• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:03
Over de onfortuinlijke 2400AC eigenaren met aangetaste connectoren.
Hebben jullie bovenop de omvormer een ventilator draaien?
Kun je 2 kanten op.
JA....dan ????
NEE...dan gaat de hitte via de connectoren van de omvormer naar de 1ste accu.?
Misschien door de echte techneuten hier al eens gemeten?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:14
Idr548 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:14:
Ik zou toch even iets poll active willen zien :)
Op welke bovenwaarde zetten jullie de laadlimiet van de solarflow 2400?
ik denk dat dit afhangt of je de thuis-batterij op een normaal WCD hebt aangesloten of dat op een specfieke groep alleen voor deze thuis-batterij is aangesloten.

bij mij is het laatste het geval met als bijzonderheid dat ik geen gebruik maak van een standaard WCD/Stekker combinatie maar dit via een CEE 230V WCD/Stekker doe.

beide zowel laden als ontladen staan bij mij dus op 2.400W ingesteld.

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:11
Jan-tweak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:58:
[...]

op mijn doos van Zendure (AB 3000x) staat het anders ; daar staat heel duidelijk UN3480 met het etiket 9a (klaase 9) op, en dat is naar mijn bescheiden mening als ex veiligheidsadviseur (ADR) ook volledig juist.
Nou is dat toevallig, ik ben ook ADR controleur, primair voor klasse 1, al ben ik er niet elke dag mee bezig lijkt mij onderstaande toch van toepassing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qVstC0Bleg4rljiV_7BEG3bJy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jT30WIDp54GPi4fK7FtM5kUS.png?f=fotoalbum_large

Over de LiFePO4 batterijen die Zendure toe past kan ik op dit moment zo even geen uitzonderingen vinden, ik vraag het morgen even op kantoor. Mijn inziens blijft het een lithium polymeer batterij.

[ Voor 12% gewijzigd door Martijn-V4 op 30-03-2026 17:14 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:08

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Dank voor het delen, @geert1992 d:)b

Bij het opzoeken van deze connectoren viel me op dat die er zijn van zowel Neutrik als Seetronic.

Even verder zoeken leerde me:
  • Neutrik is de originele ‘uitvinder’ van deze verbindingen; Seetronic de Chinese ‘namaker’(zou wel op elkaar passen);
  • De Nueutrik is van UV-bestendig materiaal, De Seetronic van PVC;
  • De Neutrik haalt IP65 én IP67 (bij gebruik met sluitkap), terwijl de Seetronic IP65 bereikt wanneer gekoppeld met het bijbehorende tegenstuk. IP67 (onderdompeling) wordt voor de Seetronic niet vermeld;
  • De Neutrik is gecertificeerd volgens IEC 60320-1 (ENEC/VDE), UL 60320-1 en CSA 22.2 No. 60320-1. De Seetronic heeft VDE- en UL498/UL50E-certificering; minder breed dan de Neutrik, maar voor EU-gebruik doorgaans voldoende. Maar ook voor langdurige grotere stromen?
Valt het gebruik hiervan heel strikt bekeken nou onder de NEN1010 of eigenlijk niet?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Jan-tweak
Martijn-V4 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:07:
[...]

Nou is dat toevallig, ik ben ook ADR controleur, primair voor klasse 1, al ben ik er niet elke dag mee bezig lijkt mij onderstaande toch van toepassing:

[Afbeelding]

Over de LiFePO4 batterijen die Zendure toe past kan ik op dit moment zo even geen uitzonderingen vinden, ik vraag het morgen even op kantoor. Mijn inziens blijft het een lithium polymeer batterij.
mbt het type Li-ion ben ik het met je eens, ook LiFePO4 vallen onder de groep Li-ion batterijen, tenminste mbt de ADR.
ik had eerst ook de vraag of UN3480 of toch UN3481 mn omdat de cellen zelf weer in een behuizing zitten, alleen bij nader inzien betreft de UN3481 toch echt apparatuur waarin ook nog een batterij in verwerkt zit, dus ik verwacht eigenlijk dat de nieuwe Zendure SF 2400 plus en pro in hun basis onder UN3481 gaan vallen en de losse batterijmodules dan weer onder 3480.
Tenminste lees ik het zo.

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Skipperhenk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:58:
[...]

Max, dus 2400 W.
Ontladen max 800W
Sorry, ik bedoel hier de SOC % limiet.

En nog een andere vraag.
De mensen die zicht hebben op de 'switchCount' waarde.
Welke waardes zien jullie op dagen zoals vandaag?

Ik zie namelijk 300, maar wel met verbruikers deze namiddag en dus een dag met vaak zon / wolken / grijs...

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:11
Jan-tweak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:00:
[...]

mbt het type Li-ion ben ik het met je eens, ook LiFePO4 vallen onder de groep Li-ion batterijen, tenminste mbt de ADR.
ik had eerst ook de vraag of UN3480 of toch UN3481 mn omdat de cellen zelf weer in een behuizing zitten, alleen bij nader inzien betreft de UN3481 toch echt apparatuur waarin ook nog een batterij in verwerkt zit, dus ik verwacht eigenlijk dat de nieuwe Zendure SF 2400 plus en pro in hun basis onder UN3481 gaan vallen en de losse batterijmodules dan weer onder 3480.
Tenminste lees ik het zo.
Wellicht heb je een punt, het gaat hier natuurlijk om de definitie van "apparatuur", ik ga het morgen eens vragen aan een van mijn collegas. Die zitten tot hun nek in ADR/IMDG/IATA wet- en regelgeving, ik heb zomaar het idee dat die hier duidelijkheid in kunnen schepppen.
Persoonlijk denk ik dat UN3840 om batterijen gaat die geen onderdeel zijn van een samenstel (lees: apparaat) maar ongemonteerd of zonder directe toepassing in een behuizing vallen ;-)

• Jan-tweak
Hippe Lip schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:59:
[...]

Dank voor het delen, @geert1992 d:)b

Bij het opzoeken van deze connectoren viel me op dat die er zijn van zowel Neutrik als Seetronic.

Even verder zoeken leerde me:
  • Neutrik is de originele ‘uitvinder’ van deze verbindingen; Seetronic de Chinese ‘namaker’(zou wel op elkaar passen);
  • De Nueutrik is van UV-bestendig materiaal, De Seetronic van PVC;
  • De Neutrik haalt IP65 én IP67 (bij gebruik met sluitkap), terwijl de Seetronic IP65 bereikt wanneer gekoppeld met het bijbehorende tegenstuk. IP67 (onderdompeling) wordt voor de Seetronic niet vermeld;
  • De Neutrik is gecertificeerd volgens IEC 60320-1 (ENEC/VDE), UL 60320-1 en CSA 22.2 No. 60320-1. De Seetronic heeft VDE- en UL498/UL50E-certificering; minder breed dan de Neutrik, maar voor EU-gebruik doorgaans voldoende. Maar ook voor langdurige grotere stromen?
Valt het gebruik hiervan heel strikt bekeken nou onder de NEN1010 of eigenlijk niet?
mogelijk dat het even kort door de bocht is maar als dat via een kabel vast aangesloten is zou je kunnen onderstellen dat het dan gewoon een vast onderdeel van je stroomnetwerk in huis gaat vormen en dus binnen de werkingsveer van de NEN1010 gaat.
tenminste conform:
art. 11.1 a) tot bewoning bestemde gebouwen en tereinen
art. 11.2 a) stroomketens <1.000V AC
en c) leidingen en leidingsystemen die niet worden gedekt door normen voor de betreffende apparaten;

en dat laatste is wel een twistpunt, want formeel is de powerkabel eigenlijk onderdeel van de thuis-batterij en valt ook onder deze normen.

echter onder e) vallen leidingsystemen van informatie- en communicatiesystemen, signalering, besturing en sg toepassingen daar wel weer onder, maar dat is dus geen voedingskabel.

11.3 beschijft waar de norm niet van toepassing is, maar mbt een thuis-batterij zijn daar naar mijn oordeel geen geldige aspecten te benoemen waardoor dit niet het geval is.

Dus zou je eigenlijk kunnen constateren dat de "plug" hier net als een normale WCD de scheiding is tussen het thuis-netwerk en het apparaat.
is dat een plausibele benadering ?
nasdude schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:56:
Kan iemand mij uitleggen waar dit fout gaat?

Ik heb contact met zendure support, ik stelde vragen over een 2400pro waar ik zowel mijn huidige panelen (via eigen omvormers) en een p1 meter op wil aansluiten, als later misschien ook lossen panelen via de solar input poorten.

mijn gedachte gang van de extra panelen is om de accu te laden in het geval van een power outage

[...]

Ik dacht juist dat de bedoeling van de plug in was dat hij kon laden als de P1 meter aangeeft dat er solar over is en weer terug kon geven aan het huis als er meer stroom nodig is dan dat de zonnepanelen kunnen leveren (via hetzelfde stopcontact)

Hieruit begrijp ik dat er alleen stroom geleverd kan worden aan de offgrid poort en je alle apparaten die je van stroom wil voorzien via die poort moet koppelen?

Lijk mij een beetje raar (ik heb het gevoel dat ik met een AI chatbot praat aangezien ik binnen de minuut een antwoord krijg van zendure)
Waar het in de beredenering fout gaat is in de situatie waarbij het grid niet meer beschikbaar is. Als het grid wel beschikbaar is dan kan de 2400 Pro aan je huishouden/grid terugleveren. Als het grid niet beschikbaar is dan niet, zoals het hoort conform regels en richtlijnen.

Een P1-meter heeft geen nut als het grid is uitgevallen aangezien je slimme meter dan ook is uitgevallen. Alleen de noodstroomuitgang op je omvormer doet het dan nog, de normale stekker naar het stopcontact mag dan niets meer terugleveren om medewerkers van de netbeheerders te beschermen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:20
Taro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:26:
[...]

Waar het in de beredenering fout gaat is in de situatie waarbij het grid niet meer beschikbaar is. Als het grid wel beschikbaar is dan kan de 2400 Pro aan je huishouden/grid terugleveren. Als het grid niet beschikbaar is dan niet, zoals het hoort conform regels en richtlijnen.

Een P1-meter heeft geen nut als het grid is uitgevallen aangezien je slimme meter dan ook is uitgevallen. Alleen de noodstroomuitgang op je omvormer doet het dan nog, de normale stekker naar het stopcontact mag dan niets meer terugleveren om medewerkers van de netbeheerders te beschermen.
Ik lees mee met deze vraag en haak even aan;
Kun je bevestigen dat de PV die rechtstreeks op de Zendure aangesloten wordt op de MPTT's wel de batterij blijven bijladen mocht er geen netspanning meer zijn?
Wat gebeurt er op het moment dat de batterij 'vol' is en er alsnog PV beschikbaar is?

Mijn idee is om een thuisbatterij te kopen, PV erop aan te sluiten en zo (weliswaar met haspeltje en een aparte poort op de batterij) een beetje noodstroom te kunnen hebben just in case de netspanning wegvalt. Klopt het dat dit kan?

Dan vervolgvraag;
ik heb nu 6 panelen 310wp op een enkele streng en omvormer. Als ik deze op de zendure aansluit overschrijdt het Wp de capaciteit van een MPPT. Ik moet dus splitsen. Dan nog lijkt het voltage wat de MPPT aankan me zo laag?
Moet ik dan dus echt de zes panelen op het dak splitsen in 3x2 (oke, dat is nog logisch) en die 2 panelen alsnog ook parallel bedraden ipv serie? seems silly?

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Idr548 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:09:
[...]

Sorry, ik bedoel hier de SOC % limiet.

En nog een andere vraag.
De mensen die zicht hebben op de 'switchCount' waarde.
Welke waardes zien jullie op dagen zoals vandaag?

Ik zie namelijk 300, maar wel met verbruikers deze namiddag en dus een dag met vaak zon / wolken / grijs...
Ik zit vandaag op 380

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Ok, dat zit redelijk in lijn.
Dus niet abnormaal bij dit weertype.

ik zit op:
Ontlaadschakelingen: 169
Oplaadschakelingen: 183

Wel vreemd dat hij een switch tussen ontladen / laden dus als 2 schakelingen ziet.
Pagina: 1 ... 207 208 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.