• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12:35
koboy schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:01:
[...]

Er was laatst ook iemand die mopperde over een "nep" DSMR 5 meter. Geeft elke seconde een waarde op de P1, maar wel 10 seconde lang dezelfde.
Vervelende van die HW grafiekjes is dat die gesmooth worden op de knikken, maar ik vind de overgangen te trapsgewijs.
Google eens het type van je meter, of kun je eens kijken naar een live-feed van er P1 data? In het home-screen van de Zendure app zie ik de gemeten P1 waarde elke seconde veranderen. Soms 1 of 2 seconde niet, maar het "zwabbert" continu.
Mijn meter geeft echt iedere seconde een andere waarde, dat is het punt niet. In het screenshot zie je dat niet vanwege de schaal (schommelingen van een paar W vallen weg op de as van 2000W).

Die getraptheid komt puur door de Zendure 2400AC, die schakelt per 5-6sec, i.c.m. de Zendure P1-meter (met die van HW slechts iedere 20sec).

• Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 06-04 23:44
Ik kijk geen tevee maar naar de zendure app. Heerlijk. Dat geeft een goed gevoel. 8)

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:45
Zonsmurf schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:31:
Ik kijk geen tevee maar naar de zendure app. Heerlijk. Dat geeft een goed gevoel. 8)
Want? €?

• Topicvuur
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:29
Hallo allemaal,

Ik overweeg om een Zendure 2400 Solar Pro aan te schaffen, waarschijnlijk met 3 of 4 extra batterijmodules.
Ik heb 21 zonnepanelen met een gezamenlijk maximaal vermogen van 6860 Wp. Het zijn oudere panelen, dus ze leveren dat maximale vermogen niet altijd.

Mijn vraag: kan deze opstelling deels werken?
Mijn gedachte is om alles op één groep aan te sluiten en direct op de batterij te laten laden.

Waarom zou ik dit willen? Omdat het dan allemaal op één stroomgroep kan en tegelijk de batterij oplaadt. Alternatief is dat ik de panelen zo laat en in mijn garage een nieuwe groep erbij plaats, z9nder de omv9rmer (niet pro versie)

Zendure haal ik in duitsland/laat ik leveren bij kennis woonachtig daar, intressant in aanschaf.

Iemand ervaring met zendure als omvormer en batterij, met nogal wat wp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3f9-hVWGbI_X-HOeLdGyL2p89w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9fh15cAxqAmQuZg2YlEWHTM.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3SCzeKDY--JW8m6bvstG5qZORk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D97dnvEHUU5LA0SnPn6wo7YN.jpg?f=fotoalbum_large

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-04 16:05
Eduardo M schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:52:
Vandaag de knoop doorgehakt: 2 stuks 2400AC + en 4 stuks AB3000L besteld bij MarcMax.de voor 3.794 euro. Dat scheelt aanzienlijk met Nederland. Ik twijfel nog of ik HA ga gebruiken voor de aansturing.
Zitten hier nog haken en ogen aan als je deze besteld vanuit NL? Ik wil een 3e AB3000L aanschaffen en dit is een leuke prijs, zelfs inclusief de verzendkosten.

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:22
Als je het naar een NL adres laat sturen komt er alsnog BTW bij. Ik heb gekozen voor een pakket automaat net over de grens.
Martijn-V4 schreef op maandag 6 april 2026 @ 06:51:
[...]

Zitten hier nog haken en ogen aan als je deze besteld vanuit NL? Ik wil een 3e AB3000L aanschaffen en dit is een leuke prijs, zelfs inclusief de verzendkosten.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13:59
Topicvuur schreef op maandag 6 april 2026 @ 00:54:
Hallo allemaal,

Ik overweeg om een Zendure 2400 Solar Pro aan te schaffen, waarschijnlijk met 3 of 4 extra batterijmodules.
Ik heb 21 zonnepanelen met een gezamenlijk maximaal vermogen van 6860 Wp. Het zijn oudere panelen, dus ze leveren dat maximale vermogen niet altijd.

Mijn gedachte is om alles op één groep aan te sluiten en direct op de batterij te laten laden.

Waarom zou ik dit willen? Omdat het dan allemaal op één stroomgroep kan en tegelijk de batterij oplaadt. Alternatief is dat ik de panelen zo laat en in mijn garage een nieuwe groep erbij plaats, z9nder de omv9rmer (niet pro versie)

Zendure haal ik in duitsland/laat ik leveren bij kennis woonachtig daar, intressant in aanschaf.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan de panelen niet direct aansluiten op de batterij, allereerst heeft jouw installatie veel te veel vermogen maar je zal ook alles om moeten bedraden. Mocht je bedoelen dat je de omvormer laat hangen en de batterij op dezelfde groep wilt plaatsen dan is dit ook niet toegestaan. Elke situatie is uiteraard anders en veel hangt af van de aanleg maar in 99% van de gevallen moet je een stekker batterij als nieuwe installatie zien en niet als vervanger voor een bestaande pv installatie.

• Martijn-V4
Eduardo M schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:48:
Als je het naar een NL adres laat sturen komt er alsnog BTW bij. Ik heb gekozen voor een pakket automaat net over de grens.

[...]
Dan is het voor mij de moeite niet, de winst is dan nihil als ik vanuit de Noordkop kom rijden ;-)

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Eduardo M schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:48:

[...]
Laat je het aub weten indien levering succesvol was. Ben benieuwd of een pakketautomaat deze zending daadwerkelijk accepteert en je hem daar kan afhalen.

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

Mijn situatie:
In de 1 fase meterkast en 25A automaat die met een eigen naar zolder gaat naar een onderverdeler.
De onderverdeler heeft een 16A voor de zonnepanelen en een 16A voor de Zendure.
In de meterkast heb een Zendure 3CT waarbij ik 1 poort gebruik om het verbruik te meten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Zonnepanelen                    Zendure
       |                         |
      16A                      16A
       |                         |
       ----------  -------------
                 |
                25A
                 |
              CT klem
                 |
           Hoofdschakelaar
                 |
Nu de CT de mogelijkheid heeft om ook de zonnepanelen te meten zou ik daar graag 1 klem voor willen gebruiken. Echter kan dit niet in de meterkast omdat op de afgaande kabel van de onderverdelen zowel de zonnepanelen als de Zendure zit.
Een extra kabel trekken om de CT klem te verlengen is ook geen mogelijkheid.

Is er iemand die een werkende optie weet dat in Zendure de zonnepanelen kan meten?
@avdl72
Kun je in plaats van de 3x4 mm2 (25A) die er nu in zit, geen 5x 2.5 mm2 erin trekken?
Dan kan je apart meten.

Edit: (Aanname dat je drie fase hebt)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2026 09:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Martijn-V4
avdl72 schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:44:
I
In de meterkast heb een Zendure 3CT waarbij ik 1 poort gebruik om het verbruik te meten.
Excusus op voorhand dat ik je post kaap, ik wil graag de opwek van mijn panelen zien in de Zendure app, ik heb ook een 1 fase net aansluiting en wil voor het meten van de opwek eigenlijk die Zendure 3CT gebruiken (1 meetspoel). Is dit mogelijk en zie ik in de Zendure app dan ook opwek bij de panelen? Als dit werkt moet ik zeker ook de 50A meetspoelen set aanschaffen? Althans dit is wel het geval met de Shelly 3 fase meter.

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:13
Hallo allemaal,

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op de productpagina van Zendure staan linkjes naar de handleidingen; daar zie je dat dit veel te veel vermogen is aan panelen voor die sets. Wat je wil kan niet, en in dit topic is een aantal voorbeelden beschreven zoals het wel kan. Maar als ik je wensen lees zou ik me vooral goed laten adviseren door iemand met een achtergrond in elektrotechniek of een installateur, want jouw wensen vragen volgens mij om iets met meer impact op jouw huisinstallatie dan een Zendure set inpluggen. Zendure set moet je qua panelen vooral zien als een set waar je een paar extra paneeltjes op aansluit van een schuurtje oid, niet als set om je complete dak installatie mee aan te sturen.

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:10
Zelf ben ik nog aan het wikken en wegen met betrekking tot een Zendure systeem, ik heb een "donkere uren" verbruik van 35-40kWh vanwege een aantal grote verbruikers die 24/7 aan staan (o.a. grote vijver).
3x een 2400AC+ met 5 AB3000L's is een optie, maar "zelfbouw" met rack batterijen en Victron's ook.

Mijn schoonouders hebben mijn overdenkingen met grote interesse aangehoord en lang verhaal kort, daar staat sinds 2 dagen een 2400AC+ met 3 AB3000L's. ;)

We lopen alleen tegen een probleem aan met de P1 meter (en nee, geen HW :P ) van Zendure.
De waarden lopen sterk uiteen en zijn onrealistisch hoog of laag, zoals honderd duizenden watts de ene of andere kant op maar ook voltages op de 3 fases die 8, 20, 240, 2387 volt kunnen zijn.
Logischerwijs klopt de NOM dan ook voor geen meter.

De slimme meter betreft een Landis+Gyr E350, SMR 5.0 uit 2017 met als type ZMF110CCtFs2

Volgens de Zendure P1 Meter pagina (https://www.zendure.nl/pr...p1?variant=46987621466367) zou deze niet persé compatible moeten zijn. Althans, hij staat er niet bij. (wat een fout van mij is, had alleen naar "E350" gekeken)
De E350 ZMF110CBtFs2 staat er bijvoorbeeld wel tussen.

Volgens de AI support medewerker van Zendure (Alice) zou het model met het de verschillende sub versies (dus ook de CCtFs2) gewoon compatible moeten zijn. Uiteraard komen er op vervolg vragen niet meteen zeer nuttige reacties.

Een USB-C voeding is ook geprobeerd, de FW is netjes bijgewerkt, maar de waarden blijven zeer onrealistisch.

Weet iemand of deze slimme meter daadwerkelijk zo veel afwijkt van de volgens Zendure compatible versie? Of zou een actieve splitter nog extra het signaal kunnen oppoetsen?

Aangezien ik zelf toch ook met "een" accu systeem aan de slag zal gaan heb ik voor de time beeing alvast een Shelly Pro 3EM-3CT63 besteld. Dan kan met een paar dagen het systeem bij mijn schoonouders in ieder geval gaan "NOM'en".

Al zou ik natuurlijk wel graag de Zendure P1 meter aan de gang krijgen.

Nog een ander leuk feitje, mijn eigen slimme meter is een oude Kaifa 4.0 meter (GPRS). Stedin heb ik geprobeerd te bewegen deze alvast te komen vervangen, maar aan de telefoon was dit echt niet mogelijk (200 euro had ik daar prima voor over)...

23kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• avdl72
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:01:
@avdl72
Kun je in plaats van de 3x4 mm2 (25A) die er nu in zit, geen 5x 2.5 mm2 erin trekken?
Dan kan je apart meten.

Edit: (Aanname dat je drie fase hebt)
Ik heb 1 fase.
En het is niet mogelijk om een andere kabel te trekken.

• avdl72
  • Niet online
Martijn-V4 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:16:
[...]

Excusus op voorhand dat ik je post kaap, ik wil graag de opwek van mijn panelen zien in de Zendure app, ik heb ook een 1 fase net aansluiting en wil voor het meten van de opwek eigenlijk die Zendure 3CT gebruiken (1 meetspoel). Is dit mogelijk en zie ik in de Zendure app dan ook opwek bij de panelen? Als dit werkt moet ik zeker ook de 50A meetspoelen set aanschaffen? Althans dit is wel het geval met de Shelly 3 fase meter.
Ja dat moet lukken. Precies wat ik ook wil.
In de app kan je per spoel aangeven wat er aangesloten is.

[ Voor 4% gewijzigd door avdl72 op 06-04-2026 10:18 ]

• Martijn-V4
avdl72 schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:17:
[...]

Ja dat moet lukken. Precies wat ik ook wil.
In de app kan je per spoel aangeven wat er aangesloten is.
Gebruik jij hiervoor de 120A meet spoelen of de 50A meetspoelen? Ik heb ook afgelopen week met een scheef ook naar de 3CT set van Shelly zitten loeren en daar is het mogelijk een fase te meten, mits je gebruik maakt van de 50A meetspoel(en) en die moet je los aan schaffen.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:32
Over support niets te klagen😀Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfEzbUjVS3RafEdWW7jfmyfXs1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChNOZaXdd65NSRK1RRt7Ic8I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door RemmyB83 op 06-04-2026 10:37 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• avdl72
  • Niet online
Martijn-V4 schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:25:
[...]

Gebruik jij hiervoor de 120A meet spoelen of de 50A meetspoelen? Ik heb ook afgelopen week met een scheef ook naar de 3CT set van Shelly zitten loeren en daar is het mogelijk een fase te meten, mits je gebruik maakt van de 50A meetspoel(en) en die moet je los aan schaffen.
Ik heb de meetspoelen die standaard bij de Zendure 3CT wordt geleverd. Maar weet zo even niet welke dat exact zijn, ik dacht 50A.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
x-RaY99 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:46:
Zelf ben ik nog aan het wikken en wegen met betrekking tot een Zendure systeem, ik heb een "donkere uren" verbruik van 35-40kWh vanwege een aantal grote verbruikers die 24/7 aan staan (o.a. grote vijver).
3x een 2400AC+ met 5 AB3000L's is een optie, maar "zelfbouw" met rack batterijen en Victron's ook.

Mijn schoonouders hebben mijn overdenkingen met grote interesse aangehoord en lang verhaal kort, daar staat sinds 2 dagen een 2400AC+ met 3 AB3000L's. ;)

We lopen alleen tegen een probleem aan met de P1 meter (en nee, geen HW :P ) van Zendure.
De waarden lopen sterk uiteen en zijn onrealistisch hoog of laag, zoals honderd duizenden watts de ene of andere kant op maar ook voltages op de 3 fases die 8, 20, 240, 2387 volt kunnen zijn.

De slimme meter betreft een Landis+Gyr E350, SMR 5.0 uit 2017 met als type ZMF110CCtFs2

Volgens de Zendure P1 Meter pagina (https://www.zendure.nl/pr...p1?variant=46987621466367) zou deze niet persé compatible moeten zijn. Althans, hij staat er niet bij. (wat een fout van mij is, had alleen naar "E350" gekeken)

Volgens de AI support medewerker van Zendure (Alice) zou het model met het de verschillende sub versies (dus ook de CCtFs2) gewoon compatible moeten zijn. Uiteraard komen er op vervolg vragen niet meteen zeer nuttige reacties.

Een USB-C voeding is ook geprobeerd, de FW is netjes bijgewerkt, maar de waarden blijven zeer onrealistisch.

Weet iemand of deze slimme meter daadwerkelijk zo veel afwijkt van de volgens Zendure compatible versie? Of zou een actieve splitter nog extra het signaal kunnen oppoetsen?

Aangezien ik zelf toch ook met "een" accu systeem aan de slag zal gaan heb ik voor de time beeing alvast een Shelly Pro 3EM-3CT63 besteld. Dan kan met een paar dagen het systeem bij mijn schoonouders in ieder geval gaan "NOM'en".

Nog een ander leuk feitje, mijn eigen slimme meter is een oude Kaifa 4.0 meter (GPRS). Stedin heb ik geprobeerd te bewegen deze alvast te komen vervangen, maar aan de telefoon was dit echt niet mogelijk (200 euro had ik daar prima voor over)...
De standaard is DSMR 5 dus die meter is het probleem niet, alle meters met deze standaard geven de data op dezelfde manier door.
Je hebt drie mogelijkheden:
  1. De Zendure P1 meter is defect
  2. De Landis+Gyr is defect.
  3. De Zendure P1 heeft moeite om je wifi netwerk te bereiken doordat er te veel demping is (muren enz).
De communicatie tussen de Zendure P1 en zijn bridge gaat via Lora wat meer bereik heeft dan wifi en die bridge moet weer verbinding maken met je wifi netwerk.
Kijk in je netwerk device (router of AP) of je die bridge ziet.

PS Hangt er bij je schoonouders meer dan alleen die Zendure P1 aan de P1 uitgang van die Landis+Gyr?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:32
Hallo allemaal,

NEE, een omvormer mag geen verbruiker in zijn eigen groep hebben (even hele kleine uitzonderingen daargelaten, maar die zijn in die situatie hier totaal niet van belang).
Ook de Zendure SF 2400 pro (waarom wil je eigenlijk een pro? ik hoop toch niet omdat daar pro op staat) heeft zijn eigen groep nodig.
Dus je hebt in ieder geval 2 aparte groepen hiervoor nodig, één voor je PV en één voor je Zendure (tenminste als je deze met meer dan 800W output wilt gaan gebruiken, anders mag deze ook op een andere (maar dus niet die van de PV) WCD worden aangesloten.

De bestaande 21 panelen, ookal zijn deze wat ouder kun je niet op de Pro aansluiten (dat gaat overigens buiten de omvormer Goodwin om), de Pro heeft namelijk maar 4 MPPT ingangen en normaal gezien sluit je daar bij elke aansluiting slechts één en maximaal 2 panelen aan, of je dus een deel van je bestaande set hier op zou kunnen aansluiten is mede afhankelijk van het type en aansluitwaarden van die panelen, maar een string zoals je die nu hebt gaat niet lukken.
dat lijkt me een veel betere optie, je kunt dan ook de SF 2400 AC of de nieuwere SF 2400 plus nemen, de eerste staat duidelijk stabieler en je zou zelfs hier voor twee AC kunnen kiezen en de twee batterij-modules verdelen over deze twee omvormers, daarmee verhoog je namelijk je maximale output naar 4.800W, kan soms handig zijn.
de plus versie heeft daartegen al een ingebouwde batterij van 2,4 kWh en heeft andere typen batterijmodules maar wel een iets betere RTE.
prima idee.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

Het gaat hier om BTW fraude, waarom is dat een prima idee?

• Jan-tweak
wdr schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:55:
[...]

Het gaat hier om BTW fraude, waarom is dat een prima idee?
hoe zo fraude? Als die vriend deze gewoon koopt en later aan hem geeft is tenminste conform de duitse regelegeving daar niets fout aan, die vriend woont in Duitsland en sluit hem daar aan, dus heeft hij aan alle voorwaarden voldaan.
en de beste man mag gewoon goederen uit duitsland meenemen, vrij verkeer van goederen binnen de EU.
En wij weten helemaal niet of hij de MWSt ook niet gewoon in duitsland betaald? Sta jij er naast als hij de koop doet? en zelfs met de MWSt is een Zendure in Duitsland vaak nog stukken goedkoper.

[ Voor 16% gewijzigd door Jan-tweak op 06-04-2026 11:03 ]

• x-RaY99
Ben(V) schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:39:
[...]

De standaard is DSMR 5 dus die meter is het probleem niet, alle meters met deze standaard geven de data op dezelfde manier door.
Je hebt drie mogelijkheden:
  1. De Zendure P1 meter is defect
  2. De Landis+Gyr is defect.
  3. De Zendure P1 heeft moeite om je wifi netwerk te bereiken doordat er te veel demping is (muren enz).
De communicatie tussen de Zendure P1 en zijn bridge gaat via Lora wat meer bereik heeft dan wifi en die bridge moet weer verbinding maken met je wifi netwerk.
Kijk in je netwerk device (router of AP) of je die bridge ziet.

PS Hangt er bij je schoonouders meer dan alleen die Zendure P1 aan de P1 uitgang van die Landis+Gyr?
Na wat zoekwerk lijkt het enige verschil tussen de CC en CB de communicatie module te zijn, werking van de P1 poort zou eender moeten zijn = dus compatible met de Zendure P1 meter zoals jij ook aangeeft :)

Er hangt naast de Zendure P1 meter niets anders aan de P1 poort. De wifi zou voor de bridge sterk genoeg moeten zijn, in de meterkast hangt naast de P1 meter, de bridge ook het routertje wat de wifi serveert.
In de App zie ik ook redelijk vlot de waarden veranderen, het is alleen lachwekkend slecht/onrealistisch.

Wat ik kan doen is een ander P1 metertje op hun slimme meter aansluiten en bekijken of die wel de juiste waarden uitleest. Zelf gebruik ik verschillende Youless metertjes en daar heb ik er ook 1tje van met P1 poortje. Dan sluit ik in ieder geval uit of de Landis+Gyr wel juiste waarden geeft.

23kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• wdr
  • Niet online

wdr

Jan-tweak schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:00:
[...]

hoe zo fraude? Als die vriend deze gewoon koopt en later aan hem geeft is tenminste conform de duitse regelegeving daar niets fout aan, die vriend woont in Duitsland en sluit hem daar aan, dus heeft hij aan alle voorwaarden voldaan.
en de beste man mag gewoon goederen uit duitsland meenemen, vrij verkeer van goederen binnen de EU.
En wij weten helemaal niet of hij de MWSt ook niet gewoon in duitsland betaald? Sta jij er naast als hij de koop doet? en zelfs met de MWSt is een Zendure in Duitsland vaak nog stukken goedkoper.
Als die meneer netjes zijn BTW betaalt neem ik mijn bewering terug uiteraard. Jij weet het ook niet.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Op dagen zoals vandaag (ochtends ontladen en middags weer vol laden) doe ik de minimum SOC naar 5%. Uiteraard doe ik dat niet als het erg koud is of dat ze langer leeg staan.

Zijn er meer die dat doen?

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:37
wdr schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:14:
[...]

Als die meneer netjes zijn BTW betaalt neem ik mijn bewering terug uiteraard. Jij weet het ook niet.
ZIjn er hier meer mensen die kopen in Duitsland en dan de Duitse adminstratie doen? Het is meer dan alleen simpelweg kopen en af laten leveren bij een vriend in Duitsland
Sinds 1 januari 2023 geldt in **Duitsland** een "nultarief voor de btw" op grond van § 12 lid 3 van de Duitse btw-wet (UStG) voor bepaalde diensten met betrekking tot kleine, permanent geïnstalleerde fotovoltaïsche systemen (PV-systemen) en off-grid PV-oplossingen. Dit btw-tarief kan worden toegepast op essentiële componenten die voor dergelijke systemen nodig zijn.

De belasting wordt verlaagd tot 0 procent voor de volgende verkopen:

U bestelt als particulier en de opgewekte energie wordt uitsluitend voor privédoeleinden gebruikt (geldt alleen voor levering en installatie binnen Duitsland).
Bewijs van het permanent geïnstalleerde PV-systeem of de off-grid PV-oplossing.
Bewijs van locatie op een gebouw dat voor privégebruik bestemd is.
Registratie in het Marktstamgegevensregister (MaStR) of bewijs van vrijstelling.
Het geïnstalleerde brutovermogen mag niet meer dan 30 kWp bedragen.
Bevestiging van gebruik voor privédoeleinden met persoonlijke handtekening.

Voor zakelijke aankopen waarbij u 19% btw wilt laten vermelden, kunt u contact met ons opnemen.

Juridische mededeling:
Indien wij geen bewijs van u ontvangen, gaan wij ervan uit dat u onder het 0%-tarief valt. Indien u niet onder het wettelijke 0%-tarief valt, of indien het ingediende bewijs van 0%-tarief conform §12 lid 3 van de Duitse btw-wet (UStG) onvolledig of onjuist is, behouden wij ons het recht voor om vervolgens het wettelijke btw-tarief van 19% in rekening te brengen.

Stuur ons de benodigde documenten proactief per e-mail naar: info@marcmax.de

Belangrijke mededeling voor particuliere klanten die buiten Duitsland wonen, in Oostenrijk, Italië en de EU:
De 0%-regeling volgens § 12 lid 3 van de Duitse btw-wet (UStG) geldt alleen voor particuliere klanten met een woonplaats of statutaire zetel in Duitsland. Klanten buiten Duitsland, inclusief Oostenrijk en de EU, kunnen niet van deze regeling profiteren en moeten het reguliere btw-tarief betalen! Dit geldt niet voor zakelijke klanten met een geldig btw-identificatienummer.

• Jan-tweak
wdr schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:14:
[...]

nee, daarom plaats ik een dergelijke post ook niet, gewoon niet te snel oordelen, lijkt me een beter idee.

• Robhond
  • Laatst online: 12:23

Ik heb nagenoeg dezelfde meter. NOM werkt hiermee niet. Continu pendelen dus max laden en ontladen bij een Zendure P1 meter. Zie mijn eerdere posts hierover. Probleem is 10 sec. signaal interval vs 1-3 benodigd voor goede werking van de Zendure. Opties (mij bekend):
1) CT-meter gebruiken,
2) wachten op oplossing van Zendure (probleem is bekend, maar vaker melden helpt vast),
3) Netbeheerder meter laten vervangen (Liander vroeg mij hiervoor €206),
4) wachten tot netbeheerder de meter vanzelf vervangt, want gprs.

• x-RaY99
Robhond schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:50:
[...]

Ik heb nagenoeg dezelfde meter. NOM werkt hiermee niet. Continu pendelen dus max laden en ontladen bij een Zendure P1 meter. Zie mijn eerdere posts hierover. Probleem is 10 sec. signaal interval vs 1-3 benodigd voor goede werking van de Zendure. Opties (mij bekend):
1) CT-meter gebruiken,
2) wachten op oplossing van Zendure (probleem is bekend, maar vaker melden helpt vast),
3) Netbeheerder meter laten vervangen (Liander vroeg mij hiervoor €206),
4) wachten tot netbeheerder de meter vanzelf vervangt, want gprs.
Vanmiddag zal ik even een P1 meter van Youless eraan hangen, dan kan ik ook zien of er iedere seconde of 10 seconde een meting is. Maar gezien jij dezelfde (CC?) meter hebt zal het wel 10 seconden zijn.
Support ticket was in ieder geval ook aangemaakt.

• a2aan
Pakhaas schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:29:
Op dagen zoals vandaag (ochtends ontladen en middags weer vol laden) doe ik de minimum SOC naar 5%. Uiteraard doe ik dat niet als het erg koud is of dat ze langer leeg staan.

Zijn er meer die dat doen?
Ik hen mijn 2400AC met twee batterijen al een tijdje op 5%-100% staan. Hopelijk komt 'ie de komende dagen/weken minder lang, en minder vaak op 5%. Systeem staat bij mij op zolder, waar het continu zo'n 20 graden is.

In de zomer zal het er wel warmer worden, alhoewel bij >25 graden minimaal twee dagen per week de airco aan staat (als ik thuis werk).

En misschien ga ik de airco veel meer gebruiken, als koelen overdag (direct PV-verbruik) voldoende effect blijkt te hebben om 's nachts niet/minder te hoeven koelen (vanuit de batterij).

• wdr
  • Niet online

wdr

Jan-tweak schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:49:
[...]

nee, daarom plaats ik een dergelijke post ook niet, gewoon niet te snel oordelen, lijkt me een beter idee.
Akkoord, Excuus.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@x-RaY99 Das dan niet aardig van Stedin. Heb je ook op hun website gekeken naar een mogelijkheid om online metervervanging aan te vragen?

Ik heb nu ook nog een DSMR4-meter maar zit in Liandergebied. Op hun site staat een pagina waar je metervervanging aan kunt vragen. Kiezen waarom (Ik wil graag een (nieuwe) slimme meter, niet kiezen voor storing of zo) en klaar. Kost me ‘maar’ 140 euro omdat ik geen gasmeter meer heb. Anders kost het meer, want die wordt dan meteen ook vervangen. Of je wilt of niet.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Jan-tweak

op zich zou dat dus geen gek idee zijn, kijk of je mogelijk een actieve splitter voor weinig op de kop kunt tikken, ik zou wel leten op kwaliteit, of je kunt van iemand even een splitter lenen?

gewoon blijven proberen, je moet maar een medewerker te pakken krijgen die daar wat welwillender is.

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06-04 19:36

R.K

Misschien een stomme vraag maar ik ben geen elektrotechnicus. Ik heb nu een Solarflow met 4 batterijen die niet meer ontlaadvermogen heeft dan 2400 watt. Als ik nu de kookplaat gebruik en de airco staat ook te verwarmen kom ik boven die 2400 watt uit en betrek ik stroom uit het net.

Stel dat ik nog een Solarflow erbij plaats vang ik dan het verbruik boven 2400 watt daarmee op? M.a.w. gaat de vraag boven 2400 watt uitstijgen gaat het dan uit de andere batterij komen? Of heb ik met een extra Solarflow alleen maar meer capaciteit?

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-04 19:30
Homer-Simpson schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:16:
[...]

Laat je het aub weten indien levering succesvol was. Ben benieuwd of een pakketautomaat deze zending daadwerkelijk accepteert en je hem daar kan afhalen.
ik ook, heb de bestelling klaarstaan voor verzending naar een pakketautomaat bij mij in de buurt (net over de grens dus) en ben heel benieuwd .....
Bestel 2 accu's inclusief BTW (heb geen zin risico te lopen dat het anders fout gaat) en dat is al veel geodkoper dan in NL. Maar 79,- verzendkosten besparen is altijd leuk ...

One cookie a day keeps the doctor away !

• Ben(V)
  • Nu online
R.K schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:17:
Misschien een stomme vraag maar ik ben geen elektrotechnicus. Ik heb nu een Solarflow met 4 batterijen die niet meer ontlaadvermogen heeft dan 2400 watt. Als ik nu de kookplaat gebruik en de airco staat ook te verwarmen kom ik boven die 2400 watt uit en betrek ik stroom uit het net.

Stel dat ik nog een Solarflow erbij plaats vang ik dan het verbruik boven 2400 watt daarmee op? M.a.w. gaat de vraag boven 2400 watt uitstijgen gaat het dan uit de andere batterij komen? Of heb ik met een extra Solarflow alleen maar meer capaciteit?
Je kunt ze parallel laten werken.
Maar wel een dure oplossing voor een klein probleem.
Zet even de airco uit tijdens het koken, veel goedkoper en werkt ook, zo snel warmt je huis niet op.

Kijk voor de gein ook maar eens hoe vaak en hoe lang je verbruikt boven de 2400 W uitkomt en wat die KW uren je dan door de afschrijving van een extra Zendure gaan kosten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Jan-tweak
x-RaY99 schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:06:
[...]

Na wat zoekwerk lijkt het enige verschil tussen de CC en CB de communicatie module te zijn, werking van de P1 poort zou eender moeten zijn = dus compatible met de Zendure P1 meter zoals jij ook aangeeft :)

Er hangt naast de Zendure P1 meter niets anders aan de P1 poort. De wifi zou voor de bridge sterk genoeg moeten zijn, in de meterkast hangt naast de P1 meter, de bridge ook het routertje wat de wifi serveert.
In de App zie ik ook redelijk vlot de waarden veranderen, het is alleen lachwekkend slecht/onrealistisch.
En als je nu eens de brigde niet in je meterkast maar naast cq in de buurt van je Zendure plaatst, tenslotte loopt de verbinding tussen de Zendure P1 dongle en de bridge niet via WiFi maar via LoRa, geen idee of dat iets gaat uitmaken maar dit is gewoon een simple manier om het te proberen.
Anders zou het probleem ook gewoon in een slechte P1 meter van Zendure kunnen liggen, vraag anders een vervangende exemplaar aan?
Wat ik kan doen is een ander P1 metertje op hun slimme meter aansluiten en bekijken of die wel de juiste waarden uitleest. Zelf gebruik ik verschillende Youless metertjes en daar heb ik er ook 1tje van met P1 poortje. Dan sluit ik in ieder geval uit of de Landis+Gyr wel juiste waarden geeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 06-04-2026 14:08 ]

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:36
Jan-tweak schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:55:
[...]
En als je nu eens de brigde niet in je meterkast maar naast cq in de buurt van je Zendure plaatst, tenslotte loopt de verbinding tussen de Zendure P1 dongle en de bridge niet via WiFi maar via LoRa, geen idee of dat iets gaat uitmaken maar dit is gewoon een simple manier om het te proberen.
Anders zou het probleem ook gewoon in een slechte P1 meter van Zendure kunnen liggen, vraag anders een vervasngende exemplaar aan?

[...]
Die LoRa verbinding, hoever komt die ongeveer?
Gaat die verbinding ook door steen en hout?
Ik wil mijn accu in de schuur plaatsen, op een afstand van 6 meter van de meterkast, huis is van steen en de schuur ook.
Heb nog geen accu dus kan het niet zelf proberen.
Ben(V) schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:47:
[...]

Zet even de airco uit tijdens het koken, veel goedkoper en werkt ook, zo snel warmt je huis niet op.

Kijk voor de gein ook maar eens hoe vaak en hoe lang je verbruikt boven de 2400 W uitkomt en wat die KW uren je dan door de afschrijving van een extra Zendure gaan kosten.
Je kunt het ook anders bekijken.
Ik heb bewust meer Zendures genomen om meer zonnestroom op te kunnen vangen.

• Ben(V)
  • Nu online
jannus66 schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:03:
[...]

Ik wil mijn accu in de schuur plaatsen, op een afstand van 6 meter van de meterkast, huis is van steen en de schuur ook.
Niet van belang die Lora is de communicatie op een 866Mhz band tussen P1 meter en de Bridge.
En de Bridge gebruikt wifi om met de Zendure cloud te communiceren net als de batterij.
Waar het om gaat is dat de Zendure batterij binnen het bereik van je wifi netwerk zit en dat de Bridge ook binnen het bereik van je wifi netwerk zit.

Aleen als je meterkast bijvoorbeeld geen wifi bereik heeft door bijvoorbeeld een barnddeur ervoor, kun je de bridge dichter bij een wifi punt brengen en kijken of je dan wel communicatie tot stand kunt brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 06-04-2026 13:10 ]

• Ben(V)
  • Nu online
peterbier schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:04:
[...]

Je kunt het ook anders bekijken.
Ik heb bewust meer Zendures genomen om meer zonnestroom op te kunnen vangen.
Dat kan ook met meer batterijen, daar hoef je geen extra omvormer voor te kopen.
Tenzij je ook extra panelen hebt die je op de Zendure kunt aansluiten.
Maar de meeste mensen hebben gewoon een string omvormere met panelen in serie en die kun je helemaal niet op een Zendure aansluiten.

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 06-04-2026 13:12 ]

Ben(V) schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:10:
[...]

Dat kan ook met meer batterijen, daar hoef je geen extra omvormer voor te kopen.
Dat kan niet.
Voorbeeld.
Zonnepanelen leveren vaak 5kW (per uur) terug op het net voor een hele middag.
De keuze is dan 2x2400AC met ieder 3 batterijen beter i.p.v. een 2400AC met 6 batterijen.

• Ben(V)
  • Nu online
Tenzij je die zonnestroom per dag helemaal nooit gebruikt wat in de zomer zeer waarschijnlijk is.
Je pompt dan vrolijk batterijen vol die nooit meer dan half leeg raken en de rest gaat alsnog het net op.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 06-04-2026 13:20 ]

Ben(V) schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:18:
Tenzij je die zonnestroom per dag helemaal nooit gebruikt wat in de zomer zeer waarschijnlijk is.
Je pompt dan vrolijk batterijen vol die nooit meer dan half leeg raken en de rest gaat alsnog het net op.
Hier komt het wel op.
Mijn doel 3x2400AC.
Die 16 zonnepanelen heb ik ook niet genoeg. Er moeten nog minimaal 30 bij komen.
En nee ik heb geen EV en verwarming gaat op gas. (3 CV ketels)

• Ben(V)
  • Nu online
Tja das heel erg veel stroom die je gebruikt en ik betwijfel of je dat op krijgt op dagen dat de zon schijnt, want dan gaat al die zonnestroom rechtstreeks jouw gigantische verbruikers in, alleen 's nacht ontladen momenteel de batterijen.
En 's nachts heb je meestal geen grote verbruikers aan.

Hier staat een warmtepomp te draaien en ik heb een 2400 AC met vier batterijen, maar momenteel raken die batterijen hooguit voor 70% leeg.

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:36
Ben(V) schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:08:
[...]

Niet van belang die Lora is de communicatie op een 866Mhz band tussen P1 meter en de Bridge.
En de Bridge gebruikt wifi om met de Zendure cloud te communiceren net als de batterij.
Waar het om gaat is dat de Zendure batterij binnen het bereik van je wifi netwerk zit en dat de Bridge ook binnen het bereik van je wifi netwerk zit.

Aleen als je meterkast bijvoorbeeld geen wifi bereik heeft door bijvoorbeeld een barnddeur ervoor, kun je de bridge dichter bij een wifi punt brengen en kijken of je dan wel communicatie tot stand kunt brengen.
Dan snap ik de opmerking van jan-tweak niet;
Anders zou het probleem ook gewoon in een slechte P1 meter van Zendure kunnen liggen, vraag anders een vervasngende exemplaar aan?

• Ben(V)
  • Nu online
Hij ook niet vermoed ik.

Ben(V) schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:34:
Tja das heel erg veel stroom die je gebruikt en ik betwijfel of je dat op krijgt op dagen dat de zon schijnt, want dan gaat al die zonnestroom rechtstreeks jouw gigantische verbruikers in, alleen 's nacht ontladen momenteel de batterijen.

Hier staat een warmtepomp te draaien en ik heb een 2400 AC met vier batterijen, maar momenteel raken die batterijen hooguit voor 70% leeg.
Dan doe je het netjes.
De opslag van de Hyper en sf800pro had ik misgelopen als ik alleen de 2400AC had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoIreKy4rj6QE3Zdd7AEjHDi3yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jo1NcsJGaRITiAzGDn5p5sJr.jpg?f=fotoalbum_large
Het nacht verbruik zit hier op 1000watt (per uur)
Als dan biljart en wat andere verbruikers aan staan in de (thuis) bar gaat het hard.

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06-04 19:36

R.K

Ben(V) schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:47:
[...]

Maar los ik daarmee afgezien of het een luxe probleem is de vraag op of ik met meerdere systemen meer dan 2400watt kan ontladen. Dat is mij niet duidelijk uit je antwoord.

• Ben(V)
  • Nu online
Ja dat kan.
Dat heet parallel draaien.

[ Voor 59% gewijzigd door Ben(V) op 06-04-2026 13:48 ]

R.K schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:47:
[...]

Maar los ik daarmee afgezien of het een luxe probleem is de vraag op of ik met meerdere systemen meer dan 2400watt kan ontladen. Dat is mij niet duidelijk uit je antwoord.
Je kunt ontladen in HEMS tot 3000 watt.
Wil je meer moet je dit laten ontgrendelen.
Dan kun je maximaal 7200 watt doen.
Dit afhankelijk van de hardware.
2x 2400AC is 4800 watt.
Als je de Zendures aan stuurt met HomeAssistant bepaal je het zelf en zit je niet aan de restrictie vast van de Zendure app (HEMS)

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:39
peterbier schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:51:
[...]

Je kunt ontladen in HEMS tot 3000 watt.
Wil je meer moet je dit laten ontgrendelen.
Dan kun je maximaal 7200 watt doen.
Dit afhankelijk van de hardware.
2x 2400AC is 4800 watt.
Als je de Zendures aan stuurt met HomeAssistant bepaal je het zelf en zit je niet aan de restrictie vast van de Zendure app (HEMS)
Je kunt ook een op een vaste ontlaad van bv 2000 W zetten en de andere in Hems op auto.
Als je 3500 W nodig hebt zal de laatste de 1500 netje aanvullen tot nul.
Heeft ook nadelen, als de belasting onder de 2000 W daalt dan ga je misschien ongewild terug leveren en laad je de andere batterij daarmee weer op.
Het hangt af van de situatie, maar ik heb er wel eens gebruik van gemaakt door op een duur uur alle op vol ontladen te zetten.
Buiten Hems heb je geen last van die 3000 W beperking, maar er wel meer werk van.

• Jan-tweak
jannus66 schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:03:
[...]

buiten circa 90 km ver
ja, net als WiFi heeft echter dit wel effect, zeker bij beton met gewapend staal (kooi van Faraday) ga je dat merken. echter binnen een woning zou je eigenlijk minimaal een betere zoniet betere verbinding moeten hebben dan met WiFi.
ik denk dat dit geen probleem is, bij mij moet deze door beton en een stenen muur en dat doet hij zonder problemen. Bedenk echter wel dat je in de schuur wel wifi verbinding moet hebben, zowel de brigde als ook de batterij heeft namelijk wel wifi nodig voor de verbinding met de cloud.
Polvo176 schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:01:
[...]

Je kunt ook een op een vaste ontlaad van bv 2000 W zetten en de andere in Hems op auto.
Als je 3500 W nodig hebt zal de laatste de 1500 netje aanvullen tot nul.
Heeft ook nadelen, als de belasting onder de 2000 W daalt dan ga je misschien ongewild terug leveren en laad je de andere batterij daarmee weer op.
Het hangt af van de situatie, maar ik heb er wel eens gebruik van gemaakt door op een duur uur alle op vol ontladen te zetten.
Buiten Hems heb je geen last van die 3000 W beperking, maar er wel meer werk van.
Ik was er klaar mee en heb de Zendures in HomeAssistant (Fireson) opgenomen.
Daar ben ik zo blij mee en had ik veeel eerder moeten doen.
Alles wordt netjes opgevangen ook boven de 3000 watt.

• Jan-tweak
jannus66 schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:38:
[...]

Dan snap ik de opmerking van jan-tweak niet;

[...]
wat snap je dan niet?

• Jan-tweak
gaan we het nog netjes houden op paasmaandag ? :(

• Ben(V)
  • Nu online
Hoezo?
Je gaat een uitleg geven over Lora en zegt dat het van belang is om die dichter bij de batterij te plaatsen.
Echter de batterij maakt enkel verbinding met de Cloud via wifi en de Zendure P1 Bridge maakt ook enkel gebruik van wifi.
En samen communiceren ze via de Cloud.
Kortom alleen het wifi bereik is van belang.

Die lora verbinding is tussen de Zendure P1 en de z'n bridge, dat heeft niets met de batterij van doen en waar die geplaatst is.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 06-04-2026 14:21 ]

• Jan-tweak
Ben(V) schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:19:
Hoezo?
Je gaat een uitleg geven over Lora en zegt dat het van belang is om die dichter bij de batterij te plaatsen.
Echter de batterij maakt enkel verbinding met de Cloud via wifi en de Zendure P1 Bridge maakt ook enkel gebruik van wifi.
En samen communiceren ze via de Cloud.
Kortom alleen het wifi bereik is van belang.

Die lora verbinding is tussen de Zendure P1 en de z'n bridge, dat heeft niets met de batterij van doen en waar die geplaatst is.
dat laatste heb ik ook nooit bewerd, het ging mij tussen de P1 meter en de brigde, mogelijk dat iets zou uit maken als je daar de afstand iets vergroot, en daardoor mogelijk ( het was ook maar een optie, meer een vorm van out of the box denken ) om de bij hem aanwezige data die blijkbaar niet goed overkomt kunt wijzigen.

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-04 14:49
Is dit een bug of doe ik iets verkeerd? De situatie is als volgt:

Mijn Zendure SolarFlow 2400 AC+ met 1 extra accu zit geinstalleerd op een aparte groep. Verder werkt alles prima. Maar ik heb ook twee micro-grid omvormers. Deze heb ik, zoals volgens mij de voorkeur is voor de Zendure 2400 AC+, aangesloten via het grid stopcontact op de omvormer. Moet het stopcontact activeren in de app en heb hem op normale modus gezet en niet op eco.

En inderdaad als er stroom opgewekt wordt vanaf een watt of 25 gaat hij in de app naar invoer en begint eerst het huis te voeden en later de accu te laden. Helemaal prima!

Alleen op het goedkoopste moment van het dynamische contract wil ik de rest van de accu met netstroom volladen. Gaat ook prima met 2400watt alleen dan schakelt hij het grid stopcontact uit.... Dat is al wat jammer van de zonnepanelen en de op te wekken stroom als er niks mee gebeurt. Maar ook na het laden als hij in standby staat houdt hij het stopcontact uitgeschakeld ondanks dat er in de app nog steeds staat dat het grid stopcontact nog ingeschakeld is in normale modus. Schakel ik het grid stopcontact in de app uit en weer in en zet hem op nomrale modus. Dan start hij in de modus omzeilen en stopt hij na 10 seconden invoer van de micro-grid inverters en schakelt het stopcontact weer uit. In de app wordt nog steeds weergegeven dat hij ingeschakeld is.... Voor de duidelijkheid: op die momenten is de opwek van de zonnepanelen lager dan het verbruik in huis.

Doe ik wat verkeerd, is het een bug of iets? Iemand een idee of ervaring?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• x-RaY99
Zojuist de test met de Youless gedaan op de E350 slimme meter van mijn schoonouders, waarop de Zendure P1 meter niet goed werkt (super hoge/lage waardes). Ik zie hier inderdaad de 10 seconde interval in plaats van 1 seconde intervals. Maar wel realistische waardes.

Zoals @Robhond ook al aangaf, mijn vraag is dan nog wel, zie jij in je Zendure P1 meter ook erg hoge of lage waardes? Of is het puur dat de Zendure P1 meter te traag reageert (doordat je slimme meter iedere 10sec een waarde geeft) en dat NOM niet (goed) werkt?
Bij mijn schoonouders zijn het gewoon verkeerde waardes, 100 duizenden watts verbruik of teruglevering, soms wel een "normaal" getal. De Youless ziet geen gekke waardes, die blijft alleen gewoon 10 seconde lang dezelfde waarde weergeven (wat opzich goed is, maar voor NOM niet werkbaar).

De Shelly is onderweg en zal ik ergens deze week plaatsen.

• Robhond
  • Laatst online: 12:23
x-RaY99 schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:25:
Zojuist de test met de Youless gedaan op de E350 slimme meter van mijn schoonouders, waarop de Zendure P1 meter niet goed werkt (super hoge/lage waardes). Ik zie hier inderdaad de 10 seconde interval in plaats van 1 seconde intervals. Maar wel realistische waardes.

Zoals @Robhond ook al aangaf, mijn vraag is dan nog wel, zie jij in je Zendure P1 meter ook erg hoge of lage waardes? Of is het puur dat de Zendure P1 meter te traag reageert (doordat je slimme meter iedere 10sec een waarde geeft) en dat NOM niet (goed) werkt?
Bij mijn schoonouders zijn het gewoon verkeerde waardes, 100 duizenden watts verbruik of teruglevering, soms wel een "normaal" getal. De Youless ziet geen gekke waardes, die blijft alleen gewoon 10 seconde lang dezelfde waarde weergeven (wat opzich goed is, maar voor NOM niet werkbaar).

De Shelly is onderweg en zal ik ergens deze week plaatsen.
De waardes klopten in principe wel. Maar bij NOM ging hij als een hond achter zijn eigen staart aan, dus van 2400w laden naar 2400w ontladen zo elke paar minuten. Ik ben voor de CT meter gegaan, dat werkt top.

• Jan-tweak
R.K schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:17:

je moet je wel afvragen of die extra investering opweegt tegen de baten, stel je trekt 2.000W meer vermogen dan de 2.400W wat je Zendure gaat leveren en dat duurt 30 minuten? dan heb je dus 2.000^0,5=1.000Wh (=25ct) extra verbruikt, en dat doe je per jaar circa 200 keer; dan bespaar je dus 50 euro per jaar, en een aparte SF 2400 Ac kost circa 600 euro. dus deze heb je in 12 jaar terug verdient, pas daarna ga je er geld mee verdienen.
Dus voor dat je parallel gaat (je hebt dus ook nog een tweede aparte groep hierbij nodig) moet je kijken of je vaak genoeg die extra vermogen nodig hebt of dat je beter deze gewoon uit het net kunt gaan trekken. :)

• Polvo176
peterbier schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:05:
[...]

Ik was er klaar mee en heb de Zendures in HomeAssistant (Fireson) opgenomen.
Daar ben ik zo blij mee en had ik veeel eerder moeten doen.
Alles wordt netjes opgevangen ook boven de 3000 watt.
Als je Hypers hebt dan is Fireson ook de enigste optie in HA als ik het goed begrepen heb.
Nadeel is dat Zendure niet zo hard loopt met updates en nieuwe apparatuur.
De Hypers kan ik in Homey niet meer uitlezen sinds 10 feb en misschien dat er in juni een update voor komt.
Ik zie bv de nieuwe 1600AC en 2400AC versies ook nog niet bij Fireson staan.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:56
bilgy_no1 schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:58:
[...]

Ja dat heb ik meerdere keren gedaan. Gisteren voor het laatst, maar hielp niet.

Echter, nu kijk ik weer en staan er wel weer tarieven voor morgen.
Nou gelukkig lijkt alles weer te kloppen. Ontladen is afgelopen nacht weer gegaan zoals ingesteld.

Nu alleen nog de uurtarieven voor Zonneplan weer terug zien te krijgen...

• Eduardo M
gielz schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:25:
[...]

Wij van Home Assistant adviseren Home Assistant. Je kunt iig even de TS doorlezen Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2. En eventueel daar vragen stellen over Home Assistant.

Mocht je alleen gaan uitlezen in Home Assistant en HEMS gebruiken is dat wel heel zonde omdat je in Home Assistant 100% vrijheid hebt.

Als je stabiel een lampje kunt aansturen in Home Assistant dan kun je ook stabiel een batterij aansturen.
Ik lees in de TS Zendure producten in Ha integreren dat de Gielz zenDesk aansturing voor één Zendure omvormer werkt. Ik heb momenteel twee omvormers met vier extra batterijen in bestelling, kan ik die twee sets dan ook werkend krijgen in HA?

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Ben(V) schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:08:
Oh? Ik dacht dat die bridge ook direct met de Zendure kan communiceren zonder cloud? Bijvoorbeeld als je NOM draait zonder cloud. Dat gaat dan toch ook?

<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Ben(V) schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:34:
Je doet steeds wel heel erg veel aannames terwijl je de situatie van een ander helemaal niet blijkt te kennen.
Het zou je sieren als je iets meer inlevingsvermogen toont. Als je twijfels hebt of iets wel geschikt is voor iemand kun je ook eerst doorvragen voordat je je conclusies trekt en commentaar geeft, want het kan wel eens heel anders liggen dan je denkt.
@peterbier geeft dat tussen de regels namelijk zelf ook aan dat het anders is…

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 06-04-2026 22:50 ]

<John O`Mill>

• Pakhaas
  • Nu online
Eduardo M schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:18:
[...]

Ik lees in de TS Zendure producten in Ha integreren dat de Gielz zenDesk aansturing voor één Zendure omvormer werkt. Ik heb momenteel twee omvormers met vier extra batterijen in bestelling, kan ik die twee sets dan ook werkend krijgen in HA?
Ik zou de OP even lezen van dit topic: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2

• Eduardo M
Dat heb ik ook gedaan en daar staat:
Gebaseerd op de krachtige zenSDK RESTful API voor Home Assistant. Deze setup maakt lokaal verbinding met één Zendure Solarflow 2400 (AC, AC+ of AC Pro) / Zendure Solarflow 1600 AC+ / Zendure Solarflow 800 (Pro of Plus) — volledig zonder externe integraties. Alles draait via één slimme automatisering.

• Pakhaas
  • Nu online
Eduardo M schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:45:
[...]

Dat heb ik ook gedaan en daar staat:
Gebaseerd op de krachtige zenSDK RESTful API voor Home Assistant. Deze setup maakt lokaal verbinding met één Zendure Solarflow 2400 (AC, AC+ of AC Pro) / Zendure Solarflow 1600 AC+ / Zendure Solarflow 800 (Pro of Plus) — volledig zonder externe integraties. Alles draait via één slimme automatisering.
Het is een vraag voor in dat topic.

Onder aansturing:
Aansturing Omvormer(s) Maximaal 1 omvormer ⛔ of bij meerdere in combinatie met https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy van @gast777

• Ben(V)
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:33:
[...]

Je doet steeds wel heel erg veel aannames terwijl je de situatie van een ander helemaal niet blijkt te kennen.
Het zou je sieren als je iets meer inlevingsvermogen toont. Als je twijfels hebt of iets wel geschikt is voor iemand kun je ook eerst doorvragen, want het kan wel eens heel anders liggen dan je denkt.
@peterbier geeft dat tussen de regels namelijk zelf ook aan dat het anders is…
Het zijn geen aanames.
En de discussie ging erover dat een omvormer bijplaatsen, omdat je verbruikers hebt die meer dan 2400 W vragen niet noodzakelijk zinvol is, maar dat je moet kijken naar gemiddelde gebruiken op een dag/nacht en niet op piekbelasting.
En als iemand dan komt met een verhaal dat hij drie omvormers met stapels batterijen heeft die hij in de zomer met voldoende zon toch elke nacht helemaal leegt trek, ik aanneem dat het enorm veel verbruikers 's nacht aan heeft staan heeft.
Dat is dan een conclusie van zijn stelling en geen aanname.

Polvo176 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:59:
[...]

Als je Hypers hebt dan is Fireson ook de enigste optie in HA als ik het goed begrepen heb.
Nadeel is dat Zendure niet zo hard loopt met updates en nieuwe apparatuur.
De Hypers kan ik in Homey niet meer uitlezen sinds 10 feb en misschien dat er in juni een update voor komt.
Ik zie bv de nieuwe 1600AC en 2400AC versies ook nog niet bij Fireson staan.
De Hypers ondersteunen wel MQTT, maar geen ZenSDK. Alle nieuwe producten ondersteunen beide.

De 1600 AC+, 2400 AC+ en Pro worden in de nieuwe Zendure/Fireson versie ondersteund.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Polvo176
Taro schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:56:
[...]

De Hypers ondersteunen wel MQTT, maar geen ZenSDK. Alle nieuwe producten ondersteunen beide.

De 1600 AC+, 2400 AC+ en Pro worden in de nieuwe Zendure/Fireson versie ondersteund.
Dan heb ik wat dat laatste betreft niet goed of op de verkeerde plek gekeken.

• Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 06-04 23:44
0 Watts inkomend vanuit het net.

• Helahola!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04:43
Hippe Lip schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:30:
[...]

Oh? Ik dacht dat die bridge ook direct met de Zendure kan communiceren zonder cloud? Bijvoorbeeld als je NOM draait zonder cloud. Dat gaat dan toch ook?
Nee helaas niet. De bridge werkt ook niet zonder wifi. Want de p1 praat dan nog wel met de bridge via LoRa, maar de bridge praat dan niet meer met de batterij (ook al hebben ze alle twee Bluetoot). Dus zowel wifi als internet voor de cloud is nodig. Als je tenminste alleen met de Zendure spulletjes werkt.

• Topicvuur
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:29
Wat is dan de usecase van een dergelijk systeem? Op de website van Zendure zie je meerdere zonnepanelen aangesloten op de omvormer/batterij. Met een eigen groep kun je dan toch 2400 W laden en ontladen, en maximaal 4800 W input leveren?

Overigens goede tip om de installatie aan een elektricien over te laten. Ik beperk me zelf tot de logistiek, het bekabelingswerk, boren en graven.

Overigens vind ik het wel grappig om te zien hoe fel er gereageerd wordt. Als Duitse inwoner mag je gewoon een thuisbatterij kopen zonder btw (<30 kWh) Dit soort installaties zijn daarna heel makkelijk ergens anders te plaatsen. Hetzelfde geldt voor losse batterijen, als je dat zou willen. Je kunt er natuurlijk moreel verheven over doen, maar wat jij vindt, mag je lekker voor jezelf houden ;), wij regelen het onderling wel.

• bilgy_no1
Topicvuur schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 00:28:
Wat is dan de usecase van een dergelijk systeem? Op de website van Zendure zie je meerdere zonnepanelen aangesloten op de omvormer/batterij. Met een eigen groep kun je dan toch 2400 W laden en ontladen, en maximaal 4800 W input leveren?

Overigens goede tip om de installatie aan een elektricien over te laten. Ik beperk me zelf tot de logistiek, het bekabelingswerk, boren en graven.

Overigens vind ik het wel grappig om te zien hoe fel er gereageerd wordt. Als Duitse inwoner mag je gewoon een thuisbatterij kopen zonder btw (<30 kWh) Dit soort installaties zijn daarna heel makkelijk ergens anders te plaatsen. Hetzelfde geldt voor losse batterijen, als je dat zou willen. Je kunt er natuurlijk moreel verheven over doen, maar wat jij vindt, mag je lekker voor jezelf houden ;), wij regelen het onderling wel.
Het punt is dat als mensen hun kritiek erop voor zich moeten houden, dat het onderling regelen van Duitse BTW-ontduiking ook niet in dit topic thuishoort.

Je kunt overigens ook in Nederland de BTW terugkrijgen. Zoek ik dit topic op KOR en dan kun je het volkomen legaal doen.

• Ben(V)
  • Nu online
@bilgy_no1 Helemaal mee eens.

En persoonlijk vind ik dat de Duitsers het in dit geval veel beter aanpakken dan Nederland.
Wij moet en weer zo nodig een hoop administratieve rompslomp met die KOR regeling optuigen terwijl ze in Duitsland heel simpel de BTW weglaten, makkelijker voor iedereen.

En die KOR regeling is alleen voor als je op de onbalans markt gaat handelen terwijl het voordeel voor heel Nederland juist zit in het aanwezig zijn van veel batterij capaciteit die gewoon NOM draaien.
Typisch weer zo'n regeling van: we willen alleen maar bedrijven ondersteunen, maar gewone mensen betalen maar lekker het volle pond.

Hetzelfde zag je met de BTW teruggave op zonnepanelen die jarenlang door de overheid is tegen gehouden tot de rechter er een stokje voor stak, maar toen hebben ze er ook weer een hoop administratieve rompslomp omheen

[ Voor 48% gewijzigd door Ben(V) op 07-04-2026 08:59 ]

• bilgy_no1
Ben(V) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:32:
@bilgy_no1 Helemaal mee eens.

En persoonlijk vind ik dat de Duitsers het in dit geval veel beter aanpakken dan Nederland.
Wij moet en weer zo nodig een hoop administratieve rompslomp met die KOR regeling optuigen terwijl ze in Duitsland heel simpel de BTW weglaten, makkelijker voor iedereen.
Eens. Voor zonnepanelen kon de BTW vrijstelling ook geregeld worden. Mag toch niet zo moeilijk zijn om dat ook voor batterijen te laten gelden.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:09

koboy

Heb een idee voor een icon

Sorry dat dit wat off topic gaat....

@Topicvuur Vrij verkeer van goederen gaat over importheffingen, niet over BTW. Daarnaast is de afspraak binnen de EU gemaakt dat het verschil in BTW niet verrekend wordt vanwege de grote administratieve lasten, maar als er in het ene land geen BTW geheven wordt moet dat alsnog betaald worden. In het laatste handelsverdrag met de VS is zelfs afgesproken dat grotere handelaren de BTW zelfs moeten incasseren en overmaken aan het betreffende land.

Verder heeft het niets met verheven doen te maken. Er zijn regels hier op het forum die inhouden dat er over illegale procedures niet gesproken mag worden. Dat geldt voor je crystal meth handeltje, waar je je warez haalt, en ook over belastingontduiking. Iets van een week geleden is er door de modjes weers eens een hoop knipwerk gedaan om alle belastingontduiking posts te schonen.

@Ben(V) voorwaarde voor de BTW teruggave is dat je de accu gebruikt voor je onderneming. Als particulier betekent dat dus handelen op de energiemarkt. Mag onbalans zijn, maar ook gewoon EPEX of een combinatie.
Net als bij zonnepanelen zal dit uiteindelijk wel vereenvoudigd worden. Tien was het ook in eerste instantie een jaar BTW aangiftes, toen (meer dan 10 jaar geleden) een enkel formulier en pas een paar jaar geleden een BTW vrijstelling. Hier in Nederland wordt er in dit soort gevallen meteen "subsidie voor de rijken" gebruld (waar wel een kleine kern van waarheid in zit) waardoor zaken niet van de grond komen. Duitsland is veel pragmatischer in de aanpak deels gedwongen vanuit de puinhoop die ze van hun energievoorziening hebben gemaakt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Jan-tweak
Helahola! schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:43:
[...]

Nee helaas niet. De bridge werkt ook niet zonder wifi. Want de p1 praat dan nog wel met de bridge via LoRa, maar de bridge praat dan niet meer met de batterij (ook al hebben ze alle twee Bluetoot). Dus zowel wifi als internet voor de cloud is nodig. Als je tenminste alleen met de Zendure spulletjes werkt.
in deze snap ik Zendure dan ook niet helemaal, was het niet gewoon eenvoudiger om de brigde met de omvormer/masterunit te laten praten (=verbinden, wat overigens slechts een richting verkeer is) en laat dan de omvormer met de cloud praten, en daar kan dan ook de informatie vanuit de P1 aan de cloud worden doorgegeven.
Het voordeel ( tenminste in mijn visie) is dat dan ook de batterij door kan blijven werken als het internet er uit ligt ( wat helaas in dit land wel vaker voorkomt), vorige week lag ik door een fout van de provider 2 dagen er helemaal uit met als resulaat dat dus mijn zendure ook niets deed terwijl er prima zon aanwezig was. ( en het interne netwerk ook nog werkte, alleen dus de verbinding naar buiten was er niet.
zou dit graag als toekomstige verbetering willen zien, ook als ik gewoon gebruik maak van de standaard software. :)

• Ben(V)
  • Nu online
koboy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:06:
@Ben(V) voorwaarde voor de BTW teruggave is dat je de accu gebruikt voor je onderneming. Als particulier betekent dat dus handelen op de energiemarkt. Mag onbalans zijn, maar ook gewoon EPEX of een combinatie.
Net als bij zonnepanelen zal dit uiteindelijk wel vereenvoudigd worden. Tien was het ook in eerste instantie een jaar BTW aangiftes, toen (meer dan 10 jaar geleden) een enkel formulier en pas een paar jaar geleden een BTW vrijstelling. Hier in Nederland wordt er in dit soort gevallen meteen "subsidie voor de rijken" gebruld (waar wel een kleine kern van waarheid in zit) waardoor zaken niet van de grond komen. Duitsland is veel pragmatischer in de aanpak deels gedwongen vanuit de puinhoop die ze van hun energievoorziening hebben gemaakt.
Het is geen subsidie voor de rijken maar voor bedrijven.
En als je als particulier daar van wil profiteren moet je ook een bedrijf worden met alle rompslomp van dien.
Schiet in mijn ogen helemaal het doel mis van net congestie beperken.

[ Voor 28% gewijzigd door Ben(V) op 07-04-2026 10:25 ]

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:29
Naar aanleiding van mijn ervaring met het throttelen van de AC24000plus (https://gathering.tweaker...message/84984804#84984804 een support ticket bij Zendure gemaakt.
Hun reactie
Thank you for your detailed feedback. Regarding the issue you mentioned with the AC2400+ not being able to sustain its rated charging power under normal operating conditions, we can confirm that this phenomenon does exist. Your observations and analysis are very valuable for us to understand the device's performance in real-world usage.
We have compiled your feedback and forwarded it to our R&D team for further analysis to evaluate possible solutions and improvement directions.
In ieder geval een bevestiging van het probleem. Ben benieuwd naar de oplossing.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:09

koboy

Heb een idee voor een icon

Ben(V) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:25:
[...]

En als je als particulier daar van wil profiteren moet je ook een bedrijf worden met alle rompslomp van dien.
Zelfs voor bedrijven is het geen subsidie. De BTW wordt geheven over het eindproduct. Alles wat nodig is voor het maken van dat eindproduct zoals grondstoffen, apparatuur en diensten is dus bij inkoop niet BTW plichtig.
Het subsidie voor de rijken sloeg op het punt dat het voor "Henk en Ingrid" een veel grotere aanslag op de financiën is om het bedrag (zonder BTW) voor een PV en/of accu installatie neer te leggen. Hierdoor zit een kern van waarheid in, en dat geeft bepaalde groeperingen de kans elkaar zwart te maken (populisme vs groene maffia) waardoor besluitvorming nodeloos vertraagd wordt.

Qua netcongestie is het grootste probleem dat de capaciteit van het net onvoldoende is. Accu's kunnen daar in helpen, maar zijn niet de cure-it-all. Je kunt met een paar kWh accu je zelfconsumptie flink verhogen, maar het laagspanningsnet is op veel plaatsen gewoon niet berekend op de vergaande electrificatie van huishoudens door electrisch koken, verwarmen en vervoer.
En dan hebben we het nog niet eens over de nog grotere problemen op het midden en hoogspanningsnet. Het is bijvoorbeeld van de zotte dat een grote afnemer in Limburg stroom van een windpark in Groningen kan afnemen zonder dat er iets van een transport/afstand component in rekening wordt gebracht.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Zijn hier meer mensen die hun dynamische energieleverancier niet kunnen koppelen aan de app? In mijn geval gaat het om Budget Energie. Ik krijg netjes het inlogscherm en de vraag of ik mijn gegevens wil delen (en daarna de melding dat authorisatie succesvol is), maar daarna komt er niks binnen (ook niet de dagen erna).

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Er is al een paar keer wat over gezegd, maar niemand weet het definitieve antwoord.

De stroomconnector aan de 2400 AC(+) lijkt heel erg op een Betteri BC01. Echter heeft niemand nog eenduidig kunnen zeggen of dat werkelijk klopt, of dat dit toch anders is

Ik heb ze wel besteld, maar ik heb de accu niet, maar wil graag het e.e.a. voorbereiden voor de komst.

Zendure zegt gewoon knip de stekker eraf en maak er iets aan wat je wil, zoals campingstekker, maar ik wil graag alles 2.5mm² + hebben. Mijn traject vanaf de meterkast naar de onderverdeler en het CEE stopcontact is 4mm². Het voelt dan een beetje gek om die laatste meter op 1,5mm² te doen. Ik heb dit liever ietsje overgedimensioneerd, of het nou per sé nodig is of niet.

Iemand met een definitief antwoord? Kan me niet voorstellen dat iedereen het ding aan het standaardsnoer gebruikt, voor de tweakers die we zijn :) .

• a2aan
Ben(V) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:25:
Een thuisbatterij is toch vooral een hobby voor rijken mensen. Zowel groen/links, als liberaal/rechts, als ik de stemming hier goed aanvoel.

Want als netcongestie je probleem is, en batterijen je oplossing, dan kan dat toch veel efficiënter/effectiever/schaalbaarder op buurt- en/of wijkniveau, i.p.v. bij iedereen thuis? Ik denk daarbij aan 0,5-5 MWh batterijsystemen die ofwel commercieel (door echte bedrijven, dus niet particulieren die investeren verwarren met ondernemen) worden uitgebaat, of door de netbeheerders die ze naast de transformator'huisjes' mogen/moeten plaatsen. Dit kan niet zo met zonnepanelen, dus die moet je wél op alle geschikte daken van particulieren zien te krijgen, al dan niet d.m.v. (tijdelijke!) subsidies en salderingsregelingen.

Ik zie écht geen duurzame (financiële) business case voor thuisbatterijen. Dus ik heb mijn Zendure voor het goede en groene gevoel, om nú alvast iets te doen voor het klimaat, én vanwege de noodstroomvoorziening (voor het geval dat). Alleen dat laatste heeft over >2-3 jaar nog écht toegevoegde waarde, tenzij de buurt-/wijkbatterijen daar óók in gaan voorzien (lijkt me technisch uitdagend, maar wel een interessant idee).

• luke22
  • Registratie: September 2013
Voor de mensen die graag EVCC willen gebruiken met Zendure: er is wat discussie over of ze de nieuwe api controlle willen implementeren:

https://github.com/evcc-i...iscussioncomment-16474193

https://github.com/evcc-i...iscussioncomment-16474193

• a2aan
Fairy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:32:
Er is al een paar keer wat over gezegd, maar niemand weet het definitieve antwoord.

De stroomconnector aan de 2400 AC(+) lijkt heel erg op een Betteri BC01. Echter heeft niemand nog eenduidig kunnen zeggen of dat werkelijk klopt, of dat dit toch anders is

Ik heb ze wel besteld, maar ik heb de accu niet, maar wil graag het e.e.a. voorbereiden voor de komst.

Zendure zegt gewoon knip de stekker eraf en maak er iets aan wat je wil, zoals campingstekker, maar ik wil graag alles 2.5mm² + hebben. Mijn traject vanaf de meterkast naar de onderverdeler en het CEE stopcontact is 4mm². Het voelt dan een beetje gek om die laatste meter op 1,5mm² te doen. Ik heb dit liever ietsje overgedimensioneerd, of het nou per sé nodig is of niet.

Iemand met een definitief antwoord? Kan me niet voorstellen dat iedereen het ding aan het standaardsnoer gebruikt, voor de tweakers die we zijn :) .
Als iemand iets anders dan het originele snoer in de AC-socket van zijn/haar Zendure heeft gestopt, lijkt me dat zeer vermeldenswaardig, maar voor zover ik weet heeft niemand dat hier tot nog toe gemeld...

En hoe groot is het probleem nou echt, dat je wilt oplossen met dikkere aders? Als mijn berekening klopt 'verlies' je bij 10A zo'n 0,3W, over een lengte van 3m 1,5mm2 kabel (ruim genomen, want weet niet precies hoe lang die kabel is). Met 2,5mm2 kabel 'win' je dan 0,2W. Niet niets, maar of dit nou echt de moeite is om de 'overdimensioneren'...

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

a2aan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:52:
[...]

Als iemand iets anders dan het originele snoer in de AC-socket van zijn/haar Zendure heeft gestopt, lijkt me dat zeer vermeldenswaardig, maar voor zover ik weet heeft niemand dat hier tot nog toe gemeld...

En hoe groot is het probleem nou echt, dat je wilt oplossen met dikkere aders? Als mijn berekening klopt 'verlies' je bij 10A zo'n 0,3W, over een lengte van 3m 1,5mm2 kabel (ruim genomen, want weet niet precies hoe lang die kabel is). Met 2,5mm2 kabel 'win' je dan 0,2W. Niet niets, maar of dit nou echt de moeite is om de 'overdimensioneren'...
Bij erg dunne kabels heb je weinig speling. Als een kabel net niet helemaal OK is.

Voor mijn gemoedstoestand wilde is liefst gewoon alles een beetje beefy aansluiten.

• R1chardTM
  • Nu online
Heb mijn batterij net binnengekregen, maar helaas mist de bijbestelde P1 meter... Wordt dus contact opnemen met support en helaas dan nu maar even een vast schema instellen.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:44

PeaceNlove

Deugleuter

R1chardTM schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:20:
Heb mijn batterij net binnengekregen, maar helaas mist de bijbestelde P1 meter... Wordt dus contact opnemen met support en helaas dan nu maar even een vast schema instellen.
Ze versturen vaak met meerdere pakketten uit verschillende magazijnen, het kan goed zijn dat het gewoon goedkomt en je P1 in een apart pakketje komt.

• Ben(V)
  • Nu online
Fairy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:04:
[...]

Bij erg dunne kabels heb je weinig speling. Als een kabel net niet helemaal OK is.

Voor mijn gemoedstoestand wilde is liefst gewoon alles een beetje beefy aansluiten.
Kabels zijn zelden niet OK, als er iets niet OK is zijn dat de aansluitingen.
Ik heb nog nooit gehoord van een kabelbreuk zonder externe oorzaak.

Je gaat dus iets wat fabrieksmatig gemonteerd en getest is, vervangen door een connector waarvan je niet zeker weet of het de juiste is en dus goed past alleen maar om een dikkere kabel te hebben wat geen voordeel oplevert?

PS
Heb je een moment schroevendraaier en weet je het juiste moment waarmee de schroeven van de connector aangedraaid moeten worden?
En hebt je goede krimptang en de juiste adereinde hulzen om de boel professioneel te monteren?

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:27
Ben(V) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:23:
[...]

Je gaat dus iets wat fabrieksmatig gemonteerd en getest is, vervangen door een connector waarvan je niet zeker weet of het de juiste is en dus goed past alleen maar om een dikkere kabel te hebben wat geen voordeel oplevert?

PS
Heb je een moment schroevendraaier en weet je het juiste moment waarmee de schroeven van de connector aangedraaid moeten worden?
En hebt je goede krimptang en de juiste adereinde hulzen om de boel professioneel te monteren?
Misschien kan het ook zijn om die orginele kabel te sparen.
Moest ik een originele kabel kunnen bijkopen zou ik dat ook doen en daar dan een stuk afknippen.
Om een of andere reden vind ik dat toch een lastige om die orginele stekker er af te knippen (ik weet het dat klinkt bizar; misschien een autistisch trekje ;) )...
En ja ik heb een krimptang en de juiste buishulsjes om over een kabel te steken, dewelke je dus ook nodig hebt als je er een stuk af knipt...

Tom

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Fairy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:04:
[...]

Vervang je van alle apparaten in je woning die veel stroom kunnen gebruiken de standaard elektrakabels?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ben(V) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:23:
[...]

PS
PS. Ja ik heb een moment schroevendraaier en ja ik heb een adereindhulstang en de juiste adereindhulzen.
Daar waar mogelijk (en opgegeven) draai ik ze inderdaad correct aan, zoals ook in mijn onderverdeler.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Fire71 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:31:
[...]

Vervang je van alle apparaten in je woning die veel stroom kunnen gebruiken de standaard elektrakabels?
Uiteraard niet, maar dit apparaat draait 24/7 en dan geeft een dikkere kabel mij een beter gevoel. Mijn inverters zijn allemaal 3600 watt, die heb ik ook aangesloten met 4mm² ipv 2.5mm². Ik heb het materiaal toch liggen, dus waarom niet gebruiken?

Of het nu strikt noodzakelijk is doet er niet toe. Maar als er geen alternatief is dan leg ik me er bij neer. Was fijn geweest om ook de originele kabel intact te laten.

Ik heb namelijk geen 3 meter nodig, maar was leuk als ik die kon bewaren voor later ooit bij verhuizen of wat dan ook.

[ Voor 23% gewijzigd door Fairy op 07-04-2026 12:36 ]

• Ben(V)
  • Nu online
Tja dan zou Zendure dus eigenlijk hele kabels moeten verkopen met een CEE steker eraan in plaats van een Schuko.

Overigens is de Schuko die aan de Zendure kabel zit van prima kwaliteit en kan in mijn ogen best continu die 2400W aan.
Het probleem is dat verreweg de meest wcd's die in woonhuizen zitten echt niet geschikt zijn voor continue zware belasting, die dingen zijn nog steeds ontworpen voor het aansluiten van lampen of kort durende belasting.
En als ze dat wel zijn is het lastig ze te onderscheiden van de slechte op alleen hun specs.

En ja een wasmachine trekt wel 3000W of meer, maar doet dat maar ongeveer 10 minuten per wasbeurt en je inductieplaat staat ook niet de halve dag aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 07-04-2026 12:43 ]

• R1chardTM
  • Nu online
PeaceNlove schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:22:
[...]

Ze versturen vaak met meerdere pakketten uit verschillende magazijnen, het kan goed zijn dat het gewoon goedkomt en je P1 in een apart pakketje komt.
Ah thx ja dat zou ook kunnen, maar kan daar nergens een ander tracking nummer voor vinden, dus toch maar een support ticket aangemaakt. Dan kan het in ieder geval gecontroleerd worden.
Pagina: 1 ... 215 216 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.