Ik heb de batterijen vandaag precies een maand in gebruik en tot vandaag € 37,51 bespaard. Dat valt mij niet tegen.
Hoe kan dat met de huidige saldering regeling ?Pakhaas schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:53:
Ik heb de batterijen vandaag precies een maand in gebruik en tot vandaag € 37,51 bespaard. Dat valt mij niet tegen.
Het is technisch eigenlijk heel makkelijk. Het grote probleem zit in juridische en financiële belemmeringen.a2aan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:36:
[...]
Buurtbatterijen - wijkbatterijen [...] (lijkt me technisch uitdagend, maar wel een interessant idee).
Energie met elkaar delen en verhandelen is onontgonnen terrein en vaak niet rendabel omdat zowel over inkoop als verkoop belasting moet worden betaald. Juridisch moet je ook nog een hele boom optuigen en de netbeheerder zover krijgen (die willen misschien wel, maar komen om in het werk. Geen tijd om mee te denken dus). Daarnaast moet iemand zo'n grote batterij financieren en er moet grond beschikbaar zijn. Dan komen veiligheidseisen om de hoek bij de omvang van zo'n batterij (betonbak, bluswateropvang).
Daarom halen deze -in principe- goede ideeën in de praktijk nooit de realisatiefase.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Op goedkoop moment volladen en op duur moment ontladen en bij gunstige dagen dat zelfs 2x op een dag icm dynamisch contract. Dus de BTW en EB worden volledig gesaldeerd (ik wek nog net meer op over het jaar dan verbruik)florijn11 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:58:
[...]
Hoe kan dat met de huidige saldering regeling ?
[ Voor 18% gewijzigd door Pakhaas op 07-04-2026 13:03 ]
Vrij simpel: EPEX handel. Puur het verschil tussen in- en verkoop minus 15-20% (ont)laadverlies. Hier staat een 11,52kWh die elke dag net geen 10kWh het net op duwt op het duurste moment. Rendement de afgelopen dagen was ongeveer €2 per keer.florijn11 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:58:
[...]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
in mijn geval levert terugleveren maar €0,10 per kwh op ivm terugleverboete, Alles wat ik vanuit de zonnepanelen opsla en daarna uit de batterij gebruik, bespaar ik €0,25 mee. Per saldo dus €0,15 besparing per kwhPakhaas schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:02:
[...]
Op goedkoop moment volladen en op duur moment ontladen en bij gunstige dagen dat zelfs 2x op een dag icm dynamisch contract. Dus de BTW en EB worden volledig gesaldeerd (ik wek nog net meer op over het jaar dan verbruik)
En waar lijkt de originele dan op?Fairy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:32:
Er is al een paar keer wat over gezegd, maar niemand weet het definitieve antwoord.
De stroomconnector aan de 2400 AC(+) lijkt heel erg op een Betteri BC01. Echter heeft niemand nog eenduidig kunnen zeggen of dat werkelijk klopt, of dat dit toch anders is
Hierop:
:strip_exif()/f/image/dhHg4G2CE6AZqRNuINDpuWuW.jpg?f=fotoalbum_large)
Of hierop? Want deze bestaat dus haaks!
:strip_exif()/f/image/EwKgv8t9axQDW3C2fYWpyX5D.jpg?f=fotoalbum_large)
Precies dat gevoel heb ik nou ook. Plus dat ik de originele snoeren dan origineel kan houden.Ik heb ze wel besteld, maar ik heb de accu niet, maar wil graag het e.e.a. voorbereiden voor de komst.
Zendure zegt gewoon knip de stekker eraf en maak er iets aan wat je wil, zoals campingstekker, maar ik wil graag alles 2.5mm² + hebben. Mijn traject vanaf de meterkast naar de onderverdeler en het CEE stopcontact is 4mm². Het voelt dan een beetje gek om die laatste meter op 1,5mm² te doen. Ik heb dit liever ietsje overgedimensioneerd, of het nou per sé nodig is of niet.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Het is nou lente hiero: De 8,2 kWh zit vol in de ochtend en ik lever al weer 3500+ Watts aan het net. Maar ieder huis in de straat doet dat nu. Dus die accu's helpen qua ontlasting ook niet echt veel in de lente/zomer/herfst)..Het helpt wel in de afname in de nacht, ochtend en avond op nul te houden.koboy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:49:
[...]
Qua netcongestie is het grootste probleem dat de capaciteit van het net onvoldoende is. Accu's kunnen daar in helpen, maar zijn niet de cure-it-all. Je kunt met een paar kWh accu je zelfconsumptie flink verhogen, maar het laagspanningsnet is op veel plaatsen gewoon niet berekend op de vergaande electrificatie van huishoudens door electrisch koken, verwarmen en vervoer.
[ Voor 5% gewijzigd door Zonsmurf op 07-04-2026 14:51 ]
@1980_deelnemer1980_deelnemer schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:54:
[Afbeelding]
Deze past in niet. De ronding van de stekker aan de buitenkant past niet. De drie pootjes zitten wel op dezelfde locatie.
Is dat (een plaatje van) een female stekker? Want die ziet er anders uit dan de female op het plaatje dat ik hierboven liet zien.
Edit:
Ik zie in de omschrijving dat jouw plaatje van een male stekker is. Dat kan nooit de juiste zijn aan de apparaatkant van een netsnoer. Daar hoort female te zitten.
Denk je dat deze hieronder wel zou kunnen passen?
[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 07-04-2026 15:02 ]
<John O`Mill>
Zo lang er nog geen PV installaties afschakelen omdat de spanning te hoog wordt valt het allemaal wel mee met de netcongestie, maar een accu zal daarvoor slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn.Zonsmurf schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:49:
[...]
Het is nou lente hiero: De 8,2 kWh zit vol in de ochtend en ik lever al weer 3500+ Watts aan het net. Maar ieder huis in de straat doet dat nu. Dus die accu's helpen qua ontlasting ook niet echt veel in de lente/zomer/herfst)..Het helpt wel in de afname in de nacht, ochtend en avond op nul te houden.
Hier nu ook ongeveer piek productie in de wijk, maar nog een half uurtje laden waarbij er 50W van het net komt.
Al die mensen met een halve zonneweide op het dak zonder dat daar voor een groot deel direct daadwerkelijk verbruik (al dan niet via accu) tegenover staat zijn een deel van het probleem. Sommigen lopen daarover ook nog op te scheppen op youtube....
Gelukkig gaat de saldering er af en over een paar jaar ook de verplichte minimale terugleververgoeding; dan wordt er wel teruggeregeld (of panelen van het dak gehaald).
Volgend jaar gaat de zaak hier op NOM met deels uitgesteld terugleveren. Capaciteit van de accu is zo bepaald dat ik 5 uur vol vermogen PV netto terugleveren kan opvangen. Meer dan genoeg voor die paar uur negatief per dag. Gezien het sentiment dat ik hier in de buurt hoor gaan er geen panelen meer bij komen. Heel misschien bij mij nog 2 of 3 op het noorden icm een extra accu module, om ook in de ochtend en winter net iets zelfvoorzienender te worden.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Alleen de echte TweakerZonsmurf schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:49:
[...]
Het is nou lente hiero: De 8,2 kWh zit vol in de ochtend en ik lever al weer 3500+ Watts aan het net. Maar ieder huis in de straat doet dat nu. Dus die accu's helpen qua ontlasting ook niet echt veel in de lente/zomer/herfst)..Het helpt wel in de afname in de nacht, ochtend en avond op nul te houden.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh
Ik laat de accu's nu met 2,2kW vollopen en plug ook de PHEV in. Dan vang ik toch een groot deel van de opwek af - die in de zomer overigens weer minder wordt, ivm temperatuur en hellingshoek van mijn installaties.
Die 2,2kW gooi ik nog omhoog als de tweede SF2400AC+ aangesloten is. En dan is het ook wel even mooi geweest met investeren, en gaan we optimaliseren.
Die 2,2kW gooi ik nog omhoog als de tweede SF2400AC+ aangesloten is. En dan is het ook wel even mooi geweest met investeren, en gaan we optimaliseren.
Als ze via een batterij al organiseren dat hun dagverbruik in de maanden april tem september of zelfs oktober 0 is of zo goed als 0 (nom gedurende dag en nacht), maw ze halen niets van het net is dat toch een stap voorwaarts.koboy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:15:
[...]
Zo lang er nog geen PV installaties afschakelen omdat de spanning te hoog wordt valt het allemaal wel mee met de netcongestie, maar een accu zal daarvoor slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn.
Hier nu ook ongeveer piek productie in de wijk, maar nog een half uurtje laden waarbij er 50W van het net komt.
Al die mensen met een halve zonneweide op het dak zonder dat daar voor een groot deel direct daadwerkelijk verbruik (al dan niet via accu) tegenover staat zijn een deel van het probleem. Sommigen lopen daarover ook nog op te scheppen op youtube....
Gelukkig gaat de saldering er af en over een paar jaar ook de verplichte minimale terugleververgoeding; dan wordt er wel teruggeregeld (of panelen van het dak gehaald).
Volgend jaar gaat de zaak hier op NOM met deels uitgesteld terugleveren. Capaciteit van de accu is zo bepaald dat ik 5 uur vol vermogen PV netto terugleveren kan opvangen. Meer dan genoeg voor die paar uur negatief per dag. Gezien het sentiment dat ik hier in de buurt hoor gaan er geen panelen meer bij komen. Heel misschien bij mij nog 2 of 3 op het noorden icm een extra accu module, om ook in de ochtend en winter net iets zelfvoorzienender te worden.
Ja ze zetten nog energie op het net maar dat zijn dan gascentrales die naar beneden moeten om minder stroom te leveren. Als je jouw stelling volgt zijn de windmolens en al die zonneparken een even groot probleem (wat ze in weze ook zijn)... Ik hoor je echter niks van die producenten zeggen die hele fabriekshallen, landschappen en hopen windmolens staan hebben... Als die leveren hebben we met zijn allen meestal energie teveel en wanneer die stil staan omdat er geen zon/wind is is dit net hetzelfde voor de panelen op het dak en hebben we gas/kernenergie of iets anders nodig..
Ik heb ondertussen 2* 5KW zendure 2400AC+ batterijen bij geplaatst 1tje per fase waar ik zonnepanelen op heb aangesloten (salderen is gestopt in belgie met de digitale meter) waardoor ik op dagen zoals vandaag effectief 0 verbruik heb maar toch nog wel wat kwh op het net duw...
De energie die ik produceer en op het net zet wordt geconsummeerd door de buren of... en is energie dat niet moet opgewekt worden in gascentrales of kernenergie centrales...
Maar dat is een stevige off topic
[ Voor 9% gewijzigd door Tom35 op 07-04-2026 15:28 ]
Klopt het dat de batterij (2400 AC+) de laatste paar procenten heel traag laad? Heb hem via Home Assistant + Giels integratie + ESP home P1 meter aan de praat gekregen. En dit werkte prima, maar vanaf 96% krijg ik hem niet meer 0 op de meter. Hij laad wel, maar met maar 200 tot 100 watt terwijl die meer zou mogen. Kan me voorstellen dat dit automatisch gaat om de batterij gezondheid te beschermen?
Edit: Schoot laatste stuk opeens van 96%, naar 100%. Dus zal wel iets zijn dat die cellen gaat controleren/balanceren en dan opeens klaar is.
Edit: Schoot laatste stuk opeens van 96%, naar 100%. Dus zal wel iets zijn dat die cellen gaat controleren/balanceren en dan opeens klaar is.
[ Voor 16% gewijzigd door R1chardTM op 07-04-2026 15:35 ]
[knip]luke22 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:49:
Voor de mensen die graag EVCC willen gebruiken met Zendure: er is wat discussie over of ze de nieuwe api controlle willen implementeren:
https://github.com/evcc-i...iscussioncomment-16474193
https://github.com/evcc-i...iscussioncomment-16474193
Ik was nog niet wakker genoeg maar inderdaad het komt er dus in..
[ Voor 23% gewijzigd door Gyrolion op 07-04-2026 16:16 ]
Word apart verstuurd, hier kreeg ik in totaal 3 pakketten aan de deur. Een pakket met de Solarflow 2400AC+, een zending met twee AB3000L batterijen en een dag later een zending met de P1 meter van Zendure.R1chardTM schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:20:
Heb mijn batterij net binnengekregen, maar helaas mist de bijbestelde P1 meter... Wordt dus contact opnemen met support en helaas dan nu maar even een vast schema instellen.
Hopelijk wordt die irrationele 'woede', die ertoe leidt dat mensen panelen van hun dak halen, wat minder. Want we hebben méér panelen nodig voor in de winter, en moeten accepteren dat ze dan in de zomer (groten)deels worden afgeschakeld. En ja, commerciële zonneparken, én windparken, krijgen daar ook mee te maken (voor zover dat nu niet al is, i.t.t. particulieren, die nu nog over een heel jaar mogen salderen).koboy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:15:
We moeten stoppen met zonnepanelen, én thuisbatterijen, te zien als een financieel verdienmodel voor particulieren, en meer gaan accepteren dat het bij de energietransitie hoort. Van vrijwel alle apparaten accepteren we dat ze niet 24x7x365 op maximaal vermogen draaien (denk aan CV-ketels of auto's, maar ook als de isolatie van je huis profiteer je het ene seizoen meer van dan het andere), maar zonnepanelen roepen om e.o.a. reden zo'n onhoudbare graaimentaliteit bij mensen op, dat het speelveld t.o.v. de energieboeren vooral zo oneerlijk mogelijk moet worden gemaakt/gehouden, in het voordeel van de particulier.
Zo'n Zendure is een mooi apparaat om wat minder afhankelijk te worden van het net, zowel in dagelijks gebruik, als bij eventuele stroomstoringen. Het is een beweging waar ik graag aan bijdraag, zonder teleurgesteld (of zelfs boos) te worden als over 2-3 jaar buurt-/wijkbatterijen ervoor gaan zorgen dat de spread op de energiemarkten zodanig marginaal is dat ik de afschrijving van mijn Zendure never nooit ga terugverdienen.
Dat klinkt allemaal mooi en ik sta er goeddeels hetzelfde in, echter… voor mij zit de pijn ‘m vooral in de terugleverkosten waarmee menigeen wordt geconfronteerd. Ik hoef echt niks te hebben voor teruggeleverde energie. Dat mogen anderen rustig gebruiken voor vergroening en elektrificatie. En ik wil ook best betalen voor de stroom die ik afneem. Dat kan ik beide verminderen door de inzet van de Zendures.
Ergo: stop met die terugleverkosten en ik denk dat mensen een stuk genuanceerder kijken. Salderen gaat er nu eenmaal af, daar tegen ageren is een achterhoedegevecht. Maar als ik me niet vergis hebben dynamische contracten sowieso geen terugleverkosten?
Ergo: stop met die terugleverkosten en ik denk dat mensen een stuk genuanceerder kijken. Salderen gaat er nu eenmaal af, daar tegen ageren is een achterhoedegevecht. Maar als ik me niet vergis hebben dynamische contracten sowieso geen terugleverkosten?
Mijn redenering is dat als de prijzen het laagst zijn het aanbod het grootst is, en dus de congestie ook. Laagste prijzen vallen nu tussen 11 en 15 uur ongeveer. Om 11 uur lever ik pas 50% vermogen, om 15 uur zit ik op de piek. Teruggeleverd vanaf de PV tot 11 uur is nog geen 0,5kWh....Noutie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:15:
[...]
Alleen de echte Tweakerkrijgt het ding zo ingesteld dat er op de piek van de voorspelde zonne-energieproductie wordt geladen. Dan helpt het wel.
Ik houd die 11 uur start de komende maanden nog even in de gaten....
Hippe Lip schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:59:
[...]
@1980_deelnemer
Is dat (een plaatje van) een female stekker? Want die ziet er anders uit dan de female op het plaatje dat ik hierboven liet zien.
Edit:
Ik zie in de omschrijving dat jouw plaatje van een male stekker is. Dat kan nooit de juiste zijn aan de apparaatkant van een netsnoer. Daar hoort female te zitten.
Denk je dat deze hieronder wel zou kunnen passen?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/5U4x2gxg5gMilJfwWJzlVoFb.jpg?f=fotoalbum_large)
Beide besteld en getest. Zowel op omvormer als op origineel snoer. Past niet.
Je berekening houdt geen rekening met RTE. Je stopt de kWh (die 10 cent waard) in de batterij en haalt er maar 85% weer uit. Dus de besparing is lager: 13,25 cent.DJ 83 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:07:
[...]
in mijn geval levert terugleveren maar €0,10 per kwh op ivm terugleverboete, Alles wat ik vanuit de zonnepanelen opsla en daarna uit de batterij gebruik, bespaar ik €0,25 mee. Per saldo dus €0,15 besparing per kwh
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dynamische tarieven zijn (inherent) 'eerlijk', dus daar is een lapmiddel als terugleverkosten niet aan de orde (wél kunnen de energietarieven negatief zijn, waardoor terugleveren weldegelijk geld kost).Gramser schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:25:
Dat klinkt allemaal mooi en ik sta er goeddeels hetzelfde in, echter… voor mij zit de pijn ‘m vooral in de terugleverkosten waarmee menigeen wordt geconfronteerd. Ik hoef echt niks te hebben voor teruggeleverde energie. Dat mogen anderen rustig gebruiken voor vergroening en elektrificatie. En ik wil ook best betalen voor de stroom die ik afneem. Dat kan ik beide verminderen door de inzet van de Zendures.
Vaste/variabele tarieven met salderingsregeling in (inherent) 'oneerlijk', omdat energieleveranciers werden verplicht om 'gratis' energie te leveren aan iemand die in de zomer 2000kWh exporteert, en in de winter 2000kWh importeert. Dat is onhoudbaar en onverdedigbaar, dus toen heeft men de terugleverkosten uitgevonden.
Nou heb ik ook geen glazen bol, maar als het salderen straks voorbij is, zie ik ook geen nut/noodzaak meer voor de terugleverkosten. Het zou veel simpeler moeten/kunnen, waarbij je X cent betaalt voor iedere kWh die je importeert, en Y cent krijgt voor iedere kWh die je exporteert. Hoe groot het verschil tussen X en Y wordt, en hoe ver Y boven de 0 uit gaat komen, zal de tijd moeten leren. De getallen voor X en Y zijn in ieder geval de input voor de (financiële) business case voor een thuisbatterij i.c.m. een vast/variabel contract.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of variabele contracten met de seizoenen gaan meebewegen, waarbij zowel X en/of Y, en/of de relatieve spread in de winter omhoog gaan, en in de zomer omlaag.
Ik schreef toch dat een accu onder direct verbruik viel?????Tom35 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:24:
[...]
Als ze via een batterij al organiseren dat hun dagverbruik in de maanden april tem september of zelfs oktober 0 is of zo goed als 0 (nom gedurende dag en nacht), maw ze halen niets van het net is dat toch een stap voorwaarts.
Ja ze zetten nog energie op het net maar dat zijn dan gascentrales die naar beneden moeten om minder stroom te leveren. Als je jouw stelling volgt zijn de windmolens en al die zonneparken een even groot probleem (wat ze in weze ook zijn)... Ik hoor je echter niks van die producenten zeggen die hele fabriekshallen, landschappen en hopen windmolens staan hebben... Als die leveren hebben we met zijn allen meestal energie teveel en wanneer die stil staan omdat er geen zon/wind is is dit net hetzelfde voor de panelen op het dak en hebben we gas/kernenergie of iets anders nodig..
Ik heb ondertussen 2* 5KW zendure 2400AC+ batterijen bij geplaatst 1tje per fase waar ik zonnepanelen op heb aangesloten (salderen is gestopt in belgie met de digitale meter) waardoor ik op dagen zoals vandaag effectief 0 verbruik heb maar toch nog wel wat kwh op het net duw...
De energie die ik produceer en op het net zet wordt geconsummeerd door de buren of... en is energie dat niet moet opgewekt worden in gascentrales of kernenergie centrales...
Maar dat is een stevige off topic
Maar verder helemaal eens, ik had misschien rechtspersonen moeten zeggen ipv personen met halve zonneweides....
We moeten terugregelen/opvangen bij over aanbod ipv PV als verdienmodel te zien zoals @a2aan ook zegt.
Panelen weghalen zal ik hier NOOIT gaan doen. Sterker nog, eerder bij leggen (aangezien ze nog steeds belachelijk goedkoop zijn). Want hoe meer panelen, hoe meer beetjes opbrengst in de ochtend en winterkoboy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:15:
[...]
Zo lang er nog geen PV installaties afschakelen omdat de spanning te hoog wordt valt het allemaal wel mee met de netcongestie, maar een accu zal daarvoor slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn.
Dan regel ik liever terug op momenten dat terugleveren niet interessant is (of zelfs geld kost) en de batterij al vol zit. Het Enphase systeem doet dit al automatisch op basis van de dynamische prijzen. Het enige nadeel is dat dan ook de batterij geen overschot meer het net op ziet gaan en dan ook niet (verder) zal laden.
Maar goed, op dagen dat negatieve prijzen voor komen is de zon meestal al in de vroege ochtend op en dan zit de batterij toch al wel vol.
Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Bah, das nou heel jammer. Zou Zendure nou werkelijk een helemaal eigen type stekker hebben laten maken voor die relatief kleine hoeveelheid omvormers die ze produceren? Dat lijkt me een weinig economische keuze. Want zo’n ding moet ontworpen en geproduceerd worden in eigen mallen met eigen machines. Bovendien moeten ze door een keuringsproces waar ze, zeker in Duitsland, dól op zijn! Allemaal kostenverhogende dingen die niet heel erg waarschijnlijk zijn.1980_deelnemer schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:48:
[Afbeelding]
Maar dank voor het testen, @1980_deelnemer
<John O`Mill>
Off-topic.....a2aan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:55:
[...]
Dynamische tarieven zijn (inherent) 'eerlijk', dus daar is een lapmiddel als terugleverkosten niet aan de orde (wél kunnen de energietarieven negatief zijn, waardoor terugleveren weldegelijk geld kost).
Vaste/variabele tarieven met salderingsregeling in (inherent) 'oneerlijk', omdat energieleveranciers werden verplicht om 'gratis' energie te leveren aan iemand die in de zomer 2000kWh exporteert, en in de winter 2000kWh importeert. Dat is onhoudbaar en onverdedigbaar, dus toen heeft men de terugleverkosten uitgevonden.
Nou heb ik ook geen glazen bol, maar als het salderen straks voorbij is, zie ik ook geen nut/noodzaak meer voor de terugleverkosten. Het zou veel simpeler moeten/kunnen, waarbij je X cent betaalt voor iedere kWh die je importeert, en Y cent krijgt voor iedere kWh die je exporteert. Hoe groot het verschil tussen X en Y wordt, en hoe ver Y boven de 0 uit gaat komen, zal de tijd moeten leren. De getallen voor X en Y zijn in ieder geval de input voor de (financiële) business case voor een thuisbatterij i.c.m. een vast/variabel contract.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of variabele contracten met de seizoenen gaan meebewegen, waarbij zowel X en/of Y, en/of de relatieve spread in de winter omhoog gaan, en in de zomer omlaag.
Zou wel mooi zijn als het variabele tarief 4x (of meer) per jaar aangepast wordt. Moeten wel een hoop contracten voor worden aangepast/opengebroken. Tot nu toe staat er zo goed als altijd 2x per jaar. Zou betekenen dat energieleveranciers 2 soorten variabel contract moeten aanhouden: een legacy- en een nieuwe stijl.
Terugleverkosten zullen voorlopig blijven. In de energiewet staat dat de eerste 5? jaar een minimum teruglevertarief geldt van 50% van het kale afname tarief.....
Het zou mooi zijn als alle teruglevering gewoon gebeurt tegen EPEX. Ongeacht of iemand een vast, variabel of dynamisch contract heeft. En dan een verbod op terugleverkosten (of max €0,02 per kWh handling fee of zo).koboy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:18:
[...]
Off-topic.....
Zou wel mooi zijn als het variabele tarief 4x (of meer) per jaar aangepast wordt. Moeten wel een hoop contracten voor worden aangepast/opengebroken. Tot nu toe staat er zo goed als altijd 2x per jaar. Zou betekenen dat energieleveranciers 2 soorten variabel contract moeten aanhouden: een legacy- en een nieuwe stijl.
Terugleverkosten zullen voorlopig blijven. In de energiewet staat dat de eerste 5? jaar een minimum teruglevertarief geldt van 50% van het kale afname tarief.....
Dan krijgt iedereen met PV de eerlijke prijs. Er wordt vaak gedaan alsof alle teruggeleverde PV waardeloos of problematisch is, maar dat klopt gewoon niet. Er zijn heel wat momenten dat PV energie gewoon veel waard is. Ik wel nu nog flink op, terwijl de prijs (all-in) €0,22 is en straks tussen 18-19 uur €0,29.
Als die negatief is kunnen mensen dan kiezen:
- zelf gebruiken
- opslaan in een accu
- PV uitzetten tot de prijzen weer positief zijn
- de negatieve prijs betalen
Eerlijk, simpel, transparant.
correct, die slag had ik er inderdaad nog niet in meegenomenPr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:52:
[...]
Je berekening houdt geen rekening met RTE. Je stopt de kWh (die 10 cent waard) in de batterij en haalt er maar 85% weer uit. Dus de besparing is lager: 13,25 cent.
Wacht maar tot de herfst komt en poetin weer extra oorlog maakt voor hoge gasprijzen.Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:52:
[...]
Je berekening houdt geen rekening met RTE. Je stopt de kWh (die 10 cent waard) in de batterij en haalt er maar 85% weer uit. Dus de besparing is lager: 13,25 cent.
De batterij houdt daar geen rekening mee.florijn11 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:58:
[...]
Zware woorden, ik hap. Je maakt er echt een eigen verhaal van zo te lezen. Art 261 sr?koboy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:06:
Sorry dat dit wat off topic gaat....
@Topicvuur Vrij verkeer van goederen gaat over importheffingen, niet over BTW. Daarnaast is de afspraak binnen de EU gemaakt dat het verschil in BTW niet verrekend wordt vanwege de grote administratieve lasten, maar als er in het ene land geen BTW geheven wordt moet dat alsnog betaald worden. In het laatste handelsverdrag met de VS is zelfs afgesproken dat grotere handelaren de BTW zelfs moeten incasseren en overmaken aan het betreffende land.
Verder heeft het niets met verheven doen te maken. Er zijn regels hier op het forum die inhouden dat er over illegale procedures niet gesproken mag worden. Dat geldt voor je crystal meth handeltje, waar je je warez haalt, en ook over belastingontduiking. Iets van een week geleden is er door de modjes weers eens een hoop knipwerk gedaan om alle belastingontduiking posts te schonen.
@Ben(V) voorwaarde voor de BTW teruggave is dat je de accu gebruikt voor je onderneming. Als particulier betekent dat dus handelen op de energiemarkt. Mag onbalans zijn, maar ook gewoon EPEX of een combinatie.
Net als bij zonnepanelen zal dit uiteindelijk wel vereenvoudigd worden. Tien was het ook in eerste instantie een jaar BTW aangiftes, toen (meer dan 10 jaar geleden) een enkel formulier en pas een paar jaar geleden een BTW vrijstelling. Hier in Nederland wordt er in dit soort gevallen meteen "subsidie voor de rijken" gebruld (waar wel een kleine kern van waarheid in zit) waardoor zaken niet van de grond komen. Duitsland is veel pragmatischer in de aanpak deels gedwongen vanuit de puinhoop die ze van hun energievoorziening hebben gemaakt.
Het kopen van een batterij door een duitser zonder btw. is gewoon legaal en duits stimuleringsbeleid , wat je erna ermee doet , - we gaan het niet doorverkopen - is gewoon aan de eigenaar van de goederen .Wat je er van maakt is lachwekkend en smaad. Bijzondere gedachte sprong overigens.
Nu terug ontopic. De 2400ac + is besteld , bedankt voor het meedenken.
zolang die energieboeren, of eigenlijk graaimonsters niet transparant willen zijn over de terugleverkosten (weet je nog toen ze er mee begonnen was dat slechts enkele centen of zelfs nog minder), en nu als het aan hun ligt zijn deze minimaal gelijk aan de stroomprijs liefst nog wat hoger, zijn dit gewoon verkapte winstverhogers en niets anders.Gramser schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:25:
En de politiek weet blijkbaar daar niet doorheen te kijken of ze zitten te diep in de zakken van en energiereuzen met hun perfect werkende ( en dure) lobby.
dat zie je helaas nu ook weer, ze weten niet hoe ze zich moeten draaien om maar niets te moeten doen aan die belachelijke energieprijzen, met zo veel mogelijk argumenten te verzinnen om maar niets te moeten doen.
het enige wat je dus als simpele man kun doen, koop bv mooie thuis-batterijen van zendure en voorkom daarmee zowel de energiebelasting van de stroom in de avond/nacht, bij een enkeling is dat natuurlijk niet veel maar als grote groep telt dat toch vlink aan wat je ze door hun neus boort.
Vattenfall heeft, onder het mom van de nieuwe energiewet en einde salderen nieuwe voorwaarden opgesteld, waarin 6x per jaar tariefwijziging mogelijk is.koboy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:18:
[...]
Off-topic.....
Zucht!Terugleverkosten zullen voorlopig blijven. In de energiewet staat dat de eerste 5? jaar een minimum teruglevertarief geldt van 50% van het kale afname tarief.....
Jullie vergeten even een paar belangrijke punten.
De prijs van elektriciteit wordt voor het grootste deel bepaalt door belastingen (energiebelasting + btw samen ongeveer 70% van de prijs).
Terug lever kosten zijn net zoals levering kosten gewoon gerechtvaardigd, dat zegt ook de ACM na onderzoek.
De hele infrastructuur, onderhoud en bemensing van het net moet ergens van betaald worden en dus door alle energie die door dat net gaat en niet alleen voor wat jij afneemt.
Als er geen net is kun jij je zonnestroom ook niet terug leveren, dat is dus een dienst die betaald moet worden.
Enkel de inkoop van de energie is extra bij levering, dus bij terug levering moet de energie maatschappij in feite dat deeltje aan jou betalen en dat doen ze ook.
Er is nog steeds verschil tussen wat je terugkrijgt voor je terug levering en wat je aan terug lever kosten moet betalen al is dat niet veel.
Het grote voordeel heeft altijd in het salderen gezeten door dat enorme belastingdeel en dat is een selectieve subsidie voor mensen die zonnepanelen konden plaatsen en betalen, dus wordt die gestopt.
De prijs van elektriciteit wordt voor het grootste deel bepaalt door belastingen (energiebelasting + btw samen ongeveer 70% van de prijs).
Terug lever kosten zijn net zoals levering kosten gewoon gerechtvaardigd, dat zegt ook de ACM na onderzoek.
De hele infrastructuur, onderhoud en bemensing van het net moet ergens van betaald worden en dus door alle energie die door dat net gaat en niet alleen voor wat jij afneemt.
Als er geen net is kun jij je zonnestroom ook niet terug leveren, dat is dus een dienst die betaald moet worden.
Enkel de inkoop van de energie is extra bij levering, dus bij terug levering moet de energie maatschappij in feite dat deeltje aan jou betalen en dat doen ze ook.
Er is nog steeds verschil tussen wat je terugkrijgt voor je terug levering en wat je aan terug lever kosten moet betalen al is dat niet veel.
Het grote voordeel heeft altijd in het salderen gezeten door dat enorme belastingdeel en dat is een selectieve subsidie voor mensen die zonnepanelen konden plaatsen en betalen, dus wordt die gestopt.
[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 07-04-2026 19:00 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Allemaal bekend en dat zal allemaal best waar zijn. Het is alleen ontzettend jammer dat dit in de psyche van mensen heel slecht te verkopen is, waaronder die van mezelf. Dit helpt gewoon helemaal niks in een vergroeningstraject. Wat mij betreft verdisconteer je de hele boel in de leveringskosten of gewoon de kWh-prijs - dat geeft alleen maar stimulans voor nog meer panelen, waarna de groene mix er ook in de winter nog eens beter uitkomt. Mensen die dan naar hun smaak alsnog teveel terugleveren kunnen dat softwarematig beperken of het voor mijn part in de auto van de buren stoppen.
Ik weet het, zal allemaal weer niet rationeel zijn. En we wijken inmiddels ook wel wat ver van de Zendure-materie. Dus stop het overschot lekker in een batterij. Doe ik nu ook, en in de PHEV. En nóg heb ik 16kWh van de 41 opgewekte het net op gestuurd. Voor wie het wil hebben
Ik weet het, zal allemaal weer niet rationeel zijn. En we wijken inmiddels ook wel wat ver van de Zendure-materie. Dus stop het overschot lekker in een batterij. Doe ik nu ook, en in de PHEV. En nóg heb ik 16kWh van de 41 opgewekte het net op gestuurd. Voor wie het wil hebben
Hier vandaag een "vastlopertje" van de 2400ac+
Wat opviel was dat de panelen die op het off-grid stopcontact zijn aangesloten geen stroom meer door gaven naar het net toen de accu vol was. (Wat normaal wel zo is, instelling in de app staat goed)
De accu gaf vervolgens geen stroom meer terug bij inschakelen van een grote verbruiker en bleeft stand-by staan.
Nadat ik een rest heb gedaan werkt alles weer normaal.
Zijn er mensen die dit herkennen?
Wat opviel was dat de panelen die op het off-grid stopcontact zijn aangesloten geen stroom meer door gaven naar het net toen de accu vol was. (Wat normaal wel zo is, instelling in de app staat goed)
De accu gaf vervolgens geen stroom meer terug bij inschakelen van een grote verbruiker en bleeft stand-by staan.
@Gramser wat er in de psyche van de mensen 'mis' is gegaan, is het idee dat vergroening een manier is om (financieel) rijk te worden. Voor een aantal mensen (die al relatief rijk waren) heeft dat zo uitgepakt, met hun reeds terugverdiende PV-installaties, en vervolgens wil iedereen het. Vergelijk het met een piramidespel...
En nu zijn het de leveranciers van de thuisbatterijen die (te) rooskleurige toekomstbeelden schetsen, qua financiën. Zendure is dan een van de minder extreme voorbeelden, maar doet er ook vrolijk aan mee.
Wat ook helpt om mensen over de streep te krijgen, is het idee dat je met een thuisbatterij je energieleverancier (the bad guys!) een hak zet. Mooi hoor, duizenden euro's uitgeven aan Zendure, om hooguit enkele honderden euro's per jaar op je energierekening te besparen!
Ik ga ervan uit dat ik nog niet de helft van mijn bijna €2000 Zendure systeem ga 'terugverdienen', maar ben er toch erg blij mee!
En nu zijn het de leveranciers van de thuisbatterijen die (te) rooskleurige toekomstbeelden schetsen, qua financiën. Zendure is dan een van de minder extreme voorbeelden, maar doet er ook vrolijk aan mee.
Wat ook helpt om mensen over de streep te krijgen, is het idee dat je met een thuisbatterij je energieleverancier (the bad guys!) een hak zet. Mooi hoor, duizenden euro's uitgeven aan Zendure, om hooguit enkele honderden euro's per jaar op je energierekening te besparen!
Ik ga ervan uit dat ik nog niet de helft van mijn bijna €2000 Zendure systeem ga 'terugverdienen', maar ben er toch erg blij mee!
Ach ja, je kunt er alles van vinden. De psyche is een raar ding. Ik -en iedereen hier, durf ik te zeggen- heb de luxe om hierover te klagen. Voor het geld dat ik aan Zendures uitgeef kan ik heeeel lang stoken. Ik hoop vooral dat het voor mensen met een minder gevulde beurs aantrekkelijk en bereikbaar blijft om te vergroenen en daarin te investeren. Laat ons dan maar wat pionieren met die batterijtjes
Volgens mij HW-app was ik vandaag 88% zelfvoorzienend. Raar, want zonder grid was ik nergens geweest 😄
[ Voor 11% gewijzigd door Gramser op 07-04-2026 20:13 ]
Grappig hoe het beeld zo is gekanteld van “je wordt rijk van zonnepanelen” naar “het is allemaal financieel onzin”. De waarheid ligt zoals vaker ergens in het midden.a2aan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:59:
@Gramser wat er in de psyche van de mensen 'mis' is gegaan, is het idee dat vergroening een manier is om (financieel) rijk te worden. Voor een aantal mensen (die al relatief rijk waren) heeft dat zo uitgepakt, met hun reeds terugverdiende PV-installaties, en vervolgens wil iedereen het. Vergelijk het met een piramidespel...
Ik heb sinds ik een eigen huis heb nog nooit, direct, hoeven betalen voor mijn energieverbruik, zelfs niet toen ik nog gas gebruikte. Dus zo “zinloos” is dat hele traject blijkbaar ook weer niet.
Een thuisbatterij zoals Zendure zie ik ook niet als een manier om rijk te worden, maar als een logische volgende stap: meer eigen verbruik, minder afhankelijk van wat de markt op dat moment doet.
Het hoeft geen perfecte businesscase te zijn om gewoon praktisch en slim te zijn. Wel hoop ik hem terug te verdienen, en dat gaat de, nog steeds, de goede kant op.
/f/image/tdUtKpy9BEbhrSaT24PTHwTs.png?f=fotoalbum_large)
Afgelopen jaar rekening was +373 euro
Verbruik was: 3981kwh
Opwek was: 4580kwh
5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Kunnen we het nog over het technische aspect hebben? De discussies schieten nu alle kanten op en hebben niets met het merk of de batterijen te maken.
Ik denk dat je hier toch wat kort door de bocht gaat. Die duitser die die batterij koopt moet bewijzen dat hij die bij hem geinstalleerd heeft en gaat gebruiken, indien hij dat niet kan zal de btw alsnog aangerekend worden heb ik hier daarstraks gelezen bij de voorwaarden van die marcmax. Jij hebt het mss nog goed voor maar in weze kan je er een handeltje mee opzetten...een batterij kopen en dan doorverkopen met wat winst in de rest van europa.... dat is de bedoeling niet natuurlijk en ik vraag me af of die vriend niet id problemen kan geraken als hij dat voor een paar vrienden doet..Topicvuur schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:28:
[...]
Zware woorden, ik hap. Je maakt er echt een eigen verhaal van zo te lezen. Art 261 sr?
Het kopen van een batterij door een duitser zonder btw. is gewoon legaal en duits stimuleringsbeleid , wat je erna ermee doet , - we gaan het niet doorverkopen - is gewoon aan de eigenaar van de goederen .Wat je er van maakt is lachwekkend en smaad. Bijzondere gedachte sprong overigens.
Nu terug ontopic. De 2400ac + is besteld , bedankt voor het meedenken.
En versta me niet verkeerd, je kan het maar hebben, maar ik hoop dat je zelf beseft dat dit niet de bedoeling is van het opzet betreffende die 0% btw in duitsland..
Goede uitleg maar die is hier al een paar keer gedaan. Tegen dit soort gasten valt niet te praten. Die willen niet luisteren en denken dat zij boven de wet staan.Tom35 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:29:
[...]
Ik denk dat je hier toch wat kort door de bocht gaat. Die duitser die die batterij koopt moet bewijzen dat hij die bij hem geinstalleerd heeft en gaat gebruiken, indien hij dat niet kan zal de btw alsnog aangerekend worden heb ik hier daarstraks gelezen bij de voorwaarden van die marcmax. Jij hebt het mss nog goed voor maar in weze kan je er een handeltje mee opzetten...een batterij kopen en dan doorverkopen met wat winst in de rest van europa.... dat is de bedoeling niet natuurlijk en ik vraag me af of die vriend niet id problemen kan geraken als hij dat voor een paar vrienden doet..
En versta me niet verkeerd, je kan het maar hebben, maar ik hoop dat je zelf beseft dat dit niet de bedoeling is van het opzet betreffende die 0% btw in duitsland..
Anyway, Zendure.
Ik twijfel tussen de oude AC2400 en de nieuwe AC2400+.
Ik heb de verschillen gezien:
- Ethernetpoort
- Nieuwe 2400+ heeft ingebouwde 2,4 kwh batterij
- RTE 2400+ is hoger dan bij 2400 (toch?)
- AB3000L is hoger en slanker van formaat
Ik zie financieel de bomen niet meer door het bos van de webwinkels.
Is de oude 2400AC aantrekkelijker in €/kWh als ik in Nederland of in Duitsland (met 19% btw) aanschaf?
Je hebt ook gezien wat je met die ethernet poort kunt (en belangrijker, niet kunt)
[ Voor 39% gewijzigd door Pakhaas op 07-04-2026 20:48 ]
De "ethernet" poort is geen ethernet. De poort is om hem direct te verbinden met een ct-klem meter.Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:43:
[...]
Goede uitleg maar die is hier al een paar keer gedaan. Tegen dit soort gasten valt niet te praten. Die willen niet luisteren en denken dat zij boven de wet staan.
Anyway, Zendure.
Ik twijfel tussen de oude AC2400 en de nieuwe AC2400+.
Ik heb de verschillen gezien:
- Ethernetpoort
- Nieuwe 2400+ heeft ingebouwde 2,4 kwh batterij
- RTE 2400+ is hoger dan bij 2400 (toch?)
- AB3000L is hoger en slanker van formaat
Ik zie financieel de bomen niet meer door het bos van de webwinkels.
Is de oude 2400AC aantrekkelijker in €/kWh als ik in Nederland of in Duitsland (met 19% btw) aanschaf?
5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Ja, geen internetPakhaas schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:47:
[...]
Je hebt ook gezien wat je met die ethernet poort kunt (en belangrijker, niet kunt)
Weet ik. Toch bedankt!geert1992 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:48:
[...]
De "ethernet" poort is geen ethernet. De poort is om hem direct te verbinden met een ct-klem meter.
Zou zelf voor de 2400ac gaan. Inderdaad goedkoper, stablier bij hogere stapels. En een fan poort, wat koeling eenvoudig maakt.
En de RTE is maar ietsje minder toch?geert1992 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:51:
[...]
Zou zelf voor de 2400ac gaan. Inderdaad goedkoper, stablier bij hogere stapels. En een fan poort, wat koeling eenvoudig maakt.
Heb net de 2400AC gekocht, alleen een P1 switch nodig, maakt het iets uit voor de P1 meter van Zendure?
Mijn HA installatie leest de P1 meter ook direct uit via een USB kabel (waarmee ik seconden data heb), dat wil ik niet kwijt.
Mijn HA installatie leest de P1 meter ook direct uit via een USB kabel (waarmee ik seconden data heb), dat wil ik niet kwijt.
Volgens mij is het een LY01 kabel, kun je in verschillende lengtes kopen.1980_deelnemer schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:48:
[...]
[Afbeelding]
https://schell-elektronik...N-M40-M60-M80-M100-3x15mm
Die hebben de clipjes aan de zijkant. Zendure gebruik een connector met 1 clipje aan de vlakke kant.Jetro schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:54:
[...]
Volgens mij is het een LY01 kabel, kun je in verschillende lengtes kopen.
https://schell-elektronik...N-M40-M60-M80-M100-3x15mm
[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 07-04-2026 20:57 ]
Volgens de testers klopt dat, maar zoals ik het begrijp is de batterij meerdere keren volledig geladen en ontladen, telkens achter elkaar en met hetzelfde vermogen. Dat is natuurlijk niet per se een realistisch praktijkvoorbeeld.
in een review zag ik 88 procent, dat ga je in de praktijk niet halen.
Praktijk voorbeeld met handelen:
✅ RTE cyclus: 86.76%
📊 Gemiddelde RTE: 84.01% over 97 cycli
📥 Verbruik: 12.027 kWh
📤 Teruglevering: 10.435 kWh
🕒 Laatste keer gekalibreerd: 1
[ Voor 25% gewijzigd door geert1992 op 07-04-2026 21:01 ]
Ik sta ook op het punt om een Zendure thuisbatterij + 1 AB3000X erbij te bestellen.
Ik vraag me alleen af wat de reden zou zijn om voor de 2400 AC+ te gaan ipv de goedkopere 2400 AC? Wat zijn de grote verschillen?
Ik vraag me alleen af wat de reden zou zijn om voor de 2400 AC+ te gaan ipv de goedkopere 2400 AC? Wat zijn de grote verschillen?
Toevallig al de zoekfunctie gebruikt? P1 "switches" zijn ruimschoots besproken.Tortelli schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:54:
Heb net de 2400AC gekocht, alleen een P1 switch nodig, maakt het iets uit voor de P1 meter van Zendure?
Die vraag is letterlijk een paar berichten hiervoor al besproken.dotcom87 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:01:
Ik sta ook op het punt om een Zendure thuisbatterij + 1 AB3000X erbij te bestellen.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85015620
[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 07-04-2026 21:04 ]
Grote voordeel voor mij is nog steeds dat de AC2400 volledig modulair is, zónder interne cellen die op termijn een omvormer minder betrouwbaar maken.geert1992 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:51:
[...]
Als ik zou kopen of uitbreiden, zou ik nog steeds een AC2400 nemen. Een AC2400 V2 zou heel mooi zijn.
-
[ Voor 99% gewijzigd door peterbier op 07-04-2026 21:07 ]
Lees je wel?dotcom87 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:01:
Aanvullend op de posts van eerder op de avond: als je bedoelt dat een losse 2400 goedkoper is dan een losse 2400+, dan komt dat vooral omdat de + een ingebouwde batterij heeft, en de andere niet!dotcom87 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:01:
Wat ik hier verder regelmatig voorbij hoor komen is dat de + eerder/meer gaat throttlen als 'ie niet actief gekoeld wordt (tot 1500-1800W), én dat 'ie dus geen aansluiting heeft voor een koeler.
Hier een 2400AC+ gebruiker, met een drietal AB3000L eronder. Ontlaadvermogen op 2000W en laadvermogen op 2200. Geen throttling gezien en de omvormer tikte net de 40 graden niet aan. Staat in een koele omgeving en wordt niet actief gekoeld.
Voor zover dat iemand kan schelen 😄
Toevallig ben ik hier deze week bezig met een setup 2400 Pro + PV op de offgrid. Hij gaat hier netjes over op de bypass en doet dit ook keurig maar deels; dus bijvoorbeeld bij 98% gaat er een deel de batterij in en een ander deel levert hij gewoon aan het huis.ikkeok schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:25:
Hier vandaag een "vastlopertje" van de 2400ac+
Wat je nog zou kunnen doen is even http://<ipzendure>/properties/report checken om te zien wat pass":0 aangeeft. Bij status 2 geeft hij de stroom terug aan het huis zodra hij dit volledig kan kan doen. Hier tot nu toe geen freeze gezien van de Zendure.
:strip_exif()/f/image/hQ8m5GWSxVhOsMlbkmmNpoCk.png?f=user_large)
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
En hoe denk je dat die verkoper marcmax dat gaat controleren? Niet dus, hij mag dat niet eens. In Duitsland hebben ze net zo strenge persoonsgegevensbescherming als in Nederland, mogelijk zelfs nog strenger.Tom35 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:29:
[...]
Ik denk dat je hier toch wat kort door de bocht gaat. Die duitser die die batterij koopt moet bewijzen dat hij die bij hem geinstalleerd heeft en gaat gebruiken, indien hij dat niet kan zal de btw alsnog aangerekend worden heb ik hier daarstraks gelezen bij de voorwaarden van die marcmax. Jij hebt het mss nog goed voor maar in weze kan je er een handeltje mee opzetten...een batterij kopen en dan doorverkopen met wat winst in de rest van europa.... dat is de bedoeling niet natuurlijk en ik vraag me af of die vriend niet id problemen kan geraken als hij dat voor een paar vrienden doet..
Dus de koper verklaart dat gewoon ( of juist niet) en dat is het. , volgens mij was dat wel of geen haakje zetten bij de 0%optie. De opzet in Duitsland was nu juist om het zo eenvoudig mogelijk te maken.
Dus als het naar een adres in Duitsland gaat is het voor Marcmax klaar, want daar houd het voor hem ook qua mogelijkheden gewoon op.
Bij andere aanbieders gaat het blijkbaar nog makkelijker.
Als je echter met je NL kenteken het zelf gaat ophalen, dan weet ik ook niet of dan die vlieger met 0% MWSt dan ook nog opgaat, ik vrees van niet. Dan ga je dus gewoon 19% MWSt betalen vrees ik.
Of je dat moet willen moet iedereen zelf bepalen, ik ga daar in iedergeval niet over oordelen.
Ergens medio oktober/november gaan wij verhuizen naar een nieuwbouwhuis met warmtepomp.
Nu hebben we verwarmd water door gas en boven elektrisch verwarmd. Denk wel dat ons verbruik flink omhoog gaat.
Ook hebben wij sinds kort een 2e EV, nu 22 en 77.4kwh en gaan voor een master/slave laadpaal variant
Heb nu een enkele 9kwh ac2400.
Zit nu te twijfelen of ik de zendure ga proberen te verkopen bij het huidige huis of buitenom. En dan een accupakket met noodvoorziening.
Of doorpak net als Taro en nog meer Zendure erbij koop en dan extra groepen in de garage.
Ik heb denk maar 1x in 10 jaar tijd een stroomuitval gehad. Maar vraag mij af of het vaker gaat gebeuren naar mate we verder komen met van het gas af gaan.
Wat zou een goeie argument zijn voor en tegen?
Ik heb geen ervaring in gebruik met warmtepomp en dergelijke. Maar wil wel meer kunnen laden en ontladen dan nu. Lever nog best wat terug (en heb straks dubbele aantal pv) en als ik de auto laad.... naja gelukkig heb ik tibber met grid rewards.
Heb nu het gevoel dat ik niet perse voltallig de auto ermee moet kunnen laden.
Heb ook een tijdje een eigen HA setup gedraaid met variabelen zoals niet ontladen bij laadpaal die aan staat. Of voorspellen kwa zon etc.
Ben nu toch maar weer terug op Zenki. Wel vervelend als je accu dan word leeggezogen door de auto als je met grid rewards laad voor 8 cent ong.
Nu hebben we verwarmd water door gas en boven elektrisch verwarmd. Denk wel dat ons verbruik flink omhoog gaat.
Ook hebben wij sinds kort een 2e EV, nu 22 en 77.4kwh en gaan voor een master/slave laadpaal variant
Zit nu te twijfelen of ik de zendure ga proberen te verkopen bij het huidige huis of buitenom. En dan een accupakket met noodvoorziening.
Of doorpak net als Taro en nog meer Zendure erbij koop en dan extra groepen in de garage.
Ik heb denk maar 1x in 10 jaar tijd een stroomuitval gehad. Maar vraag mij af of het vaker gaat gebeuren naar mate we verder komen met van het gas af gaan.
Ik heb geen ervaring in gebruik met warmtepomp en dergelijke. Maar wil wel meer kunnen laden en ontladen dan nu. Lever nog best wat terug (en heb straks dubbele aantal pv) en als ik de auto laad.... naja gelukkig heb ik tibber met grid rewards.
Heb ook een tijdje een eigen HA setup gedraaid met variabelen zoals niet ontladen bij laadpaal die aan staat. Of voorspellen kwa zon etc.
Ben nu toch maar weer terug op Zenki. Wel vervelend als je accu dan word leeggezogen door de auto als je met grid rewards laad voor 8 cent ong.
toch wel grappig wat die overheid met mensen doet, blijkbaar leven we nu in een 3de wereldland ( bv de US, waar bijna wekelijks de stroomvoorziening zo belabberd is en dus om de haverklap voor meerdere dagen plat ligt.damitch300 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:56:
Ergens medio oktober/november gaan wij verhuizen naar een nieuwbouwhuis met warmtepomp.
Gelukkig woon ik blijkbaar in een andere dimensie waar we in mijn Nederland een behoorlijk sterk stroomvoorziening hebben die naar mijn laatste herinnering ergens in begin 2025 voor een paar uurtjes is uitgevallen, waarbij ik daar pas de volgende ochtend achter kwam omdat de klok op de oven de verkeerde tijd aan gaf.
Dus voor mij is nog steeds de noodstroom functie van mijn SF 2400 AC al meer dan voldoende.
Met een warmtepomp moet je zelf afvragen wat in de periode waar die echt gaat draaien ( ja, ik heb er ook al een, al jaren) je overhead van je PV zal zijn, want in januari krijg ik net 30 kWh ( ja, voor de hele maand ) bijelkaar, dus dat schiet mbt mijn thuis-batterij niet echt op.
Waar ik wel een simulatie op heb draaien is dat je mbv een dynamisch contract in de winter je batterij kunt opladen ( en dat kan eigenlijk op twee tijdstippen ) en dan tijdens de dure tijden de batterij het werk laten doen, mogelijk dat ik dan een extra batterij zou kunnen gebruiken, die dan echter weer vanaf de lente tot begin winter weer niets te doen heeft. Lastig, ik denk dat die dus weinig effect heeft.
Idem met laden, kun je veelal goedkoper met een dynamisch contract doen, want een daarvoor benodigde batterij is in de meeste gevallen gewoon veel duur en vanaf oktober t/m maart zal je beschikbare overhead PV stroom veelal ook niet toereikend zijn om daar in te kunnen voorzien.
Kijk dus m’n naar je beschikbare overhead ( bv via pvcalc ) en je verwachte extra stroombehoefte, waarschijnlijk zul je zien dat een relatief kleine uitbreiding van je bestaande Zendure SF 2400 AC al meer dan voldoende is.
nee, dus en als het gebeurt zijn ze veelal er snel bij, dus je Zendure optie is eigenlijk al voldoende.Of doorpak net als Taro en nog meer Zendure erbij koop en dan extra groepen in de garage.
De ACM is net zo beïnvloed als de politiek hoor. De baantjes gaan van Eneco etcetc, Naar de Overheid, dus ook naar de Netbeheerder en naar de politiek. Ik vind HRA theoretisch ook niet gerechtvaardigd maar wedje maken dat de bouwlobby en bankensector het helemaal mooi vinden incluis alle overheidsorganisaties..... Hoeveel schade die HRA wel niet doet aan de huurders is een oorlogmisdaad. Dus als een stakeholder wat zegt, dan zegt dat vaak meer over de stakeholder en niet het onderwerp ansich.Ben(V) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:57:
Jullie vergeten even een paar belangrijke punten.
Ik zag net dat Zendure op hun Nederlandse Meta-account een Paasactie heeft. Volgens mij kun je door een foto te posten kans maken op een 2400 AC+, en het lijkt alsof er nog niet zo veel mensen meedoen.
Nee, doen we niets meeGramser schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:22:
Hier een 2400AC+ gebruiker, met een drietal AB3000L eronder. Ontlaadvermogen op 2000W en laadvermogen op 2200. Geen throttling gezien en de omvormer tikte net de 40 graden niet aan. Staat in een koele omgeving en wordt niet actief gekoeld.
Edit:
Overigens vond ik het leuk om je enthousiaste reacties te lezen
[ Voor 8% gewijzigd door elektriekert op 08-04-2026 07:11 ]
Ik laad en ontlaad met 2400 W, heb problemen en die worden door Zendure bevestigd. Kennelijk ligt het omslagpunt ergens tussen 2 en 2.4 kW.Gramser schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:22:
Inderdaad suf dat er geen aansluiting voor fan op 2400plus zit. Benieuwd hoe ze het gaan oplossen. (En er is natuurlijk al de @Taro / @geert1992 oplossing)
RTE vs absoluut verlies.
Vanochtend dacht ik: als we de wasmachine een half uur minder laat aanzetten, dan valt het verwarmen (2000W) precies op het moment dat de overschot van ~300W in het minder gunstige bereik van mijn 2400AC zit. Met 1700W ontladen geeft een hogere RTE dan met 300W opladen, en tegen de tijd dat het verwarmen klaar is is het overschot alweer >500W om mee op te laden.
Maar werkt dit wel zo? Of hebben we vooral te maken met een (min of meer) constant verlies van bijvoorbeeld 25W van de omvormer? In dat geval zou het voor de RTE over de hele dag niet uitmaken op welk moment de wasmachine draait. Of geldt er een algemene stelregel dat direct verbruik altijd beter is dan via de batterij, en is 300W opladen en 1500W ontladen dus toch beter?
Vanochtend dacht ik: als we de wasmachine een half uur minder laat aanzetten, dan valt het verwarmen (2000W) precies op het moment dat de overschot van ~300W in het minder gunstige bereik van mijn 2400AC zit. Met 1700W ontladen geeft een hogere RTE dan met 300W opladen, en tegen de tijd dat het verwarmen klaar is is het overschot alweer >500W om mee op te laden.
Maar werkt dit wel zo? Of hebben we vooral te maken met een (min of meer) constant verlies van bijvoorbeeld 25W van de omvormer? In dat geval zou het voor de RTE over de hele dag niet uitmaken op welk moment de wasmachine draait. Of geldt er een algemene stelregel dat direct verbruik altijd beter is dan via de batterij, en is 300W opladen en 1500W ontladen dus toch beter?
Ik had iets vreemds -denk ik- vanmorgen. De 2400AC+ was lekker aan het ontladen met pak 'm beet 1000W (warmtepomp stond aan) en zat rond de 15% ofzo. Ik heb 'm zo ingesteld dat hij tot 10% mag ontladen, met 2000W. Maar toen de wasmachine aanging, bleef hij ontladen met 1000W, en haalde nog eens iets van 1500W van het net. De Zendure had rustig 2000W mogen (en kunnen) leveren, maar deed dat dus niet gedurende iets van 2 minuten ofzo. Is dat een bekend fenomeen? Heeft de 2400AC+ soms moeite met bijbenen, of was er misschien iets anders aan de hand? Een verstoord P1-signaal misschien?
Inmiddels is hij leeg (10%) en zal weldra weer gaan laden. De warmtepomp is ook al weer uit, de Zendure heeft dus eigenlijk het hele nachtverbruik inclusief vaatwasser gisteravond afgedekt.
Inmiddels is hij leeg (10%) en zal weldra weer gaan laden. De warmtepomp is ook al weer uit, de Zendure heeft dus eigenlijk het hele nachtverbruik inclusief vaatwasser gisteravond afgedekt.
Heerlijk: Enexis is in de buurt aan het klussen, dus de stroom is er af. En mijn 2400AC laat de aquariumfilters draaien en voorziet me van de ernstig noodzakelijke koffie.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Kijk dat lees ik graag, een nuttige toepassing van de offgridfunctie! Ik bedenk me opeens: hoe zou dat nou werken als de stroom eraf gaat en ik wil alsnog internet: kan ik dan de voeding van de glasvezel en modem op de offgrid-aansluiting steken, en gewoon lekker doorgaan waar ik mee bezig was? Ik vermoed van wel...Aziraphale schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:36:
Heerlijk: Enexis is in de buurt aan het klussen, dus de stroom is er af. En mijn 2400AC laat de aquariumfilters draaien en voorziet me van de ernstig noodzakelijke koffie.
Hangt er vanaf of de stroom bij de glasvezel PoP er ook af is of niet, en als die er af is, of je glasvezelboer toevallig de weg naar dit topic ook al gevonden heeft.Gramser schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:39:
[...]
Kijk dat lees ik graag, een nuttige toepassing van de offgridfunctie! Ik bedenk me opeens: hoe zou dat nou werken als de stroom eraf gaat en ik wil alsnog internet: kan ik dan de voeding van de glasvezel en modem op de offgrid-aansluiting steken, en gewoon lekker doorgaan waar ik mee bezig was? Ik vermoed van wel...
Uit eigen ervaring: backup via 5G hotspot gaat ook prima
Hahaha, ja hoor, het is ook echt weer zo'n non-probleem wanneer we gewoon mobiele data hebben. Dan laad ik m'n mobieltje wel op via die enorme powerbank in de kelder, ook goedPeaceNlove schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:44:
[...]
Hangt er vanaf of de stroom bij de glasvezel PoP er ook af is of niet, en als die er af is, of je glasvezelboer toevallig de weg naar dit topic ook al gevonden heeft.
Uit eigen ervaring: backup via 5G hotspot gaat ook prima
Of een ups in je meterkast waar je je modem etc op aansluit.Gramser schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:39:
[...]
Kijk dat lees ik graag, een nuttige toepassing van de offgridfunctie! Ik bedenk me opeens: hoe zou dat nou werken als de stroom eraf gaat en ik wil alsnog internet: kan ik dan de voeding van de glasvezel en modem op de offgrid-aansluiting steken, en gewoon lekker doorgaan waar ik mee bezig was? Ik vermoed van wel...
We kunnen niet meer een oordeel hebben of iemand belastingwetten ontduikt? Het is klip-en-klaar dat iemand die met de auto een thuisbatterijtje in Duitsland oppikt tegen 0% btw niet in aanmerking komt voor de 0%-regeling in Duitsland. Geen btw in Duitsland of Nederland betalen bij een in de EU gekocht product is toch gewoon belastingfraude? Moeilijker hoeven we het niet te maken.Jan-tweak schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:47:
[...]
En hoe denk je dat die verkoper marcmax dat gaat controleren? Niet dus, hij mag dat niet eens. In Duitsland hebben ze net zo strenge persoonsgegevensbescherming als in Nederland, mogelijk zelfs nog strenger.
Dus de koper verklaart dat gewoon ( of juist niet) en dat is het. , volgens mij was dat wel of geen haakje zetten bij de 0%optie. De opzet in Duitsland was nu juist om het zo eenvoudig mogelijk te maken.
Dus als het naar een adres in Duitsland gaat is het voor Marcmax klaar, want daar houd het voor hem ook qua mogelijkheden gewoon op.
Bij andere aanbieders gaat het blijkbaar nog makkelijker.
Als je echter met je NL kenteken het zelf gaat ophalen, dan weet ik ook niet of dan die vlieger met 0% MWSt dan ook nog opgaat, ik vrees van niet. Dan ga je dus gewoon 19% MWSt betalen vrees ik.
Of je dat moet willen moet iedereen zelf bepalen, ik ga daar in iedergeval niet over oordelen.
Als je buurman door rood rijdt 'moet ook iedereen dat zelf bepalen'? Ik snap je terughoudendheid niet. Dit is een zonneklare situatie. Wij Nederlanders moeten bij Marcmax gewoon 19% aftikken. Het is geen grijs gebied.
Heeft iemand al eens geprobeerd om zijn PV installatie en de Zendure van het net af te koppelen en dan de PV aan te sluiten op de off-grid uitgang van de Zendure?
Dus niet panelen die aan de Zendure hangen maar PV met een eigen omvormer.
Dus een eilandmode situatie maken om zo noodstroom te kunnen genereren.
Kan het zelf niet testen want ik heb een PV met driefasen uitgangen en dat kan de Zendure niet leveren.
Dus niet panelen die aan de Zendure hangen maar PV met een eigen omvormer.
Dus een eilandmode situatie maken om zo noodstroom te kunnen genereren.
Kan het zelf niet testen want ik heb een PV met driefasen uitgangen en dat kan de Zendure niet leveren.
[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 08-04-2026 09:27 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Het wordt wel grijs als een Duitser de batterij koopt tegen 0% BTW, en hem vervolgens doorgeeft/-verkoopt aan een Nederlander, zonder dat er alsnog BTW wordt afgedragen.Pr088 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:04:
Wij Nederlanders moeten bij Marcmax gewoon 19% aftikken. Het is geen grijs gebied.
Is de Duitser in overtreding, de Nederlander, of zelfs allebei?
Maar de stelling van @Jan-tweak dat je de wet wel even kan/mag overtreden omdat de winkel het toch niet kan/mag controleren/handhaven, dat vind ik wel diepzwart. Voor de duidelijkheid: het ging om een Duitser die de accu met 0% BTW afrekent, daarvoor expliciet een verklaring afgeeft, terwijl die vooraf al weet dat 'ie niet aan de geldende voorwaarden gaat voldoen.
Ik vrees dat het probleem mbt glasvezel m.n. ligt in de spanningsverzorging van de verschillende hubs en de wijkcentrale, als die er uit liggen help je eigen noodstroom via jeZendure ook niet meer, je glasvezelnetwerk is dan dood. Geen idee of deze over eigen noodstroom voorzieningen beschikken.Gramser schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:39:
[...]
Je enige optie lijkt mij de hier al aangegeven mobiele optie van mobiel internet, zo ver ik weet beschikken de masten namelijk wel over een noodstroomvoorziening.
Als je online bestelt en thuis laat bezorgen weet men dat je in Nederland woont; ze berekenen dan ook het Nederlandse tarief, dus 21% helaas.Pr088 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:04:
[...]
Wij Nederlanders moeten bij Marcmax gewoon 19% aftikken. Het is geen grijs gebied.
There's nothing moister than an oyster.
Noodstroom van de masten is ook niet meer dan 4-6 uur, of er moeten aggregaten worden aangevoerd. Maar het was vooral een brainfart hoor.Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:34:
[...]
Ik vrees dat het probleem mbt glasvezel m.n. ligt in de spanningsverzorging van de verschillende hubs en de wijkcentrale, als die er uit liggen help je eigen noodstroom via jeZendure ook niet meer, je glasvezelnetwerk is dan dood. Geen idee of deze over eigen noodstroom voorzieningen beschikken.
Je enige optie lijkt mij de hier al aangegeven mobiele optie van mobiel internet, zo ver ik weet beschikken de masten namelijk wel over een noodstroomvoorziening.
Sorry dat ik hier op reageer, ik heb zeker hier niet aangegeven dat je de wet kan cq mag overtreden, dat is iets wat je zelf daarvan maakt. A.u.b. wel goed lezen.a2aan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:29:
[...]
Het wordt wel grijs als een Duitser de batterij koopt tegen 0% BTW, en hem vervolgens doorgeeft/-verkoopt aan een Nederlander, zonder dat er alsnog BTW wordt afgedragen.
Is de Duitser in overtreding, de Nederlander, of zelfs allebei?
Maar de stelling van @Jan-tweak dat je de wet wel even kan/mag overtreden omdat de winkel het toch niet kan/mag controleren/handhaven, dat vind ik wel diepzwart. Voor de duidelijkheid: het ging om een Duitser die de accu met 0% BTW afrekent, daarvoor expliciet een verklaring afgeeft, terwijl die vooraf al weet dat 'ie niet aan de geldende voorwaarden gaat voldoen.
Het enige wat ik heel duidelijk heb aangegeven dat ik hier geen waardeoordeel aan geef, tenslotte ben ik geen rechter, want dat is in ons land de enige die kan beoordelen of iets rechtens is of niet.
De beslissing of je dat wel of niet doet ligt volledig bij je zelf.
Dat is namelijk exact het zelfde dan iemand veroordelen indien deze man te snel aan het rijden is, want ook dat mag volgens mij conform de wet nog steeds niet.
Met je eerste opmerking “ Is de Duitser in overtreding, de Nederlander, of zelfs allebei?“
Lastig, zo ver ik na kan gaan in de Duitse wetgeving hierop waarschijnlijk niet, voor geen van de twee, er wordt namelijk geen tijdslimiet aangegeven over de duur van werking in Duitsland, ( tenminste zag ik deze niet )
Een partiueliere verkoop valt zowel in Duitsland als ook qua Nederlandse belastingrecht buiten de MWSt cq BTW plicht ( kijk maar naar marktplaats, daar betaal je ook geen btw ), of dat ook zo bedoeld is geen idee, maar waarschijnlijk wel rechtens.
[ Voor 17% gewijzigd door Jan-tweak op 08-04-2026 09:54 ]
Ik heb een vraagje, ik wil de thuisaccu naar de garage gaan verplaatsen (solarflow pro 800 met 1 extra accu)
maar nu heb ik hier gelezen dat een stenen vloer zorgt voor veel kou de accu in.
Wat kan ik het beste eronder zetten? er is nog een 2de solarflow pro 800 onderweg
maar nu heb ik hier gelezen dat een stenen vloer zorgt voor veel kou de accu in.
Wat kan ik het beste eronder zetten? er is nog een 2de solarflow pro 800 onderweg
Op een rubberen tegel zetten.luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:50:
Ik heb een vraagje, ik wil de thuisaccu naar de garage gaan verplaatsen (solarflow pro 800 met 1 extra accu)
Of op een hondje, maar daar had iemand al een slechte ervaring mee
Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)
ik heb nog een grote houten plaat liggen, hoe is dat anders dan een hondje gebruiken?
ik kan idd ook een paar van die rubberen tegels halen, die hebben ze vast wel bij de hornbach:
https://www.hornbach.nl/p...art-50x50x4-5-cm/7011220/
ik kan idd ook een paar van die rubberen tegels halen, die hebben ze vast wel bij de hornbach:
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Pas je wel op met honderden kilo's aan accu's op zelfgemaakte constructies zetten? Meer algemeen bedoeld dan richting jou hoorluke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:53:
ik heb nog een grote houten plaat liggen, hoe is dat anders dan een hondje gebruiken?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Het beste een brandwerende isoleerdende plaat die geen vocht aantrekt ( dus rubberen tegel lijkt me minder, mogelijk als eerste laag ).luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:50:
ik sta open voor alles maar ik weet niet helemaal wat je voor ogen zou hebben met een isolerende plaat?
hornbach zit gelukkig ook enorm dichtbij
ze mogen wat mij betreft gewoon op de grond ook, alleen het optrekkende van de kou tegen gaan leek mij geen overbodige luxe
ze mogen wat mij betreft gewoon op de grond ook, alleen het optrekkende van de kou tegen gaan leek mij geen overbodige luxe
[ Voor 30% gewijzigd door luke22 op 08-04-2026 09:59 ]
We moeten helemaal niks, alleen ademhalen is wel handig, de rest in het leven is naar ieders eigen inzicht als je tenminste wel wilt ademen.Pr088 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:04:
[...]
We kunnen niet meer een oordeel hebben of iemand belastingwetten ontduikt? Het is klip-en-klaar dat iemand die met de auto een thuisbatterijtje in Duitsland oppikt tegen 0% btw niet in aanmerking komt voor de 0%-regeling in Duitsland. Geen btw in Duitsland of Nederland betalen bij een in de EU gekocht product is toch gewoon belastingfraude? Moeilijker hoeven we het niet te maken.
Als je buurman door rood rijdt 'moet ook iedereen dat zelf bepalen'? Ik snap je terughoudendheid niet. Dit is een zonneklare situatie. Wij Nederlanders moeten bij Marcmax gewoon 19% aftikken. Het is geen grijs gebied.
even voor je op hornbach gekeken, deze pir plaat lijkt me wel geschikt, echter maak deze wel iets groter dan de grondplaat van de batterij zelf. heb je bv een hoge stapel met dus behoorlijk wat gewicht, dan zou je bv vier blokjes hout van bv 5 bij 5 cm op 4 plekken als versteviging kunnen toevoegen, echter die PIR platen kunnen best wat gewicht hebben. Je zou bv ook rondom een houten frame kunnen maken.luke22 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:59:
ik sta open voor alles maar ik weet niet helemaal wat je voor ogen zou hebben met een isolerende plaat?
bij je voorbeeld van 1 solarflow pro 800 met 1 extra accu; +/- 50 kg zou ik dus wel enige vorm van versteving (gewoon ook uit voorzorg) gaan toepassen, door de plaat ruim te nemen en het oppervlak door bv tegels te verhogen kan ook helpen.
dus de waarschuwing van @Taro , hij heeft tenslotte al ruimte tijd ook echt praktische ervaring, dus wel meenemen. (daarom ook de tip van die 4 houten blokjes cq frame)
[ Voor 16% gewijzigd door Jan-tweak op 08-04-2026 10:23 ]
De discussie óf bepaald gedrag wel of niet in strijd is met de wet lijkt me heel nuttig. Het absolute eindoordeel ligt bij een rechter, maar tegelijkertijd worden wij als burgers geacht ons aan de wet te houden, en dan is het vooral heel gezond als we bij twijfel elkaar helpen bij de interpretatie.
Maar dat ik en anderen geen mening zouden mogen hebben over mensen die de wet overtreden (omdat dat hun eigen keus is), dáár ben ik het fundamenteel mee oneens. Maar gezien de verharding en individualisering van de maatschappij lijken er steeds minder mensen te zijn die er net zo over denken als ik.
Maar dat ik en anderen geen mening zouden mogen hebben over mensen die de wet overtreden (omdat dat hun eigen keus is), dáár ben ik het fundamenteel mee oneens. Maar gezien de verharding en individualisering van de maatschappij lijken er steeds minder mensen te zijn die er net zo over denken als ik.
Ik zou zelf geen brandbare materialen direct onder de accu plaatsen. De cellen zitten bovendien in een kunststof behuizing. Kou zal zeker enige invloed hebben, maar omdat de cellen niet direct tegen de behuizing aan liggen, zal dat effect naar verwachting beperkt blijven.Jan-tweak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:12:
[...]
even voor je op hornbach gekeken, deze pir plaat lijkt me wel geschikt, echter maak deze wel iets groter dan de grondplaat van de batterij zelf. heb je bv een hoge stapel met dus behoorlijk wat gewicht, dan zou je bv vier blokjes hout van bv 5 bij 5 cm op 4 plekken als versteviging kunnen toevoegen, echter die PIR platen kunnen best wat gewicht hebben. Je zou bv ook rondom een houten frame kunnen maken.
dus de waarschuwing van @Taro , hij heeft tenslotte al ruimte tijd ook echt praktische ervaring, dus wel meenemen. (daarom ook de tip van die 4 houten blokjes cq frame)
[Afbeelding]
even duidelijk, je mag gerust je eigen mening hebben en die respecteer ik ook volledig, echter ga deze niet opdringen cq anderen veroordelen omdat zij volgens jouw idee niet aan jouw waarden voldoen, want dat is gewoon niet oke.a2aan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:16:
De discussie óf bepaald gedrag wel of niet in strijd is met de wet lijkt me heel nuttig. Het absolute eindoordeel ligt bij een rechter, maar tegelijkertijd worden wij als burgers geacht ons aan de wet te houden, en dan is het vooral heel gezond als we bij twijfel elkaar helpen bij de interpretatie.
en ik zou het hier graag bij laten en laten we het weer over leuke dingen zoals een Zendure thuis-batterij hebben.
Ondertussen draait de Shelly Pro 3EM 3CT63 (wat een klein schattig blokje trouwens!) bij mijn schoonouders en kan de AC2400+ netjes NOM’en.
Nu dat zij stapje afgerond is ben ik weer verder aan het puzzelen voor mijn eigen systeem.
Wat zoek ik:
- Nette verdeling over de 3 fasen
- Capaciteit van minimaal 40kWh (wij hebben nu eenmaal veel verbruik 24/7, aquaria, grote vijver (met wp verwarming) etc.)
- HA integratie
- Met 2 rechter handen zelf te installeren (of heel goed te integreren met PV systeem)
Welke opties heb ik bekeken:
- De 2 SolarEdge omvormers die ik nu heb “gratis” laten omruilen voor een nieuw type met elk 23 kWh (maximum) aan capaciteit. Dat kost alleen aan accu modules al 17-18k (als ik de verschillende webshop raadpleeg), dan komt er nog randspul bij plus arbeid (want installateur moet het in het eco systeem van SolarEdge brengen) 20k lijkt mij niet onrealistisch
- Een systeem bouwen van 3 Victron Multiplus omvormers met alle randapparatuur/beveiligingen plus kant en klare accu modules van ~5kWh per stuk. Dat zal rond de 10k kosten, wellicht wat minder.
- 3x een Zendure 2400AC+ met elk 5 AB3000L batterijen. Op het moment van schrijven 13,8k op de Zendure site.
Voordelen van het SolarEdge systeem zijn de DC integratie en daarmee de betere RTE.
Onhandig is de plaatsing van de Accu’s, die had ik graag in de garage gewild, echter hangt 1 van de 2 omvormers op zolder, waardoor die ofwel verplaatst moet worden of de helft van de accu’s moet daarheen.
Kosten zijn het hoogst.
Zelf iets bouwen met Victron’s lijkt mij enorm leuk om te doen, geeft voor zover ik begrijp ook het beste resultaat voor NOM (een snelle reactie tijd van de omvormer, itt bijv de Zendure die toch wat tijd nodig heeft om in stapjes op te schalen).
De meeste kant en klare accu packs hebben geen aerosol blus systeem (de SolarEdge ook niet) of verwarming van de accu’s. Nu lijkt mij het aerosol systeem ook een “nice to have”, de verwarming bij de Zendure lijkt ook niet echt iets te doen voor de-rating bij lage (onder de 15C) temperaturen.
Het systeem kan ook wat meer ruimte in beslag nemen (de 19” Rack packs komen gewoon wat verder de ruimte in dan de slanke SolarEdge of Zendure packs).
Eventuele verkoop is wat lastiger dan een “plug in” accu, mocht er over een jaar of 5 iets anders fantastisch uitkomen.
Kosten zijn het laagst.
De Zendure optie, we zitten tenslotte in het Zendure topic, kijkt mij momenteel toch het meest aan. Maar ik vraag mij wel af of het niet te on-professioneel is voor een dergelijke use-case.
Een aantal in dit topic hebben wel uitgebreidere opstellingen zoals @Taro , dus het leent zich er wel voor. Zendure zelf zegt tenslotte ook dat het (in hun HEMS) tot 6 systemen aan kan voor ~100kWh capaciteit.
De langzamere reactie tijd kan enigszins worden verbeterd door het cloud stuk er tussen uit te halen, iets wat ik sowieso van plan ben door het te integreren in HA (wat ik nu overigens nog niet heb).
Kosten zitten tussen de andere opties in.
Mijn vraag aan de ervaringsdeskundige, moet ik nog iets anders meewegen in deze use-case? Of kan ik zeggen, het is niet de voordeligste optie, maar prima bruikbaar?
Nu dat zij stapje afgerond is ben ik weer verder aan het puzzelen voor mijn eigen systeem.
Wat zoek ik:
- Capaciteit van minimaal 40kWh (wij hebben nu eenmaal veel verbruik 24/7, aquaria, grote vijver (met wp verwarming) etc.)
- HA integratie
- Met 2 rechter handen zelf te installeren (of heel goed te integreren met PV systeem)
- De 2 SolarEdge omvormers die ik nu heb “gratis” laten omruilen voor een nieuw type met elk 23 kWh (maximum) aan capaciteit. Dat kost alleen aan accu modules al 17-18k (als ik de verschillende webshop raadpleeg), dan komt er nog randspul bij plus arbeid (want installateur moet het in het eco systeem van SolarEdge brengen) 20k lijkt mij niet onrealistisch
- Een systeem bouwen van 3 Victron Multiplus omvormers met alle randapparatuur/beveiligingen plus kant en klare accu modules van ~5kWh per stuk. Dat zal rond de 10k kosten, wellicht wat minder.
- 3x een Zendure 2400AC+ met elk 5 AB3000L batterijen. Op het moment van schrijven 13,8k op de Zendure site.
Voordelen van het SolarEdge systeem zijn de DC integratie en daarmee de betere RTE.
Onhandig is de plaatsing van de Accu’s, die had ik graag in de garage gewild, echter hangt 1 van de 2 omvormers op zolder, waardoor die ofwel verplaatst moet worden of de helft van de accu’s moet daarheen.
Kosten zijn het hoogst.
Zelf iets bouwen met Victron’s lijkt mij enorm leuk om te doen, geeft voor zover ik begrijp ook het beste resultaat voor NOM (een snelle reactie tijd van de omvormer, itt bijv de Zendure die toch wat tijd nodig heeft om in stapjes op te schalen).
De meeste kant en klare accu packs hebben geen aerosol blus systeem (de SolarEdge ook niet) of verwarming van de accu’s. Nu lijkt mij het aerosol systeem ook een “nice to have”, de verwarming bij de Zendure lijkt ook niet echt iets te doen voor de-rating bij lage (onder de 15C) temperaturen.
Het systeem kan ook wat meer ruimte in beslag nemen (de 19” Rack packs komen gewoon wat verder de ruimte in dan de slanke SolarEdge of Zendure packs).
Eventuele verkoop is wat lastiger dan een “plug in” accu, mocht er over een jaar of 5 iets anders fantastisch uitkomen.
Kosten zijn het laagst.
De Zendure optie, we zitten tenslotte in het Zendure topic, kijkt mij momenteel toch het meest aan. Maar ik vraag mij wel af of het niet te on-professioneel is voor een dergelijke use-case.
Een aantal in dit topic hebben wel uitgebreidere opstellingen zoals @Taro , dus het leent zich er wel voor. Zendure zelf zegt tenslotte ook dat het (in hun HEMS) tot 6 systemen aan kan voor ~100kWh capaciteit.
De langzamere reactie tijd kan enigszins worden verbeterd door het cloud stuk er tussen uit te halen, iets wat ik sowieso van plan ben door het te integreren in HA (wat ik nu overigens nog niet heb).
Mijn vraag aan de ervaringsdeskundige, moet ik nog iets anders meewegen in deze use-case? Of kan ik zeggen, het is niet de voordeligste optie, maar prima bruikbaar?
23kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
De mijne staat op een pallet, met een 60x60 vloertegel eronder. Die gaat niet zo gauw in de fik denk ik... en groot genoeg om die pallet af te schermen.
ik snap je drang naar een 3-fase systeem nog niet helemaal ? maar dat kan ook aan mij liggen.x-RaY99 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:26:
Ondertussen draait de Shelly Pro 3EM 3CT63 (wat een klein schattig blokje trouwens!) bij mijn schoonouders en kan de AC2400+ netjes NOM’en.
Wat zoek ik:
- HA integratie
Kosten zijn het hoogst.
wat ik me al eerder heb afgevraagd weet je wel wat jouw (mogelijk toekomstige) energiebehoefte is en hoe verhoud zich deze met een dergelijk systeem ?
want dat lijkt me eigenlijk het startpunt. en sorry, ik heb even niet teruggelezen, dus mogelijk dat je die vraag al hebt beantwoord.
bedenk ook dat je RTE van een systeem met 10 kW cq 5 kW omvormer m.n. bij lage last (die je zeker in de nacht veel zult hebben) gewoon een stuk slechter is dan bij een systeem die max 2,4 kW omvormer heeft.
even een vraag; ondanks dat je twee rechte handen hebt, heb je ook de echt technische kennis omdat goed te doen ?Zelf iets bouwen met Victron’s lijkt mij enorm leuk om te doen, geeft voor zover ik begrijp ook het beste resultaat voor NOM (een snelle reactie tijd van de omvormer, itt bijv de Zendure die toch wat tijd nodig heeft om in stapjes op te schalen).
Kosten zijn het laagst.
je zou mogelijk de openingen van de pallet nog met PIR kunnen opvullen, dat zou mogelijk ook een oplossing voor @luke22 kunnen zijn, mooie oplossing trouwens.Gramser schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:32:
De mijne staat op een pallet, met een 60x60 vloertegel eronder. Die gaat niet zo gauw in de fik denk ik... en groot genoeg om die pallet af te schermen.
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/E4zMxo3o5uAmVK9j8BFQPyK8.jpg?f=fotoalbum_large)