• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09-04 22:13
Over de onfortuinlijke 2400AC eigenaren met aangetaste connectoren.
Hebben jullie bovenop de omvormer een ventilator draaien?
Kun je 2 kanten op.
JA....dan ????
NEE...dan gaat de hitte via de connectoren van de omvormer naar de 1ste accu.?
Misschien door de echte techneuten hier al eens gemeten?
Idr548 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:14:
Ik zou toch even iets poll active willen zien :)
Op welke bovenwaarde zetten jullie de laadlimiet van de solarflow 2400?
ik denk dat dit afhangt of je de thuis-batterij op een normaal WCD hebt aangesloten of dat op een specfieke groep alleen voor deze thuis-batterij is aangesloten.

bij mij is het laatste het geval met als bijzonderheid dat ik geen gebruik maak van een standaard WCD/Stekker combinatie maar dit via een CEE 230V WCD/Stekker doe.

beide zowel laden als ontladen staan bij mij dus op 2.400W ingesteld.

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:09
Jan-tweak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:58:
[...]

op mijn doos van Zendure (AB 3000x) staat het anders ; daar staat heel duidelijk UN3480 met het etiket 9a (klaase 9) op, en dat is naar mijn bescheiden mening als ex veiligheidsadviseur (ADR) ook volledig juist.
Nou is dat toevallig, ik ben ook ADR controleur, primair voor klasse 1, al ben ik er niet elke dag mee bezig lijkt mij onderstaande toch van toepassing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qVstC0Bleg4rljiV_7BEG3bJy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jT30WIDp54GPi4fK7FtM5kUS.png?f=fotoalbum_large

Over de LiFePO4 batterijen die Zendure toe past kan ik op dit moment zo even geen uitzonderingen vinden, ik vraag het morgen even op kantoor. Mijn inziens blijft het een lithium polymeer batterij.

[ Voor 12% gewijzigd door Martijn-V4 op 30-03-2026 17:14 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:37

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Dank voor het delen, @geert1992 d:)b

Bij het opzoeken van deze connectoren viel me op dat die er zijn van zowel Neutrik als Seetronic.

Even verder zoeken leerde me:
  • Neutrik is de originele ‘uitvinder’ van deze verbindingen; Seetronic de Chinese ‘namaker’(zou wel op elkaar passen);
  • De Nueutrik is van UV-bestendig materiaal, De Seetronic van PVC;
  • De Neutrik haalt IP65 én IP67 (bij gebruik met sluitkap), terwijl de Seetronic IP65 bereikt wanneer gekoppeld met het bijbehorende tegenstuk. IP67 (onderdompeling) wordt voor de Seetronic niet vermeld;
  • De Neutrik is gecertificeerd volgens IEC 60320-1 (ENEC/VDE), UL 60320-1 en CSA 22.2 No. 60320-1. De Seetronic heeft VDE- en UL498/UL50E-certificering; minder breed dan de Neutrik, maar voor EU-gebruik doorgaans voldoende. Maar ook voor langdurige grotere stromen?
Valt het gebruik hiervan heel strikt bekeken nou onder de NEN1010 of eigenlijk niet?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Martijn-V4 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:07:
[...]

Nou is dat toevallig, ik ben ook ADR controleur, primair voor klasse 1, al ben ik er niet elke dag mee bezig lijkt mij onderstaande toch van toepassing:

[Afbeelding]

Over de LiFePO4 batterijen die Zendure toe past kan ik op dit moment zo even geen uitzonderingen vinden, ik vraag het morgen even op kantoor. Mijn inziens blijft het een lithium polymeer batterij.
mbt het type Li-ion ben ik het met je eens, ook LiFePO4 vallen onder de groep Li-ion batterijen, tenminste mbt de ADR.
ik had eerst ook de vraag of UN3480 of toch UN3481 mn omdat de cellen zelf weer in een behuizing zitten, alleen bij nader inzien betreft de UN3481 toch echt apparatuur waarin ook nog een batterij in verwerkt zit, dus ik verwacht eigenlijk dat de nieuwe Zendure SF 2400 plus en pro in hun basis onder UN3481 gaan vallen en de losse batterijmodules dan weer onder 3480.
Tenminste lees ik het zo.

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13:02
Skipperhenk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:58:
[...]

Max, dus 2400 W.
Ontladen max 800W
Sorry, ik bedoel hier de SOC % limiet.

En nog een andere vraag.
De mensen die zicht hebben op de 'switchCount' waarde.
Welke waardes zien jullie op dagen zoals vandaag?

Ik zie namelijk 300, maar wel met verbruikers deze namiddag en dus een dag met vaak zon / wolken / grijs...

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:09
Jan-tweak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:00:
[...]

mbt het type Li-ion ben ik het met je eens, ook LiFePO4 vallen onder de groep Li-ion batterijen, tenminste mbt de ADR.
ik had eerst ook de vraag of UN3480 of toch UN3481 mn omdat de cellen zelf weer in een behuizing zitten, alleen bij nader inzien betreft de UN3481 toch echt apparatuur waarin ook nog een batterij in verwerkt zit, dus ik verwacht eigenlijk dat de nieuwe Zendure SF 2400 plus en pro in hun basis onder UN3481 gaan vallen en de losse batterijmodules dan weer onder 3480.
Tenminste lees ik het zo.
Wellicht heb je een punt, het gaat hier natuurlijk om de definitie van "apparatuur", ik ga het morgen eens vragen aan een van mijn collegas. Die zitten tot hun nek in ADR/IMDG/IATA wet- en regelgeving, ik heb zomaar het idee dat die hier duidelijkheid in kunnen schepppen.
Persoonlijk denk ik dat UN3840 om batterijen gaat die geen onderdeel zijn van een samenstel (lees: apparaat) maar ongemonteerd of zonder directe toepassing in een behuizing vallen ;-)
Hippe Lip schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:59:
[...]

Dank voor het delen, @geert1992 d:)b

Bij het opzoeken van deze connectoren viel me op dat die er zijn van zowel Neutrik als Seetronic.

Even verder zoeken leerde me:
  • Neutrik is de originele ‘uitvinder’ van deze verbindingen; Seetronic de Chinese ‘namaker’(zou wel op elkaar passen);
  • De Nueutrik is van UV-bestendig materiaal, De Seetronic van PVC;
  • De Neutrik haalt IP65 én IP67 (bij gebruik met sluitkap), terwijl de Seetronic IP65 bereikt wanneer gekoppeld met het bijbehorende tegenstuk. IP67 (onderdompeling) wordt voor de Seetronic niet vermeld;
  • De Neutrik is gecertificeerd volgens IEC 60320-1 (ENEC/VDE), UL 60320-1 en CSA 22.2 No. 60320-1. De Seetronic heeft VDE- en UL498/UL50E-certificering; minder breed dan de Neutrik, maar voor EU-gebruik doorgaans voldoende. Maar ook voor langdurige grotere stromen?
Valt het gebruik hiervan heel strikt bekeken nou onder de NEN1010 of eigenlijk niet?
mogelijk dat het even kort door de bocht is maar als dat via een kabel vast aangesloten is zou je kunnen onderstellen dat het dan gewoon een vast onderdeel van je stroomnetwerk in huis gaat vormen en dus binnen de werkingsveer van de NEN1010 gaat.
tenminste conform:
art. 11.1 a) tot bewoning bestemde gebouwen en tereinen
art. 11.2 a) stroomketens <1.000V AC
en c) leidingen en leidingsystemen die niet worden gedekt door normen voor de betreffende apparaten;

en dat laatste is wel een twistpunt, want formeel is de powerkabel eigenlijk onderdeel van de thuis-batterij en valt ook onder deze normen.

echter onder e) vallen leidingsystemen van informatie- en communicatiesystemen, signalering, besturing en sg toepassingen daar wel weer onder, maar dat is dus geen voedingskabel.

11.3 beschijft waar de norm niet van toepassing is, maar mbt een thuis-batterij zijn daar naar mijn oordeel geen geldige aspecten te benoemen waardoor dit niet het geval is.

Dus zou je eigenlijk kunnen constateren dat de "plug" hier net als een normale WCD de scheiding is tussen het thuis-netwerk en het apparaat.
is dat een plausibele benadering ?
nasdude schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:56:
Kan iemand mij uitleggen waar dit fout gaat?

Ik heb contact met zendure support, ik stelde vragen over een 2400pro waar ik zowel mijn huidige panelen (via eigen omvormers) en een p1 meter op wil aansluiten, als later misschien ook lossen panelen via de solar input poorten.

mijn gedachte gang van de extra panelen is om de accu te laden in het geval van een power outage

[...]

Ik dacht juist dat de bedoeling van de plug in was dat hij kon laden als de P1 meter aangeeft dat er solar over is en weer terug kon geven aan het huis als er meer stroom nodig is dan dat de zonnepanelen kunnen leveren (via hetzelfde stopcontact)

Hieruit begrijp ik dat er alleen stroom geleverd kan worden aan de offgrid poort en je alle apparaten die je van stroom wil voorzien via die poort moet koppelen?

Lijk mij een beetje raar (ik heb het gevoel dat ik met een AI chatbot praat aangezien ik binnen de minuut een antwoord krijg van zendure)
Waar het in de beredenering fout gaat is in de situatie waarbij het grid niet meer beschikbaar is. Als het grid wel beschikbaar is dan kan de 2400 Pro aan je huishouden/grid terugleveren. Als het grid niet beschikbaar is dan niet, zoals het hoort conform regels en richtlijnen.

Een P1-meter heeft geen nut als het grid is uitgevallen aangezien je slimme meter dan ook is uitgevallen. Alleen de noodstroomuitgang op je omvormer doet het dan nog, de normale stekker naar het stopcontact mag dan niets meer terugleveren om medewerkers van de netbeheerders te beschermen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:26
Taro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:26:
[...]

Waar het in de beredenering fout gaat is in de situatie waarbij het grid niet meer beschikbaar is. Als het grid wel beschikbaar is dan kan de 2400 Pro aan je huishouden/grid terugleveren. Als het grid niet beschikbaar is dan niet, zoals het hoort conform regels en richtlijnen.

Een P1-meter heeft geen nut als het grid is uitgevallen aangezien je slimme meter dan ook is uitgevallen. Alleen de noodstroomuitgang op je omvormer doet het dan nog, de normale stekker naar het stopcontact mag dan niets meer terugleveren om medewerkers van de netbeheerders te beschermen.
Ik lees mee met deze vraag en haak even aan;
Kun je bevestigen dat de PV die rechtstreeks op de Zendure aangesloten wordt op de MPTT's wel de batterij blijven bijladen mocht er geen netspanning meer zijn?
Wat gebeurt er op het moment dat de batterij 'vol' is en er alsnog PV beschikbaar is?

Mijn idee is om een thuisbatterij te kopen, PV erop aan te sluiten en zo (weliswaar met haspeltje en een aparte poort op de batterij) een beetje noodstroom te kunnen hebben just in case de netspanning wegvalt. Klopt het dat dit kan?

Dan vervolgvraag;
ik heb nu 6 panelen 310wp op een enkele streng en omvormer. Als ik deze op de zendure aansluit overschrijdt het Wp de capaciteit van een MPPT. Ik moet dus splitsen. Dan nog lijkt het voltage wat de MPPT aankan me zo laag?
Moet ik dan dus echt de zes panelen op het dak splitsen in 3x2 (oke, dat is nog logisch) en die 2 panelen alsnog ook parallel bedraden ipv serie? seems silly?

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 13:40
Idr548 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:09:
[...]

Sorry, ik bedoel hier de SOC % limiet.

En nog een andere vraag.
De mensen die zicht hebben op de 'switchCount' waarde.
Welke waardes zien jullie op dagen zoals vandaag?

Ik zie namelijk 300, maar wel met verbruikers deze namiddag en dus een dag met vaak zon / wolken / grijs...
Ik zit vandaag op 380

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

• Idr548
Ok, dat zit redelijk in lijn.
Dus niet abnormaal bij dit weertype.

ik zit op:
Ontlaadschakelingen: 169
Oplaadschakelingen: 183

Wel vreemd dat hij een switch tussen ontladen / laden dus als 2 schakelingen ziet.

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:42
Inmiddels goedkeuring van de wederhelft om een thuisbatterij te bestellen om eens te proberen. Ik denk aan de 2400AC+ zonder extra module. Die extra module komt later vast wel. De boel komt buiten droog tegen het huis aan te staan.

Nog twee vragen:
- wat is in die setup aan te raden qua max ontlaadt snelheid rekening houdend met de c-waarde? 1200 watt?
- Morgen komt de elektriciën om een eigen groep te maken op een CEE wcd. De batterij komt later. Is het aanpassen van de stekker goed zelf te doen? 2.5mm eindaderhulzen erop knijpen, CEE stekker erop en gaan?

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:42
klmtrf schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:47:
Inmiddels goedkeuring van de wederhelft om een thuisbatterij te bestellen om eens te proberen. Ik denk aan de 2400AC+ zonder extra module. Die extra module komt later vast wel. De boel komt buiten droog tegen het huis aan te staan.

Nog twee vragen:
- wat is in die setup aan te raden qua max ontlaadt snelheid rekening houdend met de c-waarde? 1200 watt?
- Morgen komt de elektriciën om een eigen groep te maken op een CEE wcd. De batterij komt later. Is het aanpassen van de stekker goed zelf te doen? 2.5mm eindaderhulzen erop knijpen, CEE stekker erop en gaan?
1.5mm adereindhulzen zou ik doen..ja zo makkelijk is het. Wel met juiste gereedschap.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:03

Osxy

Holy crap on a cracker

Idr548 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:29:
[...]

ik zit op:

Wel vreemd dat hij een switch tussen ontladen / laden dus als 2 schakelingen ziet.
Voel me gelijk stuk beter met mijn 230 schakelingen vandaag, 7kwh geladen vandaag en tot nu toe 2 verbruikt maar de accu gaat vannacht weer helemaal leeg (warmtepomp).

Heb nog geen volle accu gehad sinds installatie vorige week donderdag, heb onze auto prio gegeven over de thuis accu. Met klein stukje automatisering en Gielz integratie was dat echt heel simpel.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:34

PeaceNlove

Deugleuter

Osxy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:50:
[...]

Voel me gelijk stuk beter met mijn 230 schakelingen vandaag, 7kwh geladen vandaag en tot nu toe 2 verbruikt maar de accu gaat vannacht weer helemaal leeg (warmtepomp).

Heb nog geen volle accu gehad sinds installatie vorige week donderdag, heb onze auto prio gegeven over de thuis accu. Met klein stukje automatisering en Gielz integratie was dat echt heel simpel.
Ik heb er slechts 19 volgens HA. Krijg ik nu een prijs? :+
Ik heb overigens slechts een DSMR4 dus wellicht speelt dat ook mee in het aantal schakelingen. Ben wel benieuwd wat jij voor slimme meter versie hebt…
Pakhaas schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:49:
[...]

1.5mm adereindhulzen zou ik doen..ja zo makkelijk is het. Wel met juiste gereedschap.
Jup, dus de zwarte zou je moeten hebben, tenminste conform DIN norm.
Maat DIN kleur
1 mm2 rood
1,5 mm2 zwart
2,5 mm2 blauw

• Idr548
Osxy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:50:
[...]

Das idd betere waarde.
Ik lees momenteel enkel uit via Gielz, batterij staat gewoon in HEMS.
Anders heb ik momenteel geen controle buitenshuis.

Ik heb vandaag wel zo goed als alles verbruikt van de zonne productie.
Vermoed dat dit mede aan de "oorzaak" van de hogere waarde ligt.

• Pakhaas
Idr548 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:03:
[...]

Das idd betere waarde.
Ik lees momenteel enkel uit via Gielz, batterij staat gewoon in HEMS.
Anders heb ik momenteel geen controle buitenshuis.

Ik heb vandaag wel zo goed als alles verbruikt van de zonne productie.
Vermoed dat dit mede aan de "oorzaak" van de hogere waarde ligt.
Het is offtopic maar met tailscale kan je eenvoudig, gratis en veilig je HA benaderen via VPN. Dan kan je overal je HA bedienen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 30-03-2026 21:06 ]

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-04 12:52
Taro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:26:
[...]

Wacht, ik post mijn volledige vraag even, want die vraag ging juist niet over als de stroom er uit ligt (in mijn initiële vraag naar support ging de volgende vraag daar pas over)

Misschien dat de verwarring is ontstaan omdat ik 'to the grid' gebruikte, daarmee bedoelde ik mijn huis

De vragen die ik stelde
I already have some solar panels (which I cannot convert to go directly into the 2400pro, they are 230volt grid connected via their own inverters), so then I would charge both via the plug (using the p1 meter) as well as via the direct attached solar panels

1. does the 2400pro allow to be charged via direct attached solar panels as well as via the 230v powerplug when there is available capacity (negative usage on the p1 meter)
2. when then batteries are full and there is solar power, does the 2400pro then deliver power back to the grid via the plug for the attached solar panels?
3. In case of long term power outages and relying on the off-grid port, can the 2400pro still be charged when there is solar power via the direct attached (4x 515w) panels?
4. if there is less then 2400watt (or 800 at default config) of solar power, does the unit charge at a lower rate or does it pull more power from the grid?
Het antwoord dat ik kreeg
1.Yes, the SF2400 Pro can be charged via direct-attached solar panels and the 230V power plug simultaneously. The device supports combined charging from PV panels and the grid, with a maximum combined charging power of 2400 W. Using the P1 meter, the system can dynamically adjust power usage based on real-time household load and available capacity.

2.No, the SF2400 Pro does not deliver power back to the grid. Excess solar power, when the batteries are full, will be used to supply off-grid loads connected to the AC off-grid port. The device does not support feeding energy back into the grid.

3.Yes, in case of long-term power outages, the SF2400 Pro can still be charged via direct-attached solar panels. The AC off-grid port can operate normally even when the device is not connected to the grid, and the solar panels can continue to charge the battery.

4.If the solar power is less than the maximum charging capacity (2400 W or 800 W in default configuration), the unit will charge at the available solar power rate. It does not automatically pull more power from the grid to compensate for lower solar input unless configured to do so.
Dus ik verbeterde mijn vraag, dit was mijn antwoord waarbij ik ook aangaf dat ik met grid het huis bedoelde
That was a speedy response, thanks

I don't think I completely understand your answer on number 2 or I am misunderstanding the basic conception of the device

Its my basic understanding that the device charges when there is solar power available and discharges using the same (plug-in) cable to the whole house when there is a requirement for power (to achive 0 on the meter)

But then on answer number 2 the statement is made that the additional power coming from the direct attached solar panels can only go to the offgrid port and does not support flow back to the grid (rest of the house)
is that then true for just the direct attached solar panels or the whole device in general?

and what would then happen if the offgrid port requires more power then the solar panels can deliver?
en het antwoord terug
The Zendure 2400 PRO does not support feeding power back to the grid. Excess power from the direct-attached solar panels or the battery is directed to the off-grid port to supply connected loads. This limitation applies to the entire device, not just the direct-attached solar panels.

If the off-grid port requires more power than the solar panels can deliver, the device will supplement the shortfall with power from the battery. If the battery is depleted and the device is connected to the grid, the grid will provide the additional power required by the off-grid port, up to a maximum of 3200 W.
zie hier mijn verwarring :)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jan-tweak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:57:
mogelijk dat het even kort door de bocht is maar als dat via een kabel vast aangesloten is zou je kunnen onderstellen dat het dan gewoon een vast onderdeel van je stroomnetwerk in huis gaat vormen en dus binnen de werkingsveer van de NEN1010 gaat.
tenminste conform:
art. 11.1 a) tot bewoning bestemde gebouwen en tereinen
art. 11.2 a) stroomketens <1.000V AC
en c) leidingen en leidingsystemen die niet worden gedekt door normen voor de betreffende apparaten;

en dat laatste is wel een twistpunt, want formeel is de powerkabel eigenlijk onderdeel van de thuis-batterij en valt ook onder deze normen.

echter onder e) vallen leidingsystemen van informatie- en communicatiesystemen, signalering, besturing en sg toepassingen daar wel weer onder, maar dat is dus geen voedingskabel.

11.3 beschijft waar de norm niet van toepassing is, maar mbt een thuis-batterij zijn daar naar mijn oordeel geen geldige aspecten te benoemen waardoor dit niet het geval is.

Dus zou je eigenlijk kunnen constateren dat de "plug" hier net als een normale WCD de scheiding is tussen het thuis-netwerk en het apparaat.
is dat een plausibele benadering ?
Dank, @Jan-tweak. DAT het onder NEN1010 valt was voor mij niet zozeer de vraag (lijkt me van wel), maar meer of het gebruik van die power twist connectoren zoals @Taro die gebruikt strikt genomen toegestaan zijn volgens de NEN1010.

Je gebruikt die dingen om je Zendure ‘direct’ (permanent) op het net aan te sluiten, elk op een eigen groep. Dat betekent dat één helft van de stekker/contrastekkercombinatie vast verbonden is met de huisinstallatie.
Mijn vraag is dan of dit strikt genomen binnen die norm valt?

Die stekkers lijken niet verkeerd, ze heten 16 (EU) of 20A (VS) aan te kunnen, dus wat dat betreft hoef je niet te twijfelen. Maar in de installatiewereld heb ik ze nog nooit gebruikt zien worden. Bovendien ga je een (contra)stekker aansluiten aan een kabel met massieve (2,5 mm²) kern die van de installatieautomaat komt?
Ik gooi mijn gedachten maar eens in de groep. Het is geen kritiek.

<John O`Mill>

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

PeaceNlove schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:02:
[...]

Ik heb er slechts 19 volgens HA. Krijg ik nu een prijs? :+
Ik heb overigens slechts een DSMR4 dus wellicht speelt dat ook mee in het aantal schakelingen. Ben wel benieuwd wat jij voor slimme meter versie hebt…
DSMR5 maar met flink wat panelen (30kWh totaal opbrengst vandaag) dus zelfs met bewolking heb ik regelmatig wat overschotten, combineer dat met warmtepomp en ik schommel nu best vaak van overschot naar licht tekort.

HA doet volledige sturing en via Cloudflare is deze extern beschikbaar (met MFA)

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

nasdude schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Wacht, ik post mijn volledige vraag even, want die vraag ging juist niet over als de stroom er uit ligt (in mijn initiële vraag naar support ging de volgende vraag daar pas over)

Misschien dat de verwarring is ontstaan omdat ik 'to the grid' gebruikte, daarmee bedoelde ik mijn huis

De vragen die ik stelde

[...]

Het antwoord dat ik kreeg

[...]

Dus ik verbeterde mijn vraag, dit was mijn antwoord waarbij ik ook aangaf dat ik met grid het huis bedoelde

[...]

en het antwoord terug

[...]

zie hier mijn verwarring :)
Kan bevestigen dat de 2400 pro gewoon kan terugleveren via de normale poort. Zonnepanelen nog niet aangesloten dus dat deel kan ik niets over zeggen.

Hippe Lip schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Dank, @Jan-tweak. DAT het onder NEN1010 valt was voor mij niet zozeer de vraag (lijkt me van wel), maar meer of het gebruik van die power twist connectoren zoals @Taro die gebruikt strikt genomen toegestaan zijn volgens de NEN1010.

Je gebruikt die dingen om je Zendure ‘direct’ (permanent) op het net aan te sluiten, elk op een eigen groep. Dat betekent dat één helft van de stekker/contrastekkercombinatie vast verbonden is met de huisinstallatie.
Mijn vraag is dan of dit strikt genomen binnen die norm valt?

Die stekkers lijken niet verkeerd, ze heten 16 (EU) of 20A (VS) aan te kunnen, dus wat dat betreft hoef je niet te twijfelen. Maar in de installatiewereld heb ik ze nog nooit gebruikt zien worden. Bovendien ga je een (contra)stekker aansluiten aan een kabel met massieve (2,5 mm²) kern die van de installatieautomaat komt?
Ik gooi mijn gedachten maar eens in de groep. Het is geen kritiek.
Mbt deze conrectoren is het dus wel van belang dat deze CE “gekeurd” zijn, de NEN1010 stelt zelf geen directe eisen behalve dat CE, de eisen zelf worden via andere nomen vastgesteld.

Ik zelf betwijfel echter of hier de NEN1010 van toepassing is, zie m’n mijn vorige opmerking.

Zelf ken ik deze conrectoren niet, dus hier in de EU moeten deze in ieder geval CE hebben, of deze geschikt zijn voor massieve draad zal uit de specs moeten blijken anders zul je nog een tussenstap in een verdeeldoos moeten doen.

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05 21:20
Een PIB zonder eigen groep mag maximaal 800 watt ontladen, maar ik begrijp dat je wel met meer watt mag laden in principe. Een aparte eigen groep gaat hier waarschijnlijk niet lukken op de beoogde plek.
Met slechts 800 watt laden krijg ik het accusysteem dat ik op het oog heb (Zendure SF 2400 AC+) waarschijnlijk regelmatig niet vol binnen een dag. En dan bedoel ik met name in het voor en najaar als de zon minder uren schijnt op een dag (in de winter gaat dat sowieso niet lukken natuurlijk).
Zijn er bezwaren tegen om de accu op te laden met bijvoorbeeld 1200 watt ? Er zitten maar weinig stroomverbruikers op de betreffende groep.

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 13:40
Idr548 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:29:
[...]

ik zit op:

Ik moet wel zeggen dat ik het aantal schakelingen niet per se terug zie ik de grafieken en de andere data in HA maar ik moet er nog eens in duiken.

Edit: ik zie nu dat switchcount een totaal geeft. Ik ben vandaag van 342 naar 380 gegaan dus 38 vandaag.

[ Voor 9% gewijzigd door ijhas op 30-03-2026 22:15 ]

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Hier nu eens de 2400 AC en 2400 Pro parallel in Home Assistant gezet om te kijken wat de efficiëntie nou doet op een bierviltje. Duidelijk verschil op de wat lagere vermogens bij ontladen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXr3D60ekIgtEHK-R55gUOAwqHU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rqn5KxfGXTJ2bV1NL8nnSr6Y.png?f=user_large
*gemeten via zenSDK API, 1 kant op.

Je ziet toch dat ze wel weer mooie stappen hebben gemaakt met betrekking tot de efficiëntie. Het grappige is ook dat de 2400 Pro met firmware 1.0.2 niet de 50 watt stapjes (bug) heeft bij opladen en de 2400 AC dus wel met firmware 1.0.19.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

ElectricAlex schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:04:
Een PIB zonder eigen groep mag maximaal 800 watt ontladen, maar ik begrijp dat je wel met meer watt mag laden in principe. Een aparte eigen groep gaat hier waarschijnlijk niet lukken op de beoogde plek.
Met slechts 800 watt laden krijg ik het accusysteem dat ik op het oog heb (Zendure SF 2400 AC+) waarschijnlijk regelmatig niet vol binnen een dag. En dan bedoel ik met name in het voor en najaar als de zon minder uren schijnt op een dag (in de winter gaat dat sowieso niet lukken natuurlijk).
Zijn er bezwaren tegen om de accu op te laden met bijvoorbeeld 1200 watt ? Er zitten maar weinig stroomverbruikers op de betreffende groep.
De limiet is alleen op het ontladen van toepassen, bij het laden gedraagt zich de thuis-batterij net zo als elk verbruikstoestel, het laden wordt hierbij beperkt door de omvormer, veelal niet veel hoger dan 2400-2500W.
Dit betekent wel dat je rekening moeten houden met andere verbruikers op de zelfde groep anders loop je de kans dat de beveiliging gaat aanspreken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:15
gielz schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:16:
Hier nu eens de 2400 AC en 2400 Pro parallel in Home Assistant gezet om te kijken wat de efficiëntie nou doet op een bierviltje. Duidelijk verschil op de wat lagere vermogens bij ontladen;

[Afbeelding]

Je ziet toch dat ze wel weer mooie stappen hebben gemaakt met betrekking tot de efficiëntie. Het grappige is ook dat de 2400 Pro met firmware 1.0.2 niet de 50 watt stapjes (bug) heeft bij opladen en de 2400 AC dus wel met firmware 1.0.19.
Is dit pro vs non-pro, of vooral oud vs nieuw?
M.a.w. zou de AC+ ook efficienter zijn?
mitsumark schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:55:
[...]

Is dit pro vs non-pro, of vooral oud vs nieuw?
M.a.w. zou de AC+ ook efficienter zijn?
Ja de 2400 AC+ is ook ca. 3% efficienter dan de oudere 2400 AC. Je ziet duidelijk dat Zendure daar weer stappen heeft gezet. (2400 AC 85% round trip op 800W en 2400 AC+ 88% round trip op 800W)

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:56
mrme12345 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:09:
[...]

Ja de 2400 AC+ is ook ca. 3% efficienter dan de oudere 2400 AC. Je ziet duidelijk dat Zendure daar weer stappen heeft gezet. (2400 AC 85% round trip op 800W en 2400 AC+ 88% round trip op 800W)
Dit was voor mij de voornaamste reden om eerst te wachten met een thuisaccu, om vervolgens voor de Zendure te kiezen. +open api, en redelijk vermogen. Dat compenseert de ongemakken van de Zendure (geen bekabelde P1 en netwerkaansluting, alleen app configuratie).

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:56
Skipperhenk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:03:
Kun je 2 kanten op.
JA....dan ????
Ik begrijp niet waar je op doelt. Dat de ventilatoren de warme lucht omlaag blazen en daarmee de connectors smelten? Dat speelt geen rol, de warmtecapaciteit van lucht is zeer laag, daar kun je geen plastic mee smelten.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16:06
Zwartoog schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:27:
[...]

Ik begrijp niet waar je op doelt. Dat de ventilatoren de warme lucht omlaag blazen en daarmee de connectors smelten? Dat speelt geen rol, de warmtecapaciteit van lucht is zeer laag, daar kun je geen plastic mee smelten.
In theorie is het natuurlijk zo dat de warmte die in de omvormer ontstaat érgens naartoe moet. Een 'optimale' route is via de koelribben naar de lucht, en als je een ventilator gebruikt zullen de temperaturen in de hele keten lager zijn.

Ik denk niet dat de warmte die in de omvormer ontstaat ervoor kan zorgen dat de temperatuur van de connector zo hoog wordt dat deze smelt, maar zeker weten doe ik het ook niet... Een slecht contact, waardoor de elektrische weerstand in de connector voor extra/onbedoelde warmteontwikkeling zorgt lijkt mij meer voor de hand te liggen.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-05 19:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[Afbeelding]

Net een AC2400 besteld, lijkt wel heel dramatisch zo :+ Nee maar zonder gekkigheid, ik ben vooral benieuwd wat de concurrenten doen. Marstek is wel concurrerend qua prijs maar als je gedurende de levensduur van de accu iedere cyclus 10% meer verlies hebt dan is dat prijsvoordeel ook snel weg. Buiten dat ik graag iets bezit wat 'gewoon werkt'.

Heb zelf zitten twijfelen tussen 2400 AC en 2400 AC+, maar het prijsverschil vond ik dermate groot dat de 2400 AC ook prima moet voldoen. Over 5 jaar zal het landschap toch weer heel anders uitzien.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31
Kun je 2 kanten op.
JA....dan ????
Onzin.
Als een ventilator lucht op de Zendure blaast zal die lucht verwarmt worden door de Zendure en naar de zijkanten afgevoerd worden.
Aangezien die ventilator blijft draaien is dit een continue proces.
Tevens kan die lucht nooit warmer zijn dan de Zendure zelf, dus kan hij die Zendure ook niet verder opwarmen.

Ook zou dan die Zendure zo heet moeten zijn dat hij hard plastic kan doen smelten en ik kan je verzekeren dat heeeel lang voor die tijd de thermische beveiliging in werking zal treden.

Als je naar de foto van die schade kijkt zie je duidelijk dat die ontstaan is bij de connectoren dus slecht contact en dus warmte ontwikkeling misschien zelfs wel een vlamboog.
Het is niet heel goed te zien maar het lijkt erop dat de contacten van de batterij zelf er ingedrukt zijn en dus geen goed contact maken met het device dat er op stond.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• da1lbi3
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-05 16:26
Ik ga 2x de SolarFlow 2400 pro bestellen, ze komen beide op hun eigen fase. Wat is nu handig om te doen qua aansturing? Is een smart meter 3ct hier handig dat ik ook op die specifieke fase kan sturen? Of voldoet een zendure p1 ook?

De vraag komt voort uit de situatie na salderen, stel dat fase 3 1000 watt vraagt, en de batterijen zitten op 1 en 2. Deze gaan op die fase de 1000 watt leveren, hoe ziet de netbeheerder dit?

Aangezien de zonnepanelen rechtstreeks op de accu aangesloten worden wil ik zoveel mogelijk achter de meter houden.

Kortom, zien ze fase 3 dan als 1000 watt inkoop, en op fase 1 of 2 1000 watt ‘verkoop’? Of verrekend de meter dit en kom je gewoon op 0 uit? Dus ook richting de energie leverancier.

• luckyl
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 01-05 20:36
Idr548 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:14:
Ik zou toch even iets poll active willen zien :)
Op welke bovenwaarde zetten jullie de laadlimiet (SOC %)van de solarflow 2400?
SOC-min: 10%
SOC-max: 95%
Inpunt-max: 2400
Output-max: 2400
Kun je 2 kanten op.
JA....dan ????
Nee we maken geen gebruik van venilatoren en ik zie dat de temperatuur in mijn geval de afgelopen periode regelmatig de 60 graden heeft bereikt, dit lijkt op een max temp omdat de lijnen in de grafiek worden afgetopt. Op het moment van falen (21:20 uur) was de temperatuur onder de 40 graden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkRz-UcDHbgi01sBvf3dIuXmz9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EVwUN7CnOGz73GQrf1D1TwXo.png?f=fotoalbum_large
Gramser schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:58:
Klinkt bijna als een slechte batch? Hadden jullie serienummers vergeleken?
Die liggen inderdaad redelijk dicht op elkaar. Omvormers verschillen 39 nummers en de batterijen 208.

• Hippe Lip

Hippe Lip

da1lbi3 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:55:
Ik ga 2x de SolarFlow 2400 pro bestellen, ze komen beide op hun eigen fase. Wat is nu handig om te doen qua aansturing? Is een smart meter 3ct hier handig dat ik ook op die specifieke fase kan sturen? Of voldoet een zendure p1 ook?

De vraag komt voort uit de situatie na salderen, stel dat fase 3 1000 watt vraagt, en de batterijen zitten op 1 en 2. Deze gaan op die fase de 1000 watt leveren, hoe ziet de netbeheerder dit?

Aangezien de zonnepanelen rechtstreeks op de accu aangesloten worden wil ik zoveel mogelijk achter de meter houden.

Kortom, zien ze fase 3 dan als 1000 watt inkoop, en op fase 1 of 2 1000 watt ‘verkoop’? Of verrekend de meter dit en kom je gewoon op 0 uit? Dus ook richting de energie leverancier.
Je weet dat de smart meter zelf eerst een totaaltelling maakt, en dat dit totaal van de 3 fases bepaalt of je afneemt of teruglevert?
Dus op L1 1000W terugleveren en op L2 200W afnemen en L3 800W betekent dat je nul op de meter hebt.
Dat hoef je dus niet per fase te corrigeren.

<John O`Mill>

• da1lbi3
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-05 16:26
Hippe Lip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Je weet dat de smart meter zelf eerst een totaaltelling maakt, en dat dit totaal van de 3 fases bepaalt of je afneemt of teruglevert?
Dus op L1 1000W terugleveren en op L2 200W afnemen en L3 800W betekent dat je nul op de meter hebt.
Dat hoef je dus niet per fase te corrigeren.
Ja, dat is het intern salderen toch? Daar gaat niks aan veranderen als straks het echte salderen er af gaat?

• Pakhaas
da1lbi3 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Ja, dat is het intern salderen toch? Daar gaat niks aan veranderen als straks het echte salderen er af gaat?
Ik pak even mijn glazenbol erbij

[Afbeelding]

even een vraag, heb je die cijfers ook voor het hele traject laden - ontladen of mag je deze gewoon verdubbelen om aan een totale RTE te komen?
ik vind die "sweetspot" bij 600W van de pro wel een beetje vreemd, ik had deze eigenlijk eerder bij de hogere 2000+ vermogens verwacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 31-03-2026 10:24 ]

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:14
Zwartoog schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:27:
[...]

Inderdaad. Een ventilator die naar beneden blaast duwt koelere lucht tegen de omvormer waardoor de opgewarmde lucht wegstroomt van de omvormer. Zo is er steeds koelere lucht die tegen de omvormer aankomt waardoor de warmteafgifte optimaal blijft. Daardoor kan ook warmte uit het systeem makkelijker worden afgevoerd.

Warmteontwikkeling in zo'n connector zal eerder te maken hebben met een slecht contact: los zittende connectors, corrosie, beschadiging... Dat soort zaken.

Kan user error zijn (te hard op elkaar geforceerd), slecht ontwerp, of een combinatie van beide.

• Ben(V)
@da1lbi3
Nee daar gaat niets aan veranderen.

Wel moet je even opletten op welke fase(n) je de batterij(n) plaatst.
Als je bijvoorbeeld inductie kookplaat en een quooker bij elkaar op dezelfde fase hebt staan kun je daar geen batterij bij plaatsen ook al heb je daar een eigen groep voor gemaakt.

De batterij kan namelijk ook nog een 2400 W trekken als hij aan het laden is.
Een fase kan niet meer dan 5750W(25A) leveren

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

bilgy_no1 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Inderdaad. Een ventilator die naar beneden blaast duwt koelere lucht tegen de omvormer waardoor de opgewarmde lucht wegstroomt van de omvormer. Zo is er steeds koelere lucht die tegen de omvormer aankomt waardoor de warmteafgifte optimaal blijft. Daardoor kan ook warmte uit het systeem makkelijker worden afgevoerd.
ik vraag me echt wel af of wamteontwikkeling waar je met een ventilator invloed op zou kunnen uitoefenen hier enige relatie tot de gesmolten contacten onder aan de omvormer zal hebben, ik denk dat je tweede conclusie dat de oorzaak in een connector zelf te vinden is, hoge weerstand door slechte contact, productiefout, verkeerde installatie waarschijnlijk een betere is.
Warmteontwikkeling in zo'n connector zal eerder te maken hebben met een slecht contact: los zittende connectors, corrosie, beschadiging... Dat soort zaken.

Kan user error zijn (te hard op elkaar geforceerd), slecht ontwerp, of een combinatie van beide.

• a2aan
Pakhaas schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:19:
Er zitten toch überhaupt geen fase-tellers in de slimme meters? Live wordt wel het vermogen per fase gemeten/doorgegeven (via de P1-poort), maar als er geen aparte lever/teruglever tellers zijn, kán er niet anders dan 'intern gesaldeerd' worden. Dus dan kunnen we hier ook zonder glazen bol wel wat over zeggen, in ieder geval voor wat betreft de meters die nu in gebruik zijn.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

a2aan schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:39:
[...]

Er zitten toch überhaupt geen fase-tellers in de slimme meters? Live wordt wel het vermogen per fase gemeten/doorgegeven (via de P1-poort), maar als er geen aparte lever/teruglever tellers zijn, kán er niet anders dan 'intern gesaldeerd' worden. Dus dan kunnen we hier ook zonder glazen bol wel wat over zeggen, in ieder geval voor wat betreft de meters die nu in gebruik zijn.
Niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7eDEtIFAMHutBTvRuUeP9JMoeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CuCpboW6swcC0vcJCeTWw7kG.png?f=fotoalbum_large

• Pakhaas
[...]

Ik zou dat niet zo makkelijk aannemen. Volgens mij kunnen zij prima per fase zien wat er teruggaat naar het net en afname is.

• a2aan
luckyl schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:09:
Die liggen inderdaad redelijk dicht op elkaar. Omvormers verschillen 39 nummers en de batterijen 208.
Zou je de serienummers, met XXX (over het deel dat bij jullie verschilt) hier willen posten, of anders via DM? Mijn 2400AC met twee batterijen heb ik ook eind november besteld, met levering begin december...

Mijn omvormer is HOA1NAN9N385XXX, en mijn twee batterijen zitten onderling vrij ver uit elkaar: FO4NHN4N3903XXX en FO4NHN4N4103XXX.

Nou is de connector vanaf de omvormer degene die het zwaarst belast wordt, maar als er (ook) een eventueel productieprobleem in de batterijen kan zitten, zou het issue zich ook voor kunnen gaan doen in de koppeling tussen batterijen onderling.

• a2aan
Pakhaas schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:52:
[...]

Ik zou dat niet zo makkelijk aannemen. Volgens mij kunnen zij prima per fase zien wat er teruggaat naar het net en afname is.
Er is een groot, en belangrijk, verschil tussen iets dat 'live' inzichtelijk is, en iets dat wordt vastgelegd om achteraf uit te lezen. Tellerstanden, op basis waarvan de energiemaatschappij de rekening baseert, vallen in die laatste categorie.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

a2aan schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:00:
[...]

Er is een groot, en belangrijk, verschil tussen iets dat 'live' inzichtelijk is, en iets dat wordt vastgelegd om achteraf uit te lezen. Tellerstanden, op basis waarvan de energiemaatschappij de rekening baseert, vallen in die laatste categorie.
Het is m.i. aannemelijker dat de netbeheerder de data aggregeert dan dat de teller dit zelf nog even doet.

Maargoed, voorlopig wordt dit nog gewoon gesaldeerd dus.
a2aan schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:57:
[...]

Zou je de serienummers, met XXX (over het deel dat bij jullie verschilt) hier willen posten, of anders via DM? Mijn 2400AC met twee batterijen heb ik ook eind november besteld, met levering begin december...

Mijn omvormer is HOA1NAN9N385XXX, en mijn twee batterijen zitten onderling vrij ver uit elkaar: FO4NHN4N3903XXX en FO4NHN4N4103XXX.

Nou is de connector vanaf de omvormer degene die het zwaarst belast wordt, maar als er (ook) een eventueel productieprobleem in de batterijen kan zitten, zou het issue zich ook voor kunnen gaan doen in de koppeling tussen batterijen onderling.
weten we wel wat het s/n is van die ene betrokken unit (dat is als ik het goed begrepen heb de omvormer SF 2400AC met één batterij-module ?

• Pakhaas
a2aan schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:00:
[...]

Maar dat wil niet zeggen dat dit in de toekomst niet mogelijk is. Technisch kan dat gewoon en als de politiek daar een keuze in maakt dan wordt dat gewoon uitgevoerd. Er zijn wel meer dingen qua duurzaamheid veranderd, waar we vooraf niet aan hadden gedacht.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Het is m.i. aannemelijker dat de netbeheerder de data aggregeert dan dat de teller dit zelf nog even doet.

De meter doet dit. Het totaal vermogen zit in het 'telegram' bericht wat de P1 meter oplevert. Dat is ook het bericht wat naar de netbeheerder gaat. Hierin zir ook het vermogen per fase (afhankelijk van welke meter!), dus ze zouden het wel kunnen weten.

https://api-documentation.homewizard.com/docs/v1/telegram/

En de door HW verwerkte data: https://api-documentation.homewizard.com/docs/v1/measurement

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:49
Zullen we het salderen verder bespreken in het salderen topic?

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Akki
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:49
Aardedraadje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:01:
[...]

Uit de DSMR-standaard:
[Afbeelding]

Gewoon per interval twee registers die de totalen aangeven. Per 15 minuten 960 meetpunten waarin richting van de stroom is opgenomen.

Het enige interne salderen dat een slimme meter doet is over de 3 fases:
[Afbeelding]
De meter saldeert dus wel degelijk intern

6.6 kWp SolarEdge O/W, Zendure SF 2400AC 2.88 kWh, Alpha Innotec w/w warmtepomp, HomeAssistant, all electric

• luckyl
a2aan schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:57:
[...]

Ik denk dat Zendure het beste kan aangeven of er een relatie ligt tussen de gemelde problemen en de betrokken serienummers. Tot die tijd is dit enkel een stukje informatie, tenzij we zelf meer meldingen aan een verdachte range kunnen relateren en dit is wat mij betreft nu nog niet het geval.

Incident 1:
Inverter: HOA1NAN9N385XXX
Battery: FO4NHN4N4103XXX

Incident 2:
Inverter: HOA1NAN9N385XXX
Battery: FO4NHN4N4103XXX

• Hippe Lip

Hippe Lip

da1lbi3 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:14:
Nee, daaraan gaat nix veranderen. Dit staat 100% los van het salderen.
Sterker nog: het is opgenomen in wet- en regelgeving dat de meter intern verrekent tussen de fasen en dus niet tegelijk kan registreren dat je afneemt én teruglevert.
Hij moet namelijk werken als een ferrarismeter en die kan dat ook niet.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Pakhaas schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:19:
@Pakhaas, je glazen bol mag wat dit onderwerp betreft dus in de glasbak verdwijnen :+

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jawel, het KAN technisch gezien wel. Sterker nog: er is een firmwareversie van een van de meters geweest die dat deed. Die kon op hetzelfde moment zowel de afnameteller ophogen vanwege afname op de ene fase als de terugleverteller vanwege teruglevering op de andere fase.
Dat is inmiddels overal hersteld, als het goed is.

<John O`Mill>

• crosseel
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:50
Ter info: Op Amazon.de weer hoge korting op Zendure 2400 AC maar helaas niet te leveren op afhaalpunt of packstation in Duitsland. Enkel op Duits adres. Ik zit er dicht bij de grens binnen twee weken maar kan nergens leveren. Mocht er iemand dicht over de duitse grens wonen die me kan helpen mag dat altijd natuurlijk.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Acidrain schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:15:
Zullen we het salderen verder bespreken in het salderen topic?
Sorry @Acidrain, ik lees dit berichtje nu pas.
Je hebt volkomen gelijk.

Punt. 8)

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Nee, daaraan gaat nix veranderen. Dit staat 100% los van het salderen.
Sterker nog: het is opgenomen in wet- en regelgeving dat de meter intern verrekent tussen de fasen en dus niet tegelijk kan registreren dat je afneemt én teruglevert.
Hij moet namelijk werken als een ferrarismeter en die kan dat ook niet.
ik denk dat we hier een onderscheid moeten maken wat mogelijk technisch met de huidige versies mogelijk is aan de eene kant en wat je wettelijk mag aan de andere kant en dat is gewoon een politieke beslissing waar wij maar beperkte invloed op kunnen uitoefenen (namelijk tijdens de verkiezingen).
het probleem is diebij dat daar ook nog de complexe EU regelgeving een rol in heeft, dus Nederland heeft hier ook rekening te houden met EU regels en is daar ook aan gebonden.
De huidige regels zijn daar in ieder geval duidelijk dat het intern salderen is en mijn eigen idee is dat ze dat ook niet zo snel gaan veranderen.
Doen ze dat wel is het ook eenvoudig, dan plaats ik gewoon op elke fase een Zendure thuis-batterij en verdeel mijn batterijmodules gewoon daarop. :)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:10
crosseel schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:16:
Ter info: Op Amazon.de weer hoge korting op Zendure 2400 AC maar helaas niet te leveren op afhaalpunt of packstation in Duitsland. Enkel op Duits adres. Ik zit er dicht bij de grens binnen twee weken maar kan nergens leveren. Mocht er iemand dicht over de duitse grens wonen die me kan helpen mag dat altijd natuurlijk.
Ik snap het verleidelijke hiervan -ik heb zelf ook een set via Amazon laten komen- maar geloof me, er ís iets te zeggen voor een fysieke winkel waar je naar toe kunt met problemen. Ik heb zo’n issue en de mijne is terug naar Duitsland, maar op een manier die me wat tegenstaat. Lees mijn posts maar terug, dan weet je een beetje wat ik bedoel.

• crosseel
Gramser schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:23:
[...]

Ik snap het verleidelijke hiervan -ik heb zelf ook een set via Amazon laten komen- maar geloof me, er ís iets te zeggen voor een fysieke winkel waar je naar toe kunt met problemen. Ik heb zo’n issue en de mijne is terug naar Duitsland, maar op een manier die me wat tegenstaat. Lees mijn posts maar terug, dan weet je een beetje wat ik bedoel.
Ja ik snap wat je bedoelt maar als Belg neem ik graag die bijna 1000€ korting en denk ik minder na over wat als er iets niet werkt..

• a2aan
Hippe Lip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:12:
[...]

Jawel, het KAN technisch gezien wel. Sterker nog: er is een firmwareversie van een van de meters geweest die dat deed. Die kon op hetzelfde moment zowel de afnameteller ophogen vanwege afname op de ene fase als de terugleverteller vanwege teruglevering op de andere fase.
Dat is inmiddels overal hersteld, als het goed is.
I stand corrected! Het kán inderdaad toch: ook met maar één lever- en één terugleverteller zou je die kunnen laten verhogen o.b.v. de individuele fases, i.p.v. gesaldeerd.

Dan is nog wel de vraag in hoeverre dit, in theorie, via een firmware-update geregeld kan worden, of dat er toch (veel) meters zijn die fysiek vervangen moeten worden.

Dat laatste aspect was waarom ik de glazen bol overbodig vond: als er (wéér) grootschalig meters vervangen moeten worden dan weten we vrij zeker dat het niet op korte termijn gaat gebeuren. Maar als iets met een wetswijziging en OTA firmwareupdates kán, dan zou een glazen bol wel weer helpen om dit te voorpsellen.

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online

[Afbeelding]

Mooi plaatje!

Heb je ook de efficiëntie van deze twee systemen vwb opladen? Of is de efficientie van opladen ongeveer gelijk aan ontladen?

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-05 16:54
Basekid schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:00:
Zo, net de P1-meter van Zendure binnen gekregen voor 29 euro (had geen zin om op de HW-P1 fix te wachten en het risico dat het ergens in de toekomst weer fout gaat).
Waar heb je de meter voor 29 euro kunnen bestellen ?
Ben(V) schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:48:
[...]

Onzin.
Als een ventilator lucht op de Zendure blaast zal die lucht verwarmt worden door de Zendure en naar de zijkanten afgevoerd worden.
Aangezien die ventilator blijft draaien is dit een continue proces.
Tevens kan die lucht nooit warmer zijn dan de Zendure zelf, dus kan hij die Zendure ook niet verder opwarmen.

Ook zou dan die Zendure zo heet moeten zijn dat hij hard plastic kan doen smelten en ik kan je verzekeren dat heeeel lang voor die tijd de thermische beveiliging in werking zal treden.

Als je naar de foto van die schade kijkt zie je duidelijk dat die ontstaan is bij de connectoren dus slecht contact en dus warmte ontwikkeling misschien zelfs wel een vlamboog.
Het is niet heel goed te zien maar het lijkt erop dat de contacten van de batterij zelf er ingedrukt zijn en dus geen goed contact maken met het device dat er op stond.
Het kan ook zijn (ik zeg niet dat het hier gebeurd is "Bij Zendure app forum probleem")
Dat de 2400AC eraf is gepakt bij inbedrijf.
Dan krijg je inderdaad een vlamboog.
Daarom moet je ook zeker weten dat de set uit staat voordat de omvormer eraf wordt gehaald.
Als de set met 2400watt aan het laden is gaat er best wat stroom door de bus.
Bij +/- 50 volt en de hoge stroom krijg je een vlamboog. (Als de omvormer eraf gepakt wordt)
florijn11 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:50:
[...]

gok? Marktplaats? :)

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:49
Ik gok nieuw bij Zendure zelf na contact opnemen. Ze hebben volgens mij een coulance regel nu ivm de HW P1 problemen.
@florijn11 Je kan contact met Zendure openemen hiervoor, ze bieden het niet aan op hun website voor die prijs verder.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• koboy
  • Laatst online: 18:58

koboy

Heb een idee voor een icon

MikeyMan schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Juist niet. Vanuit het oogpunt van controleerbaarheid moet de gebruiker zelf EENVOUDIG dezelfde meterstanden kunnen zien als de netbeheerder.
Als jij door op dat knopje te drukken de standen per fase kunt aflezen kan de netbeheerder dat ook.

Aangezien dat bij mij niet werkt, ga ik er van uit dat uit het oogpunt van rechtsongelijkheid die standen bij jou niet aan de netbeheerder worden doorgegeven.

N.B. uitlezen met een P1 meter is mooi dat je het vermogen per fase kunt zien, maar is natuurlijk niet eenvoudig.
Ja ik weet dat er meldingen gestuurd worden van fase overbelasting. Dit gaat om foutmeldingen, niet om tellerstanden.

Edit: ook naar aanleiding van @Hippe Lip :
Die niet salderende firmware versie zal dan een bug geweest zijn. Het kan dus wel, maar een firmware update uitrollen over het totale meterbestand zitten de netbeheerders niet op te wachten. Ook hier komt het stuk controleerbaarheid om de hoek kijken, want het huidige P1 protocol heeft geen tellerstanden per fase. Ja die kun je berekenen uit de V/A/W realtime data, maar dat blijft altijd een benadering! Dan zou er ook een update van het P1 protocol doorgevoerd moeten worden....

[ Voor 22% gewijzigd door koboy op 31-03-2026 13:13 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:06
crosseel schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:33:
[...]

Ja ik snap wat je bedoelt maar als Belg neem ik graag die bijna 1000€ korting en denk ik minder na over wat als er iets niet werkt..
Ter info, als belg opletten met de 2400AC+. Als je die zendure app installeert vraagt die als eerste waar de installatie staat, gelukkig niet gelinkt aan je gps in je gsm ;). Als je Belgie ingeeft weigert hij de instalaltie af te werken omdat de + variant nog niet is goedgekeurd door synergrid. Als goede Belg zeg je dan dat die installatie in Nederland staat en dan is dat opgelost natuurlijk maar toch ;)
Nog eentje, de reden waarom Belgie veel duurder is is BEBAT, dat is aanzienlijk op die batterijen...
Opnieuw als goede Belg heb je daar nu geen last van, ik weet wel niet wat er gaat gebeuren als je die ooit naar het containerpark brengt...
Daarnaast, verwacht je maar aan een belasting, als ik lees hoeveel vlamingen er nu een batterij aan het installeren zijn, verbruik in de zomermaanden daalt tot 10% maw de netkosten dalen drastisch terwijl de fluviussen al hebben aangegevend atz e geld tekort komene n die moeten stijgen, dus dat is een dubbel effect...
Dus snelle terugverdientijd is nodig...

Tom....

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:23
crosseel schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:33:
[...]

Is er in België niet een afdracht bij Bebat voor een batterij. Ik meen ergens gehoord te hebben dat je daar een extra registratie en afdracht voor hebt. Er was geloof ik een bedrijf die dit niet gedaan had.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:50
Pakhaas schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:14:
[...]

Maar dat wil niet zeggen dat dit in de toekomst niet mogelijk is. Technisch kan dat gewoon en als de politiek daar een keuze in maakt dan wordt dat gewoon uitgevoerd. Er zijn wel meer dingen qua duurzaamheid veranderd, waar we vooraf niet aan hadden gedacht.
Ja maar de nieuwe serie meters zijn al bekend en die hebben het ook niet. Dus voor dit ooit wordt aangepast zijn we ontzettend veel jaren verder.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:06
AquilaXL schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:08:
[...]

Is er in België niet een afdracht bij Bebat voor een batterij. Ik meen ergens gehoord te hebben dat je daar een extra registratie en afdracht voor hebt. Er was geloof ik een bedrijf die dit niet gedaan had.
Er zijn ook veel nederlandse webshops die dit niet doen, maar in weze is dat niet uw schuld als koper natuurlijk als je je adres in Belgie hebt aangegeven om te leveren... Het probleem komt zodra je de batterij gaat afgeven op het containerpark (en ze je betrappen natuurlijk)... Ik denk als Belg dat we al meer dan genoeg belastingen betalen, maar dat is een ander topic...

Tom

• koboy

koboy

luckyl schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:09:
[...]

SOC-min: 10%
SOC-max: 95%
Inpunt-max: 2400
Output-max: 2400

[...]

Nee we maken geen gebruik van venilatoren en ik zie dat de temperatuur in mijn geval de afgelopen periode regelmatig de 60 graden heeft bereikt, dit lijkt op een max temp omdat de lijnen in de grafiek worden afgetopt. Op het moment van falen (21:20 uur) was de temperatuur onder de 40 graden.[Afbeelding]

[...]

Laaste kleine verificatie: bij de omvormer zaten twee vier beugeltjes om de omvormer aan de bovenste accu te fixeren. Waren deze gemonteerd?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Gramser
De beugeltjes zijn toch bedoeld om de omvormer aan de muur te fixeren..? Dat heeft natuurlijk ook het effect dat je de omvormer er niet zomaar kunt afpakken.

[ Voor 37% gewijzigd door Gramser op 31-03-2026 13:24 ]

• a2aan
Gramser schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:23:
De beugeltjes zijn toch bedoeld om de omvormer aan de muur te fixeren..? Dat heeft natuurlijk ook het effect dat je de omvormer er niet zomaar kunt afpakken.
Ik had (uit mijn hoofd) vier beugeltjies om de (losse) omvormer (2400AC zonder + of pro) aan de bovenste batterij te bevestigen, en twee om hem aan de muur vast te maken.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 12:25
a2aan schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Ik had (uit mijn hoofd) vier beugeltjies om de (losse) omvormer (2400AC zonder + of pro) aan de bovenste batterij te bevestigen, en twee om hem aan de muur vast te maken.
Klopt, zijn geen beugels om batterijen (AB3000x) onderling aan elkaar te verbinden.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• koboy

koboy

a2aan schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Het zijn er inderdaad 4. Ik heb mijn post gecorrigeerd.

• Gramser
Ah excuses, ik redeneerde vanuit de AC+.

Is dus anders bij de 2400AC.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:07
CappieL schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Klopt, zijn geen beugels om batterijen (AB3000x) onderling aan elkaar te verbinden.
Zou het kunnen dat de incidenten met de 2400ac (losse omvormer) de reden zijn dat de nieuwe generatie allemaal een ingebouwde batterij hebben? Loskoppelen gaat daardoor niet meer per ongeluk of even heel makkelijk.

• Ben(V)
Je kunt er meer batterijen onder plaatsen dus dat blijft hetzelfde.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 12:25
denneappel schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Zou het kunnen dat de incidenten met de 2400ac (losse omvormer) de reden zijn dat de nieuwe generatie allemaal een ingebouwde batterij hebben? Loskoppelen gaat daardoor niet meer per ongeluk of even heel makkelijk.
Nieuwere generatie plug-and-play hebben nog steeds een connector tussen 'uitbreid-batterij" en "omvormer-batterij", dus die vlieger gaat niet helemaal op.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Gramser
Het is alleen wat lastiger om een AC+ even van de onderliggende batterij te tillen, vanwege het gewicht, dan bij een AC, lijkt me. Maar als dit echt een issue was geweest, was er vermoedelijk wel een betere beveiliging tegen ongewenst verwijderen aangebracht dan gewicht alleen.

• luckyl
koboy schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:16:
[...]

Laaste kleine verificatie: bij de omvormer zaten twee vier beugeltjes om de omvormer aan de bovenste accu te fixeren. Waren deze gemonteerd?
Ja die heb ik gebruikt om de bovenste batterij en de omvormer met elkaar en de wand te verbinden.Het waren 4 beugels om de omvormer aan de accu te bevestigen en 2 voor aan de wand. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIEsCUD8pbhDtB96Hh_GU3_DLGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SR7372PI45a9ywVGOH7Bda7C.jpg?f=fotoalbum_large

• Ben(V)
Bij de 2400 AC is de omvormer relatief licht, dus ik denk dat ze daarom de beugels erbij gedaan hebben.
Tevens zit de boel behoorlijk vast als je de omvormer ook nog aan de muur bevestigd.
De batterijen onderling hebben geen beugels.

Overigens is dit ook de reden waarom ik de set op wieltjes of hondjes zetten een slecht idee vind, zeker als je zo'n nieuwer model met meer batterijen hebt.

• Pakhaas
Ben(V) schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:05:
Bij de 2400 AC is de omvormer relatief licht, dus ik denk dat ze daarom de beugels erbij gedaan hebben.
Tevens zit de boel behoorlijk vast als je de omvormer ook nog aan de muur bevestigd.
De batterijen onderling hebben geen beugels.

Overigens is dit ook de reden waarom ik de set op wieltjes of hondjes zetten een slecht idee vind, zeker als je zo'n nieuwer model met meer batterijen hebt.
AC2400 met 3 batterijen op een hondje krijg je niet zomaar van zijn plaats. In ieder geval niet perongeluk. Staat echt wel solide. Ik ga wel de omvormer aan de 1e baterij vastzetten.

• Ben(V)
Ik heb er vier onder staan en hij staat op de grond.
Als ik hem wil verschuiven en ik trek aan de de omvormer blijft hij staan maar kantelt.
Ik heb hem dus maar met een stel vleugel moeren aan de muur bevestigd, dan is hij nog steeds eenvoudig te verplaatsen.

Ik denk dat als je hem op wieltjes zet en je valt er tegenaan de hele boel omvalt, maar ik ga het niet uitproberen O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 31-03-2026 14:17 ]

Tom35 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:13:
[...]

Er zijn ook veel nederlandse webshops die dit niet doen, maar in weze is dat niet uw schuld als koper natuurlijk als je je adres in Belgie hebt aangegeven om te leveren... Het probleem komt zodra je de batterij gaat afgeven op het containerpark (en ze je betrappen natuurlijk)... Ik denk als Belg dat we al meer dan genoeg belastingen betalen, maar dat is een ander topic...

Tom
als het goed is zijn we dan minimaal al 15 jaar of meer verder en wie weet welke regel er dan van toepassing is, grote kans dat dat onder tussen al weer een andere is. :)

• Ben(V)
In Nederland kun je ze kosteloos inleveren bij de milieu straat van je gemeente.
Of als je nieuwe koopt bij de verkoper van de nieuwe, die is verplicht de oude kosteloos in te nemen.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04

Rico

Wie dit leest is gek....

crosseel schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:16:
719 vind ik wel meevallen zou dan eerder de 2400+ voor 799 nemen.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:25
florijn11 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:50:
[...]

Inderdaad via Zendure zelf (na melding dat m'n HW niet werkt). Deden totaal niet moeilijk.

• crosseel
Rico schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:41:
[...]

719 vind ik wel meevallen zou dan eerder de 2400+ voor 799 nemen.
1782EUR voor 1x SolarFlow 2400 AC + 3x AB3000X
Staat aan €3.060,00 op Zendure.com/be

• R1chardTM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:55
Ik ben bijna over de streep om te gaan spelen met een Zendure batterij, moet nog even rekenen met qua kw/h prijzen of het de 1600 AC+ of 2400 AC+ gaat worden, maar daar komt ik wel uit.

Waar ik qua onderzoek nog niet helemaal uitkom of de Zendure P1 meter het waard is over de HomeWizard P1. Heeft de Zendure P1 voordelen binnen zijn eigen ecosysteem? Zijn ze beide even goed om 0 op de meter te proberen te krijgen? Lees in de afgelopen pagina's terug dat de HomeWizard problemen heeft, dus misschien is dat al het antwoord. En ik vind het ook wel een grote pre om in Home assistant statistieken bij te houden kunnen en leuke dashboards te maken.

• Ben(V)
Als je Home Assistant wilt gebruiken heb je geen Zendure P1 noch een HW P1 nodig.
Je kunt gewoon een P1 naar USB kabeltje kopen en die in je HA server stoppen, waar door je met een DSMR integratie de meter rechtstreeks uitleest in HA.

HA kan dan je Zendure lokaal regelen in plaats van via de Cloud van Zendure.
ZIe hiervoor dit topic:
Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2

• a2aan
peterbier schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Het kan ook zijn (ik zeg niet dat het hier gebeurd is "Bij Zendure app forum probleem")
Dat de 2400AC eraf is gepakt bij inbedrijf.
Dan krijg je inderdaad een vlamboog.
Daarom moet je ook zeker weten dat de set uit staat voordat de omvormer eraf wordt gehaald.
Als de set met 2400watt aan het laden is gaat er best wat stroom door de bus.
Bij +/- 50 volt en de hoge stroom krijg je een vlamboog. (Als de omvormer eraf gepakt wordt)
Uit de berichten van @luckyl begrijp ik dat in beide gevallen (dus twee 2400AC systemen, op verschillende adressen), het systeem eerst is gestopt met werken, en dat ze daarna de omvormer van de batterij(en) hebben gehaald. In een latere post zie je dat @luckyl (in ieder geval op enig moment) zijn omvormer met de beugeltjes vast had aan de bovenste batterij.

De overeenkomsten tussen deze twee gevallen zijn, tot nu toe, familiaire band tussen de eigenaren, leveringsmomenten én serienummers die dicht bij elkaar liggen. We hebben inderdaad meer gevallen nodig om te bevestigen (óf ontkennen) dat er een verband is met een batch. Ik hoop niet dat mijn set hetzelfde gaat overkomen: mijn omvormer zit ook in dezelfde range als de twee met gesmolten connectoren (laatste drie cijfers verschillen), en één van mijn batterijen ook, al is dat bij mij wel de onderste.

• a2aan
Is er eigenlijk iemand die weet hoe de laad-/ontlaadstroom wordt verdeeld tussen de batterijen en de cellen? bij NOM is het de omvormer die bepaalt hoeveel energie er gevraagd/geleverd moet worden, maar daarna zijn het, neem ik aan, de BMS'en van de batterijen die bepalen hoe e.e.a. over de cellen wordt verdeeld? Of zit er nog een stap tussen, waarin de omvormer bepaalt wat iedere batterij moet doen?

Op basis van de connector zou ik zeggen dat de batterijen aan een 'bus' hangen, dus dan lijken me de BMS'en per batterij uiteindelijk bepalend. En zou er in de BMS'en een 'beveiliging' zitten die ervoor zorgt dat de ene batterij niet de andere gaat laden, of zou dat niet nodig zijn?

• Ben(V)
Er is een bus die de power van de omvormer doorgeeft naar elke batterij.
In een batterij zit een BMS die communiceert met de nadere BMS-en over de verdeling van het beschikbare vermogen.
Binnen de batterij zitten weer een aantal BMS-en (waarschijnlijk een per 15 of 16 cellen) die alles weer voor die cellen onderling regelt.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Basekid schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:54:
[...]

Inderdaad via Zendure zelf (na melding dat m'n HW niet werkt). Deden totaal niet moeilijk.
En had jij je spullen daarvoor ook al bij Zendure zelf besteld?
Moest je anders iets aantonen dat je een Zendure-accu had, of sturen ze zo’n ding gewoon op eerste verzoek toe voor die prijs?

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 208 ... 240 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.