kWh) maar hoeveel vermogen je maximaal trekt (onafhankelijk van je fase).
hier een voorbeeld met wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liNp14b56Qn7BZ_hQNCB4PO6W2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GWjKahghj96cEDNDEwot8KVj.png?f=fotoalbum_large
In dit voorbeeld zie je dat ik totaal 16,4 kWh op die dag verbruikt heb, maar ik eigenlijk nooit boven die 2.300W vermogensgrens gekomen ben, een tweede set zou dus totaal geen enkel nut hebben gehad, sterker nog omdat dan de omvormers zelf maar deels belast worden zal hun RTE lager worden, dus meer verlies.
Nu is het wel zo dat we in het afgelopen jaar flink meer zijn gaan gebruiken, en dat is nog niet klaar, dus het is en blijft een moment opname. Er wordt veel gesport dus veel gewassen, bronwaterpomp in de tuin etc. En in de komende 10 jaar zal er zeker een warmtepomp en EV bij komen.
dat kan, alleen dat is alles qua hoeveelheid energie en niet altijd over vermogen.
De huidige moderne wasmachines zijn dus ook een heel stuk zuiniger dan eentje van 20 jaar geleden.
Kies ik nu voor 1 toren, dan zijn er weer argumenten om wellicht niet toch voor meer te kiezen...
Ik ben er overigens wel vanuit gegaan dat beide accu's op de aangesloten fase gaan terugleveren.
ja, dat doen ze wel, echter in je slimme meter wordt alles inern gesaldeerd, dus voor je stroomrekening maakt het dus niets uit waar je de thuis-batterij hebt aangesloten.
dus of je nu 10 kWh op fase 1 en 5 kWh of pase 3 hebt aangesloten uiteindelijk is dat dus evenveel als één unit van 15 kWh of fase 2. (als voorbeeld)
Nu realiseer ik mij ineens wel dat mijn home assistant het verbruik per fase niet ziet, en dus ook niet kan doorgeven. Hoe werkt dit in de praktijk dan? Wordt er; indien verbruik lager dan 2400, eerst 1 toren leeggetrokken en dan pas de andere?

[...]
nee, maar als je HA hebt kan HA dat toch prima zien via je aangesloten P1 ?
Mijn garage is vast aangebouwd, betonnen vloer is in de hele woning gelijk. (en helaas nergens kruipruimte). Het is er gemiddeld een graad of 5 koeler dan de woonkamer. En inderdaad moet het gewoon een kooitje worden wat er los voorstaat, ik wil alleen bescherming tegen omvallende fietsen etc.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:59
Tosti Ham-Kaas245 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:22:
Nieuw in dit forum, ter voorbereiding op de aanschaf veel gelezen (maar niet alles 😉). Gisteren de 2400 AC+ en een AB3000L besteld en in afwachting van de levering nog een vraag over de aansluiting die ik hier in het forum ook niet direct beantwoord zie of ik moet er overheen gelezen hebben.

Het gaat me om de aansluiting: de opstelling kan ik kwijt in mijn kelder, op korte afstand van mijn meterkast. Ik kan kiezen voor een draadloze verbinding via de P1 smartmeter, via een Shelly Pro of een Zendure Smart CT:

Aanvullende info: ik heb zonnepanelen met micro-omvormers op het dak en ben op dit moment ook in de markt voor een hybride warmtepomp. Meting per fasen is dan toch aan te raden (sorry, ik ben geen elektriciën)? Daarmee valt de P1 smartmeter af. Rest de keuze voor een Zendure Smart CT of een Shelly Pro. Voordeel van de Zendure is een bekabelde communicatie (geen eventuele wifi issues), maar alleen integratie binnen het Zendure ecosysteem, terwijl de Shelly dan weer geen bekabelde aansluiting heeft, maar wel meer mogelijkheden. Klopt het dat de Shelly dan de beste keuze is of redeneer ik verkeerd?
P1 rapporteert ook per fase, en met DSMR5 per seconde. Werkt hier prima! Wat ik begrijp van de CT's is dat de Zendure daar niet snel op reageert.

Bekabelde aansluiting met Zendure is een fundamenteel probleem. Zeker als je hem in de kelder hangt, is een dedicated AP misschien het meest praktisch.

• Mistraller
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:16:
[...]

sorry, ik was denk ik niet duidelijk, het gaat hier niet over je verbruik ( dat is in kWh) maar hoeveel vermogen je maximaal trekt (onafhankelijk van je fase).
hier een voorbeeld met wat ik bedoel:
[Afbeelding]
In dit voorbeeld zie je dat ik totaal 16,4 kWh op die dag verbruikt heb, maar ik eigenlijk nooit boven die 2.300W vermogensgrens gekomen ben, een tweede set zou dus totaal geen enkel nut hebben gehad, sterker nog omdat dan de omvormers zelf maar deels belast worden zal hun RTE lager worden, dus meer verlies.
Helder;. totaal vermogen weet ik wel ja, dat piekt met regelmaat richting de 4kW, maar goed, de pieken zijn natuurlijk niet urenlang. Maar wat ik (en vooral mijn vrouw) niet wil is dat we na moeten gaan denken wat we wanneer aan kunnen zetten.
[...]

dat kan, alleen dat is alles qua hoeveelheid energie en niet altijd over vermogen.
De huidige moderne wasmachines zijn dus ook een heel stuk zuiniger dan eentje van 20 jaar geleden.
Eens! Maar sinds vorig jaar staat er hier een droger (nooit gehad) dus dat is 100% toename tov de waslijn ;)
En zo komen er nog wel meer gebruikers bij in ons huis in de komende 5 a 10 jaar. Je kunt er nooit 100% op anticiperen.
[...]

ja, dat doen ze wel, echter in je slimme meter wordt alles inern gesaldeerd, dus voor je stroomrekening maakt het dus niets uit waar je de thuis-batterij hebt aangesloten.
dus of je nu 10 kWh op fase 1 en 5 kWh of pase 3 hebt aangesloten uiteindelijk is dat dus evenveel als één unit van 15 kWh of fase 2. (als voorbeeld)

[...]
nee, maar als je HA hebt kan HA dat toch prima zien via je aangesloten P1 ?

[...]
Kak; my bad. Ik zie nu pas dat ik die entiteiten inderdaad heb! Ze staan uitgeschakeld.

---------------

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01

koboy

Heb een idee voor een icon

Mistraller schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:41:
[...]

Helder;. totaal vermogen weet ik wel ja, dat piekt met regelmaat richting de 4kW, maar goed, de pieken zijn natuurlijk niet urenlang. Maar wat ik (en vooral mijn vrouw) niet wil is dat we na moeten gaan denken wat we wanneer aan kunnen zetten.

[...]

Eens! Maar sinds vorig jaar staat er hier een droger (nooit gehad) dus dat is 100% toename tov de waslijn ;)
En zo komen er nog wel meer gebruikers bij in ons huis in de komende 5 a 10 jaar. Je kunt er nooit 100% op anticiperen.

[...]

Kak; my bad. Ik zie nu pas dat ik die entiteiten inderdaad heb! Ze staan uitgeschakeld.
Een piek van 4kW haal ik hier ook makkelijk. Kwestie van de magnetron en waterkoker even tegelijk aan.....
Korte pieken heeft geen zin om naar te kijken want de omvormer heeft een paar seconden nodig om reactief op en af te regelen. Maar als regelmatig de wasmachine aan staat, en nog wat andere grote verbruikers heb je het over iets anders. Maar bedenk wel dat moderne warmtepomp apparatuur relatief weinig verbruikt. De droger maar 800W, terwijl dat vroeger meer dan 2000W was.

Over efficiëntie hoef je je niet druk te maken. Lage belasting wordt door de proxy van gast777 gerouleerd over steeds 1 omvormer. HEMS schakelt ook pas een tweede omvormer bij als dat nodig is.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• ctrl-tab
Voor 0 op de meter wordt DSMR5 aanbevolen, maar toch lees ik dat de reactiesnelheid niet altijd direct is.

Daarnaast zie ik in de Giel integratie dat daar een standaard van 5 seconden wordt gehanteerd.
Ik vraag me dan af, maken die 5 extra seconden nog zo veel uit als je deze integratie gebruikt? (dus dsmr 4.2 , 10 seconden report tijd)

Heb bij Enexis een swap aangevraagd (4.2 --> 5.0 ) maar zo'n swap kost toch een 215 euro oid die ik liever bespaar als de meerwaarde beperkt is :)

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:54
ctrl-tab schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:19:
Voor 0 op de meter wordt DSMR5 aanbevolen, maar toch lees ik dat de reactiesnelheid niet altijd direct is.

Daarnaast zie ik in de Giel integratie dat daar een standaard van 5 seconden wordt gehanteerd.
Ik vraag me dan af, maken die 5 extra seconden nog zo veel uit als je deze integratie gebruikt? (dus dsmr 4.2 , 10 seconden report tijd)

Heb bij Enexis een swap aangevraagd (4.2 --> 5.0 ) maar zo'n swap kost toch een 215 euro oid die ik liever bespaar als de meerwaarde beperkt is :)
Ik heb zelf ook een oude dsmr 4.0 die elke 10sec report. En ik denk dat het geen zin heeft om daar speciaal voor te upgraden. Maar dat licht misschien ook wel aan je verbruik. Als je een stabiel verbruik hebt, is het minder snel zinvol dan als je veel fluctuaties hebt. Kijk vooral naar wat je denkt te gaan besparen.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• ctrl-tab
RemmyB83 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:24:
[...]

Ik heb zelf ook een oude dsmr 4.0 die elke 10sec report. En ik denk dat het geen zin heeft om daar speciaal voor te upgraden. Maar dat licht misschien ook wel aan je verbruik. Als je een stabiel verbruik hebt, is het minder snel zinvol dan als je veel fluctuaties hebt. Kijk vooral naar wat je denkt te gaan besparen.
Verbruik is vrij stabiel inderdaad, in de basis. Het meest fluctuerend lijkt me de wasmachine met zijn diverse fases.. maarja ook die houden per stuk wel eventjes aan. Dan wijk je gemiddeld 4.5 seconde af t.a.v. 1 seconde report tijd. Lijkt me niet in de papieren lopen?

• Mistraller
koboy schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:08:
[...]

Een piek van 4kW haal ik hier ook makkelijk. Kwestie van de magnetron en waterkoker even tegelijk aan.....
Korte pieken heeft geen zin om naar te kijken want de omvormer heeft een paar seconden nodig om reactief op en af te regelen. Maar als regelmatig de wasmachine aan staat, en nog wat andere grote verbruikers heb je het over iets anders. Maar bedenk wel dat moderne warmtepomp apparatuur relatief weinig verbruikt. De droger maar 800W, terwijl dat vroeger meer dan 2000W was.

Over efficiëntie hoef je je niet druk te maken. Lage belasting wordt door de proxy van gast777 gerouleerd over steeds 1 omvormer. HEMS schakelt ook pas een tweede omvormer bij als dat nodig is.
Ja het is wasmachine, droger, oven, inductie, vaatwasser, bronbemaling, vrouwlief wil nog een Quooker, en zoals gezegd in de nabije toekomst EV en een warmtepomp. Wat ik vooral wil bereiken is dat je er niet over na hoeft te denken of je iets aan kunt zetten, nu zijn we wel eens met uitgestelde starttijden bezig en dan klagen de kinderen weer dat hun sportkleding nog nat is etc.

En wie weet bedenkt er over een aantal jaren iemand dat salderen over fases afgeschaft wordt.... Ik denk dat er voor elke setup wel wat te zeggen is. :)

Zodra mijn vaste energiecontract is afgelopen kan ik ook eens gaan nadenken wat ik daarna wil. Stel dat ik gebruik wil maken van goedkoop inkopen dan is extra vermogen ook zinvol.

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 14-04-2026 13:48 ]

---------------

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:59

VInd ik moeilijk te zeggen. Ik heb DSMR5, en ik ervaar dat de Zendure best snel reageert. Op/afschakelen naar/van hoge vermogens heeft wat meer tijd nodig, ligt denk ik aan de omvormers. Vanuit stand-by duurt het nog iets langer.

Of je van 10 extra seconden echt iets merkt, durf ik niet te zeggen. Die 215 euro ga je er kostentechnisch iig niet uit halen. ;)

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:17
Helaas vandaag nog niet aan de gang net de Zendure - alleen 1 accu is geleverd. De rest staat op "zending is aangemeld" bij DHL - volgens Techpunt zou alles verzonden moeten zijn, dus ze zijn het aan het uitzoeken.

Alvast een vraag, en excuses als ik die eerder heb gesteld. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de Zendure stuurt op altijd 50 watt naar het net sturen bij ontladen - klopt dat? Of vergis ik me met ontladen...

Mijn doel is om (na 2026) de omvormer van de SE te laten op/afschakelen al naar gelang het thuisvebruik + laden accu. En als er te weinig zon is maar wel veel verbruik, de accu bijspringt.

Kan ik dit regelen met een inline meter van SE, die vervolgens op export limiet 100 watt zetten? Zou dat dan goed gaan of moet ik dit in HA regelen?

• Gramser
De Zendure stuurt bij laden op zonoverschot altijd nog 50W naar het net. Naar zeggen om teveel fluctuaties te voorkomen.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:57
Solarplus 800 besteld op Alie. Support benaderd over het niet functioneren van de HW P1 integratie en kreeg vandaag kosteloos een P1 meter..

• AquilaXL
ctrl-tab schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:32:
[...]

Verbruik is vrij stabiel inderdaad, in de basis. Het meest fluctuerend lijkt me de wasmachine met zijn diverse fases.. maarja ook die houden per stuk wel eventjes aan. Dan wijk je gemiddeld 4.5 seconde af t.a.v. 1 seconde report tijd. Lijkt me niet in de papieren lopen?
Ik heb op mijn DSMR 4 meter een Zendure P1 gehad en als je die volgt dan zie je toch dat er een golf kan ontstaan van laden en ontladen door de trage reactie. Behalve dat je dus meer "verliezen" hebt dan nodig is en je geen NOM kan draaien, heb je ook dat je omvormer meer schakelt dan nodig is.

• jelleeelco
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:00:
De Zendure stuurt bij laden op zonoverschot altijd nog 50W naar het net. Naar zeggen om teveel fluctuaties te voorkomen.
ah top. Daar moet ik dan rekening mee houden met de instelilngen in de SE app. Dank!

• a2aan
AquilaXL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:13:
[...]

Ik heb op mijn DSMR 4 meter een Zendure P1 gehad en als je die volgt dan zie je toch dat er een golf kan ontstaan van laden en ontladen door de trage reactie. Behalve dat je dus meer "verliezen" hebt dan nodig is en je geen NOM kan draaien, heb je ook dat je omvormer meer schakelt dan nodig is.
Dat lijkt me specifiek een beperking/probleem van HEMS. Hier zie ik met DSMR 5 ook regelmatig een (in mijn ogen) onnodige jojo.

Als je de boel met HA aanstuurt, heb je e.e.a. zelf in de hand, en kan je die jojo voorkomen (waarschijnlijk is het met de @gielz integratie een kwestie van een of twee parameters 'goed' zetten).

Ik zou denken dat het 'algoritme' makkelijker kan, o.b.v. iedere 10sec data, t.o.v. iedere 1sec data. Misschien dat daarin HEMS wel de mist in gaat, omdat hun algoritme 'te slim' is voor iedere 10sec data.

Met DSMR 4 zou ik zeggen dat je 1x per 10sec je omvormer aanstuurt (liefst z.s.m. nadat de meting is binnengekomen), o.b.v. de laatste P1-data, i.c.m. het (op dat moment) actuele gedrag van de omvormer. Juist omdat de omvormer al een tijdje 'klaar' is met schakelen (na de vorige meting), heb je geen last van achter de feiten aanlopen, waarbij wat de omvormer 'nu' doet nog niet zichtbaar is in de laatste P1-data (dat is volgens mij de oorzaak van de jojo in HEMS).

Enige wat dan nog steeds hopeloos 'mis' zou kunnen gaan is de wasmachine, als die steeds afwisselend 4sec draait, en 2sec stil staat, wat iedere keer ~150W scheelt. Daar zie ik HEMS i.c.m. DSMR 5 ook mee 'worstelen'...

• RemmyB83
ctrl-tab schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:32:
[...]

Ik zie zelf af en toe wel schommeling. Maar als ik op uur basis kijk is het bijna niets. Toevallig komt bij mijn volgende week de nieuwe meter, ivm gprs wissel. Maar ik zou anders zelf geen meter laten wisselen. Ik heb er wel aan zitten denken om zo'n ct meter te nemen van shelly, dan kan ik die later altijd nog gebruiken voor iets anders te meten, en ze zijn minder duur, en is dan ook mijn eigendom.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:59
Henkoes schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:01:
[...]

Ik snap jullie reactie maar het heeft echt 0 zin om 2 torentjes te maken vermoed ik. M'n piek is 6,2kW en ik trek meer dan 4 uur lang (nu al) 4kW dus die torentjes zijn binnen 2 uur gevuld, ik moet het uiteindelijk ook weer kwijt kunnen in huis. Helaas kan en zal ik nooit 30 kWh batterijen kunnen nemen/willen. Dat ga je vervolgens nooit meer gebruiken.

Vandaar mijn beredenering; Je kan dan beter continue 2400 watt van je panelen af halen + eventueel (warmtepomp), in de middag koken, auto laden, wassen, drogen, tapwater vat verwarmen. Op die manier zal je wel je volledig opwek benutten maar op Jeroen.nl kan je goed zien wat rendabel is qua capaciteit en terugverdienen enz. Zonde als de batterijen na 2 uur vol zijn en daarna heel de dag niks doen tot in de avond. (vind ik) maar goed wat ik zeg is ook niet perfect of goed haha.
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:14:
[...]

[...]

Nee, je snapt niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel staat o.a. hierboven. Ik weet zeker wel wat m'n verbruik is maar ik heb een EV waardoor de data van m'n P1 ook EV verbruik meeneemt wat logisch is maar daardoor word het lastiger om in te schatten samen met Slim laden van Tibber en Grid rewards hoeveel capaciteit nou echt nodig is. Ik kan en wil namelijk nooit m'n EV verbruik dekken met m'n batterij.

Het gaat ook niet over dat ik meer dan 2400 watt nodig heb want dat denk ik inderdaad niet. Ik heb nu al tot 7 uur gewoon opwek op m'n panelen en ik kan vanaf eind maart ongeveer i.c.m. de batterij straks gewoon volledig koken in de avond zonder van het net af te nemen. Het hebben van een EV i.c.m. slim laden en grid rewards maakt het lastiger om in te schatten wat je percentage zelfvoorzienendheid is maar ook kan zijn na een batterij. hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb en het iets duidelijker is. Ik draai overigens HA en bijna alles lees ik uit.
a2aan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:57:
[...]

Vooral dat evenwicht is belangrijk. Maximaal opwekvermogen zou ik niet op dimensioneren, tenzij je óók op maximale opwek energie dimensioneert, bijvoorbeeld omdat je iedere avond de EV wilt volladen met opwek van de dag.

Ja, met 5kW opwek exporteer je de helft naar het net (met 1x2400W omvormer), maar als je sowieso al 3/4 naar het net exporteert omdat je van de 36kWh opwek er maar 9 's nachts kan verbruiken, dan is dat niet erg.

En als je in de winter structureel >3000W verbruik hebt, bijvoorbeeld door een warmtepomp, dan is 2400W ontladen misschien toch genoeg, omdat de batterij halverwege de avond/nacht toch alweer leeg is.

Bovenstaande op basis van volledig NOM. Met (ook) opladen vanuit het net met goedkope dynamische tarieven, en NOM ontladen, zijn meer vermogen én meer opslag wellicht wel interessant.
Ik mag toch hopen dat dat je warmtepomp nooit zoveel verbruikt. mijn grondgebonden warmtepomp iig niet. Die draait op max 8/900 watt maar dan moet het ook wel extreem koud buiten zijn. Daarom zeg ik, aan 1 toren heb ik waarschijnlijk genoeg en daarmee kan ik heel de dag lang 2400 watt laden en de rest compenseren met wassen, drogen, tapwater opwarmen enz. Maar ik twijfelde nog even maar heb mijzelf overtuigd denk ik haha
Tosti Ham-Kaas245 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:22:

Waarom zouden metingen per fase aan te raden zijn? Ik heb zelf ook micro omvormers, is echt totaal niet nodig tenzij ik iets over het hoofd zie maar ik zo lekker voor een P1 meter gaan, de CT klemmen zijn ook echt groot dus dat moet ook maar in je bestaande meterkast passen

Vraagje; Waarom hybride en niet gelijk volledig elektrisch? Ik zou sowieso gelijk voor volledig elektrisch gaan anders kan je straks weer geld uitgeven. Check zeker even de groene nerds podcast en hun telegram community. die kunnen je wel goed helpen.
Mistraller schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:30:
[...]

Valide punten. Ik ben het zeker met je eens dat het zinvol is om het in detail te weten, en ik weet alleen het totale verbruik, niet per fase. Nu is het wel zo dat we in het afgelopen jaar flink meer zijn gaan gebruiken, en dat is nog niet klaar, dus het is en blijft een moment opname. Er wordt veel gesport dus veel gewassen, bronwaterpomp in de tuin etc. En in de komende 10 jaar zal er zeker een warmtepomp en EV bij komen.
Ik ben er overigens wel vanuit gegaan dat beide accu's op de aangesloten fase gaan terugleveren. Nu realiseer ik mij ineens wel dat mijn home assistant het verbruik per fase niet ziet, en dus ook niet kan doorgeven. Hoe werkt dit in de praktijk dan? Wordt er; indien verbruik lager dan 2400, eerst 1 toren leeggetrokken en dan pas de andere?

[...]

Als je een P1 meter hebt van Homewizard (en je hebt het Energy+ abonnement nodig denk ik? of is dat alleen voor de app zelf?) Kan je gewoon de fase belasting in HA uitlezen, werkt top. Ook met de Tibber pulse trouwens alleen dan niet in watt maar in Ampere dacht ik, dus zal bijna met elke P1 meter wel kunnen

Dan zou ik misschien eerder voor CT klemmen gaan, kans is wellicht aanwezig dat je Slimme meter sowieso vervangen moet worden door oudere protocollen die hij gebruikt? En de CT klemmen werken ook prima toch? Zonde van je geld denk ik indd.

[ Voor 91% gewijzigd door Flexiilex op 14-04-2026 16:15 ]

• ctrl-tab
Flexiilex schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:44:
[...]

Ik snap jullie reactie maar het heeft echt 0 zin om 2 torentjes te maken vermoed ik. M'n piek is 6,2kW en ik trek meer dan 4 uur lang (nu al) 4kW dus die torentjes zijn binnen 2 uur gevuld, ik moet het uiteindelijk ook weer kwijt kunnen in huis. Helaas kan en zal ik nooit 30 kWh batterijen kunnen nemen/willen. Dat ga je vervolgens nooit meer gebruiken.

Vandaar mijn beredenering; Je kan dan beter continue 2400 watt van je panelen af halen + eventueel (warmtepomp), in de middag koken, auto laden, wassen, drogen, tapwater vat verwarmen. Op die manier zal je wel je volledig opwek benutten maar op Jeroen.nl kan je goed zien wat rendabel is qua capaciteit en terugverdienen enz. Zonde als de batterijen na 2 uur vol zijn en daarna heel de dag niks doen tot in de avond. (vind ik) maar goed wat ik zeg is ook niet perfect of goed haha.

[...]

Nee, je snapt niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel staat o.a. hierboven. Ik weet zeker wel wat m'n verbruik is maar ik heb een EV waardoor de data van m'n P1 ook EV verbruik meeneemt wat logisch is maar daardoor word het lastiger om in te schatten samen met Slim laden van Tibber en Grid rewards hoeveel capaciteit nou echt nodig is. Ik kan en wil namelijk nooit m'n EV verbruik dekken met m'n batterij.

Het gaat ook niet over dat ik meer dan 2400 watt nodig heb want dat denk ik inderdaad niet. Ik heb nu al tot 7 uur gewoon opwek op m'n panelen en ik kan vanaf eind maart ongeveer i.c.m. de batterij straks gewoon volledig koken in de avond zonder van het net af te nemen. Het hebben van een EV i.c.m. slim laden en grid rewards maakt het lastiger om in te schatten wat je percentage zelfvoorzienendheid is maar ook kan zijn na een batterij. hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb en het iets duidelijker is. Ik draai overigens HA en bijna alles lees ik uit.
Ben zelf voor 2 gegaan voor een stuk redundantie, (voor wanneer er iets stuk gaat, ook al heb je garantie) en om overbodig overschot 'snel' te kunnen ontladen in de avond of ochtend. De échte dure momenten zijn meestal toch maar 15-30 minuten achter elkaar. De vraag is dan wel of je trek hebt in overbodig overschot (dus eigenlijk om te beginnen al te veel batterijen voor je situatie gekocht)

Mooi meegenomen is om dan ook in de winter snel vol te kunnen laden als de zon even goed schijnt. Maarja zon in de winter betekent 9 van de 10 keer gewoon een strak blauwe hemel de hele dag, dan heb je dat weer niet nodig.

• ctrl-tab
[...]

In principe schakelt hij meer met 1 seconde report tijd zou ik zeggen? Elke seconde om precies te zijn?
Dat zal ongetwijfeld nauwkeuriger zijn. Nog steeds zal het niet '0' zijn want het blijft een kat en muis spel toch?
Met 10 seconden ongetwijfeld minder nauwkeurig. Maar misschien zelfs beter voor het systeem zelf?

• ctrl-tab
RemmyB83 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:38:
[...]

Ik zie zelf af en toe wel schommeling. Maar als ik op uur basis kijk is het bijna niets. Toevallig komt bij mijn volgende week de nieuwe meter, ivm gprs wissel. Maar ik zou anders zelf geen meter laten wisselen. Ik heb er wel aan zitten denken om zo'n ct meter te nemen van shelly, dan kan ik die later altijd nog gebruiken voor iets anders te meten, en ze zijn minder duur, en is dan ook mijn eigendom.
Het schommelt per definitie toch, als je voor 0 op de meter zou gaan?
En de frequentie zal hoger zijn bij 1 seconde updates?
De wijziging per interval zal doorgaans hoger zijn als het per 10 seconden gebeurt , maar hoe erg is dat?

• jelleeelco
Flexiilex schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:44:
[...]
Vraagje; Waarom hybride en niet gelijk volledig elektrisch? Ik zou sowieso gelijk voor volledig elektrisch gaan anders kan je straks weer geld uitgeven. Check zeker even de groene nerds podcast en hun telegram community. die kunnen je wel goed helpen.
[...]
Ik denk topic voor een ander forum.... maar een volledig elektrische WP is onwijs duur t.o.v. hybride. Voor mijn Wp kwam dat op 5k EXTRA uit. Terwijl je met een losse Warmtepomp boiler, of een doorstroomboiler, al dat soort zaken je je gas verbruik enorm kan verminderen. Ik ben van 1400m3 naar 220m3 gegaan, gebruik nu alleen gas voor SWW (Wp is wel hybride aangesloten maar ketel gaat nooit aan voor de Wp). Dat laatste stukje gas kost juist zoveel.

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:04
@Flexiilex ik begrijp je redenering niet (zal aan mij liggen)
Vandaar mijn beredenering; Je kan dan beter continue 2400 watt van je panelen af halen + eventueel (warmtepomp), in de middag koken, auto laden, wassen, drogen, tapwater vat verwarmen.
Je hebt gedurende de dag een hoeveelheid energie die van je pv komt. Of je die ‘s morgens of ‘s middags in je batterij stopt maakt niet uit. (Tenzij je wilt handelen).
Ik gebruik zelf de Gielz integratie, die feitelijk met prioriteit werkt. Alles wat je in je huis niet gebruikt gaat naar de batterij. Dus als je wast gaat er minder energie naar je batterij en is die dus iets later vol.
Dus waarom zoveel focus op eerst laden. Bij nul op de meter wil je gewoon voldoende vermogen voor de nacht hebben.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:48
[...]

Gebeurd bij mij ook met een Zendure P1 met DSMR 5 meter.
En dan met name als er weinig zon is kan hij het nul punt maar moeilijk vinden en vast houden.
Ik heb 3 hypers en een SF800 Pro en de oorzaak ligt maar deels aan de timing, meer in de stapgrote van het vermogen.
Je ziet overal het vermogen in stappen opschalen en afschalen, die stap grote is groter dan de beschikbare zonne energie.
Helemaal als ze dat alle vier doen krijg je dan stuiter gedrag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BU3lzhQK1pFWLrkknk9olfeHWJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icGwtrud6NYqn2ecJEdy284y.jpg?f=fotoalbum_large

• HankiePankie_NL
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:42
Na het lezen van de laatste 3 maanden van dit topic en meerdere andere in het forum over andere merken ben ik geïnteresseerd in de Zendure 2400 AC+ met 2 batterijen met een P1 meter. Dat zou ruim voldoende moeten zijn om mijn eigen verbruik maximaal omhoog te krijgen, richting 65%.

De laatste week ben ik de prijzen in de gaten aan het houden bij verschillende aanbieders. Eind vorige week is de prijs op de Zendure site zelf met zo een 150 euro omhoog gegaan. Daarna bij andere winkels gaan kijken.

Wat me opviel is dat er bij de garantie pagina van Zendure ( https://www.zendure.nl/pages/garantievoorwaarden) staat dat de 10 jaar fabrieksgarantie alleen gegeven wordt als de producten bij een geautoriseerde retailer wordt gekocht. Ik kan alleen nergens een lijst daarvan vinden, heeft iemand een idee waar ik dat kan vinden?

Tips van andere aanbieders zijn welkom.

• HankiePankie_NL
Via de chat van Zendure kreeg ik geen contact, maar zonet toch een mail gekregen met onderstaande lijst :) ik denk ik deel hem ook met jullie:
  • SolarPower Supply
  • Techpunt.nl
  • Solar Bouwmarkt.nl
  • Stekker-batterij.nl

• ctrl-tab
Polvo176 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:17:
[...]

Gebeurd bij mij ook met een Zendure P1 met DSMR 5 meter.
En dan met name als er weinig zon is kan hij het nul punt maar moeilijk vinden en vast houden.
Ik heb 3 hypers en een SF800 Pro en de oorzaak ligt maar deels aan de timing, meer in de stapgrote van het vermogen.
Je ziet overal het vermogen in stappen opschalen en afschalen, die stap grote is groter dan de beschikbare zonne energie.
Helemaal als ze dat alle vier doen krijg je dan stuiter gedrag.
[Afbeelding]
Ok qua dsmr4 vs dsmr5 kom ik op de volgende conclusie:

- Schommelen doet hij altijd, dsmr4 of dsmr5. Altijd op 0 houden is lastig of eigenlijk onmogelijk.
- Schommelen zal bij dsmr4 hoogstens onnauwkeuriger zijn omdat er maximaal 9 data punten en potentiele schakelmomenten missen. Veel kleinere kans op 0 op de meter.
- Er wordt per definitie infrequenter geschakeld bij dsmr4. Dit zou op zichzelf wenselijk gedrag zijn (t.a.v. levensduur van de unit zelf).
- Bij gebruik van homeassistant integratie heb je meer controle over het gedrag en maakt het nog minder uit of je dsmr4 of dsmr5 hebt.

De documentatie van de Gielz1986 integratie beschrijft ook specifiek het schommelgedrag en geeft daarvoor juist de reden dat er voor een standaard interval van 5 gekozen is.

In theorie gaan bovenstaande punten dan niet of minder op voor de builtin HEMS/Zenki. Maar die wilde ik zelf toch al niet gebruiken, althans niet in eerste instantie.

• AquilaXL
Bij mij staat een 800 plus en een 800 pro op 1 groep maar wel op eigen wcd's. Nu geeft mijn 800 plus vaak een melding dat de net frequentie te hoog is bij ontladen (foutcode:55) terwijl de 800 pro wel staat te draaien. Hebben meer mensen dit ervaren?

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:16
Blijft mooi, alleen die 10% sprong van 90 naar 100%, die moet ik in de gaten houden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ypt76gi99f89ViRi76OIemcAqIo=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/jeWlCumyiCtVraPGD0JJPpFk.gif?f=fotoalbum_large

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:42
Flexiilex schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:27:
[...]

Ik denk dat ze geen voorraad meer hebben? Vandaar de prijsverhoging ofzo? Ik had ze ook gemaild dat geen enkele kortingscode meer werkt, ook niet die je van hunzelf krijgt als er nog wat in je winkelwagen zit. Kreeg doodleuk een mailtje dat geen enkele kortingscodes meer werken en dat de prijs op de website de definitieve prijs is nu.

Heb vandaag m’n 2400 AC+ setje bij Techpunt gekocht. (8,16 kWh totaal). Later wil ik gaan kijken of ik voor 2 torens ga of 1. Iemand tips hiervoor?

Wel fijn dat je dan 2 fases eventueel kan ontlasten en ook daadwerkelijk niet exporteert op die fase ipv je slimme meter die het recht trekt + batterijen sneller vol. Of het uiteindelijk zinvol is, is nog maar de vraag aangezien ik niet verwacht dat hier over een antaal jaar naar gekeken zal worden vanuit de netbeheerders.

[...]

Ik dacht dat dit pas 30 april gelanceerd zou worden?

[...]

Grootste voordeel is volgens mij betere voorspellingen en mee functies maar je kan je batterij (volgens mij) je auto laten aansturen op basis van de P1 data, hoe vol de batterij is en stroomprijzen enz dacht ik.

De Time-of-Use-modus werkt met 2.0 ook zoals het zou moeten volgens mij, dat is nu niet zo, nog veel handmatig werk (zelf de uurprijzen aangeven waarin geladen en ontladen mag worden)
Ik zie nog steeds dat Zenki s'nacht de batterijen met "goedkope" stroom wil laden terwijl ik overdag met zon een flinke opwekking heb (panelen staan wel los van Zendure), wellicht dat dit ligt aan dat ik in de app schakel naar smart meter mode voor de nacht?

Zo AI vind ik het in ieder geval nog niet

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:34
HankiePankie_NL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:48:
Via de chat van Zendure kreeg ik geen contact, maar zonet toch een mail gekregen met onderstaande lijst :) ik denk ik deel hem ook met jullie:
  • SolarPower Supply
  • Techpunt.nl
  • Solar Bouwmarkt.nl
  • Stekker-batterij.nl
Hmm, daar staan toch een paar andere NL-verkooppunten niet bij…. Zou het echt zo strikt zijn? En dan komt de kwestie in Duitsland bestellen, garantie? Ook weer naar voren…

[ Voor 7% gewijzigd door Maartens1981 op 14-04-2026 18:36 ]

• HankiePankie_NL
Maartens1981 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:34:
[...]

Hmm, daar staan toch een paar andere NL-verkooppunten niet bij…. Zou het echt zo strikt zijn?
Nog even de gehele e-mail hieronder, er staat wel 'waaronder', dus misschien nog wat meer die er niet bij staan. Maar dit zijn wel degene waar ik nu naar ga kijken om zeker te zijn van fabrieksgarantie.
Beste klant,

Hartelijk dank voor uw bericht!

Wij willen u informeren dat wij in Nederland samenwerken met enkele geautoriseerde partners, waaronder:
  • SolarPower Supply
  • Techpunt.nl
  • Solar Bouwmarkt.nl
  • Stekker-batterij.nl
Via deze partners kunt u Zendure-producten aanschaffen of advies krijgen over onze systemen. Voor grotere systemen of specifieke modellen kunnen zij u verder begeleiden en ondersteunen bij uw bestelling.

Mocht u vragen hebben of verdere informatie wensen, dan staan wij uiteraard graag voor u klaar.

Dank voor uw vertrouwen in Zendure.

Met vriendelijke groet,
Zendure klantendienst

• RemmyB83
ctrl-tab schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:03:
[...]

Ok qua dsmr4 vs dsmr5 kom ik op de volgende conclusie:

- Schommelen doet hij altijd, dsmr4 of dsmr5. Altijd op 0 houden is lastig of eigenlijk onmogelijk.
- Schommelen zal bij dsmr4 hoogstens onnauwkeuriger zijn omdat er maximaal 9 data punten en potentiele schakelmomenten missen. Veel kleinere kans op 0 op de meter.
- Er wordt per definitie infrequenter geschakeld bij dsmr4. Dit zou op zichzelf wenselijk gedrag zijn (t.a.v. levensduur van de unit zelf).
- Bij gebruik van homeassistant integratie heb je meer controle over het gedrag en maakt het nog minder uit of je dsmr4 of dsmr5 hebt.

De documentatie van de Gielz1986 integratie beschrijft ook specifiek het schommelgedrag en geeft daarvoor juist de reden dat er voor een standaard interval van 5 gekozen is.

In theorie gaan bovenstaande punten dan niet of minder op voor de builtin HEMS/Zenki. Maar die wilde ik zelf toch al niet gebruiken, althans niet in eerste instantie.
Ik heb in HA mijn HW P1 en de Zendure manager Power onder elkaar gezet.
Hier heb ik gekeken naar het gedrag. En het probleem is dat als de p1 bijv 50W weer geeft voor 10sec , dat de zendure deze soms 2x gebruikt om op 0 uit te komen. Dit resulteert dan weer in -50W. Als de volgende meting weer wel goed valt, wordt het weer wel 0W. Mooiste is als je interval van de zendure kon aanpassen, zo dat hij altijd de p1 volgt.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
AquilaXL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:41:
Bij mij staat een 800 plus en een 800 pro op 1 groep maar wel op eigen wcd's. Nu geeft mijn 800 plus vaak een melding dat de net frequentie te hoog is bij ontladen (foutcode:55) terwijl de 800 pro wel staat te draaien. Hebben meer mensen dit ervaren?
Hier 2x 800plus en nog geen meldingen gezien. 1staat in de schuur en 1 op zolder.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• AquilaXL
RemmyB83 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:54:
[...]

Hier 2x 800plus en nog geen meldingen gezien. 1staat in de schuur en 1 op zolder.
Ze stonden al op dezelfde groep maar samen op een dubbel wcd. Nu hebben ze elk hun eigen wcd maar nog wel binnen diezelfde groep. Er zit 4 meter tussen en de unit die op de laatste wcd staat geeft nu deze foutcode. Ik ontlaadt nog steeds maximaal 800 via HEMS, dit heb ik niet aangepast.

• RemmyB83
AquilaXL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:01:
[...]

Ze stonden al op dezelfde groep maar samen op een dubbel wcd. Nu hebben ze elk hun eigen wcd maar nog wel binnen diezelfde groep. Er zit 4 meter tussen en de unit die op de laatste wcd staat geeft nu deze foutcode. Ik ontlaadt nog steeds maximaal 800 via HEMS, dit heb ik niet aangepast.
Ik heb ze niet in HEMS maar met ZenSDK. Ik zou de plus even op een andere groep proberen. Probleem klinkt als of ze elkaar in de weg zitten. Is je net frequency misschien aan de hoge kant? Controleer ook even of alle bekabeling nog goed vast aangedraaid (los contact)zit.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:01
dotternetta schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:03:
Blijft mooi, alleen die 10% sprong van 90 naar 100%, die moet ik in de gaten houden

[Afbeelding]
Zien we die sprong van 90 naar 100 niet allemaal af en toe?
En vermoed normaal als je niet steeds tot 100% laad omdat alles tussen de min / max een "gok" is?

• a2aan
Hypothese 1: HEMS leest niet iedere seconde de P1-data uit, maar iedere 2-3sec (zelfde update-interval als wat je ziet in de app).

Hypothese 2: als HEMS de omvormer aanstuurt (iedere 5-6sec, zoals te zien is als je live meekijkt via HomeWizard), dan neemt hij de meest recente P1-waaarde die 'gemeten' is (die soms 0sec, maar soms ook 2-3sec oud is), i.c.m. de wel altijd actuele import/export waarde van de omvormer.

Dit zou het waargenomen gedrag verklaren:

Met DSMR 4 beweegt de P1-waarde die HEMS 'ziet' (vaak) niet mee met de omvormer, bij opvolgende meetmomenten, waardoor de omvormer (vaak) sterk gaat overcompenseren.

Met DSMR 5 is dit veel minder erg, maar je krijgt nog steeds een jojo als de P1-waarde 1-2sec ouder is dan de omvormerwaarde, op momenten dat opwek of consumptie snel verandert.

Zendure zou dit kunnen oplossen door actuelere P1-data te gebruiken (DSMR 5), of rekening te houden met het moment van creatie van de P1-data (DSMR 4).

Voor die ene meter die iedere seconde een nieuw bericht stuurt, maar slechts 1x per 10sec een nieuwe meting doet, is ook wel wat te verzinnen, maar liever zou je die meters z.s.m. vervangen...

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:34
Korte vraag.

Zijn er mensen die hun omvormer op een Energy Socket van HW hebben met maximaal 2400w ontladen? Wat is jullie ervaring? Volgens HW is de max voor continu 2760w. Maar ja, voelt niet echt lekker om 2400 w door een stekker voor langere tijd te pompen.

• a2aan
Maartens1981 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:12:
Korte vraag.

Zijn er mensen die hun omvormer op een Energy Socket van HW hebben met maximaal 2400w ontladen? Wat is jullie ervaring? Volgens HW is de max voor continu 2760w. Maar ja, voelt niet echt lekker om 2400 w door een stekker voor langere tijd te pompen.
Ja, dat doe ik zowel opladen (minder 'omstreden') als ontladen. Het P1-WiFi-blokje van Zendure dat er naast hangt wordt (op het gevoel) warmer. Daarnaast claimt HomeWizard een thermische beveiliging te hebben, dus in theorie is het met HW-socket veiliger dan zonder.

Maar wat is "voor langere tijd"? Ik heb maar 5,76kWh aan batterijen, en opwek loopt 's ochtends geleidelijk op, waardoor de batterijen al ongeveer half gevuld zijn voor de 2400W bereikt is. Dus dan heb je het misschien over maximaal ander half uur achter elkaar laden met 2400W. Als ik naar de HW-grafiek van HW kijk waren er vandaag maar een paar plekjes van >2kW. Meeste laden was <1500W.

En ontladen doe ik NOM, en dat is meestal maar enkele tientallen minuten achter elkaar >1500W (opwarmende wasmachine, vaatwasser, oven, etc.).

• wickedreaction
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:17
Korte vraag.

Stekker en stopkontakt zijn daar wel op voorzien hoor.

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:32
Ik had een tijdje geleden ook de Aliexpress SF800plus actie besteld, maar had daar na 10 minuten al spijt van en de order dus geannuleerd. Order bij Ali geannuleerd en geaccepteerd eb Klarna wordt ook op 0 euro gezet. Een paar dagen later verzendcode gekregen dus ik dacht foutje in het proces. We zijn een maand verder en is de batterij bij de buurvrouw afgezet.

Na een uurtje googlen is het duidelijk, batterij moet terug. Ik verkoper op Aliexpress aangeschreven via de chatfunctie hoe we dit gaan oplossen. Redelijk bizar gesprek, wilde zelf nog geld terugstorten. Ik heb gezegd dat ik mijn geld al terug had en dat ik met een gratis batterij zit opgescheept. Geen probleem geld mag ik houden en de batterij ook 8)7 . Krijg ik nog vijf berichten hoe blij ze is dat het goed is opgelost. Wat moet je hier nu van maken :?

• RemmyB83
a2aan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:12:
Hypothese 1: HEMS leest niet iedere seconde de P1-data uit, maar iedere 2-3sec (zelfde update-interval als wat je ziet in de app).

Hypothese 2: als HEMS de omvormer aanstuurt (iedere 5-6sec, zoals te zien is als je live meekijkt via HomeWizard), dan neemt hij de meest recente P1-waaarde die 'gemeten' is (die soms 0sec, maar soms ook 2-3sec oud is), i.c.m. de wel altijd actuele import/export waarde van de omvormer.

Dit zou het waargenomen gedrag verklaren:

Met DSMR 4 beweegt de P1-waarde die HEMS 'ziet' (vaak) niet mee met de omvormer, bij opvolgende meetmomenten, waardoor de omvormer (vaak) sterk gaat overcompenseren.

Met DSMR 5 is dit veel minder erg, maar je krijgt nog steeds een jojo als de P1-waarde 1-2sec ouder is dan de omvormerwaarde, op momenten dat opwek of consumptie snel verandert.

Zendure zou dit kunnen oplossen door actuelere P1-data te gebruiken (DSMR 5), of rekening te houden met het moment van creatie van de P1-data (DSMR 4).

Voor die ene meter die iedere seconde een nieuw bericht stuurt, maar slechts 1x per 10sec een nieuwe meting doet, is ook wel wat te verzinnen, maar liever zou je die meters z.s.m. vervangen...
Ik zat zelf te denken om een fictieve p1 sensor te maken in ha, die de waarde van de p1 ontvangt en die vervolgens opgehaalt kan worden door zendure. Als zendure vervolgens te vroeg weer aanklopt voor een nieuwe waarde terwijl die nog niet is geupdate, dan krijgt hij waarde 0. Helaas ben ik geen superheld met HA, en is het mijn niet gelukt om dit te maken.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:48
Hoi! Wij geven net onze Zendure 2400AC + 2x 3000AB geïnstalleerd en met de Homewizard P1 gekoppeld. Het lijkt allemaal te werken. Maar wij hebben reeds een solar met eigen omvormer; die is dus niet met de Zendure gekoppeld. Zal de Zendure weten dat hij de zonne-iverschot moet opslaan? Hoe? Via de P1? (Ik heb de search gebruikt maar daarin wordt elk woord apart opgezocht.) Dank U.

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:01
Duurt het bij de officiële zendure shop eigenlijk altijd zo lang om iets te verzenden?
Ik kocht een ventilator, maar die is een week na bestelling nog niet verzonden.

• Gramser
PhilippeJoris schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:48:
Hoi! Wij geven net onze Zendure 2400AC + 2x 3000AB geïnstalleerd en met de Homewizard P1 gekoppeld. Het lijkt allemaal te werken. Maar wij hebben reeds een solar met eigen omvormer; die is dus niet met de Zendure gekoppeld. Zal de Zendure weten dat hij de zonne-iverschot moet opslaan? Hoe? Via de P1? (Ik heb de search gebruikt maar daarin wordt elk woord apart opgezocht.) Dank U.
Inderdaad: de Zendure zal van de gekoppelde P1 meter doorkrijgen dat er teruglevering pkaatsvindt, dus overschot. Daarmee zal hij de batterij gaan laden. Mits je dit als energie-modus in de app hebt ingesteld natuurlijk.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:10
Kapotto schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:29:
Ik had een tijdje geleden ook de Aliexpress SF800plus actie besteld, maar had daar na 10 minuten al spijt van en de order dus geannuleerd. Order bij Ali geannuleerd en geaccepteerd eb Klarna wordt ook op 0 euro gezet. Een paar dagen later verzendcode gekregen dus ik dacht foutje in het proces. We zijn een maand verder en is de batterij bij de buurvrouw afgezet.

Na een uurtje googlen is het duidelijk, batterij moet terug. Ik verkoper op Aliexpress aangeschreven via de chatfunctie hoe we dit gaan oplossen. Redelijk bizar gesprek, wilde zelf nog geld terugstorten. Ik heb gezegd dat ik mijn geld al terug had en dat ik met een gratis batterij zit opgescheept. Geen probleem geld mag ik houden en de batterij ook 8)7 . Krijg ik nog vijf berichten hoe blij ze is dat het goed is opgelost. Wat moet je hier nu van maken :?
Ik heb hem van dezelfde actie en bevalt uitstekend. Neem hem lekker in gebruik zou ik zeggen en stort het geld op de rekening van WNF of iets dergelijks.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

Idr548 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:55:
Duurt het bij de officiële zendure shop eigenlijk altijd zo lang om iets te verzenden?
Ik kocht een ventilator, maar die is een week na bestelling nog niet verzonden.
Soms kan het lang duren en soms minder lang.
Als het goed is krijg je een email als de bestelling onderweg is.
Anders op Zendure kijken naar je bestelling.
Of dat verschrikkelijk "shop" app.

• pasmanm
Bouwertje schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:31:
@Henkoes
Voor mij speelt dit voorlopig nog niet (vast contract), maar het zou wel fijn zijn als hier inderdaad een oplossing voor komt.

• jelleeelco
RemmyB83 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:52:
[...]

Ik heb in HA mijn HW P1 en de Zendure manager Power onder elkaar gezet.
Hier heb ik gekeken naar het gedrag. En het probleem is dat als de p1 bijv 50W weer geeft voor 10sec , dat de zendure deze soms 2x gebruikt om op 0 uit te komen. Dit resulteert dan weer in -50W. Als de volgende meting weer wel goed valt, wordt het weer wel 0W. Mooiste is als je interval van de zendure kon aanpassen, zo dat hij altijd de p1 volgt.
Leuk....Pijnacker :)

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:11
Devke schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:54:
[...]

Ahh maar dat is een andere leverancier. Wellicht haalt @Tom35 deze door elkaar.
Ik had het ergens gelezen maar vond dat niet meer terug, inderdaad zal die andere webshop zijn sorry voor deze fout.
Maar dan nog is het vreemd dat ze bij stekker-batterij.nl schrijven dan alle garantie en vragen via hun moeten lopen en niet via zendure..

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:51
BizzieBis schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:39:
De eerste test run heeft de inverter goed warm gestookt. Na 30 minuten op 2400watt ontlading zat de temperatuur hoog genoeg om de teruglevering te cappen.

[Afbeelding]

Een ventilator zou geen overbodige luxe zijn. Binnenkort eens wat experimenteren.
Om maar eens op mezelf te reageren.. Ik heb vandaag een quick en dirty test gedaan met 2x 80mm fans op 5V. Resultaat mag er wezen. Gisteren ging de omvormer op max ontladen in een uur naar 57 graden met throttle, en nu draait ie al ruim een uur op max ontladen zonder throttle. Omvormer blijft rond de 43 graden.

Eens kijken of ie overdag ook wat koeler blijft tijdens het opladen.

De zeer wetenschappelijke opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/En9DUNjDACEkgULVFuWY2vVKpDA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NQ51UszyxHwrgVACetjhXnJI.png?f=fotoalbum_large
Edit: Dubbele post

[ Voor 223% gewijzigd door Devke op 14-04-2026 22:20 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Jan-tweak
HankiePankie_NL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:37:
[...]

Nog even de gehele e-mail hieronder, er staat wel 'waaronder', dus misschien nog wat meer die er niet bij staan. Maar dit zijn wel degene waar ik nu naar ga kijken om zeker te zijn van fabrieksgarantie.

[...]
je kunt natuurlijk ook gewoon bij Zendure.nl zelf bestellen, of bij de Zendure Shop (aliExpress) of Zendure.de
Tom35 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:06:
[...]

Ik had het ergens gelezen maar vond dat niet meer terug, inderdaad zal die andere webshop zijn sorry voor deze fout.
Maar dan nog is het vreemd dat ze bij stekker-batterij.nl schrijven dan alle garantie en vragen via hun moeten lopen en niet via zendure..
Dat is niet raar toch? Sprongetje opzij. Stel je koopt een Toyota bij de dealer bij jou om de hoek. Je hebt er een mankement aan. Ga je dan naar de dealer terug of naar de maker van het product? De dealer. Deze heeft jou ook de auto verkocht. Onder garantie handelt hij het mankement af en stuurt de rekening naar de fabrikant.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Even een informatieve post over de 2400 Pro (2400 AC+ is bijna identiek);

Na een hoop getest te hebben software matig en hardware matig met de offgrid, micro omvormers, mppt en stekkerdozen. Moet ik zeggen wat een gaaf apparaat en hoe degelijk. Zou hem waarschijnlijk zo uit het raam kunnen gooien of van een meubel hondje kunnen kiepen en het werkt nog steeds. Dan toch maar even de schroevendraaier pakken;

Dikke massieve bak waar alles in zit. Zou er waarschijnlijk een kogel mee kunnen opvangen. Mijn vader als hij hem zag zou zeggen; "Zeker made in West Germany"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yk4kXQO6eNy6WufYq2xD72cCUsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6k1nFtOwTkBOH4B9eYt0OKM.jpg?f=fotoalbum_large

Alle kabels muurvast gemaakt en daarna ook nog eens een zooi pudding er in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhbL7bsVLySWND_QDUfP62jEF9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qm1HoulV0AQ4mea8JOdH9XTY.jpg?f=fotoalbum_large

Netjes de aerosol blusser met een bandje vast in het midden. (even los gemaakt);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dr7nI0GFvZ9Jti3qG7W8mV37SQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSjhYBByUqL78ok64FDtJ6ky.jpg?f=fotoalbum_large

Het brein van de omvormer;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iyoh3WSbCt3r-zFRxP3OxOEHOdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHn5Lu4VOVTG1clwDwVubu7l.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas geen fan header te bekennen zoals in de 2400 AC.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Henkoes
BizzieBis schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:14:
[...]

Om maar eens op mezelf te reageren.. Ik heb vandaag een quick en dirty test gedaan met 2x 80mm fans op 5V. Resultaat mag er wezen. Gisteren ging de omvormer op max ontladen in een uur naar 57 graden met throttle, en nu draait ie al ruim een uur op max ontladen zonder throttle. Omvormer blijft rond de 43 graden.

Eens kijken of ie overdag ook wat koeler blijft tijdens het opladen.

De zeer wetenschappelijke opstelling:
[Afbeelding]
Hoeveel vermogen verlies je als de throtle inzet?

• Henkoes
Korte vraag.

Tegen mij is gezegd de kwh meter van HW in de groepenkast te installeren. Vergeet niet ook een automaat te installeren anders kan het hard gaan.

• Jan-tweak
PhilippeJoris schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:48:
Net wat @Gramser ook heeft aangegeven ziet de Zendure via de P1 een teruglevering en hij zal vanaf (ik dacht vanaf 50W) deze stroom ipv terug het net in te sturen naar de batterij te laten gaan (je batterij is dus op dat moment een verbruiker, met de ingestelde vermogenlimit, maximaal dus 2.400W tot dat je batterij volledig vol is. het vermogen boven deze 2.400W (of wat je hebt ingesteld) zal dus alsnog het net terug worden geleverd.
deze modus moet je dus wel hebben ingesteld in de app. en hij regelt dat ook continue bij (kun je mooi zien in je app).
Het enige wat je dus niet in de app ziet is dat deze van je zonnepanelen komt, voor Zendure is de oorsprong gewoon je huis.
Ga je echter de Zendure smart meter met CT klemmen en aanvullende 50V CT klemmen gebruiken kun dit dus wel zien. die Zendure smart meter moet wel in je groepenkast worden ingebouwd incl. de CT klemmen die aangesloten moeten worden.
voor deze vermogens moet je wel een eigen groep hebben voor je Zendure anders is de limiet maximaal 800W.

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:51
Henkoes schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:34:
[...]

Hoeveel vermogen verlies je als de throtle inzet?
Sorry, my bad. Wat leek op throttling was gewoon een dip in behoefte 8)7
De snelle temperatuurstijging blijft uiteraard wel in dit geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XH2vBYJUZQf3ymuJTcw5DgxlCE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/blZe9a4upJCtR8quhGhUxc6i.png?f=fotoalbum_large
Wel grappig.
Ik geef het stuur aan HEMS over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORpx9ucuPFvUp6zp4Z73zNFfmvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/du9ambx23m5E9JqIsMitu2Vb.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 223 224 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. En blijf on-topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.