• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:48

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

R1chardTM schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:17:
Ik ben bijna over de streep om te gaan spelen met een Zendure batterij, moet nog even rekenen met qua kw/h prijzen of het de 1600 AC+ of 2400 AC+ gaat worden, maar daar komt ik wel uit.

Waar ik qua onderzoek nog niet helemaal uitkom of de Zendure P1 meter het waard is over de HomeWizard P1. Heeft de Zendure P1 voordelen binnen zijn eigen ecosysteem?
Ik heb vandaag ook besloten om te gaan voor twee sets met elk een 2400 AC+ met elk 3 extra accu’s eronder.
Ik ga daarvoor de Shelly Pro 3EM-3CT63 energiemeter gebruiken. Die kun je zowel gebruiken als je je accu(s) via HA gaat aansturen als wanneer je Zendure het helemaal zelf met hun eigen logica HEMS (ja, inclusief de cloud) gaat gebruiken.
Het mooie van deze Shellymeter vind ik dat de drie CT’s samen in één blok zitten. Dat scheelt een enorme bult ruimte in je groepenkast.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:10
Hippe Lip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:00:
[...]

En had jij je spullen daarvoor ook al bij Zendure zelf besteld?
Moest je anders iets aantonen dat je een Zendure-accu had, of sturen ze zo’n ding gewoon op eerste verzoek toe voor die prijs?
Ja ik had een paar weken ervoor de 2400 aangeschaft bij ze en was al wat dagen in discussie over het feit dat mijn HW-P1 niet werkte. Maar ik denk dat als je gewoon via een screenshot oid laat zien dat je issues hebt met de HW versie je wel korting krijgt (want je koopt hem op basis van het feit dat ze een werkende koppeling ondersteunen...)

• BizzieBis
  • Laatst online: 18:25
De aanbieding van Amazon.de is mooi, maar onpraktisch. Ik kom met een SolarFlow 2400 AC+ & Slimme Meter P1 & 3xAB3000L uit op net iets over €2800. Dat is dan met kortingscode van 5% en 8% via CashbackXL.

Zijn er in Nederland betere deals beschikbaar?

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-05 17:01
BizzieBis schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:40:
De aanbieding van Amazon.de is mooi, maar onpraktisch. Ik kom met een SolarFlow 2400 AC+ & Slimme Meter P1 & 3xAB3000L uit op net iets over €2800. Dat is dan met kortingscode van 5% en 8% via CashbackXL.

Zijn er in Nederland betere deals beschikbaar?
Je hebt via CashbackXL toch alleen 8% korting? De 5% korting geldt voor de SolarFlow 800 Pro 2?

• BizzieBis
  • Laatst online: 18:25
Diesje schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:44:
[...]

Je hebt via CashbackXL toch alleen 8% korting? De 5% korting geldt voor de SolarFlow 800 Pro 2?
5% heb ik via de klantenservice gekregen. Ik kreeg een email omdat ik nog producten in mijn mandje had liggen en dus 3% korting kreeg om de knoop door te hakken. Maar die code werkte niet.. na wat heen en weer mailen met de klantenservice kreeg ik een persoonlijke code voor 5% korting.

[ Voor 3% gewijzigd door BizzieBis op 31-03-2026 19:59 ]

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09:54
luckyl schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:51:
[...]

Ja die heb ik gebruikt om de bovenste batterij en de omvormer met elkaar en de wand te verbinden.Het waren 4 beugels om de omvormer aan de accu te bevestigen en 2 voor aan de wand. [Afbeelding]
Mag ik vragen hoeveel kwh de omvormer geladen / ontladen had en over welke periode?
Was dit een setup met 1 batterij?

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:31
Elektricien is vandaag geweest. Heeft de kabel die ik getrokken heb in de groepenkast aangesloten op eigen groep. Hij dacht echter dat de kabel te kort was terwijl er aan de andere kant nog 5 meter overlengte was. Daarom heeft hij via lasklemmen in lasdoos een verlenging gemaakt. Is hier een bezwaar tegen als er straks 2400 Watt doorheen gaat?

Aan de andere kant van de kabel komt een CEE wcd met daarop de 2400 AC+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTDHhtQSkdm65J96Hd0Emq293DA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCo8uM63ly1e2F4FVDa0VWNW.jpg?f=fotoalbum_large

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:50
Hoe zit het eigenlijk met betrekking tot de verzekering en een thuisbatterij ?

Ik lees verschillende verhalen.

Batterijen die vast verbonden zijn met het huis, sommige verzekeraars eisen dan installatie door een erkend installateur. De batterij valt dan onder onroerend goed.

Een stekkerbatterij valt onder de inboedelverzekering lees ik.

Ook is er verschil tussen de verzekeraars.

Waar valt de Zendure onder ?

Stekkerbatterij als je 800 watt doet via stopkontakt ? Is het dan inboedelverzekering ?

Is het een vaste batterij als je aansluit op een vrije groep, de beugels gebruikt en vastmaakt aan de muur, is het dan onroerend goed ?
En als je de beugels niet gebruikt ? Is het dan weer inboedel ?
Beetje verwarrend vind ik.

En wanneer moet je de batterij melden ?

Iemand een duidelijk verhaal ?

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jetro schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:17:

Batterijen die vast verbonden zijn met het huis, sommige verzekeraars eisen dan installatie door een erkend installateur. De batterij valt dan onder onroerend goed.

Stekkerbatterij als je 800 watt doet via stopkontakt ? Is het dan inboedelverzekering ?

Is het een vaste batterij als je aansluit op een vrije groep, de beugels gebruikt en vastmaakt aan de muur, is het dan onroerend goed ?

Dit zal per verzekeraar verschillen. Beetje hetzelfde verhaal als zonnepanelen in het begin (en nu nog steeds, soms heb je een ' meldplicht' ). De vraag zul je daar dus moeten stellen wat hun voorwaarden zijn.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
klmtrf schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:17:
Elektricien is vandaag geweest. Heeft de kabel die ik getrokken heb in de groepenkast aangesloten op eigen groep. Hij dacht echter dat de kabel te kort was terwijl er aan de andere kant nog 5 meter overlengte was. Daarom heeft hij via lasklemmen in lasdoos een verlenging gemaakt. Is hier een bezwaar tegen als er straks 2400 Watt doorheen gaat?

Aan de andere kant van de kabel komt een CEE wcd met daarop de 2400 AC+

[Afbeelding]
Even het dekseltje eraf en daar een foto van plaatsen?

• klmtrf
Gramser schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:44:
[...]

Even het dekseltje eraf en daar een foto van plaatsen?
Dat is wel handiger ja 😄Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5zRL7OX--FsPJF5PMVP9s54uFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6SGUwM250wbAOi16XTrFrhL.jpg?f=fotoalbum_large

• Gramser
  • Nu online
Dat zier er volgens mij netjes uit. Kan denk ik ook prima zo gebruikt worden. Maar, kon de vonkentrekkert niet terugkomen om de kabel gewoon een stukje op te schuiven als er nog zoveel kabel over was?

• luckyl
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18:36
Idr548 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:04:
[...]

Mag ik vragen hoeveel kwh de omvormer geladen / ontladen had en over welke periode?
Was dit een setup met 1 batterij?
Mijn setup bestaat uit een enkele solarflow 2400 ac + 4 batterijen.

Ik heb een poging gedaan om een tijdlijn te maken van de dag die grotendeels normaal is verlopen. Behalve tussen tussen 15:00 en 16:00 is er activiteit geweest die ik niet kan verklaren. Tijdens het hoogste tarief window lijkt het ontladen wel weer goed te gaan en het einde van dit window wordt bereikt met een SOC-status van 66%. Totdat 20 minuten later de SOC-status plotseling naar 0% sprint zonder actieve load.

Tijdlijn 27-03-26
00:00 - Batterij SOC = 52%
03:00 - Batterij Ontladen gestart to 10% (ivm verwachte PV-energie)
06:13 - Batterij SOC = 10% (wacht op PV-energie in smart-charge)
08:24 - Baterij SOC = 11% Er is meer PV-energie dan verbruik laden gestart
15:11 - Batterij SOC = 90% Vreemd moment in de grafiek want er is een duidelijke verspringing te zien
15:26 - Blijkbaar is mij hier iets opgevallen doordat ik aan de slider heb gezeten en de max soc van 95 naar 96 naar 94 naar 95 heb verplaatst in een poging te SOC-limit te forceren.
15:32 - Max SOC-limit is genegeerd en accu is 99% opgeladen

17:30 - Vanaf nu onvoldoende PV-energie en accu gaat ontladen tijdens duur tarief
21:00 - Einde duur tarief en terug naar smart-charge-only (idle)
21:20 - Batterij SOC valt van 66% naar 0%
22:20 - Vastgesteld dat er een groter probleem is, de apparatuur uitgeschakeld en ontkoppeld van stroomnet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMwjJiPaljQKpzzc8Ak01TG2lvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P0IZGPi6OPLVfOPQJ1sz3dcD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxl52-oYk18SFCzQ6bsjgnd2H_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6v5FfSFRCJzdEacyKuqRROSP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxamKlSZNR1XuPMcI_VKfFcrJ24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHL8109tYsgXKVE5tYsxpPrf.jpg?f=fotoalbum_large

Van:10-12-25 tot: 27-03-26
Battery Total Charged: 433.73 kWh
Battery Total Discharged: 374.54 kWh

[ Voor 9% gewijzigd door luckyl op 31-03-2026 21:36 . Reden: Vraag niet goed gelezen en extra screenshot toegevoegd ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:51
Paar dagen geleden de bestelling opgehaald.
Was toch aardig wat met 8 dozen in de auto :p

Hopelijk Vrijdag ff testen met de app zelf

• Tom35
  • Laatst online: 18:29
Welke sectie heeft die kabel, die ziet er dik uit.
Die lasdoppen zijn normaal geen probleem voor die 2400w maar dat zou je toch moeten kunnen terug vinden in de technische specs

Rom

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:55
crosseel schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:16:
Ter info: Op Amazon.de weer hoge korting op Zendure 2400 AC maar helaas niet te leveren op afhaalpunt of packstation in Duitsland. Enkel op Duits adres. Ik zit er dicht bij de grens binnen twee weken maar kan nergens leveren. Mocht er iemand dicht over de duitse grens wonen die me kan helpen mag dat altijd natuurlijk.
Heb vorige week via Ali (maar door Zendure verzonden vanuit Europa) voor €508 een losse AB3000X gekocht. Misschien werkt dat nog met de codes die erbij stonden. Misschien even zoeken naar die aanbieding. Scheelt weer gedoe met Duitsland...

• klmtrf
Gramser schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:13:
Dat zier er volgens mij netjes uit. Kan denk ik ook prima zo gebruikt worden. Maar, kon de vonkentrekkert niet terugkomen om de kabel gewoon een stukje op te schuiven als er nog zoveel kabel over was?
Het zat al allemaal keurig in buisjes door de kelder en kruipruimte. Er was helaas geen tijd meer voor en ik moest zelf ook weer een afspraak in. Hij moet nog eens terug komen voor wat anders dus laat het dan wel herstellen

• Tom35
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom zovelen die batterij perse met een cee stekker willen verbinden... in weze is die dan nog altijd immobiel want je hebt er toch zo geen 20 in huis staan. Als je de batterij wenst te verzetten om ergens te gebruiken kan je evengoed toch die groep afschakelen, de stekker rhv de batterij los maken en dan zo verzetten- gebruik maken van dat nood stopkontakt...
Wat is de achtergrond van die cee stekker ..

Tom

• TechPunt.nl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:40

TechPunt.nl

Bedrijfsaccount XiaomiProducts

Even vanuit de praktijk: in de meeste gevallen zien de verzekeraars het gewoon als inboedel. De redenering die verzekeraars hanteren is of iets verplaatsbaar is en een systeem op een CEE-stekker neem je zo mee als je verhuist. Ook met wandbeugels. Pas als je hem echt vast bekabelt zonder stekker wordt het grijs gebied.
Wel is het altijd aan te raden om het te melden bij de verzekeraar en om daarnaast even je inboedelwaarde te checken of je met de Zendure installatie niet over je totaal verzekerde waarde heen gaat!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:19
Goedenavond,

Ik lees al een tijdje mee in dit zeer interessante draadje en ben inmiddels overtuigd van het nut van de aanschaf van een Zendure thuisbatterij. Mijn situatie:
- 11.000 kwh opwek zonnepanelen per jaar
- 7.500 kwh teruglevering zonnepanelen per jaar
- sluipverbruik8 300-350w
- 1 EV en over 3 maanden een 2e EV, ik ga ze beide thuis laden
- Warmtepomp

Ik zit te denken aan een Solarflow 2400 AC + met 3 batterijen AB3000L en een Zendure P1 meter die ik laat draaien op een aparte groep als HEMS met AI modus. Is dit een goede setup die past bij mijn situatie?
O ja: ik heb een dynamisch contract bij Tibber.

[ Voor 4% gewijzigd door Eduardo M op 01-04-2026 07:57 ]

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:50
Tom35 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:05:

Tom
De kabel naar de groepenkast is te kort.
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom zovelen die batterij perse met een cee stekker willen verbinden... in weze is die dan nog altijd immobiel want je hebt er toch zo geen 20 in huis staan. Als je de batterij wenst te verzetten om ergens te gebruiken kan je evengoed toch die groep afschakelen, de stekker rhv de batterij los maken en dan zo verzetten- gebruik maken van dat nood stopkontakt...

Tom
Ik heb het zo en nieuw aangelegd.
Ik maak me er niet druk over.
En ja stekkers knippen en aanzetten kun je ook een slechte verbinding krijgen. (Discussie ruim in dit topic te vinden)
En nee mijn aangegoten orginele Zendure snoer met stekker wordt niet warm.
(Let wel op bij oude of slechtere wcd,s)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J76-zeJP0gCVEs-fdoKnwusHGEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlWSVmi1rJ3iI2GdoKcLgAZQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:16
nvm*

[ Voor 99% gewijzigd door Evo X op 31-03-2026 22:56 ]

Tom
Als je even zoekt op Schuko of CEE, vind je in dit topic voldoende informatie, inclusief foto’s die duidelijk maken waarom 12A voldoende kan zijn om problemen te veroorzaken icm een schuko.

Als je toch besluit te investeren, bespaar dan niet op de aansluiting.

Daarom zelf gekozen voor een powerCON, ik kan in 1 simpele handeling de schuko terug zetten(bij bijvoorbeeld onderhoud).

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84956280
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84954286

[ Voor 12% gewijzigd door geert1992 op 31-03-2026 23:43 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

Heeft iemand hier een idee, of de stekker op de 2400ac een BC01 is? In mijn optiek lijkt hij er wel op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOLXJ5HagNR14S4KCeetp-wfWXA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SEdt3lYNNSIlLKMNUZbDsVKX.png?f=user_large

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Nog even een vraag van mijn kant, wij hebben sinds deze week ook een zendure solarflow 2400 ac + in combinatie met 4 batterijen.

Nu heb ik dus twee hoofdunits met elk twee batterijen en er komen nog twee batterijen bij. Allebei apart aangesloten op een groep dus niet bij elkaar op.

Alleen heb ik de ontlaad en de laadsnelheid ingesteld op 2400 watt. Klopt dit? Want in heb het idee dat hij die 2400 watt nu verdeeld over de twee hoofdunits. Moet ik hem dan op 4800 watt instellen om ze beide op 2400 watt te krijgen?

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

schnumi schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:06:
Nog even een vraag van mijn kant, wij hebben sinds deze week ook een zendure solarflow 2400 ac + in combinatie met 4 batterijen.

Nu heb ik dus twee hoofdunits met elk twee batterijen en er komen nog twee batterijen bij. Allebei apart aangesloten op een groep dus niet bij elkaar op.

Alleen heb ik de ontlaad en de laadsnelheid ingesteld op 2400 watt. Klopt dit? Want in heb het idee dat hij die 2400 watt nu verdeeld over de twee hoofdunits. Moet ik hem dan op 4800 watt instellen om ze beide op 2400 watt te krijgen?
Yes, zo werkt dat in hems.

• Gramser
  • Nu online
Dus als ik twee torens op 4000W zet, pakken ze elk 2000, ongeacht hoeveel accupakketten ze eronder hebben staan?
Gramser schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:45:
Dus als ik twee torens op 4000W zet, pakken ze elk 2000, ongeacht hoeveel accupakketten ze eronder hebben staan?
Klopt, en als ik het goed heb is die 4000 W het maximale vermogen dat het systeem kan leveren.
Als één van de twee sets leeg is, zal de andere set niet 2000w ontladen, maar het maximale, 2400watt.

Voor ontladen boven de 3000 W (of 3200 W, weet even niet wat de bovengrens is) moet je volgens mij aanvullende documentatie aanleveren bij Zendure, zoals installatiegegevens icm een factuur van een installateur.

Met HA of Homey kan je alles inrichten zoals je zelf wil, hems is vrij beperkt.

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 01-04-2026 07:56 ]

• Gramser
  • Nu online
En laden? Dat kan dan wel met 2x2400? Ik raak daar nog steeds af en toe bij in de war (maar het draait hier ook nog niet, ik wacht op een garantieretourtje).
Gramser schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:56:
En laden? Dat kan dan wel met 2x2400? Ik raak daar nog steeds af en toe bij in de war (maar het draait hier ook nog niet, ik wacht op een garantieretourtje).
Ja klopt, daar is de bovengrens 7200watt.

• Gramser
  • Nu online
Danku!
geert1992 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:55:
[...]

Klopt, en als ik het goed heb is die 4000 W het maximale vermogen dat het systeem kan leveren.
Als één van de twee sets leeg is, zal de andere set niet 2000w ontladen, maar het maximale, 2400watt.

Voor ontladen boven de 3000 W (of 3200 W, weet even niet wat de bovengrens is) moet je volgens mij aanvullende documentatie aanleveren bij Zendure, zoals installatiegegevens icm een factuur van een installateur.

Met HA of Homey kan je alles inrichten zoals je zelf wil, hems is vrij beperkt.
Vanaf 3000 watt krijg je deze melding;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsRBbfRIdHkox-ZrOa7MXkqgGec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ThV8zo4wiFpqh5RnacJiREzp.png?f=fotoalbum_large

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

gielz schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:07:
[...]

[Afbeelding]
Thanks! Heb ik nu ook gelijk de handtekening van mijn Home Assistant idool;).

• Gramser
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Die heb ik ook een keer gehad toen ik mijn systeem verbonden dacht te hebben - maar dat was via de hotspot…

• Tom35
geert1992 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:36:
[...]

Als je even zoekt op Schuko of CEE, vind je in dit topic voldoende informatie, inclusief foto’s die duidelijk maken waarom 12A voldoende kan zijn om problemen te veroorzaken icm een schuko.

Daarom zelf gekozen voor een powerCON, ik kan in 1 simpele handeling de schuko terug zetten(bij bijvoorbeeld onderhoud).

Sorry Geert,

ik had dat beter moeten verwoorden.
Ik bedoelde eigenlijk waarom inderdaad die stekker niet knippen en dan vast verbinden.
An sich maakt dat weinig verschil uit...
Je kan de kabel nog altijd van de batterij halen langs de kant van de batterij...

Tom

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:02

..Christiaan..

..zwll..

Ik zit bij vcn verzekeringen en ik moet mijn polis aanpassen.... Dus even bellen. Het is per verzekeraar verschillend

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:38
Ik ben een script aan het schrijven om te monitoren, en lees de data via de API uit: http://<zendureip>/properties/report

De properties staan hier beschreven, maar wel summier: https://github.com/Zendur...ain/docs/en_properties.md
  • gridInputPower -> laden
  • outputHomePower -> ontladen
  • gridOffPower -> ontladen via offgrid poort
  • packInputPower -> Netto laden
  • outputPackPower -> Netto ontladen
Wat ik mis, is de property voor laden via de offgrid poort. Ik heb zelf niets in huis om dat uit te zoeken dus ik moet raden. Kan iemand zeggen of dit solarInputPower is? Dit gaat om de 2400AC+ waar geen solar input op zit.

Verder: even een Shelly ertussen hangen nu, en verschil tussen wat de Zendure en Shelly meten is best groot.

Laden Zendure: 100 W
Laden Shelly: 106,8 W

Ontladen Zendure: 100 W
Ontladen Shelly: 91,9 W

Laden Zendure: 1000 W
Laden Shelly: 994,4 W

Ontladen Zendure: 1000 W
Ontladen Shelly: 995,2 W

De vraag is natuurlijk wie er gelijjk heeft. Meer mensen die dit hebben gezien?
Zwartoog schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:05:
Ik ben een script aan het schrijven om te monitoren, en lees de data via de API uit: http://<zendureip>/properties/report

De properties staan hier beschreven, maar wel summier: https://github.com/Zendur...ain/docs/en_properties.md
  • gridInputPower -> laden
  • outputHomePower -> ontladen
  • gridOffPower -> ontladen via offgrid poort
  • packInputPower -> Netto laden
  • outputPackPower -> Netto ontladen
Wat ik mis, is de property voor laden via de offgrid poort. Ik heb zelf niets in huis om dat uit te zoeken dus ik moet raden. Kan iemand zeggen of dit solarInputPower is? Dit gaat om de 2400AC+ waar geen solar input op zit.

Verder: even een Shelly ertussen hangen nu, en verschil tussen wat de Zendure en Shelly meten is best groot.

Laden Zendure: 100 W
Laden Shelly: 106,8 W

Ontladen Zendure: 100 W
Ontladen Shelly: 91,9 W

Laden Zendure: 1000 W
Laden Shelly: 994,4 W

Ontladen Zendure: 1000 W
Ontladen Shelly: 995,2 W

De vraag is natuurlijk wie er gelijjk heeft. Meer mensen die dit hebben gezien?
Op je laatste vraag. Ik heb er een kWh MID meter van HW tussen hangen. Ik zie ook dat laden iets meer kost en ontladen iets minder is dan Zendure zelf aangeeft. Ik heb een HW batterij staan en een Accumate en zie daar precies hetzelfde.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Gramser
  • Nu online
Bij mij zit er ook verschil tussen wat de HW-P1-meter meet, en wat de Zendure P1-aangeeft.

• Zwartoog
[...]

[Afbeelding]
En kreeg je de indruk dat daar ook echt naar gekeken is, of krijg je direct akkoord?

• Gramser
  • Nu online
Zwartoog schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:12:
[...]

En kreeg je de indruk dat daar ook echt naar gekeken is, of krijg je direct akkoord?
Het wordt volgens mij direct geaccepteerd en er vindt geen actieve check op plaats.
Zwartoog schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:12:
[...]

Boven de 3000 watt worden de papieren gecontroleerd als het goed is. @Taro jij had dit toch doorlopen?

Zelf stuur ik hem aan via Home Assistant zonder handtekening.

[ Voor 9% gewijzigd door gielz op 01-04-2026 09:15 ]

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Gramser
  • Nu online
gielz schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:15:
[...]

Boven de 3000 watt worden de papieren gecontroleerd als het goed is. @Taro jij had dit toch doorlopen?

Zelf stuur ik hem aan via Home Assistant zonder handtekening.
Aha! Ik had ‘m ingesteld op 2400 toen. Gaat dit per HEMS of per unit eigenlijk?

Edit: moet natuurlijk per HEMS: een enkele unit kan niet meer dan 2400W. Duh.

[ Voor 9% gewijzigd door Gramser op 01-04-2026 09:26 ]

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:40
Ik ben van plan om een Zendure 2400AC+ aan te schaffen. Ik ga dan ook ineens een aparte groep voorzien in de zekeringskast. Dit ga ik laten doen omdat ik er zelf niet zo in thuis ben.

Ik las hier nu iets over powercon ipv de reguliere shuco? Is er iemand die me duidelijk kan maken wat ik dan juist moet kopen (qua elektriciteitsmateriaal en kabels) om dit te verwezenlijken?

Dank alvast!

• Gramser
  • Nu online
Met alle respect voor de vraagsteller hierboven - maar is het echt nodig? Dit is niet voor niets een plug-in batterij. Ik weet de nadelen en risico’s van Schuko’s. Maar stel jezelf ook de vraag wat je allemaal in je huis hebt aangesloten wat misschien wel meer vermogen vraagt. Ikzelf heb een PHEV op een grannycharger -op een bestaande groep waar nagenoeg niks op zit- en die trekt gedurende 5-10 uur zo’n 2100W. Zelf aangesloten, wordt niet eens een beetje warm. Als je een aparte groep met goed schakel- en montagemateriaal gebruikt, zou er m.i. weinig op tegen zijn om er één 2400AC+ op aan te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 01-04-2026 09:46 ]

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:47
Here we go again.....

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:02
Gramser schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:46:
Met alle respect voor de vraagsteller hierboven - maar is het echt nodig? Dit is niet voor niets een plug-in batterij. Ik weet de nadelen en risico’s van Schuko’s. Maar stel jezelf ook de vraag wat je allemaal in je huis hebt aangesloten wat misschien wel meer vermogen vraagt. Ikzelf heb een PHEV op een grannycharger -op een bestaande groep waar nagenoeg niks op zit- en die trekt gedurende 5-10 uur zo’n 2100W. Zelf aangesloten, wordt niet eens een beetje warm. Als je een aparte groep met goed schakel- en montagemateriaal gebruikt, zou er m.i. weinig op tegen zijn om er één 2400AC+ op aan te sluiten.
......niet weer hé. Ook de granny charger is hier al voorbij gekomen, ook met het verhaal dat zelfs de autofabrikant dit enkel aanraad om incidenteel te gebruiken.

• Gramser
  • Nu online
AquilaXL schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:49:
[...]

......niet weer hé. Ook de granny charger is hier al voorbij gekomen, ook met het verhaal dat zelfs de autofabrikant dit enkel aanraad om incidenteel te gebruiken.
Als jullie de discussie al gevoerd hebben - ga ik ‘m niet over doen, excuses. Laten we dan maar de effort steken in het verbeteren van de beschikbaarheid van extra bij te bestellen laadsnoeren 😄

[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 01-04-2026 09:53 ]

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:11

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik kon het niet laten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_MgNQjotQ5grvPjyxn8uYIvr_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lo7ENCfZUQj7Tm0HJL2Cx7TM.png?f=fotoalbum_large

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:47
Gramser schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:51:
[...]

Als jullie de discussie al gevoerd hebben - ga ik ‘m niet over doen, excuses. Laten we dan maar de effort steken in het verbeteren van de beschikbaarheid van extra bij te bestellen laadsnoeren 😄
Die is 2 weken geleden nog gevoerd. Volgens mij was jij hier al. Zoekfunctie staat er vol mee.

• bilgy_no1
Eduardo M schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:17:
Goedenavond,

Ik lees al een tijdje mee in dit zeer interessante draadje en ben inmiddels overtuigd van het nut van de aanschaf van een Zendure thuisbatterij. Mijn situatie:
- Warmtepomp

Ik zit te denken aan een Solarflow 2400 AC + met 3 batterijen AB3000L en een Zendure P1 meter die ik laat draaien op een aparte groep als HEMS met AI modus. Is dit een goede setup die past bij mijn situatie?
Als je uitgaat van 300-350W sluipverbruik kom je misschien uit op 3,5 tot 5 kWh nachtverbruik in voorjaar/najaar. Dat is misschien wat laag. Zeker als je ook elektrisch kookt en de vaatwasser 's nachts aanzet.

Met 'sluipverbruik' wordt hier eigenlijk bedoeld hoeveel verbruik je gemiddeld tijdens de uren dat je PV niet/onvoldoende oplevert. Kijk dan vooral naar de periode waarin je al/nog netto teruglevert; op grond van je totale opwekking zouden medio februari t/m april en september tot medio november goede referentieperiodes zijn.

Reken dan met niet volledige benutting van je batterij (typisch gebruik je 90% per cyclus) en laadverliezen. Als je de batterij onverwarmd in een schuur of onder een afdak plaatst moet je ook rekening houden met verminderde capaciteit als het koud is.

Tot slot, met veel teruglevering is Zonneplan wat gunstiger dan Tibber na de recente introductie van terugleverkosten door Tibber. Daar valt nog iets te winnen. 7500 kWh x €0,02 = €150. Met de batterij ga je minder terugleveren (vanaf 2027), maar toch...

• bilgy_no1
Pakhaas schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:56:
[...]

Die is 2 weken geleden nog gevoerd. Volgens mij was jij hier al. Zoekfunctie staat er vol mee.
Zowat iedere mogelijke discussie is hier inmiddels al gevoerd...

• Gramser
  • Nu online
Pakhaas schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:56:
[...]

Kan best hoor, dat ik hier al was. Maar ik sla niet alles op in mijn grijze geheugen. Nogmaals, het was niet mijn doel om een discussie op te rakelen.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13:34
Gisteren stuitte ik toevallig op het fenomeen 'REM-automaat', die je schijnbaar zou moeten toepassen als je 40A ALS gebruikt, met daarachter drie of meer 16A eindgroepen (wat volgens mij beide vrij gebruikelijk is), en ervoor de mogelijkheid om meer dan 40A in te voeden.

Met een alleen netaansluiting van 1x40A of 3x25A heb je nergens last van, maar met het toevoegen van een PV-installatie en/of thuisbatterijen kan je vrij makkelijk 'problemen' krijgen, lijkt me. Zelfs als je 'maar' een (1x of 3x) 25A netaansluiting hebt, zit je met 2400W Zendure i.c.m. 1000W PV op een fase al (bijna) aan de 40A, en ik neem aan dat de meesten hier wel >1000W PV per fase hebben aangesloten.

Maken jullie dan allemaal gebruik van REM-automaten, heb je maximaal 2x16A achter je ALS'en, heb je 63A ALS'en of gebruik je (voornamelijk) ALAMAT's?

Als dit voor mij een blinde vlek was (en iets dat bij de oplevering van de PV-installatie eigenlijk al goed/beter geregeld had moeten worden), dan geldt dat misschien voor meer mensen, zeker hier, waar het soms lijkt alsof men 'ff' 2x2400W Zendure op twee extra groepen erbij prikt (met Schuko, CEE of vast).

• Gramser
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:58:
[...]

Als je uitgaat van 300-350W sluipverbruik kom je misschien uit op 3,5 tot 5 kWh nachtverbruik in voorjaar/najaar. Dat is misschien wat laag. Zeker als je ook elektrisch kookt en de vaatwasser 's nachts aanzet.

Met 'sluipverbruik' wordt hier eigenlijk bedoeld hoeveel verbruik je gemiddeld tijdens de uren dat je PV niet/onvoldoende oplevert. Kijk dan vooral naar de periode waarin je al/nog netto teruglevert; op grond van je totale opwekking zouden medio februari t/m april en september tot medio november goede referentieperiodes zijn.

Reken dan met niet volledige benutting van je batterij (typisch gebruik je 90% per cyclus) en laadverliezen. Als je de batterij onverwarmd in een schuur of onder een afdak plaatst moet je ook rekening houden met verminderde capaciteit als het koud is.

Tot slot, met veel teruglevering is Zonneplan wat gunstiger dan Tibber na de recente introductie van terugleverkosten door Tibber. Daar valt nog iets te winnen. 7500 kWh x €0,02 = €150. Met de batterij ga je minder terugleveren (vanaf 2027), maar toch...
Ik pleit ook al een tijdje voor de term “rustverbruik” of “basisverbruik”. Het is geen sluipverbruik, tenzij het ongewenst is en je er niet van weet.

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-04 11:35
Eduardo M schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:17:
Goedenavond,

- Warmtepomp

Klinkt goed, je kunt nog overwegen om 2 towers te nemen om sneller te kunnen laden/ontladen op 4800 w (2 aparte groepen).

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:28
a2aan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:19:
Gisteren stuitte ik toevallig op het fenomeen 'REM-automaat', die je schijnbaar zou moeten toepassen als je 40A ALS gebruikt, met daarachter drie of meer 16A eindgroepen (wat volgens mij beide vrij gebruikelijk is), en ervoor de mogelijkheid om meer dan 40A in te voeden.

Met een alleen netaansluiting van 1x40A of 3x25A heb je nergens last van, maar met het toevoegen van een PV-installatie en/of thuisbatterijen kan je vrij makkelijk 'problemen' krijgen, lijkt me. Zelfs als je 'maar' een (1x of 3x) 25A netaansluiting hebt, zit je met 2400W Zendure i.c.m. 1000W PV op een fase al (bijna) aan de 40A, en ik neem aan dat de meesten hier wel >1000W PV per fase hebben aangesloten.

Maken jullie dan allemaal gebruik van REM-automaten, heb je maximaal 2x16A achter je ALS'en, heb je 63A ALS'en of gebruik je (voornamelijk) ALAMAT's?

Als dit voor mij een blinde vlek was (en iets dat bij de oplevering van de PV-installatie eigenlijk al goed/beter geregeld had moeten worden), dan geldt dat misschien voor meer mensen, zeker hier, waar het soms lijkt alsof men 'ff' 2x2400W Zendure op twee extra groepen erbij prikt (met Schuko, CEE of vast).
Ik zou die discussie voeren in het daarvoor bedoelde topic, dit onderwerp is PV/Thuis batterij generiek en heeft meer betrekking op je meterkast dan specifiek Zendure.
Voor het juiste topic, zie de hele grote disclaimer boven de quick reply hieronder.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• a2aan
Acidrain schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:37:
[...]

Ik zou die discussie voeren in het daarvoor bedoelde topic, dit onderwerp is PV/Thuis batterij generiek en heeft meer betrekking op je meterkast dan specifiek Zendure.
Voor het juiste topic, zie de hele grote disclaimer boven de quick reply hieronder.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar al die mensen die 'zomaar ff' 2x2400W Zendure op twee aparte groepen aansluiten (en daar lijken er in dit topic best veel van rond te lopen), lezen/schrijven die dan ook mee in die generieke(re) topics?

De Schuko/CEE discussie moeten we hier nu niet voor de tiende keer keer gaan voeren, maar misschien is het toch goed om het één keer over nut/noodzaak/alternatieven van REM-automaten te hebben, i.c.m. (2400W) Zendure systemen? Het "eigen groep" zit bij de meeste mensen wel goed tussen de oren, maar "let ook goed op als je ALS'en gebruikt" zou daar misschien in dezelfde adem bij moeten horen, of niet?

• Zwartoog
Idr548 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:09:
[...]

Sorry, ik bedoel hier de SOC % limiet.

En nog een andere vraag.
De mensen die zicht hebben op de 'switchCount' waarde.
Welke waardes zien jullie op dagen zoals vandaag?

Ik zie namelijk 300, maar wel met verbruikers deze namiddag en dus een dag met vaak zon / wolken / grijs...
Mag ik vragen waar je de switchCount uitleest? Ik zie hem niet in de report van Zendure zelf.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:13

Een rem automaat is niets anders dan een automaat met B karakteristiek
Zonnepanelen moeten een eigen aardlekschakelaar en een eigen automaat hebben.
Of een combinatie in de vorm van een aardlekautomaat (Alamat).
Een batterij moet ook een eigen automaat hebben en omdat ze meestal een uitbreiding zijn ook een eigen aardlekschakelaar dus in de praktijk is het handiger daar een Alamat voor te nemen.

En je moet altijd kijken naar zowel de belasting per groep (16A) als je een drie fasen systeem hebt ook de belasting per fase (25A).

Maar bedenk dat een batterij zal laden als de PV levert dus zet ze op de zelfde fase(niet op dezelfde groep) als dat enigszins kan in het geval van een enkel fase systeem.
En beiden maximaal leveren zou alleen voorkomen als je op dezelfde fase een(of gezamenlijke) afnemer(s) hebt die meer dan 25A (of 35A bij enkelfase systeem) verbruiken, wat niet mogelijk zou moeten zijn want dan is de verdeling van apparatuur over de fasen verkeerd gedaan.

Dus zeker in een drie fasen systeem is het belangrijk een overzicht te hebben van alla apparatuur en op welke fase ze zitten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Stoja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-04 08:58
Hallo, aankoopadvies: de “ oude” SolarFlow 2400 AC + AB3000X ( is goedkoper) of de nieuwe + set met 3000L batterij.
Stel je koopt de “oude” en er sneuvelt een batterij passen de 3000L ook op de oude set?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 12:25
Stoja schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:02:
Hallo, aankoopadvies: de “ oude” SolarFlow 2400 AC + AB3000X ( is goedkoper) of de nieuwe + set met 3000L batterij.
Stel je koopt de “oude” en er sneuvelt een batterij passen de 3000L ook op de oude set?
Nee

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

geert1992 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:36:
[...]

als ik naar de specs van diverse power-con connectoren kijk en een een snelle check op internet kijk valt me wel één in mijn ogen belangrijk aspect op, deze connectoren missen blijkbaar CE, en volgens hun omschrijving is dat ook niet nodig omdat ze in hun gebruik niet onder een van de CE richtlijnen gaan vallen, dat kan dus zonder meer kloppen.
Echter zosnel we deze als stroomtoevoer in ons 230 V laagspanningsnet (in huis) gaan gebruiken vallen alle electrische onderdelen onder de laagspanningsrichtlijn en de producten vallen dus ook onder CE.
vanuit dat gezichtspunt zijn deze in de EU dus voor die toepassing gewoon niet toegelaten.
dat ze aan een norm IEC 60320-1:2021 voldoen wil echter niet zeggen dat aan alle eisen mbt CE is voldaan.
ik zou deze dus daardoor ook niet gebruiken.
Alle type connectoren die op deze wijze worden gebruikt moeten gewoon CE hebben.

• Ben(V)
Zwartoog schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:59:
[...]

Mag ik vragen waar je de switchCount uitleest? Ik zie hem niet in de report van Zendure zelf.
Switch Count is niet iets dat Zendure bijhoud maar de HA app doet dat.
Het veranderen van laden naar ontladen en omgekeerd wordt weggeschreven in de NVRAM( Non-volatile random-access memory).
Omdat NVRAM niet oneindig herschrijfbaar is hebben de ontwikkelaar een attribute gemaakt die bijhoud hoe vaak dat gedaan wordt en die de "switch count" genoemd.

Ik zou me er niet druk over maken want als je daar op probeert te sturen raakt je steeds verder weg van het nut van een batterij en we hebben het hiet over 10 of 15 jaar voor dat zoiets gaat spelen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Stoja schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:02:
Nee, deze hebben totaal afwijkende afmetingen.
Het voordeel van de SF 2400AC (tenminste dat is mijn zienswijze) is dat hier met een losse omvormer te maken hebt, en mijn verwachting is dat de levensduur van een omvormer korter is dan die van een batterij-module.
Het voordeel van de SF 2400ACplus/pro is dat er al een batterij inzit en deze een iets betere RTE heeft, echter door de gekozen afmetingen deze (zeker bij veel modules) door de kleine oppervlakte mogelijk wat minder stevig staat en je deze dus tegen omvangen moet bevestigen.
het vreemde is dat de capaciteit van beide gelijk is, mogelijk, @Taro gaf dat dacht ik ook aan, dat bij de nieuwe typen de productie makkelijker zou zijn en ook qua transport er voordelen waren.
Als je mogelijk naar meer output vermogen zit te wachten kun je mogelijk wachten op de nog niet officeel aangekondigde SF3600, tenminste kwam deze hier al eens voorbij.

• Zwartoog
Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:12:
[...]

Switch Count is niet iets dat Zendure bijhoud maar de HA app doet dat.
Het veranderen van laden naar ontladen en omgekeerd wordt weggeschreven in de NVRAM( Non-volatile random-access memory).
Omdat NVRAM niet oneindig herschrijfbaar is hebben de ontwikkelaar een attribute gemaakt die bijhoud hoe vaak dat gedaan wordt en die de "switch count" genoemd.

Ik zou me er niet druk over maken want als je daar op probeert te sturen raakt je steeds verder weg van het nut van een batterij en we hebben het hiet over 10 of 15 jaar voor dat zoiets gaat spelen.
Thanks! Ik dacht, misschien leuk om te loggen.

• a2aan
Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:01:
[...]

Een rem automaat is niets anders dan een automaat met B karakteristiek
Zonnepanelen moeten een eigen aardlekschakelaar en een eigen automaat hebben.
Of een combinatie in de vorm van een aardlekautomaat (Alamat).
Een batterij moet ook een eigen automaat hebben en omdat ze meestal een uitbreiding zijn ook een eigen aardlekschakelaar dus in de praktijk is het handiger daar een Alamat voor te nemen.

En je moet altijd kijken naar zowel de belasting per groep (16A) als je een drie fasen systeem hebt ook de belasting per fase (25A).

Maar bedenk dat een batterij zal laden als de PV levert dus zet ze op de zelfde fase(niet op dezelfde groep) als dat enigszins kan in het geval van een enkel fase systeem.
En beiden maximaal leveren zou alleen voorkomen als je op dezelfde fase een(of gezamenlijke) afnemer(s) hebt die meer dan 25A (of 35A bij enkelfase systeem) verbruiken, wat niet mogelijk zou moeten zijn want dan is de verdeling van apparatuur over de fasen verkeerd gedaan.

Dus zeker in een drie fasen systeem is het belangrijk een overzicht te hebben van alla apparatuur en op welke fase ze zitten.
Volgens mij mis je in je hele verhaal dus precies de toepassing van een REM-automaat. Als we uitgaan van een 25A netaansluiting (enkelfase, of een van de drie fases), 10A PV-installatie (met eigen ALAMAT), 2400W Zendure,ook met zijn eigen ALAMAT, dan kan het dus nog steeds nodig zijn om een REM-automaat toe te passen, áls er in de rest van je huisinstallatie een 40A ALS zit, met meer dan twee B16 erop.

Het beveiligen van alleen je PV en thuisbatterij is niet voldoende, aangezien het toevoegen ervan élders in je huisinstallatie voor overbelasting kan zorgen, die anders door de hoofdaansluiting was beveiligd.
Jan-tweak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:06:
[...]

als ik naar de specs van diverse power-con connectoren kijk en een een snelle check op internet kijk valt me wel één in mijn ogen belangrijk aspect op, deze connectoren missen blijkbaar CE, en volgens hun omschrijving is dat ook niet nodig omdat ze in hun gebruik niet onder een van de CE richtlijnen gaan vallen, dat kan dus zonder meer kloppen.
Echter zosnel we deze als stroomtoevoer in ons 230 V laagspanningsnet (in huis) gaan gebruiken vallen alle electrische onderdelen onder de laagspanningsrichtlijn en de producten vallen dus ook onder CE.
vanuit dat gezichtspunt zijn deze in de EU dus voor die toepassing gewoon niet toegelaten.
dat ze aan een norm IEC 60320-1:2021 voldoen wil echter niet zeggen dat aan alle eisen mbt CE is voldaan.
ik zou deze dus daardoor ook niet gebruiken.
Alle type connectoren die op deze wijze worden gebruikt moeten gewoon CE hebben.
Grappig dat je CE aanhaalt, want een standaard Schuko die wél CE gekeurd is vormt in de praktijk vaak juist de zwakkere schakel bij langdurig hoge belasting. Een connector die ontworpen is voor continu hogere stromen zoals PowerCON is technisch gezien dan juist robuuster.

Daarnaast: NEN1010 is een norm, geen wet. Het is een richtlijn voor wat als veilig wordt gezien. Afwijken mag, maar dan moet je wel kunnen onderbouwen dat je oplossing minstens hetzelfde veiligheidsniveau haalt.

In mijn geval gebruik ik PowerCON bewust als apparaatverbinding, niet als installatiemateriaal. Daarmee wijk ik af van de standaard, maar niet van het veiligheidsniveau en dat is uiteindelijk waar het om draait.

om maar even bij het thema te blijven gebruikt ik uitsluitend alamats bij zowel PV als ook bij thuis-batterijen, eigenlijk om ook geen onbedoelde beinvloeding binnen een ALS groep te krijgen, het neveneffect is echter ook dat je daardoor geen REM-automaten nodig hebt, tenslotte je belast de ALS (40A) daardoor ook niet.
dus zeker als je 2 Zendures groepen wilt kun je veel beter twee alamats nemen, qua kosten is dat nauwelijks meer.
dit was mijn oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIEQTsApe_QNeK6xGNxskvESjb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBdjXxdillVR8rAOFsSCGyXH.jpg?f=fotoalbum_large

• Ben(V)
a2aan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:18:
[...]

Volgens mij mis je in je hele verhaal dus precies de toepassing van een REM-automaat. Als we uitgaan van een 25A netaansluiting (enkelfase, of een van de drie fases), 10A PV-installatie (met eigen ALAMAT), 2400W Zendure,ook met zijn eigen ALAMAT, dan kan het dus nog steeds nodig zijn om een REM-automaat toe te passen, áls er in de rest van je huisinstallatie een 40A ALS zit, met meer dan twee B16 erop.

Het beveiligen van alleen je PV en thuisbatterij is niet voldoende, aangezien het toevoegen ervan élders in je huisinstallatie voor overbelasting kan zorgen, die anders door de hoofdaansluiting was beveiligd.
Je leest niet.
Een REM automaat is een gewone automaat met een B karakteristiek net als alle andere automaten in een huis installatie, dat is niet een speciaal ding.
En wat ik ook schrijf is dat je met de verdeling en gebruik van je apparatuur overbelasting van een fase moet voorkomen, daar helpt geen enkel automaat tegen.

Als je zonder PV en batterij een fase met drie groepen maakt en daar trek je gezamenlijk meer dan 25A uit dan vliegt de hoofd automaat er ook uit.

geert1992 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:22:
[...]

Grappig dat je CE aanhaalt, want een standaard Schuko die wél CE gekeurd is vormt in de praktijk vaak juist de zwakkere schakel bij langdurig hoge belasting. Een connector die ontworpen is voor continu hogere stromen zoals PowerCON is technisch gezien dan juist robuuster.

Daarnaast: NEN1010 is een norm, geen wet. Het is een richtlijn voor wat als veilig wordt gezien. Afwijken mag, maar dan moet je wel kunnen onderbouwen dat je oplossing minstens hetzelfde veiligheidsniveau haalt.
nee, op dat punt zeker niet, CE is hier ook vanuit de wet gewoon verplicht, dat is ook binnen de Bbl (waar ook de wettelijke verplichting van oa de NEN1010 is vastgelegd) heel duidelijk aangegeven.
Echter ik betwijfel of hier de NEN1010 wel de juiste norm is waar je naar zou moeten wijzen, een normale powercable valt namelijk helemaal niet onder de NEN1010.

je gebruikt eigenlijk hier een connector buiten zijn bedoeld gebruiksdoel, en verliest daardoor zelfs zijn andere certificatie., dus daarmee vervalt zelfs je gedachte onderbouwing.
Binnen de EU heb je daar echter nul speelruimte als je binnen de laagspanningsrichtlijn komt.

mijn advies is dan ook dat ik dergelijke connectoren duidelijk moet gaan afraden ookal lijken ze zo mooi, je moet je afvragen waarom een fabrikant deze niet conform CE heeft laten maken ?

Ik denk dat een CEE stekker 230V die wel over de benodigde CE beschikt een veel beter alteratief is.
In mijn geval gebruik ik PowerCON bewust als apparaatverbinding, niet als installatiemateriaal. Daarmee wijk ik af van de standaard, maar niet van het veiligheidsniveau en dat is uiteindelijk waar het om draait.
ik vrees dat jer hier een denkfout maakt, een dergelijke verbinding valt wel degelijk onder de laagspanningsrichtlijn en dus is CE plichtig qua gebruikte materieel.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 01-04-2026 11:37 ]

• Ben(V)
Die PowerCon is toch de connector aan de device kant?
En heeft de door Zendure meegeleverde snoer plus connector dan wel een CE keurmerk?

• a2aan
Jan-tweak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:26:
om maar even bij het thema te blijven gebruikt ik uitsluitend alamats bij zowel PV als ook bij thuis-batterijen, eigenlijk om ook geen onbedoelde beinvloeding binnen een ALS groep te krijgen, het neveneffect is echter ook dat je daardoor geen REM-automaten nodig hebt, tenslotte je belast de ALS (40A) daardoor ook niet.
dus zeker als je 2 Zendures groepen wilt kun je veel beter twee alamats nemen, qua kosten is dat nauwelijks meer.
Dat je zowel je PV als Zendure achter ALAMAT's hebt is prima, maar verandert niets aan nut/noodzaak voor een (extra!) REM-automaat vóór de 40A ALS'en van je huis-/verbruikersgroepen (als je die hebt).

• a2aan
Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:32:
Een REM automaat is een gewone automaat met een B karakteristiek net als alle andere automaten in een huis installatie, dat is niet een speciaal ding.
Fysiek is het geen speciaal ding, nee. Maar de functie is wél specifiek, en nuttig/nodig als je PV/thuisbatterij (zelfs als die ALAMAT's hebben) combineert met ALS'en voor je huis-/verbruikersgroepen.
En wat ik ook schrijf is dat je met de verdeling en gebruik van je apparatuur overbelasting van een fase moet voorkomen, daar helpt geen enkel automaat tegen.

Als je zonder PV en batterij een fase met drie groepen maakt en daar trek je gezamenlijk meer dan 25A uit dan vliegt de hoofd automaat er ook uit.
Ja, zonder PV of batterij vliegt de hoofdaansluiting eruit, mét PV en/of thuisbatterij loop je het risico dat je (bestaande!) ALS'en in de fik vliegen. En dát kan/moet je dus voorkomen met zo'n REM-automaat.

Natuurlijk moet je met het verdelen van je verbruikers ervoor zorgen dat je niks overbelast, maar mocht dat (om wat voor reden dan ook) toch gebeuren, dan zorgen je automaten voor beveiliging. Mijn punt: als je een thuisbatterij toevoegt, dan moet je niet alleen die batterij beveiligen, maar moet je ook kijken of je bestaande ALS'en niet extra beveiliging nodig hebben, omdat de hoofdaansluiting dat niet meer (volledig/altijd) afdekt.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:28
a2aan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:46:
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk, maar al die mensen die 'zomaar ff' 2x2400W Zendure op twee aparte groepen aansluiten (en daar lijken er in dit topic best veel van rond te lopen), lezen/schrijven die dan ook mee in die generieke(re) topics?

De Schuko/CEE discussie moeten we hier nu niet voor de tiende keer keer gaan voeren, maar misschien is het toch goed om het één keer over nut/noodzaak/alternatieven van REM-automaten te hebben, i.c.m. (2400W) Zendure systemen? Het "eigen groep" zit bij de meeste mensen wel goed tussen de oren, maar "let ook goed op als je ALS'en gebruikt" zou daar misschien in dezelfde adem bij moeten horen, of niet?
De offtopic discussie die je nu gestart hebt is al vaker hier gevoerd, toevallig gezocht op remautomaat voordat je begon met posten?

Edit: Uiteraard veiligheid voorop, daar hoor je mij niet over maar wel in de juiste topics.. En ja alles heeft raakvlak met elkaar daarom zie je ook dat dit soort discussies in alle topics met raakvlak gevoerd wordt..

[ Voor 11% gewijzigd door Acidrain op 01-04-2026 11:51 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

Jan-tweak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:35:
[...]
nee, op dat punt zeker niet, CE is hier ook vanuit de wet gewoon verplicht, dat is ook binnen de Bbl (waar ook de wettelijke verplichting van oa de NEN1010 is vastgelegd) heel duidelijk aangegeven.
Echter ik betwijfel of hier de NEN1010 wel de juiste norm is waar je naar zou moeten wijzen, een normale powercable valt namelijk helemaal niet onder de NEN1010.

je gebruikt eigenlijk hier een connector buiten zijn bedoeld gebruiksdoel, en verliest daardoor zelfs zijn andere certificatie., dus daarmee vervalt zelfs je gedachte onderbouwing.
Binnen de EU heb je daar echter nul speelruimte als je binnen de laagspanningsrichtlijn komt.

mijn advies is dan ook dat ik dergelijke connectoren duidelijk moet gaan afraden ookal lijken ze zo mooi, je moet je afvragen waarom een fabrikant deze niet conform CE heeft laten maken ?

Ik denk dat een CEE stekker 230V die wel over de benodigde CE beschikt een veel beter alteratief is.

[...]

ik vrees dat jer hier een denkfout maakt, een dergelijke verbinding valt wel degelijk onder de laagspanningsrichtlijn en dus is CE plichtig qua gebruikte materieel.
Je haalt hier componenten en eindproducten door elkaar. CE zit op het apparaat (de accu) en niet op losse connectoren. De Zendure 2400AC is gewoon CE gekeurd en valt onder de laagspanningsrichtlijn.

Daarnaast is er binnen die richtlijn wel degelijk ruimte om een verbinding anders uit te voeren, zolang het veiligheidsniveau minimaal gelijkwaardig blijft. Dat is precies wat hier gebeurt: PowerCON is technisch geschikt voor langdurige hogere belasting, waar een standaard Schuko in de praktijk juist vaak de beperkende factor is.

Verder gebruik ik dit bewust als apparaatverbinding en niet als installatiemateriaal. Het is demontabel en bedoeld als koppeling naar het apparaat, niet als vaste installatie.

Daarbij is het snoer met PowerCON ook geen “stopcontact” of algemeen aansluitpunt. Het is een specifieke, vergrendelbare apparaatkoppeling die je niet ergens anders in huis tegenkomt of voor andere toepassingen kunt gebruiken.

Uiteindelijk draait het niet om of iets “lijkt toegestaan”, maar of het aantoonbaar veilig is. En daar zit precies de nuance.

Zullen we de discussie verder voeren via DM?

• IJsbeer
  • Niet online
Gramser schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:11:
Bij mij zit er ook verschil tussen wat de HW-P1-meter meet, en wat de Zendure P1-aangeeft.
Dat is raar! Beide lezen gewoon uit wat de meter 'uitspuugt'. Dus zou exact hetzelfde data moeten zijn.

Kan zijn dat de 1 wat sneller reageert /inzichtelijk maakt dan de ander , maar qua data kan het niet verschillen.

• a2aan
Acidrain schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:50:
De offtopic discussie die je nu gestart hebt is al vaker hier gevoerd, toevallig gezocht op remautomaat voordat je begon met posten?
Op "REM-automaat" had ik gezocht, en het resultaat was wel heel summier. Met "remautomaat" krijg ik twee extra berichten, die inderdaad precies dit punt aanstippen, maar nog steeds heb ik niet het idee dat het gros van de mensen hier rekening mee houdt, terwijl het (in veel gevallen) wél een issue is.

Het 'bewijs' is dat er inmiddels twee medeTweakers, waarvan ik er minimaal eentje hier vaak pro-veiligheid zie posten, in de veronderstelling lijken te zijn dat het toepassen van ALAMAT's op de PV/thuisbatterij groepen voldoende is, terwijl het mij juist gaat om het extra moeten beveiligen (of vervangen) van eventuele ALS'en voor je huis-/verbruikersgroepen. Maar misschien zie ik allemaal spoken?

• Ben(V)
a2aan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:45:
[...] Mijn punt: als je een thuisbatterij toevoegt, dan moet je niet alleen die batterij beveiligen, maar moet je ook kijken of je bestaande ALS'en niet extra beveiliging nodig hebben, omdat de hoofdaansluiting dat niet meer (volledig/altijd) afdekt.
Dus je wilt een extra automaat achter een Alamat zetten.
Wat is daar het nut van?
Een Alamat is ook een automaat.

Ik vermoed dat jij de situatie bedoelt waar er geen eigen automaat achter de PV en/of batterij installatie zit maar deze op een groep ergens bij geplaatst waar ook belastingen op zitten, dan kun je overbelasting krijgen zonder dat de hoofd automaat dat ziet.
Maar dat mag dus echt niet.

En even voor de duidelijkheid, installatie automaten zijn er niet om devices te beveiligen maar om jou en je huis te beveiligen tegen brand door ovebelasting.
En aardlekschakelaars zijn er om jou te beveiligen tegen apparatuur die door een defect spanning op de behuizing zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 01-04-2026 12:07 ]

• a2aan
Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:03:
Dus je wilt een extra automaat achter een Alamat zetten.
Wat is daar het nut van?
Aan de ene kant van de REM-automaat: hoofdaansluiting, en ALAMAT's van PV en/of thuisbatterij; aan de andere kant van de REM-automaat: ALS van je huis-/verbruikersgroepen (met daarachter weer de automaten).

Die REM-automaat is er dus om je ALS te beveiligen tegen overbelasting. Zonder PV/thuisbatterij wordt die beveiligd door je hoofdaansluiting, maar als je extra opwekkers toevoegt, kan er dus ineens een (veel) grotere stroom door je bestaande ALS'en heen gaan lopen.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:11

Aardedraadje

Met kabelschoen

Heren...
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 01-04-2026 12:14 ]

• Gramser
  • Nu online
IJsbeer schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:59:
[...]

Dat is raar! Beide lezen gewoon uit wat de meter 'uitspuugt'. Dus zou exact hetzelfde data moeten zijn.

Kan zijn dat de 1 wat sneller reageert /inzichtelijk maakt dan de ander , maar qua data kan het niet verschillen.
Ik zal het einde dag nog eens bekijken.

• Ben(V)
a2aan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:11:
[...]

Aan de ene kant van de REM-automaat: hoofdaansluiting, en ALAMAT's van PV en/of thuisbatterij; aan de andere kant van de REM-automaat: ALS van je huis-/verbruikersgroepen (met daarachter weer de automaten).

Die REM-automaat is er dus om je ALS te beveiligen tegen overbelasting. Zonder PV/thuisbatterij wordt die beveiligd door je hoofdaansluiting, maar als je extra opwekkers toevoegt, kan er dus ineens een (veel) grotere stroom door je bestaande ALS'en heen gaan lopen.
Je moet echt leren lezen en begrijpen.

Een ALS is een Aard Lek Schakelaar en beveiligt je enkel tegen een stroomverschil tussen fase en nul omdat je dan een aardlek hebt doordat bijvoorbeeld een behuizing van een apparaat onder spanning kan staan.
Heeft helemaal niets met overbelasting te maken.

En een Alamat is een aardlek plus een overbelasting beveiliging in een device gecombineerd.
En een rem automaat is gewoon een automaat en niets bijzonders.

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:19
Martijnvdb schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:23:
[...]

Klinkt goed, je kunt nog overwegen om 2 towers te nemen om sneller te kunnen laden/ontladen op 4800 w (2 aparte groepen).
Oh, das inderdaad nog een overweging waard. Kunnen/mogen 2 towers eigenlijk op elkaar?

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
polo1987 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:11:
Ik had eerst een niet werkende HomeWizard P1 meter in de Zendure App. Hij bleef toen 0W weergeven.

Ik heb er nog eens wat tijd aan besteed en nu werkt het wel.
nog steeds dezelfde HWE-P1-21 met dezelfde firmware 6.0305
Het ligt aan de onduidelijke Zendure App.

Ik heb een stappenplan voor de mensen die ook steeds de 0W bug hadden.

Voeg de accu aan HEMS toe
Kies de modus: "Slimme meter modus"
Expert-modus: Slimme meter modus
klik daar op "voorkeur"
Monitorings apparaat wisselen
Electriciteits meter (optioneel) - Meter Toevoegen
Nieuw apparaat toevoegen
Selecteer HomeWizard P1 Plaatje
Volgende
Controleer of het apparat gevonden wordt (is het IP wat je verwacht)
Click weer op "+ Meter toevoegen"
selecteer jouw HomeWizard P1 meter en klik op opslaan
Pagina terug
dan zou nu de data van de Homewizard P1 meter al zichtbaar moeten zijn.

Als je nu ook kijkt bij apparatuur dan zie je de HW P1 meter ook staan met nu wel meet gegevens.

Dit werkte voor mij. Hopelijk werkt het op deze manier ook voor anderen.
Helaas werkt bij mij dit stappenplan niet bij mijn 2x Solarflow 800 Plus, de HW P1 meter blijft 0 Watt aangeven. Iedere Plus heeft bijna 2 kWh opslag. Firmware versie is up-to-date: Solarflow 800 Plus V1.0.2
Ook de HW P1 meter is up-to-date: 6.0305

Dat wordt afwachten tot er een firmware update van Zendure komt met (betere) ondersteuning voor de HW P1 meter? Heeft het nog zin om te klagen?

In de tussentijd maar een basislast ingesteld in HEMS.
code:
1
2
3
4
5
6
7
Van Tot Watt    Uren    Delta Watt  SOC Watt    SOC%
00:00   10:00   -70 10:00   -700    691 17%
10:00   12:00   -100    02:00   -200    491 12%
12:00   16:00   1000    04:00   4000    4000    100%
16:00   18:00   -200    02:00   -400    3600    90%
18:00   21:00   -800    03:00   -2400   1600    40%
21:00   23:59   -70 02:59   -209    1391    35%
Idee erachter is om in het algemeen in de goedkoopste uren op te laden (meestal genoeg opwek door de zon met 12x450Wp panelen op zuid) en in de duurste uren meer te ontladen én nachtverbruik af te dekken (deze is nu nog maar 70 Watt, wonen nog niet in het nieuwbouwhuis).

• Ben(V)
Als je klaagt kun je meestal een Zendure P1 meter voor heel weinig kopen.
Ik hoorde bedragen van 29 euro.

Zou er maar niet op rekenen dat die HW p1 nog ooit ondersteund wordt.
Zendure heeft het onderzocht en zegt dat ze het niet kunnen fixen mede omdat het geen eenduidig probleem is (sommige hebben hem gewoon werkend).

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 01-04-2026 13:23 ]

• a2aan
Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:52:
Een ALS is een Aard Lek Schakelaar en beveiligt je enkel tegen een stroomverschil tussen fase en nul omdat je dan een aardlek hebt waardoor een behuizing van een apparaat onder spanning kan staan.
Heeft helemaal niet met overbelasting te maken.
Een ALAMAT schakelt uit, als je hem overbelast, en een ALS vliegt (potentieel) in de fik. Vandaar dat je iets nodig hebt om de ALS hier tegen te beschermen.

Laten we uitgaan van een (vrij standaard) huis met 1x40A netaansluiting, een 40A ALS (of meerdere), en daarachter 4xB16 automaten voor de eindgroepen.

Als ik dan op de vier groepen een 3kW straalkachel tegelijk aanzet, dan vliegt de hoofdautomaat eruit (want >40A).

Voegen we hier nu een Zendure 2400AC aan toe, netjes achter zijn eigen ALAMAT, en dan loopt er ineens toch >50A door de ALS, zonder dat er iets van een beveiliging ingrijpt. Dát kan/moet je dus zien te voorkomen, bijvoorbeeld d.m.v. een REM-automaat (of door een 63A ALS toe te passen, of door de ALS te vervangen door ALAMAT's).

Ergo: alleen je PV en/of Zendure achter zijn eigen ALAMAT zetten is niet (altijd) voldoende, om het veilig te houden.

• a2aan
Dit verbaast me toch wel. Iedere keer als iemand hier oppert dat CEE overkill zou zijn, en Schuko toch ook goed genoeg is, vallen diverse mensen over elkaar heen om te laten zien dat Schuko niet goed genoeg is.

Maar als er wordt beweerd dat je een Zendure 2400AC met zijn eigen ALAMAT zonder meer aan je huisinstallatie kan toevoegen, ben ik de enige die vind dat je goed moet oppassen als je al bestaande 40A ALS'en hebt, en mogelijk een REM-automaat (of andere wijzigingen) in je groepenkast moet toepassen.

Ik zal het hierbij laten.
a2aan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:01:
[...]

Op "REM-automaat" had ik gezocht, en het resultaat was wel heel summier. Met "remautomaat" krijg ik twee extra berichten, die inderdaad precies dit punt aanstippen, maar nog steeds heb ik niet het idee dat het gros van de mensen hier rekening mee houdt, terwijl het (in veel gevallen) wél een issue is.

Het 'bewijs' is dat er inmiddels twee medeTweakers, waarvan ik er minimaal eentje hier vaak pro-veiligheid zie posten, in de veronderstelling lijken te zijn dat het toepassen van ALAMAT's op de PV/thuisbatterij groepen voldoende is, terwijl het mij juist gaat om het extra moeten beveiligen (of vervangen) van eventuele ALS'en voor je huis-/verbruikersgroepen. Maar misschien zie ik allemaal spoken?
Een remautomaat is gewoon een automaat om een aardlekschakelaar te beveiligen.
De aardlekschakelaar waar vaak 4 groepen achter zitten. (4xb16)
Deze is vaak geschikt voor maximaal 40 Ampère.
Als de hoofdaansluiting 25 Ampère is en de zonnepanelen 16 Ampère ga je er al overheen.
En als je hierbij de Zendure (s) (16 Ampère) bij op telt kun je er ruim overheen gaan.
De situatie is zeer zeldzaam maar het kan.
Een groepenkast moet zo ingericht worden zodat dit niet kan. (mag gebeuren)
Daarom een remautomaat.
Of pak een 63 Ampère aardlekschakelaar.

• IJsbeer
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:17:
Als je klaagt kun je meestal een Zendure P1 meter voor heel weinig kopen.
Ik hoorde bedragen van 29 euro.

Zou er maar niet op rekenen dat die HW p1 nog ooit ondersteund wordt.
Zendure heeft het onderzocht en zegt dat ze het niet kunnen fixen mede omdat het geen eenduidig probleem is (sommige hebben hem gewoon werkend).
Dan moeten ze hun site ook gewoon aanpassen. Staat gewoon dat de hw ondersteund wordt:
Accessoire-compatibiliteit met Shelly, EverHome, HomeWizard en meer
https://www.zendure.nl/products/zendure-solarflow-2400-ac-plus?variant=48055928717567

Maar ik snap dat jij daar ook niets aan kan doen :+

• a2aan
peterbier schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:41:
Een remautomaat is gewoon een automaat om een aardlekschakelaar te beveiligen.
De aardlekschakelaar waar vaak 4 groepen achter zitten. (4xb16)
Deze is vaak geschikt voor maximaal 40 Ampère.
Als de hoofdaansluiting 25 Ampère is en de zonnepanelen 16 Ampère ga je er al overheen.
En als je hierbij de Zendure (s) (16 Ampère) bij op telt kun je er ruim overheen gaan.
De situatie is zeer zeldzaam maar het kan.
Een groepenkast moet zo ingericht worden zodat dit niet kan. (mag gebeuren)
Daarom een remautomaat.
Of pak een 63 Ampère aardlekschakelaar.
Even een stukje vetgedrukt in de quote, omdat ik betwijfel dat dit een zeldzame samenloop van omstandigheden is! Als je kijkt naar de mensen die een Zendure thuisbatterij met 2400W laten ontladen (of zelfs meerdere torens), dan zullen de meesten daarvan ook de nodige A's aan PV op dezelfde fase hebben zitten, en dan denk ik dat dat best vaak voorkomt i.c.m. 40A ALS'en voor de huisgroepen. En de mensen met een eenfaseaansluiting moeten al helemaal oppassen, omdat je dan vaak al met 35A of 40A begint, i.p.v. 25A.

De rest van je punten ben ik het helemaal mee eens!

• Gramser
  • Nu online
Een gewaarschuwd mens… als het hier eenmaal staat ga ik niet meteen volle bak laden en ontladen. Ik ga het softwarematig wat beperkt houden en kijken hoeveel Ampère dat gaat trekken.

• koboy
  • Laatst online: 18:44

koboy

Heb een idee voor een icon

Nogmaals het verzoek: stop met dat gedoe over remautomaten. Het hoort in een ander topic thuis, en er wordt ook onzin verkondigd.
Voorbeeld van de onzin: er is 40A belasting achter een ALS, en dan gaat daar ook nog een groep met PV (achter dezelfde ALS) 10A staan terugleveren. Daardoor kan er 50A door die ALS gaan lopen en gaat hij smelten/branden.
Totale onzin. Een ALS ziet niet wat er achter gebeurt; de fase en nul achter een ALS zijn met elkaar doorverbonden, er gaat dus geen 50A door de ALS.

Een remautomaat is een lapmiddel om de algemene bedrading in een groepenkast te beschermen wanneer deze (mogelijk) extreem zwaar belast wordt. Dit soort situaties kom je alleen in met extreem veel/zware verbruikers EN terugleveraars, en dan voornamelijk met een 1 fase systeem. Een behoorlijke electricien zal zo'n ding alleen aanleggen als je vecht niet anders kan want de groepenkast aanpakken is een veel beter idee.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

koboy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:58:
Nogmaals het verzoek: stop met dat gedoe over remautomaten. Het hoort in een ander topic thuis, en er wordt ook onzin verkondigd.
Voorbeeld van de onzin: er is 40A belasting achter een ALS, en dan gaat daar ook nog een groep met PV (achter dezelfde ALS) 10A staan terugleveren. Daardoor kan er 50A door die ALS gaan lopen en gaat hij smelten/branden.
Totale onzin. Een ALS ziet niet wat er achter gebeurt; de fase en nul achter een ALS zijn met elkaar doorverbonden, er gaat dus geen 50A door de ALS.

Een remautomaat is een lapmiddel om de algemene bedrading in een groepenkast te beschermen wanneer deze (mogelijk) extreem zwaar belast wordt. Dit soort situaties kom je alleen in met extreem veel/zware verbruikers EN terugleveraars, en dan voornamelijk met een 1 fase systeem. Een behoorlijke electricien zal zo'n ding alleen aanleggen als je vecht niet anders kan want de groepenkast aanpakken is een veel beter idee.
We zijn inmiddels zo ver off topic dat de remautomaat z’n eigen groepenkast nodig heeft, misschien handig om de remautomaat in het huisinstallaties "groepenkastje"(topic) te plaatsen?

• Ben(V)
Als je de PV en de batterij gewoon beveiligt met een 16A automaat kunnen ze beiden enkel max 16A leveren.
Als je die beiden op dezelfde fase aansluit en ook nog een belasting van 32A op diezelfde fase aansluit dan kan er max 32A gaan lopen die dan ook door de hoofd ALS gaat.
Op zich is dat voor die ALS geen probleem want die kan 40A aan.
Voor de bekabeling is dat ook geen probleem want die minimaal geschikt voor 50A.

Als je de boel beter over de fasen verdeelt kan er nooit zoveel stroom gaan lopen, want dan lever je op de ene fase en verbruik je op een andere fase en gaat alles door de hoofd automaat.

Het moge ook duidelijk zijn dat als je een belasting van meer dan 25A hebt en je hebt geen PV en geen batterij dan vliegt de hoofdautomaat er meteen uit dus dat mag helemaal nooit mogelijk zijn.
Heeft dus niets met PV of Batterij te maken

En een rem automaat bestaat gewoon niet en is een onzin naam.

• a2aan
koboy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:58:
In mijn voorbeeld wordt er niet 40A, maar juist 50A verbruikt achter de ALS, waarvan 40A door het net wordt geleverd, en 10A door een Zendure 2400AC.

En wat is precies het verschil tussen een 40A ALS, en een 63A, als het hem niet zit in brandveiligheid? Als je geen REM-automaat wil toepassen, moet je toch nog steeds je 40A ALS'en vervangen, als je een Zendure 2400AC wilt gebruiken, i.c.m. een 35A of 40A aansluiting?

Het lijkt alsof jij hier meer van weet dan ik, en ik leer graag!

• Ben(V)
Er kan nooit meer dan 32A gezamenlijk uit PV + Batterij komen, daar zorgen hun eigen 16A groep automaten voor.
Dus 40A kan nooit en als je ergens 40A wilt gebruiken op een fase dan vliegt de hoofdautomaat er uit als er geen PV en/of batterij is.

En je standpunt verdedigen met "maar er zijn ook zware ALS-en te koop" is beetje onzin.
Er zijn ook automaten te koop die 100A doen, maar die zitten ook niet in een husinstallatie.

Je hebt duidelijk ergens iets gelezen zonder dat je het begrijp en plaatst dat dus weer hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 01-04-2026 14:20 ]

• koboy
  • Laatst online: 18:44

koboy

Heb een idee voor een icon

a2aan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:09:
[...]

In mijn voorbeeld wordt er niet 40A, maar juist 50A verbruikt achter de ALS, waarvan 40A door het net wordt geleverd, en 10A door een Zendure 2400AC.

En wat is precies het verschil tussen een 40A ALS, en een 63A, als het hem niet zit in brandveiligheid? Als je geen REM-automaat wil toepassen, moet je toch nog steeds je 40A ALS'en vervangen, als je een Zendure 2400AC wilt gebruiken, i.c.m. een 35A of 40A aansluiting?

Het lijkt alsof jij hier meer van weet dan ik, en ik leer graag!
Even 2 situaties scheiden:
1. De Zendure zit met z'n 10A achter de betreffende ALS: dan kun je rustig 50A daar verbruiken, er gaat alleen maar de 40A van het net door de ALS. De 10A van de Zendure komt daar achter de ALS bij, en dat gaat goed.
2. De Zendure zit achter een aparte ALS: ja, dan kan er theoretisch 50A door de ALS gaan lopen. Dit levert een extra stroom op t.o.v. de hoofdzekering van 25%. Maar bedenk wel, ook wanneer die volle 50A wel door de hoofdzekering zou lopen, dan duurt het tussen de 30 en 120 minuten voor die uitschakelt, en de "remautomaat" heeft als "beschermer" in jouw geval diezelfde tijd nodig om in te grijpen.

Daarom is het belangrijk er voor te zorgen dat je aansluiting, zekeringkast en aangesloten apparaten met elkaar in balans zijn. In jouw voorbeeld is 1x40A dus duidelijk niet meer voldoende. Een goede electricien gaat hier op zijn minst over mopperen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• a2aan
koboy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:22:
2. De Zendure zit achter een aparte ALS: ja, dan kan er theoretisch 50A door de ALS gaan lopen. Dit levert een extra stroom op t.o.v. de hoofdzekering van 25%. Maar bedenk wel, ook wanneer die volle 50A wel door de hoofdzekering zou lopen, dan duurt het tussen de 30 en 120 minuten voor die uitschakelt, en de "remautomaat" heeft als "beschermer" in jouw geval diezelfde tijd nodig om in te grijpen.
Dit is de situatie waar ik op doelde. Zonder PV/thuisbatterij kan de 40A ALS gedurende 30-120min overbelast worden voordat de hoofdautomaat afschakelt. Mét PV/thuisbatterij kan dit (in theorie) oneindig doorgaan. Dat is dus minder veilig dan het was, en daar moet je 'iets' mee, lijkt me.
Daarom is het belangrijk er voor te zorgen dat je aansluiting, zekeringkast en aangesloten apparaten met elkaar in balans zijn. In jouw voorbeeld is 1x40A dus duidelijk niet meer voldoende. Een goede electricien gaat hier op zijn minst over mopperen.
Dat zou ik hopen, maar als ik een euro zou krijgen van alle mensen die in Nederland nog 40A ALS'en in hun meterkast hebben, i.c.m. een 35A/40A aansluiting, waar later PV en/of thuisbatterijen aan zijn toegevoegd... En als ik hier mopper, wordt ik zowat voor gek verklaard (niet kunnen lezen, niet kunnen begrijpen, etc,).

Edit: 1x40A is voor mij, op dit moment, meer dan voldoende. Ik wíl helemaal geen 4x3kW straalkachels gebruiken. Maar áls iemand dat ooit toch een keer zou proberen, dan wil ik dat er beveiliging ingrijpt, en niet dat mijn 40A ALS affikt. Het hele idee van beveiliging is dat je bescherming nodig hebt voor als uitzonderlijke situaties zich voordoen. Hier proef ik nu bij sommige mensen 'dat moet je niet willen, dus daar hoef je ook niet tegen te beveiligen'.

[ Voor 14% gewijzigd door a2aan op 01-04-2026 14:45 ]

Pagina: 1 ... 209 ... 241 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.