• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:45
Ik heb de batterijen vandaag precies een maand in gebruik en tot vandaag € 37,51 bespaard. Dat valt mij niet tegen.

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:08
Pakhaas schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:53:
Ik heb de batterijen vandaag precies een maand in gebruik en tot vandaag € 37,51 bespaard. Dat valt mij niet tegen.
Hoe kan dat met de huidige saldering regeling ?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:00
a2aan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:36:
[...]

Buurtbatterijen - wijkbatterijen [...] (lijkt me technisch uitdagend, maar wel een interessant idee).
Het is technisch eigenlijk heel makkelijk. Het grote probleem zit in juridische en financiële belemmeringen.
Energie met elkaar delen en verhandelen is onontgonnen terrein en vaak niet rendabel omdat zowel over inkoop als verkoop belasting moet worden betaald. Juridisch moet je ook nog een hele boom optuigen en de netbeheerder zover krijgen (die willen misschien wel, maar komen om in het werk. Geen tijd om mee te denken dus). Daarnaast moet iemand zo'n grote batterij financieren en er moet grond beschikbaar zijn. Dan komen veiligheidseisen om de hoek bij de omvang van zo'n batterij (betonbak, bluswateropvang).
Daarom halen deze -in principe- goede ideeën in de praktijk nooit de realisatiefase.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:45
florijn11 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:58:
[...]

Op goedkoop moment volladen en op duur moment ontladen en bij gunstige dagen dat zelfs 2x op een dag icm dynamisch contract. Dus de BTW en EB worden volledig gesaldeerd (ik wek nog net meer op over het jaar dan verbruik)

[ Voor 18% gewijzigd door Pakhaas op 07-04-2026 13:03 ]

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Vrij simpel: EPEX handel. Puur het verschil tussen in- en verkoop minus 15-20% (ont)laadverlies. Hier staat een 11,52kWh die elke dag net geen 10kWh het net op duwt op het duurste moment. Rendement de afgelopen dagen was ongeveer €2 per keer.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• DJ 83
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:33
Pakhaas schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:02:
[...]

Op goedkoop moment volladen en op duur moment ontladen en bij gunstige dagen dat zelfs 2x op een dag icm dynamisch contract. Dus de BTW en EB worden volledig gesaldeerd (ik wek nog net meer op over het jaar dan verbruik)
in mijn geval levert terugleveren maar €0,10 per kwh op ivm terugleverboete, Alles wat ik vanuit de zonnepanelen opsla en daarna uit de batterij gebruik, bespaar ik €0,25 mee. Per saldo dus €0,15 besparing per kwh

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:15

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Fairy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:32:
Er is al een paar keer wat over gezegd, maar niemand weet het definitieve antwoord.

De stroomconnector aan de 2400 AC(+) lijkt heel erg op een Betteri BC01. Echter heeft niemand nog eenduidig kunnen zeggen of dat werkelijk klopt, of dat dit toch anders is
En waar lijkt de originele dan op?

Hierop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuOqeoGgBHnYrAhuDYUzYzHtvbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhHg4G2CE6AZqRNuINDpuWuW.jpg?f=fotoalbum_large

Of hierop? Want deze bestaat dus haaks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dT2Y7ztALIL7SZI6LMkCSB1Jz50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwKgv8t9axQDW3C2fYWpyX5D.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb ze wel besteld, maar ik heb de accu niet, maar wil graag het e.e.a. voorbereiden voor de komst.

Zendure zegt gewoon knip de stekker eraf en maak er iets aan wat je wil, zoals campingstekker, maar ik wil graag alles 2.5mm² + hebben. Mijn traject vanaf de meterkast naar de onderverdeler en het CEE stopcontact is 4mm². Het voelt dan een beetje gek om die laatste meter op 1,5mm² te doen. Ik heb dit liever ietsje overgedimensioneerd, of het nou per sé nodig is of niet.
Precies dat gevoel heb ik nou ook. Plus dat ik de originele snoeren dan origineel kan houden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• 1980_deelnemer
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvBBydLfu_2c66UzDfAi2Ttodj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4zMxo3o5uAmVK9j8BFQPyK8.jpg?f=fotoalbum_large

Deze past in niet. De ronding van de stekker aan de buitenkant past niet. De drie pootjes zitten wel op dezelfde locatie.

• Zonsmurf
  • Laatst online: 18:35
koboy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:49:
[...]
Qua netcongestie is het grootste probleem dat de capaciteit van het net onvoldoende is. Accu's kunnen daar in helpen, maar zijn niet de cure-it-all. Je kunt met een paar kWh accu je zelfconsumptie flink verhogen, maar het laagspanningsnet is op veel plaatsen gewoon niet berekend op de vergaande electrificatie van huishoudens door electrisch koken, verwarmen en vervoer.
Het is nou lente hiero: De 8,2 kWh zit vol in de ochtend en ik lever al weer 3500+ Watts aan het net. Maar ieder huis in de straat doet dat nu. Dus die accu's helpen qua ontlasting ook niet echt veel in de lente/zomer/herfst)..Het helpt wel in de afname in de nacht, ochtend en avond op nul te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Zonsmurf op 07-04-2026 14:51 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

1980_deelnemer schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:54:
[Afbeelding]

Deze past in niet. De ronding van de stekker aan de buitenkant past niet. De drie pootjes zitten wel op dezelfde locatie.
@1980_deelnemer
Is dat (een plaatje van) een female stekker? Want die ziet er anders uit dan de female op het plaatje dat ik hierboven liet zien.

Edit:
Ik zie in de omschrijving dat jouw plaatje van een male stekker is. Dat kan nooit de juiste zijn aan de apparaatkant van een netsnoer. Daar hoort female te zitten.

Denk je dat deze hieronder wel zou kunnen passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuOqeoGgBHnYrAhuDYUzYzHtvbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhHg4G2CE6AZqRNuINDpuWuW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 07-04-2026 15:02 ]

<John O`Mill>

• koboy
  • Nu online

koboy

Zonsmurf schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:49:
[...]

Het is nou lente hiero: De 8,2 kWh zit vol in de ochtend en ik lever al weer 3500+ Watts aan het net. Maar ieder huis in de straat doet dat nu. Dus die accu's helpen qua ontlasting ook niet echt veel in de lente/zomer/herfst)..Het helpt wel in de afname in de nacht, ochtend en avond op nul te houden.
Zo lang er nog geen PV installaties afschakelen omdat de spanning te hoog wordt valt het allemaal wel mee met de netcongestie, maar een accu zal daarvoor slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn.
Hier nu ook ongeveer piek productie in de wijk, maar nog een half uurtje laden waarbij er 50W van het net komt.
Al die mensen met een halve zonneweide op het dak zonder dat daar voor een groot deel direct daadwerkelijk verbruik (al dan niet via accu) tegenover staat zijn een deel van het probleem. Sommigen lopen daarover ook nog op te scheppen op youtube....
Gelukkig gaat de saldering er af en over een paar jaar ook de verplichte minimale terugleververgoeding; dan wordt er wel teruggeregeld (of panelen van het dak gehaald).

Volgend jaar gaat de zaak hier op NOM met deels uitgesteld terugleveren. Capaciteit van de accu is zo bepaald dat ik 5 uur vol vermogen PV netto terugleveren kan opvangen. Meer dan genoeg voor die paar uur negatief per dag. Gezien het sentiment dat ik hier in de buurt hoor gaan er geen panelen meer bij komen. Heel misschien bij mij nog 2 of 3 op het noorden icm een extra accu module, om ook in de ochtend en winter net iets zelfvoorzienender te worden.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:05
Zonsmurf schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:49:
[...]

Alleen de echte Tweaker :henk krijgt het ding zo ingesteld dat er op de piek van de voorspelde zonne-energieproductie wordt geladen. Dan helpt het wel.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik laat de accu's nu met 2,2kW vollopen en plug ook de PHEV in. Dan vang ik toch een groot deel van de opwek af - die in de zomer overigens weer minder wordt, ivm temperatuur en hellingshoek van mijn installaties.

Die 2,2kW gooi ik nog omhoog als de tweede SF2400AC+ aangesloten is. En dan is het ook wel even mooi geweest met investeren, en gaan we optimaliseren.

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:28
koboy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:15:
[...]

Zo lang er nog geen PV installaties afschakelen omdat de spanning te hoog wordt valt het allemaal wel mee met de netcongestie, maar een accu zal daarvoor slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn.
Hier nu ook ongeveer piek productie in de wijk, maar nog een half uurtje laden waarbij er 50W van het net komt.
Al die mensen met een halve zonneweide op het dak zonder dat daar voor een groot deel direct daadwerkelijk verbruik (al dan niet via accu) tegenover staat zijn een deel van het probleem. Sommigen lopen daarover ook nog op te scheppen op youtube....
Gelukkig gaat de saldering er af en over een paar jaar ook de verplichte minimale terugleververgoeding; dan wordt er wel teruggeregeld (of panelen van het dak gehaald).

Volgend jaar gaat de zaak hier op NOM met deels uitgesteld terugleveren. Capaciteit van de accu is zo bepaald dat ik 5 uur vol vermogen PV netto terugleveren kan opvangen. Meer dan genoeg voor die paar uur negatief per dag. Gezien het sentiment dat ik hier in de buurt hoor gaan er geen panelen meer bij komen. Heel misschien bij mij nog 2 of 3 op het noorden icm een extra accu module, om ook in de ochtend en winter net iets zelfvoorzienender te worden.
Als ze via een batterij al organiseren dat hun dagverbruik in de maanden april tem september of zelfs oktober 0 is of zo goed als 0 (nom gedurende dag en nacht), maw ze halen niets van het net is dat toch een stap voorwaarts.
Ja ze zetten nog energie op het net maar dat zijn dan gascentrales die naar beneden moeten om minder stroom te leveren. Als je jouw stelling volgt zijn de windmolens en al die zonneparken een even groot probleem (wat ze in weze ook zijn)... Ik hoor je echter niks van die producenten zeggen die hele fabriekshallen, landschappen en hopen windmolens staan hebben... Als die leveren hebben we met zijn allen meestal energie teveel en wanneer die stil staan omdat er geen zon/wind is is dit net hetzelfde voor de panelen op het dak en hebben we gas/kernenergie of iets anders nodig..
Ik heb ondertussen 2* 5KW zendure 2400AC+ batterijen bij geplaatst 1tje per fase waar ik zonnepanelen op heb aangesloten (salderen is gestopt in belgie met de digitale meter) waardoor ik op dagen zoals vandaag effectief 0 verbruik heb maar toch nog wel wat kwh op het net duw...
De energie die ik produceer en op het net zet wordt geconsummeerd door de buren of... en is energie dat niet moet opgewekt worden in gascentrales of kernenergie centrales...

Maar dat is een stevige off topic ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Tom35 op 07-04-2026 15:28 ]

• R1chardTM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Klopt het dat de batterij (2400 AC+) de laatste paar procenten heel traag laad? Heb hem via Home Assistant + Giels integratie + ESP home P1 meter aan de praat gekregen. En dit werkte prima, maar vanaf 96% krijg ik hem niet meer 0 op de meter. Hij laad wel, maar met maar 200 tot 100 watt terwijl die meer zou mogen. Kan me voorstellen dat dit automatisch gaat om de batterij gezondheid te beschermen?

Edit: Schoot laatste stuk opeens van 96%, naar 100%. Dus zal wel iets zijn dat die cellen gaat controleren/balanceren en dan opeens klaar is.

[ Voor 16% gewijzigd door R1chardTM op 07-04-2026 15:35 ]

• Gramser
  • Nu online
Correct - volgens mij vertonen ze allemaal dat gedrag, voor zover ik gelezen heb.

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:16
luke22 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:49:
Voor de mensen die graag EVCC willen gebruiken met Zendure: er is wat discussie over of ze de nieuwe api controlle willen implementeren:

https://github.com/evcc-i...iscussioncomment-16474193

https://github.com/evcc-i...iscussioncomment-16474193
[knip]
Ik was nog niet wakker genoeg maar inderdaad het komt er dus in..

[ Voor 23% gewijzigd door Gyrolion op 07-04-2026 16:16 ]

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:37
R1chardTM schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:20:
Heb mijn batterij net binnengekregen, maar helaas mist de bijbestelde P1 meter... Wordt dus contact opnemen met support en helaas dan nu maar even een vast schema instellen.
Word apart verstuurd, hier kreeg ik in totaal 3 pakketten aan de deur. Een pakket met de Solarflow 2400AC+, een zending met twee AB3000L batterijen en een dag later een zending met de P1 meter van Zendure.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
Hopelijk wordt die irrationele 'woede', die ertoe leidt dat mensen panelen van hun dak halen, wat minder. Want we hebben méér panelen nodig voor in de winter, en moeten accepteren dat ze dan in de zomer (groten)deels worden afgeschakeld. En ja, commerciële zonneparken, én windparken, krijgen daar ook mee te maken (voor zover dat nu niet al is, i.t.t. particulieren, die nu nog over een heel jaar mogen salderen).

We moeten stoppen met zonnepanelen, én thuisbatterijen, te zien als een financieel verdienmodel voor particulieren, en meer gaan accepteren dat het bij de energietransitie hoort. Van vrijwel alle apparaten accepteren we dat ze niet 24x7x365 op maximaal vermogen draaien (denk aan CV-ketels of auto's, maar ook als de isolatie van je huis profiteer je het ene seizoen meer van dan het andere), maar zonnepanelen roepen om e.o.a. reden zo'n onhoudbare graaimentaliteit bij mensen op, dat het speelveld t.o.v. de energieboeren vooral zo oneerlijk mogelijk moet worden gemaakt/gehouden, in het voordeel van de particulier.

Zo'n Zendure is een mooi apparaat om wat minder afhankelijk te worden van het net, zowel in dagelijks gebruik, als bij eventuele stroomstoringen. Het is een beweging waar ik graag aan bijdraag, zonder teleurgesteld (of zelfs boos) te worden als over 2-3 jaar buurt-/wijkbatterijen ervoor gaan zorgen dat de spread op de energiemarkten zodanig marginaal is dat ik de afschrijving van mijn Zendure never nooit ga terugverdienen.

• Gramser
  • Nu online
Dat klinkt allemaal mooi en ik sta er goeddeels hetzelfde in, echter… voor mij zit de pijn ‘m vooral in de terugleverkosten waarmee menigeen wordt geconfronteerd. Ik hoef echt niks te hebben voor teruggeleverde energie. Dat mogen anderen rustig gebruiken voor vergroening en elektrificatie. En ik wil ook best betalen voor de stroom die ik afneem. Dat kan ik beide verminderen door de inzet van de Zendures.

Ergo: stop met die terugleverkosten en ik denk dat mensen een stuk genuanceerder kijken. Salderen gaat er nu eenmaal af, daar tegen ageren is een achterhoedegevecht. Maar als ik me niet vergis hebben dynamische contracten sowieso geen terugleverkosten?

• koboy
  • Nu online

koboy

Noutie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:15:
[...]

Alleen de echte Tweaker :henk krijgt het ding zo ingesteld dat er op de piek van de voorspelde zonne-energieproductie wordt geladen. Dan helpt het wel.
Mijn redenering is dat als de prijzen het laagst zijn het aanbod het grootst is, en dus de congestie ook. Laagste prijzen vallen nu tussen 11 en 15 uur ongeveer. Om 11 uur lever ik pas 50% vermogen, om 15 uur zit ik op de piek. Teruggeleverd vanaf de PV tot 11 uur is nog geen 0,5kWh....

Ik houd die 11 uur start de komende maanden nog even in de gaten....

• 1980_deelnemer
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16:48
Hippe Lip schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:59:
[...]

@1980_deelnemer
Is dat (een plaatje van) een female stekker? Want die ziet er anders uit dan de female op het plaatje dat ik hierboven liet zien.

Edit:
Ik zie in de omschrijving dat jouw plaatje van een male stekker is. Dat kan nooit de juiste zijn aan de apparaatkant van een netsnoer. Daar hoort female te zitten.

Denk je dat deze hieronder wel zou kunnen passen?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIrY802LHFv8-SH9-rrM2_u7lqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5U4x2gxg5gMilJfwWJzlVoFb.jpg?f=fotoalbum_large
Beide besteld en getest. Zowel op omvormer als op origineel snoer. Past niet.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:00
DJ 83 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:07:
[...]

in mijn geval levert terugleveren maar €0,10 per kwh op ivm terugleverboete, Alles wat ik vanuit de zonnepanelen opsla en daarna uit de batterij gebruik, bespaar ik €0,25 mee. Per saldo dus €0,15 besparing per kwh
Je berekening houdt geen rekening met RTE. Je stopt de kWh (die 10 cent waard) in de batterij en haalt er maar 85% weer uit. Dus de besparing is lager: 13,25 cent.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• a2aan
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:25:
Dat klinkt allemaal mooi en ik sta er goeddeels hetzelfde in, echter… voor mij zit de pijn ‘m vooral in de terugleverkosten waarmee menigeen wordt geconfronteerd. Ik hoef echt niks te hebben voor teruggeleverde energie. Dat mogen anderen rustig gebruiken voor vergroening en elektrificatie. En ik wil ook best betalen voor de stroom die ik afneem. Dat kan ik beide verminderen door de inzet van de Zendures.

Ergo: stop met die terugleverkosten en ik denk dat mensen een stuk genuanceerder kijken. Salderen gaat er nu eenmaal af, daar tegen ageren is een achterhoedegevecht. Maar als ik me niet vergis hebben dynamische contracten sowieso geen terugleverkosten?
Dynamische tarieven zijn (inherent) 'eerlijk', dus daar is een lapmiddel als terugleverkosten niet aan de orde (wél kunnen de energietarieven negatief zijn, waardoor terugleveren weldegelijk geld kost).

Vaste/variabele tarieven met salderingsregeling in (inherent) 'oneerlijk', omdat energieleveranciers werden verplicht om 'gratis' energie te leveren aan iemand die in de zomer 2000kWh exporteert, en in de winter 2000kWh importeert. Dat is onhoudbaar en onverdedigbaar, dus toen heeft men de terugleverkosten uitgevonden.

Nou heb ik ook geen glazen bol, maar als het salderen straks voorbij is, zie ik ook geen nut/noodzaak meer voor de terugleverkosten. Het zou veel simpeler moeten/kunnen, waarbij je X cent betaalt voor iedere kWh die je importeert, en Y cent krijgt voor iedere kWh die je exporteert. Hoe groot het verschil tussen X en Y wordt, en hoe ver Y boven de 0 uit gaat komen, zal de tijd moeten leren. De getallen voor X en Y zijn in ieder geval de input voor de (financiële) business case voor een thuisbatterij i.c.m. een vast/variabel contract.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of variabele contracten met de seizoenen gaan meebewegen, waarbij zowel X en/of Y, en/of de relatieve spread in de winter omhoog gaan, en in de zomer omlaag.

• koboy
  • Nu online

koboy

Tom35 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:24:
[...]

Als ze via een batterij al organiseren dat hun dagverbruik in de maanden april tem september of zelfs oktober 0 is of zo goed als 0 (nom gedurende dag en nacht), maw ze halen niets van het net is dat toch een stap voorwaarts.
Ja ze zetten nog energie op het net maar dat zijn dan gascentrales die naar beneden moeten om minder stroom te leveren. Als je jouw stelling volgt zijn de windmolens en al die zonneparken een even groot probleem (wat ze in weze ook zijn)... Ik hoor je echter niks van die producenten zeggen die hele fabriekshallen, landschappen en hopen windmolens staan hebben... Als die leveren hebben we met zijn allen meestal energie teveel en wanneer die stil staan omdat er geen zon/wind is is dit net hetzelfde voor de panelen op het dak en hebben we gas/kernenergie of iets anders nodig..
Ik heb ondertussen 2* 5KW zendure 2400AC+ batterijen bij geplaatst 1tje per fase waar ik zonnepanelen op heb aangesloten (salderen is gestopt in belgie met de digitale meter) waardoor ik op dagen zoals vandaag effectief 0 verbruik heb maar toch nog wel wat kwh op het net duw...
De energie die ik produceer en op het net zet wordt geconsummeerd door de buren of... en is energie dat niet moet opgewekt worden in gascentrales of kernenergie centrales...

Maar dat is een stevige off topic ;)
Ik schreef toch dat een accu onder direct verbruik viel?????

Maar verder helemaal eens, ik had misschien rechtspersonen moeten zeggen ipv personen met halve zonneweides....
We moeten terugregelen/opvangen bij over aanbod ipv PV als verdienmodel te zien zoals @a2aan ook zegt.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:13
[...]

Panelen weghalen zal ik hier NOOIT gaan doen. Sterker nog, eerder bij leggen (aangezien ze nog steeds belachelijk goedkoop zijn). Want hoe meer panelen, hoe meer beetjes opbrengst in de ochtend en winter ;)

Dan regel ik liever terug op momenten dat terugleveren niet interessant is (of zelfs geld kost) en de batterij al vol zit. Het Enphase systeem doet dit al automatisch op basis van de dynamische prijzen. Het enige nadeel is dat dan ook de batterij geen overschot meer het net op ziet gaan en dan ook niet (verder) zal laden.

Maar goed, op dagen dat negatieve prijzen voor komen is de zon meestal al in de vroege ochtend op en dan zit de batterij toch al wel vol.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Hippe Lip

Hippe Lip

1980_deelnemer schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:48:
[Afbeelding]
Beide besteld en getest. Zowel op omvormer als op origineel snoer. Past niet.
Bah, das nou heel jammer. Zou Zendure nou werkelijk een helemaal eigen type stekker hebben laten maken voor die relatief kleine hoeveelheid omvormers die ze produceren? Dat lijkt me een weinig economische keuze. Want zo’n ding moet ontworpen en geproduceerd worden in eigen mallen met eigen machines. Bovendien moeten ze door een keuringsproces waar ze, zeker in Duitsland, dól op zijn! Allemaal kostenverhogende dingen die niet heel erg waarschijnlijk zijn.

Maar dank voor het testen, @1980_deelnemer (y)

<John O`Mill>

• koboy
  • Nu online

koboy

a2aan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:55:
[...]

Dynamische tarieven zijn (inherent) 'eerlijk', dus daar is een lapmiddel als terugleverkosten niet aan de orde (wél kunnen de energietarieven negatief zijn, waardoor terugleveren weldegelijk geld kost).

Vaste/variabele tarieven met salderingsregeling in (inherent) 'oneerlijk', omdat energieleveranciers werden verplicht om 'gratis' energie te leveren aan iemand die in de zomer 2000kWh exporteert, en in de winter 2000kWh importeert. Dat is onhoudbaar en onverdedigbaar, dus toen heeft men de terugleverkosten uitgevonden.

Nou heb ik ook geen glazen bol, maar als het salderen straks voorbij is, zie ik ook geen nut/noodzaak meer voor de terugleverkosten. Het zou veel simpeler moeten/kunnen, waarbij je X cent betaalt voor iedere kWh die je importeert, en Y cent krijgt voor iedere kWh die je exporteert. Hoe groot het verschil tussen X en Y wordt, en hoe ver Y boven de 0 uit gaat komen, zal de tijd moeten leren. De getallen voor X en Y zijn in ieder geval de input voor de (financiële) business case voor een thuisbatterij i.c.m. een vast/variabel contract.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of variabele contracten met de seizoenen gaan meebewegen, waarbij zowel X en/of Y, en/of de relatieve spread in de winter omhoog gaan, en in de zomer omlaag.
Off-topic.....

Zou wel mooi zijn als het variabele tarief 4x (of meer) per jaar aangepast wordt. Moeten wel een hoop contracten voor worden aangepast/opengebroken. Tot nu toe staat er zo goed als altijd 2x per jaar. Zou betekenen dat energieleveranciers 2 soorten variabel contract moeten aanhouden: een legacy- en een nieuwe stijl.

Terugleverkosten zullen voorlopig blijven. In de energiewet staat dat de eerste 5? jaar een minimum teruglevertarief geldt van 50% van het kale afname tarief.....

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
koboy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:18:
[...]

Off-topic.....

Zou wel mooi zijn als het variabele tarief 4x (of meer) per jaar aangepast wordt. Moeten wel een hoop contracten voor worden aangepast/opengebroken. Tot nu toe staat er zo goed als altijd 2x per jaar. Zou betekenen dat energieleveranciers 2 soorten variabel contract moeten aanhouden: een legacy- en een nieuwe stijl.

Terugleverkosten zullen voorlopig blijven. In de energiewet staat dat de eerste 5? jaar een minimum teruglevertarief geldt van 50% van het kale afname tarief.....
Het zou mooi zijn als alle teruglevering gewoon gebeurt tegen EPEX. Ongeacht of iemand een vast, variabel of dynamisch contract heeft. En dan een verbod op terugleverkosten (of max €0,02 per kWh handling fee of zo).

Dan krijgt iedereen met PV de eerlijke prijs. Er wordt vaak gedaan alsof alle teruggeleverde PV waardeloos of problematisch is, maar dat klopt gewoon niet. Er zijn heel wat momenten dat PV energie gewoon veel waard is. Ik wel nu nog flink op, terwijl de prijs (all-in) €0,22 is en straks tussen 18-19 uur €0,29.

Als die negatief is kunnen mensen dan kiezen:
- zelf gebruiken
- opslaan in een accu
- PV uitzetten tot de prijzen weer positief zijn
- de negatieve prijs betalen

Eerlijk, simpel, transparant.

• DJ 83
Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:52:
[...]

Je berekening houdt geen rekening met RTE. Je stopt de kWh (die 10 cent waard) in de batterij en haalt er maar 85% weer uit. Dus de besparing is lager: 13,25 cent.
correct, die slag had ik er inderdaad nog niet in meegenomen :)

• Zonsmurf
Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:52:
[...]

Wacht maar tot de herfst komt en poetin weer extra oorlog maakt voor hoge gasprijzen.

• Zonsmurf
[...]

De batterij houdt daar geen rekening mee.

• Topicvuur
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
koboy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:06:
Sorry dat dit wat off topic gaat....

@Topicvuur Vrij verkeer van goederen gaat over importheffingen, niet over BTW. Daarnaast is de afspraak binnen de EU gemaakt dat het verschil in BTW niet verrekend wordt vanwege de grote administratieve lasten, maar als er in het ene land geen BTW geheven wordt moet dat alsnog betaald worden. In het laatste handelsverdrag met de VS is zelfs afgesproken dat grotere handelaren de BTW zelfs moeten incasseren en overmaken aan het betreffende land.

Verder heeft het niets met verheven doen te maken. Er zijn regels hier op het forum die inhouden dat er over illegale procedures niet gesproken mag worden. Dat geldt voor je crystal meth handeltje, waar je je warez haalt, en ook over belastingontduiking. Iets van een week geleden is er door de modjes weers eens een hoop knipwerk gedaan om alle belastingontduiking posts te schonen.

@Ben(V) voorwaarde voor de BTW teruggave is dat je de accu gebruikt voor je onderneming. Als particulier betekent dat dus handelen op de energiemarkt. Mag onbalans zijn, maar ook gewoon EPEX of een combinatie.
Net als bij zonnepanelen zal dit uiteindelijk wel vereenvoudigd worden. Tien was het ook in eerste instantie een jaar BTW aangiftes, toen (meer dan 10 jaar geleden) een enkel formulier en pas een paar jaar geleden een BTW vrijstelling. Hier in Nederland wordt er in dit soort gevallen meteen "subsidie voor de rijken" gebruld (waar wel een kleine kern van waarheid in zit) waardoor zaken niet van de grond komen. Duitsland is veel pragmatischer in de aanpak deels gedwongen vanuit de puinhoop die ze van hun energievoorziening hebben gemaakt.
Zware woorden, ik hap. Je maakt er echt een eigen verhaal van zo te lezen. Art 261 sr?

Het kopen van een batterij door een duitser zonder btw. is gewoon legaal en duits stimuleringsbeleid , wat je erna ermee doet , - we gaan het niet doorverkopen - is gewoon aan de eigenaar van de goederen .Wat je er van maakt is lachwekkend en smaad. Bijzondere gedachte sprong overigens.

Nu terug ontopic. De 2400ac + is besteld , bedankt voor het meedenken.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:25:

zolang die energieboeren, of eigenlijk graaimonsters niet transparant willen zijn over de terugleverkosten (weet je nog toen ze er mee begonnen was dat slechts enkele centen of zelfs nog minder, en nu als het aan hun ligt zijn deze minimaal gelijk aan de stroomprijs lifst nog wat hoger, zijn dit gewoon verkapte winstverhogers en niets anders.
En de politiek weet blijkbaar daar niet doorheen te kijken of ze zitten te diep in de zakken van en energiereuzen met hun perfect werkende ( en dure) lobby.
dat zie je helaas nu ook weer, ze weten niet hoe ze zich moeten draaien om maar niets te moeten doen aan die belachelijke energieprijzen, met zo veel mogelijk argumenten te verzinnen om maar niets te moeten doen.
het enige wat je dus als simpele man kun doen, koop bv mooie thuis-batterijen van zendure en voorkom daarmee zowel de energiebelasting van de stroom in de avond/nacht, bij een enkeling is dat natuurlijk niet veel maar als grote groep telt dat toch vlink aan wat je ze door hun neus boort. :)

• a2aan
  • Nu online
koboy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:18:
[...]

Off-topic.....

Vattenfall heeft, onder het mom van de nieuwe energiewet en einde salderen nieuwe voorwaarden opgesteld, waarin 6x per jaar tariefwijziging mogelijk is.
Zucht!
Pagina: 1 ... 215 216 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.