• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:51
Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:19:
Er kan nooit meer dan 32A gezamenlijk uit PV + Batterij komen, daar zorgen hun eigen 16A groep automaten voor.
Dus 40A kan nooit en als je ergens 40A wilt gebruiken op een fase dan vliegt de hoofdautomaat er uit als er geen PV en/of batterij is.
Het gaat mij juist om de combinatie van PV/batterij + levering vanuit het net. Het simpele voorbeeld had ik al gegevens: je zet 4x3kw straalkachels aan, die allemaal netjes achter hun eigen B16 achter een gezamenlijke ALS zitten. Die worden gevoed door 40A vanuit het net, PLUS 10A vanuit je Zendure 2400AC. Zonder dat er een automaat uitklapt. Totdat die 40A ALS affikt. Dat affikken kan, en moet je tegen beveiligen. Dat is het hele idee van groepenkastcomponenten. Zorgen dat dingen niet in de fik kúnnen vliegen, doordat er voor die tijd een automaat ingrijpt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:30
De maximale belasting wat je op een fase mag aansluiten is 25A meer mag je niet op een fase aansluiten en als je een enkel fase systeem heb is dat 35A, dan blijf je ruim binnen die 40A die een ALS mag verwerken.

Jouw situatie kun je maken maar, mag niet en is altijd heel onverstandig.
Theoretisch kun je dan 3x16A = 48A door een ALS trekken als je alles op dezelfde fase hebt aangesloten
Waarschijnlijk gaat je ALS dan kapot en loopt er niets meer.

Overigens levert een Zendure max 10A dus loopt er dan max 42A door de ALS, daar kan hij wel tegen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hi,

Intussen al bij een hoop topics van merken thuisbatterijen aangekomen en nu eindelijk bij Zendure.
Heb met de vrouw gesproken en die zit niet te springen om meteen €5k in een accu te steken (en gelijk heeft ze).
Wel is het zo dat als ik nu een merk kies, dan zit ik er ook aan vast, want 2 merken door elkaar dat werkt elkaar tegen. Als ik dan kijk naar de merken dan is Zendure volgens mij een van de meest volwassen bedrijven, kwalitatief goed, goede RTE maar wel wat duurder. Wil wel de CT meter gebruiken, die is volgens mij sneller en accurater, ook al heb ik een DSMR5 meter. prijs is toch gelijk en wat CT klemmen aanleggen kan bij mij makkelijk.

Ik was eerst heel erg gefixeerd om 15kWh te nemen, maar misschien is het in mijn geval beter om te beginnen met minder. Zodra ik de besparing in beeld heb, kunnen we altijd nog besluiten tot meer (als die accu's er dan nog zijn).

Ik denk nu aan de SolarFlow 2400 Pro of de AC+ met 2 batterijen. Pro heb ik niet nodig, maar zou het zonde vinden om geen MPPT's te hebben en ze dan toch nog ergens voor te kunnen gebruiken.

Ik heb ruim 10.000 kWh bruto opwek uit mijn solar installatie per jaar
Daarnaast heb ik een PHEV met een 9kWh accu die ik elke dag volledig moet opladen doordeweeks.
Nog geen warmtepomp, maar wel voornemens om 1 split airco te nemen om de woonkamer te verwarmen om het gasverbruik te temperen (die gaat het grootste verschil maken denk ik in de (gas) kosten).

1. Ik heb géén idee hoe ik de terugverdientijd moet uitrekenen.
2. Ik vind het mooi om mijn nachtelijk verbruik op 0 te krijgen met de accu (300 watt continu als de auto niet laad)
3. Uiteindelijk wil ik ook zo snel mogelijk de investering terugverdienen
4. Ik heb nu Zonneplan voor stroom en gas, maar als er betere zijn voor de batterij dan kan ik switchen.

Ik sta open voor goed commentaar. Ik moet een knoop door gaan hakken en ik pingel steeds tussen de duurste (Zendure) en de goedkoopste (Marstek) oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-giZrivTRRmtvk2IKmt0J32dxWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BhmnR1dPRV1rKuP9OefUNkal.png?f=fotoalbum_large

Plaatje van de stroom uit de P1. In 2020 daar gaan wonen dus die is niet compleet.
In 2024 is de PHEV gekomen.

Er is dus stroom zat die weer het net op gaat. De groene balkjes is de stroom die is teruggeleverd en niet direct gebruikt, dat is bij mij best veel. Ik haal soms pieken van 13.000 watt en dan zit ik op mijn werk en verbruik ik vrijwel niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOIVCmhZgkpHP4Ol7QLlttLpCQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hQh6q7nUCxbqfk2YCBjdxHBO.png?f=fotoalbum_large

Voor de volledigheid ook het gasverbruik.

[ Voor 31% gewijzigd door Fairy op 01-04-2026 15:01 ]

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:55

koboy

Heb een idee voor een icon

a2aan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:28:
[...]

Dit is de situatie waar ik op doelde. Zonder PV/thuisbatterij kan de 40A ALS gedurende 30-120min overbelast worden voordat de hoofdautomaat afschakelt. Mét PV/thuisbatterij kan dit (in theorie) oneindig doorgaan. Dat is dus minder veilig dan het was, en daar moet je 'iets' mee, lijkt me.

[...]

Dat zou ik hopen, maar als ik een euro zou krijgen van alle mensen die in Nederland nog 40A ALS'en in hun meterkast hebben, i.c.m. een 35A/40A aansluiting, waar later PV en/of thuisbatterijen aan zijn toegevoegd... En als ik hier mopper, wordt ik zowat voor gek verklaard (niet kunnen lezen, niet kunnen begrijpen, etc,).
Maar het probleem ligt niet in de PV/Accu. Het probleem zit er in dat er 50A aan verbruikers achter een ALS zit. De nette oplossing zou zijn om een extra ALS te plaatsen en de groepen te verdelen. Dan kun je nog steeds profiteren van 40A van het net en 10A van PV/accu. Maar een ALS kost 200 euro, en een 40A automaat een paar tientjes.....
N.B. er mogen maar 4x16A groepen achter een standaard ALS zitten. Zou me niet verbazen als een 40A ALS ruimte moet hebben om de uitschakel vertraging van een automaat op te vangen.

Op het moment dat je zelf (lees ongecertificeerd) in je groepenkast aan het kleuteren gaat heb je verzekering technisch zowiezo een probleem. Zendure helpt nog enigszins door als je boven de 3000W komt via HEMS een handtekening van een electricien te vragen.....
Er is een reden dat ik minder bang ben voor brand vanuit mijn Zendure binnen dan voor het handige doe-het-zelf werk in de groepenkast ergens bij de buren.

Edit: ten aanzien van je aansluiting: als je nog 3x25A kunt krijgen op korte termijn meteen doen. Per 1 juli hebben kleinverbruikers geen prioriteit meer op uitbreiding van belangrijke gebruikers (ziekenhuis, gemeente, brandweer), en de kans dat je flink moet wachten is dan groot. Als er nu geen ruimte is voor een grote aansluiting maar nog wel voor een paar thuisupgrades krijg je die nu nog. Na 1 juli niet...

[ Voor 10% gewijzigd door koboy op 01-04-2026 15:05 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Ben(V)
Fairy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:51:
Hi,

Intussen al bij een hoop topics van merken thuisbatterijen aangekomen en nu eindelijk bij Zendure.
Heb met de vrouw gesproken en die zit niet te springen om meteen €5k in een accu te steken (en gelijk heeft ze).
Wel is het zo dat als ik nu een merk kies, dan zit ik er ook aan vast, want 2 merken door elkaar dat werkt elkaar tegen. Als ik dan kijk naar de merken dan is Zendure volgens mij een van de meest volwassen bedrijven, kwalitatief goed, goede RTE maar wel wat duurder.

Ik was eerst heel erg gefixeerd om 15kWh te nemen, maar misschien is het in mijn geval beter om te beginnen met iets minder.

Ik denk nu aan de SolarFlow 2400 Pro of de AC+ met 2 batterijen.

Daarnaast heb ik een PHEV met een 10kWh accu die ik elke dag volledig moet opladen doordeweeks.
Nog geen warmtepomp, maar wel voornemens om 1 split airco te nemen om de woonkamer te verwarmen om het gasverbruik te temperen (die gaat het grootste verschil maken denk ik in de (gas) kosten).

2. Ik vind het mooi om mijn nachtelijk verbruik op 0 te krijgen met de accu (300 watt continu als de auto niet laad)
4. Ik heb nu Zonneplan voor stroom en gas, maar als er betere zijn voor de batterij dan kan ik switchen.

Ik sta open voor goed commentaar. Ik moet een knoop door gaan hakken en ik pingel steeds tussen de duurste (Zendure) en de goedkoopste (Marstek) oplossing.

[Afbeelding]

Plaatje van de stroom. In 2020 daar gaan wonen dus die is niet compleet.
Bekijk wat je verbruik is gedurende de tijd dat je geen zon hebt en begin om dat te compenseren.
Dus kan je de batterij met de solar dagelijks opladen zodat je het verbruik in de nacht kunt compenseren.
Over het algemeen is een 2400+ zonder extra batterij daar al voldoende voor, maar dat is uiteraard afhankelijk van je situatie.
Heb je bijvoorbeeld een warmtepomp dan kun je wat meer capaciteit nodig hebben in het voor en najaar.

Een 2400Pro is niet zinvol als je al een PV installatie hebt.
Dat zijn string omvormers waarbij veel panelen in serie aangesloten zijn, die kun je niet op een 2400 pro aansluiten.
Je kunt daar maar vier losse panelen op aansluiten

Kijk hoe dat gaat werken en je kunt altijd nog uitbreiden.
In de winter is er toch nooit voldoende zon om dat met een batterij op te kunnen vangen.

Handelen op de onbalansmarkt moet je in willen duiken en begint ook steeds minder interressant te worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:04:
[...]

Bekijk wat je verbruik is gedurende de tijd dat je geen zon hebt en begin om dat te compenseren.
Dus kan je de batterij met de solar dagelijks opladen zodat je het verbruik in de nacht kunt compenseren.
Over het algemeen is een 2400+ zonder extra batterij daar al voldoende voor, maar dat is uiteraard afhankelijk van je situatie.
Heb je bijvoorbeeld een warmtepomp dan kun je wat meer capaciteit nodig hebben in het voor en najaar.

Een 2400Pro is niet zinvol als je al een PV installatie hebt.
Dat zijn string omvormers waarbij veel panelen in serie aangesloten zijn, die kun je niet op een 2400 pro aansluiten.
Je kunt daar maar vier losse panelen op aansluiten

Kijk hoe dat gaat werken en je kunt altijd nog uitbreiden.
In de winter is er toch nooit voldoende zon om dat met een batterij op te kunnen vangen.

Handelen op de onbalansmarkt moet je in willen duiken en begint ook steeds minder interressant te worden.
Dank je. Voor de nacht laad ik ook de auto op, dus leegtrekken ga ik toch wel doen. Vandaar dat ik dan wel naar 2 accu's neig. Maar het blijft een flinke investering en ik heb echt geen idee wanneer ik dat terugverdien, want uiteindelijk koop je die accu niet omdat ie zo mooi in de weg staat ;)

Als er nog een goede deal of kortingscode is voor de Zendure (weet niet of ik dat mag vragen hier, vast wel) dan houd ik me aanbevolen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 01-04-2026 15:50 ]

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:27
gielz schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:07:
[...]

Vanaf 3000 watt krijg je deze melding;
[Afbeelding]
Ik heb 3 Hypers en een SF800 Pro, daarmee kan ik 4600 W laden en 4400 W ontladen.
De 3000 W limiet is eenvoudig te omzeilen, ik haal 2 Hypers uit Hems en laat ze elk 1200 W laden.
De 3e Hyper en SF800Pro laat ik in Hems, samen komen die niet boven de 3000 W
Ze zitten wel allemaal achter een eigen automaat.
Het voordeel is dat de laat/ontlaad tijd korter is.
Het blijft meestal niet lang achterelkaar zonnig en de mooie piek tarieven om terug te leveren zijn ook maar kort.

Mijn zonnepanelen deden vandaag met een strak zonnetje nog een stapje meer, samen leverden die 6000 W terug nadat de batterijen vol waren.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:25

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Jetro schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:17:
Hoe zit het eigenlijk met betrekking tot de verzekering en een thuisbatterij ?
Ik heb er gisteren de polisvoorwaarden van mijn ANWB-woonverzekering (=combi opstal, inboedel en aansprakelijkheid) bijgepakt om te zien wat die ervan zeggen. Niets over kunnen vinden, dus lijkt het me geen probleem hier.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Devke schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:10:
[...]

Op je laatste vraag. Ik heb er een kWh MID meter van HW tussen hangen. Ik zie ook dat laden iets meer kost en ontladen iets minder is dan Zendure zelf aangeeft. Ik heb een HW batterij staan en een Accumate en zie daar precies hetzelfde.
Tja, Zendure moet toch íéts doen om die RTE zo hoog te krijgen? :+

<John O`Mill>

• Ben(V)
Fairy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:28:
[...]

Dank je. Voor de nacht laad ik ook de auto op, dus leegtrekken ga ik toch wel doen. Vandaar dat ik dan wel naar 2 accu's neig. Maar het blijft een flinke investering en ik heb echt geen idee wanneer ik dat terugverdien, want uiteindelijk koop je die accu niet omdat ie zo mooi in de weg staat ;)
De truc is laden bij solar overschot en ontladen als je te kort komt.
Is natuurlijk niet altijd mogelijk maar je EV alleen 's nachts laden is minder handig, ook daar geld maximaal laden als er solar overschot is.

Als je echt alleen maar 's nacht je EV kunt laden wordt het batterij plaatje natuurlijk anders dan moet je kijken hoeveel je EV dagelijks verbruikt en daar je batterij capaciteti op aanpassen.

Wat een batterij voor je doet is overschot solar opslaan wat je anders aan het net terug levert en verbruiken als je tekort komt.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:50:
[...]

De truc is laden bij solar overschot en ontladen als je te kort komt.
Is natuurlijk niet altijd mogelijk maar je EV alleen 's nachts laden is minder handig, ook daar geld maximaal laden als er solar overschot is.

Als je echt alleen maar 's nacht je EV kunt laden wordt het batterij plaatje natuurlijk anders dan moet je kijken hoeveel je EV dagelijks verbruikt en daar je batterij capaciteti op aanpassen.

Wat een batterij voor je doet is overschot solar opslaan wat je anders aan het net terug levert en verbruiken als je tekort komt.
Als ik thuis kom, voornamelijk buiten de zomer dan dan is de zon al onder. Dus het lader gebeurd dan 's nachts. Ik heb even gespiekt en dat varieert tussen de 7 en 9 kwH, komt overeen met de capaciteit van de batterij van de auto (8,9kWh).

Op dit moment heb ik ook wel eens dagen dat ik eerder thuis ben, dan druk ik wel ff op het knopje dat ie direct laad, dan pak ik nog net even wat zon mee, maar dat is meer uitzondering dan regel.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jan-tweak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:14:
[...]
Als je mogelijk naar meer output vermogen zit te wachten kun je mogelijk wachten op de nog niet officeel aangekondigde SF3600, tenminste kwam deze hier al eens voorbij.
Daar wilde ik aanvankelijk ook op wachten, maar heb gisteren besloten dat toch niet te doen. Het punt is dat die 3600 waarschijnlijk pas op de Intersolar 2026 (23-25 juni 2026) bekendgemaakt wordt. Dat betekent nog niet dat die meteen leverbaar is. Bovendien: leverbaar betekent nog niet toegelaten voor de NL- of B-markt. Daar gaat dan ook nog een tijdje overheen.
Het zou me niet verbazen als je dan pas eind dit jaar kunt bestellen.

En installeren zonder die keuring/toelating betekent (mogelijk?) dat je niet verzekerd bent voor incidenten met dat apparaat… :X

<John O`Mill>

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44
Klopt het dat als je buitenhuis bent (dus buiten je wifi netwerk) je apparaten in de Zendure app als offline staan? Heb daar eigenlijk altijd last van, maar kan me voorstellen dat het alleen werkt als je op het wifi netwerk van de batterij/meter zit.

Wel irritant trouwens. Neem aan dat de batterij wel gewoon aan het (ont)laden is...

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:39
Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:39:
Die PowerCon is toch de connector aan de device kant?
En heeft de door Zendure meegeleverde snoer plus connector dan wel een CE keurmerk?
ja, dat moet. sterker nog dat staat er ook gewoon op.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jan-tweak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:26:
[...]
dus zeker als je 2 Zendures groepen wilt kun je veel beter twee alamats nemen, qua kosten is dat nauwelijks meer.
dit was mijn oplossing.
[Afbeelding]
Daar heb je fikse jongens voor gebruikt: 4 eenheden breed voor één aansluiting.

Ik heb in de onderverdeler op zolder nog net 4 eenheden vrij en daar komen twee Zendures (op 2 fases) op.
Daarom heb ik voor een alamat van één eenheid breed gekozen plus een tussenmeter van één eenheid breed. Zo kan ik twee Zendures netjes aansluiten binnen 4 eenheden ruimte.

<John O`Mill>

• Jan-tweak
Hippe Lip schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:01:
[...]

Daar wilde ik aanvankelijk ook op wachten, maar heb gisteren besloten dat toch niet te doen. Het punt is dat die 3600 waarschijnlijk pas op de Intersolar 2026 (23-25 juni 2026) bekendgemaakt wordt. Dat betekent nog niet dat die meteen leverbaar is. Bovendien: leverbaar betekent nog niet toegelaten voor de NL- of B-markt. Daar gaat dan ook nog een tijdje overheen.
Het zou me niet verbazen als je dan pas eind dit jaar kunt bestellen.

En installeren zonder die keuring/toelating betekent (mogelijk?) dat je niet verzekerd bent voor incidenten met dat apparaat… :X
voor NL is er gelukkig geen keuring, voor Belgie is er die keuze dus niet, en iets kopen waar er geen keuring voor is is wel een behoorlijk risico, stel dat deze er niet door komt.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:18

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb net mijn AC2400 en 1 AB3000X module opgehaald en neergezet. Ik heb de gok genomen met mijn HW P1 meter en zowaar… hij werkte direct.

HW1-P1-G1
Versie 6.0206

Soms is het wel eens fijn om geluk te hebben :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Jan-tweak
Hippe Lip schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:10:
[...]

Daar heb je fikse jongens voor gebruikt: 4 eenheden breed voor één aansluiting.

Ik heb in de onderverdeler op zolder nog net 4 eenheden vrij en daar komen twee Zendures (op 2 fases) op.
Daarom heb ik voor een alamat van één eenheid breed gekozen plus een tussenmeter van één eenheid breed. Zo kan ik twee Zendures netjes aansluiten.
klopt, maar de rest is ook van Schneider en ik had de ruimte, die tweede was overigens een kWh meter van HomeWizard en dat is natuurlijk niet echt nodig. :)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:52
Basekid schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:03:
Klopt het dat als je buitenhuis bent (dus buiten je wifi netwerk) je apparaten in de Zendure app als offline staan? Heb daar eigenlijk altijd last van, maar kan me voorstellen dat het alleen werkt als je op het wifi netwerk van de batterij/meter zit.

Wel irritant trouwens. Neem aan dat de batterij wel gewoon aan het (ont)laden is...
Dit lijkt me gek? Als je op afstand verbinding met je thuisnetwerk hebt, zou je die apparaten toch als online moeten zien? Ze hebben connectie met je router, niet met je telefoon…?

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:22
Wat is het verhaal met het probleem met de HomeWizard P1 meter? Want ik las daar hier wat van, en ik heb dus ook die HW P1, al jaren, naar volle tevredenheid, maar als die niet werkt met Zendure valt Zendure dus af.

Is, en zo ja, hoe, dat te controleren?

Och ja, je moet toch wat he.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02:38
Just_A_User schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:35:
Wat is het verhaal met het probleem met de HomeWizard P1 meter? Want ik las daar hier wat van, en ik heb dus ook die HW P1, al jaren, naar volle tevredenheid, maar als die niet werkt met Zendure valt Zendure dus af.

Heb je de zoekfunctie al even gebruikt?

• Ben(V)
Hippe Lip schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:40:
[...]

Ik heb er gisteren de polisvoorwaarden van mijn ANWB-woonverzekering (=combi opstal, inboedel en aansprakelijkheid) bijgepakt om te zien wat die ervan zeggen. Niets over kunnen vinden, dus lijkt het me geen probleem hier.
Ik las hier dat het bij de ANWB bij de inboedelverzekering is meeverzekerd.
https://www.veenstradejong.nl/blog/thuisbatterij-verzekeren/

• Pakhaas
Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:44:
[...]

Ik las hier dat het bij de ANWB bij de inboedelverzekering is meeverzekerd.
https://www.veenstradejong.nl/blog/thuisbatterij-verzekeren/
Dat de batterijen wel/niet onder de inboedel vallen is niet zo spannend. Die paar duizend euro overleef ik wel.
Ik denk de verzekeringsvraag meer gaat of je bent gedekt als je huis afbrand.

[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 01-04-2026 16:48 ]

• Ben(V)

Uiteraard klopt dat.
Je router houd elk verkeer vanaf het internet tegen dus ook jouw telefoon.
Je telefoon moet contact kunnen maken met je Zendure batterij die op je lan zit.

Wil je dat kunnen, installeer ergens in je Lan een VPN server en maak een verbinding naar je Lan met een Vpn client.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:22
Pakhaas schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:37:
[...]

Heb je de zoekfunctie al even gebruikt?
Ja, dat had ik, maar op de verkeerde term, want met Homewizard vind je heel veel. Inmiddels zie ik dat er verschillende HW P1's zijn, ik heb schijnbaar een HWE-P1-G1 met softwareversie 6.0206. Dat lijkt, volgens een tabelletje in dit topic een combinatie te zijn die werkt.

Edit; ik heb ook een DSMR 5 versie elektra meter als ik het goed heb, want met de vorige meter had ik een externe voeding nodig om de HW P1 te laten werken, maar sinds de nieuwe meter is dat ook niet meer nodig. Volgens mij was dat alleen maar zo bij/vanaf DSMR 5?

[ Voor 23% gewijzigd door Just_A_User op 01-04-2026 16:55 ]

Och ja, je moet toch wat he.

• Ben(V)
Op dit moment is een HW P1 nemen voor een Zendure een gok spelletje of het wel of niet gaat werken.
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen tenzij je er al een hebt.

• Ben(V)
Pakhaas schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:47:
[...]

Dat de batterijen wel/niet onder de inboedel vallen is niet zo spannend. Die paar duizend euro overleef ik wel.
Ik denk de verzekeringsvraag meer gaat of je bent gedekt als je huis afbrand.
Alle opstal verzekeringen dekken brand en hebben geen uitsluitende voorwaarden voor brandoorzaken, behalve brandstichting door de verzekeringnemer.

Uiteraard stellen ze wel dat alles volgens de geldenede normen geïnstalleerd moet zijn.

gielz schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:15:
[...]

Boven de 3000 watt worden de papieren gecontroleerd als het goed is. @Taro jij had dit toch doorlopen?

Zelf stuur ik hem aan via Home Assistant zonder handtekening.
Klopt, voor 7200 Watt akkoord gekregen na 3x opnieuw indienen incl. factuur elektricien :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Pakhaas
Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:00:
[...]

Alle opstal verzekeringen dekken brand en hebben geen uitsluitende voorwaarden voor brandoorzaken, behalve brandstichting door de verzekeringnemer.

Uiteraard stellen ze wel dat alles volgens de geldenede normen geïnstalleerd moet zijn.
De ene verzekeraar stelde andere eisen (alleen door erkend installateur of iemand die het keurt) en de ander stelde geen eisen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:26
[...]

Als er nog een goede deal of kortingscode is voor de Zendure (weet niet of ik dat mag vragen hier, vast wel) dan houd ik me aanbevolen :)
Mijn gratis tip: niet nu een accu kopen. Je schrijft 'dat het tijd is om nu een keuze te maken' maar waarom dan? Ik zie nul aanleiding om een batterij te kopen. Een goed plan begint met een doel/wens, dan een analyse van hoe je daar komt en wat er nodig is aan spullen. Dan kun je kosten en baten op een rij zetten. Obv je post en je vragen is de aanleiding er niet echt en snap je de materie ook nog niet zo goed.
Paar maanden studeren en nadenken gaan je geld opleveren! De grootste besparing is het niet uitgeven van 5k als je t niet nodig hebt

• Gramser
Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:48:
[...]

Uiteraard klopt dat.
Je router houd elk verkeer vanaf het internet tegen dus ook jouw telefoon.
Je telefoon moet contact kunnen maken met je Zendure batterij die op je lan zit.

Wil je dat kunnen, installeer ergens in je Lan een VPN server en maak een verbinding naar je Lan met een Vpn client.
Oh! Ik interpreteerde 'm verkeerd. Maar je HEMS blijft wel gewoon benaderbaar.
Hippe Lip schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:43:
[...]

Tja, Zendure moet toch íéts doen om die RTE zo hoog te krijgen? :+
Doen ze allemaal. Daarom schreef ik het ook. 3 merken hier, alle 3 hetzelfde.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaon6TH0S_dvpeCfoG9C-HlPMr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwK8pq8utVLEjPI4HYys8aPy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKoHsbSYCoc97MnRkNJ2sZfmG0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXeLaPnZxPHeLZIaRyF4ATRO.jpg?f=fotoalbum_large

Tsja hier toch niet. Ik zal wel een denkfout maken. Netto hetzelfde, maar kan het zijn dat de Zendure wel het direct verbruik van de panelen meeneemt en HW niet, ofzo?

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:05
Fairy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:51:
Hi,

Wel is het zo dat als ik nu een merk kies, dan zit ik er ook aan vast, want 2 merken door elkaar dat werkt elkaar tegen. Als ik dan kijk naar de merken dan is Zendure volgens mij een van de meest volwassen bedrijven, kwalitatief goed, goede RTE maar wel wat duurder. Wil wel de CT meter gebruiken, die is volgens mij sneller en accurater, ook al heb ik een DSMR5 meter. prijs is toch gelijk en wat CT klemmen aanleggen kan bij mij makkelijk.

Ik was eerst heel erg gefixeerd om 15kWh te nemen, maar misschien is het in mijn geval beter om te beginnen met minder. Zodra ik de besparing in beeld heb, kunnen we altijd nog besluiten tot meer (als die accu's er dan nog zijn).

Ik denk nu aan de SolarFlow 2400 Pro of de AC+ met 2 batterijen. Pro heb ik niet nodig, maar zou het zonde vinden om geen MPPT's te hebben en ze dan toch nog ergens voor te kunnen gebruiken.

Daarnaast heb ik een PHEV met een 9kWh accu die ik elke dag volledig moet opladen doordeweeks.

[Afbeelding]

Plaatje van de stroom uit de P1. In 2020 daar gaan wonen dus die is niet compleet.

Er is dus stroom zat die weer het net op gaat. De groene balkjes is de stroom die is teruggeleverd en niet direct gebruikt, dat is bij mij best veel. Ik haal soms pieken van 13.000 watt en dan zit ik op mijn werk en verbruik ik vrijwel niets.

[Afbeelding]

Voor de volledigheid ook het gasverbruik.
P1 mon gebruiker zie ik.

Batterij kopen en terugverdienen, dat is lastig uit te rekenen, teveel factoren om mee te nemen.

wat mijn advies: Warmtepomp installeren, beter warmte comfort dan een airco.
Heb zelf een daikin en test een winter de woonkamer te verwarmen. wordt snel warm maar als je uitzet dan daalt de temperatuur net zo hard omlaag. Continu verwarmen heb je meer warmte + warmte comfort voor je elektriciteit dan een airco .

Dat verdien je eerder terug dan een thuisbatterij.
Ik vind het mooi om mijn nachtelijk verbruik op 0 te krijgen met de accu (300 watt continu als de auto niet laad)
Hier nacht continu van rond de 200W zonder warmtepomp (met 500W) heb ik aan een HW PIB van 2,4 kWh bruikbare capaciteit genoeg om van april t/m sept van 20:00 t/m 6:00 door te komen.
Dan PV weer genoeg opwek voor NOM. ( met warmtepomp dus rond de 6 kWh capaciteit)

Heb nu begin maart Zendure 2400 AC + 4 batterijen (11,52 kWh capaciteit +/- 2750 euro) bruikbaar =/- 9,52 kWh is ruim voldoende voor mijn verbruik, iedere dag nu ongeveer 5 kWh duur terug het net met dynamisch contract.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAzv52f9KCrqlKQqYGSyBL-Mo5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cJhjZXlonOlf6eecqLAEt5Gp.png?f=fotoalbum_large
Ga rustig even narekenen wat het beste is voor je eigen situatie.
Haast een batterij kopen is niet slim, denk dat ze nog wel in prijs gaan dalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wai_AM op 01-04-2026 19:28 ]

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:40

Nicap

Tsssk....

Fr33z schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:12:
[...]

Mijn gratis tip: niet nu een accu kopen. Je schrijft 'dat het tijd is om nu een keuze te maken' maar waarom dan? Ik zie nul aanleiding om een batterij te kopen. Een goed plan begint met een doel/wens, dan een analyse van hoe je daar komt en wat er nodig is aan spullen. Dan kun je kosten en baten op een rij zetten. Obv je post en je vragen is de aanleiding er niet echt en snap je de materie ook nog niet zo goed.
Paar maanden studeren en nadenken gaan je geld opleveren! De grootste besparing is het niet uitgeven van 5k als je t niet nodig hebt
Tja, op zich een goede tip.
Ik hoef nu op zich ook geen keuze te maken, maar zit toch wel een beetje op de wip.
We krijgen vermoedelijk pas in augustus/september de sleutel van ons nieuwe huis. Nu batterijen aanschaffen heeft nu nog weinig zin, maar...
Ik heb het idee dat het hele batterij gedoe in NL nog maar net begint. En dat hoe dichterbij het afschaffen van het salderen je komt hoe groter de vraag gaat zijn van batterijen. Dat is op zich goed voor de concurrentie, maar in algemene zin is het hoe meer vraag hoe hoger de prijs. Tel daar die shitshow van Trump bij op en dat maakt alles uit Azie ook niet voordeliger de komende maanden.
Het gaat in mijn geval maar om 8 kWh, dus investering valt nog wel mee.

• Fr33z
Nicap schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:28:
[...]

Ik hoef nu op zich ook geen keuze te maken, maar zit toch wel een beetje op de wip.
We krijgen vermoedelijk pas in augustus/september de sleutel van ons nieuwe huis. Nu batterijen aanschaffen heeft nu nog weinig zin, maar...
Ik heb het idee dat het hele batterij gedoe in NL nog maar net begint. En dat hoe dichterbij het afschaffen van het salderen je komt hoe groter de vraag gaat zijn van batterijen. Dat is op zich goed voor de concurrentie, maar in algemene zin is het hoe meer vraag hoe hoger de prijs. Tel daar die shitshow van Trump bij op en dat maakt alles uit Azie ook niet voordelige de komende maanden.
Dan zou ik helemaal wachten. De ontwikkeling is inderdaad vollop gaande en de prijsdalingen gaan echt hard. Dus vrijwel zeker koop je volgend jaar 5 kWh tegen de prijs van nu bijv 3. Met een nieuw huis is er genoeg te puzzelen en leuks te doen, zeker als t gaat om verduurzamen en geld besparen. Ik zou dan zeker eerst met de warmtepomp e.d. aan de slag gaan vanaf augustus en zorgen dat je voor de winter gasloos bent. Dat zet echt zoden aan de dijk.

• Gramser
Op een gegeven moment wordt de boel gewoon niet goedkoper. Misschien wel duurder. We zagen het met zonnepanelen en met warmtepompen. De zonnepanelenmarkt is verzadigd en zonder salderen minder lucratief dus die prijzen dalen. Warmtepompen gedaald maar dat zal niet veel verder dalen, net als airco’s. Bij thuisbatterijen moet de hausse nog beginnen, denk ik. En dan worden ze nog een tijdje schaars ook, waardoor de prijs stabiliseert.

Tot zover mijn glazen bol.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:40

Nicap

Tsssk....

Fr33z schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:31:
[...]

Dan zou ik helemaal wachten. De ontwikkeling is inderdaad vollop gaande en de prijsdalingen gaan echt hard. Dus vrijwel zeker koop je volgend jaar 5 kWh tegen de prijs van nu bijv 3. Met een nieuw huis is er genoeg te puzzelen en leuks te doen, zeker als t gaat om verduurzamen en geld besparen. Ik zou dan zeker eerst met de warmtepomp e.d. aan de slag gaan vanaf augustus en zorgen dat je voor de winter gasloos bent. Dat zet echt zoden aan de dijk.
Het gaat om een nieuwbouwwoning met grondwarmtepomp. Verduurzamen hoeft na het ontvangen van de sleutel niet meer.
Helaas heeft iedereen weer een ander merk glazen bol zonder garantie :)

• Gramser
Gramser schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tsja hier toch niet. Ik zal wel een denkfout maken. Netto hetzelfde, maar kan het zijn dat de Zendure wel het direct verbruik van de panelen meeneemt en HW niet, ofzo?
Niemand die z’n glazen bol hierover wil laten schijnen..?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wai_AM schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:23:
[...]

P1 mon gebruiker zie ik.

Batterij kopen en terugverdienen, dat is lastig uit te rekenen, teveel factoren om mee te nemen.

Heb zelf een daikin en test een winter de woonkamer te verwarmen. wordt snel warm maar als je uitzet dan daalt de temperatuur net zo hard omlaag. Continu verwarmen heb je meer warmte + warmte comfort voor je elektriciteit dan een airco .

[...]

Hier nacht continu van rond de 200W zonder warmtepomp (met 500W) heb ik aan een HW PIB van 2,4 kWh bruikbare capaciteit genoeg om van april t/m sept van 20:00 t/m 6:00 door te komen.
Dan PV weer genoeg opwek voor NOM. ( met warmtepomp dus rond de 6 kWh capaciteit)

Heb nu begin maart Zendure 2400 AC + 4 batterijen (11,52 kWh capaciteit +/- 2750 euro) bruikbaar =/- 9,52 kWh is ruim voldoende voor mijn verbruik, iedere dag nu ongeveer 5 kWh duur terug het net met dynamisch contract.

[...]

Een warmtepomp wil ik wel, maar niet nu. Ooit wil ik nog een keer een vrijstaande woning waar ik dan ook voor altijd zal blijven. Die wil ik voorzien van een warmtepomp. Voor de tussenliggende tijd wil ik een airco. Het kan zomaar zijn dat we er nog jaren wonen, maar als de kans zich voordoet kan ik zomaar ineens over een jaar een ander huis kopen en dan is de investering weggegooid.

Mijn vorige woning lag ook vol zonnepanelen. Maakte voor de verkoopprijs niets uit.

• Fr33z
Wai_AM schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:23:
[...]

P1 mon gebruiker zie ik.

[...]

[...]

ben oprecht benieuwd: je zit goed in de getallen, waarom heb je dan ongeveer 2x zoveel batterij-capaciteit gekocht dan vaak wordt aangeraden obv je nachteverbruik?

• Fr33z
Gramser schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:31:
Op een gegeven moment wordt de boel gewoon niet goedkoper. Misschien wel duurder. We zagen het met zonnepanelen en met warmtepompen. De zonnepanelenmarkt is verzadigd en zonder salderen minder lucratief dus die prijzen dalen. Warmtepompen gedaald maar dat zal niet veel verder dalen, net als airco’s. Bij thuisbatterijen moet de hausse nog beginnen, denk ik. En dan worden ze nog een tijdje schaars ook, waardoor de prijs stabiliseert.

Zeker mee eens. Maar ik verwacht dat we daar met thuisbatterijen nog lang niet zijn. Je kunt het zien als je het vergelijkt met de accuprijzen van EVs. Die zitten echt al lang onder de 100 eur/kWh. Thuisbatterijen zitten nog rond de 200-250 eur/kWh. Daar is echt nog rek naar beneden mogelijk.

zonnepanelen gaan inderdaad niet meer goedkoper worden (de materialen that is, 60 euro voor een paneel is wel echt de bodemprijs lijkt het). warmtepompen dalen dan weer wel wat in prijs. interessante tijden....

• Gramser
Ach ik denk zo, ik koop ze nu, gaan ze 10’jaar mee, ben ik bijna 60, koop ik ze nog een keer en daarna nooit meer 😄

• Pakhaas
Fr33z schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:45:
[...]

ben oprecht benieuwd: je zit goed in de getallen, waarom heb je dan ongeveer 2x zoveel batterij-capaciteit gekocht dan vaak wordt aangeraden obv je nachteverbruik?
Ik heb ze voor 200 euro per kwh. Op dit moment bespaar ik al zo'n 35 euro per maand ermee. Kan ik wel gaan wachten tot het nog goedkoper is, maar dan loop ik die besparing ook mis. Zal elkaar wel wat in balans houden.
Pakhaas schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:55:
[...]

Ik heb ze voor 200 euro per kwh. Op dit moment bespaar ik al zo'n 35 euro per maand ermee. Kan ik wel gaan wachten tot het nog goedkoper is, maar dan loop ik die besparing ook mis. Zal elkaar wel wat in balans houden.
Dit zijn ook echt de leuke maanden! Maart scoorde 37,21euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZTKgmosE5kfM5hHGjnffq4s_84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vBoyRJCdwjOtn0M3W1jxmYLR.png?f=fotoalbum_large
Heb de zonnebonus nu ook inzichtelijk gemaakt:D.
De gele lijn is de export prijs, inclusief de 10% zonnebonus.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 01-04-2026 19:59 ]

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Pakhaas
geert1992 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:58:
[...]

Dit zijn ook echt de leuke maanden! Maart scoorde 37,21euro.
[Afbeelding]
Heb de zonnebonus nu ook inzichtelijk gemaakt:D.
De gele lijn is de export prijs, inclusief de 10% zonnebonus.
Ik had 30 euro, maar ben pas 6 maart begonnen.

• Jan-tweak
Nicap schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:28:
[...]

Ik heb het idee dat het hele batterij gedoe in NL nog maar net begint. En dat hoe dichterbij het afschaffen van het salderen je komt hoe groter de vraag gaat zijn van batterijen. Dat is op zich goed voor de concurrentie, maar in algemene zin is het hoe meer vraag hoe hoger de prijs. Tel daar die shitshow van Trump bij op en dat maakt alles uit Azie ook niet voordeliger de komende maanden.
m.b.t. een warmtepomp ( ..., bericht verwijderd ivm met off-topic ) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 01-04-2026 20:25 ]

• Gramser
Maar daar zijn weer andere topics voor 🙏

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:05
Fr33z schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:45:
[...]

Heb 2735,- betaald = 238 euro per kWh. en maand Maart is electra rekening -30 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xwc8hGvfBB52ted5wvJ7THgbpLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAL4iRBOiLlbESOuoA1tXaR1.jpg?f=fotoalbum_large
Wil niet mijn PV overschot voor een habbekrats aan de energieboeven verkopen.

PV is terug verdient, huis is Full electric, alle stroom is nu winst.
Die steek je in speeltje zoals batterijen.......

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:31
Jan-tweak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:03:
[...]

m.b.t. een warmtepomp zou ik zeker naar bv Quatt eens kijken, prima warmtepomp voor een lage prijs en dat is dus incl. installatie.
Heel erg off topic tenzij je ze kan integreren binnen de Zendure software. Beiden hebben ze raakvlakken omdat ze in Azië gebouwd worden maar daar houdt het wel mee op.....

• Jan-tweak
AquilaXL schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:19:
[...]

Heel erg off topic tenzij je ze kan integreren binnen de Zendure software. Beiden hebben ze raakvlakken omdat ze in Azië gebouwd worden maar daar houdt het wel mee op.....
sorry, je hebt helemaal gelijk, ik pas mijn bericht wel even aan. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
[...]

Dit jaar kun je nog salderen. Dat betekent ook dat een batterij dit jaar potentieel nog veel meer oplevert met handelen op een dynamisch contract.

Vanaf 2027 is de business case van de batterij vooral het verhogen van het eigen verbruik van wat je PV opwekt.

Ga ervan uit dat terugleveren op een vast contract dan praktisch niets meer oplevert. Als je de opgewekte energie opslaat en 's nachts gebruikt bespaar je door inkoop van het net te voorkomen.

Stel dat je iedere nacht 10 kWh gebruikt (ervan uitgaande dat je vaak genoeg wat meer dan dat als dagoverschot hebt).

Dan bespaar je dus 10x de inkoopprijs per kWh uit. Goedkoopst is dat nu ongeveer €0,20 dus €2,00 per nacht. Stel dat je 180 dagen per jaar hebt die hieraan voldoen (minstens 12 kWh overtollige opwekking en 10 kWh uitgesteld verbruik), dan verdien je met de batterij dus €360 per jaar.

De omvang van de investering is dus sterk bepalend voor de business case. 1x 2400AC met 5x AB3000X heb je voor bovenstaande scenario nodig (14,4 kWh nominaal. Als je 90% gebruikt is dat 13 kWh en met ontlaadverlies haal je er 11-12 kWh uit). Dat heb ik al met al voor €3600 gekocht, dus dan zou je de investering in 10 jaar terugverdienen. Iets sneller, want je hebt iets meer capaciteit.

Als je dit vanaf 2027 wilt doen zou ik even de Black Friday afwachten. Komt vast weer een mooie actie. Of al eerder, zoals onlangs een mooie korting bij de Zendure winkel op AliE. Daardoor kon ik de 5e batterij voor €508 kopen incl verzending. Hier even in de gaten houden.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

bilgy_no1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:32:
[...]

Dit jaar kun je nog salderen. Dat betekent ook dat een batterij dit jaar potentieel nog veel meer oplevert met handelen op een dynamisch contract.

Vanaf 2027 is de business case van de batterij vooral het verhogen van het eigen verbruik van wat je PV opwekt.

Ga ervan uit dat terugleveren op een vast contract dan praktisch niets meer oplevert. Als je de opgewekte energie opslaat en 's nachts gebruikt bespaar je door inkoop van het net te voorkomen.

Stel dat je iedere nacht 10 kWh gebruikt (ervan uitgaande dat je vaak genoeg wat meer dan dat als dagoverschot hebt).

Dan bespaar je dus 10x de inkoopprijs per kWh uit. Goedkoopst is dat nu ongeveer €0,20 dus €2,00 per nacht. Stel dat je 180 dagen per jaar hebt die hieraan voldoen (minstens 12 kWh overtollige opwekking en 10 kWh uitgesteld verbruik), dan verdien je met de batterij dus €360 per jaar.

De omvang van de investering is dus sterk bepalend voor de business case. 1x 2400AC met 5x AB3000X heb je voor bovenstaande scenario nodig (14,4 kWh nominaal. Als je 90% gebruikt is dat 13 kWh en met ontlaadverlies haal je er 11-12 kWh uit). Dat heb ik al met al voor €3600 gekocht, dus dan zou je de investering in 10 jaar terugverdienen. Iets sneller, want je hebt iets meer capaciteit.

Als je dit vanaf 2027 wilt doen zou ik even de Black Friday afwachten. Komt vast weer een mooie actie. Of al eerder, zoals onlangs een mooie korting bij de Zendure winkel op AliE. Daardoor kon ik de 5e batterij voor €508 kopen incl verzending. Hier even in de gaten houden.
Via Ali zie ik niet zitten. Heb al vaker dingen besteld die nooit aankwamen en geen restitutie volgde.

Salderen heb ik sowieso al niet meer omdat ik een dynamisch contact heb bij Zonneplan. Of dat verstandig was weet ik ook niet, maar bij mijn andere leverancier betaalde ik een zonneboete en kreeg ik vrijwel 0 van de opbrengst. Vandaar overgestapt.

• Gramser
bilgy_no1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:32:
[...]

Geinig: je beschrijft nagenoeg exact mijn business case 🙏

• Fr33z
Pakhaas schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:59:
[...]

Ik had 30 euro, maar ben pas 6 maart begonnen.
Mooi, leuk om getallen te zien. Maar hoeveel kWh opslag heb je dan en wat was de totaalprijs? Want als je 10 kWh voor 2000 euro hebt is de prijs best goed maar 30 euro in een maand gaat dan weer niet hard. Als het met 5 kWh is dan een ander verhaal.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:56
Just_A_User schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:35:

Bij mij geen probleem, maar bij anderen wel. Ik las ergens dat het misschien ligt aan het feit dat je niet beide op het zelfde 2,4Ghz wifi netwerk zit. Dus ik heb een apart netwerk gemaakt met alleen 2,4. Maar of het nu toeval is of de juiste oplossing weet ik niet zeker.

• Ben(V)
Ik denk dat de prijzen van de batterijen nog een paar maanden stabiel blijven en dan door de vraag gaan exploderen, misschien zelfs eerder omdat er een energie crisis in de maak is.

Lager gaan ze niet meer worden, met de huidige technologie, omdat die voornamelijk door de gebruikte grondstoffen bepaalt wordt.
Vergelijken met de batterijen van een EV is zinloos, die worden enkel in combinatie met auto's verkocht en zijn niet de echte prijzen.

Wat ik wel denk dat in de komende jaren er nieuwe en goedkopere technologieën komen die de LifePo batterijen absolute maken.
Dus ofwel nu instappen ofwel daar op wachten is wat mijn persoonlijke glazen bol me verteld.

PS
Je moet het momenteel echt wel als hobby zien, want een business case is er niet van te maken.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:05
Gramser schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:38:

Niemand die z’n glazen bol hierover wil laten schijnen..?
Ik wil wel bijschijnen :) De boel is het goedkoopst op het moment dat de techniek redelijk volwassen is en de productielijnen draaien, maar de grote adoptie nog wacht.

Warmtepomp: was ik in 2022 vroeg bij, geluk gehad met zelfinstallatie en subsidie (en aansluitend op een verbouwing). Gasloos sinds dien (nou ja, behalve koken), en nog 1 stookseizoen en dan is hij al terugverdiend. Sinds 2022 is de prijs van een WP installatie geëxplodeerd (en nu weer wat gezakt), maar met zelf doen is het lastig om nog subsidie te krijgen. Het zou me nu het dubbele gekost hebben.

Zonnepanelen: hier hebben we pech gehad, pas in 2023 op de piek van de energiecrisis. Hoge prijzen voor installatie, met daarnaast nog geluk gehad met een spotgoedkoop energiecontract (dus extra lange tvt). Helaas lukte het niet eerder om in te stappen (geen eigen dak, en daarna een dak dat eerst onderhoud nodig had). Dankzij salderingsregeling is de helft alweer gedekt, verder met de WP verbruikten we sowieso al 1/3 van de opbrengst direct. Dus dat komt wel goed.

Thuisaccu: ik zou zeggen dat het nu het moment is. Die dingen zijn nieuw, en de techniek volwassen. Tel daarbij einde salderingsregeling, en ze beginnen zowaar financiëel rendabel te worden, dus ook adoptie bij groter publiek. Onrust in het midden-oosten geeft nu weer een nieuwe (hopelijk korte) energiecrisis, en wie weet ook weer een leveringscrisis. Ik verwacht niet dat de accu's veel goedkoper worden.

Edit: oh ja, die handel op de onbalansmarkt dat was ook een giga brainfart waarvan je zag dat het niet langduring ging werken |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 01-04-2026 21:09 ]

• Pakhaas
Fairy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:35:
[...]

Via Ali zie ik niet zitten. Heb al vaker dingen besteld die nooit aankwamen en geen restitutie volgde.

Salderen heb ik sowieso al niet meer omdat ik een dynamisch contact heb bij Zonneplan. Of dat verstandig was weet ik ook niet, maar bij mijn andere leverancier betaalde ik een zonneboete en kreeg ik vrijwel 0 van de opbrengst. Vandaar overgestapt.
Met dynamisch saldeer je ook. Alleen dan de EB en BTW.

• Zwartoog
Trouwens, active P1 splitter vandaag ontvangen, dus de accu kan eindelijk een beetje z'n ding doen zonder handmatig te sturen. Helaas wil deze splitter (van Powerbaas) altijd extern gevoed worden ipv die van de DSMR5 te pakken. Nieuwe besteld die expliciet wel door de meter gevoed kan worden, gedoe.

Dan van het weekend eens kijken of ik tijd kan maken om de elektrische aansluiting in orde te maken.

Wel leuk om de stroommeter te bekijken, en niets uit het net te hoeven trekken. Technisch schiet ik er niet veel mee op zolang we nog kunnen salderen, maar het is een leuk gevoel om (bijna) niets uit het net te hoeven trekken :)

• TBird484
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54
Taro schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:03:
[...]

Klopt, voor 7200 Watt akkoord gekregen na 3x opnieuw indienen incl. factuur elektricien :)
Ik wil ook met 3x2400=7200 Watt laden/ontladen
Wat moet er precies op papier staan voordat ze >3000 Watt akkoord geven ? Ik snap niet waarom de eerste handtekening, waarmee ik Zendure vrij waar van aansprakelijkheid niet voldoende is om het vrij te geven.

• Gramser
Zwartoog schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:05:
[...]

Ik wil wel bijschijnen :) De boel is het goedkoopst op het moment dat de techniek redelijk volwassen is en de productielijnen draaien, maar de grote adoptie nog wacht.

Warmtepomp: was ik in 2022 vroeg bij, geluk gehad met zelfinstallatie en subsidie (en aansluitend op een verbouwing). Gasloos sinds dien (nou ja, behalve koken), en nog 1 stookseizoen en dan is hij al terugverdiend. Sinds 2022 is de prijs van een WP installatie geëxplodeerd (en nu weer wat gezakt), maar met zelf doen is het lastig om nog subsidie te krijgen. Het zou me nu het dubbele gekost hebben.

Zonnepanelen: hier hebben we pech gehad, pas in 2023 op de piek van de energiecrisis. Hoge prijzen voor installatie, met daarnaast nog geluk gehad met een spotgoedkoop energiecontract (dus extra lange tvt). Helaas lukte het niet eerder om in te stappen (geen eigen dak, en daarna een dak dat eerst onderhoud nodig had). Dankzij salderingsregeling is de helft alweer gedekt, verder met de WP verbruikten we sowieso al 1/3 van de opbrengst direct. Dus dat komt wel goed.

Thuisaccu: ik zou zeggen dat het nu het moment is. Die dingen zijn nieuw, en de techniek volwassen. Tel daarbij einde salderingsregeling, en ze beginnen zowaar financiëel rendabel te worden, dus ook adoptie bij groter publiek. Onrust in het midden-oosten geeft nu weer een nieuwe (hopelijk korte) energiecrisis, en wie weet ook weer een leveringscrisis. Ik verwacht niet dat de accu's veel goedkoper worden.

Edit: oh ja, die handel op de onbalansmarkt dat was ook een giga brainfart waarvan je zag dat het niet langduring ging werken |:(
Mee eens - en off topic, maar ik heb blijkbaar de neiging om tijdig op dit soort dingen in te stappen. Zo ook met onze auto. Vier maanden geleden een PHEV met een EV-range van 90km
bij 80% lading gekocht. Laatste keer tanken was 1000km geleden en de tank is gewoon nog vol. Had het liefst EV gedaan maar dat werkte niet met range, rijbewijs en caravan. Maar in gebruik is die PHEV qua kosten ideaal.

Soit, terug naar Zendure.

• Zwartoog
TBird484 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:15:
[...]

Ik wil ook met 3x2400=7200 Watt laden/ontladen
Wat moet er precies op papier staan voordat ze >3000 Watt akkoord geven ? Ik snap niet waarom de eerste handtekening, waarmee ik Zendure vrij waar van aansprakelijk niet voldoende is om het vrij te geven.
Ik wel. Zo'n krabbel kan elke kip zetten, maar tot 3000 W is het nog wel te overzien. Oven heeft meestal eigen groep en draait niet continu. Straalkachels hebben de meeste mensen niet thuis. Voor bv. een oven wordt ook geen electriciën gevraagd.

Boven de 3 kW is de kans op ellende bij niet-correcte installaties aanzienlijk. Zie de (bijna dagelijkse) discussies hier over de elektra hier.

Tegelijk vind ik het ook irritant voor mezelf want ík weet natuurlijk wél wat ik doe :+ Maar als ik bij Zendure zou werken, zou ik ook een extra controle adviseren.

• Pakhaas
Fr33z schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:54:
[...]

Mooi, leuk om getallen te zien. Maar hoeveel kWh opslag heb je dan en wat was de totaalprijs? Want als je 10 kWh voor 2000 euro hebt is de prijs best goed maar 30 euro in een maand gaat dan weer niet hard. Als het met 5 kWh is dan een ander verhaal.
17.2kwh. Reken maar uit. Dat is efficiënt ongeveer 14.5kwh.

Met 420 euro per maand is de tvt 8 jaar. Maar na 2027 ga ik denk meer kunnen besparen. Staan hier 2 EV's op de oprit. Dus kan 1 daarvan nachts laden met zonnestroom, die anders niets meer waard is.

Maar dit is meer voor het algemene batterij topic ipv hier.

• Fr33z
Wai_AM schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:07:
[...]

Heb 2735,- betaald = 238 euro per kWh. en maand Maart is electra rekening -30 euro.

[...]

Wil niet mijn PV overschot voor een habbekrats aan de energieboeven verkopen.

PV is terug verdient, huis is Full electric, alle stroom is nu winst.
Die steek je in speeltje zoals batterijen.......
Leuk.om cijfers te zien. Wat is je plan na saldering? Zo te zien verdien je geld.op 2 manieren toch?
1 is zonnestroom bewaren tot een duurder moment en dan gebruiken (dit gaat na salderen ook prima)

Maar deel 2 is zo te zien ook je zonnestroom verkopen in de dure uren toch? Ik vraag me af of dat volgend jaar ook nog nuttig is.

• Pakhaas
Fr33z schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:24:
[...]

Leuk.om cijfers te zien. Wat is je plan na saldering? Zo te zien verdien je geld.op 2 manieren toch?
1 is zonnestroom bewaren tot een duurder moment en dan gebruiken (dit gaat na salderen ook prima)

Maar deel 2 is zo te zien ook je zonnestroom verkopen in de dure uren toch? Ik vraag me af of dat volgend jaar ook nog nuttig is.
Zoek even een algemeen thuisbatterij topic op. Dit heeft niets met Zendure te maken.

• Fr33z
Pakhaas schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:25:
[...]

Zoek even een algemeen thuisbatterij topic op. Dit heeft niets met Zendure te maken.
Prima. Bedankt voor de getallen en info. Mijn beeld is weer wat completer. Succes met de zendures

• bilgy_no1
Fairy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:35:
[...]

Deze batterij werd door Zendure zelf verzonden vanuit Europa. Link met de korting was hier gedeeld, ik geloof 2-3 werken terug. Er zijn ook andere winkels met af en toe kortingen.

Als je al dynamisch hebt kun je dit jaar nog handelen. Dat was voor mij de reden om in november al te kopen. Nu in maart was ik daar heel blij mee... Gemiddeld terug geleverd tegen €0,3122 per kWh en een hoop dure inkoop voorkomen.

Maar het is wel zo dat je met dynamisch al meer voor je stroom krijgt dan bij vast met boetes. Ik zat vorig jaar maar op €0,2058 gemiddeld. Maak tarief nu zou dan ongeveer €0,05 zijn geweest.

Daar staat tegenover dat de pieken 17:00-21:00 ook wel hoger zijn dan die €0,20 waar ik mee rekende. Het is dan wat lastiger om een rendement te voorspellen. Maar zoals gezegd, afgelopen maand was kk er heel blij mee...

• Hippe Lip

Hippe Lip

Zwartoog schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:05:
[...]
Warmtepomp: was ik in 2022 vroeg bij, geluk gehad met zelfinstallatie en subsidie (en aansluitend op een verbouwing). Gasloos sinds dien (nou ja, behalve koken), […]
offtopic:
Wat zeg je me daar nou, @Zwartoog? Jij houdt je gasaansluiting nog alléén voor het koken? Dat kost maar een paar kuub per jaar, maar de vaste kosten zijn net zoveel als van iemand die z’n huis met gas verwarmd. Dat zijn dus héél dure gaskookkuubjes?

En dan ben jij van het besparen? Die inductieplaat had je sinds je WP in ‘22 allang terugverdiend!

<John O`Mill>

• Zwartoog
Hippe Lip schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:38:
[...]
offtopic:
Wat zeg je me daar nou, @Zwartoog? Jij houdt je gasaansluiting nog alléén voor het koken? Dat kost maar een paar kuub per jaar, maar de vaste kosten zijn net zoveel als van iemand die z’n huis met gas verwarmd. Dat zijn dus héél dure gaskookkuubjes?

En dan ben jij van het besparen? Die inductieplaat had je sinds je WP in ‘22 allang terugverdiend!
offtopic:
Ik wil je graag doorverbinden met Mw Zwartoog :) Overigens is een 6-zone inductiefornuis met oven kl*reduur, tvt is >10 jaar.

• Ben(V)
Zwartoog schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:15:
Trouwens, active P1 splitter vandaag ontvangen, dus de accu kan eindelijk een beetje z'n ding doen zonder handmatig te sturen. Helaas wil deze splitter (van Powerbaas) altijd extern gevoed worden ipv die van de
Wat denk je aan voordeel te hebben met een P1 splitter die uit de meter gevoed wordt?
Die stroom betaal je ook hoor.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:44
Zwartoog schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:41:
[...]
offtopic:
Ik wil je graag doorverbinden met Mw Zwartoog :) Overigens is een 6-zone inductiefornuis met oven kl*reduur, tvt is >10 jaar.
offtopic:
voor die grote wok kan je ook een flesje propaan regelen :+

• thijsh02
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:48
@Taro Jij hebt toch ook de hyper 2000 in HA gehad? Hij klapt er steeds uit bij mij :-( De 2400AC blijft wel goed connecten en werkt top in HA. Heb jij nog tips?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Zwartoog schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:41:
[...]
offtopic:
offtopic:
Heeft mevrouw Z dan wel eens bij iemand anders op inductie gekookt? Ik ben bang dat ze dan niet meer terug wil naar gas.
Of ben jij steeds de klos om het fornuis weer schoon te maken? 8)

<John O`Mill>

• Zwartoog
Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:42:
[...]

Wat denk je aan voordeel te hebben met een P1 splitter die uit de meter gevoed wordt?
Weet ik, en de kosten zijn het niet. Het is gewoon weer extra rommel, extra stekker, extra point-of-failure. Ik baal al als een "stekker" dat de accu niet bekabeld aangesloten kan worden, maar daarbovenop nog een dongle nodig is.

En als het nou écht niet anders kan. Maar hier zijn gewoon onhandige keuzes gemaakt, dat laat ik niet verder versterken door zelf ook onhandige keuzes te maken :)

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:51
Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:42:
Nee. Of althans, niet volgens een vriend die aan de modulaire software voor de volgende generatie slimme meters werkt, die een X1-poort gaan krijgen (eventueel met door de netbeheerder verstrekte dongle voor compatibiliteit met P1), waar ook energie uit komt 'op kosten van de netbeheerder'.

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:44

Neen hoor, als ik weg ben en dus op 5g zit met mijn gsm kan ik nog altijd de status van die batterijen zien net alsof ik thuis ben

Tom

• Ben(V)
a2aan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:51:
[...]

Nee. Of althans, niet volgens een vriend die aan de modulaire software voor de volgende generatie slimme meters werkt, die een X1-poort gaan krijgen (eventueel met door de netbeheerder verstrekte dongle voor compatibiliteit met P1), waar ook energie uit komt 'op kosten van de netbeheerder'.
Echt wel de voeding van die P1 uitgang wordt betrokken na de meter en niet ervoor.
Ik heb de schemas van die dingen gezien.

thijsh02 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:48:
@Taro Jij hebt toch ook de hyper 2000 in HA gehad? Hij klapt er steeds uit bij mij :-( De 2400AC blijft wel goed connecten en werkt top in HA. Heb jij nog tips?
Hier geen enkel probleem.
De Hyper gaat wel via cloud bij mij.
Werkt verder prima. (Fireson)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwQZc9AQoSiHs61dwRWetobHS8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ekoy9JLSxwCOikTZyOvX4DKS.jpg?f=fotoalbum_large

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44
Tom35 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:53:
[...]

Neen hoor, als ik weg ben en dus op 5g zit met mijn gsm kan ik nog altijd de status van die batterijen zien net alsof ik thuis ben

Tom
Thanks, goed om te weten. Batterij heeft wel gewoon geladen/gewerkt dus even kijken of mn router iets blockt ergens...

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:55

koboy

Heb een idee voor een icon

Zwartoog schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:50:
[...]

Weet ik, en de kosten zijn het niet. Het is gewoon weer extra rommel, extra stekker, extra point-of-failure. Ik baal al als een "stekker" dat de accu niet bekabeld aangesloten kan worden, maar daarbovenop nog een dongle nodig is.

En als het nou écht niet anders kan. Maar hier zijn gewoon onhandige keuzes gemaakt, dat laat ik niet verder versterken door zelf ook onhandige keuzes te maken :)
Probleem bij splitsen zit meestal niet in de signaal kwaliteit, maar juist in de voeding. De P1 poort is maar gespecificeerd op 0,5A/5V. Twee energieverbruikende dongles er in en de kans is al groot dat je er overheen gaat.
Eens met je redenering over rommel en points of failure, maar soms is het helaas niet anders.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• MrSweety66
  • Laatst online: 00:27
Hee even een domme vraag: ik heb de app (iPhone) van Zendure geïnstalleerd om mijzelf te registreren. Vervolgens vul ik keurig land, e-mailadres en wachtwoord in … en druk op verificatiecode ophalen … en dan niets! Geen mail (of spam) tijdens de 59sec. Niets.
Ik probeer nu 2 dagen van alles (app eraf, opnieuw installeren, ander e-mail adres, ander land, op iPad op iPhone ), niets lukt. Ik krijg geen e-mail binnen met een verificatiecode.
Help eens ff, waar zit de 1 april grap? Ik weet t niet meer.

Ohja, ik heb een setje 2400pro met 3 batterijen en Zendure P1 gekocht.

• bilgy_no1
MrSweety66 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:03:
Hee even een domme vraag: ik heb de app (iPhone) van Zendure geïnstalleerd om mijzelf te registreren. Vervolgens vul ik keurig land, e-mailadres en wachtwoord in … en druk op verificatiecode ophalen … en dan niets! Geen mail (of spam) tijdens de 59sec. Niets.
Ik probeer nu 2 dagen van alles (app eraf, opnieuw installeren, ander e-mail adres, ander land, op iPad op iPhone ), niets lukt. Ik krijg geen e-mail binnen met een verificatiecode.
Help eens ff, waar zit de 1 april grap? Ik weet t niet meer.

Ohja, ik heb een setje 2400pro met 3 batterijen en Zendure P1 gekocht.
Suffe vraag, maar misschien een Spam filter?

Ik heb met Outlook geheid dat als ik me ergens nieuw aanmeld de mailtjes eerst in de map "ongewenst" terecht komen.

• MrSweety66
  • Laatst online: 00:27
bilgy_no1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:25:
[...]

Suffe vraag, maar misschien een Spam filter?

Ik heb met Outlook geheid dat als ik me ergens nieuw aanmeld de mailtjes eerst in de map "ongewenst" terecht komen.
:-( Helaas. 2 verschillende adressen gebruikt. Ongewenste/geblokkeerde/spam mappen allemaal leeg.
Mijn e-mail loopt wel via Ziggo. Misschien moet ik eens Gmail gebruiken, maar kan ik dat later weer omzetten?

Is VPN de boosdoener? Kan me niet voorstellen ….
Edit: nee, met vpn op pauze maakt geen verschil :-(

[ Voor 9% gewijzigd door MrSweety66 op 01-04-2026 23:54 ]

Pagina: 1 ... 209 210 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.