Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)
Goed gevonden!Devke schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:28:Batterij disconnects → WiFi netwerk (mesh) als oorzaak of toch de batterij?
Ik ga jullie even meenemen in een kleine reis tussen netwerk en thuisbatterij. Mogelijk herkenbaar voor mensen met de Zendure batterij en ik denk een goede oplossing voor stabiliteitsissues.
Mijn setup:De reis met thuisbatterijen begon eem ruim jaar geleden eigenlijk heel rustig. Alles werkte zoals verwacht. Stabiele verbindingen, geen bijzonderheden. Het deed gewoon wat het moest doen.
- KPN Experia Box V12 met 2× KPN SuperWifi;
- Zendure batterij (bij mij thuis, hier begon het verhaal);
- AccuMate;
- HomeWizard PIB (staat bij mijn ouders voor kennismaking).
Totdat de Zendure batterij ineens kuren kreeg. Wat gebeurde er nou?Dit is goed te zien in onderstaande afbeelding. Let op de variatie in WiFi-kwaliteit en de gaten in de aansturing van de batterij. Die aansturing ging van niet willen opladen/ontladen tot zelfs volledig stoppen. Alles in combinatie met HA.
- Disconnects;
- Offline meldingen;
- Data die niet lekker doorkwam in HA.
[Afbeelding]
Als ik iets verder inzoom op een dag met veel signaalverlies, zie je zelfs duidelijke gaten in de grafieken ontstaan. Op die momenten was er geen communicatie meer mogelijk tussen HA en de batterij. Ook zie je sterke variatie in signaalkwaliteit (kleurwisselingen).
[Afbeelding]
Dan begint het bekende denkproces. Ligt het aan de batterij? Firmware? Cloud?
Omdat het eerst gewoon goed werkte, voelde het als een typisch device-probleem.Dat is precies de reden waarom ik dit hier deel. De aanname “het ligt aan de batterij” is snel gemaakt. Echter is dat de juiste conclusie?
Na wat verder uitzoeken kwam de twist in het verhaal. De oorzaak lag niet bij de batterij, maar bij het netwerk. Of specifieker, de mesh-opstelling met de SuperWifi punten. Waarschijnlijk iets met roaming/handover of algemene instabiliteit waar dit soort IoT-apparaten gevoelig voor zijn.
Ik zat zelf al te kijken naar Ubiquiti / UniFi om het netwerk anders op te zetten (op advies van mede-Tweakers), maar toen bleek dat mijn pa nog een TP-Link access point had liggen.
“Probeer deze eerst,” was zijn advies. "kopen kan altijd nog."
Wat heb ik toen gedaan:Einde van de reis:
- TP-Link bekabeld aangesloten op de V12;
- Als dedicated access point ingesteld (geen routerfunctie);
- Alleen de batterijen daarop gezet (dus los van de mesh) met een eigen WiFi-netwerk.
Hoe ziet het plaatje er nu uit? Stabiel:
- Verbinding volledig stabiel;
- Geen disconnects meer;
- Data loopt weer continu.
[Afbeelding]
Waarom ik dit deel:
Bij issues met de batterij is het goed om niet alleen naar de batterij zelf te kijken, maar ook naar je netwerk, zeker als je mesh gebruikt.
Voor mij een leerproces (soms met wat gemopper), maar uiteindelijk wel een ervaring rijker met een mooi resultaat.
Soms zit het probleem namelijk niet in de batterij… maar in de reis die de data moet afleggen 😄
Daarom vind ik het ook een enorme misser dat je niet bekabeld kunt aansluiten.
Ik heb heel diverse stapels, 2 Hypers met 2 batterijen, 1 hyper met 3 batterijen en op zonnepanelen aangesloten en een SF800Pro met een extra batterij, dus eigenlijk ook 2 en ook op zonnepanelen.Gramser schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:33:
[...]
Hoe uit zich dat? Ik heb straks namelijk ook twee ongelijke stapels. Hoe gaat laden en ontladen dan? Ziet hij ze als één geheel waarbij laden en ontladen wordt gelijkmatig gespreid tussen de twee torens? Of zal de ene eerder leeg zijn en dus eerder geladen moeten worden, waarbij de twee torens elkaar tegenwerken?
Automatische mode werkt mij mij alsvolgt:
Laden is beperkt tot 3000 W, als er voldoende zon opwek van het dak is (dus meer dan 3000 W) dan wordt dit verdeelt in 4 x 750 W laden.
Leveren de eigen zonnepanelen op de Hyper en SF800Pro 1000 W dan zal de net invoer (dus overige zon opwek) terug geregeld wordt tot het max van de Hyper en SF800Pro, in de praktijd is dat voor de Hyper 1500 W en voor de SF800Pro 1800 W.
De laatste 2 zijn dus sneller vol, is de SF800Pro vol dan wordt de 3000 W verdeelt over de resterende drie en krijgen ze elk 1000W
Is de hyper met zonnepanelen ook vol dan worden de laatste 2 met elk 1200 W geladen (het max voor een Hyper).
Al het overige vermogen wordt terug geleverd op het net.
Mee eens. Was in mijn setup nog eens erg eenvoudig te realiseren geweest ook...Zwartoog schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:48:
[...]
Goed gevonden!
Daarom vind ik het ook een enorme misser dat je niet bekabeld kunt aansluiten.
Het protocol over de draad heeft er niets mee te maken, dat is gewoon tcp/ip, draden storen niet.koboy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:26:
[...]
Dit hoort in het draadloze netwerken topic thuis eigenlijk....
Minimale overlap is eigenlijk alleen te realiseren in een kantoor omgeving met gipsen wandjes, en bij gebruik van slechts 1 frequentie band.
Helaas zitten de meesten van ons in een residentiële omgeving waarbij ook nog eens muren en vloeren van beton zijn. Hierdoor krijg je zwakke plekken die je op moet vullen ten koste van een grotere overlap op andere plekken. Dit nog afgezien van het punt dat de buitenwanden van het huis een beperking vormen voor plaatsing en daardoor een grote overlap veroorzaken.
Complicerend daarbij is dat je ook vaak multi-band apparatuur hebt, waarbij de 5GHz band een veel minder penetrerend vermogen heeft, terwijl dat wel de band is die je het liefste wil gebruiken. Hier in een gewone rijtjeswoning heb ik al moeite om een goed vrijliggend kanaal te kiezen, toen ik nog vlak bij studentenkamers woonde was het zo druk dan de 2.4GHz band niet stabiel was.
Ook wordt het natuurlijk niet leuker in een dichter bebouwde omgeving als de standaard oplossing voor Wifi problemen is om een paar Wifi boosters er tegenaan te gooien waardoor het spectrum nog zwaarder belast wordt.
N.B. heb hier wat bedrade APtjes hangen met alleen 5GHz aan, maar zo stabiel is dat ook niet vanwege het protocol dat over de draad gaat.
En te veel AP's is echt het slechtste wat je kunt hebben.
De reflex van veel mensen is: "Ik heb slechte wifi is zet er een AP bij (of nog beroerder een mesh setje), is vaak de verkeerde oplossing.
Als je meer AP's nodig hebt vanwege het mindere bereik van de 5GHZ band zet dan de 2,4Ghz band uit.
Heb je die echt nodig maak er een andere SSID voor, meng het SSID niet over twee banden.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Overigens vind ik geen internet hebben geen excuus voor een apparaat om niet te werken. Doe dan gewoon een fallback. Prima dat hij dan geen dynamische tarieven volgt, maar die kunnen ook cached zijn van de dag ervoor. Dus ik vind het wat te makkelijk om te zeggen dat geen wifi/internet = beperkte functies.
Laag 2, niet laag 3 protocol..... Powerline is een edeaad protocol, maar wel minder stabiel dan gewoon ethernet over twisted pair.Ben(V) schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:02:
[...]
Het protocol over de draad heeft er niets mee te maken, dat is gewoon tcp/ip, draden storen niet.
En te veel AP's is echt het slechtste wat je kunt hebben.
De reflex van veel mensen is: "Ik heb slechte wifi is zet er een AP bij (of nog beroerder een mesh setje), is vaak de verkeerde oplossing.
Als je meer AP's nodig hebt vanwege het mindere bereik van de 5GHZ band zet dan de 2,4Ghz band uit.
Heb je die echt nodig maak er een andere SSID voor, meng het SSID niet over twee banden.
Helaas is een extra APs/booster wel wat er vanuit de providers en fabrikanten naar binnen wordt geschoven. De kennis om een behoorlijk wifi netwerk aan te leggen is helaas dun gezaaid. Hier staat 1 2.4GHz AP: in de meterkast naast de Zendure. Gelukkig is het houtskeletbouw dus die komt helemaal op zolder door prima door voor die paar devices zonder 5GHz.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Hier staan ze alleen snachts op bij echte hoogdagen id zomer zelden tot nooit overdag behalve zoals vandaag bv om te verwarmen als we elzktriciteit over hebben (huis staat pal op noorden en warmt traag op)Ben(V) schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:49:
Een airco heb je over het algemeen toch enkel overdag aan als de zon schijnt?
Volgens mij is de slimste manier je huis als buffer te gebruiken en zowel de warmtepomp ('s winters) als de airco('s zomers) zoveel mogelijk alleen overdag gebruiken als je toch overschot van de zon hebt.
De batterij gebruik ik dan in de nacht voor enkel het sluipverbruik.
Een afgekoeld huis wordt niet erg veel opgewarmd in de nacht.
Wat heeft powerline met wifi te maken?koboy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:18:
[...]
Laag 2, niet laag 3 protocol..... Powerline is een edeaad protocol, maar wel minder stabiel dan gewoon ethernet over twisted pair.
Helaas is een extra APs/booster wel wat er vanuit de providers en fabrikanten naar binnen wordt geschoven. De kennis om een behoorlijk wifi netwerk aan te leggen is helaas dun gezaaid. Hier staat 1 2.4GHz AP: in de meterkast naast de Zendure. Gelukkig is het houtskeletbouw dus die komt helemaal op zolder door prima door voor die paar devices zonder 5GHz.
Powerline is ruk en moet je gewoon niet aan beginnen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dat bedoel ik nu, je moet slim koelen als je goedkope zonnestroom over hebt en je huis als buffer gebruiken.Tom35 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:18:
[...]
Hier staan ze alleen snachts op bij echte hoogdagen id zomer zelden tot nooit overdag behalve zoals vandaag bv om te verwarmen als we elzktriciteit over hebben (huis staat pal op noorden en warmt traag op)
Hier koelen we overdag de slaapkamers (tot onder gewenste temperatuur) en gaat hij 's avonds uit (wel zo rustig), dan 's avonds als het buiten afgekoelt is de ramen open om het koel te houden.
De slaapkamers verwarmen we eigenlijk nooit, maar dat is een kwestie van wat je zelf prettig vind, maar als je dat wilt ook alleen overdag doen heb je ook een veel betere COP.
Het probleem van soms slechte verbindingen met wifi van de Zendure batterij (of een ander IoT achtig device) ligt meestal niet aan mesh wifi zelf.Devke schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:37:
[...]
Fairpunt. Je zoekt even naar mogelijke oorzaken. Zeker omdat het gewerkt heeft. De booster daarin tegen heb ik wel verplaatst, dus in hoeverre dan.........
Een wifi client bepaald zèlf aan welk netwerk hij verbindt, en wanneer hij overstapt naar een ander wifi accesspoint, het wifi accesspoint heeft daar geen invloed op (buiten een client geforceerd van een AP afgooien maar zelfs dan kan de client zelf bepalen toch weer naar dat initiele AP terug te gaan).
Goedkope wifi chips die IoT apparaten gebruiken hebben de vervelende gewoonte het eerste de beste 2.4 Ghz accesspoint van je mesh te kiezen, en dan weigeren ooit nog te roamen naar een veel sterker accesspoint.
Ik heb gezien bij mij dat een apparaat zelfs bij een verbindingssterkte van -85 dB aan het accesspoint blijft hangen. Bij -85 dB is er functioneel geen verbinding meer maar de client kiest zelf om eraan verbonden te blijven. Alleen als het accesspoint onzichtbaar wordt voor de client zal die gaan roamen.
Een seperaat los wifi AP werkt, omdat Zendure wifi dan geen kans heeft om te roamen of het verkeerde AP te kiezen en dus altijd goed zit.
Het issue ligt dus niet aan mesh zelf of hoe ze gepositioneerd zijn tov elkaar, maar aan de keus van Zendure om de allergoedkoopste wifi hardware in te bouwen, met een slecht roaming gedrag.
Vraagje, waarom zou je bij Zendure.nl gaan bestellen als de 2400AC + 1x AB3000s bij anderen ruim 230 goedkoper is? Krijg je de P1 meter van Zendure er nog gratis bij ook...Flexiilex schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:18:
[...]
WELKOM8 lijkt ook niet meer te werken op de normale 2400 AC. Kan dat kloppen of iemand weet? Zowel niet met losse batterijen als de combinatie inclusief losse batterijen
Ik zie geen reden. Ook als je bij een andere tent koopt krijg je gewoon directe support van Zendure. Er is -bovendien- iets te zeggen voor het kopen bij een bedrijf met een fysieke winkel in de buurt. Want het terugsturen van zulke zware batterijen is niet iets wat je eigenlijk zomaar bij een pakketpunt kunt regelen. Maar niets houdt je tegen om zelf je batterij terug naar de winkel te brengen.jelleeelco schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:46:
[...]
Vraagje, waarom zou je bij Zendure.nl gaan bestellen als de 2400AC + 1x AB3000s bij anderen ruim 230 goedkoper is? Krijg je de P1 meter van Zendure er nog gratis bij ook...
Been there, had to do the pakketpunt-route.
Dat klopt. Als de batterij bijna vol is regelt de BMS dit. En dus blijft er meer zonnestroom over die je exporteert.Gramser schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:07:
Ik heb zelf nog een checkvraagje: ik heb de max van laden op 2200W staan (Zendure 2400AC+ op eigen groep). Naarmate de batterij zijn maximum toegestane lading bereikt, neemt hij minder op van het zonneoverschot, terwijl daar wel genoeg van beschikbaar is. Is dit herkenbaar? Temperatuur blijft gewoon rond de 30-35 graden.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik had eerst 3-4 x AB3000XL becijferd en ben voor 4 gegaan in December. Nu ben ik dit jaar nog aan het handelen en ik merkte vaak net tekort aan capaciteit om de dure pieken te overbruggen. Dus toen ik een 5e kon kopen voor €508 incl verzending heb ik maar toegeslagen...a2aan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:45:
Misschien dat het bij anderen heel anders werkt, maar vorige week dacht ik 'ik zou nog wel derde AB3000X kunnen gebruiken voor mijn 2400AC', nadat mijn systeem meerdere dagen van 5% naar 100% en terug is gegaan, met nog steeds enkele kWh export én import van het net.
Maar nu de warmtepomp uit staat is het alweer de tweede ochtend dat ik nog ~60% lading over had. Als in de zomer de airco aan gaat zal ik 's nachts wel weer wat meer verbruiken, maar of het een derde batterij rechtvaardigt...
Om deze helemaal te laden/ontladen is al 6 uur nodig op 2,4 kW dus dat gaat nog net.
In de zomer zal het dan een uitdaging worden om volledig te ontladen in de korte nacht. Maar goed, dit jaar nog handelen icm saldsre, maar ook daarna is er in de zomer vaak nog wel voldoende verschil tussen leveren tegen €0,01 per kWh (of zelfs negatief) in de piek overdag of €0,10 per kWh kaal in de nacht.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Dank, helder! Eigenlijk hetzelfde als bij mijn auto.Pr088 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:09:
[...]
Dat klopt. Als de batterij bijna vol is regelt de BMS dit. En dus blijft er meer zonnestroom over die je exporteert.
Ja. Bij mijn auto zie ik ook rond de 98% vol een terugloop van 10kW naar circa 3kW.Gramser schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:22:
[...]
Dank, helder! Eigenlijk hetzelfde als bij mijn auto.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Je had het er over dat alles bedraad moest.... Powerline is bedraad.....Ben(V) schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:23:
[...]
Wat heeft powerline met wifi te maken?
Powerline is ruk en moet je gewoon niet aan beginnen.
Ruk is ook wat overdreven. Prima voor niet kritische toepassingen, net als wifi zodra je niet net naast het AP staat of te maken hebt met meerdere zichtbare AP's.
Enige waar ik tegenaan loop is dat 1x per 2 jaar of zo er een powerline plug/AP crasht en even uit/aan moet. Alternatief indertijd was hier de muren en vloeren openbreken om UTP te gaan trekken. Mesh installaties waren toen nog nieuw, duur en niet gestandaardiseerd net als systemen met een aparte Wifi backbone....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Beetje late reactie, sorry daarvoor... maar ik heb bv mijn zonnepanelen gelegd om ook in de winter gebruik te kunnen maken van de opwek in de zomer (via de salderingsregeling). Nu die straks wegvalt, kijk ik echt eerst naar mijn eigen verbruik in de periode maart - october, met name in de nacht. Ik heb daarvoor HA lopen met een aantal simulaties en kom met een 14kWh accu toch aan een besparing van 600 per jaar (ik heb 8,2kWp op dak liggen).Pr088 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:06:
[...]
1 kWh per 1 kWp vind ik nog niet eens zo gek. Waar denk jij aan? 1,5-2? Ik denk zelf ook aan 10-15 kWh met 11kWp zon op dak. Ik zit nog in de onderzoeksfase, maar mijn eigen gebruik vind ik relevanter. Kun je in de avond/nacht elke keer 10+ kWh verstoken? Met deze zonnige dagen in maart lukt me dat wel, o.a. dankzij elektrische badkamervloerverwarming en de warmtepomp die rustig draait.
ER loopt een kabel op aparte 16 A automaat van de meterkast naar de garage.
Kan ik hierop de accu aansluiten en de lichte verbruikers in de garage op accu uitgang.?
strikt gezien is dat geen losse groep en zou je afaik nog steeds 600-800 watt teruglevering moeten houden.florijn11 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:14:
Ik wil mijn 2400AC+ in mijn garage plaatsen en laden met 2400 watt
ER loopt een kabel op aparte 16 A automaat van de meterkast naar de garage.
Kan ik hierop de accu aansluiten en de lichte verbruikers in de garage op accu uitgang.?
Wat gebeurt er als hier kortsluiting ontstaat zit er een beveiliging op de accu uitgang ?Gramser schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:17:
In principe wel, maar wat vind jij lichte verbruikers? Als dat bijvoorbeeld cirkelzagen zijn, of andere tuinapparaten, kunnen die best een hoge startpiek aan vermogen vragen. Je zult dan moeten checken of dat binnen de specs van de Zendure valt.
En zit de Zendure dan wel echt op een eigen groep, of zitten er stiekem ook zaken op als de lampen van de garage?
Die lampen maken toch niets uit... groep is max 3680 watt. Daar zit je met 2400watt van de zendure toch ruim onder?Gramser schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:25:
Dat geldt natuurlijk voor alles wat je op het offgrid contact aansluit. Je maakt daarbij geen gebruik van de automaat van de groep, dus daar zit een risico, heb ik me laten vertellen. Ik zelf hou die uitgang echt alleen voor back-up/nood bij stroomuitval.
En zit de Zendure dan wel echt op een eigen groep, of zitten er stiekem ook zaken op als de lampen van de garage?
Daar zit je ruim onder, maar je voldoet niet aan de eis: eigen groep.jelleeelco schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:29:
[...]
Die lampen maken toch niets uit... groep is max 3680 watt. Daar zit je met 2400watt van de zendure toch ruim onder?
Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)
Dat klopt - maar maakt voor veiligheid niet uit.CappieL schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:30:
[...]
Daar zit je ruim onder, maar je voldoet niet aan de eis: eigen groep.
Dat is geen eis (geldt vooralsnog alleen voor PV omvormers).CappieL schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:30:
[...]
Daar zit je ruim onder, maar je voldoet niet aan de eis: eigen groep.
Een extra lamp, mits eenduidig (vast) geinstalleerd (en dus niet een wirwar van meerdere WCD's), is gewoon veilig, ook volgens de norm.
Ingeprikt, en ook deze werkt binnen drie minuten inclusief eerste firmware-update. Nu even laten laden op laag vermogen (want op gedeelde groep ingeplugd), als hij vol is mag hij naar z'n definitieve plek met z'n familie.
Blij!
Alleen de verlichting in de garage sluit ik aan op de uitgang van de acccuGramser schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:25:
Dat geldt natuurlijk voor alles wat je op het offgrid contact aansluit. Je maakt daarbij geen gebruik van de automaat van de groep, dus daar zit een risico, heb ik me laten vertellen. Ik zelf hou die uitgang echt alleen voor back-up/nood bij stroomuitval.
Zwaardere belasting gebruik ik dan incidenteel door de accu uit te schakelen en de stekker uit te halen en de
verbruiker dus op het net aan te sluiten.
Ik heb vrijdagmiddag de bestelling geplaatst. Snel zijn ze niet, het zal wel de nasleep van Pasen zijn
Dat zou dan wel goed moeten gaan ja. Dubbelcheck om te kijken of die groep niet stiekem tóch ergens aftakt naar een apparaat wat je misschien over ht hoofd ziet (die oude vriezer in de kelder op dat brakke stopcontact ofzo) is het altijd waard. Succes!florijn11 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:55:
[...]
Alleen de verlichting in de garage sluit ik aan op de uitgang van de acccu
Zwaardere belasting gebruik ik dan incidenteel door de accu uit te schakelen en de stekker uit te halen en de
Dank je voor het adviesGramser schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:09:
[...]
Dat zou dan wel goed moeten gaan ja. Dubbelcheck om te kijken of die groep niet stiekem tóch ergens aftakt naar een apparaat wat je misschien over ht hoofd ziet (die oude vriezer in de kelder op dat brakke stopcontact ofzo) is het altijd waard. Succes!
Begrijp ik goed dat je de verlichting (quasi) permanent op de offgrid poort wilt aansluiten? Dat lijkt me niet erg handig, want dan moet die poort altijd actief zijn en de omvormer moet draaien om je verlichting aan te zetten. Niet erg efficiënt.
Beter sluit je dan een PV-verdeler aan waar de leiding binnenkomt. Dan kun je ook de subgroep van de batterij deugdelijk beveiligen met een aardlekautomaat (alamat) en heb je een andere subgroep voor de verlichting.
Snel zijn ze nooitBizzieBis schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:03:
Ik kreeg gisteren om 10:00uur een 4 tal track&trace nummers waarvan 3 uit Frankrijk afkomstig (GLS) en 1 uit Duitsland (DPD), maar allen hebben nog de status dat er alleen een label aangemaakt is.
Ik heb vrijdagmiddag de bestelling geplaatst. Snel zijn ze niet, het zal wel de nasleep van Pasen zijn
Contact opgenomen met support maar die kunnen me blijkbaar ook niet verder helpen. Wel gaven ze aan dat er deze week nieuwe aanbiedingen zullen verschijnen. Betwijfel of dat ook voor 2400 AC+ gaat gelden
Die code werkt inderdaad niet. Zover ik weer zijn er momenteel geen kortingscodes voor de 2400AC+TimDJ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:34:
Ik wilde de 2400 AC+ bestellen en heb in mijn mail de code TERUG5 ontvangen maar ik krijg deze niet ingevoerd. De site geeft aan dat de code niet geldig is.
Contact opgenomen met support maar die kunnen me blijkbaar ook niet verder helpen. Wel gaven ze aan dat er deze week nieuwe aanbiedingen zullen verschijnen. Betwijfel of dat ook voor 2400 AC+ gaat gelden
Dat is dan ook maar net wie er achter de desk zit. Want ik heb precies hetzelfde gedaan en kreeg een code voor 5% korting op de 2400AC+.TimDJ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:34:
Ik wilde de 2400 AC+ bestellen en heb in mijn mail de code TERUG5 ontvangen maar ik krijg deze niet ingevoerd. De site geeft aan dat de code niet geldig is.
Jawel maakt wel uit, door de aanwezigheid van de accu is de maximale totale stroom die beschikbaar is 3680 + 2400 totdat de zekering eruit klapt. En dat is meer dan de 16ampere waar alles op ontworpen is.jelleeelco schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:29:
[...]
Die lampen maken toch niets uit... groep is max 3680 watt. Daar zit je met 2400watt van de zendure toch ruim onder?
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Bij welke shop koop jij dan? Ik ven van plan de ac+ te kopen.jelleeelco schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:46:
[...]
Vraagje, waarom zou je bij Zendure.nl gaan bestellen als de 2400AC + 1x AB3000s bij anderen ruim 230 goedkoper is? Krijg je de P1 meter van Zendure er nog gratis bij ook...
Je gooit van alles door elkaar.koboy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:35:
[...]
Je had het er over dat alles bedraad moest.... Powerline is bedraad.....
Ruk is ook wat overdreven. Prima voor niet kritische toepassingen, net als wifi zodra je niet net naast het AP staat of te maken hebt met meerdere zichtbare AP's.
Enige waar ik tegenaan loop is dat 1x per 2 jaar of zo er een powerline plug/AP crasht en even uit/aan moet. Alternatief indertijd was hier de muren en vloeren openbreken om UTP te gaan trekken. Mesh installaties waren toen nog nieuw, duur en niet gestandaardiseerd net als systemen met een aparte Wifi backbone....
Powerline gaat over het stroomnet en dan kun je moeilijk spreken over een eigen bedrading.
Verder is het volkomen onbetrouwbaar, het kan tijden prima werken en dan ineens zonder aanwijsbare reden niet meer.
Dus niet iets waar je een betrouwbare netwerk op wilt bouwen.
Mesh is altijd gestandaardiseerd geweest, het is namelijk gewoon wifi volgens de wifi standaard.
Mesh is juist altijd een wifi backbone (ofwel een repeater), anders zijn het gewone AP's.
Het gevaar van een Zendure samen met andere gebruikers op een groep zetten zit erin dat je dan 16A uit het net kunt trekken en nog eens 10A uit de Zendure.florijn11 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:55:
[...]
Alleen de verlichting in de garage sluit ik aan op de uitgang van de acccu
Er gaat dan een stroom van 36A lopen zonder dat er een automaat uitvliegt, want die ziet maar 16A.
Dat is de reden dat je zoiets niet moet doen.
En zeggen dat doe ik nooit is niet de oplossing, een apparaat kan ook defect raken en veel te veel stroom trekken zonder dat jij daar de hand in hebt.
Gevolg overbelasting en potentieel brand.
Alles wat vermogen genereert moet gewoon op een eigen groep, zonder andere belastingen.
Dat is de reden waarom die 800W staat ingesteld als je geen eigen groep hebt, dat valt binnen de marge van een overbelasting.
[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 09-04-2026 17:53 ]
Het staat toch duidelijk in de handleiding hoe je de accu moet aansluiten en hoe je hem moet gebruiken. Alles andere is buiten de specificaties van de fabrikant. Mocht het een keer tot een schade komen ben je echt niet verzekerd en Zendure is dan ook niet thuis.
Het is inmiddels ook al in het nieuws, verzekeraars gaan hier zeker naar kijken.
Maar jullie hebben gelijk. Ik heb het zelf niet voor niets op aparte groepen aangesloten. Ik onthou me voortaan van specifiek advies, met uitzondering van “niet doen”.
Gast, chill en lezen!Ben(V) schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:35:
[...]
Je gooit van alles door elkaar.
Powerline gaat over het stroomnet en dan kun je moeilijk spreken over een eigen bedrading.
Verder is het volkomen onbetrouwbaar, het kan tijden prima werken en dan ineens zonder aanwijsbare reden niet meer.
Dus niet iets waar je een betrouwbare netwerk op wilt bouwen.
Mesh is altijd gestandaardiseerd geweest, het is namelijk gewoon wifi volgens de wifi standaard.
Mesh is juist altijd een wifi backbone (ofwel een repeater), anders zijn het gewone AP's.
Effectief is powerline net zo betrouwbaar als wifi. Niet betrouwbaar genoeg dus voor kritische toepassingen, zeker als je bij Wifi wat verder van het AP gaat en/of de buren aan de andere kant een AP op hetzelfde kanaal zetten.
Prima om een TV, PCtje of gameconsole internet toegang mee te geven. Enige echte langdurige probleem dat ik ken is een meegenomen plug door de Ziggo monteur (die heb je niet meer nodig zei hij en de buren hadden ineens geen data meer in de SolarEdge app), en een defecte plug. Qua stabiliteit is het in mijn ervaring vergelijkbaar aan ADSL....
Wifi heb ik ook mijn aandeel gezeik mee gehad met 25+ wifi netwerken zichtbaar omdat elke student zijn eigen wifi netwerk had. Moeten uitwijken naar de 5GHz band waar nog wel plek was en een dure PCCard adapter moeten kopen voor de laptop.
Voor zo ver ik weet is mesh wifi nog steeds niet gestandaardiseerd en zijn het nog steeds vendor specifieke implementaties. Maar ook daar loop je tegen Wifi beperkingen aan. Als ik ooit de geldpest heb leg ik hier wel een mooi Mesh systeem neer als we voor die tijd nog niet verhuisd zijn. Tot die tijd voldoet het gewoon voor dat deel dat niet binnen het server netwerk valt.
Maar nu kapt deze oud systeembeheerder er mee.
Oh ik keek naar de 2400AC bij Offgridpowerstation maar er zijn er meer, zelfs voor 1049 gevonden. En ergens voor 1099 maar met P1 meterHenkoes schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:29:
[...]
Bij welke shop koop jij dan? Ik ven van plan de ac+ te kopen.
In de setting hier in huis is niets veranderd. 100% zeker van. Het werkte ook goed. Al had ik wel eens dat een sensor "niet beschikbaar" was maar zeker niet dagelijks. Doordat er niets veranderd was mbt de batterij en netwerk kon het voor mijn gevoel alleen aan dit liggen. Nu met het AP zonder mesh draait het als een malle. "Klop op hout". De verbinding is niet meer weggevallen.Fire71 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:32:
[...]
Het probleem van soms slechte verbindingen met wifi van de Zendure batterij (of een ander IoT achtig device) ligt meestal niet aan mesh wifi zelf.
Een wifi client bepaald zèlf aan welk netwerk hij verbindt, en wanneer hij overstapt naar een ander wifi accesspoint, het wifi accesspoint heeft daar geen invloed op (buiten een client geforceerd van een AP afgooien maar zelfs dan kan de client zelf bepalen toch weer naar dat initiele AP terug te gaan).
Goedkope wifi chips die IoT apparaten gebruiken hebben de vervelende gewoonte het eerste de beste 2.4 Ghz accesspoint van je mesh te kiezen, en dan weigeren ooit nog te roamen naar een veel sterker accesspoint.
Ik heb gezien bij mij dat een apparaat zelfs bij een verbindingssterkte van -85 dB aan het accesspoint blijft hangen. Bij -85 dB is er functioneel geen verbinding meer maar de client kiest zelf om eraan verbonden te blijven. Alleen als het accesspoint onzichtbaar wordt voor de client zal die gaan roamen.
Een seperaat los wifi AP werkt, omdat Zendure wifi dan geen kans heeft om te roamen of het verkeerde AP te kiezen en dus altijd goed zit.
Het issue ligt dus niet aan mesh zelf of hoe ze gepositioneerd zijn tov elkaar, maar aan de keus van Zendure om de allergoedkoopste wifi hardware in te bouwen, met een slecht roaming gedrag.
Ik heb verschillende bronnen ook gevraagd om advies, bv tweakers, computer winkel. Ze trokken allemaal dezelfde conclusie. Dit is mesh. Binnen het HW topic zie ik het ook wel eens.
Al met al. Ben er blij mee dat het gelukt is om weer werkend te krijgen 😊
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ahhh natuurlijk, je hebt helemaal gelijk.Osxy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:26:
[...]
Jawel maakt wel uit, door de aanwezigheid van de accu is de maximale totale stroom die beschikbaar is 3680 + 2400 totdat de zekering eruit klapt. En dat is meer dan de 16ampere waar alles op ontworpen is.
Het ligt aan jouHenkoes schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:11:
Ligt het aan mij of is de AC+ 2400 vandaag ineens duurder geworden?
Wat vreemd is. De Solar flow 2400 ac met bijna dezelfde capaciteit als solar flow ac+ is even duur of duurder. Hoe kan het zijn dat het oudere model niet goedkoper is?jelleeelco schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:20:
[...]
Oh ik keek naar de 2400AC bij Offgridpowerstation maar er zijn er meer, zelfs voor 1049 gevonden. En ergens voor 1099 maar met P1 meter
m.n. als het om de batterij-modules gaat, die komen veelal dus uit Frankrijk, gaan eerst naar Belgie en daarna pas naar Nederland (als je een beetje pech hebt zelfs nog een kleine rondreis tot dat bij jou voor de deur staan.
je geduld wordt zo wel even op de proef gesteld, maar denk maar voor kerst zullen ze echt wel binnen zijn.
Geen idee of de prijs een foutje was en of ik hem uiteindelijk geleverd krijg. We gaan het zien 😎
En hier had ik ook last van.
De Zendures pakte het AP die veder weg hangt.
Nu lock op AP ingesteld voor de Zendures.
De 2 die ook in de kelder hangen.
Een in de garage en biljart ruimte.
Het gaat nu al weken super goed.
Ik gebruik een Tp-link Omada systeem.
mooie prijs maar niet zo mooi als mijn iets meer dan 500 euro bij ali (zendure shop) pasgeleden en dat gewoon netjes incl. BTW aan huis in Nederland geleverd (voordat er weer moord en brand wordt geschreeuwd).ralphkeb schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:39:
Net een AB2000X batterij voor bij mijn 800 plus besteld, 499,00 inclusief bezorgen bij stekker-batterij.nl
Geen idee of de prijs een foutje was en of ik hem uiteindelijk geleverd krijg. We gaan het zien 😎
veel plezier er (tenminste als je hem krijgt, was ik zelf ook even bang voor maar werd binnen een paar dagen gewoon mooi geleverd, top die shop, hebben nu ook de extra CT klemmen 50V (3 stuks) voor de CT smart meter in de aanbieding voor nog geen 15 euro.
WiFi in combinatie met IoT is sowieso altijd een gevoelig punt. Zeker op 2,4 GHz, waar alles en iedereen op zit: buren, sensoren, smart devices… het is gewoon een overvolle band. Dan ga je al snel klooien met kanalen, overlap en stabiliteit. Heeft op zichzelf niets met Zendure te maken.peterbier schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:40:
De Zendure en wifi is wel een dingetje om op te letten.
En hier had ik ook last van.
De Zendures pakte het AP die veder weg hangt.
Nu lock op AP ingesteld voor de Zendures.
De 2 die ook in de kelder hangen.
Een in de garage en biljart ruimte.
Het gaat nu al weken super goed.
Ik gebruik een Tp-link Omada systeem.
[Afbeelding]
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Mijn 800 plus komt ook van ome Ali, was iets van 392 euro geleverd aan huis. Helaas staat er niet veel meer daar momenteel.Jan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:47:
[...]
mooie prijs maar niet zo mooi als mijn iets meer dan 500 euro bij ali (zendure shop) pasgeleden en dat gewoon netjes incl. BTW aan huis in Nederland geleverd (voordat er weer moord en brand wordt geschreeuwd).
veel plezier er (tenminste als je hem krijgt, was ik zelf ook even bang voor maar werd binnen een paar dagen gewoon mooi geleverd, top die shop, hebben nu ook de extra CT klemmen 50V (3 stuks) voor de CT smart meter in de aanbieding voor nog geen 15 euro.
Snap alleen niet wat je bedoeld met “niet zo mooi als mijn, iets meer dan 500 euro bij Ali”.
499 is toch iets minder dan 500 😉
En is gewoon inclusief btw en een Nederlandse webshop.
Ik zie het alleen voor 500 ex btw, zal wel prijs foutje zijn geweest?ralphkeb schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:59:
[...]
Mijn 800 plus komt ook van ome Ali, was iets van 392 euro geleverd aan huis. Helaas staat er niet veel meer daar momenteel.
Snap alleen niet wat je bedoeld met “niet zo mooi als mijn, iets meer dan 500 euro bij Ali”.
499 is toch iets minder dan 500 😉
En is gewoon inclusief btw en een Nederlandse webshop.
"Aansluiten via een stopcontact
wat mag nou eigenlijk wel of niet?
Er bestaan nogal wat misverstanden over het aansluiten van omvormers of thuisbatterijen via een stopcontact. Op de ene website lees je dat het volgens de NEN1010 absoluut niet mag. Op een andere site staat dat het tot 600 watt wél mag, en weer ergens anders wordt zelfs 800 watt of 2500 watt genoemd als maximum vermogen dat je via een stekker zou mogen invoeren. Kortom: verwarring alom.
De Green Guys van Solar Bouwmarkt kennen de norm – en leggen je graag uit hoe het écht zit.
Wat zegt de NEN1010 nou precies?
De huidige versie van de NEN1010 (2020) stelt dat een omvormer of batterij die teruglevert aan het net moet worden aangesloten via een deugdelijke, vaste installatie. Tijdelijke of verplaatsbare aansluitingen – zoals via een stopcontact – worden binnen deze norm niet als permanente oplossing geaccepteerd, en er wordt ook nergens een uitzondering op basis van maximaal vermogen voor dit soort aansluitingen genoemd (zie o.a. artikel 551.7 en 520.526.5).
Kortom: een omvormer of batterij moet via een vaste kabel, zonder aftakkingen of stekerverbindingen, direct worden aangesloten op een eigen eindgroep in de groepenkast.
Vroegere edities van de norm (zoals 2015) bevatten wel een uitzondering tot maximaal 2,6 ampère teruglevering via een stekkerverbinding – grofweg 600 watt. Deze oude richtlijn wordt online vaak onterecht nog aangehaald.
De grens van 800 watt die je soms tegenkomt, komt uit de Duitse VDE-norm en is dus niet van toepassing in Nederland. Ook een ‘grens’ van 2500 watt (zoals sommige fabrikanten bij plug-in batterijen vermelden) is nergens in de NEN1010 terug te vinden. "
Ik ben benieuwd hoe op tweakers hiernaar gekeken wordt.
Bron: https://www.solar-bouwmarkt.nl/solarflow-2400-ac.html
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
PeaceNlove schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:01:
[...]
Ik zie het alleen voor 500 ex btw, zal wel prijs foutje zijn geweest?
Hij staat 2x op de website:PeaceNlove schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:01:
[...]
Ik zie het alleen voor 500 ex btw, zal wel prijs foutje zijn geweest?
500 is wel een mooie aanbieding, ik heb de bestel knop ook maar ingedrukt
Ze mogen van mij best wel een stukje reizen, maar met alleen maar een label stellen ze mijn geduld wel erg op de proefJan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:32:
[...]
m.n. als het om de batterij-modules gaat, die komen veelal dus uit Frankrijk, gaan eerst naar Belgie en daarna pas naar Nederland (als je een beetje pech hebt zelfs nog een kleine rondreis tot dat bij jou voor de deur staan.
je geduld wordt zo wel even op de proef gesteld, maar denk maar voor kerst zullen ze echt wel binnen zijn.
De meterkast wordt in het weekend aangepakt, dus voor die tijd heb ik er toch nog niets aan.
[ Voor 7% gewijzigd door BizzieBis op 09-04-2026 19:25 ]
De afgelopen week ging de 'Slimme meter modus' prima en bleef mijn verbruik netjes rond de nul. Maar nu heb ik vanavond voor de tweede keer dit probleem: de accu staat op 100% maar blijft in standby staan. De P1 ziet in de app wel gewoon dat ik verbruik heb, maar de set weigert te leveren. Zelfs als ik hem handmatig omschakel naar de basislastmodus gebeurt er helemaal niks.
Afgelopen dinsdag had ik precies hetzelfde en begon hij uit het niets (woensdagochtend) om 05:30u ineens weer energie te leveren, maar waarom dat toen ineens wel werkte is me een raadsel. Heeft iemand dit vaker meegemaakt of een idee welke mogelijkheden ik heb om de accu weer aan de praat te krijgen? Ik hoor het graag!
Ik heb nu twee weken een Zendure 2400AC met twee batterijen staan, aangestuurd door de Zendure P1 dongle. Om wifi-gedoe te voorkomen heb ik een eigen 2,4GHz wifi aangemaakt.
Ik had hier hetzelfde met een 2400ac+ en heb via de app die vraag bij Zendure neergelegd.
Ik kreeg hetvolgende antwoord:
Op basis van uw beschrijving heeft u het volgende probleem ervaren: uw SolarFlow 2400 AC+ levert na het volledig opladen van de batterij geen stroom meer aan het net via de off-grid aansluiting, en wanneer een hoogvermogenlast wordt aangesloten, levert de batterij geen stroom en blijft in de stand-bystatus. Na een reset functioneerde het systeem weer normaal.
Dit probleem kan door de volgende factoren worden veroorzaakt:
Batterijbeheersysteem (BMS) Beschermmodus: Nadat de batterij volledig is opgeladen, gaat het systeem over in de beschermmodus en stopt met het leveren van stroom om overbelasting te voorkomen. Als de instellingen correct zijn, zou het systeem normaal moeten herstarten. Als het systeem echter onder bepaalde omstandigheden niet volledig herstelt, kan het in stand-bystatus blijven.
Vermogensvraag bij het inschakelen van een hoogvermogenlast: Wanneer u een hoogvermogenlast inschakelt, kan het apparaat te maken krijgen met plotselinge spanningsschommelingen door de toename van de belasting. Als het systeem niet tijdig reageert, levert de batterij mogelijk geen stroom.
Herstel na systeemreset: U gaf aan dat het systeem weer normaal werkte na een reset, wat aangeeft dat sommige systeeminstellingen of besturingslogica mogelijk niet goed werkten tijdens een bepaalde operatie. De reset zorgde voor een herinitialisatie en herstel van de normale werking.
Om de lange termijn stabiliteit van uw apparaat te waarborgen, raden we de volgende stappen aan:
Controleer de batterijinstellingen en de belastingcondities om ervoor te zorgen dat de vereisten van de belasting de nominale output van de batterij niet overschrijden.
Als dit probleem zich vaak voordoet, controleer dan op firmware-updates en zorg ervoor dat alle systeeminstellingen up-to-date zijn.
Ja maar als het snachts warm is moet je net alles dicht houden...Hier blijft bij heel warme dagen alles pot dicht , maar de muren warmen op dus die fungeren als cv gedurende de nacht..😅.. Ik kan spijtig genoeg mijn aircos niet sturen , die dingen zijn bijna 20j maar doen het nog goed dus vervangen vind ik geen optie..Ben(V) schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:29:
[...]
Dat bedoel ik nu, je moet slim koelen als je goedkope zonnestroom over hebt en je huis als buffer gebruiken.
Hier koelen we overdag de slaapkamers (tot onder gewenste temperatuur) en gaat hij 's avonds uit (wel zo rustig), dan 's avonds als het buiten afgekoelt is de ramen open om het koel te houden.
De slaapkamers verwarmen we eigenlijk nooit, maar dat is een kwestie van wat je zelf prettig vind, maar als je dat wilt ook alleen overdag doen heb je ook een veel betere COP.
Er is al veel over geschreven en misschien heb ik het wel gemist maar het laatste wat ik over aansturing via Bluetooth kan vinden is dat dit in de volgende Zendure App versie mogelijk wordt.Taro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:38:
[...]
In de volgende Zendure App versie is lokale Bluetooth aansturing mogelijk, incl. activatie off-grid/noodstroomuitgang.
Dynamische tarieven binnenhalen heb je natuurlijk wel altijd internet voor nodig.
De App heeft bij mij op 31 Mrt. nog een update gehad, dus misschien werkt het inmiddels wel.
Zelf heb ik het nog niet getest/gedurfd, maar heeft toevallig al iemand geprobeerd om via bluetooth (zonder 220v netaansluiting, wifi en hotspot) de off-grid poort te activeren ?
De huidige NEN versie is van 2024.geert1992 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:07:
Ik kwam op de website van Solar Bouwmarkt (bij de Zendure 2400AC) hun visie tegen op de zogeheten “stekkerbatterij”. Zij schrijven het volgende:
Er bestaan nogal wat misverstanden over het aansluiten van omvormers of thuisbatterijen via een stopcontact. Op de ene website lees je dat het volgens de NEN1010 absoluut niet mag. Op een andere site staat dat het tot 600 watt wél mag, en weer ergens anders wordt zelfs 800 watt of 2500 watt genoemd als maximum vermogen dat je via een stekker zou mogen invoeren. Kortom: verwarring alom.
De Green Guys van Solar Bouwmarkt kennen de norm – en leggen je graag uit hoe het écht zit.
De huidige versie van de NEN1010 (2020) stelt dat een omvormer of batterij die teruglevert aan het net moet worden aangesloten via een deugdelijke, vaste installatie. Tijdelijke of verplaatsbare aansluitingen – zoals via een stopcontact – worden binnen deze norm niet als permanente oplossing geaccepteerd, en er wordt ook nergens een uitzondering op basis van maximaal vermogen voor dit soort aansluitingen genoemd (zie o.a. artikel 551.7 en 520.526.5).
Kortom: een omvormer of batterij moet via een vaste kabel, zonder aftakkingen of stekerverbindingen, direct worden aangesloten op een eigen eindgroep in de groepenkast.
Het artikel dat invoeden op een stopcontact niet mag staat er sinds 2021 al niet meer in.
Als dat wel zo zou zijn dan zijn alle stekker batterijen illegaal, maar ook de zonnepanelen met stekker.
De Zendure P1 voor 30 euro... klinkt te mooi om waar te zijn.ralphkeb schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:39:
Net een AB2000X batterij voor bij mijn 800 plus besteld, 499,00 inclusief bezorgen bij stekker-batterij.nl
Ik heb het besteld en afgerekend met Klarna. Kijken of ze leveren.CappieL schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:46:
[...]
De Zendure P1 voor 30 euro... klinkt te mooi om waar te zijn.
Ze hebben hem ook wel eens gratis bij een actie. Zo kreeg ik hem in elk geval voor nop erbij.CappieL schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:46:
[...]
Misschien doen ze dit nu ivm de niet (betrouwbaar) werkende Home Wizzard P1 meter.
Regelgeving loopt vaak achter. Zelfs onze slimme meters hebben p1 poorten. Als de stroom van links naar rechts kan, kan die ook van rechts naar links.geert1992 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:07:
Ik kwam op de website van Solar Bouwmarkt (bij de Zendure 2400AC) hun visie tegen op de zogeheten “stekkerbatterij”. Zij schrijven het volgende:
Vroegere edities van de norm (zoals 2015) bevatten wel een uitzondering tot maximaal 2,6 ampère teruglevering via een stekkerverbinding – grofweg 600 watt. Deze oude richtlijn wordt online vaak onterecht nog aangehaald.
De grens van 800 watt die je soms tegenkomt, komt uit de Duitse VDE-norm en is dus niet van toepassing in Nederland. Ook een ‘grens’ van 2500 watt (zoals sommige fabrikanten bij plug-in batterijen vermelden) is nergens in de NEN1010 terug te vinden. "
De HW P1 is niet betrouwbaar?bilgy_no1 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:41:
[...]
Ze hebben hem ook wel eens gratis bij een actie. Zo kreeg ik hem in elk geval voor nop erbij.
Misschien doen ze dit nu ivm de niet (betrouwbaar) werkende Home Wizzard P1 meter.
Welke kortingen?Henkoes schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:59:
Lijkt er op dat ik alle kortingen misgelopen heb.
Mega balen!
Ik zou dan de 10 kWh zet willen maar volgens min is die niet ergens anders veel goedkoper? Middels cashbackxl krijg je sowieso 8% cashback terug dus als daar nog een code bovenop kan, graagjelleeelco schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:46:
[...]
De 2400AC of de AC+?Flexiilex schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:16:
[...]
Ik zou dan de 10 kWh zet willen maar volgens min is die niet ergens anders veel goedkoper? Middels cashbackxl krijg je sowieso 8% cashback terug dus als daar nog een code bovenop kan, graag
De 2400AC met 4 batterijen is bij Zendure 3516. Bij offgridpowerstation 3199...
Hoe werkt de cashbackxl en is het betrouwbaar?Flexiilex schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:16:
[...]
Ik zou dan de 10 kWh zet willen maar volgens min is die niet ergens anders veel goedkoper? Middels cashbackxl krijg je sowieso 8% cashback terug dus als daar nog een code bovenop kan, graag
De 2400 AC+ en die is volgens mij maar bij 1 webshop goedkoper maar beetje shadyjelleeelco schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:23:
[...]
De 2400AC of de AC+?
De 2400AC met 4 batterijen is bij Zendure 3516. Bij offgridpowerstation 3199...
Gebruik het al jaren werkt top, even goed lezen op de website. Zolang je zorgt dat je voldoet aan hun voorwaarden (tip; altijd op voorhand ff aparte browser gebruiken zonder coockies) dan weet je zeker dat alles goed gaatHenkoes schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:25:
[...]
Hoe werkt de cashbackxl en is het betrouwbaar?
[ Voor 38% gewijzigd door Flexiilex op 09-04-2026 22:32 ]
Ah ok, ik heb de prijzen van de AC+ niet bekeken. Wat is het echte voordeel nou van de AC+ tov de AC? Ik begreep dat de AC een aparte uitgang heeft voor een ventilator en ook minder warm wordt?Flexiilex schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:30:
[...]
De 2400 AC+ en die is volgens mij maar bij 1 webshop goedkoper maar beetje shady
[...]
Gebruik het al jaren werkt top, even goed lezen op de website. Zolang je zorgt dat je voldoet aan hun voorwaarden (tip; altijd op voorhand ff aparte browser gebruiken zonder coockies) dan weet je zeker dat alles goed gaat
Wordt de AC+ warmer dan de AC?jelleeelco schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:37:
[...]
Ah ok, ik heb de prijzen van de AC+ niet bekeken. Wat is het echte voordeel nou van de AC+ tov de AC? Ik begreep dat de AC een aparte uitgang heeft voor een ventilator en ook minder warm wordt?
AC+ heeft een 3,2kw output port ipv 2,4kw zolang deze op netspanning zit. Dit is de reden dag ik deze wil. En ik vermoed dat de ab3000L de nieuwe norm zal worden.
Daar wilde ik nou de offgrid aansluiting voor gebruiken, als ik het goed begrijp is dat dan ook een reden om voor een 2400AC+ te gaan? Deze gebruikt het net zolang die het doet en als die eruit klapt gaat hij pas over op gebruik via de accu terwijl ik van de 2400AC (zonder+) begreep dat de noodstroomaansluiting altijd over de accu gaat.R.K schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:48:
[...]
Of een ups in je meterkast waar je je modem etc op aansluit. [Afbeelding]
Zou dan betekenen dat de nieuwere geen verliezen cq extra stroomverbruik heeft totdat de stroom uitvalt toch?
Moeilijk te achterhalen hoe dat nu precies werkt, als ik hem als UPS kan gebruiken voor wat netwerkapparatuur en een homeserver dan zou het een enorm pluspunt zijn voor mij (niet alleen stroomuitval maar ook ondervangen van pieken etc, )
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Waar staat dat de AC+ bij ongrid vanuit net loopt?tismij schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:44:
[...]
Daar wilde ik nou de offgrid aansluiting voor gebruiken, als ik het goed begrijp is dat dan ook een reden om voor een 2400AC+ te gaan? Deze gebruikt het net zolang die het doet en als die eruit klapt gaat hij pas over op gebruik via de accu terwijl ik van de 2400AC (zonder+) begreep dat de noodstroomaansluiting altijd over de accu gaat.
Zou dan betekenen dat de nieuwere geen verliezen cq extra stroomverbruik heeft totdat de stroom uitvalt toch?
Moeilijk te achterhalen hoe dat nu precies werkt, als ik hem als UPS kan gebruiken voor wat netwerkapparatuur en een homeserver dan zou het een enorm pluspunt zijn voor mij (niet alleen stroomuitval maar ook ondervangen van pieken etc, )
Nee hoor, de klantenservice van Zendure geeft ze vaak ook weg voor €29,95.CappieL schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:46:
[...]
Niet icm Zendure HEMS. Daarover zijn hier pagina's volgeschreven...
Werkt overigens wel als je de Zendure aanstuurt via Home Assistant.
De huidige versie is dus niet de NEN1010(2020) maar zoals hier al eerder is aangegeven de NEN1010:2020+C1:2024.geert1992 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:07:
sorry, dat doet de norm dus niet; kijk mn naar 11.5 waar de norm slechts betrekking heeft voor electrisch materieel t.b.v. de keuze en juiste toepassing binnen de installatie. m.a.w. houd de norm dus op bij een WCD, het electrisch materieel zelf valt dus niet onder de NEN1010.De huidige versie van de NEN1010 (2020) stelt dat een omvormer of batterij die teruglevert aan het net moet worden aangesloten via een deugdelijke, vaste installatie.
de aangegeven artikelen geven dit dus niet aan.Tijdelijke of verplaatsbare aansluitingen – zoals via een stopcontact – worden binnen deze norm niet als permanente oplossing geaccepteerd, en er wordt ook nergens een uitzondering op basis van maximaal vermogen voor dit soort aansluitingen genoemd (zie o.a. artikel 551.7 en 520.526.5).
Dus niet, ook in Nederland voldoen stekker batterijen gewoon aan geldende regels, alleen dus niet aan de NEN1010, die hier ook gewoon niet voor bedoeld is.Kortom: een omvormer of batterij moet via een vaste kabel, zonder aftakkingen of stekerverbindingen, direct worden aangesloten op een eigen eindgroep in de groepenkast.
helaas ook fout, de <800W komt van de NVWA, die als toezichthouder van oa. de warenwet, en dat is namelijk de wettelijke basis waar oa een stekker thuis-batterij in Nederland onder valt.Vroegere edities van de norm (zoals 2015) bevatten wel een uitzondering tot maximaal 2,6 ampère teruglevering via een stekkerverbinding – grofweg 600 watt. Deze oude richtlijn wordt online vaak onterecht nog aangehaald.
eigenlijk is dat de oudere vormfactor, daarom passen dus ook de oudere batterij-modules op de nieuwe. @Tara heeft al uitgelegd waarom Zendure hiervoor gekozen heeft, mn vanuit logistieke argumenten. Echter de AB3000x (AC) blijft ook gewoon leverbaar, de vraag is alleen of daar nog nieuwe modelen voor komen?Henkoes schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:41:
[...]
Wordt de AC+ warmer dan de AC?
AC+ heeft een 3,2kw output port ipv 2,4kw zolang deze op netspanning zit. Dit is de reden dag ik deze wil. En ik vermoed dat de ab3000L de nieuwe norm zal worden.
Alleen vanuit logistieke redenen stappen ze terug? Of ook warmte redenen?Jan-tweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:34:
[...]
eigenlijk is dat de oudere vormfactor, daarom passen dus ook de oudere batterij-modules op de nieuwe. @Tara heeft al uitgelegd waarom Zendure hiervoor gekozen heeft, mn vanuit logistieke argumenten. Echter de AB3000x (AC) blijft ook gewoon leverbaar, de vraag is alleen of daar nog nieuwe modelen voor komen?
Wat ik van @Taro begreep, en die zou het moeten weten, hij was nog niet zo lang geleden in China bij Zendure en daar kwam dit aspect ook aan de orde.Henkoes schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:41:
[...]
Alleen vanuit logistieke redenen stappen ze terug? Of ook warmte redenen?
Zover ik het begreep ja, vooral door logistieke aspecten is men naar de oude formfactor teruggegaan, de capaciteit is tussen de AB3000X en de AB3000L overigens volledig gelijk met 2,88 kWh.
het is denk ik niet eens een punt van betrouwbaar, het werkt veelal (afhankelijk van de versies van de HW dongle) op dit moment gewoon niet, en of dit nu aan de HW dongle ligt of het is een probleem bij Zendure is op dit moment nog niet duidelijk, tenminste binnen de Zendure software.
Ga je echter via HA dan is het geen enkel probleem.
Tijdje terug mijn meterkast uitgebreid en verbeterd. Ik heb al 3x25A en ik heb toen ook maar meteen 5x4mm naar de garage doorgetrokken vanaf een 3fase alamat (16A) en die kabel eindigt daar op een werkschakelaar, op een mooie plek voor een batterij. Wifi bereik aldaar is goed; en ik heb ook een doorvoermogelijkheid voor laagspanning van de garage naar meterkast eventueel; maar ik denk dat dat nu niet nodig is.
Ik heb nl ook al Home Assistant draaien met een P1 aansluiting, die data is dus al beschikbaar in HA.
Op zolder zitten 2 PV omvormers, allebei op een andere fase; 2100W en een kleintje van 500W
Wellicht komt daar ooit nog eens een 3 fase PV systeem, maar dat kan zomaar nog lang gaan duren.
We hebben een piramide dak dus bijzonder onhandig want geen muren/wanden en dus is het plaatsen van een accu op zolder niet te doen. En de garage is daarnaast fors koeler.
Dus ik denk dat ik prima uit de voeten kan de komende 10 jaar met een 1 fase batterij.
Idee is om te gaan voor Zendure SolarFlow 2400 AC+ + 3 x Zendure AB3000L; wellicht zou minder capaciteit ook goed zijn maar er is vanuit mijn werk een zeer aantrekkelijke regeling dus dat kost mij netto bijzonder weinig extra. Door die regeling is het voordeel nog groter dan de evt BTW teruggaaf. Die in mijn geval toch al wat lastiger is vanwege mijn neven-ZZP activiteit waarvoor ik reeds in de KOR zit.
Kortom, ik denk voor mij prima oplossing, met ook de kortingscodes die ik nog her en der vindt.
Volgens mij kan ik deze in principe direct op de werkschakelaar aansluiten, om de 2400W te kunnen benutten toch?
En dan logischerwijs om netbelasting te voorkomen; dezelfde fase te kiezen als de grotere omvormer...
En de tweaker in mij denkt nog; stel bij een theoretisch langdurige uitval; dan zou ik die kleine omvormer misschien zelfs kunnen omleggen om de accu via het offgrid stopcontact bij te laden? (ook dit even puur theoretisch he
[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 10-04-2026 00:26 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
De regels zijn toch vrij duidelijk. De NEN1010 schrijft voor tot 2000W op een WDC en wil je meer dan dient er een aparte groep te zijn en is dan tot 3680W. Ik zou zelf wel aanbevelen langdurig boven de 2000W een vaste verbinding te maken.Zonsmurf schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:46:
[...]
Regelgeving loopt vaak achter. Zelfs onze slimme meters hebben p1 poorten. Als de stroom van links naar rechts kan, kan die ook van rechts naar links.
En de omvormer moet op de lijst staan met omvormer die toegestaan (EN 50549) zijn. oa
Zendure ZDHYP2000 1.333
Zendure ZDSF2400AC 2.400
Zendure ZDSF800 888
Zendure ZDSF800P 800
Zendure ZDSF800AC 800
https://www.netbeheernede...0omvormers%20type%20A.pdf
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.