• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
a2aan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:29:
[...]

Het wordt wel grijs als een Duitser de batterij koopt tegen 0% BTW, en hem vervolgens doorgeeft/-verkoopt aan een Nederlander, zonder dat er alsnog BTW wordt afgedragen.

Is de Duitser in overtreding, de Nederlander, of zelfs allebei?

Maar de stelling van @Jan-tweak dat je de wet wel even kan/mag overtreden omdat de winkel het toch niet kan/mag controleren/handhaven, dat vind ik wel diepzwart. Voor de duidelijkheid: het ging om een Duitser die de accu met 0% BTW afrekent, daarvoor expliciet een verklaring afgeeft, terwijl die vooraf al weet dat 'ie niet aan de geldende voorwaarden gaat voldoen.
De Duitser is in overtreding. Hij mag doorverkopen maar moet dan alsnog de 19% btw aftikken, omdat hij niet aan de regels (installatie in een Duitse woning) heeft voldaan.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01:19
In de handleiding van de zendure ac+ staat dat de HEMS max combinatie (meerdere accu’s) tot 2400 watt gezet kan worden zonder installateur fotos.

Op de site staat 3000watt als veilig ontlaad vermogen als HEMS max instelling.

Wat is waarheid?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:22
luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:59:
ik sta open voor alles maar ik weet niet helemaal wat je voor ogen zou hebben met een isolerende plaat?

hornbach zit gelukkig ook enorm dichtbij

ze mogen wat mij betreft gewoon op de grond ook, alleen het optrekkende van de kou tegen gaan leek mij geen overbodige luxe
Ik zou gewoon een OSB plaat nemen, goedkoop en redelijk goede warmte(kou) isolatie
Rubber en Pir plaat zou ik persoonlijk te instabiel vinden zeker als je meerdere batterijen hebt.

Verder zou ik zeker kijken naar een plek in huis, want kou en warmte zijn geen vriend van je batterij.
De optimale temperatuur voor een LifePo batterij is tussen de 20 en 30 graden, daarbuiten neemt het rendement snel af en te ver daarbuiten gaat hij gewoon stuk.
Zo erg zelfs dat Zendure er een noodverwarming heeft ingebouwd om temperaturen onder nul te voorkomen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:39
Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:12:
[...]

even voor je op hornbach gekeken, deze pir plaat lijkt me wel geschikt, echter maak deze wel iets groter dan de grondplaat van de batterij zelf. heb je bv een hoge stapel met dus behoorlijk wat gewicht, dan zou je bv vier blokjes hout van bv 5 bij 5 cm op 4 plekken als versteviging kunnen toevoegen, echter die PIR platen kunnen best wat gewicht hebben. Je zou bv ook rondom een houten frame kunnen maken.
bij je voorbeeld van 1 solarflow pro 800 met 1 extra accu; +/- 50 kg zou ik dus wel enige vorm van versteving (gewoon ook uit voorzorg) gaan toepassen, door de plaat ruim te nemen en het oppervlak door bv tegels te verhogen kan ook helpen.
dus de waarschuwing van @Taro , hij heeft tenslotte al ruimte tijd ook echt praktische ervaring, dus wel meenemen. (daarom ook de tip van die 4 houten blokjes cq frame)
[Afbeelding]
ik snap niet helemaal waarom je hout erbij zou gebruiken? dan heb je alsnog iets dat brand kan pakken in de buurt toch? :?

zijn rubberen tegels uberhuapt brandgevaarlijk? die dingen liggen naar mijn weten juist vol in de zon te bakken buiten voor de meeste toepassingen DACHT IK

• luke22
Ben(V) schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:47:
[...]

Ik zou gewoon een OSB plaat nemen, goedkoop en redelijk goede warmte(kou) isolatie
Rubber en Pir plaat zou ik persoonlijk te instabiel vinden zeker als je meerdere batterijen hebt.

Verder zou ik zeker kijken naar een plek in huis, want kou en warmte zijn geen vriend van je batterij.
De optimale temperatuur voor een LifePo batterij is tussen de 20 en 30 graden, daarbuiten neemt het rendement snel af en te ver daarbuiten gaat hij gewoon stuk.
Zo erg zelfs dat Zendure er een noodverwarming heeft ingebouwd om temperaturen onder nul te voorkomen.
oorspronkelijke idee was ook binnen (houden) idd maar echt een heel lekker idee vind ik het niet denk ik. voor de zomermaanden heb ik er al een ventilator op gebouwd dus dat zal wel loslopen verwachtik. in de wintermaanden doet het toch niet zo heel veel, :P dan houdt ie zich maar een beetje warm ach.

• Henkoes
Een andere vraag.
Is deze webshop wel legitiem? https://www.zendure.nl/

Lijkt alsof dit niet zendure zelf is maar een NL tak die zich zo noemt?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:14
Henkoes schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:50:
Een andere vraag.

Ik heb daar mijn P1-meter besteld. Seemed legit... en is ook gewoon netjes aangekomen. Waar zouden we ons dan moeten melden volgens jou, met onze bestellingen?

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

PeaceNlove

Deugleuter

Een andere vraag.

ja, als je naar de .com gaat en je switcht rechsboven naar NL krijg je een redirect naar de .nl website

• Henkoes
PeaceNlove schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:58:
[...]

ja, als je naar de .com gaat en je switcht rechsboven naar NL krijg je een redirect naar de .nl website
Dank!
luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:48:
[...]

ik snap niet helemaal waarom je hout erbij zou gebruiken? dan heb je alsnog iets dat brand kan pakken in de buurt toch? :?
dat is alleen om het gewicht van de isolatie weg te nemen (vergelijk dat met je dak, ook daar heb je hout als drager en daartussen de isolatie. Aangezien je echter het oppervlak zo klein wilt houden zul je dus iets aan de draagkracht moeten doen, je kunt ook kunststof gebruiken, zolang het maar stevig is. qua brandbaarheid doet het zeker icm met tegels niets met het brandgevaar.
zijn rubberen tegels uberhuapt brandgevaarlijk? die dingen liggen naar mijn weten juist vol in de zon te bakken buiten voor de meeste toepassingen DACHT IK
ja, rubber brand prima, ik snap je idee mbt de zon, maar dat zijn relatieve lage temperaturen.

• Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18:24
luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:50:
Ik heb een vraagje, ik wil de thuisaccu naar de garage gaan verplaatsen (solarflow pro 800 met 1 extra accu)

maar nu heb ik hier gelezen dat een stenen vloer zorgt voor veel kou de accu in.

Wat kan ik het beste eronder zetten? er is nog een 2de solarflow pro 800 onderweg
Een paar houten balkjes/bakstenen en daar een tegel op? Kan je op maat slijpen van je accupakket.
Zonsmurf schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:05:
[...]

Een paar houten balkjes/bakstenen en daar een tegel op? Kan je op maat slijpen van je accupakket.
Het gaat m.n. over de kou die vanuit de vloer kan optrekken en de metalen behuizing neemt die temperatuur prima over en dat is eigenlijk iets wat je niet wilt, nu krijg je met hout natuurlijk ook al iets van isolatie maar de combinatie lijkt mij zeker in de winter een beter idee.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-05 17:38
Ik heb hier gewoon een plankje op twee (hardhouten) balkjes. Stevig, maakt de boel gelijk waterpas, en isoleert meer dan voldoende. Veel ingewikkelder hoeft het niet. En ja, hout is brandbaar, maar er staat nog meer hout in de houten schuut.

• Zonsmurf
Krijg je via de zendure app een melding als je accutemp te hoog wordt of als de omvormer terugschakelt onder invloed van een te hoge temperatuur?

[ Voor 16% gewijzigd door Zonsmurf op 08-04-2026 11:21 ]

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-05 12:40
Waarom niet dit eronder? Is voor vochtige ruimtes en meteen brandwerend.

https://www.hornbach.nl/p...hRYuD4U_SLQxoCnBAQAvD_BwE

Deze gipsplaten zijn hard en kan zeker een accu op staan en zijn makkelijk op maat te maken.

• Gramser
Zonsmurf schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:20:
Krijg je via de zendure app een melding als je accutemp te hoog wordt of als de omvormer terugschakelt onder invloed van een te hoge temperatuur?
Volgens mij niet, ik heb dat althans nog van niemand gelezen hier.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:20
luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:50:
[...]

oorspronkelijke idee was ook binnen (houden) idd maar echt een heel lekker idee vind ik het niet denk ik. voor de zomermaanden heb ik er al een ventilator op gebouwd dus dat zal wel loslopen verwachtik. in de wintermaanden doet het toch niet zo heel veel, :P dan houdt ie zich maar een beetje warm ach.
Iedereen heeft er een mening over... Als ik jou was zou ik vooral op stabiliteit letten. Zeker als de stapel wat hoger is (meerdere batterij units).

Dat voorstel van een PIR plaat met houtjes zou ik niet doen: hout gaat onder het gewicht in de PIR duwen en na verloop van tijd kan de toren uit balans raken.

Zo ook voor constructies van bakstenen en planken. Als dat niet volledig waterpas is wordt de stapel instabiel. Dan moet je de boel aan de wand verankeren.

Hondje heb ik nu zelf, maar ga ik weer weghalen. Die houdt het gewicht wel, maar ik vind het niet solide genoeg met 5x AB3000X. Laatst iemand hier bij wie zo'n hondje door een wiel zakte. Dat wil je niet meemaken. Overigens merkte ik met het hondje niet echt veel verschil in temperatuur tov gewoon op de betonnen vloer.

Een niet te dikke rubberen tegel (zoals voor een wasmachine of droger) is waar ik nu aan denk.

Qua warmte kun je het verpakkingsschuim bewaren en in de winter om de onderste batterij doen (moet je de onderkant eraf snijden zodat je alleen de zijkantjes hebt). Ik heb dat laatst geprobeerd en de onderste batterij bleef toen aanzienlijk warmer. In de zomer kun je het dan weer weghalen.

Tot slot: ja de onderste is merkbaar kouder. Maar ik denk dat die warmtegeleiding naar de betonnen vloer maar een klein deel van het verschil verklaart. De bovenste batterij wordt warmer doordat die onder de omvormer staat waar het meeste verlies gebeurt.

In mijn onverwarmde stenen schuur stonden ze de hele winter op de betonnen vloer, ook in de vrieskou. Batterij temperatuur is niet onder 6°C gekomen. Zelfs niet in weken waar de batterij niet werkte (wegens te weinig prijsverschil op dynamisch tarief).

• Zonsmurf
Gramser schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:24:
[...]

Volgens mij niet, ik heb dat althans nog van niemand gelezen hier.
Ik vind daar wat van.

• Gramser
Ik denk ik ook.
Bart-sss schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:23:

Deze gipsplaten zijn hard en kan zeker een accu op staan en zijn makkelijk op maat te maken.
jup, lijkt me niet verkeerd, alleen weet ik niet hoe goed dit tegen vocht kan, mogelijk dus daaronder nog iets anders (balkjes hout mogelijk ?) tegen optrekend vocht?

• luke22
bilgy_no1 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:28:
[...]

Iedereen heeft er een mening over... Als ik jou was zou ik vooral op stabiliteit letten. Zeker als de stapel wat hoger is (meerdere batterij units).

Dat voorstel van een PIR plaat met houtjes zou ik niet doen: hout gaat onder het gewicht in de PIR duwen en na verloop van tijd kan de toren uit balans raken.

Zo ook voor constructies van bakstenen en planken. Als dat niet volledig waterpas is wordt de stapel instabiel. Dan moet je de boel aan de wand verankeren.

Hondje heb ik nu zelf, maar ga ik weer weghalen. Die houdt het gewicht wel, maar ik vind het niet solide genoeg met 5x AB3000X. Laatst iemand hier bij wie zo'n hondje door een wiel zakte. Dat wil je niet meemaken. Overigens merkte ik met het hondje niet echt veel verschil in temperatuur tov gewoon op de betonnen vloer.

Een niet te dikke rubberen tegel (zoals voor een wasmachine of droger) is waar ik nu aan denk.

Qua warmte kun je het verpakkingsschuim bewaren en in de winter om de onderste batterij doen (moet je de onderkant eraf snijden zodat je alleen de zijkantjes hebt). Ik heb dat laatst geprobeerd en de onderste batterij bleef toen aanzienlijk warmer. In de zomer kun je het dan weer weghalen.

Tot slot: ja de onderste is merkbaar kouder. Maar ik denk dat die warmtegeleiding naar de betonnen vloer maar een klein deel van het verschil verklaart. De bovenste batterij wordt warmer doordat die onder de omvormer staat waar het meeste verlies gebeurt.

In mijn onverwarmde stenen schuur stonden ze de hele winter op de betonnen vloer, ook in de vrieskou. Batterij temperatuur is niet onder 6°C gekomen. Zelfs niet in weken waar de batterij niet werkte (wegens te weinig prijsverschil op dynamisch tarief).
https://www.hornbach.nl/p...0-x-60-x-1-5-cm/10734522/

zoiets bedoel jij dan?

ik zie sowieso dat alles wat rubber is een temperatuur mag hebben tot 80 graden (Dat is best wel veel zeker als de warmte bovenin zit)

• luke22
Bart-sss schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:23:

vindt dit ook geen gek idee zeker omdat er ook bij staat dat dit veel gewicht kan hebben
bilgy_no1 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:28:
[...]

sorry, mijn fout vrees ik, ik heb dat denk ik niet goed uitgelegd, die balkjes hout gaan dus niet op de PIR (maar je maakt in de pir daar de openingen voor zodat de houten blokjes direct op de beton komen te staan en dus zodanig het gewicht van de batterij gaan dragen, rondom deze blokjes heb je dus de isolatie tegen de kou. het aantal blokjes zul je moeten kijken, minimaal vier maar mogen dus ook meer worden.
je opmerking met betrekking van de stabiliteit is helemaal juist en daar dienen dus deze blokjes hout ook voor.
iets in deze trand: let op de afmetingen zijn hier puur als voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHzsAKU_SDX_nRFdetmNrOueffY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tkh37L0nyZiXkAMoKWjbVVOY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 08-04-2026 11:47 ]

• bilgy_no1
luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:35:
[...]

https://www.hornbach.nl/p...0-x-60-x-1-5-cm/10734522/

zoiets bedoel jij dan?

ik zie sowieso dat alles wat rubber is een temperatuur mag hebben tot 80 graden (Dat is best wel veel zeker als de warmte bovenin zit)
Ja zoiets inderdaad. Mijn enige twijfel daarbij is dus of dat stabiel genoeg is. Je wilt niet dat de toren van batterijen wiebelt als je er tegenaan stoot.
luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:36:
[...]

vindt dit ook geen gek idee zeker omdat er ook bij staat dat dit veel gewicht kan hebben
Maar in welke richting is die kracht gemeten? Bij gipsplaten gaat dat meestal om iets ophangen als het verticaal is gemonteerd. Probleem met gipsplaat dat ik voorzie is vocht (waardoor het kan verzwakken) en beschadigen (verkruimelen) onder gewicht.

In een onverwarmde schuur is vocht best een issue. Zo'n plaat voor vochtige ruimtes moet nog steeds worden afgewerkt om echt vochtbestendig te zijn. Die batterij staat er jaren, dus dan gaat er wel iets gebeuren met dat gips vrees ik.

[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-04-2026 11:51 ]

• luke22
ik heb de haak nog waarmee hij aan de muur kan geankert worden dat is sowieso geen gek idee. en ik was niet echt van plan om hoger te stapelen dan 1 extra accu (dus 4kwh op elkaar)

• bilgy_no1
luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:50:
ik heb de haak nog waarmee hij aan de muur kan geankert worden dat is sowieso geen gek idee. en ik was niet echt van plan om hoger te stapelen dan 1 extra accu (dus 4kwh op elkaar)
Ja dan is stabiliteit veel minder een probleem. Gewicht is ook veel minder. Met die kleine opstelling heb je veel minder zorgen.
Een andere vraag.

sorry, dit is de oficiele nederlandse site van zendure, kijk maar naar de wereldbol, kun je dus ook naar de andere landen gaan.
aan de andere kant helemaal terechte vraag, zeker met de huidige vele nepsites, dus beter vragen dan later een hoop geld kwijt zijn. top. d:)b

• Ben(V)
Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:35:
[...]

jup, lijkt me niet verkeerd, alleen weet ik niet hoe goed dit tegen vocht kan, mogelijk dus daaronder nog iets anders (balkjes hout mogelijk ?) tegen optrekend vocht?
Fermacell is gewoon hetzelfde als op de stenen vloer zetten.
Die fermacell neemt gewoon iets vertraagd de temperatuur van de vloer over.

Als je iets eronder wilt moet je iets nemen wat isoleert.
Een OSB plaat of houten pallet lijkt het beste.
Isolatieplaten deuken onder het gewicht in en maken de boel instabiel vermoed ik.

Bedenk ook dat bij lage en hoge temperaturen lifoPo baterijen gebruiken slecht voor de levensduur is, de capaciteit neemt af.

Ik heb hier een 2400 AC op zolder staan en tijdens het laden wordt de temperatuur van de omvormer al 55 graden zonder fan (met fan 32 graden max).

60 graden is voor een LifePo einde oefening

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:21
Afgelopen weekend de 2400 AC+ aangesloten op een eigen groep zodat het met 2400W kan laden maar dan zie ik 2 dagen op rij dat de omvormer tegen de 50/55 graden aantikt, heb het opladen nu op max 1800W gezet want anders stond het toch niks te doen rond 14u omdat het al vol was.

Even kijken wat voor invloed dit heeft op de temp van de omvormer

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:33
Waarom geen Ytong profielstenen op de grond verlijmen of leggen en daar een tegel op lijmen?
Ytong / glasblok werkt isolerend en allesinds veel stabieler dan een isolateplaat.
Die zou ik eerlijk gezegd nooit gebruiken omdat je toch wel wat gewicht daar op zet en mogelijks de stabiliteit na een tijdje verkleint...

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-05 08:18
Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:33:
[...]
ik snap je drang naar een 3-fase systeem nog niet helemaal ? maar dat kan ook aan mij liggen.
wat ik me al eerder heb afgevraagd weet je wel wat jouw (mogelijk toekomstige) energiebehoefte is en hoe verhoud zich deze met een dergelijk systeem ?
want dat lijkt me eigenlijk het startpunt. en sorry, ik heb even niet teruggelezen, dus mogelijk dat je die vraag al hebt beantwoord.

bedenk ook dat je RTE van een systeem met 10 kW cq 5 kW omvormer m.n. bij lage last (die je zeker in de nacht veel zult hebben) gewoon een stuk slechter is dan bij een systeem die max 2,4 kW omvormer heeft.

[...]

even een vraag; ondanks dat je twee rechte handen hebt, heb je ook de echt technische kennis omdat goed te doen ?

[...]
De twee rechter handen gaan gepaard met een (electro)technische opleiding uit een grijs verleden, voor aanpassingen in de meterkast draai ik mijn hand niet voor om (nouja, tijdens het gebruik van het juiste gereedschap wel ;) )

Mijn sizing is gebaseerd op data van de afgelopen jaren, vooral kijkend naar de maanden maart tm oktober.
Het verbruik (afname van het net) is in die maanden maximaal 35-40kWh, dat komt meer dan eens voor (laden elektrische auto niet meegerekend). Daar tegenover staat een teruglevering die daar ruim overeen gaat.
3 fase is om een dergelijke capaciteit ook goed op te kunnen laden en ontladen, sowieso voor een nette verdeling in het huis net. 3x een 2400AC+ op elk zijn eigen fase heeft dan ook de voorkeur.

Een lage last 's nachts heb ik (dus) ook niet en ja, ook in de verbruikers zit al de nodige jaren vermindering in verbruik door optimalisaties en vervangingen door zuinigere varianten, maar er komen ook weer andere verbruikers bij helaas.

23kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

x-RaY99 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:05:
[...]

De twee rechter handen gaan gepaard met een (electro)technische opleiding uit een grijs verleden, voor aanpassingen in de meterkast draai ik mijn hand niet voor om (nouja, tijdens het gebruik van het juiste gereedschap wel ;) )
duidelijk, dus dat zit dan wel goed 👍
Mijn sizing is gebaseerd op data van de afgelopen jaren, vooral kijkend naar de maanden maart tm oktober.
juist en dat is dan ook de beste verdeling waar je naar moet kijken. 👍
Het verbruik (afname van het net) is in die maanden maximaal 35-40kWh, dat komt meer dan eens voor (laden elektrische auto niet meegerekend). Daar tegenover staat een teruglevering die daar ruim overeen gaat.
3 fase is om een dergelijke capaciteit ook goed op te kunnen laden en ontladen, sowieso voor een nette verdeling in het huis net. 3x een 2400AC+ op elk zijn eigen fase heeft dan ook de voorkeur.
zeker als je zou gaan kiezen voor een Zendure zou in mijn ogen een dubbele ook een interessante keuze kunnen zijn, maar als je echt naar een 3-fase systeem gaat kijken is mogelijk een Quatt ook een mogelijk interessante oplossing? Qua prijs denk ik zeker ook interessant.
Solaregde heeft overigens nu een aanbieding lopen incl aanpassing van omvormer. Ik heb daar ook een link van.
Een lage last 's nachts heb ik (dus) ook niet en ja, ook in de verbruikers zit al de nodige jaren vermindering in verbruik door optimalisaties en vervangingen door zuinigere varianten, maar er komen ook weer andere verbruikers bij helaas.

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:47

s3n

Helox-in-a-box schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:54:
Afgelopen weekend de 2400 AC+ aangesloten op een eigen groep zodat het met 2400W kan laden maar dan zie ik 2 dagen op rij dat de omvormer tegen de 50/55 graden aantikt, heb het opladen nu op max 1800W gezet want anders stond het toch niks te doen rond 14u omdat het al vol was.

Even kijken wat voor invloed dit heeft op de temp van de omvormer
Ik heb bijna hetzelfde gedaan. Laden op 2000w en ontladen op 1600w. Als er een mooie actieve koeling set komt ben ik daar wel voor op de markt

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:43

Tortelli

mixing gas and haulin ass

s3n schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:33:
[...]

Ik heb bijna hetzelfde gedaan. Laden op 2000w en ontladen op 1600w. Als er een mooie actieve koeling set komt ben ik daar wel voor op de markt
Paar simpele USB fans erop gooien does the job lijkt mij?
Hoe werkt het activeren van meer ontlaad vermogen btw? Want mijn vader kan dat zo vast monteren (vroeger zelf elektromonteur geweest, eea is al voorbereid feitelijk in de veranda).

[ Voor 22% gewijzigd door Tortelli op 08-04-2026 15:51 ]

• Gramser
Volgens mij een storinkje in de app vandaag. Of ergens in de servers. De app laat voor vandaag niet zien hoeveel hij heeft geleverd aan het huis dan wel is bijgeladen vanuit zonneoverschot. Jammer.

• Henkoes
Henkoes schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:46:
In de handleiding van de zendure ac+ staat dat de HEMS max combinatie (meerdere accu’s) tot 2400 watt gezet kan worden zonder installateur fotos.

Op de site staat 3000watt als veilig ontlaad vermogen als HEMS max instelling.

Wat is waarheid?
Weet iemand hier het antwoord op?

• s3n
  • Registratie: Juli 2000

s3n

Tortelli schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:45:
[...]

Paar simpele USB fans erop gooien does the job lijkt mij?
Hoe werkt het activeren van meer ontlaad vermogen btw? Want mijn vader kan dat zo vast monteren (vroeger zelf elektromonteur geweest, eea is al voorbereid feitelijk in de veranda).
De vorige versie had een officiële fan versie, daar hoop ik eigenlijk op.

Ik stuur de Zendure aan vanuit mijn Homey waar die waardes zo staan. Weet niet hoe je het in de Zendure app zelf instelt. De accu zit op een eigen groep, dus het vermogen is geen probleem

• Pr088
Henkoes schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:04:
[...]

Even zoeken in dit topic. Is eerder behandeld. Ik heb het antwoord niet paraat, volgens mij heeft het iets te maken met combinatie van 2400 omvormer + passtrough van direct aangesloten PV.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Henkoes
Pr088 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:10:
[...]

Even zoeken in dit topic. Is eerder behandeld. Ik heb het antwoord niet paraat, volgens mij heeft het iets te maken met combinatie van 2400 omvormer + passtrough van direct aangesloten PV.
Nee ik bedoel safety max van de HEMS vloot, niet een individuele batterij.
Manual zegt 2400 maar de HEMS webpagina zegt 3000.

Tekst website: https://www.zendure.nl/bl...s-alles-wat-je-moet-weten

Veilige vermogensinstelling en beoordelingsmechanisme

Tijdens de initiële installatie van het HEMS moet er een veilige vermogenslimiet worden ingesteld om de elektrische veiligheid te waarborgen. Voor instellingen tussen 0 en 3000 W moeten gebruikers binnen de app digitaal ondertekenen om deze vermogensinstelling te bevestigen en goed te keuren.

[ Voor 33% gewijzigd door Henkoes op 08-04-2026 16:45 ]

• Gramser
HEMS webpagina…?

• Henkoes
Ja zojuist een link in mijn vorige post gezet

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:05
Ben(V) schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:25:
Heeft iemand al eens geprobeerd om zijn PV installatie en de Zendure van het net af te koppelen en dan de PV aan te sluiten op de off-grid uitgang van de Zendure?
Dus niet panelen die aan de Zendure hangen maar PV met een eigen omvormer.
Dus een eilandmode situatie maken om zo noodstroom te kunnen genereren.

Kan het zelf niet testen want ik heb een PV met driefasen uitgangen en dat kan de Zendure niet leveren.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik vrees dat het geen veilige situatie op zal leveren, maar benieuwd blijf ik toch.
De hoofdzekering en alle groepen in de meterkast uitzetten behalve de PV. Dan steek ik mijn huis in op de noodstroom uitgang van de Zendure :+ Begint de PV installatie dan weer energie op te wekken? Uiteraard kan de stroom dan nergens heen omdat er onvoldoende afname is, en zal de spanning oplopen waardoor de PV weer uitvalt. Tenzij ik de PV installatie limiteer op 2000W..

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:12
Ik gebruik een 3 mm SBR plaat rubbermat (±70 Shore) [https://www.rubbermagazijn.nl/zoeken/?q=4603010100] onder de batterij om verschuiven en trillingen te voorkomen zonder dat de opstelling gaat wiebelen. In tegenstelling tot dikke anti-trillingsmatten is deze mat drukvast, waardoor de batterij stabiel blijft en niet inzakt of kantelgevoel krijgt. Volgens mij een eenvoudige, goedkope oplossing die zorgt voor betere grip, minder resonantie en langdurige stabiliteit op een dolly of harde vloer.
Hoewel pas maand in gebruik, staat alles nog steeds stabiel (ac2400plus + 4 batterijen) en is geen vervorming te zien.
Henkoes schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:04:
[...]

Tussen 800-3000 Watt moet je zelf je handtekening in de app zetten. Boven de 3000-3200 Watt moet je aanvullend bewijs uploaden.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Henkoes
Taro schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:09:
[...]

Tussen 800-3000 Watt moet je zelf je handtekening in de app zetten. Boven de 3000-3200 Watt moet je aanvullend bewijs uploaden.
Dat begrijp ik. Nu geeft de manual can de solar ac+ aan dat dit bereik 0-2400 is waar je de handtekening voor moet zetten.
Kan je bevestigen dat dit in de praktijk dan dus 0-3000 is?

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:42
Taro schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:05:
[...]

Dat is inderdaad een optie. Als er onvoldoende capaciteit/vermogen in de AB3000X'en aanwezig is zal het extra deel uit het net komen, net als een UPS. Vermoed sowieso dat al het verbruik uit het net zal komen, tenzij de slimme mode stuurt richting verbruik uit de accu omdat bijv. de dynamische tarieven hoog zijn.

Let wel op dat als je er een wasmachine op aansluit dat je dit niet met maar 1x AB3000X doet, maar minimaal 2 stuks. Dat is nergens zo vastgelegd, maar wat mij betreft een best practice ivm C-waarde.
Ik heb een 2400AC+ besteld inclusief één extra batterij en ben van plan hem op dezelfde manier aan te sluiten. Dus op de huidige wasmachine groep, en de wasmachine op het off grid stopcontact van de Zendure. Zo heeft de batterij een eigen groep en is er geen risico om teveel vermogen over de groep te brengen.

Hoe kijk je naar de C-waarde voor deze opstelling? Aangezien er tov de 'oude' 2400AC al een extra batterij onder de omvormer zit?

En heb je deze wijze van aansluiten toevallig weleens getest, incl het verhogen van het vermogen naar 2400W dus?
Of anders wellicht @a2aan? Jij hebt het er eerder ook over gehad lees ik terug

• Gramser
Meer mensen die de app gebruiken, bij wie de gegevens van laden en ontladen vandaag niet zijn doorgekomen? NoM werkt gewoon zoals het hoort maar de grafieken en gegevens onderaan het beginscherm ontbreken. Gisteren werkte het nog.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-05 14:56
Luuk741 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:07:
[...]

Ik heb een 2400AC+ besteld inclusief één extra batterij en ben van plan hem op dezelfde manier aan te sluiten. Dus op de huidige wasmachine groep, en de wasmachine op het off grid stopcontact van de Zendure. Zo heeft de batterij een eigen groep en is er geen risico om teveel vermogen over de groep te brengen.

Hoe kijk je naar de C-waarde voor deze opstelling? Aangezien er tov de 'oude' 2400AC al een extra batterij onder de omvormer zit?

En heb je deze wijze van aansluiten toevallig weleens getest, incl het verhogen van het vermogen naar 2400W dus?
Of anders wellicht @a2aan? Jij hebt het er eerder ook over gehad lees ik terug
In het Jackery forum stelde ik hetzelfde voor maar Taro kwam met een advies wat ik ter harte neem. Zijn reactie:

Ja, dat kan. MAAR moet je niet willen. Door je wasmachine op de noodstroomuitgang aan te sluiten maak je geen gebruik meer van de aardlekbeveiliging van je meterkast. Gaat er wat mis met je wasmachine dan moet je vertrouwen op de evt. beveiliging van Jackery en die is waarschijnlijk niet toereikend bij bijv. korsluiting. Kortom: Erg gevaarlijk als permanente oplossing.

Stem even met je elektricien af of er betere oplossingen zijn. Iedere verkoper zal je vertellen: Ja, koop de accu en dat kan! Maar veiligheid gaat voor alles en het eerlijke antwoord is: Nee, niet doen.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:24
Henkoes schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:37:
[...]

Dat begrijp ik. Nu geeft de manual can de solar ac+ aan dat dit bereik 0-2400 is waar je de handtekening voor moet zetten.
Kan je bevestigen dat dit in de praktijk dan dus 0-3000 is?
In de praktijk is het 800 - 3000 watt. Onder de 800 watt wordt er niets gevraagd. Boven de 800 watt moet je een handtekening zetten. Één 2400AC levert max 2400W naar het net, daarom zal dit wel zo opgenomen zijn in de handleiding. De handeling van een unit is niet zozeer de handleiding van HEMS.

Boven de 3000 watt ontladen is met aanvullend bewijs van een factuur.

[ Voor 5% gewijzigd door AquilaXL op 08-04-2026 21:03 ]

• Zonsmurf
Ik heb vandaag meerdere keren gekeken naar de temperatuur maar batterij lijkt strak 32 graden te zijn, altijd. :P

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:45
Zijn hier mensen die het gelukt is de dynamische tarieven van Budget Energie te koppelen in de Zendure app? Ik krijg bevestiging in de app dat het koppelen gelukt is, maar de prijzen worden nooit ingeladen.

• rverboom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 09:56
Ik heb een tijd zitten zoeken maar kan geen antwoord vinden.
Ik heb een ANWB dynamisch energie contract en zit nu iedere dag de hoge en lage prijs handmatig in te stellen voor het op en ontladen. Is hier een alternatief voor?

Als ik dat niet doe dan is de accu leeg voordat de echt hoogste prijs van die dag er is of hij begin op te laden voor de echte dalprijzen. Ik begrijp dat dit enige intelligentie vraagt maar ik had verwacht dat zenki die zou brengen.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

rverboom schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:10:
Ik heb een tijd zitten zoeken maar kan geen antwoord vinden.
Ik heb een ANWB dynamisch energie contract en zit nu iedere dag de hoge en lage prijs handmatig in te stellen voor het op en ontladen. Is hier een alternatief voor?

Als ik dat niet doe dan is de accu leeg voordat de echt hoogste prijs van die dag er is of hij begin op te laden voor de echte dalprijzen. Ik begrijp dat dit enige intelligentie vraagt maar ik had verwacht dat zenki die zou brengen.
Maak je gebruik van Home Assistant of draai je 100% op de automatisering van Zendure?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• rverboom
Hippe Lip schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:18:
[...]

Maak je gebruik van Home Assistant of draai je 100% op de automatisering van Zendure?
Alleen Zendure op dit moment. Is Home Assistant de oplossing?

• Henkoes
therobber schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:55:
De nieuwe modelletjes staan er op, vind de prijzen reuze meevallen alleen op de PRO toch weer 50-60 dagen levertijd.

Heb zojuist een gewone 2400AC+ +1 3000L besteld.
Kijken of ze de levertijden halen dit keer :P.

Qua pricing is deze net iets goedkoper dan de ac1600+ per kWH en bied meer uitbreiding in zijn totale capaciteit. Ik kwam nog zo een 8. tot 10 kWH tekort om al mn zonne overschot in de zomer op te slaan en savonds in de auto te stoppen.

Overigens werkt de kortingscode nog steeds.
[Afbeelding]
De code werkt voor mij niet? Doe je dit wel op de zendure.nl site?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

rverboom schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:20:
Mogelijk wel. Het is om te beginnen handig als je al bekend bent met HA of het zelfs al in gebruik hebt.

@gielz heeft een automatisering voor HA gemaakt waarmee je lokaal kunt aansturen. Dan ben je onafhankelijk van het internet en dus ook van Zendure. Daarin kun je voor verschillende scenario’s kiezen, waaronder laden en ontladen.

Als je nou bang bent om de piek van het (ont)laden te missen, dan kun je zelf het aantal kwartieren rond die piek instellen. Als je minder kwartieren kiest, dan wordt er later begonnen en eerder gestopt. Op die manier heb je altijd de piek op de gunstigste periode te pakken.

Is dat wat je bedoelt?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• bilgy_no1
rverboom schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:20:
[...]

Helaas werkt het niet automatisch in er Zendure app. Heel erg jammer en eigenlijk onbegrijpelijk dat ze bij dynamische tarieven werken met harde limits.

Maar ze werken wel aan die app, dus wie weet komt dit nog. Tot dan is het behelpen of oplossen via Home Assistant.

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
Gramser schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:37:
Meer mensen die de app gebruiken, bij wie de gegevens van laden en ontladen vandaag niet zijn doorgekomen? NoM werkt gewoon zoals het hoort maar de grafieken en gegevens onderaan het beginscherm ontbreken. Gisteren werkte het nog.
Hier werd alles correct geregisteerd.
Vandaag op NOM gedraaid. In de ochtend volledig ontladen en tegen 16u de batterij volgepompt.
Een extra batterij besteld voor een nette prijs. (Vindt ik)
Bij Zendure NL zelf.
Korting code werkt ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpEnKHUcHsNYELZleEt8EcSbqXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V95SBEUyjgJCfm7cfe8gIhZP.jpg?f=fotoalbum_large

• Henkoes
peterbier schreef op donderdag 9 april 2026 @ 00:25:
Bij Zendure NL zelf.
Korting code werkt ook.
[Afbeelding]
De code werkt bij mij niet :(
Edit
Werkt blijkbaar alleen met de oudere hardware

[ Voor 5% gewijzigd door Henkoes op 09-04-2026 00:48 ]

Henkoes schreef op donderdag 9 april 2026 @ 00:47:
[...]

De code werkt bij mij niet :(
Edit
Werkt blijkbaar alleen met de oudere hardware
Klopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNm4u1HucNIh46U2jk9OH8dq2BA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtsiSOUoouQPcN1BIp2nkHQi.jpg?f=fotoalbum_large
Wat betreft ben ik geen nieuwe koper al mijn Zendures heb ik via Zendure NL gekocht.
Mijn nieuwe bestelling staat ook in mijn account. (Lijst)

• Gramser
wallieweb schreef op donderdag 9 april 2026 @ 00:08:
[...]

Hier werd alles correct geregisteerd.
Vandaag op NOM gedraaid. In de ochtend volledig ontladen en tegen 16u de batterij volgepompt.
Ook vandaag worden er (nog) geen gegevens getoond.

Wie weet of bij verwijderen en herinstalleren van de app je alles opnieuw moet instellen en koppelen…? Want misschien helpt dat… of beter wachten op een software update en melding maken?

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:36
geert1992 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:38:
Ik ben inmiddels begonnen met het printen van het eerste model met twee ventilatoren, voor op een Zendure SolarFlow 2400AC. Voor degenen die niet willen wachten en zelf een 3D-printer tot hun beschikking hebben, deel ik hierbij alvast de bestanden zodat je het model zelf kunt printen.
https://www.printables.co...-fan-for-a-zendure-2400ac

Wat is er aangepast ten opzichte van het originele model?
Het ontwerp is aangepast van één naar twee ventilatoren voor betere koeling.

Ik heb veel fouten en onvolkomenheden uit het oorspronkelijke model gehaald.

De ventilatoren zijn nu dichter op de omvormer geplaatst, naar verwachting zo’n 25 mm afstand, voor een efficiëntere luchtstroom.

Ook hebben de armen vlakke kantjes gekregen, voor mensen die hem niet willen schroeven.

Voor het printen gebruik ik zelf PETG, omdat dit materiaal beter bestand is tegen hogere temperaturen en UV straling dan bijvoorbeeld PLA. Houd er wel rekening mee dat PETG iets lastiger te printen is. Zelf merk ik bijvoorbeeld dat kleine restanten materiaal zich rond de nozzle ophopen, wat de printkwaliteit behoorlijk kan beïnvloeden. En vergeet vooral de support niet!

Nu is het even afwachten tot de print helemaal klaar is en onze fanatiek fan tester @Taro dit ontwerp wil beoordelen.
Hoi Geert, ik.zienfst deze niet beschikbaar meer is.
Zou je deze nog een keer willen delen?

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-05 08:18
Gisteren avond de bestelling de deur uit gedaan voor de onderverdeler plus alle bekabeling, groepen etc.

Samen met 3 torentjes 2400AC+ met 5x AB3000L.

Shelly's liggen al klaar voor verder inzicht, nu nog HA optuigen, oh en het minst favoriete klusje... de smerige kruipruimtes in voor het doorvoeren van de 5x6mm2...

Maar hopelijk binnenkort hier ook een werkend accu systeem ;)

23kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• Henkoes
peterbier schreef op donderdag 9 april 2026 @ 01:29:
[...]

Klopt.
[Afbeelding]
Wat betreft ben ik geen nieuwe koper al mijn Zendures heb ik via Zendure NL gekocht.
Dank. Nu begrijp ik het. Ik wil de korting voor de AC+. Dat werkt dus niet.

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:42
Stijnd schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:52:
[...]

In het Jackery forum stelde ik hetzelfde voor maar Taro kwam met een advies wat ik ter harte neem. Zijn reactie:

Ja, dat kan. MAAR moet je niet willen. Door je wasmachine op de noodstroomuitgang aan te sluiten maak je geen gebruik meer van de aardlekbeveiliging van je meterkast. Gaat er wat mis met je wasmachine dan moet je vertrouwen op de evt. beveiliging van Jackery en die is waarschijnlijk niet toereikend bij bijv. korsluiting. Kortom: Erg gevaarlijk als permanente oplossing.

Stem even met je elektricien af of er betere oplossingen zijn. Iedere verkoper zal je vertellen: Ja, koop de accu en dat kan! Maar veiligheid gaat voor alles en het eerlijke antwoord is: Nee, niet doen.
Dank voor deze cross post, duidelijk verhaal! Ik zal er een elektricien bij halen en kijken naar de mogelijkheden voor een extra, eigen groep voor de Zendure

• rverboom
bilgy_no1 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 00:02:
[...]

Helaas werkt het niet automatisch in er Zendure app. Heel erg jammer en eigenlijk onbegrijpelijk dat ze bij dynamische tarieven werken met harde limits.

Maar ze werken wel aan die app, dus wie weet komt dit nog. Tot dan is het behelpen of oplossen via Home Assistant.
Bedankt, dit is de bevestiging die ik nodig had. Ik zal me gaan verdiepen in Home Assistant om de oplaad strategie slimmer te automatiseren.

• Rik57
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-05 09:50
Voor degenen die de 2400AC+ in HA hebben, na het laden tot 100%, welk batterij voltage is dan aangegeven? 54,75 volt of lager? Zelfde vraag voor als de batterij ontladen is tot laat ons zeggen die 10%.

Ik zag een YT video van iemand die bij "vol" en "leeg" de voltage gemeten had en dat leek me toch wel vreemd. Vanaf 2 min ver in de video en als je geen Frans verstaat zoals ik, audio track op Engels zetten :)

• rverboom
Hippe Lip schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:59:
[...]

Mogelijk wel. Het is om te beginnen handig als je al bekend bent met HA of het zelfs al in gebruik hebt.

@gielz heeft een automatisering voor HA gemaakt waarmee je lokaal kunt aansturen. Dan ben je onafhankelijk van het internet en dus ook van Zendure. Daarin kun je voor verschillende scenario’s kiezen, waaronder laden en ontladen.

Als je nou bang bent om de piek van het (ont)laden te missen, dan kun je zelf het aantal kwartieren rond die piek instellen. Als je minder kwartieren kiest, dan wordt er later begonnen en eerder gestopt. Op die manier heb je altijd de piek op de gunstigste periode te pakken.

Is dat wat je bedoelt?
Ik hoop iedere dag ongeveer dit profiel te bereiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4AlQzZ5vXT1TuuqHuHS5YH8_Qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aL9SJq5fchemkvh4lNtIe0WL.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lukt nu alleen door dagelijks de hoge en lage prijs handmatig in te stellen, helaas.
Ik begrijp nu dat dit nu (nog) niet kan met de Zendure app, maar Home Assistant dat mogelijk wel kan.

• TBird484
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-05 21:11
x-RaY99 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:20:
Samen met 3 torentjes 2400AC+ met 5x AB3000L.

nu nog HA optuigen
Ik neem voor het gemak maar aan dat je HA gaat gebruiken met de gielz intergratie en omdat je 3 systemen hebt ook gebruik moet maken van de ZenSDK proxy. In de eisen van de ZenSDK staat dat alle Zendures hetzelfde aantal batterijen moeten hebben of ongeveer dezelfde hoeveelheid kWh aan batterijopslag.
https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy
Volgens mij kan je met 5 batterijen geen 3 indentieke configs maken.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 12:25
peterbier schreef op donderdag 9 april 2026 @ 00:25:
Bij Zendure NL zelf.
Korting code werkt ook.
[Afbeelding]
Zit al een tijdje te azen op de AB3000X op Techpunt, deze staat al een tijdje op 669,- maar helaas niet op voorraad (pre-order 9 april). Hun 10% kortingscode doet het nog steeds, dat maakt de eindprijs 602,- per batterij.
Zag de afgelopen weken dat ik nog wel wat capaciteit kon gebruiken, als ze op voorraad waren had ik die vast al gekocht. (Volgens mijn simulatie-berekening, komt extra capaciteit financieel niet uit)

[ Voor 13% gewijzigd door CappieL op 09-04-2026 09:30 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Ben(V)
Rik57 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:09:
Voor degenen die de 2400AC+ in HA hebben, na het laden tot 100%, welk batterij voltage is dan aangegeven? 54,75 volt of lager? Zelfde vraag voor als de batterij ontladen is tot laat ons zeggen die 10%.

Ik zag een YT video van iemand die bij "vol" en "leeg" de voltage gemeten had en dat leek me toch wel vreemd. Vanaf 2 min ver in de video en als je geen Frans verstaat zoals ik, audio track op Engels zetten :)
Wat vind je daar vreemd aan?
Zie hier de de spanning curve van een LifePo batterij.
https://appbattery.com/fa...to-lifepo4-voltage-chart/

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:32
Misschien dat het bij anderen heel anders werkt, maar vorige week dacht ik 'ik zou nog wel derde AB3000X kunnen gebruiken voor mijn 2400AC', nadat mijn systeem meerdere dagen van 5% naar 100% en terug is gegaan, met nog steeds enkele kWh export én import van het net.

Maar nu de warmtepomp uit staat is het alweer de tweede ochtend dat ik nog ~60% lading over had. Als in de zomer de airco aan gaat zal ik 's nachts wel weer wat meer verbruiken, maar of het een derde batterij rechtvaardigt...

• Ben(V)
Een airco heb je over het algemeen toch enkel overdag aan als de zon schijnt?

Volgens mij is de slimste manier je huis als buffer te gebruiken en zowel de warmtepomp ('s winters) als de airco('s zomers) zoveel mogelijk alleen overdag gebruiken als je toch overschot van de zon hebt.
De batterij gebruik ik dan in de nacht voor enkel het sluipverbruik.

Een afgekoeld huis wordt niet erg veel opgewarmd in de nacht.

[ Voor 68% gewijzigd door Ben(V) op 09-04-2026 09:53 ]

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:33
Heb hier sinds enkele weken ook 10kw aan zendure batterijen staan.
Op zich nu nog een puzzel en voorzichtig zijn dat we snachts niet teveel opzetten zodatd e batterijen smorgens niet leeg zijn dus hier ook aan het overwegen om nog 5kw extra te bestellen maar hetzelfde issue, financieel niet rendabel. Anderzijds levert het wel rust, flexibiliteit en inderdaad deze zomer, de airco's die snachts kunnen draaien...

• CappieL
a2aan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:45:
Misschien dat het bij anderen heel anders werkt, maar vorige week dacht ik 'ik zou nog wel derde AB3000X kunnen gebruiken voor mijn 2400AC', nadat mijn systeem meerdere dagen van 5% naar 100% en terug is gegaan, met nog steeds enkele kWh export én import van het net.

Maar nu de warmtepomp uit staat is het alweer de tweede ochtend dat ik nog ~60% lading over had. Als in de zomer de airco aan gaat zal ik 's nachts wel weer wat meer verbruiken, maar of het een derde batterij rechtvaardigt...
Ja, precies dat :)
Heb hier airco's hangen op 2 slaapkamers, voorheen draaiden deze alleen maar in de avond / nacht.
Ik kan ze natuurlijk overdag laten draaien, zodra de batterijen vol zitten en er export is.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:34
In heb een Solarflow 2400AC. Is het mogelijk om het vermogen van mijn bestaande PV-installatie in te lezen in de Zendure HEMS, zodat Zenki deze kan gebruiken voor de optimalisatie? En wat heb ik hier voor nodig?

Kan ik hier een Shelly Pro 3EM voor gebruiken en instellen in de app dat dit mijn PV-installatie is?

• heyitisme
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 02-05 20:43
Henkoes schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:45:
[...]

De code werkt voor mij niet? Doe je dit wel op de zendure.nl site?
Na al even mee te lezen: op de DE site is 2400+ met veel korting te krijgen. Voor mijn set 600 goedkoper dan NL.
Je moet wel daar laten leveren, dus evt kennissen vragen.

• AquilaXL
a2aan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:45:

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb alleen twee torens met ongelijke stapels en dan heb je het nadeel dat HEMS hier niet lekker mee omgaat.
Batterij disconnects → WiFi netwerk (mesh) als oorzaak of toch de batterij?
Ik ga jullie even meenemen in een kleine reis tussen netwerk en thuisbatterij. Mogelijk herkenbaar voor mensen met de Zendure batterij en ik denk een goede oplossing voor stabiliteitsissues.

Mijn setup:
  • KPN Experia Box V12 met 2× KPN SuperWifi;
  • Zendure batterij (bij mij thuis, hier begon het verhaal);
  • AccuMate;
  • HomeWizard PIB (staat bij mijn ouders voor kennismaking).
De reis met thuisbatterijen begon eem ruim jaar geleden eigenlijk heel rustig. Alles werkte zoals verwacht. Stabiele verbindingen, geen bijzonderheden. Het deed gewoon wat het moest doen.

Totdat de Zendure batterij ineens kuren kreeg. Wat gebeurde er nou?
  • Disconnects;
  • Offline meldingen;
  • Data die niet lekker doorkwam in HA.
Dit is goed te zien in onderstaande afbeelding. Let op de variatie in WiFi-kwaliteit en de gaten in de aansturing van de batterij. Die aansturing ging van niet willen opladen/ontladen tot zelfs volledig stoppen. Alles in combinatie met HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBe3D23yXDcXCcf4-6Nu551VHwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bYVpOa40G1ITX3TRhJFEnaTF.png?f=fotoalbum_large

Als ik iets verder inzoom op een dag met veel signaalverlies, zie je zelfs duidelijke gaten in de grafieken ontstaan. Op die momenten was er geen communicatie meer mogelijk tussen HA en de batterij. Ook zie je sterke variatie in signaalkwaliteit (kleurwisselingen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qu-3WTI7QBQagT_gEcnV92njm5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f4iJmdksxBc9LLDNMbIDJ6VY.png?f=fotoalbum_large

Dan begint het bekende denkproces. Ligt het aan de batterij? Firmware? Cloud?

Omdat het eerst gewoon goed werkte, voelde het als een typisch device-probleem.Dat is precies de reden waarom ik dit hier deel. De aanname “het ligt aan de batterij” is snel gemaakt. Echter is dat de juiste conclusie?

Na wat verder uitzoeken kwam de twist in het verhaal. De oorzaak lag niet bij de batterij, maar bij het netwerk. Of specifieker, de mesh-opstelling met de SuperWifi punten. Waarschijnlijk iets met roaming/handover of algemene instabiliteit waar dit soort IoT-apparaten gevoelig voor zijn.

Ik zat zelf al te kijken naar Ubiquiti / UniFi om het netwerk anders op te zetten (op advies van mede-Tweakers), maar toen bleek dat mijn pa nog een TP-Link access point had liggen.
“Probeer deze eerst,” was zijn advies. "kopen kan altijd nog."

Wat heb ik toen gedaan:
  • TP-Link bekabeld aangesloten op de V12;
  • Als dedicated access point ingesteld (geen routerfunctie);
  • Alleen de batterijen daarop gezet (dus los van de mesh) met een eigen WiFi-netwerk.
Einde van de reis:
  • Verbinding volledig stabiel;
  • Geen disconnects meer;
  • Data loopt weer continu.
Hoe ziet het plaatje er nu uit? Stabiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DxtltF_Ja3g_v0Nt1SBIs74bFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JArPNccK5v8UGmeicrXDVqLZ.png?f=fotoalbum_large

Waarom ik dit deel:
Bij issues met de batterij is het goed om niet alleen naar de batterij zelf te kijken, maar ook naar je netwerk, zeker als je mesh gebruikt.

Voor mij een leerproces (soms met wat gemopper), maar uiteindelijk wel een ervaring rijker met een mooi resultaat.

Soms zit het probleem namelijk niet in de batterij… maar in de reis die de data moet afleggen 😄

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Gramser
Grappig, mijn reis was twee weken geleden hetzelfde. Alles in mijn netwerk werkte goed maar de zendure kwam maar niet op de wifi. Ook met een accesspoint geprobeerd, in eenzelfde setup. Geen routerfunctie, maar dedicated wifisignaal waar ik telefoon én zendure mee wilde verbinden. Zendure said no.

Tweede SF2400AC+ gehaald. Binnen drie minuten online en werkend. Bij mij lag het dus wel aan de batterij. Het onderschrijft tegelijkertijd wel jouw verhaal - netwerk is belangrijk.

Een vervangende zendure is overigens onderweg.

• Gramser
AquilaXL schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:24:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb alleen twee torens met ongelijke stapels en dan heb je het nadeel dat HEMS hier niet lekker mee omgaat.
Hoe uit zich dat? Ik heb straks namelijk ook twee ongelijke stapels. Hoe gaat laden en ontladen dan? Ziet hij ze als één geheel waarbij laden en ontladen wordt gelijkmatig gespreid tussen de twee torens? Of zal de ene eerder leeg zijn en dus eerder geladen moeten worden, waarbij de twee torens elkaar tegenwerken?

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:32
Ben(V) schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:49:
Een airco heb je over het algemeen toch enkel overdag aan als de zon schijnt?

Volgens mij is de slimste manier je huis als buffer te gebruiken en zowel de warmtepomp ('s winters) als de airco('s zomers) zoveel mogelijk alleen overdag gebruiken als je toch overschot van de zon hebt.
De batterij gebruik ik dan in de nacht voor enkel het sluipverbruik.

Een afgekoeld huis wordt niet erg veel opgewarmd in de nacht.
Afgelopen jaren was het hier andersom: de warmte ging in het huis zitten, maar door 's nachts alleen in de slaapkamer de airco aan te zetten konden we toch comfortabel slapen. Verbruik zo'n 1,5kWh per nacht, om alleen de lucht te koelen tijdens het slapen. Dat red ik nog wel met mijn bestaande Zendure 2400AC met 5,76kWh opslag. Ik heb ze niet geteld, maar het zou me verbazen als het om meer dan 20 nachten per jaar ging, dus dat is zo'n 30kWh totaal aan aircoverbruik in de nacht wat ik zou kunnen 'uitsparen'.

Ik weet oprecht niet hoe realistisch het is om structureel (!) de warmte uit het huis te halen/houden. Heb 'slechts' twee kleine airco's, maar krijg over een paar weken wél nieuwe isolerende kozijnen, ramen, en (binnen) zonwering. Ergens zou ik ook liever overdag de PV-opbrengst direct in de airco stoppen, maar voor mijn gevoel kost dat veel meer (energie) dan die paar nachten alleen de lucht in de slaapkamer te hoeven koelen.

• Maarten60
Rik57 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:09:
Voor degenen die de 2400AC+ in HA hebben, na het laden tot 100%, welk batterij voltage is dan aangegeven? 54,75 volt of lager?
Op basis van de @gielz integratie de data van soc en laadspanning. Ik zie niet direct een relatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0uTJQDuT5kcH-Jeo9h3-xEScnM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wcn135nEoGCldk93Wg71gmDw.png?f=fotoalbum_large

• CappieL
a2aan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:38:
[...]

Afgelopen jaren was het hier andersom: de warmte ging in het huis zitten, maar door 's nachts alleen in de slaapkamer de airco aan te zetten konden we toch comfortabel slapen. Verbruik zo'n 1,5kWh per nacht, om alleen de lucht te koelen tijdens het slapen. Dat red ik nog wel met mijn bestaande Zendure 2400AC met 5,76kWh opslag. Ik heb ze niet geteld, maar het zou me verbazen als het om meer dan 20 nachten per jaar ging, dus dat is zo'n 30kWh totaal aan aircoverbruik in de nacht wat ik zou kunnen 'uitsparen'.

Ik weet oprecht niet hoe realistisch het is om structureel (!) de warmte uit het huis te halen/houden. Heb 'slechts' twee kleine airco's, maar krijg over een paar weken wél nieuwe isolerende kozijnen, ramen, en (binnen) zonwering. Ergens zou ik ook liever overdag de PV-opbrengst direct in de airco stoppen, maar voor mijn gevoel kost dat veel meer (energie) dan die paar nachten alleen de lucht in de slaapkamer te hoeven koelen.
Nadeel van zonwering binnen is natuurlijk dat de warmte dan al binnen is.
Ik merkte vorige zomer ook wel dat de temperatuur op zolder direct weer omhoog schoot zodra de airco weer uitgezet werd. Er zit gewoon veel warmte in de constructie die langzaam vrijkomt.
Ik ontkom er dan ook niet aan om 's nachts de airco rustig te laten draaien. Zal eens terugkijken of ik dat uit de batterij zou kunnen doen.

• Pr088
CappieL schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:06:
[...]

Nadeel van zonwering binnen is natuurlijk dat de warmte dan al binnen is.
Ik merkte vorige zomer ook wel dat de temperatuur op zolder direct weer omhoog schoot zodra de airco weer uitgezet werd. Er zit gewoon veel warmte in de constructie die langzaam vrijkomt.
Ik ontkom er dan ook niet aan om 's nachts de airco rustig te laten draaien. Zal eens terugkijken of ik dat uit de batterij zou kunnen doen.
Ramen openzetten in de nacht? Is vaak energiezuiniger en beter voor de vochtregulatie in huis

• Henkoes
Weet iemand de idle usage van een solarflow ac per omvormer? Ik lees dat naar standby zetten lonend is. Maar hoe lonend?

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:02
peterbier schreef op donderdag 9 april 2026 @ 01:29:
[...]

Klopt.
[Afbeelding]
WELKOM8 lijkt ook niet meer te werken op de normale 2400 AC. Kan dat kloppen of iemand weet? Zowel niet met losse batterijen als de combinatie inclusief losse batterijen

• Rik57
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-05 09:50
Maarten60 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:38:
[...]

Op basis van de @gielz integratie de data van soc en laadspanning. Ik zie niet direct een relatie.
[Afbeelding]
Bedankt, tot 53V dus. Voor 15S zou dit dus 3,53V per cell zijn, mooi. Hij komt echter in de video voor de 2400AC+ na het vol laden op 50,9V.
Zijn jouw grafieken van de "gewone" 2400AC (wat zo aangegeven is in je grafiek) of is het toch een 2400AC+?
Ik twijfel nog tussen de 2400AC en de 2400AC+ alhoewel die laatste nog geen Belgische Synergrid goedkeuring heeft en tegen die er wel is dan is er mss al een nieuw model van Zendure in de pijplijn lol.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 08:51

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik volg de discussie over de stekker ook nauwkeurig. Ik vind het jammer dat Zendure niet op zijn minst de stekker los aanbiedt. Als je hem verkloot op de een of andere manier, of je verplaatst de boel naar een andere plek zou het leuk zijn een normale kabel achter de hand te hebben. 1.5mm2 is vast prima, maar ook ik zou het liever 2.5 hebben.

Ik heb overigens de koperen kern van meerdere 2.5mm draden nagemeten met een schuifmaat, maar ik kwam eigenlijk nooit op 2.5 mm uit. Eerder 1.6 of 1.7. Of is dat onnauwkeurigheid van de schuifmaat (digitaal)?

• Ben(V)
Devke schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:28:
Batterij disconnects → WiFi netwerk (mesh) als oorzaak of toch de batterij?
Ik ga jullie even meenemen in een kleine reis tussen netwerk en thuisbatterij. Mogelijk herkenbaar voor mensen met de Zendure batterij en ik denk een goede oplossing voor stabiliteitsissues.

Mijn setup:
  • KPN Experia Box V12 met 2× KPN SuperWifi;
  • Zendure batterij (bij mij thuis, hier begon het verhaal);
  • AccuMate;
  • HomeWizard PIB (staat bij mijn ouders voor kennismaking).
De reis met thuisbatterijen begon eem ruim jaar geleden eigenlijk heel rustig. Alles werkte zoals verwacht. Stabiele verbindingen, geen bijzonderheden. Het deed gewoon wat het moest doen.

Totdat de Zendure batterij ineens kuren kreeg. Wat gebeurde er nou?
  • Disconnects;
  • Offline meldingen;
  • Data die niet lekker doorkwam in HA.
Dit is goed te zien in onderstaande afbeelding. Let op de variatie in WiFi-kwaliteit en de gaten in de aansturing van de batterij. Die aansturing ging van niet willen opladen/ontladen tot zelfs volledig stoppen. Alles in combinatie met HA.

[Afbeelding]

Als ik iets verder inzoom op een dag met veel signaalverlies, zie je zelfs duidelijke gaten in de grafieken ontstaan. Op die momenten was er geen communicatie meer mogelijk tussen HA en de batterij. Ook zie je sterke variatie in signaalkwaliteit (kleurwisselingen).

[Afbeelding]

Dan begint het bekende denkproces. Ligt het aan de batterij? Firmware? Cloud?

Omdat het eerst gewoon goed werkte, voelde het als een typisch device-probleem.Dat is precies de reden waarom ik dit hier deel. De aanname “het ligt aan de batterij” is snel gemaakt. Echter is dat de juiste conclusie?

Na wat verder uitzoeken kwam de twist in het verhaal. De oorzaak lag niet bij de batterij, maar bij het netwerk. Of specifieker, de mesh-opstelling met de SuperWifi punten. Waarschijnlijk iets met roaming/handover of algemene instabiliteit waar dit soort IoT-apparaten gevoelig voor zijn.

Ik zat zelf al te kijken naar Ubiquiti / UniFi om het netwerk anders op te zetten (op advies van mede-Tweakers), maar toen bleek dat mijn pa nog een TP-Link access point had liggen.
“Probeer deze eerst,” was zijn advies. "kopen kan altijd nog."

Wat heb ik toen gedaan:
  • TP-Link bekabeld aangesloten op de V12;
  • Als dedicated access point ingesteld (geen routerfunctie);
  • Alleen de batterijen daarop gezet (dus los van de mesh) met een eigen WiFi-netwerk.
Einde van de reis:
  • Verbinding volledig stabiel;
  • Geen disconnects meer;
  • Data loopt weer continu.
Hoe ziet het plaatje er nu uit? Stabiel:

[Afbeelding]

Waarom ik dit deel:
Bij issues met de batterij is het goed om niet alleen naar de batterij zelf te kijken, maar ook naar je netwerk, zeker als je mesh gebruikt.

Voor mij een leerproces (soms met wat gemopper), maar uiteindelijk wel een ervaring rijker met een mooi resultaat.

Soms zit het probleem namelijk niet in de batterij… maar in de reis die de data moet afleggen 😄
Mesh setjes zijn over het algemeen niet de beste manier om je wifi netwerk betrouwbaar op orde te hebben.
Acesspoints die je bekabelt aansluit zijn vele malen beter en betrouwbaarder.

PS En roaming heeft uiteraard niets met een batterij te maken die verplaats je niet en roamen dus ook niet.

• Ben(V)
REDFISH schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:24:
Ik volg de discussie over de stekker ook nauwkeurig. Ik vind het jammer dat Zendure niet op zijn minst de stekker los aanbiedt. Als je hem verkloot op de een of andere manier, of je verplaatst de boel naar een andere plek zou het leuk zijn een normale kabel achter de hand te hebben. 1.5mm2 is vast prima, maar ook ik zou het liever 2.5 hebben.

Ik heb overigens de koperen kern van meerdere 2.5mm draden nagemeten met een schuifmaat, maar ik kwam eigenlijk nooit op 2.5 mm uit. Eerder 1.6 of 1.7. Of is dat onnauwkeurigheid van de schuifmaat (digitaal)?
Het is 2,5 mm2 dus de oppervlakte en niet de diameter die jij meet.

Ben(V) schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:24:
[...]

Mesh setjes zijn over het algemeen niet de beste manier om je wifi netwerk betrouwbaar op orde te hebben.
Acesspoints die je bekabelt aansluit zijn vele malen beter en betrouwbaarder.

PS En roaming heeft uiteraard niets met een batterij te maken die verplaats je niet en roamen dus ook niet.
Fairpunt. Je zoekt even naar mogelijke oorzaken. Zeker omdat het gewerkt heeft. De booster daarin tegen heb ik wel verplaatst, dus in hoeverre dan.........

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:39

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ben(V) schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:24:
[...]
Toch willen sommige apparaten hier gewoon hoppen tussen verschillende AP's. Bepaalde apparaten pakken gewoon het AP dat ze het eerst zien bij de volgende scan ipv het meest dichtbijzijnde. De HW PiB's deden dit en ook de Zendure deed dat hier. Reden om hem een apart SSID te geven dat alleen uitgezonden wordt door het AP meest dichtbij de Zendure. Sindsdien 0 issues.

• Ben(V)
Als statische apparaten gaan hoppen heb je duidelijk een slecht opgezet wifi netwerk met teveel en te sterke AP's.

AP's moeten elkaar net overlappen en niet meer.
Te veel overlap en je krijgt je dit soort effecten.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 08:51

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ben(V) schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:30:
[...]

Het is 2,5 mm2 dus de oppervlakte en niet de diameter die jij meet.
My whole life is a lie!

Had dit moeten weten!
1,5 mm² → ~ 1,38 mm diameter
2,5 mm² → ~ 1,78 mm diameter

• AquilaXL
Gramser schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:33:
[...]

Hoe uit zich dat? Ik heb straks namelijk ook twee ongelijke stapels. Hoe gaat laden en ontladen dan? Ziet hij ze als één geheel waarbij laden en ontladen wordt gelijkmatig gespreid tussen de twee torens? Of zal de ene eerder leeg zijn en dus eerder geladen moeten worden, waarbij de twee torens elkaar tegenwerken?
Tegenwerken doen ze niet maar HEMS deelt alles door twee. Dus als je laden op 2400 watt staat dan doen ze allebei 1200 en als er eentje vol zit dan blijft de ander op die 1200. Ik zie in de ochtend ook vaak dat ik 200 watt verbruik en 200 watt lever uit de batterij terwijl eentje nog op 30% staat. Alles is te ondervangen via de laad instellingen en die simpelweg verhogen maar ze staan bij mij allebei op 1 groep.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:32

koboy

Heb een idee voor een icon

Ben(V) schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:49:
Als statische apparaten gaan hoppen heb je duidelijk een slecht opgezet wifi netwerk met teveel en te sterke AP's.

AP's moeten elkaar net overlappen en niet meer.
Te veel overlap en je krijgt je dit soort effecten.
Dit hoort in het draadloze netwerken topic thuis eigenlijk....
Minimale overlap is eigenlijk alleen te realiseren in een kantoor omgeving met gipsen wandjes, en bij gebruik van slechts 1 frequentie band.
Helaas zitten de meesten van ons in een residentiële omgeving waarbij ook nog eens muren en vloeren van beton zijn. Hierdoor krijg je zwakke plekken die je op moet vullen ten koste van een grotere overlap op andere plekken. Dit nog afgezien van het punt dat de buitenwanden van het huis een beperking vormen voor plaatsing en daardoor een grote overlap veroorzaken.
Complicerend daarbij is dat je ook vaak multi-band apparatuur hebt, waarbij de 5GHz band een veel minder penetrerend vermogen heeft, terwijl dat wel de band is die je het liefste wil gebruiken. Hier in een gewone rijtjeswoning heb ik al moeite om een goed vrijliggend kanaal te kiezen, toen ik nog vlak bij studentenkamers woonde was het zo druk dan de 2.4GHz band niet stabiel was.
Ook wordt het natuurlijk niet leuker in een dichter bebouwde omgeving als de standaard oplossing voor Wifi problemen is om een paar Wifi boosters er tegenaan te gooien waardoor het spectrum nog zwaarder belast wordt.

N.B. heb hier wat bedrade APtjes hangen met alleen 5GHz aan, maar zo stabiel is dat ook niet vanwege het protocol dat over de draad gaat.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Gramser
AquilaXL schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:20:
[...]

Tegenwerken doen ze niet maar HEMS deelt alles door twee. Dus als je laden op 2400 watt staat dan doen ze allebei 1200 en als er eentje vol zit dan blijft de ander op die 1200. Ik zie in de ochtend ook vaak dat ik 200 watt verbruik en 200 watt lever uit de batterij terwijl eentje nog op 30% staat. Alles is te ondervangen via de laad instellingen en die simpelweg verhogen maar ze staan bij mij allebei op 1 groep.
Helder! Ze komen bij mij op twee groepen en ik kan die laadinstellingen navenant verhogen. Dan gaan we het wel meemaken.

• Maarten60
Rik57 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:23:
[...]
Zijn jouw grafieken van de "gewone" 2400AC (wat zo aangegeven is in je grafiek) of is het toch een 2400AC+?
Ik heb de AC2400plus. In de integratie wordt kennelijk geen onderscheid gemaakt tussen normaal en plus. Verschil is mi ook niet significant.
Pagina: 1 ... 217 ... 242 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.