Hippe Lip schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:59:
[...]
Dank voor het delen, @
geert1992
Bij het
opzoeken van deze connectoren viel me op dat die er zijn van zowel Neutrik als Seetronic.
Even verder zoeken leerde me:
- Neutrik is de originele ‘uitvinder’ van deze verbindingen; Seetronic de Chinese ‘namaker’(zou wel op elkaar passen);
- De Nueutrik is van UV-bestendig materiaal, De Seetronic van PVC;
- De Neutrik haalt IP65 én IP67 (bij gebruik met sluitkap), terwijl de Seetronic IP65 bereikt wanneer gekoppeld met het bijbehorende tegenstuk. IP67 (onderdompeling) wordt voor de Seetronic niet vermeld;
- De Neutrik is gecertificeerd volgens IEC 60320-1 (ENEC/VDE), UL 60320-1 en CSA 22.2 No. 60320-1. De Seetronic heeft VDE- en UL498/UL50E-certificering; minder breed dan de Neutrik, maar voor EU-gebruik doorgaans voldoende. Maar ook voor langdurige grotere stromen?
Valt het gebruik hiervan heel strikt bekeken nou onder de NEN1010 of eigenlijk niet?
mogelijk dat het even kort door de bocht is maar als dat via een kabel vast aangesloten is zou je kunnen onderstellen dat het dan gewoon een vast onderdeel van je stroomnetwerk in huis gaat vormen en dus binnen de werkingsveer van de NEN1010 gaat.
tenminste conform:
art. 11.1 a) tot bewoning bestemde gebouwen en tereinen
art. 11.2 a) stroomketens <1.000V AC
en c) leidingen en leidingsystemen die niet worden gedekt door normen voor de betreffende apparaten;
en dat laatste is wel een twistpunt, want formeel is de powerkabel eigenlijk onderdeel van de thuis-batterij en valt ook onder deze normen.
echter onder e) vallen leidingsystemen van informatie- en communicatiesystemen, signalering, besturing en sg toepassingen daar wel weer onder, maar dat is dus geen voedingskabel.
11.3 beschijft waar de norm niet van toepassing is, maar mbt een thuis-batterij zijn daar naar mijn oordeel geen geldige aspecten te benoemen waardoor dit niet het geval is.
Dus zou je eigenlijk kunnen constateren dat de "plug" hier net als een normale WCD de scheiding is tussen het thuis-netwerk en het apparaat.
is dat een plausibele benadering ?