Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Op de site staat 3000watt als veilig ontlaad vermogen als HEMS max instelling.
Wat is waarheid?
Ik zou gewoon een OSB plaat nemen, goedkoop en redelijk goede warmte(kou) isolatieluke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:59:
ik sta open voor alles maar ik weet niet helemaal wat je voor ogen zou hebben met een isolerende plaat?
hornbach zit gelukkig ook enorm dichtbij
ze mogen wat mij betreft gewoon op de grond ook, alleen het optrekkende van de kou tegen gaan leek mij geen overbodige luxe
Rubber en Pir plaat zou ik persoonlijk te instabiel vinden zeker als je meerdere batterijen hebt.
Verder zou ik zeker kijken naar een plek in huis, want kou en warmte zijn geen vriend van je batterij.
De optimale temperatuur voor een LifePo batterij is tussen de 20 en 30 graden, daarbuiten neemt het rendement snel af en te ver daarbuiten gaat hij gewoon stuk.
Zo erg zelfs dat Zendure er een noodverwarming heeft ingebouwd om temperaturen onder nul te voorkomen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
ik snap niet helemaal waarom je hout erbij zou gebruiken? dan heb je alsnog iets dat brand kan pakken in de buurt toch?Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:12:
[...]
even voor je op hornbach gekeken, deze pir plaat lijkt me wel geschikt, echter maak deze wel iets groter dan de grondplaat van de batterij zelf. heb je bv een hoge stapel met dus behoorlijk wat gewicht, dan zou je bv vier blokjes hout van bv 5 bij 5 cm op 4 plekken als versteviging kunnen toevoegen, echter die PIR platen kunnen best wat gewicht hebben. Je zou bv ook rondom een houten frame kunnen maken.
bij je voorbeeld van 1 solarflow pro 800 met 1 extra accu; +/- 50 kg zou ik dus wel enige vorm van versteving (gewoon ook uit voorzorg) gaan toepassen, door de plaat ruim te nemen en het oppervlak door bv tegels te verhogen kan ook helpen.
dus de waarschuwing van @Taro , hij heeft tenslotte al ruimte tijd ook echt praktische ervaring, dus wel meenemen. (daarom ook de tip van die 4 houten blokjes cq frame)
[Afbeelding]
zijn rubberen tegels uberhuapt brandgevaarlijk? die dingen liggen naar mijn weten juist vol in de zon te bakken buiten voor de meeste toepassingen DACHT IK
oorspronkelijke idee was ook binnen (houden) idd maar echt een heel lekker idee vind ik het niet denk ik. voor de zomermaanden heb ik er al een ventilator op gebouwd dus dat zal wel loslopen verwachtik. in de wintermaanden doet het toch niet zo heel veel,Ben(V) schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:47:
[...]
Ik zou gewoon een OSB plaat nemen, goedkoop en redelijk goede warmte(kou) isolatie
Rubber en Pir plaat zou ik persoonlijk te instabiel vinden zeker als je meerdere batterijen hebt.
Verder zou ik zeker kijken naar een plek in huis, want kou en warmte zijn geen vriend van je batterij.
De optimale temperatuur voor een LifePo batterij is tussen de 20 en 30 graden, daarbuiten neemt het rendement snel af en te ver daarbuiten gaat hij gewoon stuk.
Zo erg zelfs dat Zendure er een noodverwarming heeft ingebouwd om temperaturen onder nul te voorkomen.
Is deze webshop wel legitiem? https://www.zendure.nl/
Lijkt alsof dit niet zendure zelf is maar een NL tak die zich zo noemt?
Ik heb daar mijn P1-meter besteld. Seemed legit... en is ook gewoon netjes aangekomen. Waar zouden we ons dan moeten melden volgens jou, met onze bestellingen?Henkoes schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:50:
Een andere vraag.
ja, als je naar de .com gaat en je switcht rechsboven naar NL krijg je een redirect naar de .nl websiteHenkoes schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:50:
Een andere vraag.
Dank!PeaceNlove schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:58:
[...]
ja, als je naar de .com gaat en je switcht rechsboven naar NL krijg je een redirect naar de .nl website
dat is alleen om het gewicht van de isolatie weg te nemen (vergelijk dat met je dak, ook daar heb je hout als drager en daartussen de isolatie. Aangezien je echter het oppervlak zo klein wilt houden zul je dus iets aan de draagkracht moeten doen, je kunt ook kunststof gebruiken, zolang het maar stevig is. qua brandbaarheid doet het zeker icm met tegels niets met het brandgevaar.luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:48:
[...]
ik snap niet helemaal waarom je hout erbij zou gebruiken? dan heb je alsnog iets dat brand kan pakken in de buurt toch?
ja, rubber brand prima, ik snap je idee mbt de zon, maar dat zijn relatieve lage temperaturen.zijn rubberen tegels uberhuapt brandgevaarlijk? die dingen liggen naar mijn weten juist vol in de zon te bakken buiten voor de meeste toepassingen DACHT IK
Een paar houten balkjes/bakstenen en daar een tegel op? Kan je op maat slijpen van je accupakket.luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:50:
Ik heb een vraagje, ik wil de thuisaccu naar de garage gaan verplaatsen (solarflow pro 800 met 1 extra accu)
maar nu heb ik hier gelezen dat een stenen vloer zorgt voor veel kou de accu in.
Wat kan ik het beste eronder zetten? er is nog een 2de solarflow pro 800 onderweg
Het gaat m.n. over de kou die vanuit de vloer kan optrekken en de metalen behuizing neemt die temperatuur prima over en dat is eigenlijk iets wat je niet wilt, nu krijg je met hout natuurlijk ook al iets van isolatie maar de combinatie lijkt mij zeker in de winter een beter idee.Zonsmurf schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:05:
[...]
Een paar houten balkjes/bakstenen en daar een tegel op? Kan je op maat slijpen van je accupakket.
[ Voor 16% gewijzigd door Zonsmurf op 08-04-2026 11:21 ]
https://www.hornbach.nl/p...hRYuD4U_SLQxoCnBAQAvD_BwE
Deze gipsplaten zijn hard en kan zeker een accu op staan en zijn makkelijk op maat te maken.
Volgens mij niet, ik heb dat althans nog van niemand gelezen hier.Zonsmurf schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:20:
Krijg je via de zendure app een melding als je accutemp te hoog wordt of als de omvormer terugschakelt onder invloed van een te hoge temperatuur?
Iedereen heeft er een mening over... Als ik jou was zou ik vooral op stabiliteit letten. Zeker als de stapel wat hoger is (meerdere batterij units).luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:50:
[...]
oorspronkelijke idee was ook binnen (houden) idd maar echt een heel lekker idee vind ik het niet denk ik. voor de zomermaanden heb ik er al een ventilator op gebouwd dus dat zal wel loslopen verwachtik. in de wintermaanden doet het toch niet zo heel veel,dan houdt ie zich maar een beetje warm ach.
Dat voorstel van een PIR plaat met houtjes zou ik niet doen: hout gaat onder het gewicht in de PIR duwen en na verloop van tijd kan de toren uit balans raken.
Zo ook voor constructies van bakstenen en planken. Als dat niet volledig waterpas is wordt de stapel instabiel. Dan moet je de boel aan de wand verankeren.
Hondje heb ik nu zelf, maar ga ik weer weghalen. Die houdt het gewicht wel, maar ik vind het niet solide genoeg met 5x AB3000X. Laatst iemand hier bij wie zo'n hondje door een wiel zakte. Dat wil je niet meemaken. Overigens merkte ik met het hondje niet echt veel verschil in temperatuur tov gewoon op de betonnen vloer.
Een niet te dikke rubberen tegel (zoals voor een wasmachine of droger) is waar ik nu aan denk.
Qua warmte kun je het verpakkingsschuim bewaren en in de winter om de onderste batterij doen (moet je de onderkant eraf snijden zodat je alleen de zijkantjes hebt). Ik heb dat laatst geprobeerd en de onderste batterij bleef toen aanzienlijk warmer. In de zomer kun je het dan weer weghalen.
Tot slot: ja de onderste is merkbaar kouder. Maar ik denk dat die warmtegeleiding naar de betonnen vloer maar een klein deel van het verschil verklaart. De bovenste batterij wordt warmer doordat die onder de omvormer staat waar het meeste verlies gebeurt.
In mijn onverwarmde stenen schuur stonden ze de hele winter op de betonnen vloer, ook in de vrieskou. Batterij temperatuur is niet onder 6°C gekomen. Zelfs niet in weken waar de batterij niet werkte (wegens te weinig prijsverschil op dynamisch tarief).
Ik vind daar wat van.Gramser schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:24:
[...]
Volgens mij niet, ik heb dat althans nog van niemand gelezen hier.
jup, lijkt me niet verkeerd, alleen weet ik niet hoe goed dit tegen vocht kan, mogelijk dus daaronder nog iets anders (balkjes hout mogelijk ?) tegen optrekend vocht?Bart-sss schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:23:
Waarom niet dit eronder? Is voor vochtige ruimtes en meteen brandwerend.
Deze gipsplaten zijn hard en kan zeker een accu op staan en zijn makkelijk op maat te maken.
https://www.hornbach.nl/p...0-x-60-x-1-5-cm/10734522/bilgy_no1 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:28:
[...]
Iedereen heeft er een mening over... Als ik jou was zou ik vooral op stabiliteit letten. Zeker als de stapel wat hoger is (meerdere batterij units).
Dat voorstel van een PIR plaat met houtjes zou ik niet doen: hout gaat onder het gewicht in de PIR duwen en na verloop van tijd kan de toren uit balans raken.
Zo ook voor constructies van bakstenen en planken. Als dat niet volledig waterpas is wordt de stapel instabiel. Dan moet je de boel aan de wand verankeren.
Hondje heb ik nu zelf, maar ga ik weer weghalen. Die houdt het gewicht wel, maar ik vind het niet solide genoeg met 5x AB3000X. Laatst iemand hier bij wie zo'n hondje door een wiel zakte. Dat wil je niet meemaken. Overigens merkte ik met het hondje niet echt veel verschil in temperatuur tov gewoon op de betonnen vloer.
Een niet te dikke rubberen tegel (zoals voor een wasmachine of droger) is waar ik nu aan denk.
Qua warmte kun je het verpakkingsschuim bewaren en in de winter om de onderste batterij doen (moet je de onderkant eraf snijden zodat je alleen de zijkantjes hebt). Ik heb dat laatst geprobeerd en de onderste batterij bleef toen aanzienlijk warmer. In de zomer kun je het dan weer weghalen.
Tot slot: ja de onderste is merkbaar kouder. Maar ik denk dat die warmtegeleiding naar de betonnen vloer maar een klein deel van het verschil verklaart. De bovenste batterij wordt warmer doordat die onder de omvormer staat waar het meeste verlies gebeurt.
In mijn onverwarmde stenen schuur stonden ze de hele winter op de betonnen vloer, ook in de vrieskou. Batterij temperatuur is niet onder 6°C gekomen. Zelfs niet in weken waar de batterij niet werkte (wegens te weinig prijsverschil op dynamisch tarief).
zoiets bedoel jij dan?
ik zie sowieso dat alles wat rubber is een temperatuur mag hebben tot 80 graden (Dat is best wel veel zeker als de warmte bovenin zit)
vindt dit ook geen gek idee zeker omdat er ook bij staat dat dit veel gewicht kan hebbenBart-sss schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:23:
Waarom niet dit eronder? Is voor vochtige ruimtes en meteen brandwerend.
sorry, mijn fout vrees ik, ik heb dat denk ik niet goed uitgelegd, die balkjes hout gaan dus niet op de PIR (maar je maakt in de pir daar de openingen voor zodat de houten blokjes direct op de beton komen te staan en dus zodanig het gewicht van de batterij gaan dragen, rondom deze blokjes heb je dus de isolatie tegen de kou. het aantal blokjes zul je moeten kijken, minimaal vier maar mogen dus ook meer worden.bilgy_no1 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:28:
[...]
Iedereen heeft er een mening over... Als ik jou was zou ik vooral op stabiliteit letten. Zeker als de stapel wat hoger is (meerdere batterij units).
je opmerking met betrekking van de stabiliteit is helemaal juist en daar dienen dus deze blokjes hout ook voor.
iets in deze trand: let op de afmetingen zijn hier puur als voorbeeld.
/f/image/Tkh37L0nyZiXkAMoKWjbVVOY.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 08-04-2026 11:47 ]
Ja zoiets inderdaad. Mijn enige twijfel daarbij is dus of dat stabiel genoeg is. Je wilt niet dat de toren van batterijen wiebelt als je er tegenaan stoot.luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:35:
[...]
https://www.hornbach.nl/p...0-x-60-x-1-5-cm/10734522/
zoiets bedoel jij dan?
ik zie sowieso dat alles wat rubber is een temperatuur mag hebben tot 80 graden (Dat is best wel veel zeker als de warmte bovenin zit)
Maar in welke richting is die kracht gemeten? Bij gipsplaten gaat dat meestal om iets ophangen als het verticaal is gemonteerd. Probleem met gipsplaat dat ik voorzie is vocht (waardoor het kan verzwakken) en beschadigen (verkruimelen) onder gewicht.luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:36:
[...]
vindt dit ook geen gek idee zeker omdat er ook bij staat dat dit veel gewicht kan hebben
In een onverwarmde schuur is vocht best een issue. Zo'n plaat voor vochtige ruimtes moet nog steeds worden afgewerkt om echt vochtbestendig te zijn. Die batterij staat er jaren, dus dan gaat er wel iets gebeuren met dat gips vrees ik.
[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-04-2026 11:51 ]
Ja dan is stabiliteit veel minder een probleem. Gewicht is ook veel minder. Met die kleine opstelling heb je veel minder zorgen.luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:50:
ik heb de haak nog waarmee hij aan de muur kan geankert worden dat is sowieso geen gek idee. en ik was niet echt van plan om hoger te stapelen dan 1 extra accu (dus 4kwh op elkaar)
sorry, dit is de oficiele nederlandse site van zendure, kijk maar naar de wereldbol, kun je dus ook naar de andere landen gaan.Henkoes schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:50:
Een andere vraag.
aan de andere kant helemaal terechte vraag, zeker met de huidige vele nepsites, dus beter vragen dan later een hoop geld kwijt zijn. top.
Fermacell is gewoon hetzelfde als op de stenen vloer zetten.Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:35:
[...]
jup, lijkt me niet verkeerd, alleen weet ik niet hoe goed dit tegen vocht kan, mogelijk dus daaronder nog iets anders (balkjes hout mogelijk ?) tegen optrekend vocht?
Die fermacell neemt gewoon iets vertraagd de temperatuur van de vloer over.
Als je iets eronder wilt moet je iets nemen wat isoleert.
Een OSB plaat of houten pallet lijkt het beste.
Isolatieplaten deuken onder het gewicht in en maken de boel instabiel vermoed ik.
Bedenk ook dat bij lage en hoge temperaturen lifoPo baterijen gebruiken slecht voor de levensduur is, de capaciteit neemt af.
Ik heb hier een 2400 AC op zolder staan en tijdens het laden wordt de temperatuur van de omvormer al 55 graden zonder fan (met fan 32 graden max).
60 graden is voor een LifePo einde oefening
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Even kijken wat voor invloed dit heeft op de temp van de omvormer
Ytong / glasblok werkt isolerend en allesinds veel stabieler dan een isolateplaat.
Die zou ik eerlijk gezegd nooit gebruiken omdat je toch wel wat gewicht daar op zet en mogelijks de stabiliteit na een tijdje verkleint...
De twee rechter handen gaan gepaard met een (electro)technische opleiding uit een grijs verleden, voor aanpassingen in de meterkast draai ik mijn hand niet voor om (nouja, tijdens het gebruik van het juiste gereedschap welJan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:33:
[...]
ik snap je drang naar een 3-fase systeem nog niet helemaal ? maar dat kan ook aan mij liggen.
wat ik me al eerder heb afgevraagd weet je wel wat jouw (mogelijk toekomstige) energiebehoefte is en hoe verhoud zich deze met een dergelijk systeem ?
want dat lijkt me eigenlijk het startpunt. en sorry, ik heb even niet teruggelezen, dus mogelijk dat je die vraag al hebt beantwoord.
bedenk ook dat je RTE van een systeem met 10 kW cq 5 kW omvormer m.n. bij lage last (die je zeker in de nacht veel zult hebben) gewoon een stuk slechter is dan bij een systeem die max 2,4 kW omvormer heeft.
[...]
even een vraag; ondanks dat je twee rechte handen hebt, heb je ook de echt technische kennis omdat goed te doen ?
[...]
Mijn sizing is gebaseerd op data van de afgelopen jaren, vooral kijkend naar de maanden maart tm oktober.
Het verbruik (afname van het net) is in die maanden maximaal 35-40kWh, dat komt meer dan eens voor (laden elektrische auto niet meegerekend). Daar tegenover staat een teruglevering die daar ruim overeen gaat.
3 fase is om een dergelijke capaciteit ook goed op te kunnen laden en ontladen, sowieso voor een nette verdeling in het huis net. 3x een 2400AC+ op elk zijn eigen fase heeft dan ook de voorkeur.
Een lage last 's nachts heb ik (dus) ook niet en ja, ook in de verbruikers zit al de nodige jaren vermindering in verbruik door optimalisaties en vervangingen door zuinigere varianten, maar er komen ook weer andere verbruikers bij helaas.
23kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
duidelijk, dus dat zit dan wel goed 👍x-RaY99 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:05:
[...]
De twee rechter handen gaan gepaard met een (electro)technische opleiding uit een grijs verleden, voor aanpassingen in de meterkast draai ik mijn hand niet voor om (nouja, tijdens het gebruik van het juiste gereedschap wel)
juist en dat is dan ook de beste verdeling waar je naar moet kijken. 👍Mijn sizing is gebaseerd op data van de afgelopen jaren, vooral kijkend naar de maanden maart tm oktober.
zeker als je zou gaan kiezen voor een Zendure zou in mijn ogen een dubbele ook een interessante keuze kunnen zijn, maar als je echt naar een 3-fase systeem gaat kijken is mogelijk een Quatt ook een mogelijk interessante oplossing? Qua prijs denk ik zeker ook interessant.Het verbruik (afname van het net) is in die maanden maximaal 35-40kWh, dat komt meer dan eens voor (laden elektrische auto niet meegerekend). Daar tegenover staat een teruglevering die daar ruim overeen gaat.
3 fase is om een dergelijke capaciteit ook goed op te kunnen laden en ontladen, sowieso voor een nette verdeling in het huis net. 3x een 2400AC+ op elk zijn eigen fase heeft dan ook de voorkeur.
Solaregde heeft overigens nu een aanbieding lopen incl aanpassing van omvormer. Ik heb daar ook een link van.
Een lage last 's nachts heb ik (dus) ook niet en ja, ook in de verbruikers zit al de nodige jaren vermindering in verbruik door optimalisaties en vervangingen door zuinigere varianten, maar er komen ook weer andere verbruikers bij helaas.
Ik heb bijna hetzelfde gedaan. Laden op 2000w en ontladen op 1600w. Als er een mooie actieve koeling set komt ben ik daar wel voor op de marktHelox-in-a-box schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:54:
Afgelopen weekend de 2400 AC+ aangesloten op een eigen groep zodat het met 2400W kan laden maar dan zie ik 2 dagen op rij dat de omvormer tegen de 50/55 graden aantikt, heb het opladen nu op max 1800W gezet want anders stond het toch niks te doen rond 14u omdat het al vol was.
Even kijken wat voor invloed dit heeft op de temp van de omvormer
Paar simpele USB fans erop gooien does the job lijkt mij?s3n schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:33:
[...]
Ik heb bijna hetzelfde gedaan. Laden op 2000w en ontladen op 1600w. Als er een mooie actieve koeling set komt ben ik daar wel voor op de markt
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.